Debatt iFokus

Debatt

Etikettövrigt
Läst 211 ggr
Fornöga
3

Guld och grus- vassa och kassa citat #6

Tråden "Guld och grus, vassa och kassa citat" är en lite annorlunda trådserie, med de speciella förutsättningarna att samla citat som är så bra, intressanta, roliga, spännande och kanske till och med så kassa att de står för sig själva, utan kommentarer i efterföljande rutor, något som var tänkt att göra flödet rakare och snabbare. Oftast respekteras faktiskt förutsättningarna. 😉

Föregående tråd här:
https://debatt.ifokus.se/discussion/1604449/guld-och-grus--vassa-och-kassa-citat-5?postId=20704478

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2026-08-14 17:33 av Fornöga
[kommentar2]
5

"Kan du tänka dig att regera ihop med S?

– Nej, säger Ebba Busch."

S vill öka statens ansvar för vård och skola – och fortsätter sin flört med KD. Magdalena Andersson säger att hennes dörr står öppen ”om Ebba Busch vill kroka arm”. KD-ledaren kontrar med en egen invit.
  • Redigerat 2026-08-14 17:53 av [kommentar2]
Fornöga
4

"Jag har levt genom 1960-talet och mycket annat, men jag tror aldrig att jag har varit mer oroad över demokratin och för mitt land än jag är just nu. Splittringen är så djup."

Emmylou Harris i DN-intervju.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Nästa år fyller hon 80. Just nu är countryikonen Emmylou Harris ute på sin sista Europaturné – ett farväl till en publik som tidigt omfamnade hennes musik.
Fornöga
4

"Jag antar att de protesterande forskarna tycker sig stå upp mot makten. Mitt intryck från mandatperioden är dock att kritikerna snarast bildat en klagande väninnekör. Snarare än moralisk resning har det samhällsforskande kollektivet visat bristande ödmjukhet, ett oreflekterat försvar av status quo och, faktiskt, ett dåligt vetenskapligt hantverk."

Gästkolumnisten Peter Esaiasson i GP om vissa samhällsforskare kritiska till Tidöreformer.

Tidöregeringens reformer har mötts av hård kritik från samhällsforskare. Men forskarnas tvärsäkerhet avslöjar bristande ödmjukhet, ett försvar av status quo och ett svagt vetenskapligt hantverk.
[kommentar2]
6

"SD är sedan många år klart största parti hos lantbrukare och partiet växer som en bördig majsåker i Skåne."

Centern har släppt rollen som bondeparti, konstaterar PM Nilsson.

Centerpartiet säljer ut sig till S, V och MP. Partiets strävan är obegriplig, skriver PM Nilsson.
  • Redigerat 2026-08-17 11:00 av [kommentar2]
[kommentar2]
7

Om försvarsministerns viktiga insatser för det nordiska försvarssamarbetet.

"Några av oss önskar att det faktiskt var Pål Jonson och andra av hans kaliber som fick dominera valrörelsen. De vuxna i rummet får hursomhelst gärna kliva fram."

Regeringens dolda styrka förtjänar att lyftas.
kamera0710
4

"Jag bad min dotter om en tidning. Hon sade att jag skulle hänga med i utvecklingen och gav mig iPaden. Hur som helst, flugan är död nu…"

Från facebook-gruppen Kloka ord & citat & tankar

Fornöga
4

"Ska Dadgostar & co bära sig åt som ett efterhängset kvart i tre-ragg hela vägen fram till valdagen?"

Oíson Cantwell i Aftonbladet

Den rödgröna röran blir bara rörigare
  • Redigerat 2026-08-20 16:55 av Fornöga
Fornöga
7

"När terrängen förändras vill man ha en försvarsminister som förmår att kasta kartan och tänka snabbt. Inte en som krampaktigt håller sitt partiprogram som en snuttefilt, oavsett vad som händer i omvärlden."

Linda Jerneck i Expressen fruktar att Hultqvist gör comeback vid rödgrön valseger.

Ryssland planerar för en attack mot Europa. Vill du verkligen att Peter Hultqvist, S, ska leda försvarsdepartementet då?
kamera0710
1

"Politik handlar om hot. Att sätta den jävla revolvern mot tinningen på dem."

Markus Allard
Kanske snart i vår lagstiftande församling

https://www.dn.se/sverige/politik-handlar-om-hot-att-satta-den-javla-revolvern-mot-tinningen-pa-dem/

Han var för vänsterextrem för Vänsterpartiet. Nu är han mer nationalistisk än Sverigedemokraterna – vill ”rena nationen” och sparka ut…
kamera0710
1

"Tidigare i år kom Sverigedemokraterna med ett förslag om slöjförbud inom all offentlig verksamhet. De menar alltså inte bara burka eller niqab utan även vanlig slöja. Så bra vård innebär att man inte får ha något avvikande på huvudet. Välkommen till operationsavdelningen!"

Henrik Widegren
Läkare

https://www.dagensmedicin.se/opinion/gastkronika/god-vard-ar-inte-en-tavling-i-hur-bra-man-bojer-verb/?fbclid=IwY2xjawUJ5jFwZG9mBWV4dG4DYWVtAjEwAGJyaWQRMGlJelBpNHZJRDVlbFF3dmZzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEeEhJTPtQW0CmZTE8SfMIkqnnY_WS_j0R1Icvc4BvfBtesIDgR8XMMVDOTCwY_aem_N3AokiE166Tc8GbHXL2orw

Henrik Widegren diskuterar hur språkkrav påverkar vårdkvaliteten och vikten av att fokusera på medicinsk kompetens istället för ytliga krav.
Fornöga
2

"Debatt-duon Kristersson och Andersson påminner alltmer om ett strävsamt par som borde skiljt sig för länge sedan, men som i stället sabbar bekantskapskretsens middagar med förutsägbara och passiv-aggressiva gräl."

Viktor Barth-Kron, politisk kommentator på Expressen.

Valet avgjordes sannolikt inte i SVT:s statsministerduell. Men att frågan ens är aktuell gör Ulf Kristersson till dagens vinnare, skriver Viktor Barth-Kron.
kamera0710
0

"Om ni hör ett knattrande i centrala Stockholm idag är det bara alla moderater som raderar åtta års elaka tweets om Centerpartiet."

Viktor Barth-Kron på X

Fornöga
4

"Hur nästa regering ser ut vet vi ännu inte, inte heller om det blir ett extraval. Men låt oss hoppas att nästa regering inte är naiv och att den ser saker komma."

Dan Korn i Bulletin. Inte nu, utan under regeringskrisen 2021, men kanske ändå lite "profetiskt".

Den nya överklassen består till största delen av anställda människor med god lön som styr världen utan att själva vara riktigt medvetna om det, eftersom det de själva betraktar som rätt uppfattas som universella sanningar, skriver Dan Korn.
kamera0710
1

"Tonläget i Tidölägret. Igår Ekeroth om ”valboskap”, idag en fd SR-medarbetare om terrorvurmande antisemiter hållna om ryggen av hennes gamla arbetsplats. Har de inget skitfilter på Kvartal?"

Göran Rosenberg på facebook

Fornöga
4

"Journalistiken sviker sitt uppdrag när den i stället för att granska verkligheten styr hur den får tolkas.*

Sofie Löwenmark i tidskriften Fokus.

Journalistik sätter inte bara agendan – den avgör också vilka frågor som anses legitima att ställa.