Alldeles nyss kom domen mot asylaktivisten Elin Ersson, som förra året tillfälligt stoppade utvisningen av en kriminell man från Afghanistan.
Tingsrätten valde den mildaste påföljden, dagsböter, men kanske hade Elin Ersson kunnat gå helt fri om hon gjort en sinnesundersökning? Min personliga uppfattning är i alla fall att den kvinna som vurmar såpass för barn- och kvinnomisshandlare inte kan vara helt frisk.
Att Elin Ersson är totalt oberörd över att den man hon ”hjälpte” var dömd för att ha piskat sin fru och sina döttrar med en lång elsladd är ofattbart.
Men det är något med vissa svenska kvinnors beteende idag som inte går att greppa. Under de senaste åren har jag stött på fall där våldtagna kvinnor har skyddat sina förövare eftersom de är rädda att de skall utvisas. En mamma valde till och med att inte anmäla en ensamkommande som våldtagit hennes tonårsdotter. Mamman var rädd att våldtäktsmannen skulle råka illa ut och prioriterade därmed honom istället för sitt eget barn.
Hur förklarar man den här typen av beteende? Det enda jag kan komma på är kollektiv psykos och hjärntvätt av högsta graden.
Det är lika obegripligt som dem som nu ömmar för återvändande IS-terrorister. På allvar tycker vissa att personer som mördat, våldtagit, styckat och eldat upp kvinnor och barn skall få komma tillbaka till Sverige och rehabiliteras.
Jag undrar var folk drar sin gräns för vad som är rimligt. Skulle Elin Ersson ha ställt sig upp för ”Hagamannen” om han sattes på ett plan till Afghanistan? Skulle hon praktisera civil olydnad för att rädda Anders Eklund från utvisning?
Vi lever i en tid där en stor del av befolkningen förlorat all typ av självbevarelsedrift.
Idag blir de som ömmar för kvinnomisshandlare hyllade som hjältar, medan andra som kämpar för trygghet blir av med sina jobb och plattformar.
Kan någon väcka mig när den här surrealistiska mardrömmen är över?
I övrigt kostade Elin Erssons aktion på Landvetter en kvarts miljon kronor, men hennes böter blev bara 3000 kronor. Resten får vi skattebetalare stå för. Tack för det Elin!
Joakim Lamotte (fb).