Annons:
Etikettbrottslighet
Läst 2812 ggr
[Jimmy.L]
9/14/18, 5:43 PM

Kvinna som stoppade flygplan misstänkt för brott

Den kvinna som ställde sig upp på ett flygplan i somras för att stoppa en utvisning till Afghanistan begick ett brott, det har en utredning som åklagaren gjort kommit fram till. Nu ska hon delges misstanke om brott och åklagaren hoppas på att snart kunna väcka åtal.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/passagerare-som-stoppade-flygplan-misstankt-for-brott

Annons:
Emo
9/14/18, 5:58 PM
#1

Ordning och reda.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
9/14/18, 9:31 PM
#2

Hoppas på riktigt dryga böter samt fängelsestraff. Viktigt att sätta måttstock för såna här allvarliga brott.

[Göstage]
10/19/18, 2:04 PM
[VSK]
10/19/18, 2:16 PM
#4

👍

Carmarino
10/19/18, 4:02 PM
#5

Själv tycker hon naturligtvis inte att hon begått något brott, eftersom planet inte var i luften och eftersom hon inte blivit tillsagd av planets kapten.

https://www.hd.se/2018-10-19/kvinna-som-stoppade-utvisning-atalad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
10/19/18, 10:20 PM
#6

Förstå om nåt annat plan hade behövt nödlanda och då står det ett plan på marken som inte kan lyfta. Kunde ha gått riktigt illa det här.

Annons:
[Hayabusa]
10/20/18, 9:26 AM
#7

Enligt uppgift så är mannen Elin Ersson "räddade" en 52-årig man som är dömd och har avtjänat sitt straff i Sverige. Hans asylansökan blev avslagen. 

Resonemanget kring varför hon ville "rädda" just honom vet jag inte, men misstänker skarpt att jag skulle ha svårt att förstå. Faktiskt.

[VSK]
10/20/18, 2:53 PM
#8

#7

Elin tog fel på person hon skulle "rädda". Va menat hon skulle "rädda" nån betydligt yngre person men det är väl hårfint mellan att vara 22 år eller 52 år gammal. 

Denna 52-åring hade misshandlat en mamma medan hennes barn såg på eller om barnet oxå blev misshandlat (lite osäker om det va mamman eller båda som blev misshandlade).

[Hayabusa]
10/21/18, 8:52 AM
#9

#8 Hmm…ålder är, väl, något man bestämmer själv? 😉

[VSK]
10/21/18, 10:45 AM
#10

#9

Ja, precis som kön.

😉

[Göstage]
11/19/18, 7:52 PM
#11

"Hundratals personer protesterade mot beslutet att skicka tillbaka ett 50-tal afghanska ungdomar till sitt hemland. Men under måndagskvällen fördes ett antal ungdomar iväg från förvaret i Märsta med buss.

– Vi låter inte den här utvisningen ske, sa Fatemeh Khavari, talesperson för Ung i Sverige, när SVT träffade henne i Märsta på förmiddagen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/afghanska-ungdomar-har-lamnat-marsta

Flyget skall lyfta 21.40. Återstår att se om det blir så.

[Göstage]
2/3/19, 9:47 PM
#12

På måndag äger domstolsförhandlingen mot aktivisten Elin Ersson rum i Göteborgs tingsrätt, och den beräknas ta en halv dag.

Döms Ersson så är straffet för brott mot luftfartslagen  böter eller fängelse i högst sex månader.

Källa.

[VSK]
2/3/19, 10:52 PM
#13

#12

Jag som hoppats på att man skulle statuera ett exempel. Hade kallt räknat med 10 år på kåken och minst 10 mille i böter för framkallande av fara för andras liv. 

Jag var väldigt naiv.

Annons:
[Göstage]
2/3/19, 10:59 PM
#14

I den länkande TT-artikeln står det:

 "- Jag menar att hon har gjort sig skyldig till ett brott som jag kan bevisa och som hon inte vill erkänna, så därför får en domstol avgöra detta, sa kammaråklagare James von Reis till TT i samband med åtalet."---

Det tyder nog på att kammaråklagaren var beredd till en förlikning med böter som följd, men att  någon kanske strävar efter martyrskap i form av en mild fängelsepåföljd på någon månad? I så fall hoppas jag att det blir böter och villkorligt, så att en eventuell sådan plan går om intet. 😉

[VSK]
2/3/19, 11:08 PM
#15

Vad hade hänt om nåt plan tvingats nödlanda? Nån åklagare som ens tänkt tanken, nä tänkte väl det.

Törs man hoppas på direktsänd rättegång. Nä hä inte det heller. 

Tror Charles Sickan Jönsson är grön av avund på Elin. Hon hade ju iaf en (ett) plan 🤪

[Göstage]
2/3/19, 11:10 PM
#16

#15 😃

(Nog bara bra att vi slipper TV-sändning. Jag tror jag vet någon som skulle ha älskat den uppmärksamheten.)

[VSK]
2/3/19, 11:16 PM
#17

#16

3D-glasögon och nypoppade pocorn hade genast blivit en lukrativ marknad ☝️

😉

[Göstage]
2/4/19, 5:27 PM
#18

Ungefär som väntat - åklagaren yrkade två veckors fängelse och den åtalade såg på bild  lika nöjd ut som katten som svalde kanariefågeln.

Dom meddelas om 14 dagar.

Källa.

[Jimmy.L]
2/4/19, 5:31 PM
#19

Två veckor? Slöseri att ta det till rättegång.

[Göstage]
2/4/19, 5:35 PM
#20

Ja, jag trodde knappt att det gick att utfärda så korta fängelsestraff! Och om hon sköter sig blir hon väl frigiven efter tio dagar…😎

Annons:
[Jimmy.L]
2/4/19, 5:40 PM
#21

Är ett hån mot dom andra passagerarna. 😕

[VSK]
2/4/19, 6:15 PM
#22

Herre jösses. Två veckor bakom galler för att kunnat ha orsakat massdöd utifall flygplan tvingats nödlanda. 

Undrar om det varit en nazist som utfört liknande dåd hade fått samma löjligt låga straff som Elin. Skulle inte tro det.

[Göstage]
2/5/19, 11:41 AM
#23
[Jimmy.L]
2/5/19, 12:46 PM
#24

😃

[Göstage]
2/18/19, 11:07 AM
#25

Ersson får dagsböter. Hur mycket har inte angivits ännu, men de blir väl ändå betalda av beundrarskaran.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dom-klar-for-kvinnan-som-stoppade-utvisning-detta-har-hant

[Göstage]
2/18/19, 12:09 PM
#26

#25 Uppdat: bötesbeloppet stannade vid 3000 kronor.

[VSK]
2/18/19, 12:16 PM
#27

Det här landet är verkligen rubbat.

Man får alltså högre bötesbelopp om man kör 131 km/t på en 110-väg mitt i natten utan en enda mötande än att utsätta hundratals människor för livsfara (om ett flygplan hade tvingats nödlanda). Kostnad för denna rättegången: 250 000 kr.

Annons:
[Jimmy.L]
2/18/19, 12:18 PM
#28

Sjukt.

[Göstage]
2/18/19, 12:18 PM
#29

Ja. Sverige…🤔

[VSK]
2/18/19, 12:38 PM
#30

Alldeles nyss kom domen mot asylaktivisten Elin Ersson, som förra året tillfälligt stoppade utvisningen av en kriminell man från Afghanistan.

Tingsrätten valde den mildaste påföljden, dagsböter, men kanske hade Elin Ersson kunnat gå helt fri om hon gjort en sinnesundersökning? Min personliga uppfattning är i alla fall att den kvinna som vurmar såpass för barn- och kvinnomisshandlare inte kan vara helt frisk.

Att Elin Ersson är totalt oberörd över att den man hon ”hjälpte” var dömd för att ha piskat sin fru och sina döttrar med en lång elsladd är ofattbart.

Men det är något med vissa svenska kvinnors beteende idag som inte går att greppa. Under de senaste åren har jag stött på fall där våldtagna kvinnor har skyddat sina förövare eftersom de är rädda att de skall utvisas. En mamma valde till och med att inte anmäla en ensamkommande som våldtagit hennes tonårsdotter. Mamman var rädd att våldtäktsmannen skulle råka illa ut och prioriterade därmed honom istället för sitt eget barn.

Hur förklarar man den här typen av beteende? Det enda jag kan komma på är kollektiv psykos och hjärntvätt av högsta graden.

Det är lika obegripligt som dem som nu ömmar för återvändande IS-terrorister. På allvar tycker vissa att personer som mördat, våldtagit, styckat och eldat upp kvinnor och barn skall få komma tillbaka till Sverige och rehabiliteras.

Jag undrar var folk drar sin gräns för vad som är rimligt. Skulle Elin Ersson ha ställt sig upp för ”Hagamannen” om han sattes på ett plan till Afghanistan? Skulle hon praktisera civil olydnad för att rädda Anders Eklund från utvisning?

Vi lever i en tid där en stor del av befolkningen förlorat all typ av självbevarelsedrift.

Idag blir de som ömmar för kvinnomisshandlare hyllade som hjältar, medan andra som kämpar för trygghet blir av med sina jobb och plattformar.

Kan någon väcka mig när den här surrealistiska mardrömmen är över?

I övrigt kostade Elin Erssons aktion på Landvetter en kvarts miljon kronor, men hennes böter blev bara 3000 kronor. Resten får vi skattebetalare stå för. Tack för det Elin!

Joakim Lamotte (fb).

[Göstage]
2/18/19, 6:13 PM
#31

Cantwell på Bladet ställer upp på flygaktivistens sida - någon som trodde något annat? Han väljer att håna den nämndeman som såg allvaret i aktionen.

"Att en sverigedemokratisk nämndeman i en skiljaktig mening vill döma Ersson till fängelse med motiveringen att aktionen var "en i förväg planerad manifestation som varit ett led i en politisk verksamhet" säger mer om problemet med politiskt tillsatta domare än om allvaret i tilltaget.

Nu är denna amatördomare dock långt ifrån ensam om sin stränga syn. Aktionen ledde då det begav sig till en lång rad grötmyndiga utspel i sociala och etablerade medier om att lagar är till för att följas och farhågor om att flyget skulle braka ihop om inte staten agerade resolut. Vissa gick så långt som att hävda att laglydighet är det främsta kännetecknet för en rättstat. Ett synsätt som vilken diktator som helst torde dela."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Mgy4zM/fler-borde-vara-som-elin-ersson

[Jimmy.L]
2/18/19, 6:33 PM
#32

Men bra stoppa all flygtrafik från Sverige då så får vi se om vänsternissarna tycker det är lika kul.

[Göstage]
3/8/19, 7:19 PM
#33

Rättegången mot Ersson kan få tas om, eftersom en nämndeman från SD innan han blev utsedd som nämndsittare hade benämnt henne som "brottsling" på Facebook. Han riskerar därmed att betraktas som jävig. Eftersom Ersson var missnöjd med domen kan det nog bli omgiv.

Källa

Cragan
3/9/19, 2:17 AM
#34

#33 om den tas om eller går till högre instans så hoppas det blir ett riktigt straff ist för skämtet till böter.

Annons:
[Jimmy.L]
3/9/19, 7:03 AM
#35

Ja ett hårdare straff vore mer lämpligare.

[Göstage]
3/13/19, 10:12 AM
#36

#33 Som väntat begär den fällda ny uppmärks… ny rättegång.

https://www.svd.se/efter-misstanke-om-jav-ersson-vill-ha-ny-rattegang *

*Ännu ej betalartikel.

Carmarino
3/13/19, 12:03 PM
#37

#36 Numera betalartikel. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
3/29/19, 1:29 PM
#38

#33 Målet i tingsrätten skall tas om enligt beslut i hovrätten, av skäl som ovan nämnts. 

Källa.

[VSK]
3/29/19, 1:36 PM
#39

Då hoppas vi på riktigt grova böter samt kännbart fängelsestraff.

[Göstage]
3/29/19, 1:47 PM
#40

Jag sätter nog en slant på att domen blir oförändrad, alternativt att det blir ett frikännande.

[VSK]
3/29/19, 8:07 PM
#41

Jag sätter inte emot ☝️

Annons:
[Jimmy.L]
8/19/19, 8:55 AM
#42

Intressant hur det skiljer sig mellan dom hysteriska vänstern och verkligheten.

En afghansk pojke utvisas och det skriks att han övergavs på flygplatsen i Kabul men sanningen var helt annan.

https://twitter.com/Pat_Eng/status/1162102904481820674

[Hayabusa]
8/19/19, 9:07 AM
#43

#42 Äh, vänstern sprider inbillad oro…

[VSK]
8/19/19, 10:04 AM
#44

#43

Slutade läsa efter ts citering av mamman. Alla vet väl att det här landet inte tar barnen ifrån sina föräldrar och flyger de halva jordklotet bort. Eller tog de båten kanske.

(ovan inlägg kan innehålla spår av ironi).

[Hayabusa]
8/19/19, 10:12 AM
#45

#44 Instämmer, orkar inte läsa pladdret…Det är samma tradiga resonemang.

[Göstage]
11/6/19, 11:12 AM
#46

#38 Rättegången mot Ersson har nu tagits om, efter uppmärksammandet på en möjligt jävig nämndeman vid förra tillfället.

Även nu konstaterades Ersson som skyldig, men dagsboten höjdes något, från 3000 kronor till 4200 kronor.

https://www.expressen.se/gt/krim/nu-faller-nya-domen-mot-aktivisten-elin-ersson/

[VSK]
11/6/19, 11:33 AM
#47

#46

Oj vilken höjning av boten 😮

(ironi).

[Jimmy.L]
11/6/19, 11:42 AM
#48

Sjukt att man kan komma undan så billigt.

Annons:
[Göstage]
11/6/19, 11:55 AM
#49

Ja, och böterna samlar säkert medaktivisterna ihop till, så det blev väl bara en symbolisk tillrättavisning från "rättssamhället".

[Göstage]
11/6/19, 12:00 PM
#50

#30 Lamotte i februari:  "Jag undrar var folk drar sin gräns för vad som är rimligt. Skulle Elin Ersson ha ställt sig upp för ”Hagamannen” om han sattes på ett plan till Afghanistan? Skulle hon praktisera civil olydnad för att rädda Anders Eklund från utvisning?"

Idag kan man lägga till: skulle hon ha ställt sig upp gör "Kilmannen" ?

[VSK]
11/6/19, 1:00 PM
#51

#49

Ja dessa böter betalas av andra. Har sett insamling om detta för ett bra tag sen.

[Göstage]
11/27/19, 11:44 AM
#52

#46ff Ersson överklagar domen till hovrätten.

[Jimmy.L]
11/27/19, 11:52 AM
#53

Böter på minst 1 miljon vore lagom åt henne. 😟

sponny
11/27/19, 12:49 PM
#54

Vi får väl se vad som händer framöver. Nu är hon dömd för brott mot luftfartslagen till dagsböter. Nu när dom har fallit är det upp till flygbolaget om de vill driva det vidare i ett eget mål. Hon stoppade trots allt ett av deras flygplan från att lyfta och nu när hon är dömd kan hon även dömas till skadestånd.

Och då börjar det kosta…

[Jimmy.L]
1/13/20, 8:39 PM
#55

Aktivisten Elin Ersson dömdes för att ha vägrat att sätta sig ner på ett flygplan på Landvetter flygplats i ett försök att hindra en utvisning till Afghanistan. Nu tas fallet upp i hovrätten.Ersson dömdes för brott mot luftfartslagen.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e1cc56014f4780011199e32

Annons:
[Jimmy.L]
5/20/20, 7:54 PM
#56

Aktivisten Elin Ersson, 23, gjorde sig skyldig till brott när hon hindrade utvisningen av en man på Landvetter. Det slår också hovrätten nu fast. Ersson ska betala totalt 4 200 kronor i dagsböter.

https://www.expressen.se/gt/krim/aktivisten-elin-ersson-23-hindrade-utvisning-doms/

Carmarino
5/21/20, 11:27 AM
#57

Hon har ju totalt tappat kontakten med verkligheten: 😮

Senare visade det sig att mannen dömts för våldsbrott och avtjänat ett fängelsestraff, men Elin Ersson har förklarat att hon inte skulle agerat annorlunda om hon vetat om det innan.

– Många har sagt till mig att jag gjorde något bra, särskilt många afghaner som jag har varit i kontakt med. Sedan vill jag inte framställa mig själv som någon hjälte utan vill snarare förmedla att alla kan göra något, har Elin Ersson sagt till Jönköpings-Posten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/21/20, 11:41 AM
#58

#57 Vänstern älskar kriminella.

[VSK]
5/21/20, 12:57 PM
#59

#58

Valboskap är en av anledningarna.

[Göstage]
5/23/20, 11:06 AM
#60

#11 Kvartal uppmärksammar märkliga omständigheter kring utnyttjandet av ett pass tillhörigt asylaktivisten Fatemeh Khavari.

https://kvartal.se/artiklar/forsokte-ta-sig-in-i-eu-med-asylaktivistens-resehandlingar/

LBB
5/23/20, 12:10 PM
#61

#56  då öppnar sig ju möjligheten för en civil skadeståndsprocess från flygbolaget..torde väl kunna röra sig om ngr kronor att hålla en civil kärra på backen i ngr timmar extra…

[Hayabusa]
5/23/20, 4:59 PM
#62

#60 Ja, det ger en obehaglig känsla.

Annons:
[Göstage]
6/2/20, 10:37 AM
#63

#56 Elin Ersson  fortsätter sin självrättfärdigande och egoistiska kamp mot staten och har nu överklagat sin dom från Hovrätten till Högsta Domstolen, enligt TT.

[VSK]
6/25/20, 2:04 PM
#65

#64

Ge henne 10 miljoner kronor i böter och 10 års fängelse och liknande brott lär aldrig mera ske.

[Göstage]
6/29/20, 9:19 PM
#66

Lite mer kaffepengar till statskassan i böter?

"Ett passagerarplan på Ängelholms flygplats har stoppats av tio demonstranter under måndagskvällen.

Det ska vara ett tiotal personer som har deltagit i demonstrationen.

– Fem personer ska ha befunnit sig på landningsbanan och hindrat flyget från att lyfta. En person ska ha limmat fast sina händer på flygplanskroppen, säger Rickard Lundqvist, presstalesperson vid polisregion Syd.

Det ska även ha varit fem demonstranter som befann sig på flygplatsens terminalbyggnad. Det är oklart om dessa ska ha begått något brott."---

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5efa3a6c7907ab0011855969

[VSK]
6/29/20, 9:23 PM
#67

#66

För mig handlar det om sabotage och sabotörer. Det är märkligt vilka beskrivningar som används sista tiden av PK.

Skulle ha sett smått komiskt ut om flygplanet lyfte och en person hänger i det fria.

[Göstage]
6/29/20, 9:30 PM
#68

Ja, det är ju ohållbart att dalta med det  här klientelet som samhället gör - allt från dialogpoliser som berättar att de "ska ha ett tålamod av guld" till rättsliga instanser och framför allt politiker som med tindrande ögon hyllar försök till omstörtande verksamhet.

Edit

[Jimmy.L]
6/29/20, 9:31 PM
#69

På tiden att idioterna åtalas för brott mot skyddslagen och sabotage.

Annons:
[Göstage]
6/30/20, 8:56 AM
#70

Ytterligare en flygplansattack från aktivister.

"Polisen har kallats till ett flygplan på Landvetter flygplats utanför Göteborg.

– Det är två aktivister som vägrat sätta sig ner och filmar, säger Christer Fuxborg, presstalesperson vid polisen i region Väst.

Det ska också pågå en demonstration inne på flygplatsen."

https://www.expressen.se/gt/aktivister-tog-sin-in-pa-flygplan-vagrade-satta-sig-ner/

Edit:

Demonstrationen på Landvetter utförs av klimataktivister den här gången, enligt en uppdatering från GT:

"GT har tagit del av ett pressmeddelande signerat aktivisterna där de skriver att de kräver ”att regeringen slutar använda skattpengar för att rädda flygindustrin som bidrar till den eskalerande klimatkrisen”.---

https://www.expressen.se/gt/aktivister-tog-sin-in-pa-flygplan-vagrade-satta-sig-ner/

Det ockuperade planet är ett inrikesflyg till Arlanda.

[VSK]
6/30/20, 11:22 AM
#71

#70

Hade Elin fått riktigt straff så som jag önskade (10 miljoner kr i böter och 10 års fängelse) så hade aldrig detta hänt. 

Kommunisterna menar ju på att straffskalan inte påverkar 😃

[Jimmy.L]
6/30/20, 11:27 AM
#72

Jag håller med VSK det borde vara hårdare straff när man tar sig in på flygplatser för att sabotera.

[VSK]
6/30/20, 8:12 PM
#73

[Göstage]
7/1/20, 8:06 AM
#74

#66ff Ängelholmsockupationen:

"Det är enligt polisen sammanlagt ett tiotal personer som deltagit i protesten. Samtliga kunde avlägsnas av polisen.  De är nu skäligen misstänkta för skadegörelse och för flygplatssabotage."---

"Den rättsliga påföljden för sabotage kan vara allt från böter till fyra års fängelse när det gäller normalgraden av brottet. 

Planet mot Arlanda kunde lyfta efter en dryg timmes försening.

Enligt Christian Ziese innebär händelsen en ”begränsad ekonomisk skada” för flygplatsen. Det handlar bland annat om kostnaden för att ta bort olika plakat som limmats fast på olika delar av flygplatsen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/personer-hindrade-flygplan-pa-angelholms-flygplats-fran-att-lyfta

Lär väl stanna vid kaffekassapåfyllning i böter. Till och med flygplatsens VD försöker ju tona ner incidentens betydelse - kanske med insikten att säkerheten uppenbarligen varit bristande.

Fast det känns som om det här kommer att eskalera om det inte stävjas. Vad blir nästa steg - gisslantagning?

[Jimmy.L]
7/1/20, 8:17 AM
#75

Märkligt att man tar så lätt på luftfartssabotage.

[VSK]
7/1/20, 10:20 AM
#76

En tanke som snurrat ett tag.

Låt oss säga att vid nästa liknande händelse så får vissa passagerare i planet panik av ren rädsla för olycka med inkommande plan och tar lagen i egna händer och oskadliggör hotet i planet. Vad händer då? 

1. Hyllas som hjälte och medpassagerarna gör stående ovationer. Förstasides i msm med feta rubriker.

2. Blir kalabalik på planet och de hyllande passagerarna (hyllar sabotörerna) ger sig på den eller de panikslagna resenärerna som oskadliggjort halvterroristerna.

3. De panikslagna resenärerna lagförs på dryga böter och fängelsestraff medan halvterroristerna hyllas som hjältar samt lyfter stort skadestånd.

Antal punkter går att vidareutveckla men känner det räcker så för att förmedla mina tankar.

Det här landet är inte riktigt friskt 🤪

Annons:
[Göstage]
10/29/20, 6:26 PM
#77

#70 Två till som hotas av ett Kalle Anka-straff.

"Miljöaktivisterna Göran Boardy och Henrik Garbergs, som tillhör organisationen Extinction Rebellion, åtalas för brott mot luftfartslagen.

Männen försenade i somras en inrikes SAS-flygning genom att ställa sig upp i mittgången och genomföra en fredlig klimatprotest."---

GP. I nuläget ej betalartikel.

Närmast en hyllning till de båda och till XR- inga obekväma frågor.

  • Redigerat 10/29/20, 6:31 PM av [Göstage]
[Göstage]
4/30/21, 4:25 PM
#78

#77 Dom har fallit i tingsrätten, som stannade vid 80 dagsböter per pers. Gissningsvis följer överklagande.

Två klimataktivister döms för brott mot luftfartslagen sedan de i juni förra året försenade ett flygplan på väg från Göteborg till Stockholm, skriver Göteborgs-Posten.
[Jimmy.L]
4/30/21, 4:40 PM
#79

#78: Kriminella kommer alltid undan billigt.

[Göstage]
2/10/22, 8:06 AM
#80

#77 XR verkar planera något igen.

Nu planerar svenska Extinction Rebellion nya aktioner mot svenska flygplatser. Aktionerna presenteras på aktivisternas hemsida, där man också för reklam för en föreläsning om hur det ska gå till. Aktionerna är planerade till slutet av februari.
[Jimmy.L]
2/10/22, 8:25 AM
#81

#80: På tiden att höja straffen för dårarna.

[Göstage]
2/26/22, 12:56 PM
#82

En aktivist som gick ombord på ett flygplan på Malmö flygplats men som sedan vägrade att sätta sig ned greps av polis i morse.

[Jimmy.L]
2/28/22, 2:55 PM
#83

En klimataktion skapade förseningar i flygtrafiken från Arlanda under måndagsmorgonen. En person greps i samband med aktionen.

https://www.mitti.se/nyheter/aktivist-forsenade-flyg-fran-arlanda/repvbB!W3zZF3Dy0lbywxP34BzOqQ/

Blev gripen ombord på flygplan till Göteborg
Annons:
Upp till toppen
Annons: