Sverigedemokraterna

SD-väljarna- inte så enhetliga som de framställs?

2018-09-15 23:56 #0 av: Göstage

SD-väljaren beskrivs gärna som ensam och olycklig - en bild som inte får stöd i en färsk undersökning. SD-väljarna är ingen homogen grupp - det som förenar dem är, inte oväntat, synen på invandringspolitiken och dess följder för samhället.

"SD-anhängare framställs ibland som en marginaliserad grupp som är missnöjda med tillvaron i stort. Men enligt Kirsti Jylhä vid Institutet för framtidsstudier ger inte undersökningen* något starkt stöd för detta.
– Det finns bara en liten överrepresentation av arbetslösa och långtidssjukskrivna bland de som röstar på Sverigedemokraterna. En tydlig majoritet i gruppen upplever sig varken som ensam eller olycklig, säger Kirsti Jylhä.

Av de SD-sympatisörer som tidigare röstat på S finns visserligen något fler med låg socioekonomisk status. Men det uppvägs av att flera före detta M-väljare som gått över till SD har hög socioekonomisk status.

Den gemensamma nämnaren för SD-väljarna är synen på invandring. I stort sett samtliga SD:are har svarat att invandringen kostar för mycket och en kraftig majoritet menar att den leder till ökad kriminalitet samt försvagar den svenska kulturen.
– Att många inom SD-gruppen är kritiska mot invandring behöver inte grundas på att de själva har negativa erfarenheter av invandrare. Inställningen kan snarare bero på att många av dem tycker att samhället i stort påverkas negativt av invandring, säger Kirsti Jylhä."

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/sa-har-tanker-de-som-rostar-pa-sd-5078411.aspx

*Undersökningen från Institutet för framtidsstudier bygger på svar från 3 518 personer.
2 217 av dem har uppgett att de skulle rösta på SD i val till riksdagen, 548 skulle rösta på S och 634 skulle rösta på M.
119 personer skulle inte rösta alls.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-09-16 07:13 #1 av: Jimmy.L

SD-väljare ser ju vad som händer i landet till skillnad från andra. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-09-17 08:28 #2 av: VSK

Tror aldrig jag hört talas om att SD-väljaren skulle vara ensam och olycklig. Måste berätta detta för min kompis som är sosse att han röstar på fel parti Förskräckt

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-09-30 10:17 #3 av: Göstage

"Om man tittar på Valu-undersökningarna från 2006 och framåt kan man se att SD till i alla fall till 85 procent består av moderater och socialdemokrater. Så farligt kan det inte vara, säger Widar Andersson."---Glad

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sd-valjarnas-ilska-sluta-frys-ut-oss/

(Står mer av intresse i den artikeln!)

Anmäl
2018-09-30 10:20 #4 av: Jimmy.L

Ja SD kommer fortsätta växa på dom andra partiernas bekostnad har dom råd med det? Nästa val säkert över 20% och det kommer fortsätta tills andra partier vågar samarbeta med SD.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-09-30 10:22 #5 av: VSK

Usch så många rasister från S och M Förskräckt

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-09-30 10:35 #6 av: Emo

#5 Du får inte använda fula ord på denna sajt. Skämtar Det heter realister! Glad

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-09-30 10:38 #7 av: Farwuq

Skrattar

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-09-30 10:41 #8 av: VSK

Generad

Gapskrattar

Anmäl
2018-10-08 15:11 #9 av: Göstage

Fast visst finns det sådant som förenar SD-väljare! Annica uttrycker nog vad väääldigt många, minst 17% av landets väljare, tycker och känner just nu. Läs!Skämtar

GP debatt: "Därför får Jimmie Åkesson (SD) min röst".

Anmäl
2018-10-08 16:10 #10 av: Emo

#9 Det bästa jag läst på länge. Kloka ord.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-10-09 07:36 #11 av: Göstage

Peter Santesson, statsvetare och opinionschef på Demoskop, bekräftar bilden av SD-väljarna som mer komplex än den bild motståndarpolitiker, PK-kollektivet och media vill ha det till.

"Orter som Solna och Täby betyder faktiskt mer för Sverigedemokraternas resultat i riksdagsvalet än vad Sjöbo och Hörby gör. Ändå är bilden av SD-väljaren som lågpannad lantis seglivad.
De där SD-väljarna har gjorts till det gåtfulla folket i svensk politik. Det finns knappast en mer omskriven och genompsykologiserad grupp. Och tycks det inte finnas en särskild förtjusning i att betona att SD-sympatier är överrepresenterade i vissa grupper? Lågutbildade och lite på skuggsidan i samhällsekonomin, pappfigurer som föreställer någon som dragit nitlotten och blivit kvar i byn när de andra åkte till storstaden och gjorde karriär."---

"Kanske är jag orättvis, men jag läser in en undertext i bilden av SD-väljaren som en ekonomiskt och kognitivt resurssvag person som vistas långt ifrån de urbana tillväxtområdena. De egenskaper som betonas är de som i vissa kretsar tjänar som sociala lågstatusmarkörer. Undertexten blir att detta skulle vara väljare som inte riktigt förtjänar samma respekt som alla andra.
I själva verket är det inte väljare som är så enormt mycket mer exotiska än andra. Att påpeka det är inte att göra ett förtäckt inlägg i någon regeringsförhandling. Det är faktiskt bara att påtala ett faktum."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/sd-valjaren-en-hogavlonad-akademiker-fran-taby-24240

Anmäl
2018-10-09 09:09 #12 av: Hayabusa

#11 Dags att "spetta bort" Solna och Täby?

Anmäl
2018-11-29 06:17 #13 av: Göstage

Sigbjørn Sødal, professor på Handelshögskolan vid Universitetet i Agder (Norge) ser stora likheter mellan framväxt och utveckling för det norska Fremskrittspartiet och SD, men också den skillnaden att medan det norska partiet växte fram inifrån högern så fångar SD väljare både från traditionell vänster och höger. Det kommer att utgöra en stabil bas, men kan samtidigt behöva längre tid att organisera sig. 

"SD är placerat en bra bit från alla övriga partier, men med en stor väljarpotential eftersom avståndet inte är jättelångt till flera av dem. I synnerhet har man de två största, M och S, inom räckhåll. Det tyder på att SD rekryterar mycket brett och att de andra partierna samtidigt framstår som lika varandra i ett antal värdefrågor som engagerar väljarna över traditionella partigränser."---

"Norska väljare anser att Fremskrittspartiet är ett mer traditionellt högerparti än vad svenska väljare anser om SD. Det beror delvis på att SD är ett nyare parti. Fremskrittspartiet rekryterade bredare under sin framväxt, men inte lika brett som SD gör."---

"Det är fortfarande stor skillnad på Fremskrittspartiet och SD, men om utvecklingen går som i Norge är det bara en fråga om tid, innan de andra partierna i Sverige blir tvungna att behandla SD på ett annat sätt än idag."

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/sverigedemokraterna-fyller-ett-politiskt-tomrum-25092

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.