Annons:
Etikettsamhället
Läst 6435 ggr
[Jimmy.L]
2018-09-20 08:13

Bostadsbristen är socialdemokraternas fel

Det blir så här när man inte tänker innan man öppnar gränserna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7045292

  • Redigerat 2020-11-24 06:47 av [Jimmy.L]
Annons:
Emo
2018-09-20 08:33
#1

Så blir det när naiva får bestämma.
Mycket av det vi upplever nu kunde förhindrats om de styrande hade haft de kunskaper många av oss, som jobbade med invandrare, visste redan på 70-talet. 
Rätt förberedda hade vi kunnat hjälpa många och då mest de bäst behövande.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2018-09-20 08:35
#2

Ja bostadsbristen kommer fortsätta så länge dom inte vill ta tag i det.

[Göstage]
2018-09-30 09:47
#3

Gill står utan lägenhet från årsskiftet då den bostadsrättsförening hon hyrt inom inte tillåter uthyrning i andra hand längre.  Efter några besvärliga år är Gill på väg tillbaka till arbetslivet, men nu riskerar hon att åter hamna i ett utsatt läge. I sin nöd vände hon sig till Socialförvaltningen i Göteborg. (Att de inte kan hjälpa henne eftersom hon inte står på gatan ännu kan väl vara förståeligt med deras regler, men de kunde kanske undvikit att slänga in den där spydiga kommentaren om "mänsklig rättighet"?)

_"Gill Lindqvist tillhör en växande skara av hemlösa som lever under ordnade förhållande utan andra större problem än att sakna bostad. "/…/ de kartläggningar som gjorts av hemlöshet visar att gruppen hemlösa utan social problematik ökar/…/ ", skriver social resursförvaltningen efter en kartläggning av hemlösheten i våras."---
_

"Även om bostadsbyggandet i Göteborg nu ligger på högsta nivån sedan miljonprogrammet väntas det dröja tio år innan utbud och efterfrågan är i balans."---

_"Det är ingen mänsklig rättighet att bo i Göteborg och man får söka bostad i andra städer och flytta, säger Malin Östling. (Verksamhetschef vid social resursförvaltning i Göteborgs kommun.)
_

_Gill Lindqvist har erbjudits flera svarta kontrakt men då hon är låginkomsttagare med rätt till bostadstillägg är det uteslutet. Försäkringskassan kräver ett skriftligt kontrakt.
– Självklart letar jag bostad i andra städer, jag har inget annat val och får ta det jag får."---
_

"Som GP tidigare har berättat ligger den genomsnittliga kötiden till en hyresrätt hos de kommunala bostadsbolagen på sex år. Gill Lindqvist har köat i två år på Boplats."

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/jag-vill-inte-bo-på-en-parkbänk-i-brunnsparken-1.9545025

[Göstage]
2018-10-12 09:56
#4

Väggarna bågnar i folkhemmet. Håkan Boström på GP:s ledarsida påminner om realiteterna:

 "Förutsättningarna för att bekämpa sociala problem som hemlöshet och trångboddhet kräver en fungerande social- och bostadspolitik. Men framgång på dessa politikområden är i hög grad beroende av en ansvarsfull migrationspolitik."--- 

"Men som det ansvariga kommunalrådet, Marina Johansson (S), påpekar för GP är hemlösheten i många fall kopplad till den starkt ökande trångboddheten i flyktingkrisens spår."---

"Trångboddheten har ökat i hela landet. Enlig Statistiska Centralbyrån är idag 22,5 procent av barnfamiljerna trångbodda. Att jämföra med 16,6 procent för tio år sedan. Det betyder en tredjedels ökning på ett decennium. Värst drabbade är storstadsregionerna."--- 

"Sveriges folkmängd har på kort tid ökat dramatiskt. Vid halvårsskiftet var vi 10 171 524 personer, enligt SCB. Prognosen framåt visar att vi kommer passera 11 miljonersstrecket inom tio år. En fjärdedel av dessa nytillkomna kommer vara barn. Enligt Migrationsverket väntas antalet asylansökningar bara de kommande tre åren uppgå till 122 000. Till det kommer runt 181 000 anhöriginvandrare. Socialdemokraterna talar sig varma för bostadssubventioner som en lösning på trångboddheten. Men bostadsbyggande kostar pengar. Mycket pengar. Pengar som inte finns. Ska resurssvaga nyanlända ha råd att bo i nybyggen krävs enorma subventioner.

Inget byggande i världen klarar att hålla den takten. Vi lyckas inte med det nu, under brinnande högkonjunktur. Vi kommer definitivt inte lyckas med det under kommande lågkonjunktur. Lägg till detta att inte heller de sociala myndigheterna klarar expandera i en takt som motsvarar behoven. Det kan tyckas hårt att påpeka dessa förhållanden. Men med den förda politiken kommer antalet utsatta och hemlösa att öka. Inte minska."---

http://www.gp.se/ledare/boström-ojämn-kamp-mot-utsattheten-1.9893224

Självklarheter kan tyckas, men det behöver nog upprepas gång på gång för att det skall sjunka in. Inte minst hos politikerna.

[Hayabusa]
2018-10-12 10:08
#5

#4 Enkel matematik. Politiker skiter i frågeställningarna. "Det är väl bara att bygga mer!"

[Göstage]
2018-10-12 10:10
#6

#5 Lex Ylva: "De får bygga!"

Annons:
[Hayabusa]
2018-10-12 10:14
#7

#6 Precis! Är det någon som verkligen tror att bostadspriserna kommer att sjunka?

[Göstage]
2018-10-12 11:07
#8

Och bygger man inte finns det ju alltid hotell…

"Runt 65 000 kronor per familj och månad – så mycket betalar Lomma kommun för att husera nyanlända på Arlöv Park Hotel. För att lösa den akuta bostadssituationen planerar kommunen nu att köpa ett gårdshotell, för 16,5 miljoner kronor. – Det innebär att vi kan plocka hem dem som bor på hotell, säger Robert Wenglén (M), kommunstyrelsens ordförande i Lomma, till Hem och Hyra."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/65-000-kronor-betalas-for-nyanlandas-hotellboende/

[Jimmy.L]
2018-10-12 11:15
#9

Ja detta problem är ju välkänt men inte görs det något åt bostadsbristen.

[Hayabusa]
2018-10-12 12:04
#10

#8 Höjd skatt, någon..?

[Göstage]
2018-10-17 12:11
#11

M alcom Kyeune, krönikör på Dagens Samhälle, ser en krutdurk i kommunernas fördelning av bostäder.

"För ett par dagar sedan skrev tidningen Hem & Hyra att hela 109 av landets 290 kommuner låter nyanlända gå före i bostadskön. Detta kan jämföras med att enbart 23 kommuner anser hemlöshet vara ett skäl att få förtur."---

"Att bostadskön ger förtur till nyanlända i uppemot en tredjedel av landets kommuner är allvarligt av åtminstone två skäl: För det första visar det på en enorm ansvarslöshet från staten, som har skapat ett problem som man sedan beordrat kommunerna att lösa - oavsett om de har verktygen eller resurserna att lösa dem. Att kommunerna känner sig tvingade att kannibalisera delar av sin sociala verksamhet – att ta bostäder som tidigare skulle gått till hemlösa eller andra utsatta personer – och ge dem till nyanlända, är inte ett tecken på en fungerande situation. Det är tvärtom ett tecken på att vi i Sverige har vant oss vid att skyffla problemen under mattan för att därefter hoppas att de svaga grupper som förlorar på konsekvenserna av det vi gör inte ska ha medial röststyrka nog att kunna göra väsen av sig. 

För det andra går det inte att upprätthålla legitimiteten i köande om folk hela tiden får gå före i köerna. Vi hamnar återigen i den gamla frågan: är det ett välfärdssystem vi bygger, eller ett system för välgörenhet, där de som betalar in i princip inte ska förvänta sig att få ut någonting av systemet? En arbetare som betalar skatt och sedan blir hemlös kommer inte att få någon särskilt engagerad hjälp i de flesta kommuner så som det ser ut idag. Det går bra att ta emot samma persons skattepengar när det går bra för honom, men när det går dåligt, då är det en helt annan femma.

”Gör din plikt, kräv din rätt!”, så löd socialdemokratins gamla devis. Nu börjar vi allt mer gå mot ett samhälle där de som har plikter och de som har rättigheter, inte längre är samma personer. Det är en mycket farlig utveckling."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/farlig-kommunal-fortur-i-bostadskoerna-24372

[Jimmy.L]
2018-10-17 12:14
#12

Så sant.

[Hayabusa]
2018-10-17 13:38
#13

#11 Precis vad det handlar om. Vi har en befolkningsökning som landets struktur inte kan absorbera på ett vettigt sätt. Men vi bor ju i ett skatteparadis…

Annons:
[Göstage]
2018-10-31 13:31
#14

Socialförvaltningarna är idag volymmässigt jämbördigt med de allra största kommunala och privata hyresvärdarna i landet. Socialtjänsten blir i bostadsbristens spår alltmer en bostadsförmedling - landets socialkontor hyr ut mer än 24.000 lägenheter, visar en granskning som Hem & Hyra har gjort.  Sedan 2008 har antalet sociala kontrakt i Sverige ökat med 250 procent. 

Källa.

[Jimmy.L]
2018-10-31 13:49
#15

Jösses.

[Göstage]
2018-10-31 14:05
#16

XX, 48 år, bor tillsammans med fru och nio barn i åldrarna 2-19 år i en tvåa på 62 kvm i Biskopsgården. Ur artikel i Hem & Hyras papperstidning:

---

"Hur länge har ni bott på det här viset?

-Jag fick kontraktet för sju år sedan. Det här var den första lägenheten jag kunde hitta. Sedan kom resten av familjen hit från Somalia för nästan sex år sedan.
Hade det varit möjligt för familjen att vänta tills du hittat något större?
-Nej, läget var akut. Vi trodde aldrig det skulle ta så lång tid att hitta något annat."---
---
"Vi letar efter en femma, men sådana kommer nästan aldrig ut så att vi kan söka. En fyra skulle möjligen kunna gå också, men att flytta till en trea är ingen idé, det skulle inte hjälpa oss. Vi kan tänka oss att bo var som helst i Göteborg.
Kan ni inte köpa en bostad?
-Både jag och min fru är tyvärr arbetslösa, så vi har inte råd att köpa  något.
Hur känns det att det har gått så lång tid?
-Hoppet minskar för varje år som går. Allt vi vill är att leva ett normalt liv som alla andra i Sverige.
Under tiden som ni har bott här har ni fått två barn till, var ni inte tveksamma inför det?
-Jo, det är klar vi var. Men det blev som det blev."

Hem & Hyra 7/2018, lokalt Västsverige sid 48

"Fixa det, Sverige!"

[Jimmy.L]
2018-10-31 14:21
#17

Äh vad gör lite trångbodda det skadar väl ingen. 🤐

[VSK]
2018-11-01 10:49
#18

Dags att införa vänsterskatten antar jag.

[Göstage]
2018-11-14 22:24
#19

#16 Hanif Bali skräder sällan på orden, så ej heller om den trångbodde somaliern i Göteborg.

"Nu uppmärksammar Bali det faktum att den trångbodda familjen ändå valde att skaffa två barn till trots sin situation. ”Varför har du fortsatt tryckt ur dig avkomma under dessa 6 år när du är arbetslös, saknar lämplig bostad och uppenbart folkvett?” frågar sig Bali på Twitter."---

Källa.

Emo
2018-11-15 04:48
#20

#19 Synd om barnen. Hade inte sossarna en lösning på sådana problem en gång i tiden. Jag tror jag har läst att de ibland tog barnen från (vad de tyckte) olämpliga föräldrar (som ofta tillhörde vissa grupper).
Tala om att göra upp med sitt förflutna!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Jimmy.L]
2018-11-15 07:35
#21

Ja bor man trångt och har många barn redan då för man ju fundera om man skaffa fler innan man har hittat ett större hem.

[Hayabusa]
2018-11-15 08:12
#22

Inte speciellt smart…eller hänsynsfullt.

[VSK]
2018-11-15 09:08
#23

#19

Bidrag bidrag och åter bidrag.

[Jimmy.L]
2018-11-15 09:11
#24

#23 Och samtidigt påstår sig AF att fler är i arbete jo men visst. 😕

[VSK]
2018-11-15 10:04
#25

#24

Ja subventionerade låtsasjobb som skattebetalarna står för notan. Bara kolla senaste Agenda om du missat det.

[Göstage]
2018-11-15 10:23
#26

#16 Den trångbodda niobarnsfamiljen kan nog tryggt fortsätta med sitt barnalstrande, för snart kan utdrivningen  av boende som har för stort levnadsutrymme enligt MP vara ett faktum. Miljöpartiet i Högalid har haft en protestlista ute på nätet där de anser att kommunerna skall kunna "evakuera" de som har för stora lägenheter och att barnrika flyktingfamiljer skall få överta dem. 

Katarina Magasin uppmärksammar namninsamlingen, som nu tagits bort, men som bland annat innehöll den här texten:

"Därför uppmanar vi er att skriva under, flyktingar SKALL ha rätt till en lägenhet eller villa om de har många barn. Sveriges kommuner måste börja handla in bostäder till alla stackars flyktingar. Innan pengar avsatts för detta ändamål SKALL kommunerna kunna evakuera personer som har för stora boenden tex. par där barnen flyttat hemifrån, eller sambos där den ena partnern har en bostad på annat håll. Vi måste hjälpa de nyanlända med värdiga bostäder. SÄG NEJ TILL TÄLTLÄGER Mvh MP Högalids församling Maria Ferm-Svensson".

Katarina Janouch skriver bland annat: "Kanske skulle jag inte ha uppmärksammat denna blygsamma lilla namninsamling om det inte vore för att formuleringarna i den får det att gå kalla kårar längs med ryggen. “Innan pengar avsatts för detta ändamål (alltså att skaffa bostäder till flyktingar, min anm.) SKALL kommunerna kunna evakuera personer som har för stora boenden tex. par där barnen flyttat hemifrån, eller sambos där partnern har en bostad på annat håll. Vi måste hjälpa de nyanlända med värdiga bostäder.” Ja, så står det i uppropet,"---

 "Det bör upp i ljuset, det bör inte få stå oemotsagt och utan att sådana tankegångar möter kraftfullt motstånd."

http://katerinamagasin.se/miljopartistisk-kampanj-kommuner-ska-kunna-beslagta-bostader-for-att-ge-dem-till-flyktingar/

Maria Ferm-Svensson, som står som initiativtagare, är enligt Katarina Janouch den Maria Ferm som är MP:s talesperson i migrationspolitiska frågor och partiets gruppledare i riksdagen, och skulle det vara så gör det ju det hela än mer uppseendeväckande. Eller kanske väntat…

[Jimmy.L]
2018-11-15 10:31
#27

Södertälje vill ju skrota EBO-lagen.

https://www.svt.se/opinion/boel-godner-om-ebo

Skrota den och sätt invandrare i små kommuner ute på landet även om det är 60 mil till närmsta läkare eller skola. Det funkar inte att dom får flytta in i förorten där problemen växer sig större och gillar dom inte beslutet och vägrar så dra in allt stöd.

Annons:
[Hayabusa]
2018-11-15 10:31
#28

#26 Åt h-e! Vad är det för fasoner? Bra att det kommer upp till ytan, men hur i hela fridens namn kan sådant få förekomma? Det är ju helt sjukt. MP är sannerligen ett ytterlighetsparti.

Emo
2018-11-15 10:41
#29

#26 Förr sades det: Mitt hem är min borg

Hur kan så avundsjuka människor missunna skötsamma arbetande sparsamma skattebetalare deras hem, som de kunnat skaffa sig i stället för att lägga sina surt förvärvade slantar på semesterresor, festande, lyxartiklar o.s.v.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2018-11-15 10:48
#31

#26 Alla stackar flyktingar ska tydligen få förtur från vår ungdomar helst ska väl kommunerna köpa och bygga villor och bostadsrätter och skänka dom det. 

Pengaträd finns tydligen.

[VSK]
2018-11-15 10:50
#32

#28

Har varit känt ganska länge detta, men är nog lätt att missa bland alla tokigheter MP står för. Att konfiskera sommarstugor mm har man än så länge inte vågat sig på. Kommer bi väldans många Majbrasor då. 

MP är ett litet skitparti som inte ens borde existera. Att ett sånt litet parti kan ställa till med så mkt elände är för mig en gåta. Tänk vilken makt pengar har. 

Ibland önskar jag att jag oxå vore indoktrinerad så man slapp bli så frustrerad.

[Göstage]
2018-11-19 22:26
#33

"Antalet hemlösa i Malmö slår rekord 2018. Drygt 3300 personer står utan tak över huvudet, enligt nya siffror från Malmö stad. Mest alarmerande är hemlösheten bland barn, som har ökat med 26 procent under det senaste året. 1300 barn saknar bostad – något som enligt Sydsvenskan motsvarar ett hemlöst barn i varannan grundskoleklass.

– Det är väldigt allvarligt. Vi måste ha fokus på att lösa det här för barnfamiljerna. Tyvärr går det inte över en natt, så ser inte bostadsmarknaden ut, säger Sedat Arif (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst, till tidningen.

Grupper som inte ingår i kartläggningen är EU-migranter, papperslösa, inneboende, nyanlända med boende enligt bosättningslagen samt vuxna och barn i kommunens övergångs- och genomgångslägenheter med andrahandskontrakt."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/antalet-hemlosa-okar-lavinartat-allvarligt/

Nej, det löser sig inte över en natt, men det uppstod ju inte heller över en natt.

[VSK]
2018-11-19 23:11
#34

#33

Fruktansvärt hur det här landet behandlar de sina.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-11-20 08:16
#35

Och folk på iFokus gnäller på mig för jag skrev skicka hem dom efter som det inte finns bostäder?

Nej dom som kallar oss för rasister borde sälja sina hem och ge alla pengar till dom hemlösa.  Det är lätt att sitta i sin villa eller bostadsrätt och prata om att alla är välkomna till Sverige när det är bostadsbrist i Sverige och varit det sen 90-talet.

Emo
2018-11-20 08:25
#36

#35 Dessutom gäller det ju alla som inte har asylskäl eller turistar utan möjlighet att göra rätt för sig.
Jovisst sitter många och njuter av sin godhet när de klagar på våra åsikter som att de flesta av oss här tycker att den som är offer för en våldtäkt är mer värd än förövaren.
Jag umgås hellre med empatiska ickerasister här än med naiva självgoda med rasistiska och oempatiska åsikter.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2018-11-20 09:25
#37

Bostadssituationen i Stockholm går ut över arbetsmarknaden och den regionala tillväxten.

"Går det inte att hitta någon med rätt kompetens och rätt adress tvingas man att avstå från att anställa. Arbetskraftsbristen i Stockholmsregionen är nu den högsta på tio år. Att bostadsbristen får negativa effekter på tillväxten är därför lätt att förstå. Nytt är att effekten har fått en prislapp: I en ny rapport har Stockholms handelskammare räknat ut att huvudstadsregionen går miste om 100 miljoner kronor i utebliven tillväxt – om dagen. Hade bostadsmarknaden varit i balans från 1995 till 2016 hade nämligen ytterligare 50 000 personer kunnat flytta till Stockholm, enligt kammarens beräkningar. Det skulle inneburit ytterligare 32 000 stockholmare som hade jobbat och betalat skatt."---

"Det blir allt svårare även för vanliga löntagare att flytta till regionen för att ta ett jobb. Enligt en rapport från LO kan inte ens genomsnittsfamiljen, med två barn och två heltidsarbetande föräldrar, köpa en lägenhet i stora delar av Stockholmsområdet. Det är särskilt dåliga nyheter för de viktiga verksamheterna i offentlig sektor, där personalbristen redan är stor. Vad händer med en stad när förskollärare, sjuksköterskor och poliser inte har råd att bo där? 

Utsikterna att "bygga bort bostadsbristen" ser minst sagt bleka ut. Nya siffror från SCB visar att bostadsbyggandet i Storstockholm sjönk med 40 procent under de tre första kvartalen 2018, jämfört med samma period förra året."---

 https://www.expressen.se/ledare/pizzeriaagaren-ska-inte-tvingas-bli-hyresvard/

[VSK]
2018-11-20 11:20
#38

#35

De som kallar dig för rasist här på iFokus är nog inget du skall lägga energi på, för har man följt vad de skrivit i ett par år så inser man att de inte har nån vidare koll. Jobbar varje dag med mig själv och försöker lära mig gallra bort malware.

[Jimmy.L]
2018-11-20 11:52
#39

#38 Sant och dom bor ju långt från problemområden och har inte en aning om vad som händer utanför deras bubbla.

[VSK]
2018-11-20 11:59
#40

#39

Många vet men de blundar för det.

[Göstage]
2018-11-22 10:47
#41

Hallå Amnesty!

"– Det är värre nu än någonsin. Jag har aldrig haft så mycket kamrater som är hemlösa som nu, säger Bengt Sörensen som själv saknar fast bostad. Omkring 850 personer saknar fast bostad i Väst-området, enligt Socialstyrelsens senaste rapport om hemlöshet. I rapporten ingår allt ifrån människor som är akut hemlösa till unga vuxna som bort kortsiktigt hos vänner eller familj.

Antalet hemlösa i vårt område har ökat under åren, från 350 år 2006 till 850 år 2017. Fem av P4 Västs 14 kommuner pekar ut bostadsbristen som det främsta skälet till ökningen."---

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7094709

Annons:
[Göstage]
2018-11-23 07:27
#42

En vardagsbild från Västerås:

"Frivilligorganisationer och kommunens socialtjänst har noterat en ny grupp hemlösa i Västerås. Det handlar om unga killar från framförallt Afghanistan. Den så kallade gymnasielagen som inte är en lag utan ändringar i flera olika lagstiftningar har gett vissa unga asylsökande eller de med avslagsbeslut möjlighet att söka tillfälligt uppehållstillstånd för studier. Men flera står just nu utan möjlighet till pengar och tak över huvudet, varnar frivilligorganisationer i Västerås som Svenska kyrkan och Stadsmissionen. Västerås tillhör de kommuner som försökt lösa situationen för de som omfattas av gymnasielagen men det finns inget som tvingar alla Sveriges kommuner att göra samma sak som Västerås."---

"Orsakerna till att så många av de unga från Afghanistan lever i hemlöshet i Västerås och andra städer är troligen flera. Men en grupp som volontärorganisationerna tycker fallit särskilt mellan stolarna är de som nu söker uppehållstillstånd enligt den så kallade gymnasielagen."---

"Som tillståndssökande med flera avslag på asylansökan kan man mycket enkelt förklarat hamna i en situation där man varken är Migrationsverket eller kommunens ansvar. – De här ungdomarna har hamnat i ett ingenmansland, säger Magnus Uhlin från Stadsmissionen. Asylsökande är Migrationsverkets ansvar, kommuninvånare är kommunens men de här ungdomarna är tillståndssökande och ingen myndighet har ett uttalat ansvar för dem, berättar Magnus. – De bollas runt mellan Migrationsverket, sociala myndigheter och CSN."---

"– Det är inte rimligt att de unga ska kunna navigera i det här systemet, menar Magnus Uhlin och Minna Blom och ser allvarliga konsekvenser för både samhället och de unga om inget görs. – Det är klart att de här ungdomarna lättare dras in i kriminalitet, missbruk och prostitution men jag ser också en fara i att de plockas upp av fel grupper och radikaliseras, säger Minna Blom."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/unga-afghaner-ny-hemlos-grupp-i-vasteras

Ingen ansvarig för gymnasielagen kan säga att man inte blev varnad för konsekvenserna av sitt beslut.

[VSK]
2018-11-23 07:47
#43

#42

Det byggs så det knakar här, så det där är nog ingen fara. Hinner man inte bygga klart så kan man ju alltid kasta ut pensionärer eller vanliga hyresgäster på gatan så är tak över huvudet löst för dessa baaaarn. 

Det man som hyresvärd gör är att påbörja en sk renovering så de boende måste flytta (man river kontrakten helt enkelt) och sen när det är klart med renovering så är man "välkommen att söka på nytt". Nu gäller ju inte vanligt bostadskösystem för svenskarna utan vissa etniciteter får prioritet.

Räcker inte det så kan säkert kyrkan ställa upp. 

Jag vet folk som fått sina kontrakt rivna och blivit utslängda på gatan.

[Göstage]
2018-11-25 20:04
#44

Kort debattinslag om bostadsbrist- och byggande i maj 2015. (Lägg märke till Löfvens hånleende mot Åkesson.)

Emo
2018-11-26 05:02
#45

Deprimerande att se hur vissa hellre blundar för de problem, som de borde ha löst för länge sedan och inte ens nu verkar vilja lösa dem.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Novachan
2018-11-26 11:22
#46

När jag var barn rapporterades det om att det var bostadsbrist så att unga vuxna inte kunde flytta hemifrån. Nu är det bostadsbrist för alla…

[Hayabusa]
2018-11-26 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

*

[Jimmy.L]
2018-11-30 11:40
#48

Minusgrader. Människor köar på trappan utanför härbärget. De tittar på varandra. Vem sover på gatan i natt? Det finns inte längre tak över huvudet åt alla. Myndigheterna står handfallna medan allt fler blir hemlösa. Det handlar om Carola som vill tillbaka till sina söner. Om Jonas som förlorade allt på fyra månader. Och om Patrik som varje natt somnar i sitt tält. – Det som gör mig ledsen är att jag ser att vi blir bara fler och fler. Jag är inte ens unik längre, säger Patrik.

https://www.expressen.se/kvallsposten/hemloshetens-nya-ansikten-i-smastaden/

Annons:
Emo
2018-11-30 13:12
#49

#48 Jo, jag läste det i morse. Ofattbart när det bara är att ge kommunerna i uppdrag att skaffa fram bostäder.

Varför görs inte det?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2018-11-30 13:23
#50

TV-programtips tisdag: "36 dagar på gatan - svensk dokumentärserie från 2018. 

Fotografen Christoffer Hjalmarsson bestämmer sig för att försöka leva som hemlös under 36 dagar. Utan pengar, sovplats och utan sitt vanliga nätverk ger han sig ut i ett kallt vintrigt Stockholm. Snart lever han sida vid sida med personer som av olika anledningar är hemlösa och får ta del av deras starka berättelser. I första programmet träffar vi bland andra Bamse som varit hemlös i 19 år. Del 1 av 6.

Kommer att kunna ses i SVT Play till 18 jun 2019 23.59 (7 månader)."

Källa: SVT:s programtablå.

LBB
2018-11-30 14:00
#51

1 miljon i bostadskö,  en ökning med ca 40 000 bara i år.

[[eskils_]]
2018-11-30 17:36
#52

#49 Håller med dig, visst borde kommunerna få i uppdrag att ta hand om sina hemlösa svenska pensionärer som en prioriterad grupp! 🤓

I TV4-programmet "Bytt är  bytt" igår skänkte de tävlande vinstsumman till organisationen Vid din sida, som ställer upp för hemlösa äldre medborgare i Stockholm. Den organisationen skulle inte behövas om politikerna hade normala mänskliga prioriteringar.

"Att sova på en nattbuss eller under en bro med endast en tidning över kroppen som skydd, är särskilt farligt för äldres hälsa. Många kommer till oss med sviktande hälsa. Det är vanligt med förrädisk lunginflammation, svullna ben, såriga kroppar och trasiga, värkande tänder. De flesta av de äldre vi möter ute i natten är inte missbrukare av vare sig alkohol eller droger utan har råkat ut för personliga tragedier som gjort dem helt ensamma, utan socialt nätverk."

Men de senaste åren har kommunerna tydligen bara fått i uppdrag att skaffa fram bostäder till företrädesvis unga friska män från Mellanöstern och Nordafrika, som inte har bidragit till det svenska samhället med en enda dags arbete….

#4 "Förutsättningarna för att bekämpa sociala problem som hemlöshet och trångboddhet kräver en fungerande social- och bostadspolitik. Men framgång på dessa politikområden är i hög grad beroende av en ansvarsfull migrationspolitik."

Ansvarsfull var ordet!

Carmarino
2018-11-30 19:17
#53

Finns det inte en hel del tomma asylboende som kunde användas som bostäder till hemlösa? Nä visst nä, det är ju svenska medborgare, och de får klara sig själv bäst de kan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
2018-12-01 04:16
#54

#53 Intressant förslag. Vi får tillsätta en utredning. Ledamöterna i den får resa runt i hela Sverige och inspektera alla tillgängliga boenden, En rapport får inhämtas innan ett beslut kan fattas. Det kan kanske sättas i gång efter jul och sen ska det väl inte ta så många månader innan rapporten (den första preliminära) är klar framåt sommaren (2020).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

LBB
2018-12-01 09:26
#55

#53 Problemet är väl att en stor del av de hemlösa är hemlösa just för att de inte kunnat hantera ett bostadsinnehav. Man har straffat ut sig genom hyresskulder, missbruk etc. Därför vill inte bostadsägarna ta i dem med tång. De hamnar per automatik längst bak i kön. Socialen är heller inte benägna att gå in och ta ansvar som hyresgäst, för då blir de ofta inte bara betalare av hyra, de får stå för renoveringar.

Till det kommer att många hemlösa väljer att avstå från de boenden som finns, pga av olika omständigheter.

Vad det gäller de flyktingar som anvisas boende, där har hyresvärden både garantier för att hyran betalas och lägenheterna renoveras. Och andelen narkomaner och eller alkoholister är betydligt lägre i den gruppen än i den gruppen som de hemlösa utgör

Annons:
Novachan
2018-12-01 10:47
#56

#55 Klart att de utgör en del av de hemlösa också, det ska inte glömmas bort. Man bör kolla på ration av grupperingar inom de som är hemlösa.

LBB
2018-12-01 18:04
#57

I stort sett alla som är hemlösa (25+)har väl en historia av hyresskulder bakom sig. ngr få undantag finns ju. De under 25 har ju oftast inget fast jobb, ingen som vill borga för dem så därför..och då i konkurrens med folk som har både jobb och en ordnad bostadssituation så blir ju korten rätt dåliga

[Jimmy.L]
2018-12-01 18:15
#58

Det kommer ju bli värre om Centern får igenom sin anhöriginvandring vart alla dom ska bo är en gåta.

[Göstage]
2018-12-01 18:40
#59

#58 Lita på Annie! 👍 30 miljoner som kommer hit, pratar svenska direkt från scratch, skaffar bostad och jobb och betalar skatt - inget kan väl vara enklare?

Carmarino
2018-12-02 03:22
#60

#55 Tänkte mer som natthärbärgen, eftersom det finns så få platser att de flesta får vända i dörren och istället sova utomhus.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-12-02 07:11
#61

"Tusentals personer är hemlösa i Göteborg, och hemlösheten drabbar nu fler grupper än tidigare. Den 6 december lyfts frågan i GP Live-arrangemanget Det kunde ha varit du – en kväll om hemlöshet."---

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/hemlösheten-diskuteras-i-gp-live-1.11328608

Sänds på GP live 6 december 17.30 - förhoppningsvis utan medlemstvång.

[Jimmy.L]
2018-12-02 08:07
#62

Ja detta kommer bli värre och värre när man inte bygger bostäder samt har en migrationspolitik som inte tar hänsyn till bristen på bostäder.

Annons:
LBB
2018-12-02 11:18
#63

I och med att ribban höjs för att få en bostad (pga av brist på bostäder) så kommer allt fler att stå utanför bostadsmarknaden. Kommer sedan hyrorna att marknadsanpassas (för att öka byggnationen) så hamnar väl hyrorna initialt på en månadslön (netto) i städerna En ökning på 50% kan då komma i fråga.

Den standard som de sociala myndigheterna tillhandahåller måste då sänkas kraftigt, de barntäta familjer som idag tilldelas en 5;a eller större får då nöja sig med en 3:a eller mindre.

[Göstage]
2018-12-06 10:12
#64

Den skakande TV-serien om de hemlösas situation har väckt berättigad uppmärksamhet i Sverige. Mannen bakom verket Christoffer Hjalmarsson har fått tiotusentals positiva tillrop, och han uppmanar nu att alla som vill hjälpa till att vända sig till frivilligorganisationer (kanske med en julgåva till exempel?). 

Lite trist är det att uppmärksamheten delvis stjäls av dem som vill ha allt ljus på sådana som med sina familjer på eget bevåg sökt sig till redan överhettade bostadsregioner och förväntar sig att få bostad, eller de som vill stötta vissa studerande som erbjuds bostäder på annat håll men vill stanna där kompisarna finns.

[Jimmy.L]
2018-12-10 08:42
#65

För att få ner kostnader har Göteborgs stad upprättat egna boenden för akut hemlösa. Men de som bor och jobbar på ett av vandrarhemmen dömer ut miljön. Fastighetsnämndens ordförande, Jahja Zeqiraj, är självkritisk efter besök på vandrarhem.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7107171

Carmarino
2018-12-10 16:22
#66

Anne-Marie Pålsson skriver i en artikel i Helsingborgs Dagblad: "Våra välfärdssystem har helt enkelt inte hunnit anpassa sig."

I en rapport från 2017 slår Riksrevisionen fast att de underlag som riksdagen fick inför de migrationspolitiska besluten under åren 2004–2015 endast undantagsvis uppfyllde kraven på heltäckande, långsiktig och dynamisk analys av de ekonomiska effekterna:

"I fler än hälften av underlagen saknas beskrivning av möjliga kommunala konsekvenser helt. I de fall ekonomiska effekter på statlig och kommunal verksamhet redovisas, saknas ofta förklaring till hur dessa har räknats fram och vilka antaganden som ligger bakom resultaten."

För att avsluta med konstaterandet att andra konsekvenser än ekonomiska generellt sett är mycket kortfattade eller helt saknas (RiR 2017:27).

-----

Sällan eller aldrig diskuteras hur den offentliga sektorn påverkas av den befolkningsökning som följt i invandringens spår. Självklara frågor som behovet av mer resurser och hur dessa ska finansieras har noga undvikits. Men det minsta man kan begära av våra folkvalda är att de åtminstone på ett övergripande plan vet vilka konsekvenser den beslutade politiken får och att de meddelar detta till väljarna, oavsett om de förordar en generös eller en restriktiv politik på detta område.

Men hur ska de kunna göra detta när de inte vet vad de beslutar om, som Riksrevisionen påpekat.

https://www.hd.se/2018-12-10/vara-valfardssystem-har-helt-enkelt-inte-hunnit-anpassa-sig


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LBB
2018-12-10 17:50
#67

Skulle jag bli hemlös så skulle de sanitära bekvämligheterna + möjligheten om att stänga om sig i ett uppvärmt rum vara ett jättelyft.   Men många hemlösa diskvalificerar sig själva genom sitt beteende i samband med drog/alkoholintag.

Och vi har ju trots allt ett fritt val , Anpassa dig och du får plats, anpassa dig inte och du får gå.

[Jimmy.L]
2018-12-11 11:18
#68

Varje natt måste han bädda en ny säng, byta rum för det går inte att boka boende på Stadsmissionens nattjour. Först till kvarn gäller varje dag till de 25 sängplatserna. I 15 år har Patric Nilsson kommit till Stadsmissionen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/han-vet-hur-det-ar-att-frysa

[Jimmy.L]
2018-12-13 20:00
#69

Bygget av nya bostäder minskar kraftigt i Storstockholm, det visar Boverkets nya prognos. Särskilt allvarligt är läget för bostadsrätten som minskar med 55 procent.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trendbrottet-bostadsbyggandet-halverat-i-stockholm

Annons:
LBB
2018-12-13 21:42
#70

#68 visst är det tragiskt, men vad är orsaken….alkoholism, ej betald hyra, man har misskött sig. Och vad är då sannolikheten för att en sådan kille ska sköta sig om han finge en lägenhet?  Visst ett anstaltsystem där de som bor tvingas in i en viss ordning. Då skulle man kunna ha dem boende utan att det skulle störa andra hyresgäster. Många skulle vara hjälpta av isolerade, brandsäkra containers där en dräglig temperatur skulle kunna hållas och de skulle då kunna låsa om sig.

[Jimmy.L]
2018-12-14 08:03
#71

#70 Finns som sagt många orsaker att man blir hemlös. Ung som gammal kan drabbas. Det finns skötsamma ungdomar som blivit utsparkade från sitt föräldrarhem, ungdomar som inte kan bo hemma på grund av olika anledningar, vuxna med betalningsanmärkningar, kriminella, psykiska problem, alkohol och drogproblem med fler. enkla boenden skulle kunna hjälpa dessa människor.

[Jimmy.L]
2018-12-14 08:10
#72

”Jag är en 38-årig mamma som nyligen blev av med mitt jobb efter 16 år på grund av min trasiga rygg. Som det ser ut nu så kommer jag bli vräkt i morgon om jag inte får in min hyra. Jag har fyra kronor kvar.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRgKjj/julafton-installd-for-marianne-och-hennes-sexariga-dotter

LBB
2018-12-15 07:46
#73

Och hur anser du att hyresvärden ska agera?

Tragiskt , visst.

[Jimmy.L]
2018-12-15 07:57
#74

#73 Hyresvärden ha ingen skuld i det? Det är myndigheterna som måste vakna och se till att man bygger bostäder. Störst ansvar har politikerna som i många år har sätt till att vi har haft en migrationspolitik som inte är anpassad till antal bostäder.

LBB
2018-12-15 16:38
#75

#74 På vilket sätt har bostadsbristen med situationen för tjejen i ditt exempel. att göra Hon fortsätter år efter år i en omöjlig situation där hon skjutsar sitt barn 8 mil om dagen till skolan.  Hennes ekonomi blöder ut förför att hon tvingas ta krediter för att betala det löpande.  Hon har inget jobb alltså kan hon ta den lägenhet som kommunen skulle anvisa, och behöver då inte bil för att skjutsa dottern och kanske skulle klara av hyra och levnadskostnaderna bättre.

Nu, med sin ekonomiska historia är hon naturligtvis diskvalificerad på den privata bostadsmarknaden och får extremt svårt att få tag på ett passande boende.

Sedan har du naturligtvis rätt i ann migrationen starkt påverkar bostadsmarknaden, speciellt sedan staten via lagar ålagt kommuner att hålla med boende.

[Jimmy.L]
2018-12-15 16:48
#76

#75 Klart det hänger ihop, kan man inte hitta ett billigare boende när man har gett dom till migranter. det är ju invandrarna som kommunerna får prioritera och ge dom bostäder Kommunerna köper ju bostadsrätter och villor till nyanlända och dom har väl knappast ett jobb?

Jag skulle med vilja ha en bostadsrätt i Nacka eller en villa i ett bra område men det kommer kommunen aldrig köp till mig.

Annons:
LBB
2018-12-15 23:07
#77

#76  Därför att det inte existerar en tvingande lagstiftning i ditt fall.

[Jimmy.L]
2018-12-16 08:02
#78

#77 Finns ingen tvingad lagstiftning att kommunerna måste köpa bostadsrätter eller villor, dom ska hålla tak över huvudet till flyktingar det hade räckt med tält.

[Göstage]
2018-12-16 09:00
#79

Tre befattningshavare på Räddningsmissionen tror att Sverige kan ha en del att lära av Finland vad gäller hanterandet av bostadslöshet hos personer som inte har kraft att på egen hand lösa sin bostadslöshet. I en debattartikel i GP skriver de bland annat:

"I stället behöver vi hämta inspiration från vårt grannland i öster. Finland är nämligen det enda landet i Europa där hemlösheten minskar. Hur kan det komma sig?

För det första har man valt att hantera hemlöshet som ett bostadsproblem som går att lösa snarare än som en konsekvens av människors personliga problem. Hemlöshet har alltmer kommit att betraktas som ett brott gentemot en persons fundamentala rättigheter, och denna förändrade syn har fått konsekvenser.

För det andra har man utformat en nationell integrerad strategi, som innefattar ett framgångsrikt samarbete mellan stat, lokala myndigheter och lokala aktörer. Framgångsfaktorn i den integrerade strategin är att utgå från den hemlöses rättigheter och behov. Man har samlat in all tänkbar data för att förstå varför till exempel unga, barnfamiljer, människor med psykisk ohälsa, missbrukare och andra grupper berövats boende. Därefter har man tagit fram olika boendelösningar (bostad först-lägenheter, prisvärda bostäder, hyresrätter, huskooperativ, modulhus och så vidare) som matchar med behoven. Flera härbärgen har omvandlats till permanenta boendelösningar, så kallade supported housing untits, för gäster som inte klarar isolering och ensamhet i egna lägenheter.

För det tredje har man finansierat uppbyggnaden av en stiftelse, Y-Foundation, som ägs av statliga, kommunala och idéburna aktörer. Stiftelsens enda uppdrag är att köpa, bygga och hyra boende för hemlösa. I dag förfogar stiftelsen över fler än 16 000 lägenheter och finns i 50 städer runt om i Finland."---

"Finland har visat att hemlöshet inte är ett naturtillstånd utan kan besegras. Låt oss göra allt vi kan för att ta efter en sådan ambition."

http://www.gp.se/debatt/finland-en-förebild-i-arbetet-mot-hemlöshet-1.11788964

Novachan
2018-12-16 11:01
#80

#79 Go Finland! 🙂

[Göstage]
2018-12-16 22:39
#81

Anders är en av personerna som blev känd genom den uppmärksammade TV-serien om hemlösa i Stockholm. 

"Aftonbladet har träffat Anders, som var hemlös i åtta år. Sedan två månader tillbaka har han bostad och jobbar som snickare på en byggfirma. Han är i grunden plåtslagare – gick som lärling hos farfar i sju år – och hade egen firma i Halmstad i många år.

Anders hamnade i en nedåtgående spiral efter separationen från sönernas mamma för 20 år sedan. Förlorade jobbet och blev bostadslös, bodde i sin bil ett tag. Gick in i en depression. – Det handlade om svikna löften mot mig själv och mina barn, säger han till Aftonbladet. Jag började tvivla på mina förmågor, min kapacitet som människa. Inte som yrkesman. I åtta år bodde han i ett hus i skogen utanför Sollefteå. Han trivdes, men arbetet utomhus som plåtslagare slet till slut ner höfterna. När Anders åkte ner och skulle opereras i Stockholm, vägrade sjukhuset utföra operationen eftersom han bodde för primitivt ute i skogen. Anders kunde inte jobba längre och blev kvar i Stockholm:"---

"För Anders är öppenheten ett sätt att visa att vem som helst kan bli hemlös. – Jag känner till flera hundra äldre hemlösa. Medan jag var hemlös försköts kategorierna. Förr var det fyllegubbar som supit bort allt. I dag är missbrukarna i minoritet. En grupp som ökat drastiskt är äldre ensamma kvinnor. De blir änkor, lever i sorg, har inte råd med sitt boende när de blir ensamma, hamnar i hyresskuld och åker ut."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka9QJL/svt-hemlose-anders-fick-jobb-och-bostad-kanns-himla-bra

LBB
2018-12-16 23:13
#82

#78 Det finns en tvingande lagstiftning som tvingar kommuner att ta emot flyktingar. Sedan reglerar kommunallagen hur man ska lösa boende åt människor i kommunen. Och som läget är idag så har väl ingen kommun , permanent använt sig av tält   Av just dessa skäl.

[Jimmy.L]
2018-12-17 07:57
#83

#82 Man tar ju bostäder som skulle ha gått till familjer med problem, missbrukare och hemlösa. Man ställer grupp mot grupp, låt dom ställa sig i bostadskö som alla andra och finns det lång kö låt dom bo i tält tills det finns bostäder.

Annons:
[Göstage]
2018-12-17 08:54
#84

"I tio år har Sverige haft en nollvision mot vräkningar av barn – ändå sker det dagligen. I början av december väntade 162 barn på att vräkas, avslöjar 200 sekunders kartläggning."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6RdGo/162-barn-hotas-av-vrakning--fore-jul

Tidningen var med när Camilla och hennes ettårige son skulle vräkas.

LBB
2018-12-17 21:10
#85

#83 skyll på den då sittande regeringen. Kommunerna är

skyldiga

att ordna bostäder åt dem som tilldelas dem. De kan inte säga att det finns inga bostäder, de kan tom bli tvingade att fixa hotellrum. Så alternativet att köpa bostadsrätter är försvarbart eftersom man då har kvar ett värde och en bostad som sedan kan lånas ut till de icke påtvingade behövande.

[Jimmy.L]
2018-12-17 21:16
#86

#85 Jönköping löste det med att låta dom bo i en gammal industrilokal med enkla bås som boende efter som det inte fanns lägenheter.

Finns ju inget krav hur boendet ska se ut.

LBB
2018-12-19 08:41
#87

#86 Ja eftersom man inte hade ngr bostäder så var det ju ett alternativ, Där fanns sanitära möjligheter, värme och man kunde stänga om sig så…men det var vä 15 eller 16 detta hände, hur är det idag? Jag har för mig att den är stängd sedan i våras?

[Jimmy.L]
2018-12-19 08:59
#88

#87 Det är ju tack vare att dom bara fick bo där i 2 år.

Kommuner runt om i landet har ju valt nödlösningar som att ställa grupp mot grupp man låter flyktingar gå före dom som köat efter bostäder i mer än 10 år.

[Jimmy.L]
2018-12-21 08:54
#89

Det närmar sig jul och fler än någonsin är akut hemlösa, det visar aktuella siffror från Socialstyrelsen. En grupp som drabbas allt oftare är ensamstående kvinnor som hamnat i ekonomiska bekymmer. En av dem är ”Sara”, 58, från Kalmar som inte har haft någon egen bostad sedan 2016.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/sara-ar-hemlos-i-kalmar

LBB
2018-12-23 17:47
#90

#88 Eftersom regeringen tvingat (via regelverk) kommunerna att ordna bostäder så har inte kommuner ett val, man tvingas prioritera dem som staten skickar till dem.

Sedan har vi en grupp individer som själva straffar sig ur sina bostäder medelst fylla, bråk och att man inte betalar sin hyra. Merparten av alla hemlösa har drog/alkoholproblem vilket gör att ingen privat hyresvärd vill ta i dem med tång.

Att hyra ut en lägenhet till en flyktingfamilj för kommunens räkning funkar, dels för att hyran rinner in som den ska och dels för att kommunen tvingas stå för ev. renovering.

#89  Ja det är en olycklig följd av att man inte betalat sin hyra.

Annons:
[Göstage]
2018-12-25 08:05
#91
LBB
2018-12-25 12:25
#92

#91  där har du en poäng..att man tog bort institutionsvården blev för många en katastrof. Många skulle idag kunna leva värdiga liv med en smula styrning från vårdpersonal, i form av kontrollerade boenden med eller utan frigång.  De extra kostnader so detta innebär skulle försäkringsbolag kunna bidraga med då förstörelser och stölder skulle minska kraftigt. Eftersom många av dessa människor självmedicinerar medelst alkohol o narkotika.

[Göstage]
2019-01-07 11:18
#93

Två professorer vid Lunds Universitet välkomnar serien om de hemlösa på Stockholms gator, samtidigt som man oroar sig för att den befäster bilden av hemlösa som i huvudsak missbrukare, en problembeskrivning som ju framskymtat även i denna tråd. Hemlösheten är ett mer komplext fenomen än så, menar de två  i en debattartikel.

"Problemet är att sådana här föreställningar som sammanbinder nästa alla hemlösa med ett liv gatan och missbruk redan förekommer i samhället. Om de får förstärkning av andra liknande föreställningar, kan de cementera en felaktig bild av svensk hemlöshet i dag och dess orsaker."---

_"Utvecklingen av hemlösheten har ett nära samband med utvecklingen av bostadsmarknaden och bostadsbristen i Sverige. Det innebär att gruppen hemlösa också dramatiskt har förändrats.
_

Den största gruppen hemlösa i dag har inga andra problem än att de inte kan få långsiktiga och hållbara boendelösningar på grund av en svag ekonomi jämfört med andra bostadssökande. De kan därför ses som strukturellt hemlösa. 

I senaste kartläggningen 2017 konstateras att uppskattningsvis 10 500 – 15 000 barn kan ha befunnit sig i någon form av hemlöshet under mätveckan, stadigvarande eller växelvis. Ytterligare 3 600 – 7 300 barn skattades ha föräldrar som var i hemlöshet."--- 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/9mJwrl/svt-hemlosheten-mer-komplicerad-an-ni-visar

[Jimmy.L]
2019-01-31 08:41
#94

Även på kommunens socialförvaltning konstaterar man att det är kärvt på bostadsmarknaden generellt. Och att det då blir ännu svårare för de som bor på gatan. – Det är många grupper som konkurrerar med varandra. Svårast att få bostad är det för ensamstående män med missbruk, säger Håkan Norberg som är biträdande verksamhetschef inom socialtjänsten på Sundsvalls kommun.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/okning-av-unga-hemlosa-i-sundsvall-yngre-och-yngre-rakar-illa-ut

[Göstage]
2019-02-09 07:11
#95

På GP:s ledarsida gör Alice Teodorescu samma konstaterande som redan andra gjort, att det nu rapporteras om en ny typ av hemlösa på våra gator, äldre människor som arbetat och skött sig men som av omständigheterna tvingas ut i hemlöshet på ålderns höst.

Hon jämför med det engagemang och de pengar som lagts och läggs på att skaffa ensamkommande tak över huvudet. Man skall inte ställa grupper mot varandra heter det ju, men det är precis vad man verkar göra med den här typen av prioritering av en grupp. (Sedan är det en annan sak att myndighetspersonerna inte heller lyckas nå upp till sin målsättning att inga "barn" skall bo ute på gatan).

Teodorescu skriver bland annat:

 "I en intervju med SVT från hösten 2015 sade det dåvarande socialborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) att: ”Vi ska inte ha några barn som bor ute på gatan och när det kommer väldigt många barn, inte minst till Centralstationen i Stockholm, så blir socialtjänstens absolut högsta prioritet att se till att de här barnen får tak över huvudet”. Varför byter ingen någonsin ut ordet ”barn” mot ”äldre” och därefter lägger miljarder på att få ordning på deras hemlöshet?"---

"Svaret är att vi fått ett samhällsklimat där det primära är vad ställningstaganden symboliserar, inte vad de resulterar i. Huruvida engagemanget för de ensamkommande sträcker sig bortom tal om ”allas lika värde”, det vill säga om det resulterar i konkreta handlingar, spelar för många debattörer mindre roll. Det primära för dessa är poseringen av den intagna positionen.

I en hierarki av detta slag placeras den hemlöse pensionären lågt eftersom engagemanget för de ensamkommande gjorts till en symbol för ett, i sig hedervärt, ställningstagande mot rasism och främlingsfientlighet. Det anmärkningsvärda är att ett engagemang för de hemlösa inte väcker samma moraliska associationer och därför inte heller mobiliserar lika många. 

Det är svårt att värja sig inför åsynen av de hemlösa kvinnorna på våra tågstationer. Deras situation är ytterligare ett sorgligt tecken på att samhällskontraktet som inte levererar som det ska. Det är en skam för ett välfärdsland som Sverige."

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-varför-väcker-äldres-hemlöshet-så-lite-engagemang-1.13092993

[Jimmy.L]
2019-02-09 07:36
#96

Ja det är skam att man låtit detta få hända.

[Jimmy.L]
2019-02-18 07:56
#97

Stockholmsregionen växer och inflyttningen är stor. Det är dock stor skillnad i hur mycket det byggs i olika kommuner. I Danderyd kommer det under 2019 inte att färdigställas ett enda bostadsprojekt. Något som går i linje med vad Danderydsborna vill menar kommunstyrelseordförande Hanna Bocander (M).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/i-danderyd-byggs-inga-nya-bostader-2019

Stockholmsregionen växer och bostadsbyggandet har under flera år legat på en hög nivå. SVT Stockholm har frågat samtliga kommuner i länet om hur många bostäder som kommer bli inflyttningsklara under 2019. Totalt ser det ut att bli knappt 17 000. – Det är bara ett problem. Det är att bostäderna är så dyra. De löser inte bostadsbristen, säger Henrik Weston på länsstyrelsen i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/16-800-nya-bostader-i-stockholms-lan-2019-men-det-byggs-fel

Annons:
[Göstage]
2019-02-18 10:01
#98

Ett annat Sverige…

"Söndag, klockan är strax 21 och en lång kö har bildats utanför hjälporganisationen ”Vid din sida”, som håller öppet två gånger i veckan. Äldre hemlösa och fattigpensionärer, de flesta män, väntar på att få komma in i värmen. Här serveras fika och middag och för den som vill också en kram. En liten oas av lugn och ro."---

"Det första året hade organisationen soppkök vid Klarabergsviadukten, på gatuplan ovanför Stockholms centralstation. I dag har de verksamheten i Adventkyrkans lokaler på Olof Palmes gata."--- 

Här & Nu, februari 2019

"Ordningsvakten Jeanette Höglund från Hökarängen mötte en 75-årig man en natt i Stockholms tunnelbana. Han berättade att hans fru hade dött och att han sov i trappuppgångar "för att inte besvära sina barn". Det fick Jeanette att bestämma sig. – Jag kunde inte se det här längre. Jag måste göra något, säger hon.

Nu driver Jeanette Höglund, 47, projektet "Vid din sida" som ska se till att gamla, hemlösa människor antingen lotsas till ett ställe att sova på eller åtminstone får varma kläder och liggunderlag om de sover utomhus. – Jag jobbar som ordningsvakt i tunnelbanan. Jag ser mycket varje dag, hemlösa och tiggare. Pensionärer som gräver i papperskorgar, går i tofflor, knappt har några kläder på kroppen, berättar hon."---

https://www.expressen.se/nyheter/hennes-moten-med-hemlosa-andrade-allt/

[Jimmy.L]
2019-02-18 10:32
#99

Hon är grym. När myndigheterna sviker så ställer hjältar upp.

[Göstage]
2019-02-18 10:45
#100

Ingen ljusning på bostadsmarknaden i huvudstaden. "Det byggs, men det byggs fel",  hävdar man från länsstyrelsen.

"Stockholmsregionen växer och bostadsbyggandet har under flera år legat på en hög nivå. SVT Stockholm har frågat samtliga kommuner i länet om hur många bostäder som kommer bli inflyttningsklara under 2019. Totalt ser det ut att bli knappt 17 000.

– Det är bara ett problem. Det är att bostäderna är så dyra. De löser inte bostadsbristen, säger Henrik Weston på länsstyrelsen i Stockholm.

Mellan åren 2015 till 2017 byggdes det 56 000 bostäder i Stockholms län. Under samma period ökade befolkningen med 110 000 personer. Efterfrågan på bostäder har inte sjunkit sedan dess."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/16-800-nya-bostader-i-stockholms-lan-2019-men-det-byggs-fel

[Göstage]
2019-02-22 13:08
#101

"Att säga upp bostadskontrakt för nyanlända efter två år bryter inte mot bosättningslagen. Det slog kammarrätten fast under fredagsförmiddagen. – Det framgår inte heller i vilken utsträckning anvisade kommuner är skyldiga att tillhandahålla de nyanlända bostäder eller hur bosättningen ska ordnas, skriver domstolen i ett pressmeddelande."---

"Patrik Sandström är gruppledare för Miljöpartiet i Lidingö, som överklagade förvaltningsrättens beslut förra året. – Jag har inte läst kammarrättens dom ännu, men kommer såklart att göra det och troligtvis kommer jag att överklaga till Högsta förvaltningsdomstolen eftersom det är ett prejudicerande fall, säger Patrik Sandström.

Han menar att tvåårsregeln inte stämmer överens med intentionen med bosättningslagen. – Det är viktigt att alla kommuner tar ansvar. Behöver kommunen inte göra det efter två år lägger man istället över ansvaret på andra kommuner, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kammarratten

Det spelar väl ingen roll om något strider mot "intentionen" med bosättningslagen? Intention är en sak, att formulera den klart en annan. Om lagen är luddigt utformad så är det ju lagstiftarna som misslyckats, inte förvaltningsrätten eller kammarrätten som  haft att uttolka den.

[Jimmy.L]
2019-03-01 07:58
#102

”För de segment av hushållen som har råd att välja, har trångboddheten minskat och boendekvaliteten ökat, medan lågavlönade hushåll tvingas bo allt trängre och under mer osäkra former”, skriver tre forskare.

https://www.svt.se/opinion/allt-otryggare-boendeforhallanden-i-sverige

[Hayabusa]
2019-03-01 08:10
#103

#102 Jag är ingen forskare men den slutsatsen…har vi inte alla sett den? Segregation inom samhället som är ett resultat av "den goda viljan". Det är bara för landet Sverige att tugga i sig.

[Jimmy.L]
2019-03-01 08:17
#104

#103 Jo vi ser det, men inte politikerna dom skiter i att många bor trångt som i sin tur leder till att många mår dåligt. Man önskade att Löfven tvingade dela bostad med Annie och Björklund i en etta.

Annons:
[Göstage]
2019-03-01 08:22
#105

#104 Rent intellektuellt gör de ju redan det, så varför inte fysiskt också? 😃

[Jimmy.L]
2019-03-01 08:28
#106

#105 😃 Jag hade lätt betalat för att se den föreställningen.

[Hayabusa]
2019-03-01 08:38
#107

Mellan åren 1970 och 2000, dvs 30 år, ökade Sveriges befolkning med c:a 800.000. En ökning med c:a 10,3%

Mellan år 2000 och 2018 var ökningen c:a 1,4 miljoner eller i procent: c:a 17%

För att göra bilden ännu tydligare - De senaste 8 åren har vi haft en större befolkningsökning än de 30 åren mellan 1970 och 2000. Det säger sig själv att om samhällets resurser i form av exempelvis bostäder inte växer i samma utsträckning - då blir det problem.

[Jimmy.L]
2019-03-08 09:04
#108

Bostadsminister Per Bolund ser nya förutsättningar för att bygga billiga hyresrätter. Det är inte bara orealistiskt, det riskerar att skapa en långvarig fattigdomsfälla för unga, skriver HSB:s ordförande Anders Lago och professor Göran Cars.

https://www.expressen.se/debatt/bolunds-bostadspolitik-skapar-fattigdomsfalla/

[Jimmy.L]
2019-03-13 07:24
#109

Malmö stad vill göra om ett nedlagt vårdhem till akutboende för hemlösa barnfamiljer.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7173416

[Jimmy.L]
2019-03-18 20:05
#110

Det började med en depression och i samband med den slutade småbarnsmamman Adélia Lima Correia att betala räkningarna. Hon och hennes familj blev därför vräkta för att par år sedan. – Jag känner att det är mitt fel att min man och våra barn är i den här sitsen och det känns för jävligt, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forst-ett-boende-bland-missbrukare-nu-i-fuktluktande-kallare

[Jimmy.L]
2019-03-31 06:49
#111

Bostadsbristen i Kiruna slår hårt mot Ellen Öberg, en ensamstående trebarnsmamma. Till helgen tvingas familjen ta in på hotell för att sedan splittras till olika boenden ända fram till påsklovet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/trebarnsmamman-ellen-oberg-i-kiruna-ar-hemlos-tvingas-bo-pa-hotell

Annons:
[Jimmy.L]
2019-04-02 08:48
#112

Nya bostäder löser inte bostadsbristen. Det är slutsatsen i en ny rapport från Region Skåne. Anledningen: de bostadslösa kan inte betala.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7190219

[Hayabusa]
2019-04-02 09:27
#113

#112 Man behöver inte vara Bostadsminister för att veta det…Ett sedan lång tid tillbaka känt mönster. Om någon tror att billigare bostäder är en lösning, så är det en villfarelse. Visst, det skulle underlätta, men problematiken i stort skulle kvarstå.

[VSK]
2019-04-02 10:02
#114

#112

Nej självklart inte. Man måste få stopp på blödningen för att få kontroll på bostadsbristen. Kanske Z*pp har nån lösning på problemet ☝️

[Jimmy.L]
2019-04-02 11:47
#115

#114 Mer invandring säkert.

[Jimmy.L]
2019-04-09 07:37
#116

Varken i Kalmar– eller Kronobergs län finns det något härbärge där man som bostadslös kan få tak över huvudet för natten, utan att behöva prövas individuellt av socialtjänsten vid varje enskilt tillfälle. De flesta – från socialtjänsten till frivilligorganisationer som Diakonicentrum i Växjö och Stadsmissionen i Kalmar – är rörande överens om att ett härbärge behövs.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hemlos-i-vaxjo

[Jimmy.L]
2019-04-14 07:24
#117

Drygt 33 000 personer lever i hemlöshet i Sverige, enligt siffror från en kartläggning som Socialstyrelsen gjort. Toppar listan gör Bjurholm med 110 hemlösa per 10 000 invånare. På plats sex kommer Kalix som har 72,7 hemlösa per 10 000 invånare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/hemlosheten-okar

[Göstage]
2019-04-14 09:30
#118

#98ff Jeanette Höglund från "Din sida" kallar till manifestation för våra gamla hemlösa.

 "Den 24 april klockan 14.00 utgår en demonstration från Humlegården, för att ge de gamla hemlösa ett anständigt liv. Kom med du också! Och sprid gärna information om aktionen, så att fler kan ansluta sig! Tillsammans kan vi visa att vi inte accepterar hur samhället behandlar sina svagaste, de gamla som saknar egen röst att protestera med.

Så här skriver Jeanette Höglund: ”Nu får det vara nog! Att vara äldre i Sverige eller att bli äldre i Sverige är hemskt, man kan hamna på gatan om ens livskamrat dör på några dagar. Det finns pensionärer som jobbat hela sitt liv men pengarna räcker inte. Dom bor utomhus -Sverige ett välfärdssamhälle…

 Tak över huvud-garanti finns inte, kommunerna måste ta sitt ansvar och det är regeringens jobb att se till att dom gör det. Så nu tågar vi upp tillsammans till Rosenbad onsdag den 24 april kl. 14.00 med start från Humlegården och gör oss hörda! Vi kommer att lämna över namnunderskrifter till regeringen och statminister Stefan Löfven för att få dem att agera och sluta blunda inför det faktum att vi har hemlösa pensionärer som bor på gatan i Sverige. Skriv under du med och gör skillnad – alla underskrifter behövs.  Vänliga hälsningar, Jeanette Höglund”

http://katerinamagasin.se/manga-gamlas-liv-i-sverige-ar-ovardigt-demonstrera-mot-orattvisorna-med-vid-din-sida-i-stockholm-den-24e-april/

Annons:
[Göstage]
2019-04-23 19:56
#119

#118 Om Stefan Löfven vill uppleva en demonstration mot orättvisorna som drabbar många i vårt samhälle så är han välkommen till "Vid din sidas" manifestation i morgon, hälsar Jeanette Höglund.  

Det är visserligen ingen helgdag som första maj, men många av dem som man uppmärksammar är arbetets söner och döttrar. Nu saknar de bostad i "folkhemmet".

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/ses-vi-pa-onsdag-stefan-lofven-27243

[Jimmy.L]
2019-04-23 20:02
#120

Stefan håller sig långt från bostadspolitiken.

[VSK]
2019-04-24 00:17
#121

#120

Inte bara det utan verkligheten.

[Göstage]
2019-04-25 10:38
#123

#122 #119 Men Löfven lyste (förstås) med sin frånvaro. Däremot var Jimmie Åkesson på plats.

[VSK]
2019-04-25 10:46
#124

#123

Beror på att vänstern med Löfven i topp har sagt att pensionärerna är lågprioriterade (vilket så klart märks). Får se hur många blåste pensionärer det blir inför nästa val samt hur besvikna de kommer att bli över att än en gång ha blivit blåsta. Är man blåst så är man blåst om man röstar samma igen.

[Göstage]
2019-04-25 10:53
#125

Och stockholmarnas skattekronor för boendelösningar  går till andra…

https://uvell.se/2019/04/24/3-miljoner-till-graddfil/

Annons:
[VSK]
2019-04-25 10:57
#126

Löfven vägrade alltså ta emot en lista med 75 000 underskrifter.

[Jimmy.L]
2019-04-25 11:35
#127

#125 Då finns det pengar.

[VSK]
2019-04-25 11:38
#128

#125

Inga lika villkor där inte.

[Göstage]
2019-05-06 10:58
#129

On and on and on…
2016: Malmö köpte hotellplatser för 134 miljoner för att folk skulle få tag över huvudet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/134-miljoner-bokade-malmo-stad-hotell-for-ifjol

2017: Kommunen betalar 70 miljoner till ett enda företag för stödboende på bland annat hotell och i lyxlägenhet för kriminella och missbrukare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-betalade-miljonbelopp-gangkriminella-fick-lyxlagenhet

2018: Slutnota när Malmö kommun köpte akutboende på hotell och i lägenheter, rekordhöga 161 miljoner.

"Varje höst rapporterar kommunen om den växande hemlösheten i Malmö. Socialtjänsten måste hjälpa den som saknar tak över huvudet. Men när det står 90 000 personer i den regionala bostadskön klarar inte socialförvaltningen att lösa uppgiften på egen hand. Detta trots att man har 1 460 egna kontrakt att hyra ut. Lösningen har blivit att hyra bostäder av privata företag, för mångmiljonbelopp. Det kallas ”hotellnätter” och beskrivs som en akut lösning. Men det är dyrt och kostnaderna har skenat det senaste decenniet. I fjor slutade rekordnotan på 161 miljoner kronor. Det kan vara vandrarhem, “bed and breakfast” och hotell. Eller hyresrätter."---

https://www.hemhyra.se/nyheter/femdubblad-hyra-nar-malmo-koper-akutboende-till-hemlosa/

[Jimmy.L]
2019-05-06 11:36
#130

Inte klokt.

[Göstage]
2019-05-07 11:14
#131

"Nej, det här hade jag ingen aaaning om!"…

"När Malmö stad löser situationen för hemlösa kan hyran för en trea stiga från förhandlade 7 500 kronor i månaden till 45 000. Skattebetalarna står för notan som i fjor hamnade på 161 miljoner kronor för alla akutboenden på hotell och liknande."---

"Kommunens största samarbetspartner, APTS förvaltning AB och Living room hotel HB, har de senaste sju åren fakturerat kommunen 155 miljoner för bostäder åt hemlösa."---

"Företagens affärsidé är att skaffa förstahandskontrakt för lägenheter som sedan Malmö stad hyr för upp till femdubbla hyror, jämfört med den förhandlade hyran."---

"Så här reagerar Sedat Arif (S), ansvarigt kommunalråd och ordförande i arbetsmarknad- och socialnämnden, när vi visar honom hur mycket staden betalar för hyresrätter och att det inte handlar om kortsiktiga lösningar: – Det här är inget som jag har vetat om. Det är galet att det fungerar så här, säger han."---

https://www.hemhyra.se/nyheter/sammanfattning-bostad-till-varje-pris/

502.000 i årshyra- för en enda familj…

[VSK]
2019-05-07 11:31
#132

Fråga:

Varför hjälper inte staten svenska hemlösa människor för?

Annons:
[Jimmy.L]
2019-05-07 12:09
#133

#132 Dom skiter i svenskar se bara på pensionärerna som tvingas leva på gatorna.

[VSK]
2019-05-07 12:37
#134

#133

Jodå jag vet. Var mest en retorisk fråga.

[Göstage]
2019-05-09 10:47
#135

"Malmö stad har under det senaste decenniet lagt 616 miljoner kronor på akutboenden åt stadens hemlösa – utan upphandling. – Man har inte följt kommunens upphandlingspolicy och det regelverk som finns för upphandlingar, säger Sten Dahlvid, på revisorskollegiet i Malmö stad, till Hem och hyra."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/malmo-spenderade-616-miljoner-utan-upphandling/

Förvånad? Icke…

[VSK]
2019-05-09 10:57
#136

Hur har man tänkte lösa bostadsbristen om de 10 miljonerna muslimerna från Kina kommer hit? Tänkte nån med kunskap och vetskap om framtiden kunde svara på den frågan. 

Vi pratar inte om oljemiljardärer som kommer hit och bekostar allt själva.

[Jimmy.L]
2019-05-09 11:04
#137

Ja inte klarar vi fler människor med denna bostadspolitik.

[VSK]
2019-05-09 11:12
#138

#137

Sen har vi ju ~6 miljoner från andra ställen än Kina som knackar på dörren men det har väl de flesta koll på. Detta inom kommande decennium alltså. 

Nu med FN-avtalet så betyder det att folk kan komma hit från jordens alla hörn och kräva boenden (samt bidrag). Vilka skall betala för det? EU? 😃

Själv så tycker ju jag att alla som röstat för detta ställer upp sen när det väl gäller. Detta så klart utan statliga bidrag. I Japan så är det inte ovanligt med 8-10 pers i en lya (beroende på vart) så det blir väl en fin måttstock här.

[Jimmy.L]
2019-05-09 11:16
#139

Ja dom som vill ha ökad invandring borde ta i mot 3-4 familjer i sitt hem utan att klaga på trångboddhet.

Annons:
[Göstage]
2019-05-13 14:43
#140
[Jimmy.L]
2019-05-13 14:46
#141

Haha saknades bara det.

[Göstage]
2019-05-13 14:57
#142

Hem och Hyra presenterar Boverkets statistik över bostadssituationen i landets samtliga kommuner. Ingen upplyftande läsning, även om det knappast överraskar någon.  

"Varje år utför Boverket den så kallade bostadsmarknadsenkäten bland landets samtliga kommuner för att ta temperaturen på utvecklingen av bostadsmarknaden. De senaste åren har rapporten inte varit någon munter läsning – och årets undersökning är inget undantag.

83 procent av kommunerna – 240 av 290 – uppger att det råder underskott av bostäder på den lokala marknaden, och så få som fyra kommuner har i nuläget ett överskott. Det innebär att endast 16 procent av kommunerna har en bostadsmarknad i balans.

Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder kallar resultatet ”ett underbetyg för svensk bostadspolitik”. – De som drabbas hårdast är människor som inte har pengar att ta sig in på den svenska bostadsmarknaden. Exempelvis alla unga som inte har en chans att hitta ett eget boende."---

https://www.hemhyra.se/nyheter/larmet-fa-bostader-nastan-alla-kommuner/

"De får bygga", som Ylva sa 2015.

[Jimmy.L]
2019-05-28 06:53
[Jimmy.L]
2019-05-30 08:05
#145

Vi skulle ju inte ställa grupp mot grupp enligt vissa.

[Göstage]
2019-06-02 08:17
#146

#145 Men det gör vi!

"Fler och fler kommuner har förturssystem för personer som av olika skäl har särskilt svårt att skaffa bostad själva. I fjol lät 246 kommuner ett eller flera hushåll gå före i kön, enligt Boverkets bostadsmarknadsenkät.

Den vanligaste gruppen var nyanlända, som fick förtur i nästan hälften av kommunerna. En förklaring är bosättningslagen, som gör att kommunerna är skyldiga att ta emot ett visst antal nyanlända som har fått uppehållstillstånd och behöver flytta från Migrationsverkets asylanläggningar."---

https://www.hemhyra.se/nyheter/har-fick-olika-grupper-fortur-till-bostader/

Annons:
[Göstage]
2019-06-03 08:49
#147

#146 Det sociala kontraktet bryts när det upplåts en gräddfil för nyanlända i bostadstilldelningen i kommunerna skriver Daniel Braw på ledarplats i Barometern. 

"I Kalmar administrerar kommunenheten Flykting och integration idag 238 lägenheter, som kommunen hyr ut i andra hand till nyanlända. Somliga andrahandskontrakt går tillbaka till 2006. Antalet lägenheter som kommunen administrerar har fördubblats på tio år. Och fler måste det bli. ”De flesta av lägenheterna är i storleken 1-2 r.o.k. och dessa täcker inte behovet under året”, skriver enheten. ”Utmaningen är anskaffning av stora lägenheter.”

Behovet bedöms som så stort att kommunstyrelsens utskott för integration och arbetsmarknad nyligen beslutade att man ska undersöka möjligheten att kommunen vid nyproduktion kräver att ett antal lägenheter upplåts till Kalmar kommun som sedan hyr ut dem till nyanlända. Med dagens ordning innebär det att dessa lägenheter aldrig kommer att komma ut på den allmänna marknaden.

Bosättningslagens ohållbara effekter visar sig nu tydligt. Kommunal förtur innebär att lägenheter försvinner utom räckhåll för vanliga bostadssökande. Bosättningsansvaret för nyanlända innebär att en viss grupp anses vara väsentligt mer behövande än alla andra. Det görs extraordinära bosättningsinsatser som svenska medborgare per definition är uteslutna från att ta del av. Här är det befogat att tala om att det sociala kontraktet bryts."

http://www.barometern.se/ledare/behovsprovat-boende-men-inte-for-medborgare/

Säg att den kommunala förturen tillämpades i någon kommun med orden "dessa lägenheter är endast avsedda för svenska medborgare varför nyanlända inte kommer i fråga". Diskriminering - javisst, men inte det motsatta, det ser man till genom bosättningslagen.

"En av dem som vittnar om snedvridningen på bostadsmarknaden när migranter får gå före i kön är Thed Carlsson, som är verksamhetschef för socialtjänsten i Hässleholm. – Konsekvensen blir att andra som behöver bostad blir utan. De är vi inte skyldiga att tillgodose en bostad. Det handlar till exempel om personer som har fått sitta kvar på olika behandlingshem, institutioner och vårdinrättningar i stället för att få en egen lägenhet."---

https://samnytt.se/utsatta-svenskar-trangs-undan-nar-nyanlanda-ges-fortur-till-bostader/ (oktober 2017)

[Hayabusa]
2019-06-03 09:31
#148

#147 Är det rättvisa?

[Göstage]
2019-06-03 09:41
#149

#148 Upplever det som en retorisk fråga. 😎🙂

[Jimmy.L]
2019-06-03 09:55
#150

"Vi ska inte ställa grupp mot grupp" sa några på iFokus. Men ändå är det man gör.

[Hayabusa]
2019-06-03 10:33
#151

#149 Sannerligen. Får inte ihop ekvationen och kommer folk att "sitta lugnt i båten"? Nej, inte hur länge som helst. På sikt är det en ohållbar situation.

[Jimmy.L]
2019-06-03 12:26
#152

#151 Det är lugnt vi har gott om bostäder 😉

[Hayabusa]
2019-06-03 12:29
#153

#152 Är personligen inte orolig, men jag är ju med och betalar notan. Frågan är om jag så sugen på det? Inte hur som helst, det är en sak som är säker.

Annons:
[Hayabusa]
2019-06-03 12:32
#154

"Lika Villkor"…jo, tjena.

[Jimmy.L]
2019-06-03 12:47
#155

#153 Lugn du bara, Löfven har en plan högre skatter så löser det allt.

Allt annat är rasistiskt och SD:s fel.

[Jimmy.L]
2019-06-24 08:05
#156
[Hayabusa]
2019-06-24 09:02
#157

Från länken i #156:

"– Underskottet på bostäder är oroande eftersom det slår särskilt hårt mot hushåll som är nya på bostadsmarknaden, hushåll med lägre inkomster och människor som har behov av en särskilt anpassad bostad, säger Sara Lennmalm, som är samhällsplanerare på Länsstyrelsen Gävleborg."

Det var som sjutton, vem kunde tro det?  Skulle dra till med att det är ett problem och inte en utmaning.

[Göstage]
2019-07-04 10:02
#158

"Det ligger i det egna ansvaret att hantera sin boendesituation och i riktlinje med att socialtjänsten kan inte lösa bostadsbristen" är samhällets besked till de alltfler som, utan att ha en missbruksproblematik, hamnat utanför bostadsmarknaden.

"Både Göteborg och Malmö har nyligen skärpt rutinerna för den hjälp som ges till hemlösa som inte har missbruksproblem eller psykiska problem. Denna grupp ska i första hand hänvisas till akutboenden där de får bo max en vecka."---

"I Göteborg motiveras de nya rutinerna med att man ville få stadsdelarna att göra lika, samt att kostnaderna för sociala boenden ökade från 400 miljoner till en miljard mellan 2011 och 2018. Kommunen kommer därför ge hemlösa utan sociala problem, efter en bedömning av om de klarar det, att få pengar i handen för att ta in på vandrarhem i upp till sju nätter. Särskild hänsyn ska dock tas till barnfamiljer.

I grunden är problemet bostadsmarknaden säger Eva Saletti, sektorschef i stadsdelen Lundby i Göteborg. – Att vi har en väldigt svår bostadssituation gör ju att det finns människor som inte tillhör socialtjänstens målgrupp som hamnar i ett besvärligt läge. Så det ligger i det egna ansvaret att hantera sin boendesituation och i riktlinje med att socialtjänsten kan inte lösa bostadsbristen."---

SR

[Jimmy.L]
2019-07-04 11:08
#159

Och hur ska det gå om man ökar anhöriginvandringen. Det finns ingen plan för hur man ska få dess tak över huvudet.

[VSK]
2019-07-04 11:23
#160

#159

Jodå. Alltfler hemlösa svenskar på gator och torg för var dag som går. Om inte så svälts de ihjäl för att reda plats åt nyadeln. 

Välkänd taktik att låtsas tvingas renovera bostadskomplex och sen kasta ut de gamla hyresgästerna med löfte om att de är välkomna att ansöka på nytt sen när det är klart.

Annons:
Carmarino
2019-07-04 15:16
#161

#160 Renovräkning menar du?

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/780564?programid=4091

https://fastighetsnytt.se/2019/01/forskare-renovrakning-har-okat/

Här där jag bor sker sällan renoveringar förrän någon flyttar, men då rivs nästan allting i lägenheten ut och ersätts med nytt. Hur mycket hyran sedan höjs med vet jag inte, men det är inga småsummor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-07-04 15:37
#162

#161 Samma sak här, dom blåser ut allt och renoverar lägenheten och höjer hyran kraftigt.

[VSK]
2019-07-04 15:47
#163

#161

Hade faktiskt missat det uttrycket men alltid lär man sig nåt nytt. 

-

Att höja hyrorna kraftigt är ju ett säkert sätt att få lägenheter tillgängliga till den nya adeln.

[Jimmy.L]
2019-08-02 12:37
#164

Malmö stad fortsätter betala upp till 50 000 kronor i månaden för tillfälliga bostäder till hemlösa. Trots löfte om motsatsen fortsätter miljonrullningen till mellanhänder i kända skandalhus, skriver Hem & Hyra. – Vi sitter i en rävsax, säger ansvarigt kommunalråd Sedat Arif (S) till tidningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xP7v7X/miljonkarusell-med-dyra-boenden-fortsatter-trots-loften

[Hayabusa]
2019-08-02 17:20
#165

#164 Sjukt, men normaliserat i dagens Sverige….vem betalar? Det gör alla de som betala skatt i Sverige. Läs mer här:

https://www.hemhyra.se/nyheter/upphandling-mangmiljonbelopp-klar-malmo-stad-fortsatter-med-mellanhander/

[Göstage]
2019-08-15 12:11
#166

"De som är kritiska till att nyanlända har eget ansvar för sitt boende efter etableringen på två år behöver redovisa sitt alternativ och stå för konsekvenserna. För permanent förtur till bostad för nyanlända kan låta behjärtansvärt, men vore skadligt och riskerar att ställa grupp mot grupp", skriver två kommunalråd (M) från Växjö respektive Solna, på Dagens Samhälle debatt.

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/skadligt-med-graddfil-till-bostad-nyanlanda-28747

[Jimmy.L]
2019-08-21 07:35
#167

En ny typ av hemlöshet syns i Skellefteå efter årets sommar – det menar personal på Stadsmissionen i staden. Personer som tidigare kunde få boende står nu utan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ny-typ-av-hemloshet-visar-sig-i-skelleftea

Annons:
[Jimmy.L]
2019-08-22 13:06
#168

När okända personer började synas inne på den gamla ödetomten i Sjödalen blev grannarna oroliga. Det slutade med polisanmälan och löfte från kommunen att köra bort dem. HuddingeDirekt har träffat de hemlösa som bor där, Ingela och Niclas.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/bor-i-overgivet-honshus-nu-tvingas-de-flytta/repshl!HgufKoVVhaAQCza23W6NvA/

[Göstage]
2019-08-22 13:16
#169

#168 Sorgligt! Det hade kunnat vara vem som helst av oss, efter en period av sjukdom eller arbetslöshet.  Trygghetsnätet är inte särskilt finmaskigt…

https://www.gp.se/debatt/osynliggjord-grupp-svenskar-lever-i-misär-1.4920663 (2017)

[Jimmy.L]
2019-08-22 13:24
#170

#169 Ja visst är det så.

[Göstage]
2019-09-04 14:55
#171

Widar Andersson, som själv (för 20 år sedan) haft regeringens uppdrag att utreda hemlösheten, uppmärksammade i en ledare i Folkbladet (S) för någon vecka sedan ett debattinlägg från två professorer som befarar att grupp ställs mot grupp i spelet om boendet för hemlösa. 

"Lundaprofessorerna Hans Swärd och Per Eriksson ägnade sig åt hemlöseproblemet när de den 17/8 tog till orda på DN Debatt."--- 

"Under det senaste decenniet har den sociala nöden växt till sig rejält. Kostnaderna har skenat och högen av arbetsuppgifter har blivit större för varje dag. Swärd och Eriksson varnar för att grupp ställs mot grupp. De nämner att det ”på sociala medier uppfattas som att de nyanlända har starkare rättigheter än de svenska pensionärer som befinner sig i hemlöshet.”

Staten behöver ta sitt ansvar. Hemlöshet finns på riktigt. Även fattiga människor, sjuka människor och drogberoende människor behöver någonstans att bo. Sverige behöver socialbostäder. Så är det bara."

https://www.folkbladet.se/opinion/fornekelse-av-hemloshet-om6263830.aspx

Carmarino
2019-09-16 13:09
#172

Rebecca Weidmo Uvell har ögonen på ETC Bygg, som har storstilade byggplaner i Västerås. Två lägenhetshus med 31 lägenheter ska vara klara för första inflyttning i januari 2020. Än så länge har de hunnit med att bygga en toalett, en skylt och ett stängsel.

https://uvell.se/2019/09/15/etc-bygg-ett-utedass/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-09-16 14:04
#173

ETC, förvånar mig inte att dom ligger bakom det. pengarna har väl gått för att rädda tidningen.

[VSK]
2019-09-16 18:30
#174

#172

Där kunde ju Löfven ge ett handtag vettja. Han skall ju bygga 10 miljoner utedass har han ju lovat hela världen. Undrar hur det gått med det löftet (precis som de allra flesta andra löften).

Annons:
[Jimmy.L]
2019-09-29 07:24
#175

Enligt Räddningsmissionen är det rekordmånga hemlösa på frukostcafét i Göteborg. En av dem som dagligen besöker den ideella föreningen är bostadslösa Susanne. – Jag är glad att det här stället finns, här känns det inte som att man tränger på, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/susanne-det-kravs-sa-lite-for-att-forlora-sitt-bostad

[[eskils_]]
2019-11-08 16:54
#176

De bostäder som finns och som byggs ska naturligtvis i första hand gå till medborgarna, särskilt dem som har arbetat ett helt liv och betalat skatt.

"Rekordboom av 80-plussare lurar runt hörnet. De närmsta sex åren måste ett nytt äldreboende öppna var fjärde dag för att klara ökningen.  

”Den byggtakten har vi absolut inte i dag”, säger Fredrik Gren, vd för omsorgsbolaget Ambea, som även anser att uppskattningen är för blygsam. "

https://www.di.se/nyheter/varningen-aldreboomen-ger-brutal-kostnadsbomb-behovet-ar-underskattat/

[Göstage]
2019-11-11 20:57
#177

"Migrationsverket meddelar att man tolkat en kammarrättsdom från i somras – och kommit fram till att 750 unga personer som vistas i Sverige enligt den så kallade gymnasielagen, inte har rätt att bo på Migrationsverkets boenden."---

SR

Gissa vad regeringen kommer att säga? Javisst - "det är kommunernas sak att lösa".

[Jimmy.L]
2019-11-11 21:03
#178

Regeringen tror ju det finns överskott på bostäder.

[VSK]
2019-11-11 22:39
#179

#178

Jag tror mera att allt är planerat det där med att ta bort hyrestaket så som man nu gjort. Sjöstedt grymtade bara lite likt en julgris och sen så var det glömt.

[Jimmy.L]
2019-11-14 16:45
#180

Det krävs sociala bostäder som ett sätt att motverka hemlöshet, med öronmärka bostäder med hyror under marknadspris. Det menar Stadsmissionen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=7343987

[Jimmy.L]
2019-11-21 08:22
#181

Hemlösheten i Borås ökar för andra året i rad, visar kommunens egna kartläggning. P4 Sjuhärad har träffat Elise som lever som hemlös i Borås.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=7348415

Annons:
[Jimmy.L]
2019-11-21 09:59
#182

Var tredje ung person mellan 20 och 27 år i Stockholms län bor kvar hemma i flick- och pojkrummet. Flertalet gör det ofrivilligt, enligt en undersökning av Hyresgästföreningen.

https://mitti.se/nyheter/vuxna-tvingas-mamma/?omrade=hela-stockholm&view=app

[Göstage]
2019-12-03 08:35
#183

I dessa dagar då många bjuds på julbord av företagen eller själva betalar sitt julspisande känns det värmande att läsa om DFDS vid det här laget tioåriga tradition att bjuda mindre bemedlade på "julefrokost", som man säger i Danmark.

Den 3 december (idag alltså) transporteras 200-250 hemlösa från WeShelters härbärgen i Köpenhamn med bussar  till DFDS Oslobåt vid yttre Österbro. Här serveras de det samma julbordsutbud som erbjudes betalande gäster under veckorna kring jul, och det utdelas julklappar i form av leksaker och sötsaker.

Även DFDS leverantörer bidrar med julklappar, och det bjuds körsång och julmusik. Dessutom kommer DFDS  att överräcka en penningdonation till WeShelter till vilken bland andra anställda och resenärer på Oslofärjan bidragit.

Källa

[Göstage]
2019-12-03 08:41
#184

#183 Några svenska rederier som gör samma goda insats har det inte gått  att googla fram, men det finns ju de "på torra land" som bryr sig om mindre lyckligt lottade så här års. Diana på El Clasico på Skånegatan i Stockholm är en av dessa medmänskliga entreprenörer. 

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/b56AQe/diana-haller-oppet-pa-julafton--bjuder-hemlosa-pa-julbord

[Jimmy.L]
2019-12-03 19:33
#185

Linköpings stadsmission arrangerade idag en manifestation för att synliggöra den akuta hemlösheten, som enligt dem ökar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ligger-pa-marken-for-de-hemlosa

[Jimmy.L]
2019-12-09 14:55
#186

Många hemlösa barnfamiljer får inte längre hjälp av kommunen att hitta boende. I stället får de pengar i handen och får själva hitta tak över huvudet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7361995

[Göstage]
2019-12-22 10:41
#187

#98 "I Skövde har tolvårige Filip Karlsson lyckats samla in över 78 000 kronor till hemlösa pensionärer. Det är andra året som Filip gör insamlingen och i år kom det in mer än dubbelt så mycket pengar som förra året – inspirerad av ordningsvakten Jeanette som han sett på TV."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tolvarige-filip-samlade-in-78-000-kronor-till-hemlosa-pensionarer

All heder åt Filip Karlsson och Jeanette Höglund!👍

[Jimmy.L]
2019-12-22 11:17
#188

#187 Och ändå kallas Jeanette Höglund för högerextremist bara för hon hjälper hemlösa pensionärer.

Annons:
[Jimmy.L]
2020-02-03 07:31
#189

15 personer bodde tillsammans i en lägenhet på 30 kvadratmeter. Nu utreder Sandvikenhus 30 fall av olaglig lägenhetsuthyrning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/15-personer-bodde-pa-30-kvadratmeter-i-sandviken

[Jimmy.L]
2020-02-10 07:15
#190

Det är inte bara i storstäderna som det är bostadsbrist – de flesta dalakommuner uppger att de har ett underskott på bostäder. Länsstyrelsen Dalarna tar varje år fram en bostadsmarknadsanalys och nu har årets preliminära resultat kommit.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sa-ar-bostadssituationen-i-dalarna

[Jimmy.L]
2020-02-12 07:31
#191

En ny kategori av hemlösa växer snabbt till antalet i Sverige – de ”strukturellt hemlösa”. Det handlar om vanliga och friska människor som helt enkelt inte kan ta sig in på bostadsmarknaden, främst i storstäderna. Stefan Billberg och hans barn är offer för den nya hemlösheten. – Om man är psykiskt sjuk kan man få en lägenhet. Jag kommer nog att bli det om vi ska fortsätta leva så här, säger han i onsdagens ”Uppdrag granskning”.

https://www.expressen.se/gt/stefan-och-hans-barn-offer-for-den-nya-hemlosheten-/

[Jimmy.L]
2020-02-17 15:09
#192

I slutet av 2019 bodde nästan 600 stockholmare på gatan. Antalet hemlösa män är i stor majoritet.

https://mitti.se/toppnyheter/nastan-stockholmare-gatan/?omrade=sodermalm&view=app

[Göstage]
2020-02-18 09:02
#193

"Allt fler kvinnor i 70-årsåldern som tidigare levt normala liv tvingas söka sovplatser på Stockholms härbärgen. Stockholms Stadsmission befarar att detta är toppen av ett isberg", rapporterar SR.

[Jimmy.L]
2020-02-19 07:04
#194

Den lokala hjälporganisationen kallar fastigheterna för sanitära olägenheter. Hyresgäster vittnar om brist på vatten och värme. Här, i byn Blötberget, bor personer som blivit bostadslösa i andra kommuner eller på annat sätt inte kunnat få något hem.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hit-flyttar-bostadslosa-fran-andra-kommuner-utan-varme-och-vatten-i-15-dagar

[Jimmy.L]
2020-02-28 07:24
#195

Förra året betalade Helsingborg 8,3 miljoner för boende till hemlösa som inte har missbruks- eller sjukdomsproblem – en av dem Katarina som berättar att hennes barn mår dåligt av hela situationen.

https://sverigesradio.se/artikel/7415554

Annons:
[Jimmy.L]
2020-03-01 13:36
#196

Fem år efter flyktingvågen står Stockholm inför en ny utmaning när nyanländas hyreskontrakt löper ut. I april måste Mohammad och Zenab Baraa Alkadah flytta från sin tillfälliga lägenhet i Västertorp. Trots intensivt sökande vet familjen inte vart de ska ta vägen.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/svar-jakt-pa-bostad-for-nyanlanda/reptbA!JdAhL@AKFBZqF0451Jhcg/

[Jimmy.L]
2020-03-01 13:50
#197

De närmaste åren måste drygt 6 000 nyanlända flytta vidare till egna bostäder i Stockholm. Ett tufft läge som kräver att både staden och de nyanlända förbereder sig, menar integrationsborgarrådet Karin Ernlund (C).

https://www.stockholmdirekt.se/soderortdirekt-liljeholmenalvsjo/c-toppen-vi-har-inga-sarskilda-regler-for-nyanlanda/reptbA!fU1pboZQam1S@vOoIhMEg/

[Jimmy.L]
2020-03-30 07:28
#198

Linnea Hjärn, 25, hyr en lägenhet med rivningskontrakt. Om ungefär ett och ett halvt år måste hon flytta igen, för tionde gången på bara några år. – Det är en konstant oro. Jag har ofta sjukt ont i magen till följd av detta, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/linnea-hjarn-25-har-bott-i-nio-olika-andrahandsbostader-under-fyra-ars-tid

[Jimmy.L]
2020-04-11 07:22
#199

Bostadssökande i Göteborg tipsar varandra om att boka hotellrum per månad. Priserna är jämförbara med en hyreslägenhet i centrum. Och för hotellen är det ett sätt att försöka överleva den värsta krisen i mannaminne.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/prisvart-for-bostadssokande-att-bo-pa-lyxhotell

[Göstage]
2020-04-11 10:23
#200

Partierna som bidragit till att knôka in nyanlända i Sverige  utöver vår förmåga "slår larm" om trångboddheten nu. 

"De senaste veckorna har visat att konsekvenserna av trångboddhet kan bli oerhört allvarliga, och i värsta fall livsfarliga. Så får det inte fortsätta", skriver tre partiföreträdare på Aftonbladet debatt.

"Tänkte inte på det", som han sa i Lorry.

[Hayabusa]
2020-04-12 09:02
#201

#200 "Nu blir jag arg!" säger en annan…

Carmarino
2020-04-12 11:57
#202

#201 Blir han bara arg, eller blir han arg på riktigt? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2020-04-17 07:53
#203

Hem & Hyra uppmärksammar att  skattepengar rutinmässigt går via socialtjänsten till hyra för svartuthyrda lägenheter, och att förvaltningarna inte kollar om uthyraren har rätt att hyra ut sin lägenhet i andra hand. 

https://www.hemhyra.se/nyheter/svarthyror-betalas-av-skattepengar/

[Jimmy.L]
2020-05-01 18:49
#204

Över 20 000 bostäder per år behöver byggas för att Stockholms växande befolkning ska ha någonstans att bo. Men de nya bostäderna är så dyra att bara 15 000 hushåll har råd med dem.

https://mitti.se/nyheter/bostader-behovs-bara/?omrade=hela-stockholm&view=app

[Jimmy.L]
2020-05-11 06:24
#205

Att lägenheter i och kring Stockholm, Göteborg och universitetsorterna blivit för dyra för att unga ska ha råd att köpa dem är väl känt. Men SVT:s stora kartläggning av bostadsmarknaden bjuder också på på överraskningar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lista-kommunerna-dar-unga-inte-har-rad-att-bo

[Jimmy.L]
2020-05-13 06:36
#206

De senaste åren har östgötarna blivit allt mer trångbodda. I Ödeshög är trångboddheten i lägenheterna nu på samma nivå som den man har i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/de-bor-sex-personer-i-en-etta

[Jimmy.L]
2020-07-21 18:29
#207

En faktor för den stora bostadsbristen är den förda invandringspolitiken. Att blunda för det löser inga problem. Och att lyfta fakta är varken främlingsfientlig retorik eller rasism, skriver Roger Hedlund och Peter Wallmark i debattartikel.

https://samtiden.nu/2020/07/boinstitutet-blundar-for-orsaker-till-bostadsbristen/

[Jimmy.L]
2020-09-30 11:41
#208

Trångboddhet och ansträngd ekonomi är två av de kriterier som Boverket tagit fram för att definiera bostadsbrist.

https://www.byggahus.se/en-halv-miljon-hushall-bor-trangt

[Hayabusa]
2020-09-30 12:12
#209

#208 Oj, det var en verklig ögonöppnare. Vem kunde tro det?

Annons:
[Jimmy.L]
2020-09-30 12:19
#210

#209: Larmklockan om trångboddhet har ringt sen mitten av 90-talet men dom lyssnar inte utan ökade invandring med ökad trångboddhet och barn som mår dåligt av detta.

[Göstage]
2020-10-01 13:02
#211

Nu är det snart ett år sedan reglerna skärptes kring andrahandsuthyrning, men effekten verkar ha uteblivit.

"Bara tre anmälda uthyrare och ett nästintill opåverkat utbud av lägenheter. Den skärpta lagen kring andrahandsuthyrning har ännu inte fått någon stor effekt visar Hem & Hyras granskning."---

"Justitieminister Morgan Johansson (S) tycker det är för tidigt att dra några slutsatser om den nya lagstiftningen.---

"Jag är övertygad om att den har en starkt förebyggande effekt", säger han.

https://www.hemhyra.se/nyheter/trots-hot-om-fangelsestraff-fa-andrahandsuthyrare-avskrackta/

[Jimmy.L]
2020-10-01 13:12
#212

#211: Samma dåliga svar från sossarna när lagen dom driver igenom är tandlös.

[Jimmy.L]
2020-10-22 07:57
#213

Micke har varit utan bostad i snart sex år och sover alltid med sin bäste vän Bror under bar himmel.
I hans kommun, Botkyrka, finns det ingen uppsökande verksamhet och ingen som vet hur många människor som bor på gatan.
"Det finns inget tak över huvudet-garanti. Jag har gett upp", säger Micke och berättar att han lever på kärleken från sina medmänniskor.

https://sverigesradio.se/artikel/7577016

[Jimmy.L]
2020-11-24 06:48
#214

Trots allt skäll på rika storstadskommuner är det egentligen den S-ledda regeringen som vältrar över ansvaret för flyktingmottagandet på sina partikamrater i Avesta, Åmål och Filipstad. Nu vill regeringen dessutom göra asylreglerna mer generösa igen.

Det är Stefan Löfven som ägnar sig åt den verkliga sociala dumpningen.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/det-ar-lofven-som-agnar-sig-at-social-dumpning/

[Jimmy.L]
2020-11-26 06:48
#215

#214: Försörjningsstödet har ökat med flera miljoner i Bengtsfors. Kommunalrådet Stig Bertilsson (M) skyller det på social dumpning – och han anser inte att de lösningar som nu föreslås av regeringen är tillräckliga.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-ska-social-dumpning-motverkas

[Jimmy.L]
2020-12-02 15:36
#216

Nu föreslår Sveriges Stadsmissioner en ny nationell strategi mot hemlöshet.
Enligt den bör hemlösa få en egen bostad och staten bör ta över ansvaret från kommunerna när det gäller hemlöshetsfrågan.
Det finns 33 000 hemlösa i Sverige enligt Socialstyrelsens siffror från 2017, men antalet är troligen högre.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7614964

Nu föreslår Sveriges Stadsmissioner en ny nationell strategi mot hemlöshet. Enligt den bör hemlösa få en egen bostad och staten bör ta över ansvaret från ...
Annons:
[Göstage]
2020-12-03 12:48
#217

Lägenheter reserverade för nyanlända och bekostade av migrationsverket står tomma på grund av pandemin.

"Av 7 100 nyanlända som skulle fördelas till kommunerna i år har bara en tredjedel kunnat flytta dit. Ytterligare en tredjedel har fått beslut om vem som ska flytta till vilken kommun och om planeringen fungerar som den ska, står bostäder och väntar på dem."---

"När en kommun meddelar Migrationsverket att det finns en ledig bostad, matchas lägenheten med en lämplig person eller familj. I och med det betalar Migrationsverket hyran fram till inflyttning, och även om den dröjer kan lägenheten inte hyras ut till någon annan."---

"Under 2021 ska 7 500 nyanlända anvisas till kommunerna enligt bosättningslagen."---

https://www.hemhyra.se/nyheter/corona-hejdar-flyktingars-flytt-migrationsverket-betalar-tomma-lagenheter-stockholm/

På många håll står lägenheter för nyanlända tomma och mörka. Corona-pandemin har hindrat kvotflyktingar från att resa till Sverige.
[Jimmy.L]
2020-12-18 06:52
#218

Anna Westerberg, 47, är hemlös men ”bor” på Stockholms finaste adress – granne med kungen. Hon är skriven intill slottet på en parkeringsplats då hon för det mesta bor i sin bil.

– Kan man skriva bort hemlösheten så här, ja då har vi varken hemlöshet eller bostadsbrist längre, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8omzn/anna-bor-pa-slottets-p-plats--granne-med-kungen

Anna Westerberg, 47, är hemlös men ”bor” på Stockholms finaste adress – granne med kungen. Hon är skriven intill slottet på en parkeringsplats då hon för det mesta bor i sin bil. – Kan man skriva bort hemlösheten så här, ja då har vi varken hemlöshet eller bostadsbrist längre, säger hon.
[Göstage]
2020-12-20 19:09
#219

Julen 2020.

Mat, dryck och sovsäckar. Det är vad som delas ut till hemlösa en kylslagen decemberdag utanför en kyrka i Göteborg. – Det är så lätt att hamna utanför samhället, men så svårt att komma in igen. Jag är så tacksam över att de kommer hit, säger Winco Solomone, föreståndare på café Trappaner.
[Jimmy.L]
2020-12-20 19:12
#220

#219: Borde inte finnas hemlösa om man hade vettig invandrarpolitik.

[Jimmy.L]
2020-12-24 09:20
#221

Enligt Socialstyrelsen finns över 30 000 hemlösa i Sverige. Och de blir allt fler. Många av dem far extra illa i coronatider. Vid den dagliga frukostutdelningen till hemlösa vid Stockholms centralstation är kön ofta flera hundra meter lång.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hemlosa-drabbas-av-corona-pandemin

Enligt Socialstyrelsen finns över 30 000 hemlösa i Sverige. Och de blir allt fler. Många av dem far extra illa i coronatider. Vid den dagliga frukostutdelningen till hemlösa vid Stockholms centralstation är kön ofta flera hundra meter lång.
[Göstage]
2020-12-24 09:25
#222

En annan kategori hemlösa skriver Ludde Hellberg om på Kvartal - de som inte vill ha någon hjälp från samhället av olika anledningar.

Sverige saknar tvångsvårdslagstiftningar för människor som inte missbrukar. Därför får hemlösa ligga kvar på gatan och dö.  
[Jimmy.L]
2021-01-01 08:44
#223

Trångboddheten ökar och Sverige har betydligt fler som är trångbodda än grannländerna. Det kan vara en orsak till att fler har dött med covid-19 i Sverige, än i de övriga nordiska länderna, enligt Folkhälsomyndigheten. Flera forskare ska nu studera trångboddhetens effekter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mer-forskning-om-trangboddhetens-effekter

Trångboddheten ökar och Sverige har betydligt fler som är trångbodda än grannländerna. Det kan vara en orsak till att fler har dött med covid-19 i Sverige, än i de övriga nordiska länderna, enligt Folkhälsomyndigheten. Flera forskare ska nu studera trångboddhetens effekter. 
Annons:
[Jimmy.L]
2021-01-12 17:56
#224

56-årige Ove Andersson lider av sviterna efter en nervsjukdom och har svårt att gå. Trots det har socialtjänsten i Malmö bestämt att Ove måste lämna sitt boende. Nu befarar han det värsta.

– Det blir döden för mig. Jag klarar inte ett liv på gatan. Det kan min läkare intyga, säger Ove Andersson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAk2OR/nervsjuke-ove-kastas-ut-pa-gatan--mitt-i-koldknapp

56-årige Ove Andersson lider av sviterna efter en nervsjukdom och har svårt att gå. Trots det har socialtjänsten i Malmö bestämt att Ove måste lämna sitt boende. Nu befarar han det värsta. – Det blir döden för mig. Jag klarar inte ett liv på gatan. Det kan min läkare intyga, säger Ove Andersson.
[Göstage]
2021-01-12 18:33
#225

#224 Vansinne…

[Jimmy.L]
2021-01-12 18:52
#226

#225: Man ställer grupp mot grupp.

[Jimmy.L]
2021-01-16 08:15
#227

Kylan slår hårt mot de hemlösa i Örebro och det märks hos Stadsmissionen som öppnar upp sina dörrar mellan 9 och 12 så att de kan komma och värma sig.
Temperaturerna har sjunkit kraftigt den senaste tiden och för Adam som är hemlös är det tufft.
"Det går inte att sova, så jag får gå hela nätterna. Det är tufft, det är kallt och frostskador kommer att komma när som", berättar han.

https://sverigesradio.se/artikel/29-arige-adam-ar-hemlos-i-kylan-frostskador-kommer-komma-nar-som

Kylan slår hårt mot de hemlösa i Örebro och det märks hos Stadsmissionen som öppnar upp sina dörrar mellan 9 och 12 så att de kan komma och värma sig. Temperaturerna ...
[Jimmy.L]
2021-01-21 08:13
#228

"Katrineholms kommun kommer aldrig skapa något härbärge eller mötesplats för de här uteliggarna. Vi har annan verksamhet med långsiktiga lösningar", säger socialnämndens ordförande Marie-Louise Karlsson (S).

https://sverigesradio.se/artikel/hemlosa-i-katrineholm-vill-ha-harbarge-men-s-vagrar

Hemlösa i Katrineholm höjer nu rösten och vill ha ett härbärge och en dagverksamhet. "Det skulle kunna finnas mer omtanke och kärlek. Ett litet härbärge ...
[Jimmy.L]
2021-01-24 20:53
#229

De nio mest trångbodda kommunerna i Sverige – och 9 av de 20 mest tätbefolkade tätorterna – ligger i Stockholms län, visar en ny rapport från Sweco. Störst andel trångbodda hushåll finns i Botkyrka.

– Det finns förstås ett mörkertal och det gäller inte bara asylsökande och papperslösa utan också till exempel studenter som kanske inte skriver sig på studieorten, säger Sebastian Christner, samhällsanalytiker på Sweco.

https://www.dn.se/sthlm/har-ar-landets-mest-trangbodda-kommuner/

De nio mest trångbodda kommunerna i Sverige – och 9 av de 20 mest tätbefolkade tätorterna – ligger i Stockholms län, visar en ny rapport från Sweco.
[Jimmy.L]
2021-02-01 16:19
#230

Pandemin har slagit hårt mot en redan utsatt grupp — de hemlösa.

Vinterkylan gör tillvaron ännu mer komplicerad.

– Det finns en oro hos alla aktörer som jobbar med frågan: Kommer vi att lösa det? frågar sig Patrick Hansén på Räddningsmissionen i Göteborg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wevGq1/kylan-ar-ju-livsfarlig-for-manniskor

Pandemin har slagit hårt mot en redan utsatt grupp — de hemlösa. Vinterkylan gör tillvaron ännu mer komplicerad. – Det finns en oro hos alla aktörer som jobbar med frågan: Kommer vi att lösa det? frågar sig Patrick Hansén på Räddningsmissionen i Göteborg.
Annons:
[Jimmy.L]
2021-02-03 06:50
#231

Kamen Gullberg lever sedan nyligen i hemlöshet. Han har gått från att tycka om vintern, till att avsky den. Kamen är en av Portens besökare, och väljer att berätta om sin situation, eftersom han menar att någon måste göra det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/35-arige-kamen-ar-hemlos

Kamen Gullberg lever sedan nyligen i hemlöshet. Han har gått från att tycka om vintern, till att avsky den. Kamen är en av Portens besökare, och väljer att berätta om sin situation, eftersom han menar att någon måste göra det.
[Jimmy.L]
2021-02-06 08:10
#232
Tvingas flytta när tidsbegränsat kontrakt nu löpt ut
[Jimmy.L]
2021-02-06 08:14
#233

#232: – Ingen hade förutsett flyktingströmmen som kom 2015–2016, och jag tycker inte att regeringen har tagit sitt ansvar strukturellt, säger han.

https://www.mitti.se/nyheter/flyktingarnas-boende-inte-en-fraga-for-socialkontoret/repubb!@1XENdYp@aRDG1sC7iTuA/

Kan ju be dom goda på iFokus om husrum.

[Göstage]
2021-02-07 12:40
#234

Det kyliga vädret slår hårt mot de hemlösa.

"Man måste vandra på nätterna, annars fryser man ihjäl", konstaterar Johan från Norrtälje, som varit bostadslös från och till.

Den kalla vintern gör situationen svår för många hemlösa som riskerar att frysa ihjäl. Framförallt på nätterna när det just nu kan bli upp emot 10 minusgrader Johan ...
  • Redigerat 2021-02-07 12:40 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-02-07 12:45
#235

#234: Man skäms att folk är bostadslösa år 2021.

[Jimmy.L]
2021-02-07 15:52
#236

Kylan just nu gör livet för hemlösa ännu tuffare – istället för vinteraktiviteter så kan köldknäppen handla om liv och död.

Därför har Stadsmissionen i Göteborg tagit ett beslut man aldrig tidigare gjort.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hemlosa-haller-pa-att-frysa-ihjal

Kylan just nu gör livet för hemlösa ännu tuffare – istället för vinteraktiviteter så kan köldknäppen handla om liv och död.  Därför har Stadsmissionen i Göteborg tagit ett beslut man aldrig tidigare gjort. 
[Jimmy.L]
2021-02-19 07:37
#237

Flera sörmländska kommuner menar att de utsatts för social dumpning, det vill säga att de fått ta emot nya invånare utan försörjning och bostad, ofta från kommuner i storstadsområden.

https://sverigesradio.se/artikel/7674054

Flera sörmländska kommuner menar att de utsatts för social dumpning, det vill säga att de fått ta emot nya invånare utan försörjning och ...
Annons:
[Jimmy.L]
2021-03-01 20:48
#238

27-åriga Felicia Hegethorn kämpar som många unga med att spara ihop till en egen lägenhet. Men ju längre tiden går och ju mer bostadspriserna stiger, desto mer otillgänglig blir bostadsmarknaden, upplever hon.

– Det kan kännas hopplöst. Priserna skenar och marknaden känns ganska otillgänglig för mig som det är nu, säger Felicia Hegethorn.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/felicia-har-sparat-i-flera-ar-har-fortfarande-inte-rad-med-boende

27-åriga Felicia Hegethorn kämpar som många unga med att spara ihop till en egen lägenhet. Men ju längre tiden går och ju mer bostadspriserna stiger, desto mer otillgänglig blir bostadsmarknaden, upplever hon. – Det kan kännas hopplöst. Priserna skenar och marknaden känns ganska otillgänglig för mig som det är nu, säger Felicia Hegethorn.
[Jimmy.L]
2021-03-25 06:51
#239

När Mohamed och hans familj kom till Sverige blev de anvisade till Stockholm och bor i en etta i södra delen av länet. Nu, när femårskontraktet går ut, måste de lämna lägenheten – och överväger ett svartkontrakt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/i-tio-ar-har-vi-inte-levt-pa-ett-stabil-satt

När Mohamed och hans familj kom till Sverige blev de anvisade till Stockholm och bor i en etta i södra delen av länet. Nu, när femårskontraktet går ut, måste de lämna lägenheten – och överväger ett svartkontrakt.
[Jimmy.L]
2021-03-29 07:22
#240

Välkommen till bostadsbristen, att dra rasistkortet är löjligt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/tva-ar-har-gatt-nu-maste-familjen-flytta-fran-anneberg

I år måste de 48 familjer som flyttade in i de tillfälliga bostäderna för nyanlända i Anneberg 2019 flytta. Några som drabbas är Dima, Mohammad och deras tre barn. De måste flytta ut den sista juni – och var de ska flytta är fortfarande oklart. – Jag känner mig arg, stressad och ledsen, säger Dima Alhusain.
[Jimmy.L]
2021-04-20 07:23
#241

En fast anställning och inga skulder.

Trots det får Peter, 53, inget boende – och han nekades en lägenhet som han blev erbjuden.

– Jag blev lite chockad, säger Peter.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/we27Qd/bostadslose-peter-53-nekades-lagenhet--saknar-kontrakt

En fast anställning och inga skulder. Trots det får Peter, 53, inget boende – och han nekades en lägenhet som han blev erbjuden. – Jag blev lite chockad, säger Peter.
[Jimmy.L]
2021-04-29 06:50
#242

Filipstad behöver satsa på barnen för att motverka trångboddhet och segregation - det är ett av budskapen i slutrapporten för ett projekt som har sett över trångboddheten i kommunen.
Närmare sju procent av Filipstads befolkning, 711 personer, bedöms bo trångt, 47 procent av dem är under 18 år och 86 procent av utländsk härkomst.
https://sverigesradio.se/artikel/trangboddheten-drabbar-barn

Filipstad behöver satsa på barnen för att motverka trångboddhet och segregation - det är ett av budskapen i slutrapporten för ett projekt som har sett ...
[Göstage]
2021-05-18 05:54
#243

Rebecca Weidmo Uvell uppmärksammar att SVT släppt fram ännu en bostadsaktivist i sina sändningar.

Nyligen fick jag SVT Nyheter att rätta en artikel som hade ordföranden för Jagvillhabostad.nu som ”vanlig boende” som bor i andra hand. Igår publicerade SVT igen en snyft-artikel om någon påstådd ”vanlig boende”. Han heter Omar Sayed Två av barnen är vuxna.
[Jimmy.L]
2021-05-19 07:03
#244

I år anger 207 av landets 290 kommuner att det råder underskott på bostäder. Bland Östergötlands 13 kommuner och Gotland är det bara överskott i Ydre och Valdemarsvik. Balans på bostadsmarknaden råder endast i Finspång, enligt Boverkets bostadsmarknadsenkät.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/underskott-pa-bostader-i-de-flesta-kommunerna-1

I år anger 207 av landets 290 kommuner att det råder underskott på bostäder. Bland Östergötlands 13 kommuner och Gotland är det bara överskott i Ydre och Valdemarsvik. Balans på bostadsmarknaden råder endast i Finspång, enligt Boverkets bostadsmarknadsenkät.
Annons:
[Jimmy.L]
2021-05-21 12:44
#245

Socialdemokraterna och Moderaterna i Eskilstuna vill skärpa inkomstkravet i allmännyttans lägenheter för fler stadsdelar och även i nyproducerade lägenheter.

Målet är att minska segregationen, där krav på en viss inkomst ska ställas, dit försörjningsstöd inte räknas, och ska gälla för bostadssökande i stadsdelar med hög arbetslöshet.

https://sverigesradio.se/artikel/planen-for-eskilstuna-hardare-inkomstkrav-i-fler-stadsdelar

Socialdemokraterna och Moderaterna i Eskilstuna vill skärpa inkomstkravet i allmännyttans lägenheter för fler stadsdelar och även i nyproducerade lägenheter.  Målet ...
[Jimmy.L]
2021-05-28 06:44
#246

Det är bostadsbrist i samtliga kommuner i Sörmland, det visar Boverkets årliga bostadsmarknadsenkät.
Enligt Tomas Bergh, gruppchef för Hyresgästföreningen Sörmland, drabbar bostadsbristen framför allt ungdomar och invandrare.

https://sverigesradio.se/artikel/tufft-att-hitta-forsta-bostaden-drabbar-unga-och-invandrare

Det är bostadsbrist i samtliga kommuner i Sörmland, det visar Boverkets årliga bostadsmarknadsenkät.  Enligt Tomas Bergh, gruppchef för Hyresgästföreningen ...
[Jimmy.L]
2021-06-09 07:03
#247

Sjukpensionären Henrik Larsson i Eskilstuna vägrade skriva under kontraktet när fastighetsägaren Kfast ville renovera hans lägenhet till kostnaden av en hyreshöjning på över 50 procent.
Kfast fick rätt i hyresnämnden, vilket är i linje med hur den här sortens tvister brukar sluta. Något Sveriges radios granskning visat.

https://sverigesradio.se/artikel/hyressmallen-tvingade-henrik-att-flytta-tycker-det-ar-hjartlost

Sjukpensionären Henrik Larsson i Eskilstuna vägrade skriva under kontraktet när fastighetsägaren Kfast ville renovera hans lägenhet till kostnaden ...
[Jimmy.L]
2021-06-09 07:12
#248

Fastighetsägarna vinner nästan alltid renoveringstvister.
I 102 av de 108 tvister om standardhöjande renoveringar som Svea hovrätt har avgjort sedan 2015, fick fastighetsägarna rätt. Domstolen är landets enda överklagandeinstans för hyresmål.

https://sverigesradio.se/artikel/2-000-dyrare-hyra-efter-renoveringen-pa-tok-att-jag-ska-betala

Fastighetsägarna vinner nästan alltid renoveringstvister. I 102 av de 108 tvister om standardhöjande renoveringar som Svea hovrätt har avgjort sedan 2015, ...
[Göstage]
2021-06-09 13:00
#249

#248 Ja, det har väl blivit ett "vedertaget" sätt att göra sig av med olönsamma och/eller "besvärliga" hyresgäster- lyxrenoveringar innebär lätt att det slutar med tvångsflytt.

[Jimmy.L]
2021-06-16 08:10
#250

De som redan äger en bostad eller kan köpa en kan bo billigt och bra, men de som hyr tvingas bo dyrt och ibland även dåligt.
Det drabbar särskilt unga utan föräldrar som kan hjälpa till, säger professor Göran Cars vid KTH i Stockholm.

https://sverigesradio.se/artikel/professorn-fattigdomsfalla-vantar-unga-som-inte-kan-kopa-bostad

De som redan äger en bostad eller kan köpa en kan bo billigt och bra, men de som hyr tvingas bo dyrt och ibland även dåligt. Det drabbar särskilt ...
[Jimmy.L]
2021-06-22 06:10
#251

Det är bostadsbrist för unga i flera kommuner i Östergötland – men inte i Ydre kommun. Där har efterfrågan på hyresrätter varit låg under flera år och de satsar därför på kommunens ungdomar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/har-kan-du-fa-tag-pa-en-lagenhet

Det är bostadsbrist för unga i flera kommuner i Östergötland – men inte i Ydre kommun. Där har efterfrågan på hyresrätter varit låg under flera år och de satsar därför på kommunens ungdomar.
Annons:
[Jimmy.L]
2021-07-09 07:52
#252

På Rimfrostgatan i södra Länsmansgården i Göteborg är trångboddheten störst i landet, strax efter Rinkeby i Stockholm, enligt en sammanställning som P4 Göteborg gjort.
https://sverigesradio.se/artikel/har-ar-goteborgskvarteret-som-ar-mest-trangbott-i-hela-sverige

På Rimfrostgatan i södra Länsmansgården i Göteborg är trångboddheten störst i landet, strax efter Rinkeby i Stockholm, enligt en sammanställning som P4 ...
[Göstage]
2021-07-09 08:10
#253

#252 Lite OT-info för den som inte är så lokaliserad i Göteborg: Länsmansgården är ett så kallat primärområde inom stadsdelen Biskopsgården. Även Jättesten och Svartedalen är primärområden i stadsdelen, liksom Södra respektive Norra Biskopsgården.

[Jimmy.L]
2021-07-09 19:42
#254

Varbergs kommun ser utmaningar med att förse stora barnfamiljer som är flyktingar med bostad i framtiden, det är en av konsekvenserna av att Varberg är den kommun i Halland som flest flyktingar bor kvar i.
https://sverigesradio.se/artikel/bostadsbrist-vantar-framtidens-flyktingar

Varbergs kommun ser utmaningar med att förse stora barnfamiljer som är flyktingar med bostad i framtiden, det är en av konsekvenserna av att Varberg är ...
[Jimmy.L]
2021-07-24 10:58
#255

Turisterna köper hus utan att titta på dem, men öborna själva är i en annan sits.
Edvin Sjöberg, 40, och hans dotter har hoppat runt mellan olika andrahandskontrakt i fem år – och kastas ut varje sommar.
– En kvinna jag hyrde av tjänade lika mycket på sex sommarveckor som jag betalade under ett helt år, säger han till Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW56n1/manga-gotlanningar-tvingas-flytta-ut-nar-turisterna-invaderar-on

GOTLAND. Turisterna köper hus utan att titta på dem, men öborna själva är i en annan sits. Edvin Sjöberg, 40, och hans dotter har hoppat runt mellan olika andrahandskontrakt i fem år – och kastas ut varje sommar. – En kvinna jag hyrde av tjänade lika mycket på sex sommarveckor som jag betalade under ett helt år, säger han till Aftonbladet.
Draken
2021-07-24 18:46
#256

#255: Det är ju tragiskt att öborna själva inte skall kunna få tag på lägenhet eller hus.

Det borde ju vara något kommunen ser till att det finns ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-08-18 08:27
#257

I år blir 100 nyanlända familjer som fått tillfälligt boende i Göteborg av med sina bostadskontrakt, och hänvisas till den hårda bostadsmarknaden.

En av de som påverkas är Abd Alhadi al'Asadi, som är kritisk till hur Göteborgs stad behandlat familjerna.

https://sverigesradio.se/artikel/100-flyktingar-fran-2015-blir-av-med-sina-hyreskontrakt-i-goteborg

Så går det när man envisas med mer flyktingar.

I år blir 100 nyanlända familjer som fått tillfälligt boende i Göteborg av med sina bostadskontrakt, och hänvisas till den hårda bostadsmarknaden. En ...
Draken
2021-08-18 14:45
#258

#257: Men ändå skall de ta in fler hela tiden ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jimmy.L]
2021-08-18 15:27
#259

#258: Såklart dom känner inte till ordet bostadsbrist.

[Jimmy.L]
2021-08-19 06:48
#260

I åtta av tio kommuner i Västmanlands län råder bostadsbrist. Det slås fast i en rapport från Länsstyrelsen. Samtidigt har byggtakten ökat.

– Behövs insatser även för personer utan stor plånbok, säger Anette Rydqvist, planhandläggare Länsstyrelsen Västmanland.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/trots-hog-byggtakt-bostadsbrist-i-8-av-10-kommuner-i-vastmanland

I åtta av tio kommuner i Västmanlands län råder bostadsbrist. Det slås fast i en rapport från Länsstyrelsen. Samtidigt har byggtakten ökat. – Behövs insatser även för personer utan stor plånbok, säger Anette Rydqvist, planhandläggare Länsstyrelsen Västmanland.
[Jimmy.L]
2021-09-22 08:00
#261

Tove är 34 år gammal och lever på Lunds gator och bor, när SVT träffar henne, i ett fönster på Lunds Domkyrka. Hon har valt bort en plats på ett akutboende för hon vill inte lämna bort sin livskamrat – hunden Kita.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hemlosa-tove-valjer-att-bo-pa-gatan-vill-inte-lamna-hunden

Tove är 34 år gammal och lever på Lunds gator och bor, när SVT träffar henne, i ett fönster på Lunds Domkyrka. Hon har valt bort en plats på ett akutboende för hon vill inte lämna bort sin livskamrat – hunden Kita.
[Jimmy.L]
2021-10-10 18:43
#262

Den 10 oktober belyses frågor om hemlöshet extra mycket världen över. Det är internationella hemlöshetsdagen och på Stadsmissionens kontaktcentrum i Linköping så sjungs det allsång och bjuds på fika men att få en bostad är inte lika självklart.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hemloshetdagen-alla-har-ratt-till-tak-over-huvudet

Den 10 oktober belyses frågor om hemlöshet extra mycket världen över. Det är internationella hemlöshetsdagen och på Stadsmissionens kontaktcentrum i Linköping så sjungs det allsång och bjuds på fika men att få en bostad är inte lika självklart.
[Jimmy.L]
2021-10-27 18:11
#263

Ungefär 1600 unga vuxna i länet bor hemma, trots att dom inte skulle vilja det. Det visar en undersökning som Hyresgästföreningen tagit fram om just unga och deras boendesituation i landet och i Blekinge.
https://sverigesradio.se/artikel/bodde-pa-ungefar-10-kvadratmeter-i-ett-halvar

Ungefär 1600 unga vuxna i länet bor hemma, trots att dom inte skulle vilja det. Det visar en undersökning som Hyresgästföreningen tagit fram om just unga ...
[Jimmy.L]
2021-11-15 07:27
#264

Bostadsbristen i Skellefteå blir allt värre. Privatpersoner kan hyra ut bostäder för upp emot 70 000 kronor i månaden.

Paret Sandra Lindgren och Mohammed Jawda köper upp fastigheter som de sedan hyr ut.

– Det ringer folk till oss dagligen, säger Mohammed Jawda.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/prishysteri-i-skelleftea-bostader-hyrs-ut-for-70000-kronor-i-manaden

Bostadsbristen i Skellefteå blir allt värre. Privatpersoner kan hyra ut bostäder för upp emot 70 000 kronor i månaden. Paret Sandra Lindgren och Mohammed Jawda köper upp fastigheter som de sedan hyr ut. – Det ringer folk till oss dagligen, säger Mohammed Jawda.
[Jimmy.L]
2021-11-24 06:55
#265

Gudrun Larsson är hemlös i Skellefteå. Det hon behöver för dagen ska rymmas i en resväska – resten av livet är magasinerat.

I tre månader har hon nu bott på kommunens upphandlade härbärge.

– Den sista tiden har det varit slitsamt, berättar hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/gudrun-om-hemloshet-de-ser-pa-en-som-om-man-ar-en-liten-lort

Gudrun Larsson är hemlös i Skellefteå. Det hon behöver för dagen ska rymmas i en resväska – resten av livet är magasinerat. I tre månader har hon nu bott på kommunens upphandlade härbärge. – Den sista tiden har det varit slitsamt, berättar hon.
Annons:
[Jimmy.L]
2021-11-24 07:00
#266

I fyra år har Vincent varit bostadslös. Tidigare bodde han som inneboende hos en släkting, men när släktingen flyttade utomlands blev Vincent utan boende.

– Jag har ingenstans att ta vägen och det är fett jobbigt, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/vincent-har-varit-hemlos-i-fyra-ar-jag-har-ingenstans-att-ta-vagen

I fyra år har Vincent varit bostadslös. Tidigare bodde han som inneboende hos en släkting, men när släktingen flyttade utomlands blev Vincent utan boende.   – Jag har ingenstans att ta vägen och det är fett jobbigt, säger han.
[Göstage]
2021-11-24 07:03
#267

#266 Finns nog någon snäll mogen dam som kommer att erbjuda honom boende nu.

  • Redigerat 2021-11-24 07:05 av [Göstage]
[VSK]
2021-11-24 08:50
#268

#267:

Bara om han byter etnicitet till afghan.

[Göstage]
2021-11-24 09:00
#269

#268 Han kan nog uppfylla kravspecifikationerna (se bild).

[VSK]
2021-11-24 11:14
#270

#269:

😅

[Jimmy.L]
2021-11-29 10:09
#271

Ja vi har bostadsbrist ändå tycker vissa dårar på iFokus vi ska ta i mot fler.

https://sverigesradio.se/artikel/har-bor-tolv-personer-i-tre-rum-svart-att-ga-pa-toa

Mamma Halima bor med sina tio barn i en trerummare i Falköping och nu måste de lämna kommunen då de inte hittar ett större boende.I Falköping finns det ...
Emo
2021-11-29 10:41
#272

När upptäckte de att det blev problem? De flesta jag känner kan räkna ut det långt tidigare.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Jimmy.L]
2021-12-06 08:11
#273

221 vuxna och 70 barn i Solna är hemlösa. Men färre tvingas bo på gatan eller campingar, visar en kartläggning från staden.

https://www.mitti.se/nyheter/30-barnfamiljer-i-solna-ar-hemlosa/repukd!418nGw5xHGGawvVGPc89ig/

[Jimmy.L]
2021-12-15 10:48
#274

För människor som lever i hemlöshet eller riskerar att hamna där har utvecklingen i samhället gått bakåt, menar Sveriges Stadsmissioner i en ny rapport.

I Sverige finns över 33 000 hemlösa och över 600 av dem finns i Västmanland

https://sverigesradio.se/artikel/hemlosa-carina-jag-har-forlorat-hoppet

För människor som lever i hemlöshet eller riskerar att hamna där har utvecklingen i samhället gått bakåt, menar Sveriges Stadsmissioner i en ny rapport.I ...
[Göstage]
2021-12-21 06:52
#275

Trångboddheten på Tjärna Ängar i Borlänge är stor, och nu ställer politikerna frågan om man bör bygga större lägenheter för att bereda plats för invandrarfamiljer eller om de på sikt kommer att anpassa kommande familjestorlekar till svenska förhållanden.

BORLÄNGE Stadsdelen Tjärna Ängar i Borlänge har stora problem med trångboddhet. Ett exempel är familjen Ali som bor tio personer i tre rum och kök, rapporterar P4 Dalarna. I området Tjärna Ängar ha...
Upp till toppen
Annons: