Samhället idag

Bostadsbrist

2018-09-20 08:13 #0 av: Jimmy.L

Det blir så här när man inte tänker innan man öppnar gränserna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7045292

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-09-20 08:33 #1 av: Emo

Så blir det när naiva får bestämma.
Mycket av det vi upplever nu kunde förhindrats om de styrande hade haft de kunskaper många av oss, som jobbade med invandrare, visste redan på 70-talet. 
Rätt förberedda hade vi kunnat hjälpa många och då mest de bäst behövande.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-09-20 08:35 #2 av: Jimmy.L

Ja bostadsbristen kommer fortsätta så länge dom inte vill ta tag i det. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-30 09:47 #3 av: Göstage

Gill står utan lägenhet från årsskiftet då den bostadsrättsförening hon hyrt inom inte tillåter uthyrning i andra hand längre.  Efter några besvärliga år är Gill på väg tillbaka till arbetslivet, men nu riskerar hon att åter hamna i ett utsatt läge. I sin nöd vände hon sig till Socialförvaltningen i Göteborg. (Att de inte kan hjälpa henne eftersom hon inte står på gatan ännu kan väl vara förståeligt med deras regler, men de kunde kanske undvikit att slänga in den där spydiga kommentaren om "mänsklig rättighet"?)

"Gill Lindqvist tillhör en växande skara av hemlösa som lever under ordnade förhållande utan andra större problem än att sakna bostad. "/.../ de kartläggningar som gjorts av hemlöshet visar att gruppen hemlösa utan social problematik ökar/.../ ", skriver social resursförvaltningen efter en kartläggning av hemlösheten i våras."---

"Även om bostadsbyggandet i Göteborg nu ligger på högsta nivån sedan miljonprogrammet väntas det dröja tio år innan utbud och efterfrågan är i balans."---

"Det är ingen mänsklig rättighet att bo i Göteborg och man får söka bostad i andra städer och flytta, säger Malin Östling. (Verksamhetschef vid social resursförvaltning i Göteborgs kommun.)

Gill Lindqvist har erbjudits flera svarta kontrakt men då hon är låginkomsttagare med rätt till bostadstillägg är det uteslutet. Försäkringskassan kräver ett skriftligt kontrakt.
– Självklart letar jag bostad i andra städer, jag har inget annat val och får ta det jag får."---

"Som GP tidigare har berättat ligger den genomsnittliga kötiden till en hyresrätt hos de kommunala bostadsbolagen på sex år. Gill Lindqvist har köat i två år på Boplats."

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/jag-vill-inte-bo-på-en-parkbänk-i-brunnsparken-1.9545025

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-12 09:56 #4 av: Göstage

Väggarna bågnar i folkhemmet. Håkan Boström på GP:s ledarsida påminner om realiteterna:

"Förutsättningarna för att bekämpa sociala problem som hemlöshet och trångboddhet kräver en fungerande social- och bostadspolitik. Men framgång på dessa politikområden är i hög grad beroende av en ansvarsfull migrationspolitik."--- 

"Men som det ansvariga kommunalrådet, Marina Johansson (S), påpekar för GP är hemlösheten i många fall kopplad till den starkt ökande trångboddheten i flyktingkrisens spår."---

"Trångboddheten har ökat i hela landet. Enlig Statistiska Centralbyrån är idag 22,5 procent av barnfamiljerna trångbodda. Att jämföra med 16,6 procent för tio år sedan. Det betyder en tredjedels ökning på ett decennium. Värst drabbade är storstadsregionerna."--- 

"Sveriges folkmängd har på kort tid ökat dramatiskt. Vid halvårsskiftet var vi 10 171 524 personer, enligt SCB. Prognosen framåt visar att vi kommer passera 11 miljonersstrecket inom tio år. En fjärdedel av dessa nytillkomna kommer vara barn.
Enligt Migrationsverket väntas antalet asylansökningar bara de kommande tre åren uppgå till 122 000. Till det kommer runt 181 000 anhöriginvandrare.
Socialdemokraterna talar sig varma för bostadssubventioner som en lösning på trångboddheten. Men bostadsbyggande kostar pengar. Mycket pengar. Pengar som inte finns. Ska resurssvaga nyanlända ha råd att bo i nybyggen krävs enorma subventioner.

Inget byggande i världen klarar att hålla den takten. Vi lyckas inte med det nu, under brinnande högkonjunktur. Vi kommer definitivt inte lyckas med det under kommande lågkonjunktur.
Lägg till detta att inte heller de sociala myndigheterna klarar expandera i en takt som motsvarar behoven. Det kan tyckas hårt att påpeka dessa förhållanden. Men med den förda politiken kommer antalet utsatta och hemlösa att öka. Inte minska."---

http://www.gp.se/ledare/boström-ojämn-kamp-mot-utsattheten-1.9893224

Självklarheter kan tyckas, men det behöver nog upprepas gång på gång för att det skall sjunka in. Inte minst hos politikerna.

Anmäl
2018-10-12 10:08 #5 av: Hayabusa

#4 Enkel matematik. Politiker skiter i frågeställningarna. "Det är väl bara att bygga mer!"

Anmäl
2018-10-12 10:10 #6 av: Göstage

#5 Lex Ylva: "De får bygga!"

Anmäl
2018-10-12 10:14 #7 av: Hayabusa

#6 Precis! Är det någon som verkligen tror att bostadspriserna kommer att sjunka?

Anmäl
2018-10-12 11:07 #8 av: Göstage

Och bygger man inte finns det ju alltid hotell...

"Runt 65 000 kronor per familj och månad – så mycket betalar Lomma kommun för att husera nyanlända på Arlöv Park Hotel.
För att lösa den akuta bostadssituationen planerar kommunen nu att köpa ett gårdshotell, för 16,5 miljoner kronor.
– Det innebär att vi kan plocka hem dem som bor på hotell, säger Robert Wenglén (M), kommunstyrelsens ordförande i Lomma, till Hem och Hyra."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/65-000-kronor-betalas-for-nyanlandas-hotellboende/

Anmäl
2018-10-12 11:15 #9 av: Jimmy.L

Ja detta problem är ju välkänt men inte görs det något åt bostadsbristen. 

Anmäl
2018-10-12 12:04 #10 av: Hayabusa

#8 Höjd skatt, någon..?

Anmäl
2018-10-17 12:11 #11 av: Göstage

M alcom Kyeune, krönikör på Dagens Samhälle, ser en krutdurk i kommunernas fördelning av bostäder.

"För ett par dagar sedan skrev tidningen Hem & Hyra att hela 109 av landets 290 kommuner låter nyanlända gå före i bostadskön. Detta kan jämföras med att enbart 23 kommuner anser hemlöshet vara ett skäl att få förtur."---

"Att bostadskön ger förtur till nyanlända i uppemot en tredjedel av landets kommuner är allvarligt av åtminstone två skäl:
För det första visar det på en enorm ansvarslöshet från staten, som har skapat ett problem som man sedan beordrat kommunerna att lösa - oavsett om de har verktygen eller resurserna att lösa dem. Att kommunerna känner sig tvingade att kannibalisera delar av sin sociala verksamhet – att ta bostäder som tidigare skulle gått till hemlösa eller andra utsatta personer – och ge dem till nyanlända, är inte ett tecken på en fungerande situation. Det är tvärtom ett tecken på att vi i Sverige har vant oss vid att skyffla problemen under mattan för att därefter hoppas att de svaga grupper som förlorar på konsekvenserna av det vi gör inte ska ha medial röststyrka nog att kunna göra väsen av sig. 

För det andra går det inte att upprätthålla legitimiteten i köande om folk hela tiden får gå före i köerna. Vi hamnar återigen i den gamla frågan: är det ett välfärdssystem vi bygger, eller ett system för välgörenhet, där de som betalar in i princip inte ska förvänta sig att få ut någonting av systemet? En arbetare som betalar skatt och sedan blir hemlös kommer inte att få någon särskilt engagerad hjälp i de flesta kommuner så som det ser ut idag. Det går bra att ta emot samma persons skattepengar när det går bra för honom, men när det går dåligt, då är det en helt annan femma.

”Gör din plikt, kräv din rätt!”, så löd socialdemokratins gamla devis. Nu börjar vi allt mer gå mot ett samhälle där de som har plikter och de som har rättigheter, inte längre är samma personer. Det är en mycket farlig utveckling."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/farlig-kommunal-fortur-i-bostadskoerna-24372

Anmäl
2018-10-17 12:14 #12 av: Jimmy.L

Så sant.

Anmäl
2018-10-17 13:38 #13 av: Hayabusa

#11 Precis vad det handlar om. Vi har en befolkningsökning som landets struktur inte kan absorbera på ett vettigt sätt. Men vi bor ju i ett skatteparadis...

Anmäl
2018-10-31 13:31 #14 av: Göstage

Socialförvaltningarna är idag volymmässigt jämbördigt med de allra största kommunala och privata hyresvärdarna i landet. Socialtjänsten blir i bostadsbristens spår alltmer en bostadsförmedling - landets socialkontor hyr ut mer än 24.000 lägenheter, visar en granskning som Hem & Hyra har gjort.  Sedan 2008 har antalet sociala kontrakt i Sverige ökat med 250 procent. 

Källa.

Anmäl
2018-10-31 13:49 #15 av: Jimmy.L

Jösses. 

Anmäl
2018-10-31 14:05 #16 av: Göstage

XX, 48 år, bor tillsammans med fru och nio barn i åldrarna 2-19 år i en tvåa på 62 kvm i Biskopsgården. Ur artikel i Hem & Hyras papperstidning:

---

"Hur länge har ni bott på det här viset?

-Jag fick kontraktet för sju år sedan. Det här var den första lägenheten jag kunde hitta. Sedan kom resten av familjen hit från Somalia för nästan sex år sedan.
Hade det varit möjligt för familjen att vänta tills du hittat något större?
-Nej, läget var akut. Vi trodde aldrig det skulle ta så lång tid att hitta något annat."---
---
"Vi letar efter en femma, men sådana kommer nästan aldrig ut så att vi kan söka. En fyra skulle möjligen kunna gå också, men att flytta till en trea är ingen idé, det skulle inte hjälpa oss. Vi kan tänka oss att bo var som helst i Göteborg.
Kan ni inte köpa en bostad?
-Både jag och min fru är tyvärr arbetslösa, så vi har inte råd att köpa  något.
Hur känns det att det har gått så lång tid?
-Hoppet minskar för varje år som går. Allt vi vill är att leva ett normalt liv som alla andra i Sverige.
Under tiden som ni har bott här har ni fått två barn till, var ni inte tveksamma inför det?
-Jo, det är klar vi var. Men det blev som det blev."

Hem & Hyra 7/2018, lokalt Västsverige sid 48

"Fixa det, Sverige!"

Anmäl
2018-10-31 14:21 #17 av: Jimmy.L

Äh vad gör lite trångbodda det skadar väl ingen. Tyst

Anmäl
2018-11-01 10:49 #18 av: VSK

Dags att införa vänsterskatten antar jag. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-14 22:24 #19 av: Göstage

#16 Hanif Bali skräder sällan på orden, så ej heller om den trångbodde somaliern i Göteborg.

"Nu uppmärksammar Bali det faktum att den trångbodda familjen ändå valde att skaffa två barn till trots sin situation. ”Varför har du fortsatt tryckt ur dig avkomma under dessa 6 år när du är arbetslös, saknar lämplig bostad och uppenbart folkvett?” frågar sig Bali på Twitter."---

Källa.

Anmäl
2018-11-15 04:48 #20 av: Emo

#19 Synd om barnen. Hade inte sossarna en lösning på sådana problem en gång i tiden. Jag tror jag har läst att de ibland tog barnen från (vad de tyckte) olämpliga föräldrar (som ofta tillhörde vissa grupper).
Tala om att göra upp med sitt förflutna!

Anmäl
2018-11-15 07:35 #21 av: Jimmy.L

Ja bor man trångt och har många barn redan då för man ju fundera om man skaffa fler innan man har hittat ett större hem.

Anmäl
2018-11-15 08:12 #22 av: Hayabusa

Inte speciellt smart...eller hänsynsfullt.  

Anmäl
2018-11-15 09:08 #23 av: VSK

Bidrag bidrag och åter bidrag. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-15 09:11 #24 av: Jimmy.L

#23 Och samtidigt påstår sig AF att fler är i arbete jo men visst. Vilar huvudet i handen

Anmäl
2018-11-15 10:04 #25 av: VSK

Ja subventionerade låtsasjobb som skattebetalarna står för notan. Bara kolla senaste Agenda om du missat det. 

Anmäl
2018-11-15 10:23 #26 av: Göstage

#16 Den trångbodda niobarnsfamiljen kan nog tryggt fortsätta med sitt barnalstrande, för snart kan utdrivningen  av boende som har för stort levnadsutrymme enligt MP vara ett faktum. Miljöpartiet i Högalid har haft en protestlista ute på nätet där de anser att kommunerna skall kunna "evakuera" de som har för stora lägenheter och att barnrika flyktingfamiljer skall få överta dem. 

Katarina Magasin uppmärksammar namninsamlingen, som nu tagits bort, men som bland annat innehöll den här texten:

"Därför uppmanar vi er att skriva under, flyktingar SKALL ha rätt till en lägenhet eller villa om de har många barn.
Sveriges kommuner måste börja handla in bostäder till alla stackars flyktingar.
Innan pengar avsatts för detta ändamål SKALL kommunerna kunna evakuera personer som har för stora boenden tex. par där barnen flyttat hemifrån, eller sambos där den ena partnern har en bostad på annat håll.
Vi måste hjälpa de nyanlända med värdiga bostäder.
SÄG NEJ TILL TÄLTLÄGER
Mvh
MP Högalids församling
Maria Ferm-Svensson".

Katarina Janouch skriver bland annat: "Kanske skulle jag inte ha uppmärksammat denna blygsamma lilla namninsamling om det inte vore för att formuleringarna i den får det att gå kalla kårar längs med ryggen. “Innan pengar avsatts för detta ändamål (alltså att skaffa bostäder till flyktingar, min anm.) SKALL kommunerna kunna evakuera personer som har för stora boenden tex. par där barnen flyttat hemifrån, eller sambos där partnern har en bostad på annat håll. Vi måste hjälpa de nyanlända med värdiga bostäder.” Ja, så står det i uppropet,"---

"Det bör upp i ljuset, det bör inte få stå oemotsagt och utan att sådana tankegångar möter kraftfullt motstånd."

http://katerinamagasin.se/miljopartistisk-kampanj-kommuner-ska-kunna-beslagta-bostader-for-att-ge-dem-till-flyktingar/

Maria Ferm-Svensson, som står som initiativtagare, är enligt Katarina Janouch den Maria Ferm som är MP:s talesperson i migrationspolitiska frågor och partiets gruppledare i riksdagen, och skulle det vara så gör det ju det hela än mer uppseendeväckande. Eller kanske väntat...

Anmäl
2018-11-15 10:31 #27 av: Jimmy.L

Södertälje vill ju skrota EBO-lagen.

https://www.svt.se/opinion/boel-godner-om-ebo

Skrota den och sätt invandrare i små kommuner ute på landet även om det är 60 mil till närmsta läkare eller skola. Det funkar inte att dom får flytta in i förorten där problemen växer sig större och gillar dom inte beslutet och vägrar så dra in allt stöd.

Anmäl
2018-11-15 10:31 #28 av: Hayabusa

#26 Åt h-e! Vad är det för fasoner? Bra att det kommer upp till ytan, men hur i hela fridens namn kan sådant få förekomma? Det är ju helt sjukt. MP är sannerligen ett ytterlighetsparti.

Anmäl
2018-11-15 10:41 #29 av: Emo

#26 Förr sades det: Mitt hem är min borg

Hur kan så avundsjuka människor missunna skötsamma arbetande sparsamma skattebetalare deras hem, som de kunnat skaffa sig i stället för att lägga sina surt förvärvade slantar på semesterresor, festande, lyxartiklar o.s.v.

Anmäl
2018-11-15 10:43 #30 av: Hayabusa

Grums 2012:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/han-tvingas-flytta

Anmäl
2018-11-15 10:48 #31 av: Jimmy.L

#26 Alla stackar flyktingar ska tydligen få förtur från vår ungdomar helst ska väl kommunerna köpa och bygga villor och bostadsrätter och skänka dom det. 

Pengaträd finns tydligen.

Anmäl
2018-11-15 10:50 #32 av: VSK

Har varit känt ganska länge detta, men är nog lätt att missa bland alla tokigheter MP står för. Att konfiskera sommarstugor mm har man än så länge inte vågat sig på. Kommer bi väldans många Majbrasor då. 

MP är ett litet skitparti som inte ens borde existera. Att ett sånt litet parti kan ställa till med så mkt elände är för mig en gåta. Tänk vilken makt pengar har. 

Ibland önskar jag att jag oxå vore indoktrinerad så man slapp bli så frustrerad. 

Anmäl
2018-11-19 22:26 #33 av: Göstage

"Antalet hemlösa i Malmö slår rekord 2018. Drygt 3300 personer står utan tak över huvudet, enligt nya siffror från Malmö stad. Mest alarmerande är hemlösheten bland barn, som har ökat med 26 procent under det senaste året. 1300 barn saknar bostad – något som enligt Sydsvenskan motsvarar ett hemlöst barn i varannan grundskoleklass.

– Det är väldigt allvarligt. Vi måste ha fokus på att lösa det här för barnfamiljerna. Tyvärr går det inte över en natt, så ser inte bostadsmarknaden ut, säger Sedat Arif (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst, till tidningen.

Grupper som inte ingår i kartläggningen är EU-migranter, papperslösa, inneboende, nyanlända med boende enligt bosättningslagen samt vuxna och barn i kommunens övergångs- och genomgångslägenheter med andrahandskontrakt."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/antalet-hemlosa-okar-lavinartat-allvarligt/

Nej, det löser sig inte över en natt, men det uppstod ju inte heller över en natt.

Anmäl
2018-11-19 23:11 #34 av: VSK

Fruktansvärt hur det här landet behandlar de sina. 

Anmäl
2018-11-20 08:16 #35 av: Jimmy.L

Och folk på ifokus gnäller på mig för jag skrev skicka hem dom efter som det inte finns bostäder?

Nej dom som kallar oss för rasister borde sälja sina hem och ge alla pengar till dom hemlösa.  Det är lätt att sitta i sin villa eller bostadsrätt och prata om att alla är välkomna till Sverige när det är bostadsbrist i Sverige och varit det sen 90-talet.

Anmäl
2018-11-20 08:25 #36 av: Emo

#35 Dessutom gäller det ju alla som inte har asylskäl eller turistar utan möjlighet att göra rätt för sig.
Jovisst sitter många och njuter av sin godhet när de klagar på våra åsikter som att de flesta av oss här tycker att den som är offer för en våldtäkt är mer värd än förövaren.
Jag umgås hellre med empatiska ickerasister här än med naiva självgoda med rasistiska och oempatiska åsikter.

Anmäl
2018-11-20 09:25 #37 av: Göstage

Bostadssituationen i Stockholm går ut över arbetsmarknaden och den regionala tillväxten.

"Går det inte att hitta någon med rätt kompetens och rätt adress tvingas man att avstå från att anställa. Arbetskraftsbristen i Stockholmsregionen är nu den högsta på tio år.
Att bostadsbristen får negativa effekter på tillväxten är därför lätt att förstå. Nytt är att effekten har fått en prislapp: I en ny rapport har Stockholms handelskammare räknat ut att huvudstadsregionen går miste om 100 miljoner kronor i utebliven tillväxt – om dagen.
Hade bostadsmarknaden varit i balans från 1995 till 2016 hade nämligen ytterligare 50 000 personer kunnat flytta till Stockholm, enligt kammarens beräkningar. Det skulle inneburit ytterligare 32 000 stockholmare som hade jobbat och betalat skatt."---

"Det blir allt svårare även för vanliga löntagare att flytta till regionen för att ta ett jobb.
Enligt en rapport från LO kan inte ens genomsnittsfamiljen, med två barn och två heltidsarbetande föräldrar, köpa en lägenhet i stora delar av Stockholmsområdet.
Det är särskilt dåliga nyheter för de viktiga verksamheterna i offentlig sektor, där personalbristen redan är stor. Vad händer med en stad när förskollärare, sjuksköterskor och poliser inte har råd att bo där? 

Utsikterna att "bygga bort bostadsbristen" ser minst sagt bleka ut. Nya siffror från SCB visar att bostadsbyggandet i Storstockholm sjönk med 40 procent under de tre första kvartalen 2018, jämfört med samma period förra året."---

https://www.expressen.se/ledare/pizzeriaagaren-ska-inte-tvingas-bli-hyresvard/

Anmäl
2018-11-20 11:20 #38 av: VSK

De som kallar dig för rasist här på ifokus är nog inget du skall lägga energi på, för har man följt vad de skrivit i ett par år så inser man att de inte har nån vidare koll. Jobbar varje dag med mig själv och försöker lära mig gallra bort malware.

Anmäl
2018-11-20 11:52 #39 av: Jimmy.L

#38 Sant och dom bor ju långt från problemområden och har inte en aning om vad som händer utanför deras bubbla. 

Anmäl
2018-11-20 11:59 #40 av: VSK

Många vet men de blundar för det. 

Anmäl
2018-11-22 10:47 #41 av: Göstage

Hallå Amnesty!

"– Det är värre nu än någonsin. Jag har aldrig haft så mycket kamrater som är hemlösa som nu, säger Bengt Sörensen som själv saknar fast bostad.
Omkring 850 personer saknar fast bostad i Väst-området, enligt Socialstyrelsens senaste rapport om hemlöshet. I rapporten ingår allt ifrån människor som är akut hemlösa till unga vuxna som bort kortsiktigt hos vänner eller familj.

Antalet hemlösa i vårt område har ökat under åren, från 350 år 2006 till 850 år 2017.
Fem av P4 Västs 14 kommuner pekar ut bostadsbristen som det främsta skälet till ökningen."---

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7094709

Anmäl
2018-11-23 07:27 #42 av: Göstage

En vardagsbild från Västerås:

"Frivilligorganisationer och kommunens socialtjänst har noterat en ny grupp hemlösa i Västerås. Det handlar om unga killar från framförallt Afghanistan.
Den så kallade gymnasielagen som inte är en lag utan ändringar i flera olika lagstiftningar har gett vissa unga asylsökande eller de med avslagsbeslut möjlighet att söka tillfälligt uppehållstillstånd för studier. Men flera står just nu utan möjlighet till pengar och tak över huvudet, varnar frivilligorganisationer i Västerås som Svenska kyrkan och Stadsmissionen.
Västerås tillhör de kommuner som försökt lösa situationen för de som omfattas av gymnasielagen men det finns inget som tvingar alla Sveriges kommuner att göra samma sak som Västerås."---

"Orsakerna till att så många av de unga från Afghanistan lever i hemlöshet i Västerås och andra städer är troligen flera. Men en grupp som volontärorganisationerna tycker fallit särskilt mellan stolarna är de som nu söker uppehållstillstånd enligt den så kallade gymnasielagen."---

"Som tillståndssökande med flera avslag på asylansökan kan man mycket enkelt förklarat hamna i en situation där man varken är Migrationsverket eller kommunens ansvar.
– De här ungdomarna har hamnat i ett ingenmansland, säger Magnus Uhlin från Stadsmissionen. Asylsökande är Migrationsverkets ansvar, kommuninvånare är kommunens men de här ungdomarna är tillståndssökande och ingen myndighet har ett uttalat ansvar för dem, berättar Magnus.
– De bollas runt mellan Migrationsverket, sociala myndigheter och CSN."---

"– Det är inte rimligt att de unga ska kunna navigera i det här systemet, menar Magnus Uhlin och Minna Blom och ser allvarliga konsekvenser för både samhället och de unga om inget görs.
– Det är klart att de här ungdomarna lättare dras in i kriminalitet, missbruk och prostitution men jag ser också en fara i att de plockas upp av fel grupper och radikaliseras, säger Minna Blom."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/unga-afghaner-ny-hemlos-grupp-i-vasteras

Ingen ansvarig för gymnasielagen kan säga att man inte blev varnad för konsekvenserna av sitt beslut.

Anmäl
2018-11-23 07:47 #43 av: VSK

Det byggs så det knakar här, så det där är nog ingen fara. Hinner man inte bygga klart så kan man ju alltid kasta ut pensionärer eller vanliga hyresgäster på gatan så är tak över huvudet löst för dessa baaaarn. 

Det man som hyresvärd gör är att påbörja en sk renovering så de boende måste flytta (man river kontrakten helt enkelt) och sen när det är klart med renovering så är man "välkommen att söka på nytt". Nu gäller ju inte vanligt bostadskösystem för svenskarna utan vissa etniciteter får prioritet.

Räcker inte det så kan säkert kyrkan ställa upp. 

Jag vet folk som fått sina kontrakt rivna och blivit utslängda på gatan. 

Anmäl
2018-11-25 20:04 #44 av: Göstage

Kort debattinslag om bostadsbrist- och byggande i maj 2015. (Lägg märke till Löfvens hånleende mot Åkesson.)

Anmäl
2018-11-26 05:02 #45 av: Emo

Deprimerande att se hur vissa hellre blundar för de problem, som de borde ha löst för länge sedan och inte ens nu verkar vilja lösa dem.

Anmäl
2018-11-26 11:22 #46 av: Novachan

När jag var barn rapporterades det om att det var bostadsbrist så att unga vuxna inte kunde flytta hemifrån. Nu är det bostadsbrist för alla...

Anmäl
2018-11-26 11:30 #47 av: Hayabusa

*

Anmäl
2018-11-30 11:40 #48 av: Jimmy.L

Minusgrader. Människor köar på trappan utanför härbärget. De tittar på varandra. Vem sover på gatan i natt? Det finns inte längre tak över huvudet åt alla. Myndigheterna står handfallna medan allt fler blir hemlösa. Det handlar om Carola som vill tillbaka till sina söner. Om Jonas som förlorade allt på fyra månader. Och om Patrik som varje natt somnar i sitt tält. – Det som gör mig ledsen är att jag ser att vi blir bara fler och fler. Jag är inte ens unik längre, säger Patrik.

https://www.expressen.se/kvallsposten/hemloshetens-nya-ansikten-i-smastaden/

Anmäl
2018-11-30 13:12 #49 av: Emo

#48 Jo, jag läste det i morse. Ofattbart när det bara är att ge kommunerna i uppdrag att skaffa fram bostäder.

Varför görs inte det? 

Anmäl
2018-11-30 13:23 #50 av: Göstage

TV-programtips tisdag: "36 dagar på gatan - svensk dokumentärserie från 2018. 

Fotografen Christoffer Hjalmarsson bestämmer sig för att försöka leva som hemlös under 36 dagar. Utan pengar, sovplats och utan sitt vanliga nätverk ger han sig ut i ett kallt vintrigt Stockholm. Snart lever han sida vid sida med personer som av olika anledningar är hemlösa och får ta del av deras starka berättelser. I första programmet träffar vi bland andra Bamse som varit hemlös i 19 år. Del 1 av 6.

Kommer att kunna ses i SVT Play till 18 jun 2019 23.59 (7 månader)."

Källa: SVT:s programtablå.

Anmäl
2018-11-30 14:00 #51 av: LBB

1 miljon i bostadskö,  en ökning med ca 40 000 bara i år.

Anmäl
2018-11-30 17:36 #52 av: eskils

#49 Håller med dig, visst borde kommunerna få i uppdrag att ta hand om sina hemlösa svenska pensionärer som en prioriterad grupp! Nörd

I TV4-programmet "Bytt är  bytt" igår skänkte de tävlande vinstsumman till organisationen Vid din sida, som ställer upp för hemlösa äldre medborgare i Stockholm. Den organisationen skulle inte behövas om politikerna hade normala mänskliga prioriteringar.

"Att sova på en nattbuss eller under en bro med endast en tidning över kroppen som skydd, är särskilt farligt för äldres hälsa. Många kommer till oss med sviktande hälsa. Det är vanligt med förrädisk lunginflammation, svullna ben, såriga kroppar och trasiga, värkande tänder. De flesta av de äldre vi möter ute i natten är inte missbrukare av vare sig alkohol eller droger utan har råkat ut för personliga tragedier som gjort dem helt ensamma, utan socialt nätverk."

Men de senaste åren har kommunerna tydligen bara fått i uppdrag att skaffa fram bostäder till företrädesvis unga friska män från Mellanöstern och Nordafrika, som inte har bidragit till det svenska samhället med en enda dags arbete....

#4 "Förutsättningarna för att bekämpa sociala problem som hemlöshet och trångboddhet kräver en fungerande social- och bostadspolitik. Men framgång på dessa politikområden är i hög grad beroende av en ansvarsfull migrationspolitik."

Ansvarsfull var ordet!

Anmäl
2018-11-30 19:17 #53 av: Carmarino

Finns det inte en hel del tomma asylboende som kunde användas som bostäder till hemlösa? Nä visst nä, det är ju svenska medborgare, och de får klara sig själv bäst de kan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-01 04:16 #54 av: Emo

#53 Intressant förslag. Vi får tillsätta en utredning. Ledamöterna i den får resa runt i hela Sverige och inspektera alla tillgängliga boenden, En rapport får inhämtas innan ett beslut kan fattas. Det kan kanske sättas i gång efter jul och sen ska det väl inte ta så många månader innan rapporten (den första preliminära) är klar framåt sommaren (2020).

Anmäl
2018-12-01 09:26 #55 av: LBB

#53 Problemet är väl att en stor del av de hemlösa är hemlösa just för att de inte kunnat hantera ett bostadsinnehav. Man har straffat ut sig genom hyresskulder, missbruk etc. Därför vill inte bostadsägarna ta i dem med tång. De hamnar per automatik längst bak i kön. Socialen är heller inte benägna att gå in och ta ansvar som hyresgäst, för då blir de ofta inte bara betalare av hyra, de får stå för renoveringar.

Till det kommer att många hemlösa väljer att avstå från de boenden som finns, pga av olika omständigheter.

Vad det gäller de flyktingar som anvisas boende, där har hyresvärden både garantier för att hyran betalas och lägenheterna renoveras. Och andelen narkomaner och eller alkoholister är betydligt lägre i den gruppen än i den gruppen som de hemlösa utgör

Anmäl
2018-12-01 10:47 #56 av: Novachan

#55 Klart att de utgör en del av de hemlösa också, det ska inte glömmas bort. Man bör kolla på ration av grupperingar inom de som är hemlösa.

Anmäl
2018-12-01 18:04 #57 av: LBB

I stort sett alla som är hemlösa (25+)har väl en historia av hyresskulder bakom sig. ngr få undantag finns ju. De under 25 har ju oftast inget fast jobb, ingen som vill borga för dem så därför..och då i konkurrens med folk som har både jobb och en ordnad bostadssituation så blir ju korten rätt dåliga

Anmäl
2018-12-01 18:15 #58 av: Jimmy.L

Det kommer ju bli värre om Centern får igenom sin anhöriginvandring vart alla dom ska bo är en gåta. 

Anmäl
2018-12-01 18:40 #59 av: Göstage

#58 Lita på Annie! Tummen upp 30 miljoner som kommer hit, pratar svenska direkt från scratch, skaffar bostad och jobb och betalar skatt - inget kan väl vara enklare?

Anmäl
2018-12-02 03:22 #60 av: Carmarino

#55 Tänkte mer som natthärbärgen, eftersom det finns så få platser att de flesta får vända i dörren och istället sova utomhus.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-02 07:11 #61 av: Göstage

"Tusentals personer är hemlösa i Göteborg, och hemlösheten drabbar nu fler grupper än tidigare. Den 6 december lyfts frågan i GP Live-arrangemanget Det kunde ha varit du – en kväll om hemlöshet."---

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/hemlösheten-diskuteras-i-gp-live-1.11328608

Sänds på GP live 6 december 17.30 - förhoppningsvis utan medlemstvång.

Anmäl
2018-12-02 08:07 #62 av: Jimmy.L

Ja detta kommer bli värre och värre när man inte bygger bostäder samt har en migrationspolitik som inte tar hänsyn till bristen på bostäder. 

Anmäl
2018-12-02 11:18 #63 av: LBB

I och med att ribban höjs för att få en bostad (pga av brist på bostäder) så kommer allt fler att stå utanför bostadsmarknaden. Kommer sedan hyrorna att marknadsanpassas (för att öka byggnationen) så hamnar väl hyrorna initialt på en månadslön (netto) i städerna En ökning på 50% kan då komma i fråga.

Den standard som de sociala myndigheterna tillhandahåller måste då sänkas kraftigt, de barntäta familjer som idag tilldelas en 5;a eller större får då nöja sig med en 3:a eller mindre.

Anmäl
2018-12-06 10:12 #64 av: Göstage

Den skakande TV-serien om de hemlösas situation har väckt berättigad uppmärksamhet i Sverige. Mannen bakom verket Christoffer Hjalmarsson har fått tiotusentals positiva tillrop, och han uppmanar nu att alla som vill hjälpa till att vända sig till frivilligorganisationer (kanske med en julgåva till exempel?). 

Lite trist är det att uppmärksamheten delvis stjäls av dem som vill ha allt ljus på sådana som med sina familjer på eget bevåg sökt sig till redan överhettade bostadsregioner och förväntar sig att få bostad, eller de som vill stötta vissa studerande som erbjuds bostäder på annat håll men vill stanna där kompisarna finns.

Anmäl
2018-12-10 08:42 #65 av: Jimmy.L

För att få ner kostnader har Göteborgs stad upprättat egna boenden för akut hemlösa. Men de som bor och jobbar på ett av vandrarhemmen dömer ut miljön. Fastighetsnämndens ordförande, Jahja Zeqiraj, är självkritisk efter besök på vandrarhem.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7107171

Anmäl
2018-12-10 16:22 #66 av: Carmarino

Anne-Marie Pålsson skriver i en artikel i Helsingborgs Dagblad: "Våra välfärdssystem har helt enkelt inte hunnit anpassa sig."

I en rapport från 2017 slår Riksrevisionen fast att de underlag som riksdagen fick inför de migrationspolitiska besluten under åren 2004–2015 endast undantagsvis uppfyllde kraven på heltäckande, långsiktig och dynamisk analys av de ekonomiska effekterna:

"I fler än hälften av underlagen saknas beskrivning av möjliga kommunala konsekvenser helt. I de fall ekonomiska effekter på statlig och kommunal verksamhet redovisas, saknas ofta förklaring till hur dessa har räknats fram och vilka antaganden som ligger bakom resultaten."

För att avsluta med konstaterandet att andra konsekvenser än ekonomiska generellt sett är mycket kortfattade eller helt saknas (RiR 2017:27).

-----

Sällan eller aldrig diskuteras hur den offentliga sektorn påverkas av den befolkningsökning som följt i invandringens spår. Självklara frågor som behovet av mer resurser och hur dessa ska finansieras har noga undvikits. Men det minsta man kan begära av våra folkvalda är att de åtminstone på ett övergripande plan vet vilka konsekvenser den beslutade politiken får och att de meddelar detta till väljarna, oavsett om de förordar en generös eller en restriktiv politik på detta område.

Men hur ska de kunna göra detta när de inte vet vad de beslutar om, som Riksrevisionen påpekat.

https://www.hd.se/2018-12-10/vara-valfardssystem-har-helt-enkelt-inte-hunnit-anpassa-sig

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.