Annons:
Etikettskolan
Läst 6546 ggr
[Göstage]
2018-09-21 13:16

Skolan och arbetsmiljön

Expressens ledarsida uppmärksammar den utsatthet som skolpersonal och skötsamma elever lever med i den miljö där de tillbringar sin arbets- och lärotid.

"Nyheten att en lärare ska ha blivit våldtagen av en elev på ett gymnasium i Småland fick inte Sverige att stanna i fredags. Våld och anarki i skolvärlden är inte "stoppa pressarna"-stoff längre. Sverige stannade inte i fjol heller, när det blev känt att anmälningarna om allvarligt våld mot lärare ökat enormt. Arbetsmiljöverket rapporterade om lärare som fått sina tänder utslagna, skallats och fått håret avslitet av elever. En gravid lärare blev knuffad i magen så att hon fick missfall. Så det är lätt att förstå uppgivenheten hos den nykläckta lärare på Facebook som nyligen skrev om sin vardag: hot om våld och våldtäkt, verbala kränkningar, sextrakasserier. "Och senast i dag blev jag utsatt för fysiskt våld." Nu funderar hen på att lämna sitt yrke: "Jag känner en förtvivlan för jag upplever inte att detta tas på allvar i skolan eller att vi som lärare blir skyddade."---

"Lärare måste få rätt att reda upp bråk och skapa lugn utan att riskera en anmälan. Varje våldsincident måste polisanmälas. Våldsamma eller aggressiva elever bör genast stängas av, tvångsflyttas eller placeras i specialklass. Enskilda elever kan inte ha rätten att förstöra miljön för lärare och klasskamrater. Sverige står inför en lärarbrist som få förstår vidden av. Att lärare då lämnar yrket på grund av hot och våld från elever är ingenting annat än vansinne. Sätt stopp för flykten från skolans slagfält."

https://www.expressen.se/ledare/elever-som-skallar-sin-larare-maste-stangas-av/

  • Redigerat 2022-02-16 11:50 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2018-09-21 13:22
#1

Larmklockorna ringer:

"Anmälningarna om fysiskt våld i skolan har nästan fördubblats på fyra år, enligt Arbetsmiljöverket. Även de sexuella trakasserierna har blivit allt vanligare, enligt Lärarnas riksförbund. – Det är svårt att mota de här problemen i tid, säger Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i SVT:s Morgonstudion."---

 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sextrakasserier-mot-larare-okar

[Jimmy.L]
2018-09-21 13:52
#2

Jag tycker synd om dom lärare och skötsamma elever som sak möta detta varje dag.

[[eskils_]]
2018-09-21 14:44
#3

I fb uppges nationaliteten på den elev som våldtog en lärare i Eksjö, Småland: statslös palestinier.

#0 Bra Expressen-ledare! "Sverige står inför en lärarbrist som få förstår vidden av. Att lärare då lämnar yrket på grund av hot och våld från elever är ingenting annat än vansinne."

Ja, den nya regeringen har en diger Att-göra-lista…………

[Göstage]
2018-09-21 21:55
#4

Väsby: "Enligt den senaste Stockholmsenkäten uppger rekordmånga av killarna i årskurs 9 att de burit något slags vapen det senaste året. Även en tiondel av tjejerna säger sig ha burit vapen."---

"23 procent av killarna i Väsby uppger att de burit vapen, såsom kniv eller knogjärn, under det senaste året. Det är den högsta siffran i hela Stockholms län. Även tio procent av tjejerna uppger att de burit vapen.."---

Vi i Väsby (pdf)

[Jimmy.L]
2018-09-22 06:39
#5

Dyster läsning man får snart inskaffa larmbågar i skolorna.

[Göstage]
2018-09-22 07:15
#6

Ja, och det är uppenbart att problemen inte bara finns i utanförskapsområdena utan är spritt i olika delar av samhälle och land.

Annons:
[Göstage]
2018-10-21 09:37
#7

Läraren Ola Alfredsson skriver på Expressens debattsida att ständigt när det diskuteras ordningsproblem i skolan så dyker det upp någon förälder till barn med NPF-diagnos och känner sig träffad. Alfredsson anser att man absolut skall ha respekt för barn med den problematiken, men att inte precis allt kan kretsa kring deras speciella situation. Barn med NPF-diagnos hör faktiskt till de som drabbas mest när barn utan denna diagnos missköter sig och stör undervisningen, hävdar Alfredsson.

"Varför måste alla frågor om kritik gentemot ett, för lärare, normbrytande beteende kokas ner till barn med NPF-problematik?
Enligt statistiken går det ca: 1,5 miljoner barn i den svenska skolan. Enligt annan statistik lider ca: 5-7% av dessa barn av problematik kopplad till NPF. Det blir ca: 75 000 barn. Sjuttiofem tusen barn av en miljon femhundra tusen. Ska dessa 75 000 barn behandlas med respekt? Självklart! Ska de få de förutsättningar de behöver för att lyckas? Absolut! Ska barn och föräldrar visas förståelse för problemen i deras vardagsliv? Alltid! Ska dessa barn få ta över debatten om det svenska skolklimatet? Nej, absolut inte – de ska vara en del av det, men inte alltid mittpunkten.

Om vi i stället ser till flertalet av de 1,4 miljoner barn som inte lider av NPF-problematik, och diskuterar dem ett tag – så kanske vi faktiskt kan komma åt kärnproblemet. Störande moment i skolan är återkommande. Elever som kommer sent, som pratat oavbrutet, som inte lyssnar på tillsägelser, som vägrar lämna ifrån sig mobilen, som hotar lärare, ja listan kan göras lång."--- 

"Många elever med NPF-problematik har svårt i skolan för att andra elever inte kan sköta sig – de störs direkt av att andra pratar, de tappar fokus så fort en mobil plingar till eller en sen elev ramlar in genom dörren. Och det är de eleverna, och dess föräldrar vi vill komma åt. Så därför, snälla NPF-föräldrar, sluta skrik hej varje gång någon faktiskt försöker lyfta problemet med skolan, ta inte över alla debatter som handlar om ordning och reda för kritiken mot elever med sämre uppförande handlar inte alltid, eller ens oftast, om er (och ska inte göra det heller)!"

https://www.expressen.se/debatt/larare-allt-kan-inte-handla-om-era-barns-diagnoser/

[Göstage]
2018-10-26 09:43
#8

 Fredrik Zimmerman, forskare och lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan i Borås skriver på Expressen debatt att killjargongen bidrar till en tuff miljö i skolmiljön, och att den så inrotad att även lärare stämmer in i den kören.

"Det finns situationer där det är gynnsamt att ha en aggressiv förmåga. Men att enbart ha utvecklat en aggressiv förmåga utan att kunna balansera denna med andra förmågor är ett problem för många pojkar, visar forskning återkommande. I min forskning om pojkar i skolan har jag sett lärare som kämpat för att ge elever som visar en låg studiemotivation en chans i livet. Lärarna måste säga till pojkarna högt och tufft vid vissa tillfällen, men visa omsorg för samma elever vid andra stunder. Dessa lärare har utvecklat flera förmågor och är ett exempel på vikten av detta.

När jag föreläser så talar jag ofta om betydelsen att lära pojkar utveckla förmågan till omsorg. Kritiken jag stundtals får är att pojkar behöver en aggressiv förmåga, man ska inte göra pojkarna till mesar och pojkar måste få vara pojkar. Många pojkar verkar dock kunna utveckla sin aggressivitet alldeles på egen hand. Det många behöver hjälp med är att utveckla andra förmågor för att kunna balansera sin aggressivitet och bara använda den när det verkligen behövs. Annars hamnar de i en allt mer våldsam och destruktivt nedåtgående spiral."---

"Flickor kan säga att de tycker om varandra och ge varandra komplimanger. Mats kan inte säga till Erik att "jag tycker om dig" utan en social kostnad. Mats går därför fram till Erik och hälsar på honom genom att säga "fan vad du ser ut i håret". Man bryter ett tabu när man hälsar på detta sätt och det gör man bara med kompisar. Därmed bevisar handlingen deras samhörighet. Det finns något motsägelsefullt i att det sätt som pojkar kan visa gemenskap på, samtidigt reproducerar att de ska visa sig tuffa och tåliga. Uppmärksamma att jag skriver visa sig, många pojkar har i intervjuer sagt att de mår dåligt av dessa skämt men visar inte detta. 

Jag ser ofta lärare som snabbt och tydligt avbryter när en kille skojretar en tjej och säger att så beter man sig inte mot en tjej. Men lärare brukar aldrig avbryta när en kille skojretar en annan kille, möjligtvis kan det ske om de stör andra. Lärare till och med hänger med i skämtandet om killarna för att vinna deras gemenskap."--- 

https://www.expressen.se/debatt/hej-kompis-fan-vad-du-ser-ut-i-haret/

[Göstage]
2018-10-31 08:08
#9

En kvinna i Helsingborg har dömts till villkorlig dom och 50 dagsböter samt ett skadestånd på 5000 kronor till en lärare efter att ha hotat henne.

"När dottern skickades ut ur klassrummet för att hon varit stökig på lektionen rann sinnet över på mamman. På kvällen fick läraren hotfulla sms. Nu döms mamman för hot mot tjänsteman.

Flickan kastade saker inne i klassrummet på en skola i nordvästra Skåne. Läraren tillkallade då biträdande rektor för ett samtal med eleven. På kvällen fick läraren hotfulla sms och mail från flickans mamma. Läraren har vid rättegången sagt att hon blev så rädd att hon efter hoten ändrade sina dagliga rutiner."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/mamma-doms-for-hot-mot-larare

[Göstage]
2018-11-04 08:25
#10

Ann-Charlotte Marteus har skrivit en insiktsfull krönika i Expressen om tillståndet i skolsalarna som man skulle bli tvungen att citera i sin helhet för att få med hela bilden. Nöjer mig dock med de sista raderna. 

"Bara en tanke; om lärare hade haft mer auktoritet och pli - och inte riskerade att anmälas till Skolinspektionen eller Barn- och elevombudsmannen om de hävdar sin makt - kanske det hade förebyggt behovet av kameror, väktare och utbildningsinsatser om hot och våld i skolan?"

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/tank-om-lite-disciplin-forebygger-vald-i-skolan/

[Göstage]
2018-11-05 20:24
#11

"Stefan Gustafsson berättar att det den senaste tiden varit allt fler bråk, hot och misshandel vid och i skolor, samtidigt som det också inkommer hot via sociala medier allt mer ofta. – Vi läser om allt fler sådana händelser, säger han."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hot-och-misshandel-okar-vid-skolor

(Stefan Gustafsson är presstalesperson vid polisen i region Väst.)

[Göstage]
2018-11-09 10:34
#12

Expressen uppmärksammar vad som uppges som nedtystade otillbörliga närmanden från lärare mot elever på friskola i Stockholmsområdet.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/skolan/

[Göstage]
2018-11-15 18:24
#13

 "Våldet har blivit vardag. Var tredje skola får kritik från Skolinspektionen för bristande trygghet. Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har mer än fördubblats på bara fem år. Och det handlar inte bara om struliga tonåringar.

En F-9-skola i Norrtälje stängdes av skyddsombudet i oktober. Två elever hade misshandlat lärare – och en av dem hade attackerat en lärare med kniv. Skolan vill inte uppge elevernas ålder, men det är "inte elever som går på högstadiet". Det är alltså barn vi pratar om, gissningsvis i mellanstadieåldern.

Skyddsombudet Stellan Armandsson säger till Skolvärlden att det vore bra om eleverna kunde omplaceras: "Man kanske måste se på en annan skolform för eleverna när det är så här pass." Men i Sverige är inkludering den pedagogiska överideologin.

Man kan inte låta bli att undra: vad har dessa barn fått med sig hemifrån? Tyvärr är föräldrarna ofta en del av problemet när barn inte visar respekt för vuxna. I Aftonbladet beskrivs bygget av Norrköpings nya gymnasieskola: "Mötesrummen ska ha två utrymningsvägar så att lärarna kan fly om det blir bråk under samtal med – föräldrar." Bråkiga föräldrar har alltså blivit ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Det är oacceptabelt."--- 

https://www.expressen.se/ledare/ta-ert-ansvar-foraldrar/

Vansinnigt! 😕

Se även tråden  https://debatt.ifokus.se/discussions/5baf2f378e0e747dda368551-lara-for-livet-om-valdet-och-skolan?discussions-1

Annons:
[Jimmy.L]
2018-11-24 07:45
#14

Tre fjärdedelar av kommunerna i Kalmar och Kronobergs län har vid något tillfälle under de senaste tre åren tagit in vakter i skolan. Vakter i skolmiljö blir i dag allt vanligare och beror dels på en ökad problematik men även på ett utökat säkerhetstänk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/gymnasieskolan-i-kalmar-tar-ater-in-vakter

[Jimmy.L]
2018-11-29 12:42
#15

En högstadieelev i en kranskommun till Göteborg har knivskurits av en annan elev. – Eleven är gripen misstänkt för grov misshandel alternativt misshandel, berättar Peter Adlersson, polisens presstalesperson i region Väst.

https://www.expressen.se/gt/elev-knivskuren-pa-skola/

[Göstage]
2018-12-06 09:29
#16

Gymnasieläraren Henrik Helmér svarar på Aftonbladet debatt en gymnasieelev  som blir stressad av att hon måste förbereda sig för alla prov, bland annat utanför skoltid. Han undrar om inte elevernas upplevelse av att de blir uppjagade av skolarbetet i själva verket är att söka utanför skolans verksamhet.

”Författaren säger: ”Skoltiden räcker i många fall inte till för att slutföra uppgifter eller lära oss allt inför ett prov. Faktum är att det krävs att vi lägger ner tid på skolarbete utanför skoltiden.” Jag vet inte vilket program som Melinda Olsson läser på, men på studieförberedande program är det självklart att elever lägger en del av studietiden utanför skolan. Jag blir orolig om den skola där Olsson studerar inte har förklarat det för sina elever redan i årskurs ett på gymnasiet."---

"Att elever som prioriterar sina fritidsaktiviteter mår psykiskt dåligt av skolarbetet som de därför inte hinner med, är inte skolans fel. Det verkar ha skett en samhällsförändring där ungdomar alltmer värdesätter sin ”egentid”. När detta får konsekvenser för studierna så ifrågasätter elever, föräldrar och politiker skolans sätt att lägga upp undervisningen. Konsekvensen blir att skolan och lärarna minsann ska anpassa sig för att eleverna ska få tid att utöva sina fritidsaktiviteter.

Detta är en samhällsutveckling som skolan aldrig kan acceptera. Skolan ska dock inte motarbeta elevernas fritidsaktiviteter. Däremot ska skolan med tydlighet understryka att lärare aldrig lägger upp sin undervisning med elevernas fritid i åtanke. Jag kan tyvärr inte i underdånighet reflektera över hur ofta eleven Lisa tränar dressyr när jag lägger upp hennes undervisning i spanska."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/KvgwpM/vi-kan-inte-anpassa-skolan-efter-er-fritid

[Göstage]
2018-12-11 12:10
#17

Skola och förskola i Eskilstuna stängdes efter hot.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/skola-i-eskilstuna-stangs-efter-hot

[Göstage]
2018-12-13 10:27
#18

#17 Polisen tror att hotet mot Kjula skola "inte var allvarligt menat" utan ett "busstreck". Kanske dags för en temadag för eleverna i den skolan?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/polisen-om-hotet-mot-kjula-skola-troligen-ett-busstreck

[Göstage]
2018-12-19 16:40
#19

"Skolinspektionen återkallar tillståndet för den fristående Kilowattskolan i Malmö. Skolan måste stänga och dess 60-tal elever, som går i årskurs 4–9, måste börja på en annan skola efter jullovet."---

"Skolinspektionen har efterlyst förbättringar vad gäller själva undervisningen, särskilt stöd till behövande elever, elevhälsan, betyg och miljön på skolan. Det sistnämnda handlar om att det ofta förekommer stök, bråk och slagsmål i klassrummen. Såväl elever som personal har uppgett att det förekommer mobbning."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolinspektionen-stanger-malmoskola

Slut på bråket- åtminstone på den skolan…

[Göstage]
2019-01-07 16:38
#20

Nyanländas stök i skolbespisning belönades med pizza och kebab för kvarts miljon.

"Svenljunga kommun har ingen egen gymnasieskola, utan eleverna går vanligtvis i grannkommuner som Borås, Mark eller Tranemo. De gymnasieelever som det här gäller går på introduktionsprogrammet på Lärcentrum i kommunen. Där får elever chansen att läsa upp behörighet för att komma in på nationella program.

Det var tidigare få elever som läste introduktionsprogrammet. Men antalet elever ökade efter att det kommit många nyanlända under 2016 och 2017, enligt Tommy Fock. Och då kom matfrågan i fokus. För på Lärcentrum fanns ingen servering."---

"När gymnasieeleverna började äta i grundskolans matsal i Svenljunga i våras blev det så oroligt att kommunen inte såg någon annan lösning än att köpa lunchkuponger till gymnasieeleverna. Hittills har kupongerna på ortens privata restauranger kostat kommunen drygt 227 000 kronor.

– Om man tar in 100 elever där det redan går 400 elever så blir det rörigare situation. Vi kände att vi inte hade koll på vilka elever som var där och åt. Det här hade inte varit något bekymmer om vi hade någon gymnasieskola. Men nu har vi inte det, säger Tommy Fock."---

"– Jag kan förstå att man tycker att det känns som en belöning. Men jag har tänkt att jag vill ge de här ungdomarna en skollunch som de har rätt att få, säger Tommy Fock, barn- och utbildningschef i Svenljunga kommun."---

"Redan från och med nästa vecka är det tänkt att eleverna ska äta skolmat igen. – De här ungdomarna äter mycket pizza och kebab. Det är bättre med skolmat. Då blir det mer enligt kostcirkeln. Det är en lösning vi har velat ha hela tiden. Men det har tagit tid att få till det, säger Tommy Fock, barn- och utbildningschef i Svenljunga."

SR och SVT

Annons:
[Göstage]
2019-01-08 09:46
#21

En mamma har fått nog av att tvingas luskamma sin dotter flera gånger per termin och propagerar nu i en debattartikel om nationell avlusning i skolorna.

"När jag växte upp hade jag aldrig löss. Jag kan inte minnas att mina kompisar hade det heller. Löss var oerhört pinsamt och man trodde att bara smutsiga hår fick löss."--- 

 "Nu måste en högre makt steppa in och ta kontrollen över denna epidemi som vi föräldrar inte verkar kunna rå på. Min uppmaning går direkt till kommuner och landsting: anordna en rikstäckande avlusningsvecka på samtliga skolor i hela Sverige där utbildad vårdpersonal och frivilliga föräldrar avlusar barnen på löpande band i skolan och det hela är obligatoriskt. Lössen måste attackeras från alla håll samtidigt. Detta är självklart subventionerat av Folkhälsomyndigheten så att alla har samma möjlighet till samma vård. Om vi inte genomför en sådan här gemensam aktion kommer lössen fortsätta spridas och kanske till och med öka i omfattning."--- 

https://www.expressen.se/debatt/skolorna-maste-infora-obligatorisk-avlusning/

Novachan
2019-01-08 14:23
#22

#21 Har hört rykte om att löss har blivit mer resistenta, men har ingen aning om detta är sant eller ej. De flesta har nog hört om bakterier och annat utvecklar resistens (t.ex. antibiotikabehandling), alltså ej behandla om det inte behövs… Så nej, hennes förslag kommer bara göra det hela värre om jag uppfattar förslaget rätt. Däremot skulle skolor kunna ha regelbundna obligatoriska kontroller av hår och hårbotten (minst 1 per termin). Låter också som att mamman saknar kunskap om många punkter smutsigt vs rent hår, hemmagjorda behandlingar. Jag skulle inte bli förvånad om skolor behöver vara mer aktiva  och tydliga med att (och hur de gör det) meddela/lära vårdnadshavare och elever hur man undviker att få löss (och hur man kan få löss) och hur det ska behandlas. Sen skulle jag också kunna tänka mig att många föräldrar inte följer instruktionerna om att luskamma sina barn hemma för lus-kontroll. Jag kan ärligt talat inte minnas att mina föräldrar någonsin gjorde det på mig. Har endast haft löss en gång, vilket skedde när jag var barn och provade en hatt hos en kompis och när kompisen såg att jag hade hatten på mig sa hon "senaste gången jag hade på mig den hade jag löss…". Berättade för mina föräldrar och de behandlade mig

Så jag tror orsaken handlar mer om okunskap och att man inte följer instruktionerna.

Upplever att folk är mer noga med hygien och duschar mer, kanske tvättar sina barn mer än vad som behövs. Löss dras till rent hår…. Just saying

[Jimmy.L]
2019-01-09 07:55
#23

Judy Jonsson är lärare i bild på en gymnasieskola i SVT Nyheter Smålands område. För drygt ett år sedan blev hon knivhotad av en elev under en lektion. Hör henne berätta om händelsen i klippet ovan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/eleven-till-lararen-jag-ska-skara-halsen-av-dig

Carmarino
2019-01-10 12:55
#25

Ann-Charlotte Marteus, Expressen:

Dags att vrida tillbaka skolklockan till 1990?

Att jämföra skolan år 1990 med i dagens skola är nedslående. Någon som har en tidsmaskin i garderoben?

-----

_Olikheterna mellan 1990 och 2018 är fundamentala. Då var skolan statlig, sedan 1991 är den kommunal. Då gällde regelstyrning: "Så här gör ni." Nu gäller målstyrning: "Det här ska ni uppnå, välj själva hur ni gör."
_Då fanns varken skolmarknad, konkurrens eller skolpeng. Nu vet skolorna att en tappad elev ger ett hål i budgeten.

-----

_Elevens status har samtidigt ökat dramatiskt.
__1990 sågs eleven som en del i kollektivet, klassen, nu är det individualisering för hela slanten. Varje elev har rätt att bli undervisad på ett sätt som hen, och hens föräldrar, finner optimalt. Skolan, läraren, ska anpassa, anpassa, anpassa.
__Elever misslyckas liksom aldrig, per definition - det är skolan som misslyckas.
__Den här trenden har förstärkts av att elever och föräldrar nu är kunder. De kan ställa hårda servicekrav på lärare och skolledning, vilket också görs i form av betygstjat, krav på särbehandling och allmänt klagande, samt anmälningar till Skolinspektionen.
__Lärare tycks alltså ha blivit både elevernas och de biologiska föräldrarnas extraföräldrar - och samtidigt deras tjänstefolk.
_Det var bättre förr.

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/dags-att-vrida-tillbaka-skolklockan-till-1990-/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-01-12 06:37
#26

GP:s Alice Teodorescu tar i en ledarkrönika upp föräldrarnas ansvar för barnens och sitt eget uppträdande i skolmiljön..

"De vill prata med läraren och väljer att ta med sig flera vuxna, släktingar, vad som. De tar sin in på skolgården för att ta sig till läraren och prata. Det upplevs naturligtvis som en väldigt hotfull situation av läraren. /…/ Ju äldre elever desto mer fysiskt våld, ju yngre, desto mer hot. Och ju äldre eleverna blir desto värre blir hoten", menar Lundberg (SVT 9/1).

Situationen är dessvärre inte unik för den nämnda regionen (Västmanland). Också i riket som helhet har anmälningarna om hot och våld ökat stadigt under det gångna året. Totalt rör det sig om 845 stycken incidenter. Bland dessa återfinns 54 händelser där kniv eller vapenliknande föremål förekommit."---

"Arbetsmiljöverket och Lärarnas riksförbund lyfter vikten av att arbeta förebyggande för att få problematiken i landets skolor att minska. Och givetvis är sådana insatser av värde. Men det talas alltför lite om föräldrarnas roll i detta. Barn gör inte som man säger utan som man gör. Om barn och ungdomar ser sina föräldrar och anhöriga storma in på skolorna i syfte att hota eller rentav bruka våld mot personalen sänder det en tydlig signal om vilket beteende som är accepterat."--- "Om föräldrarna inte hyser någon respekt för lärare och annan personal, och dessutom manifesterar det inför barnen, hur ska barnen då kunna förväntas göra annorlunda? Varifrån ska de lära sig sådant som civiliserad konfliktlösning och argumentation?"---

http://www.gp.se/ledare/normlösheten-slår-sönder-samhället-1.12259418

[Göstage]
2019-01-16 18:43
#27

"Narkotikahundar kommer under vårterminen att genomsöka några av Malmös skolor. Om projektet faller väl ut kommer alla Malmös skolor ges möjlighet att genomsökas av narkotikahundar.

Eleverna får inte i förväg veta vilka skolor som ska genomsökas eller när det ska ske, men det kommer inte att ske under skoltid. Om hundarna markerar inom skolans område kommer en förundersökning att inledas, vilket ger polisen rätt att öppna låsta skåp eller andra utrymmen där hunden har markerat."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6na8vL/narkotikahundar-satts-in-pa-malmoskolor

Ja, varför inte…?

Annons:
Emo
2019-01-17 06:54
#28

#22 Om det stämmer som du skriver beror det på att nutidens människor litar på kemikalier. Förslaget att avlusa, kontrollera och se till att lössen kommer bort kan lösas genom att använda icke kemiska metoder, så som det gjordes på 40-talet. Allt har inte blivit bättre.
Att lösa problem var nog folk bättre på förr.

Här hittar du flera bra lösningar även flera utan att använda kemikalier, bara sunt förnuft:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-bekampar-du-lossen

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Novachan
2019-01-17 12:18
#29

#28 Jo jag tror att det finns lösningar man kan göra hemma som fungerar, men inte vilken blandning som helst. Folk kan posta vilket recept som helst på internet och påstå att det fungerar. Ett färdig lustmedel är därför mer pålitligt att det fungerar, men jag säger inte att det är fel att använda hemmagjorda lösningar efter recept som fungerar. Skolor skulle ju kunna informera om de recepten…

Om det finns löss som kan lyckats bli resistenta mot gamla tidigare fungerande recept vet jag ej.

[Göstage]
2019-02-02 08:03
#30

Alice Teodorescu i GP-ledare:

"Problemen i svensk skola förklaras ofta med den växande segregationen. Men lösningen handlar om att göra alla skolor attraktiva, att höja lägstanivån. Det görs bäst genom att samma krav ställs på alla elever, oavsett bakgrund."--- 

 http://www.gp.se/ledare/teodorescu-behandla-alla-elever-lika-oavsett-bakgrund-1.12882965

[Göstage]
2019-02-05 15:18
#31

Patrik Lundberg (tidigare Aftonbladet, nu på Expressen) hamnar vilse i tacon i Staffanstorp. 

"Staffanstorp var alltså redan vänsterns och liberalernas mardrömssamhälle. När M och SD sedan ingick partnerskap höjdes tonläget ytterligare. Ett av de första gemensamma besluten var att ersätta fältgruppen med ordningsvakter. Ett annat var att ta bort köttalternativet för de skolbarn som inte åt gris. De får äta vegetariskt i stället. En rak höger mot muslimer, konstaterade kritikerna. Nu står jag här, mitt i Mordor. Känner doften av två sorters tacogratäng. Tänker på de klasser jag nyligen har besökt.

Jag är här i egenskap av författare, ska prata om skrivande och läsning. När eleverna äntrar salen spatserar de till en tyginstallation på väggen. Där parkerar de sina mobiltelefoner, varpå de ställer sig framför sina respektive bänkar. Först när läraren ger klartecken slår de sig ner. Under lektionen beter sig alla som sig bör. Både de pursvenska ungdomarna och de få invandrarungdomarna är mönsterelever.

"På frågan om den nya matregeln får jag få svar. En kille tycker att det är orättvist, men i övrigt är alla nöjda med käket. Flera menar att de hellre äter vegetariskt än både nöt- och griskött. Ett svar som främst kanske avslöjar mina egna fördomar."---

"Jag rör mig mot tacogratängen, synar de två alternativen. Ser knappt någon skillnad, så jag frågar den unga herren i kockmössa och han svarar: ”Båda är vegetariska.”

https://www.expressen.se/kronikorer/patrik-lundberg/i-mordor-ater-barnen-vegetarisk-tacogratang/

Kanske borde utbildningsministern ta en sväng dit för ett studiebesök?

[Göstage]
2019-02-18 18:01
#32

"I mars förra året lyfte en lärare på en skola i Malmö vid flera tillfällen ut en stökig elev ur klassrummet. Skolans rektor ansåg att lärarens agerande var befogat, men nyligen beslutade Barn- och elevombudet, som är en del av Skolinspektionen, att eleven kränkts och ska få 25 000 kronor i skadestånd av kommunen.

En av anledningarna till att Barn- och elevombudet bedömde händelsen som kränkande var att elevens klasskamrater såg när denne lyftes ut ur klassrummet."---

"Skoldebattören Hamid Zafar oroas över utvecklingen. – Om Barn- och elevombudet alltid landar i att barnet har blivit kränkt och att skolan ska föreläggas med vite, då har vi ett problem. Då vet ju läraren inte när man har möjlighet att ingripa, när man kan stoppa stöket. Läraren är samtidigt ansvarig för de andra barnens säkerhet också, säger han."---

"Överenskommelsen mellan S, MP, C och L innehåller inga konkreta åtgärder för att utöka lärarnas rätt att fysiskt avlägsna stökiga elever. Anna Ekströms stab kan inte svara på om det finns några planer på att utreda just detta."---

https://www.expressen.se/nyheter/stokig-elev-lyftes-ut-ur-klassrum-fick-25000/

Belöna dem som inte sköter sig? Javisst, vi är ju i Sverige!

[Jimmy.L]
2019-02-18 18:59
#33

😕 Hur ska man någonsin kunna låta skötsamma elever få arbetsro när man gör så här.

[Göstage]
2019-02-20 11:11
#34

#32 Ledare i Kristianstadsbladet (Dahlman?):

"Att en lärare i Malmö dömts för att lyft ut en bråkig elev ur klassrummet – och att eleven dessutom kunnat casha in 25 000 – vittnar om problemen i den svenska skolan. Om stökiga elever ska kunna bygga en framgångsrik framtid måste de ha arbetsro i skolan. Ändra regelverket nu. Gärna igår."---

http://www.kristianstadsbladet.se/article/larare-maste-fa-ingripa-mot-stoket/

Annons:
Carmarino
2019-02-20 14:33
#35

_Lärare knuffades av elev – fick hjärnskakning
_

En lärare på en skola i Blekinge har fått en lättare hjärnskakning efter att ha blivit knuffad av en elev. Läraren har fått sjukskrivas, rapporterar P4 Blekinge.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRVRj4/larare-knuffades-av-elev--fick-hjarnskakning

Undrar hur mycket skadestånd läraren får? Ska jag försöka mig på en gissning så blir det 0 kronor - och en tillsägelse att det inte är tillåtet att gräla med elever, oavsett hur mycket de hotar läraren.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-02-20 14:48
#36

#35 Ja, det går väl heller inte utesluta att det slutar med att det blir eleven som får skadestånd?

[Göstage]
2019-02-20 15:20
#37

"Lärare måste få bära ut bångstyriga elever", skriver Expressens ledarsida. Känns som en självklarhet, men tyvärr är det inte det.

Carmarino
2019-02-20 15:31
#38

#36 Skulle inte bli särskilt förvånad faktiskt. Konstigt att det överhuvudtaget finns någon som vill bli lärare numera.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-02-26 11:49
#39

Det munhuggs, provoceras och trakasseras på Lekebergsskolan i Fjugesta. Men det handlar inte om bråk mellan elever. Istället är det personal från kommunens fastighetsbolag som utsätts av högstadieelever. Det har fått VD:n att reagera.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/lekebergsskolan-satter-in-ledsagare-for-att-freda-hantverkare-fran-elevtrakasserier

[Jimmy.L]
2019-02-27 08:09
#40

Chattgrupper som sprider hot och hat, pojkar som skickar bilder på könsorgan och forum som startas upp för att kränka enskilda elever. P4 Väst har granskat hundratals fall av kränkningar på högstadieskolor.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7156441

[Jimmy.L]
2019-02-27 15:44
#41

En tjej ska ha hotat elever på en grundskola i Uddevalla med en kniv under onsdagen. Polis kallades till platsen och en eventuell anmälan om olaga hot kommer att upprättas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/knivbrak-pa-skola-i-uddevalla

Annons:
[Göstage]
2019-03-06 08:52
#42

"Anmälningarna om hot och våld mot lärare och elever i länet har mer än fördubblats på sju år. På Hjulsta grundskola har ett 50-tal incidenter rapporterats. Anmälningarna om hot och våld från länets skolor har mer än fördubblats sedan 2012, visar siffror från Arbetsmiljöverket. Sedan höstterminen har drygt 50 anmälningar gjorts på Hjulsta grundskola, när elever ska ha slagit eller hotat skjuta lärare."--- 

"Ett av problemen vid Hjulsta grundskola tror läraren är arbetsmetoden "lågaffektivt bemötande" och hur det tillämpats. – Vi fick inte ta ifrån eleverna jacka och mössa i matsalen, utan vi skulle bara säga till. När de sedan inte lyssnade fick vi inte göra så mycket. Då står man utan medel att göra någonting. I det så tappades kontrollen, säger läraren."---

SR

Inte konstigt om det blir som det blir...

[Jimmy.L]
2019-03-06 08:56
#43

Sjukt.

[Göstage]
2019-03-09 13:10
#44

_"Paulinska skolan i Strängnäs har länge kämpat med motsättningar mellan olika elevgrupper. På två år har 200 anmälningar om kränkningar gjorts. Nu skapas en särskild stödgrupp som ska länka samman skola, hem och socialtjänst, uppger Eskilstuna kuriren.
_

Orsaken till motsättningarna är mångkultur och tre nya högstadieklasser, skriver tidningen."---

 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3kP4z/200-krankningar-anmalda-pa-skola--pa-tva-ar

"Mångkultur" - "Orsak till motsättningar"? Nä dra mig baklänges! 🤫 (Vad då "ironi"?)

[Göstage]
2019-03-13 07:11
#45

En elev i 15-årsåldern kallade sin kvinnliga lärare för "hora" när hon, helt enligt skolans rutiner, samlade in elevernas mobiltelefoner inför lektionen. En manlig lärare som hörde det förde ut eleven ur klassrummet. Han anmäls nu av killens föräldrar för "ofredande". 

Källa.

Novachan
2019-03-13 09:14
#46

#45 😕

[Jimmy.L]
2019-03-13 09:17
#47

Som sagt vissa passar inte som föräldrar.

[Göstage]
2019-03-14 15:43
#48

Roger Hadad (L) reagerar med emfas på  utvecklingen i våra skolor. Hög tid kan man tycka, hans egen partiledare, skol- och undervisningsminister under en lång period,  verkar inte ha anat varthän det barkade. Men åter till Hadad:

_"Lärare utsätts för knuffar, stryptag.
_

Elever hotar lärare med att de ska dödas – eller som i det senaste uppmärksammade ärendet i Nybro, där en elev kallade en lärare för hora. Anledningen var att läraren skulle insamla elevernas mobiltelefoner innan lektionen. I detta fall valde en annan lärarkollega att ingripa och visa ut eleven ur klassrummet, helt i enlighet med regelverket. 

Det vansinniga i detta ärende, om uppgifterna stämmer, är att i stället för att föräldrarna läxar upp sin son som kallade läraren för nedsättande tillmälen – så anmäler de läraren. Enligt dem har eleven kränkts och ofredats. Det återstår att se hur skolmyndigheterna bedömer detta."--- 

"Den här utvecklingen är oacceptabel, denna kränkthetskultur måste stoppas. Sverige måste en gång för alla slå fast i skollagen, att det är lärarna som bestämmer i klassrummet och rektor som leder arbetet i skolan. 

Dagligen får vi ta del av exempel där elever eller deras föräldrar ständigt utmanar detta, ifrågasätter och hotar med att anmäla lärare till Skolinspektionen. Nyligen kunde vi också läsa om en pappa som tog stryptag på en lärare för att han var missnöjd med betygssättningen. Inte nog med detta så meddelade tingsrätten att lärarens skadeståndsyrkande ogillas. Jag hoppas att ärendet prövas vidare."--- 

_"Detta om något bekräftar hur allvarlig situationen är i svensk skola. Inte nog med det. Vi har ett barn-och elevombud som fortsätter driva skadestånd mot skolor där lärare ingripit för att upprätthålla ordningen. Och till skillnad från vad ansvarig hävdar i uttalanden, är det visst de enskilda lärarna som kritiseras."---
_

"Med allt detta sammantaget – bristande respekt från elever, ingen tilltro och stöd från föräldrarna och i alldeles för många kommuner, skolledningar och politiska ledningar som inte står upp för lärarkårens arbete med att upprätthålla ordningen och tryggheten i skolan – skapas denna kultur som helt underminerar lärarna."---

 https://www.aftonbladet.se/debatt/a/L08mjp/gnall-inte-pa-lararen--laxa-upp-era-barn

Hadad har gjort fetstilandet.

Annons:
[Göstage]
2019-03-16 14:51
#49

Lokalpolitiker reagerar nu på polisanmälan mot läraren som förde ut slyngeln.

"Elevens föräldrar valde efter händelsen att polisanmäla läraren för ofredande. Händelsen har fått politiker att reagera. – I en hyfsat fungerande familj är det inte okej att kalla en lärare för hora och sedan polisanmäla, säger Lasse Johansson (S), ordförande i utbildningsnämnden, till Barometern"---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L08Xn9/larare-kastade-ut-elev--polisanmals

[Göstage]
2019-03-16 18:39
#50

#49 Även facket reagerar nu på händelsen och efterföljden.

"– Vi ser fler och fler av dessa fall att lärare anmäls efter att ha tillrättavisat elever. En lärare har ett större ansvar, för både trygghet och undervisning, och därför bör de också ha fler befogenheter. Det tycker jag att man är inne och naggar på nu, säger Åsa Fahlén.

– Om inte lärare får se till att regler och uppförande på skolan följs blir det helt omöjligt att undervisa."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/orimligt-sager-facket-om-polisanmalda-lararen/

[Göstage]
2019-03-18 14:19
#51

Hot har riktats mot en anställd på en skola i Strömstad.

"– Det är ett personligt hot riktat mot en anställd. Den bedömningen vi gör i dag är att det inte har med skolan i helhet att göra, säger Nicklas Faritzon. Hoten har främlingsfientliga förtecken och kommunen har gjort en polisanmälan. Brottsrubriceringen är olaga hot och hatbrott, uppger Faritzon. – Kontentan av hoten är att man vill att den här personen ska sluta, och gör inte personen det så är det hot om vad som då ska hända. Den berörda personalen är inte i tjänst och har fått stöd av företagshälsovården för att hantera det som inträffat.

Man har också vidtagit en rad åtgärder kring skolan. – Bland annat kommer vakter att patrullera på skolan vid öppning och stängning, säger Nicklas Faritzon."---

https://www.expressen.se/gt/skolpersonal-utsatt-for-rasistiska-hot-vakter-kallas-in/

[Göstage]
2019-03-19 10:32
#52

Norsk nyhet: fyra anställda på en Osloskola har förts till akuten med lättare skador efter att en minderårig elev hotat en av dem med kniv. 

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/fire-skadet-etter-knivepisode-pa-barneskole-1.14479862

[Hayabusa]
2019-03-19 10:35
#53

#52 Blir de anställda anmälda för att ha kränkt eleven månne?

OBS! Ironi

[Göstage]
2019-03-19 10:47
#54

#53 Ja, i Sverige hade det sannolikt gått den vägen (utan ironi…)

#45ff Ser att ännu en elev (föräldrar) nu har polisanmält Nybroläraren för ofredande när han förde ut en elev som kallat hans kollega för "hora".😕

[Hayabusa]
2019-03-19 10:57
#55

#54 Det är f-n sjukt. Jag begriper inget alls.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-03-19 11:18
#56

#55 Då är vi två som inte begriper något.

[Göstage]
2019-03-19 11:25
#57

#55 #56 Tre.

Carmarino
2019-03-19 11:44
#58

#55, #56, #57 Fyra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-03-19 13:19
#59

Kanske enklare att vi istället frågar om det är någon som begriper?🤔😃

Emo
2019-03-19 13:53
#60

😇

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2019-03-20 05:20
#61

Hoppas att polisutredningen kan klargöra om tidningarna varit felinformerade och följaktligen informerat oss fel, vilket skapat lidande för oskyldiga. Vi får se vad som stämmer.

https://www.expressen.se/kvallsposten/mamman-i-nybro-jag-far-hot-pa-sociala-medier/

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2019-03-20 05:46
#62

#61 Mamman var ju heller inte närvarande, och att hon tror på sonens utsaga är väl vad en mor förväntas göra? Ordföranden i utbildningsnämnden, företrädare för lärarförbundet etc. var heller inte närvarande men har valt att tro på lärarnas uppgifter, kanske på förekommen anledning.

Faktum är ju att händelsen uppmärksammades redan innan polisanmälningarna gjordes/blev kända, vilket tyder på att lärarna tyckte att det var något som gick utanför de dagliga friktioner som kan uppstå i skolor och på arbetsplatser.  Rektorn säger på annat håll att "det finns en större bild kring händelseförloppet". 

"Hot" på sociala medier verkar höra till, både rent faktiskt och upplevt. Det kvinnan ger exempel på verkar mer som kränkande omdömen (som "äckel") än hot, men även det är förstås förkastligt. Men "hot" är allvarligt, och för att det skall behålla en viss dignitet kanske media skulle vara lite mer återhållsamma med att klämma in det i rubrikerna i tid och otid?

Gissar att polisutredningen läggs ner, då uppgift står mot uppgift.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-03-20 08:35
#63

Det tycks ju finnas olika historier av denna händelse och det blir väl polisens sak att försöka reda ut det.

Hot är ju aldrig okej, tyvärr är väl sociala medier en platform där mycket skrivs.

[Hayabusa]
2019-03-20 09:18
#64

Vad ska man tro..? Oerhört förvirrande.

[Göstage]
2019-03-21 12:33
#65

"Alla elever i en årskurs på högstadiet på Lundenskolan i Göteborg har blivit hemskickade. Det efter att skolan inte längre kan garantera elever och lärares trygghet. –Jag måste samla in mer information innan jag kan berätta vad som hänt, säger rektor Lena Hermansson."---

 https://www.gp.se/nyheter/göteborg/hel-årskurs-hemskickad-kunde-inte-fortsätta-bedriva-undervisning-1.14115930 (ännu ej betalbelagd).

Slut för idag, tack för idag…

[Jimmy.L]
2019-03-21 13:27
#66

😓

[Jimmy.L]
2019-04-04 07:23
#67

Rudbeckianska gymnasiet i Västerås hålls stängt under torsdagen. Anledningen är att polisen fått in ett hot under onsdagskvällen om att något ska hända på skolan under torsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/gymnasieskola-i-vasteras-haller-stangt-pa-grund-av-hot

[Göstage]
2019-04-04 13:07
#68

#67 En man i 25-årsåldern har gripits som misstänkt för hotet.

http://www.ostrasmaland.se/nyheter/en-gripen-for-hot-mot-vasterasskola/

[[eskils_]]
2019-04-04 22:53
#69

Ur en intressant debattartikel i Dagens Industri idag om stöket i skolan:

"Med det första synsättet blir skolans egen roll obetydlig i förhållande till ”omständigheterna”. Det är en argumentering för ansvarsfrihet på skolnivå. Linjen tenderar att företrädas av vänstern, i vid mening. Allt är ”sociostrukturellt” betingat. Skolverket har i skrift efter skrift företrätt denna linje, åtminstone fram tills Peter Fredriksson tog över som generaldirektör 2017. Lärarförbunden har glidit in i samma hållning. Huvudfelet med dåliga skolor är att de har fel elever.

Det andra synsättet har fått växande forskarstöd. Maria Jarl och hennes Medarbetare på Göteborgs universitet har visat att vad skolan gör och hur den organiseras har en kraftfull egen inverkan på skolresultaten. Bo Rothstein har från internationella studier framhållit betydelsen av den engagerade rektorn.

Torkel Klingberg har med sin spetsforskning om hjärna och lärande visat att arbetsminnet måste få lugn för att fokusera på uppgiften. Han har också belyst den undervärderade betydelsen av ”grit” – att etablera en vana av hårt arbete. (Lena Andersson benämner det ”tåga” i sin bok ”Sveas son”.) Henrik Jordahl har med nya studier fastslagit ledarskapets väldiga betydelse för en skola. Martin Ingvar, Magnus Henrekson, Inger Enkvist och Ingrid Wållgren har inträngande beskrivit den postmodernistiska kunskapssyn som förstört lärarutbildningen och lärarnas självförtroende i Sverige. (…)

I den senaste internationella TIMSS-studien (matematik och naturvenetenskap) lyfts dessa problem fram än tydligare. ”De områden som de svenska elevernas lärare, både i årskurs 4 och 8, uttrycker som mest problematiska är att elever inte respekterar skolans egendom, att skolans regler inte upprätthålls samt avsaknaden av tydliga uppföranderegler på skolan.” (…)

Vad svensk skola nu behöver är ett praktisk-politiskt paradigmskifte i synen på ordning i skolan, det legala stödet för rektorer och lärare när de står upp för normer i skolan samt tydligt formulerade kunskapskrav i kursplanerna, med åtföljande skärpning av de nationella proven. Detta måste förenas med en radikal neddragning av volymen invandring från tredje världen.

Situationen blir omöjlig att hantera, redan vad gäller tillgång på lärare, om inte läget får stabiliseras efter 2015 års våg med dess eftereffekter. Detta är en punkt där alliansen bakom januariöverenskommelsen inger oro, genom sin tendens att förneka verkligheten.

Hans Bergström, docent i statsvetenskap och före detta chefredaktör för Dagens Nyheter"

Betyg i ordning och uppförande är en bra idé. Men mer behövs.

Annons:
[Göstage]
2019-04-05 09:25
#70

Lärarnas riksförbund larmar på nytt om arbetssituationen i skolan för lärare och (skötsamma) elever:

"Sedan 2012 har antalet anmälningar om våld och hot i skolan fördubblats och det ökar varje år. Åsa Fahlén ser mycket allvarligt på situationen och menar att problemen får allvarliga konsekvenser.  – Vi märker från våra medlemmar att det kommer fler och fler rapporter om att det på vissa håll börjar bli en ohållbar situation. 

Fahlén säger att våldet i skolan också kan leda till att ännu färre kommer vilja bli lärare. – Lärarnas arbetsmiljö drabbas och många får mindre lust att jobba som lärare. Samtidigt har även anmälningar från elever blivit allt fler och många ungdomar uppger att de känner sig kränkta i skolan. Åsa Fahlén tror att en del av förklaringen är att det råder ett tufft klimat i samhället som nu har flyttat in i skolan."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/larare-larmar-om-vald-och-hot-i-skolan-ohallbart-/

[Göstage]
2019-04-06 08:24
#71

Föga oväntat:

"Färre elever och lärare känner sig trygga i skolan, visar höstens Skolenkät. Även studieron har blivit sämre. – Tryggheten och ordningen i klassrummet har försämrats de senaste fem åren, säger Per Gillström, utredare på Skolinspektionen."---

"Allt fler elever tycker också att andra elever stör ordningen i klassrummet. 2013 svarade 51 procent av eleverna att andra elever stör, jämfört med 58 procent i höstens enkät. Samtidigt har det blivit vanligare att lärare i grundskolan svarar att en stor del av undervisningstiden går åt till att upprätthålla ordningen i klassrummet, från 31 procent 2013 till 37 procent 2018."---

TT

[Jimmy.L]
2019-04-10 16:17
#72

Elever förbjuds att dricka energidryck och läsk under skoltid på Skansenskolan på Öland. Anledningen är att elever som konsumerar energidryck får koncentrationssvårigheter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGxdxl/totalforbud-mot-energidryck-infors-pa-skola

[Göstage]
2019-04-15 10:17
#73

Uppmärksammad skola, men säkert inte unik.

"Alla elever i årskurs två på Vivallaskolan blev under torsdagen hemskickade på grund av personalbrist. En hel personalgrupp om nio personer hade sjukskrivit sig, skriver Nerikes Allehanda. 

_NA skriver att det var 80 barn som gick miste om sin undervisning i torsdags.
Till SVT säger skolans rektor Åsa Fahlström att det inte handlar om något elakt virus eller matförgiftning som alla nio i personalgruppen på Vivallaskolan plötsligt drabbades av. Beskedet till elevernas föräldrar var helt enkelt att personalen var sjuk.
– Jag kan inte prata med föräldrarna om personalens skäl till att sjukskriva sig, säger rektorn."---
_"Är det en slump att alla nio sjukskrev sig samma dag?_
– Det skulle jag säga att det är, säger Åsa Fahlström."---_

SR

Några dagar senare kom väl förklaringen till lärarnas samfällda frånvaro:

"Flera lärare vittnar nu om ett allt hårdare klimat på Vivallaskolans låg- och mellanstadie. Det handlar om kränkningar, råare ton och bråk mellan eleverna. David Crawford är idrottslärare på skolan. 

– Det är en mycket råare ton mellan eleverna och det är en råare ton mellan eleverna och vuxna. Det är många fler kränkande ord och fler bråk, säger han. Det allt tuffare klimatet påverkar lärarnas arbetsmiljö. – Det leder till fler konflikter mellan eleverna som leder till allvarliga incidenter där vi vuxna får gå emellan. Och det är inte så att vi bara kan säga till dem att sluta, vi får ta i rätt så duktigt för att få isär dem, säger David Crawford."---

SR

"Tidigare har den uppmärksammade skolan avvecklat sin högstadieverksamhet i ett försök att komma tillrätta med ordningsproblemen. Därför håller skolan numera enbart i verksamhet från förskola och fram till årskurs sex. Men problemen har inte upphört. Bland elever i årskurs sex uppnår endast 38 procent måluppfyllelsen i kärnämnen och bara i årskurs fyra har lärarna skrivit hela 400 tjänsteanteckningar rörande hot och våld på tre månader, rapporterar Skolvärlden."---

https://samnytt.se/flera-larare-vittnar-om-problemen-i-vivallaskolan-eleverna-kastar-bankar-slass-och-skallas/

"Vi får ta i rätt så duktigt för att få isär dem", säger en lärare. Kanske bara en tidsfråga innan anmälan om kränkning kommer från elever och/eller föräldrar?

[Jimmy.L]
2019-04-15 10:26
#74

Skrämmande siffror.

[Jimmy.L]
2019-04-18 18:39
#75

Anna, en elev på ett gymnasium i Göteborg, skulle hålla ett tal i skolan. Hon ville prata om konflikten mellan Israel och Palestina. Det väckte så negativa reaktioner på skolan att lärarna försökte stoppa Annas framförande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/anna-skulle-halla-tal-om-israel-tystades-av-larare

[Göstage]
2019-04-19 09:19
#76

Lägesrapport från Högaholmsskolan på Lindängen i Malmö.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-04-19 09:23
#77

Vilken fin skolmiljö. 😓

[Göstage]
2019-04-23 06:35
#78

Nöden har ingen lag.

"6,4 miljoner kronor. Så mycket kostade det under förra året att bemanna Göteborgs skolor – med väktare. I priset ingår mängder av falsklarm, men också väktare som placerats ut på skolor där det varit ovanligt stökigt. – Personalen ska inte behöva ha ont i magen när de går till jobbet, säger Peter Granfeldt, säkerhetssamordnare på grundskoleförvaltningen."---

GP (betalartikel)

[Jimmy.L]
2019-04-23 06:39
#79

Eleven tog en kniv och sa till Judy att han skulle döda henne. Han menade efteråt att det varit ett skämt. Och polisen lade ned förundersökningen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/judy-hotades-med-kniv-av-en-elev-polisen-la-ned-arendet

Carmarino
2019-04-23 13:17
#80

Om man anser att dödshot är ett skämt, då har man väldigt underliga värderingar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-05-04 17:19
#81

Bakläxa för föräldrarna i Mariestad.

"Föräldrar måste börja ta ansvar för sina barn och inte skylla alla problem på skolan. Det menar kommunpolitiker från flera partier i Mariestad. Nu har man bjudit in föräldrarna till ett möte, för att lyfta frågan på allvar.

– Egentligen är det rätt bedrövligt att man ska behöva använda skattepengar för att fostra föräldrar, sätter man ett barn till jorden har man ju faktiskt ansvar för det hela livet, säger Johan Abrahamsson, M, kommunstyrelsens ordförande i Mariestad."---

https://www.expressen.se/gt/politikerna-har-fatt-nog-av-skolbarnens-foraldrar/

[Jimmy.L]
2019-05-04 17:32
#82

#81 Väldigt många föräldrar som borde tänka på det.

[Göstage]
2019-05-06 09:28
#83

Elever i en skolklass i Rinkeby fick skriva ner vad som störde deras studiero mest i klassarbetet. En grupp föräldrar är kritiska och tycker att deras barn pekats ut som orsak.

Källa.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-05-06 11:41
#84

#83 Föräldrarna ser inga problem med sina "gullungar".

[Göstage]
2019-05-10 13:06
#85

Brita Svensson, kolumnist i Expressen, ger inte mycket för DN-daltet med skolkande elever. (Fetstilandet är hennes.)

"Det har uppstått två grupper av barn och ungdomar i skolåldern i Sverige, snabbt, oroande, och närmast surrealistiskt. De som går i skolan, och de som inte gör det."---

_"Men i DN är föräldrarna och eleverna bara offer, och ”i stället måste skolan förstå att den själv har anledning till rannsakan”.
DN:s ledarskribent Lisa Magnusson argumenterar frenetiskt mot den svenska lagstiftningen. ”För nästan alla föräldrar vill sina barn väl … att då introducera en ekonomisk piska är att säga att felet är att de enskilda föräldrarna struntar i sina barn … Det är en förolämpning förklädd till tuff kärlek”.
_

Vilket kvalificerat trams. Det är inte en förolämpning utan en lag. En svensk lag, Sveriges skollag."---

_"DN:s ledarsida beskriver svenska skolor som ”den snabba, bullriga och ofta otrygga budgetmotorvägen” där det ”fattas pengar även till det mest grundläggande” och som ”passar en enda grupp: högpresterande barn från resursstarka familjer”.
_

Det är en falsk beskrivning av verkligheten. Jag tror att den här typen av slarvig, okunnig och rutinmässig kritik av den svenska skolan är en av orsakerna till den ökande frånvaron: föräldrar lägger skulden på skolan när barnen har det tufft, och sanktionerar hemmasittande. Egentligen är det ganska enkelt. Det är en förmån att gå i skolan, en skola som dessutom är gratis. Skolan är obligatorisk. Att klara grundskolan är det första viktiga steget i den snåriga, kämpiga tillvaro som kallas livet.

Det är häpnadsväckande att allt fler svenska föräldrar inte fattar det."

https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/franvaron-i-skolan-en-tickande-bomb/

Det räcker ju med att kolla en sådan företeelse som "Gretafredag".

[[eskils_]]
2019-05-19 16:00
#86

Apropå de protestmarscher mot arbetsförhållandena i skolorna som förskollärare och lärare genomförde i 6 städer igår:

"Fakta

Lärarnas dystra statistik

  • Förskollärare är den fjärde mest sjukskrivna yrkesgruppen i Sverige
  • 40 procent av alla lärare hinner inte med sina arbetsuppgifter
  • Var fjärde lärare uppger att de utsatts för hot och våld på sin arbetsplats senaste läsåret
  • Varannan lärare har funderat på att byta jobb
  • Lärartätheten går ner. I fjol gick det 55 elever per behörig lärare. Antalet har stigit varje år sedan 2011 då motsvarande siffra var 37
  • Lärarbristen är omfattande. Enligt Skolverkets prognos från 2017 behöver 77 000 nya lärare rekryteras på fem år för att alla elever ska utbildas av en lärare.

Källa: Försäkringskassan / Lärarförbundet / Skolverket / Lärarnas tidning

https://mitti.se/nyheter/lararmarschen-alexander-lararbrist/?omrade=hela-stockholm&view=app

[Göstage]
2019-05-19 16:03
#87

#86 "Dystert" är nog det rätta ordet…😕

[Göstage]
2019-06-01 07:12
#88

"För några år sedan kom jag i kontakt med en rektor som arbetade på en skola i ett av Stockholms utanförskapsområden där nästan samtliga av eleverna hade annat modersmål än svenska. Hon berättade om sin första tid på skolan. Den föreföll för henne mer som en fritidsgård än en utbildningsinstitution. Korridorerna var välinredda med biljardbord, spel och bekväma sittzoner anpassade för rast. Utrymmen för studier och läxläsning lyste med sin frånvaro. 

Hon fann det anmärkningsvärt med tanke på elevernas skolk och usla betyg. Till slut insåg hon varför skolan hade denna utformning. Lärarna hade så låga förväntningar på eleverna att de redan på förhand var dömda att misslyckas. Därför försökte personalen säkerställa att eleverna åtminstone hade det roligt när de väl kom till skolan."---

 https://www.gp.se/ledare/de-låga-förväntningarnas-rasism-1.15386868

Ett exempel på "de låga förväntningarnas rasism" från Hamid Zafar, gästkrönikör på GP:s ledarsida.

[Jimmy.L]
2019-06-01 07:20
#89

#88 inget nytt tyvärr. Det ger bra en tydlige bild hur illa det är på vissa skolor. Svenskar flyr kvar blir invandrare inte ens dom "goda" sätter sina ungar i dom skolorna.

[Göstage]
2019-06-01 07:37
#90

Som Benjamin Dousa (M) konstaterade i en debattartikel förra året:

"Socialdemokraterna pratar ofta om bristen på sociala insatser, och att det är fler fritidsgårdar eller teaterföreställningar som är vägen framåt. Men då ska man veta att Rinkeby-Kista erbjuder alla unga ett sommarjobb, har flest anställda demokratisamordnare, ungdomsvärdar och medborgarvärdar, fler fritidsgårdar än andra stadsdelar och dessutom en nästan 50-procentig högre skolpeng än skolorna inne i stan. 

Med den retoriken borde Sveriges förorter vara de minst brottsutsatta. I min stadsdel finns ungdomsgårdar för 20-åringar, men är man 20 år gammal borde man antingen jobba eller plugga."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qnB8gw/fritidsgardar-stoppar-inte-bilbranderna

Samtidigt som man kravlöst överkompenserar dessa ungdomar så skyller man deras tillkortakommanden på brist på umgängesytor och andra satsningar.

Annons:
[Göstage]
2019-06-02 18:56
#91

Kvällspostens reporter Federico Moreno besöker sin gamla skola i Storvreten, Botkyrka, och talar bland annat med sin gamle lärare Per Ahlén (som numera jobbar på en annan skola).

"Jag frågar hur det kommer sig att det finns elever som inte kan läsa eller skriva på Storvretskolan. – Det finns ingen kontinuitet, säger han. Lärare pallar inte, de slutar. Det är det värsta som finns. Ungarna litar inte på vuxna till slut, för vuxna bara sviker och sviker. Han suckar. – Idén om hur man jobbar med yngre åldrar är helt fel utifrån mitt sätt att se. Man måste satsa på att läsa, skriva och räkna. – Men nej, de ska problemlösa, fast de ännu inte kan plus och minus. Och skriva? ”Äh, det kommer när det kommer”, tror många. Men läsning är ju grunden till alla ämnen."---

Susanne Norman, tillförordnad biträdande rektor:
"– Man har ställt för låga krav tidigare, trott att de här eleverna är hopplösa fall från låg ålder. När de inte gjort som de ska har man sagt ”nu får du gå hem”, man har skjutsat i väg problemen. – Det här är inte barn som inte har förmåga att lära sig läsa och skriva, de har bara sysslat med annat, så nu har vi elever som inte kan alfabetet och som inte kan läsa på årskurs 1-nivå."---

https://www.expressen.se/nyheter/qs/det-forsta-sveket-skolan-dar-arga-elever-tog-makten/

[Göstage]
2019-06-04 22:06
#92

"Barn som skickas i väg på så kallade uppfostringsresor till föräldrarnas hemländer är enligt rektorer på skolor i Göteborg vanligt förekommande."---

"– Det finns föräldrar som tycker att det inte är någon ordning i den svenska skolan och de kommer ofta från en skolkultur där det fortfarande är tillåtet med aga. Något de tycker är rätt och att det skapar lugn och ordning. Enligt henne handlar det om en skolform som innebär att eleven kan bli slagen om han eller hon till exempel svarar fel på en fråga."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stor-oro-for-elever-som-skickas-till-hemlandet-for-uppfostran

Men om en lärare i Göteborg lyfter ut en obstinat slyngel ur klassrummet så blir det full kalabalik…🤔

[Jimmy.L]
2019-06-05 06:54
#93

Det verkar märkligt. Men även under min skoltid pratade invandrarbarnen om att den svenska skolan är för mesig. i deras hemland slog läraren med pekpinnen barnen om dom gjorde fel och menade att vi borde göra samma sak.

[Göstage]
2019-06-08 10:21
#94

#73 "Stäng skiten". Ungefär så säger Örebropartiets Markus Allard om Vivallaskolan.

"Flera slagsmål varje dag. Etniska konflikter. Katastrofala elevresultat. Tidigare i våras gick alla lärare hem. Vivallaskolan har blivit rikskänt för sina problem. Nu vill lokala Örebropartiet stänga skolan och är kritiska till hur de styrande partierna agerat.  – Socialdemokraterna prioriterar väl helt enkelt sina somaliska kärnväljare framför skolpersonalens arbetsvillkor och barnens möjligheter att integreras, säger partiledaren Markus Allard."---

https://nyheteridag.se/allard-op-har-fatt-nog-stang-vivallaskolan/

Carmarino
2019-06-09 15:39
#95

I Expressen undrar Ann-Charlotte Marteus om det är "Dags att vrida tillbaka skolklockan till 1990?".

_Maria Jarlsdotter är rektor på gymnasiet Malmö latinskola. Hon har, som så många andra, grunnat över varför lärarna upplever allt större stress. Ofta nämns den ökande dokumentationen som en bov, så den har man försökt minska på Malmö latin. Men stressen kvarstår.
_Det måste vara något annat, tänkte rektor Jarlsdotter. Eftersom många lärare hävdar att "det var bättre förr" bestämde hon sig för att spalta upp skillnaderna mellan att vara lärare i dag och 1990. Listan på hennes blogg är mycket intressant.

Olikheterna mellan 1990 och 2018 är fundamentala. Då var skolan statlig, sedan 1991 är den kommunal. Då gällde regelstyrning: "Så här gör ni." Nu gäller målstyrning: "Det här ska ni uppnå, välj själva hur ni gör." Då fanns varken skolmarknad, konkurrens eller skolpeng. Nu vet skolorna att en tappad elev ger ett hål i budgeten. En verkligt slående skillnad i Jarlsdotters matris är den förändrade elev- och lärarrollen, som i sin tur har påverkat dynamiken mellan lärare, elev och föräldrar.1990 var premissen fortfarande ganska enkel: eleven var i skolan för att lära sig saker och bli en duglig samhällsmedborgare. Nu förväntas skolan ta hand om hela eleven, fostra och vara omhändertagande. Målbilden tycks ha gått från "duglig medborgare" till "god och lycklig människa".

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/dags-att-vrida-tillbaka-skolklockan-till-1990-/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-06-12 08:32
#96

SVT Nyheter Väst kan avslöja att ytterligare en friskola i Angered, Algebraskolan, saknar bygglov för skolverksamhet – helt i strid med lagen. – Det är beklagligt att de inte följer bygglovet, så som de utlovat att göra, säger Jan Johansson, bygginspektör på Stadsbyggnadskontoret i Göteborg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/annu-en-friskola-utan-bygglov-i-angered

Rektorn verkar inte veta vad som gäller.

Carmarino
2019-08-08 14:22
#97

Ledare i HD/Sydsvenskan:

Låt lärarna lyfta ut elever som stör.

Avveckla Barn- och elevombudet, Beo, med omedelbar verkan, kräver – ännu en gång – Liberalerna genom sin skolpolitiska talesperson Roger Haddad.

I en debattartikel i Aftonbladet (7/8) anklagar Haddad Beo för att "motarbeta lärare och skolpersonal som inom skollagens ramar ingriper mot stöket".

-----

Beo hänvisar till att skadeståndskraven alltid riktas mot huvudmannen eller mot skolan – inte mot den enskilde läraren eller annan skolpersonal. Men det är den anställdes agerande som nagelfars. Det är läraren som riskerar att mista sin legitimation, eller få en varning. Det är den anställde som måste genomlida utdragna utredningar, möten, inte sällan polisförhör och därefter kanske en rättslig process i flera instanser.

Det finns exempel på hur lärare blivit avstängda, omplacerade, pressats att sluta eller – om de varit vikarier – inte fått förlängd tjänst. Och detta innan anklagelserna mot dem prövats.

Och så undrar politiker och andra varför lärare flyr yrket eller varför svenska skolor har ordningsproblem.

Beo säger sig värna eleverna. Men vilka elever? De som bråkar och stör? Vem värnar i så fall de andra elevernas rätt till undervisning, till en lugn och trygg klassrums- och inlärningsmiljö?

Ett alternativ till att lägga ner Beo är så klart att riksdagen ändrar i lämpliga lagar och förordningar så att det blir tydligare vad lärare och annan personal får göra när tillsägelser inte hjälper.

https://www.hd.se/2019-08-07/lat-lararna-lyfta-ut-elever-som-stor (än så länge inte betalartikel)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
2019-08-08 16:17
#98

Bötfäll föräldrarna till dessa ungar som stör eller bråkar det vore det bästa och betalar inte föräldrarna så sätt dom bakom galler.

[Jimmy.L]
2019-09-13 09:07
#99

Den blomstertid nu kommer med barn som svikits av svenska skolan. Värst drabbade är elever i utsatta områden. Situationen är så allvarlig att Skolinspektionen tagit det historiska beslutet att tvångsöverta en skola i Storvreten, Botkyrka. Där finns elever i mellan- och högstadiet som är analfabeter, trots att de är födda i Sverige. Expressens reporter Federico Moreno har återvänt till sin gamla skola – och sökt upp läraren som förändrade hans liv.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/det-forsta-sveket-skolan-dar-arga-elever-tog-makten/

[Göstage]
2019-09-13 09:11
#100

#91 #99 Expressen kör en del gamla reportage av Moreno i repris, tror att det är i samband med någon bokuppgivning. Fast situationen är ju värd att uppmärksamma igen…

Edit: ingen bokuppgivning, utan något slags återutgiven artikelsamling.

[Jimmy.L]
2019-09-13 09:13
#101

#100 Missade det, men som du säger värd att läsa igen.

[Göstage]
2019-10-02 11:58
#102

"Hos både pojkar och flickor i åldrarna 11, 13 och 15 ökar andelen som blivit mobbade. För läsåret 2013/2014 svarade 12,6 procent att de blivit mobbade någon gång eller oftare de senaste månaderna. Motsvarande andel för läsåret 2017/2018 var 19,4 procent, enligt ett pressmeddelande från SCB."---

TT

Trist…😕

[Jimmy.L]
2019-10-02 12:44
#103

Ingen rolig läsning.

[Göstage]
2019-10-15 10:14
#104

"Naturligtvis vill svenska föräldrar att deras barn ska gå i skolor där en majoritet av klasskamraterna har svenska som modersmål. Naturligtvis vill svenska föräldrar att deras barn ska gå i skolor där svenska normer och regler efterlevs i praktiken. Det är väl en självklarhet! Vi ska vara glada att det åtminstone finns några tecken på en sund omsorg om det egna och de egna barnen i det svenska samhället.

Leve segregationen! Leve motståndet mot den påtvingade mångkulturen! Leve svenska barns och ungdomars rätt till en anständig och kvalitativ svensk skola! Att vuxna svenskar utsätter sig själva för den alltför omfattande immigrationens elände är väl en sak, men att deras barn också ska utsättas är väl ändå att gå lite väl långt (de utsätts ändå, jag vet…)."---

https://detgodasamhallet.com/2019/10/15/richard-sorman-segregationen-ar-ett-valkommet-tecken-pa-motstand/

Richard Sörmans krönika i DGS får mig att fundera över om det finns några siffror på hur många politiker och beslutsfattare i Göteborg som skickar sina egna barn till skolgång i Angered och Biskopsgården för att medverka till minskad segregation?

Annons:
[Jimmy.L]
2019-11-01 09:22
#105

Den kommunala grundskolan digitaliseras. Och med det ökar mängden små barn som bär runt på dyrbar datautrustning, då undervisningen oftast kräver att de tas hem över natten. "Det är klart att det är en säkerhetsrisk", säger en rektor.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/dyra-datorer-till-elever-skapar-ranrisk/repsjC!GhKU7bX6YoH4sZ5F1NBk@w/

[Göstage]
2019-11-01 09:35
#106

#105 Verkligen!

[Jimmy.L]
2019-11-01 09:58
#107

Eleverna blir vandrade måltavlor för kriminella.

[Jimmy.L]
2019-11-04 07:35
#108

Surfplattor och datorer blir allt vanligare i undervisningen och trots att lagen säger att skolmateriel ska tillhandahållas gratis så förekommer det höga skadeståndsanspråk när olyckan är framme.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kan-bli-dyrt-nar-skolans-surfplatta-kraschar

[Jimmy.L]
2019-11-07 08:06
#109

För att få stopp på skadegörelse och vandalisering vill Karlskrona kommun sätta upp övervakningskameror på flera skolor. Men handläggningstiden hos Datainspektionen har varit längre än väntat och snart har det gått ett år. – Det är olyckligt, säger Marina Eriksson, avdelningschef Karlskrona kommun.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/lang-vantetid-for-kameraovervakning-pa-skolor

[Göstage]
2019-11-07 08:16
#110

#109 Byråkratins kvarnar mal långsamt.

[Jimmy.L]
2019-11-07 08:29
#111

#110 Ja det ska inte behöva ta så lång tid.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-11-14 07:32
#112

På Slättenskolan i Norrahammar söder om Jönköping pågår ett pilotprojekt för femteklassarna som heter Agera Tillsammans. Våldsamheter och aggressivt språk sätts i fokus under elva lektioner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/har-lar-sig-eleverna-om-olika-typer-av-vald

[Jimmy.L]
2019-11-18 14:13
#113

Anmälningen om skadegörelse har nästan fördubblats i Jönköpings kommun sedan förra året och särskilt skolor och förskolor har drabbats hårt. Krossade rutor, nedskräpning och klotter har blivit en vardag på många ställen och rektorer runt om i kommunen har börjat tröttna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/stor-okning-av-skadegorelsen-pa-skolor

[Jimmy.L]
2019-11-18 17:04
#114

Anställda på Fågelbäcksskolan i Trelleborg misstänker att någon stjäl mat från dem. Nu har två händelser polisanmälts.

https://www.expressen.se/kvallsposten/mystiska-matstolder-pa-skola-gackar-polisen/

[Jimmy.L]
2019-11-27 11:45
#115

En utpekad gängmedlem har anställning på en skola i Rinkeby, kan Expressen avslöja. Enligt polisens uppgifter ingår mannen i ett av Rinkebys djupt rotade kriminella nätverk. Flera av gängmedlemmarna i nätverket kopplas till narkotikahärvor, andra har gripits med automatvapen. ”All personal har lämnat utdrag ur belastningsregistret i samband med anställning”, skriver skolans rektor i ett mejl till Expressen. Tidigare har Expressen avslöjat att en fritidsgård i Rinkeby anställt en utpekad gängmedlem – från samma nätverk.

https://www.expressen.se/nyheter/utpekad-gangmedlem-jobbar-pa-skola-i-rinkeby/

Jag undrar om han undervisade i hur man smugglar knark.

[Göstage]
2019-12-04 08:53
#116

Årets PISA-undersökning visade klara förbättringar av svenska femtonåringars kunskapsnivå. Men det finns en del smolk i den glädjebägaren, konstaterar Expressens ledarsida. (Fetstilen är deras.) 

"Det är de svenskfödda eleverna som har förbättrat sina resultat kraftigt medan utlandsfödda elever har försämrat sina resultat, påpekar skolreportern Emma Leijnse på Sydsvenskan. Med tanke på att många nyanlända elever - motsvarande 11 procent av alla 15-åringar i landet - uteslöts ur Pisa-testet på grund av bristfällig svenska, innebär det att en stor utmaning ligger framför skolan.

De två mest akuta uppgifterna är därför att göra läraryrket attraktivt igen och att lyfta skolor med tuffa socioekonomiska förutsättningar. Pisa visar att sådana skolor ofta har problem med stökigt klassrumsklimat, skolk och sen ankomst. De har dessutom svårare att rekrytera behöriga lärare. Här måste man lära av de goda exemplen - införa disciplinära åtgärder och satsa på tidigt stöd som fångar upp elever som inte hänger med."---

https://www.expressen.se/ledare/magister-bjorklund-var-battre-an-sitt-rykte/

"Disciplinära åtgärder" - nu kommer de att få korrekthetsflocken efter sig, som väl  kommer att dra jämförelser med magister "Caligula" i "Hets"…

[Jimmy.L]
2019-12-04 12:38
#117

En person har gripits i Piteå misstänkt för olaga hot. Enligt uppgifter till Aftonbladet är den gripne en elev som vistats på en skola med ett vapenliknande föremål.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5de77deaefa1540013ef38b6

[Hayabusa]
2019-12-08 18:25
#118

Analys av årets PISA:

Annons:
[Göstage]
2019-12-10 06:32
#119

"En tystnadskultur råder inom den svenska skolan. Lärare straffas för att ha framfört kritik mot verksamheten. Det anser varannan tillfrågad lärare i en undersökning som Skolvärlden genomfört", rapporterar TT.🤐

[Jimmy.L]
2019-12-11 07:44
#120

Fly, gömma sig och i värsta fall: slåss. Allt fler svenska skolor utbildar sin personal inför situationer med pågående dödligt våld, som till exempel en skolskjutning. Det visar SVT Nyheters genomgång av säkerhetsutbildningar för personal i kommunala grundskolor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-skolor-ovar-situationer-med-dodligt-vald

[Göstage]
2019-12-11 09:11
#121

#120 Ja, det är nog nödvändigt, dessvärre…😕

[Göstage]
2019-12-11 15:58
#122

#120 Man kan ha fått användning av eventuella övningar direkt på en skola  i Täby, där en man som uppges ha uttalat hotelser skall ha tagit sig in och elever och lärare låst in sig.

Källa

[Jimmy.L]
2019-12-12 15:13
#123

I september polisanmäldes en skolanställd man misstänkt för sexuella övergrepp på elever på en kommunal skola i Söderort. Trots anmälan fick han kort därefter jobb på en annan kommunal skola i närområdet.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/man-misstankt-for-sexuella-overgrepp-fick-nytt-jobb-pa-skola/repsll!k9ysQiDGFDd3rE2w7jNEw/

[Jimmy.L]
2019-12-20 15:40
#124

Sedan i början av december har Skrantaskolan i Karlskoga börjat kameraövervakas. Kamerorna sitter i korridorerna och syftet är att minska kränkningar mellan elever.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/skolkorridorer-i-karlskoga-kameraovervakas

[Jimmy.L]
2020-01-06 11:23
#125

På högstadieskolan i Arjeplog har antalet fall av trakasserier på nätet under skoltid sjunkit till noll. Anledningen är ett mobilförbud på skoltid.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/mobiler-i-skolan-mindre-trakasserier-och-mer-kortspel-efter-mobilforbudet-i-arjeplog

Annons:
[Göstage]
2020-01-06 12:39
#126

#125 👍

Carmarino
2020-01-06 14:01
#127

#125 Det som jag tycker är mest förvånande är att det överhuvudtaget är tillåtet att ha mobilerna med på lektionerna i skolorna idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-01-06 19:52
#128

Det är mycket som måste läras och läras om. En nyanländ som varit ute på praktik förundrades exempelvis över att läraren delat ut papper med multiplikationstabellen i stället för att ta för givet att eleverna kunde dem utantill. ”De har nog studerat sina ämnen på en djupare nivå än vi gjort”, kommenterar en svensk handledare sina utländska kolleger.

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/i-syrien-styr-lararna-i-sverige-styr-eleverna/

[Jimmy.L]
2020-01-07 07:09
#129

Videoklipp på elever som stör på lektioner och provocerar lärare har cirkulerat på sociala medier. Snyggatorpsskolan, som är en F-9 skola i Klippan, har utsatts för bränder, skadegörelse och utpressning mot elever. Flera polisanmälningar har gjorts och skolan har haft det minst sagt stökigt under hösterminen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/rena-maffia-och-gangstermetoder-skolpolitiker-fordomer-hot-och-utpressning-mot-elever-i-klippan

[Jimmy.L]
2020-01-09 15:09
#130

På torsdagsförmiddagen kom ett larm om att fyrverkerier smällts av inne på Mellringeskolan i Örebro. Polisen är på plats och utreder händelsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/fyrverkerier-skots-inne-pa-mellringeskolan-skolan-utrymd

[Jimmy.L]
2020-01-14 13:26
#131

#130

Räddningstjänsten åkte under tisdagsförmiddagen ut på ett larm till Mellringeskolan i Örebro. Enligt SOS alarms uppgifter ska det ha varit rök från fyrverkerier som ska ha orsakat ett automatlarm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/raddningstjansten-akte-ut-till-skolan-raketer-ska-ha-smallts

[Göstage]
2020-01-14 22:28
#132

"Skara kommun har anmält en händelse till Arbetsmiljöverket. Anledningen är att en anställd på en skola i kommunen fick motta slag, sparkar och bett – från en elev. Händelsen inträffade i december när två elever hamnade i bråk. "---

https://www.expressen.se/gt/skolpersonal-blev-slagen-biten-och-sparkad-av-elev/

Stökig skolmiljö lite varstans numera…

Annons:
[Jimmy.L]
2020-01-22 19:56
#133

Efter att två elever upptäckts med en pistol inne på Tunabergsskolan i Uppsala, satte både polisen och kommunen in extra resurser för att stötta eleverna under resten av skoldagen. Samtidigt är föräldrar besvikna över hur incidenten sköttes av skolan. – Jag upplever att skolan inte har en handlingsplan, vilket är oansvarigt, säger en förälder till SVT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsala-kommun-har-satt-in-extra-resurser-efter-handelsen-pa-tunabergsskolan

[Jimmy.L]
2020-02-05 17:40
#134

Vid 12-tiden utrymdes Frejaskolan i Gnesta efter att någon hade avfyrat smällare på skolan. Polisen anlände till skolan efter att ha blivit kontaktad av Räddningstjänsten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/smallare-avfyrades-pa-skola-i-gnesta

[Jimmy.L]
2020-02-06 07:14
#135

Förra året anmäldes 65 hot- och våldsincidenter i skolorna på Gotland och i Östergötland till Arbetsmiljöverket. 2015 gjordes det 20 anmälningar, visar färsk statistik.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sa-manga-anmalningar-gjordes-om-hot-och-vald-i-skolan

[Göstage]
2020-02-09 09:09
#136

Sofia Damm, riksdagsledamot och integrationspolitisk talesperson för KD är på Expressen debatt kritisk till MP:s inflytande på skolpolitiken.

"Vi måste släppa gamla idéer. Vi måste sluta med ”lägga huvudet på sned”-mentaliteten som har förgiftat svensk skola. Sveriges ena regeringsparti Miljöpartiet håller inte med. De vill nämligen omfördela elever för att förbättra skolresultaten i utsatta områden. Det är helt fel. Eleverna är i skolan för sin skull, inte för skolans och inte heller för Miljöpartiets."---

https://www.expressen.se/debatt/sverige-sviker-eleverna-i-fororten-det-ar-ynkligt/

[Jimmy.L]
2020-02-14 08:12
#137

Efter en misstänkt våldtäkt på en toalett på en skola i Karlskrona är flickans föräldrar kritiska till hur skolan har hanterat händelsen, skriver Sydöstran.

https://sverigesradio.se/artikel/7407916

[Jimmy.L]
2020-02-21 07:06
#138

Sedan årsskiftet har polisen fått in åtta anmälningar om stölder i skolor runt om i Strängnäs. För polisen handlar det om brott som ofta är svårlösta, enligt kommunpolisen Peter Sigurd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/flera-skolstolder-i-strangnas

[Jimmy.L]
2020-02-21 15:49
#139

Under fredagen besökte uniformerade och civila poliser med hundar flera skolor i Västerås. – Vi har beslagtagit en mindre mängd narkotika och en yngre man är misstänkt för ringa narkotikabrott eget bruk och innehav, efter att vi hittade narkotika i ett elevskåp, säger polisinsatschefen Mats Gylling.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/knarktillslag-pa-skolori-vasteras-yngre-man-misstankt-for-ringa-narkotikabrott

Annons:
[Göstage]
2020-02-21 16:55
#140

#139 Bra! 👍

[Jimmy.L]
2020-02-23 07:45
#141

Men det finns en miljö och en situation där de vuxna runt omkring enbart är pedagoger, ingenting annat. Det är i skolmiljön. Lärare som utövar sitt yrke som pedagoger, säkert jätteduktiga, men de glömmer att de är de vuxna som träffar barnen cirka åtta timmar om dagen. Inte var och en kanske, men tillsammans. Men om 90 procent av pedagogerna glömmer att de också är vuxna människor runt barnen så kan det bli en del oklarheter.

https://www.nvp.se/NVP-Asikt/Insandare/larare--ta-ert-vuxenansvar

[Göstage]
2020-02-26 10:54
#142

"Mobilförbud i klassrummen och flytt av hotfulla elever. Det är några av åtgärderna som kan bli aktuella för att öka studieron i svenska skolor", skriver TT. Fast det måste förstås utredas först…

[Jimmy.L]
2020-02-26 12:05
#143

Tänk om alla skulle starta en utredning istället för att agera direkt.

[Göstage]
2020-02-26 12:07
#144

#143 Regeringen har patenträtten på det…

[Jimmy.L]
2020-02-26 12:10
#145

#144 Ajdå, får man göra en "Greta"?

[Göstage]
2020-02-26 12:22
#146

#145 Nej, Gretagruppen har patent på det. 😇😉

Annons:
Carmarino
2020-03-04 15:36
#147

Riddar Beo drar en lans för kränktheten.

Barn- och elevombudet, Beo, vid Skolinspektionen har skapat rädda lärare som avstår från att ingripa mot stökiga elever, skriver Liberalernas skolpolitiske talesperson Roger Haddad i Dagens Samhälle (3/3).

Han har sagt det förut. På goda grunder.

Beos senaste bravad rör en 15-årig pojke som skickade en nakenbild till en annan elev, en flicka, på skolan. Rektorn kallade till ett utredande möte med biträdande rektorn, skolkuratorn samt pojken och hans vårdnadshavare. I samband med detta visade rektorn upp nakenbilden alltihop handlade om. Rimligt, rentav självklart med tanke på omständigheterna, kan man tycka.

Men icke. In på scenen rusar riddar Beo som anser att 15-åringen därmed utsatts för kränkande behandling och drar i gång en skadeståndsprocess.

https://www.hd.se/2020-03-03/riddar-beo-drar-en-lans-for-kranktheten (än så länge inte betalartikel)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-03-09 13:22
#148

Som SFI-lärare i Västerås är man "professionell" om man inte reagerar på att bli hotad. Det anser åtminstone deras enhetschef.

"Jenny Twana, enhetschef för vuxenutbildningscentrum i Västerås, menar att ryktena om snällbetyg och bristande kvalitet är falska. När det gäller hoten mot lärarna känner hon till problematiken.

– Jag har hört om det och vi har en bra dialog med våra pedagoger. Det är viktigt att de håller sin profession och inte tar åt sig av hoten, säger Jenny Twana."--- 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/verksamhetschef-for-sfi-svarar-pa-kritiken-om-bristande-kvalitet-och-snalla-betyg

Carmarino
2020-03-16 15:32
#149

L vill minska elevernas rättigheter

Lägg ned Barn- och elevombudet, höj kravet för att en elev ska känna sig kränkt och slopa elevernas medbestämmande om ordningsregler.

Det är några av Liberalernas tio punkter för ökad ordning och studiero i skolan.

Definitionen av vad som utgör en kränkning av en elev är i dag alldeles för vid och leder till för många okynnesanmälningar, enligt Liberalerna, som vill höja kraven.

– Det ska inte räcka med att anse sig kränkt. Det är alldeles för lätt i dag, säger partiets utbildningspolitiske talesperson Roger Haddad (L).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbA8kj/l-vill-minska-elevernas-rattigheter

(TT-artikel; länkar till Aftonbladets sida eftersom de oftast inte lägger in betalvägg efter några timmar.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-06-02 19:31
#150

De senaste PISA-resultaten visade på en uppgång för svenska elever. Expressen kan nu avslöja hur en stor mängd utrikesfödda elever felaktigt plockats bort ur PISA-urvalet – och att Sverige därigenom brutit mot OECD:s officiella regelverk. Siffrorna antyder dessutom att även svenskfödda elever med svaga språkkunskaper plockats bort. 

Om reglerna hade följts skulle de svenska resultaten ha varit betydligt sämre och Sverige skulle sannolikt ha backat i samtliga tre ämnen jämfört med förra provtillfället. 

– Här verkar finnas grava metodfel som systematiskt förbättrat genomsnittet. Sedan har Skolverket använt detta upp-pumpade genomsnitt för att ge en alltför positiv bild av hur den svenska skolan utvecklats, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi som forskat på den svenska skolans utveckling.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/sveriges-pisa-framgang-bygger-pa-falska-siffror/

[Göstage]
2020-06-02 20:26
#151

PInSAmt för vissa…

[Jimmy.L]
2020-06-09 16:30
#152

Guldkroksskolan i Hjo har under tisdagen tvingats stänga efter ett omfattande vattenkrig. Eleverna skickades hem vid halv tolvtiden. – Det kastades vattenballonger inomhus på både elever och personal, säger Elin Antonsson, kommunikationsstrateg på Hjo kommun.

https://www.expressen.se/gt/skola-tvingades-stanga-efter-stort-vattenkrig/

[Jimmy.L]
2020-06-10 06:35
#153

En kvinnlig anställd på den kristna friskolan Pilträdsskolan i Västerås har polisanmälts efter att hon ska ha haft en sexuell relation med en elev, något VLT rapporterat om.

https://sverigesradio.se/artikel/7491891

Annons:
Carmarino
2020-07-03 15:21
#154

HD: Lärares nackgrepp på en elev var inte kränkande

Läraren tog tag i elevens nacke och arm och lyfte honom ur en soffa. Skolinspektionen krävde därefter kommunen på skadestånd för kränkning. Men nu slår Högsta Domstolen fast att det inte handlar om en kränkning och skadeståndet uteblir.

-----

_I det aktuella fallet tog läraren ett grepp om en elevs nacke. Det utgör enligt Högsta domstolen i regel en kränkande behandling men det skedde ”mycket kortvarigt” och var enligt HD anpassat för situationen.
__Syftet, att få slut på en ordningsstörning när eleven inte lydde, uppnåddes omedelbart.
_Därför, skriver HD, var det inte fråga om någon kränkande behandling i skollagens mening.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hd-larares-nackgrepp-pa-en-elev-var-inte-krankande/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-07-07 15:16
#155

Janna Lundberg, doktor i utbildningsvetenskap och forskare vid Malmö universitet, oroar sig för att det svenska skolsystemet ska bli ännu mer segregerat i framtiden.

"Skolornas verksamhet får nu svårare att vila på vetenskaplig grund."

Från och med den 1 september går det inte att få fram statistik för enskilda skolor i Sverige. Det påverkar inte bara föräldrars och elevers möjlighet att ta del av lättillgänglig, opartisk och kontrollerad information. Det försvårar dessutom journalistisk granskning och forskning. Skolorna får också svårare att leva upp till skollagens krav på att verksamheten ska vila på vetenskaplig grund. I förlängningen drabbas det demokratiska samhället.

Sveriges segregerande skolsystem riskerar att bli än mer segregerat när skolornas marknadsföring blir den enda tillgängliga informationen för dem som ska välja skola. Istället för opartisk information om elevsammansättning, genomströmning och betygsresultat är eleverna och deras föräldrar utlämnade till glassiga kataloger från försäljare av utbildning.

Nyligen kom Högsta förvaltningsdomstolens besked att Statistiska centralbyrån, SCB, framöver inte ska offentliggöra skolstatistik.

Bakgrunden är att SCB i höstas kom fram till att vissa uppgifter om friskolor, som till exempel elevsammansättning och betyg betraktas som affärshemligheter och därför inte får offentliggöras av myndigheter.

Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, överklagade beslutet till domstol, som gav SCB rätt. Domen har nu vunnit laga kraft, och det gör att Skolverket inte sett någon annan lösning än att ta bort statistiken för samtliga skolor, alltså också kommunala, eftersom lika villkor ska gälla oavsett huvudman.

https://www.hd.se/2020-07-07/skolornas-verksamhet-far-nu-svarare-att-vila-pa-vetenskaplig-grund (ännu inte betalartikel)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-07-07 16:29
#156

Bedrövligt

[Jimmy.L]
2020-09-29 13:55
#157

Elever på Jensens grundskola i Göteborg förbjuds bära kläder som “associeras med machokultur, utanförskap och kriminalitet”, som mjukisbyxor och “becknarväska”, rapporterar Göteborgs-Posten.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/elever-foerbjuds-baera-machoklaeder-foeraeldrar-rasar.8Q2c1lFz4

[Göstage]
2020-10-02 07:21
#158

I de flesta skolor råder mobilförbud, för såväl barn som vuxna. En koll hos Örebroskolorna som P4 Örebro
gjort visar dock att skolpersonalen i (för?) många fall struntar i reglerna för egen del.

Vilket får mig att tänka på dagiset tvärs över gatan här, där personalen vid utomhusvistelse mer tycks kolla sina mobiltelefoner än de ser till barnen. Går inte att undvika att se när man sitter på balkongen eller råkar titta ut genom fönstret.

Om länken inte fungerar, högerklicka på P4 Örebro och välj öppna länken i eget fönster.

  • Redigerat 2020-10-02 07:34 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-10-05 06:57
#159

Övervakningskameror skulle kunna underlätta utredningarna av all den skadegörelse som drabbar skolorna i Örebro. Samtidigt skulle de ha en avskräckande effekt. Det menar rektorn på Engelbrektsskolan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/rektor-vill-ha-overvakningskameror-for-att-stoppa-skadegorelse-och-brander

[Jimmy.L]
2020-10-05 06:58
#160

#159: Övervakningskameror används redan idag på skolor i var femte kommun i landet. Men här i Örebro tvekar ansvariga politiker och vill istället testa andra insatser för att stoppa skadegörelse och bränder.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kommunalradet-vill-prova-andra-losningar-innan-skolorna-kameraovervakas

Annons:
[Jimmy.L]
2020-10-08 18:11
#161

På Älvsåkersskolan i Kungsbacka sprider sig en utmaning bland eleverna.

Utmaningen går ut på att lägga sig på en bilväg när bilar och lastbilar kommer körande och se hur länge man vågar ligga kvar.

Nu varnar rektorn på skolan om den livsfarliga leken.

– Det är fruktansvärt. Detta är en livsfarlig lek, om man nu kan kalla det en lek. Det ska inte få förekomma någonstans, säger rektor Madeleine Strasek.

https://www.expressen.se/gt/rektorns-larm-barnens-livsfarliga-lek-vid-skolan/

[Jimmy.L]
2020-10-09 07:12
#162

Efter att misstänkt knark hittats på förskolegårdar i Södertälje i slutet av sommaren har kommunens förskolor skärpt sina rutiner innan barnen släpps ut för att leka på gårdarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/efter-misstankt-knark-pa-forskolegardar-kommunen-skarper-rutinerna

[Jimmy.L]
2020-10-11 19:28
#163

Under söndagmorgonen publicerades ett anonymt instagraminlägg med dödshot mot elever på Göteborgsregionens internationella skola, ISRG, i Landala. Eleverna kommer under måndagen att studera hemifrån och skolan har anlitat vakter som ska skapa trygghet för personalen, rapporterar GP.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dodshot-mot-elever-pa-skola-i-goteborg-tvingas-stanna-hemma

[Jimmy.L]
2020-10-12 12:16
#164

#163: Efter att skolan ISGR i Landala i Göteborg under helgen mottog hot har det under måndagen också riktats hot mot andra skolor, enligt uppgifter till GT.

Bo Drysén, utbildningschef för både Hvitfeldtska gymnasiet och Schillerska gymnasiet, bekräftar:

– Vi har fått en Instagrambild där man kan ana att det finns en koppling till Hvitfeldtska och Schillerska.

https://www.expressen.se/gt/fler-hot-mot-skolor-i-goteborg-vaktare-rings-in/

[Jimmy.L]
2020-10-16 20:35
#165

Eleven i tioårsåldern lyftes flera gånger ut år klassrummet av en lärare, efter att eleven enligt denne stört.

Läraren ska även ha rivit sönder en pappershandske tillhörande eleven.

Kränkande behandling, anser Malmö tingsrätt, som dömer skolan att betala ett skadestånd på 10 000 kronor till eleven.

https://www.expressen.se/kvallsposten/elev-slapades-ut-ur-klassrum-skolan-far-betala-10-000-/

[Göstage]
2020-10-18 08:50
#166

En fransk lärare som på en lektion talade om Muhammedkarikatyrerna (efter att ha förvarnat att de som ville fick avstå från lektionen) mördades av en släkting till en av eleverna och huvudet avlägsnades från kroppen på gatan av mördaren. Källa

"Som ett brev på posten" kommer då Aftonbladet med ett reportage om rasismen i svenska skolor och lärare som säger "n-ordet".

Förvisso ett angeläget ämne, men det känns som att det utgör något slags motvikt till händelsen i Frankrike. "Oj, en fransk lärare har blivit slaktad, då måste vi skriva om rasistiska svenska lärare".

Kanske hade en jämförelse med hoten mot svenska lärare känts mer angelägen i denna stund?

  • Redigerat 2020-10-18 08:56 av [Göstage]
[Hayabusa]
2020-10-18 11:40
#167

#166 Vänsterrelativiseringen är usel.

Annons:
[Göstage]
2020-10-18 12:40
#168

I Frankrike blir det stora manifestationer idag till minne av den halshuggne läraren. I Sverige klagar man på sina.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/manifestationer-vaentas-efter-laerarmordet.GghKj4cE1

[Göstage]
2020-10-19 06:13
#169

"Att en lärare kan bli halshuggen i Europa för att ha bedrivit undervisning om yttrandefriheten är något oerhört.

Även lärare tillhör alltså kretsen av potentiella måltavlor för den våldsbejakande islamismen vid sidan av redan kända yrkesgrupper såsom politiker, satirtecknare, konstnärer och journalister.

Vad gör det med yttrandefriheten? Risken är uppenbar att självcensuren breder ut sig.---

https://www.expressen.se/ledare/se-upp-for-sjalvcensur-i-terrordadens-spar/

Snart kommer väl även detta att relativiseras och bagatelliseras av de subversiva, vänta och se…

[Göstage]
2020-10-19 07:09
#170

Vad hade skoldebattören Rektor Hamid tyckt i Lärarnas Tidning om dådet mot läraren i Frankrike, och vad hade debattören Rebel9 skrivit om det på nätet?

[Göstage]
2020-10-19 09:11
#171

Lärare i Borås upplever att våld och hot mot lärarna från elever och vårdnadshavare eskalerat. Men att allt fler tvingas bära överfallslarm
ser säkerhetschefen i staden inga problem med, snarare tvärtom.

"Flera lärare och rektorer i Borås upplever att våld och hot på grundskolorna i staden ökar. Även tillbudsanmälningar som bland annat gäller våld och hot har ökat sedan 2017.
– Det är ett av de största arbetsmiljöproblem vi har i dag, säger läraren Karl Hellerup.---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lararen-karl-hallerup-om-valdet-i-skolan-kan-sluta-valdigt-illa

"Våld och hot mot skolpersonal på högstadieskolor i Borås har på bara några år ökat, enligt Lärarförbundet. Flera lärare och rektorer beskriver att klimatet hårdnat. Rektorn Bosse Leskinen blev själv överfallen av en elev på arbetstid."

– Vi ser ett allt hårdare klimat i skolan och det kryper allt lägre ner i åldrarna. Vi måste få fler verktyg i vår vertygslåda, säger rektorn Bosse Leskinen.---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/rektorn-bosse-leskinen-blev-overfallen-av-en-elev-pa-arbetstid

"Minst tre skolrektorer i Borås tvingas bära överfallslarm på grund av hot och risk för våld. Säkerhetschefen i Borås stad, Rangbar Mohammad, ser det inte som ett misslyckande.

– Jag skulle mer vilja se det som en styrka, säger han.---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sakerhetschefen-om-overfallslarm-for-rektorer-ser-det-som-en-styrka

  • Redigerat 2020-10-19 09:15 av [Göstage]
[Göstage]
2020-10-21 07:43
#172

Svenska lärare uttrycker oro för att liknande attentat som drabbade den franske läraren Samuel Paty även skall inträffa här. "Det är inte fråga om, utan när", säger en.

Källa

[Jimmy.L]
2020-10-22 07:36
#173

Enligt stiftelsen Friends så har mobbningen i Sverige ökat.
Maja Frankel från Verkö är generalsekreterare för organisationen som jobbar med att förebygga mobbning inom skola, förskola, idrott och näringsliv. Hon berättar att en till två elever i varje klass drabbas och att de dessutom ser en ökning.

https://sverigesradio.se/artikel/7579937

[Jimmy.L]
2020-10-22 07:39
#174

Anna Olssons dotter Rebecca har mobbats fysiskt och psykiskt sen i fjärde klass. Och enligt Anna så gör rektorn på Rödebyskolan inte tillräckligt för att stoppa detta.

Rektor Berndt Dabergott vill inte kommentera enskilda fall, men hävdar att skolan alltid anmäler kränkande behandling av elever till huvudmannen enligt skollagen. Efter ett samtal till Kunskapsförvaltningen i Karlskrona kommun visar det sig dock att ingen anmälan har gjorts kring Anna Olssons dotter.

https://sverigesradio.se/artikel/7574928

Annons:
[Göstage]
2020-10-22 21:09
#175

Situationen för lärarna på Nytorpsskolan i Hammarkullen i Göteborg är besvärlig.

"– Det saknas vuxna. Det har bidragit mycket till att det blev jobbigt i höst, säger Lennart Hellsborn.

Han berättar om ett flertal incidenter. Det handlar om att en lärare blivit spottad i ansiktet, att elever varit inne i skolan och slagit flera lärare med en cykelkedja samt andra inslag av hot och våld mellan elever och hot och våld riktad mot personal."---

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/l%C3%A4rare-slagna-med-cykelkedja-p%C3%A5-g%C3%B6teborgsskola-1.35955266

[Göstage]
2020-10-26 07:35
#176

I vissa arbeten får man räkna med att hot och våld kan förekomma. Polis är ett sådant yrke. Därför är poliser tränade i att hantera och förebygga våldsamma situationer.

Lärare borde inte vara ett sådant jobb. Men i praktiken ingår hot och våld numera i många lärares arbetsvardag."---

"Enligt en granskning från DN handlar 70 procent av våldet i skolan om elever som utsätter sina lärare för angrepp. Lärare blir skallade, får håret bortslitet och får utstå sparkar och knytnävsslag. I ett fall som anmäldes till Arbetsmiljöverket fick en gravid lärare utstå sparkar och slag mot magen. Hon fick senare missfall.---

https://www.gp.se/ledare/normkritik-hj%C3%A4lper-inte-misshandlade-l%C3%A4rare-1.36012572

[Göstage]
2020-10-28 07:30
#177

Dödandet av den franske läraren Sebastian som försökte undervisa sina elever i yttrandefrihet sätter fortsatt sina spår även i svensk debatt.

Gästkrönikören Alice Teodorescu Måwe skriver i GP att "Lågt ställda förväntningar, baserade på härkomst eller religion, liksom föreställningar om att människors uppfattningar är omöjliga att påverka, hör inte hemma i den svenska skolan"---

"Kanske har dessa idéer uppstått av rädsla, kanske av missriktad respekt? Men när de slår rot också inom skolan, vars uppgift är att bilda och utbilda och därigenom få människor att växa, har tilltron till upplysningsidealet fått sig en törn."---

Teodorescu Måwe anför också att stödet för skolpersonalen måste bli bättre från politiker och myndigheter.

"Enligt företrädare för de svenska lärarfacken ger inte regeringen och samhället det stöd som krävs för att lärare i Sverige ska känna sig trygga att undervisa om demokrati och yttrandefrihet."---

"Därför efterfrågas exempelvis ett rättsskydd för skolpersonal, liknande det skydd som numera finns för så kallad blåljuspersonal."---

"På många vis är skolan en avspegling av det omkringliggande samhället. Det som upplevs som problematiskt där är med största sannolikhet också det utanför. Det goda samhället börjar och slutar i skolan. Ingen lärare i svensk skola ska av rädsla avstå från att fullgöra sitt uppdrag - det måste lagstiftaren utan dröjsmål garantera."

https://www.gp.se/ledare/skolan-b%C3%B6r-inte-bejaka-d%C3%A5lig-kultur-hos-elever-1.36185401

[Jimmy.L]
2020-10-29 20:57
#178

En ny trend har spritt sig på Vikenskolan i Höganäs kommun som går ut på att elever sticker fingrar eller föremål i rumpan på varandra utanpå kläderna.

Nu tar skola krafttag mot sextrakasserierna, skriver Helsingborgs Dagblad.

– Detta är ett helt oacceptabelt beteende, säger rektorn Charlotta Malmberg till tidningen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/larmet-fran-skolan-elever-sextrakasserar-varandra/

[Göstage]
2020-10-29 21:24
#179

#178 "Helt oacceptabelt", nu ringer det en klocka någonstans- vänta…

[Jimmy.L]
2020-11-05 19:23
#180

I mars dömdes en lärarinna i 40-årsåldern för ett stort antal fall av sexuella ofredanden mot en mellanstadiepojke på en skola i Sollentuna. Nu har Lärarnas ansvarsnämnd bestämt att hennes lärarlegitimation ska dras in.

https://www.mitti.se/nyheter/lararinna-ofredade-ung-pojke-sexuellt-forlorar-legitimationen/reptkc!KbqWZ9Niuq8NvPkW2@YZSA/

[Jimmy.L]
2020-11-09 18:36
#181

En man döms för att ha sexuellt ofredat en ung flicka på en skola i Falkenberg när han jobbade där som lärare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/larare-doms-for-sexuellt-ofredande-pa-skola-i-falkenberg

Annons:
[Jimmy.L]
2020-11-10 15:01
#182

I kampen mot gängkriminalitet, psykisk ohälsa eller utslagning nämns ofta skolan som det viktigaste botemedlet. Inte minst i så kallade utsatta områden.

Men när SVT besöker en av dessa skolor är verkligheten en annan. Krympande resurser, färre lärare, barn som är rädda för att bli skjutna när de går mellan lektionerna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-farre-resurser-for-skola-i-utsatt-omrade

[Jimmy.L]
2020-11-10 15:03
#183

I kampen mot gängkriminalitet, psykisk ohälsa eller utslagning nämns ofta skolan som det viktigaste botemedlet. Inte minst i så kallade utsatta områden.

Men när SVT besöker en av dessa skolor är verkligheten en annan. Krympande resurser, färre lärare, barn som är rädda för att bli skjutna när de går mellan lektionerna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-farre-resurser-for-skola-i-utsatt-omrade

[Göstage]
2020-11-10 15:06
#184

#183 Hade någon icke PK skrivit det för några år sedan hade den personen anklagats för att svartmåla. Kanske börjar klarsynen infinna sig mer allmänt?

  • Redigerat 2020-11-10 15:06 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-11-10 15:16
#185

#184: Tveksamt att dom erkänner det idag trots alla larm.

[Göstage]
2020-11-10 15:28
#186

#185 Jag tänkte närmast på att det görs reportage om det. Det var väl på sin höjd uppdrag granskning som kunde tänkas uppmärksamma problemen för två år sedan?

[Jimmy.L]
2020-11-13 10:27
#187

Under fredagsmorgonen larmade Lindbladsskolan i Vårgårda om en knivbeväpnad man som ska ha jagat elever. Polisen söker nu igenom närområdet för att hitta mannen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/knivman-jagas-pa-skola-i-vargarda

[Jimmy.L]
2020-11-19 07:22
#188

“Vanliga göteborgare” är kunderna när säljare, med kopplingar till ett av Göteborgs mest våldsamma gäng, säljer droger i skolområdet på Lindholmens campus på Hisingen. Mitt bland högstadieskolor och gymnasier. Nu åtalas tre män för narkotikabrott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-langar-de-droger-mitt-i-skolomradet-i-goteborg

Annons:
[Jimmy.L]
2020-11-23 08:31
#189

Lärarnas larm om missförhållanden i skolan i Nordanstig: Slag, sparkar och spottloskor i ansiktet är vardag

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/larare-vittnar-om-hot-och-vald-i-skolan-kanner-mig-inte-saker-nar-jag-ar-pa-jobbet

[Jimmy.L]
2020-11-23 08:32
#190

Susanne Forslin har arbetat som lärare i 27 år och är ordförande för Lärarförbundet i Nordanstig, och märker av ett allt hårdare klimat i skolorna. Hon är inte förvånad över att lärare inte känner sig säkra på jobbet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/facket-om-lararnas-vittnesmal-jag-ar-tyvarr-inte-forvanad

[Göstage]
2020-11-25 12:56
#191

#190 Lärare i Halland märker tilltagande situationer med våld och hot från elever, men trenden är säkert likartad i de flesta områden i landet.

"Lärare på skolor i Varberg och Falkenberg har i år lämnat in över 250 tillbud, de flesta handlar om våld eller hot från elever, skriver Hallands Nyheter.

– Om det finns någon trend är det att det går ner i åldrarna, inte att det ökar i de äldre åldrarna. Vi vet dock inte exakt för vi har ingen direkt statistik på det, säger Heléne Malmström, verksamhetschef för grundskolan i Falkenberg, till tidningen."---

https://www.expressen.se/gt/hundratals-lararlarm-blir-slagna-och-hotade/

[Jimmy.L]
2020-12-02 08:28
#192

Engelska skolan i Gävle har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket om ett tillbud med fysiskt våld mot personal på skolan.
Det var en yngre elev som skulle avvisas från skolans lokaler som blev våldsam och utdelade både slag och sparkar mot skolpersonalen, enligt skolans anmälan.

https://sverigesradio.se/artikel/7614593

Engelska skolan i Gävle har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket om ett tillbud med fysiskt våld mot personal på skolan. Det var en yngre elev som ...
[Jimmy.L]
2020-12-05 07:31
#193

Polisen tog med nio elever under 18 år för drogtestning i samband med en insats på flera skolor i Uppsala under torsdagen. Även en person med kniv hittades.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nio-elever-misstankta-for-narkotikabrott-efter-drogkontroll

Polisen tog med nio elever under 18 år för drogtestning i samband med en insats på flera skolor i Uppsala under torsdagen. Även en person med kniv hittades.
[Jimmy.L]
2020-12-06 20:27
#194

17-åriga Clara Queckfeldts tidiga tonår var ofta en mardröm.

En skolanställd sextrakasserade henne i fyra år med nakenbilder, filmer och hot.

– Jag gick inte ut med mina kompisar och var inte ute och lekte på rasterna, säger Clara.

Nu misstänks mannen för nya sextrakasserier mot barn – bara månader efter att han släpptes ut från fängelset.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/clara-17-sexhotades-i-flera-ar-av-skolanstalld/

17-åriga Clara Queckfeldts tidiga tonår var ofta en mardröm. En skolanställd sextrakasserade henne i fyra år med nakenbilder, filmer och hot.
[Jimmy.L]
2020-12-10 15:00
#195

En man ska ha varit verbalt hotfull mot personalen på en skola i Täby under förmiddagen.

– Vi fick larm om att mannen var hotfull och vi var snabbt på platsen. När vi kom dit kunde vi snabbt omhänderta mannen, säger Per Fahlström, presstalesperson vid Stockholmspolisen.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/hotfull-man-omhaendertogs-paa-skola.bSw4YYa3N

En man ska ha varit verbalt hotfull mot personalen på en skola i Täby under förmiddagen.
Annons:
[Jimmy.L]
2020-12-11 06:22
#196

Fyra av tio unga har någon gång utsatts för oönskade sexuella handlingar, och incidenterna sker ofta i skolan, visar en ny rapport.

– Det har normaliserats väldigt mycket, berättar 15-åriga högstadieeleven Marili Najjar från Uppsala.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sexuella-trakasserier-vanligt-i-skolan

Fyra av tio unga har någon gång utsatts för oönskade sexuella handlingar, och incidenterna sker ofta i skolan, visar en ny rapport. – Det har normaliserats väldigt mycket, berättar 15-åriga högstadieeleven Marili Najjar från Uppsala.
[Göstage]
2020-12-18 16:46
#197

#175 Situationen på Nytorpsskolan i Hammarkullen beskrivs nu som akut, och lärarflykt hotar. Två tredjedelar av personalen är hemma och under ett krismöte på torsdagen framkom att lärare är rädda för att ingripa, eftersom elever med klankoppling har satt i system att anmäla. Källa betalartikel i GP.

Situationen på Nytorpsskolan beskrivs nu som akut. Två tredjedelar av personalen är hemma och under ett krismöte på torsdagen framkom att det finns en rädsla
  • Redigerat 2020-12-18 16:48 av [Göstage]
[Göstage]
2020-12-19 18:07
#198

#175 #197 Ur artikel i "Läraren", november 2020:

"Av de 360 eleverna på Nytorpsskolan har fyra svensktalande föräldrar. De allra flesta läser svenska som andraspråk, trots att de är födda i Sverige."---

"Under 2020 har en elev hotat att skjuta en lärare på skolan, en allvarlig arbetsskada enligt Arbetsmiljöverket. En anställd har blivit spottad på av en elev, en annan boxad och sparkad. En lärare hade fingret i vägen när en elev som avvisades från klassrummet slängde igen dörren. En elev vred om armen på en lärare som gick emellan i ett slagsmål. Under året har rektorn polisanmält ett femtontal av sina elever."---

https://www.lararen.se/nyheter/nedskarningar/nytorpsskolan-anmald

GÖTEBORG. Lärare hotas och misshandlas, och den hårdbantade personalstyrkan har utrustats med trygghetslarm. <br />Nyligen anmälde Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund Nytorpsskolan i Angered till Arbetsmiljöverket. Nu står det klart att ytterligare fyra tjänster ska bort. Läraren.se är på plats i Hammarkullen.
  • Redigerat 2020-12-19 18:07 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-12-22 08:15
#199

Polisen ser en trend i att narkotika göms vid förskolor och på skolgårdar i Borås.
Det har hänt att narkotikan ligger gömt i exempelvis sandlådan och att barn hittat det.
"Det är idiotiskt och måste upphöra", säger Johan Jinnedal, inspektör vid Boråspolisen.

https://sverigesradio.se/artikel/7631764

Polisen ser en trend i att narkotika göms vid förskolor och på skolgårdar i Borås. Det har hänt att narkotikan ligger gömt i exempelvis sandlådan och ...
[Jimmy.L]
2021-01-08 20:40
#200

Majoriteten av alla ungdomar som behandlas mot allvarlig fetma lider också av mental ohälsa. Det visar en ny studie från bland annat Lunds universitet.

Ella Lundqvist, 19 år, blev mobbad under hela sin skolgång, vilket bara fick henne att äta ännu mer.

– På stan och i skolan kallade folk mig ”jävla fetto” och skrattade när jag åt. Först när jag opererades och gick ner i vikt kände jag att andra såg mig som en människa, säger Ella.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ella-19-ar-de-sa-att-sana-som-jag-inte-borde-finnas/

Majoriteten av alla ungdomar som behandlas mot allvarlig fetma lider också av mental ohälsa. Det visar en ny studie från bland annat Lunds universitet. Ella Lundqvist, 19 år, blev mobbad under hela sin skolgång, vilket bara fick henne att äta ännu mer. – På stan och i skolan kallade folk mig ”jävla fetto” och skrattade när jag åt.
[Jimmy.L]
2021-01-09 07:37
#201

En utbildningsdeltagare på Munka Folkhögskola, som fått besked att han underkänts på en kurs, sökte upp en av skolans rektorer i dennes hem och uppträdde hotfullt. Händelsen ledde till rädsla hos flera i personalen på skolan, enligt en anmälan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/folkhogskolehot

En utbildningsdeltagare på Munka Folkhögskola, som fått besked att han underkänts på en kurs, sökte upp en av skolans rektorer i dennes hem och uppträdde hotfullt. Händelsen ledde till rädsla hos flera i personalen på skolan, enligt en anmälan.
[Jimmy.L]
2021-01-15 12:30
#202

Gunnarsboskolan i Mullsjö har tagit till ett ovanligt sätt för att få stopp på den skadegörelse som drabbat skolan den senaste tiden. Med hjälp av en summa pengar till elevaktiviteter som minskas för varje ny skadegörelse, hoppas skolledningen få eleverna att tänka efter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/mullsjos-ovanliga-metod-for-att-stoppa-skadegorelse

Gunnarsboskolan i Mullsjö har tagit till ett ovanligt sätt för att få stopp på den skadegörelse som drabbat skolan den senaste tiden. Med hjälp av en summa pengar till elevaktiviteter som minskas för varje ny skadegörelse, hoppas skolledningen få eleverna att tänka efter. 
Annons:
Emo
2021-01-15 13:01
#203

#202 Det är ju så det fungerar. Kanske kan den kunskapen gå in, men jag tvivlar på att alla förstår.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2021-01-15 13:06
#204

#202 Undrar om pengarna räcker till förre skolchefens avgångsvederlag nu?😉

Den tidigare hyllade Göteborgsrektorn Hamid Zafar får sparken från Mullsjö kommun. DN har tidigare avslöjat att han skrivit hatiska inlägg om judar och homosexuella
[Jimmy.L]
2021-01-20 12:59
#205

Flera föräldrar till högstadieelever på Rådaskolan i Mellerud fick hämta sina barn efter att de varit drogpåverkade på skolan.
Eleverna är för tillfället avstängda. Ikväll kommer skolan att hålla ett krismöte ihop med vårdnadshavare, socialtjänsten och polisen.

https://sverigesradio.se/artikel/barn-hemskickade-salde-och-tog-droger-pa-skoltid

Flera föräldrar till högstadieelever på Rådaskolan i Mellerud fick hämta sina barn efter att de varit drogpåverkade på skolan. Eleverna är för tillfället ...
[Göstage]
2021-01-21 21:52
#206

Lärare- elevernas slavar? En dagsbild från den svenska skolan.

"Lärarna i den svenska skolan har blivit elevernas slavar eftersom varje tillsägelse kan tolkas som en kränkning. Det behövs regler som följs – annars måste det bli konsekvenser, skriver skådespelaren Paula Ternström som hoppade in som lärarvikarie under pandemin och fick en pistol riktad mot sitt ansikte."---

Kommenterande krönika av Carolin Dahlman:"Snorungar ska inte få bestämma i skolan"

Paula Ternström, lärarvikarie: Plötsligt fick jag ett skjutvapen riktat mot mitt ansikte. Det behövs regler som följs – annars måste det bli konsekvenser.
[Jimmy.L]
2021-01-28 07:00
#207

En grupp förskolebarn i Malmö hittade på onsdagen påsar med marijuana och cannabis på skolgården – och åt av innehållet. Ett av barnen fick åka till barnakuten på sjukhuset.

– De lekte restaurang och serverade ”kryddor och choklad”, säger Benedicte Ekrem, vars sexåriga bonusdotter klarade sig bra.

https://www.expressen.se/kvallsposten/forskolebarn-at-cannabis-som-de-hittat-pa-skolgard/

En grupp förskolebarn i Malmö hittade påsar med marijuana och cannabis på skolgården – och åt av innehållet. Ett av barnen fick åka till barnakuten.
[Jimmy.L]
2021-02-04 15:32
#208

Väktare har satts in på Fyrisskolan i Uppsala för att skapa lugn efter att en hotfull situation uppstått mellan elever.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/vaktare-pa-uppsalaskola-ska-skapa-lugn-efter-hotsituationer

Väktare har satts in på Fyrisskolan i Uppsala för att skapa lugn efter att en hotfull situation uppstått mellan elever.
[Göstage]
2021-02-05 09:42
#209

Utbildningsverket gör märkliga prioriteringar, anser Susanna Birgersson.

"De justerade kursplanerna är en struntsak i sammanhanget. Det finns andra mycket viktigare saker för Sveriges lärare och elever. Lugn och ro, trygghet och ordning, till exempel.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) syns och hörs mycket i den offentliga debatten. I brist på parlamentarisk majoritet opinionsbildar hon allt vad hon kan mot vinster. Men hon är förvånansvärt tyst om de uppenbara problemen med stök och otrygghet i klassrummen. Fyra av tio elever tycker att det är för stökigt på lektionerna. I vissa områden upplever barnen att kriminaliteten i bostadsområdet utanför följer med in på skolan. Det händer, och inte så sällan heller, att lärare attackeras och misshandlas. Var fjärde lärare uppgav 2019 att de utsatts för våld eller hot det senaste året. Var fjärde. Det har till och med förekommit – tro det eller ej – att skolpersonal kidnappats.

För ett år sedan tillsattes en utredning om trygghet och studiero i skolan, enligt en överenskommelse i Januariavtalet. Den kanske viktigaste frågan handlade om hur hotfulla elever ska hanteras. Redan då var utredningen flera månader försenad. Anna Ekström ursäktade sig med att det berodde på att de bemödat sig om att ta fram bra underlag till utredaren. Märklig ursäkt. Sitter man på ett helt departements resurser kan man givetvis ”ta fram bra underlag” i tid. Nu lär utredningen i alla fall vara färdig. Men enligt Liberalernas skolpolitiske talesperson Roger Haddad har någon remissrunda ännu inte påbörjats.

Proportionerna ter sig allt underligare: Lärare ska besparas besväret att sätta sig in i några enkla ändringar av kursplanerna, men en vardag av stök och hot och våld är inte värre än att lösningarna kan dras i långbänk.

Det är en underlig syn på lärare de har, där på Utbildningsdepartementet."

https://bulletin.nu/ledare/all/markliga-prioriteringar-i-skolan

Det skulle ha blivit uppdaterade kursplaner för grundskolan i höst. Men på grund av pandemin och dess påfrestningar skjuter regeringen fram reformen ett år. Det kanske låter hänsynsfullt, men är alldeles onödigt.&nbsp;
Annons:
[Jimmy.L]
2021-02-08 13:15
#210

Sedan november förra året har personal och barn på Bergalyckans förskola i Lagan drabbats av mystiska bett och utslag.
Över 100 bett registrerades redan innan jul och även om problemet har avtagit, så vet varken skolan eller Anticimex vad som är problemet.

https://sverigesradio.se/artikel/mystiska-bett-pa-forskolan-i-lagan-oroar

Sedan november förra året har personal och barn på Bergalyckans förskola i Lagan drabbats av mystiska bett och utslag. Över 100 bett registrerades redan ...
[Göstage]
2021-02-08 13:19
#211
Varje år före jul dyker de upp – stickmyggorna som ger extra kliande och röda bett!
[Jimmy.L]
2021-02-09 19:24
#212

Under måndagen blev en tioårig pojke oprovocerat slagen i magen utanför Norrbackaskolan av en man som tros vara i 60-årsåldern.

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-hoppas-kunna-faststalla-identitet-sa-fort-som-mojligt

Under måndagen blev en tioårig pojke oprovocerat slagen i magen utanför Norrbackaskolan av en man som tros vara i 60-årsåldern. Polisen har under dagen ...
[Jimmy.L]
2021-02-13 07:48
#213

En okänd man ska ha uppehållit sig utanför en skola i Helsingborg och försökt dra med sig barn som varit på väg hem.

Händelsen avbröts tack vare att en vuxen person blev vittne till förloppet.

Skolledningen har senare slagit larm till polisen.

Nu är föräldrarna ombedda att både hämta och lämna barnen på skolan.

https://www.expressen.se/kvallsposten/okand-man-forsokte-kidnappa-barn-vid-skola/?referrer=todays-news

En okänd man ska ha uppehållit sig utanför en skola i Helsingborg och försökt dra med sig barn som varit på väg hem.
[Göstage]
2021-02-14 08:37
#214

Fredrik Kärrholm, författare, kriminolog och polisinspektör i Stockholm upplever som många andra att kaoset i skolan är en brottets moder.

Relaterad tråd.

Stöket i skolan är i många fall riktigt allvarligt, men även små ordningsproblem kan i förlängningen få stora konsekvenser. Utan ordning kan vi inte återfå en kunskapsskola värd namnet, skriver Fredrik Kärrholm.&nbsp;
[Jimmy.L]
2021-02-18 08:27
#215

I Karlshamn har man tvingas avvisa elever från Väggaskolan under tiden det har varit distansstudier.
Enligt Sydöstran har elever dykt upp på skolan trots att de inte ska vara där.

https://sverigesradio.se/artikel/tvingas-avvisa-elever-fran-skolan

I Karlshamn har man tvingas avvisa elever från Väggaskolan under tiden det har varit distansstudier. Enligt Sydöstran har elever dykt upp på skolan trots ...
[Jimmy.L]
2021-02-22 13:37
#216

#212: En 55-årig man har i förhör med polisen idag erkänt att han misshandlat en 10-årig pojke utanför Norrbackaskolan i Visby.
Det var den 8 februari som en pojken blev oprovocerat slagen i magen av en för honom okänd man.

https://sverigesradio.se/artikel/55-aring-erkanner-misshandel-av-10-arig-pojke

En 55-årig man har i förhör med polisen idag erkänt att han misshandlat en 10-årig pojke utanför Norrbackaskolan i Visby. Det var den 8 februari som en ...
Annons:
kamera0710
2021-02-22 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

.

[Hayabusa]
2021-02-23 08:07
#218

"Enligt rapporten finns det inom den judiska communityn i Malmö en informell lista på skolor där judiska elever inte kan gå.

”Judar håller sig ifrån vissa skolor, för att de inte känner sig säkra att gå på vissa skolor. Det finns som en lista över skolor som är okej för judar och inte. Egentligen är alla gymnasieskolor svartlistade utom några få, det är bara så. Man vet ju att det här med Israel/Palestina – man kommer ju få skit för det på de andra skolorna, det är så synd att det ska vara så”, säger en elev.

Rapporten innehåller flera citat från de intervjuade som pekar på hur arabiska elever helt öppet har en antisemitisk jargong."

https://nyheteridag.se/rapport-avslojar-antisemitismen-pa-malmos-skolor-det-var-ju-arabiska-elever-som-hade-en-vurm-for-hitler/

MALMÖ En färsk rapport visar att hatet mot judiska elever främst kommer från jämnåriga från Mellanöstern. De judiska eleverna hålls ansvariga för Israels politik i Israel-Palestina-konflikten av. A...
[Jimmy.L]
2021-02-23 08:38
#219

#218: Men vadå det är väl bara rasistiska vita som hatar judar. På tiden att man börjar diskutera rasism inom flyktingar i Malmö. Sanningen är bäst.

[Hayabusa]
2021-02-23 08:42
#220

#219 Malmö är en speciell stad.

[Jimmy.L]
2021-02-23 08:54
#221

#220: Tyvärr ja. Att lyfta fram hatet mot judarna vore lämpligt men finns tyvärr ingen vilja hos Vänsterpartiet och sossarna då rivs ju bilden av deras verklighet ser ut där judehatet endast är SDs fel.

[Jimmy.L]
2021-02-24 07:50
#222

Wisbygymnasiet har i ett pilotprojekt satt upp ett 20-tal övervakningskameror för att höja säkerheten för elever och personal på skolan.
För några år sedan drabbades skolan av återkommande brandtillbud men efter att kamerorna sattes upp för ett år sedan har det inte varit några incidenter, säger Lars Nordahl, administrativ chef på Wisbygymnasiet.

https://sverigesradio.se/artikel/farre-incidenter-sedan-overvakningskameror-sattes-upp

Wisbygymnasiet har i ett pilotprojekt satt upp ett 20-tal övervakningskameror för att höja säkerheten för elever och personal på skolan. För ...
[Göstage]
2021-02-25 08:00
#223

När skolinspektionen gör återbesök på skola i Högsbo i Göteborg konstaterar man att problem som man anmärkte på för ett och halvt år sedan fortfarande kvarstår.

Skolinspektionen: Allvarliga problem
Annons:
[Göstage]
2021-02-28 07:41
#224

Håkan Boström i GP undrar om kaos i klassen behöver vara något slags naturlag.

"Ska skolan fortsätta att anpassa sig till en situation med stökiga elever genom att anställa allt fler outbildade elevassistenter, vars uppgift alltmer blir att hjälpa till att hålla ordning? Eller ska skolan var en plats där man utgår från att det råder ordning och disciplin från början?"---

"Men ska vi verkligen bara acceptera den verklighet som råder i delar av den svenska skolan? Eller ska vi arbeta för en långsiktig förändring av den verkligheten? I stora delar av världen är det helt främmande med den oordning som kallas ”verklighet” i Sverige."---

"Ytterst handlar det om politiskt ledarskap och vägval. Svensk skola har nu i ett par decennier försökt anpassa sig till en stökig verklighet och försökt ”inkludera alla”. Men en ständig anpassning riskerar att cementera, eller i värsta fall fördjupa, samma verklighet. Tycker vi att den svenska skolan går åt rätt håll? Eller är det kanske dags att pröva något annat?"

Den kraftiga ökningen av elevassistenter i den svenska skolan är ett uttryck för en filosofi där skolan alltmer ska anpassa sig till eleverna istället för tvärtom.
[Jimmy.L]
2021-03-08 10:46
#225

Hur ska föräldrar kunna stötta barnen om de inte får veta vilka läxor de har? ”Skolan borde ställa högre krav, men också kommunicera bättre”, tycker pappan Jawed Nourzai. Paret Lotta och Martin medger lite motvilligt att regler är bra.

https://www.mitti.se/ettsthlm/foraldrar-overens-det-har-nog-blivit-lite-for-slappt/repuce!UvqgiRf9621hpQJXs4fsQ/

Ordning och reda. ”Bättre när elever står på led och hälsar på läraren."
kamera0710
2021-03-14 11:18
#226

Nya uppgifter om mordet på den franske läraren Samuel Paty. Antar att det är betalvägg.

"Den 13-åriga flickan, vars namn hålls hemligt, berättade för sin pappa att samhällskunskapsläraren Samuel Paty under en lektion om yttrandefrihet hade sagt åt alla muslimer att lämna klassrummet, eftersom han skulle visa upp karikatyrteckningar på islams profet Muhammed.

När hon vägrade blev hon avstängd från skolan, sade flickan.

Pappan polisanmälde i sin tur läraren för incidenten, och startade en ursinnig kampanj i sociala medier mot läraren – baserat på dotterns berättelse. Pappan lade också ut namnet på läraren och på skolan väster om Paris som denne jobbade på i sina inlägg.

Några dagar senare uppsökte en religiös extremist med tjetjensk bakgrund Samuel Paty i närheten av skolan och skar halsen av honom mitt på ljusa dagen.

Polis och åklagare i Frankrike har slagit fast att det fanns en direkt koppling mellan hetsandet mot Samuel Paty på sociala medier och hans avrättning.

Men skolflickan har nu i polisförhör, som läckt ut till franska medier, medgivit att hennes berättelse var en lögn. Hon hade inte varit i skolan den dag som yttrandefriheten stod på schemat: hon hade blivit avstängd från undervisningen redan dagen före, på grund av upprepat skolk.

Läraren Samuel Paty hade inte heller bett elever att lämna klassrummet, enligt elever som faktiskt var med på lektionen, men däremot sagt att de kunde blunda om det kändes bäst så.

Flickans pappa har genom advokater bett om ursäkt och sagt att han trodde på sin dotters berättelse. Men den ursäkten har inte tagits emot väl av Samuel Patys familj.

Familjens advokat, Virginie Le Roy, sade till den franska radiokanalen RTL att den 13-åriga flickans familj vetat mycket väl att hon var avstängd från skolan.

– Att komma nu och säga 'förlåt, men jag trodde på min dotters lögner', det är verkligen lågt, sade advokaten."

https://www.svd.se/fransk-skolflicka-ljog-om-mordade-lararen

En fransk skolflicka har i polisförhör erkänt att hon spred lögner om sin lärare, som sedan avrättades på öppen gata av en muslimsk extremist. Mordet på läraren Samuel Paty i oktober startade en hätsk debatt om islams plats i Frankrike.
[Hayabusa]
2021-03-14 13:27
#227

#226 Instämmer med familjens advokat. Hela händelsen är sjuk.

[Jimmy.L]
2021-03-19 20:57
#228

Flickan och våldtäktsmannen gick i samma klass.

Trots att han bedömdes skyldig tvingades hon fortsätta möta honom i skolan varje dag.

Kommunen i Kalmar län får nu kritik av diskrimineringsombudsmannen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/flicka-tvingades-mota-sin-valdtaktsman-varje-dag/?referrer=todays-news

Flickan och våldtäcksmannen gick i samma klass. Trots att han bedömdes skyldig tvingades hon fortsätta möta honom i skolan varje dag. Kommunen får nu kritik av DO.
[Jimmy.L]
2021-03-25 06:57
#229

Väggagymasiet i Karlshamn har haft flera hotfulla situationer. Skolan har nu beslutat att låsa entrédörrarna och införa ett passersystem.

Den utökade säkerhetsåtgärden är planerad att vara på plats under höstterminen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/efter-hotfulla-situationerna-vagga-gymnasieskola-laser-dorrarna

Väggagymasiet i Karlshamn har haft flera hotfulla situationer. Skolan har nu beslutat att låsa entrédörrarna och införa ett passersystem. Den utökade säkerhetsåtgärden är planerad att vara på plats under höstterminen.
[Jimmy.L]
2021-03-26 06:51
#230

Det finns allvarliga brister i arbetsmiljön för elever och personal vid en grundskola i Härnösand. Hot och våld vid skolan har eskalerat och lett till en anmälan till Arbetsmiljöverket.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hot-och-vald-pa-grundskola-i-harnosand

Det finns allvarliga brister i arbetsmiljön för elever och personal vid en grundskola i Härnösand. Hot och våld vid skolan har eskalerat och lett till en anmälan till Arbetsmiljöverket.
Annons:
[Jimmy.L]
2021-04-01 06:07
#231

På fem år har antalet sjukskrivningar på grund av hot och våld i skolan mer än tredubblats i Östergötland.
2015 gjordes tio anmälningar i Östergötlands grund- och gymnasieskolor om arbetsolyckor på grund av hot och våld som lett till sjukskrivning. Förra året gjordes 36 anmälningar, visar siffror som P4 Östergötland begärt fram från Arbetsmiljöverket.

https://sverigesradio.se/artikel/allt-fler-sjuka-pa-grund-av-hot-och-vald-i-skolan

På fem år har antalet sjukskrivningar på grund av hot och våld i skolan mer än tredubblats i Östergötland. 2015 gjordes tio anmälningar i Östergötlands ...
[Jimmy.L]
2021-04-02 06:59
#232

Gnesta kommun går nu ut och varnar för en uppmaning som, enligt dem, sprids på sociala medier.
Enligt kommunen handlar det om att killar ska tafsa på tjejer och lägga upp foton på det i sociala medier efter påsklovet.

https://sverigesradio.se/artikel/kommunens-oro-tafsningsutmaning-sprids-i-sociala-medier

Gnesta kommun går nu ut och varnar för en uppmaning som, enligt dem, sprids på sociala medier. Enligt kommunen handlar det om att killar ska tafsa på ...
[Jimmy.L]
2021-04-09 20:18
#233

En skola i Malmö har polisanmält tre misstänkta kidnappningsförsök av två lågstadiebarn, rapporterar Sydsvenskan.

Kidnappningsförsöken ska ha genomförts i samband med hämtning av barnen. Vid två av tillfällena ringde en man till skolan och uppgav att han väntade utanför skolan för att hämta sin dotter. Den första gången återvände flickan på egen hand sedan hon inte sett sin pappa, den andra gången kände personalen igen mannens röst och höll kvar henne i skolbyggnaden.

Vid det tredje tillfället kom en man in på skolans område och påstod att han var pappa till en pojke, men avvisades av personalen som inte kände igen honom.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/tre-kidnappningsfoersoek-paa-skolbarn-i-malmoe.2-C00bjoL

En skola i Malmö har polisanmält tre misstänkta kidnappningsförsök av två lågstadiebarn, rapporterar Sydsvenskan.
[Jimmy.L]
2021-04-12 19:22
#234

Polisen har i helgen varnat för en utmaning som sprids i videoappen TikTok där unga killar uppmanas till en "tafsardag".

Utmaningen går ut på att tafsa på någon, filma det, och sedan dela det som ett klipp nu på torsdag, något som fått flera skolor i länet att agera.

https://sverigesradio.se/artikel/rektorn-om-tafsar-dagen-maste-agera-kraftfullt-mot-det-har

Polisen har i helgen varnat för en utmaning som sprids i videoappen TikTok där unga killar uppmanas till en "tafsardag". Utmaningen går ut på att tafsa ...
[Jimmy.L]
2021-04-19 21:00
#235

Det blev en hetsig debatt i Haninges kommunfullmäktige när en motion från M och SD om att polisanmäla alla brott som sker i Haninges kommunala skolor debatterades. "Att slentrianmässigt polisanmäla barn är inte att sätta barnen främst", säger Tobias Hammarberg (L), ordförande i grund- och förskolenämnden.

https://www.mitti.se/nyheter/forslaget-polisanmala-barn-under-15-ar-i-haninges-skolor/repudn!@fTxQq8xLYc859oSKSDGg/

M och SD-motionen sågas av andra partier
[Jimmy.L]
2021-04-21 06:52
#236

Efter en incident på en förskola i Göteborg tappade en förskollärare tålamodet och kastade en plastbåt i huvudet på en treåring.

Skolinspektionen vill nu att förskolläraren varnas.

https://www.expressen.se/gt/kastade-leksak-i-huvudet--pa-trearing-kan-varnas/?referrer=todays-news

Efter en incident på en förskola i Göteborg tappade en förskollärare tålamodet och kastade en plastbåt i huvudet på en treåring.
[Jimmy.L]
2021-04-26 07:38
#237

15-åriga Donya Karimi uppmanades av skolpersonal på Raoul Wallenbergskolan att klä sig mer täckande.
I tisdags när hon kom i sin nya blus blev hon hämtad i korridoren; "Jag tycker det sänder fel signaler" säger Donya.

https://sverigesradio.se/artikel/uppmanades-att-byta-om-fran-opassande-blus

15-åriga Donya Karimi uppmanades av skolpersonal på Raoul Wallenbergskolan att klä sig mer täckande. I tisdags när hon kom i sin nya blus blev hon hämtad ...
Annons:
[Jimmy.L]
2021-05-06 08:34
#238

I vuxen ålder började dokumentärmakaren Jasper Lake fundera över sin skoltid på waldorfskolan Solvik i Järna. När han tog kontakt med andra före detta elever blev det en rejäl kalldusch.
– Berättelsen om Solvik som en fri plats där mobbning inte existerar, den är inte sann, säger Jasper Lake.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/fore-detta-elev-granskar-waldorfskolan-solvik-i-jarna

I vuxen ålder började dokumentärmakaren Jasper Lake fundera över sin skoltid på waldorfskolan Solvik i Järna. När han tog kontakt med andra före detta elever blev det en rejäl kalldusch. – Berättelsen om Solvik som en fri plats där mobbning inte existerar, den är inte sann, säger Jasper Lake.
[Jimmy.L]
2021-05-06 17:55
#239

#238: Inga böcker, pennor eller vanliga lektioner – istället balansgång, teater och lek. Elever som gick på Solvikskolan under 80- och 90-talen menar att den experimentella Waldorfpedagogiken lämnat dem med stora kunskapsluckor.
– Jag förstod inte hur illa det var förrän jag började söka jobb och utbildningar. Det var jättesvårt för jag kunde ju inte skriva, säger tidigare eleven Nemi i Dokument inifrån – De utvalda barnen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/tidigare-elever-laste-inte-en-enda-bok-under-nio-ar

Inga böcker, pennor eller vanliga lektioner – istället balansgång, teater och lek. Elever som gick på Solvikskolan under 80- och 90-talen menar att den experimentella Waldorfpedagogiken lämnat dem med stora kunskapsluckor. – Jag förstod inte hur illa det var förrän jag började söka jobb och utbildningar. Det var jättesvårt för jag kunde ju inte skriva, säger tidigare eleven Nemi i Dokument inifrån – De utvalda barnen.
Emo
2021-05-07 04:58
#240

Intressant första del. Jag ser fram emot att få se följande delar.
Vi människor är olika, det som passar vissa är inte så bra för andra, så det är väl inte så konstigt att de har olika erfarenheter och känslor när det gäller tiden i skolan. Så är det väl för de flesta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

  • Redigerat 2021-05-07 05:12 av Emo
[Jimmy.L]
2021-05-12 06:47
#241

Av 1000 västsvenska fjärdeklassare uppger hälften att de utsatts för sexuella trakasserier av andra i samma åldersgrupp vid minst ett tillfälle under en termin.
Det visar en ny studie vid Psykologiska institutionen på Göteborgs universitet.
– Vi blev förvånade över det höga antalet, säger Andrea Valik, en av forskarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/studie-om-sexuella-trakasserier-i-mellanstadiet

Av 1000 västsvenska fjärdeklassare uppger hälften att de utsatts för sexuella trakasserier av andra i samma åldersgrupp vid minst ett tillfälle under en termin. Det visar en ny studie vid Psykologiska institutionen på Göteborgs universitet. – Vi blev förvånade över det höga antalet, säger Andrea Valik, en av forskarna.  
[Göstage]
2021-05-12 07:00
#242

#241 "Förvånade" låter rätt okänsligt. "Förfärade" hade kanske passat bättre?

  • Redigerat 2021-05-12 07:02 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-05-12 07:17
#243

#242: Ja och nu måste man snabbt göra skolmiljön tryggare för barnen.

[Göstage]
2021-05-18 09:32
#244

En ny nationell plan från regeringen för trygghet och studiero i skolan skall ut på remiss.

Idag presenterar regeringen en ny nationell plan för trygghet och studiero i skolan. Där ingår bland annat förslag om förbud mot mobiltelefoner i klassrummen, ...
Annons:
[Jimmy.L]
2021-05-19 06:30
#245

Under tisdagen föreslog regeringen att mobiltelefoner bara ska få förekomma i klassrum om läraren tillåter det, och endast om det främjar lärande.

https://sverigesradio.se/artikel/larare-ska-kunna-samla-in-mobiler-i-forebyggande-syfte

Under tisdagen föreslog regeringen att mobiltelefoner bara ska få förekomma i klassrum om läraren tillåter det, och endast om det främjar lärande. I grundskolan ...
Emo
2021-05-20 04:26
#246

#238 #239 #240

Det var intressant att följa del 2 och del 3 och även läsa vad många skrivit om skolan.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2021-05-25 06:34
#247

Problem med råttor vid skolor i Södertälje – anmälan: ”Råttorna springer bland barnen”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/har-har-rattor-synts-till-pa-skolgarden

Enligt flera saneringsföretag som SVT pratat med ökar förekomsten av råttor – och i takt med det insatserna för att bekämpa skadedjuren.
[Göstage]
2021-05-27 12:21
#248

Ingen trygg arbetsmiljö direkt…

"Fler än var fjärde högstadielärare har utsatts för hotfulla situationer av elever under de senaste två åren – och nästan lika många har utsatts för verbalt våld av en förälder. Det visar en ny rapport från Lärarförbundet."---

Fler än var fjärde högstadielärare har utsatts för hotfulla situationer av elever under de senaste två åren – och nästan lika många har utsatts för verbalt våld av en förälder. Det visar en ny rapport från Lärarförbundet. – Det här är superallvarligt och oacceptabelt och påverkar såklart individerna – men också hela skolan, säger förbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand i SVT:s Morgonstudion.
[Jimmy.L]
2021-05-28 08:18
#249

Att kommunen lägger mindre pengar på skolmat och därmed ska servera mer soppa uppskattas inte av eleverna.

– Vi blir inte mätta på soppa, säger Alva Isaksson som går i 6B på Prästslättsskolan i Karlshamn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/eleverna-vi-blir-inte-matta-pa-soppa

Att kommunen lägger mindre pengar på skolmat och därmed ska servera mer soppa uppskattas inte av eleverna. – Vi blir inte mätta på soppa, säger Alva Isaksson som går i 6B på Prästslättsskolan i Karlshamn.
[Jimmy.L]
2021-06-14 07:30
#250

Karlstads kommun ansöker om att få sätta upp sammanlagt 16 övervakningskameror på tre skolor. Förhoppningen är att det ska minska skadegörelse och annan brottslighet som kostar kommunen stora summor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/karlstads-kommun-satsar-pa-overvakningskameror

Karlstads kommun ansöker om att få sätta upp sammanlagt 16 övervakningskameror på tre skolor. Förhoppningen är att det ska minska skadegörelse och annan brottslighet som kostar kommunen stora summor.
[Jimmy.L]
2021-06-30 06:40
#251

310 kränkningsanmälningar upprättades under förra läsåret av Kungsörs kommun, som har omkring tusen elever.
https://sverigesradio.se/artikel/niondeklassaren-oula-mycket-brak-och-krankningar-i-skolan

310 kränkningsanmälningar upprättades under förra läsåret av Kungsörs kommun, som har omkring tusen elever.   Skolchef Fredrik Bergh är inte ...
Annons:
[Jimmy.L]
2021-07-08 07:11
#252

Det senaste läsåret gjorde Västerås kommunala skolor 916 kränkningsanmälningar, och Vallbyskolan toppar listan med 78 anmälningar.
https://sverigesradio.se/artikel/amandas-son-blir-mobbad-i-skolan-kanns-fruktansvart

Det senaste läsåret gjorde Västerås kommunala skolor 916 kränkningsanmälningar, och Vallbyskolan toppar listan med 78 anmälningar. Det beror på skolans ...
[Göstage]
2021-07-10 21:56
#253

En svart bild av tillståndet i många skolor.

En socionomkonsult berättar i ett mejl för SD:s europaparlamentariker Jessica Stegrud om hur svenska barn hårdmobbas i skolorna och om de psykiska och sociala konsekvenser som det medför: "Skolklasser med 99 % invandrare i flera olika städer. Jag reser runt som konsult. Svenska barn blir mobbade och tror att det ska vara så. Vet inget…
[Jimmy.L]
2021-07-13 05:50
#254

Rester från missbrukare hittas allt oftare på de kommunala förskolorna i Uppsala, och personalen får starta dagarna med att genomsöka gården efter farliga föremål.

– Personalen behöver lägga tid på annat än att städa, säger ställföreträdande skolchefen Åsa Chirinos.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/forskolorna-drabbas-av-farlig-nedskrapning

Rester från missbrukare hittas allt oftare på de kommunala förskolorna i Uppsala, och personalen får starta dagarna med att genomsöka gården efter farliga föremål. – Personalen behöver lägga tid på annat än att städa, säger ställföreträdande skolchefen Åsa Chirinos.
[Jimmy.L]
2021-08-14 08:37
#255

Efter flera allvarliga händelser på en särskola i Sörmland där personal utsatts för våld av en elev kräver nu Arbetsmiljöverket åtgärder. Enligt Arbetsmiljöverket brister skolan på en rad punkter i hanteringen av händelserna

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/skolpersonal-utsattes-for-vald-nu-kraver-arbetsmiljoverket-atgarder

Efter flera allvarliga händelser på en särskola i Sörmland där personal utsatts för våld av en elev kräver nu Arbetsmiljöverket åtgärder. Enligt Arbetsmiljöverket brister skolan på en rad punkter i hanteringen av händelserna.
  • Redigerat 2021-08-14 08:39 av [Jimmy.L]
[Jimmy.L]
2021-08-18 08:20
#256

45 procent av högstadieeleverna uppger i en enkät av organisationen Friends att skolpersonalen aldrig, sällan eller bara ibland agerar när de får reda på om elever blir kränkta eller illa behandlade.
https://sverigesradio.se/artikel/ny-rapport-skolpersonal-gor-inget-nar-de-ser-mobbning

45 procent av högstadieeleverna uppger i en enkät av organisationen Friends att skolpersonalen aldrig, sällan eller bara ibland agerar när de får reda ...
[Göstage]
2021-08-18 08:23
#257

#256 Samma strukturella feghet som bland chefer inom den kommunala sektorn, vilket vi nyligen sett exempel på i Göteborg.

[Göstage]
2021-08-30 18:33
#258

2013:

Skolskjutningar i USA fick företag att låta tillverka skottsäkra västar för barn.

" – Vi blev kontaktade av kunder som ville ha skyddande kläder eftersom de var rädda för att låta barnen gå i skolan, säger Miguel Caballero, ägare av fabriken.
Företaget tillverkar nu skottsäkra västar för barn. De görs så att de ska se ut som vanliga kläder och ryggsäckar. De skyddande plattorna finns dolda innanför tyget. Miguel Caballero håller upp en väst:

– Vi har integrerat en skyddsväst med en ryggsäck där bak.

Kläderna ska kunna stå emot både kulor från automatvapen och pistoler."---

https://www.svt.se/nyheter/nya-trenden-skottsakra-vastar-for-barn

2018:

Barn i Burlöv bär skottsäker väst när de går till skolan.

https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/vara-barn-gar-till-skolan-i-skottsakra-vastar/

2021:

"Rapporter om fotbollsträningar som ställs in av rädsla för att ungdomarna ska råka illa ut på väg till eller från träning.

Föräldrar som accepterat att deras barn bär skyddsväst.

Barn som inte får leka ute.

Det är några bilder av ett Sverige där skjutningar blivit en del av vardagsbilden."---

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/nya-vardagen-utegangsforbud-skyddsvast-och-installd-fotboll/

På min tid kunde läraren klaga om man kom till skolan i gympadojor i regnet eller utan mössa på vintern. Vad reagerar dagens lärare på? "Men lille gubben- har du glömt den skottsäkra västen hemma igen? Du vet ju vad jag har sagt till dig- nu får du stanna inne på rasterna, och du får inte stå vid fönstret!"

I Colombia har ett företag som tillverkar skottsäkra västar nu börjat göra kläder för barn. Massakern på en skola i Newtown där 20 barn dödades startade efterfrågan.
  • Redigerat 2021-08-30 18:37 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2021-08-30 19:05
#259

Under måndagen kallades polisen till en grundskola i Örnsköldsvik sedan en elev uppträtt hotfullt mot en ur skolpersonalen. Eleven är enligt polisen minderårig men man är i övrigt förtegen om händelsen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/polis-kallades-till-skola-i-ornskoldsvik-elev-agerade-hotfullt

Under måndagen kallades polisen till en grundskola i Örnsköldsvik sedan en elev uppträtt hotfullt mot en ur skolpersonalen. Eleven är enligt polisen minderårig men man är i övrigt förtegen om händelsen.
[Jimmy.L]
2021-09-02 07:00
#260

Under tio år har Skolinspektionen granskat hur elever och lärare upplever bland annat trygghet och studiero i skolan. Resultatet, som kom i dag, visar stora skillnader mellan olika skolor. En tydlig trend är dock att färre elever känner sig trygga i skolan.
https://www.svt.se/nyheter/minskad-trygghet-i-skolan-oroar-skolinspektionen

Under tio år har Skolinspektionen granskat hur elever och lärare upplever bland annat trygghet och studiero i skolan. Resultatet, som kom i dag, visar stora skillnader mellan olika skolor. En tydlig trend är dock att färre elever känner sig trygga i skolan.
[Jimmy.L]
2021-09-09 08:08
#261

Utbildningsnämnden tog i förra veckan beslut om att ha kameraövervakning på Helenelundskolan och Gärdeskolan. Orsaken är att skolorna inte lyckats få bukt med bland annat skadegörelse och droganvändning.
https://www.mitti.se/nyheter/kamerabevakning-ska-stoppa-knark-och-skadegorelse-pa-grundskolor/repuhD!0SaBb3ywJm6OKU@8vE8Fg/

Personalen räcker inte till för att hålla koll på alla elever
[Göstage]
2021-09-13 08:44
#262

Dags att göra upp med den otrygga skolmiljön, skriver Ebba Busch, partiledare och Christian Carlsson, skolpolitisk talesperson (KD) på Aftonbladet debatt.

"Under socialdemokraternas tid vid makten har otryggheten i skolan ökat. De senaste tio åren märks en negativ trend och både lärare och elever upplever att tryggheten har minskat.

Situationen har nu blivit så allvarlig att var femte elev i årskurs 9 uppgav förra året att de inte känner sig trygga i skolan, det visar Skolenkäten från Skolinspektionen.

Ordningsproblemen i skolan har funnits alltför länge, men resultatet kan exempelvis jämföras med att 9 av 10 elever kände sig trygga tio år tidigare.

Ordningsproblemen och otryggheten – med våld, stök och kränkningar – gör att många barn och unga mår dåligt och hamnar efter i skolan. Sedan tidigare vet vi att över hälften av eleverna uppgett att andra elever stör ordningen i klassrummet, så att de inta kan arbeta i lugn och ro.

Särskilt upprörande är att allt färre elever upplever att lärare ingriper om någon trakasseras. Detta avslöjades även i Friendsrapporten 2021, där det framkom att nära hälften av högstadieeleverna upplever att skolpersonalen inte alltid agerar när elever kränks"---.

KD: Stöket måste bort – ge lärarna tydligare befogenheter i skollagen
[Jimmy.L]
2021-09-13 16:05
#263

En 16-årig pojke åtalas vid Linköpings tingsrätt för sexuellt ofredande efter att lagt ut pornografiska bilder och filmer i klassens grupp på Snapchat.

Porren och skrivna kommentar var riktade mot en flicka i klassen. Brottet begicks den 29 januari i år och 16-åringen åtalas nu för ett fall av sexuellt ofredande, samt ett fall av ofredande.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/lade-ut-porr-i-klassens-snapchatgrupp-16-aring-atalas

En 16-årig pojke åtalas vid Linköpings tingsrätt för sexuellt ofredande efter att lagt ut pornografiska bilder och filmer i klassens grupp på Snapchat.
[Jimmy.L]
2021-09-16 17:44
#264

Situationen där en man tar kontakt med kvinnliga lärare och barn i Perstorp på ett otäckt sätt har eskalerat efter sommarlovet. Många rykten florerar och polisen medger att det finns en risk att någon tar lagen i egna händer.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/stor-oro-i-perstorp-skolbarn-bussas-mellan-skolorna

Situationen där en man tar kontakt med kvinnliga lärare och barn i Perstorp på ett otäckt sätt har eskalerat efter sommarlovet. Många rykten florerar och polisen medger att det finns en risk att någon tar lagen i egna händer.
[Jimmy.L]
2021-09-17 07:31
#265

Flera elever på Råsunda skola har blivit bestulna. "Vita Nikeskor verkar eftertraktade", säger rektorn Susanna Franzén.
https://www.mitti.se/nyheter/skostolder-pa-rasunda-skola-flera-elever-drabbade/repuin!XLToiT@LfatdKUOpq91O1Q/S

Annons:
[Jimmy.L]
2021-10-05 08:21
#266

Skolgårdskonflikterna har nästan försvunnit sedan Glänningeskolan införde gemensamma rastaktiviteter på alla raster.
Tre fritidspedagoger planerar och håller i lekarna och alla som vill får vara med

https://sverigesradio.se/artikel/mindre-brak-och-stok-sa-lyckades-glanningeskolan

Skolgårdskonflikterna har nästan försvunnit sedan Glänningeskolan införde gemensamma rastaktiviteter på alla raster. Tre fritidspedagoger planerar och ...
[Jimmy.L]
2021-10-06 11:47
#267

Johan, 8, har adhd och skolans krav blir extra svåra för ­honom. Klass­kompisarna har varit det enda ”roliga”. När han lyftes bort från klassen blev han deprimerad och sjukskriven i månader.
https://www.mitti.se/nyheter/deras-8-arige-son-blev-sjukskriven-efter-skolans-beslut/repuje!BYKZWHnzTtl5XnTrQ9HQ/

Enskild undervisning. Föräldrarna starkt kritiska
[Göstage]
2021-10-08 07:48
#268

En tolvårig judisk flicka har på en skola i Malmö utsatts för trakasserier , och nu utreder DO om skolan vidtagit tillräckligt för att ge flickan skydd och stöd.

Sedan i våras har en tolvårig flicka i Malmö trakasserats i skolan och på sociala medier på grund av sin judiska bakgrund. Nu utreder Diskrimineringsombudsmannen (DO) om skolan har vidtagit tillräckliga åtgärder.
[Jimmy.L]
2021-10-08 08:02
#269

#268: Förvånar mig inte att det sker i Malmö.

[Jimmy.L]
2021-10-10 07:20
#270

När dottern kom hem från skolan och berättade att hon kallats för ”jävla horunge” flera gånger fick Malin Meekatt Birgersson nog.

Nu vill hon skapa engagemang för att få till en förändring i landets skolor.

– Det här är inte okej. Hon och hennes kompisar ska inte behöva höra sånt.

https://www.expressen.se/kvallsposten/malins-ilska-efter-glaporden--mot-dottern-vidriga-saker/

Har tröttnat på klimatet i landets skolor: ”Det är inte okej”
[Jimmy.L]
2021-10-15 08:09
#271

”Horunge” och andra kränkande tillmälen är något som används frekvent bland elever på Lagaholmskolan i Laholm, enligt föräldern Malin Meekatt Birgersson som nyligen slog larm i media. Ett språkbruk som utbildningschefen i Laholm, Richard Mortenlind, känner igen.

– Varken elever eller lärare ska behöva höra det. När det förekommer måste man reagera, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/laholms-utbildningschef-sa-arbetar-vi-mot-det-harda-spraket

”Horunge” och andra kränkande tillmälen är något som används frekvent bland elever på Lagaholmskolan i Laholm, enligt föräldern Malin Meekatt Birgersson som nyligen slog larm i media. Ett språkbruk som utbildningschefen i Laholm, Richard Mortenlind, känner igen. – Varken elever eller lärare ska behöva höra det. När det förekommer måste man reagera, säger han.
[Göstage]
2021-10-19 07:37
#272

"Vad som skulle kunna vara berättelser från en krigszon är något helt annat", skriver Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande på Lärarförbundet när hon på Aftonbladet debatt påminner om den arbetsmiljö som är vardag för många skolanställda - något som återigen framkommit vid ännu en undersökning.

De drygt 1 000 lärare som svarat på undersökningen berättar om en arbetsmiljö där hot och våld är skrämmande vanligt.

Varannan har utsatts för fysiskt våld av elever. Sju av tio har upplevt situationer där elever betett sig aggressivt eller allmänt hotfullt.

Tyvärr är det inte heller ovanligt att vårdnadshavare beter sig illa. Nästan var fjärde lärare i de här skolformerna har varit med om att vårdnadshavare sagt kränkande eller nedvärderande saker."---

Lärarförbundet: Varannan har utsatts för fysiskt våld av elever
Annons:
[Jimmy.L]
2021-10-28 17:46
#273

Den nybyggda Tallhagsskolan i Kalmar har fått stänga för dagen och skicka hem elever på grund av problem med elever som satt igång brandlarmet. Det bekräftar Karin Alkeberg, som är biträdande rektor, för P4 Kalmar.

Enligt uppgifter till P4 Kalmar så ska det handla fem brandlarm som gått bara i dag, torsdag, och totalt nio brandlarm under hela veckan.

https://sverigesradio.se/artikel/just-nu-larmsabotage-stanger-skola-elever-skickas-hem

Den nybyggda Tallhagsskolan i Kalmar har fått stänga för dagen och skicka hem elever på grund av problem med elever som satt igång brandlarmet. Det bekräftar ...
[Göstage]
2021-10-29 11:59
#274

Lärare tröttnade på hatmeddelanden klassens elever emellan, läste upp dem på obligatoriskt föräldramöte. Målsmännen uppges ha blivit "chockade".

Läraren Maria Ohlin på Bergaskolan i Kungsängen tröttnade på att eleverna kallade varandra för kränkande saker och använde ett grovt och ovårdat ...
[Jimmy.L]
2021-10-29 18:03
#275

#273: Efter den omfattande skadegörelsen på Tallhagsskolan i Kalmar ska man nu sätta upp kameror i korridorerna.

Rektor Andreas Hjortenkrans säger till P4 Kalmar att de inte är nöjda med utvecklingen som varit och att det är en liten grupp elever som förstör för alla.

https://sverigesradio.se/artikel/kameror-satts-upp-pa-tallhagsskolan-efter-omfattande-skadegorelse

Efter den omfattande skadegörelsen på Tallhagsskolan i Kalmar ska man nu sätta upp kameror i korridorerna. Rektor Andreas Hjortenkrans säger till P4 Kalmar ...
[Jimmy.L]
2021-11-01 07:22
#276

17-åriga Maja Eriksson var mobbad under nästan hela sin grundskoletid på Stålbroskolan i Lesjöfors. Skolan lyckades inte göra tillräckligt och det fick allvarliga konsekvenser för henne. Nu ber Filipstads kommun Maja om ursäkt.

– Det känns ju bra att de bryr sig och att de visar att det här är fel, säger Maja.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/filipstads-kommun-ber-mobbade-maja-17-om-ursakt

17-åriga Maja Eriksson var mobbad under nästan hela sin grundskoletid på Stålbroskolan i Lesjöfors. Skolan lyckades inte göra tillräckligt och det fick allvarliga konsekvenser för henne. Nu ber Filipstads kommun Maja om ursäkt. – Det känns ju bra att de bryr sig och att de visar att det här är fel, säger Maja.
[Jimmy.L]
2021-11-04 07:19
#277

Förra året anmäldes nästan 1 300 kränkningar inom grundskolan i Jönköpings kommun. Det är dubbelt så många som under 2016. Men barn- och elevombudet i Jönköpings kommun är inte orolig för ökningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/dubbelt-sa-manga-krankningar-i-skolan-pa-fem-ar

Förra året anmäldes nästan 1 300 kränkningar inom grundskolan i Jönköpings kommun. Det är dubbelt så många som under 2016. Men barn- och elevombudet i Jönköpings kommun är inte orolig för ökningen.
[Jimmy.L]
2021-11-16 12:53
#278

Pedagoger i Malmös förskolor berättar om hur barnen skiljer mellan vad som är ”haram” och vad som är ”halal”. Småflickor klagar över att deras slöja kliar, men vet med sig att föräldrarna förbjuder dem att ta av den.
Förbjud alla synliga religiösa symboler i skolan och förskolan efter fransk modell, skriver Amineh Kakabaveh.

https://www.expressen.se/debatt/forbjud-sloja-i-alla--skolor-och-forskolor/

Pedagoger i Malmös förskolor berättar om hur barnen skiljer mellan vad som är ”haram” och vad som är ”halal”. Småflickor klagar över att deras slöja kliar, men vet med sig att föräldrarna förbjuder dem att ta av den, skriver Amineh Kakabaveh.
[Göstage]
2021-11-19 07:48
#279

Karin Pihl på GP:s ledarsida uppmärksammar hoten och våldet mot lärarna i våra skolor. Inget nytt ämne, men inget verkar ske i positiv riktning- snarare det motsatta.

"Hot och våld är vardag för många lärare i Sverige, visar en rapport från Lärarförbundet. Bland högstadielärarna svarar nästan en tredjedel att hot och våld är ett ganska eller mycket stort problem på skolan. Lika många svarar att de under 2020 personligen blivit utsatta för hot om våld vid ett specifikt tillfälle. Åtta procent uppger att det händer varje vecka. 16 procent av högstadielärarna – alltså mer än var sjätte lärare – har blivit utsatt för fysiskt våld minst en gång under fjolåret. Dessutom har var femte högstadielärare blivit utsatt av verbala trakasserier av vårdnadshavare."---

"Om läraren inte är den självklara auktoriteten kommer någon annan att träda i dess ställe – vilket i många svenska klassrums fall är de stökiga eleverna, som lär sig att de kan göra som de vill på lärarens och de andra elevernas bekostnad.

Det kan bli särskilt problematiskt i mötet med elever som har bakgrund i en annan kultur, där vuxenauktoritet uttrycks på ett helt annat sätt. Den elev som är van vid att vuxna intar en mer traditionell roll kan tappa respekten för en lärare som agerar enligt den svenska, mjuka normen.
För att komma tillrätta med hoten och våldet krävs en attitydförändring. Det måste bli slut med daltandet, annars kommer många välja bort läraryrket."

Hot från elever och föräldrar och ibland ren misshandel. Det är i dag vardag för många lärare i Sverige. Läraren ”Susanna” utbildade sig till lärare för att
Annons:
[Göstage]
2021-11-22 05:07
#280

#278 Ny uppmärksamhet på hedersproblematiken i Malmös förskolor.

Barn som inte får hålla handen med någon av det andra könet eller inte får gå med bara ben en varm sommardag. Det förekommer på Malmös förskolor, visar en rapport från förskoleförvaltningen.
[Jimmy.L]
2021-11-22 08:00
#281

Under en vecka i höstas gick brandlarmet på Norrstrandskolan fyra gånger. Eleverna fick utrymmas i väntan på räddningstjänsten – som aldrig hittade några brinnande lågor inne i skolan.

– De flesta tycker att det är skitjobbigt och jättetråkigt att behöva gå ut hela tiden, säger sjundeklassaren Isac Johansson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/fyra-brandlarm-pa-en-vecka-sitter-pa-helspann-pa-lektionen

Under en vecka i höstas gick brandlarmet på Norrstrandskolan fyra gånger. Eleverna fick utrymmas i väntan på räddningstjänsten – som aldrig hittade några brinnande lågor inne i skolan. – De flesta tycker att det är skitjobbigt och jättetråkigt att behöva gå ut hela tiden, säger sjundeklassaren Isac Johansson.
[Jimmy.L]
2021-12-03 08:14
#282

Enligt Lärarnas riksförbund i Malmö känner uppemot en fjärdedel av medlemmarna som undervisar på högstadienivå sig pressade av föräldrar och elever.

– Synpunkter kring undervisning och betygsättning blir allt vanligare, och respekten saknas, säger Johan Åström, förbundsordförande i Malmö.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lararnas-riksforbund-larare-i-malmo-kanner-sig-handlingsforlamade

Enligt Lärarnas riksförbund i Malmö känner uppemot en fjärdedel av medlemmarna som undervisar på högstadienivå sig pressade av föräldrar och elever. – Synpunkter kring undervisning och betygsättning blir allt vanligare, och respekten saknas, säger Johan Åström, förbundsordförande i Malmö.
[Göstage]
2021-12-07 06:41
#283

"282 Linda Jerneck på Expressens ledarsida har full förståelse för den lärare i Malmö som fick ett bryt över vanartiga niondeklassare och kallade dem för för ”fucking jävla femåringar”. Hon har heller ingen misskund med curlande föräldrar som hänger ut lärare på nätet, och/eller ställer kravspecifiering på sina barns betyg.

Rektorer som fegar ur och jamsar med gnällföräldrar för att rädda den dåliga affär ett negativt omdöme på sociala medier innebär hör till samma bild ur verkligheten, menar hon. Bra rutet!

Kundskolans mardrömslika skapelse: curlade ungar och kravmaskiner till vårdnadshavare.
[Göstage]
2021-12-07 06:44
#284

#283 Betygen blir högre medan kunskapsnivån står still, konstaterar facktidningen Ämnesläraren.

En skola där elever ses som kunder hos företag och kommuner som är rädda att väljas bort för att eleverna vet att de kan få högre betyg någon annanstans. Många pekar ut marknadiseringen av skolan som den främsta anledningen till att betygen ökar i alla ämnen. Men är det verkligen hela förklaringen?
kamera0710
2021-12-07 11:35
#285

Debattinlägg i Aftonbladet:

"Betygsättning är en myndighetsutövning som måste respekteras!

Tyvärr är denna utveckling en av de negativa effekterna av en konkurrensutsatt skolmarknad där elever och föräldrar främst betraktas som kunder, som köper en vara och skolorna tvingas till en ohälsosam tävling för att säkra finansieringen av skolverksamheten.

Med nuvarande system för skolpeng innebär varje ytterligare elev en ekonomisk vinst, så länge man kan fylla på i befintliga klasser, och motsvarande förlust för de skolor som tappar elever från redan etablerade klasser.

Marknadstänkandet som tagit över skolan har inneburit att skolans huvuduppdrag kommit bort.

Fokus ska vara att bilda och utbilda, och därefter ska eleverna få det betyg som överensstämmer med det resultat som eleverna redovisat.

Kunskap är ingen marknad och betyg inte en vara som kunden vid missnöje kan reklamera."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/8QjQrE/larmet-fran-lararna-vi-pressas-att-andra-betyg?fbclid=IwAR3poCJz0L105_SfLMeDOUqy10Oj8YrPaCHUPMwwkejCDyNkw2ZkPA4A5Po

Lärarnas riksförbund: Mer än var fjärde utsatt för påtryckningar av föräldrar
  • Redigerat 2021-12-07 11:35 av kamera0710
[Göstage]
2021-12-12 08:22
#286

"Om inte föräldrarna respekterar läraren kan vi inte förvänta oss att barnen ska göra det", påpekar Karin Pihl på ledarplats i GP.

Mammor och pappor som ringer läraren gör sina barn en björntjänst. Föräldrar måste sluta hota lärarna om betygen. Vad gör en förälder om han eller hon inser
Annons:
[Göstage]
2021-12-14 10:24
#287

"Även om vuxna och lärare ska föregå med gott exempel så måste det någonstans få finnas en gräns på vad för skit en ska behöva ta på sin arbetsplats. Det måste också få finnas en gräns på hur jävla dumt föräldrar får bete sig. Och den gränsen har för längesen passerats för alldeles för många," skriver Nina Campioni på Aftonbladet Family.

Alla lärare borde få äta lunch på guldtallrik. Högstadielever kan nämligen absolut bete sig som femåringar. Helt ärlig
[Jimmy.L]
2021-12-16 07:08
#288

Fredrik Malmer som bland annat är rektor på en resursskola för elever med särskilda behov i Katrineholm är kritisk till att polisen slutat med förebyggande hundsök efter narkotika på skolor i kommunen. Nyligen hittades hasch på hans skola.

– Det är synd, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/rektorn-kritisk-till-polisens-beslut-efter-att-knark-hittats-i-hans-skola-synd

Fredrik Malmer som bland annat är rektor på en resursskola för elever med särskilda behov i Katrineholm är kritisk till att polisen slutat med förebyggande hundsök efter narkotika på skolor i kommunen. Nyligen hittades hasch på hans skola. – Det är synd, säger han.
[Jimmy.L]
2021-12-25 08:03
#289

Det blir inga drogtester på högstadieskolorna i Sölvesborg under det här läsåret. Skolsköterskorna behöver komma ikapp efter distansundervisningen.

"Och under senare delen av hösten har covid-vaccineringen tagit den tid som funnits kvar", säger Martin Åsman som är kommunens utbildningschef.

https://sverigesradio.se/artikel/drogtester-pa-hogstadiet-drojer

Det blir inga drogtester på högstadieskolorna i Sölvesborg under det här läsåret. Skolsköterskorna behöver komma ikapp efter distansundervisningen."Och ...
[Jimmy.L]
2022-01-04 08:46
#290

En machokultur som får killar att kränka och i värsta fall slå andra killar i skolan. Eller att använda nedsättande könsord mot tjejer i korridorerna. SVT Uppsala besökte Gröna Dalenskolan i Bålsta och en speciallektion där eleverna diskuterar hur man ska och inte ska vara mot varandra.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/pa-schemat-i-sjunde-klass-i-habo-sla-och-krank-inte-dina-klasskompisar

En machokultur som får killar att kränka och i värsta fall slå andra killar i skolan. Eller att använda nedsättande könsord mot tjejer i korridorerna. SVT Uppsala besökte Gröna Dalenskolan i Bålsta och en speciallektion där eleverna diskuterar hur man ska och inte ska vara mot varandra.
[Jimmy.L]
2022-01-15 17:28
#291

En 15 år gammal pojke har åtalats misstänkt för att ha sexofredat en 14-årig flicka. Sexofredandet ska ha skett på en grundskola i Eskilstuna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/pojke-atalas-for-sexofredande-pa-grundskola-i-eskilstuna

En 15 år gammal pojke har åtalats misstänkt för att ha sexofredat en 14-årig flicka. Sexofredandet ska ha skett på en grundskola i Eskilstuna.
[Jimmy.L]
2022-01-19 07:27
#292

Uppemot var femte elev upplever att omklädningsrummet är den mest otrygga och utsatta platsen i skolan, det visar Friendsrapporten från 2021. Men trots det är det många skolor som fortfarande saknar insynsskydd till duscharna, visar en enkät som SVT Nyheter Jönköping gjort.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/flera-skolor-saknar-trygga-skolduschar

Uppemot var femte elev upplever att omklädningsrummet är den mest otrygga och utsatta platsen i skolan, det visar Friendsrapporten från 2021. Men trots det är det många skolor som fortfarande saknar insynsskydd till duscharna, visar en enkät som SVT Nyheter Jönköping gjort.
[Jimmy.L]
2022-01-26 08:31
#293

Lärare och elever har vittnat om problem inom Internationella engelska skolan.

Nu larmar även ett fackligt skyddsombud om stress och ohälsa.

Flera lärare har drabbats av panikattacker på grund av arbetsbelastningen, står det i anmälan till Arbetsmiljöverket.

”Det råder bristande kunskap kring systematisk arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen”, skriver ombudet.

https://www.expressen.se/nyheter/skyddsombudets-larm-larare-far-panikattacker/?referrer=todays-news

Lärare och elever har vittnat om problem inom Internationella engelska skolan, IES. Nu larmar även ett fackligt skyddsombud om stress och ohälsa.
Annons:
[Jimmy.L]
2022-01-28 06:45
#294

10-åriga Nellie Wirdeman på Saltöskolan i Karlskrona är en av skolans trivselledare. Genom att ordna lekar för de mindre barnen ska hon förebygga mobbning och utanförskap.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/traffa-eleverna-pa-saltoskolan-som-ar-trivselledare

10-åriga Nellie Wirdeman på Saltöskolan i Karlskrona är en av skolans trivselledare. Genom att ordna lekar för de mindre barnen ska hon förebygga mobbning och utanförskap.
[Jimmy.L]
2022-01-29 07:25
#295

I regeringens nationella plan understryks vikten av ordningsregler i den svenska skolan. Ändå blir det ramaskri när sådana regler upptäcks och dessa understryker att eleven inte bara har rättigheter, skriver Ann Heberlein och Anna-Karin Wyndhamn.

https://www.expressen.se/debatt/elever-behover-regler-inte-vardegrunds-fluff/

I regeringens nationella plan understryks vikten av ordningsregler i den svenska skolan. Ändå blir det ramaskri när sådana regler upptäcks och dessa understryker att eleven inte bara har rättigheter, skriver Ann Heberlein och Anna-Karin Wyndhamn.
[Göstage]
2022-01-29 07:32
#296

#295 👍

kamera0710
2022-01-29 07:45
#297

Kanske är det lika bra att lagstifta om en enhetlig skoluniform i alla offentligt finansierade skolor, så att diskussionen om klädsel kan läggas åt sidan.

Personligen skiter jag annars fullständigt i hur folk väljer att klä sig på sin lediga tid, utan är liberal ut i fingerspetsarna på den punkten. Vill någon störa sig på min klädsel får hen självklart göra det. (Jag vet att en del modetyckare stör sig väldeliga på exempelvis Fjällrävenryggsäckar. Har burit och slitit ut ett antal sådana under 40 års tid och tänker fortsätta med det. Inte för att det är trendigt utan för att den är så smidig.)

  • Redigerat 2022-01-29 08:01 av kamera0710
kamera0710
2022-01-29 16:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#298

Så sant. På IES hade hon nog inte fått sitt efterlängtade jullov…

[Jimmy.L]
2022-02-15 13:19
#299

Något har exploderat på en skola i Trosa.

Strax innan klockan 12 larmades polisen om att en hög smäll hörts på skolan.

– Vi är på plats för att få lite klarhet i det här, säger Björn Öberg, presstalesperson för polisregion Öst.

I nuläget är det oklart vad som har exploderat, men polisen misstänker att det kan röra sig om någon slags smällare, enligt Björn Öberg.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/explosion-paa-skola.77RKA6nPx

Något har exploderat på en skola i Trosa.
[Jimmy.L]
2022-02-16 08:20
#300

Spindlar som hittats på skolor i Sandviken har visat sig vara en dödligt giftig art, rapporterar Arbetarbladet.
https://www.expressen.se/nyheter/livsfarliga-spindlar-hittade-pa-skola/?referrer=todays-news

Spindlar som hittats på skolor i Sandviken har visat sig vara en dödligt giftig art, rapporterar Arbetarbladet.
Annons:
[Göstage]
2022-02-16 08:31
#301

#301 Kan det vara ondskefulla liberala skolpolitiker som är i farten? 👀

[Jimmy.L]
2022-02-16 08:48
#302

#301: 😁🕷

[Göstage]
2022-02-16 11:50
#303

Över 300 inlägg, nu tar en ny tråd vid.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: