Annons:
Etikettdebatt
Läst 1775 ggr
[Göstage]
9/23/18, 7:58 AM

Vad tycker du om public service?

"Med stort intresse har jag följt nyheterna om hur dansk public service nu stöps om. I veckan presenterade DR sitt stora sparpaket på 20 procent av budgeten. En hel del underhållning och sport ryker, liksom anställningarna för cirka 400 personer. Den borgerliga regeringen, i armkrok med Dansk folkeparti, har drivit igenom förändringen. Uppdraget blir tydligt smalare, inriktat på nyheter, folkbildning, barnprogram och dansk kultur, och det slås fast att verksamheten har sin bas i demokrati och kristen tradition."---

https://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/public-service-fruktar-en-dansk-skalle/

Vad tycker du om vår egen public service? Vad är bra, vad skulle du kunna vara utan på SR och SVT? (Glöm alltså TV4 med flera övriga kanaler!)

Annons:
[Jimmy.L]
9/23/18, 8:00 AM
#1

Dom borde vara mer opartiska vid rapportering. Under valet tog dom ju märkliga beslut mot SD:

[Göstage]
9/23/18, 8:30 AM
#2

Jag skulle i princip kunna avvara "allt" - det kan gå en hel dag utan att jag knäpper på radio och TV numera.  Som många brukar påpeka kan man ju dessutom byta kanal om det är något som inte intresserar. Samtidigt finns det program jag skulle sakna trots att jag aldrig hör eller ser på dem.

På TV tycker jag att man kunde undvara  de där flamsiga lekprogrammen på bästa sändningstid på fredag. En massa kändisar som springer mellan soffor och skriker i tramsiga lekar som de själva tycks ha roligast åt - det tycker jag inte är så mycket public service. Sådant jag gillar på TV är bland annat Vetenskapens värld och Uppdrag granskning. En del sportsändningar tittar jag på, men tyvärr går ju rätt mycket sportevenemang förbi public service numera, inte sällan blir det en del udda sporter som bereds utrymme som "ersättning".

På radio spolar jag konsekvent P3. Tror inte att jag lyssnat på den kanalen på mer än tjugo år -verkar inte vara mycket till public service där heller. Program på radion som jag skulle sakna fast jag hör på dem alldeles för sällan är Naturmorgon, Vetenskapsradion historia och God morgon världen. Nyheter och väderrapporter har förstås sin givna plats på public service.

[Göstage]
9/24/18, 12:00 PM
#3

"Den borgerliga regeringen beslutade tidigare i år tillsammans med DF att public service ska krympas med 20 procent, över 700 miljoner svenska kronor. I dagarna presenterades sparpaketet: Det blir färre tv-kanaler, färre radiokanaler, mindre sport, mindre underhållning, färre livsstils-program, bantad administration, och flera hundra indragna tjänster. Man kan aldrig veta helt säkert, men sannolikt leder nedskärningarna inte till den danska demokratins fall utan i stället till ett mer fokuserat public service med mindre trams. För bland public service-juvelerna finns otroligt mycket vulgärt bling-bling som med fördel kan rensas ut."---

"Det är inte bara skräp-tv av det här slaget som kan skäras bort utan att det har någon menlig inverkan på demokratin. När Weekendavisens reportrar i våras åkte ut till ”DR-byen” – det mångmiljardkomplex där public service-bolaget numera håller till – och pratade med medarbetarna, framträdde bilden av en organisation fullständigt nedlusad av möten, konsulter, tittarundersökningar, visioner, läckra flyers, ekologiska frukostbullar, möten och åter möten. Så många mellanchefer som måste synas och höras och bli tillfrågade innan idé kan bli verklighet. Så lite journalistik för så mycket pengar."---

"Det är nämligen inte nödvändigtvis de råbarkade nationalistpopulisterna som är det mest akuta hotet mot god public service. Ibland kommer hotet inifrån; från allt det trams och flams som produceras och pumpas ut i offentligheten; från resursslukande HR- och kommunikationsavdelningar; från en nyhetsförmedling som alltför ofta präglas av förutsägbara frågor och perspektiv, av snäva vinklar och närsynt rapportering, och av hetsiga debatter i stället för smart fördjupning. I Danmark och annorstädes."---

"Det nya ramverket bär den liberal-konservativa regeringens signum. Danmark har inte blivit som Ungern, jag lovar."

https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/danmark-har-inte-blivit-som-ungern-jag-lovar/

Nog känns mycket av svensk public service igen i Susanna Birgerssons beskrivning av DR?

[Göstage]
9/24/18, 11:17 PM
#4

#3 Håkan Boström på GP är ännu en som inte tycker att det skulle vara katastrof om Public Service budget stramas åt en smula så att man fick sovra i utbudet:

"Förra veckan kom beskedet att Danmarks Radio, som även sänder TV, tvingas skära ned sin budget med 20 procent. Bakgrunden är ett krav från den borgerliga regeringen i Köpenhamn. Ett beslut som även har förhandlats fram med stöd av Dansk Folkeparti."---

"Beskedet har väckt ett ramaskri bland svenska vänsterdebattörer. Det har varit den vanliga litanian om att Trump, Putin och Sverigedemokraterna tar över landet om samma sak skulle hända i Sverige. ”Medieslakt” ropade till exempel Aftonbladets ledarsida i fredags. Men det som framförallt kommer bantas i vårt södra grannland är sport, underhållning, livsstilsprogram och utländska TV-serier. Knappast någon katastrof för demokratin."---

"SVT och SR ska stå upp för kritisk rationalism, genom kvalificerad, oberoende journalistik och genom att låta olika åsikter brytas mot varandra. Det är inte alltid man lever upp till det idag. Men principen är värd att försvara – inte minst mot dem som menar att Public Service ska genomsyras av en speciell värdegrund eller ideologi. Men även mot dem som inte ser problemet med polariserade världsbilder i ett litet land som Sverige.

Däremot finns det ingen anledning för Public Service att ägna sig åt bred underhållning. Den fixering vid publiksiffror som länge präglat framförallt SVT och radions P3 underminerar snarast uppdraget. Det finns med andra ord skäl för svenska politiker att titta närmare på det danska exemplet. Utrymmet för att skära ned på Public Service är stort även i Sverige. Det skulle till och med gå att samtidigt förstärka den kvalificerade journalistiken – givet att man gör ordentliga omprioriteringar."--- 

http://www.gp.se/ledare/boström-danmark-visar-vägen-1.8880616

[Göstage]
2/17/19, 9:31 AM
#5

Jag har redan svarat på frågan jag själv ställde i TS, men jag kan tillägga kulturnyheterna kan jag i dagens läge undvara, såväl i radio som på TV.

Paulina Neuding skriver några sanningens ord i GP:

"Kulturnyheterna i SVT har blivit omistlig TV. Inte så mycket om man är intresserad av vad som händer i kulturvärlden – där ger Kulturnyheterna varken vidare överblick eller fördjupning – utan om man vill få in inblick i en världsbild där kulturen i första hand är en fråga om politisk kamp, och den politiska kampen ytterst handlar om olika på förhand utpekade gruppers representation."--- 

"Det finns förstås mycket att invända mot att redaktionen på Kulturnyheterna uppenbarligen har bestämt att de få minuter man har till förfogande används bäst till att räkna människor av en viss sort. Det utgör en politisering av utbudet. SVT, som hade kunnat vara en lägereld för svenskar att samlas vid i en tid av tilltagande splittring, väljer ständigt att alienera de tittare som inte delar en progressiv världsbild. Det gäller kanske i första hand nöjesutbudet – när ett barn kallas upp på scenen under Melodifestivalen för att hålla ett brandtal om genderfluiditet blir det en tydlig signal till en stor del av publiken att man inte är intresserad av huruvida de stänger av teven eller inte."---

http://www.gp.se/debatt/svt-är-besatt-av-att-räkna-och-sortera-människor-1.13424057

Man känner ju ABK:s anda vila över redaktionerna, eller var hon bara en produkt av den omgivning hon vistades i?

[Göstage]
3/3/19, 4:31 PM
#6

Lyssnarna vänder Sveriges Radio ryggen, enligt analytiker.

”Lyssnarna försvinner iväg någon annanstans” säger medieanalytikern Olle Lidbom i Mediepodden. Han presenterar interna siffror inifrån Sveriges Radio som visar att vissa klipp når så lite som 800 lyssnare. Och ett välrenommerat program som Studio Ett når endast 7000 lyssnare i digitala format en vanlig vecka. – Jag blev chockad när jag såg de siffrorna, säger han i podden.

Interna siffror inifrån Sveriges Radio skvallrar om att mediekonsumenterna överger public service-jätten i allt större utsträckning. Den slutsatsen drar medieanalytikern Olle Lidbom i Mediepodden där han bland annat presenterar interna siffror inifrån Sveriges Radio."---

"Frågan är om målgruppen istället konsumerar samma program genom digitala format, men där ser det riktigt dystert ut. Duon konstaterar att det är svårt att exakt veta de större trenderna då det inte finns några officiella siffror för antalet lyssnare digitalt. Dock har Lidbom kommit över siffror från andra program som skvallrar om hur det ser ut. Han berättar att antalet lyssnare en vanlig vecka på SR Studio Ett i digitalt format uppgår till endast 7000 personer. – Jag blev chockad när jag såg de siffrorna, säger Lidbom."---

https://nyheteridag.se/medieanalytiker-lyssnarna-lamnar-sveriges-radio-i-strid-strom/

"P3 tappar lyssnare och sedan 2015 har andelen svenskar som lyssnat på P3 minskat med 38%. Uppdraget är att nå ”alla unga i Sverige” men nu verkar de lämna P3. Vi pratar med Caroline Pouron som är kanalansvarig på P3 och diskuterar och analyserar."---

http://mediepodden.se/sasong-5/avsnitt-72-kris-for-p3-som-tappat-38-av-lyssnarna-2018-ett-katastrofar/

Annons:
gruvel
3/3/19, 10:47 PM
#7

God trend att SR tappar lyssnare.  Undviker nyheterna som extra betonar  vissa händelser och mildrar/undviker andra i MSM-korrekt anda.   Klar skillnad om t.ex. Trump har sagt något tveksamt/märkligt  jämfört med dito av någon minister som Strandhäll eller Löfvén.  Tar dem istället på nätet där man kan välja vad ta del av.  P2 musik ibland om inte för svår,  medan vetenskap och typ Naturmorgon kan tas på nätet.  Lyssnade förr gärna på Eric Schüldts program.

[Hayabusa]
3/3/19, 11:09 PM
#8

P3 slutade jag lyssna på för ett antal år sedan. P4 lokalradio tycker jag överlag är bra, det är mer reportage & närliggande inslag och inte politiska vinklingar samt flams & trams. Vad det gäller de upprörda känslorna kring Dansk public service så kan det vara bra att räkna upp följande radiokanaler i utbudet:

P1, P2, P3, P5, P6 Beat, P7 Mix, P8 Jazz samt 10 st P4-kanaler. Finns det fog för att sanera lite? Ja, det tycker jag. Jag är en flitig lyssnare och gillar DR, men som sagt - kanalutbudet är överdrivet. 

Att svensk Public Service varje år erhåller 10 miljarder SEK borde kunna diskuteras utan att det blir en massa rabalder om kulturrasism och annat trams.

Carmarino
3/4/19, 2:32 AM
#9

Lyssnar mest på P4 Plus. Bra musik, inte alltför mycket snack, ingen sport som avbryter och inga nyheter. Det går visserligen bara att lyssna på kanalen digitalt, men jag lyssnar via mobilen, så jag har alltid "radion" med mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/6/19, 6:40 AM
#10

Lägre skatteuttag och smalare utbud, kan det vara en vidareutveckling av Public Service? Håkan Boström i GP är inne på den linjen.

"Givetvis ska människor kunna se på underhållning, sport och tävlingsprogram om de vill. Men det är inte alls givet att det ska bekostas via skattsedeln, det vill säga av andra som inte vill se programmen. Nöjeskonsumtion tillhör inte det ”gemensamma bästa”. De kan inte heller försvaras med rättvise- eller solidaritetsargument. Vill vi roa oss kan vi betala det själva. Skattepengar ska gå till väsentligheter."

https://www.gp.se/ledare/dags-att-reformera-public-service-1.14391148

[Göstage]
5/11/19, 9:11 PM
#11

Moderaterna i Stockholms län  har tagit ställning.

"Moderaternas största förbund, förbundet i Stockholms län, vill skrota public service. Förslaget om att partiet på sikt ska verka för att lägga ner SVT, SR och UR röstades igenom på förbundsstämman under lördagen. – Det var en stor seger för friheten, säger Oliver Rykatkin, Mufs andra vice ordförande i Stockholm."---

 https://www.expressen.se/nyheter/ms-storsta-forbund-vill-skrota-public-service-/

[Göstage]
5/12/19, 8:09 AM
#12

#11 De moderater som vill skrota ps kan räkna med starkt stöd från SD-håll.

"Flera tunga SD-företrädare och hela 17 SD-distrikt väntas stå bakom en motion till partiets landsdagar om att kraftigt skära ner SVT och SR. I praktiken betyder SD-förslaget att de ansluter till Moderaterna i Stockholm om att lägga ner SVT och SR i nuvarande form. ”Vi motionärer föreslår att det vänstervridna propagandamaskineriet ska bantas påtagligt och omorganiseras i grunden”, skriver riksdagsledamoten Josef Fransson (SD).---

https://nyheteridag.se/sd-kan-komma-att-ansluta-till-m-linjen-om-att-skara-ner-svt-och-sr/

[Göstage]
5/18/19, 5:34 AM
#13

Väckarklockan ringde för sent, P.S., skriver Ganman, 😴🌛⏰😴 

"Aron Flam, Navid Modiri och en handfull andra har gått före och visat vägen. Medan public service – med g-i-g-a-n-t-i-s-k evighetsbudget – stått och gapat oförstående vid sidlinjen. Man har suttit och sovit under hela detta historiska paradigmskifte. Och nu skruvar feta, lata, mätta journalister på P1, Rapport och Aktuellt nervöst på sig. Det räckte inte att på rutin ringa in Greider, Lindberg och de andra – the usual suspects – för att få trovärdiga analyser. Folk tröttnade. De vill ha nåt annat. Märkligt."

Jens Ganman på Facebook

Annons:
[Göstage]
5/19/19, 1:16 PM
#14

#12 15 distriktsordförande i Sverigedemokraterna föreslår inför partiets landsdagar i höst att   SVT2 och P3 skall säljas ut, skriver TT.

[Göstage]
6/9/19, 2:56 PM
#15

Expressens kulturchef Karin Olsson har förpassat köksradion till källaren att ha "om kriget kommer", och har istället övergått till att "streama podd". 

"P3 blev i mars för första gången mindre än den kommersiella kanalen NRJ, med strax över nio procent av befolkningen i daglig räckvidd i Kantar Sifos PPM-mätning."---

"Och innan vi vet ordet av kommer den gamla köksradion att kännas lika omodern som tjock-tv:n. Hur kommer då lyssningen på hittills stabila kanaler som P1 och P4 att påverkas? Ibland undrar jag om Sveriges Radio, trots dess massiva resurser, verkligen är beredd på den omställningen.---

https://www.expressen.se/nyheter/darfor-har-jag-kastat-ut-min-koksradio/

Jimmie Åkesson behöver nog inte göra allvar av sitt "hot" att lägga ner P3 - istället dör kanalen kanske sotdöden?

[Göstage]
10/1/19, 9:05 AM
#16

Moderater mullrar mot Public Service.

"Statliga medier är i dag skattedopade, semi-kommersiella aktörer, inte värnare av det smala och tråkiga som inte går att producera på annat sätt.

Vårt parti bör ta klivet fullt ut och bestämma sig för ett avskaffande av public service så snart som möjligt, skriver Adam Danieli och Sten Storgärds (M)."---

https://www.expressen.se/debatt/moderaterna-fegar-ur-om-public-service/

En motion om "bantning" av Public Service kommer att behandlas på SD:s riksstämma i höst, meddelades det i våras. (#14)

https://samnytt.se/missnojet-med-public-service-vaxer-inom-moderaterna-och-sverigedemokraterna/

[Göstage]
10/2/19, 1:24 PM
#17

"Kristdemokraternas partistyrelse vill verka för en ny inriktning för SR, SVT och UR. Partiet vill ”skala av krimskramset” och fokusera på kärnverksamheten, skriver KD:s partisekreterare Peter Kullengren i en debattartikel i Dagens Nyheter."---

 https://www.svt.se/kultur/kristdemokraterna-public-service

Verkar ligga nära det motionsställare i SD föreslagit.

[Göstage]
10/3/19, 9:39 AM
#18

Johan Westerholm uppmärksammar på Ledarsidorna den socialdemokratiska reaktionen på andra partiers ifrågasättande av dagens public service.

"Kristdemokraterna ger sig in i mediedebatten och får genast kritik från socialdemokraternas Lawen Redar för att de inte förstår det nya medielandskapet. Dessvärre, för Redar, socialdemokraterna och Sverige är det Redar som inte tycks förstå vad som sker i medielandskapet. Alls."--- 

"I allt väsentligt bygger Redars argumentation på klassisk härskarteknik. Genom att påstå att Kristdemokraterna inte förstår någonting så förminskas behovet av en seriös debatt om public service roll och framtid. Och: Dessvärre är det Lawen Redar som från sin position som tredje vice ordförande i riksdagens kulturutskott som inte begriper någonting om vare sig hur public service idag har valt att lösa sitt uppdrag eller heller hur det nya medielanskapet växer fram. Redar visar alla kliniska symptom på att drömma sig bort till Nordkorea eller dagens Ryssland. Redar står i allt väsentligt närmare Vladimir Putins mediepolitik än något annat."---

https://ledarsidorna.se/2019/10/socialdemokraterna-forstar-inte-det-nya-medielandskapet/

Slutklämmen har likheter med diskussionen i tråden "Public Service - en sista DDR-utpost".

[Göstage]
10/14/19, 12:00 AM
#19

Susanna Birgersson på Expressens ledarsida  är skoningslös mot svensk public service, som hon anser underskattar sina finansiärer - lyssnarna.

 "Folk, också unga människor, längtar efter substans, efter tyngd och allvar, efter tänkvärda tankar. Men de får leta på Youtube snarare än på SVT Play.

Jag tycker om public service. Alltså jag tycker om idén. Tanken att det ska finnas ett brett utbud av journalistik och kvalitetsunderhållning tillgängligt för alla, är tilltalande. Fast vad spelar det för roll, om det vi får se och höra är ensidigt och fördummande? Public service betydelse för demokratin är inte på något sätt magisk, utan avhängigt innehållet.

Fortsätt gärna med melodifestivalen, jag kunde inte bry mig mindre. Men om ni inte börjar behandla tittarna som vuxna, intelligenta varelser, kommer det folkliga föraktet att växa."---

https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/svt-verkar-tro-att-tittarna-ar-idioter/

(Fetstilen är från ledaren.)

[Göstage]
10/18/19, 10:09 AM
#20

"Moderaterna ska utreda SVT:s och Sveriges Radios framtid, men inriktningen är klar: Målet är ett smalare, mer kontrollerat public service med minskad skattefinansiering. Det framgår av de förslag till skrivningar som ett utskott på Moderaternas pågående partistämman i Västerås vill att stämman ska säga ja till."---

TT

Låter ju lovande, bortsett från formuleringen "kontrollerat" - det för tankarna hur det faktiskt är idag, vad gäller den politiska inriktningen. Förhoppningsvis avser man en annan form av kontroll, och resultatet får gärna bli som det danska, #0.

Annons:
[Göstage]
10/30/19, 9:33 AM
#21

Johan Westerholm på Ledarsidan vet var public Service värsta fiende finns:  inom de egna väggarna.

"Public Service största fiende är vare sig en allt mer missnöjd politisk opposition eller finns heller hos nyetablerad fri media. Fienden finns på insidan gestaltad av SVT:s Jan Helin och Helena Olsson som är oförmögna att se sitt eget ansvar och hur de själva agerar. Och inte agerar. Samt naturligtvis med löneanspråk och lönenivåer som en vanlig arbetare eller väljare har svårt att begripa."

https://ledarsidorna.se/2019/10/public-service-ar-sin-egen-storsta-fiende/

[Jimmy.L]
1/19/20, 9:09 AM
#22

– Tack alla som röstar rött. Fuck Jimmie! De orden skrek musikern Matilda ”Mattis” Årestad från scenen mitt under den tv-sända P3 Guld-galan på lördagskvällen. Sveriges Radio tog avstånd från uttalandet som nu har retat upp flera sverigedemokrater. ”Lagbrott, hat mot oliktänkande påhejat med musik och applåder”, skriver SD:s rättspolitiske talesperson Adam Marttinen.

https://www.expressen.se/noje/stora-sd-ilskan-efter-direktsanda-attacken/

[Hayabusa]
1/19/20, 9:23 AM
#23

#22 Den typen av utspel borde ge mig rätt till ett skatteavdrag…varför? Jo, jag är ju med och betalar för PS. 

"Tack alla som gömmer flyktingar!" Vad blir nästa grej? "Tack alla ni som spränger på gatorna!"?

[Jimmy.L]
1/19/20, 9:32 AM
#24

#23 Hon och dom goda skyller sprängningarna säkert på SD.

[Hayabusa]
1/19/20, 9:36 AM
#25

#24 I sann revolutionär anda…

[Göstage]
8/17/20, 9:29 AM
#26

Jörgen Huitfeldt, numera chefredaktör på Kvartal men dessförinnan mångårig reporter på SR, tycker att public service dekat ner sig, med realitysåpan "Gift vid första ögonkastet" som exempel. Han konstaterar avslutningsvis:

"SVT och SR brukar beskrivas som en Radio och TV i allmänhetens tjänst. Men om inte public service visar tillräcklig ödmjukhet inför den allmänhet vars pengar man gör av med och visar det goda omdömet att använda sina 8,56 miljarder på ett mer vettigt sätt kommer betalningsviljan successivt att sjunka och upproret att komma som ett brev på posten. Och då kan vi hamna i en dansk situation, eller något ännu mer radikalt, snabbare än TV-ledningen hinner säga Fri television." 

https://kvartal.se/artiklar/den-som-gapar-over-mycket/

[Hayabusa]
8/17/20, 9:38 AM
#27

#26 Verkligen! Jörgen har sannerligen rätt i sitt betraktande av PS. Det är som ett tvångsabonnemang.

Annons:
[Göstage]
10/1/20, 10:41 AM
#28

Richard Sörman på DGS slår ett slag för att svensk public service skall vara- svensk.

"Svenskar har rätt att förvänta sig att den svenska public service de själva är med och delfinansierar med sina skattepengar förmedlar perspektiv som de kan identifiera sig med. Svensk statlig media ska skapa svensk samhörighet, inte svensk söndring. Det spelar roll vem som talar till människor i svensk radio och tv.

Därför är det rimligt att majoriteten av de människor som arbetar på SR och SvT identifierar sig med Sverige och det typiskt svenska. Det är framför allt rimligt att flertalet av dem inte aktivt engagerar sig för att motarbeta allt vad traditionell svenskhet heter."---

https://detgodasamhallet.com/2020/10/01/richard-sorman-sveriges-radio-ska-naturligtvis-premiera-svensk-identitet/

Vad jag förstått anser uppropsställarna på Sveriges Radio
just att SR "inte speglar Sverige", men då ur ett ett helt annat perspektiv än Sörman.

  • Redigerat 10/1/20, 10:46 AM av [Göstage]
[Göstage]
10/2/20, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Apropå kvotering och public service: när två manliga programledare ledde Aktuellt uppstod förvånade kommentarer på sociala medier- kan man verkligen göra så här?

Skärmdump Twitter.

  • Redigerat 10/2/20, 5:43 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
10/2/20, 5:52 PM
#30

#29: Skandal detta får inte förekomma.

[Göstage]
10/2/20, 5:57 PM
#31

#30 Nej, man börjar nästan tvivla på mänskligheten nu…👀

  • Redigerat 10/2/20, 5:57 PM av [Göstage]
[Göstage]
10/6/20, 9:20 AM
#32

#28 Mats Skogkär genomskådar, som många andra, vad uppropet på SR egentligen handlar om.

"I grund och botten handlar uppropet inte om mångfald, inte om likabehandling eller rättvisa. Det handlar om makt. Makten över public service, över journalistiken som bedrivs där, vems agenda den ska följa. Dagens vänster light eller en mer radikal variant.

"Agendan påverkar programutbudet, hur nyheter vinklas, vilka frågeställningar som anses relevanta och vem som ska få komma till tals. Och, som tidigare konstaterats, är detta också avsikten."---

https://skogkar.se/public-service-radio-och-tv-i-identitetspolitikens-tjanst/

  • Redigerat 10/6/20, 9:21 AM av [Göstage]
[Hayabusa]
10/6/20, 9:45 AM
#33

#32 Självklart handlar det om makt. Med tanke på att media, tämligen drastiskt, förändrats de senaste åren så befinner sig plötsligt vänstern i en utsatt position. De kan inte längre ensamt diktera narrativet (fint ord, va?) - det finns andra infalls- & synvinklar. Dessutom väl underbyggda och inte enbart "jag känner att…" som relativt lätt kan viftas bort med diverse beskyllningar.

Genom att infiltrera och i någon mån "ta över" Sveriges Radio så får man tillgång till stora resurser & möjligheter att förmedla sitt budskap och mota så kallat alternativ media (som ses som en ideologisk fiende).

Så ja - det handlar om makt.

  • Redigerat 10/6/20, 9:45 AM av [Hayabusa]
[Göstage]
10/6/20, 10:03 AM
#34

#33 Uppropet handlar också om positionering i den framgångsvåg för aktivistisk samhällsomdaning som följt genom BLM-rörelsens maktanspråk.

Många känner sig kallade att bli ledstjärna in i denna nya sköna värld, med tillhörande makt och bra sittplats närmast köttgrytorna.

Annons:
[Hayabusa]
10/6/20, 10:07 AM
#35

#34 Det hänger absolut ihop.

[Göstage]
10/7/20, 8:14 AM
#36

#28ff "SVT ägnar sig, i likhet med svenska dagspressen, åt en försåtlig och ständigt pågående påverkanskampanj. Sakta men säkert, kväll efter kväll, ska vi matas med den här verklighetsbilden."---

Den som säger det är inte vem som helst, utan tidigare Aktuelltmedarbetaren Bengt G. Nilsson. Han har anmält sin tidigare arbetsgivare till Granskningsnämnden för reportern Sofia Yohannes Rapportinslag från förorten den 4 oktober.

Källa

[Göstage]
10/18/20, 8:05 AM
#37

"Kraven på att befolkningssammansättningen i Sverige ska avspeglas bland Sveriges radios anställda, riskerar att bli en byråkratisk mardröm. För varför är det bara personer med utländsk och utomeuropeisk bakgrund som ska kvoteras in. Då måste väl också religion, kön, könsidentitet, sexuell läggning, ålder och funktionsnedsättning räknas in. Det blir snabbt oöverskådligt många grupper som ska representeras"*, skriver Bo Rothstein, professor i statsvetenskap på GP debatt.

https://www.gp.se/debatt/om%C3%B6jligt-att-rekrytera-s%C3%A5-att-alla-utsatta-grupper-representeras-1.35482379

[Jimmy.L]
10/21/20, 9:07 AM
#38

I helgen uppmärksammade Samhällsnytt hur polisen rapporterat att gängkriminella utlyst utegångsförbud i det invandrartäta och så kallade särskilt utsatta området Tensta i nordvästra Stockholm. Statstelevisionen begav sig till området för att ifrågasätta polisens påstående genom att intervjua invånare. En person som framställdes som ”mannen på gatan” visar sig vara vänsterpartist och islamist med kopplingar till gängkriminella i både Tensta och Rinkeby.

https://samnytt.se/svts-invanare-i-tensta-var-radikal-vansterpartist-och-islamist-med-gangkopplingar-overdrivet-utegangsforbud/

[Jimmy.L]
11/5/20, 1:21 PM
#39

På ett halvår har flera personer sagt upp sig – utan att ha nya jobb att gå till.

Nu riktas intern kritik mot den TV4-chef som uppges vara anledningen till massavhoppet.

– Det är en fullkomligt ohållbar arbetsmiljö, säger en TV4-anställd.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Vqqeb3/storbrak-pa-tv4--flera-personer-har-sagt-upp-sig

[Göstage]
11/10/20, 8:08 AM
#40

#26 Ännu en märklig satsning från SVT, anser Paulina Neuding på Dagens Samhälle:

"Dokusåpan Våra barns hemliga liv, som sänds i SVT tar realityformatet till förskolan. De medverkande barnen exponeras på ett sätt som vittnar om en vuxenvärld utan spärrar. Det ändras inte av att det uppenbarligen finns en ansats både hos SVT och hos medverkande psykologer att folkbilda kring barnpsykologi.---

"SVT har länge ägnat sig åt svårbegripliga satsningar på dokusåpor, inte minst Gift vid första ögonkastet, som experimenterar med arrangerade äktenskap och efterföljande skilsmässor. (Läs till exempel Jörgen Huitfeldts kritik av serien i Kvartal.) Men tidigare produktioner framstår som under av gott omdöme i jämförelse med Våra barns hemliga liv, som sänds i SVT sedan förra veckan, och som alltså tar realityformatet till dagis."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/barns-liv-och-kanslor-ar-inte-tv-underhallning-34277

[Jimmy.L]
11/10/20, 8:19 AM
#41

#40: Tittade lite igår på det begriper inte syftet med programmet.

Annons:
[Göstage]
1/3/21, 8:28 AM
#42

Författaren Ola Sandstig med egna erfarenheter från Public Service (bland annat Uppdrag Granskning) ger sin syn på Public Service framtid i en intervju på Ledarsidorna.

"Jag tänker på att de har fått stor konkurrens bland unga mediekonsumenter. Om vi tar mina barn, min son är 15 och ser aldrig på SVT. Mina bonusbarn är äldre, det är ytterst lite public service för deras del också.

I framtiden tror jag att public service kommer få det rätt tufft, eftersom det är så mycket konkurrens, om de inte vinner den yngre publiken. Det är min direkta tanke. Framförallt kanske SVT, när det gäller program, filmer och serier. På lokalradiofronten är det annorlunda, man är mån om sina lyssnare och står väldigt nära publiken på ett sätt som man kanske inte gör i de andra kanalerna.

Jag vet att det är många som gnäller på public service och tycker all public service är skit och så. Jag tycker en del är skit. En del är bra! Helt enkelt.
Det är klart att jag är kritisk, med tanke på att jag skrivit en bok om de apatiska barnen där jag är svinkritisk mot min gamla arbetsgivare och hur Aktuellt i SVT behandlade frågan. Det var riktigt illa.

Men jag har också lärt mig att det i public service beror väldigt mycket på person. Det finns en del bra journalister på kanalerna på SVT. Det finns en del som bara borde få sparken och som jag vet är aktivister, vilket du förstår av min bok. Det gör mig förbannad. Du har ett jävla ansvar när du arbetar där. Ska du vara aktivist får du dra någon annanstans. Tyvärr läcker sånt igenom.

Journalistik är aldrig neutralt, egentligen, det är väldigt svårt, men det gör inte så mycket att den är icke-neutral och lutar åt olika håll. Ta pressen i England, där är det stor skillnad på Guardian och Independent. Men du vet var de står. CNN och Fox, du vet också var de står. Men public service är speciellt, man ska helst inte stå någonstans. Det är inte lätt att hålla."

https://ledarsidorna.se/2021/01/vad-ar-statusen-for-begreppet-apatiska-flyktingbarn-idag/

Förmodar att den långa intervjun blir plusbelagd snart, så jag har valt ett längre utdrag.

Ola Sandstig, aktuell med boken om "De apatiska barnen" ger sin syn på journalistik och journalistisk etik. Hur ett bokprojekt som egentligen skulle handla om något helt annat, som Fake News, kom a...
[Hayabusa]
1/3/21, 11:13 AM
#43

#42 Många poänger i den artikeln. Just det där med hur SVT tappar mark är något som jag själv kommit på mig med dvs så sällan jag kollar på SVT. Lika sant är det hur ofta jag lyssnar på lokalradion, den upplever jag inte alls så politiserad. Som det står i artikeln: "…man är mån om sina lyssnare och står väldigt nära publiken på ett sätt som man kanske inte gör i de andra kanalerna."

[Göstage]
3/14/21, 3:09 PM
#44

Lyssnade på ett kort stycke på Ekots lördagsintervju med Ebba Busch, där Monica Saarinen försökte pressa Busch på vilka enskilda program som hon vill ta bort från SVT i sina tankar om att Public Service inte skall syssla med underhållning. Lite larvigt att kräva preciseringar på den punkten redan på idéstadiet.

Kan de borgerliga partierna hitta en gemensam syn på vilket stöd dom vill och kan få från Sverigedemokraterna? Intervju med Kristdemokraternas partiledare ...
  • Redigerat 3/14/21, 3:10 PM av [Göstage]
[Göstage]
3/15/21, 11:39 AM
#45

#44 Mojje kastade sig förstås över tangentbordet...

S vill satsa dina skattepengar på musiktävlingar samtidigt som kommuner kippar efter andan av ekonomisk stress. De rödgröna lägger stora summor på bistånd och kultur medan 96-åriga Gunbritt fick fem kronor mer i pension trots tjusiga löften. Hur prioriterar de egentligen?
  • Redigerat 3/15/21, 11:42 AM av [Göstage]
[Göstage]
3/18/21, 4:25 PM
#46

#44 Håkan Boström påGP:s ledarsida ger inte mycket för Melodifestivalen som något slags "lägereld".

"Melodifestivalen med sina 3,6 miljoner svenska tittare kan därför sägas ha större politisk betydelse än en partiledardebatt. Den påverkar normer och ideal. Anhängarna liknar gärna schlagerfesten vid en stor lägereld som samlar folket. Det är en till synes troskyldig formulering. Men oavsett vad man tycker om innehållet är det en omskrivning för statligt sanktionerad likriktning av normer och värderingar, något som inte borde vara okontroversiellt."---

"Vi kan alltså betrakta Ekot och Aktuellt som delar av ett allmänintresse om vi vill värna förnuft och kritisk analys. Det är betydligt svårare att försvara att jag som medborgare ska vara med, och via skattsedeln betala och legitimera, en centraliserad nöjesapparat som dels påverkar oss på ett mer försåtligt och subtilt sätt och som dels inte skiljer sig nämnvärt från TV4:s motsvarighet – förutom att den är sanktionerad av staten."

Argumenten för att skattefinansiera kvalitativ nyhetsbevakning via Public Service är betydligt starkare än skälen för att låta SVT samla svenska folket runt
  • Redigerat 3/18/21, 4:27 PM av [Göstage]
[Hayabusa]
3/18/21, 5:39 PM
#47

#46 Instämmer till fullo. Det är ett oerhört kostsamt program och frågar du mig så finns det betydligt viktigare hål att stoppa dessa skattepengar i.

[Göstage]
4/7/21, 10:46 AM
#48

Soran Ismail fick märkligt nog till skillnad från Federley inte gråta ut i Bergfeldts soffa inför sin comeback, men ett eget TV-program i två delar utan några motparter som krånglar till det får kanske duga? Anna Björklund på GP kultur:

"Jag gräver vidare i Sorans obegripliga kändisskap, usla komiker finns ju, men det brukar inte gå så bra för dem som för honom. I meritlistan är SR:s Morgonpasset, Sveriges största radioprogram. Sommarprat, Vinterprat och en egen tv-serie på SVT med samma namn som hans stora turné. Public service har inte bara gett sig den på att ge Soran ett timslångt försvarstal, de har också burit honom hela hans karriär. ”Varför jag gör det här?”, säger Soran i början av den senaste produktionen, ”för att jag fick frågan”.---

"Dokumentären avslutas med att Soran börjar uppträda igen. Glorian är nedlagd, nu vill han vara rå och sexuell. Men jag vill inte höra en barnstjärna i skattefinansierade godhetsposer prata smisk, heller. Skyldig eller inte, det är mest pinsamt."

Annons:
[Hayabusa]
4/7/21, 12:08 PM
#49

#48 Pinsamt skräp som jag inte är beredd att lägga skattepengar på.
Jag är inte emot Public Service, men kostnaden och innehöll måste kunna diskuteras.

[Göstage]
4/10/21, 7:53 AM
#50

"Varför tas inte public service-debatten på allvar?", undrar Markus Uvell i en gästledare i GP.

"Oavsett hur man ser på public service-medierna väcker diskussionen viktiga frågor om hur vår demokrati fungerar. Den som, liksom jag, ser en roll för svensk public service även i framtiden behöver svara på hur dessa medier ska reformeras så att svenska folket på bredden har förtroende för dem.

Den som ifrågasätter behovet av public service behöver i stället svara på hur Sverige, i motsats till de flesta andra demokratiska länder, ska säkra tillgången till opartisk och kvalitativ nyhetsförmedling till alla medborgare utan public service-medier.

Men inget av detta är regeringen intresserad av att diskutera. I stället reduceras frågan till en ursäkt för att få tala om Ungern och annat som bedöms kunna avleda uppmärksamheten från verkliga samhällsproblem i Sverige."---

Sverige behöver en seriös diskussion om hur tillgången till opartisk och kvalitativ nyhetsförmedling ska säkras. När regeringen i allt mer uppskruvat tonläge
[Hayabusa]
4/10/21, 8:08 AM
#51

#50 Instämmer till fullo. Det är märkligt att Public Service inte går att diskutera, det handlar inte om att "lägga ner" utan innehåll och kostnad. Det handlar ju inte om småsmulor direkt och det är skattemedel vi pratar om.

  • Redigerat 4/10/21, 8:50 AM av [Hayabusa]
[Jimmy.L]
4/10/21, 8:32 AM
#52

Exakt.

[Jimmy.L]
4/12/21, 8:07 AM
#53

Tidningsutgivarna vill ta bort presstödet och ersätta det med ett teknikneutralt stöd som passar digital nyhetskonsumtion, skriver organisationen på DN Debatt.

“Det är dags för ett mer modernt teknik- och affärsmodellsneutralt stöd, som inte har samma fokus på papperstidningar”, säger Tidningsutgivarens tillförordnade vd Thomas Mattsson till Ekot.

https://sverigesradio.se/artikel/tidningsutgivarna-vill-slopa-presstodet

Tidningsutgivarna vill ta bort presstödet och ersätta det med ett teknikneutralt stöd som passar digital nyhetskonsumtion, skriver organisationen ...
[Göstage]
4/12/21, 8:09 AM
#54

#53 Uttrycket har väl med tiden fått dålig klang, men pengarna vill tidningskoncernerna förstås fortfarande ha.

  • Redigerat 4/12/21, 8:10 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
4/12/21, 8:11 AM
#55

#54: Precis.

Annons:
[Göstage]
4/12/21, 8:46 AM
#56

#53 ff "Them that's got are them that gets."

Tidningsutgivarnas, TU, styrelse vill avveckla presstödet, d.v.s. statens driftsstöd till tidningarna. I stället föreslår TU ett kvalificerat momsundantag. TU utvecklar sitt förslag med ett stöd ri...
[Jimmy.L]
4/12/21, 8:51 AM
#57

#56: Dom stora elefanterna vill leka ifred i sitt vattenhål.

[Göstage]
4/12/21, 9:03 AM
#58

#57 Till syvende och sidst är det, oavsett om det är är public service eller annan media, skattebetalarna som man tycker skall stå för fiolerna och tiga.

[Göstage]
2/9/22, 8:09 AM
#59

Åke skrämmer bort älgar med att spela radio dygnet runt i tallplanteringen. Kanske har han P3 inställt- de har ju visat sig kunna skrämma bort människor och det fungerar kanske även på klövviltet?

Ny forskning visar att människoljud är det som skrämmer bort klövviltet bäst. Det här är något som 84-årige Åke Sjöstrand på Ullevi gård utanför Gamleby i Västerviks kommun väl känner till. Han har använt sig av en vanlig radio för att skrämma bort älgar.
[Jimmy.L]
2/9/22, 8:24 AM
#60

#59: 😁

Fornöga
9/2/22, 3:13 PM
#61

Anna Danieli och Lena Malmberg, Medborgerlig Samling, tycker att man helt sonika skall lägga ner Public Service.

”Publiken har redan till stor del övergett såväl radio som TV och hittar numera sin information via andra, fria, medier och på andra teknikplattformar online. Det är orimligt att skattebetalarna ska tvingas betala för TV- och radiokanaler som väljer att inte uppfylla sitt uppdrag att spegla just den åsiktsmångfald som SVT och SR säger sig värna”, skriver de två i en debattartikel på Nyheter Idag.


Re:tired.

"Publiken har redan till stor del övergett såväl radio som TV och hittar numera sin information via andra, fria, medier och på andra teknikplattformar online. Det är orimligt att skattebetalarna sk...
Fornöga
6/16/23, 12:37 PM
#62

2023 SVT-legendaren Bo G Eriksson fyller 90 idag, och passar på att ge sin gamla arbetsgivare en känga i Aftonbladet:

"– SVT får miljarder i programmedel och jag måste säga som den där Leif Östling, vad fan får jag för pengarna? Jag vill inte kasta skit på min gamla arbetsgivare, men det är en svacka på tv. De är inte skitdåliga, men de är tråkiga och förutsägbara och slätstrukna. Vart tog begåvningarna vägen? De har väl gått till TV4 och dansar och hoppar där."---

"– Ett annat monument av slätstrukenhet är ”Rapport” som har stora resurser, men inga personligheter. De är intetsägande och deras nyhetsbedömningar är i gärdsgårdsserien. De tar upp skitsaker som om det är riksangelägenheter."---


Re:tired.

Han petades från SVT på grund av besparingsskäl. Programledaren Bo G Erikson, som fyller 90 år idag, är måttligt imponer
Annons:
kamera0710
6/16/23, 12:53 PM
#63

Ja, Rapport är ibland lite för mycket som en kvällstidning.

Fornöga
9/15/23, 9:11 AM
#64

#61 SR har förvandlats till bara en i raden av poddutgivare, och man har genom sin finansiering från skattebetalarna kunnat göra det på osunda konkurrensvillkor. Ungefär så resonerar Anna Björklund i sin kolumn i Aftonbladet.

"Det anonyma P1-tonfallet i nyhetssändningarna ger mig fortfarande ro i kroppen, men i de flesta andra kategorier är SR numera bara en av alla poddutgivare", skriver hon.

"Behöver de verkligen göra en ny halvskojig politikpodd på Gärdet, när det finns fem stycken andra som är mycket bättre, utgivna av privata aktörer?

"Det SR gjorde ensamt förr görs nu av många, producenter och programledare fiskas ur samma pool. Den enda skillnaden är att public service hittills inte varit lika beroende av genomslag eller relevans för sina poddsatsningar som andra är. SR-programmen kan pågå, år ut och år in, även om de saknar lyssnare med engagemang eller betalningsvilja."---

"Sveriges Radios förutsättningar har bara påverkats på det sätt att deras finansiering blivit ännu stadigare, genom skatten. Att göra podd för radion har därför blivit lite som att bli adlad, de hårda marknadslagar som gällt på resten av internet råder inte där. SR-profilen kommer inte längre automatiskt bli mer lyssnad på, men sitter tryggare. Man kommer inte vara bättre eller viktigare, men bli behandlad som så. "---


Re:tired.

Jag har älskat radio som en baby älskar torktumlaren, när jag var yngre fungerade lyssnandet som en automatisk pulssänkning för mig. Studiorösterna jag snappade
  • Redigerat 9/15/23, 9:12 AM av Fornöga
Fornöga
9/20/23, 10:03 AM
#65

#64 "Det har stormat kring Sveriges Radios nya satirpodd ”Fas 3” och nu sätter man projektet på paus. Det kom inget nytt avsnitt som planerat på onsdagsmorgonen.

Anledningen är att programledarna Moa Wallin och Christoffer Nyqvist valt att lämna redaktionen," skriver GP.


Re:tired.

Sveriges Radio trycker på pausknappen för nya satirpodden ”Fas 3”. Två av de tre programledarna, Moa Wallin och Christoffer Nyqvist, har valt att lämna efter
Upp till toppen
Annons: