Brottslighet

Nya rapporter om våldtäkter

2018-09-27 00:15 #0 av: Göstage

Ann Heberlein konstaterar att antalet anmälda våldtäkter hör till brott som fortsatt öka första halvåret 2018. Utvecklingen följer alltså den befintliga trenden för brottstypen, och Heberlein upplever att intresset för att  finna bakomliggande orsaker är lågt bland politiker och journalistkår. Heberlein har för sin del vissa välgrundade teorier om  orsaker till ökningen, något som hon givetvis inte är ensam om. Heberlein skriver i sin debattartikel bl.a:

"Enligt statistik från Brå angående brottsutvecklingen första halvåret 2018 har det anmälts 3 procent fler brott mellan januari och juni detta år i jämförelse med samma period 2017. Ett av de brott som ökat är misshandel mot kvinna med 1 procent. Vidare har det anmälts 4 procent fler våldtäkter totalt. Mest har våldtäkter mot barn 0-17 år ökat, med hela 7 procent. Siffrorna bör förstås i relation till det faktum att våldtäkter ökat kontinuerligt – och kraftigt – under mer än ett decennium.

Att sexualbrotten, inte minst våldtäkter, har ökat i Sverige det senaste decenniet är numera ställt utom allt rimligt tvivel. Den ökning av våldtäkter på 41 procent mellan 2007 och 2016 som BRÅ konstaterar går inte att förklara med hjälp av varken ökad anmälningsbenägenhet eller med hänvisning till den ändring som gjordes i sexualbrottslagstiftningen 2013. Ökningen är så markant att vi har goda skäl att anta att det handlar om en faktisk ökning."---

"Några tydliga idéer om hur utvecklingen ska hejdas erbjöds dock inte. Inte heller några hypoteser kring varför brott i allmänhet och sexualbrott i synnerhet fortsätter öka.
Denna ovilja att se problemen har orsakat stor skada: Första steget för att lösa ett problem är att erkänna dess existens. Denna vägran att se och erkänna problemet med en accelererad sexualbrottslighet har omöjliggjort både forskning och debatt om detsamma. Brottsförebyggande rådet (Brå) har inte gjort någon studie av våldtäkter sedan rapporten 2008, ”Våldtäkt mot personer 15 år och äldre. Utvecklingen under åren 1995-2006”. Utgångspunkten var då en fördubbling i antalet anmälda våldtäkter under denna tidsrymd. Sedan denna studie har alltså antalet anmälda våldtäkter ökat ytterligare."---

"Om vi tillämpar principen att det enkla svaret ofta är det riktiga svaret – den princip som kallas Occams rakkniv – hamnar vi i slutsatsen att sexualbrotten har ökat eftersom gruppen med störst risk att begå sexualbrott har blivit större. Den intressanta – och helt avgörande – frågan är naturligtvis varför överrepresentationen finns. Standardsvaret från svenska kriminologer har varit ”socioekonomiska faktorer”. Det svaret har den svenska journalistkåren okritiskt accepterat utan motfrågor och svenska politiker har fattat beslut och vidtagit åtgärder utifrån en analys som jag menar är felaktig."---

https://ledarsidorna.se/2018/09/valdtakterna-och-hederskulturen/

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-09-27 07:30 #1 av: Jimmy.L

Hårdare straff till dessa kräk som våldtar borde det vara, män och kvinnor som blir våldtagna är ju förstörda för lång tid framöver ja hela livet säkert. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-10-28 15:54 #2 av: Göstage

Våldtäktsvåg i Värmland i helgen.

"Under helgen har fyra misstänkta våldtäkter anmälts i Värmland.
Två av dem inträffade på samma uteställe i Karlstad och en tredje i närheten av detsamma, under samma kväll.
– Ingen är gripen, säger Urban Ståhl vid Värmlandspolisen.
Sent på fredagskvällen anmälde en tonåring till polisen att hon blivit våldtagen i Karlstad. Den misstänkta våldtäkten inträffade i anslutning till ett uteställe i staden.
Kvinnan fick föras till sjukhus."---

https://www.expressen.se/gt/fyra-anmalda-valdtakter-pa-mindre-an-ett-dygn-/

Anmäl
2018-10-29 09:51 #3 av: Göstage

Betalartiklar i Ålandstidningen idag:

"Omkring 100 kvotflyktingar bor och lever på Åland. I en avhandling av Gun Lindman konstaterar flyktingarna att Åland är en extremt trygg plats, men att det är lätt att känna sig lite isolerad.
– Ibland är det lite väl tråkigt här, det händer inte så mycket, kommenterar en av de intervjuade."---

https://www.alandstidningen.ax/nyheter/alanningar-toleranta-mot-nya

"Eckerö kommun erbjuder samtliga kvinnor i kommunen en kurs i självförsvar.
– Det är många kvinnor som känner sig osäkra, säger närings- och kulturnämndens ordförande Johan Hellström (MSÅ)."---

https://www.alandstidningen.ax/nyheter/kvinnor-eckero-far-ga-kurs

Extremt tryggt och tråkigt - för vem?

Anmäl
2018-11-01 12:15 #4 av: Göstage

Tioårig flicka våldtagen i Malmö.

"I torsdags våldtogs en flicka på en innergård i Malmö. Polisen sökte efter mannen och han anhölls i tisdags. Nu begärs mannen häktad, misstänkt för våldtäkt mot barn. Han är sedan tidigare misstänkt för två andra fall av sexbrott."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-man-begars-haktad-for-valdtakt-mot-10-arig-flicka/

Kompletterande artikel.

Anmäl
2018-11-10 09:34 #5 av: Göstage

"Polisen har gripit tre män misstänkta för att ha våldtagit en kvinna i centrala Stockholm under natten.
Kvinnan fördes till sjukhus, skriver polisen på hemsidan.
– Vi vill gärna ha kontakt med vittnen till händelsen, säger Anders Bryngelsson vid Stockholmspolisen.

Våldtäkten ska ha ägt rum strax före midnatt vid Björns trädgård nära Medborgarplatsen på Södermalm. Anmälan gjordes vid 23.47 på fredagskvällen."---

"En av de gripna männen har tidigare misstänkts för inbladning i våldtäkt, uppger källor för Aftonbladet."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/tre-gripna-for-misstankt-valdtakt-i-stockholm/

Jag vet inte mycket om Stockholm, men Björns trädgård är nog ingen plats jag skulle rekommendera en ensam kvinna att passera kvälls- eller nattetid...

Anmäl
2018-11-10 09:36 #6 av: Jimmy.L

Ja det ligger ju nära Medborgarplatsen som räknas som ett av dom otryggaste platserna i Stockholm.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-11-10 09:46 #7 av: Jimmy.L

Trådens rubrik ändrad på TS begäran. 

Anmäl
2018-11-10 12:22 #8 av: Carmarino

#5 Så då får hon alltså i princip skylla sig själv att hon blev våldtagen, bara för att hon gick på en plats som inte anses vara trygg? Funderar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-11-10 12:39 #9 av: Göstage

#8 Nej, det är att hårdra det jag skrev. Felet ligger inte hos den enskilda utsatta individen, utan i ett samhällsklimat som gör vissa områden speciellt farliga. I en del fall för äldre (bankomater och kassor), i andra  för kvinnor (speciellt klientel i området, som i detta fallet)  och i vissa situationer för alla (skottlossningar, annat våld, rån). I inget av fallen är det den drabbades "fel".  Att avråda på grundval av det man vet  är omtanke, inte skuldbeläggande när något faktiskt har hänt.

Anmäl
2018-11-10 13:07 #10 av: Jimmy.L

#8 Män som kvinnor är väldigt otrygga där. rån, våldtäkter, misshandel är vanligt kring området. Jag undviker området även i dagsljus. 

Anmäl
2018-11-10 13:16 #11 av: Göstage

Nej, när "inte ens" en polis går säker där på ljusa dagen så är det ingen trygg miljö.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-ted-eriksson-om-hovrattsdomen-nojd-att-garningen-faststalls

Och så vill jag tillägga att jag är inte förvånad att en gruppvåldtäkt inträffade just där. Sedan får var och en dra sina egna slutsatser.

Edit.

Anmäl
2018-11-12 09:40 #12 av: Göstage

#11 Tre män, 18, 20 och 29 år gamla, två av dem  somaliska medborgare den tredje eritrean, har häktats för våldtäkten i Björns trädgård framgår det av häktningsframställan.

Källa.

Anmäl
2018-11-12 10:09 #13 av: Jimmy.L

Dom får väl stanna kvar i landet efter domen.

Anmäl
2018-11-12 10:36 #14 av: Hayabusa

#13 Allt annat är otänkbart Nörd

Anmäl
2018-11-16 08:53 #15 av: Jimmy.L

En kvinna anmälde under fredagsmorgonen att hon blivit våldtagen. Överfallet ska ha inträffat i Vällingby i närheten av en skola.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-valdtakt-i-narheten-av-skola

Anmäl
2018-11-16 11:33 #16 av: Göstage

#5 "Om det var du.
Om det var din dotter, din syster,
din fru, din mamma.
Din älskade eller din vän, din
kollega eller granne.
En kvinna gruppvåldtogs av tre män i
en halvtimme, mitt i stan.
Vi borde gråta och rasa, men ändå är det
så tyst.

Vissa saker får vi aldrig vänja oss vid. Somligt får aldrig bli vardag, försvinna i mediebruset.
Så hur kan det inte bli större rubriker, större vrede och större sorg över det som hände i Björns trädgård i helgen?
Mitt i Stockholm, vår huvudstad, misstänks en kvinna ha våldtagits i upp emot en halvtimme av tre män. De är nu häktade och misstänks också ha rånat kvinnan, efter våldtäkten.

Det skedde i fredags natt och har uppmärksammats i nyhetsrapporteringen men inte mycket mer än så. Varken vi i media eller gemene man har engagerat oss utöver det vanliga."---

"Nej, jag är inte för dödsstraff. Däremot skulle jag önska att fokus i kvinnofrågor låg på rätt ställe, resurserna är ju begränsade. Fler poliser och vakter och upplysta parker före genusforskning. Handfasta konkreta åtgärder och beslutsamt engagemang och en nollvision kring våldtäkter.
Det måste vara målet i ett land som Sverige 2018.

Av de tre misstänkta för fredagens gruppvåldtäkt har två stycken gjort sig skyldiga till brott tidigare. Alla har permanenta uppehållstillstånd men utländskt ursprung, något vi i media ofta anklagas för att mörka. Frågan om ursprung och sexuellt våld är lika känsliga som infekterad. Det innebär inte att vi ska väja för den.
Att de flesta utländska män inte är våldtäktsmän säger sig självt. Liksom att även svenskfödda män kan våldta och bete sig som svin.
Att det kan möta problem med ett överskott på unga män där många kommer från länder med helt annan kvinnosyn är dock något vi måste kunna diskutera sakligt."---

Jennifer Wegerup - måtte din artikel i Expressen bli läst och spridd!

Anm. Länken ser lite konstig ut - möjligt att den korrigeras och därmed inte blir klickbar. Fetmarkeringarna i texten är Wegerups egna.

Anmäl
2018-11-16 11:42 #17 av: Carmarino

Länken funkar nu åtminstone.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-11-18 09:16 #18 av: Hatarskatt

Man borde utvisa utländska brottslingar, oavsett ifall dem har medborgarskap eller inte.

Anmäl
2018-11-18 18:51 #19 av: Göstage

"Privatpersoner hittar en mycket ledsen ung kvinna i trasiga kläder intill riksväg 66 en bit söder om Surahammar. Kvinnan uppger att hon åkt svarttaxi från Västerås och att föraren våldtagit henne. 
Polis för kvinnan till sjukhus för vård."

Polisens hemsida 18 november 03:12.

Anmäl
2018-11-18 19:00 #20 av: Jimmy.L

Ledsen

Anmäl
2018-11-19 15:43 #21 av: Hayabusa

Observera att det under tidslinjen skett lagändringar som kan ha påverkat statistiken. 

1975  5st

1985  8st

1995  15st

1997  15 st (dvs samma som år 1995)

2007  47 st

2017  69 st

Ökningen från 1975 är 1280%. Från 1985 är ökningen 762%. 20 år tillbaka dvs 1997 - ger en ökning på 360%. 10 år tillbaka ger en ökning med 47%. 

Anmäl
2018-11-19 16:27 #22 av: Hayabusa

"– Vi ser en tydlig ökning, säger Maria Söderström, utredare på Brottsförebyggande rådet (Brå).

Hon har varit med och författat Brås senaste Nationella trygghetsundersökning (NTU). De siffror hon rabblar upp ger en bild av att allt fler kvinnor, i synnerhet unga kvinnor, utsätts för sexualbrott."

https://www.hd.se/2018-11-19/fler-kvinnor-uppger-sig-utsatta-for-sexbrott

Anmäl
2018-11-19 16:29 #23 av: Hayabusa

Forts från #22:

"År 2012 var andelen kvinnor som uppgav att de utsatts för ett sexualbrott 2,7 procent. För 2017 var samma siffra 10,7 procent. I åldersgruppen 16-24 år uppger hela 34,4 procent av kvinnorna att de blivit utsatta under 2017.

2,3 procent av alla kvinnor som svarat i undersökningen uppger att de varit med om någonting som kan utgöra ett allvarligt sexualbrott.

– Vad ökningen beror på kan jag inte svara på, men Brå arbetar på ett forskningsprojekt för att kunna säga mer om de ökningar av sexualbrott som skett i NTU de senaste fem åren, säger Maria Söderström."

Anmäl
2018-11-21 12:13 #24 av: Göstage

Expressens ledarsida kommenterar uppgifterna i NTU 2018 avseende det stigande antalet sexualbrott och köper inte förklaringarna från vissa kriminologer som säger att det är positivt och beror på en ökad anmälningsbenägenhet hos kvinnorna.

"Nej, det finns inget "positivt" över att var tredje ung kvinna säger sig ha blivit utsatt för ett sexbrott förra året. Det är ett gigantiskt svek i ett av världens mest jämställda länder."---

"Men det som verkligen sticker ut är sexbrotten. Sedan år 2012 har kvinnors utsatthet för sexbrott fyrdubblats. Inom åldersgruppen 16-24 år uppger numera var tredje kvinna - 34,4 procent - att de utsattes för ett sexbrott under 2017. Det är svindlande siffror, som nästan är omöjliga att ta in."---

"Det märkliga intrycket förstärks av kommentarerna till de chockerande siffrorna. Kriminologen Nina Rung säger till SVT att det är en "positiv utveckling" att fler kvinnor vill tala öppet om vad de utsätts för. Samma bedömning gör Stina Holmberg, forskare på Brå, som ser siffrorna som ett tecken på "empowerment av kvinnor."--- 

"Hur ska man då förklara den avmätta reaktionen på årets NTU? En förklaring är sannolikt avtrubbning. Det har redan blivit ett nytt normalläge att unga kvinnor löper en stor risk att utsättas för sexbrott och att 44 procent i samma grupp känner sig otrygga om de går ut på kvällen.

Ett annat skäl är antagligen att ämnet är känsligt. Det ligger nära till hands att se kopplingar i tiden till de senaste årens rekordstora migration till Sverige och det mansöverskott som detta har gett upphov till. Det skulle åtminstone kunna vara en delförklaring till utvecklingen."---

"Samhället måste vända på alla stenar för att förbättra kvinnors trygghet. Det är ett gigantiskt svek att ett av världens mest jämställda länder inte förmår skydda kvinnor mot övergrepp."

https://www.expressen.se/ledare/unga-kvinnor-gar-inte-langre-sakra/

Anmäl
2018-11-21 12:47 #25 av: Emo

Citat: "unga-kvinnor-gar-inte-langre-sakra/"

Hur är det med äldre? Jag tycker mig ha läst i PK-media att inte ens riktig gamla får vara i fred.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-11-22 17:46 #26 av: Jimmy.L

I slutet av september överfölls, rånades och våldtogs en ensam kvinna som var på väg till jobbet. Idag föll domen.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/man-domd-for-brutal-valdtakt-pa-arstafaltet/reprkv!Xc8YckcznQMA8JrWwZOMCQ/?fbclid=IwAR08QHsAv0qv0hpItWGmpXyo2HrrfZ5mJSwEomiI5II58ViicAJGULmryJ8

Anmäl
2018-11-22 19:27 #27 av: VSK

Vart är #Metoo och alla sk feminister ?

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-22 19:40 #28 av: Jimmy.L

Det passar bara dom när det är till deras fördel. 

Anmäl
2018-11-22 19:42 #29 av: VSK

Jag vet. Var en retorisk fråga.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-23 09:14 #30 av: OlgaMaria

Det som är alarmerande är att andel som utsatts för sexuella brott ökar mycket mer än antalet anmälda brott. Det verkar alltså som att fler brott sker men att de anmäls i lägre utsträckning. Det finns en ökning i antal anmälda brott men den är naturlig utifrån befolkningsökning och den ökar långt ifrån så skarpt som ökningen i andel personer som anger att de utsatts.

Här finns statistiken jag hänvisar till:

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

Det hela tyder i alla fall på att brotten verkligen ökar, att det inte beror på ökad anmälningsfrekvens. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-11-23 09:23 #31 av: VSK

Brotten ökar och har så gjort i flera år. Är bara PK som vill få oss att tro att anmälningsbenägenheten ökat. Det som nu sker är att många inte ens anmäler grova brott för de vet helt enkelt att fallet antagligen läggs ned och GM är ute på fri fot inom ett par timmar (gäller inte alla GM men de flesta).

Skulle alla anmäla så skulle statistiken se än värre ut. Vågar inte ens tänka på hur statistiken för 2018 och senare kommer att se ut. 

Anmäl
2018-11-23 12:18 #32 av: Göstage

Aktuellt rättsfall, läs och begrunda.

"En 15-årig flicka utsattes för en brutal gruppvåldtäkt under Centralbron mitt i Stockholm.
En av de skyldiga skulle ha egentligen redan ha varit utvisad – och tingsrätten slår nu fast att han ska utvisas. Den andra slipper utvisning trots att Migrationsverket inte anser att det finns "verkställighetshinder" av en utvisning.
Båda får kraftig straffrabatt för den grova våldtäkten på grund av sin ålder."---

"En av de dömda våldtäktsmännen – 18-åringen – kom till Sverige från Afghanistan i december 2015 och ansökte om uppehållstillstånd i Sverige.
Efter två år och 13 dagar kom Migrationsverkets besked: Hans ansökan avslogs eftersom han varken ansågs ha flykting- eller skyddsstatus.
"Vidare beslutade Migrationsverket att utvisa NN (18-åringen) ur landet. Utvisningen ska ske genom att han reser till Afghanistan eller annat land om han kan visa att det tar emot honom", skriver Migrationsverket i ett yttrande till Stockholms tingsrätt i våldtäktsmålet.
Migrationsverket tog alltså två år på sig att komma fram till att 18-åringen inte skulle få uppehållstillstånd och att han skulle utvisas - men han struntade i beslutet från 2017 och stannade i Sverige.
I februari i år överklagade han till Migrationsdomstolen och i september fick han på nytt avslag."---

"17-åringen slipper utvisning. Han ansökte om asyl i Sverige 2015 och fick uppehållstillstånd två år senare. Migrationsverket har inför rättegången slagit fast att även han kan utvisas eftersom det inte finns "verkställighetshinder till Afghanistan" men den uppgiften har ifrågasatts eftersom han är 17 år och enligt uppgift i rättegången riskerar att utsättas för övergrepp om han utvisas.
Därför döms han inte till utvisning av Stockholms tingsrätt."

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/valdtaktsmannen-som-skulle-ha-varit-utvisad/

Anmäl
2018-11-23 12:22 #33 av: VSK

Så han fick stanna för risken för övergrepp var överhängande, och övergrepp var precis det han utsatte en tjej för? Kräks

Anmäl
2018-11-23 12:23 #34 av: Jimmy.L

Fy fan. Kräks

Anmäl
2018-11-23 12:56 #35 av: Emo

Svensk rättvisa. Kräks

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-11-24 13:18 #36 av: Göstage

Rubriker från natten:
Växjö: https://www.expressen.se/kvallsposten/kvinna-ska-ha-blivit-valdtagen-man-gripen/
Helsingborg: https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-kvinna-valdtagen-bakom-skola-ford-till-sjukhus/

Anmäl
2018-11-24 15:55 #37 av: VSK

Det är tydligen viktigare att vara PK än att göra nåt åt det här. Tvi faen säger jag Arg

Anmäl
2018-11-24 20:56 #38 av: Ford -57

En passande låt här. Domslutet är tydligt.

Anmäl
2018-11-24 22:01 #39 av: Göstage

#38 Tycker att videon var riktigt bra, och det visar sig att den spelades in redan 2007. Kanske en anledning till att den faktiskt fick ett bra mottagande - i dagens debattklimat hade den säkert ifrågasatts mer...

Anmäl
2018-11-25 10:35 #40 av: Hayabusa

#39 Sant. Idag har vi ett helt annat tonläge. Blev faktiskt närmast chockad av att se den, fick liksom inte ihop det "Va´fan...så här kan det inte visas upp".

Anmäl
2018-11-26 17:04 #41 av: Ford -57

#39 Nä i dag e d inte PK. Varför????? Säj d den som törs.

#40 Chockad???

Anmäl
2018-11-27 11:23 #42 av: Hayabusa

#40 Oerhört chockad. Fick lägga mig ner och vila en stund. 

Anmäl
2018-11-28 13:14 #43 av: Hayabusa

Nu blir det PK! Glad

Anmäl
2018-11-28 13:16 #44 av: VSK

Gapskrattar

A.L är så blåst så man blir mörkrädd. 

Anmäl
2018-11-28 13:20 #45 av: Hayabusa

#44 Undrar om han lyssnat på sig själv någon gång? 

Anmäl
2018-11-28 13:29 #46 av: VSK

Det tror jag faktiskt han har gjort. Jag tror det är rätt vanligt bland människor med viss störning att beundra sig själva. 

Anmäl
2018-11-30 14:17 #47 av: Göstage

Dom i målet där en elev stod anklagad för våldtäkt av en lärare.

"Under fredagen dömdes han till två års fängelse av tingsrätten för våldtäkt, olaga hot och sexuellt ofredande när det gäller de gärningar som riktats mot läraren.
Eleven ska också betala skadestånd för kränkning om sammanlagt 110 000 kronor till läraren."---

"Tingsrätten dömer även eleven för ytterligare brott som han stått åtalad för, bland annat tillgrepp av fortskaffningsmedel och brukande av falsk urkund."---

https://www.expressen.se/gt/just-nu-elev-doms-till-fangelse-for-att-ha-valdtagit-larare/

Kompletterade information från en tidigare artikel:
https://nyheteridag.se/19-arig-man-fran-syrien-begars-haktad-for-valdtakt-pa-lararinna/

Anmäl
2018-12-01 09:03 #48 av: Göstage

Kanske en unik dom och uppmärksammas därför här: en 20-årig kvinna har i Norge dömts till våldtäkt för andra gången, första gången skedde det i Sverige. Hon döms till fängelse i fem år.

https://www.nrk.no/ho/kvinne-_20_-domt-for-voldtekt-for-andre-gang-1.14318591

Anmäl
2018-12-01 16:56 #49 av: eskils

#47 Så denne man från Syrien har hotat och våldtagit sin lärarinna i Jönköping, och har nu dömts till fängelse och skadestånd. Innan dess har han varit känd av polis och sociala myndigheter i flera år för diverse handlingar. Trots det fick han svenskt medborgarskap 2017.

Kan någon förklara varför han inte fråntas sitt svenska medborgarskap och skickas tillbaka till sitt hemland?? Varför är vänsterpolitiker så förtjusta i att behålla utländska brottslingar här? FunderarHar de en skruv lös?

Anmäl
2018-12-01 21:24 #50 av: VSK

Du menar väl en låda skruvar lös.

Man kan inte annat tolka än att vänstern är väldigt förtjusta i våldtäktsmän och annat drägg. 

Anmäl
2018-12-01 22:55 #51 av: VSK

Så här ser media ut i ett land som har råg i ryggen. Här visar man vilka som är avskummen. Tyvärr hade inte rättsväsendet lika tuff ryggrad som Ålands nyheter.

"Fem afghanska fiendesoldater som i juli gruppvåldtog och förnedrade en finsk flicka i Seinäjoki dömdes till milda fängelsestraff i Södra Österbottens tingsrätt. De fem dömda är Meeraj Abdoli, Nabi Ahmadi,  Nawshad Chinigol, Waisuddin Ghosuddin Ghiasuddin och Abdullatif Shafai."

https://www.alandsnyheter.com/brott/valdtakt/fiendesoldater-gruppvaldtog-finsk-flicka-i-seinajoki

Anmäl
2018-12-03 17:17 #52 av: Göstage

"En ung man döms för att ha utsatt en artonårig kvinna för ett våldtäktsförsök våren 2017. Kvinnan berättar att hon kunde fly efter att hon bitit ynglingen i handen."---

"Hans ålder är inte klarlagd, men han döms nu till ungdomstjänst och ungdomsvård."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/yngling-doms-for-valdtaktsforsok

Han kan lika gärna vara 25, men "ungdomsvård" får han...Snopen

Anmäl
2018-12-03 17:37 #53 av: VSK

Polisen i Uleåborg, Finland misstänker sju män för grov våldtäkt och grovt sexuellt utnyttjande av barn. Offret är en flicka på bara lite över tio år.

https://www.hbl.fi/artikel/sju-man-misstankta-for-valdtakt-pa-tioarig-flicka/

Anmäl
2018-12-03 18:31 #54 av: Göstage

Dom i dubbla fall av våldtäkt mot barn:

"En flicka våldtogs på en skolgård i Västsverige. Några dagar senare våldtogs hon igen, av en kamrat till den första gärningsmannen, samtidigt som denne gav sig på och våldtog flickans kompis. Nu döms de båda tonårspojkarna till ungdomsvård för våldtäkt mot barn."---

"Nu har domen i målet fallit. Den ena pojken döms till sluten ungdomsvård i tio månader för våldtäkt mot barn. I domen framgår det att han först våldtagit den ena flickan och sedan hennes kamrat. Utöver ungdomsvården döms han till att betala 135 000 kronor i skadestånd till båda flickorna.
Enligt hans försvarsadvokat Fredrik Hagby kommer tingsrätten dom att överklagas.
– Min klient ämnar överklaga domen, säger Haby.
Den andra pojken döms till ungdomsvård med särskilda föreskrifter och 100 timmars ungdomstjänst. Han ska dessutom betala 115 000 kronor i skadestånd till flickan han våldtagit."---

"Båda pojkarna nekar till att ha våldtagit flickorna och menar att det handlade om frivilliga samlag, men enligt tingsrättens bedömning är flickornas berättelser trovärdiga. Lagen säger att samlag med barn under 15 år betraktas som våldtäkt. I tingsrättens dom står det också att barn under 15 år inte kan samtycka till sexuella handlingar."

https://www.expressen.se/gt/tonaringar-doms-for-valdtakt-pa-skolgard/

Anmäl
2018-12-03 18:59 #55 av: VSK

Man dömer mot svensk lag. Varför kan man undra. 

Anmäl
2018-12-06 09:56 #56 av: Göstage

Katerina Magasin uppmärksammar en tweetserie från Hannif Bali om fenomenet gruppvåldtäkter.

"I en serie tweets lyfter nu den moderate riksdagsmannen Hanif Bali ämnet gruppvåldtäkt, och pekar på vilka förövare och offer är. Bali anser att det är dags att börja prata om “etnoreligiöst motiverade våldtäkter” eftersom 88% av förövarna som begår grova sexuella övergrepp, ofta i grupp, har utländsk bakgrund i såväl Sverige som i andra europeiska länder, medan offren är främst unga vita flickor ur arbetarklassen. 

Medborgarstudien om sexualbrott som gjordes hösten 2017 bekräftar det Bali skriver: Män med utomeuropeisk härkomst begår 84% av grova våldtäkter i Sverige. Afghaner, irakier och somalier är de invandrare som begår flest våldtäkter. Två av tre grova våldtäkter begås av asylsökande eller män som getts uppehållstillstånd. 95,6% av överfallsvåldtäkter begås av män med utländsk härkomst. Frågan är varför inte svenska myndigheter reagerar och agerar kraftfullt för att skydda landets flickor och kvinnor från det etnoreligiöst motiverade grova sexuella våldet?"---

http://katerinamagasin.se/hanif-bali-pa-twitter-dags-att-borja-prata-om-etnoreligiost-motiverade-valdtakter/

Anmäl
2018-12-06 11:53 #57 av: Carmarino

#56 Vet inte Hanif Bali att man inte får peka ut män med utomeuropeisk härkomst som våldtäktsmän? Skämtar

Anmäl
2018-12-06 12:08 #58 av: Hayabusa

#57 Uppenbarligen inte...Hanif borde istället tagit upp MeToo-rörelsen.
Vi varken vill eller behöver veta/lyssna på det Hanif har att säga.

OBS! Inslag av ironi kan förekomma i denna kommentar.

Anmäl
2018-12-06 12:21 #59 av: Göstage

"En man i 20-årsåldern åtalas vid Skaraborgs tingsrätt för våldtäkt mot barn. Mannen ska med kraft ha tvingat sig på en tolvårig flicka i mannens lägenhet på en ort i Västra Götaland."---

"Ett vittne berättar att mannen var medveten om att flickan var under 15 år. Mannen medger delar av händelseförloppet men förnekar brott. Åklagaren yrkar på att mannen ska utvisas ur Sverige."

TT

Någon som inte instämmer i åklagarens yrkande? (Ja, det finns ju  några, men här kan de inte krafsa över obekväma nyheter...)

Anmäl
2018-12-06 12:43 #60 av: Hayabusa

#59 Elin Ersson..?

Anmäl
2018-12-06 14:14 #61 av: Göstage

#60 Närmare än så...Cool

Anmäl
2018-12-06 15:07 #62 av: Ford -57

#59 Utvisas????? Va d e en utifrånkommande, d va d värstaTummen upp

Anmäl
2018-12-07 15:16 #63 av: Göstage

"En nioåring i Malmö lurades i oktober in i ett förråd, brottades ner på golvet och utsattes för ett sexuellt övergrepp.
Nu åtalas en 30-årig man för grov våldtäkt mot barn."---

"Samme man är misstänkt för två sexualbrott i andra städer. Åklagaren yrkar på att han ska utvisas."

TT

Sitter det centerpartister, vänsterpartister och miljöpartister som nämndemän så är det nog inte så säkert att de går på åklagarens linje om utvisning. De kanske hellre vill ha hit hans familj för en återförening?

Anmäl
2018-12-07 18:35 #64 av: VSK

Hade man kommit gåendes där och fått vittna detta så hade man nog blivit så chockad så man hade nog slagit ihjäl GM Förskräckt

Anmäl
2018-12-07 18:36 #65 av: Jimmy.L

Kastrera han. Arg

Anmäl
2018-12-08 14:34 #66 av: Göstage

#63 De vidriga omständigheterna i målet.

Anmäl
2018-12-08 14:39 #67 av: Jimmy.L

Kräks

Anmäl
2018-12-08 14:56 #68 av: Carmarino

#66 "Åklagaren yrkar på att Hassan ska utvisas från Sverige och förbjuds att under 15 år återvända hit." Anser att han har förbrukat all rätt att överhuvudtaget komma hit igen. Utvisning på livstid tack.

Anmäl
2018-12-08 16:59 #69 av: Jimmy.L

Polisen i Uleåborg undersöker nu tre fall av misstänkta sexualbrott, där alla offer är flickor under 15 år. Tio personer är misstänkta, rapporterar Yle Uutiset.

Polisen i Uleåborg uppger att alla de misstänkt förövarna har kommit till Finland som kvotflyktingar eller asylsökande. En av dem har vistats i Finland en längre tid, största delen har varit i landet några år. Bland de misstänkta finns flyktingar, en del har asylprocessen på hälft och en del av de misstänkta är finska medborgare. De misstänkta är i åldern 18 till 40.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/05/10-personer-misstankts-for-sexualbrott-mot-barn-det-har-vet-vi-om-fallen-i

Anmäl
2018-12-09 09:15 #70 av: VSK

Man börjar få nog att att man försvarar våldtäktsmän och jag hoppas detta sprider sig i hela Europa.

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/spain-protests-wolf-pack-gang-sex-abuse-jailed-rape-acquitted-pamplona-san-fermin-a8324821.html

Anmäl
2018-12-09 09:19 #71 av: Göstage

#70 Får man igenom FN-ramavtalet och permanentar familjeåterföreningarna kommer vi nog att få se detta som en europeisk kulturyttring.  

Edit.

Anmäl
2018-12-09 09:22 #72 av: VSK

Jag måste ta huvudvärkstablett nu. 

Anmäl
2018-12-09 10:45 #73 av: Göstage

Årets fredspris delas ut i morgon till Nadia Murad och Denis Mukwege för deras kamp att stoppa det sexualiserade våldet i väpnade konflikter. Jag fastnar för en norsk krönika kring några ord från en av pristagarna.

"Traditionellt har krigsvåldtäkterna setts som ett uttryck för krigens brutalitet och mäns okontrollerade makt.
Först under senare år har det gradvis växt fram erkännande av något mer.
Att våldtäkt är ett vapen - ett strategiskt, grymt vapen som skall drabba civila, förödmjuka enskilda människor och hela samhällen.
-Sexualiserat våld är folkmord, säger fredspristagaren Denis Mukwege."--- 

https://www.nrk.no/urix/valdtekt-som-vapen-1.14328717

Kanske kommer vi en dag att bland det stigande antalet våldtäkter i Sverige, inte minst gruppvåldtäkterna, se uttryck för något mer än ett barbariskt våld mot enskilda kvinnor?  Finns det någonstans där bakom skymten av något annat - något som vi ännu inte kunnat sätta ord på? "Att våldtäkt är ett vapen - ett strategiskt, grymt vapen som skall drabba civila, förödmjuka enskilda människor och hela samhällen.

Anmäl
2018-12-09 12:07 #74 av: Göstage

#73 Några pusselbitar:

Definitionen på terrorism är "det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar." (Wikipedia)

Januari 2018:"Cirka 30 procent av kvinnorna uppger att de känner sig mycket eller ganska otrygga, eller så otrygga att de avstår från att gå ut på kvällen.
– Det är ett väldigt stort samhällsproblem att en så stor andel väljer att inte gå ut över huvud taget, säger Thomas Hvitfeldt från Brå." --

http://www.sydostran.se/karlskrona/manga-kvinnor-vagar-inte-ga-ut-pa-kvallen/

Juni 2018:  "Nästan hälften av kvinnorna (48 %) i socialt utsatta områden, uppger att de är otrygga på kvällstid i sitt eget bostadsområde, jämfört med en tredjedel (30 %) av kvinnorna i övriga urbana områden."--- 

TT

"Enligt islams lagar, sharia, får en kvinna inte gå ut utan sin ”förmyndares” tillstånd. Kvinnor ska inte ”visa sina behag”, inte skratta högt, ja, inte uppträda på något sätt som kan ”fresta” män. I Sverige sker en anpassning till den kvinnosyn som finns i sharia. Det beror inte på att svenskar tycker om islam, utan på att invandrare med bakgrund i islamvärlden och en mentalitet präglad av sharia kommer till Sverige och påverkar vårt sätt att leva."---

https://samtiden.nu/2017/12/det-ar-sverige-som-blir-mer-likt-islamvarlden/

Anmäl
2018-12-10 17:09 #75 av: Göstage

"Den 23-årige mannen lurade ut flickan till en skogsdunge och våldtog henne."---

"Vid den första våldtäkten var målsäganden 11 år gammal. Mannen fortsatte därefter att kontakta flickan, och våldtog henne vid upprepade tillfällen under 2017 och 2018.
I samband med våldtäkterna har 23-åringen drogat flickan och hotat att publicera nakenbilder på henne och skada hennes familj om hon skulle berätta om händelserna."---

"Han döms för våldtäkt mot barn med påföljden fem års fängelse och utvisning, och ska betala 230 000 kronor i skadestånd till flickan."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/man-doms-for-valdtakt-mot-11-aring

Hur många sådana här monster går det lösa här i landet egentligen? Arg

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.