Annons:
Etikettdebatt
Läst 6027 ggr
[Jimmy.L]
2018-09-27 20:27

Ensamkommande blir hemlösa vad var det vi sa

Vi är många som har påpekat om bostadsbrist gång på gång, igen och igen men vissa håller för öronen och vill inte lyssna då slutar det med att dom blir hemlösa. 

Dags att lyssna nu va? Se till att dom utvisas det finns inga bostäder i Sverige åt alla. 

https://www.ekuriren.se/sormland/ensamkommande-alan-fick-lamna-boendet-sov-i-skogen/

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-27 21:10
#1

Roligt att se att min inlägg har anmälts ett bevis på att sajten behövs.

Var lugna det behövs bara 99999999999 för att ett inlägg på denna sajt ska bli bortröstad för där satte jag röstgränsen.

_Fisken
2018-09-27 21:24
#2

Varför har det anmälts tror du? Är det för att du skrev att du tyckte de skulle utvisas?

[Jimmy.L]
2018-09-27 21:30
#3

#2 Det är mycket möjligt, vi är en sajt som sticker ut och det kommer bli många liknande inlägg i framtiden som kommer sticka i folks ögon men det är meningen med denna sajt.

Denna kommentar har tagits bort.
_Fisken
2018-09-27 21:38
#5

Du har ju rätt till din åsikt.  Felet ligger hos politikerna tycker jag. De borde utvisas. Maken till liknande handlingsförlamning har jag aldrig varit med om. De är väl rädda för att bli anmälda?

[Jimmy.L]
2018-09-27 21:39
#6

#4 Grattis du blir den första att bli avstängd. 👋

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-27 21:44
#7

#5 Grejen är ju att man inte har tänkt till, man har varnat för bostadsbrist i mer än 20 år och nu står vi här med ensamkommande som inte hittar bostäder, invandrarfamiljer på 5-8 st som bor för trångt 2-5 familjer i en lägenhet och detta pågick även under 90-talet där man larmade om trångboddheten ingen lyssnade och ingen lyssnr idag heller. Det är lättare att vråla rasist än att förstå det saknas bostäder för att ge en familj lite värdighet.

_Fisken
2018-09-27 21:44
#8

Det är ropen "Rasist!" som släcker debattlusten och det är just debatten behöver vi ha.  Den borde vi haft för lääänge sen.

_Fisken
2018-09-27 21:47
#9

#7. Tyvärr tror jag våra kära folkvalda visste mycket väl vad de gjorde när de lät "trångboddheten" bre ut sig.  Det är sparsamt när folk bor så.

[Jimmy.L]
2018-09-27 21:48
#10

#8 Exakt ska något hända måste man våga och titta på problemet, när vi sa det förekom tiggarligor i Sverige var vi rasister och nu har det ju framkommit att det faktiskt förekommer tiggarligor då är det inte lika roligt att skrika om rasism.

[Jimmy.L]
2018-09-27 21:52
#11

Läst om folk som kom hit på 90-talet som flyktingar än idag bor trångt, barnen mår dåligt, Flera familjer bor i samma lägenhet och sover på madrasser. Dom vill ha en egen bostad men så länge det inte byggs ja då blir problemen bara större. Svarta kontrakt är ett problem som ökar.

_Fisken
2018-09-27 22:02
#12

Utan att vara helt inläst på ämnet så tror jag våra byggregler gör byggandet dyrt, dvs regler runt ventilation, hissar, fönsteryta, duschar etc. Vem vågar skriva om dem?  Ska vi ha BBR_1 och BBR_2 och den senare är för de mindre bemedlade? 

kanske nån här kan upplysa oss.

[Jimmy.L]
2018-09-28 15:00
#13

En specifik grupp som uppenbarligen saknar skyddsskäl – och dessutom fått avslag på sin asylansökan – väljs ut framför andra och ges en ny möjlighet till uppehållstillstånd. Det är fel. Sveriges asylsystem måste bygga på en individuell prövning där varje människas behov av skydd avgör möjligheten att stanna i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ngxjam/flera-problem-olosta-kring-ensamkommande

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-28 15:04
#14

– Vi har påpekat, redan i våra remissvar när den här lagen togs fram, att staten har ett ansvar för alla som söker asyl via LMA eller via gymnasielagen, säger Per-Arne Andersson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting. Så det är egentligen staten som ska ta det här ansvaret enligt SKL? – Ja, det är vår absolut tydliga uppfattning att det är så.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ensamkommande-blir-hemlosa-i-vantan-pa-besked

Ja det är inte genomtänkt, staten struntar i bostadsbristen och lägger ansvaret på kommunerna fast man mycket väl känner till bostadsbristen.

[Hayabusa]
2018-09-28 15:12
#15

#14 Jaså, det saknas bostäder..? Se på f-n, vem kunde tro det?

[Jimmy.L]
2018-09-28 15:18
#16

#15 Ja det var en pangnyhet. 🙂

Emo
2018-09-28 15:23
#17

#16 -och ingen har sagt något. Konstigt.

Eller är det så att ingen lyssnat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2018-09-28 15:52
#19

Svensk bostadspolitik kallades nyligen för en ”social katastrof, skapad av svenska politiker av alla färger” i Ekonomisk Debatt. Orden kommer från Assar Lindbeck, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet och nestor inom svensk samhällsforskning. Han syftar på de ekonomiska, sociala och psykiska skadeverkningarna av en hyresmarknad som gynnar svarthandel och kriminalitet, och ger enorma köer för ett hyreskontrakt i Stockholm.

https://fof.se/tidning/2017/2/artikel/darfor-kan-byggboomen-inte-losa-bostadskrisen

[Jimmy.L]
2018-09-28 18:05
#20

Rasistiskt att säga följande Se till att dom utvisas det finns inga bostäder i Sverige åt alla?

Då är dessa rasistiska sajter.

  • SVT

  • SR

  • Aftonbladet

  • Expressen

  • SvD

  • DN

  • Sveriges samtliga lokaltidningar

En sökning på utvisning så får man upp alla nyhetssajter i Sverige samt svenska regeringen tuft läge?

Annons:
wildfire
2018-09-29 17:21
#21

#20 Dom borde få rasistkortet stucket i sina händer omedelbart, hela gruvliga ligan som bedriver helt vanliga nyheter som informerar folk, oj oj oj vilket ramaskri det skulle bli 😃

Allvarligt vi bör se om våra egna främst och låter det rasistiskt att värna om sitt eget folk och land då är vi väldigt fel i det här landet.

Andra länder gör så dom värnar om sina medan vi hela tiden ska stå med utsträckta händer och räcka till för allt och alla.

Våra förfäder är dom som byggt upp vårt land och det dom byggt upp för oss det ska vi vara rädda om.

Ensamkommande blir hemlösa ? det är så klart tragiskt om människor inte har hem men om vi flyttar till ett annat land så får vi se till att vi kan skaffa bostad utan att leva på det landets bidrag som så många gör när dom kommer till våra europeiska länder.

Jag skulle uppriktigt skämmas om jag flyttade eller flydde till ett annat land och förväntar mig att få allt i min hand och sen komma och klaga på standard med mera och vi alla får ta seden dit vi kommer och kan vi inte det så har vi inte att göra i dom länderna vi inte kan anpassa oss till.

[Jimmy.L]
2018-09-29 17:32
#22

#21 Jag bryr mig inte om dom längre låt dom hållas, vill dom inte se konsekvenser att man låter 9.000 stanna utan att ha tänkt på bostadsbrist. Då tänker jag inte ödsla tid på att försöka förklara att dom ensamkommande nu har det värre än att återvända. 

Hur det går för dom i vinter kan man undra, förfrysningsskador, sjukdomar, men varför ödsla tid på det. Kommer bara säga - Vad var det jag sa, om någon klagar.

[[eskils_]]
2018-09-29 18:05
#23

Tror nog att Morgan Johansson (s) hade rätt här:

"Vi kan inte ansvara för alla Mellanösterns tonårspojkar".

Nej, det kan vi inte.

Farwuq
2018-09-29 19:10
#24

Förr så sade man att man ska »rätta mun efter matsäck«.
Det borde också gälla i detta fallet.
Man bör inte ta in fler än att man har boende till dem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

_Fisken
2018-09-29 19:49
#25

Är inte problemet att om "nån" politiker gör nåt åt saken så kommer ropen att skalla "Rasist! Rasist!" och de är rädda för den negativa bild av dem det kan skapa? 

Jag tänker på alla pengar som vi spenderar på flyktingpolitiken här och som hade istället gjort mycket stor nytta i deras hemländer/flyktingläger. Kanske jag har fel, kanske inte. Oftast brukar en medelväg vara bäst.

[Jimmy.L]
2018-09-29 19:58
#26

#25 Kan mycket väl stämma. När vi tog i mot som mest flyktingar skar man ner bistånden för att täcka kostnaden.

Hur man ska fixa 9.000 bostäder är för mig en gåta. ska dom få gå före bostadskön eller kommer kommunerna köp bostäder till dom. I Stockholm är kön till hyresbostad uppe i 15-20 år här i stan runt 5 år.

_Fisken
2018-09-29 20:07
#27

Jag skulle gärna vilja se en reform inom byggandet. jag vet inte om det sitter i politikerna eller i byggherrarna men tydligen är det nåt som hakar upp sig.

Min dotter har flyttat till S-holm för att jobba och hon har svårt att få lght. Dyrt som attan. Alltid andrahands. Bättre hade varit om det fanns billigt boende för typ 2500kr mån och då utan kyl/frys/spis och andra mer eller mindre onödiga saker som hon egentligen kan skaffa själv och själv välja den standard hon vill ha. (Rätta mun efter matsäcken)

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-29 20:15
#28

#27 Håller med dig all nyproducerade bostäder är sällan anpassad för alla.

[Jimmy.L]
2018-09-29 20:17
#29

Stefan Löfven, som länge menade att det inte fanns något tak för flyktingmottagandet, tycktes på den tiden helt ignorera att alla i slutändan behöver ett permanent tak över huvudet.

Här finns flyktingar och migranter som efter ett par år i landet ännu inte fått permanent boende, utan bor på soffor hos släktingar och vänner i alarmerande trångboddhet. 

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/bostadsbristen-kan-leda-till-farliga-motsattningar/

[[eskils_]]
2018-09-29 21:25
#30

Visst är det bostadsbrist. Men det finns ju hotell. Och skattepengar…

"Efter fyra år återförenades syriske Nabeel Al Ammari med sin fru och fyra barn. Men Lomma kommun har misslyckats med att hitta en passande bostad. Nu bor familjen på hotell i Arlöv. Samtidigt ökar trycket på Skånes kommuner som nästa år måste lösa bostäder för ytterligare 1 032 nyanlända - Hem & Hyra har hela kommunlistan."

"Och familjen är inte ensam. I september tvingade den akuta bostadsbristen Lomma kommun att placera ytterligare två familjer på hotellet."

"För fyrabarnsfamiljen består dagarna nu av ett mindre livspussel. Barnen går fortfarande i skolan i Lomma och varje morgon hämtas de av en taxi som kör dem till skolan. Nabeel lämnar samtidigt hotellet för att ta sig norrut till Lund där han läser SFI. Hans fru Majdoulin Abou Said har väntat i nio månader på en plats på SFI och ska snart börja. Efter skoldagens slut: en ny taxiresa för barnen tillbaka till hotellrummen på Arlöv park hotell. Notan för resorna och hotellnätterna betalas av Lomma kommun."

"Jag är så glad att vi är tillsammans igen men vi känner oss övergivna. Jag vet inte alls hur länge vi ska bo här. Tills vidare har kommunen sagt, säger Nabeel Al Ammari."

https://www.hemhyra.se/nyheter/slut-pa-bostader-lomma-nabeels-familj-bor-pa-hotell-arlov/

[Jimmy.L]
2018-09-29 21:28
#31

Visst ja hotell funkar ju med eller vandrarhem. 🥵

_Fisken
2018-09-29 22:59
#32

Jag inser ju att Sverige och våra politiker inte är vana och handskas med dessa situationer och definitivt inte kommunerna.  Tidigare har antagligen invandringen varit hanterbar eller låt oss säga att problem varit "nertystningsbara".  2015 var ett rekordår och varesig lagar, regler och bostadspolitik har hunnit med. Det har heller inte varit möjligt att hindra svagheterna i politiken och problemen med "logistiken" att sippra ut. Där står vi nu. Som lök på laxen har vi makthungriga politiker som slåss om regeringsmakten. 
En perfekt storm.

Zepp
2018-09-29 23:25
#33

Jösses samma som vanligt Jimmy, fast på nytt forum?

Dvs bostadsbrist har vi fortfarande inte i det här landet, men det råder brist på bostadsyta/lägenheter i  bra lägen i storstäder.

Iallfall något lärde vi oss utav 90 talets bostadsbubbla, dvs numera har vi överlåtit bostadspolitiken till komersiella aktörer, de bygger bara för de som kan betala.

Och på det så gjorde vi av oss med det statliga inflytandet/subventioerna till att bygga billiga bostäder som folk hade råd att bo i, dvs vi avskaffade fastighetsskatten, det skedde via riksdagsval.. dvs vi har röstat för att inte bygga billiga bostäder som folk har råd att bo i till förmån för de som tidigare betalade fastighetskatt!

Och som fastighetsägare så gråter jag givetvis över detta hela vägen till banken!

Då jag ser att min egen fastighet/förmögenhet ökar medans andra inte har råd betala hyran.

Iallafall allt färre bor på allt större yta i utmärkta lägen i större städer, det är knappast brist på bostäder, det är en omfördelning av inkomster och förmögenheter.. som vi själva har röstat fram.

Där  allt färre  har råd att betala sin hyra.

Dvs  nybyggnationer oavsett om det sker i offentlig eller komersiell  regim kostar skjortan och för att lägga lök på laxen så har vi slösat miljarder på att riva billiga bostäder, för att ge folk möjlighet att kunna köpa stora bostäder i bra lägen.

Sen så skall jag tacka Riksbanksfullmäktige för att de underblåser inflationen inom främst bostadssektorn, de blåser upp en bubbla som gjort att jag tjänat cirka 5000 sek per månad sedan jag köpte min bostad, gråter hur som helst hela vägen till banken!

Menna när jag köpte låg bankräntan på 13%, det var svettigt för en vanlig löntagare, det var hur som helst bättre att betala samma summa till banken som till en hyresvärd.. och iomed att jag är en vanlig löntagare så kunde jag givetvis inte köpa större bostad än vad jag hade råd med.. inräknat amortering, räntor samt fastighetsskatt!

Och sen så röstade svenska befolkningen för att slopa fastighetskatten, gissa om det gick fortare att betala av lånen då?

Sådåså.. när nu svenska folket har röstat i val efter val på att slopa bostadsubventionerna, (jag gjorde det inte) så varför är de då inte villiga att köpa dessa nya lägenheter i de mest exlusiva lägena?

Det är tillomed numera svårt att sälja dessa, och bostadsutvecklarna har gått ner i pris/erbjuder rabatter!

Jag har inte råd med dessa kan jag tala om!

Så då kommer jag återigen till frågan.. varför röstade sveriges befolkning fram något sådant som innebar att de själva/de flesta hur som helst inte hade råd att bo där?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2018-09-29 23:51
#34

#33. Jag ids inte kommentera första av det du skriver. Det verkar vara bitska kommentarer på en högerledd politik. Däremot; det där sista du skriver är ju ganska blåögt.  Gemene folk har inte tillgång till all information och ser inte direkt konsekvenserna. De förväntar sig att besluten politiken tar ska leda till att folk bla. ska ha råd och bo och att det finns lägenheter till ungdomar och andra mindre bemedlade.  Förhoppningsvis kommer politiken hos partierna  att dra sig mot mitten och vips har vi en bra medelväg. Nu kastas vi fram å tillbaka mellan rött o blått. Bäst är medelväg.

Annons:
annia1
2018-09-30 01:18
#35

Zepp du kan sluta med det där att det inte är bostadsbrist. För det finns gott om orter där det faktiskt är brist på lägenheter.

Här där jag bor så är det 3 års väntan på att få en lägenhet. Jag skulle kunna ha alla pengar i världen och ändå inte få en lägenhet och så är det många orter. Och det gör dessutom att det är svårt för dom som vill sälja sina hus/bostadsrätter eftersom dom inte får tag i nån hyreslägenhet istället.

På större orter så kan det väl många gånger vara så att hyra är så hög att människor inte har råd. Men det är inte så överallt för som sagt på många håll är det faktiskt så att det inte finns lägenheter.

Och när det gäller invandrare/ensamkommande/flyktingar så är det inte bara storstäder som dom ska bo utan dom ska bo överallt i sverige. Så ska dom bo på en ort som min så finns det helt enkelt inte nån lägenhet att få tag i. Och de har inte pengar att köpa ett hus eller bostadsrätt. Om det mot förmodan finns nåt till försäljning.

Här byggs det nytt, (även i grannkommun) men det tar ca 1 år för att färdigställa ett nytt hyreshus. Men det kommer fortsätta vara brist, men väntetiden kommer väl kortas något.

Så det är inte bara bra lägen i storstäder som det är brist.

Så ditt mantra att det inte är bostadsbrist kan du lägga ner.

.

Honestyisdead
2018-09-30 03:41
#36

Det senaste jag läste var att flera "flyktinganläggningar/boenden står TOMMA och kostar pengar. 

Brist på bostäder är det inte. Visst är det kö om man väljer de stora. Men det finns alltid privata och mindre hyresvärdar utan kösystem.

Och säljer man är det sällan för att börja hyra.

Sedan är det klart svårare i tex Stockholm än i Hässleholm. Men brist är det inte om man kollar i hela landet.

Emo
2018-09-30 05:56
#37

#33 Slopad fastighetsskatt? Javisst är det inte den delen av skatten som nu i stället kallas fastighetsavgift, som för min del uppgår till 4447 kronor, som inte är småpengar för en fattigpensionär. Lite hänsyn tas ändå, längst ner står att jag får en skattereduktion för fastighetsavgift med 1388, så avgiften blir "bara" 3059 kronor, vilket ändå är mer än en halv månadspension (efter skatt).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Thiah]
2018-09-30 06:19
#38

#36 fast dom boendena är väl inte för alla utan just de ensamkommande som just kommit till landet?

[Jimmy.L]
2018-09-30 07:28
#39

#36 Nacka kommun fick köpa bostadsrätter för 305 miljoner kr till flyktingar.

https://www.expressen.se/nyheter/stockholm/nacka-kommun-kopte-bostadsratter-for-305-miljoner/

I Jönköping fick man bygga bås i en industrilokal till flyktingar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6814493

Malmö köpte hotell och vandrarhem-platser för 134 miljoner kr

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/134-miljoner-bokade-malmo-stad-hotell-for-ifjol

Kommunerna fick även köpa villor för att hitta bostäder.

https://www.skd.se/2016/05/26/koper-flyktingvillor-for-tio-miljoner/

Vi behöver ett nytt miljonprogram och vi hade behövt den för 10 år sen. vi kommer aldrig ikapp bostadsbristen nu byggandet i landet sjunker igen.

Larm på larm om trångboddheten och bostadsbrist kommer hela tiden och det väntas 300.000 människor till Sverige inom dom närmsta åren fram till år 2021.

https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340a15af/1532858988574/Migrationsverkets%20prognos%20juli%202018%20P4-18.pdf

Vart dom ska bo vet jag inte, kommunerna får väl köpa fler bostadsrätter eller villor och skrota sjukhus, vården och skolorna.

_Fisken
2018-09-30 07:41
#40

Va trevligt att få in andra personer i tråden.

Här på min lilla ort har det byggts nu MEN det är ingen annan är rikare människor som har råd med det nya. De har flyttat från ett dyrt hus eller annan dyr lägenhet och med vinsten kan de köpa dessa nya bostadsrätter. Denna flytt gör att inget billigt boende har blivit frigjort åt ungdomar och folk som behöver billigare boende. Jag vill minnas bla. Björklund har snackat om det. Från billigt till dyrare boende. Här är det från dyrt till dyrt. 
Med det vill jag ha sagt att det råder bostadsbrist för ungdomar och de som inte vill att boende ska ta 50% av inkomsterna. En ensamstående mamma med barn och ett 80% jobb kan inte hitta nåt ledigt här.

[Jimmy.L]
2018-09-30 07:55
#41

Jo nybyggda lägenheter idag är sällan för dom med dålig ekonomi. Stockholm satsar på "billiga lägenheter" men en trea skulle kosta nästan 10.000 kr i månaden.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sa-mycket-kostar-stadens-billiga-hyresratter/reprho!hXx001aLfmsJIplqx0@p0w/#disqus

Annons:
[Thiah]
2018-09-30 09:08
#42

#41 jag har förstått samma sak. Mina föräldrar skulle vilja flytta men deras bostadsrätt har idag sådan förmånlig avgift att dom inte kan flytta. Bostadsrätterna i närheten kostar 5-6000 kr mer i månaden än vad dom betalar nu. Och det små pensioner funkar inte det.

[Jimmy.L]
2018-09-30 09:16
#43

#42 Ja det blir ju ett problem när många med små inkomster inte har råd att flytta eller kan hitta en lämplig hyra som är ekonomisk hållbart.

Bygga billigare borde vara något som staten skulle prioritera antingen med ett nytt mångmiljonprojekt eller sänka byggkostnaden om man bygger lägenheter med låg hyra,

_Fisken
2018-09-30 09:28
#44

#43. Det sistnämnda du skriver borde gäller för alla regeringar oavsett färg, dvs, att se till att det alltid tillhandahålls en viss procent billigare bostäder. Hur svårt ska det vara?

[Jimmy.L]
2018-09-30 09:37
#45

#44 Mycket svårt tydligen.

Man har föreslagit ett nytt miljonprojekt men möts av kritik. 

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/goer-inte-om-misstagen-i-miljonprogrammet-19126

[Thiah]
2018-09-30 09:43
#46

#44 jaaadu verkar ju vara väldigt svårt vilket är konstigt!

Emo
2018-09-30 09:50
#47

Billiga bostäder finns på landet. Har man större krav på bostad blir det svårare att hitta en. Ju större krav desto högre pris - med bostäder som med mycket annat. Man kan inte få allt man önskar sig (i synnerhet om man kräver att andra ska betala för ens höga krav).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Thiah]
2018-09-30 12:04
#48

#47 alla kan inte bo på landet. Mina föräldrar har t.ex. inte körkort och alla deras läkare är i mittersta sthlm. Det skulle aldrig fungera att dom flyttar till landet.

Annons:
Emo
2018-09-30 12:21
#49

#48 Har du hört talas om sjukresor? Om inte, så kolla.
Dessutom finns det något som heter hemsjukvård.
Även vi som bor på landet har rätt till sjukvård.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

annia1
2018-09-30 15:09
#50

Hera Som thiah redan sagt så är flyktinganläggning/bostäder till för de som är asylsökanade. Har de fått uppehållstilstånd så placeras de ut i kommuner, så de får bostad. Men de som fått avslag och som egentligen ska utvisas, men av nån anledning blir kvar de får se till att fixa boende på egen hand för de slängs ut från migrationverkets boenden. Och det sistnämnda gäller även de ensamkommande barn/ungdomar som nu omfattas av gymnasielagen. Har de fått avslag i alla instanser så får de klara sig själva, fram tills de fått sin sak prövad igen nu enligt de nya reglerna som gäller just den gruppen ensamkommande.

När det gäller det där att sälja för att hyra. De flesta äldre som säljer sitt hus/bostadrätt gör det för att de vill slippa det arbete/ansvar det innebär. Har man hus så måste man sköta tex snöskottning. Men det finns även yngre som väljer att sälja för att sen hyra. En del säljer av samma anledning som äldre att de kommit underfund med att de inte vill ha det arbete och ansvar det innebär att äga. Andra säljer och sen hyr för det gör dom mer flexibla.

När det gäller mindre/privata så inte alls säkert att det är nå lättare. 

Emo När det gäller det det där med sjukresor. Kan du ta dig till en busshållplats så får du inte sjukresa. Samma gäller hemsjukvård. Kan du ta dig till din vårdcentral via tex buss så får du ingen hjälp. Det är så det är här i alla fall.

.

Honestyisdead
2018-09-30 15:17
#51

Jag vet vad det är till för. Poängen är att det finns många lägenheter som står TOMMA trots att dom är betalda. Låt andra flytta in.

[Jimmy.L]
2018-09-30 15:30
#52

#51 Kan du ge ett exempel så man kan kolla upp det, vissa kommuner har ju viss antal lägenheter i beredskap för akuta händelser som vräkning av barnfamiljer och liknande.

Emo
2018-09-30 15:43
#53

#50 Självklart ska man inte få sjukresa om man inte behöver det utan själv kan ta sig med kollektivtrafik till och från sjukvårdsinrättning.
Jag ville bara säga att sjukvård inte behöver vara så svårt för oss på landet. Det finns möjligheter.
Man kan bo på landet även som sjuk. 
#51 För att lösa problemet så behövs sunt förnuft och det verkar vara en bristvara. Även om lägenheterna står tomma, så är det inte säkert att det lönar sig att hyra ut. Mycket att tänka på. Hyresgäster bör kunna betala hyra. Hyresgäster bör kunna hålla bostaden i ordning, annars kan det bli för kostsamt för uthyraren.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
2018-09-30 16:18
#54

Ett stort problem är ju att det inte är tillåtet (verkar det som) att bygga lite enklare, och då blir hyrorna därefter.

Likadant när det är stambyte eller andra renoveringar av befintliga lägenheter. Då passar hyresvärdarna på att lyxrenovera, så att de kan höja hyrorna med ett par tusenlappar i månaden och ingen har råd att bo kvar. De boende har inte bett om att få köket utbytt, men har inte rätt att neka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-09-30 16:21
#55

#54 Exakt är det som händer här, när hyresgäst flyttar ut genomför värden omfattande renovering av kök, badrum och sedan höjer hyran.

Annons:
annia1
2018-09-30 16:30
#56

Hera när det gäller asylsökande som fått avslag så är de inte längre migrationsverkets ansvar. Så de bostäder som migrationsverket betalar för där får inte de som fått avslag bo. För de som fått avslag ska utvisas eller så får de fixa det själva. Staten (och vad jag vet gäller även kommunerna) har inte längre nåt ansvar för dom och dom följer de regler som finns. Sen kan man tycka vad man vill.

Och rent krasst om dom skulle göra på annat sätt för en grupp så skulle alla som fått avslag då få bo kvar i migrationsverkets boenden. Det skulle bli ohållbart med tanke på hur många som finns kvar här i landet fast dom har fått avslag.

.

Carmarino
2018-09-30 16:31
#57

#55 Det är precis samma här. De lägger klinkers på golven och helkaklar badrum och toaletter. Vet inte säkert vad de gör i köken, men förmodligen gör de förändringar även där. Sedan går hyran upp med 1500-2000 kronor per månad, och då är det ändå i ett gammalt hus från miljonprogrammet på 60-talet. Snacka om att "sminka en gris". 🤪


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

annia1
2018-09-30 16:32
#58

Carmarino #54 jo det ska idag finnas regler så det går att bygga billigare. Kommer dock inte ihåg vilka regler om det går att söka nåt sorts bidrag eller om det är nåt annat som det har lättats på.

Här det senaste bygget så är det byggt enligt billigare variant så hyrorna blir rätt normala. Så det ska gå.

.

Carmarino
2018-09-30 16:41
#59

#58 Det verkar dock inte som om byggfirmorna är intresserade av att bygga billigare, för då kan de ju inte ta ut så höga hyror. 🤐

För min del så klarar jag mig utmärkt utan både diskmaskin och tvättmaskin (vi har tvättstuga), men det verkar vara standard i nya lägenheter idag. Sedan är det ju en del byggregler gällande isolering och annat som måste följas, men jag tror nog att det går att bygga enklare och billigare ändå.

Tror nog att om man frågar folk i allmänhet vad de skulle välja om de hade valet "tak över huvudet med lite lägre standard och låg hyra" eller bostadslös, så är jag övertygade om att de hade valt bostad med lite lägre standard. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2018-09-30 17:48
#60

#49 jo jag är ganska väl bekant med sjukresor. För mamma och pappa är dom dock inget alternativ, ännu och det är inte enbart resor till doktorn som är ett dilemma när man är van vid att bo i storstaden hela sina liv. Jag tycker det är ganska orimligt att folk i äldre dag tvingas långt bort från sin hemort när de behöver byta bostad. I mina föräldrar fall är det fråga om att det saknas hiss, inget annat. :/

annia1
2018-09-30 20:31
#61

Carmarino #59 vet inte om du använt fel ord eller om jag missförstår dig. För byggfirmorna har ju inget med hyrorna att göra. De bygger ju bara enligt det som bostadsbolagen/hyresvärdarna beställer. 

Det där med standard. Det har dom ändrat här. Förra bygget dom gjorde för några år sen finns tvättmaskin, tumlare och diskmaskin i lägenheterna. I det dom byggt nu så finns inget av det. Sen är det en annan öppen planlösning så dom sparat in även där. Likaså har de sparat in lite på boytan så lägenheterna är något mindre. Så här har bostadsbolaget förstått att de måste tänka på annat sätt. Dock vissa byggbestämmelser måste  ju följas.

Och jag tror fler och fler kommer börja tänka på det sättet för de inser ju att de flesta inte har råd med de hyror som börjar bli har inte vanligt folk råd med.

.

_Fisken
2018-09-30 20:34
#62

Jag tror också att byggreglerna, som byggherrarna måste följa, måste lättas upp också.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-30 20:40
#63

#61 Här finns det inga tvättmaskiner  eller torktumlare men efter renovering som dom gör av tomma lägenheter så installerar dom tvättmaskin, torktumlare och även golvvärme tror även dom installerar diskmaskin.

annia1
2018-09-30 20:48
#64

_Fisken #62 jo det finns säkert regler som man kan lätta på. Så länge de inte åsidosätter säkerheten på nåt sätt.

Jimmy.L #63 jag är glad att dom gör lite tvärtom här. Är väl egentligen bara förra bygget som innehåller massa extra vitvaror. Och de installerar inga såna vid reparation av äldre hus.
Det är väl möjligt att de hade tänkt att de skulle installera extra vitvaror i nybyggen och vid reparationer, men insett att det blir för dyrt för hyresgästerna.

.

[Jimmy.L]
2018-09-30 21:08
#65

För en trea tror jag hyrorna här är uppe kring 9.000 kr för en renoverad lägenhet kan koll lappen i morgon som finns i trapphuset.

Tror en trea innan renovering kostar kring 7600.

En nyrenoverad etta tror jag ligger på strax över 6.000 kr men ska kolla lappen. 

Mycket pengar för en nyanländ sen får dom väl stå i bostadskö  3-5 år då har hyran gått upp. 

Om få har råd med sådan hyra hur ska en ensamkommande kunna ha råd dels med hyra men sen även allt annat tror parkeringen här kostar 900 kr i månaden med. Även krav på hemförsäkring för att få hyra.

_Fisken
2018-09-30 21:37
#66

Jag betalar 4100kr per månad men iofs har jag en bostadsrätt. I den kostnaden ingår värme, el, 12 kanaler, sopor…allt.

DET vore bra i storstäderna.

[Hayabusa]
2018-09-30 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Från #19. Jag tycker att den talar ett tydligt språk.

Carmarino
2018-10-01 05:08
#68

#61 Ja det var bostadsbolagen jag menade. Kom inte på rätt ord bara.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-10-01 07:20
#69

Det är nog bara bostadsrätter man hittar som har låg avgift, hyreslägenheter i storstäderna fortsätter att stiga i hyran, dom som drabbas är ju unga, låginkomsttagare och nyanlända. man ställer grupp mot grupp.

Annons:
[VSK]
2018-10-01 08:20
#70

Ett exakt likadant bygge i Norge är betydligt billigare än i Sverige med svenska kronor sett. Ändå är Norge är inte med i EU.

[Jimmy.L]
2018-10-02 17:41
#72

Man har nu börjat ta betalt för vatten i hyreslägenheter tack vare det bor för många i lägenheterna. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/brak-om-vattnet-i-brandkarr

Istället för att skälla på hyresvärden så får man tänka till och snåla in på vatten, det finns inte obegränsat med dricksvatten.

Emo
2018-10-02 17:58
#73

#72 Usch så hemskt - behöva betala själv för det man använder - precis som en svensk. 😮

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
2018-10-02 18:02
#74

#72

Jag tycker de skall vara tacksamma att de ens får en del vatten som ingår på hyran. Här får vi betala från första droppe varmvatten vi använder inkl den mängd det tar innan vattnet är varmt.

Med så där många arbetande människor i en lägenhet så är väl varmvatten knappast nåt att bråka om. Har man tvättmaskin så skall den kopplas på kallvatten.

[Jimmy.L]
2018-10-03 08:26
#75

Den sista december står över 200 nyanlända utan bostad när delar av gamla Östra Sjukhuset i Malmö rivs. De har ännu inte fått besked om var de ska bo sedan. – Det kan bli tal om inkvartering i gymnastiksalar, säger Maher Akob, enhetschef vid socialförvaltningen i Malmö.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nyanlanda-kan-tvingas-bo-i-gymnastiksalar

Farwuq
2018-10-03 08:43
#76

Jag vet inte vad allmännyttan tar här i Lund - hyggligt centralt.
Jag betalar 6633 för fyra rum 104 kvm, med el, kabel-tv med 18 kanaler, internet, värme, och vatten (kallt och varmt) inkluderat (sophämtning och parkeringsgarage ingår även det med).

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[VSK]
2018-10-03 08:46
#77

#76

Jösses så billigt 👍

Här skulle detta antagligen kosta 10-12 000 kr i månaden för äldre hus.

Emo
2018-10-03 08:48
#78

Har någon upplyst dem om hur många svenskar som pendlar till sina jobb i Malmö? Vore det inte en lösning för dem som har arbeten och kan betala för en bostad på pendlingsavstånd?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2018-10-03 08:59
#79

#76 Det var billigt, en trea här kostar 9336 kr.

Farwuq
2018-10-03 10:35
#80

Jisses då.
😮

Jag har betalt ungefär samma avgift sedan 93, för min fyra slitna rum.
Tänka sig att hyran kan vara det dubbla, på mindre attraktiva orter. Lund betraktas ofta som »glödhett«.  Jag har allt man kan behöva på gångavstånd.
Förutom Sturup och Kastrup som kräver mer än fötter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jimmy.L]
2018-10-03 10:52
#81

Hyrorna har stigit ganska mycket här dom senaste åren trots problemområde där "centrumet" väntar på att få övervakningskameror på grund av gängen som håller till där om kvällarna. Allt som finns där är Vårdcentralen, Fastighetsägaren, en tobaksbutik, någon form av föreningslokal och en pizzeria samt en matbutik med varor från Mellanöstern och Europa som misskött sig med att låta kött ligga framme. 

Jag handlar ca 1 km från mitt hem där finns Djuraffär, apoteket, Coop, ICA Maxi, Biltema, en blomsterbutik och ett nytt mindre "köpcentrum" byggs just nu där.

Carmarino
2018-10-03 11:19
#82

#76 Det är jättebilligt, fast är det bostadsrätt så beror det ju på hur god ekonomi föreningen har. Hyrorna i gamla bostadsrättsföreningar brukar ofta vara lägre.

Jag betalar 6227 kr för en trea på 73,5 kvadratmeter. Då ingår vatten, värme. Kabel-tv (grundutbud 18 kanaler) och kallgarage tillkommer med 488 kr. Frys, el och internet ingår inte.

Till saken hör att det är en av de billigaste lägenheterna i huset, eftersom inga renoveringar gjorts på väldigt länge. Har inte haft något behov av det, men hade jag velat hade jag säkert fått det - fast då hade hyran direkt gått upp med flera hundralappar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2018-10-05 09:18
#83

Ja, det är en liten "privat" bostadsrätt. 
52 lägenheter i västra delen av Lund - nära natur etc - om jag minns rätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Jimmy.L]
2018-10-06 08:02
#84

Dom ensamkommande får alltså stanna om dom studerar. Kommer dom nu få gå före i bostadskön eller kommer dom behandlas som alla andra studenter och ställa sig i bostadskö.

[VSK]
2018-10-06 09:01
#85

#84

De flesta sk låtsasflyktingar får gå före i bostadskön. Detta beror ju på att Stefan Löfvens regering tvingade kommunerna för att dölja alla kostnader.

Emo
2018-10-06 09:55
#86

Vilket fint sätt av dem att ställa grupp mot grupp. Varför vill de ha det så?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
2018-10-06 09:56
#87

#86

Ja, det kan man ju fråga sig.

[Jimmy.L]
2018-10-14 18:00
[Hayabusa]
2018-10-14 18:25
#89

#88 ❤️🌺

[VSK]
2018-10-14 18:32
#90

#88

Så har det varit länge. 

Tyvärr måste jag säga för det är massor med bosatta människor i det här landet som inte har nånstans att bo.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-10-14 18:46
#91

Vi ska inte ställa grupp mot grupp har det länge sagts snacka om att ljuga för sig själv.

[Hayabusa]
2018-10-14 18:47
#92

#91 Så länge en expansiv invandring är ett av landets grundpelare - då blir det så.

[Hayabusa]
2018-10-22 14:48
#93

Ylva Johansson berättar hur det ligger till. Hör även Heléne Fritzon:

[Jimmy.L]
2018-10-27 16:04
#94

Trelleborgs kommun kommer att polisanmäla ensamkommande ungdomar som får sin ålder uppskriven och låta nyanlända bo i husvagnar. Det är ett par av de motioner som Sverigedemokraterna säger sig ha kommit överens med Moderaterna om i uppgörelsen om det nya styret i Trelleborg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/flyktingar-ska-fa-bo-i-husvagnar-i-trelleborg

[Göstage]
2018-10-28 08:47
#95

 Erik van der Heeg på ledarsidorna.se sätter fingret på den debatteknik som tillämpas bland likavillkorister i multikultisammanhang,  där det inte fokuseras  på huruvida argumenten är sanna eller falska, utan istället på om sagesmannen är ond eller god, som EvdH uttrycker det. 

"I diskussionen kring den så kallade gymnasielagen blev just den här retoriska figurens status som självbärande argument mycket tydlig. Istället för att diskutera vad gymnasielagen måtte kosta, huruvida den leder till ökad brottslighet, om den är rättvis, om föremålen för lagen kanske ljuger, vad svenskarna faktiskt tycker eller om det hela är något som Sverige tjänar på, kunde man höra resonemang av typen ”Jag träffade Emir, 17, nere vid Norra Bantorget – jag såg i hans ögon den skräck han känner vid tanken på att skickas tillbaka till krigets Afghanistan där han kommer att möta en säker död om vi inte låter honom stanna. Hur kan ni prata om siffror när en ung människas liv står på spel?”

 ”Emir, 17” är givetvis inget argument för någonting överhuvudtaget. Han är ett klassiskt retoriskt stilmedel som används för att skapa en moralisk överhöghet gentemot någon som kanske anser att 9.000 afghanska asylsökande som fått avslag på sina ansökningar borde skickas tillbaka. Eftersom siffror och fakta rör sig i ett logiskt rum, så befinner de sig i en annan retorisk kontext än den stackars similen ”Emir, 17”, som befinner sig i ett etiskt rum. Användningen av moraliserande retoriska knep har visat sig mycket effektiva i den svenska debatten, eftersom vi har en tendens att acceptera dem som legitima. Detta beror givetvis inte på att vi skulle vara dummare än andra folk, bara på att vi befinner oss i en annan diskursiv kontext med en lång historisk tradition.

Det är denna historiska bakgrund som jag tror att vi måste ha klar för oss när vi analyserar hur den politiska diskussionen ser ut i vårt land just idag."--- 

https://ledarsidorna.se/2018/10/slow-culture-varfor-den-svenska-politiska-debatten-ser-ut-som-den-gor/

[Göstage]
2018-10-29 10:43
#96

Anosh Ghasri, krönikör på Dagens Samhälle, uppmärksammar följder när de som får avslag ändå beslutar sig för att stanna:

"Förra veckan sände TV4 ett inslag om ensamkommande som rekryteras av kriminella nätverk. Var det verkligen en nyhet? Eller föranledde inslaget av de kriminellas frammarsch kanske? För inslaget avslöjade tyvärr inget nytt. Därmed inte sagt att det saknade värde. Påminnelser om det bedrövliga behövs för att vi inte ska avtrubbas helt. När SR sände ett reportage i våras om ensamkommande som sålde sex till svenska kvinnor mot dusch, tak över huvudet och en bit mat passerade det obemärkt förbi."---

"Att kriminella rekryterar unga män är inte förvånande. Turerna kring gymnasielagen har bäddat för det. Sett till att endast 0,2 procent av dem som fått avslag kan tänka sig att återvända frivilligt, samtidigt som polisen inte kan verkställa beslut om avvisning och vagabonderande migranter rör sig tämligen fritt i Sverige, riskerar Sverige att i längden bli en ny marknad för gömda migranter. Det beklagliga är, därtill, vår oförmåga att skilja mellan förövare och villebråd." 

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/de-ar-villebrad-och-forovare-pa-samma-gang-24583

[Jimmy.L]
2018-11-03 07:14
#97

Den sista november gick kontrakten ut. Dagen därpå låg deras saker på gatan. I helgen tvingades ett femtontal nyanlända på Bredkilsbacken flytta ut till tält.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/vrakta-nyanlanda-tvingas-talta/reprkb!6EbSooiZHROaNRIr27jE7g/

Annons:
[Jimmy.L]
2018-11-06 08:22
#98

Trots bosättningslagen som skulle underlätta integrationen tvingas många nyanlända lägga allt för stort fokus på bostadssökande. Det visar en ny kartläggning över hela landet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tillfalliga-bostader-forsvarar-integration

[VSK]
2018-11-06 08:49
#99

#97

Fast det där vara bara fejk. Va inga sovsäckar i tälten utan tälten var tomma, och mot natten så fanns det inte en kotte där då de bor hos sina kompisar.

[Jimmy.L]
2018-11-06 08:56
#100

Och ändå får tälten stå kvar.

[VSK]
2018-11-06 08:57
#101

Ja visst. Manifestation.

[Göstage]
2018-11-06 09:06
#102

Efter att det uppmärksammats att tälten var tomma användes några av dem lagom till kommunen kom på besök. Kommunen har bett de boende av avbryta den illegala campingen och väntar på besked. Polisen i sin tur väntar på begäran från kommunen för att kunna verkställa avhysning. Hittills har man gjort som kommunen - bett ockupanterna att ta ner tälten.

Källa.

[VSK]
2018-11-06 09:18
#103

#102

De behöver inte sitta på en trappa och "låtsasstrejka" längre utan nu räcker det med tomma tält på en gräsmatta. Handhjärta på det.

Novachan
2018-11-06 11:01
#104

Känns som ett öppet hån mot alla som faktiskt är hemlösa och måste sova utomhus… Blir också ett sorts fråntagande från dem som faktiskt är i den sisten oavsett om det skulle vara fejk eller inte; skapa ett nytt problem som får mer uppmärksamhet och kanske hjälp framför en annan grupp, eller får gruppen att framstå som att de egentligen består av en annan grupp när så inte är fallet…

Annons:
[Göstage]
2018-11-06 16:21
#105

"Tältlägret i Solna är fejk. Men vem ligger bakom?" Rebecca Weidmo Uvell bläddrar i media och resonerar sig fram till en slutsats: det är en organisation som heter "Ort till ort" som köpt tälten och försett media med fotografier och reportageunderlag.

https://uvell.se/2018/11/06/med-talt-som-kampanjmetod/

[VSK]
2018-11-06 16:28
#106

#105

Har för mig jag läste nånstans att tälten va köpta på Biltema t.o.m (för den som är intresserad).

[Göstage]
2018-11-06 16:45
#107

#106 Uvell skriver i den länkade artikeln  att tälten troligen är köpta på Stadium, som har kampanj på den modellen.

[VSK]
2018-11-06 16:53
#108

Ok 

Läste inte artikeln alls.

[Jimmy.L]
2018-11-06 17:00
#109

Intressant att media slukade krok och bete utan att kolla det först. 

Fakta är inte medias starka sida.

[Hayabusa]
2018-11-06 17:18
#110

Ej förvånad…bra att sanningen kommer till ytan.

Annons:
[Göstage]
2018-11-08 15:15
#112

Media ljög redan från första början om intressenterna bakom tältlägret, skriver Rebecca Weidmo Uvell. Som hon tidigare varit inne på ligger vänsteraktivisterna i "Ort till ort" bakom det hela. När får vi en bekräftelse från media och deras viralgranskare?

"Tältlägret visade sig inte vara ett läger alls och ingen bodde där. Istället var det en tältkampanj. En social strejk arrangerad av en vänsteraktivistisk bostadsgrupp som heter Ort till Ort, nära associerade med de gamla vanliga i kretsen kring AFA. Mer om vad en social strejk är kommer längre ner. Jag kan idag bevisa att samtliga redaktioner som skrev om det fejkade tältlägret i Solna visste om att det var en kampanj. För Ort till Ort skickade nämligen ett pressmeddelande."---

https://uvell.se/2018/11/08/media-visste-om-taltkampanjen/

[Jimmy.L]
2018-11-08 16:26
#113

Media är inte intresserade av att granska.

[Göstage]
2018-11-08 16:40
#114

#113 Nej, frågan är nog inget annat än hypotetisk.

[Jimmy.L]
2018-11-13 06:59
#116

I Skellefteå har situationen blivit så svår för de akut bostadslösa att kommunen nu vill se ett härbärge. Men frågan är om frivilligorganisationerna kommunen kontaktat klarar ordna det. – Vi gör bedömningen att är man i Skellefteå inte ska ha en situation med så här många bostadslösa, säger chefen för individ- och familjeomsorgen Per Åhdén.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/i-skelleftea-saknas-harbarge-situationen-akut-for-hemlosa

[Jimmy.L]
2018-11-22 10:19
#117

Drygt 5 500 ensamkommande kom till Stockholm hösten 2015. Kommunen stod inför en extrem situation där alla ensamkommande skulle ha ett boende. Något som ledde till en lukrativ marknad för de företag som kunde erbjuda boende. Stockholm stad betalade i vissa fall över 8 000 per dygn och ungdom. – Inte ett enda barn i Stockholm ska stå utan tak över huvudet, säger Åsa Lindhagen (MP), som var socialborgarråd i Stockholms stad under den här tiden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kommuner-betalade-8000-kr-dygn-for-boenden-at-ensamkommande

[Jimmy.L]
2018-11-22 10:23
#118

– Det är klart att de här ungdomarna lättare dras in i kriminalitet, missbruk och prostitution men jag ser också en fara i att de plockas upp av fel grupper och radikaliseras, säger Minna Blom.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/unga-afghaner-ny-hemlos-grupp-i-vasteras

Men alla dom är ju skötsamma har vi ju fått höra ljuger dom? 🤔

Annons:
[Jimmy.L]
2018-12-10 08:06
#119

Flera frivilligorganisationer i Malmö larmar nu om det blir vanligare att unga ensamkommande är så desperata efter att få tak över huvudet så att de inte ser någon annan utväg än att prostituera sig. SVT Nyheter har träffat några av de organisationer som möter dem ute på gatorna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/saljer-sex-i-utbyte-mot-boende

Farwuq
2018-12-10 08:42
#120

Eller så rånar de folk i Lund.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2019-02-01 09:24
#121

Faktiskt en liten blomma till Sjöstedt, som på det privata planet och i all tysthet uppmärksammar de bostadslösa. 🌺

https://nyheteridag.se/sjostedts-okanda-garning-det-varmer-i-hjartat/

[Jimmy.L]
2019-02-01 09:29
#122

#121 Fint gjort av han.

[Jimmy.L]
2019-02-23 17:59
#124

Att säga upp bostadskontrakt för nyanlända efter två år bryter inte mot bosättningslagen. Det slog kammarrätten fast under fredagsförmiddagen. – Det framgår inte heller i vilken utsträckning anvisade kommuner är skyldiga att tillhandahålla de nyanlända bostäder eller hur bosättningen ska ordnas, skriver domstolen i ett pressmeddelande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kammarratten

Draken
2019-02-25 15:52
#125

Det byggs för fullt här i Sundsvall just nu, men med en insats på 2 miljoner och därefter en hyra på 10-12 000 +amortering, det håller inte. Vi har 2 inkomster, vårdbidrag och barnbidrag samt flerbarnstillägg, vi har inte råd att köpa dessa nya lägenheter som byggs, även fast vi skulle vilja.

Vi betalar idag en hyra på 10 300 för en femma ganska centralt och nära till skog och mark. Alla lånen på lägenheten är avbetalt och vi har inga andra lån som ligger och mjölkar pengar. Vi kollade faktiskt lite på planeringen för de nya bostadsrätterna som byggs nu, med hyra,lån och amortering, så kommer hyran att hamna på nästan 17 000, och vem fan har råd med det …förutom höjdarna inom politiken med sina fallskärmsavtal, och ja just det ….höll på att glömma……, det pratas om att vissa av dessa lägenheter skall vikas till just nyanlända eller ensamkommande …Och vem betalar deras hyra …Jo JAG och alla andra som betalar skatt i Sverige.

Det är fördjävligt, 2 av mina vuxna barn bor fortfarande hemma, och varför det ? Jo det finns inga lägenheter som de kan hyra med deras inkomster. För alla de lägenheterna är redan tagna …gissa vem som sitter på dessa lägenheter, som faktiskt har en ganska skälig hyra, som våra ungdomar faktiskt skulle kunna klara eventuellt med lite hjälp från Soc…😓

Sundsvalls kommun i ett nötskal….

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jimmy.L]
2019-02-25 15:55
#126

#125 Lika illa här och i övriga landet tyvärr.

Draken
2019-02-25 16:00
#127

#126 Jo jag vet. Och det är så fruktansvärt fel. Varför kan vi inte ta hand om våra egna gamla, ungdomar och barn som far illa, istället för att lägga alla ressurser på kreti och pleti som kommer från andra länder, och bara ställer till med massa problem ..

Nu finns det ju självklart undantag bland de nyanlända också såklart. Men tyvärr, så blir de, som faktiskt sköter sig, jobbar och betalar sin skatt istället för att leva på bidrag, färre och färre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-02-25 16:06
#128

#127 En bra fråga som jag har frågat många gånger utan att få svar.

Draken
2019-02-26 11:23
#129

#128 Kommer nog aldrig få svar på den frågan heller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-03-12 08:01
#130

Malmö har 2 000 hemlösa vuxna enligt kommunens beräkningar och gruppen som är allt annat än homogen ser bara ut att öka. – Ensamkommande ungdomar har vi ju sett en väldigt stor ökning av det här året, säger Johanna Saunders, rådgivare i socialrätt på Röda korset. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/varmestugan-racker-inte-at-malmos-hemlosa

Draken
2019-03-12 12:21
#131

Förstår inte varför folk anmäler ett inlägg där sanningen kommer fram ;) jag hå¨ller med till 250% utvisa dem, Sverige kan inte tillgodose deras behov och då skall de inte vara här.

Är det inte så Soc ofta säger : "föräldrarna kan ej tillgodose barnets behov, så barnet tas därmed omhand och hamnar i forsterhem." (Nej ingen av mina barn är fosterhemsplacerade ;) )

Det måste ju gälla samma sak för de ensamkommande barnen, Sverige kan inte tillgodose deras behov så de skall omplaceras, och vilket är då bättre än att de får komma hem till sina egna länder ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-03-12 15:05
#132

Nästan 6 000 ensamkommande unga har fått tillfälligt uppehållstillstånd för att plugga i Sverige enligt den nya gymnasielagen. Men de brottas med flera svårigheter, inte minst att hitta en bostad. Nu får regeringen kritik för att inte ha tänkt igenom konsekvenserna av lagen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kommuner-slar-larm-bostadskaos-efter-nya-gymnasielagen

Annons:
[Göstage]
2019-03-13 08:03
#133

#132 "– Det har varit en mardröm att veta att många åker omkring på bussar på nätterna, lever i resecentrum, en natt här, en natt där, säger Monica Gunnarsson, direktör på Örebro stadsmission."---

(Man kan kanske hoppas att direktören även har plats i den mardrömmen för de rätt många bostadslösa äldre medborgare som också tvingas leva på det sättet på grund av avsaknat fast boende.)

[Jimmy.L]
2019-03-13 08:05
#134

#133 Så långt har hon inte tänkt.

Farwuq
2019-03-14 07:47
#135

Politikerna ska föregå med gott exempel och hysa in dem i deras egna hem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jimmy.L]
2019-03-15 09:02
#136

Gymnasielagen är ett stort misslyckande för svensk migrationspolitik. Nu måste det vara slut med särlösningar och ett ständigt lappande och lagande. Vi behöver ta ett helhetsgrepp för en stram och hållbar migrationspolitik, skriver Maria Malmer Stenergard (M).

https://www.expressen.se/debatt/gymnasielagen-ar-en-mycket-dalig-lag/

[Jimmy.L]
2019-03-17 18:42
#137

I slutet av juni riskerar 70 ensamkommande ungdomar i Umeå att bli hemlösa. Två av dem är Ehsan Jafari och Dawood Amiri som när de fyllt 20 tvingas lämna kommunens boende där de bor idag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ehsan-och-dawood-riskerar-att-bli-hemlosa

Det blir så när man inte använder huvudet.

[VSK]
2019-03-17 21:36
#138

Tre års kötid var kort.

[Jimmy.L]
2019-04-13 08:39
#139

Vilken stolpskott hon ville inte låta folk tala till punkt och tycker dom ska ha gräddfil. 

https://www.svtplay.se/video/21530970/opinion-live/opinion-live-sasong-6-11-apr-22-00?start=auto

Annons:
[Göstage]
2019-04-13 08:45
[Jimmy.L]
2019-04-13 09:03
#141

#140 Ja det var en lågoddsare.

[Jimmy.L]
2019-06-09 13:02
#142

När Ali kom till Sverige för över ett år sedan sa han att han var sexton år gammal. Han hade hört av kompisar att det var det enklaste sättet att få hjälp av svenska myndigheter. Men hans riktiga ålder avslöjades när den svenska gränspolisen skickade hans fingeravtryck till Marocko. Nu bor han på gatan och försörjer sig på att begå brott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ali-overlever-genom-att-snatta-efter-att-hans-riktiga-alder-avslojades

Draken
2019-06-09 17:22
#143

Har sagt det förut, och jag säger det igen. Skicka hem dem, varför skall de vara här när de inte har någonstans att ta vägen, varför skall de vara kvar här och hitta på massa sattyg ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-07-11 09:36
#144

Gustav Fridolin på Aftonbladet debatt.

Det här är människor vi behöver. Som inget hellre vill, och som skulle kunna bidra. 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/rAVQba/ni-vill-skicka-ut-dem--men-hur

Behöver vi dom som begår brott? 🤔😓

Farwuq
2019-07-11 12:18
#145

🥵

Politiker tjafs.
De borde själva utsättas för brott.
😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Draken
2019-07-12 11:20
#146

De vill inte skicka flyktingarna till "några av världens farligaste länder", så står de i artikeln.

Sverige är på god väg dit numera. Norge och Danmark är betydligt tryggare, så varför skickas de inte dit ? Nej, för Norge och Danmark har tagit sitt förnuft till fånga, de vill inte ha in dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[VSK]
2019-07-12 11:42
#147

#144

Är det därför som många hotar lärare mm när de inte får betyg som är goda nog för deras insatser. 

#146

Går charterresor till Afghanistan så det där är bara skitsnack. De flesta provinser är säkra områden. Tror det var två provinser där det rådde oroligheter (2 av 34 nåt sånt). 

Sverige leder ju Europaligan numer när det gäller otrygga länder så de kan inte komma högre upp i den listan. 

[Jimmy.L]
2019-08-14 18:10
#148

Vad är det för fel på husvagnar?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/oppositionsradet-visar-sd-s-morkaste-sida

Socialdemokraterna i Jönköping lät nyanlända bo i träbås så det är väl lyxigare med en husvagn?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6537596

Carmarino
2019-08-14 18:33
#149

#148 Men det är ju en väldig skillnad. Vad (S) gör är alltid rätt - oavsett hur dumma förslag och lösningar de kommer med. (OBS! Ironi.)😉

Det går inte att trolla fram lägenheter ur tomma intet. Om jag hade varit tvungen att välja hade jag valt husvagnen. Många bor ju faktiskt frivilligt i husvagn året om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-08-14 22:41
#150

Bert Karlsson kanske har kvar några husvagnar  att hyra ut av de 200 han hade på Stora Ekeberg.

https://omni.se/ledare-hellre-bert-karlssons-husvagnar-an-luftslott/a/krgAB

[Jimmy.L]
2019-09-19 19:57
#151

2700 nyanlända riskerar att stå utan boende de kommande åren. Fyraårskontrakten börjar löpa ut från och med nästa år. 850 av de är barn. – Det är ett bekymmersamt läge, där konsekvenserna kan bli ökad hemlöshet, säger avdelningschef på fastighetskontoret Erik Gedeck.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/850-barn-kan-bli-hemlosa-nar-hyreskontrakten-gar-ut

Draken
2019-09-19 20:20
#152

#151  Om nu de på fastighetskontoret har kommit underfund om att det är ett "bekymmersamt" läge …Varför ska då regeringen få ta in allt som kommer ?

Inte ens våra svenska ungdomar får tag på boenden …DET är bekymmersamt. De kanske skall titta på dom siffrorna istället. Jag har 3 vuxna (19, 21 och 25 år) som fortyfarande bor hemma, därför att det inte finns boenden att få tag på. Visst det har byggts en hel del både hyresrätter och bostadsrätter i stan, men då är det också hyror på uppemot 8-10 000 kr varje månad.

Hur skall ungdomar ha råd med den hyran ? Och hur i H-vete har "barn" och ungdomar som kommer till landet råd med dessa lägenheter ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-09-19 20:24
#153

#152 En bra fråga. Det här är baksmällan dom tänker inte innan man låter folk få stanna.

Annons:
Draken
2019-09-19 20:33
#154

#153 Man kan ju hoppas att de kanske får en tankeställare ……Fast det är väl att hoppas på för mycket.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-09-19 20:49
#155

#154 Redan under 90-talet slog man larm från förorten, invandrarfamiljer bor för trångt barnen mår dåligt inget hände. Det har fortsatt med massa larm om bostadsbrist ingen lyssnar på människor. 

Vi är rasister som har försökt förklara att det inte går att ta in människor hela tiden utan att bygga bostäder, satsa på fler sjukhus, integrera nyanlända som kommer hit.

Vi kommer aldrig att komma tillrätta på problemen med trångboddhet, barn som mår dåligt och nyanlända som inte kommer in i samhället om inte man stänger gränsen och ser till att dom som redan finns här får vettiga bostäder, lär sig svenska.

Vi är helt enkelt för dumma,  det är rasistiskt att inse att det inte finns bostäder. 

Norge, Finland och Danmark tycks vara dumma dom med. 🤐

Draken
2019-09-19 20:59
#156

WORDS 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2019-09-20 10:02
#157

#151ff MP i Göteborg har "lösningen". Kommer de att lansera "Göteborgsmodellen" över hela landet?

https://samnytt.se/mp-ge-nyanlanda-i-goteborg-forstahandskontrakt/

[Jimmy.L]
2019-09-20 10:16
#158

Så sjukt. 🤮

[VSK]
2019-09-20 10:20
#159

#158

MP är ett sjukt parti, en sekt.

[Göstage]
2019-09-24 10:30
#160

Alternativ bostadsförmedling upprättas.

"För att hjälpa de allra mest utsatta att få ett hyreskontrakt startar nu Stadsmissionen i Stockholm och Uppsala en egen hyresförmedling med utgångspunkt i behov. Modellen bygger på att privatpersoner frivilligt upplåter hela eller delar av sitt hem för uthyrning i utbyte mot ersättning, och görs möjlig genom bidrag från regeringen.

I ett första skede kommer bostäderna att vikas åt gymnasiestuderande med tillfälligt uppehållstillstånd. Många av dessa tillhör gruppen ensamkommande som kom till Sverige 2015, och som därmed omfattas av den nya gymnasielagen som fastslogs 2018. Ungdomar som nu pluggar på gymnasiet eller Komvux."---

https://www.hemhyra.se/nyheter/nu-startar-stadsmissionen-en-bostadsko-ensamkommande/

Annons:
[Jimmy.L]
2019-09-24 11:37
#161

Provade man inte detta tidigare under flyktingkrisen?

[Jimmy.L]
2019-09-24 11:43
#162

Vad klagar Expressen på detta uppstår när regeringen har huvudet under armen.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/ett-rum-utan-fonster-5-900-kronor/

[Göstage]
2019-09-24 11:56
#163

Ja, regeringen, vänsterpartiet  och centern har ju inbjudit till en lukrativ hyreshantering genom att bevilja den här gruppen uppehållstillstånd utan att ägna boendet en tanke. Det vältrades över på kommuner och "civilsamhället".

[Göstage]
2019-09-25 08:40
#164

"Är det rimligt att nyanlända får gå före i bostadskön?", är rubriken på en ledare av Jesper Sandström i  GP, som han inleder:

"Att merparten av de nyanlända kan hitta en bostad efter bara några år i Sverige är en naiv tanke. Det är svårt för alla, inflyttade såväl som infödda. Miljöpartiets förmenta humanism lär inte få fler anhängare."--- 

https://www.gp.se/ledare/är-det-rimligt-att-nyanlända-får-gå-före-i-bostadskön-1.18510797

[Jimmy.L]
2019-10-07 14:15
#165

Regeringen har nu beslutat att ytterligare 7.100 nyanlända invandrare ska anvisas till kommunerna enligt bosättningslagen under 2020.

https://www.friatider.se/regeringen-p-tvingar-kommunerna-ytterligare-7000-invandrare

Helt vansinnigt. 😡

[VSK]
2019-10-07 14:24
#166

#165

De vill väl att alla 290 kommuner ska gå i kk antagligen.

[Jimmy.L]
2019-10-07 15:09
#167

#160  Ja det verkar så.

Annons:
Draken
2019-10-08 07:19
#168

Kan inte finnas många kommuner som inte är på konkursens rand redan 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-10-08 07:32
#169

Regeringen tycks inte förstå ordet bostadsbrist.

[Jimmy.L]
2019-10-16 07:24
#170

Sedan i höstas har Svenska kyrkan drivit två boenden på Lövuddén i Västerås för ensamkommande som tidigare varit hemlösa. Men nu ska boendet stänga. – Jag känner mig orolig och stressad, det är jättesvårt att hitta lägenhet, säger Mortaza Hoseini som tidigare var hemlös i ett år och nu är en av dem som inte vet vart han ska ta vägen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/mortaza-19-ar-i-ett-ar-var-jag-hemlos

Finns säkert rum hos dom goda.

Draken
2019-10-16 08:12
#171

Politikerna som har släppt in alla, bor i sina hus med 20-30 rum, de kan väl öppna sitt hjärta och hysa in dem, lika väl som d har öppnat gränsen för dem ?

Finns väl massor av rum i riksdagen också. De kan väl stänga ner några kontor och göra om till lägenheter istället ……..

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-11-19 06:54
#172

Rajab och Ali har är två av 75 personer på Migrationsverkets boende i Halmstad som förlorar boende och dagsersättningen om drygt två månader. – Kanske blir vi tvungna att sova på gatan, säger Rajab Salehi, 20 år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ali-och-rajab-ar-tva-av-75-som-aker-ut-fran-spenshult

Inget synd om dom, välkommen till Sverige på lika villkor som för andra unga som har svårt att hitta bostäder.

[Göstage]
2019-11-19 07:05
#173

Det står nog  humanitära mogna damer redo att trycka dem mot sina barmar.

[Jimmy.L]
2019-11-19 07:11
#174

#173 Ja som vill leka av sig lite.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-12-05 17:45
#175

Över 100 personer måste flytta från Restad gård inom två månader. De flesta av dem är gymnasieelever. Nu är de oroliga för hur de ska klara sig om de inte hittar någonstans att bo.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7360411

Det är inte synd om dom.

[VSK]
2019-12-05 18:15
#176

#175

Tjaaaa de kommer klara sig betydligt bättre än alla ålderspensionärer som är hemlösa.

Draken
2019-12-06 07:37
#177

Men om det är så hemskt i Sverige, så kan de väl åka hem ? Där har de säkert någon lerhydda de kan flytta in i, mycket varmare är det där också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-12-12 07:21
#178

Tolv ensamkommande ungdomar förlorar sitt boende till våren. I drygt två år har de bott på en lägergård utanför Röberg i Gävle. Men nu har Gävle kommun meddelat att bidraget dras tillbaka.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tolv-ensamkommande-hamnar-pa-gatan-gavle-kommun-stoppar-bidrag

Draken
2020-01-17 13:26
#179

Det blir stora rubriker när ensamkommande blir bostadslösa, men jag förstår inte ..Om en svensk familj får gå från hus och hem, då är det helt ok ?? Vad är skillnaden liksom ??

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-01-17 13:37
#180

#179 Inte lika hemskt?

Draken
2020-01-17 13:48
#181

#180 ja, det är väl så våran "högt älskade" statsminister anser 😡

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[VSK]
2020-01-17 16:05
#182

#179

Kallas för rasism.

[Jimmy.L]
2020-10-22 07:25
#183

Elen och spisen går sönder. Stopp i avloppet. Kallt och mörkt. Det är vardagen för Salman Yosofi, som bor i en husvagn vid en återvinningsstation i utkanten av Staffanstorp.

Salman har just nu inget arbete men tar sig till Åkarp för att studera SFI.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/salman-om-att-bo-i-husvagnen-man-far-psykiska-problem

Jag förmodar att han vill att skattebetalarna står för en lägenhet till han.

Upp till toppen
Annons: