Annons:
Etikettsverigedemokraterna
Läst 4025 ggr
[Göstage]
2018-10-02 08:16

Beröringsskräcken inför SD

Tråden låst 230802, här är plats för fortsatt diskussion.

Håkan Boström på GP:s ledarsida sätter ord på frågan  som  1,1 miljoner svenskar ställer sig - hur tabuns slagträ  kunnat få en sådan genomslagskraft mot just ett "ytterlighetsparti", medan det andra obesvärat kan slå sig ner vid förhandlingsborden. Hur mycket SD i själva verket kan tänkas tjäna på denna sjuklövertaktik visar sig troligen vid nästa val - ordinarie eller extra.

"I svensk politik är det Sverigedemokraterna som står för det orena. Observera att detta inte har med kritik av partiets ställningstaganden i sakfrågor att göra. Det är förbjudet att röra vid partiet. Att förhandla med SD om skattesatser, strandskydd eller trafikpolitik anses förkastligt. Det kan bara förstås som ett renhetskrav. Den som talar med SD blir besmittad av det orena. Hos makteliten blandas detta inte sällan också med en stor dos folkförakt. SD symboliserar allt de inte vill vara. 

Det andra ytterkantspartiet, Vänsterpartiet, har inte drabbats av detta tabu. Ingen seriös debattör hävdar att Socialdemokraterna kommer avskaffa den privata äganderätten för att man förhandlar budget med V. Många socialdemokrater hatar V, man förhandlar med dem ändå."---

 "Var den sakpolitiska gränsen går. Smitto-teorin, att borgerligheten skulle förvandlas till SD om man stödjer sig på partiet, har inget med verkligheten att göra. Den handlar om känslor och tabun. Dessa känslor är tyvärr starkt drivande för den politiska polarisering vi ser just nu. Den polarisering som SD frodas i. Partiet laddas hela tiden med ny magisk energi av sina politiska motståndare. Tabut har nu gått så långt att det hotar lamslå hela partisystemet.

Det hela liknar en grekisk tragedi. De som menar att SD är ett hot mot demokratin bidrar själva stegvis till att underminera den demokrati de säger sig försvara genom att låta låsningen kring SD bli vägledande för alla politiska ställningstaganden. Vi vill gärna se oss själva som moderna och upplysta. I själva verket är magiskt tänkande, tabun och pseudoreligiösa inslag högst närvarande i svensk politik 2018."

http://www.gp.se/ledare/när-sd-tabut-får-ersätta-moralen-1.9634124

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-08-02 08:30 av Fornöga
Annons:
[[eskils_]]
2018-10-03 17:57
#1

#0 Bra ledarartikel om den politiska hysterin runt SD. Måtte folk sansa sig snart!

I Nyköping vill vissa Allianspartier visserligen inte prata med SD, men törs i alla fall ta emot deras stöd. 👍

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=7051188

[[eskils_]]
2018-10-03 21:22
#2

Och i Skåne händer det saker:

"Ikväll beslutade moderaterna i Hörby att ingå valteknisk samverkan med Sverigedemokraterna och det innebär att Sverigedemokraterna tar makten i Hörby. Stefan Borg blir därmed SD:s första kommunstyrelseordförande i partiets historia.

– Detta är ju historiskt och jag är är både rörd och euforisk, säger Stefan Borg. Det är fantastiskt och helt underbart. Vi gjorde ju ett bra val och det var svårt att se hur det kunde bli på nåt annat sätt. Detta är första steget på en stor förändring i landet. Skåne kan inte följa den stora blockering som råder i Stockholm."

SVT

Här är handslaget mellan M och SD i Hörby, och en intervju. 🙂

Så bra när politiker kan diskutera sakfrågor med varandra! Det är väl deras uppgift, egentligen.

[Göstage]
2018-10-03 22:11
#3

#2 Intressant och spännande! SD i Hörby lär bli utsatta för press av alla (utom M) för att det där och i övriga landet skall kunna sägas att "vad var det vi sa!"

[Jimmy.L]
2018-10-04 07:35
#4

👍

[[eskils_]]
2018-10-04 17:45
#6

#5 Skåne trotsar Stockholm:

"– Det valtekniska samarbetet i Hörby strider mot Moderaternas riktlinjer. Vi ska inte samarbeta med med SD lokalt, regionalt eller nationellt, säger vice partisekreterare Anders Edholm.

Lars Göran Ritmer slår ifrån sig kritiken säger att han och Skånemoderaternas ordförande Lars-Ingvar Ljungman har samma uppfattning i frågan.

– Vi är överens och det är honom jag förlitar mig på vad vi får göra och inte göra.

Ser du något problem med att partiledningen tycker annorlunda?

– Vi har stöd från Moderaterna i Skåne, det hänvisar jag till. Jag har inte haft kontakt med någon partisekreterare i Stockholm. Det får stå för honom."

😃

Annons:
[[eskils_]]
2018-10-04 18:21
#7

#5 Fortsättning Hörby. M-ledaren om SD:

"Om de har en god idé kommer vi naturligtvis att stödja den. Har vi en god idé kommer de stödja oss."

Kallas pragmatism. Varför i hela världen skulle detta vara så förbjudet??

[Göstage]
2018-10-04 18:40
#8

Stöter Kristersson sig med de mäktiga Skånemoderaterna lär han snart sitta i samma utvisningsbås som sin företrädare.

https://www.expressen.se/kvallsposten/vellingemoderaternas-krav-till-kristersson-erbjud-sd-poster/

Emo
2018-10-05 05:28
#9

Ska vi använda spett eller spade för att slippa stockholmsdumheter (elakheter) mot Skåne?
Jo, jag vet att inte alla stockholmare är dumma. Jag är inte rasist.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2018-10-05 07:39
#10

MP gnäller, borde dom inte inrikta sig på att utreda sig själv efter ha förlorat flera kommunplatser.

https://www.expressen.se/debatt/varfor-ger-m-makten-till-en-oppen-homofob/

[Göstage]
2018-10-06 13:21
#11

Skulle inte förvåna mig ett dugg om vi kommer att få ett nytt "Skåneparti" baserat på missnöjda moderater och sverigedemokrater. Ett sådant parti skulle kunna vara starkt redan från grunden och ha förutsättningar att sprida sig norrut. Hörby-Vellinge-Sjöbo kan bli föregångare.

[Göstage]
2018-10-06 13:42
#12

#11  "Skånemoderater måste uteslutas på grund av att de öppnat för samarbete med Sverigedemokraterna i Hörby. Det tycker Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens/Expressens ledarsida."---

”Men att Moderaterna validerar och tvättar rent SD är den verkliga skandalen”, skriver Perlenberg som går till hård attack på Skånemoderaternas ordförande Lars-Ingvar Ljungman som uppges ha okejat Hörbyuppgörelsen. Enligt Perlenberg har Ljungman en förmåga att agera utan politisk ryggrad och saknar moralisk kompass. Perlenberg nämner även hur Ljungman uttryckte gillande för Anna Kinberg Batras närmande mot SD 2017 som ett exempel. Csaba Bene Perlenberg konstaterar att det nu är fritt fram för moderater i övriga Skånekommuner att göra samma sak.

”Därmed finns det ingen anledning för lokala M-partiföreningar i de övriga 32 skånska kommunerna att tro annat än att det är fritt fram att göra samma sak i sina respektive kommuner. ”Okej, kör! Seger eller dö!””, skriver Perlenberg."---

”Agerandet i Hörby, som strider mot partilinjen, måste få konsekvenser. Annars är avståndstagandet från partiledningen bara retorisk teater. Uteslut eller dö.” På sociala medier har Perlenbergs krav redan börjat diskuteras. Anders Lindberg, politisk chefredaktör på Aftonbladet skriver på Twitter att uteslutning är ett ”rimligt krav”. Göran Greider, chefredaktör på Dala-Demokraten är också på krigstigen mot Moderaterna."---

Källa.

"Uteslut eller dö" -undrar vad som hänt med stackars CBP, som en gång var en förhållandevis sansad person när han skrev på GP:s ledarsida? Men kanske kan uteslutningar av skånemoderater bli upptakten till det där nya partiet? Alternativt att SD får påspädning med ett stort antal inflytelserika vildar.

[Göstage]
2018-10-16 09:49
#13

"Det är inte självklart att ett partis dåtid alltid ska kunna användas som prognos för deras framtid. Alla partier har tveksamheter i sin historia. Vi bör kunna sätta en gräns för när ett partis rötter ska vara ett acceptabelt argument för att vägra samarbete, skriver Nils Karlsson, tidigare miljöpartistiskt kommunalråd i en gästkrönika på Dagens Samhälle. 

"Eftersom ingen partiföreträdare vill stöta sig med de väljare som tappats till SD, och eftersom att partierna ibland har anpassat sin politik inom SD:s favoritfråga till SD:s politik inom sin favoritfråga, pratas det gärna om SD:s rötter. Det är inte orimligt att dessa rötter diskuteras."---

"Samtidigt så borde det finnas en gräns för när ett partis förflutna är viktigare än ett partis nutid. Om du på motsvarande sätt gräver i de övriga riksdagspartiernas historia kommer du finna åsikter, beslut, och idétraditioner av minst sagt tveksam moralisk karaktär. Ändå pratas det sällan om deras rötter som hinder för samarbete. Och det är inte heller orimligt eftersom det är konsekvenserna av ett partis politik väljarna röstar på. 

Väljarna röstar på framtiden - inte på dåtiden."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/nar-ska-partiers-tveksamma-rotter-borja-ses-som-datid-24359

Annons:
[Hayabusa]
2018-10-16 10:16
#14

#13 Helt rätt. Resonemanget idag går i stil med: "Får väl SD något att säga till om - då jäklar kommer de att visa sitt "rätta jag" och förvandla Sverige till en uppföljare av Tredje Riket".

[Göstage]
2018-10-17 09:00
#15

Moderaten Ann Heberlein ber Ulf Kristersson precisera sina återkommande hänvisningar till SD:s "värderingar" som ett hinder för samröre.

"Som medlem i Moderaterna sätter jag stort värde på ett svar. Jag har nämligen ytterst svårt att finna exempel på värderingar i Sverigedemokraternas partiprogram som är så väsensskilda från de värderingar som uttrycks i vår moderata, liberalkonservativa ideologi att de skulle omöjliggöra ett samarbete mellan de båda partierna."---

 "Innebär ett samarbete med SD att M blir tvungna att kompromissa med, eller till och med överge, några av dessa värderingar? Jag kan inte se det. Jag noterar skilda hållningar i några sakpolitiska frågor, som i inställningen till EU och NATO, men jag finner ingenting som tyder på att Sverigedemokraterna vill begränsa individens autonomi eller negligera hennes rättigheter, för att nämna något.

Det är naturligtvis inget självändamål att samarbeta med Sverigedemokraterna. Det bör inte heller vara ett mål i sig själv att inte samarbeta med dem. Vårt mål bör givetvis vara att få igenom så mycket moderat politik som möjligt."

https://www.expressen.se/debatt/att-undvika-sd-kan-inte-vara-ett-mal-i-sig/

[Göstage]
2018-10-19 23:06
#16

Debattören Rebecca Weidmo Uvell verkar både smått imponerad, förvånad och upprörd över att sossarnas skrämseltaktik har vunnit ett sådant gehör hos de borgerliga, och främst hos C och L. Hon ser att hut (och hot) har gått hem…

"Socialdemokrater har inga som helst problem med att ta stöd av SD, varken före valet efter valet. De skulle sälja sin egen mormor för makten."--- 

"Var så säkra, det ögonblick en Alliansregering eventuellt tillträder, ändrar de strategi. För att med SD ta tillbaka makten 2022."---

"Dagens politiska läge har stått klart långt före valet. Att vi skulle ha tre block i svensk politik och inget av dem få 175 mandat. Alltså la Socialdemokraterna strategin för valrörelse och efter valet för flera år sedan – splittra Alliansen genom att skrämmas med SD. De har varit konsekventa. För att de velat bryta sönder den borgerliga enigheten sedan 2005 och nu ser sin stora chans.

Men låt er inte luras – det handlar ingenting om att de inte kan tänka sig att själva ta stöd av SD om det kniper. En socialdemokrat fokuserar på en sak: ta makten. Om det sker med SD:s stöd, låt så vara. Men gud förbjude att någon annan resonerar på samma sätt."

https://uvell.se/2018/10/19/sossarna-skulle-salja-sin-mormor-for-makt/

[Göstage]
2018-10-21 09:55
#17

Peter Hjörne, söndagsdebattör i GP, hör till de många som med växande skepsis på ett politiskt spel som nästan enbart kretsar till att hålla SD borta från inflytande.

"Sverigedemokraterna sitter nu vid sidan av och beskådar spektaklet. Väldigt mycket snurrar ändå runt dem. När alla partier på ett eller annat sätt har som mål att inte ge Sverigedemokraterna inflytande, så är det precis det som de får. SD-ledaren Åkesson ser bara två vägar framåt: – Antingen är det ett parti som väljer att börja tala med oss eller så går vi mot ett extraval. Det är ett fullständigt begripligt förhållningssätt. Jimmie Åkesson har nämligen sina väljares, 1,1 miljon svenskar, uppdrag att försöka få genomslag för SD:s politik. Dessa många väljare undrar nog varför deras röster inte skall räknas? Det är som om man säger:
"Vi gillar inte valresultatet, så därför följer vi det inte!"

Sverigedemokraterna behöver inte vara rädda för ett nytt val. Ju längre tiden går desto fler väljare kommer sannolikt att hålla med Åkesson när han säger "kom upp ur sandlådan och börja tala med oss". Väljarna förväntar sig kompromissvilja för landets bästa - inte att man låser dörren och slänger ut nyckeln.

Att inte gilla Sverigedemokraterna är en sak men att vägra tala med dem är en annan. Vad blir det rysliga resultatet av samtal? Jo, man riskerar att bli "beroende av populism, nationalism och främlingsfientlighet". Tankesmedjan Tidens chef varnar för "en blåbrun högerpakt" och en dystopisk framtid. Men hur farligt kan det vara att man konstaterar att det finns en samsyn i en del sakpolitiska frågor och talar om det? Vad är det som kommer att drabba oss alla om Alliansen håller samman, samtalar med SD i utskott, nämnder och kommittéer och går till riksdagen för att söka stöd för sin politik, den politik som Ulf Kristersson säger är den mest samordnade och samstämmiga någonsin?"---

http://www.gp.se/ledare/hjörne-är-det-dags-för-kungen-1.10088200

[Göstage]
2018-10-23 08:56
#18

Långt bort från rikspolitiken präglas den politiska åskådningen av pragmatism. SVT:s lokalnyheter om vardagens realiteter i Västerbotten och där "ytterlighetspartierna" möts. Som en intervjuad dubbelröstare förklarar det: "Ja, det är partier som står helvetes långt ifrån varandra i det stora hela men i kommunvalet måste man rösta på den man tror har något innanför pannbenet." 

"Sverigedemokraterna har inte heller i årets val lyckats slå igenom i norr, heter det. Men faktum är att SD i riksdagsvalet blivit näst största parti i mer än hälften av Västerbottens kommuner. I de små inlandskommunerna växer en lavin av missnöje som lett till att samma människor som röstar på Sverigedemokraterna i riksdagsvalet samtidigt väljer Vänsterpartiet i kommunvalet."--- 

"I Holmfors försvinner telefontäckningen men vi hittar ändå till Gargnäs och Carina Nilsson som också röstade på Sverigedemokraterna. Och Vänsterpartiet. – Egentligen går det ju inte ihop men i en liten kommun som Sorsele måste man skilja på person och politik och det viktiga är att det är en bra person som är ödmjuk och lätt att prata med. Samtidigt vill jag få ett stopp på invandringen. Inte för att jag är mot invandrare, tvärtom, men när samhället inte klarar att ta hand om alla vilsna själar blir det ju problem. En del har undersköterskan i hemtjänstens nattpatrull sett i Sorsele. Hon har också svärmor på äldreboende. Framförallt är det språkförbistringen som blir besvärlig. – Invandrarna är så mjuka och fina med de äldre och jag är säker på att gamlen struntar i om de är mörkhyade men när de öppnar munnen och de gamla ingenting begriper, då blir de oroliga."---

"– Det är jättesvårt att ta emot en människa när kommunikationen inte fungerar. När jag ber om en skiftnyckel och han hämtar en sopborste, det funkar inte. Det låter kanske grovt men det tar för mycket tid och energi, konstaterar Jörgen Öhrnell som driver J Öhrnells rep och allservice. Han har trots allt gjort försök att ta emot praktikanter och har också lyckade exempel. Jörgen är bror till Carina (får vi senare veta) och liksom sin syster sympatiserar han både med SD och V."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-rostar-samma-manniskor-pa-bade-v-och-sd-egentligen-gar-det-ju-inte-ihop

[Hayabusa]
2018-10-23 09:04
#19

#18 När ideologi och verklighet i vardagen inte riktigt matchar varandra…

[Göstage]
2018-10-23 09:07
#20

#19 Precis, och det här är något som varken Sjöstedt eller Åkesson vill låtsas om, där de befinner sig på behörigt avstånd.

Annons:
[Göstage]
2018-10-24 17:59
#21

#18 Tonys aktier står nog inte så högt för dagen i Vänsterpartiets  högkvarter.

"Tony Rönnqvist i Ursviken var aktiv vänsterpartist men valde att bli sverigedemokrat. Han menar att det inte finns något motsatsförhållande mellan de båda partierna."---

"– Som vänsterpartist har jag alltid fått förhålla mig till Socialdemokraterna. Att gå runt ett helt liv och kratta manegen åt dem har blivit mindre intressant med åren och att gå till dem som jag tycker åstadkommit de fel jag vill förändra var ju ingen idé. I sökandet efter något bättre blev det SD, säger han."---

"Landsbygdsfrågan är viktig för Tony Rönnqvist och det är det som driver honom. – Man har utarmat landsbygden under så lång tid. Jag fick lära mig redan i skolan att vi tillhör en tärande del av landet som får bidrag från Stockholm för att kunna upprätthålla skola, vård och omsorg. Men det var ingen som pratade om hur mycket vi levererade i form av malm, skog och vattenkraft, säger han.

Det är den inställningen han tror att Sverigedemokraterna kan ändra på. Tony Rönnqvist är orolig för att vi är på väg att få ett Sverige utanför storstäderna som är som mellanvästern, Appalacherna, i USA. Det som också kallas rostbältet. – Vi är i rasande takt på väg dit där vi i princip blir betraktade som en avstjälpningsplats för sådant som inte är önskvärt i övrigt i samhället och det ser jag som en stor fara. Därför måste någon stå upp för den delen och säga att så ska det inte vara, säger Tony Rönnqvist."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tony-lamnade-v-for-sd

[Hayabusa]
2018-10-25 11:16
#22

*

[Göstage]
2018-10-28 08:10
#23

#18 #21 En falang i Vänsterpartiets systerparti i Tyskland, Die Linke, anförda av Sahra Wegenknecht, är kritiska till Tysklands generösa invandringspolitik, anser att samarbetet med Socialdemokraterna varit dåligt för partiet, är starkt negativa till EU och NATO och vill att Tyskland närmar sig Ryssland. 

 "Utvecklingen är kanske att vänta i fler europeiska länder där vänsterpartier senfärdigt insett att deras väljare lämnar den för nya högerpartier", skriver Adam Cwejman i GP. Och vi ser ju redan en sådan utveckling i vissa Norrlandsdistrikt, där väljare obekymrat visat sig gå från vänstern till SD.

[Hayabusa]
2018-10-28 08:36
#24

#23 Allt är möjligt…

[Göstage]
2018-11-15 21:32
#25

Väljarna vill inte ha detta, och väljarnas dom kommer att bli hård över hur ni hanterar valresultatet och den parlamentariska situationen."

Jimmie Åkesson till övriga partiledare i riksdagen den 14 november.

[Göstage]
2018-11-16 09:50
#26

#25 Elisabeth Marmorstein, inrikesreporter på SVT om opinionsläget:

 "De enda som har en säkerställd ökning sedan valet är SD – det parti som var skälet till att C och L röstade nej till sin egen statsministerkandidat. Jimmie Åkessons (SD) återkommande kritik mot hur övriga partiledare hanterar regeringsfrågan möter uppenbarligen viss resonans bland de väljare som tycker att våra folkvalda borde kliva upp ur sandlådan."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-extraval-kan-bli-spiken-i-kisten-for-l-1

[Göstage]
2018-11-21 08:03
#27

"Gör som S och ta makten med ett ytterlighetsparti", uppmanar debattören Magnus Jönsson de borgerliga partierna på Expressen debatt. "Som exempel kan vi konstatera att maktpartiet framför alla andra, Socialdemokraterna, inte har några som helst problem att både luta sig extremt åt vänster eller samarbeta med ett annat av landets i särklass mest världsfrånvända partier, för att kunna regera", fortsätter han.

https://www.expressen.se/debatt/gor-som-s-och-ta-makten-med-ett-ytterlighetsparti/

Annons:
[Göstage]
2018-11-29 05:27
#28

Det obehagliga med riksmobbarna Lööf och Björklund är att de till skillnad från de politiska partierna i grannländerna skjuter det "populistiska" partiet ifrån sig. I våra grannländer har man bildat koalitioner med dem och på så sätt filat bort en del kanter i umgänget - här snor man deras idéer men mobbar dem. Följden blir att man både får dem att växa och på sikt kanske radikaliseras. Jag är övertygad om att SD kommer att finnas kvar och vara större om man ser två val framåt, medan framtiden för Liberalerna och Centerpartiet ter sig oviss. Steg ett för dem kommer nog att bli en sammanslagning, och det är inte otänkbart att det sker redan den här mandatperioden.

LBB
2018-11-29 08:09
#29

Varje parti har en kärna som bygger det fundament varpå partiet står.. Man brukade säga att antalet betalande medlemmar indikerade hur stark denna kärna är, i förhållande till den mer mobila skara som röstar på det partiet. Och i förlängningen hur väl det partiet klara motgångar.

SD har hittills haft förmågan att dra till sig ett stort  nya väljare. Och haft, i den här situationen, förmånen att vara ett rent oppositionsparti utan praktiska möjligheter till regeringsansvar.

Att de övriga partierna agerat som de gjort, som man säger, för att skydda demokratin. Har ju visat sig kontraproduktivt, inte för att skyddet för demokratin minskat, men för att sympatierna för SD ökat. 

Den dag SD får ett delat regeringsansvar ställs ju frågan på sin spets. Hur stor del av SD nuvarande väljare kommer att fortsätta backa upp partiet eller återgå till sina gamla partier.

Så varför inte ge SD en chans, förhandla med partiet, skapa en fungerande politik för de närmaste fyra åren och så får vi facit vid nästa val.

[Göstage]
2018-12-10 09:22
#30

Den förra riksdagsledamoten Helene Rivière (M) anser att det tilltagande SD-föraktet hos övriga partier är alltför schablonartat, inte minst i hennes eget parti. I en debattartikel i Expressen efterlyser hon konkretisering av vad som inte är salongsfähigt hos SD, och tar själv upp några av de etiketter som smetas på SD.

"Tänk om man någon gång kunde få konkret information om den stora faran med SD som gör att alla partier tar avstånd. Det verkar så slött att bara peka ut dem som en fara för demokratin, som fascister, som moraliskt undermåliga. De andra partierna borde kunna sätta fingret mera exakt på vad de är emot. Partier förändras trots allt."---

https://www.expressen.se/debatt/varfor-behandlar-ni-inte-sd-intellektuellt-sakligt/

[Göstage]
2019-01-08 18:54
#31

Enligt radions Ekoredaktion jobbar Alliansen på att utforma en klausul för att garanterat hålla SD utan inflytande med Kristersson som statsminister. Har de  ingen som helst värdighet kvar?🤔

Källa.

En liten hypotes då: förmodar att det kan motivera SD att lägga ner sina röster om Kristersson för att komma närmare extravalet, och sedan återstår det att rösta om Löfven, och då går C och L över till de rödgröna "för att undvika extraval". På så sätt lurar C och L skjortan av Kristersson, och kan samtidigt rädda sin ära (tror dom…) 😉 

Valomgång 1, Mot Kristersson: S-V-MP= 41,3%,  För C-L-KD-M= 41%, SD avstår.

Valomgång 2, För Löfven: S-V-MP-L-C= 55,9. Mot M-KD-SD= 44,1%

[Jimmy.L]
2019-01-08 19:05
#32

Intressant vändning om Alliansen tror dom kan få makten utan SD. Klart SD kommer röst mot dom.

[Göstage]
2019-01-08 19:08
#33

Ja, det verkar taktiskt i överkant! Inte bara för att det påverkar de återstående valomgångarna, utan de lär nog förlora på det även på längre sikt. Fast kanske är det bara Ekoredaktionen som sprider Fake News…

[Göstage]
2019-01-08 21:46
#34

#31 Reaktionen från Åkesson har inte låtit vänta på sig:

"Nu svarar SD-ledaren Jimmie Åkesson på uppgifterna i ett inlägg på facebook. Han uppger att det naturligtvis inte är ”rimligt att SD släpper fram en statsminister som aktivt avser förhindra att SD-väljarna får inflytande. Det borde även övriga partier förstå.”

Han skriver vidare att även om SD är öppna för förhandlingar och kompromisser är huvudfokuset ”att ge de mer än en miljon människor som röstat på Sverigedemokraterna största möjliga inflytande.”---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allianspartier-vill-fa-till-klausul-som-blockar-sd

Annons:
[Göstage]
2019-01-09 15:40
#35

Den värmländske liberale riksdagsledamoten Arman Teimouri skriver på Facebook att han lidit av SD-fobi,  men att han nu tänker inta en ny hållning till Sverigedemokraterna, skriver P4 Värmland.

"Rätt väg att gå är att lösa de samhällsutmaningar som finns, med skola, vård, jobb företagande och så vidare. Gör vi det kan vi se till att de (Sverigedemokraterna) minskar, säger Teimouri."---

Det är väl sådant som varje parti borde ägna sig åt, utan att snegla på SD? Men okej, bättre än fobi i varje fall…😎

[[eskils_]]
2019-01-09 16:50
#36

#35 Han erkänner ju därmed indirekt att SD har bra förslag för att lösa de samhällsutmaningarna! 😉

Fattar inte varför det skulle vara så farligt att prata med SD. De är ju bara ett parti med olika åsikter i olika frågor, precis som alla andra. En del håller man med om, en del inte.

Barnsliga S+V+MP+C+ ½ L har blåst upp den politiska debatten till en fullkomligt hysterisk panik. Vad är de rädda för egentligen - spöken??  👻 

Sanningen är väl att de är rädda för att behöva erkänna att SD har bättre förslag i vissa viktiga frågor än de själva har, vilket också är anledningen till att SD växer medan de själva krymper.

Ok att SD är invandringskritiskt, men det finns sådana partier i både Norge, Danmark och Finland som det går bra att prata med och även ha med i regeringen. Inga problem. Stor och okontrollerad invandring under flera år medför automatiskt en del problem som måste lösas. Så lös dem! Samarbeta med varandra!

Mitt råd till partiledarna: Låt SD få det inflytande som deras 17,5% av väljarstödet ger dem rätt till, eller acceptera nyval! Försök agera som de demokrater och vuxna sansade människor som väljarna förväntar sig.

[Göstage]
2019-01-31 06:17
#37

 Håkan Boström skriver på GP:s ledarsida om den i media stort uppslagna "Wallmarkaffären" och ser dubbla måttstockar. 

"SD-topp i Stockholm tar ut dubbla löner, basunerade Aftonbladet ut i början av veckan (28/1). I stort sett alla medier hakade på, inklusive SVT och SR. Sverigedemokraternas gruppledare i Stockholms stadshus, Peter Wallmark, har anställt sig själv som politisk sekreterare. Utöver arvodet som gruppledare på halvtid, på drygt 40 000 kronor, tar han även ut lön som politisk sekreterare. Totalt tjänar han därmed ca 80 000 kronor i månaden. Girigt? Möjligen. Men det är faktiskt svårt att se skandalen här." ---

"Varför skriver jag om detta? För att hyckleriet när socialdemokraten och borgarrådet Karin Wanngård (samma person som snuvat SD på deras oppositionsborgarråd) kallar Wallmarks agerande för ”fruktansvärt” och ett ”trixande för att få ut mer i lönekuvertet” (SR 29/1) är öronbedövande. För att Aftonbladet bedriver en ohederlig journalistik när man utelämnar väsentliga bakgrundsfakta. Till råga på allt skrev Dagens Nyheter om detta redan i november (13/11) så det är inte ens nytt."---

http://www.gp.se/ledare/sd-skandal-med-dubbla-måttstockar-1.12837867

[Jimmy.L]
2019-01-31 08:29
#38

#37 En detalj som media inte vill berätta om.

[Hayabusa]
2019-01-31 08:31
#39

#38 Det är inget vi VILL veta.

[Jimmy.L]
2019-01-31 08:35
#40

#39 Nä vi kan ju bli skadade av sanningen. 😮

[Göstage]
2019-01-31 08:42
#41

"Locket på", som det heter på Rosenbad.

Annons:
Emo
2019-01-31 08:45
#42

Skandal! Alla med 2 deltidsarbeten borde inte få lön från mer än ett arbete. Människor som hellre tar flera småjobb än lever på samhällets frikostighet, borde bara få lön från ett av dem. Resten måste räknas som volontärarbete. På det sättet får vi fler att leva på försörjningsstöd och det är ju något positivt (kolla med Migrationsverket).

Ursäkta, men jag kunde inte låta bli. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2019-02-08 19:15
#43

Får de varandra, trots allt? Missa inte nästa avsnitt. 2022!

[Jimmy.L]
2019-02-08 19:21
#44

Superbra video. 👍

[Göstage]
2019-02-09 15:39
#45

Vad som inte går i Stockholm fungerar i Skåne. Varför är det så, Kristersson? 

"Det moderata kommunalrådet Christian Sonesson vill att partiledningen börjar förhandla med Sverigedemokraterna, på samma sätt som han själv gjort i sin kommun Staffanstorp. Det berättar han i Ekots lördagsintervju. – Vi var de enda tre partier som aktivt röstade mot Stefan Löfven och Socialdemokraterna att fortsätta regera vårt land. Där någonstans måste man börja samtalen."---

"Christian Sonesson har förståelse för att hans parti är splittrat när det gäller synen på SD. Men han säger att ett samarbete mellan Kristdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna är något som efterfrågas av väljarna. – Då är det viktigt att partiet sätter ner foten på allvar om vad som gäller. Det går inte att smyga över äggskal i den här frågan. Det kommer att märkas, och då är det bättre att man aktivt tar ställning, säger Christian Sonesson (M) i Ekots lördagsintervju."

SR

[Göstage]
2019-02-11 10:45
#46

Lite i backspegeln: Lamotte noterade i Almedalen i somras hur snacket gick och vad som förbereddes inför valet mellan de bestämmande…

[Göstage]
2019-02-11 15:08
#47

Bondfångeriet lyckades, S och MP behöll makten, C/L får del av den och V fortsätter att ha inflytande - allt tack vare ropen om att vargen kommer i form av SD. Men vad innebär det på sikt för förtroendet för politiken och politikerna?

Carolin Dahlman i Kristianstadsbladet är inte imponerad:

"Tyvärr har den ängsliga besattheten av SD skadat Sverige. Ledande politiker och opinionsbildare tycks totalt ha tappat omdömet, missat källkritiken och drivits av skräck snarare än förnuft. Och vi har fått ännu en Löfven-regering."---

"Besinna er! Det som SD vill få igenom är främst en begränsad migration och det är ingen dum idé; den är varken är främlingsfientlig eller rasistiskt – eller ett första steg till att öppna för koncentrationsläger.

När det kommer till SD går dessvärre hjärnor i spinn och ledande politiker vacklar yrt. När Lööf i partiledardebatten nyligen påstod att Åkesson inte tycker om folk från andra länder var det självklart trams. Att ifrågasätta hur integrationen fungerar har inget att göra med om man gillar vissa människor eller inte. Det borde Lööf veta.

Jag förstår att det för de rödgröna är en smart strategi att trumma upp rädslan för SD inom L och C; de har ju nu fått regeringsmakten tack vare detta och vill gärna behålla den."---

http://www.kristianstadsbladet.se/article/man-behover-inte-lagga-sig-platt-for-sd/

[Hayabusa]
2019-02-11 15:14
#48

#47 Exakt! Jag lyssnade på Sonesson i lördags (se #45), han hade väldigt vettiga synpunkter.

Annons:
[Göstage]
2019-02-11 23:38
#49

#47 "Men Ebba Busch Thor reagerar starkast på att Stefan Löfven i sin retorik ställt fyrpartiöverenskommelsen mot en M-KD-regering med stöd av SD. 

– Jag tycker ju att det är otroligt magstarkt ifrån en statsminister att man bidrar till att måla upp ett fiktivt hot. Men det har ju varit det främsta maktmedlet för S i allt detta. Hade det tjänat deras intressen hade man inte tvekat i fem sekunder att ha en annan relation till Sverigedemokraterna. Nu var det här det främsta medlet för att spräcka Alliansen, säger hon till SvD." 

https://www.expressen.se/nyheter/ebba-busch-thors-attack-mot-lofven-magstarkt/

Bra att EBT talar klartext!

#48 Ljuset kommer från syd…😉

[Göstage]
2019-02-13 07:15
#50

Ungmoderaterna tycks ha en mindre dogmatisk inställning till Sverigedemokraterna än sin partiledning, och det pekar på en framtida inriktning för partiet med ett närmande till SD.

"Till Dagens Industri säger Muf-ordföranden Benjamin Dousa att han tycker att moderpartiet borde börja föra samtal med SD. – Jag tycker att förhållningssättet till SD är ett enda stort hyckleri. Och det hyckleriet förekommer i alla partier, säger han. – Alla anpassar sina förslag efter vad SD tycker, men när Jimmie Åkesson ska ta en kopp kaffe i riksdagens kafeteria går folk från kön. Jag är så trött på det här stora hyckleriet.

Enligt Benjamin Dousa kan SD på sikt komma att bli högerns motsvarighet till Vänsterpartiet, som Socialdemokraterna historiskt förlitat sig på för att kunna ta makten. – Ingen borgerlig regering kommer någonsin kunna tillträda utan att tolereras av Sverigedemokraterna. Om det sker om två, fem eller tio år är svårt att sia om. Men det är ditåt vi är på väg, säger han till DI.

För Aftonbladet utvecklar Dousa sitt resonemang: – Det är en sådan charader. Utåt ska partierna låtsas som att man inte vill ta i SD med tång, men man gör ändå allt man kan för att få parlamentariskt stöd av SD. – Om partierna skulle bli tydligare så skulle det öppna för en bättre diskussion kring sakfrågor och politiskt innehåll."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zLp2a1/m-profilen-vill-oppna-for-forhandlingar-med-sd-trott-pa-hyckleriet

[Göstage]
2019-02-22 11:14
#51

Kommer misslyckanden i jökboets politik att leda till en brunsmetande whataboutism? Stefan Hedlund,docent i nationalekonomi och professor vid Uppsala universitet befarar det. Utdrag från Expressen debatt:

"Snart kommer det troligen att börja gnissla betänkligt om den demokratiskt tveksamma JÖK-maktkartellen. Det enda som då återstår för att skyla över svikna vallöften, är att ytterligare trappa upp retoriken mot SD. En miljon väljare kommer att uppleva att även de stämplas som främlingsfientliga, som rena nazister, skriver professor Stefan Hedlund."---

"Man kan se framför sig hur de som trängs allt längre in i oförsvarbara sakpolitiska positioner kommer att lägga allt större vikt vid att just måla upp alternativet av att ge SD inflytande som i alla avseenden fasansfullt.

Innebörden kommer inte bara att bli en ur demokratisk synvinkel synnerligen tveksam demonisering av ett parti som i ett demokratiskt val har fått landets tredje största representation i parlamentet. Kanske än värre är att den dryga miljon svenska medborgare, varav många utrikes födda, som röstat på SD kommer att uppleva att även de stämplas som främlingsfientliga, som rena nazister. 

De som väljer att gå denna brunsmetningens väg bör besinna att de för landet ut på ett sluttande plan, där konsekvenserna av växande inslag av rent hat bara kan bli växande politikerförakt och växande misstro mot det demokratiska systemet. Om en sådan process verkligen får momentum kommer den att bli utomordentligt svår att hejda."

https://www.expressen.se/debatt/brunsmetandet-av-sd-kommer-bara-att-oka/

[Göstage]
2019-03-06 14:13
#52

Fagra ord från Stefan Löfven efter valet 2014:

"En av Sveriges främsta styrkor har varit att vi kan ha tydliga ideologiska skiljelinjer, men samtidigt samlas och samarbeta för att ta landet framåt. Därför bör samtliga ansvarstagande partier i Sveriges riksdag förvalta det förtroende de fått av svenska folket, inte för att skapa osäkerhet och fördröjning, utan positiv förändring för Sverige."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ngMKEL/tryggheten-i-sverige-maste-aterupprattas

Ann Heberlein påvisar Löfvenpolitik i praktiken, mars 2019:

"Den, i det närmaste fanatiska isoleringen SD, ett parti som företräder närmare arton procent av befolkningen, är inte heller förtroendeingivande. De som valt att lägga sin röst på SD upplever sig sannolikt (och med all rätt) uteslutna ur demokratin och dess processer. Det parti de har förtroende för ges inget som helst inflytande. Istället ges partier med betydligt färre sympatisörer, som C, L och Mp ett orimligt stort inflytande. Demokratiskt? Låt mig också nämna några av de överenskommelser som, i strid med folkviljan, fattats i akt och mening att minimera SD:s makt: MÖK, DÖ och JÖ."---

https://annheberlein.com/2019/03/06/vem-ska-man-tro-pa-tilliten-till-demokratin-sjunker/

[Hayabusa]
2019-03-21 12:13
#53

"SD:s röster spelar precis samma roll som andra partiers"

Anne-Marie Lindgren

Socialdemokratisk ideolog & författare som spår att isoleringsstrategin gentemot SD inte kommer att hålla så länge.

[Göstage]
2019-03-21 14:01
#54

_"Kristdemokraternas partistyrelse har beslutat att partiet ska kunna samtala med samtliga riksdagspartier, inklusive Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, för att söka stöd i olika sakpolitiska frågor. Det skriver Ebba Busch Thor på sin Facebooksida.
_

KD-ledaren visar på exempel i riksdagens utskottsarbete där KD fört politiska samtal med SD och V.

”Det visar att våra partier, hur oense vi än är om politikens huvuddrag, också kan hitta gemensamma nämnare. Vårt beslut hänger alltså ihop med hur riksdagens arbete fungerar nu när Alliansen inte längre finns”, skriver hon."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kd-ledaren-oppnar-for-sd-samarbete

Gissar att Annie, Stefan och  Janne slåss om att bli först med att greppa fy-sprejen.

[VSK]
2019-03-21 17:13
#55

#54

Är lite smått komiskt när Björklund, Lööf och Löfven uttalar sig om svek. Jag skulle kunna vidareutveckla detta väldigt långt på djupet men väljer att stoppa här.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-03-21 17:26
#56
[Göstage]
2019-03-21 17:39
#58

Bara att hålla med Hakelius om att det här var vad alla väntade på,  nu är startboxarna öppnade (även om inte alla hästar är hemma).

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/de-kommer-vifta-med-pekfingrarna-och-skrika-brunt-brunt-brunt/

[Göstage]
2019-03-22 05:26
#59

Håkan Boström, ledarskribent på GP, tycker att beskedet från KD var "det rätta".

"Opinionsbildare på vänsterkanten har ägnat flera år åt att trumma fram en närmast apokalyptisk stämning i akt och mening att göra det omöjligt för borgerliga partier att förhandla med SD."--- 

"Framförallt Centerpartiet har dock valt att överdramatisera och måla upp en hotbild i form av stöveltramp och diktatur i farstun. Här har de märkligt nog valt samma strategi som Socialdemokraterna. Men märkligheten försvinner i viss mån om man ser det strategiskt. Socialdemokraterna har framgångsrikt säkrat sin ställning i Rosenbad genom att blåsa upp denna konfliktlinje. Centern tror sig möjligen ha en starkare roll som vågmästare om KD och M inte kan tala med SD. Men i Centerns fall spelar nog själva behovet av positionering en större roll. Väljarmässigt har det varit hyfsat framgångsrikt."---

"Men intresset av att öka polariseringen har också varit starkt hos Socialdemokraterna och Aftonbladets S-märkta ledarsida, med benäget bistånd från radikala liberaler och en och annan aktivistisk journalist och krönikör som mer godtroget köpt agendasättningen från S. Man har velat måla upp apokalypsen, Ryssland och Ungern som framtiden, när i själva verket det enda som realistiskt sett skulle kunna hända är att Sverige tar ett halvt steg mot Danmark."---

https://www.gp.se/ledare/kd-gör-det-enda-rätta-1.14120969

[Göstage]
2019-03-22 09:09
#60

Ebba Busch Thor svarar på Lööfs och Björklunds påståenden om att det gör det svårare att bilda en borgerlig regering för att KD sagt sig kunna föra samtal med SD:

"Jag förstår att de tycker att det gör det svårare men det främsta hindret för en borgerlig regering är de partier som röstar för en socialdemokratisk regering. Det blir ingen borgerlig regering om de fortsätter stirra sig blinda på SD, säger Ebba Busch Thor. 

– Jag blir inte sosse för att jag pratar med socialdemokraterna om frågor jag vill ha igenom, jag blir inte sverigedemokrat genom att prata med SD, säger hon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JJx4L/blir-inte-sverigedemokrat-genom-att-prata-med-sd

[Göstage]
2019-03-22 09:23
#61

Ironi- tänkvärd sådan!

(#54 ff)

[Göstage]
2019-03-22 11:51
#62

Fler är för än emot KD:s partistyrelses beslut om samtal i olika frågor med SD. Bland KD:s och Moderaternas väljare var stödet överväldigande. 

Att SD-väljarna är mest positiva och V/MP-väljarna mest negativa är ingen skräll. (Lite kul med V, eftersom även de omnämndes som möjlig samtalspartner.) 

"Närmare hälften av väljarna tycker att KD:s beslut om att nu samtala med SD, som blev offentligt på torsdagen, var bra. 40 procent anser att det var dåligt. Det visar en Demoskop-mätning som Expressen beställt. 

– I väljargrupper som står KD nära, som redan röstar eller övervägar att rösta på partiet, är det här ett beslut som tagits väl emot av allt att döma, säger Peter Santesson, opinionschef på Demoskop."--- 

"92 procent av Kristdemokraternas väljare och 87 procent av Moderaternas tycker att Ebba Busch Thors besked om att samtala med Sverigedemokraterna är bra."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/valjarnas-dom-ratt-av-ebba-busch-thor/

Annons:
[Göstage]
2019-03-28 18:02
#63

Ord och inga visor från en liberal som aldrig varit rädd för att vara uppriktig:

"Den tidigare L-riksdagsledamoten Mauricio Rojas var under åren 2004-2006 partiets talesperson i flykting- och integrationsfrågor.

Han ansågs då föra en hård linje och kallades för ”kontroversiell” av den dåvarande partiledaren Lars Leijonborg."--- 

"Nu bryter han tystnaden om Liberalerna. Orsaken till att partiet under Jan Björklunds ledning rasat i opinionen är enkel, enligt Mauricio Rojas: – De har lyckats bli irrelevanta, säger han.  

Vilka avgörande misstag har partiledningen begått?
– Att inte förstå vad de flesta efterfrågar: trygghet i en tid av omvälvande förändringar, tydlighet i frågan om vad Sverige är och kommer att bli i en allt mer globaliserad värld, och de har saknat tuffa ledare som vågar ta itu med de svåra problem som vi står inför."---

"Vad blir viktigast för nästa partiledare?
– Att våga vara tydlig och ta itu med invandrings- och integrationsproblematiken, som är den allra viktigaste i ett Sverige där 20 % av befolkningen är född utomlands.

Hur ser du på att Liberalerna nu samarbetar med Socialdemokraterna?

_– Det är inte bra. Men det visar att nästan allt i svensk politik handlar om SD-skräck. Att gå i säng med Socialdemokraterna bara för att man inte vet hur den femtedel av svenskarna som röstar på Sverigedemokraterna ska hanteras, det tyder på mycket dåligt självförtroende och det kommer att bestraffas."--- 
_

"Hur bör nästa partiledare förhålla sig till SD tycker du?

_– Precis som Ebba Busch Thor har gjort, säger Mauricio Rojas."--- 

_

https://www.expressen.se/nyheter/tidigare-l-toppen-gor-som-kd-prata-med-sd/

[Göstage]
2019-04-12 09:16
#64

#63 "Nyamko Sabuni meddelade på torsdagen att hon kandiderar till Liberalernas nya partiledare. Att ta stöd från Sverigedemokraterna i frågor som gynnar partiet ser hon inga problem med, säger hon i TV4 Nyhetsmorgon. – Alla är folkvalda och alla ska få vara med och jobba på lika vilkor och behandlas korrekt, säger hon i programmet."---

"I ett inlägg i partitidningen från 2017 har Nyamko Sabuni skrivit om ett eventuellt samarbete med Sverigedemokraterna: ”hård konfrontation där man tycker olika – öppenhet att samverka där man tycker lika”, ett uttalande hon står fast vid. – Som Liberal är jag, och vi, demokrater och arbetet i riksdagen ska fungera på ett demokratiskt vis. Alla är folkvalda och alla ska få vara med och jobba på lika vilkor och behandlas korrekt. Om vi tycker lika i någon fråga i utskottet tycker jag verkligen att vi ska ta det stödet för att genomföra liberal politik, ungefär som ordningsbetyg som nu är en fråga i agendan: den går inte igenom om inte SD lägger sina röster där och jag tycker att det är bra att man lägger sina röster på liberala idéer och ser till att de blir genomförda, säger Sabuni i Nyhetsmorgon."

 https://www.expressen.se/nyheter/nyamko-sabuni-om-sd-alla-ska-fa-vara-med/

Gissar att Björklund har lagt in en passus i sin aftonbön om att Vår Herre bör ta ett allvarligt snack med Ullenhag för att få honom att kandidera…😉

[VSK]
2019-04-12 10:29
#65

#56

Det är en speciell egenskap gråterskorna besitter och det i absoluta världsklass.

[Göstage]
2019-04-27 09:00
#66

#54ff "Vänsterpartiet kräver att Sverige stoppar en höjning av Sveriges EU-avgift – och är berett att söka stöd från Moderaterna och Kristdemokraterna för att få igenom sin linje."---
Men: "För att få till ett veto krävs även Sverigedemokraternas röster, som Vänsterpartiet dock inte kommer att söka aktivt, enligt Jonas Sjöstedt."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg91em/sjostedt-vill-stoppa-eu-avgift-med-m-och-kd

Medan Sjöstedt skriker i högan sky för minsta närmande mellan M/KD och SD så flörtar han själv ogenerat med Moderaterna och Kristdemokraterna. Hur var det här nu med "ytterlighetspartier"? Känns mest som om man har behov av att visa att M/KD accepterar V men inte SD-  inte att åstadkomma någon reell förändring av EU-avgiften.

[Göstage]
2019-04-27 10:06
#67

De övriga svenska parlamentspartierna försöker ge sken av att man håller armlängds lucka till SD i EU precis som man gör i inrikespolitiken. "Märkligt", tycker Sara Skyttedal (KD).

"Stora delar av den politiska debatten både före och efter riksdagsvalet i höstas har handlat om hur de övriga partierna ska hantera Sverigedemokraterna. I viss utsträckning har en liknande diskussion även uppstått i den här valrörelsen, kopplat till vilka partigrupper i Europaparlamentet som det är tänkbart att de andra försöker söka stöd hos. Men EU:s parlament och den svenska riksdagen fungerar inte likadant. Debatten är ”märklig”, enligt Sara Skyttedal.

– Det är en del positionerande som riskerar att bli banalt. I Europaparlamentet sitter alla partier vid borden. Till exempel finns det inget svenskt parti i parlamentet som inte samarbetar aktivt med SD:s partigrupp. Att påstå att hela valrörelsen handlar om det här blir märkligt om man inte samtidigt kommer med löften om att sluta samarbeta. Och det är inget jag hört hittills i alla fall."

https://www.gp.se/nyheter/sverige/lagom-som-valslogan-är-ironiskt-för-sara-skyttedal-1.14589234

[Göstage]
2019-05-23 23:31
#68

Sverigedemokraterna har startat en sajt där de bemöter de  påståenden som Socialdemokraterna fabricerar om dem.

[Göstage]
2019-06-19 12:41
#69

#37 Fyra ledamöter av SD Stockholm som varit avstängda efter att ha haft kritiska åsikter om Wallmark har uteslutits ut partiet.

”Förekommer åsikter och ageranden som strider mot partiets politik, värderingar eller på andra sätt bedriver partiskadlig verksamhet, så agerar vi. Detta kommer vi även göra i framtiden och är något som de andra partierna kan lära sig utav”, skrev SD:s pressekreterare Christian Krappedal till Mitti."---

 https://www.expressen.se/nyheter/sd-utesluter-fyra-ledamoter-i-stockholm/

Annons:
[Göstage]
2019-07-02 16:51
[Jimmy.L]
2019-07-02 17:25
#71

Och Annie rasar på twitter. Samtidigt som hon sitter i knät på Stefan.

[Göstage]
2019-07-02 17:40
#72

#71 Ja, och på Jonas.

[Hayabusa]
2019-07-02 17:48
#73

"…Det finns stora möjligheter att finna bra lösningar för sjukvård, migration och energi utan att ge makt till ett främlingsfientligt parti som SD”, skriver Lööf på Twitter.

Oh, ja…det är bara det att Annies "bra lösningar" inte märks eller syns.

[Göstage]
2019-10-19 21:54
#74

Nu lyckas inte sossarna skrämma Moderaterna för att hålla kontakt med SD längre.

"När regeringen utestängde Sverigedemokraterna från gängsamtalen ”brast något”.

Det sade Ulf Kristersson i sitt tal på M-stämman på lördagen.

– De borde skämmas, sade han och fick en lång applåd."---

"Ekots inrikespolitiske kommentator Tomas Ramberg tror inte att närmandet till SD längre är särskilt kontroversiellt inom partiet. Dödsstöten för tanken om att isolera partiet var höstens misslyckande med att bilda en borgerlig regering, menar Ramberg. – När Moderaterna inte fick stöd av Centern och Liberalerna, trots att de lovade dem, skriftligen, ett uttryckligt kontaktförbud mot Sverigedemokraterna, då lade man tanken om att isolera Sverigedemokraterna på hyllan i praktiken, även om det finns kvar riktlinjer och sådant, säger han i ”Ekots lördagsintervju”.

https://www.expressen.se/nyheter/kristerssons-sd-ilska-mot-regeringen-borde-skammas/

[Jimmy.L]
2019-10-20 07:35
#75

Det lovar gott inför framtiden.

[Göstage]
2019-10-25 22:44
#76

Johan Hakelius har insett att framför allt i liberala kretsar frodas tänket att om inte SD funnits så hade det heller inte funnits några slitningar i samhället. De kan inte ta till sig den motsatta bilden, att  om det inte hade varit några problem så hade inte SD funnits. 

"DN är tydligast i den här liberala genren, men den har många utövare. Grundtesen bland utövarna är att det enda egentliga problemet med Sverigedemokraterna är just Sverigedemokraterna. Försvann partiet vore allt bra igen. Det är inte så att Sverige dras med spänningar, problem och klyftor som givit upphov till Sverigedemokraternas framgångar. Det är Sverigedemokraterna som, genom sina framgångar, skapar spänningar, problem och klyftor som ”sliter sönder Sverige”.---

"Det värsta är att jag tror att liberaler är alldeles uppriktiga. De tänker verkligen på det här sättet. De kan helt enkelt inte förstå vad som sker. De kan inte bemöta missnöjet, för de begriper det inte. De kan bara slå fast att missnöjet inte borde finnas. De-kan-väl-äta-kakor-istället-liberalismen, kan man kalla den här skolan. Jag tvivlar på att den har framtiden för sig."

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/darfor-ar-sds-tillvaxt-en-gata-for-liberaler/

Fetstilen är från Hakelius krönika.

Annons:
[Göstage]
2019-11-03 20:31
#77

Ebba Busch Thor retar upp de rödgröna i en intervju i Aftonbladet.

"Finns det ett konservativt block i svensk politik?

– Ja. Många märker att det finns en vettig opposition och den består av oss, Sverigedemokraterna och Moderaterna. 

Vilka regeringsalternativ finns det just nu, enligt dig?

– Som jag ser det ligger en regering med M och KD närmast till hands. Skulle Liberalerna vilja ge ett nytt besked skulle jag verkligen välkomna det. Men då måste man komma ifrån att man låter beröringsskräcken med SD avgöra om Sverige får en regering som har kraften och modet att göra något åt krisen i välfärden och polisen. Då får man välja – Sverige eller beröringsskräcken med Sverigedemokraterna. Vi har valt Sverige.

Är det så enkelt?

– Ja, faktiskt."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/OpX6dl/vi-ar-valfardspartiet-till-hoger

Otroligt smart utspel inför partiets riksting nästa helg!👍

[Göstage]
2019-11-11 16:28
#78

" Markus Wiechel med flera (SD) har en genomtänkt motion om en rejäl översyn av Allmänna arvsfonden, men eftersom den kommer från »fel« motionärer lär den inte leda till något", skriver krönikören Erik Fichtelius på tidskriften Fokus. 

"För några år sedan skulle inget ha tagit i en misstroendeförklaring från SD med tång ens om den varit sakligt grundad", skriver Anders Lindberg om misstroendeförklaringen mot Morgan Johansson i en Aftonbladetledare - säkert med inte så lite saknad i rösten. 

Kom sedan och tala om att diskutera sakfrågor i politiken…

[Göstage]
2019-11-11 17:09
#79

Socialdemokraten Nina Burchardt, sedan fem år tillbaka ordförande för kultur- och fritidsnämnden i Hudiksvalls kommun, tvingades bort av partiet på grund av sin nya kärlek – riksdagsledamoten Johnny Skalin (SD), vilket bekräftas av partiet.

Källa

[Jimmy.L]
2019-11-11 17:15
#80

Så mycket för lika villkor. 🤔

[Göstage]
2019-11-13 10:15
#81

#79ff Katerina Janouch om Den Otillåtna Kärleken:

"I totalitära stater får man inte älska vem man vill. Stefan Löfven poserar gärna i Pride-tåg där han låtsas vara anhängare av att alla ska få älska fritt. Och förstås alla människors lika värde. Ändå är det just Socialdemokraterna som just nu skapar ett totalitärt Sverige där människor mobbas, fryses ut och tvingas bort från sina uppdrag då de följer sitt hjärta."---

http://katerinamagasin.se/socialdemokratisk-kansloapartheid-alska-vem-du-vill-utom-en-sverigedemokrat/

[Jimmy.L]
2019-11-13 11:17
#82

Exakt.

[Göstage]
2019-11-15 18:46
#83

"Är alltså idén här att hon – tvärtemot vad både hon själv och han säger – inte kommer kunna behålla sina egna åsikter bara för att hon har en pojkvän som har andra? Man undrar, apropå värderingar, hur långt den inställningen befinner sig från ett uttalat feministiskt partis principer?"---

 https://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/feministiska-s-sparkar-en-kvinna-for-mannens-asikt/

Sanna Rayman på Expressens  ledarsida om vådan för en socialdemokrat att bli kär i fel person. Och visst påminner det inte så lite om hederstänkande?  "Kärleksförbudet är så påtagligt, konsekvenserna av att bli kär så allvarliga", som det skrevs i avhandlingen "Ung 018" om förbjuden kärlek i parallellsamhället. Gäller tydligen även vuxna socialdemokrater…

Annons:
[Göstage]
2019-11-18 16:11
#84

#79ff Sorry Carolin Dahlman, men även solen har sina fläckar…😎

Ledare 2015:

 "Hur en SD:are skulle bete sig som pojkvän kan jag bara ana, men jag är hellre singel än undersöker saken."

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/jag-kysser-inte-sverigedemokrater/

Ledare 2019:

"Sverigedemokrati smittar inte via sex."

 http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/carolin-dahlman-sverigedemokrati-smittar-inte-via-sex/

Tar det som om du har blivit äldre och klokare (och att beröringsskräcken mot SD blivit mindre…)🙂

[Göstage]
2019-11-18 16:21
#85

"I Sverige får man tycka olika."

Stefan Löfven  idag  (i annat sammanhang, men ändå ett konstaterande)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWXOWj/lofven-i-sverige-far-man-tycka-olika

Att jämföras med:

#81" Ändå är det just Socialdemokraterna som just nu skapar ett totalitärt Sverige där människor mobbas, fryses ut och tvingas bort från sina uppdrag då de följer sitt hjärta."---

Katerina Janouch

[Jimmy.L]
2019-11-20 08:10
#86

Sverigedemokraterna i Lidköping tackade ja till Lärarförbundets inbjudan till ett möte – då kom beskedet att de inte var välkomna. Inbjudan hade skickats till partiet av misstag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sd-i-lidkoping-inte-valkomna-pa-lararforbundets-mote

[Göstage]
2019-11-20 08:12
#87

Mursverige i sin prydno. Lärarförbundet borde ta lärdom av som skett med LO  (även om deras förbund förvisso är ännu mer fisförnämt korrekt än jobbarnas)…

[Hayabusa]
2019-11-20 08:25
#88

#86 "…Lärarförbundet står upp för ett mångkulturellt samhälle."

Fast samhället får inte vara FÖR mångkulturellt, det finns inte plats för precis ALLA. Vi lyssnar på alla - alla som tycker som oss, annars inte. 

Det är precis då som den döda vinkeln uppstår och någon säger: "Jag såg det inte komma. Ingen sa något".

[Göstage]
2019-11-20 13:06
#89

Peter Kadhammar i Aftonbladet skyller-om än indirekt- Löfvens magplask på SD:

"Följden har blivit att varje förklaring som har någon likhet med Sverigedemokraternas blir omöjlig för en socialdemokrat. Och därför satt Löfven i rutan i söndags och uttalade obegripligheter och besvärjelser som levde ett liv bortom den verklighet medborgarna ser.

Löfven är statsminister men det var en förlorare som talade. För det är ju den som bäst beskriver verkligheten så att väljarna känner igen sig som vinner val. 102 år av socialdemokratisk dominans är slut."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/VbXK8p/lofvens-brakfiasko-beror-pa-sverigedemokraterna

[Hayabusa]
2019-11-20 13:22
#90

#89 Att Löfvén slog dövörat till är enbart hans eget fel.

Annons:
[Göstage]
2019-11-20 13:56
#91

Javisst! Men, som du brukar säga: det erkänner han aldrig! 😉😃

[Göstage]
2019-11-28 07:29
#92

#79 Kärleksaffären mellan Burchardt och Skarin verkar till och med fått Anders Lindberg på Aftonbladets ledarsida att se ett exempel på hur avståndet växt mellan hans parti och "vanligt folk" (eller kanske "verklighetens folk" som Göran Hägglund uttryckte det på sin tid).

"Hur tror Stefan Löfven behandlingen av Nina Burchardt påverkar vanliga människors bild av Socialdemokraterna?

Jag tror att det är Darth Vader de ser. Och jag lovar, Romeo och Julia i Hudiksvall har varit samtalsämne kring vartenda fikabord i detta land senaste veckan. Det märkliga är att S-ledningen inte verkar se hur långt från sina väljare - vanligt folk - som de håller på att hamna."--- 

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Op1Wj3/kara-s-ledning-valjarna-ser-er-som-darth-vader

[Jimmy.L]
2019-12-02 15:41
#93

En grundskolelärare i norra Stockholm har delat ut skrivuppgifter för att indoktrinera elever i hat mot Sverigedemokraterna och för fler asylsökande till Sverige. Samhällsnytt har sökt läraren som undviker oss. När vi når rektorn tar hon skarpt avstånd från arbetsuppgifterna och kallar det för ”ett misstag”.

https://samnytt.se/larare-tvingar-elever-att-skriva-sd-fientliga-arbeten-det-inte-avsikten/

[Hayabusa]
2019-12-02 16:01
#94

#93 Förvånad? Dessvärre inte…

[Jimmy.L]
2021-02-15 17:49
#95

Vänsterns rädsla för att Sverige ska få en borgerlig regering får vissa att bete sig som ondsinta skolgårdsmobbare. Jan Guillous återkommande snack om att Ebba Busch är en liten elak person är ett exempel som ger en dålig smak i munnen.

https://bulletin.nu/guillous-attack-mot-busch-visar-vem-som-ar-liten

Vänsterns rädsla för att Sverige ska få en borgerlig regering får vissa att bete sig som ondsinta skolgårdsmobbare. Jan Guillous återkommande snack om att Ebba Busch är en liten elak person är ett exempel som ger en dålig smak i munnen.
[Göstage]
2021-07-12 09:39
#96

Att en SSU-politiker tog en bärs med en ungdemokrat (SD) verkar ha skickat chockvågor genom moderpartiet. Cecilia Blomberg skriver i Bulletin:

"Socialdemokraterna visar alla tecken på att vara ett parti i panik. I ett sunt parti skulle en ung politiker som tar initiativ till att träffa politiska motståndare för att diskutera samhällsproblem vara ett framtidsnamn. Men S placerar självständiga tänkare som Paulsson i frysboxen som avskräckande exempel för andra och premierar istället lojala partister och nickedockor. Det är en spikrak väg mot fördärvet. Effekten visar sig tydligt i bristen på begåvning i partitoppen, som bland annat yttrar sig i oförmågan att förstå att det är just demoniseringen av sverigedemokrater som gör att SD fortsätter växa.

Så länge den insikten saknas finns ingen ljusning i sikte för S."---

Två unga män tar en öl i tillsammans i Karlstad i syfte att lära känna och förstå varandra bättre. En kvinna i Hudiksvall blir förälskad i en man och inleder ett förhållande. Självklarheter i dagens Sverige kan tyckas, men inte i Socialdemokraternas värld.
  • Redigerat 2021-07-12 09:41 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-07-12 09:52
#97

#96: En sekt…

Annons:
[Göstage]
2021-08-04 07:00
#98

Mats Skogkär skriver på Bulletin om hur andra partier sedan länge ogenerat kopierar SD-förslag, men ändå fortsätter oja sig över beröringsrisken med partiet eller för att tvingas respektera deras väljare.

"Som de flesta politiskt intresserade märkt de senaste åren har andra partier inga dubier när det gäller att kopiera SD:s politiska förslag inom en rad områden, exempelvis kriminalpolitiken, eller att rösta som SD vid voteringar i riksdagen.

Men att sätta sig vid samma soffbord för att ta fram gemensam politik, det går inte.

Moderatledaren Ulf Kristersson undslapp sig en gång att politiken behöver “fler vuxna i rummet”. Det är ett uttryck som numera knappast går att använda annat än ironiskt.

Bristen på vuxet uppträdande har aldrig varit större i svensk politik."

Snart trettio år har gått sedan dåvarande folkpartiledaren Bengt Westerberg reste sig och gick när Ny Demokratis företrädare gjorde entré i riksdagen och teve-studion. Denna westerbergreflex – eller westerbergaffekt – sitter än i dag djupt hos många liberalpartister.
  • Redigerat 2021-08-04 07:00 av [Göstage]
[VSK]
2021-08-04 07:22
#99

#98:

Bara ta exemplet på mängdrabatten som skall bort, det har SD sagt sen 2010 och nu kopierade S det men då med furfulad kopia då S bara valde 18-20 år gamla kriminella. SD ville mer än så då de sett för längre sen att kriminella bara blir yngre och yngre.

Ja, det finns massor med bra förslag som de andra kopierat.

[Göstage]
2021-09-11 09:10
#100

Ann Charlott Altstadt på Bulletin konstaterar att beröringsskräcken mot SD och deras prioriterade samhällsfrågor består, underblåst av de rödgröna partiernas målinriktade kampanjer.

Förklaringarna är många till varför olika väljargrupper flytt från det socialdemokratiska valbåset till ett så pass skambelagt parti som SD. Men jag undrar varför förklaringarna så sällan träffar själva kärnan – nämligen invandringspolitiken i sig.

Den envisa oviljan att förstå SD:s sympatisörer är förstås betingad av beröringsskräcken inför de konkreta och akuta frågor som rör befolkningsexplosionen, demografiska förändringar, sviktande skatteunderlag och de destruktiva sociala konsekvenserna av en ständigt växande underklass.

Från akademiskt och partipolitiskt håll produceras socioekonomiska förklaringar även för brottstypen att välja SD. Men inte som brukligt i form av försvar för en stigmatiserad och utsatt grupp. Nej, sympatisörernas lägre samhällsstatus betyder istället att de kan avfärdas som otrygga, rädda och lättlurat mottagliga för SD:s politiska bedrägeri."---

Socioekonomiska faktorer används för att förklara såväl migranters brottslighet som SD-sympatier. Men där den första gruppen möts av förståelse möts den andra av förakt, skriver Ann Charlott Altstadt
  • Redigerat 2021-09-11 09:11 av [Göstage]
[Göstage]
2021-10-26 08:50
#101

Expressens ledarsida vill inte se SD i regeringen.

Möjligheten finns faktiskt att de är det största partiet då, vad säger det om demokratisynen på ledarsidan? Uppenbarligen går det lätt att dra ett streck över folkviljan…

Och KD, "som skall försöka hålla dörren stängd" kanske inte ens är ett riksdagsparti då, eller åtminstone i MP-klass- varför skall de då spela samma roll som maktfaktor som MP har gjort?🤔

Även om jag nog röstar på SD så struntar jag personligen i om de kommer i regeringen, bara de får tillräckligt inflytande för att bekämpa kriminaliteten och styra upp inflödet så…

Sverigedemokraterna vill gärna ta plats i nästa regering. Men partiet bör absolut inte släppas över tröskeln till Rosenbad.
  • Redigerat 2021-10-26 08:53 av [Göstage]
[Göstage]
2021-10-26 09:49
#102

#101 Antar att ledarredaktionen menar att SD då inte heller borde ha fått medverka i styret av Sölvesborg?

SD ökar kraftigt i en nyligen utförd Sifoundersökning i Sölvesborg. Kommunen är viktig för partiet eftersom den är en av en handfull orter där man är med och styr.
[Göstage]
2021-10-26 10:29
#103

#101 Diskussionen bubblar upp på flera håll - SD eller ej i en eventuell ny regering?

Rågången mellan regering och opposition ska vara tydlig. Därför är det naturligt att SD ingår i en ny icke-socialistisk regering efter valet. ANALYS. Efter moderatstämman diskuterar flera tidningars ledarsidor om Sverigedemokraterna bör ingå i en ny regering efter valet eller inte. De som är emot missar demokratins och parlamentarismens grundfundament – om väljarna ska kunna […]
[Jimmy.L]
2021-10-26 12:48
#104

#101: Länge leve diktaturen.

Annons:
[Göstage]
2021-12-02 09:35
#105

Det är inte otänkbart att Nyans kommer in i Sveriges riksdag efter valet 2022. Om de får en vågmästarroll, är då de partier som vägrat att förhandla med ytterkantspartier beredda att tala med dem? Intressant fråga väckt av Ann-Charlott Altstadt på Bulletin.(Betalartikel.)

De partier som skrivit under på såväl SD:s tänkta fascism som bilden av att Sverige är ett land fullständigt genompyrt av rasism har bäddat för landets första muslimska parti. Ett parti som ironiskt nog skiftar i just brunt, och riskerar att få en vågmästarroll i framtiden.
kamera0710
2021-12-07 15:24
#106

Timbro vänder sig emot samarbete mellan SD och M, med motiveringen att det hotar arbetslinjen. Men frågan är väl om Kristersson har någon möjlighet att bli statsminister utan samarbete med SD. Själv står jag förmodligen också närmare SD än M när det gäller socialförsäkringarna.

Antar att det är betalvägg.

"Den 24 november firade Sverigedemokraterna sin största seger sedan partiet kom in i riksdagen. De förändringar i statsbudgeten som partiet förhandlat fram tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna vann i riksdagens omröstning. Det var ett kvitto på att SD definitivt tagit steget från isolering till inflytande.

Moderaternas partiledare Ulf Kristersson brukar betona att hans regeringsalternativ ska samlas kring det man är överens om. Det präglade också budgeten där man enades om bland annat sänkt bensinskatt, mer pengar till brottsbekämpning och stramare migrationspolitik.

Men det betyder också att svåra konfliktfrågor lämnades olösta. Konflikter som måste upp på bordet om Ulf Kristersson (M) ska bli statsminister med SD:s stöd. En av dem gäller synen på a-kassan. Att det inte blev någon åtstramning av arbetslöshetsersättningen i budgeten framhölls av Jimmie Åkesson som en stor förhandlingsseger för SD.

Nu får Moderaterna kritik för detta från tankesmedjan Timbros vd Benjamin Dousa, som fram till nyligen var ordförande för Moderata ungdomsförbundet Muf. Timbro, som finansieras av näringslivet, har granskat riksdagspartiernas förslag om a-kassan. Slutsatsen är att SD:s politik skulle vara mest negativ för sysselsättningen.

– Det är för att Sverigedemokraterna har en bidragspolitik som ligger långt till vänster, säger Benjamin Dousa."

https://www.dn.se/sverige/timbro-varnar-for-sd-samarbete-ett-hot-mot-arbetslinjen/

Samarbete med Sverigedemokraterna riskerar att ge högre arbetslöshet, enligt en ny rapport från Timbro.
[VSK]
2021-12-07 16:16
#107
Partiet Nyans viktigaste frågor Afrofobi Flera rapporter visar att afrosvenskar är en av de grupper i Sverige som drabbas hårdast av rasism och diskriminering. Arbetslösheten bland afrosvenskar är 25%. Bland högskoleutbildade män födda i Afrika arbetar endast 32 % inom ett yrke som kräver högskoleutbildning. För högskoleutbildade kvinnor födda i Afrika ligger siffran på 40 […]
[Göstage]
2021-12-07 17:06
#108

#107 Ja, de är väl värda en granskning. Det jag funderade på, och kanske även Altstadt, är om beröringsskräcken är större inför SD än inför Nyans, och i så fall varför.

Man skulle kunna önska att åtminstone någon journalist redan före valet frågade framförallt Centern, men även MP och S, om de kan tänka sig att samarbeta med Nyans på ett sätt som är otänkbart att göra med SD. Väljarna borde ha rätt att få veta det.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[VSK]
2021-12-07 17:30
#109

#108:

Den tråden verkar jag ha missat totalt. Kunde inte se nått inlägg från min sida.

Kan bara hålla med dig till 200% (100% + 100%).

Finns många som vill ha korten på bordet före ett val. Tror folk både känner sig lurade, är trötta samt förbannade på det odemokratiska DÖ och JÖK.

Nyans tror jag kommer få 3-4% väjare enbart från S som byter lag (men inte sida då de kommer samarbeta) och sen har vi ju alla nytillkomna på det.

Fornöga
2022-09-15 07:15
#110

#0 Intressant att läsa trådstarten i historiens ljus! 😉


Re:tired.

Fornöga
2022-09-15 07:15
#111

#110 Medier utomlands, och då inte bara i våra nordiska grannländer, noterar Sverigedemokraternas snabba framsteg, från helt åsidosatta till Sveriges näst största parti. Man gör kopplingen att M och KD på ett tidigt stadium såg potentialen hos SD, och därför sökte det samarbete som nu betalat sig i regeringsmakten för egen del.


Re:tired.

När utländska medier rapporterar om det svenska riksdagsvalet handlar nästan allt om Sverigedemokraternas medvind. ”Huvudpersonen i valet är Jimmie Åkesson”, skriver italienska Rai News. ”Invandringsstopp från icke-europeiska länder är en central del av partiets politik och nyckeln till dess valframgång”, skriver brittiska The Guardian.
  • Redigerat 2022-09-15 07:24 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2022-09-22 07:57
#112

Karin Pihl på GP:s ledarsida ser med skepsis på alla de dystopiska spådomar om demokratins snara hädanfärd som råder i ledarspalter och på kultursidor efter att var femte svensk visat sig rösta på SD i valet (och fler än så säkert sympatiserar med dem).

"Att SD gått framåt i valet handlar nog mer om att folk vill ha lägre bensinpriser och lägre kriminalitet snarare än att en femtedel av svenskarna vill se en radikal omdaning av det svenska politiska systemet.

Alla ser nämligen inte på politik som en kamp där ”systemet” måste raseras för att saker ska bli mer som man vill. Sådana personer finns säkerligen också bland SD:s väljare. Men för det stora flertalet torde betydligt mer vardagliga och praktiska saker, som att ha råd att ta bilen och att slippa oroa sig för skjutningar, vara det som spelar roll. Att känna oro över brottsligheten och bitterhet över invandringspolitiken är inte samma sak som att uppleva ett existentiellt hot. Huruvida SD verkligen är det bästa valet utifrån de premisserna är en helt annan fråga."


Re:tired.

Sverigedemokraternas ökade väljarstöd handlar nog mer om att folk oroar sig över brott och bensinpriser än att en stor del av väljarkåren vill inskränka dem
  • Redigerat 2022-09-22 07:58 av Fornöga
H
2022-09-22 08:07
#113

#112 Så är det. Folket i Sverige är så pass luttrade att de inte gör sig några föreställningar, men ibland går det så pass långt att man säger:”nog!”.
Om S och SD slog sig ihop så skulle de ha egen majoritet. ”Det går aldrig!” skriker säkert många, men väljarkåren skulle nog i stora drag rycka på axlarna och säga:”Jaja, bara ni fixar till det så gör det mig inget…”.

Rörmokaren som fixar läckan på ett bra sätt, vem bryr sig om vilket parti han tillhör?

  • Redigerat 2022-09-22 08:08 av Hayabusa
Fornöga
2022-09-22 08:12
#114

#112 m.fl. Läs gärna TS från 2018 (och även senare inlägg).

#0 "Den som talar med SD blir besmittad av det orena. Hos makteliten blandas detta inte sällan också med en stor dos folkförakt."---

"Smitto-teorin, att borgerligheten skulle förvandlas till SD om man stödjer sig på partiet, har inget med verkligheten att göra. Den handlar om känslor och tabun. Dessa känslor är tyvärr starkt drivande för den politiska polarisering vi ser just nu."---

"Vi vill gärna se oss själva som moderna och upplysta. I själva verket är magiskt tänkande, tabun och pseudoreligiösa inslag högst närvarande i svensk politik 2018."

Och 2022, nödgas man nog konstatera…


Re:tired.

Fornöga
2022-09-24 09:48
#115

Rebecca Weidmo Uvell har kollat in utfallet av Skolvalet i Stockholm och gör några jämförelser. Som här:

"Kungsholmens gymnasium har högst betyg att komma in på i hela Stockholm, så den är full med överpresterande unga tjejer från akademikerhem. De är jätterädda för SD, bara 1 % röstade på dem.---

"I Kista har 71 % utländsk bakgrund och borde alltså vara jätterädda för SD. Men där röstade hela 18 % på just det partiet."---

O.s.v.


Re:tired.

Vem är rädd för SD? Förutom olika medelålders vita privilegierade delar av medieeliten som nu på olika kultursidor gråter ikapp om hur synd är om dem (och kanske andra, långt bort som de inte känner eftersom de bor i stadsdelar de inte ens kan uttala, än mindre besökt).  Ja, det kan man fråga sig. Framför…
H
2022-09-24 10:28
#116

#115 Utanför tullarna hittar man verkligheten.

Fornöga
2022-10-16 20:49
#117

#112 m.fl. Alla dessa vänsterblivna som "vaknat upp till ett nytt samhällsklimat" har nog legat i törnrosasömn de senaste åtta åren. Jens Ganman undrar varför de blivit så uppskrämda av SD, eller låtsas bli det:

"Alltså att man anser att detta svenska medelklassparti, till stor del bestående av missnöjda sosseväljare, är det största hotet mot mänskligheten i modern tid. Men det är anmärkningsvärt att det är först idag vi ”vaknar upp till ett nytt samhällsklimat.”

Jag tror att många tycker att det klimatet uppstod för ganska många år sedan och att detta nya samhälle, med skottlossningar på lekplatser och inne i köpcenter, balkongflickor, barnrån, förnedringsrån, könsstympade flickor, judehat en masse och annat smått och gott är det stora problemet"---

"Vad ska socialdemokraterna ta sig till?

Kommande veckor får de väl gråta och skrika lite till offentligt. När baksmällan gått över kommer de att inse att enda vägen tillbaka till makten går via någon form av samarbete med SD. När Centern väl återvänder till borgerligheten efter LSD-trippen med Annie Lööf blir de ”rödgröna” aldrig stora nog att… hm… gripa makten igen. Och makten vill S ha tillbaka. Till varje pris.

"Även om det priset innebär att de måste bita i det sura SD-äpplet och skriva om betydelsen för ”fascism” – så att de själva kan regera med såna som Björn Söders stöd, utan att Jonas Gardell spränger topplocket i Expressen."


Re:tired.

Det blev en bred mittenregering till slut. Utan Annie. Med Åkesson som slav på Kristerssons paradvagn. Socialdemokraternas enda väg framåt nu - ett samarbete med SD.
  • Redigerat 2022-10-16 20:50 av Fornöga
H
2022-10-17 15:47
#118

#117 Kan bara instämma👍🏼

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: