Annons:
Etikettsamhället
Läst 770 ggr
[Hayabusa]
2018-10-03 10:05

Sexbrottslingars ursprung?

Ett omdebatterad ämne - sexbrottslingars ursprung. Ska det kartläggas var människor dömda för sexbrott härstammar ifrån? Spelar etnicitet och kultur någon roll? Är det en onödig information? Det finns många röster och uppfattningar, åt båda håll. Personligen anser jag Mustafa Panshiri har många vettiga åsikter & erfarenheter. Hör honom i SVT "Opinion Live"

Annons:
Lona
2018-10-03 10:17
#1

En sak har de nästan allihop gemensamt, oavsett ursprung - de är män! Betydligt mer överrepresenterade i sexuella övergrepp och våldsbrott än vad invandrare är gentemot svenskar…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa]
2018-10-03 10:27
#2

#1 Det är korrekt. Dock finns det en del som skiljer dessa män åt.

[Jimmy.L]
2018-10-03 10:37
#3

Ja varför inte, kan vara bra att redovisa vilket ursprung man har. det har blivit ett tabu att prata om vilket land en brottsling kommer ifrån.

Novachan
2018-10-03 22:24
#4

Jag blir lite förvirrad över Luis Lineos uttal i 4:57-5:26

"Om man vill förebygga det så finns det ganska mycket forskning som visar på vad vi ska göra, och den forskningen säger att fokusera på kön, och då handlar det inte om biologiskt kön … om man vill förebygga våldtäkter så måste man fokusera på det som funkar, det som visar sig funka, och det är att fokusera på maskulinitetsnormerna"

Men har inte våldtäkter och sexualbrott ökat sedan en tid tillbaka? (2008 iaf om man kollar snabbt på brå) Menar han då att man vet förebyggande sätt genom forskning  men att man inte använder dem eftersom våldtäkter och sexualbrott har ökat? eller att de förebyggande sätten misslyckas (alltså ej fungerar)?

Om det är så med användande av förebyggande metoder vet man väl inte hur man ska förbygga?? Då behövs uppenbart mer forskning, men all forskning kommer inte hitta svaren man vill ha då man kan söka dem på fel sätt eller ställen. Ja vi vet att det är män som oftast begår dessa brott men alla män begär ju inte sådana brott, alltså måste vi väl lägga fokus på vilka män som begår dessa brott och då får man ju naturligtvis tvunget kolla ur fler perspektiv och om det finns samband mellan perspektiven. Jag vet inte alla perspektiv som har kollats på men kan tänka mig att man borde kolla på många fler om man inte ens har kollat ursprung….

Visste inte att det hade börjat och ökat med gruppvåldtäkter av unga män på andra unga män…

[Hayabusa]
2018-10-04 09:01
#5

#4 Visst kan man prata om samhällets normer, men Mustafa Panshiri är en av väldigt få (vad jag förstått) som träffar, pratar och föreläser för (exempelvis) de ensamkommande från Afghanistan. Vad Panshiri pekar på är den "kulturkrock" som det innebär att komma från andra delar av världen till Sverige. Den kan i vissa fall vara enormt stor - exempelvis synen på kvinnor, sex etc. 

Det Lineos pratar om är…ja, vad är det? Genusvetenskap? Att fokusera på maskulinitetsnormer i de länder som de ensamkommande härstammar ifrån? Eller globalt? Mycket snack och lite verkstad (enligt min mening).

[Hayabusa]
2018-10-04 13:09
#6

Här kan man lyssna på mer av Mustafa Panshiri:

Annons:
[Göstage]
2018-10-06 13:32
#7

I brist på myndighetsöppenhet får man försöka bilda sig en uppfattning om vad som pågår med hjälp av sådana källor som inte förtiger fakta.

"En marockan och en persisktalande man, med okänd nationalitet, har häktats för en våldtäkt av en flicka på ett boende i en ort i Höörs kommun. Det avslöjar Fria Tider och Skånska Dagbladet (betalsida).

Våldtäkten ägde rum under onsdagen på ”ett boende i Höörs kommun” skriver Skånska Dagbladet som var först med att rapportera om det misstänkta brottet. Det ska också enligt tidningen ha varit våld inblandat under brottet. Fria Tider, som tagit del av häktningsframställan, avslöjar att platsen för våldtäkten är samma som ett HVB-hem för så kallade ensamkommande barn."---

Källa.

[Göstage]
2018-12-17 13:39
#8

I Finland är statistik som är mörklagd i Sverige offentlig. Nu har den senaste statistiken publicerats:

"Ilta-Sanomat (IS) har granskat sexualbrottsstatistiken utifrån de misstänkta gärningsmännens nationalitet. Ur granskningen framgår att afghanska och irakiska män är misstänka i sexualbrott 40 gånger så ofta som finländska män.

IS uppgifter kommer från Statistikcentralen och polisen. Med sexualbrott avses alla sexualbrott, till exempel våldtäkt, sexuellt utnyttjande av barn och några mindre vanliga brottsrubriker. Statistiken gäller misstänkta brott, inte domar, under år 2017.

IS har räknat ut jämförelsetal för olika nationaliteter. Enligt dessa var afghanska män misstänkta i 138 sexualbrott per 10 000 afghanska medborgare år 2017. För irakiska män är jämförelsetalet 133/10 000. För syriska och turkiska män är jämförelsetalet kring 41/10 000. När det gäller finländska män är jämförelsetalet 3/10 000. Det innebär att finländska män varit misstänkta i 3 sexualbrott per 10 000 finländska medborgare."---

https://www.hbl.fi/artikel/is-afghanska-och-irakiska-man-kraftigt-overrepresenterade-i-sexualbrottsstatistiken/

[Hayabusa]
2018-12-17 13:41
#9

#8 Kulturrasismen har spridit sig till Finland!

Cragan
2018-12-17 13:51
#10

ganska enkelt att svara på kan man inte få del av datan så kan man inte lösa problemet.
så vill man inte försöka hitta en lösning eller vart punkt insatser behövs först o främst så fortsätt att undanhålla datan.

[Jimmy.L]
2018-12-17 14:58
#11

#10 Ja vill man inte prata om problemet så finns den inte. Sverige mörkar medans andra länder lyfter frågan.

[[eskils_]]
2018-12-17 17:08
#12

#8 Tål att upprepas:

"Ur granskningen framgår att afghanska och irakiska män är misstänka i sexualbrott 40 gånger så ofta som finländska män."

Liknande proportioner gäller säkerligen i Sverige. Eller ännu större skillnad, eftersom vi har fler invandrade män per capita från Afghanistan och Irak än vad Finland har.

Man kan undra vad MeToo och kvinnosakskämpar på vänsterkanten anser att vi ska göra åt detta? 🤔 De kanske tycker att det är bra så här?

[Jimmy.L]
2018-12-17 17:21
#13

#12 Är bara vita svenska män som begår våldtäkter det vet du väl. Det är nog studerat av vänsterkanten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: