Annons:
Etikettsamhället
Läst 2737 ggr
[Göstage]
10/6/18, 2:42 PM

Helgar ändamålen medlen i mediavärlden?

Fredrik Virtanen gör på Expressens kultursida upp med den bransch han varit en del av i  25 år.

"De snabba, ogrundade, osanna publiceringarna gjordes inte för något så krasst som en bra story, utan i kampen mot "det våldsbejakande patriarkatet". Usel journalistik kunde bortförklaras med hänvisning till den djupt liggande altruism som i själva verket drev publicisterna."---

"Den större berättelsen handlar om den seriösa journalistikens överlevnad i ett samhälle där moralism, pöbelvälde och lynchningar hotar ta makten över samhällets institutioner."---

"Vad stoppar de svenska förlagen? Behöver frågan ställas? De är, liksom medieredaktörerna, rädda för högafflarna och facklorna."

https://www.expressen.se/kultur/ide/fredrik-virtanen-hur-lange-ska-jag-straffas/

Cui licitus est finis, etiam licent media.

För den som har ett lovligt ändamål är också medlen lovliga.

Annons:
[Jimmy.L]
10/6/18, 2:54 PM
#1

Jag gillar inte Fredrik Virtanen men han har en poäng att många oskyldiga hängdes ut.

[Göstage]
10/6/18, 2:56 PM
#2

#1 Har ungefär samma uppfattning.

Dessutom anser jag att "usel journalistik kunde bortförklaras med hänvisning till den djupt liggande altruism som i själva verket drev publicisterna" även stämmer in på andra ämnen som bär PK-etablissemangets egentillverkade varudeklaration.

[Hukanson]
10/6/18, 3:02 PM
#3

Onekligen paradoxalt om intentionen med  "moralism, pöbelvälde och lynchningar som hotar ta makten över samhällets institutioner"  är att kämpa mot det våldsbejakande svenska patriarkatet.  Har vi regredierat till 1700-talets strid mellan hattar och mössor?

[Göstage]
10/6/18, 3:23 PM
#4

Virtanen har nog en del stöd för sin bildlika jämförelse. Professor emiritus Johnny Ludvigsson använde ganska identiskt ordval  i en debattartikel i Corren i våras, där han  bland annat skrev:

 "Metoo startade som en värdefull väckarklocka men passerade åtskilliga gånger anständighetens gräns, pekade ut och dömde till höger och vänster. Att protestera som ”gubbe”, den gängse benämningen på män, vore socialt självmord. Män är förtryckare. Det har nästan blivit statsreligion.

Några få modiga kvinnor framhöll risken för rättssamhället, men det drunknade i bruset av mediedrev och lynchstämning. Den uthängde har ingen chans att försvara sig. Skyldig utan domstolsprocess. När någon tar livet av sig snyftas det klädsamt. Det var ju inte meningen, särskilt som anklagelserna var fel."---

"Men en mycket större fara för samhället är att tredje statsmakten, medierna, alltmer börjar anta rollen av pöbel. Medier utan ansvar, sociala medier utan kontroll, fake news, drev där individer och grupper svartmålas, kan släppa fram mörka krafter."---

http://www.corren.se/asikter/insandare/pobelvalde-hotar-vart-samhalle-om5254003.aspx

[Göstage]
6/17/19, 9:07 PM
#5

 Ett annat Virtanenerkännande ur hans bok:  ”Den moralistiska vänstern som jag tillhörde är ett obehagligt etablissemang som inte bryr sig om sanningen”.

https://samtiden.nu/2019/05/min-intellektuella-feghet-acklar-mig/

[Göstage]
6/22/19, 8:11 AM
#6

Kriget mot YouTube eller "Varför hatar DN sociala medier?", undrar Henrik Jönsson.

Annons:
[Jimmy.L]
6/22/19, 9:29 AM
#7

Det är lustigt, DN med fler hämtar ju nu mer stor del av sina artiklar från sociala medier.

[Göstage]
8/17/19, 10:33 AM
#8

Vem manipulerar egentligen vem, och på vilka grunder? Henrik Jönsson talar om press, politik och propaganda på sin YouTubekanal.

https://www.youtube.com/watch?v=rjN1K3-9XSs

[Göstage]
8/18/19, 9:22 AM
#9

#8 Apropå New York Times och DN:s konspirationsteorier. Lars Åberg på GP debatt:

https://www.gp.se/debatt/sveriges-problem-är-inte-planterade-av-ryssland-1.17173408

[Jimmy.L]
8/18/19, 9:39 AM
#10

Ja mycket kan man skylla på Ryssland när det gäller säkerheten men inte problemen i förorten.

[Hayabusa]
8/18/19, 9:51 AM
#11

#9 Mycket bra analys! Jag har skrivit det tidigare - från vissa håll framförs det påstående om att det absolut inte finns något att oroa sig för utan det är i stället en inbillad oro som är själva faran. "Ett fantasins monster under sängen", typ. Att ryssen skulle ha planterat in oro i samhället håller jag för rent nonsens. 

Som Lars Åberg nämner i sin artikel så saknas det en rimlig politik eller någorlunda genomtänkt strategi utan i stället förs någon form av "låt-gå-det-ska-nog-ordna-sig". Om invånare i verkligheten vädrar åsikter som inte faller i god jord - ja, då är det inbillad oro eller konspirationer från "ryssen" som är den verkliga boven i dramat.

[Göstage]
8/20/19, 9:22 AM
#12

#8ff Erik van der Heeg skriver en krönika på Heberlein.com kring NYT och DN:s kannstöperier om Rysslands påstådda påverkansoperationer i Sverige. Början och slutet på krönikan:

"En hel del av den svenska debatten under den senaste veckan har i efterdyningarna av New York Times och Dagens Nyheters double whammy riktade mot bland annat alternativa medier kommit att handla om ryska ”påverkansoperationer”. Vad dessa skulle handla om, syfta till och hur de skulle genomföras är framstår dock som höljt i dunkel."---

 "Det finns ryska försök att påverka opinionerna i Väst, men det handlar inte om vad många svenska medier vill få oss att tro. Det handlar om påverkansoperationer även från våra egna, mest välvilliga mediers sida."

https://annheberlein.com/2019/08/19/gastinlagg-dagens-nyheter-missar-vad-ryska-paverkansoperationer-handlar-om/

[Göstage]
10/13/19, 8:39 AM
#13

Journalist kan vara ett farligt yrke, statistiken talar sitt dystra språk. I krigshärdar eller i odemokratiska länder som Ryssland och Kina lever journalister farligt. I Sverige är väl bilden som tur är en annan, men många journalister får stå ut med hot.

Joakim Lamotte är en orädd journalist som går sina egna vägar. Till skillnad från många av sina mer välartade kollegor har han en ständig dialog med sina följare, och han tvekar inte att "rycka ut" på tips.

Men nu tycker han att hoten och haten mot honom och hans familj börjat ta allvarliga proportioner, samtidigt som influencers, nätaktivister och till och med kollegor kan uppvigla mot honom utan följder.

I maj gjorde Lamotte ett besök i Kil i Värmland, en ort där det varit oroligheter och där många ortsbor upplever det obehagligt att leva. Senare mördades där en  lärarinna av en en ensamkommande som hon inte bara tagit under sina vingars beskydd, utan även i sin säng. Vid rättegången framkommer att mördaren hyste mordtankar mot Lamotte och en annan i media rutinmässigt uthängd journalist, förre riksdagspolitikern Kent Ekeroth.

”För detta klandrar jag alla dessa aktivister som utnyttjar och hjärntvättar dessa asylsökande. Eftersom de själva hatar mig, så ser de även till att svartmåla mig inför deras skyddslingar. Förstår de vad detta kan få för konsekvenser? Vill de på allvar att någon av dessa killar ska ge sig på mig och min familj”, frågar Lamotte. Han menar att måttet är rågat."---

"Lamotte undrar varför inte journalister gör sitt jobb. ”Varför är det ingen journalist som granskar dessa människor? När jag har gjort den typen av reportage har jag blivit uthängd som rasist och parasit, trots att jag haft rätt i allt jag skrivit. Nu sitter det en person och pratar om att mörda mig”, skriver han.

Tidigare har Lamotte hånats bland annat av asylaktivisten och komikern Henrik Schyffert, Sveriges Radio-mannen Christopher Garplind har kallat Lamotte ”pussy”. Nu menar att Joakim Lamotte att det blivit allvar. ”Det får vara slut med allt det här brunsmetandet innan något går illa på riktigt. Det har aldrig varit roligt, men nu är det på allvar”, skriver han på Facebook, citerad på nedanstående källa.

  https://nyheteridag.se/afghanske-mordaren-i-kil-jag-hade-mordat-joakim-lamotte/

Om lärarinnemordet, se denna tråd. 

Annons:
[Jimmy.L]
10/13/19, 11:50 AM
#14

Lite som här på iFokus när jag startade Debatt, påhoppad på värdsajten och i Pm.

[Göstage]
12/15/19, 6:46 AM
#15

#13 Nyheter i dags Chang Frick funderar över varför medierna inte uppmärksammar attacken på frilansjournalisten Joakim Lamotte då han till skillnad från msm vågade livesända från Kronogården, där det skett flera upplopp på kort tid.

" I Sverige skryter vår etablerade offentlighet ofta om pressfrihet och medborgerliga fri- och rättigheter. Men varför är det då så tyst om vad som hände Joakim Lamotte i Kronogården?"---

 "Livesändningen från Trollhättan, där frilansjournalisten Joakim Lamotte försökte tala med ungdomar i Kronogården, visar något mer än ett laglöst samhälle. Hundratusentals människor i sociala medier bevittnade hur en journalist upprepade gånger blev attackerad, hotad och till slut rånad på sin kamerautrustning av maskerade personer. Detta trots att flera poliser stod intill och försökte hålla ordning."---

"Jag vet inte hur tystnaden runt Lamotte ska förklaras. Möjligen ser de honom som en slags undermänniska, en fredlös varelse som inte ägnar sig åt journalistik. Men då får de förklara varför det är journalistik när Aschberg knackar på hos pensionärer som skrivit något överilat i ett kommentarsfält, men inte när Lamotte försöker ställa frågor till ungdomar som tänder eld på bilar och kastar sten mot poliser. Kanske är förklaringen att de ”etablerade” journalisterna inte anser att man kan ställa invandrarungdomar till svars? Att det är att granska åt fel håll? Men då får de förklara varför. Beror det på att invandrare är efterblivna och inte kan ta eget ansvar? I såfall varför?"---

https://nyheteridag.se/tank-om-maskerade-sd-valjare-misshandlade-och-ranade-dn-journalister/

[Göstage]
12/15/19, 6:47 AM
#16

#15  TTELA:s ledarskribent Jiyan Behrozy skriver att även deras journalister blev utsatta för hot i samband med att frilansjournalisten Jakim Lamotte besökte Kronogården.

"Något händer däremot, när Joakim Lamotte besöker Kronogården under torsdagskvällen. För första gången i TTELA:s historia, som bevakat Kronogården både kvällstid och dagtid, blir även två av våra reportrar hotade. TTELA har gjort solskensreportage i området med eldsjälar, fantastiska verksamheter, varit på Kronans skola och delat kunskaper i hur journalister jobbar.

Det har aldrig varit något problem. Det som hände under torsdagskvällen när Lamotte var på plats, att både han och mina kollegor blev hotade, är fruktansvärt, och högst allvarligt. Det finns ingenting som heter "det här är mitt område, vad gör du här, stick härifrån". Yttrandefriheten, är kanske de grundlag jag värnar allra mest om. Varenda centimeter av det här landet som inte är privatägt, inklusive Kronogården, tillhör oss alla. Hot mot journalister, oavsett om de frilansar eller jobbar på en redaktion, är ett extremt hot mot hela demokratin.

Om man inte gillar Lamotte, så gör man bäst i att stanna hemma och inte samla hela sin kompiskrets, maskerade, för att mota bort honom. Det funkar inte i Sverige. Med sådan attityd kommer "ditt område" alltid att ha ett dåligt rykte, rasism kommer inte att upphöra. Med sådan attityd kommer polisen alltid göra kontroller. Med sådan attityd förstör ni för så många andra, oskyldiga. Inte minst för era föräldrar som flytt krig, och för era syskon som inte ens vet om att de växer upp i områden politiker inte skulle sätta sin fot i, om det inte vore för att få röster."---

https://www.ttela.se/åsikt/ledare/polisen-stör-inte-killarna-med-böcker-i-ryggsäcken-från-kronogården-1.21553446

[Jimmy.L]
12/15/19, 7:10 AM
#17

#16 Så bra skrivet av henne.

[Göstage]
12/15/19, 7:49 AM
#18

#15ff Johan Westerholm på Ledarsidorna ser uppdelningen i journalistikens A- och B-lag, och det öppna föraktet mot dem som anses som "trash" i sammanhanget. 

"När polis, åklagare, övrig media och Publicistklubben bara verkar vilja skydda en sorts journalister och en sorts nyhetsbevakning befinner sig samhället på ett sluttande plan. Vi kan ha, och har sannolikt, åsikter om både Aschbergs och Lamottes journalistik och publicistiska idé. Men om vi bara ger den ene skydd, trots att de skall vara lika inför lagen så har vi faktiskt redan förlorat slaget mot de krafter som vill något annat med Sverige.

Då har inte bara det samhälle vi tror oss leva i, utan även Robert Aschberg personligen, förlorat slaget och spelar bara mörka krafter som vill något annat med Sverige i händerna."

https://ledarsidorna.se/2019/12/det-ar-skillnad-pa-journalister-och-journalister/

[Göstage]
12/18/19, 3:26 PM
#19

Lars Anders Johansson på Smedjan förstår att Lamotte kan vara tacksam att driva med på ett sätt, men: 

"För den som sett videoklippen från Trollhättan fastnar skrattet i halsen. Stämningen är påfallande hotfull och de närvarande poliserna tycks inte kapabla att hantera situationen ifall den skulle eskalera ytterligare."---

 "Det redaktörer och mediechefer borde fråga sig är varför det inte var deras reportrar som var på plats i Trollhättan. Det journalistkåren som helhet borde fråga sig är vilka de långsiktiga konsekvenserna för journalistiken blir om ligister och våldsverkare tillåts diktera vem som får rapportera vad och var."

https://timbro.se/smedjan/journalisternas-han-undergraver-journalistiken/

[Hayabusa]
12/19/19, 9:31 AM
#20

#19 Trist, men inte förvånande. Som det sägs, tyck vad man vill om Lamotte men bilderna ljuger inte. Dessutom - var finns protesterna kring detta inslag?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trollhattebor-efter-oroligheterna-jag-kanske-maste-flytta

Annons:
[Göstage]
12/19/19, 10:01 AM
#21

Ja, det är sorgligt när journalisterna i sin Överhöghet sparkar neråt, samtidigt som de gärna belyser sin egen kårs utsatthet. Men Lamotte var ju en främmande fågel i kårens ögon även när han var "riktig" journalist på Uppdrag Granskning och senare medarbetade i GP.

Nu kallas han föraktfullt för swishtiggare, samtidigt som t.ex. den omhuldade ETC samlar in pengar för sin verksamhet med den metoden utan att ifrågasättas.

Att leva gott på skattepengar i public service eller genom pressanslag och reklamintäkter i msm - det är fint det! 

https://www.expressen.se/kultur/jojje-olsson/sluta-hana-lamotte-for-pengarna-fran-swish/

https://uvell.se/2019/12/18/swish-jobbarna-hela-listan/

[Göstage]
1/25/20, 9:09 AM
#22

#13 #15 "När han nyligen attackerades och blev bestulen under en livesändning från Kronogården i Trollhättan hånades han av andra journalister trots att vem som helst som såg bilderna kunde se att han var i allvarlig fara den kvällen. Så frågan är: Varför väcker en person som säger sig vilja berätta om Sveriges problem så motstridiga känslor? Har han delvis sig själv att skylla?"

Jörgen Huitfeldt på Kvartal intervjuar Joakim Lamotte.

https://kvartal.se/artiklar/fredagsintervjun-joakim-lamotte/

(Klicka på bilden för att spela upp.)

[Göstage]
3/13/20, 7:16 PM
#23

#13ff Joakim Lamotte är denna veckas intervjuobjekt i SR:s söndagsintervju.

[Göstage]
4/21/20, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#13ff Inte "mediavärlden" förvisso, men  fortsatt hot och hets mot Lamotte.

"I kväll klockan 18 skulle Joakim Lamottes begravning hållas på Sahlgrenska sjukhuset. I alla fall enligt en annons som låg ute på begravningsbyrån Lavendlas hemsida. Men journalisten och opinionsbildaren Joakim Lamotte är inte död – och han misstänker att annonsen skapats av någon av hans meningsmotståndare. – Jag ser det här som ett förtäckt hot, säger han."---

https://www.expressen.se/gt/bjod-in-till-joakim-lamottes-begravning-sjuk-manniska/

[Göstage]
7/21/20, 2:11 PM
#25

Journalisten och opinionskolumnisten Bari Weiss sade nyligen upp sig från New York Times. I ett vida uppmärksammat öppet brev  anklagar hon tidningen för ett intolerant klimat där världsfrånvända vänsteraktivister mobbar ut personer som inte bekänner sig till en feministisk, vänsterliberal världsåskådning. Jenny Piper uppmärksammar det hela: 

"En kolumnist på en av de största amerikanska tidningarna, The New York Times, valde idag att sluta sin anställning efter att hon trakasserats av sina kollegor i en fientlig arbetsmiljö baserat på hennes åsikter som inte passade in på den ortodoxa tidningen."---

"Weiss menar att hon regelbundet utsatts för mobbning av sina kollegor som inte håller med om hennes åsikter. Hon ska ha kallats både nazist och rasist samt frekvent blivit förminskad på företagsomfattande meddelandeplattformar fullt synlig för tidningens redaktörer. Medarbetare ska ha insisterat på att hon måste ”utrotas” om tidningen ska vara ”inkluderande”. Weiss ifrågasätter i sitt brev till Sulzberger hur han har kunnat tillåta det här beteendet internt på företaget inför all personal."---

"Weiss nämner även i sitt avgångsbrev att debattartiklar som skulle ha kunnat publiceras utan att ha ansetts som kontroversiella för bara två år sedan nu kan få såväl skribenter som redaktörer avskedade. Intellektuell nyfikenhet är således numera en börda för personer som skriver för nyhetstidningar. Om en persons ideologi överensstämmer med den nya ortodoxin förblir de och deras arbete oövervakade, medan alla andra lever i rädsla för det digitala drevet. Elakheter på nätet är ursäktade så länge det riktas mot rätt mål enligt Weiss"---

https://jennypiper.blog/2020/07/14/kolumnist-pa-new-york-times-slutar-efter-intern-mobbning-kallades-rasist-och-nazist-pa-grund-av-sina-asikter/

#0 Som Virtanen uttryckte det i trådstartsinlägget: "Den större berättelsen handlar om den seriösa journalistikens överlevnad i ett samhälle där moralism, pöbelvälde och lynchningar hotar ta makten över samhällets institutioner."--

[Göstage]
9/13/20, 12:47 PM
#26

Katerina Janouch går till hårt angrepp på systemkramande journalister och ger i sin artikel exempel på vilka hon anser är farligast.

"Den här typen av agendasättande “journalistik” som inte är annat än politisk aktivism, är livsfarlig för vår demokrati då den aldrig tillåts fullt ut balanseras av röster som tillåts säga ifrån på ett lika självklart sätt. På det här sättet bygger man en osund åsiktskorridor och möjliggör totalitära ideologiers intåg samtidigt som man monterar ner vår rättsstat, demokrati och yttrandefrihet."---

"Migrationspolitiken generellt är något som allvarligt påverkats av vänsterextrema journalister och opinionsbildare som getts stora megafoner på plattformar som når ut till många. Politiker och journalister med andra åsikter än de till vänster har smutskastats och förföljts, och därefter tystats och tystnat. Allt sammantaget har detta orsakat enorma skador på det svenska samhället. Därför vi sitter där vi sitter idag. Och det är också mediernas fel att inkompetenta politiker tillåts sitta kvar. Hade journalisterna gjort sitt jobb, hade regeringen för länge sedan tvingats gå. Nu tillåts de förstöra vårt land."

https://katerinamagasin.se/etablissemangets-journalister-bar-ett-stort-ansvar-i-raserandet-av-sveriges-trygghet/

  • Redigerat 9/13/20, 12:47 PM av [Göstage]
[Göstage]
11/25/20, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

"Antalet terrormord utförda av högerextremister har ökat med 709 procent i västvärlden sedan 2014", skriker Cantwell ut.

Tittar man då på siffrorna för förra året så dog 89 människor i vad som betecknas som högerextremistiska terrorattacker, därav 50 i Christchurchdådet.

Att det totalt dog 13 826 människor i attacker och dåd som klassas som terrorism förra året (Källa TT) verkar inte vara av intresse- den uppgiften lyser med sin frånvaro.

  • Redigerat 11/25/20, 1:17 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
3/14/21, 7:45 AM
#28

"Vi förtjänar honom inte", skriver Expressens Maria Brander i ett pekoral värdigt en fjortis efter lördagens schlagerfinal, och plötsligt inser man att aldrig har det varit så tydligt att "rätt låt vann"- uppenbarligen på mer än ett sätt. Låten är inte så märklig, enligt Brander, men:

"Hur kan man annat än lyssna till någon som varit där Tusse har varit? Hans historia av att komma till Sverige som ensamkommande flyktingbarn, och gång på gång behöva stå upp mot fördomar och rasism, sätter de där perspektiven på livet som man knappt mäktar med. Det är inte bara ett levnadsöde. Det är en berättelse om Sverige, och jag förstår inte ens hur Tusse har orkat.

Men det är trösterikt att se hur han fyller varje lite del med betydelse, från de stolta svarta ansikten som i ”Black lives matter”-anda får fylla scenen, till de högst personliga kläderna i röd sammet med gnistrande klackskor och bländande juveler."---

Vi har alla en miljon val, och åtminstone den här gången valde vi rätt. Melodifestivalen har knappast haft en mer värdig vinnare: Tusse Chiza är så oerhört mycket större än sitt bidrag.
  • Redigerat 3/14/21, 7:47 AM av [Göstage]
[Göstage]
5/23/21, 6:34 AM
#29

#28 Hur dåligt det än gick för Tusse i internationella ESC-finalen så måste det känna bra att ha vuxenfjortisar i media sittande vid sina fötter.

"Nästan som om Tusse var en superhjälte som nyss fyllt en smått bortglömd låt med ny kraft. Själv blir jag fortfarande överraskad varje gång av hur bidraget snirklar sig in i hjärtat, och får det att pulsera lite starkare.

Ändå blev det en fjortonde plats, och för första gången sen 2013 hamnade Sverige därmed utanför topp-tio."---

Tusse växte och växte för varje ton. Ändå blev resultatet en besvikelse. Lasta inte Tusse för det.
[Jimmy.L]
5/23/21, 7:00 AM
#30

#29: Istället för att han själv säger att han och låten var kass så skyller han på juryn och Europas befolkning. Är inte deras fel att han sjunger falskt.

[Göstage]
5/23/21, 7:09 AM
#31

Nu har jag inte hört en enda av låtarna, varken i svenska uttagningen eller i finalomgången. Men av den bästa av de 28 låtarna som deltog i den svenska uttagningen kom på 14:e plats i internationell konkurrens, hur dåliga måste de andra 27 inte ha varit? 🙄

Känns inte realistiskt att det skall pumpas in skattepengar i det här jippot - bättre att en reklamkanal får ta hand om sk-t-n. Tycker jag.

  • Redigerat 5/23/21, 7:09 AM av [Göstage]
[Hayabusa]
5/23/21, 7:52 AM
#32

#31 Jo, låt någon kommersiell kanal ta hand om det.

[Göstage]
5/23/21, 5:54 PM
#34

#33 Väntat! 😁

Annons:
[Göstage]
5/31/21, 10:57 PM
#35

#13 ff GP:s journalister hindras av maskerade våldsverkare att göra sitt arbete i det kravallutsatta Hjällbo. Chefredaktören kommenterar:

"Vid allvarliga nyhetshändelser i Göteborgsområdet ska GP vara på plats och rapportera. I helgens kaos i Hjällbo hindrades vårt team av aggressiva personer. Det visar på en ohållbar situation där samhället tappat kontrollen men det stoppar inte oss från att fortsätta bevaka händelsen på plats."---

"När vår reporter och fotograf försökte ta sig fram till yttre befäl på platsen stoppades de av en grupp individer, vissa av personerna var maskerade och aggressiva. Deras budskap var tydligt: Här kommer ni inte förbi."---

"Vi och samhället måste tydligt markera mot de här situationerna och därför polisanmäler vi händelsen."

Bra agerat och rapporterat, men jag tänker på hur det hånskrattades åt Lamotte från såväl msm som (annan) politisk vänster när han på samma sätt utsattes för hot av maskerade personer inför ögonen på lokal polismakt. Hade reaktionen varit lika rak då hade man kanske inte behövt låtsas bli så bestört över bemötandet i Hjällbo i helgen.

Vid allvarliga nyhetshändelser i Göteborgsområdet ska GP vara på plats och rapportera. I helgens kaos i Hjällbo hindrades vårt team av aggressiva personer. Det
  • Redigerat 5/31/21, 10:57 PM av [Göstage]
[Göstage]
7/3/21, 11:46 AM
#36

#35 Joakim Lamotte intervjuades dagen innan polismordet i Biskopsgården av Bulletin, bland annat om journalisternas förhållande till de dominanta i förorten och till sin läsekrets. Artikelresumén får nog betallås, medan intervjun bör gå att höra.

I Bulletins Helgintervju hör du journalisten och debattören Joakim Lamotte tala ut om hur hans tidigare kollegor inom public service undvikit att rapportera om samhällsproblem av politiska skäl eller av rädsla för att förlora jobbet. Han märker hur polisen tappat greppet om stora områden och ger också sin syn på knivattackerna i Vetlanda och de nyliga hoten mot journalister.
  • Redigerat 7/3/21, 11:48 AM av [Göstage]
[Göstage]
9/10/21, 7:48 AM
#37

Hur objektiva är polisens presstalespersoner, och köper media deras händelsebeskrivningar för lätt, för den goda sakens skull? De frågorna har aktualiserats i samband med beskrivningen av ett ingripande i samband med ett bombhot(?) mot Uddevalla tingstätt för någon vecka sedan. Polisingripandet verkar ha skönmålats i deras eget pressmeddelande, enligt uppgifter i Bohusläningen som citeras av Nyheter Idag.

"Stefan Holgersson, polis och polisforskare, säger till Bohuslänningen att det blir allt vanligare att polisen skönmålar sitt arbete.

– Jag har i många år tittat på polisens sätt att kommunicera och jag anser att det bara blir värre och värre. Ser man det krasst bör man tyvärr betrakta information från polisen som från vilket produktsäljande företag som helst, säger Holgersson.

Holgersson menar att det är ett demokratiskt problem att polisen skönmålar sitt arbete och mörkar uppgifter i sin kommunikation.

– Ur ett demokratianseende är detta väldigt problematiskt när en myndighet äger informationen. Ibland sållas det bland det polisen för vidare, ibland mörkas det och det finns hela tiden en strävan att skönmåla. Det säger även personal internt som jag har pratat med, säger Holgersson till Bohuslänningen.

Maria Randsalu, biträdande kommunikationschef för polisen i region väst, säger till Bohuslänningen att det är ”jättebra” att skönmålningen av insatsen mot bombhotet uppmärksammas.

– Om vi på något sätt har varit otydliga så är det jättebra att det uppmärksammas. Har vi brustit kommer vi ta upp det under nästa möte för att förbättra för att det inte ska hända igen."

UDDEVALLA Polisen i Uddevalla får hård kritik sedan det framkommit att man skönmålat polisens insats under ett bombhot mot Uddevalla tingsrätt. I ett eget pressmeddelande skrev polisen att man inle...
[Göstage]
9/14/21, 8:01 AM
#38

#37 En reporter från alternativ media har frikänts i tingsrätten för våldsamt motstånd efter att ha brottats ner av två poliser i samband med att han fotograferade vid en demonstration. Nu kommer man från tidningen att driva detta vidare och anmäla poliserna för mened och åklagaren för tjänstefel.

Hade detta drabbat en reporter från msm hade uppmärksamheten varit stor från journalistkår och tidningsutgivare, nu passerar det under tystnad.

Reportern Jesper Johansson frias | Nya Tider
  • Redigerat 9/14/21, 8:02 AM av [Göstage]
[Göstage]
9/20/21, 7:44 PM
#39

#37 Journalister upplever att polisen friserar rapporter till egen fördel och ger fördelar åt vissa favoriter medan andra har svårare att få ut information. Detta framgår av rapporten "Hur hanterar polisen journalister?" som är författad av Stefan Holgersson, polis och professor i polisvetenskap vid polishögskolan i Oslo, samt Ossian Gran, som är journalist sedan 20 år tillbaka, men också utbildad jurist.

Anders Burén med fyrtio år bakom sig inom polisen med flera chefsbefattningar bekräftar sakförhållandena för Bulletin:

"– Detta stämmer väl överens med min erfarenhet. Särskilt sedan omorganisationen 2015, under ledning av Dan Eliasson, blev denna bild tydlig. Polisens strategi är att stoppa så mycket information som möjligt som kan verka kritisk mot den egna myndigheten, och i stället lyfta fram information som kan visa att Polisen gör ett bra jobb, säger Anders Burén."---

"– Kommunikationsavdelningen har ett, för polisledningen, viktigt syfte: att censurera information gentemot allmänheten som kan ställa polismyndigheten i dålig dager."---

I en ny rapport framträder en polismyndighet som lägger allt större resurser att förhindra media och journalister att få tillräcklig information, samt i allt väsentligt ge en positiv bild av den egna myndigheten. Polisens kommunikatörer upplevs som redaktörer för nyheter. – Kommunikationsavdelningen har ett, för polisledningen, viktigt syfte: att censurera information gentemot allmänheten som kan ställa polismyndigheten i dålig dager, säger för detta polischefen Anders Burén.
[Göstage]
10/6/21, 10:15 AM
#40

#13, ff Joakim Lamotte är mäktigast på Facebook och på plats fyra över årets makthavare på sociala medier (underrubrik "mest räckvidd och engagemang i Sverige") i den spännande Maktbarometern 2021.

[Göstage]
12/11/21, 11:36 AM
#41

Anna Dahlberg på Expressens ledarsida skriver att en del journalister tar på sig ett stort ansvar när de gör tolkningar av utvisningsärenden och andra rättsfall utifrån egna värderingar. Vi läsare får kanske samtidigt en liten underförstådd hint om att inte tro på allt vi läser - i Expressen och annorstädes…

Vad gör det med tilltron till rättsstaten när medier och politiker på lösa grunder ifrågasätter utvisningsbeslut och andra former av avslag?
Annons:
Cojimar
4/24/22, 10:21 AM
#42

SAM_2925.JPG

Media missar sällan en chans att fördöma hån och hat på sociala medier, samtidigt som man själv lever efter parollen "hån säljer".


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 4/24/22, 10:22 AM av Cojimar
Cojimar
6/15/22, 11:02 AM
#43

#13 ff Joakim Lamotte uppger att han slutar med journalistiken på grund av hoten mot hans familj. Han tänker göra en dragning om det på Instagram kl. 19.00 ikväll.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Efter närmare 20 år slutar reportern Joakim Lamotte att arbeta som journalist. ”På grund av hot mot min familj måste jag tyvärr härmed meddela att jag avslutar mitt arbete med journalistik”, skriver han på Facebook och hänvisar till en kommande, sista presskonferens.
  • Redigerat 6/15/22, 11:02 AM av Cojimar
Cojimar
6/16/22, 11:52 AM
#44

#43 Lamotte motiverade i sändningen sitt beslut med att hoten eskalerat och tagit sig organiserade uttyck. GP skriver:

"Efter närmare 20 år slutar reportern Joakim Lamotte att arbeta som journalist. I en livesändning på Instagram berättar han om bakgrunden till sitt beslut.

"– På något sätt så har man hittat en systematik i att terrorisera min familj. Man hotar min fru på hennes jobb, man hotar min frus kollegor och ringer till mina föräldrar, berättar han i sändningen."---

"Joakim Lamotte har gjort sig känd som en frispråkig reporter, av många ansedd som rak och orädd. De senaste åren har hans tittar-sponsrade liverapporteringar från framför allt olika utsatta områden blivit både hyllade och hårt kritiserade."---

"Förra året fanns Joakim Lamotte med på plats 68 på GP:s maktlista och han utsågs då även av Medieakademin till den mäktigaste svensken på Facebook."---

Jag har en känsla av att det här inte är det sista vi hört från Lamotte…


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Efter närmare 20 år slutar reportern Joakim Lamotte att arbeta som journalist. ”På grund av hot mot min familj måste jag tyvärr härmed meddela att jag avslutar mitt arbete med journalistik”, skriver han på Facebook och hänvisar till en kommande, sista presskonferens.
  • Redigerat 6/16/22, 11:53 AM av Cojimar
Cojimar
6/16/22, 4:14 PM
#45

#44 Apropå "organiserat". Hmmm…🤔

tlf000.jpg

Relaterad tråd.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Toxin]
6/16/22, 7:27 PM
#46

#45 Märkligt, men jag är luttrad.

Cojimar
6/17/22, 10:45 AM
#47

#43 ff Bitte Assarmo på DGS är upprörd på Joakim Lamottes vägnar över hur han behandlats för sina samhällsrapporter:

"Istället för att backa upp Joakim Lamotte, när han avslöjat de enorma samhällsproblem som politikerväldet skapat de senaste decennierna, har de kallat honom högerextremist, rasist och ”swishhora”. De har hånat honom, skällt efter honom, förlöjligat honom och bagatelliserat hans och hans familjs utsatthet. Därigenom har de legitimerat dödshoten mot honom, allt medan han gjort det arbete de själva inte har vågat. Det är vedervärdigt."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

En röst har tystnat. Efter åratal av hat och hot, nerlagda polisanmälningar och smutskastning i public service och de stora mediehusen har Joakim Lamotte nu sagt adjö till den granskande journalistiken. Hans belackare, hatarna från den PK-marinerade politiska och journalistiska så kallade ”eliten” och från de kriminella grupperingarna, känner sannolikt både lättnad och belåtenhet över…
Cojimar
6/18/22, 10:42 PM
#48

#45 ff Fler som undrar över klimatministerns roll i Lamottedrevet.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Joakim Lamotte har i en film på Instagram meddelat att han på grund av hot och trakasserier mot sin familj slutar som journalist | Klimatminister Annika Stra...
  • Redigerat 6/18/22, 10:43 PM av Cojimar
Annons:
Fornöga
11/2/22, 7:40 AM
#49

När det inte längre räcker med att skrämmas med SD tar Aftonbladet till grövre alternativ. Så här värvar man pluskunder- de andra lämnas kvar med sin oro…

tlf007.jpg


Re:tired.

  • Redigerat 11/2/22, 8:04 AM av Fornöga
Fornöga
3/6/23, 9:53 AM
#50

#13 m.fl. Lamotte- still kickin´... 😉


Re:tired.

#riks #intervju #svt Markus Allard bjuder in journalisten Joakim Lamotte för att bland annat prata om Sveriges journalistkår, hur det var att jobba inom väns...
  • Redigerat 3/6/23, 9:54 AM av Fornöga
Upp till toppen
Annons: