Annons:
Etikettersamhälletdebattbrottslighetsocialamedier
Läst 2771 ggr
[Göstage]
10/16/18, 8:50 AM

"Spegel, spegel på väggen där..."

Varför tar man selfies och lägger ut på sociala medier? Patrik Wincent, beteendeterapeut,  författare och medverkande i TV-serien "Lyxfällan" funderar på Expressen debatt.

"Visste ni om att det fler människor som dör av selfies än av hajattacker varje år? En stor indisk studie som har publicerats i vetenskapstidskriften Journal of Family Medicine and Primary Care har kommit fram till att minst 259 människor i världen har dött när de försökt ta en selfie. I dag finns det en drös med forskning och studier som tyder på att användningen av sociala medier kan påverka vår mentala hälsa negativt. Vi lägger upp cirka 1 000 selfies på Instagram var tionde sekund och 93 miljoner selfies varje dag. Det har estimerats att en genomsnittlig person kommer att ta 25 000 selfies under ens livstid."---

"Vilka psykologiska faktorer driver oss till att ta selfies? Man vill få uppmärksamhet från så många människor som möjligt. Folk tycker om att få uppmärksamhet på sociala medier, och alla dessa gillaklick och kommentarer från vänner är ett snabbt och enkelt sätt att söka komplimanger. Man vill stärka sin självkänsla. Det hör till människans natur att vilja visa upp sina framgångar för andra, framgångar som också kan inkludera att man mår bra. Eller att man ser bra ut. Man vill stoltsera, helt enkelt."---

"En selfie är när du tar en attraktiv bild på dig själv och bara stirrar på den i tjugo minuter och beundrar hur ditt ansikte är sammansatt", fick jag som svar av en ung kvinna efter en föreläsning. Ett skämt? Ironi? Eller var det på allvar? Vad vet jag. Vad jag dock vet är att självupptagenheten och narcissismen har blivit ett problem, de dödar vår empati. Vi tenderar att hellre söka status och godkännande än att hitta vår egen individualitet. Självfallet är selfies i sig inte skadligt, men det är vår självupptagenhet och brist på närvaro som kan orsaka konsekvenser. Innan ni lägger ut en bild, ställ er först dessa tre frågor: 1. Lägger jag ut den här bilden för att jag vill må bättre genom andras bekräftelse? 2. Visar jag mitt riktiga jag? 3. Lägger jag ut denna bild av mig själv för att jag känner mig ängslig eller deprimerad?"

https://www.expressen.se/debatt/din-sjalvupptagenhet-kan-bli-en-dodlig-drog/

Instämmer du med Wincent?

Rubriken "Varför lägger man ut selfies på sociala medier?" ändrad 231214 på grund av vidgat trådämne.

Jakten på våghalsiga självporträtt med mobilen kan få ödesdigra konsekvenser när gränserna tänjs — ibland får fotografen
  • Redigerat 1/24/22, 10:22 AM av [Göstage]
  • Redigerat 12/14/23, 3:12 PM av Fornöga
Annons:
[Hayabusa]
10/16/18, 9:19 AM
#1

Tar aldrig selfies. Ogillar överhuvudtaget att vara med på bilder. Instämmer med Patrik Wincent.

[Göstage]
10/16/18, 9:33 AM
#2

Nej, jag tycker att det finns många skäl att inte lägga ut selfies på nätet. Integriteten är ett av dem.

[Jimmy.L]
10/16/18, 12:14 PM
#3

Lägger inte ut sådana bilder jag trivs bättre bakom kameran än framför.

Stallmima
10/16/18, 12:54 PM
#4

Vilken tur att jag aldrig har gillat att bli fotad av någon annan så varför ska jag lägga ut selfies för "bekräftelse".  Såg en gång på pendeltåget en snoffsad kille  (satt ensam)  med väldigt uttråkad min som tog upp luren och fotade sig själv med brett leede utstrålandes, lägger sedan undan telefonen och ser mer uttråkad ut än innan!!

[Göstage]
1/12/19, 9:20 AM
#5

Ett näraliggande ämne: Christian Langelund Hansen, pedagogisk kandidat (?) i i pædagogisk sociologi, Nørresundby funderar i Jyllands-Posten om en god gärning måste synas på sociala medier för att räknas.

"Vad hände med den goda gärningen för den goda gärningens skull? Är det absolut nödvändigt att exponera sin godhet på sociala medier? Existerar fortfarande goda gärningar i sin rena, oförvanskade form, som inte nödvändigtvis skall exponeras i Facebookposter, Instagrambilder eller i pressmeddelanden?

Jag påstår, att det i och med intåget av sociala medier faktiskt kan ställas frågor om bevekelsegrunden för "den goda gärningen". Fundamentalt sett kan vi sätta frågetecken efter den goda gärningen när den person eller den verksamhet som utför den känner behov av att förkunna det offentligt i sociala medier. Därmed kan det vara svårt att fastställa huruvida den goda gärningen är baserad på reell medmänsklighet eller om man önskar få erkännande från omvärlden för att ha gjort en god gärning för utsatta människor."---

Om du väljer att berätta om din goda gärning på Facebook, bör du vara medveten om att motivet för din goda gärning inte endast är för att hjälpa nödställda människor utan även stärka din egen självbild och identitet. Dock är det viktigt att understryka att detta varken gör din gärning bättre eller sämre."---

https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE11112269/taeller-en-god-gerning-kun-hvis-man-fortaeller-om-den-paa-facebook/

[Hayabusa]
1/15/19, 11:12 AM
#6

#5 En klar poäng där!

Annons:
[Göstage]
1/16/19, 4:21 PM
#7

"Sjukt social". Delar vi bara de goda ögonblicken? Leo Ajkic undersöker värt beroende av mobilen.

 Norskt program (om man använder textning går det lättare att följa).  39 min.

[VSK]
1/16/19, 10:18 PM
#8

#2

Det är därför jag aldrig svara på dolda telefonnummer, för jag respekterar deras integritet.

😉

Herveaux
1/16/19, 10:55 PM
#9

Håller med Jimmy - trivs bäst bakom kameran.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Emo
1/17/19, 6:46 AM
#10

#8 Dolda telefonnummer kan ju vara sjukvården. Jag har löst det problemet genom att alltid numera svara med hallå och om då då vill veta mitt namn så ställer jag frågan: "vem är det som vill veta det och vad gäller det?"

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
1/17/19, 10:05 AM
#11

#10

Jag försökte bara vara rolig 😛

Gällande vården så är det tal om att de skall börja ringa från synliga nummer igen. Jag brukar påpeka detta med dolda nummer emellanåt till de läkare som ringer, men de vet om problemet men kan så klart inget göra än föra det vidare. Är på G som sagt var. 

På tal om telefonbedragare så om nån okänd ringer så skall man aldrig säga ja eller samt sitt namn vid "långt" samtal. Finns de bedragare som klipper ihop samtalet till sina egna fördelar, tex muntligt avtal för nåt krafs.

[Göstage]
7/16/21, 8:17 AM
#12

Karin Pihl i GP om utseendehetsen på sociala medier som i synnerhet drabbar unga kvinnor. Hon välkomnar ett norskt lagförslag som kräver att profiler och företag på sociala medier måste ange när (reklam)bilder är retuscherade. (Hur man skall lyckas övervaka att det efterföljs är dock en en öppen fråga…)

"Sju av tio tonårstjejer använder sociala medier i genomsnitt tre timmar om dagen, enligt en undersökning från Statens medieråd. Bildappen Instagram är mest populär.*

Där överöses tjejerna av bilder på kändisar som gör reklam för smink och mode. Så kallade influencers är på samma gång livsstilsförebilder och reklampelare. Riktad reklam av produkter som syftar till att förbättra utseendet har förvisso alltid funnits. Skillnaden i dag är att annonserna bakas ihop med övrigt innehåll.---

"Var femte kvinna uppger att sociala medier får dem att må dåligt över sitt utseende. De användare som redigerade sina egna bilder var särskilt missnöjda eftersom de upplevde responsen i form av gillanden och positiva kommentarer som en bekräftelse av att bilderna måste manipuleras för att uppfattas som vackra."---

"Att vara omgiven av manipulerade bilder skapar orealistiska utseendenormer som får människor att må dåligt.

Den norska lagen är därför ett steg i rätt riktning."---

Retuscherad reklam på sociala medier gör att unga kvinnor mår dåligt över sitt eget utseende. Nu är det slut för manipulerade reklambilder i Norge. Det lär åtminstone
[Jimmy.L]
7/16/21, 9:51 AM
#13

#12: Det tycks vara en stor gråzon där, dom hetsar varandra.

Annons:
[Göstage]
8/10/21, 3:52 PM
#14

"Dagens liv är en så ohelig blandning av voyeurism och exhibitionism. Folk exponerar sig ständigt, både sitt innersta och sitt yttre."

Kriminalkommissarie Stella Gibson i "The Fall".

[Göstage]
8/11/21, 11:21 AM
#15

Trodde i det längsta att kulturposören Jens Liljestrand är ironisk när han på Expressen kultur recenserar en vulgärpodd, men uppenbarligen har han köpt paketet med hull och hår.

"Det är till hälften en skvallerpodd om saker som hänt i verkligheten, någon har hört ett fett rykte (med namnen utbeepade), har gått på ett party eller träffat sin granne eller sett en kändis på stan."---

"Allt förstås tryfferat med massor av svinrolig reklam för intimkrämer och brun utan sol-sprejer och försäkringsbolag och sexleksaker och nikotinprodukter, ständigt till ett rabatterat pris som påstås vara ”helt jävla, jävla, jävla sanslöst”.---

”Jag ska hångla, jag ska bli rövknullad, jag ska vara slamsor i anus” tjoar Edvin och Johanna skrattar och jag inser att det var just sådana vänner jag själv alltid längtade efter när jag var 15, eller 25, eller 45. Några som kan få mig att känna att livet, trots att det är det sjukaste jag varit med om, ändå är helt jävla sanslöst, jag skämtar inte, literally, gå in och köp, här är koden."

Johanna Nordström och Edvin Törnblom ligger bakom ”Ursäkta”. Jens Liljestrand lyssnar på poddprofilernas upptåg och återfår hoppet om den kommande generationen.
  • Redigerat 8/11/21, 11:22 AM av [Göstage]
[Göstage]
11/17/21, 5:24 PM
#16

Så njutbart att läsa hur Jens Ganman gör slarvsylta av det svenska kulturkotteriet och deras "patologiska narcissism".

"I mina mörkaste stunder misstänker jag att vår kreativa klass skiter högaktningsfullt i hur det går för Sverige bara de får medverka i ”Parlamentet”, ”Let’s Dance” och “På Spåret."---

"I trettio år har vi skrattat pliktskyldigt åt Jonas Gardells grimaserande, åt Mia Skäringers dialekter, åt Soran Ismaels och Magnus Betnérs ”ståuppkomik” och kanske har deras apkonster till slut gjort oss dumma i huvudet? Om Karl-Gerhard levat i dag hade hans ökända häst från Troja gissningsvis passerat obemärkt."---

"Den som sett Annie Lööfs infantila YouTube-video där hon med upptänd blick ”reagerar” på sig själv; på sina gamla tal och teveframträdanden behöver inte fundera på vad ett uttryck som patologisk narcissism innebär.

Sverige 2021 är ett smörgåsbord för satiriker och bildstormare. Ändå ekar det märkvärdigt tyst i den kreativa klassens korridorer. Våra poeter håller inne med vad de tycker och tänker.

Vi bör fråga oss varför."

Varför är svenska musiker, författare och konstnärer så tysta när politikerna förstör vårt land? Är de blinda och döva? Eller bara rädda för att bli av med sina statsbidrag?
  • Redigerat 11/17/21, 5:29 PM av [Göstage]
[Göstage]
11/29/21, 10:44 AM
#17

#16 Apropå "På Spåret": "Pinsamt dålig allmänbildning av Carina Bergfeldt och Marcus Oscarsson i På Spåret", skriver K-G Bergström på Twitter, och Anders Björkman konstaterar i Expressen att "Bergfeldt & Oscarsson var en katastrof."

En hedersdoktortitel vid Umeå universitet ger nog ingen kunskapsgaranti.

Marcus Samuelsson, den glade krögaren från New York, kan bli säsongens tittarfavorit i ”På spåret”. Men hyllade journalistlaget Bergfeldt & Oscarsson var en katastrof.
[Göstage]
12/11/21, 9:05 AM
#18

Ytan betyder nog mer än vad vi tror, funderar Johan Hakelius i Expressen.

"Jag är nog sist på bollen här, apropå att vara långsam, men jag kan inte sluta fundera på dessa hjärnstarka kvinnor som grämer sig över sitt mogna utseende. Nina Björk, Ann Heberlein, Åsa Linderborg: alla har de på olika sätt berättat om hur det skär i kroppen att inte se ut som de gjorde för tjugo år sedan."---

"Här har vi tre av Sveriges tuffaste kvinnor. De har gjort karriär på att inte sitta snygga i ett hörn. Men när de kommit in en bit i medelåldern har de inte ens övertygat sig själva. Det är som om de bara kände sig fria att tänka offentligt så länge de tyckte att de såg bra ut.

Till och med en reaktionär som jag blir en aning förvånad."----

"Det är förresten samma sak med många män i offentligheten. Inte vad gäller utseende, men beteende. De kan ta pappaledigt och tala om sin mansroll och allt vad man nu ska göra, men likförbannat måste de officiellt skämmas för sitt kön. Manliga komiker bygger hela karriärer på att berätta om hur korkade och imbecilla män är. Tv-seriernas pappor är alltid idioter, mammorna är klippor."---

Allt går så inihelvete långsamt. Jag förstår hur ni tänker: vadå långsamt? Livet har ju blivit en enda lång räcka av omedelbar behovstillfredsställelse. Eller, kanske vanligare, omedelbar behovsotillfredsställelse. Det är ju sällan man får precis som man vill, men man får det direkt.
[Hayabusa]
12/11/21, 11:25 AM
#19

#18 Vad säger man? "Man saknar inte kon förrän båset är tomt".

[Göstage]
12/11/21, 11:33 AM
#20

#19 Ja, och kanske "igår var jag vacker och klok. Idag är jag bara"?😉

Annons:
[Hayabusa]
12/11/21, 1:18 PM
#21

”Det är ju svinjobbigt med män som spanar in mig, men fan vad jag saknar det nu…”

Sagt av kvinna i min bekantskapskrets

[Göstage]
12/13/21, 10:22 PM
#22

#18 ff "Att sälja sitt utseende har aldrig varit lättare"- det har jag personligen inte märkt…🤓😁

Men, åter till ämnet- det motsatta könet och den falnande skönheten. "Det nya virtuella torget är hänsynslöst ointresserad av åldrande kvinnor", hävdar Nanna Olasdotter Hallberg på Expressen kultur:.

"Inte för att jag på något sätt är en sköna Helena men sedan mina tidiga tonår har jag hamnat i kretsar av exceptionellt vackra väninnor. De ser ut som avkomman efter att en älva legat med en påse glitter. Oemotståndliga skönheter som kunnat leva på sitt utseende, avbildats för pengar, dejtat världsartister, fått möjlighet till resor och sett dörrar öppnas till annars stängda rum. Samtidigt leder alla fördelar och öppna dörrar till sorger och en rubbad syn på det egna människovärdet."---

"Anna-Lena Laurén frågar sig i Dagens Nyheter om det verkligen är viktigt att beklaga sig över att inte längre vara vacker.

Nej, kanske är det inte viktigt, men det är oundvikligt i en värld som gjort yta och skönhet till allt viktigare dygder."---

Jag tycker att det låter som om vissa ser sig som produkter med passerat bäst-före-datum. Trist om den gamla hästmarknadsmentaliteten fortfarande lever- och kanske tilltar?

Modellen Emily Ratajkowski är en av de unga som fått erfara negativa konsekvenser av att leva på sitt utseende. Nanna Olasdotter Hallberg ser hur allt fler söker ett liv där allt värde ligger utanpå.
  • Redigerat 12/13/21, 10:38 PM av [Göstage]
[Göstage]
12/17/21, 12:54 PM
#23

"Vi som säger att vi sörjer hur våra ansikten förändras med åren anklagas för att svika feminismen. Som feminist ska man tydligen vara nåt slags övermänniska, nån som inte låter sig påverkas av den utseendefixering som feminister annars menar plågar halva mänskligheten", suckar Åsa Linderborg i en betalartikel i Aftonbladet. Jag säger som The Temptations: "Beauty Is Only Skin Deep".

Vi som säger att vi sörjer hur våra ansikten förändras med åren anklagas för att svika feminismen. Som feminist ska man tydligen vara nåt slags övermänniska, nån som inte låter sig påverkas av den utseendefixering som feminister annars menar plågar halva mänskligheten. 
[Göstage]
12/17/21, 7:37 PM
#24

Anna Björklund i GP konstaterar att det pågår en snygghetskapprustning mellan ledande feminister. "Utan särskilt mycket debatt är det ett enormt antal kvinnor som riskerar sin hälsa och betalar stora summor för att se lite yngre, piggare eller mer feminina ut," skriver Björklund. " De enda som skakar på huvudet åt ingreppen verkar vara killar, vi kvinnor diskuterar mest resultaten."---

Dagens feminister är sin generations snyggaste samtidigt som plastikindustrin boomar utan att någon ifrågasätter den. Anna Björklund skriver om hur relationerna
[Göstage]
12/19/21, 10:26 AM
#25

Härligt med utseendetrygga tjejer som Molly Sandén.👍

"Jag var så jävla tillrättalagd. Jag försökte tillfredsställa det jag trodde folk ville ha, skivbolagsfolk, mormors kompisar, de coola tjejerna i klassen och killen man var kär i. Nu med den senaste plattan har det här fått landa lite och jag har försökt ta reda på vem jag är."---

" Jag har fått skinn på näsan. Jag kommer fan inte ta vad som helst, jag vet hur man säger ifrån och jag vet var mina gränser går på ett sätt som jag inte gjorde när jag var 21."---

Efter Oscars-succén: Nu kan Molly Sandén sätta sina egna villkor. Under hösten har hon återigen jobbat i Los Angeles – s
  • Redigerat 12/19/21, 10:26 AM av [Göstage]
[Göstage]
12/22/21, 10:00 AM
#26

#23 Joel Halldorf på Expressen kultur tycker att kulturkvinnorna gråter över spilld mjölk:

"Visst gör åren att den yttre skönheten falnar, men i gengäld får de den inre människan att mogna. I andra kulturer är ålderdomen den tid då människan särskilt ska ägna sig åt själslig fördjupning, och här väcker årens mognad större vördnad än ungdomens blomstring."---

I den pågående skönhetsdebatten märks en stor frånvaro – själens. Joel Halldorf undrar om en kultur som bryr sig så mycket om erotiskt kapital ens är civiliserad.
[Göstage]
12/25/21, 8:06 AM
#27

"Hur känns det att vara en vit medelålders man med begynnande kulmage? Och hur ser de på debatten där många kvinnor uttryckt sin sorg över avtagande attraktionskraft?" Tidskriften Fokus poddpratare tar debatten.

Hur känns det att vara en vit medelålders man med begynnande kulmage? Kvinnor startade skönhetsdebatten - men vad säger de medelålders männen?
Annons:
[Göstage]
12/27/21, 2:01 PM
#28

83% av svenska tjejer i ålder 16-25 är missnöjda med sina kroppar, enligt en färsk undersökning.

83 procent av tjejer i åldern 16-25 är missnöjda med sina kroppar. Det visar en ny studie från högskolan i Gävle.”Det är så sjukt. Det här ...
[GIKmio]
12/27/21, 10:54 PM
#29

Jag har konto på Facebook som är det enda sociala mediet jag använder och jag kan inte säga jag är speciellt aktiv där mer än att jag följer en del grupper som jag gillar och kommenterar ibland. Privat så skriver jag oftast en hälsning till jul, nyår, påsk och midsommar till släkt och vänner. Men det är mycket selfies för att bevisa att man är på semestern man skriver om eller att julgranen som är prydd står i ens vardagsrum. Ta gärna bilder från Grekland eller från det julprydda hemmet men skippa nunan som tar upp halva bilden. Folk känner förmodligen till utseendet ändå.

[Göstage]
1/4/22, 7:21 AM
#30

#0 ff "Det ständiga fotandet spär på utseendehetsen", konstaterar Karin Pihl på GP:s ledarsida. Sannerligen.

Aldrig förr har vi omgetts av så mycket bilder som nu. Inte konstigt att folk mår dåligt över sitt utseende. Det är hemskt att bli äldre och förlora sin skönhet.
  • Redigerat 1/4/22, 7:22 AM av [Göstage]
[Göstage]
1/24/22, 8:56 AM
#31

Sociala medier uppges som en orsak till att många unga genomgår skönhetsoperationer med motiveringen "upplevd fulhet".

Unga med diagnosen "upplevd fulhet" är överrepresenterade bland personer som vill göra skönhetsingrepp.Ofta tror de att de blir friska av att ändra sitt ...
[Göstage]
3/3/22, 3:21 PM
#32

Bra rutet!

"Vi är många som just nu förfasas över vad det Ukrainska folket får genomlida. Och jag vill vara tydlig här. Det är självklart att man ska stötta och sympati...
Cojimar
4/18/22, 6:56 AM
#33

Youseum- det senaste för den som vill sätta sig själv i centrum.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Konceptet “selfiemuseum” har fått internationell spridning och även hittat till Sverige. På det nya selfiemuseet Youseum i Solna kan besökare fotografera sig själva i rum med olika teman. Målet är att få coola bilder att publicera i sociala medier.
Cojimar
5/14/22, 7:33 PM
#34

Företaget By og Havn har börjat bygga ett nytt stadsrum för unga i Nordhavn i Köpenhamn, som särskilt ska rikta sig till tjejer i åldrarna 13-18 år, skriver Expressen.

"Området, som inte är förbjudet för killar, ska ligga under Orientkajs tunnelbanestation och väntas vara klart under nästa år.

Så, vad gillar tjejer att göra då? Jo, här ska det bland annat finnas speglar, dans, studsmattor och snygga miljöer som passar bra för att ta lite goa bilder till sitt Instagram-flöde."---

"Att ge flickor en trygg plats att få umgås och ta plats på är i grunden bra. Men att utgå från att alla unga tjejer är aspirerande influencers, och bygga nån form av kuliss där de kan få hänga och ta bilder på varandra känns inte som den piggaste lösningen på problemet med att tjejer inte får ta plats i samhället. Det är snarare att se ner på dem."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I Köpenhamn har man börjat bygga ett område i staden – för tjejer. Här ska det finnas studsmattor, speglar, och vacker estetik som lämpar sig för att ta bilder till sociala medier.
  • Redigerat 5/14/22, 7:33 PM av Cojimar
Annons:
[Toxin]
5/15/22, 8:49 AM
#35

#34 Tja, om det nu är vad tjejer, faktiskt, gillar att göra på sin fritid - är det då fel?

Cojimar
5/15/22, 9:04 AM
#36

#35 Nej, men vet man att det faktiskt är så, eller tar man det för givet? Typ "selfiestudio till tjejerna och e-spel till killarna så blir alla nöjda."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 5/15/22, 9:05 AM av Cojimar
[Toxin]
5/15/22, 9:10 AM
#37

#36 Det finns så klart alltid undantag, men jag vill påstå att det är så det är.
Kolla utfallet, vad tjejer respektive killar de facto väljer baserat på fritt val.

Cojimar
5/15/22, 9:18 AM
#38

#37 Som salig Kees uttryckte det re´n 64:

"Var och en får vad han behöver, detta kallas demokrati.

För var dag blir den bättre, men bra lär den aldrig bli."---

😉


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Playlist:http://www.youtube.com/view_play_list?p=E0556837FFEB303CHär sitter jag på en soptipp och skådar mig dystert kringbland trasor och tombuteljer och må...
  • Redigerat 5/15/22, 9:18 AM av Cojimar
Fornöga
12/14/23, 3:12 PM
#39

2023

"Barn lägger alla sina pengar på avancerad hudvård," är rubriken på en GP-artikel som tyvärr är betalspärrad, men ingressen säger väl en del…

"Trenden med avancerad hudvård kryper allt längre ner i åldrarna. Så fort en produkt hyllas på Tiktok strömmar barnen till butikerna. På Sephora har sjuåringar frågat efter åttahundrakronorskrämer."---


Re:tired.

Tolvåringar lägger hela månadspengen på hudvård
  • Redigerat 12/15/23, 7:42 AM av Fornöga
Fornöga
12/15/23, 7:42 AM
#40

Den osminkade sanningen.😉


Re:tired.

Förutom att inte sminka mig har jag slutat bry mig om hur jag ser ut på foton. Det är faktiskt befriande, även om det inte har varit helt lätt. Det kan gnaga i mig när jag ser en bild på mig själv som kanske inte är den snyggaste, men då inser jag att jag måste godkänna den, för vad spelar det för roll hur jag ser ut på bild egentligen, skriver Katarina Svensson Flood.
  • Redigerat 12/15/23, 7:43 AM av Fornöga
Fornöga
12/16/23, 8:44 AM
#41

Lenas läppar förstördes av injektionerna.


Re:tired.

När Lina Als bokade läppförstoring fick hon adressen till en herrfrisörsalong.Behandlaren krävde kontanter.Sen förstördes Linas läppar på grund av injektionerna. ...
Annons:
Fornöga
12/16/23, 8:46 AM
#42

#41 "Bara en bråkdel av de tips IVO får in om olegitimerade personer som utför botox- och fillerbehandlingar leder till någon åtgärd," konstaterar P4 Sjuhärad.


Re:tired.

Bara en bråkdel av de tips IVO får in om olegitimerade personer som utför botox- och fillerbehandlingar leder till någon åtgärd. Det visar en granskning ...
Fornöga
1/3/24, 4:51 PM
#43

Barn använder anti-agemedel. 🙄


Re:tired.

Det har blivit vanligt att barn använder starka hudvårdsprodukter som ska verka anti-age. Krämerna och serumen fräter bort det översta hudlagret och kan ...
Upp till toppen
Annons: