Debatt

Varför lägger man ut sefies på sociala medier?

2018-10-16 08:50 #0 av: Göstage

Varför tar man selfies och lägger ut på sociala medier? Patrik Wincent, beteendeterapeut,  författare och medverkande i TV-serien "Lyxfällan" funderar på Expressen debatt.

"Visste ni om att det fler människor som dör av selfies än av hajattacker varje år? En stor indisk studie som har publicerats i vetenskapstidskriften Journal of Family Medicine and Primary Care har kommit fram till att minst 259 människor i världen har dött när de försökt ta en selfie. I dag finns det en drös med forskning och studier som tyder på att användningen av sociala medier kan påverka vår mentala hälsa negativt. Vi lägger upp cirka 1 000 selfies på Instagram var tionde sekund och 93 miljoner selfies varje dag. Det har estimerats att en genomsnittlig person kommer att ta 25 000 selfies under ens livstid."---

"Vilka psykologiska faktorer driver oss till att ta selfies?
Man vill få uppmärksamhet från så många människor som möjligt. Folk tycker om att få uppmärksamhet på sociala medier, och alla dessa gillaklick och kommentarer från vänner är ett snabbt och enkelt sätt att söka komplimanger. Man vill stärka sin självkänsla. Det hör till människans natur att vilja visa upp sina framgångar för andra, framgångar som också kan inkludera att man mår bra. Eller att man ser bra ut. Man vill stoltsera, helt enkelt."---

"En selfie är när du tar en attraktiv bild på dig själv och bara stirrar på den i tjugo minuter och beundrar hur ditt ansikte är sammansatt", fick jag som svar av en ung kvinna efter en föreläsning. Ett skämt? Ironi? Eller var det på allvar? Vad vet jag. Vad jag dock vet är att självupptagenheten och narcissismen har blivit ett problem, de dödar vår empati. Vi tenderar att hellre söka status och godkännande än att hitta vår egen individualitet. Självfallet är selfies i sig inte skadligt, men det är vår självupptagenhet och brist på närvaro som kan orsaka konsekvenser.
Innan ni lägger ut en bild, ställ er först dessa tre frågor:
1. Lägger jag ut den här bilden för att jag vill må bättre genom andras bekräftelse?
2. Visar jag mitt riktiga jag?
3. Lägger jag ut denna bild av mig själv för att jag känner mig ängslig eller deprimerad?"

https://www.expressen.se/debatt/din-sjalvupptagenhet-kan-bli-en-dodlig-drog/

Instämmer du med Wincent?

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-16 09:19 #1 av: Hayabusa

Tar aldrig selfies. Ogillar överhuvudtaget att vara med på bilder. Instämmer med Patrik Wincent.

Anmäl
2018-10-16 09:33 #2 av: Göstage

Nej, jag tycker att det finns många skäl att inte lägga ut selfies på nätet. Integriteten är ett av dem.

Anmäl
2018-10-16 12:14 #3 av: Jimmy.L

Lägger inte ut sådana bilder jag trivs bättre bakom kameran än framför. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-10-16 12:54 #4 av: Stallmima

Vilken tur att jag aldrig har gillat att bli fotad av någon annan så varför ska jag lägga ut selfies för "bekräftelse".  Såg en gång på pendeltåget en snoffsad kille  (satt ensam)  med väldigt uttråkad min som tog upp luren och fotade sig själv med brett leede utstrålandes, lägger sedan undan telefonen och ser mer uttråkad ut än innan!!  

Anmäl
2019-01-12 09:20 #5 av: Göstage

Ett näraliggande ämne: Christian Langelund Hansen, pedagogisk kandidat (?) i i pædagogisk sociologi, Nørresundby funderar i Jyllands-Posten om en god gärning måste synas på sociala medier för att räknas.

"Vad hände med den goda gärningen för den goda gärningens skull? Är det absolut nödvändigt att exponera sin godhet på sociala medier? Existerar fortfarande goda gärningar i sin rena, oförvanskade form, som inte nödvändigtvis skall exponeras i Facebookposter, Instagrambilder eller i pressmeddelanden?

Jag påstår, att det i och med intåget av sociala medier faktiskt kan ställas frågor om bevekelsegrunden för "den goda gärningen". Fundamentalt sett kan vi sätta frågetecken efter den goda gärningen när den person eller den verksamhet som utför den känner behov av att förkunna det offentligt i sociala medier. Därmed kan det vara svårt att fastställa huruvida den goda gärningen är baserad på reell medmänsklighet eller om man önskar få erkännande från omvärlden för att ha gjort en god gärning för utsatta människor."---

Om du väljer att berätta om din goda gärning på Facebook, bör du vara medveten om att motivet för din goda gärning inte endast är för att hjälpa nödställda människor utan även stärka din egen självbild och identitet. Dock är det viktigt att understryka att detta varken gör din gärning bättre eller sämre."---

https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE11112269/taeller-en-god-gerning-kun-hvis-man-fortaeller-om-den-paa-facebook/

Anmäl
2019-01-15 11:12 #6 av: Hayabusa

#5 En klar poäng där!

Anmäl
2019-01-16 16:21 #7 av: Göstage

"Sjukt social". Delar vi bara de goda ögonblicken? Leo Ajkic undersöker värt beroende av mobilen.

Norskt program (om man använder textning går det lättare att följa).  39 min.

Anmäl
2019-01-16 22:18 #8 av: VSK

Det är därför jag aldrig svara på dolda telefonnummer, för jag respekterar deras integritet.

Skämtar

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2019-01-16 22:55 #9 av: Herveaux

Håller med Jimmy - trivs bäst bakom kameran. 

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2019-01-17 06:46 #10 av: Emo

#8 Dolda telefonnummer kan ju vara sjukvården. Jag har löst det problemet genom att alltid numera svara med hallå och om då då vill veta mitt namn så ställer jag frågan: "vem är det som vill veta det och vad gäller det?"

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.