Annons:
Etikettdebatt
Läst 2987 ggr
[Göstage]
10/20/18, 9:02 AM

Public Service - en sista DDR-utpost

"Allt för Sverige" heter ett underhållningsprogram som gått några säsonger på SVT, och som jag följt mest för att det varit roligt att se deltagarnas möten med de trakter som deras förfäder en gång lämnade. Fast nu har jag tappat lusten, dels på grund av de töntiga lekarna, men också för den skolmästarton som smugit sig in allt mer - det verkar inte som om det är amerikanerna som skall lära sig mer om vårt land, utan vi tittare som skall uppfostras.  När jag av en händelse såg vad morgondagens avsnitt skall handla om fick jag en del vatten på min kvarn - PK-TV på bästa sändningstid… 

Klipp ur TV-Guiden

  • Redigerat 8/28/23, 9:34 AM av Fornöga
Annons:
[Hayabusa]
10/20/18, 9:09 AM
#1

Nog är det så, det är ju trots allt Statstelevisionen.

[Hayabusa]
10/20/18, 10:32 AM
#2

Såg & lyssnade halvhjärtat på "Opinion Live" i veckan som gick. Hanif Bali var med och det, enligt min mening, gjorde att jag lyssnade lite extra…men det som fick mig att reagerar var en en annan "gubbe"(Wärnsberg):

"Jorun Collin, projektledare för Opinion live håller med om att det blev olyckligt.

– Vi borde inför sändning ha frågat publiken om någon hade en politisk tillhörighet. Den rutinen har vi i studion i Göteborg och från och med nu även när vi åker ut i landet. Vi var inte beredda på att Wärnsberg skulle ta micken och prata, det borde vi ha varit, och då också kunnat berätta vem han är, säger hon."

https://www.svt.se/opinion/kritik-mot-opinion-live-efter-s-politikers-inhopp

[Göstage]
10/20/18, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#0 Intressant att jämföra den presentation TV-Guiden fått med SVT:s egen. De är rätt identitiska, med undantag av att SVT inte skriver det där med att Lundin skall avslöja Trumps lögner. Är det bortklippt, eller bara något man vill ligga lågt med i presentationen? Den som tittar får se…😉

[Hayabusa]
10/20/18, 10:35 AM
#4

#3 SVT borde varit tydliga med att markera att det INTE finns några "svenska" traditioner.

[Hayabusa]
10/20/18, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

*

[Göstage]
10/20/18, 10:40 AM
#6

#4 Känns som om det är hela programseriens ledstjärna. 😉 Eller rättare sagt, att de som ändå finns är "typiskt svenska" på något töntigt vis.  "Landet Lagom", "Jante" och så vidare. Det var bland annat det som till sist fick mig att trycka på "off" på fjärrmanövern.

Annons:
[Hayabusa]
10/20/18, 10:48 AM
#7

#6 Instämmer. Svensken är töntig, färglös och allmänt stel & trist. Förtvivlade försök till kulturella uttryck slutar enbart i fåniga pinsamheter…Vi har ju t om slutat gå i kyrkan och tro på gudar.

Carmarino
10/20/18, 3:38 PM
#8

#7 Det verkar ju som om amerikanarna får intrycket att alla svenskar är ateister, men det stämmer ju inte. De är nog många som har en tro, bara inte den tron som amerikanerna har.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/20/18, 4:07 PM
#9

Har funderat lite på det här programmet. Det kan nog finnas en del amerikaner som streamar det, och för några år sedan läste jag att några mindre TV-stationer i "svenskamerika" visade det. Sedan har vi då den handfull amerikaner som medverkar.

Men trots allt skulle jag väl tro att de som tittar är övervägande svenskar, och därmed är det till dem/oss programmet vänder sig, amerikanerna kommer inte slänga sig på planet för att åka hem och tala om att Trump ljugit eller att vår religion heter Jante. Det är oss redaktionen och Lundin vill skriva på näsan, inte de stackars ont anande deltagarna som tror att Anders Lundin ger en fullständigt sann bild av livet i Sverige.

Carmarino
10/20/18, 6:46 PM
#10

Såvitt jag har förstått så sänds programmet även i USA, men om det sänds "nationwide" vet jag inte. Det verkar nästan som om det bara sänds på webben. I USA heter det The Great Swedish Adventure.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/21/18, 7:38 PM
#11

Såg programmet på SVT Play imorse, men kan inte minnas att Anders Lundin pratade om Trump alls. Minns inte riktigt vad det var han pratade om, så det kanske var något som hade med Trumps "what happened in Sweden" att göra, men han nämnde inte Trump vad jag kommer ihåg.

Deltagarna blev placerade i två familjer som invandrat till Sverige, och bägge verkade ha det väldigt gott ställt. Det var inte direkt något "getto" de kom till. Vet inte om bägge familjerna hade hus, men åtminstone en av dem hade.

I den ena familjen var bägge makarna läkare - på Stureplan. Bägge familjerna var muslimer (vad jag förstod), men kvinnorna hade inte slöja. Kanske inte riktigt representativt för hur verkligheten ser ut i förorterna?

De firade midsommar i Rinkeby, men jag vet inte egentligen vad de gjorde, för det framgick inte direkt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/21/18, 8:16 PM
#12

Gjorde en väldigt summarisk snabbspolning och hittade inte heller Trumpinslaget. Det finns väl bara två förklaringar: endera att det flyttats till något av de kvarvarande avsnitten, eller att det har utgått av en eller annan anledning. Att det fanns med i underlaget TV-Guiden fått är ju rätt tydligt.

Carmarino
10/22/18, 9:52 AM
#13

Ja, vi får väl se om det dyker upp senare. Det kan ju vara så att TV-Guiden har fått information om alla avsnitten, och råkat kasta om en del av informationen. Fast mest troligt är väl att det lyfts ut ur programmet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
10/24/18, 2:02 PM
#14

Blev så nyfiken att jag var tvungen att höra mig för med SVT och fick det här svaret från en "digital kommunikatör" där: "Tack för din förfrågan. Vi känner dock inte till att Anders Lundin skulle ha gått in direkt på Donald Trump. Hör med TV Guiden om varifrån de har fått de uppgifterna." Gör kanske det… 😉

Carmarino
10/24/18, 4:22 PM
#15

Spännande. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
11/20/18, 9:41 AM
#16

Apropå den nya skatten (jo, jag vet - den kallas avgift) för att finansiera Public Service:

"Tittar man på svenskarnas allmänna skuldmål – där skulden är till den offentliga sektorn – är just obetald radio- och tv-avgift det vanligaste skälet till att någon får en betalningsanmärkning, enligt kreditupplysningsföretaget Syna.

Enligt Syna finns just nu 99 000 svenskar hos Kronofogden för att de inte har betalat sin tv-licens. Tillsammans har de en skuld på hela 1,1 miljarder kronor.

Det är i snitt runt 11 000 kronor per person."

https://www.expressen.se/dinapengar/99-000-svenskars-tv-avgift-hamnade-hos-kronofogden/

Novachan
11/20/18, 2:46 PM
#17

Såg att det finns namninsamling man kan skriva på för att motarbeta avgiften, liksom en namninsamling mot FN-avtalet

[Göstage]
11/20/18, 2:51 PM
#18

#14 Kom aldrig något svar från TV-Guiden, så påståendet kan ha varit deras egenpålagda.

Mer om TV-skatten här: https://debatt.ifokus.se/discussions/5befd1c9ce12c47dba0004ab-tv-skatten?discussions-1

[Göstage]
12/26/18, 7:09 AM
#19

Ann Heberlein har sett "Systrar 1968" på SVT och är inte det minsta imponerad.

"Som sig bör i juletider serverar public service feminism och kvinnokamp på bästa sändningstid. Efter att ha kört slut på Fröken Friman och hennes olika krig och duster – Fröken Friman var SVT:s stora juldrama 2013, 2015, 2016 och 2017 – förflyttar sig nu SVT drama framåt i tiden, från 1900-talets början till 1968. De hjältemodiga feministerna har kortare kjolar, röker och tuggar tuggummi med öppen mun – annars är allt sig likt. De unga kvinnorna är i allmänhet klipska och politiskt medvetna. De äldre kvinnorna är förtryckta men möjliga att omvända. Männen är, med få undantag, opålitliga – antingen egoistiska kapitalister, charmiga pojkmän eller otrogna bockar. De politiska analyserna är banala och världen delas oproblematiskt upp i onda och goda, svart och vitt – och i slutändan segrar naturligtvis det goda systerskapet över det onda patriarkatet.

Vad är det som får public service att tro att det julfirande svenskar längtar allra mest efter är att bli uppfostrade? Det är ytterst gåtfullt att mellandagarna i SVT utvecklats till någon form av kursverksamhet à la ABF. Flosklerna duggar lika tätt som pekpinnarna knackar på skärmen. Dessa politiska pamfletter, nödtorftigt maskerade som ”drama” är olidliga. Vad har vi gjort för att förtjäna detta?"---

https://annheberlein.com/2018/12/26/en-riktig-julkalkon/

[[eskils_]]
12/26/18, 12:39 PM
#20

#19 "Vad är det som får public service att tro att det julfirande svenskar längtar allra mest efter är att bli uppfostrade? Det är ytterst gåtfullt att mellandagarna i SVT utvecklats till någon form av kursverksamhet à la ABF."

Bra fråga! Det borde väl egentligen vara möjligt även för SVT att betrakta världen utan sosseglasögon.🥵 Köp hellre in kvalitetsprogram från andra länder om det inte går att få av sig de glasögonen…

(Fast Fröken Friman hade ju en verklighetsanknytning i rösträttskampen m.m.)

Förstår inte vad detta manshat ska vara bra för. De allra flesta svenska män är ju snälla, hjälpsamma personer, värda all respekt! 😍 

De här t ex, som rodde ut med en liten båt för att hjälpa ett rådjur som gått ner sig genom isen:

https://ljsp.lwcdn.com/api/video/embed.jsp?id=07116bdf-b89f-4c4a-8f5d-c86160e107dc&pi=8e514a0e-b9ba-4a33-a5aa-0476f0c14f17

https://www.jp.se/article/raddade-radjur-som-hade-gatt-ned-sig/

(Edit.)

Annons:
[Göstage]
3/21/19, 5:53 PM
#21

"DDR" sänder och "Nordkorea" hyllar?

"Hos Miljöpartiets sympatisörer är förtroendet för public service 94 procent. För Sverigedemokraterna är den siffran 28 procent. – Det är häpnadsväckande siffror, 94 procent för Miljöpartiet, det är nästan Nordkoreasiffror. Sverigedemokraterna är mindre entusiastiska om man ska uttrycka sig försiktigt, säger Toivo Sjörén, vid Kantar Sifo."---

https://www.svt.se/kultur/fortroendebarometern-2019

[Göstage]
4/21/19, 3:50 PM
#22

Tre SD-politiker är bekymrade över Telias köp av TV4. På Expressen debatt skriver de bland annat:

"Telias köp av TV4 är problematiskt. Resultatet av affären blir att staten uppfattas som avsändare av i praktiken alla marksända kanaler."---

"Det är ett faktum att en stark statlig dominans av marksänd television inte är något som brukar förknippas med västerländska demokratier, länder som Kina och Ryssland ligger snarare närmre till hands som oroväckande exempel. Svenska medier ska vara fria och oberoende och det uppnås inte genom fler statliga förvärv av marksänd television. Ett fritt och oberoende medielandskap skapas i stället genom en sund konkurrens mellan privata aktörer. Att Socialdemokraterna motsätter sig en uppdelning och försäljning av Telia ter sig därför väldigt märkligt.

Det ska dock betonas att de säkerhetspolitiska avvägningarna i detta fall är grundläggande – vilket innebär att vi förbehåller oss rätten att avvisa ett framtida regeringsförslag som inte tillgodoser värnandet om rikets säkerhet. Men att som Socialdemokraterna skylla på säkerhetspolitiska konsekvenser vid en försäljning är fegt och missvisande – liknande uppdelningar har nämligen gjorts i andra länder utan problem, exempelvis Danmark."---

https://www.expressen.se/debatt/statens-dominans-over-tv-har-blivit-ett-problem/

[Göstage]
5/31/19, 7:15 PM
#23

Katarina Janouch talar "direkt ur hjärtat" om media och kommer upp rätt bra i varv…😡🙂

[Göstage]
6/4/19, 3:27 PM
#24

Patrik Engellau på DGS tycker inte att svensk skattefinansierad riksmedia gjort sig förtjänt av att kalla sig Public Service.

"Dagens svenska problem är att våra statsmedia inte kommer i närheten av att kvala in för hederstiteln public service eftersom de är propagandaorgan och härolder för den politiska maktens politiskt korrekta idéer."---

"Jag tror att svenska statsmedia, om de lyckades erövra värdighet som public service, skulle kunna göra mycket för att stärka – i stället för att, som idag, rasera – Sveriges självbild. Vi behöver utsätta oss för en seriös analys och fundera över oss själva och den värld dit vi hör i stället för att vältra oss i statsmedias förkunnelse om att Sverige varken förtjänar att ha någon historia eller några traditioner och i dess försök att skambelägga sina finansiärer för att de äter kött och reser med flygplan.

Jag vet inte om det skulle gå att rycka upp svenska statsmedia till värdighet av public service. Jag fruktar att det är omöjligt. I så fall anbefaller jag nedläggning."

https://detgodasamhallet.com/2019/06/04/patrik-engellau-kan-svenska-statsmedia-gora-sig-fortjanta-av-hederstiteln-public-service/#more-16860

[Göstage]
6/10/19, 8:02 AM
#25

En välkommen granskning av hur Public Service agerat politiskt i det nya politiska landskapet GAL-TAN* visar att vänstertänkandet överlevt den övergången- om någon nu trott något annat…

"En tredjedel av SVT och SR:s fällningar i Granskningsnämnden som strider mot kravet på opartiskhet, rör politiska ämnen, enligt en studie av Näringslivets medieinstitut. Enligt rapporten har nästan alla fällningar varit fall där public service vinklat åt GAL på en GAL-TAN-skala – alltså Gröna, Alternativa och Liberala värderingar. Nu möts SVT och SR av kritik. – Det är särskilt allvarligt när förtroendet för public service ifrågasätts, säger Lotta Finstorp, kulturpolitisk talesperson för Moderaterna."---

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/

* GAL-TAN, där (G)rön (A)lternativ (L)ibertär/Frihetlig står mot (T)raditionell, (A)uktoritär, (N)ationalistisk.

[Göstage]
7/2/19, 8:04 AM
#26

När snilleblixten slår ner…☝️

"Under den blodiga söndagen inträffade tre skjutningar och två personer dog."---

"I ett klipp som publiceras på SVT:s hemsida intervjuar en reporter politikern Anna-Lena Johansson, vice ordförande för kommunstyrelsen i Sollentuna – den kommun där den första skjutningen inträffade. – Malmvägen är ett väldigt eftersatt bostadsområde. För 15 år sedan ungefär ställde man in renoveringen av hela Malmvägen. Vad tänker du? Ditt parti var vid makten då? frågar reportern och fortsätter: – Om ni hade satsat tidigare när de här ungdomarna var små barn, tror du ni hade haft samma problem som idag?"---

https://nyheteridag.se/svt-reporter-kan-installd-renovering-for-15-ar-sedan-vara-orsak-till-skjutningen-i-sollentuna/

[Göstage]
7/26/19, 5:24 PM
#27

SVT har tappat orienteringen, det är vi väl flera som konstaterat. Nu larmar man om brist på mångfald i orienteringssporten.

Här kan Silva få en  bra marknad för en av sina produkter.

Annons:
[Göstage]
8/10/19, 10:27 PM
#28

Henrik Jönsson påminner på sin YouTubekanal om när DDR-andan  ympades in i svenska akademiska kretsar och i Public Service.

[Göstage]
9/13/19, 9:30 AM
#29

Smart utspel av MP med assistans av SVT ("enligt vad SVT erfar"…) att på morgonen gå ut och sprida "nyheten" om sin samarbetsvilja i förhandlingarna, för att på kvällen smyga in en dementi, som inte alls blir lika uppmärksammad. Statsapparaten fungerar… 

"Nu öppnas dörren för ett avskaffande av den så kallade straffrabatten för unga brottslingar. Enligt vad SVT erfar är Miljöpartiet redo att lämna sitt motstånd – som hittills blockerat frågan i regeringen."---

"Isabella Lövin tillbakavisar också under torsdagskvällen att Miljöpartiet skulle vara beredda att släppa igenom en avskaffad straffrabatt. I en skriftlig kommentar skriver hon: – Jag tillbakavisar det påståendet. Vår inställning i frågan om straffrabatten står fast. Många tunga remissinstanser har kritiserat förslaget för att det riskerar att istället leda unga personer djupare in i kriminalitet. Det måste till åtgärder som på riktigt bekämpar gängkriminalitet." 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/oppning-om-straffrabatt-for-unga

[Göstage]
9/26/19, 9:40 AM
#30

"Ge fan i vår public service, Moderaterna", skriver ETC. "Vår" var det ja…

Jag länkar inte till skräpet, den som vill läsa mer kan googla på rubriken.

[Hayabusa]
9/26/19, 12:46 PM
#31

#30 ETC tar man inte på allvar.

[Göstage]
10/3/19, 9:45 AM
#32

Flera partier har på kort tid ifrågasatt public service i dess nuvarande form (diskussion i denna tråd), vilket av naturliga skäl väckt indignation hos socialdemokraterna. Johan Westerholm skriver på Ledarsidorna:

"Kristdemokraterna ger sig in i mediedebatten och får genast kritik från socialdemokraternas Lawen Redar för att de inte förstår det nya medielandskapet. Dessvärre, för Redar, socialdemokraterna och Sverige är det Redar som inte tycks förstå vad som sker i medielandskapet. Alls." ---

"Dessvärre är det Lawen Redar som från sin position som tredje vice ordförande i riksdagens kulturutskott som inte begriper någonting om vare sig hur public service idag har valt att lösa sitt uppdrag eller heller hur det nya medielanskapet växer fram. Redar visar alla kliniska symptom på att drömma sig bort till Nordkorea eller dagens Ryssland. Redar står i allt väsentligt närmare Vladimir Putins mediepolitik än något annat."---

https://ledarsidorna.se/2019/10/socialdemokraterna-forstar-inte-det-nya-medielandskapet/

[Göstage]
10/6/19, 10:15 PM
#33

"Statstelevisionen har lanserat en påverkanskampanj under namnet ”har aldrig varit viktigare” i vilken man utser sig själva som sanningssägare i mediebruset. Flera har reagerat på kampanjen och jämför den med propaganda i det forna kommunistiska Östtyskland."---

https://samnytt.se/statstelevisionen-lanserar-paverkanskampanj-for-att-radda-sverigebilden/

Javisst.

[Göstage]
10/7/19, 8:34 AM
#34

Kanske dags för en återblick till 2015 och vad som då sades på andra sidan sundet…

Annons:
[Hayabusa]
10/7/19, 9:22 AM
#35

Varför är det så förfärligt att även Public Service behöver förändras? Framförallt med tanke på just VAD som behöver förändras.

[Göstage]
10/8/19, 10:26 AM
#36

#35 Det är uppenbarligen en helig ko i det röda Sverige…

[Göstage]
10/10/19, 7:43 AM
#37

Paulina Neuding skriver i en krönika på Dagens Samhälle att det i dag inte går att skilja det politiska budskapet i Public Service i nyhetsprogram och underhållning. 

"För visst är det så att public service regelbundet misslyckas med att leverera god, saklig och objektiv journalistik. Migrationsvågen och kompetensregnet, som nu slutgiltigt har visat sig inte ha varit ett kompetensregn, är ett exempel bara från den senaste veckan."--- 

"Att vara journalist i dag är i första hand att brinna och kämpa för diverse värderingar, snarare än att i första hand förse medborgare med de fakta som behövs för att navigera i en komplicerad värld. Man ser inte längre sitt jobb som en fråga om att leta fram fakta som mottagaren efterfrågar. Jobbet är i främst att förmedla goda värderingar som journalisten har, men mottagaren misstänks sakna."--- 

"Målgruppen ska i första hand uppfostras och läxas upp och kanske allra helst vara en helt annan."--- 

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/vi-sokte-en-lagereld-och-fann-en-tesdriven-koloss-29611

[Göstage]
10/13/19, 9:32 AM
#38

Appelqvist, rätt man på rätt plats?

 "SD-kritiske Kristoffer Appelquist har tagit över som programledare för SVT:s humorprogram Svenska Nyheter efter hyllade Jesper Rönndahl. Appelquist har tidigare uppmanat folk att inte rösta på SD och engagerat sig för stor asylmigration."---

Källa

Hade han fått jobbet om han uppmanat folk att inte rösta på sossarna?

Carmarino
10/13/19, 12:04 PM
#39

Tycker inte det märks i programmet i alla fall. Han är inte lika rolig som Jesper Rönndahl, utan avsevärt "hårdare". Det är flera gånger jag har undrat om SVT:s ledning verkligen tillåter att han får säga det han säger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/29/19, 6:25 AM
#40

#0ff  Förra gången Anders Lundin predikade om "fake news" om Sverige fick man tydligen kalla fötter på SVT och klippte bort inslaget, se TS.

Men i det senaste programmet tog man steget fullt ut med en föreläsning av Lundin om den "felaktiga" utländska synen på Sverige. Dessutom fick deltagarna träffa självaste Greta, fattas bara!

Nu såg jag inte avsnittet, jag har slutat att följa Allt för Sverige redan inför den här säsongen, men jag utgår från att uppgifterna i den länkade artikeln är korrekt. 

https://nyheteridag.se/svt-program-anmals-gick-pa-klimatstrejk-med-greta-thunberg/

Carmarino
11/29/19, 2:31 PM
#41

#40 Har inte sett programmet än, och kommer nog att spola förbi det avsnittet. Anders Lundins predikningar har jag fått nog av för länge sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
1/30/20, 7:45 AM
#42

Paulina Neuding förmodar att Rättviseförmedlingen nu slagit klorna i Public Service - med koncernens goda minne…

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/en-sverigespeglande-personal-ar-faktiskt-inte-svts-huvuduppdrag-31239

[Göstage]
1/30/20, 9:05 AM
#43

Vilken nationalism leder till den ökande antisemitismen i Sverige, undrar Mohamed Omar på DGS med anledning av ett Aktuelltinslag på Förintelsens minnesdag, där ett "A" sades, utan att följas av det "B" som också borde höra till bilden.

https://detgodasamhallet.com/2020/01/30/mohamed-omar-massinvandring-fran-massantisemitiska-lander-leder-till-okad-antisemitism/

[Göstage]
2/25/20, 7:15 AM
#44

Dick Erixon på Samtiden om "locket på-politiken" från dem som talar högtravande om skattefinansierade statsmedias rätt att föra ut maktens budskap, samtidigt som förmedlare av det fria ordet skall tvingas att gå fot.

"Det är så genomskinligt. Så banalt. Olika etablissemang i medier och akademi fortsätter att låtsas som att det är en stor sak när SD-ledamöter i konstitutionsutskottet vill fråga ut SVT- och SR-chefer om verksamheten som finansieras med åtta miljarder kronor av skattebetalarna. 

Den enkla begäran om samtal i konstitutionsuskottet har kritiserats av allehanda makthavare, som statsminister Stefan Löfven (S) och kulturminister Amanda Lind (MP), av SVT:s vd Hanna Stjärne och annat mediefolk, liksom från universitetshåll. Men varför har dessa röster inget emot att justitieminister Morgan Johansson jagar vissa medier för att tvinga dem att vrida sig i vänsterriktning? Facebook, Twitter och Google är några som S-regeringen gör allt för att styra – så att de blir mer vänster."---

https://samtiden.nu/2020/02/s-regeringen-lagger-sig-i-mediernas-innehall-de-sociala-medier-som-inte-domineras-av-vanstern/

[Hayabusa]
2/25/20, 7:46 AM
#45

Dan Korn ger sin syn på saken:

"Det har blivit så självklart att radio, tv, bibliotek och museer skall företräda en viss åsikt att man över huvud taget inte tänker på den som politisk. Man ser den helt enkelt som rätt. De med andra åsikter ses som onda människor som det därför är rätt att angripa."

https://www.hd.se/2020-02-24/sd-inte-ensamt-om-att-vilja-styra-medier

[Jimmy.L]
2/25/20, 8:33 AM
#46

#45 Exakt ingen påpekade hur olämpligt det är när t.ex en sosse i Stockholm försöker påverka vad museum ska ställa ut plötsligt är det okej om man har dom rätta värderingar. Och folk tycker det är helt okej att tvinga museum till detta så sjukt.

[Göstage]
2/25/20, 8:57 AM
#47

Etablissemanget har suttit så länge i orubbat bo att deras ord blivit till "lag". Rubbas då deras cirklar så blir de upprörda till oresonlighet.

[Hayabusa]
2/25/20, 9:20 AM
#48

#47 Tycker att Dan Korn träffar väldigt rätt. Det är lite märkligt när man besöker en utställning, på ett museum, som tar upp politiska händelser - men som ändå anses vara opolitisk. En opolitisk utställning om politik?

Ungefär som om ett idrottsmuseum i Stockholm arrangerar en utställning om fotboll, totalt dominerad av Djurgården. "Oh, nej - detta är en utställning om fotboll, inte Djurgården."

Annons:
[Göstage]
2/25/20, 9:45 AM
#49

 Just Dan Korn men även Ola Wong och Adam Cwejman har länge påpekat varthän det barkade, och nu är vi väl där. Här är en av de gamla trådarna som förutspådde utvecklingen - så rätt de hade!

Bakgrunden till den pågående förvandlingen skriver Adam Cwejman träffande om på  ledarplats i GP idag. Om den diskussionen se även  denna tråd.

Editerat länk.

[Hayabusa]
2/25/20, 9:47 AM
#50

#49 Det stämmer.

[Göstage]
3/4/20, 8:18 AM
#51

SVT intervjuade en familj i det coronadrabbade Iran som inte tar sig "hem" till Sverige, av vad det framstod efter en kortare semesterresa, men som inte kommer iväg på grund av inställda flygturer. Mannen i familjen ansåg att det är den svenska ambassadens uppgift att bistå så att resan kan genomföras.

När Samhällsnytt granskade den aktuella familjen visade det sig att de inte  finns i folkbokföringen här. 

https://samnytt.se/statstelevisionen-visade-upp-svensk-familj-i-iran-som-vill-hem-finns-inte-i-folkbokforingen/

[Hayabusa]
3/4/20, 8:42 AM
#52

#51 Förbluffande…

[Jimmy.L]
3/4/20, 8:45 AM
#53

Men vad då, UD är väl en resebyrå?

Att skaffa reseförsäkring är för kostsamt när UD finns.

[Göstage]
5/30/20, 7:56 AM
#54

Matilda Ekeblad, Muf, reagerar på nya regler för Melodifestivalen 2022, som säger att alla låtar med mer än en låtskrivare måste ha med minst en kvinna bland upphovspersonerna. "Kulturmarxism", morrar Matilda.

"När inte staten med public service i spetsen tror att kvinnor själva kan ta sig in på Melodifestivalens arena så nedvärderar de halva Sveriges befolkning. Kvotering och särbehandling på det här sättet är inget annat än låga förväntningarnas sexism."---

"Det är ingen hemlighet att Moderata ungdomsförbundet inte är de största förespråkarna för public service och vi tycker definitivt inte att underhållningsprogram ska finansieras med skattemedel. Skattepengar ska värnas och läggas på rimliga saker. Melodifestivalen är inte en av dem. Med det sagt så kan det konstateras att det SVT nu sysslar med är skattefinansierat kvinnoförakt och det får pågå utan att vi skattebetalare kan göra något. Bojkotta public service javisst, men du har fortfarande fått vara med och betala kalaset."---

https://www.expressen.se/debatt/pinsamt-svt-er-godhet-har-urartat/

Om två eller flera tjejer slår sig samman om en låt utan att involvera en man  så är det tydligen fullt i sin ordning…

Carmarino
5/30/20, 11:20 AM
#55

#54 Steget Efter är som vanligt på pricken.

https://twitter.com/StegetEfter/status/1266021616062009344/photo/1


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
5/30/20, 6:51 PM
#56

Public Service är som ett påtvingat abonnemang.

[Göstage]
7/3/20, 7:10 AM
#57

Hoppsan - när till och med Aftonbladets ledarsida reagerar på  SVT:s vinklade nyhetsrapportering är det högt vatten…

"Efterlängtade ekonomiska satsningar och omvälvande grundlagsändringar som möjliggör för president Vladimir Putin att stanna vid makten. Det ingår i det omfångsrika paket som ryssarna nu sagt ja till."

Så inleds nyheten som SVT och en rad andra svenska nyhetsförmedlare publicerat om den skendemokratiska folkomröstningen i Ryssland. En nyhet om förändringarna i den ryska grundlagen som gör det möjligt för Vladimir Putin att sitta kvar vid makten tills han dör. Formuleringarna ovan har fått stor spridning i Sverige eftersom nyheten kommer från Tidningarnas Telegrambyrå, TT, och därmed också publicerats på bred front i svenska medier som köper in material från TT."---

"Att svenska medier rapporterar på det här sättet om ett land som Ryssland är oerhört allvarligt. Varje ord är viktigt. Formuleringarna om att "ryssarna nu sagt ja" gör SVT och andra svenska medier som publicerat artikeln till del av Putins propagandamaskineri. Det är precis så Putin vill att det ska framstå, som om det ryska folket står bakom honom och de konstitutionella förändringarna. Det är därför en "folkomröstning" över huvud taget hållits, för att Putin skall kunna peka på att det finns ett demokratiskt stöd för nästa steg i att göra Ryssland till en diktatur igen."---

"Att SVT valt att publicera en text i vilken Putins kupp beskrivs som "snillrik" sitter även det illa givet det enorma inflytande SVT har på svensk opinion. Att i smickrande ordalag beskriva vad som skett är direkt olämpligt. I SVTs fall är det extra synd att nyheten lyckats ta sig in."---

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/EWOk52/varfor-springer-svt-putins-arenden

[Göstage]
7/20/20, 8:41 AM
#58

Markus Uvell kommenterar i en gästledare i GP SVT-reporterns oförmåga att hitta någon som tänkte rösta på den sittande presidenten i det polska presidentvalet, trots att han senare visade sig få 51% av rösterna. Uvell påpekar att det inte var någon engångsmiss, men i den nya medievärlden kan nyhetskonsumenter själva införskaffa fakta, vilket inte medierna och journalistkåren tycks ha anpassat sig till.

"Om svenska folket präglas av nyfikenhet inför omvärlden resulterar det journalistiska arbetet ofta i motsatsen: en blandning av ointresse och förakt för andra länders politik.

De medborgare som till exempel följde SVT:s rapportering inför det polska presidentvalet nyligen kunde få intrycket att den sittande presidenten Andrzej Duda gick mot ett nederlag. Reportern menade att man i sina vallokalsintervjuer ”haft jättesvårt att hitta någon som ska rösta på president Duda”. När rösterna räknats hade den nationalkonservative Duda fått stöd av 51 procent av väljarna i den andra omgången.

Det är heller inget unikt fall. Näringslivets Medieinstitut har förtjänstfullt pekat på flera exempel de senaste åren. Allt från den vilseledande bilden av krisen i Venezuela till oförmågan att göra EU-politiken begriplig och den närmast sjukliga fixeringen vid Donald Trump."---

"Men idag kan engagerade samhällsmedborgare själva snabbt skaffa sig god kunskap om andra länders politiska system. Då duger det inte att som journalist kabla ut allmänt tyckande byggt på sina egna politiska preferenser."---

https://www.gp.se/ledare/journalistisk-lathet-bryter-ner-f%C3%B6rtroendet-1.31428033

Se även:

https://nyheteridag.se/nu-tokhanas-svt-efter-att-polska-presidenten-duda-omvaldes/

[Göstage]
9/14/20, 9:47 AM
#59

Dick Erixon på Samtiden upplever att public service skyddar kriminella politiker- men bara de med viss partibeteckning.

"Sveriges Radio har rapporterat nyhet om mord utfört av personlig assistent i hemmet hos en brukare. Men public service nämner inte med ett ord att det är en socialdemokratisk politiker som sitter häktad för mordet."---

"Det är censur av rent sovjetiska mått. Sveriges Radio skyddar regeringspartiets intressen och utelämnar väsentliga uppgifter. När någon med koppling till oppositionspartier misstänks för eller dömts för brott, är tröskeln för att rapportera en helt annan. Då hänger man gärna ut partitillhörigheten som den bärande nyheten. Även om brottet kan vara en bagatell jämfört med mord."---

https://samtiden.nu/2020/09/medier-morkar-socialdemokratisk-mordare/

[Göstage]
9/15/20, 10:31 AM
#60

#59 Inte ps i det här fallet, men dock symptomatiskt:

"En nämndeman som företräder Sverigedemokraterna i en ort i Mellansverige häktades för grovt vapenbrott under måndagen, skriver Dagens Nyheter."---

Källa

Bra att det talas klarspråk om partitillhörighet när det gäller brott begångna av politiker.

Synd att det inte gäller samtliga partier.

  • Redigerat 9/15/20, 10:31 AM av [Göstage]
[Hayabusa]
9/15/20, 11:04 AM
#61

Som en "by the way…" Hörde att Jan Helin, Mediedirektör på SVT, har en månadslön på 180.000,- SEK
Men enligt egen utsago var den dubbelt så hög på Aftonbladet.
Det var som f-n…😲

[Göstage]
9/16/20, 6:58 AM
#62

Catarina Kärkkäinen på Smedjan om nyhetsförmedlingen kring den uppmärksammade koranbränningen i Malmö.

"Är det religion som inte får skändas? Det talande språket i nyhetsrapporteringen tyder på detta: Rasmus Paludan skulle ”bränna Koranen” snarare än ”bränna en koran”, och i Sveriges Radio till och med ”skända koranen”.---

https://timbro.se/smedjan/negativ-yttrandefrihet-gar-fore-positiv-religionsfrihet/

Annons:
[Hayabusa]
10/2/20, 12:19 PM
#63

"Mikael Willgert talar med SVT-profilen Chris Forsne för att höra vad hon tänker om medierna och situationen i Sverige. Hon har en lång erfarenhet som journalist och utrikeskorrespondent på Göteborgsposten, SVT m.m."

[Göstage]
10/15/20, 8:22 AM
#64

En tidigare SR-medarbetare har dömts till 28 års fängelse i Frankrike för en terrorattack. Undrar om SR kvoterat in någon efterträdare?

Källa

[Hayabusa]
10/15/20, 9:41 AM
#65

#64 Kvinna från något IS-läger, kanske..?

[Jimmy.L]
10/15/20, 9:55 AM
#66

#64 Någon radikal imam skulle säkert uppfylla kraven.

[Hayabusa]
10/15/20, 10:23 AM
#67

#66 Sannerligen , det finns ett behov att fylla.

[Göstage]
11/3/20, 10:19 PM
#68

Göran Adamson skriver på Kvartal om det Orwellska Sverige:

"Kanske hade George Orwell också betraktat SVT som ett forum för överförd nationalism – där en tio timmars tortyr av svenska pojkar på en kyrkogård i Solna av två kriminella män får någon minut medan polisvåld mot en svart medborgare i USA får långt mer uppmärksamhet."---

https://kvartal.se/artiklar/de-masochistiska-nationalisterna/

[Göstage]
11/23/20, 10:58 AM
#69

Benkös dogmer (uppmärksammat även i andra trådar) väcker uppmärksamhet.

"Cilla Benkö, vd för statsradiosändaren ”Sveriges Radio”, argumenterar i en debattartikel i Expressen den 19 november för att den skattefinansierade statliga radion är en nyttighet som genom sin ”opartiska” nyhetsförmedling levererar ”gemensamma verklighetsbilder”. Vad Benkö inte förstår är dock att statsradions nyhetsförmedling och utrikesrapportering är allt annat än opartisk och att idén om ”gemensamma verklighetsbilder” är en totalitär tankefigur som hör hemma i fascistiska och kommunistiska system och inte i en liberal demokrati", skriver Christian Palme, tidigare utrikesjournalist och kommunikationschef i ett debattinlägg (ej plusartikel i nuläget).

https://nyheteridag.se/debatt-benkos-gemensamma-verklighetsbilder-ar-en-totalitar-tankefigur/

  • Redigerat 11/23/20, 10:59 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
12/1/20, 8:13 PM
#70

#69 Carl-Vincent Reimers, ledarskribent på Blekinge Läns Tidning, skriver på Expressen debatt att han häpnar över "det skamlösa självförhärligandet och det närmast totalitära språk" som Benkö och Löfdahl använder.

"Dagens digitalisering har sänkt trösklarna för att slå sig in på mediemarknaden, vilket utan tvekan skapar utmaningar. I digitaliseringens spår ser vi såväl svårigheter för traditionell media att förnya sig, som oseriösa och skadliga aktörer som drar nytta av den snabba förändringstakten. På det stora hela är dock utvecklingen ett framsteg för pressfriheten liksom för demokratin.

Med Sverige Radios synsätt bör vi i stället betrakta detta fria medielandskap och den mångfald av aktörer som befolkar det, som ett hot mot ”sann” kunskap. Det är sådant diktaturer brukar hävda för att skydda sin lojala Pravda-press."---

https://www.expressen.se/debatt/inser-srs-vd-hur-totalitar-hon-later/

Så gräver public service sin egen grav, skriver Carl-Vincent Reimers, rapportförfattare till ”Public service – en bastion för vänsterliberaler”.
[Göstage]
2/9/21, 5:36 PM
#71

"Stasivibbar" känns som ett adekvat uttryck.

Den dolda Facebook-gruppen utmålas som en källa för skadlig påverkanskampanj. Nu riktar framstående forskare och professorer hård kritik mot Sveriges Radios granskning. – Vi beskrivs som radikaler och en fara för demokratin. Det är skrattretande, säger Keith Begg, grundare av gruppen Mewas.
[Göstage]
3/22/21, 12:24 PM
#72
För de flesta är det väl ganska klart - Socialdemokraterna har blivit ett parti för invandrare och bidragstagare. De tidigare arbetarväljare lämnar S och ersätts av invandrare. ”Tillhör du ett LO-förbund är det vanligaste partiet SD” enligt Kantar Sifo jan 2021; av väljarna i invandrarområdet Herrgården (del av Rosengård) röstar däremot 79 procent på Socialdemokraterna.…
[Göstage]
8/30/21, 5:13 PM
#73

Det här inlägget har lite av "stoppa pressarna" över sig, för jag har ännu inte läst den länkade artikeln, som är lång. Då den är skriven av Jens Ganman utgår jag dock från att den har sitt givna intresse, så jag länkar nu för att återkomma senare med kommentarer.

Erik, Drazen och Barbro är journalister i statens tjänst. Tillsammans har de lång erfarenhet av det elaka tungor kallar "regimmedia", det vill säga SR, SVT och UR. Jag har intervjuat trion om deras syn på journalistik, rasism, rätt värdegrund, smygsupande kollegor, Musikhjälpen, Sanna Drysén-affären och mycket annat. Hör dem berätta öppenhjärtigt om sin syn på…
[Jimmy.L]
8/30/21, 5:50 PM
#74

#73: Har läst hela nu.

Något stinker på SR och SVT, tystnadskultur, mobbing, åsiktskorridorer, komma och gå lite som man vill.

[Göstage]
8/30/21, 5:58 PM
#75

#73 Gott om tänkvärt- till exempel detta:

"Svensk public service är den perfekta besten. Genom sin storlek, sin status som statsägd icke-myndighet (ej omfattad av offentlighetsprincipen) och sina oändliga resurser är man i princip omöjlig att rubba.

Koncernen kan också påstå sig vara ”oberoende” samtidigt som företagets anställda när som helst kan ta sin tillflykt till den så kallade ”demokratiparagrafen” i radio- och- tevelagen – alltså om man vill ta politisk ställning i en viss fråga. Demokratiparagrafen ger stort handlingsutrymme för den journalist eller programledare som för en stund vill lämna sin oberoende roll och markera mot sånt han/hon anser vara anti-demokratiskt eller strida mot doktrinen ”alla människors lika värde”.

Det är därför ”Ring P1” låter som det låter.

Det är därför Carina Bergfeldt kan hålla på som hon gör.

Den så kallade demokratiparagrafen och – inte minst – SVT/SR:s interna ”etikkurser” beväpnar koncernens Medarbetare med en känsla av att vara lite förmer än kollegorna i boulevardpressen. Samtidigt som det kan göra att de helt och hållet tappar sin journalistiska kompass. Utpräglade medelmåttor upphöjs, eller upphöjer sig själva, till guds gåva till mänskligheten."---

Erik, Drazen och Barbro är journalister i statens tjänst. Tillsammans har de lång erfarenhet av det elaka tungor kallar "regimmedia", det vill säga SR, SVT och UR. Jag har intervjuat trion om deras syn på journalistik, rasism, rätt värdegrund, smygsupande kollegor, Musikhjälpen, Sanna Drysén-affären och mycket annat. Hör dem berätta öppenhjärtigt om sin syn på…
  • Redigerat 8/30/21, 5:58 PM av [Göstage]
[VSK]
8/31/21, 10:12 AM
#76

#75:

Bland de bästa intervjuer jag läst.

Likaså en av kommentarerna:

"Hej.

Under förutsättning att du inte lekt Staffan Westerberg med strumpdockor, utan att det är verkliga personer så, jo men visst. Så är det, och det har alla med minsta insyn vetat sedan före Palme dog.

(Du anar nog att det finns en hel del i det där huset som tror städare är döva, om man säger så. Inte unikt för SR/SVT, tyvärr, utan legio för en viss personlighet och klass.)

Det kallas på fint språk för homosocial kultur: att göra lika för sammanhållningen och verksamheten blir till att vara lika för sammanhållningen enbart och verksamheten underordnas likheten. För den som utomstående betraktar stammen utifrån syns det tydligt, likaså för den som till personligheten är sådan att den alltid står ett steg vid sidan av och är sig själv nog. För den som däremot växer upp i eller in i stammen blir det naturligt och osynligt, helt utan onda planer och konspirationer – det är en naturlig process för alla apor av vår typ.

Det är egentligen bara ett problem just när det gäller institutioner som getts formell makt över andra utan dessa andras explicita samtycke – som SVT/SR som getts makten att vara sanningsägare. Dels givetvis av tekniska skäl på den tiden radio och TV var dyrt, svårt och komplicerat, men också av medvetna skäl från politikerhåll: roddarna i galären behöver inte veta vart skeppet ska, vad som är i lasten eller varför kapten gör som han gör, roddarna behöver bara veta att kapten (och redare och besättning) är en bra och redig typ man kan lita på. Att skutan är på väg mot Skylla och Karybdis för att kapten har en vision om lugnt vatten och god vind på andra sidan har roddarna inte med att göra.

Å andra sidan, att läsa hur dessa typer beklagar sig över att avlönas med pengar jag aldrig gått med på de ska ha är som att höra personal från Der Stürmer viska att egentligen, på riktigt, tyckte de rätt illa om nazismen och synd om judarna (och Jehovas, zigenare, autister, handikappade, och alla andra) – men lönen var ju bra, och kollegorna var ju trevliga och därför kan de ju inte skuldbeläggas för vad de medvetet och med god profit medverkat till.

Om din integritet, din heder, din själ har ett pris? Då är resten bara förhandling och du saknar både moral och etik bortom ”Vad tjänar jag på det?”. För en människa med heder är fel fel, och är alltid fel. En äkta man eller kvinna ursäktar sig inte utan säger ärligt: ”Jag vill, så jag gör”. Inte skylla på amorteringar, gud, profeter eller kosmisk strålning. Naken inför den avgrund den egna själen är och från vars botten samvetet bligar likt Odens öga i mimers brunn.

Efter 45 år i statens tjänst får min mor under 9 000 i pension per månad, när tjänstepensionen löpt ut. Hon tvingas tigga om färdtjänst och vårdresa när jag eller makan inte kan köra. Detta anses rätt och rättvist av dina gamla kollegor, Jens. Du vill inte veta vad jag egentligen anser om dem.

Inte när samma människor anser det rätt och rimligt att illegala invandrare ges gratis allt de pekar på, när terrorister hämtas till Sverige, när de hemskaste brottslingar inte ska utvisas, och så vidare i den långa anklagelseakt all beskrivning av samarbetsmännen, överlöparna, landsförrädarna och folkfienderna blir.

Hur många svenska pensionärer svälter på gatan, medan SVT/SRs omhuldade ”flyktingar” bor i lägenheter samma gamlingar betalat eller byggt?

Rep och bly är vad det förtjänar, inget annat, bokstavligt menat. Hat? Ja, det är sunt och rätt att hata ondska.

Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare"

Annons:
[Göstage]
9/1/21, 8:03 AM
#77

Från bestämmande politiker och inte minst från de så kallade public serviceföretagen själva är det känsligt att säga som det är, nämligen att de är statliga medier, skriver Tomas Gür på Kvartal. Förordningar, bolagsordning och kontrollen över stiftelse ger alla stöd för att det är fråga om statsmedia. Benämningen "Public service" ett sätt att dölja detta faktum.

"De tre statliga etermedieföretagen SVT, SR och UR (Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB) kallas för public service-bolag, eller bara public service både officiellt och i dagligt tal. Och ibland – och då enbart i officiella sammanhang – för programföretag eller programbolag.

Deras formella ägare, Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR, omnämner dem (på sin hemsida) som ”radio och tv i allmänhetens tjänst, public service”.

Men att programbolagen är statliga företag söker både statsmakten, dess stiftelse och dessa tre bolags ledningar dölja bakom dimridåer av noaord, som för att hålla onda begrepp borta, av skönmålningar och avsiktliga förvrängningar."---

"Vi kan således konstatera att såväl statsmakternas (regering och riksdag) som förvaltningsstiftelsens (och programbolagens) beskrivningar att SR, SVT och UR skulle vara från statsmakten självständiga bolagsbildningar är retorik, och att termen ”public service” är, för att ta det på samma engelska, ”smoke and mirrors”, alltså verbalt trolleri.

Programbolagen är statliga etermedieföretag, och de har som sådana både en särställning i det svenska mediala landskapet (med garanterad skattefinansiering och de facto monopol) och är direkt och indirekt kontrollerade av statsmakten.

En korrekt term för programbolagen är sålunda statstelevisionen respektive statsradion.

All diskussion om bolagens verksamhet och denna verksamhets innehåll och omfattning, deras ekonomi och deras framtida arbetsformer måste, för att bli tagen på allvar, utgå från detta sakförhållande.

Först när programbolagen ses för vad de är, nämligen att de är de facto statligt ägda och de jure statligt kontrollerade och drivna, kan också diskussionen om dessa verkligen är allmänhetens tjänare eller inte och om de verkligen är en del av den tredje statsmakten eller inte, föras på ett ärligt och seriöst sätt."

Är public service koppad till staten? I så fall hur?
[Göstage]
9/7/21, 1:40 PM
#78

#73 ff

tlf004.jpg

Ganmantwitter. (Cronemans artikel är betalbelagd.)

[Göstage]
9/7/21, 3:58 PM
#79

Sjöstedt sitter i SVT Forum den 7 september och skryter ohämmat och spyr galla över SD utan att bli bemött av en undergiven intervjuare när han och hans medförfattare och partikamrat ger reklam för hans memoarer.

  • Redigerat 9/7/21, 3:59 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
9/7/21, 4:21 PM
#80

#79: Gubben har sällan alla hästarna hemma.

[Göstage]
9/7/21, 4:36 PM
#81

#80 Sjöstedt verkar ha ett väldigt behov av att framhäva sin egen betydelse - han hann ju knappt stänga dörren bakom sig till riksdagshuset och svensk politik innan han var klar att ge ut sina memoarer.

  • Redigerat 9/7/21, 4:43 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
9/7/21, 4:53 PM
#82

#81: Snart står han på plattan i Stockholm med alla böcker och försöker skänka bort dom.

[Göstage]
10/10/21, 7:25 PM
#83

Ett upprop från trettio miljöpartister om att SVT skall åläggas att ägna 30 minuter av varje sändning av Rapport och Aktuellt åt klimatfrågan har väckt berättigad uppmärksamhet. Carolin Dahlman på Bulletin skriver på Bulletin att styrningsförsöken av media finns på fler håll inom vänstern.

"Tyvärr är MP-medlemmarna inte ensamma om att från vänster försöka styra medier.

”Det är dags att Sverige inför en Netflix-skatt”, föreslog Lawen Redar, kulturpolitisk talesperson för Socialdemokraterna i helgen (Aftonbladet 8/10). Hon vände sig emot ”globaliseringens inverkan på svenskt kulturliv”. På ren svenska betydde det att hon ogillade att folk själva fritt väljer att betala för Netflix olika serier i stället för de svenska produktioner som staten vill att vi ska se på.

”Om vi ska värna våra språk- och kulturintressen och ha inhemsk film- och serieproduktion krävs en ändring”, skrev Redar.

Snacka om nationalism!

Även vänstersidans envisa försvar av ett stort public service betyder tyvärr att man riskerar att snedvrida debatten.

När SR, SVT och UR får miljarder av skattebetalarna riskerar man att tränga ut alternativ. Public service kan erbjuda nyheter ”gratis” medan andra måste ha betalvägg – för att överleva och kunna betala sina journalister.---

Flera vänsterröster vill styra media och begränsa vissa åsikter. Vi som värnar om liberala värden, som demokrati och rätten att yttra sig, behöver kämpa emot deras försök att tysta oliktänkande.
Annons:
Moon AppleGrey
10/10/21, 8:10 PM
#84

#83: Nu använder jag visserligen inte Netflix, men även om jag gjorde det så är det inget som angår henne. 🙄


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[Göstage]
10/18/21, 7:45 AM
#85

SVT:s censuringripande i pågående nyhetssändning från det norska massmordet i Kongsberg passerar till och med tidigare lågvattenmärken i självpåtagen nyhetskontroll. Katerina Janouch skriver:

"I stället valde “opartiska” public service att i bästa DDR-stil censurera presskonferensen. ”Vi är återhållsamma med uppgifter om den här misstänkte mannen. Vi kommer därför vid behov att behöva sänka ljudet vid vissa tillfällen” sa nyhetsuppläsaren. Därefter skedde det farsartade att den norska presskonferensen visades – utan ljud. Det finns därför anledning att fråga sig vad mer public service är kapabla att ljuga om? När gränser flyttas fram är allt möjligt."---

Vi var många som satte valfri dryck i vrångstrupen då det gick upp för oss att skattefinansierad public service nu öppet väljer att censurera bort den sanning man anser olämplig för svenska tittare att ta del av. Helt skamlöst satt nyhetsuppläsaren i SVT och informerade tittarna om att den norska polisens presskonferens om det muslimska …
[Göstage]
10/24/21, 1:30 PM
#86

Jag är nog så långt ifrån klädsnobb man kan komma, men när jag tittade på Kulturnytt på SVT häromkvällen kände jag mig som tittare nedvärderad. Programledaren hade en brun rock som han verkade ha sovit i av skrynklorna att döma, skäggstubben var sjaskig och håret stod på ända och verkade inte ha sett schampo på denna sida nyåret.

Skulle tro att en kulturjournalist på Public Service tjänar som en höginkomsttagare- att då utföra en dress down med en look á la östtysk trubadur sedan murens dagar är i mina ögon kulturklansnobberi av värsta slag.

Jag instämmer i det som Harrison B. Ford (nej, inte den Harrison!) uttryckte redan för dryga hundra år sedan: "Mången intellektuellt betydande man negligerar sin klädsel, därvid utgående från, att det är ej den som skapar mannen och ej heller det som han har på sig. Ja, naturligtvis är det så,men det finnes ett gammalt ordstäv som säger: som man är klädd blir man hädd, och detta ordspråk är blott alltför sant."---

  • Redigerat 10/24/21, 1:40 PM av [Göstage]
[Göstage]
1/31/22, 3:12 PM
#87

SVT Dokumentär har efter protester från bland andra SR:s Rysslandskorrespondent Maria Persson Löfgren och frilansjournalisten Patrik Oksanen fått dra tillbaka programmet ”Putin, Ryssland och världen”, eftersom det enligt Okasanen "slirar på sanning, relevans och sammanhang" och repeterar flera ryska propagandalögner.

"SVT:s dokumentärer har återkommande hamnat i blåsväder för tveksam faktahantering", skriver Oksanen på Expressen kultur.

Patrik Oksanen skriver efter den nya fadäsen i SVT:s ”Putin, Ryssland och världen” om public services ansvar.
[Göstage]
2/28/22, 7:59 AM
#88

Johan Westerholm på Ledarsidorna upplever att svensk public service inte lever upp till förväntad objektivitet i rapporteringen från Ukrainakriget. Ett exempel han tar upp är skildringen av flyktingsituationen.

*Idag står Europa inför en ny flyktingkris från Ukraina där länder som Polen nu tar de första vågorna. Samtidigt misstänkliggör SVT Polen för något som skulle kunna tolkas som att ha en generellt sett klandervärd flykting- och migrationspolitik. Detta genom att medge att Bjerström inte i något av fallen beskriver omständigheterna kring flyktingvågen 2021. En flyktingvåg som föranledde Polen att stänga sina gränser samt att Europakommissionen kritiserade de länder, bland annat Belarus, som låg bakom att skapa denna våg av migranter som sannolikt saknar asylskäl till EU.

Det går inte att slå ifrån sig tanken att SVT, i den europeiska kris som råder, förmedlar starkt censurerade eller omskrivna nyheter för att det skall uppfylla andra syften och ytterligare polarisera en redan allvarlig situation.

En rapportering som i sin utformning ytterst riskerar att löpa Vladimir Putins ärenden. Som kan sägas vara upphovsman till den flyktingkris som råder."

I händelser av krig och kris har Public service-bolagen SVT och Sveriges Radio ett särskilt beredskapsuppdrag. Ett uppdrag att ge allsidiga och neutralt framställda reportage om händelser som påver...
Cojimar
6/17/22, 10:47 AM
#89

#0 Ännu en gör DDR-liknelsen.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Man ska alltid läsa det finstilta i ett avtal först, innan man undertecknar. För att vara på den säkra sidan. Avtal är till för att hållas. Eller Pacta sunt servanda, vilket alla skriver som alltid vill briljera med sin högtstående latinska bildning. Vår statsradio har ett avtal med staten, vilket i förlängningen är ett avtal…
Fornöga
9/17/22, 5:14 PM
#90

Janne Josefsson har skrivit sina memoarer, och intervjuas i Fokus.

"– Jag har alltid stått långt till vänster, det är ingen hemlighet. Journalisthögskolan på min tid var rena Kommunisthögskolan. Men jag har röstat blankt, det tycker jag man måste göra som journalist."---

"– Jag har haft kollegor ibland som sagt ”men Janne, det reportaget kan vi inte göra för det skulle gynna borgarna” eller på senare år ”det kan vi inte rapportera om för det kan gynna SD”. Så kan man inte tänka som journalist! Jag har som sagt stått med hjärtat till vänster men alltid varit konsekvensneutral. En sann reporter rapporterar, du får inte ta politiska hänsyn.

Redan i andra kapitlet i boken skriver han: ”Få yrken är så präglade av politiska ställningstaganden som journalistyrket. Den som påstår något annat väljer att blunda för verkligheten”.

Konsensus på redaktionerna är det största problemet, menar Janne Josefsson.

– Om alla tycker lika på morgonmötet och vid fikabordet, då känns vinklarna givna och man upplever dem inte ens som val utan självklara sanningar, vem som är ond och god och vems sida vi ska stå på."---


Re:tired.

Janne Josefsson har hyllats och fruktats för din skoningslösa granskande journalistik. Nu ser han tillbaka på sitt liv i självbiografin Rädd för sanningen.
Annons:
Fornöga
10/3/22, 7:46 AM
#91

Förre medarbetaren på public service Gunnar Sandelin tycker på DGS att det är dags att riva ner hela rasket.

"Problemet med statstelevisionens public service är att vänsterperspektivet sedan årtionden sitter i väggarna. Det kände jag redan när jag jobbade där. Folket skulle uppfostras och det var de ”djärva” journalisterna som skulle stå för det. Vad gör man inte för en karriär inom ett högstatusjobb? Därför tror jag att man måste utrymma lokalerna, nyanställa samtlig personal, riva hela komplexet och bygga en ny arbetsplats. Eller varför inte göra om public service högsäte i Stockholm till ett museum? Precis som man gjorde av Stasis högkvarter i Berlin efter murens fall. Så kan allmänheten i framtiden få en guidad tur i den forna propagandacentralen."


Re:tired.

Vad innebär det att leva i en samtid som har mist sitt kollektiva förstånd? Vi är några äldre herrar som över en lunch brukar lätta på det inre trycket. Den förlamande känslan av en politisk korrekthet som håller tillvaron i ett järngrepp är ständigt närvarande och måste lindras. Några av oss är läkare, en är…
H
10/3/22, 7:52 AM
#92

#91 Intressant.

Fornöga
10/13/22, 7:42 AM
#93

Malin Siwe på Expressens ledarsida noterar att en av vänsterns förklaringar till valförlusten är att motståndarsidan fått komma till tals i public service.

" Public service i allmänhet och SVT:s program Agenda i synnerhet har låtit Sverigedemokraterna kommat till tals. ”I vänsterkretsar skämtar man om Agenda som ”Late night med Jimmie”, skrev Aftonbladets politiske chefredaktör Anders Lindberg i fjol och avslutade med en uppmaning: ”Vänstern behöver bli mer öppet SVT-kritisk, om uttrycket tillåts.”

Visst är det litet lustigt. När politiker från KD, M och SD har fått spel på inslag i radio och tv - och pläderat för krympta anslag - då har vänsterpolitiker och debattörer sett en ungersk eller polsk utveckling framför sig. När de själva blir förbannade och anser att det görs för många inslag om gängkriminalitet, invandring och segregation - då är det legitim kritik mot att högerns föreställningar och profiler fått ta över.

Ack ja. Vänsterns längtan efter att få vandra runt i den gamla åsiktskorridoren är stor. Måtte de inte lyckas mura upp väggarna igen."---


Re:tired.

Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson skyller de rödgrönas valförlust på köpt propaganda och otillåten manipulation av sociala medier. Det är bisarrt.
  • Redigerat 10/13/22, 7:43 AM av Fornöga
Fornöga
11/28/22, 10:18 AM
#94

När Marocko besegrade Belgien i fotbolls-VM utbröt kravaller i Bryssel, något som SVT snabbt skyllde på besvikna belgare, trots att marockanska flaggor syntes tydligt på filminslaget. Andra länders TV-kanaler hade inga svårigheter att se att det rörde sig om "firande" marockaner som slog sönder och tände eld på det som kom i deras väg, och senare fick SVT korrigera sin rapportering.


Re:tired.

Efter Marockos skrällseger med 2 - 0 mot Belgien i fotbolls-VM ägde omfattande upplopp rum i Bryssel. Upploppen startades av marockanska supportrar som i sitt "firande" bland annat slog sönder bila...
kamera0710
12/22/22, 6:59 PM
#95

I veckan var det åter dags för Året med kungafamiljen. Har inte sett årets program, men programmet har genom åren ofta fått mig att tänka på DDR, med ett ofta totalt okritiskt fjäskande för en medeltida institution.

Fornöga
12/22/22, 8:28 PM
#96

#95 Har aldrig sett programmet, men tittarsiffrorna är säkert bra. Inte minst nu, när kungligheter är hetare än på åratal. Se bara på Aftonbladet, de kan det där.


Re:tired.

  • Redigerat 12/22/22, 8:29 PM av Fornöga
H
12/29/22, 11:01 AM
#97
Legenden och journalisten Janne Josefsson gästar gänget. Janne Josefsson är bokaktuell med “Rädd för sanningen”: https://www.bokus.com/bok/9789180022033/radd-for-sanningen/ OBS. Det här är inte det hela avsnittet. Vill du få tillgång till hela avsnittet? Stöd oss på Patreon. Är du Patreon och vill få tillgång till alla avsnitt i sin helhet? Vill du bli Patreon för att få tillgång till allt? Tryck här. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Annons:
Fornöga
1/25/23, 9:46 AM
#98

Påverkan i PS sker inte enbart genom ord- den kan vara mer subtil än så.


Re:tired.

Den förment seriösa kultursfären i Sverige är sprängfylld av feminister, minoritetsräknare och nya samt övervintrade kommunister från 70-talet. Den prisbelönta scenografen Anna Asp, 77 år, som skapat miljöerna i SVT-serien "Händelser vid vatten", tillhör definitivt den senare kategorin. Nicholas Wennö har träffat henne (Dagens Nyheter 230121) och han konstaterar om serien: - Hemma hos familjen…
kamera0710
5/4/23, 3:38 PM
#99

På lördag kommer det att sändas fem och en halv timme om Prins Charles och hans kröning i SVT. Förhandsskvalet får mig åter att tänka på DDR, när jag ser fjäsket för denna spermiedemokrati.

H
5/5/23, 6:57 AM
#100
Dokumentärserie om den svenska frivilligflottiljen F19 som bildades när Sovjet anföll Finland hösten 1939.
H
5/5/23, 6:58 AM
#101

#100 Såg samtliga tre avsnitt igår, på SVT Play. Mycket bra och rekommenderas varmt 👍🏼

Fornöga
5/5/23, 8:15 AM
#102

#101 Såg faktiskt också alla tre avsnitten igår och är likaså nöjd. (Rosorna får delas med det finska produktionsbolaget.)


Re:tired.

  • Redigerat 5/5/23, 8:16 AM av Fornöga
kamera0710
5/5/23, 12:41 PM
#103

Ja, det finns tveklöst massor av sevärda program på SVT. Även välgjorda granskningar av kungahuset, där även SVT-chefer får kritiska frågor om fjäsket och underdånigheten.

https://www.svtplay.se/video/eYP43m8/kungen-och-jag-och-folket-runt-omkring/avsnitt-1

Del 1 av 2. En dokumentär av Tom Alandh, som följer kung Carl XVI Gustaf i två program. Tom Alandh träffade kungen på Gotland 1978. Till det här programmet har han träffat honom i Slovakien där kungaparet gjorde ett statsbesök våren 2002. Vi får också träffa riksmarskalken och hovmarskalken. Det svenska näringslivet är naturligtvis på plats samt en representant för Rojalistiska föreningen och som glansfull slutkläm fyller Hans Majestät Konungen 56 år. Medverkande: Carl XVI Gustaf, drottning Silvia, Ulf Dinkelspiel, Patrik Åkesson, Jan Mårtenson, Elisabeth Tarras-Wahlberg, Rudolf Schuster, Björn von Sydow, m.fl.
H
5/5/23, 1:33 PM
#104

För min egen del är det väldigt sällan som jag tittar på SVT.
Dokumentären om F19 tillhör ett sällsynt undantag. Men som Fornöga skriver, cred till det finska produktionsbolaget 👍🏼

Annons:
kamera0710
7/14/23, 7:32 PM
#105

Kronprinsessan fyller år, kommer åter att tänka på DDR när jag ser skvalet i SVT.

  • Redigerat 7/14/23, 7:36 PM av kamera0710
H
7/14/23, 9:00 PM
#106

#105 Att du orkar titta…

Fornöga
8/28/23, 9:34 AM
#107

Tråden är låst och uppgår i tråden "Public Service och opartiskheten"-2.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 8/28/23, 9:46 AM av Fornöga
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: