Annons:
Etikettdebatt
Läst 746 ggr
[Göstage]
10/21/18, 12:21 PM

Får Kalle bli Lucia?

Gatukontoret i Malmö kan tänka sig något annat än en kvinna som Lucia i Malmö, något som fått bloggaren Johanna Toftby att reagera.

"För några veckor sedan gick Malmö stad ut och eftersökte 2018 års lucia. Men till skillnad från tidigare år, då det i formuleringen stått att lucia ska vara en tjej, eftersökte de nu ”en person”. ”Malmös lucia väljs inte utifrån sitt utseende eller sin sångröst, utan ska vara en person som under det gångna året aktivt utmärkt sig som en god förebild och visat ett stort engagemang för staden och för sina medmänniskor”, skrev gatukontoret på sin hemsida. Något som fått bloggerskan Johanna Toftby, 45, bland annat känd för sin medverkan i ”Ensam mamma söker”, att reagera.

I ett blogginlägg menar hon på att hon tycker att det är helt fel att lucia kan bli en man.
”Lucia har alltid varit en kvinna, en symbol som bygger på en verklig människa som helgonförklarats. Att Malmös Lucia ska låta även killar ansöka, det är jättefel!”, skriver hon bland annat. Nu utvecklar hon. – Jag är för jämställdhet och lika lön för lika arbete, men jag vill inte vara en hen. Jag tycker det är galet faktiskt. Det börjar balla ur, säger hon. Vad är det du reagerar på? – Jag reagerar på att det är en tradition. Det har alltid varit en kvinna, för lucia var ett helgon. Det blir fjantigt om en vuxen man kommer som lucia. Jag är kanske gammalmodig, men så tycker jag, säger hon."---

"Inlägget har fått många reaktioner, berättar hon. Både positiva och negativa. – Det är ett laddat ämne, många har åsikter och majoriteten tycker att lucia ska vara en kvinna. Många tycker också att det inte spelar någon roll och att man ska vara öppen för nytänk, men det går för långt när allt ska bli könlöst, säger Johanna Toftby."

https://www.expressen.se/gt/johanna-toftbys-ilska-nar-en-man-kan-bli-lucia/

Har Toftby rätt, eller är hon fel ute?

Mer om Luciatraditionen:

https://www.expressen.se/leva-och-bo/jul/darfor-firar-vi-lucia-i-sverige/

Rubrikens "Kalle" är här förstås bara ett namn valt som illustration.

Annons:
Carmarino
10/21/18, 12:29 PM
#1

Nu för tiden gör man ju även om t.ex. teaterpjäser där man byter om på könen för rollinnehavarna. Det har ju diskuterats om James Bond ska bli kvinna och Doctor Who har redan blivit det. Vi kan ju alltid ha en manlig lucia och en kvinnlig jultomte. (Fast kvinnliga tomtar förekommer ju redan.)

Visst kan det vara trevligt med omväxling, men jag håller med Johanna Toftby att det börjar gå lite för långt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
10/21/18, 12:36 PM
#2

Visst en plojgrej funkar ibland men nu börjar det bli lite överdrivet.

Emo
10/21/18, 2:13 PM
#3

På Luciamorgonen när jag gick fjärde året på teknis uppvaktade vi en del lärare och en del kamrater. Vår snygge Lucia var en man, en indier, så vi var kanske föregångare även om jag tror att fler Luciaföljen hade manliga Lucior då 1972.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
10/21/18, 2:44 PM
#4

Ja, det har nog funnits många manliga lucior i lokala luciatåg. Dock tror jag aldrig att det förekommit att en "officiell" lucia har varit man.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Novachan
10/21/18, 7:27 PM
#5

Jag bryr mig nog inte, traditioner kan ändras om det är positiva förändringar. Jag undrar hur de starkare religiösa ser på detta, och om det kan argumenteras för att vara ett sorts förhinder av utövande av religion eller något i den stilen…

[Hayabusa]
10/22/18, 7:31 AM
#6

Absolut - precis som en film om Jeanne d'arc kan spelas av en medelålders man.

Annons:
Stallmima
10/22/18, 9:48 AM
#7

Vissa saker har gått till överdrift för att inte "kränka" folk !!!

Caeli
10/22/18, 7:43 PM
#8

Det finns ingen övre åldersgräns så då kan man ju även nominera Sture 75 år och Elsa 80 år till Lucia! Det ska så klart vara jämställt åldersmässigt också! Hoppas att inte Malmö stad glömmer det! 😀

[Göstage]
12/12/19, 11:03 AM
#9

#0ff "Ännu har mörkret inte förträngt ljuset", skriver Paulina Neuding i en engelskspråkig krönika på Quilette om den svenska Luciatraditionen och dess krympande utrymme i traditionell version.

"Under senare år har festiviteten emellertid varit föremål för en återkommande debatt om könsroller och inkludering. Många flickor hoppas på att bli valda till Lucia för sin skola eller stad. Men idén om den unga, vitklädda jungfrun betraktas alltmer som problematisk. Det finns ett tryck för ett jämställt firande, och kommuner som Malmö och Göteborg har meddelat att de inte kommer att ta hänsyn till kön när de väljer sin lokala Lucia för officiella firanden. 

Förra året visade  public service en medelålders man Lucia i ett av sina barnprogram, något som möttes med upprördhet online. Inget av detta lär överraska Quillette-läsarna."---

https://quillette.com/2019/12/11/saint-lucia-darkness-has-not-overcome-the-light/

[Göstage]
12/13/19, 8:40 AM
#10

Nuvarande Luciatradition är på väg att dö ut, och det tycker modernt sinnade folklivsforskare är "jättespännande".

"Att vara med i de traditionella tågen verkar helt enkelt inte locka på samma sätt som förr, och trenden syns även utanför Gotland. Luciatåg har ställts in i allt från Piteå i norr, till Trelleborg i söder. Bara i Skåne har tre kommuner skrotat sina luciatåg i år.

Etnologen Lena Kättström Höök har skrivit boken "Lucia i nytt ljus". Hon menar att luciafirandet i stort inte är hotat. Det finns fortfarande mängder av luciatåg i olika former att se för den som vill."---

SR

"Gabi Louisedotter har följt utvecklingen över tid och är säker på en förändring. Men inte nödvändigtvis till det sämre. – Då kan man fråga sig: Är lucia på väg att dö ut? Och det här är jättespännande, tycker jag."---

"Med allt fler inställda tåg väcks frågan om det luciafirande som många är uppvuxna kan försvinna. Enligt Gabi Louisedotter, arkivarie vid Folklivsarkivet på Lunds universitet, kan en del av luciatraditionen vara på väg att dö ut."---

"– Vad som jag tror kommer att hända, som redan skett på flera ställen, är att professionella redan existerande grupper tar över själva sången och att man väljer lucia på ett annat sätt."---

  https://www.expressen.se/kvallsposten/lagt-intresse-staller-in-luciatag/

Så Kalle kan ta det lugnt. Hans tid är kommen.

[Hayabusa]
12/13/19, 8:58 AM
#11

#10 Tydlig trend, det har synts i min hemmakommun sedan ett antal år tillbaka. Svårt att säga exakt varför.

[Jimmy.L]
12/13/19, 9:00 AM
#12

Tråkig utveckling, jag tycker det är trevligt med lucia.

[Göstage]
12/13/19, 9:15 AM
#13

Gör om Lucia till en kvaltävling till "Idol" så lär det bli konkurrens om jobbet…😉

Annons:
[Hayabusa]
12/13/19, 9:23 AM
#14

"Nu har 15 skånska kommuner slutat med traditionellt luciafirande.
Det här året släcker Ängelholm, Hörby och Trelleborg ner sina luciatåg, eftersom ingen vill arrangera firandet."

https://www.hd.se/2019-12-09/lucia-skrotas-i-15-skanska-kommuner

[Göstage]
12/13/19, 9:32 AM
#15

Och för förskolebarns föräldrar är det numera "Lucia the Movie" som gäller.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/foraldrar-far-inte-se-luciatag-live-forskola-spelar-in-film-i-forvag

[Hayabusa]
12/13/19, 9:43 AM
#16

#15 Kan i och för sig förstå problematiken. Som småbarnsförälder var det ett extra stressmoment och även om jag tycker att Lucia i sig är lite högtidligt fint, så gick det inte heller att "njuta" av.  Praktiskt var det också lite "kaos" när så många skulle trängas i små utrymme.

[Göstage]
12/13/19, 9:57 AM
#17

Jodå, det kan säkert ha sina fördelar också, och föräldrarna verkar ha gillat idén, så "då så". 

Men  rent allmänt går det uppenbarligen (#10)  åt showhållet med traditionen, och vi traditionalister må sucka över det, men så är det. Fast jag har lite svårt att tro  att de som känt av rampfeber av att gå i Luciatåget kommer att känna mindre av den varan när det blir "Lucia on stage"  - snarare lär de väl bli utkonkurrerade av mer drivna artistplantor.

[Hayabusa]
12/13/19, 10:33 AM
#18

#17 Tänk dig själv, på den mörkaste tiden på året så skulle jag få upp tre barn 1 timme tidigare än vanligt. Hade alla koll på vad som gällde? Kläder, ljus och allt annat? Väl på skolan skulle vi knö in oss i en matsal som var fullsmockad ut i korridoren med barn, föräldrar och diverse släktingar. Lagom stressad & svettig gällde det, efter ceremonin, att hinna iväg till jobbet i tid också…

[Göstage]
12/13/19, 10:47 AM
#19

#18 Tur att det bara var en gång om året…😉

[Hayabusa]
12/13/19, 10:49 AM
#20

#19 Det var vi många som tyckte :)

Annons:
[Hayabusa]
12/13/19, 10:58 AM
#21

Sedan måste vi inse att samhället idag är så totalt annorlunda jämfört med 60- & 70-talet när jag själv gick i skolan. Hur många föräldrar/släktingar kollade in skolans Lussetåg 1973? På min skola var det exakt noll, det var inte ens på tapeten. Hade jag frågat min far om han skulle komma till skolan och kolla på Lucia så hade han bara stirrat på mig och undrat om jag hade hög feber och yrade?

[Göstage]
12/13/19, 11:01 AM
#22

Jag kan bara referera till min egen skoltid långt bort i minnestöcknet. Vi repade väl in någon luciasång, utrustning gick i arv från tidigare klasser och vi  infann oss kanske någon timme tidigare den dagen (cyklade eller gick till skolan som vanligt) för en enskild stund i klassrummet. Därefter tågade vi till  Folkets Hus med gott om plats för föräldrar för ett gemensamt lussande  (jag agerade stjärngosse utan större inlevelse och hade inga ambitioner att bli Lucia).

Lugna och trygga lärare fick det att fungera utan någon större prestationsångest hos oss ungar och de få bilder som togs hamnade i familjealbumen. Så var det då, och jag har inga illusioner om att det skulle kunna vara så idag för vår tids elever- allt har sin tid! 

Edit.

[Hayabusa]
12/13/19, 11:12 AM
#23

#22 Ja, så är det - allt har sin tid. Skolavslutning 1973, som exempel,  jämfört med idag är ju på helt andra plan. Som sagt, tiderna ändras.

[Göstage]
12/13/19, 5:04 PM
#24

#14 Jenny Piper, som väl inte är lastgammal, saknar Ystads officiella Lussefirande - utan att för den sakens skull begära att allt skall bli vid "det gamla".

https://jennypiper.blog/2019/12/13/kommunerna-borde-anstranga-sig-mer-for-att-ateruppratta-traditionen-med-officiellt-luciafirande/

[Göstage]
12/13/19, 5:29 PM
#25

För tredje året i rad har Iris Berglund, 98, utsetts till Lucia på boendet Strandholmen i Nordmaling, och hon har inga planer att träda tillbaka ännu, även om hon verkar ta utmärkelsen med en klackspark.

"Det är inte så viktigt, jag leker", säger hon glatt till SVT Västerbotten.

[Göstage]
12/1/21, 7:44 AM
#26

#0 ff Årstidsrelaterad debatt väcks åter till liv.

Pojkar som inte får vara Lucia i skolan skulle förstå att det finns goda skäl, om de visste vem Lucia var och hennes historia. Luciadagen är sedan länge ett
  • Redigerat 12/1/21, 7:44 AM av [Göstage]
[Göstage]
12/13/21, 10:39 AM
#27

Kanske var det vanmakt inför genusdebatten om vem som får vara Lucia som gjorde att eleverna på transportprogrammet vid Sandbackaskolan i Arvidsjaur utnämnde en traktor till Lucia i år?

Trevlig Luciadag! 🕯🚜

I Arvidsjaur rullade ett lite annorlunda luciatåg genom kommunen på måndagen – där en traktor fick äran att agera lucia.
  • Redigerat 12/13/21, 10:42 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
12/14/21, 1:55 PM
#28

I Rataryd blev alpackan Kaffe årets Lucia, något motvilligt...

Treåriga Kaffe blev efter en omröstning utsedd till världens (kanske) första alpacka-lucia, trots bristande sångkunskaper och ett struligt humör. SVT följde med det ovanliga luciatåget i en hage i Rataryd.
  • Redigerat 12/14/21, 1:56 PM av [Göstage]
Upp till toppen
Annons: