Annons:
Etikettbrottslighet
Läst 1048 ggr
[Hayabusa]
10/24/18, 11:28 AM

En kreatör inför rätta.

Vad som, egentligen, kan räknas som konst, kultur etc. är ett ämne där åsikter går isär. Är det kreativ graffiti eller fult klotter? En kulturell installation eller samling skräp? Nå, den debatten lär fortsätta men Saga Berlin är en kreatör/konstnär som råkade i onåd hos myndigheterna när inspirationen omsattes till verklighet. Rätt eller fel? Döm själv:

Annons:
Taggeman
10/24/18, 11:52 AM
#1

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Göstage]
10/24/18, 12:00 PM
#2

Jag tycker för min del att det som Team Saga Berlin gjorde sig skyldiga till är klotter och skadegörelse. 

Det är tragiskt att hon senare  blev offer för terrorism, men det ena kan inte kopplas till det andra i det fallet. Sedan verkar det ju som om penninginsamlingar och försäljning av avbildning av konstverket/klotterbrottet kommer att göra henne skadeslös vad det gäller bötesbeloppet. Effekterna av publicitet kan nog också räknas som positiva för kreatören.

https://www.svt.se/kultur/totaltforstort-utomhusbad-var-konstkupp

[Jimmy.L]
10/24/18, 12:11 PM
#3

Jag tycker det är klotter.

Carmarino
10/24/18, 12:43 PM
#4

Gillar inte klotter, men däremot tycker jag att det är orimligt att hon som svårt skadat brottsoffer får 150.000 kronor i skadestånd, medan Stockholms kommun ska ha nära det dubbla i skadestånd för klotter som senare städades bort. Det får ju vara någon rim och reson i nivåerna på skadestånden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/24/18, 12:48 PM
#5

#4 Ja, offren för terroristen borde generellt ha haft högre skadestånd.

Men -  om Stockholms kommun kan påvisa att det kostade 650.000 att ha sanera klottret är det väl inte orimligt att hon får betala hälften?

Det är för övrigt ungefär det belopp hon själv fick offert på för sanering från ett annat företag.

[Jimmy.L]
10/24/18, 12:52 PM
#6

#4 Saneringen kostade 309.000 kr. 

Idag onsdag föll domen i målet mot konstnären Saga Berlin. Hon döms till att betala ett skadestånd till Stockholms stad. Summan är 280 860 kronor och utöver skadeståndet döms hon till 70 dagsböter.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/klotterkonstnar-domd-for-bassanggraffiti/reprjx!SpDs@Q2mIfPxIq6GZWVXBg/

Annons:
[Jimmy.L]
10/24/18, 12:56 PM
#7

Från början sa man en siffra på 650.000 kr på grund av att färgen gick ner i betongen men senare blev siffran 309.000 kr.

[Wijnja]
10/24/18, 1:07 PM
#8

Ser ut som ett barn har målat

[Göstage]
10/24/18, 1:10 PM
#9

#7 Okej, jag gick efter den artikel som låg som underlänk på SVT kultur, men det blev tydligen "billigare". 

(I samma artikel, länk ovan,  står det också: "Konstnären har själv tagit in billigare offerter för renoveringen, men fastighetskontoret måste av juridiska skäl sköta upphandlingen själva. I en mejlväxling mellan konstnären och fastighetskontoret som Stockholm Direkt tagit del av säger sig hen vara ”Hemskt ledsen och extremt ångerfull kring hanteringen av mitt konstprojekt” och att ”min naivitet får jag ta ansvar för i rätten”.---)

Carmarino
10/24/18, 1:14 PM
#10

#5 Nej, det är ju inte orimligt, men då skulle man ju i så fall också räkna ut vad vården av hennes skador efter terrorattentatet har kostat, och då menar jag faktiska kostnader - inte vad hon har fått betala. Om hon var svårt skadad så är det inte orimligt att tro att de kostnaderna var bra mycket högre än 150.000 kronor.

Fast det är ju bara ett människoliv. Vad är det mot en simbassäng. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
10/24/18, 1:16 PM
#11

#4 Personligen anser jag att man bör skilja de händelserna/situationerna åt. Tanken, påstår åtminstone Berlin själv, var att färgen skulle saneras bort med pengar"ur egen ficka" så att säga. Kanske sant, men samtidigt uppstår det en del frågetecken kring det - slutresultat? Var färgen miljövänlig? Var saneringen miljövänlig? Trots allt, folk ska bada i bassängen. 

Det rent estetiska värdet i den röda färgen, ja det är väl en fråga om smak. Själv tycker jag att det ser ut som kladd…

Rimligtvis borde Berlin insett att det kan bli en historia som slutar med en dyr nota, men uppmärksamhet & publicitet väger tyngre.

Carmarino
10/24/18, 1:21 PM
#12

#11 Ja, det är ju inte samma sak, men det visar på vilka orimligt låga skadestånd det är för personskador i Sverige, gentemot skadestånden för skador på "döda ting".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
10/24/18, 1:25 PM
#13

Fast det är väl bättre att hon får stå för det hon har gjort än skattebetalarna. 

Har man något innanför skallen så förstör man inte för andra.

Annons:
[Hayabusa]
10/24/18, 1:28 PM
#14

#12 Men är det inte så att Berlin inte behövde betala skadestånd utan "endast" vad saneringen kostade? Det som Berlin protesterade emot var att saneringen kunde gjorts till ett lägre pris. 

Vad det gäller skadestånd till brottsoffer så är det, dessvärre, så att många offer aldrig får ut den summa som de tilldömts att erhålla.

[Göstage]
10/24/18, 1:35 PM
#15

#10  Saga Berlin själv säger att hon inte gillar att man jämför händelserna på Drottninggatan och Hägerstensbadet. Det står oss ju fritt att göra det ändå, men skall en tingsrätt göra det? Kan tänka mig att det kan bli prejudikatsbildande, även vid grövre brott än klotter.

[Hayabusa]
10/24/18, 1:36 PM
#16

#15 Händelserna är tämligen vitt åtskilda, anser jag. Det ena upphäver inte det andra, så att säga.

Carmarino
10/24/18, 1:38 PM
#17

Ja, det är klart att hon ska stå för vad hon gjort, och det gör hon ju också. Men för tredje gången - jag jämför inte själva gärningen, jag tycker bara det är orimligt att man det ska vara högre skadestånd för skador på döda ting än på människor.

Jag inser ju att ni har en annan åsikt i den frågan, därför lägger jag ner diskussionen här. Hur jag än skriver så lyckas jag ju ändå inte förklara vad jag menar, så att ni förstår.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
10/24/18, 1:41 PM
#18

#17 Jodå, jag förstår vad du säger 👍

[Jimmy.L]
10/24/18, 1:45 PM
#19

#17 Förstår vad du menar men någon måste ju betala för saneringen som tog lång tid efter som färgen sögs in i betongen så blev det dyrt.

[Göstage]
10/24/18, 1:54 PM
#20

#17 Jovisst, jag förstår också vad du säger, och jag har sagt att det borde ha varit högre skadestånd för offren vid terrorattentatet. Den dödade flickan Ebbas föräldrar t.ex.  fick 60.000 var i skadestånd.

Annons:
[Jimmy.L]
5/5/19, 9:55 AM
[Göstage]
9/19/19, 5:26 PM
#22

Mera konst(igt):  Lars Vilks ger inte mycket för de(t) som fått  "konstvärldens elittrupper att rycka ut i en gemensam exercis"  inför Sölvesborg kommuns beslut att  inte prioritera inköp av provocerande samtidskonst. Vilks skriver på Expressen kultur:

"Samtidskonstens agenter anser sig företräda radikal konst som dessutom är exemplariskt god och som genuint arbetar för allas lika värde och andra klyschor som vi har sett lite för mycket av. 

Den så kallade radikala samtidskonsten är numera en konventionellt bekräftande del av den institutionella maktens territorier. Som man lätt kan räkna ut har konsten inte kunnat påverka något av betydelse utanför konstvärlden. När samtidskonsten vill bli aktivistisk försöker man att byta ut bilden av verkligheten mot verkligheten. Men då blir det bara propaganda och ingen konst."---

https://www.expressen.se/kultur/konst/solvesborgs-konstdebatt-ar-en-viktig-paminnelse/

[Göstage]
11/22/19, 7:25 PM
#23

Hovrättens dom (som var densamma som tingsrättens)  mot Saga Berlin står fast - HD tar inte upp målet.

https://www.svt.se/kultur/hogsta-domstolen-tar-inte-upp-saga-berlins-fall

[Jimmy.L]
1/8/20, 3:49 PM
#24

Konstnären Saga Berlin fälldes i både tings- och hovrätt för grov skadegörelse efter att ha spraymålat en utomhusbassäng röd. Nu får hon prövningstillstånd i Högsta domstolen som ska pröva om hovrätten hade rätt att avgöra målet utan huvudförhandling.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/saga-berlin-far-provningstillstand-i-hogsta-domstolen/

[Jimmy.L]
2/24/20, 7:23 AM
#25

Fler "konstnärer" åkte fast.👍

De är tre stadgade familjefäder i 40-årsåldern, med bra jobb och socialt umgänge. Men de lever dubbelliv: För spänningens skull maskerar de sig och sprejar ned pendel- och tunnelbanetåg. Nu har de gripits och riskerar enorma skadestånd, i den största svenska klotterhärvan någonsin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EW9lk2/familjefadernas-hemliga-dubbelliv-klottrar-ner-tag-for-miljonbelopp

[Göstage]
2/24/20, 7:25 AM
#26

#25 Hoppas verkligen att de åker på de där "enorma" skadestånden!

[Jimmy.L]
2/24/20, 7:29 AM
#27

Ja det hoppas jag med.

Annons:
[Jimmy.L]
2/25/20, 7:13 AM
#28

Sveriges största klotterhärva genom tiderna håller på att rullas upp. De tre männen som hittills gripits riskerar fängelsestraff och skyhöga skadestånd. Enligt polisen finns det ”hur många som helst” som klottrat. – Vi kommer ta dem, en efter en, säger utredningsledaren Tomas Ivering.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/naJzXx/polis-om-graffitiharvan-som-att-skjuta-fisk-i-akvariet

[Göstage]
2/25/20, 7:24 AM
#29

#28 Jag blir alltid lika tveksam varje gång poliser (och justitieministern) talar om att "man kommer att ta dem". Ingen har väl undgått att se hur det har  gått i Uppsala, alla har väl sett hur det gått med läkarmordet i Malmö?

[Göstage]
7/12/20, 10:30 AM
#30

#24 Högsta domstolen har funnit att det begicks rättegångsfel i förhandlingarna och återförvisar fallet till omprövning i hovrätten.

Källa.

[Jimmy.L]
1/26/22, 1:05 PM
#31

Med ny kulturminister följer en ny kulturdebatt och för ovanlighetens skull har kulturen kommit att ta en allt större uppmärksamhet i den politiska debatten. Men ett perspektiv saknas fortfarande. Elefanten i rummet eller det självklara skydd som en konstnär borde kunna åtnjuta. Eller kanske det är Rondellhunden i rummet som ingen vill nämna som saknas.

https://ledarsidorna.se/2022/01/rondellhunden-i-rummet-den-oskyddade-konstnaren/

Med ny kulturminister följer en ny kulturdebatt och för ovanlighetens skull har kulturen kommit att ta en allt större uppmärksamhet i den politiska debatten. Men ett perspektiv saknas fortfarande. ...
Upp till toppen
Annons: