Annons:
Etikettsamhället
Läst 3697 ggr
[Göstage]
10/28/18, 4:09 PM

Public Service och "opartiskheten"

Reaktioner kommer på att Skavlan bemött partiledarna Åkesson och Lööf på olika sätt. SVT:s projektansvarige för Skavlan medger vid kontakt  att "man har olika upplägg för en intervju med Åkesson och en med Lööf. Han säger också att SD:s politik är ”mycket mer brännbar”.---

Källa (delvis betalspärr).

STOCKHOLM När Annie Lööf intervjuades av Fredrik Skavlan på fredagen handlade frågorna bland annat om hennes dotter och hur sonderingssamtalen går. Tidigare har Jimmie Åkesson intervjuats två gånge...
  • Redigerat 7/8/23, 10:07 AM av Fornöga
Annons:
[Göstage]
12/1/18, 7:51 AM
#1

Liberala debattören och f.d. ledarskribenten i GP Malin Lernfelt tycker på samma tidnings debattsida att Public Service borde lägga identitetspolitiken på hyllan.

"Men när det gäller det identitetspolitiska träsk som man uppfattar att SVT, SR och UR allt för ofta hamnar i blir det stopp och belägg. I stället för att stå upp för journalistik som en yrkesprofession och publicistisk kunskap som grundläggande för verksamheten har public service vid flera tillfällen lagt fokus på ursprung, hudfärg och namn vid rekrytering. 

Man förvandlar således journalisten till aktivist och gör hen en del av den berättelse som skildras snarare än den som lyfter perspektiven och utifrån dessa ger en oberoende och trovärdig bild av ett skeende. Sådant agerande från public service har redan, och kommer på sikt i ännu högre grad, att skapa en avgrundsdjup klyfta mellan den som tvingas betala och personerna som ges tillgång till dessa skattepengar."---

http://www.gp.se/debatt/ut-med-flams-och-trams-renodla-public-service-1.11374226

[Göstage]
1/20/19, 12:36 PM
#2

"Tre gånger under Ekots Lördagsintervju med Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt använde intervjuaren Monica Saarinen begreppet ”blåbrun” när hon skulle beskriva KD, M och SD – samma öknamn som Sjöstedt och olika debattörer inom vänstern använder sig av."--- 

https://nyheteridag.se/blabruna-blocket-sveriges-radio-anammar-sjostedts-oknamn-pa-kd-m-sd/

 "Trovärdigheten är vår viktigaste hörnpelare, att man kan lita på oss” som Ekochefen skrev vid ett tidigare tillfälle när man gjort bort sig.

[[eskils_]]
1/20/19, 1:26 PM
#3

#2 Fult gjort av SR!

I Agenda i TV2 den 13 januari intervjuade Anders Holmberg först Jan Björklund (L). Han fick sitta i princip ostört och skrodera om hur hans parti har "tagit ansvar" genom att efter valet svika sina väljare och gå över till motståndarsidan…

Sedan blev Ebba Busch Thor (KD) intervjuad av samme programledare. Hon fick ingalunda tala ostört, utan blev avbruten inte mindre än 15 gånger!

Fråga: blev hon mobbad för att hon har en annan politisk uppfattning än SVT, eller för att hon är kvinna?

72mm
1/20/19, 1:49 PM
#4

Men snälla, sluta utgå från att SR och SVT på något sätt är neutrala, opolitiska, utan egen agenda, kompetenta, pålästa eller med ambition att informera. 

Det var inte alls fult gjort av SR, det var precis exakt vad som var väntat av dem såsom de aktivister och desinformatörer de är.  

Sluta bara konsumera smörjan. Ni blir bara dumma i huvudet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
1/20/19, 2:03 PM
#5

#4 Tack för omtanken, men för min egen del kommer jag att fortsätta att registrera det jag finner vara galet inom media i allmänhet och Public Service i synnerhet, med risk för att bli "dum i huvudet" (i den mån jag inte redan är det). 

Jag gör det med öppna ögon och utan förhoppningar att något kommer att förändras till det bättre, och instämmer i vad Jyllandsposten skrev häromdagen"I åratal har svenska medier stått för en samhällsdebatt som i förljugenhet inte överträffas någonstans i Europa." 

Detta tycker jag är ett missförhållande och ett hot mot vår eventuella demokrati. Om nagelfarandet av våra medier gör dig upprörd får jag leva med det.

72mm
1/20/19, 3:13 PM
#6

Hehe, nej då, jag blir inte upprörd. Jag har bara helt gett upp hoppet om vad du kallar "vår eventuella demokrati". 

Public Service och de flesta gammelmedia gör mig bara deprimerad (och dum i huvudet! :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Göstage]
1/20/19, 3:25 PM
#7

Jovisst, men för mig  är lite "do or die" - lägger jag ner så tappar jag självrespekten. Eller som Dagny, 106, säger: "Sätter jag mig ner så dör jag".

"Det pratas vitt och brett om ditt och datt i tal och visor Vi har smutsat ner, vi har bara fel, det är bara skam och nesor *Och det är nog sant, och det är nog bra, att vi snackar om problemen. Men dom är till för att lösas, vart går det hän, om vi sitter still på stenen."---

Pugh

[Hayabusa]
1/20/19, 3:36 PM
#8

Mitt hopp är det kommer en förändring. Det finns inget så konstant som förändringar. Tittar man bakåt i historien så har det de facto skett förändringar som, åtminstone jag, hade svårt att tro skulle inträffa.

[Göstage]
1/23/19, 1:31 PM
#9

"När P4 Göteborg rapporterade om domen mot en före detta S-politiker valde man att varken namnge henne eller hennes parti. Nu åtalas en SD-politiker för förolämpning och blir uthängd med namn och partibeteckning i samma kanal."---

 Nyheter idag (betalartikel)

Såklart!

[Hayabusa]
1/25/19, 9:07 AM
#11

#10 Haha 😂 

"Öhh…vem ska vi skicka, finns det någon lämplig?"

"Vänsteraktivist..? Ja, men det är ju som klipp & skuret!"

[Göstage]
2/18/19, 11:35 AM
#12

Granskningsnämnden fäller SVT för avståndstagandet till ett uttalande av Åkesson i slutdebatten inför valet 2018.

Egen tråd.

[Göstage]
5/25/19, 8:54 AM
#13

Steget Efter på Twitter

Annons:
[Göstage]
5/27/19, 7:29 PM
#14

I augusti förra året uttryckte Jimmie Åkesson sin ärliga mening om att han ansåg att P3 är en skitkanal, och vad honom anbelangar skulle han inte ha något emot att lägga ner den. Det fick Jonas Sjöstedt att rycka ut till Public Services självklara rätt att "granska makten".

Twitter

Efter EU-valet skäller Sjöstedt på SVT, som gjorde just det - granskade makten. Han hävdar att _”SVT:s orättfärdiga inslag där Malin helt felaktigt pekas ut som ”fuskare” verkar ha fått inverkan på valresultatet.´
_

Charlotta Friborg, ansvarig utgivare på SVT:s riksnyheter, slår ifrån sig kritiken. Enligt henne har alla parlamentariker granskat lika hårt som Malin Björk. – Vi synar kandidater, vi synar politik, det är en självklar del av granskande journalistik inför ett val, säger hon. Med tanke på kritiken mot nyheten, var det rätt att publicera så nära inpå valet? – Ja det var det. Det är en hederlig journalistik och rakt berättat."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/b5QVwd/svts-svar-pa-v-ledarens-kritik-en-hederlig-journalistik

Han verkar ha blivit förbannad när Public Service, för en gångs skull, granskade fel makthavare…

[Göstage]
6/10/19, 8:12 AM
#15

Carl-Vincent Reimers, medlem i Liberalerna och kandidat för partiet i EU-valet, har gjort en granskning av hur Public Service agerat politiskt i det nya politiska landskapet GAL-TAN, och den  visar att vänstertänkandet överlevt den övergången, om någon nu trott något annat…. 

_"En tredjedel av SVT och SR:s fällningar i Granskningsnämnden som strider mot kravet på opartiskhet, rör politiska ämnen, enligt en studie av Näringslivets medieinstitut."--- 
_

_"Enligt rapporten har SVT och SR aldrig fällts för TAN-vinkling. Däremot har man en gång fällts för vänstervridning.
_

– Det är framför allt två ämnen som sticker ut. Det är invandringsfrågan och synen på Sverigedemokraterna."---

 – Jag skulle säga att resultatet innebär att man inte uppfyller kravet på opartiskhet som man borde göra. Det är en indikator på att public service faktiskt inte är så politiskt opartiskt som man gärna vill ge sken av."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/

GAL-TAN, där (G)rön (A)lternativ (L)ibertär/Frihetlig står mot (T)raditionell, (A)uktoritär, (N)ationalistisk.

[[eskils_]]
7/1/19, 3:39 PM
#16

#9 Det händer igen. Två politiker döms till fängelse, berättar SVT.

Den enas partitillhörighet slås upp stort i rubriken och texten, tros att mannen redan lämnat politiken. SD förstås!

Den andres partitillhörighet hemlighålls av SVT, och hans partikollega och advokat bereds utrymme att yttra sig. "SVT Nyheter Skåne har valt att inte publicera politikerns namn eller partibeteckning. Det är ett beslut som ansvarig utgivare har fattat."  Får man gissa att partiet är S, V, MP, C eller L… ?

Dåligt, SVT! 🤓

Politik är en förtroendebransch. Jag tycker att partitillhörigheten för alla politiker som döms till fängelse ska publiceras. Väljarna har rätt att informeras.

[Göstage]
7/1/19, 4:10 PM
#17

Instämmer 

KvP uppger att politiker två är (var?) moderat.

[Göstage]
9/8/19, 8:22 AM
[Hayabusa]
9/8/19, 9:55 AM
#19

#18 Saxat ur den länkade texten:

"Vad ska du göra för pengarna? 

– Självklart, det är mycket pengar. Viktigt är nog att vi konsumerar, ju mer vi kan konsumera desto bättre för landet, säger Nyamko Sabuni."

 "Konsumera mera"? Det är ju så miljöpolitiskt opassande som det går.

[Göstage]
9/25/19, 11:19 AM
#20

SVT på nyhetsplats

Följdfråga: varför ska vi lita på SVT?

Annons:
[Göstage]
10/7/19, 4:36 PM
#21

Håkan Boström på GP undrar över syftet med SVT:s senaste reklamkampanj.

"När medierna börjar ägna tid åt att ”ta strid” mot sina kritiker, snarare än att granska makten, eller sig själva, har kritikerna vunnit det första slaget. Redan där har pressen dragits in i ett i grunden politiskt spel. Blivit en aktör. Enligt SOM-institutets mätningar har förtroendet för SVT redan i högre grad börjat bli beroende av politisk tillhörighet."---

”Sanningen har aldrig varit viktigare” kallar SVT den övergripande kampanj som reklamfilmen är en del av. Sanningen har dock varit viktig i alla tider, och alltid varit hotad. Att den rådande ordningen är utmanad är inte detsamma som att sanningen är det. Det faktum att traditionella medier fått ökad konkurrens hotar inte heller sanningen, tvärtom. Antalet kritiska röster blir fler. Det ställer högre krav på den traditionella journalistiken. Låt oss övertyga läsarna och tittarna att vi behövs genom att göra vårt jobb så bra som möjligt. Skrämseltaktik är första steget mot nederlag."

https://www.gp.se/ledare/svt-har-gått-i-populisternas-fälla-1.18943761

[Göstage]
10/8/19, 10:29 AM
#22

#21 Tino Sanandaji skriver på Facebook att den tittare som köper SVT:s propagandistiska  världsbild har sig själv att skylla.

"Negativa nyheter är tydligen en konspiration där utlandet är ute efter Sverige. Bilbränder, gängmord, våldtäkt, stenkastning, barnrån och sprängningar är bara rykten illvilliga stormakter spridit om Sverige, en höna av en fjäder i farfars näsa! Något sådant har dock aldrig hänt, det är ankdamsnivå att tro att brittiska tidningar bryr sig om att göra småsaker i lilla Sverige till förstanyhet. Det som publicerats internationellt om svenska samhällsproblem är inte påhitt, bara är fakta som går emot journalistkårens agenda och politiska övertygelser. 

SVT har ingen trovärdighet att kalla sig sanningens väktare efter alla deras lögner om kompetensregn eller apatiska barn. Problemet är egentligen inte dessa skamlöst oärliga journalister utan alla er apatiska SVT-tittare, som av nostalgiska skäl inte vill inse hur oseriös Sveriges Television har blivit."

FB

[Göstage]
10/21/19, 10:25 AM
#23

Public Service tar det säkra före det osäkra och bereder spaltutrymme åt sina förtrogna som försvarare.

https://samnytt.se/svts-egna-medieexperter-slar-fast-inga-tecken-pa-politisk-snedvridning-i-public-service/

[Göstage]
10/24/19, 8:02 AM
#24

"SVT lät en ekonomiprofessor som själv gått ut med att hon är socialdemokrat kommentera Moderaternas politik. Inslaget i söndags har mötts av hård kritik – men SVT försvarar valet av intervjuperson. – Hon är den främsta forskaren på det här området. Det är alldeles självklart att intervjua henne, säger Rolf Tardell, redaktör på ”Agenda”.--- 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/qLE5bo/kritik-mot-svt-efter-att-professor-med-s-asikter-kritiserat-m

Klart han tycker…

[Hayabusa]
10/24/19, 8:18 AM
#25

#24 Som skattebetalare (dvs är med om att finansiera Public Service) anser jag att det en för mig rimlig info (att kvinnan är sosse).

[Göstage]
10/24/19, 8:30 AM
#26

Precis! Ingen kan ju förnekas att ha partisympatier eller -tillhörighet, men det kan vara en viktig upplysning att man som tittare får veta det för att kunna veta om det kan tänkas föreligga någon form av "jäv" eller partiskhet.

Om nu inte SVT själva är kompetenta att googla på sina gäster kanske det borde höra till god ton att "offret" själv upplyser dem om sin hemhörighet på den politiska skalan?

[Göstage]
11/3/19, 11:22 AM
#27

Skärmdump

SVT har fått kritik från många håll efter sin skildring om "kramkalas" och "rockstjärnestatus" när Gävleimamen återvände till sin moské efter frigivningen.

Nu försvarar sig ansvarig utgivare på SVT Gävle:
"När en sådan ledarfigur blir inlåst med svepande anklagelser och sedan blir frisläppt och får komma hem till sina följare är det viktigt att följa och rapportera om vad som händer.

Jag tycker inte att frågan är hur SVT kunde skriva att det var kramkalas och att Abo Raad togs emot som en rockstjärna när han kom till moskén.

Jag tycker att frågan är – vad betyder det att han har rockstjärnestatus? Och vad får den här icke-offentliga rättsprocessen för effekt bland hans anhängare?"---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/kronika-ett-hot-mot-rikets-sakerhet-hyllas-som-en-rockstjarna-sjalvklart-ska-vi-rapportera-om-det

Intressanta påpekanden om "svepande anklagelser" och "icke-offentliga rättsprocessen" - man ser ju vem den tilltänkta syndabocken är, och inte är det imamen…

I ett senkommet försök att balansera sin skildring låter man nu den svenskfödde imamen Abd al Haqq Kielan (ex. Leif Karlsson)  i ett annat muslimskt trossamfund få uttrycka kritik över att gävleimamen och hans medsläppta kan gå fria i samhället.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/de-kommer-tillbaka-som-martyrer

Annons:
[Göstage]
11/4/19, 3:46 PM
#28

Återigen har SVT "glömt" att redogöra för en medverkandes politiska hemvist.

https://nyheteridag.se/kriminolog-intervjuades-svt-glomde-beratta-att-hon-ar-socialdemokrat/

Carmarino
12/30/19, 10:03 AM
#29

Rebecca Weidmo Uwell ifrågasätter hur oberoende SVT egentligen är - med alla sponsorpengar de drar in, pengar de tjänar på att sälja julkalendrar och allsångshäften och pengar från telefonröstningar i olika sammanhang.

Varför är inte SVT skyldiga att berätta exakt vad varje bolag betalat så att de är transparenta med det inflytande bolagen kan utöva?

Hur oberoende är ett statliga medieföretag som drivs kommersiellt på vissa sätt?

Ta bort möjligheterna för dem att tjäna pengar på något alls utan kräv i tillståndet att sådant ska ingå i de fem miljarder de kostar. Julkalendern och dylikt kan produceras och säljas till självkostnadspris, är något gratis blir det slöseri av den anledningen.

https://uvell.se/2019/12/30/svt-och-det-kommersiella/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1/21/20, 11:43 AM
#31

#30 En som tycker hat är okej 😡

[Hayabusa]
1/21/20, 1:37 PM
#32

#31 Personligen kan jag inte ta dem på allvar…

Det sorgliga är att de oerhört många (svenska) band inom genre Rock/Metal  som inte uppmärksammades. Sverige har inte enbart många band utan vi pratar om band i världsklass. Men, det säger det mesta om P3 Guld. Skräp som vi skattebetalare finansierar.

[Göstage]
2/26/20, 7:55 AM
#33

Tjänar SD på sitt senaste utspel om Public Service? Håkan Boström på GP tror det, samtidigt som han önskar sig ett mindre forcerat tonläge i den debatten.

"Diskussioner om enskilda TV-program hör naturligtvis inte hemma i riksdagens kulturutskott. Men reaktionerna har, som så ofta när det gäller SD, varit smått hysteriska på ett sätt som enbart gynnar partiet. Den gamla visan om Ungern och Polen började genast vevas på sina håll (Expressen Kultur 21/2). Statsminister Stefan Löfven skrev på Facebook (22/2) om hot från politiska makthavare, auktoritära regimer och demokrati i fara.

Man kan bara spekulera om huruvida SD medvetet provocerar, eller om dess representanter inte förstår skillnaden mellan en principiell diskussion om Public Service opartiskhet och att lägga sig i detaljer i enskilda inslag. Mycket talar för att SD vill provocera fram en debatt genom att tänja på gränserna."---

_"Enligt uppgifter till tidningen Fokus (24/2) var även Moderaterna och Kristdemokraterna i kulturutskottet öppna för att fråga ut cheferna, under förutsättning att man inte diskuterade enskilda program."---
_

 https://www.gp.se/ledare/sansa-er-om-public-service-1.24516210

[Göstage]
3/2/20, 7:47 PM
#34

Yttrandefrihetsexperten Nils Funcke skriver på Expressen kultur att turbulensen kring SD:s nya utspel om Public Service faktiskt väcker en del frågeställningar av intresse kring P.S. roll i samhället.

"Kanske borde SD också få en liten ros för att deras oblyghet tydliggör hur bräckligt public service-företagens oberoende är? Och hur regleringen av de statsfinansierade bolagen även undergräver de kommersiella etermedierna, dagspressen och tidskrifternas ställning."---

 "Sverigedemokraternas agerande utgör inte något principgenombrott, som Mats Svegfors hävdade, och det handlar inte enbart och kanske inte ens främst om burdusa Sverigedemokrater utan om ett systemfel. Där partiföreträdare som ständigt talar om betydelsen av oberoende medier vägrar att släppa kontrollen.

Den är naiv som inte inser att även demokratiskt sinnade regeringar i trängda lägen kommer att diktera eller mer subtilt styra vad som ska nå allmänheten och vad som ska förtigas. Den svenska historien är kantad av exempel. Under andra världskriget dirigerades TT och radion i detalj från utrikesdepartementet. Så är det tänkt att fungera även i en framtida krissituation. Public service-bolagen ska ”lyda direkt under regeringen” om beredskapen höjs beroende på krigsfara eller krig i Sveriges närhet om regeringen anser att det finns ”särskilda behov”.--- 

https://www.expressen.se/kultur/oberoendet-for-sr-och-svt-ar-for-brackligt/

Annons:
[Göstage]
3/22/20, 3:32 PM
#35

Löfven tackade nej till att låta sig intervjuas i Agenda - då erbjöds han att hålla tal till nationen istället. Det var alltså inte statsministern som begärde det. Skall verkligen SVT kunna bestämma när det skall hållas tal till nationen?

https://www.expressen.se/nyheter/lofven-tackade-forst-nej-erbjods-att-halla-tal-i-stallet-/

Edit.

[Göstage]
6/20/20, 10:52 AM
#36

"Likt prästernas husförhör i gamla tider är det i dag journalisterna i SVT som står för uppfostran och prövar folkets moral", skriver Carl-Vincent Reimers på Näringslivets medieinstitut på Kvartal.

"Det finns en etablerad metafor som ganska väl summerar public services svårfångade uppdrag i positiva ordalag: lägerelden. Liksom stenåldersmänniskan fick sin samlingspunkt kring lägerelden är tanken att den moderne svensken ska få sin via program i public service. Bänkade framför Agenda, Melodifestivalen eller På spåret formas inte bara vår gemensamma identitet som medborgare och kulturella varelser utan också referensramarna för det demokratiska åsiktsutbyte som vi kallar ”den offentliga debatten”. Minst lika passande metafor som lägerelden, när vi talar om public service, är det gamla kyrkliga husförhöret."---

"Ändå ställer vi sällan frågan vad dessa moderna husförhör fokuserar på. Vilka frågor ställs och vilka frågor utelämnas? Vilka ämnen dominerar och vilka göms undan? Vilka värderingar upphöjs och vilka ifrågasätts? Med dessa frågor som utgångspunkt har Näringslivets medieinstitut undersökt femtio slumpvis utvalda studiosamtal i Aktuellt under perioden 31 oktober 2018 till 9 oktober 2019 (pdf - finns här). Särskild betoning har lagts på journalisternas frågor i de samtal där inbjudna gäster intervjuas av en studioreporter, exklusive debatter mellan två inbjudna gäster."---

https://kvartal.se/artiklar/public-service-mellan-husforhor-och-folkbildning/

Relaterade diskussioner:

https://debatt.ifokus.se/discussions/5ba5422e8e0e745c978d2996-journalister-nyhetsformedlare-eller-uppfostrare

https://debatt.ifokus.se/discussions/5bcad3188e0e7446438b7e78-public-service-en-sista-ddr-utpost

 https://debatt.ifokus.se/discussions/5ba72b86ce12c46e96000f23-vad-tycker-du-om-public-service

[Göstage]
7/8/20, 5:58 PM
#37

"Migrationsminister Morgan Johansson, S, sa nej till debatt med Moderaterna i SVT:s ”Morgonstudion”.

Ändå valde han att rikta flera angrepp mot M utan att de fick chans att svara.

– Det känns helt bisarrt att stå där mittemot varandra och vilja debattera. Jag ville naturligtvis bemöta det, säger Maria Malmer Stenergard (M)."---

https://www.expressen.se/nyheter/s-vagrade-debattera-i-svt-angrep-anda-m/

"SVT gick med på villkoret från S om vägran till debatt när migrationsminister Morgan Johansson, S, och Moderaternas migrationspolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard intervjuades i Morgonstudion.

Agerandet har mötts av kritik och publicister reagerar på politiker som sätter villkor i medierna.

– Jag tycker att det är dåligt att ställa villkor för medverkan. Vi ska inte gå med på det, säger Kerstin Brunnberg, tidigare vd på Sveriges Radio."---

https://www.expressen.se/nyheter/publicister-reagerar-pa-politikers-makt-i-medierna/

Javisst kan och skall man kritisera (S-)politikernas villkorsdikterande för att framträda i Public Service, men vilka är det som välvilligt tillmötesgår deras krav? Det här är ju inget som uppstått nu, vi minns ju bland annat när statsministern tackade nej till att låta sig intervjuas i Agenda, och då istället erbjöds att hålla ett tal till nationen.

Att den här diskussionen nu till slut uppstår kan vi nog delvis tacka SD för, som tagit strid i frågan. Riktigt komiskt blev det i november förra året, när  Socialdemokraternas kulturpolitiska talesperson Lawen Redar anklagade SD för att  vilja styra innehållet i Public Service. Sagt alltså från ett parti som vant sig vid att kunna dra i snörena för att få organisationen att sprattla som de vill…

[Jimmy.L]
7/9/20, 1:34 PM
#38

Eftersom Morgan Johansson inte vågar möta moderaterna i en debatt hur vore det att han får möta Bianca Ingrosso i en debatt om corona.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/qLGo9w/ministerns-kritik-mot-influencerfesten-i-bastad-djupt-olampligt

[Göstage]
9/18/20, 9:32 PM
#39

Ett trettiotal Medarbetare på Sveriges Radio, därav flera chefer, anklagar sin arbetsgivare för - rasism. De hävdar att bevakningen av BLM-demonstrationerna i somras påverkades av att det inte finns tillräckligt många Medarbetare med mångfaldskompetens på redaktionen.

Källa

[Göstage]
10/3/20, 8:31 AM
#40

#39 "Strukturell aktivism: Identitetspolitikens Frankensteins monster"

"Strukturell rasism genomsyrar Sveriges radio, löd nyligen ett medialt uppmärksammat upprop. Vad ÄR egentligen strukturella problem? Finns de hos public service-bolagen – och är de i så fall verkligen av rasistisk karaktär?" Dessa frågor tar Henrik Jönsson upp i denna video.

Innehållsförteckning:

  • 01:35 - Intro

  • 07:11 - Strukturell aktivism

  • 12:22 - Stödfri media

  • 21:43 - The bride of Frankenstein

[Göstage]
10/3/20, 8:47 AM
#41

#39 ff Skrivelsen på SR handlar inte om protest mot rasism, utan är ett vänsterstyrt försök att skapa ett elitistiskt gille inom koncernen, skriver Malcom Kyeyune i en gästledare i GP.

"Tilltag som det senaste upproret på Sveriges Radio måste faktiskt börja ses för vad de är: de handlar inte om rasism, ja, det tror jag det flesta förstår vid det här laget.

Men det är viktigt att inse att de inte handlar om politik eller om ideologi heller. Det som sker just nu på SR är en form av arbetsplatskamp; det som står på spel är inte införandet av en viss samling idéer, utan snarare en mycket konkret sorts gillesstruktur.

Vad menar jag med det? Tja, en jämförelse med medeltida gillen är faktiskt på sin plats här. Till skillnad från de moderna fackföreningarna – som framförallt var verktyg för konflikt uppåt, konflikt mellan arbetare och kapitalägare – var de medeltida gillena framförallt byggda för konflikt nedåt."---

"Glöm allt snack om arbetare i blåställ; detta är den faktiska klasskamp som vänstern och diverse ”progressiva” idag intresserar sig för.

Det finns i hela västvärlden en överproduktion av eliter, ett överskott av kvitton på utbildning. Det är just i sådana lägen som gillen behövs. Idag bråkar vi om rasism. Imorgon kanske om transfobi."---

https://www.gp.se/ledare/sr-uppropet-handlar-om-kontroll-%C3%B6ver-anst%C3%A4llningar-1.34979714

  • Redigerat 10/3/20, 8:52 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
10/4/20, 9:03 AM
#42

"Bråket om den påstådda rasismen på Sveriges Radio är en varningsklocka. Public service hamnar på ett sluttande plan om man ger efter för samma polariserande krafter som nu sliter sönder USA", varnar Anna Dahlberg på Expressens ledarsida.

"Vi måste göra vårt yttersta för att inte importera det amerikanska grupptänkandet och kulturkriget till Sverige. Det gäller inte minst medierna, och i synnerhet public service."---

"Varje uttryck för rasism är självfallet förkastligt och ska tas på största allvar. Men den som läser uppropet märker snabbt att det är ett djupt ideologiskt inlägg, som delar både språkbruk och tankefigurer med identitetspolitiken."---

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/importera-inte-usas-rastankande-sr-och-svt/

  • Redigerat 10/4/20, 9:11 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
10/4/20, 9:44 AM
#43

#42: Förr fick man jobbet på hur duktig man var som journalist, idag gäller det skrika så högt man kan om rasist så man plocka in invandrare som knappt kan svenska.

[Göstage]
10/4/20, 9:57 AM
#44

#42 Anna Dahlberg på Expressens ledarsida igen, här om konsten att på enklaste sätt få jobb inom public service:

"Björn Häger är lärare i journalistisk på JMK vid Stockholms universitet och har ett långt förflutet på bland annat Sveriges Radio. Han berättar hur tidigare kollegor ringer honom och uttryckligen letar efter studenter med utländsk bakgrund för rekrytering.

– Inte minst från SVT och SR ringer de och frågar ”vilka har du?” Om du är kompetent och har mångkulturell bakgrund på en journalistutbildning i dag så får du garanterat jobb, säger Häger.

I andra branscher byter personer med utländsk bakgrund ibland namn till något mer svenskklingande för att förbättra utsikterna att få jobb. I mediebranschen är det tvärtom, säger Björn Häger:

– Jag vet flera exempel på det. Om du kan välja ditt namn byter man gärna till ett utländskt för att det är lättare att få jobb då.."---
_
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/importera-inte-usas-rastankande-sr-och-svt/

Redan 2017 återgav Ivar Arpi en anekdot från Alexandra Pascalidou (av alla!) som visar en lyckosam metod att få jobb på SR:

"I Facebooktråden om utrikeskorrespondenternas hudfärg bidrog debattören Alexandra Pascalidou med en anekdot som illustrerar att skiljelinjen mellan att prata om ”mångfaldskompetens” och att kvotera (även informellt) är hårfin eller illusorisk: ”Träffade en tjej på radion för en tid sen. Med chilenskt namn. ’Var kommer du ifrån?’ undrade jag. ’Västerås’, svarade hon. ’Min mamma kom till Sverige när hon var ung. Jag tog hennes efternamn förra året för att min chef på en lokal radiokanal behövde anställa en blatte. För att snygga till mångfaldsstatistiken. Så jag bytte namn.’”---

https://www.svd.se/jakten-pa-mangfald-i-asiktskorridoren

Carmarino
10/4/20, 3:27 PM
#45

#44: Ja, och ju mer brytning de har desto lättare verkar det vara att få jobb på SR. Vissa av reportrarna går knappt att förstå, så hur ska de stackars invandrare som försöker lära sig språket genom att lyssna på radio lära sig prata begriplig svenska?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
10/4/20, 3:38 PM
#46

#45: SVT Södertälje hade en invandrare i lokala nyheter som man knappt förstod vad hon sa, hon byttes till sist ut efter kritik från äldre som inte hängde med vad hon sa.

Carmarino
10/4/20, 3:46 PM
#47

#46: Bra att de åtminstone fattade att det inte går att ha kvar någon som inte kan göra sig förstådd.

Det är lite roligt att jämföra utländsk och svensk teve. I Danmark textar de invandrare som pratar så pass tydlig danska att även jag förstår dem, och i ett engelskt program så hade de textat en italienare som pratade tillräckligt bra engelska för att jag skulle förstå även honom utan större problem.

I svensk teve vägrar de texta invandrare, även om de bara har läst SFI i tre veckor och knappt kan säga en begriplig mening.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/14/20, 6:55 AM
#48

#44 "Kvoteringsideologin förminskar människor", skriver Alice Teodorescu i en gästledare i GP. Detta med anledning av att Sveriges Radios vd nyligen avslöjat premisserna vid rekrytering, och tydligen förväntade sig förståelse och kanske hyllningar för detta.

”"Vd:s svar syftade till att framställa SR som ett tolerant och inkluderande bolag. I stället avslöjades en osminkad diskrimineringskultur: När någon rekryteras på grund av kön eller etnicitet diskrimineras någon annan på grund av kön eller etnicitet."----

"Därtill devalveras det meritokratiska synsättet som alla rekryteringar borde vila på. När det sekundära – som en människas etnicitet, kön eller bakgrund – görs till det primära, blir det som borde vara det primära – kunskap, tankar och kompetens – det sekundära.

Men det är inte det enda problematiska. Också den statiska synen på människan skvallrar om en inställning som gör alla försök till integration meningslösa: Varför anstränga sig för att känna sig och uppfattas som svensk om man ändå alltid kommer att bedömas utifrån sitt etniska arv?"---

https://www.gp.se/ledare/kvoteringsideologin-f%C3%B6rminskar-m%C3%A4nniskor-1.35477429

  • Redigerat 10/14/20, 6:56 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
10/29/20, 7:52 AM
#49

Hörde på morgonekot i morse hur Cecilia Uddén uppmärksammade att det är profeten Mohammeds födelsedag idag. Kanske tur det, risk för att vi kunnat glömma det annars… 🤦‍♂️ Sarkasmvarning!

(För säkerhets skull firar Cecilia den även den 23 december. Bland annat, eftersom dagen följer kalendergången).

  • Redigerat 10/29/20, 8:12 AM av [Göstage]
[Göstage]
10/29/20, 9:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#39 ff Berättigad undran från Ivar Arpi på Twitter.

[Göstage]
11/1/20, 8:09 AM
#51

Ställningskrig på SR. (Risk för att det blir Premiumartikel snart.)

https://www.expressen.se/nyheter/qs/infekterad-konflikt-pa-sr-efter-uppropet-om-rasism/

[Jimmy.L]
11/1/20, 10:11 AM
#52

#51: Märkligt hur vissa inom SR vill ha fler invandrare på chefspositioner. Förr steg man i grader efter hur duktig man var, idag är det krav att man skall sätta folk med invandrarbakgrund direkt utan erfarenhet.

[Göstage]
11/5/20, 7:30 AM
#53

Journalisterna Per-Axel Janzon och Lars Åberg har för Kvartals räkning tittat på hur public service arbetar med mätningar av utbud och av medarbetarnas könstillhörighet och etniska bakgrund.

"Etnisk mångfald var i stället något som nyligen efterlystes i ett upprop mot påstådd rasism på Sveriges Radio. De 39 undertecknarna av SR-uppropet – ”vi som svarta och andra rasifierade medarbetare” – skrev att de kände sig ”ignorerade, misstänkliggjorda och ifrågasatta på redaktionerna” på ett sätt som ”gör situationen ohållbar”. På ”de homogena redaktionerna” finns en ”underförstådd partiskhet” som ”utgår från en vithetsnorm” och som visar sig genom att ”vita personer kvoteras in”. Det framhålls att ”det är påfrestande för hälsan att tillhöra en minoritetsgrupp och arbeta på Sveriges Radio”. I uppropet ställs krav på ”en inventering av Sveriges Radios anställda för att fastställa hur många som har utländsk respektive utomeuropeisk bakgrund”. De kräver också bland annat att vid utgången av 2025 ska minst 25% av SR:s anställda ha utländsk bakgrund och minst 15% utomeuropeisk bakgrund.

Här infinner sig en svårighet eftersom etnisk registrering är olaglig. En annan invändning kan vara att redan i dag har en fjärdedel av personalen på SR utländsk bakgrund. En tredje kan vara att många attraktiva tjänster, som till exempel utrikeskorrespondent, P3-korrespondent eller trainee-korrespondent, på senare år innehafts av just personer med utomeuropeisk bakgrund."---

"Mångfald är med nödvändighet ett rörligt, svårfångat och rymligt begrepp. Det kan rymma allt från hudfärg till åsikter och måste vara en naturlig del i diskussioner om journalistisk kvalitet.

Representationstanken är däremot problematisk, eftersom den bygger på att samtliga i en viss grupp (vita, svarta, kvinnor, män, infödda, invandrade) är likadana, har gemensamma intressen och är utbytbara mot varandra. Journalister har ju inte heller blivit utsedda av någon grupp att bli dess representanter. Tvärtom anser nog lyssnarna och tittarna att de ska vara opartiska.

https://kvartal.se/artiklar/damhockeyparadoxen-ju-mer-public-service-arbetar-med-jamstalldhet-desto-tystare-blir-appladerna/

  • Redigerat 11/5/20, 7:37 AM av [Göstage]
[Göstage]
1/26/21, 6:51 PM
#54

Mats Skogkär gör på sin hemsida en grundlig granskning av paråkningen mellan Socialdemokraterna och Sveriges Television som den kom till uttryck i söndagens Agenda.

Det senaste avsnittet av Agenda i SVT var ännu ett tydligt exempel på hur public service domineras av ett vänsterperspektiv.
  • Redigerat 1/26/21, 6:51 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
1/26/21, 6:58 PM
#55

#54: Utmärkt granskning.

Annons:
[Göstage]
1/29/21, 7:55 PM
#56

Råkade höra ett långt stycke av radioprogrammet "Människor & Tro" om igår om Muslimska Brödraskapet, och hade jag varit religiös hade jag bett en bön att Magnus Ranstorp lyssnade. Faktiskt blev jag bönhörd utan den där bönen, för nu har Ranstorp skrivit ett brev till SR som han även lagt ut på FB.

Den som är intresserad av att höra ett typfall av vänstervinklad vänsterradio kan genomlida skräpet här.

Idag lyssnade jag på ett reportage om ”Muslimska brödraskapet efter den arabiska våren” på Sveriges Radio Människa & Tro som sändes igår 28 januari 2021....
  • Redigerat 1/29/21, 8:05 PM av [Göstage]
[Göstage]
2/1/21, 7:32 AM
#57

#56 Johan Westerholm på Ledarsidorna upplever inte att radioprogrammet "Människor och Tro" den 28 januari 2020 uppfyller villkoren på opartiskhet eller saklighet i enlighet med sändningstillståndet och har därför anmält det till granskningsnämnden vid Myndigheten för Press, Radio och TV.

Den 28 januari sände SR P1 i programmet "Människor och tro" ett program om Muslimska brödraskapet. Muslimska brödraskapet är en omtalad nätverksorganisation som omges av många myter. Både sanna och...
[Jimmy.L]
2/5/21, 6:40 PM
#58

SR-medarbetare som skrev under uppropet Vems SR? har fått begränsningar i vilka ämnen de får bevaka. Anledningen är att de inte anses vara opartiska i de frågor som uppropet tar upp, menar Sveriges Radio.

– Vi har inte tagit ställning i några kontroversiella frågor, säger Palmira Koukkari Mbenga, SR-journalist och en av initiativtagarna till Vems SR?

https://www.svt.se/kultur/sveriges-radio-journalister-har-fatt-restriktioner-efter-upprop-om-rasism

SR-medarbetare som skrev under uppropet Vems SR? har fått begränsningar i vilka ämnen de får bevaka. Anledningen är att de inte anses vara opartiska i de frågor som uppropet tar upp, menar Sveriges Radio. – Vi har inte tagit ställning i några kontroversiella frågor, säger Palmira Koukkari Mbenga, SR-journalist och en av initiativtagarna till Vems SR?
[Göstage]
2/5/21, 7:44 PM
#59

#58 Bra om SR känner på sig att de är mer iakttagna nu än förr.

[Göstage]
2/6/21, 8:15 AM
#60

#58 Mer åsikter i ämnet.

I höstas gick 39 journalister ut och gnällde över påstådd rasism hos sin arbetsgivare i statlig media – det var för få svarta och utlandsfödda generellt och de som jobbar där fick sammanfattningsvis inte göra det roliga. Enligt undertecknarna.  Allvarliga anklagelser ändå. Rasism på Sveriges Radio. 
[Göstage]
2/9/21, 5:29 PM
#61
Den dolda Facebook-gruppen utmålas som en källa för skadlig påverkanskampanj. Nu riktar framstående forskare och professorer hård kritik mot Sveriges Radios granskning. – Vi beskrivs som radikaler och en fara för demokratin. Det är skrattretande, säger Keith Begg, grundare av gruppen Mewas.
[Göstage]
2/10/21, 5:51 PM
#62

#61 SR:s offensiv mot strategikritikerna påminner om en liknande kampanj som SVT gjorde 2017 mot FB-gruppen "Rädda vården", påminner Rebecca Weidmo Uvell.

Here we go again, statlig media. För nu “granskar” de privata Facebook-grupper igen och ska torrstarta igång en debatt om “demokratin”, hat och hot. Idag publicerade nämligen Vetenskapsradion en “granskning” av en privat Facebook-grupp där 200 individer frivilligt anslutit sig och i ett slutet rum diskuterat Covid och pandemi.
  • Redigerat 2/10/21, 5:52 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2/14/21, 8:27 AM
#63

#61 ff Public Service som ridande först i uppbådet i sammanhang som detta är diskutabel. Carolin Dahlman på Bulletin:

"Vi behöver nejsägarna, bråkstakarna och de modiga som vågar säga tvärtemot. Om de nyfikna kvävs av hatande medborgare är det illa, men om mästrande medier fyller på är det värre."

Det måste vara okej att kritisera svenska myndigheter och politiker; det bör till och med uppmuntras. Att Sveriges Radio misstänkliggör seriösa forskare kan skada landet, för vi behöver dem som vågar säga tvärtemot. 
  • Redigerat 2/14/21, 8:28 AM av [Göstage]
[Göstage]
2/18/21, 11:35 AM
#64

Mats Skogkär har på sin hemsida en lång och tänkvärd läsning om Vetenskapsradions utryckning i maktens tjänst.

När över 12000 dött med covid-19 väljer Sveriges Radio att granska de som kritiserar den svenska coronastrategin, inte de som är ansvariga för den.
[Göstage]
4/11/21, 1:31 PM
#65

Anders Lindberg på Prav…Aftonbladets ledarsida är avundsjuk på att bara "högern" får vara kritiska mot public service, och han lanserar en helt egen förklaringsmodell om att "SVT överkompenserar åt höger eftersom bilden är att de är vänster". 🤦‍♂️😁

Även vänstern måste börja ifrågasätta vad SVT gör
  • Redigerat 4/11/21, 1:32 PM av [Göstage]
[Göstage]
4/19/21, 3:25 PM
#66

#39 ff Sveriges Radios podd på arabiska - en eftergift för de trettionios gäng?

Det kan låta riktigt galet, men är faktiskt sant: Sveriges public service bedriver propaganda för ökad invandring på arabiska. Det är en ren påverkansoperation. Ja, något annat kan man inte kalla det, när vår största statliga medieplattform sprider information på ett språk som inte svenskar förstår, och vars ändamål är att gynna en samhällsutveckling som …
  • Redigerat 4/19/21, 3:25 PM av [Göstage]
[Göstage]
4/28/21, 7:29 AM
#67

Tant Stjärne - vet du va: "nyinspelningen av Saltkråkan är ett politiskt statement", befarar Bitte Assarmo på DGS.

Sveriges Televisions Anna Stjärne har nyligen med pösande stolthet deklarerat att SVT nu är på gång med en nyinspelning av klassikern Vi på Saltkråkan. En nyinspelning som utspelar sig i modern tid – ett splittrat Sverige där ingenting överhuvudtaget påminner om den tid i vilken originalet utspelar sig. Vad kan gå fel? Allt, förstås. Det…
[Jimmy.L]
4/28/21, 7:53 AM
#68

#67: "Dessutom måste man skriva om historien från scratch. Det finns ju inte en chans i h-vete att en frilansande författare med skral ekonomi och fyra barn skulle kunna hyra en stuga på en skärgårdsö en hel sommar för en billig peng, hur skruttig stugan än är och hur mycket det än regnar in. Det tåget gick för decennier sedan. Den nya Vi på Saltkråkan kan alltså inte utspela sig på Saltkråkan eftersom öar som Saltkråkan inte längre existerar."

Ja en vecka i skärgården kan kosta minst 10.000 kr och då har jag säkert lagt mig lågt.

https://www.skargardsstugor.se/sv/hyra-hus-i-stockholms-skargard

En sammanst�llning av v�ra stugor och hus. F�r varje objekt kan du sedan f� fullst�ndig information
[Hayabusa]
4/28/21, 8:00 AM
#69

#67-68 Så sant. Det finns redan TV-serier på samma tema som utspelar sig i nutid. Men var är beröringspunkterna? Det är två väsentligt skilda världar som gör att en nyinspelning inte har särskilt mycket med originalet att göra.
Lägg skattepengar på något annat, Public Service.

Annons:
[Göstage]
5/8/21, 3:22 PM
#70

#65 Försöker vänstern att lägga strypkoppel på SVT i invandrardebatten? Anna Dahlberg på Expressens ledarsida anar ugglor i mossen. Dahlberg avslutar en lång ledare i ämnet sålunda:

"Innerst inne vet nog alla att invandringen är den stora frågan. Till och med det politiska landskapet har sprängts itu som en konsekvens av kraften i den. Man kan vara optimist eller pessimist inför hur denna förändring ska falla ut. Men man kan inte låtsas som att det är ett ämne bland andra.

Så låt inte vänstern på nytt skapa beröringsångest kring invandringsfrågan. Det vore ett svek inte bara mot tittarna, utan mot alla dem som berörs mest av vår haltande integration."

Vänsterdebattörer har satt SVT under hård press att tona ner invandringsrelaterade ämnen. Public service måste ha modet att stå emot påtryckningarna.
  • Redigerat 5/8/21, 3:27 PM av [Göstage]
[Göstage]
5/10/21, 7:09 AM
#71

#57 Vad pågår på SR? Johan Westerholm på Ledarsidorna sätter händelserna som uppmärksammats i andra trådar om den personliga relationen mellan en reporter och ett till henne närstående säkerhetshot med andra inslag i mediet. Han instämmer nu med professor William Agrell, som vill se en oberoende granskning av händelserna på SR.

Professorn Wilhelm Agrell sätter i en intervju i SvD fingret på en för alla öm punkt. Är Sveriges Radio, ett av Totalförsvarets viktigaste komponenter i vårt psykologiska försvar, i själva verket d...
[Göstage]
5/13/21, 6:41 AM
#72

Som den hedning jag själv är kan jag inte låta bli att denna Kristi Himmelsfärdsdag sända en medlidsam tanke till utövare av den kristna tron. När jag knäppte på radion en stund före sjörapporten nu på morgonen var det morgonandakt som "dagen till ära" tillägnades "den frivilliga fastan under Shawwal, i samband med den muslimska högtiden Eid al fitr".

https://sverigesradio.se/avsnitt/1708322

En baggis, kan man tycka, men skrapar man lite på ytan ser man ett mönster. När det var påsk för någon månad sedan bjöd SVT till sin Helgstudio med uppmärksammande av påskhögtiden gästerna Svenska kyrkans ärkebiskop Antje Jackelén och imamen Nasir Ahmad Arif. Muslimer firar väl inte påsk vad jag vet, men ärkebiskopen kanske ville ha en trosfrände med sig i studion?

https://detgodasamhallet.com/2021/04/05/hittat-pa-natet-svt-bjod-in-imam-for-att-beratta-om-pasken/

Fast det mesta av detta överträffas kanske ändå av den julvecka för några år sedan, då SR valde att sända muslimska morgonandakter. Den gången blev uppståndelsen (för att använda ett för dagen passande uttryck) stor, samordnaren för livsåskådningsprogrammen erkände att man "bommat" och att det var "otur" att ingen tänkt på att det visst var julvecka.

https://www.svd.se/sr-sander-muslimska-morgonandakter-infor-jul

Gudarna skall veta att det är tur att man inte är utövande kristen, för då hade man nog blivit arg- på riktigt…

I samband med att den muslimska högtiden Eid al fitr firas hålls dagens morgonandakt av Sema Ekinci från Malmö.
  • Redigerat 5/13/21, 6:42 AM av [Göstage]
[Göstage]
5/20/21, 8:11 PM
#73

"Passande" repris på SR just nu...

Dokumentär från 2020. En fartygskonvoj med beteckningen Ship to Gaza seglar genom Medelhavet. Målet är Gazaremsan intill Israel. Ingen vet då hur våldsam ...
  • Redigerat 5/20/21, 8:12 PM av [Göstage]
[Göstage]
6/17/21, 10:59 AM
#74

#39 ff För att grytan inte skall sluta koka efter "Vems SR" har journalistklubben på SVT djupintervjuat ett tjugotal Medarbetare med invandrarbakgrund och merparten ansåg sig diskriminerade och särbehandlade, någon upplevde t.o.m. "ett enormt lidande".

Man säger sig sakna "en nyanserad och nära journalistik om minoriteter, flyktingar, invandrare och utsatta grupper och områden."

"SVT:s vd Hanna Stjärne säger att hon tar rapporten på stort allvar.

– Jag blir väldigt berörd. Det här är viktiga berättelser och jag vill ju att alla ska känna sig inkluderade på SVT. Vi har jobbat mycket med det men det här visar att vi har en bra bit kvar."---

I höstas väckte uppropet ”Vems SR?” en debatt om mångfald och diskriminering inom public service-bolagen. Nu vittnar 20 SVT-medarbetare med utländsk bakgrund om stora problem även på SVT. – Man känner sig inte inkluderad och ensam, säger Sara Almosaibi Jasas, journalist och en av initiativtagare till rapporten ”Hur kan det vara så här”.
[Jimmy.L]
6/18/21, 3:52 PM
#75

Granskningsnämnden bedömer att UR uppfyller sitt uppdrag till fullo 2020 och för tredje året i rad. SR och SVT uppfyller uppdraget i stort, men det finns brister.

SR har endast delvis uppfyllt villkoret att redovisa nyckeltal som visar produktivitet. SR har inte heller visat att kravet på att prioritera tillgängligheten till program för unga med funktionsnedsättning är uppfyllt. SVT har inte redovisat fullt ut vilket sponsringsbidrag företaget mottagit i samband med den internationella sändningen av Melodifestivalen. Därför har SVT endast delvis uppfyllt kraven på att redovisa sponsringsbidrag samt intäkter vid sidan av avgiftsmedel.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/sr-och-svt-har-brister-i-sitt-public-service-uppdrag.rFjc8KXuj

Granskningsnämnden bedömer att UR uppfyller sitt uppdrag till fullo 2020 och för tredje året i rad. SR och SVT uppfyller uppdraget i stort, men det finns brister.
[Jimmy.L]
8/22/21, 6:51 AM
#76

SVT:s Carina Bergfeldt har sagt att företagets etikavdelning ”ser mellan fingrarna” med hennes insamling hos Svenska Afghanistankommittén.

Men nu meddelar SVT att insamlingen får konsekvenser för programledaren.

”Offentliga engagemang kan påverka arbetsuppgifter och det är därför hon nu begränsas”, skriver Anne Lagercrantz, divisionschef på SVT, i ett mejl till Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/svt-bergfeldt-begransas-efter-insamling-till-afghaner/?referrer=todays-news

SVT:s Carina Bergfeldt har sagt att företagets etikavdelning ”ser mellan fingrarna” med hennes insamling hos Svenska Afghanistankommittén.
Annons:
[Göstage]
8/22/21, 7:04 AM
#77

#76 SVT/SR börjar inse att de har allmänhetens ögon på sig.

[Jimmy.L]
8/22/21, 7:11 AM
#78
SVT:s programledare Carina Bergfeldt samlade in en miljon kronor till Svenska Afghanistankommittén. Nu får hon hård kritik av sin kollega Lina Makboul, reporter på ”Uppdrag Granskning”.
[Göstage]
8/22/21, 7:17 AM
#79

#78 Precis.

[Göstage]
8/24/21, 10:38 AM
#80

#76 ff Förra SVT-medarbetaren Elisabet Höglund menar att Bergfeldt använt sitt namn i godhetssignalerande syfte.

"Hon borde ha förstått att det strider mot SVT:s etikregler. Hon kunde ha bett en god vän att starta insamlingen i stället men då hade hon själv gått miste om den stora uppmärksamhet hon nu fick.

Det var dock först när en reporter på Uppdrag granskning, Lina Makboul, gick ut och riktade hård kritik mot Carina Bergfeldt och starkt ifrågasatte hennes agerande som andra journalister började reagera."---

"Till sist kan vilken journalist som helst vara aktivist utan att bli ifrågasatt. Det undergräver emellertid journalistikens anseende och på sikt tilltron till alla medier."

Journalister som agerar aktivister undergräver journalistikens anseende och tilltron till medier. Därför är det fel av en firad stjärnreporter som Carina Bergfeldt
  • Redigerat 8/24/21, 10:38 AM av [Göstage]
[Göstage]
8/24/21, 11:11 PM
#81

Banden mellan Public service i Västerbotten och sossepolitiker verkar tajta:

"Det var i fredags som Granskning Örnsköldsvik avslöjade att SVT Västernorrland har kopplingar till Socialdemokraterna i regionens kommuner som kan ge partiet direkt insyn i det redaktionella arbetet"*, skriver Samnytt.

Sveriges bästa oberoende nyhetssajt. Samnytt rapporterar om det som gammelmedia döljer.
  • Redigerat 8/24/21, 11:14 PM av [Göstage]
[Göstage]
8/26/21, 12:07 PM
#82

#80 Lisa Bjurwald anser i ett debattinlägg på Expressen kultur att ps-journalisters privata umgänge med politiker är allvarligare än om de utnyttjar sitt eventuella kändisskap för insamlingar och dylikt.

"Denna vecka framkom att flera public service-profiler i helgen festade ihop med toppolitikern Annie Lööf (C). Bland de tunga SVT-namnen återfinns Rapports nyhetsankare Lisbeth Åkerman – och Carina Bergfeldt.

Det blir intressant att se om public service tänker kommentera nyheten. Rimligtvis kan varken Åkerman eller Bergfeldt längre rapportera om Centerpartiet.

Till skillnad från att ogilla talibaner och barns lidande är svenska journalisters fraterniserande med makten ett verkligt demokratiproblem. Det räcker att gå ut i natten i Almedalen ett icke-coronaår för att se de olämpligt nära kontakterna. Om Publicistklubben vågar granska sina egna (för ett relaterat problem är hur få som på allvar granskar granskarna) borde de ta tillfället i akt att anordna en vass offentlig debatt om frågan. Kanske kan kändisifieringen av journalistyrket, där mingelsugna programledare och nyhetsankare blandar ihop sina uppdrag med en influencers, debatteras därnäst."

SVT-programledaren Carina Bergfeldt har kritiserats internt för sin insamling till barnen i Afghanistan. Lisa Bjurwald ser ett annat problem.
[Jimmy.L]
8/27/21, 8:39 AM
#83

#82: SVT-profilerna Lisbeth Åkerman och Carina Bergfeldt gick på ett privat event med bland andra C-ledaren Annie Lööf.

Detta har lett till kritik där deras opartiskhet ifrågasätts.

”Jag har gått SVT:s etikkurs. Den säger inget om att man inte får umgås med andra kvinnor”, skriver Bergfeldt på Instagram.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0G94L6/kritik-mot-carina-bergfeldt-och-lisbeth-akerman--gick-pa-event-med-an

SVT-profilerna Lisbeth Åkerman och Carina Bergfeldt gick på ett privat event med bland andra C-ledaren Annie Lööf. Detta
Annons:
Draken
8/27/21, 11:22 AM
#84

Västernorrland är sossestyrd, har alltid varit.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
8/30/21, 7:10 AM
#85

#80 ff Carina Bergfeldts agerande och attityd har väckt diskussion inte minst bland kollegor inom Public service.

Carina Bergfeldt, SVT:s kanske mest inflytelserika programledare, får nu omfattande intern och extern kritik för sitt agerande på sin fritid. Av goda skäl. Ytterst handlar kritiken om det skydd mot...
[Göstage]
9/1/21, 11:52 AM
#86

#76 ff Den ständigt förvirra(n)de Jonna Sima skriver en hyllningsledare i Aftonbladet till Carina Bergfeldt i Aftonbladet, där kontentan märkligt nog blir en bekräftelse på vad andra redan skrivit: att Bergfeldt tar sig friheter för att hon just är Bergfeldt.

"Alla public service-anställda kan inte agera som Carina Bergfeldt, oberoende är en journalists hedersmärke. Men Carina Bergfeldt är inte riktigt vilken journalist som helst, hon är landets förmodligen mest kända. Hon är SVT:s just nu största tv-profil – men också en influencer. Det har hon blivit mycket tack vare att hon är en person som engagerar och tittarna uppskattar.

Klart att sådana egenskaper gör vissa kollegor avundsjuka."

Varför hackar kvinnor så ofta på andra kvinnor?
[Jimmy.L]
9/5/21, 6:32 AM
#87

SVT:s Carina Bergfeldt skrev ett inlägg där hon uppmanade sina följare att skänka pengar till en biståndsorganisation. Ett agerande som kritiserats med hänvisning till Public service oberoende och som lett till att hon inte längre får bevaka ett antal områden.

– Som nyhetsmedarbetare på SVT kan man begränsas i vilka områden man kan bevaka om man tar ställning i en fråga, säger Anne Lagercrantz som är divisionschef på SVT Nyheter.

https://www.svt.se/kultur/kritik-mot-svt-journalist-efter-insamling-brann-i-huvudet

SVT:s Carina Bergfeldt skrev ett inlägg där hon uppmanade sina följare att skänka pengar till en biståndsorganisation. Ett agerande som kritiserats med hänvisning till Public service oberoende och som lett till att hon inte längre får bevaka ett antal områden. – Som nyhetsmedarbetare på SVT kan man begränsas i vilka områden man kan bevaka om man tar ställning i en fråga, säger Anne Lagercrantz som är divisionschef på SVT Nyheter.
[Göstage]
9/16/21, 7:49 AM
#88

SVT:s kulturnyheterna låter sin Medarbetare Per Andersson ägna sig åt personligt ställningstagande för de kärande i förtalsrättegången mot Ann-Sofie Hermansson, menar Adam Cwejman på GP. Han anser inte att medlemmarna på public service skall kunna utnyttja mediet i egna syften- "SVT behöver ingen ledarsida", som han uttrycker det.

Skattefinansierade SVT ska inte driva politisk opinion eller riskera sin roll som opartisk mediekanal. Sedan den första januari 2019 betalar alla som är myndiga
[Göstage]
9/20/21, 1:56 PM
#89

#39 ff En grupp anställda på SR som författat det uppmärksammade uppropet "Vems SR?" där man anklagar sin arbetsgivare för rasism har anmält programmet "Medierna" till Granskningsnämnden. Nämnden anför dock att inslaget inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet, utan avslår anmälan.

Granskningsnämnden friar ett inslag i radioprogrammet Medierna om uppropet ”Vems SR?” – ett upprop om rasism på Sveriges Radio. Inslaget strider inte mot kraven på opartiskhet och saklighet.
[Göstage]
9/21/21, 2:00 PM
#90

Ännu en "person på stan" som SVT intervjuat visade sig vara vänsterpolitiker.

Rebecka går igenom SVT:s inslag där de bland annat intervjuade "mannen på gatan" om regeringens nya budget. Jonas Lundgren, som fick axla rollen som "mannen ...
  • Redigerat 9/21/21, 2:00 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
9/21/21, 6:02 PM
#91

#90 Carolin Dahlman skriver på Bulletin att den föräldralediga vänsterpartisten talade om att han hade politiska uppdrag, men det valde TV-teamet att utesluta. Och det är långt ifrån första gången det blir så här skriver Dahlman, och radar upp exempel (ännu ej betallåst artikel).

Om public service struntar i att berätta att den slumpmässigt utvalde föräldern som ska kommentera budgeten är en aktiv vänsterpartist finns risk för att man faktiskt driver vänsterpropaganda. SVT måste bli noggrannare och ärligare.
  • Redigerat 9/21/21, 6:03 PM av [Göstage]
[Göstage]
9/25/21, 7:35 AM
#92

#90 #91 Även Katerina Magasin uppmärksammar "politikern på gatan-syndromet" i SVT:s sändningar. Också här ges exempel (från bloggen "I allmänhetens tjänst") på politiker som framträtt som allmänhet i nyhetsinslag, trots politiska engagemang som förtigs. "Detta sker ytterst medvetet och planerat", hävdar Janouch.

Gång på gång sker det. Att “mannen” – eller “kvinnan” – på gatan – är en vänstervriden politiskt aktivist, som utan att detta redovisas för tittarna, får uttala sig i SVT och kommentera någon företeelse eller händelse. SVT lurar därmed tittarna, och detta sker ytterst medvetet och planerat. För detta att ge vänsterliberala aktivister en …
  • Redigerat 9/25/21, 7:37 AM av [Göstage]
[VSK]
9/25/21, 8:22 AM
#93

Stampavtryck.

[Göstage]
9/28/21, 8:44 AM
#94

Jens Ganman hoppas att 30 minuters raka hållning till makthavarna kan vara en vattendelare i public services journalistik och en väg för koncernen att upprätta sin förlorade heder.

Intervjun med Morgan Johansson i SVT nyligen var en vattendelare för public service i Sverige. Efter den kan vi aldrig gå tillbaka till Agenda, skriver Jens Ganman.
[Göstage]
10/1/21, 9:37 AM
#95

#88 SVT:s "kulturprofil" drar sig inte för att än en gång torgföra sina egna aktivistiska synpunkter på "Soffanrättegången", den här gången efter hovrättsutslaget.

tlf004.jpg

  • Redigerat 10/1/21, 9:40 AM av [Göstage]
[Göstage]
10/23/21, 8:14 AM
#96

Länkad YT-video från Henrik Jönsson har rubriken "PUBLIC DISSERVICE - Om aktivism, journalistik och etik". Förtext:

"Hur sköter public service sitt neutralitetsuppdrag? Hur påverkas mediemarknaden av en storskaligt skattefinansierad medieaktör? Och vad händer med ett samhälle som förväxlar aktivism och journalism?"

Innehållsförteckning:

  • 00:00 - Intro

  • 02:17 - Public Disservice

  • 05:43 - Aktivism & journalism

  • 16:24 - Journalistiska försvarsreaktioner

  • 19:16 - Demokratiska argument mot Public Service

  • 21:55 - Outro

Förslag till bredläsningstråd.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 10/23/21, 8:15 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
11/15/21, 3:05 PM
#97

I SVT:s Agenda på söndagskvällen sändes ett inslag med två frikyrkliga avhoppare från Kristdemokraterna, varav en är kommunalråd för Centerpartiet.

I inslaget satt de mitt emot varandra och pratade om deras negativa upplevelser kring partiets inriktning, något som nu möter kritik från flera håll.

– SVT hade en agenda att beskriva hur frikyrkliga väljare flyr KD, säger Gudrun Brunegård, riksdagsledamot för KD.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svts-inslag-om-kd-direkt-stotande/?referrer=todays-news

I Agenda på söndagskvällen sändes ett inslag med två frikyrkliga avhoppare från Kristdemokraterna, varav en är kommunalråd för Centerpartiet. Ett inslag som nu möter kritik från flera håll.
Annons:
[Göstage]
11/15/21, 4:22 PM
#98

#97 Ja, SVT behövde nog fler kritiker när Adaktusson och Affe var uttjatade…🙄

[Jimmy.L]
11/15/21, 4:24 PM
#99

#98: Märkligt att dom inte vågar göra samma sak mot dom rödgröna.

[VSK]
11/15/21, 4:56 PM
#100

#99:

Är inte så märkligt egentligen. Är ju regeringen brun (röd + grön = brun) som betalar SVT guldpengarna de får varje år.

[Göstage]
11/16/21, 7:09 PM
#101

Innehåller en prisbelönt "dokumentär"på SVT om en flyktings resa uppdiktat händelseförlopp och har huvudpersonen lämnat felaktiga uppgifter till Migrationsverket och bland annat uppgivit dubbla identiteter? Kvartal granskar.

Huvudpersonen i en prisbelönt SVT-dokumentär har sökt uppehållstillstånd i Sverige med två olika identiteter, avslöjar Kvartal.
[Göstage]
11/17/21, 7:43 AM
#102

#101 Hur är synen på dokumentärer på SVT egentligen, frågar sig Ola Wong på Kvartal med anledning av vad som framkommit om ovanstående dokumentär (?) och de svar man lämnat från SVT på relevanta frågor om den.

Efter Kvartals avslöjande – dags för värdegrundssamtal på SVT Dokumentär?
  • Redigerat 11/17/21, 7:43 AM av [Göstage]
[Göstage]
1/14/22, 7:46 AM
#103

Flera ledarskribenter ifrågasätter hur inte minst Aktuellt intar rollen som Socialdemokratins samarbetspartner i ännu högre grad detta valår som knappt börjat. Linda Jerneck i Expressen hör till de som hjöjer ögonbrynen.

"Inför valet kommer partierna att försöka kontrollera agendan så mycket de bara kan. Det är upp till medierna att inte låta dem komma undan med det.

Därför är det beklämmande att public service-flaggskeppet Aktuellt vid flera tillfällen bara under denna vecka har låtit den socialdemokratiska regeringen bestämma hur och om den ska granskas."---

"Under ett valår är det särskilt viktigt att public service både är och uppfattas som neutralt. Därför borde man inte för ett ögonblick acceptera att politiker försöker styra hur de ska granskas.

Det är ett oskick att ansvariga politiker inte ställer upp på intervjuer och debatter, om inte vinkeln är precis i linje med valplanen. Men det finns faktiskt en del som medierna kan göra åt det."---

Socialdemokraternas valmaskineri är i gång. Det ställer högre krav på alla journalister som ska granska dem.
[Göstage]
1/14/22, 10:15 AM
#104

#103 Dahlman är en av de som tycker sammalunda.

Annons:
[Göstage]
1/28/22, 5:11 PM
#105

Rebecca Weidmo Uvell är en av de få som på sistone rattat in P3. Hon gillar inte det hon fick höra.

P3 är kanalen som mer än något annat symboliserar tiden när media vad gäller rörligt och ljud var monopoliserat. Ni som är lite yngre kanske inte har koll på att det var förbjudet att starta och sända reklamradio innan typ 90-talet. Och inga privata kanaler på TV fanns,
  • Redigerat 1/28/22, 5:12 PM av [Göstage]
[Göstage]
3/1/22, 2:32 PM
#106

Den dansk-svenske provokatören Rasmus Paludin fortsatte sitt turnerande koranbrännande på Frölunda Torg i helgen. Men uppmärksamheten efteråt har kommit att handla om hur en Medarbetare på SVT iförd pressväst sällade sig till motdemonstranterna och deltog i protestyttringarna. Flera av mannens journalistkollegor har på sociala medier reagerat över hans uppträdande.

tlf0.jpg

[Göstage]
3/1/22, 2:34 PM
#107

#106 GP uppmärksammar händelsen och intervjuar reporterns chef.

"Anton Svendsen är ansvarig utgivare på SVT Nyheter Väst och reporterns chef. Han fick kännedom om klippet under måndagen.

– Det är olämpligt att uppträda så som journalist. Våra reportrar ska vara opartiska i tjänsten och inte heller agera som en part i ett händelseförlopp de är satta att bevaka. Jag håller på att utreda hur vi ska gå vidare med den här händelsen och vilka åtgärder som ska vidtas. Under tiden utredningen pågår så är reportern arbetsbefriad, säger Anton Svendsen.

Kan det här skada SVT:s rykte?

– Ja, sådana här händelser kan påverka förtroendet för SVT och det är inte bra. Att vara opartiska är grundläggande för oss, vi pratar mycket om det och arbetar med det hela tiden. Det ska vara en självklarhet för alla våra reportrar."

[Göstage]
3/2/22, 7:51 AM
#108

#106 ff Det hade varit bättre om kvinnan med mobilkameran jobbat på SVT istället för aktivisten.

Emmie reagerar på SVT journalisten som häcklade en politiker under en demonstration------------------------------------------ Glöm inte bort att prenumerera ...
Cojimar
4/24/22, 7:46 AM
#109

I uppföljningen av de våldsamma påskkravallerna runt om i landet uppmärksammades personer som i en "försoningsgest" delade ut blommor till boende i Örebro.

Jörgen Huitfeldt, mångårig Medarbetare på Sveriges Radio och numera chefredaktör på Kvartal har hört den välartade unge blomsterutdelaren intervjuas av Public service. Huitfeldt märkte att att det i samband med blomsterutdelandet framfördes åsikter som reportern lät passera utan några relevanta motfrågor. Var det gesten med blommorna som var budskapet, eller det som samtidigt smögs in av blomsterutdelaren?


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Påskupploppen beskrivs som en väckarklocka. Men vi har varit här många gånger förut och reaktionerna följer samma förutsägbara mönster.
  • Redigerat 4/24/22, 7:47 AM av Cojimar
Cojimar
4/29/22, 9:24 AM
#110

Ebba Buschs svar i Ekots lördagsintervju där hon hörs fråga varför det inte sköts skarpt från polisen har visat sig vara ett hopklipp från redaktionen av svaret på två frågor. Det omarbetade svaret har sedan spritts vidare av bland annat SVT, DN och SvD.

"Att klippa bort en halv minut mellan två svar och ge sken av att det är ett sammanhängande svar är att vilseleda publiken. Det är svårt att förena med Sveriges Radios försäkran: ”I vår journalistik sätter vi trovärdigheten främst”.

Att hela den oklippta intervjun finns tillgänglig på annat håll är ingen ursäkt. Ytterst få som lyssnat på klippen kommer att göra sig besväret att lyssna på intervjun i sin helhet". kommenterar Mats Skogkär på Bulletin.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Jag vill be Sveriges Television om ursäkt. Det var inte SVT som fulklippte Ebba Busch (KD), vilket jag påstod häromdagen. SVT bara spred vidare en fulklippning Sveriges Radio redan gjort. Rätt ska vara rätt och vanäras den som vanäras bör.
Carmarino
4/29/22, 3:03 PM
#111

#110: Här är artikeln som Skogkär hänvisar till. Där finns även utdraget från Ekots intervju, med den bortklippta delen.

https://bulletin.nu/skogkar-sa-vilseledde-svt-om-ebba-busch-och-korankravallerna


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jag borde veta bättre. Ändå lät jag mig luras av Sveriges Television.
Annons:
Cojimar
5/5/22, 6:44 PM
#112

#110 ff Kvällspressen behövde en vecka på sig, men nu uppmärksammar även Expressen vantolkningen av Busch ordval på SR.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ebba Buschs uttalande om varför poliser skadades i påskupploppen – och inte 100 islamister, kriminella och upprorsmakare mötte kritik. Men i en bildtext från Sveriges Radios somaliska redaktion stod det i stället att KD-ledaren anklagat polisen för att ”de inte dödade många muslimer”, rapporterar sajten Doku. ”Det är väldigt tråkigt att det har blivit fel”, säger redaktionschef Gaby Katz i en kommentar till sajten och tillägger att felet nu har rättats.
Cojimar
5/6/22, 3:22 PM
#113

#110 ff GP:s krönikör Emanuel Karlsten ser Sveriges Radio "översättningsmissar" av Busch yttrande som årets mediaskandal.

"Det problematiska är med vilken systematik det skett. Inte bara handlar om det om tre olika språk, det handlar också om upprepade tillfällen. På arabiska återges det felaktiga ordet “muslimer” dels i radioinslaget, dels i artikeltexten, dels i en redaktionell Facebookstatus. På somaliska återkommer samma översättning i radioinslaget, men i artikeltexten är “skadade” muslimer dessutom utbytt mot “dödade” muslimer. Dessa saker avslöjades av DN, respektive Doku. Sveriges Radios egen genomgång visade senare att översättningsfelet även skett på kurdiska.

"Systematiken bakom dessa publiceringar är problematiska dels för Kristdemokraterna, men allra mest för Sveriges Radio. Det visar på en redaktion som inte har koll på sina egna processer, som tycks vara offer för redaktionsmedlemmars agenda eller avsaknad av kompetens. Men ytterst är problemet ett icke-fungerande utgivarskap."---

#Det är uppenbart att Sveriges Radios nyhetsredaktion har problem och det är särskilt allvarligt att så illvilliga och systematiskt felaktiga tolkningar sker mitt i en valrörelse."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det problematiska i att SR översatte ”islamister” till ”muslimer” är med vilken systematik det skett: På tre olika språk och vid upprepade tillfällen. Det visar på en redaktion som inte har koll på sina egna processer, skriver GP:s Emanuel Karlsten.
  • Redigerat 5/6/22, 3:23 PM av Cojimar
[Fredrika00]
5/6/22, 3:54 PM
#114

#113: Fruktansvärt! Visst är det skandalöst dåligt om Sveriges Radio har redaktörer som inte vet skillnaden mellan muslimer och islamister. Och ännu mer skandalöst förstås om de medvetet, av ren illvilja, tillskriver Ebba Busch något som hon inte sagt.

Hur kan Sveriges Radio upprepade gånger låta en sådan här lögnaktig och hårresande mening publiceras på olika språk:
”KD:s partiledare Ebba anklagar polisen för att de inte dödade många muslimer”.

Publiceringen innebär självklart att Ebba Busch och andra partiföreträdare och valarbetare blir uthängda som potentiella måltavlor för islamistiska terrorister och andra icke-tänkande personer.

Sveriges Radio borde avskeda de ansvariga, be KD om ursäkt och ställa upp på det möte som partiet kräver! Men det vill de inte. Vilken agenda har Sveriges Radio egentligen? Vad gör ansvarig minister?

https://www.svt.se/kultur/efter-kritiserade-oversattningen-sr-gar-inte-kd-till-motes

Kristdemokraterna kräver ett möte med Sveriges Radio, efter den kritiserade översättningen av partiledaren Ebba Buschs citat. Men SR tänker inte gå partiet till mötes. Nu överväger KD att bojkotta SR:s partiledarutfrågningar.
Cojimar
5/6/22, 9:13 PM
#115

#114 Ja, här får ju fakemedia i menaländer gratis hjälp av SR - det är bara att citera rakt av och tala om att uppgifterna kommer från "svensk statsradio".


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Cojimar
5/7/22, 3:00 PM
#116

#113 ff Victor Malm på Expressen kultur oroas över sanningshalten i Sveriges Radios nyhetsförmedling på minoritetsspråk.

"Buschs yttrande var dumt, men problemet här är att Sveriges Radios arabisk-, kurdisk- och somaliskspråkiga nyheter sände en förvanskad variant av det till en stor publik – och att deras förvrängning av hennes ord ekar obehagligt av lögnerna som riktiga islamister spred om svenska myndigheter i början av året."---

"Ansvarig utgivare är Klas Wolf-Watz, chef på Ekot. Talar han arabiska, kurdiska och somaliska? Det verkar verkligen inte så. Och då är utsikterna för att bedriva ett ansvarigt utgivarskap på respektive språk ganska dåliga."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Victor Malm ser stora faror i förvanskningen av vad Ebba Busch sa om påskupploppen.
Cojimar
5/8/22, 9:23 AM
#117

#113 ff "Samma nyheter i propagandaformat har fått fäste i Sveriges Radios sändningar som annars bara kan ses i av det Muslimska brödraskapet, Iran och Turkiet kontrollerade mediekanaler", konstaterar även Johan Westerholm på Ledarsidorna.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

De problem som Sveriges Radio med sina olika internationella programformat har blev under förra veckan akuta efter Doku:s med fleras avslöjanden. Samma nyheter i propagandaformat har fått fäste i S...
Cojimar
5/10/22, 7:08 PM
#118

"110 ff Linda Jerneck på Expressens ledarsida köper inte SR:s förklaring- stress och otydliga rutiner som inte följts(!) -om de uppseendeväckande översättningarna av Buschs uttalande. Det borde åligga SR att garantera att det inte rör sig om ren aktivism.

"Det är också oroväckande att det är just i kontroversiella frågor som Sveriges Radio snubblar på orden – utöver Buschs uttalande om påskkravallerna rör tre inslag svensk socialtjänst. Alltså den myndighet som enligt Myndigheten för psykologiskt försvar är utsatt för en internationell desinformationskampanj från våldbejakande islamister.

Det finns många aktörer som kan ha intresse av att påverka svensk public service – inte minst inslag som inte är på svenska, och därför inte granskas lika hårt."---

"Sveriges Radio måste göra en fullständig genomlysning av Ekot Radio Sweden. Alla publiceringar åtminstone tre år tillbaka i tiden borde granskas för att se om det finns en systematik i vilka fel som begåtts.

Det är både valår och krig i Europa. Sveriges Radio måste förvalta och förtjäna lyssnarnas tillit."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Att public service spridit felaktigheter som eldar på polariseringen i samhället är en rejäl skandal, som inte räddas av en intern snabb-utredning.
  • Redigerat 5/10/22, 7:09 PM av Cojimar
Annons:
Cojimar
5/11/22, 1:20 PM
#119

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Länder som inte är demokratier har inte en mediebransch som är fri, en som inte kontrolleras av staten. Det är därför det blir ett smått absurt påstående från Sveriges Televisions många chefer när de i debatten vill göra gällande att just SVT och SR är någon slags demokratisk garant när det är precis tvärtom. 
Cojimar
5/15/22, 9:12 AM
#120

Johan Westerholm på Ledarsidorna har läst Aron Flams och Jens Ganmans nyutkomna ”Älskade Public Service”, och förskräckts. Han sammanfattar:

"Flams och Ganmans ”Älskade Public Service”är ett viktigt bidrag till förståelsen av Public Service. Boken har fler förtjänster och användningsområden. Den fungerar som såväl folkbildnings-, upplysnings- samt referensmaterial. Och inte minst:

En insikt att det inte är så illa som vi tror. Det är väsentligt värre.

*I mitt eget fall har jag fått en ökad förståelse som gick över till den slutliga insikten att dagens Public Service sannolikt är bortom all räddning. Skall något av detta nödvändigtvis räddas måste dagens organisation rivas upp med rötterna, organisationen tömmas på huvuddelen av de anställda samt den fysiska infrastrukturen, byggnaderna på Gärdet i Stockholm, rivas.

I sin helhet jämnas med marken."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Författar- och satirikerduon Aron Flam och Jens Ganman har publicerat något som kan kallas för en kombinerad granskning och opinionsbildande bok i form av "Älskade Public Service". Jag visste, elle...
Cojimar
5/23/22, 8:52 AM
#121

#110 ff Om ansvariga på/för Sveriges Radio trott att debatten om felöversättningarna på utlandsredaktionerna nu kan läggas till handlingarna så tas de ur den villfarelsen av Expressens ledarsida idag:

"Samtidigt som Myndigheten för psykologiskt försvar varnade för att svensk socialtjänst utsätts för en desinformationskampanj i arabiska medier brast alltså den kanal som ska stå för korrekt, opartisk bevakning på arabiska i Sverige. Den redaktion som skulle vara motmedlet mot fejkade nyheter kan själv ha bidragit till kampanjens spridning. Och det är inte första gången."---

"Sveriges radio måste göra en fullständig genomlysning av Ekot Radio Sweden. Alla publiceringar åtminstone tre år tillbaka i tiden borde granskas.

Kan man inte garantera opartiskhet och kvalitet finns det ingen poäng i att ha public service-redaktioner på minoritetsspråk. Varför ska nyanlända tvingas acceptera undermålig journalistik, som aldrig hade publicerats på svenska?"


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Radio Swedens felöversättningar är en enorm skandal – men de ansvariga cheferna slingrar sig. Varför ska kraven vara lägre på nyanländas nyheter?
  • Redigerat 5/23/22, 8:53 AM av Cojimar
Cojimar
5/24/22, 9:11 AM
#122

#121 En debattartikel från SR-koncernen om att de vill spela roll mot desinformation har kommit, samtidigt som desinformationen inom public service är uppe till diskussion.

Ledarsidornas Johan Westerholm kommenterar:

"Ett av Public Service-företagen, Utbildningsradion, menar att de är väl skickade att ta fram verktyg för att möta desinformation i det nya medieklimat som växer fram. Men det visar sig att just public service- företagen är de företag som på senare tid spridit den i särklass allvarligaste desinformationen med skattebetalarnas medel."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ett av Public Service-företagen, Utbildningsradion, menar att de är väl skickade att ta fram verktyg för att möta desinformation i det nya medieklimat som växer fram. Men det visar sig att just pub...
[Toxin]
5/24/22, 10:12 PM
#123

Aron och Jens gästar Navid. Public Service står på agendan.

Cojimar
5/24/22, 10:17 PM
#124

#123 Den pratstunden verkar inbjudande!


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[Toxin]
5/24/22, 10:23 PM
#125

#124 Väl värd att lyssna på.

Annons:
Cojimar
5/25/22, 10:30 AM
#126

Guldbaggebelönad dokumentär ifrågasätts- (hur) fungerar faktagranskningen på SVT?

Del 1: https://kvartal.se/artiklar/hjaltar-i-prisad-svt-dokumentar-stal-barn/

Del 2: https://kvartal.se/artiklar/fejkade-scenerna-i-guldbaggebelonade-dokumentaren/


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I den andra delen av Kvartals granskning visar vi att Sabayas regissör Hogir Hirori har fabricerat flera scener i filmen.
  • Redigerat 5/25/22, 10:34 AM av Cojimar
[Toxin]
5/25/22, 11:54 AM
#127

CNN, hur många anställda har de?
Hur många anställda har Public Service?

Cojimar
5/25/22, 12:01 PM
#128

#127 Tar det som en retorisk fråga. I det senare alternativet svarar jag "många". 😉


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[Toxin]
5/25/22, 12:08 PM
#129

#128 Enligt uppgift har PS fler anställda. En tankeställare.

  • Redigerat 5/25/22, 12:18 PM av [Toxin]
Cojimar
5/25/22, 12:12 PM
#130

#129 Ja, jag anade nog det.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[Toxin]
5/25/22, 12:17 PM
#131

#130 Galet ändå.

Cojimar
5/25/22, 12:24 PM
#132

#131 Ja, det är en stat i staten.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Annons:
Cojimar
5/26/22, 9:04 AM
#133

#126 "Den här gången räcker det inte med att SVT gör en egen utredning där de landar i att ledningen inte begått några fel", skriver Kvartals kulturredaktör Ola Wong angående ärendet med Sabaya, dokumentären som blev en spelfilm.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

”Sabaya” har fått 2,6 miljoner kronor från Filminstitutet och många tunga priser – klarar branschen att skilja på fakta och fiktion?
Cojimar
5/29/22, 9:06 AM
#134

#126 ff Blir Kvartals avslöjande om brister i verklighetsförankringen i den uppmärksammade SVT-dokumentären en väckarklocka? Hoppas kan man ju alltid! Expressens tillträdande kulturchef Victor Malm ser gärna en mer kritisk förhållning visavi dukumentärer:

*I början av veckan skrev Expressens Gunilla Brodrej att det starkt positiva mottagandet av ”Sabaya” varit naivt, och jag blir alltmer övertygad om att det gäller för vår kulturs generella inställning till dokumentärt berättande, särskilt i bildform. Immunförsvaret är svagare än det mot text: Kvartals granskning tas emot med rimligare försiktighet än någonsin ”Sabaya.”---

"Kvartal har rest frågor som SVT Dokumentär och Hogir Hirori måste svara på – snarast – men de är på inget sätt ensamma om att ibland fastna i diverse verklighetsproblem. Tvärtom snackar vi om ett designfel i en kultur som har en glupande hunger efter sanna, rafflande berättelser. Försöken att stilla den måste mötas med större misstänksamhet. Ett mer systematiskt tvivel."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Victor Malm om Kvartals granskning av ”Sabaya” och kulturens problem med verkligheten.
Cojimar
6/13/22, 11:51 AM
#135

Jens Ganman har läst en rapport som många hänvisat till men kanske inte fullt så många läst.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Johannes Bjerling, oberoende forskare och upphovsman till antologin om SR:s och SVT:s betydelse för "demokratin" bekräftar att tidpunkten för publicering inte var en slump.
[Toxin]
6/13/22, 12:15 PM
#136

#135 Ja, vad säger man?

Cojimar
6/13/22, 12:28 PM
#137

#136 "Go´morron Sverige dingelingeding"? 🥱


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Här kommer ännu en klassiker. Vinjetten till Go´morron Sverige med Lennart Hyland från 1978
Cojimar
6/15/22, 10:52 AM
#138

#123 Ganman och Flam rör om i grytan. 😁


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Debatten spårar ur: ”Du är avlönad av public service”
Cojimar
6/15/22, 10:56 AM
#139

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Här kan du läsa den oredigerade mailväxlingen mellan mig och Johannes Bjerling på Göteborgs universitet.
Annons:
[Toxin]
6/15/22, 2:36 PM
#140

#138 Det är ju precis det här som är problematiken med PS.

Cojimar
6/15/22, 2:49 PM
#141

J#140 a, det var en handgriplig illustration och välplacerad rökare i vänsterkrysset.😊


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

kamera0710
6/15/22, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Lite oväntad reaktion från en Medarbetare på marknadsliberala Timbro.

https://twitter.com/JohanssonHeino/status/1536958803337482244

[Toxin]
6/15/22, 4:49 PM
#143

#141 ”Det största haveriet med debatten om Public Service i P1 med Jens Ganman är inte Ganman. Det är det urusla formatet och den knappa tidslängden. Hur tror de att ett så komplext ämne kan debatteras på 10 minuter. De hinner knappt säga hej och sen är det slut på tid.”

Navid Modiri, med tanke på dagens ”tumult” i P1.

Cojimar
6/15/22, 4:53 PM
#144

#138 Från tråden "Vänstervridet Public Service" på Politik iFokus. Inlägget är från 2018, men det visar väl synen på programledarskapet inom koncernen. Primärkälla TT:

"En programledare blir ju en förlängd röst för kanalen så det är klart att det är något vi tar på allvar, säger Elin Andersson, ansvarig utgivare för programmet, till "Medierna-"---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

UR har beslutat att lägga ner programserien "Fakta eller feeling" sedan en av programledarna tagit ställning mot Sverigedemokraterna i SVT:s "Opinion live",
[Toxin]
6/17/22, 9:36 AM
#145

""TUMULT" när Jens Veganman gästar P1-morgon i studion. Ännu sämre stämning blir det när Jens tar upp att han är ensam mot två som tackar Public service för sin ekonomiska trygghet. + FÖRSAMTAL MED PRODUCENTPONTUS PÅ P1 och programledaren Elias Wahlberg. "

Cojimar
6/17/22, 1:10 PM
#146

Mobbning och dålig stämning på Ekoredaktionen?


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Enligt en kartläggning av ”Mediepodden” har flera tyngre medarbetare har lämnat Ekot under det senaste året. Samtidigt kommer vittnesmål inifrån arbetsplatsen.
Annons:
Cojimar
6/18/22, 11:29 PM
#147

#138 ff Ganman summerar.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Efterspelet till "tumult"-sändningen. Mitt brev till Sveriges Radios chefer. En lyckad Dekonstruktiv Kritik-inspelning. Därför är Ove Joanson för Public Service.
Fornöga
8/6/22, 8:13 AM
#148

Henrik Jönsson tar i en YT-video upp "Problemet Public Service- om vinklade val och utgångspunkter." Jönsson inleder:

"Public Service ansätts av allt hårdare kritik – från allt fler håll.

Innebär detta ett hot mot den svenska demokratin, eller är det ett legitimt tillnyktrande gällande en dysfunktionell medieinstitution? Meningarna går isär, beroende på om du frågar högern eller vänstern.

Vad ÄR egentligen public service, och vad kritiseras man för? Innebär den tilltagande kritiken verkligen ett hot mot demokratin? Och vad händer med ett samhälle som domineras av skattefinansierad media?"

Innehållsförteckning:

00:00 - Intro

  • 01:39 - Problemet Public service

  • 07:33 - Obevakade vinklar

  • 10:03 - Världsnaturfondens envälde

  • 11:39 - Babels radiotorn

  • 14:57 - Ryska krokodiltårar

  • 17:24 - DN and SR at war

  • 21:03 - Nio miljarder skäl att kritisera

23:16 - Outro


Re:tired.

Public Service ansätts av allt hårdare kritik – från allt fler håll. Innebär detta ett hot mot den svenska demokratin, eller är det ett legitimt tillnyktrand...
  • Redigerat 8/6/22, 8:14 AM av Fornöga
Fornöga
8/10/22, 7:44 PM
#149

En anställd på Sveriges Radios romska redaktion deltog i maj i en diskussion där man diskuterade att öppna en romani Kris-förhandling i samband med att en ung kvinna ofredats. När han och hans chef konfronterades med uppgifterna såg de inget fel i handlandet, men nu har de båda svängt och gör varsin pudel. Expressen skriver:

#110 ff "Sveriges Radios minoritetsredaktioner har tidigare i år hamnat i blåsväder. I maj kunde DN avslöja att KD-ledaren Ebba Buschs uttalande om ”hundra skadade islamister” översattes till ”hundra skadade muslimer” av Sveriges Radios arabiska redaktion."---

Sveriges Radios Ella Petersson, kanalansvarig P2 och Minoritetsspråk, skriver i ett mejl att företaget har ”löpande samtal” om regler och publicistik på alla redaktioner."---


Re:tired.

Sveriges Radio-journalisten Adam Szoppe deltog i ett möte efter rykten om att en ung kvinna ofredats.
H
8/11/22, 11:07 AM
#150

#149 Ett multikulturellt samhälle.

Fornöga
8/11/22, 11:18 AM
#151

Graverande ärende på ärende travas på hög - hur länge kan Cilla Benkö sitta kvar? Valutgången kanske blir avgörande i den frågan…🤔


Re:tired.

Allvarliga missar har begåtts på Sveriges Radio. Men den största säkerhetsrisken är att Cilla Benkö vägrar erkänna dem.
  • Redigerat 8/11/22, 11:19 AM av Fornöga
H
8/11/22, 11:20 AM
#152

#151 Personlig gissning:
Hon får ta en timeout och kommer sedan att få en annan tjänst på någon myndighet.

  • Redigerat 8/11/22, 11:21 AM av Hayabusa
Fornöga
8/11/22, 11:28 AM
#153

#152 Inte otänkbart. Hoppas dock att hon inte inte dyker upp som utredare av Sveriges Radios framtid… 🙄


Re:tired.

Annons:
H
8/11/22, 11:36 AM
#154

#153 Det finns 458 st att välja mellan.
Exempelvis:
Postverkets avvecklingsorganisation

Fornöga
8/11/22, 11:39 AM
#155

#154 😁


Re:tired.

H
8/12/22, 7:20 AM
#156

”I en film som SVT publicerade på Facebook på fredagen klagar en kvinna på sin köksmixer som hon tycker gör lika mycket oväsen ”som ett kärnkraftverk”.”

https://nyheteridag.se/svt-efter-kritik-mot-karnkraftsfilm-hennes-egna-ganska-forvirrade-tankar/

I en film som SVT publicerade på Facebook på fredagen klagar en kvinna på sin köksmixer som hon tycker gör lika mycket oväsen "som ett kärnkraftverk". – Som ett kärnkraftverk. Fatta att man inte vi...
Fornöga
8/12/22, 7:26 AM
#157

#156 Från länken: "Den är tänkt att med underfundig humor väcka intresse för nyhetsämnen som intresserar unga” skriver SVT:s Twitterkonto"

Tidigare på torsdagen fanns den här ledaren att ta del av i GP- timingen kunde knappast ha varit bättre…


Re:tired.

Unga väljare är inte korkade och behöver därför inte politikbevakning som utförs av kändisar och komiker. Med valrörelse följer också olika mediesatsningar på
  • Redigerat 8/12/22, 7:27 AM av Fornöga
Fornöga
8/12/22, 6:11 PM
#158

SVT lät efter bilmordet på Hisingen av sina anställda på den romska nyhetsredaktionen lägga fram en partsinlaga om romernas situation i Sverige istället för att med hans hjälp försöka bringa klarhet om vad som kan ha utlöst det aktuella dådet.


Re:tired.

Två romer hedersmördade nyligen sin egen mor i Göteborg – och Sveriges public service anstränger sig för att relativisera det.
Fornöga
8/13/22, 8:37 AM
#159

Löwenmark kommenterar även situationen på Sveriges Radios minoritetsredaktioner på ledarplats i Expressen.

"Radio Romano reportrar hävdade att Expressens journalistik sannolikt bidrar till ytterligare utanförskap, diskriminering och att den kan vara skadlig för den romska kulturen.

Likaså ansåg reportrarna att det var fel att blanda in romani kris trots att fenomenet tydligt fanns med i bakgrunden och på så sätt sannolikt bidragit till den utbredda uppfattningen om att kvinnan och hennes nya pojkvän agerat förkastligt.

Det är rent häpnadsväckande att lyssna på inslaget. Två public service-journalister tycker alltså att det är fel att rapportera om ett mord med utgångspunkt i vad som är sant och relevant. Inte en enda gång intar heller reportrarna kvinnans, den skadade mannen eller deras anhörigas perspektiv. Mordet kallas för en ”incident.”---

Som utomstående betraktare är man böjd att instämma. Flera av redaktionerna verkar fungera som aktivistceller istället för att vara arbetsplats för seriösa nyhetsjournalister.


Re:tired.

Sveriges Radios uppdrag är att ägna sig åt oberoende journalistik – inte att agera aktivistiskt i målgruppernas namn.
  • Redigerat 8/13/22, 8:38 AM av Fornöga
H
8/13/22, 9:11 AM
#160

#159 Man borde bli förvånad och bestört, men personligen är jag luttrad.
Det enda som är positivt är att någon (allt fler) som Löwenmark gräver upp detta och visar vad som sker.

Annons:
Fornöga
8/13/22, 9:21 AM
#161

#160 Ja, mycket har hänt i opinionen sedan Jimmy Åkesson fick nog av P3-kotteriet- idag ifrågasätts hela koncernen öppet från olika håll.

"– Jag tycker att man driver en politisk agenda och är en förlängning av det vänsterliberala etablissemanget som dominerar västvärlden. Man lyfter bara det perspektivet och hånar de som inte tillhör det där, säger Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson efter intervjun till P3 Nyheter."---

"– Jag tycker att public service fyller en oerhört viktig funktion. Uppdraget bör handla mer om att bygga sammanhållning, bygga kulturarvet och fokusera på den lokala nyhetsbevakningen. Det tycker jag att public service är väldigt bra på och därför borde de stärkas på de områdena. Men det är viktigt också att det finns en politisk neutralitet i det och jag tycker inte att P3 lever upp till det", sade Åkesson för fyra år sedan, den gången om en gren i koncernen.

Idag talas det oinlindat om aktivism inom koncernen i flera olika "celler".


Re:tired.

När Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson blev intervjuad av Morgonpasset i P3 inledde han intervjun med att säga "om jag vore chef skulle jag ...
  • Redigerat 8/13/22, 9:21 AM av Fornöga
H
8/13/22, 9:52 AM
#162

#161 Min mening är att PS i grund och botten är bra, t om nödvändigt. MEN - däremot bör vi kunna diskutera och ta upp problem som finns inom PS.

H
8/13/22, 9:57 AM
#163

”Hade det varit vita svenska ungdomar som misshandlat transkvinnan under Pride, då hade vänstern och alla svenska medier skapat världens ramaskri. Men nu var det ortenkids som misshandlade henne så uppenbarligen borde vi tiga som vi alltid gör, skriver Luai Ahmed.”

Har PS rapporterat om detta?

Fornöga
8/13/22, 10:08 AM
#164

#163 Ahmed har absolut en poäng där.

Nej, jag har inte sett någon rapportering, allra minst under sådana rubriker som det hade fått med en annan typ av gärningsmän.


Re:tired.

Hade det varit vita svenska ungdomar som misshandlat transkvinnan under Pride, då hade vänstern och alla svenska medier skapat världens ramaskri. Men nu var det ortenkids som misshandlade henne så uppenbarligen borde vi tiga som vi alltid gör, skriver Luai Ahmed.
Fornöga
8/14/22, 9:49 AM
#165

#163 ff (OT) Dan Korn ger sig in på ett förklaringsförsök i en ledare i Bulletin som än så länge inte är prenumerantreserverad).


Re:tired.

När invandrarungdomar överfaller en transperson tiger medierna, men om ungdomarna hade haft svenskt ursprung kan man tänka sig jätterubrikerna, konstaterade Luai Ahmed i fredagens Bulletin. Vad beror detta på? En nyutkommen bok ger svar på den frågan.
  • Redigerat 8/14/22, 9:49 AM av Fornöga
Fornöga
8/14/22, 10:06 AM
#166

#165 Den diskussionen lever vidare här.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
H
8/14/22, 11:06 AM
#167

I händelse av krig vill Public Service inte lyda regeringen.

https://kvartal.se/artiklar/public-service-vagrar-lyda-regeringen-i-handelse-av-krig/

Att vara konsekvensneutral eller inte, det är frågan.
Annons:
Fornöga
4/18/23, 12:43 PM
#168

"Sveriges Radio slutar twittra. Samtliga konton inaktiveras – eller raderas," skriver Expressen. Beslutet kom efter att Twitter försett svensk public service med en markering som ”offentligt finansierade” medier.

"Märkningen innebär att en liten symbol dykt upp under kontots namn som förtydligar att mediet i fråga tar emot licenspengar, individuella bidrag, offentlig finansiering eller kommersiell finansiering."---

Tydligen ett känsligt ämne för koncernen.


Re:tired.

Sveriges Radio slutar twittra. Samtliga konton inaktiveras – eller raderas. ”Vi tror att det på sikt kan påverka företagets kapacitet att hantera exempelvis falska konton, bottar och desinformation, men också hat och hot”, skriver Christian Gillinger, ansvarig för sociala medier, på Sveriges Radio-bloggen.
H
4/18/23, 1:13 PM
#169

#168 Märkligt, kan jag tycka.

Fornöga
4/18/23, 2:01 PM
#170

#169 Ja, det verkar kitsligt! Kanske hade de egentligen förtjänat beteckningen ”government-funded media” (åtminstone under den föregående regeringens tid).


Re:tired.

  • Redigerat 4/18/23, 2:02 PM av Fornöga
Fornöga
4/20/23, 5:51 PM
#171

#168 ff Bitte Assarmo på DGS gör samma bedömning: "Det är uppenbart att Sveriges Radios beslut i grund och botten handlar om att Twitter på senare tid börjat märka konton som tillhör Sveriges Radio, och även andra public service-företag som BBC, som ”offentligt finansierade”. Detta är naturligtvis helt korrekt, för vad är public service om inte offentligt finansierat?

Men detta går förstås äran förnär hos de ansvariga för Sveriges Radio eftersom de desperat försöker upprätthålla myten att de står för sig själva och är oberoende och opartiska. Därför svänger de ihop den här historien, full av hål, om orsakerna till att de lämnat Twitter när allt egentligen bara handlar om att de blivit purkna över att de tvingas stå för att de är sponsrade av statliga pengar,"skriver hon.

Och som hon också konstaterar: "Twitter har aldrig haft den betydelse som Sveriges Radio nu antyder. När Gillinger, som är ansvarig för sociala medier, hänvisar till att endast sju procent av svenska folket använder Twitter dagligen är det visserligen sant – men det var lika sant för ett år sen, för tre år sen, för åtta år sen. Siffran har varit relativt konstant de senaste tio åren."---

"Det har inte hindrat Sveriges Radio från att skapa en bild av att Twitter varit representativt för folkviljan, och det finns åtskilliga exempel på hur de rapporterat om så kallade ”twitterstormar”. Trots att en twitterstorm knappt är en vindpust, och går majoriteten av medborgarna spårlöst förbi, skapar Sveriges Radio gärna nyheter av dem – i alla fall när det gynnat deras egen agenda."---


Re:tired.

Sveriges Radio lämnar Twitter eftersom Twitter, enligt Christian Gillinger, "fått minskad betydelse". Men det är lögn. Twitter har aldrig haft den betydelse som Sveriges Radio nu antyder. När Gillinger, som är ansvarig för sociala medier, hänvisar till att endast sju procent av svenska folket använder Twitter dagligen är det visserligen sant - men det var…
Fornöga
4/21/23, 12:51 PM
#172

#168 ff Sverige Radios beslut att lämna twittrandet har "som av en händelse" fått efterföljare inom Socialdemokratin. Bland annat skall partiets mest frekventa twittrare skära ner på sin verksamhet där, vilket inte direkt oväntat beklagas från chefsideologihåll... 🤔


Re:tired.

Annika Strandhälls beslut att dra ned på sin aktivitet på Twitter innebär ett "större demokratiskt problem" menar Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg, som anklagar den borgerliga hö...
Fornöga
4/22/23, 8:31 AM
#173

#168 ff Henrik Jönsson tar i veckovideon upp SR:s twitterbeslut under rubriken "Twitter och statsmedia", och där även SVT får en släng av sleven.
Introtexten lyder:

"Sveriges Radio lämnar Twitter – som samtidigt märker public servicebolagen som “offentligt finansierade”. Ett strategiskt sammanträffande på grund av Twitters minskade betydelse – eller ett problematiskt tecken på att de offentliga medierna vill undslippa sina kritiker?

Meningarna går isär – som förtroendet för public service.

Dessa frågor tar jag upp i veckans video om “TWITTER och STATS-MEDIA”.
(00:00 - Intro)

01:35 - Twitter och stats-media
10:21 - Kejsarens nya avgift
15:20 - Strukturell partiskhet
(22:07 - Outro)


Re:tired.

Sveriges Radio lämnar Twitter – som samtidigt märker public servicebolagen som “offentligt finansierade”. Ett strategiskt sammanträffande på grund av Twitter...
  • Redigerat 4/22/23, 8:31 AM av Fornöga
Fornöga
4/22/23, 9:36 AM
#174

#168 Kommer SR tillbaka nu? 😉


Re:tired.

Twitter tvärvänder. Enligt en granskning av nyhetsbyrån AFP har bolaget nu helt slopat de kritiserade stämplarna ”statsanknutet” och ”statsfinansierat”, som flera mediebolags Twitterkonton märkts med på sistone.
Annons:
Fornöga
4/25/23, 2:54 PM
#175

#173 Henrik Jönsson reagerar på Expressen debatt över ett antal händelser inom Public Service, och ser det som utslag från koncernerna av att inte kunna se på omvärlden ur annat än vänsterperspektiv.

"Under den gångna veckan har public service hunnit avkräva Spotify ansvar för att folk lyssnar för lite på kvinnliga artister, ifrågasätta matjättarna för vad man upplever vara bristande ramadanreklam – och låtit en redaktionell journalist korrigera en intervjuad politikers åsikt om vänstertidningen Dagens ETC.

Denna trojka av polariserande prioriteringar följdes sedan av att Sveriges Radio avslutade sin närvaro på nätplattformen Twitter – bland annat med hänvisning till ”turbulens” och ”minskad betydelse.”---

"Att SVT:S klimatreporter Erika Bjerström helt nyligen valde att bemöta en meningsmotståndares argument genom att ifrågasätta hans hudfärg, ålder och kön (vit, medelålders man) är ett nästan övertydligt exempel på denna omedvetna strukturella partiskhet. "---

"Högerblockets åsikter, som att musikaliska preferenser är en privatsak, att företagen själva vet bäst hur de marknadsför sig, och att identitetspolitik är ett dåligt sätt att bemöta argument blir ur det strukturellt partiska vänsterperspektivet obegripliga – vilket gör public service-bolagen oförmögna att förstå och återge dem korrekt.

På grund av detta reduceras även legitim problematisering av public service till ”kulturkrig”, där motståndarna förlöjligas som antingen okunniga, illvilliga eller direkt odemokratiska.

Att de offentligt finansierade medier som ofta påstår sig vara själva garanten för det öppna samtalet isolerar sig och stänger ner sina kommentarsfält och konton på en av de få arenor där högerns och vänsterns åsikter faktiskt möts innebär således inte att man värnar det demokratiska samtalet – utan att man förstärker och permanentar en polarisering som faktiskt försvårar det."


Re:tired.

Public service strukturellt partiska vänsterperspektiv gör att de inte förstår andra sätt att se på världen. Nu isolerar sig dessutom Sveriges Radio genom att lämna Twitter. Det förstärker och permanentar polariseringen, skriver debattören Henrik Jönsson.
  • Redigerat 4/25/23, 2:55 PM av Fornöga
Fornöga
5/9/23, 10:57 AM
#176

#168 ff Intressant att läsa hur Anna Dahlberg i Expressen redan 2014 noterade Public Service beroende av Twitter:

"Lägg till detta framväxten av sociala medier som Facebook och Twitter och vi får ett helt nytt medialt kretslopp. Likasinnade samlas kring alternativa debattscener. Man läser, gillar och delar samma grejer och får följaktligen sina egna föreställningar bekräftade."---

"Public service fungerar dessutom ibland självt som ett eko av den polariserade debatten genom att lyfta fram Twitterstormar som stora nyheter."---


Re:tired.

Det nya medielandskapet har gjort det lättare än någonsin att leva i en ekokammare som bara bekräftar den egna världsbilden. USA visar faran med en sådan utveckling.
Fornöga
7/8/23, 10:07 AM
#177

Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: