Annons:
Etikettsamhället
Läst 563 ggr
[Göstage]
2018-10-31 17:50

Trick or treat - Halloween eller Allhelgona?

Vilket väljer du?

Annons:
[Göstage]
2018-10-31 17:51
#1

Bitte Assarmo, chefredaktör för Katolskt Magasin, ger på SVT Opinion Halloween åtminstone en del av skulden för vad hon upplever som en förvandling av en värdig minnesstund på kyrkogårdarna  till ett glättigt event med lekande barn  och entreprenörer som säljer korv och annat vid kyrkogårdsporten. Förmodar att hennes intryck är från någon kyrkogård i en större stad.

Har själv inte besökt "min" kyrkogård på länge, men någon annan kanske kan ge sin åsikt kring om Assarmos intryck stämmer eller ej.

Källa:

https://www.svt.se/opinion/assarmo-kyrkogarden-ar-inte-en-lekplats-for-dina-barn

Valde hursomhelst Allhelgonahelgen.

Carmarino
2018-10-31 18:21
#2

Har inte varit på någon kyrkogård på Allhelgona på några år, men senast jag var där så såg jag inga barn som lekte. Däremot har kyrkan själv haft en "bod" vid in-/utgången där de sålde kaffe och bulle (har jag för mig) de senaste åren jag var där. Tror dock inte de sålde någon varm korv. Tyckte inte det var särskilt högljutt där, utan folk drack sitt kaffe under lite stilla småprat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2018-11-01 08:20
#3

Jag sjunger i vår kyrkokör och det gör vi varje Allhelgona. Har inte sett till något spektakel kring detta. Fast jag bor ju på landsbygden och inte någon större stad.

[Göstage]
2018-11-01 21:10
#4

#1 Får nog ge Assarmo rätt ändå - det här står i vår lokaltidning idag om kommunens kyrkogårdar inför lördagen:

[VSK]
2018-11-02 06:40
#5

#4

Det där med korvgrillning, saft och bulle har blivit en fluga. 

Snacka om respektlöst samhälle vi har fått.

[Jimmy.L]
2018-11-02 07:41
#6

Visst kaffe eller värmande dryck är okej när det är kyligt kan man ju sälja till besökarna men korv och honung?

Annons:
[Göstage]
2018-11-02 07:48
#7

Kanske håller Halloween, Allhelgona och Dia de muertos på att smälta samman till något slags "event"? De "firas" ju redan vid samma tid på året. Kommer man att klä ut sig och äta och dricka på kyrkogårdarna i framtiden? Inget känns längre otänkbart…

[Jimmy.L]
2018-11-02 07:54
#8

Assyr/syrianer äter ju påskmat vid gravarna.

[Göstage]
2018-11-02 08:05
#9

Ja, förutsättningar för en framtida smältdegel finns ju på olika håll. Kanske kommer framtida generationer ha en mindre "sträng" syn på döden och de döda? 

Försvinner begravningarna  och ersätts av årliga kollektiva mässor och karnevaler?

http://www.hn.se/åsikter/krönikor/färre-tar-sig-tid-att-gå-på-begravning-1.5230129

[Göstage]
2018-11-03 10:10
#10

Prästen i Svenska kyrkan Sara Wrige är en som inte verkar ha något emot Halloweenklädda ungar som leker  på kyrkogården. 

"Jag gillar när nytt och gammalt blandas, när det som man först inte tänker passar in ändå kan blandas med det vanliga och traditionella. Som när jag har sett utklädda barn besöka kyrkogården i allhelgonatid. De kanske kommer in i kyrkan som spiderman eller spöke. De kommer tillsammans med sina föräldrar för att tända ett ljus. Sen ger de sig ut för att ringa på dörrar med spindlar och pumpor på."---

"Våra allhelgona-traditioner och de relativt nyligen importerade halloween-vanorna samexisterar under veckan i månadsskiftet oktober-november. Och jag vet att inte alla gillar Halloween. Ibland hörs röster om att det är för läskigt, att barn blir rädda eller att vuxna tycker att det är obehagligt. Det är viktigt att vi är varsamma om varandra. Det kan lika gärna vara superhjältar som läskiga gubbar. Oftast är det väl heller inte så mycket bus eller skrämsel, utan glada och fnittriga barn som ringer på ytterdörren och ber om godis. För det är väl det de gör, ber om godis, snarare än skräms?"---

http://www.gp.se/livsstil/sara-wrige-jag-gillar-när-nytt-och-gammalt-blandas-1.10308496

[Göstage]
2020-10-09 09:39
#11

FHM har nu uttalat sig om Halloweenaktiviter i coronatider. Svaret skiljer sig inte från andra i liknande sammanhang:

"Under en pressträff frågade Aftonbladets reporter stadsepidemiologen Anders Tegnell vad för budskap han har till familjer och barn som brukar gå bus eller godis under halloween. Och precis som vid andra sociala aktiviteter gäller det att hålla distans.

– Det gäller att tänka på att vi lever ett annorlunda liv nu. Det är viktigt att hålla avstånd och se till att man inte kommer i nära kontakt, framför allt inte med personer som man inte brukar träffa annars.---

https://www.aftonbladet.se/family/a/OQnKRE/bus-eller-godis--nar-ska-man-ga

Egentligen skulle inte myndigheterna behöva uttala sig ens, föräldrarna bör ju kunna ta sitt ansvar i det fallet.

[Jimmy.L]
2020-10-10 06:50
#12

#11: – Jag är tveksam till om man ska gå bus eller godis. Vi vet att det kan vara en kontaktsmitta. Man kan möjligtvis gå bus eller godis till folk man redan känner, som man är i samma klass som, men inte till ett stort antal individer som man inte känner. Man får försöka hitta och anpassa så att det blir innehåll för barnen men att man gör det smittsäkert, säger Karin Tegmark Wisell, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7571699

[Göstage]
2020-10-10 07:20
#13

Här brukar det inte vara några godisjägare "vanliga" år heller, och jag hoppas att de uteblir även detta år. Jag kommer i alla fall inte att öppna dörren, med risk för repressalier…😉

Annons:
[Göstage]
2020-10-28 10:39
#14

"SL uppmanar till att tända ljus för avlidna hemma i år istället för att besöka kyrkogården, alternativt ta sig till begravningsplatser innan helgen", skriver Aftonbladet direkt.🤔

https://sl.se/aktuellt/nyheter/allhelgona-2020/

Mer om Allhelgonahelgen 2020

  • Redigerat 2020-10-28 10:42 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-10-28 10:46
#15

#14: Det kommer få att göra.

[VSK]
2020-10-28 10:52
#16

#15:

Speciellt då "endast" 0.16% av de som smittats avlidit (jorden runt). Ungefär i paritet med en jobbig influensa mao.

[Göstage]
2020-10-28 10:52
#17

#15 Det hela känns lite diskriminerande mot dem som är hänvisade till att åka kollektivt, och det är nog rätt många i det här fallet- om man inte skall tolka SL:s formulering "vi måste tänka lite annorlunda för att det inte ska bli för många som reser till begravningsplatserna samtidigt" som en uppmaning till alla, oavsett hur man förflyttar sig (med undantag för till fots…)

  • Redigerat 2020-10-28 10:55 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-10-28 11:03
#18

#17: Jo, samtidigt uppmanar man folk att inte ta bilen till Skogskyrkogården och hänvisar till tuben eller buss.

[VSK]
2020-10-28 11:05
#19

Minns inte exakt vad det står bak på våra stadsbussar (reklamplatsen) men nånting liknande: Ta hellre bilen än bussen, så de som måste åka kollektivt inte behöver trängas (nåt sånt står det).

Är ju oftast från bilen man ser denna reklamskylt kan jag tänka mig, men det kanske får en och annan bilförare att "ta bilen en extra gång" istället.

[Jimmy.L]
2020-10-28 11:23
#20

#19: SL i Stockholm uppmanar till att gå, cykla eller andra färdmedel om man kan.

Annons:
[Göstage]
2020-10-28 13:21
#21

Smittskyddsläkaren i Göteborg är skeptisk till alltför vidlyftigt Halloweenfirande i år:

"I år infaller Allhelgonaafton och Halloween på samma dag, lördagen den 31 oktober. Hela veckan har skolelever i Göteborg höstlov, och många passar på att träffa när och kära.

– Jag tycker man ska vänta med stora familjekalas tills detta är över. Det är inte tid för det nu, säger smittskyddsläkare Leif Dotevall.

De senaste åren har traditionen med bus eller godis blivit en självklarhet för många barn i Göteborg. Men just i år tycker Leif Dotevall inte att man ska knacka dörr i onödan.

– Man ska undvika att träffas om det inte är nödvändigt. Speciellt när det gäller personer man inte träffar annars. Det är särskilt viktigt för riskgrupperna. Respektera de som är 70 plus och håll avstånd, säger Leif Dotevall."---

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/leif-dotevalls-rad-infor-halloween/reptjt!7DEpfLtSCvUeXVKojiwGw/

  • Redigerat 2020-10-28 13:21 av [Göstage]
Denna kommentar har tagits bort.
[Göstage]
2020-10-29 19:26
#23

"Flera stora fester och halloween-rejv med hundratals föväntade deltagare planeras hållas i Stockholm under allhelgonahelgen.

Det visar P4 Stockholms genomgång av evenemang som annonserats på sociala medier.

"Det här är inte en halloween som man kan fira på det viset", säger stadsepidemiolog Anders Tegnell.

SR

Tyvärr bryr de sig nog inte om vad du säger, Tegnell…😒

[Göstage]
2020-10-30 09:31
#24

#23 Dystra nyheter för små spöken:

"Förra veckan sade statsepidemiolog Anders Tegnell ja till ”bus eller godis”, om det var väl genomtänkt. Nu vänder han och säger blankt nej till halloweenbesök hos grannarna.

– Jag tycker att vi nu har kommit ett snäpp till, säger han."---

https://www.gp.se/nyheter/sverige/tegnells-v%C3%A4ndning-stanna-hemma-p%C3%A5-halloween-1.36315440

[Jimmy.L]
2020-10-31 08:36
#25

Färjorna till Visby och från hörde jag var ganska fullsatta enligt en kompis som åkte dit i början av veckan. Han hade inte åkt om beslutet hade kommit tidigare.

[Göstage]
2020-11-12 12:07
#26

"Personalen på hjärtintensiven i Växjö ordnade en halloweenfest för tre veckor sedan. Efter det spreds coronavirus bland både personal och patienter på sjukhuset, rapporterar P4 Kronoberg."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R99Pj2/corona-spreds-efter-sjukhuspersonalens-halloweenfest

Hur tänkte de här- tänkte de alls? 🤔

[Göstage]
2020-12-11 12:57
#27

#26 Fyra patienter avled på hjärt-IVA efter den tidigare nämnda festen. Regionen har gjort flera utredningar, men man kan inte säga om festen var huvudsaklig orsak till smittan, utan man nöjer sig att anse den som en bakomliggande orsak, att den "med facit i hand var klart olämplig" och att "man lärt sig någonting".

Samtidigt som smittspridningen ökade och sjukhuset gick upp i stabsläge hade personal på hjärtintensiven i Växjö en konferens med efterföljande halloweenfest. Nu har regionen avslutat ett flertal utredningar som gjorts med anledning av smittspridning av covid-19 på bland annat hjärtintensiven – där fyra patienter avled med smittan.
  • Redigerat 2020-12-11 12:57 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2020-12-11 13:00
#28

#27: Jag är orolig inför jul och speciellt nyår.

[Göstage]
2021-01-15 07:46
#29

#26 #27 Festen nu anmäld till IVO.

Efter en uppmärksammad personalfest i höstas på hjärtintensiven i Växjö blev flera patienter smittade av coronaviruset. Nu misstänks ytterligare en äldre kvinna ha blivit smittad
Fornöga
2022-10-24 09:19
#30

Snart dags igen: "Alla helgons dag är en rörlig helgdag. Den firas varje år på den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november. I år är det lördag 5 november. Allhelgonadagen däremot infaller alltid första november, i år är det en tisdag, men den är ingen helgdag i sig. Halloween infaller enligt traditionen alltid den 31 oktober", informerar Expressen.


Re:tired.

LEVA&BO | Alla helgons dag och allhelgonadagen bildar allhelgonahelgen. Men när är det? Och vad gör man? Firar man? Är allhelgona storhelg? Här får du svar!
  • Redigerat 2022-10-24 09:20 av Fornöga
Fornöga
2022-10-28 08:49
#31

I Mexiko avhålls samtidigt "De dödas dag"- verkar som något av en kombination av Halloween och Alla helgons dag.

Tendenserna till ett närmande finns ju i form av grillande med mera vid kyrkogårdarna (#4)…


Re:tired.

Natten mellan 1 och 2 november öppnas himlens portar, och de avlidnas själar besöker de levandes värld. Läs mer om de dödas dag här.
  • Redigerat 2022-10-28 08:54 av Fornöga
Fornöga
2023-04-06 08:23
#32

Hellre påskkärringar som tigger godis än Halloweenmonsterungar som kräver att få det, tycker Jerneck i Expressen.


Re:tired.

Kommer det ingen påskkärring och ringer på min dörr på torsdag blir jag en gnällkärring. Med två kilo godis att äta upp.
Carmarino
2023-04-06 08:32
#33

#32: Håller faktiskt med henne om det. 😊🐣


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2023-04-07 11:50
#34

#32: Håller med henne helt och hållet

Disney-WitchHazel.jpg

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Fornöga
2023-10-28 11:33
#35

Vill man inte ha tiggarbesök på Halloween så skall man släcka alla lampor, tipsar Expressen/Mama. En längre variant av Earth Hour? 😏


Re:tired.

När firar vi halloween 2023 och när går man egentligen bus eller godis? Är det 31 oktober? Mama har talat med experten och tagit reda på vad som gäller.
  • Redigerat 2023-10-28 11:34 av Fornöga
H
2023-10-28 11:41
#36

#35:

”Vill du ha besök – ställ ut en pumpa eller pynta med något annat kusligt så att barnen vet att det är okej att knacka på.”

Fornöga
2023-10-28 12:04
#37

Hade jag varit småbarnsförälder i dessa tider hade jag nog inte vågat att låta barnen äta sådant de fått av okända personer. 🤔


Re:tired.

Fornöga
2023-11-02 16:35
#38

En ett år gammal artikel men aktuell i det här sammanhanget ändå.


Re:tired.

Halloween och Allhelgona – en ny och en lite äldre tradition. För många smälter firandet ihop, men faktum är att båda traditionerna växer, på varsitt håll. Halloween sprids bland de unga, medan det rituella firandet av Alla helgons dag engagerar alla åldrar, och är nu möjligt att till och med göra på distans.
  • Redigerat 2023-11-02 16:36 av Fornöga
Upp till toppen
Annons: