Annons:
Etikettsamhället
Läst 7246 ggr
[Hayabusa]
11/14/18, 5:07 PM

Hur räddar vi miljön?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en osedvanligt varm och lång sommar tog miljöfrågan åter fart. Hur räddar vi miljön? DN har svaret…

Annons:
[Göstage]
12/15/18, 11:25 PM
#1

Klimatmötet i Polen är avslutat.

"Enligt uppgifter till Expressen ville de mindre utvecklade länderna ha starka garantier om stöd från västvärlden. Det har mötts av motstånd från länder som inte är intresserade av att ge finansiering och av länder som vill ge bistånd, men som inte kan på grund av att de står inför ett kommande val.  

Med en regeringskris på hemmaplan hamnar Sverige i den kategorin. Nu har man lovat mindre pengar än vad man tidigare planerat på. – Sverige skulle ha lovat mer pengar vid det här mötet men har inte kunnat på grund av att vi befinner oss i en övergångsregering, sa Isabella Lövins pressekreterare Jakob Lundgren till Expressen tidigare under lördagskvällen. På grund av att Sverige tidigare gett stora klimatbidrag och andra bidrag uppges landet dock ha en trovärdig position under förhandlingarna. 

– Det ger Sverige en möjlighet att förhandla och bygga broar med flera länder. Men det är klart att hade Sverige kunnat lova mer pengar hade det stärkt trovärdigheten ytterligare, vilket vi inte kunde nu, sa Jakob Lundgren vidare."

 https://www.expressen.se/nyheter/klimat/nu-presenterar-fn-nya-klimatavtalet/

Utläses: de rödgröna kunde inte köpa sig inflytande den här gången som de brukar.

[Jimmy.L]
12/16/18, 1:32 PM
#2

Lite OT men kan inte låta bli att posta denna video. 😃

[VSK]
12/16/18, 2:46 PM
#3

😂

[Göstage]
12/17/18, 1:53 PM
#4

#1

För att inte tala om alla smånationer som plötsligt känner risk för indraget underhåll. Som det heter från svenskt håll: "Men det är klart att hade Sverige kunnat lova mer pengar hade det stärkt trovärdigheten ytterligare." No cash, no credibilty…

[Hayabusa]
12/17/18, 1:58 PM
#5

#4 Chockvågen kändes hela vägen till Skåne…skakgråt följde 😭

[Göstage]
12/17/18, 2:04 PM
#6

Ja, just nu står här en äldre dam och gråter hejdlöst mot en lyktstolpe. Ett skolbarn, kanske heter hon Greta, vacklar blek omkring utan att vara kontaktbar. En pekineser som just skulle lyfta på benet mot gatans sönderpissade träd sätter sig med en duns på ändan och ser minst sagt villrådig ut. Vad är det som händer, Isabella? Köp oss lite livslust!

Annons:
[Jimmy.L]
12/17/18, 3:13 PM
#7

#4 😂

[VSK]
12/17/18, 5:30 PM
#8

😃

[Göstage]
1/25/19, 2:28 PM
#9

"När World Economic Forum rundar av sitt toppmöte i Davos idag kommer runt 1500 privatflyg ha landat och lättat i närheten av den berömda schweiziska vintersportorten."---

Delegaterna har uppmanats att dela på privatflyg om de absolut inte kan flyga reguljärt, utan att det tycks ha gjort särskilt stor effekt."---

När de kommit fram till Zürich per privatflyg är det dessutom en god del av dem som tar helikopter vidare upp i Alperna. Det besparar dem från en tågresa på knappt tre timmar."---

Skillnaden mellan vanligt folk som förväntas att bidra med vad de kan för att reducera klimatutsläppen och de som skall besluta om klotets framtid verkar oöverstigliga. För varför skall vanligt folk förändra sin livsföring, när de som makten haver inte gitter?"---

"Den stora frågan efter årets Davosmöte får väl bli om klimatbudskapet faktiskt nått fram till världens beslutsfattare. En del av det svaret får vi kanske när vi räknar antalet privatflyg nästa år."

https://www.nrk.no/ytring/det-er-nesten-sa-man-tror-det-er-en-spok-1.14399800

"When will they ever learn"…🤔

[Hayabusa]
1/25/19, 2:34 PM
#10

#9 Ungefär så…jag som aldrig flyger ska dra ner på mitt flygande. Min minutiösa sortering av avfall ska skärpas ett antal snäpp…allt medan kolkraftverken i Kina brummar på och privatflygen fyller himmeln.

[Göstage]
1/25/19, 3:30 PM
#11

Ann Heberlein häpnar 😮över en debattartikel i Expressen igår. (Vi har tidigare skrivit om den i en annan tråd.)

"Igår publicerade Expressen debatt en text signerad av 87 influencers med den smått surrealistiska rubriken ”Kör över vårt folk, Löfven – klimatet måste räddas”.---

 "Oförmågan till konsekvensanalys bevisar sig själv i textens slutsats – nämligen att Sverige behöver ”någon som styr om en nation av över-dagen-flygande-karriärister till en nation av skypeande eko-aktiviteter” som ”uppfostrar oss till att bli bättre människor” och ”kör över oss”. De önskar sig alltså, nej, de kräver, en diktator. De vill ha någon som pekar med hela handen och som begränsar människors frihet och handlingsutrymme.

 Precis som i alla diktaturer hävdas det naturligtvis vara för ”en god sak” – och en god sak kan ju, som Willy Kyrklund sarkastiskt skriver i essän ”Om godhet” vara ”kodyrkan, Adolf Hitler, Josef Stalin, Coca-Cola, sexuell avhållsamhet, Hammarby, ishockeylag, kvinnosaken, solbad, vinterbad, gyttjebad, dusch”. Historien borde ha lärt oss att inte lyssna på enväldiga härskare som förtrycker människor i det godas namn."---

https://annheberlein.com/2019/01/25/flykten-fran-ansvaret/

[Hayabusa]
1/25/19, 3:36 PM
#12

#11 Ja, jävlar…är det inte lika bra att vi ställer upp oss framför arkebuseringsplutonen?

[Jimmy.L]
1/25/19, 3:54 PM
#13

#12 Då blir det ju massa bly i naturen och det gillas inte. 😮

Annons:
[Hayabusa]
1/25/19, 4:27 PM
#14

#13 Fan…

[Jimmy.L]
1/25/19, 4:30 PM
#15

#13 Lugn nu, MP räddar oss med elcyklar. ☝️

Emo
1/25/19, 4:32 PM
#16

Det finns kulor av järn - visserligen är de inte bra för vapnen, men vad gör det? 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kamera0710
1/26/19, 6:53 AM
#17

#11 De som skrev den där debattartikeln kanske inspirerades av ett riksdagspartis tankar om att segra eller dö…

[Göstage]
1/26/19, 7:25 AM
#18

#17 Tycker du liksom dem att det behövs en diktator, eller vill du bara ägna dig åt lite sedvanlig whataboutism?

kamera0710
1/26/19, 7:37 AM
#19

#18 Jag värnar demokratin. Ursäkta att jag uttryckte mig lite skämtsamt i denna seriösa tråd…

[Göstage]
1/26/19, 8:01 AM
#20

#19 Det "skämtet" var väldigt väl maskerat. 🤔Vi kanske skall återgå till ämnet?

Hittade en amatörgrävare på nätet som kollat upp resvanorna bland de 20 första på uppropet (innan han gav upp ?) och tydligt är att de faktiskt är i behov av någon som bromsar upp dem i deras vidlyftiga resvanor, men kanske hellre en psykolog än en diktator.

Om det inte är så att de liksom en känd kulturchef tycker att nu har de rest färdigt, och tycker att det kan vara dags att sätta stopp för andra att få samma upplevelser?

https://toklandet.wordpress.com/2019/01/26/de-hycklande-87-har-ar-nagra-av-dem/

Edit.

Annons:
Cragan
1/26/19, 9:49 AM
#21

#20 jisses tror jag måste sluta flyga så mycket har ju flugit i flyg en gång och helikopter en gång  men moppe verkar ju va ok så fortsätter o puttra runt med 2t rök 😃

[Jimmy.L]
1/26/19, 10:23 AM
#22

#20 Haha ja dom är riktigt falska.

[VSK]
1/26/19, 10:37 AM
#23

Som svar på frågan ts ställer sig så finns det bara ett svar. Att drastiskt minska jordens befolkning. Allt annat är bara drömmar och fantasier.

[Göstage]
1/26/19, 10:43 AM
#24

#19 Ett annat nedslag bland  87 med titt på flygresandet hos några av dem.

https://emanuelkarlsten.se/01/influencers-publicerar-debattartikel-om-att-stoppa-flygande-under-den-egna-flygresan/

[Hayabusa]
1/26/19, 11:52 AM
#25

#23 Det är sant, men nu har vi ju en regering, influencers & annat löst folk som anser att vi ska bli fler. Att det dessutom är bra eftersom landet Sverige är i fara pga för få födda barn. Kanske borde kulturer som förespråkar många avkommor tänka om? Nej, vi behöver inte bli fler. 

#24 Ja, snacka om att sitta på höga hästar…jag har inget förtroende för dessa individer, tar dem inte på allvar. Av Tysklands totala behov av el, produceras 40% i kolkraftverk. Där kunde vi ju alla ha en vinst av att "tänka om", men…nej, istället ska jag förevisas Influencers Instagrambilder med uppmaningar om att jag ska skärpa till mig - "jag flyger jorden runt och då kom jag på att DU inte ska göra det samma…""Under min spirituella resa till Bali slog det mig att Hayabusa använder skor av läder när han till fots tar sig till den lokala ICA.butiken. Vilken miljöbov!"

Carmarino
1/26/19, 12:55 PM
#26

Naturen kämpar förtvivlat för att minska befolkningen på jorden genom olika sjukdomar/epidemier, katastrofer och annat. Människan kämpar förtvivlat för att bota alla sjukdomar och kontrollera naturen för att vi ska bli ännu fler.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
1/26/19, 1:01 PM
#27

#26 Allting har ett slut, så även människan. (nej, jag är inte religiös).

Annons:
[Jimmy.L]
1/26/19, 1:06 PM
#28

Man måste ju börja i rätt ända av snöret.

[VSK]
1/26/19, 10:23 PM
#29

#25

Det finns de som tror att när jordens befolkning närmare sig eller nyligen passerat 10 miljarder människor så kommer det bryta ut pandemi men då i form av våld. Vi pratar alltså om globalt krig. Möjligt det kanske blir pandemi "på riktigt" före dess. 

Är bara naiva knallkorkar som går på det där med att vi måste bli mera människor i Sverige så att vi kan ta hand om alla. Mig veterligen så fanns Sverige betydligt långt före globaliseringens sötma. Sverige var en gång i tiden i framkant gällande teknik och framsteg. Nu är det som att släppa en fackla i Sala silvergruva. 

Eller vill man ta en annan jämförelse så kan vi ta Titanic. Anledningen till att det gick som det gick är att det blev en brand ombord så att värdefull kol gick till spillo och enda chansen (förutom att vända om) var att öka farten så att man kom i hamn innan kolet tog slut. Vi pratar om väldigt låg effektivitet mao. 

Själv så föredrar jag att vända om med facit på hand, än att öka farten än mer mot det där isberget som slet sönder Sverige, ehh förlåt, Titanic och blubb blubb blubb.

Emo
1/27/19, 6:33 AM
#30

!970 talade vi, några klasskamrater och jag, på en rast på tekniska gymnasiet om befolkningsökningen på jorden, Vi studerade mikrobiologi och var vana vid hur bakterier utvecklades.
Den kurva som visar från en bakterie tillväxten i ett slutet system med näring , hur en blir två och sen ökar tills en viss nivå har uppnåtts då näringen minskar och avfallet ökar så att kurvan vänder. Då ritade jag upp den kurvan på tavlan och påpekade att vi lever också i ett slutet system Jordens tillgångar är inte heller obegränsade. De undrade var på kurvan vi befann oss och jag kunde bara svara att jag inte vet men här någonstans pekade jag på en bit av kurvan på tillväxtsidan men nära toppen.

Detta vet de flesta nu, men vad händer? Så lite. Alldeles för lite.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
1/27/19, 10:10 AM
#31

#11 Patrik Engellau ger på DGS en dräpande karaktäristiska av de åttiosjus gäng . Här är ett utdrag:

De tre personerna med mansnamn har skägg, bor i Stockholms innerstad och är runt 35 år att döma av bilderna på deras hemsidor. De ägnar sig åt sådant som att paddla 50 mil på Dalälven, laga mat och spana efter trender inom inredning, design, mode, mat och ”annat som vi drömmer om”. De kan ha gett sig egna mellannamn som ”Awesome”. De uppvisar fina bilder av sig själva och är uppenbarligen framgångsrika. En får över tusen dollar i månaden i frivilliga bidrag från allmänheten.

De 84 kvinnorna håller på med mode, mat, design, interiör och jobbar mycket med att må bra. De har pittoreska hus i Ystad eller på Gotland. De är vackra och visar upp sig i sobra, tilltalande kläder och poser. De är medvetna om allt som man ska vara medveten om. De cyklar och är unga och framgångsrika. De tycker om trädgårdar och frön. De vill inspirera andra att bli som de själva."---

https://detgodasamhallet.com/2019/01/27/kann-din-fiende/#more-14717

[Hayabusa]
1/27/19, 10:19 AM
#32

Saxat från artikeln i #31

"Av de 87 självangivna antidemokraterna uppger 84 stycken kvinnonamn och tre stycken mansnamn. (Noterade du formuleringen? Jag sa inte att de tre är män. Det vore alltför riskabelt att tillskriva någon en särskild könstillhörighet bara för att hen kallar sig exempelvis ”Gunnar”. För övrigt vet man ju inte om hen överhuvudtaget inordnar sig på den skalan. Hen kan ju enligt egen uppfattning vara en katt.)"

Emo
1/27/19, 10:28 AM
#33

#32 Inte katt. Det är geten som har skägg. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
1/27/19, 10:30 AM
#34

Det var som katten.

Annons:
[Jimmy.L]
1/27/19, 10:30 AM
#35

Dom där 87 personerna måste ju ha tappat en massa skruvar. 😃

[Göstage]
1/27/19, 10:32 AM
#36

#35 Ja, och att det är träskruvar är det nog inget tvivel om…🤪

Cragan
1/27/19, 10:56 AM
#37

#35 tror inte ens att det fanns någon beställning på skruv för de där 87 eller så har dom bara lite för mycket tomtar på loftet antingen eller

[VSK]
1/27/19, 11:01 AM
#38

#37

Fast julen har ju nyss varit 😮

Carmarino
1/27/19, 11:45 AM
#39

#38 Då vet vi var tomten tillbringar resten av året.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
1/27/19, 11:54 AM
#40

😃

[Göstage]
1/27/19, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

                              Twitterklipp. Klicka på bilden för större format.                                                                 .

Annons:
[Göstage]
1/27/19, 7:53 PM
#42

Allsång för 87 influencers.

[Jimmy.L]
1/27/19, 8:24 PM
#43

Som att hälla olja i skärgården och samtidigt prata om att stoppa oljeutsläpp. 🤪

[Göstage]
1/29/19, 10:21 AM
#44

Mer om de åttiosjus gäng.

"87 influencers önskar att statsminister Löfven tar till hårda nypor mot folkets "klimatkatastrofala vanor".

Artikeln är full av sakfel, men mest framträdande är demokratiföraktet. Parallellerna till diktaturer som Nordkorea och Kina är slående, skriver Rebecca Weidmo Uvell."---

"Det känns lite beklämmande att behöva upplysa en massa vuxna debattörer om att Löfven varken bestämmer själv i demokratin Sverige eller har möjlighet att förvandla medborgare till någonting alls faktiskt. Det är riksdagen, inte regeringen, som är landets högst beslutande organ. Där sitter åtta olika partier representerade. Inte ens budgeten som styr Sverige beslutas av regeringen själv, den röstas om i riksdagen."---

_En mening stack ut extra mycket i artikeln:
_"Och i det långa loppet kommer vi att hylla dig för ditt mod, din klokhet och ditt ledarskap."_
Parallellerna till diktaturer som Nordkorea och Kina är slående. Den store ledaren._

Dessa antidemokratiska tendenser i den offentliga politiska debatten blir vanligare och vanligare. Rumsrena. Och det är svårt att förstå varför detta inte bemöts med den sortens avsky antidemokrater som nazister och terrorister bemöts med. Istället är det inte bara okej, det omfamnas som legitimt. Jag tycker att alla 87 influencers ska gå hem och fundera på om det kanske är så att de har missuppfattat en hel del. Som det här med demokrati till exempel. Och deras egen roll i världen." 

https://www.expressen.se/debatt/klimatdiktaturen-ser-ni-hur-den-normaliseras/

[Jimmy.L]
1/29/19, 11:12 AM
#45

Kan vi inte sända dom 87 till Nordkorea istället så kan dom hylla en galning där istället?

[Göstage]
1/29/19, 11:14 AM
#46

Fast vi skickar dom inte med flyg - de vill ju inte det, så kanske per pråm?

[Jimmy.L]
1/29/19, 11:17 AM
#47

#46 Nä det är inte miljövänligt, tåg eller cykel.

[Göstage]
1/29/19, 11:20 AM
#48

#47 Eller roddbåtar kanske? 😉

Annons:
[Göstage]
1/31/19, 5:54 AM
#49

Åsa Romsons Almedalstal 2014 har tydligen fått effekt.

"Och här misstänker man ju att när det framför allt är vita, heterosexuella, medelålders män som sitter på makten, ja då är risken att samhället byggs utifrån normen om vita, heterosexuella, medelålders män, och det blir fel. För de allra flesta av oss är faktiskt inte just vita, heterosexuella, medelålders män utan människor, ni vet sådana som har lika värde men som är olika på alla möjliga sätt."

Åsa Romson konstaterade också att män släpper ut mer kolioxid än kvinnor. Hon sade att män äter mer kött, åker mer bil, flyger mer och är "mindre intresserade av att förändra sitt beteende för att skona klimatet". "Mycket förenklat kan man säga att klimatförändringarna orsakas av rika män, men drabbar fattiga kvinnor… Dagens passiva klimatpolitik är att sätta lata mäns intressen framför kvinnor och barns. Det måste ifrågasättas."---

https://www.kuriren.nu/nyheter/asa-romsons-tal-om-vita-man-nm4586267.aspx

Nu cyklar männen istället. Skulle inte förvåna mig om de är är vita, heterosexuella och medelålders hela gänget. 

Rubrik Aftonbladet debatt 190131

[Hayabusa]
1/31/19, 7:54 AM
#50

#49 Självklart!

[Göstage]
1/31/19, 8:02 AM
#51

#50 Precis

[Jimmy.L]
1/31/19, 8:10 AM
#52

Snöröjningen ha inte funkat här heller, kommunen skiter i vissa gångvägar men cykelbanorna snö och saltas.

[Hayabusa]
1/31/19, 8:14 AM
#53

Här har vi knappt någon snö alls, ligger lite i någon skuggig hörna i skogen. Varför? Jo, vi vita medelålders män födda i Sverige har sett till att det blivit så. Vi styr nämligen precis ALLT.

[Göstage]
1/31/19, 8:16 AM
#54

#52 Hoppas dock att även kvinnor får cykla där i er kommun, till skillnad från Stockholm…😉

Instämmer helt med de två (kvinnliga) pensionärerna  som på Aftonbladet debatt skrev  att "cykelbanorna är helt renplogade. Där svischar (oftast) medelålders män fram i hög fart utan hänsyn, medan vi som går tvingas samsas på isiga och oplogade trottoarer."---

Det saltade (förlåt!) insändarredaktören till rubriken ovan (#49).

[Hayabusa]
1/31/19, 8:20 AM
#55

#54 Vita män tvingar kvinnor att gå på isiga gator, det gäller sedan urminnes tider.

Annons:
[Göstage]
1/31/19, 8:22 AM
#56

#55 Kanske dags att utfärda (c)israpporter?🤔

[Göstage]
1/31/19, 9:18 AM
#57

Något för den svenske SUV-cyklisten?

[VSK]
1/31/19, 9:38 AM
#58

#57

😂

[Göstage]
2/2/19, 8:23 AM
#59

Noterat:Centerpartiet flög privatchartrat till landsdagarna i Umeå.

https://samnytt.se/klimatsmarta-centerpartiet-tar-flyget-74-000-ganger-hogre-utslapp-av-co2-an-tag/

[Jimmy.L]
2/2/19, 8:26 AM
#60

Lustigt att dom alltid skyller i från sig, tåg funkar ju.

[Jimmy.L]
2/2/19, 8:49 AM
#62

– Vi klimatkompenserar dubbelt för den här resan. 😃

Varför inte ha ett möte i mitten av landet och sända dit folk med tåg eller buss.

Annons:
[Hayabusa]
2/2/19, 9:31 AM
#63

Sjukt, men inte förvånad. För min del kunde de gett f-n i det mötet helt & hållet. Om det nu tvunget måste babblas om något så kan de ordna ett digitalt möte. Det räcker gott.

[VSK]
2/2/19, 11:10 AM
#64

#62

Hur då om man får fråga. Tar de häst och vagn hem? 

De tror alltså att om de betalar dubbla skatter så startas en tidsmaskin och flygplanet liksom flyger baklänges och suger in avgaserna. eller tar de elcykeln från flygplatsen till slutdestinationen 🤔

[Jimmy.L]
2/2/19, 11:40 AM
#65

#64 Ingen aning var därför jag skrattade åt citatet. det verkar sjukt att man kan påstå så.

kamera0710
2/2/19, 2:17 PM
#66

Till Umeå går det utmärkt att åka tåg. Tillbringade många timmar i sovvagn från grannorten Vännäs, när jag hade ett vikariat i Storuman och flängde på anställningsintervjuer i landets södra halva. Att sova bort restiden är perfekt. (Men visst, en del har svårt att sova på ett rullande tåg.)

[Hayabusa]
2/2/19, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Vansinnigt onödig konferens…Annie i partikavajen 🤓

[Göstage]
2/2/19, 2:34 PM
#68

#67 Är det inte en flygvärdinneuniform? 🤔

[Hayabusa]
2/2/19, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#68 Mmm…

Annons:
[Göstage]
2/2/19, 3:09 PM
#70

#69 Det låg i luften!😃

[Göstage]
2/3/19, 8:00 AM
#71

#44 Jan Guillou har ägnat de 87 influerarna en riktigt vettig krönika.  Det var på tiden, Janne! 😎 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oRrVE0/influencers-tror-att-de-kan-avskaffa-demokrati--med-ett-debattinlagg

[Jimmy.L]
2/3/19, 8:03 AM
#72

#71 Nog första gången jag håller med han.

[Göstage]
2/3/19, 9:28 AM
#73

"Varför miljörörelsen blivit en religion"- Henrik Jönsson.

[Göstage]
2/4/19, 10:48 AM
#74

Vasaloppet-  ett svenskt Maldiverna? Rebecca Weidmo Uvell påminner om Pär Holmgrens framtidsscenario 2006 om Vasaloppets undergång inom de kommande tjugo åren på grund av snöbrist. 

https://uvell.se/2019/02/04/sveriges-maldiverna-vasaloppet/

[Göstage]
2/9/19, 1:21 PM
#75

"Where do you go to my lovely"? 

_"Klädföretagen Nelly och Gina Tricot säger sig båda undvika flygresor för klimatets skull.
_

Men i praktiken ser det annorlunda ut – och Nelly uppmärksammas nu för att ha flugit ner 200 influencers till Franska rivieran."---

_"Men framför allt uppmärksammas företaget för en resa till Cannes på Franska rivieran förra sommaren – dit drygt 200 influencers och andra kändisar flögs ner.
_

Clara Henry, Janni Déler, Linnéa Claeson, Felix Sandman, Happy Jankell och Nicole Falciani är några av gästerna som följde med på resan, enligt sajten Rodeo."---

"Influencers påverkan på klimatet har blivit ett omdebatterat ämne. Det anonyma Instagramkontot ”Aningslösa influencers” – som uppmärksammar vilken inverkan som kända personers flygresor har på klimatet – har i nuläget över 40 000 följare."---

"Många influencers har i sin tur blockerat kontot och bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson har kallat deras strategi för en ”häxjakt”.--- 

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/klimatvanliga-kedjorna-som-flyger-med-kandisar/

Relaterad tråd: "Klimatångest - en livsstilsmarkör?"

[Hayabusa]
2/9/19, 1:55 PM
#76

👍

Annons:
[Jimmy.L]
2/25/19, 8:37 AM
#77

Är det bara jag som tycker dom borde ställa kravet till bloggare som åker på semester som sedan lägger ut bilder att vi måste tänka på miljön? Känns som det är vi fotfolket som ska ta allt ansvar för klimatet medans vissa slipper?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/VRV1AV/dina-politiker-saknar-insikt-om-klimatkrisen

72mm
2/25/19, 8:48 AM
#78

Det kanske inte är så svårt att "hyckla" om man innerst inne på något vis känner på sig att hela "klimatkrisen" är en lögn? 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jimmy.L]
2/26/19, 8:23 AM
#79

Trots att fler pratar klimatkompensation minskar inte resandet under sportlovet. Framförallt tar många flyget till sydligare breddgrader.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7162271

[Hayabusa]
2/26/19, 12:56 PM
#80

#79 Ja, du…mycket snack och lite verkstad, heter det. "Klimatkompensation" my ass. Om jag räknar ihop mina flygresor de senaste 30 åren så kan jag, med den kompensationen i form av "flög ej" äta kött varje dag i resten av livet. Dessutom köra amerikansk muskelbil med gott samvete 🙂 Om jag nu ägde en…

Carmarino
2/26/19, 1:00 PM
#81

#80 Samma här. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/26/19, 1:05 PM
#82

Då kan jag äta kött med gott samvete. 🙂

[VSK]
2/26/19, 4:58 PM
#83

Hur blir det bättre klimat av att betala mer för samma resa? Jag har aldrig förstått den ekvationen faktiskt. Trycker piloterna på nån magisk knapp då så flygplanet renar den smutsiga luft den suger in i turbinerna eller vad då 🤔

När ska man införa sk veganskatt tro. Eftersom kossorna fiser den så påstådda farliga metangasen då de äter grönt, så måste det ju vara lika farligt om denna metangas kommer från en vegan? Veganer är ju oxå grönt ☝️

Annons:
[Hayabusa]
2/26/19, 6:04 PM
#84

#83 Aha, är det därför veganer ser så uppblåsta ut..?

72mm
2/26/19, 6:13 PM
#85

#84 Gör de? Tycker de ser ganska anemiska ut för det mesta. Speciellt fruktianerna, de utgör väl någon typ av bokstavstroende taliban-veganer. 😎

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
2/26/19, 6:15 PM
#86

Vegangas 😂

[Jimmy.L]
2/26/19, 8:00 PM
#87

Detta låter ju bra.

_"Tre starka karriärsdrivna kvinnor gör gemensam sak av den beteendeförändring som måste till när det gäller plastkonsumtionen."
_

http://www.mynewsdesk.com/se/glacial-ab/pressreleases/tvaa-av-sveriges-stoersta-bloggare-och-en-vm-guldmedaljoer-gaar-samman-foer-en-beteendefoeraendring-2840393

Men i Jannike Ebbing blogg finns det många bilder med plast.

https://bisse.metromode.se/

Foki Soirak är heller inte bättre flygresor och plastsaker.

https://www.fokis.se/

Jag förstår inte grejen med att försöka påverka andra medans dom själva inte lever som dom vill att andra ska göra. 🤔

[VSK]
2/26/19, 8:05 PM
#88

#87

Det finns alldeles för många människor som inte lever som de lär. Familjen Lövin är ju ett praktexempel.

72mm
2/26/19, 9:29 PM
#89

#87 #88 Det kallas godhets-signalering, hela PK-etablissemanget och hälften av resterande Sverige är numer byggt på det. Kom in i matchen. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2/26/19, 11:07 PM
#90

#87 Pinsamt…jag skäms å deras vägnar.

Annons:
[VSK]
2/27/19, 7:10 AM
#91

#89

Har släppt sargen för länge sen men måste ju ge ett exempel av alla 😛

😃

[Jimmy.L]
3/2/19, 6:25 PM
#92

EU portar Greta från att tala då skyller vänstern på högern trots att merparten var var överens om detta.

https://twitter.com/MalinBjork_EU/status/1101160063761293313

[VSK]
3/2/19, 6:37 PM
#93

#92

Som vanlig då när det gäller vänstern.

Carmarino
3/2/19, 7:11 PM
#94

#92 Går inte Greta i skolan längre? Eller skolkar hon, med föräldrarnas och skolans goda minne?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/2/19, 7:14 PM
#95

#94 Hon skolkar.

[Jimmy.L]
3/5/19, 8:13 AM
#96

Ibland när vi försöker göra miljövänliga val gör vi bara saker värre för miljön. Det kan bero på hur våra hjärnor har utvecklats genom evolutionen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7167578

[Jimmy.L]
3/7/19, 8:21 AM
#97

Miljöpartiets ungdomsförbund vill förbjuda flygreklam och stoppa inrikesflyg mellan storstäderna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7169223

Annons:
[Göstage]
3/7/19, 8:28 AM
#98

Förslag till transportsätt för grön ungdom.

https://www.youtube.com/watch?v=uPKVw0_G5bQ

[Jimmy.L]
3/7/19, 8:44 AM
#99

😃

Carmarino
3/7/19, 12:59 PM
#100

#97 Det blir intressant att se hur ungdomsförbundets ledamöter kommer att ta sig till kongressen i maj. Häst och vagn gissar jag på. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
3/7/19, 1:21 PM
#101

#100 Fotvandring är väl ändå det enda ÄKTA färdmedlet? Hästar fiser och hur är det med deras värdegrund, egentligen?  Vagnen, då? Tillverkad i trä…ska verkligen oskyldiga träd behöva sätta livet till? Träd är också levande ting!

[Jimmy.L]
3/7/19, 1:24 PM
#102

#100 Jag tror på cykel.

Carmarino
3/7/19, 1:56 PM
#103

#101 Ja, det blir förstås en del koldioxidutsläpp, fast å andra sidan kanske det går att klimatkompensera med gödseln de lämnar ifrån sig? Å andra sidan ska man ju inte utnyttja oskyldiga djur heller. 🤔

Det får nog bli några andra hästar - apostlahästarna alltså. 👍

#102 Cyklar kostar ju en massa miljöförstöring när de tillverkas. Hu, så kan vi inte ha det. 😮😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
3/7/19, 1:58 PM
#104

#103 Möjligen resa i sinnet? Det torde vara väldigt miljökorrekt.

Annons:
Carmarino
3/7/19, 1:59 PM
#105

#104 Ja, det är nog det bästa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
3/7/19, 8:14 PM
#106

#93 #94 Gymnasieskolan Spyken i Lund har informerat eleverna att det kan bli indraget studiemedel och konsekvenser i enskilda kurser om de miljöskolkar från undervisningen.

"Spykens rektor Petra Karlsson anser inte att meddelandet är en varning, utan snarare markering och information."---

"Sedan är det så att vi är en skola, och måste vara tydliga med att det är obligatoriskt att eleverna är här, säger hon. Vårt uppdrag är att värna elevernas rätt till undervisning och den garanterade undervisningstiden.

_Petra Karlsson menar att det också är viktigt att elever lär sig att aktivism får konsekvenser.
_

– Det här är en politisk aktion, då ingår i konceptet att man bryter mot något. Det blir en kostnad. Som aktivist vill man att det ska bli konsekvenser. Situationer som denna blir ett större statement om det innebär en kostnad för mig som individ.

Enligt rektorn har alla kommunala gymnasieskolor i Lund gått ut med en liknande information.

– Det är även viktigt för vårdnadshavare att veta om att den här strejken planeras. Och att elever som riskerar att förlora studiemedel vet vad som gäller. Det kan också finnas examinationer och undervisningsmoment som är skitviktiga just den dagen, säger Petra Karlsson."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/lundaskola-varnar-elever-som-planerar-att-strejka/

Tack, Karlsson för klar och redig information!🌺

(Att sedan elever tycker att det är "helt sjukt" och "hotfullt" är bara väntat.)

[Jimmy.L]
3/8/19, 9:15 AM
#107

Är det bara jag som störs av att Greta blir hyllad som en hjälte samtidigt som hon bor mitt i Stockholm och har tillgång till familjens sommarhus vid Ingarö?

Smartast vore väl att sälja både lägenheten i stan och sommarhuset och flytta till ett klimatsmart hus typ på landet?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/G1oad6/sluta-snacka--borja-jobba-for-klimatet

[Hayabusa]
3/8/19, 9:42 AM
#108

#107 Rätt värdgrund säger att de INTE borde sälja något utan istället skänka bostäderna till nysvenskar. Tält, koja eller hydda i klimatsmarta material är det enda rätta. Ja, som boende för Greta tänker jag då.

[Jimmy.L]
3/8/19, 9:59 AM
#109

#108 Jag var med och byggde denna hus under min yrkesutbildning.

http://antroposofi.org/skeve/halmhus1.htm

Träkåk med staplad halmbalar putsade med en blandning av kogödsel, halm och lera.

Våtutrymme byggd av ytong, mulltoa samt öppen spis av tegel.

[Hayabusa]
3/8/19, 10:01 AM
#110

#108 Inte illa 👍

[Jimmy.L]
3/8/19, 10:08 AM
#111

Här ser man halmen bakom den putsade väggen.

http://antroposofi.org/skeve/halmhus2.htm

Bild 1 är arkitekten som diskuterar med dom som skulle flytta in där.

Sista bilden är våtutrymmet golvet är lagd med klinker vill minns att det var stenhårt att skära till.

Annons:
[Göstage]
3/11/19, 7:50 AM
#112

Susanna Popova, gästkrönikör i GP:

 "Eller med Lennart Bengtsson ord (Expressen och Kvartal): ”Problemet i Sverige när det gäller klimataktivister är att de styrs av ideologi och inte av rationellt, systematiskt tänkande”. Han är inte pessimist om våra ansträngningar att få ner växthusgaserna, så när Lennart Bengtsson talar framstår alla efterlysningar av klimatdiktatorer som den extremism det är."---

"Uppvaknande betyder olika saker och för somliga är det en nyhet att väder inte är detsamma som klimat. Och för en del andra är det en nyhet att Sverige släpper ut hälften så mycket koldioxid som på 70-talet. Men tänk på saken. Lite uppmuntrande är det…"

https://www.gp.se/ledare/ideologi-och-klimataktivism-går-inte-väl-ihop-1.13893736

För att sätta ord på Bengtssons tankar så pratar väl då vissa klimatextremister i själva verket i vädret?

Carmarino
3/11/19, 10:36 AM
#113

#112 Tycker de kan släppa vädret istället. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
3/11/19, 10:38 AM
#114

Släppa väder - förbjudet inom kort 😉

Carmarino
3/11/19, 10:53 AM
#115

Åtminstone när det gäller kor. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
3/11/19, 11:04 AM
#116

#115 Bara vänta… 😉

[Göstage]
3/11/19, 12:04 PM
#117

"Ädla" deplattformerare?

"På Instagram skapar just nu kontot "Aningslösa influencers" en het och ibland infekterad debatt. Kända personers flygresor kritiseras i ganska hårda ordalag. Kontot har på kort tid fått nästan 60 000 följare. Personerna bakom kontot vill inte framträda offentligt."---

"Till exempel väljer de ut en namngiven person som visat upp sina resor i sociala medier, och anger koldioxidutsläppen för varje resa, med frågan "hållbar livsstilskommunikation?". Posta inget från nästa långresa, skriver de också till andra namngivna personer som visat upp sina semesterbilder offentligt. Det ska inte längre vara hög social status att visa att man flyger långt, tycker de. "Själva flygskamkänslan är ingenting vi lägger vikt vid, då den inte räddar klimatet om vi ändå fortsätter att flyga", skriver personerna bakom kontot till TT. Däremot tror de att ett socialt tryck kan snabba på förändringen."---

"Psykologen Frida Hylander håller med Jörgen Larsson om att vi måste sluta flyga i den omfattning vi gör nu. Men hon tror inte att skam och skuld är särskilt ändamålsenligt som metod om vi inte hittar sätt att ta oss vidare från skammen och skulden. Vi behöver hitta andra meningsfulla aktiviteter och hållbara sätt att resa. – Det blir inte långsiktigt hållbart att leva i skuld och skam, säger hon. Jörgen Larsson tror inte heller mycket på flygskam. – Det viktigaste måste vara politiska styrmedel. Klimatångest och flygskam kan göra att hela klimatfrågan blir negativ och tråkig, och bara handlar om att avstå från flyg.

Både han och Frida Hylander tycker att det krävs andra, positiva, alternativ för våra semesterresor. Exempelvis tågresor eller attraktiva, mer nära resmål. Samtidigt måste vi tillåta oss att sörja de långa flygresorna som vi framöver inte kommer kunna unna oss, förklarar Frida Hylander. – Vi måste få tycka att det är jobbigt att inte flyga längre. Det har gett oss massor att få resa som vi har gjort, säger hon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nEqL3/flygskam-kan-fa-oss-att-flyga-i-smyg

Får den gamle skåpsuparen en nutida uppföljare i form av "smygflygaren"?

Mer om "skuld och skam" i denna tråd.

[Göstage]
3/13/19, 11:10 AM
#118

Fyra miljöpartister för (!) kärnkraften lättar sitt hjärta på SVT Opinion, Thanks, mates!

"De tyska, holländska och belgiska miljörörelserna behöver vårt stöd i kärnkraftsdebatten, emedan dessa länder håller på att ersätta kärnenergi med fossilgas och skogsflis från urskogar.

I Sverige är det även viktigt att vi lyfter frågan om satsningen om kärnkraft. Detta av främst tre anledningar:

  • Vattenkraft och biobränsle är ekologiska katastrofer​. Fria älvar är viktiga för att behålla vildlaxen, flodpärlmusslan och ålen. Urskogar, småskaliga landskapselement och lågintensivt jordbruk är viktiga för att behålla biologiskt mångfald och förhindra den sjätte massutrotningen.

  • All energiproduktion är farlig​. Det finns ingen ren el, men vindkraft och kärnkraft hör till dem med lägst klimatpåverkan och lägst antal dödsfall per producerad energienhet. Det finns ingen ren kraft, och termen ​förnyelsebart är vilseledande ​och borde avvecklas.

  • Sverige behöver stabil el för omställningen​. Bra tillgång på el krävs bland annat för att ställa om fordonsflottan (Uppsala saknar idag effekt​ för att köra fler el-bussar) och för att byta uppvärmning från ved/flis till värmepumpar."---

https://www.svt.se/opinion/vi-ar-flera-miljopartister-som-vill-ha-mer-karnkraft

Annons:
[Jimmy.L]
3/13/19, 12:08 PM
#119

Hoppsan, vad säger MP om att dom har folk inom partiet som är för kärnkraft.

[VSK]
3/13/19, 5:36 PM
#120

#119

De har väl förstått att kärnkraft är det enda alternativ som gäller.

[Göstage]
3/15/19, 2:46 PM
#121

Rebecca Weidmo Uvell ger inte många ruttna lingon för vissa  svenska miljöaktivister framgår det av en debattartikel i Aftonbladet. RWU skriver bland annat:

"Klimatdebatten är korkad. Det är den enda slutsats man kan dra av att följa senaste tidens allt mer maniska debatt. Inte bara för att en 16-åring lyfts fram som nationalhelgon med citat som ”jag vill att ni ska få panik”, vilket för övrigt tvärtom är en otroligt dålig idé när det gäller politik. Eller att månadens trendord är flygskam. Utan för att klimatproblemet är ett av många viktiga problem politiken ska lösa. 

Jorden kommer inte att gå under. Däremot finns det gott om människor som tjänar på att hetsa igång en stor ångestboll hos alla genom att påstå det. 

Det viktigaste i debatten, som idag paradoxalt nog är den mest nationalistiska vi har, är att klimatet är en global fråga. Inte en nationell. Och Sverige står för 0,02 procent av världens hela CO2-utsläpp."---

"Jag vet att det kommer som en chock men resten av världen verkar strunta i hur före Sverige är. 

Men detta hindrar inte den mäktiga svenska miljörörelsen från att göra vad de kan för att kapitalisera på hysterin och dra fram sina vanliga käpphästar, som hatet mot bilar och flyg, som tillsammans med kärnkraftsmotståndet är det urgamla bränslet som driver miljörörelsen.

Så i dag passade landets samlade miljöfront på att kräva att Sverige varken bygger fler flygplatser eller vägar. 

Om man ska beskriva detta på ett snällt sätt är passande ord faktaresistent och vetenskapsfientligt."---

_"Om vi så avskaffade det svenska flyget helt skulle detta påverka världens CO2-utsläpp med 5 procent av 2 promille. Ni ser ju hur knäpp debatten är.
_

Samtidigt som Miljöpartiet luftar tankar om att införa motbok för flyg eller förbjuda det helt i södra Sverige bygger Kina 216 nya flygplatser till 2035. Maldiverna, som ju redan borde vara utplånat vid det här laget givet tidigare profetior, har lagt ner fokus på klimatet och även de bygger nu nya flygplatser.

Om den svenska miljörörelsen på riktigt var intresserad av att lösa klimatproblemet skulle de fokusera all sin kraft på att få länder som Kina och Stillahavsregionen att minska sina utsläpp.

Men problemet är att de inte bryr sig lika mycket om det som om sig själva och sin egen makt. Alltså utnyttjar de bara klimatdebatten för egen vinnings skull, för att få så många ideologiskt grundade önskningar på listan genomförda i Sverige.

Varför ser inte fler igenom det här?"

https://www.svt.se/opinion/resten-av-varlden-struntar-i-om-sverige-gar-fore

Fetstilningen har Weidmo Uvell gjort.

[Jimmy.L]
3/15/19, 2:50 PM
#122

Exakt. 👍

[Göstage]
3/15/19, 5:52 PM
#123

När ungarna struntar i skolan är det kanske okej om föräldrarna "vabbar för miljön" från jobbet? Kan bli tomt på arbetsplatserna på fredagarna framöver…

Edit.

[Jimmy.L]
3/15/19, 6:06 PM
#124

#123 En som inte vill ha ett jobb.

Novachan
3/15/19, 6:26 PM
#125

Eller någon som vill förlora sitt jobb. Finns väl konsekvenser för att man tar ledigt genom att säga att man vabbar men egentligen inte vårdar sjukt barn…?

Annons:
[VSK]
3/15/19, 6:37 PM
#126

Klimathoten är en bluff. Största hotet är en överbefolkad jord och det är det knäpptyst om. Till slut så kommer det eskalera i krig, förmodligen världskrig då när länderna måste ha ny mark till sin växande befolkning.

[Göstage]
3/15/19, 7:01 PM
#127

Twittrat

Tack! 👍

Novachan
3/15/19, 8:21 PM
#128

#126 Överbefolkning är ju ett stort klimathot. Jag tror inte att allt om klimathoten är bluff men det är svårare att veta vem som talar sanning om vad, MEN att det läggs för mycket fokus på fel saker oavsett vilka saker man tror stämmer eller ej. Ett hållbart samhälle verkar vara ett perspektiv som vissa glömmer, vilket är ett krav för att folk ska kunna göra de saker de behöver göra för klimatet, miljö, natur osv.

[VSK]
3/15/19, 8:36 PM
#129

#128

Kolla bara hur det ser ut i vissa länder i tex Sydamerika hur dess befolkning gör när de skall dumpa veckans sopor och vart. 

Klimathot är ett brett ord så det blir 1X2 för att vara korrekt. Tar vi det där med plaster så är det absolut inte bra så som det ser ut nu och värre blir det för var dag som går. Ju mer befolkning ju värre kommer det att bli. 

Så länge man inte tar överbefolkningshotet på allvar så….. 

Man vill ha mindre utsläpp men vill ha betydligt större befolkning. Denna ekvationen går liksom inte ihop.

Novachan
3/15/19, 9:25 PM
#130

#129 Håller med på flera punkter. Ett brett begrepp med problem, som behöver tas på allvar, men vissa saker vill man inte tala/kolla på eller erkänna. Liksom som du säger "ekvationen går inte ihop". Överbefolkning leder ju till många andra problem också så det borde tas på mycket större allvar. Kanske tabu för vissa att tala om, eller ens erkänna för den delen… Är skönt att läsa att jag inte är den enda som har tänkt att det kan leda till krig i framtiden.

(Jag vet inte hur det ser ut i Sydamerika)

[VSK]
3/15/19, 9:37 PM
#131

#130

Orkar inte googla videoklipp men de dumpar soporna i floderna. De backar till med fordon eller häst och släp och dumpar rakt ned. 95% av alla plaster som finns i haven kommer från 10 floder och dessa floder är placerade i rätt varma områden.

Är väl bara de infantila som inte förstår att en överbefolkad jord kommer sluta med storkrig. Vissa tror ju att alla människor på denna planet skall gå hand i hand och sjunga Kumbaya.

[Hayabusa]
3/15/19, 9:49 PM
#132

Anser inte att klimathotet är en bluff men däremot HUR klimatet ska räddas. Har skrivit det tidigare, men upprepar: Sedan 70-talet har svensk industri halverat sitt CO2-utsläpp och är, rent generellt, miljövänlig. Hade många andra länder runt om i världen haft en lika hög grad av "miljövänlighet" så hade det haft en oerhörd positiv inverkan.

Annons:
Novachan
3/15/19, 10:38 PM
#133

#131 Alarmerande, skrämmande och pinsamt men ändå inte helt förvånande… Det är sådant övriga världen behöver pusha de länder som gör så till att göra rätt, alla kommer ju tjäna på det. Samarbete, gemensamma mål, jobb, inte så många nackdelar? Tanken är fin med att alla människor ska kunna leva tillsammans men den fungerar inte i verkligheten och den har även gränser för när/hur länge (vilka förhållanden) det fungerar.

Det finns vissa faktorer som skulle kunna förhala krig pga överpopulation som t.ex. epidemi, pandemi (både nya sjukdomar och gamla, och utveckling av dessa, resistens osv) och… korkade livsval (tror är bästa beskrivningen). Men vem vet kanske det bryter ut större krig pga religion eller annan orsak som stannar/förhalar utvecklingen ett tag.

#132 Håller med.

[Jimmy.L]
3/16/19, 6:42 AM
#134

Mysigt vatten i Indien.

[Göstage]
3/16/19, 6:52 AM
#135

#134 Urk…🤮

[VSK]
3/16/19, 8:31 AM
#136

#133

När man inser hur det ser ut i andra länder och dess förorening så ter det sig än mer främmande att MP tror att Sverige skulle vara ett föredöme för fattigländerna. De som är fattiga och inte kan ta sig flera mil till en soptipp kommer inte bry sig ett skit oavsett hur höga skatter vi har i det här landet.

Därför så blir man lite mörkrädd när man hör allt tugg om klimatsmart hit och klimatsmart dit. Stäng av Sverige ett år och det märks i knappa 8 timmar om man jämför med alla andra länderna tillsammans och vad de smutsar ned på dessa timmar.

Man har hållit på och skrämt upp folk i drygt 50 år med alla dessa klimathot att vi bara har 10 år på oss bla bla bla. Så vitt jag vet så finns jorden kvar än idag. Koldioxiden ökar vilket gynnar växtligheten samt isarna blir bara tjockare och tjockare. 

Jorden har sina cykler och har så haft i miljontals år. Det är Golfströmmen som avgör om vi får istid eller inte. När isarna smälter (helt normalt) så ändrar det kalla vattnet Golfströmmens riktning och vi får på så sätt istid här i Europa. Det kommer komma en ny istid oavsett om människorna finns kvar på jorden eller inte.

Däremot så är ju nedskräpningen i floder och hav förjävligt, men ingen skatt i Sverige kan påverka det. Det är bara sekten MP och dess anhängare som tror på detta. Massindoktrineringen är ett kraftfullt men ont verktyg.

[Göstage]
3/16/19, 8:47 AM
#137

#131 Såg av en händelse ett klipp som du lagt ut i en annan tråd som illustrerar det där med plasten i haven - kan det vara det här du menar? 

Mer i samma ämne:
https://kusthav.ifokus.se/discussions/5bcee7938e0e7432b34cf04f-plast-och-olja-havets-gissel?discussions-1

[VSK]
3/16/19, 9:03 AM
#138

#137

Nej inte detta klipp jag tänker på utan det här klippet är inspelat vid nån flod i Sydamerika där de filmar hur de dumpar skräpet i nån stor flod. Jag vet faktiskt inte om jag såg detta på nätet eller i nåt program på tv (parabol). Oavsett vad så lär klippet finnas på tuben.

[VSK]
3/16/19, 9:04 AM
#139

Tror jag hittade klippet.

Annons:
[Göstage]
3/16/19, 9:08 AM
#140

#139 Fullständigt vansinne! 😮😡

[VSK]
3/16/19, 9:10 AM
#141

#140

Ja, men så där ser det ut i många floder (tyvärr). Är väl bara Lövin med anhang som tror att högre skatter i Sverige motverkar denna pollution.

[Göstage]
3/16/19, 10:01 AM
#142

Nyfiken på familjen Ernman/Thunbergs klimatevangelium? Då kan jag rekommendera Jens Ganmans granskning. Jag skall inte citera en enda rad ur krönikan, för det kan förvränga helhetsbilden, så jag säger bara - läs!

Jens Ganman: "Det handlar om barn".

[VSK]
3/16/19, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

På tal om det där med framtiden, skolstrejk och miljötänk.

[Göstage]
3/19/19, 8:00 AM
#144

Religion som religion - nog känns klimathajpen lite väckelserörelse, och kanske är Greta vår tids Carola? Som Carola beskriver Livets Ord: "Det var väckelse där, det var flow, det var kraft."

https://uvell.se/2019/03/18/kristen-klimataktivist-bakom-demonstration/

[Jimmy.L]
3/19/19, 8:11 AM
#145

Jag trodde Greta var den som sökte tillstånd eller hennes föräldrar men där ser man, det gäller att gräva. 👍

[Göstage]
3/19/19, 8:17 AM
#146

Ja, Weidmo Uvell är verkligen en ihärdig grävare! Ibland blir hon nästan för detaljerad för en otålig läsare, och någon enstaka gång har hon kanske satt spaden fel, men på det hela taget är hon omistlig.👍

Annons:
[Jimmy.L]
3/19/19, 12:36 PM
#147

Under klimatdemonstrationen i fredags rapporterade Mitt i om Skarpnäckbon Erik Kropfs som gick i tåget med sin dotter. I handen höll han en skylt med texten: "Klimat-vab för skolstrejken". Budskapet har orsakat många reaktioner i sociala medier – och nu även en polisanmälan.

https://mitti.se/nyheter/vabbade-klimatet-polisanmald/?omrade=hela-stockholm&view=app

[Göstage]
3/19/19, 1:08 PM
#148

 #147 #123ff  Väckte även uppmärksamhet på Debatt iFokus…😉

[Jimmy.L]
3/19/19, 1:21 PM
#149

Hot är aldrig okej liksom att försöka få ut bidrag trots man inte har rätt till det. Bra att det anmäls.

[Göstage]
3/19/19, 1:33 PM
#150

Tror att han fått sina 15 minuter i rampljuset och är jättenöjd! Eller också har han ambitioner om att bli en Stor-Greta. Han får väl sätta sig utanför jobbet varje fredag så får vi se om han får några hyllningar av arbetskamraterna…

[Jimmy.L]
3/19/19, 1:38 PM
#151

Ja exakt.

[Göstage]
3/25/19, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

"Snömängden i norr har ökat 25 procent de senaste 15 åren Våren är på väg - men än faller snön i norra Sverige. Naturskyddsföreningen har studerat de ökande snömängderna i Norrbotten som sammanfaller med mildare vintrar: "Ett tydligt tecken på klimatförändringar, säger Kjell-Arne Johansson."

TV4 play igår

Öh…

[Hayabusa]
3/25/19, 10:29 AM
#153

#152 Äh, det DÄR är nog bara en upplevd känsla. Jag har då inte sett någon snö utanför min dörr på länge. En massa skriverier som spär på KÄNSLAN av att det snöar - det stämmer då rakt inte med min verkligheten.

Vänligen - Rätt Värdegrund 🌺

Annons:
[Göstage]
3/25/19, 10:34 AM
#154

                                                                                                        ,

[Jimmy.L]
3/25/19, 11:07 AM
#155

Jag har upplevt många vintrar utan snö.

[Hayabusa]
3/25/19, 11:13 AM
#156

Jag har ALLTID upplevt snöfattiga vintrar. Det har ALLTID varit så där jag bor.

[VSK]
3/25/19, 11:16 AM
#157

#156

Jag delar inte din verklighetsbild 😃*ironi*

[Hayabusa]
3/25/19, 11:26 AM
#158

#157 Det handlar om Rätt Värdegrund 🌺

[VSK]
3/25/19, 12:00 PM
#159

#158

😮

Tääänkte inte på det 🤦‍♂️

🌺🌺🌺

Emo
3/25/19, 1:08 PM
#160

Har det med grundvatten att göra? 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[VSK]
3/25/19, 6:13 PM
#161

#160

Tror du blitt grundlurad 🤦‍♂️

😃

[Göstage]
3/26/19, 9:02 AM
#162

#123 #147 Ett norskt par beslöt att strejka för klimatet från sina jobb. Han, anställd på Salten Friluftsråd i Steigen fick en varning, medan hon, som  forskar vid en privat högskola för lantbruk och bygdeutveckling, lyckönskades med den hurtiga kommentaren att "det finns väl knappast något bättre skäl att strejka för - lycka till med mobiliseringen".

Varför de helt enkelt inte tog ut en semesterdag framgår inte av NRK:s reportage.

CarolineL
3/28/19, 3:33 PM
#163

En stor del är väl att vi gör det lilla extra gällande allt som rör klimatet? Tänk t.ex bara på hur dåligt det är att tvätta? När man använder syntetiska kläder i tvättmaskinen så släpps miljontals mikrofibrer ut i vattensystemet, läs mer om det här 

[Göstage]
3/30/19, 10:43 AM
#164

"Earth Hour, eller jordtimmen, är en internationell kampanj för att få privatpersoner och företag att under en timme släcka lampor och stänga av elektriska apparater som inte används."---

"Men elförbrukningen minskar minimalt, endast med en procent, förklarade svenska kraftnätet till SVT 2018. – Syftet är inte att spara energi, utan det är endast symboliskt, sa Cecilia Stenström, projektledare för Earth Hour på Världsnaturfonden WWF till SVT."---

 https://www.expressen.se/nyheter/klimat/earth-hour-2019-da-ska-du-slacka-lamporna-dar-du-bor/

Dags igen ikväll. Någon här som avser att manifestera?

[Hayabusa]
3/30/19, 10:46 AM
#165

#164 Hela mitt liv är en symbolisk manifestation.

[Göstage]
3/30/19, 10:52 AM
#166

#165 😃

[VSK]
3/30/19, 1:07 PM
#167

#164

Har köpt en sån där liten myspysbrasa på 3000 W som jag tänkte testa ikväll. För att få det så verklighetstroget som möjligt så skall jag öppna alla fönster så det kommer in lite frisk luft. Spraket tar jag fram genom att hiva fram mina gamla stenkakor som jag spelar på full volym. Kom över ett exemplar av "tyst vittne" som jag tänkte spela samtidigt som jag har Mitt i naturen på tv. 

Givetvis har detta ett symboliskt värde för mig. 

😃

Annons:
[Jimmy.L]
3/30/19, 3:38 PM
#168

Tänder såklart en lampa.

[Göstage]
3/30/19, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

#168 Jimmy.L demonstrerar ikväll. 😃

Källa YouTube.

[VSK]
3/30/19, 4:01 PM
#170

😂

[Hayabusa]
4/1/19, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[Göstage]
4/2/19, 10:39 AM
#172

#74 Lita på Pär!

https://uvell.se/2019/02/04/sveriges-maldiverna-vasaloppet/

https://uvell.se/2019/04/01/djupt-oseriost-av-bah-kuhnke-och-holmgren/

Oseriösiteten känns ungefär lika djup som snötäcket…

2 april 2019:
 "Det snöar rejält i Riksgränsen, över fyra meter har kommit hittills i år och snön fortsätter att falla. – Det är helt galet, det har varit snöstormar, jag vet inte om det är rekord men det är ovanligt mycket snö, säger Per Jonsson Öhlin, marknadschef på Laplandsresorts."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opExvV/riksgransens-larm-det-ar-ovanligt-mycket-sno-i-ar

[VSK]
4/2/19, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

😂

Kan väl knappast finnas nån vettig person som går på denna skrämselpropaganda. 

Man har varnat för jordens undergång i över ~50 år nu.

[Göstage]
4/2/19, 11:44 PM
#174

No comments

Annons:
[Jimmy.L]
4/3/19, 7:01 AM
#175

😃

[Göstage]
4/3/19, 3:29 PM
#176

"Hälften av alla unga som föds idag beräknas bli minst 100 år gamla och den första människan som blir 200 år är förmodligen redan född", är en vida spridd uppgift.

Vet inte riktigt hur följande nyhet stämmer in med den bilden.🤔

"Barn som föds i dag kommer att ha en förkortad livslängd med 20 månader*, skriver The Guardian. Enligt en ny studie beror den förkortade livslängden på föroreningar i luften."…

https://www.expressen.se/nyheter/dagens-barn-far-kortare-liv-efter-luftfororeningar/

[VSK]
4/3/19, 3:54 PM
#177

Finns inte med på världskartan att den första personen är född som kommer uppnå en ålder av 200 år eller mer. Hjärnan tappar ca 100 000 hjärnceller om dagen när man är ca 25 år gammal, skelettet urholkas och blir svagare och svagare samt andra organ i kroppen orkar inte med hur länge som helst.

Ska man höja skatterna nu igen samt höja pensionsåldern igen månne?

[Göstage]
4/3/19, 4:14 PM
#178

#177 Nja, den där uppgiften har varit i svang till och från åtminstone sedan 2012 i svenska medier, då någon medverkande  i en bok som väckte viss uppmärksamhet "trodde" att den första 200-åringen var född. Därefter har påståendet dykt upp med jämna mellanrum - ibland i frågeform, i andra fall som ett påstående.

Ämnet har även varit uppe på iFokus.

Jag är rädd för att vi inte kan säga "den som lever får se" i det här fallet…😎

[VSK]
4/3/19, 5:05 PM
#179

#177

Ok, har nog missat den tråden (ifokus) förmodligen. Chansen till "den som lever får se" är nog ytterst minimal 😃

[Göstage]
4/6/19, 11:25 AM
#181

"En radikal rörelse är på frammarsch. Extinction rebellion vill genom civil olydnad tvinga makthavarna att stoppa klimatförändringarna – och därmed rädda människan från utplåning. Nu mobiliserar de krafterna för aktioner världen över. Däribland i Göteborg."---

Betalartikel i GP, men organisationen finns det nog skäl att ha koll på!

Nils Agger är en svensk som varit med redan från uppstarten i England. En annan svensk som framträdde vid en protestaktion i organisationens namn i London i november är Greta Thunberg.

Enligt en källa är det "bestämt" det kommer ske en mobilisation av civil olydnad runt 15 april 2019.

Annons:
Novachan
4/6/19, 11:45 AM
#182

#181 "Låt oss göra så att man måste lägga mer skattepengar och tid på oss som dummar oss istället för att lägga det på åtgärder för klimatet!…"

[Göstage]
4/30/19, 10:10 AM
#183

#181 Mer information om Extinction Rebellion (XR).

https://uvell.se/2019/04/29/xr-the-new-kid-on-the-block/

[Göstage]
5/27/19, 3:02 PM
#184

#123ff "Försäkringskassan betalar inte ut någon ersättning till den man som för en tid sedan valde att ”VAB-strejka” ihop med sin skolstrejkande dotter. Han har även polisanmälts av en privatperson. Erik Kropf valde inte bara att sanktionera dotterns skolk från skolan för att skolstrejka för klimatet. Han beslöt också själv att vara borta från jobbet för att arbetsstrejka ihop med dottern. Eftersom vilda strejker är olagliga och ett brott mot avtalen mellan arbetsmarknadens parter anmälde Erik frånvaron till Försäkringskassan som vård av sjukt barn, VAB. Tilltaget polisanmäldes som försök till bedrägeri."---

https://samnytt.se/vabade-for-att-klimatstrejka-med-dottern-nekas-ersattning-fran-forsakringskassan/

Hoppas att straffet blir kännbart!

Annat i samma ämne.

[Jimmy.L]
5/27/19, 4:06 PM
#185

#184 Max böter gissar jag om han ens blir fälld.

[Göstage]
5/27/19, 4:10 PM
#186

Ja, det blir nog på sin höjd något symboliskt, men det finns enligt artikeln skälig anledning till uppsägning  om arbetsgivaren skulle välja att driva den frågan.

[Göstage]
5/28/19, 11:06 AM
#187

"Gång på gång den här valrörelsen visar hon i utfrågningar upp en flagrant okunnighet om miljöpolitik. Är det så man visar att man tar klimatet på allvar?", undrar Expressens Torbjörn Nilsson om Alice Bah Kuhnke.

[Jimmy.L]
5/31/19, 6:54 PM
#188

Nu ska Greta till USA men inte flyga.

https://www.expressen.se/nyheter/greta-thunberg-tar-sabbatsar-aker-till-usa/

Miljövänligaste är väl att ta en roddbåt eller segla?

Annons:
[Göstage]
5/31/19, 7:54 PM
#189

Man kan ju traska över nordkalotten till Tjuktien och lifta med båt över till Alaska och sedan ta till höger.

[Jimmy.L]
5/31/19, 7:59 PM
#190

#189 Flaskpost funkar det? Eller simma?

[Göstage]
6/1/19, 5:19 PM
#191

Hur påverkar det islamistiska inflytandet miljömedvetenheten i media och andra vänsterkretsar, frågar sig Mohamed Omar på DGS. Miljötillvändhet präglar ju inte direkt islamistaktivisterna.

"En stor del av den svenska journalistkåren sympatiserar med Miljöpartiet, vilket kanske kan hjälpa oss att förstå deras prioriteringar. I veckor inför valet har de ansträngt sig till det yttersta för att varna oss för världens undergång i en klimatkatastrof om vi inte tar till oss barnprofeten Gretas budskap, omvänder oss och gör bättring."---

"Mer makt åt de gröna kommer förmodligen också att sänka den så kallade ”miljömedvetenheten” i Europa. Det är bara att titta på väckelsemötena med Greta – det är nästan genomgående vita barn och ungdomar som deltar. Man har inte lyckats sprida klimatångesten till berikade kvarter som Rinkeby och Tensta. Där är det sannolikt vanligare med ångest för att hamna i Muhammeds helvete om man inte fastar i ramadan.

De grönas ansvarslösa invandringspolitik leder också till att den inhemska ”miljömedvetna” befolkningen minskar och den invandrade, mindre ”miljömedvetna” befolkningen från Afrika och Mellanöstern ökar. I Irak, Syrien, Afghanistan och Somalia är klimatångest ett okänt fenomen."---

https://detgodasamhallet.com/2019/06/01/ja-en-gron-vag-sveper-over-europa-islams-grona-vag/#more-16831

[Jimmy.L]
6/1/19, 5:25 PM
#192

Räcker att gå förbi soprummet här så inser man att utrikesfödda inte bryr sig om klimatet.

[Jimmy.L]
6/18/19, 7:23 AM
#193

Vore kul om man gjorde en jämförelse med andra länder som Kina där man tidigare rapporterat om ökad köttkonsumtion. Om vi minskar och Kina ökar så är det ju ingen räddning. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordintresse-for-vegetarisk-mat

[Hayabusa]
6/18/19, 7:35 AM
#194

#193 Om vi inte får "de stora drakarna" med på spåret så blir det meningslöst.

[Jimmy.L]
6/18/19, 8:04 AM
#195

#194 Exakt, i klippet talar man även om att vi i Europa måste minska köttkonsumtion, men inget om hur resten av världen måste göra. Känns som man silar mygg och sväljer kameler.

Annons:
[Hayabusa]
6/18/19, 8:18 AM
#196

#195 Sedan 70-talet har svensk industri mer än halverat sitt utsläpp av CO2 - om andra länder kunde göra detsamma så vore det en bra början. Det är där utmaningen ligger, om någon frågar mig.

72mm
6/18/19, 12:59 PM
#197

Allvarligt, tror ni köttkonsumtion har något som helst med klimatet att göra? Hela resonemanget är ju en fars. "Vi måste minska vår köttkonsumtion" - varför i hela världen då? Vi borde väl om möjligt öka konsumtionen av animaliskt fett och protein och minska på det hutlöst stora intaget av socker och andra kolhydrater för att må bättre.  

Den enda frågan är hur man bäst och hållbarast producerar maten.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
6/18/19, 1:16 PM
#198

#197

Du har rätt men det går ju inte EU med på för de måste ju bli av med alla fettberg de sitter på. De som inte går med på att baka in detta i mat och dryck blir av med EU-bidrag. 

Sen det där med metangaser hit och dit är bara skrämselpropaganda för att dra in än mer skattepengar från rädda indoktrinerade Svenssons. Asylindustrin kostar drygt 500 miljarder kronor per mandatperiod och ladorna är tomma sen länge.

[Jimmy.L]
6/20/19, 12:15 PM
#199

Gretas uppmaning till vuxna: Strejka från jobbet.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/gretas-uppmaning-till-vuxna-strejka-fran-jobbet/

Vad händer om man blir uppsagd tar Greta och betalar lönen?

[Göstage]
6/20/19, 12:35 PM
#200

Hon är ju profet, så pengarna till lönerna kommer väl uppifrån? 

Men nej, skall vi tala om "gudomlig" så finns det bara en Greta som är värd det epitetet

[Hayabusa]
6/20/19, 1:17 PM
#201

Jag tänker strejka från min källsortering och enbart ta upp den igen om landets politiker kommer med reella lösningar.

[VSK]
6/20/19, 4:37 PM
#202

🥵

Annons:
[VSK]
6/20/19, 4:46 PM
#203

Greta kan väl börja med att åka till Kina, Indonesien, Filippinerna, Vietnam och Sri Lanka så får vi se vilken genomslagskraft denna lilla flicka har. 

https://www.nyteknik.se/miljo/fem-lander-star-for-halften-av-plastskrapet-i-haven-6887364

Hoppas verkligen att vuxna människor som har jobb inte är så pass korkade så de strejkar för nåt som aldrig kommer ge utslag.

Ford -57
6/20/19, 8:36 PM
#204

Ja jälars, när man ser hur d ser ut nån annanstans så fortsätter jag åka i min bil tillverkad 1957. Undrar om Lövinskan vet hur d ser ut i verkligheten där utanför d duktiga Sverige.🥵

[VSK]
6/21/19, 12:50 AM
#205

#204

Fraktar de sten till stenhuggeriet? Tänkte om bilen gått sönder 😂

Ford -57
6/21/19, 10:52 AM
#206

#205 Så e d nog, tänkte inte på d, då e d ju helt okey👍😃

[VSK]
6/21/19, 6:11 PM
#207

😂

[VSK]
6/22/19, 2:35 PM
#208

Ford -57
6/23/19, 10:44 AM
#209

#208 D e väl bara en tidsfråga👍

Annons:
[VSK]
6/23/19, 10:45 AM
#210

#209

Du får koppla ur 4 st stift så inte arga Greta kommer och ryter 😮😉😃

Ford -57
6/23/19, 10:49 AM
#211

#210 😃😂 Jag behöver bara koppla ur 2 st. Så lite miljövänlig e ja redan.😉

Ock utestängd från Miljösidan blev jag igår, tyder på att jag hade rätt i mitt tänk👍

[VSK]
6/23/19, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

#211

Du skall se det som en merit. Alla ställen du blir utestängd ifrån visar att du har rätt 👍

-

Omedveten massindoktrinering.

[VSK]
6/23/19, 11:09 AM
#213

Meteorolog Anders Persson:

”på den tiden jag var yrkesverksam blev vi vanliga meteorologer tillhållna av en ledande svensk klimatexpert att utnyttja varje ”svår storm”, varje ”värmebölja” och varje ”kraftigt skyfall” för att via media få ut budskapet ”att detta kommer att bli vanligare och vanliga, och värre och värre” i takt med klimatförändringen."

De flesta av oss reagerade argsint på denna styrning, men vi var de äldre och starka. De yngre som har flera år kvar till pensionen har inte lika lätt att sätta sig till motvärn.

[Jimmy.L]
6/26/19, 12:21 PM
[Göstage]
6/26/19, 12:44 PM
#215

#214 Japp, framtiden är elsparkbrädor, laddade med grön el - kanske kopplade till propellermössor som ger vindkraft medan man åker?

[Jimmy.L]
6/26/19, 1:21 PM
#216

😃

Annons:
Ford -57
6/26/19, 10:15 PM
#217

#214  D e väntat, å mer lär dom hitta på vad gäller veteranfordon, vänta å se, men jag ställer aldrig undan jänkarn så länge jag jag lever.

[VSK]
6/27/19, 5:29 PM
#218

Hur pass miljövänligt är det när man blandar i en massa krafs i bensinen (etanol) som gör att bilen drar mer bränsle per sträcka, och det enbart för att lura Svensson på än mer skattepengar då skatten för bensin är betydligt högre än för etanol (om ens etanol har skatt) ? 

Förutom mer förbrukad del bränsle så sliter det mer på motorn då etanolen tvättar bort oljefilmen, och på så sätt blir det än mer nedsmutsning i moder jord då motorerna inte håller lika länge, kräver fler oljebyten med allt vad det innebär.

Men som sagt, allt för att få in mer skattepengar (vart nu de tar vägen) för miljötänket är ett enda stort skämt som är till för att dra in mer skatter, inget annat.

Ford -57
6/27/19, 9:56 PM
#219

Ja skattepengen vet vi ju vart den tar å har tagit vägen en längre tid nu. D e hålet i kistan som nu ska täckas igen me skatt på skatt å hittepå skatter.

[Jimmy.L]
6/30/19, 4:52 PM
#220

Fransk kravallpolis kritiseras för sitt agerande mot klimataktivister som demonstrerade i Paris på fredagen. Nyhetssajten Buzzfeed och aktivister på sociala medier skriver att poliserna sprejade tårgas. ”Fredliga franska klimataktivister och skolstrejkare sprejades med tårgas”, skriver Greta Thunberg på Instagram.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/gretas-kritik-efter-polisens-agerande-i-paris-/

Greta försvarar olaglig aktion. Även polis i Sverige hade gripit dom.

[Göstage]
7/4/19, 9:13 AM
#221

Centern föreslår på sin Almedalsdag att länderna kring Östersjön skall handla med utsläppsrätter för sitt förorenande av Östersjön. Svårt att tro på att Ryssland går med på ett sådant avtal, eller att det skulle göra situationen för Östersjön nämnvärt bättre. Låter mest som en populistisk "snilleblixt".

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dOr2nO/lander-som-forstor-ostersjon-ska-betala

[Jimmy.L]
7/4/19, 9:28 AM
#222

Jag tror heller inte dom Baltiska länderna eller Polen går med på det.

[Jimmy.L]
7/25/19, 7:17 AM
#223

Greta Thunberg uppmanar samtliga fackförbund till strejk för klimatet i ett öppet brev. Om inte de vuxna agerar står en ”fullständig samhällskollaps” för dörren, enligt Thunberg. – En politisk strejk för klimatet är tillåten, det kan jag säga på rak arm, säger arbetssrättsexperten Kurt Junesjö till Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5eQvg/greta-uppmanar-vuxna-att-strejka

Kommer inte att hända.

Annons:
[Göstage]
7/25/19, 7:26 AM
#224

#223 Det skall bli spännande att se hur partiledarna kommer att tackla utspelet! Hittills har man ju bara sagt "ja och amen" till allt hon (och de som står bakom henne) har sagt, men kommer några fler än Sjöstedt och språkrören att öppet ställa sig bakom uppmaningen?

Vilka krafter rör sig i dunklet i Team Greta? I ett normalt fungerande samhälle hade media älskat att kasta sig över den frågan och börja gräva, men…😕

[Jimmy.L]
7/25/19, 7:32 AM
#225

#224 Gör ni inte som Greta säger går vi under. så låter det och det är inget annat än en sekt en farlig sådan.

Är det ingen som granskar Greta? På vilket sätt blir det en ”fullständig samhällskollaps”.

Källkritik hallå har folk helt struntat i det?

Greta vi följer dig du är vår sektledare. 😟

[Göstage]
7/25/19, 7:41 AM
#226

#225 Ja, det är skrämmande med den här kejsarinnans nya kläder! Hon kritiserar politikerna, men de ler bara fånigt och vänder andra kinden till. Det blir "dålig press" att öppet våga kritisera henne. 

Känns som om hon idag skulle kunna bilda ett eget "gula västarna" där de rödgröna politikerna  lydigt tar plats i första ledet och kräver sin egen avgång. Bono hade säkert skyndat hit i sitt privatjet för att medverka…

[Jimmy.L]
7/25/19, 8:15 AM
#227

#226 Jo säger Greta att vi ska hoppa från en klippa så måste man göra det, för annars är man en klimatförnekare. 

Och vad händer den dagen hon tröttnar på att resa runt och prata om klimatet går jorden helt under då.

[Göstage]
7/25/19, 8:18 AM
#228

#227 Hon har ju en syster som hennes manager kan satsa på den dagen…😎

[Jimmy.L]
7/25/19, 8:22 AM
#229

Jag tycker mer synd om henne, Familjen beskriver ju det som ett krig hemma med skilsmässa nära inpå innan hon fick bestämma. Föräldrarna har gett upp som förälder och låter Greta styra hemma. Familjen borde ha fått hjälp.

[VSK]
7/25/19, 8:34 AM
#230

På tal om att strejka.

Verkar som de på Aftonbladet har strejkat vid viss skolundervisning 🤔

Annons:
[Jimmy.L]
7/25/19, 8:37 AM
#231

#230 Det kommer aldrig bli totalstrejk, möjligen några 1000 extra som sluter upp.

[VSK]
7/25/19, 8:47 AM
#232

#231

Fast risken är väl stor att de inte kan läsa kartan så de går väl vilse ☝️

[ludgopelle]
7/25/19, 9:44 AM
#233

#215 Professor Drövel var före sin tid.😂

[Göstage]
7/25/19, 1:33 PM
#234

Å ena sidan:
" En politisk strejk för klimatet är tillåten, det kan jag säga på rak arm" säger arbetssrättsexperten Kurt Junesjö till Aftonbladet. (Junesjö är  tidigare jurist på LO.) 

Å andra sidan:
"På grund av fredsplikten som råder på svensk arbetsmarknad kan vi inte själva delta – eller uppmana medlemmar att delta – i någon form av strejk. Det inkluderar klimatstrejken den 27 september", skriver Jonas Ahlgren, kommunikationschef på Naturvetarnas fackförbund till TT.

Jaha. Nähä.

[Jimmy.L]
7/25/19, 1:41 PM
#235

#234 Dubbla budskap, vi kan eller nej vi kan inte. 🤔

[Göstage]
7/25/19, 8:13 PM
#236

Precis! Man tycker ju att högt uppsatta personer inom fackföreningsrörelsen skulle ha samma syn på något så centralt som strejkrätten, men tydligen inte…😮

[Göstage]
7/27/19, 12:03 AM
#237

Har SMHI och andra statliga instanser gått och blivit alarmister och aktivister om klimat, väder och miljö? Widar Andersson har en spaning på det.

https://www.folkbladet.se/bloggar/widardirekt/?blog=2518025

Annons:
[VSK]
7/27/19, 7:06 AM
#238

#237

Beror på att man inte håller isär sin professionalism  och partifana.  Finns alldeles för många miljöaktivister inom MSM. 

Tycker på ett sätt att massindoktrinering är fascinerande men samtidigt skrämmande. Har alltid undrat vad klimatångest är för nåt.

[Hayabusa]
7/27/19, 7:49 AM
#239

Läste att  jorden kommer, år 2050, ha en befolkning som är 2 miljarder större än idag. DEN miljöpåverkan…

[VSK]
7/27/19, 7:53 AM
#240

#239

Fast nu är ju inte konsekvensanalys nåt de styrande pysslar med. När vi är närmare 10 miljarder människor på detta jordklot och tredje världskriget knackar på dörren, ja då är det lite sent att tänka till.

[Jimmy.L]
7/29/19, 5:21 PM
#241

Greta Thunberg kommer att ta segelbåten över till USA, skriver hon på Twitter. Där ska hon bland annat att delta vid FN:s klimattoppmöte i New York. Båtens roder kommer att hanteras av en europeisk kunglighet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGkXdK/klart-greta-thunberg-seglar-till-usa

Det blir ingen lätt resa hoppas hon är beredd på dåligt väder. 

[Jimmy.L]
7/29/19, 6:03 PM
#242

Orkansäsongen är igång när hon åker.

https://twitter.com/Cornubot/status/1155803740995301376

[Andeljus]
7/29/19, 6:30 PM
#243

Ni nämner MSM , har googlat och kommer ingen vart så kanske nån av er kan sätta mig in i vad det där är 🤔

Greta ja, hmm hon gör ett bra jobb men jag känner mig så oerhört besviken på tröjan hon med mor bar så just nu känns det som om allt dom sagt och gjort åker ner i ett sophål 😕

Bra dock att Greta kämpar vidare det kan jag tycka trots min egen besvikelse och tufft att segla till USA när det finns så mycket snabbare alternativ som flyget så där måste hon få en eloge av mig om än mitt förtroende känns väldigt nere för henne efter AFA tröjan så kämpar hon på trots allt .

[Jimmy.L]
7/29/19, 6:37 PM
#244

Här har du en förklaring

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mainstream_media

Nu vet jag inte hur hennes seglarkunskaper är men vind på 20-30 s/m eller mer är något som ingen barn ska prova på utan att ha tränat till sjöss. 

Sjösjuka väntar Greta och dåligt med sömn.

Annons:
[Andeljus]
7/29/19, 6:42 PM
#245

Tack Jimmy 👍 jag var lite bakom där och inte visste vad det betydde 😊 men nu är jag med 😎

[Göstage]
7/29/19, 6:46 PM
#246

Där rycker media ut och hugger lydigt på betet, men när tröjan borde ha blivit ett artikelämne, då tittade man snabbt bort. tur då att RWU med flera finns!

kamera0710
7/30/19, 5:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#247

#246 Då får vi hoppas att RWU har bättre koll nu än hon hade på den där talarförmedlingen, som förutom Greta Thunberg också hade Ingvar Kamprad i talarstallet ett och ett halvt år efter hans död…

kamera0710
7/30/19, 5:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#248

Lite andra tankar av och om RWU och hennes talarförmedling och dess kontakter med såväl de döda som levande. Detta med anledning av att också liberalen Johan Norberg fanns i deras talarstall, trots att han aldrig hört talas om dem. Men han kanske är i maskopi med Thunberg?

[Hayabusa]
7/30/19, 7:35 AM
#249

Vänstern skriver tweets om Rebecca…Bästa tweet vinner en AFA T-shirt.

[Hayabusa]
7/30/19, 7:56 AM
#251

Saxat från den länkade artikeln (#250):

"Det finns ingen anledning för vare sig Arbetarbladet eller någon annan att förneka de faktum att:

Bolaget förmedlar talare.

  1. Greta Thunberg låg på sajten fram tills att jag skrev om det. 
  2. Thunberg bekräftade att en talarförmedling lagt dit henne utan hennes vetskap.
  3. Vetskapen om att hon låg där kom från mig."
Annons:
[Göstage]
7/30/19, 8:16 AM
#252

#247 #248  Som vanligt tillgriper du whataboutismen för att misstänkliggöra pianisten. Du ser inget uppseendeväckande i att MSM helt förtigit tröjaffären, vilket RWU med flera inte har gjort?

[Hayabusa]
7/30/19, 8:22 AM
#253

#252 Dessutom hade Rebecca rätt om bolaget som förmedlar talare.

kamera0710
7/30/19, 11:27 AM
#255

#253 Då kanske man ska försöka boka Kamprad och se hur det går…

[Göstage]
7/30/19, 11:35 AM
#256

#181 #183 Tröjgate leder åter spåren till Extinction Rebellion.

[Hayabusa]
7/30/19, 11:35 AM
#257

#255 Fast nu handlar det om att Greta de facto fanns på AAE Speakers sida. Vilket stämde. Precis lika sant som länken i #254.

[Hayabusa]
7/30/19, 11:38 AM
#258

Greta kanske går att boka som talare hos dessa..?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Antifascistisk_aktion_i_Sverige

Annons:
[Hayabusa]
7/30/19, 11:40 AM
#259

#256 Se där…förvånad? Nope.

[Göstage]
7/30/19, 12:08 PM
#260

Lite OT så tror jag det nästan börjar bli parodiskt hur ofta vi får anledning att konstatera att vi inte är förvånade. Hur länge sedan var det som någon av oss fann anledning att konstatera att "nu blev jag förvånad" (i betydelsen "glatt överraskad")? Väldigt längesedan, tror jag att man törs påstå. Kanske också ett tecken i tiden…

[Hayabusa]
7/30/19, 12:20 PM
#261

#260 Vänsterfalangen sitter alla i samma båt, det är ju knappast något de döljer längre.  Den gemensamma agendan…nej, jag kan inte ställa upp på den. Den strider mot allt som jag tror på.

[Göstage]
7/30/19, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#262

Allt finns ju där inför våra ögon…

”Ny låt från The 1975 ute i dag, och jag medverkar på den! Så glad att få samarbeta med dessa härliga personer. Alla våra intänkter från denna låt, med namn The 1975 - som blir öppningsspåret på deras kommande album - kommer att gå till Extinction Rebellion”, skrev Greta Thunberg på Instagram på torsdagen."---

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-slapper-klimatlat-med-the-1975/

Så skrev Expressen i klartext. Googlar man tillbaka lite på Expressenjournalisternas bild av denna organisation så förstår man varför ingen på redaktionen varken ifrågasätter tröjan eller insamlingsändamålet. Greta talar ju öppet om sin närhet till Extinction Rebellion, och Expressen köper det. Ett exempel från april:

 "Det är vi som skapar en förändring, vi i Extinction Rebellion och barnen i Skolstrejk för klimatet, sa Greta Thunberg inför hundratals åhörare vid Marble Arch, som är ett av de landmärken som intagits av aktivisterna."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/greta-thunberg-gar-med-klimataktivisterna-i-london/

Som Rebecca Weidmo Uvell konstaterar: "Så här ser receptet ut för miljörörelsen, den som är dark green. Den som inte gillar demokrati. Den som tagit sin in i finrummen och förbluffande nog får vara kvar där. Ingen ställer några frågor. 

Och landets dark green kan fortsätta opinionsbilda mot demokrati." 

Som hon säger: ingen ställer några frågor.

Mer i ämnet:

https://uvell.se/2019/04/29/xr-the-new-kid-on-the-block/

https://uvell.se/2019/07/26/afa-far-ovantat-stod/

Bara att foga samman pusselbitarna - Greta. XR. Djurrättsaktivister. Mediafolk. Politiker. AFA. Den färdiga bilden kanske framträder här så småningom.

Som en väletablerad kvällstidningskolumnist uttryckt det på Twitter. Tydligare kan det väl inte sägas?

Edit.

[Jimmy.L]
7/31/19, 7:43 AM
#263

Stark motvind och sjögång. Det blir ingen stillsam resa när Greta Thunberg korsar Atlanten i en segelbåt. Blåsväder kan göra att expeditionen tar längre tid än planerat, varnar seglingsexperten Mikael Stamming.

– Den här är inte någon myspysbåt utan den är väldigt tom inuti. Det kommer att dåna och dunka när man seglar i vågorna, säger Stamming.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8eRXO/experten-varnar-for-busvader-nar-greta-seglar-over-atlanten

[Hayabusa]
7/31/19, 7:46 AM
#264

#263 Det är inte som en söndagssegling i skärgården.

[Göstage]
7/31/19, 7:52 AM
#265

Som den profet Greta är så kan hon nog stilla vågorna🌊, och egentligen behöver hon nog ingen båt heller - hon kan väl gå på vattnet? 😇

https://www.kyrkanstidning.se/debatt/greta-thunberg-ar-en-profet-i-var-tid

Annons:
[Jimmy.L]
7/31/19, 8:06 AM
#266

#264 Ja det kommer bli en obehaglig överraskning för henne.

[VSK]
7/31/19, 3:43 PM
#267

#265

Tror nog havet delar sig så hon kan knata över ☝️

😃

[Göstage]
7/31/19, 4:42 PM
#268

Det har väckts frågor om båtens/tävlingens sponsorer, men de skall inte synas när hon är med, hävdar Team Greta. Verkar i alla fall son om hon är mer bevakad nu. åtminstone i viss media.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-kritiseras-for-batresan-nu-svarar-hon-/

[Jimmy.L]
7/31/19, 4:50 PM
#269

Kom och tänk på om hon avbryter resan ute på havet kommer hon skylla på klimatet för att dölja att hon inte tål grov sjö?

[Hayabusa]
7/31/19, 6:16 PM
#270

#269 Nej, då är det Jimmies fel…

[Göstage]
7/31/19, 10:41 PM
#271

#268 "Det finns inga gratisseglatser", påminner Weidmo Uvell. Även om man plockar bort dekalerna så finns sponsorerna med i bilden ändå och vet att få valuta av det uppseende passageraren väcker.

[Hayabusa]
7/31/19, 11:01 PM
#272

#271 Det finns inget som är gratis.

Annons:
[Jimmy.L]
8/1/19, 7:15 AM
#273

#272 Jo inom vänstern är allt "gratis".  Greta och hennes anhängare tror att sådan båt bara är att låna helt gratis.

[Hayabusa]
8/1/19, 7:42 AM
#274

#272 Det bygger på deras naiva ideologi. Faktum är att allt kommer med ett pris, även om det inte är satt i kronor & öre.

[Jimmy.L]
8/1/19, 8:06 AM
#275

Allt hänger ihop. Ni är alla beroende av oss djurbönder, vegan som allätare och framför allt naturen. Det är det svenska nötköttet som håller våra naturbeten betade, skriver Anette Gustawson.

https://www.expressen.se/debatt/lagg-en-mangfald-pa-tallriken-sa-blir-det-bra/

[Hayabusa]
8/1/19, 8:10 AM
#276

#275 Så är det.

[Göstage]
8/1/19, 8:13 AM
#277

#275 Tycker lantbrukarna har en bra företrädare i Gustawson, som för en orädd och tydlig kamp för sin yrkesgrupp och den traditionella livsstil som inte  vill låta  trendmässiga beteenden och utspel stå oemotsagda.

[Jimmy.L]
8/1/19, 8:25 AM
#278

#277 Ja, men inför döva öron inte kommer veganerna ändra åsikt.

[Göstage]
8/1/19, 8:38 AM
#279

#278 Nej, men det är viktigt att inte låta deras partsinlagor och våldsromantiska predikningar stå oemotsagda.

Annons:
[Jimmy.L]
8/1/19, 6:43 PM
#280

Classic Car week bör minska utsläppen och öka kvaliteten. Det anser medlemmar från klimatorganisationen Fridays for future i Rättvik. Ett förslag är att skippa cruisingen och låta bilarna stå stilla.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/fridays-for-future-vill-stoppa-cruisingen-pa-classic-car-week

[Göstage]
8/2/19, 7:13 AM
#281

#280 Gammelgretorna ser rätt rara ut- kul att de lyckats hitta något på hemmaplan att brinna för något, oavsett vad…😉

[Jimmy.L]
8/2/19, 7:44 AM
#282

#381 Fridays for future tycks ha många mindre grupper på olika orter med ett fåtal medlemmar. Tydligen finns det en grupp här i stan med såg jag på Facebook. Dom gör inte mycket väsen av sig.

[VSK]
8/2/19, 7:48 AM
#283

#281

Hittade faktiskt en bild på gammel-Greta nyligen. Snacka om slump. 

[Göstage]
8/2/19, 8:08 AM
#284

#283 😃

[VSK]
8/2/19, 8:22 AM
#285

☺️

😂

[Jimmy.L]
8/2/19, 12:25 PM
#286

Greta undrar vad världens ledare väntar på?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gretas-sista-strejk

Hon för göra ett studiebesök i länder som Indien, Kina, andra länder där miljön inte kommer i första hand. Det är där man först måste komma tillrätta med utsläppen.

Annons:
[Göstage]
8/2/19, 1:37 PM
#287

#286 Ja, hon får snacka med BMW om att de sponsrar en segelbåt åt henne så att hon tar sig dit.

[Göstage]
8/3/19, 8:18 AM
#288

Apropå Kina och Indien: är det europeiska sugrörsförbudet ett utslag av plastigt poserande plakatpolitik med tanke på att det är helt andra länder som står för plastavfallsnedskräpningen? Henrik Jönsson har sin mening klar i veckans youtubeinslag.

https://www.youtube.com/watch?v=cWsnJ_JtDpA

[Hayabusa]
8/3/19, 8:20 AM
#289

#288 King Henrik 👍

[Göstage]
8/3/19, 5:40 PM
#290

För tiotusen år sedan kunde man i stort sett promenera torrskodd från Danmark till England genom Doggerland, vår tids Doggers bankar. Men så skedde en klimatförändring med smältande polaris  som gjorde att landet lades under havsvatten.

Idag när vi med sådan självklarhet lägger skulden för klimatförändringarna på människan kan man ju fundera över vems fel det var den gången? 

https://popularhistoria.se/vetenskap/arkeologi/borrning-ska-avsloja-livet-pa-doggerland

Carmarino
8/3/19, 6:03 PM
#291

Det var säkert mammutarna, uroxarna och hjortarnas fel. Hade folket då inte ätit så mycket kött så hade det säkert inte hänt. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/3/19, 6:15 PM
#292

Men var inte Flisa Hedenhös sin tids Greta- kunde inte hon ha gjort något?  Och mamma Knota var väl influencer - sin tids Malin Wollin. Var höll hon hus när världen behövde henne? 😉 🙂

Carmarino
8/3/19, 7:11 PM
#293

Minns inte om Flisa gick i skolan, men jag tror inte det. Så någon skolstrejk kunde det ju inte bli.

Familjen åkte ju världen runt också, så de bidrog säkert till klimatförändringen. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
8/4/19, 6:35 AM
#294

😂

[Göstage]
8/6/19, 8:19 AM
#295

#290 "Sommartorkan som drabbat stora delar av Europa de senaste åren faller hittills inte utanför ramen för de senaste 1200 årens naturliga variationer, enligt en ny studie från en internationell forskargrupp.

Samtidigt innebär varmare klimat snarare risk för regn än torka här i Sverige, enligt studien."---
TT
Patrik Engellau på DGS befarar att det finns en grupp människor som utnyttjar klimatångesten i andra syften. Alls ingen unik tanke, men alltid intressant att se den satt på pränt.

"Den danske klimatdissidenten Björn Lomborg skriver följande om klimatpolitikens kostnader:

I år kommer världen enligt International Energy Agency att spendera 162 miljarder amerikanska dollar på att subventionera förnyelsebar energi, stödja ineffektiva industrier och hjälpa villaägare i medelklassen att anlägga solpaneler. I tillägg så kommer Parisavtalet att kosta världen mellan 1 000 och 2 000 miljarder dollar om året fram till 2030.

Är det mycket eller lite pengar? Världens BNP ligger kring 80 tusen miljarder dollar. Årets miljösatsningar skulle alltså motsvara någon femtedels procent av världens BNP och Parisavtalets kostnader kanske två procent. Om det verkligen handlade om att rädda världen från värmedöd så hade detta varit väl satsade pengar.

Men Lomborg fortsätter:

Märkvärdigt nog kommer inga av dessa utgifter att få några mätbara effekter på temperaturen under innevarande sekel.

Min fördom i den här frågan, där ingen säkert har ett slutgiltigt svar, är att klimatpolitik är symbolpolitik, en sorts högtidliga offer av ansenliga summor för att blidka en ganska högljudd grupp människor typ Klimat-Greta och hennes anhängare."--- 

https://detgodasamhallet.com/2019/08/04/patrik-engellau-klimat-greta-pa-nya-aventyr/#more-17830

Går det att svära i miljökyrkan på det viset utan att det blir konsekvenser? Engellau har förresten mer på hjärtat, återkommer till det.

[Jimmy.L]
8/11/19, 5:05 PM
#296

Jo svenska kräftor bör man ju äta om man ha råd men lite dubbelmoral av Expressen att ge svenska kräftor botten betyg samtidigt som Kinesiska hyllas i deras test.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sa-daliga-ar-dina-kraftor-for-klimatet/

Dom svenska kräftorna fick max 2 i betyg medans kinesiska fick 4-5 i betyg?

https://mittkok.expressen.se/artikel/krafttest-2019-har-ar-arets-godaste-kraftor/?sida=8

[Hayabusa]
8/11/19, 5:09 PM
#297

#296 Saknar nog mest en AFA-protest mot Kina…

[Jimmy.L]
8/11/19, 5:55 PM
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: