Annons:
Etikettpolitikerna
Läst 834 ggr
[Hayabusa]
11/16/18, 10:10 AM

Månggifte för de som önskar

Verkligen? Månggifte - är det något för Sverige? Nu lär det redan idag finnas individer i Sverige som de facto är gifta med fler individer än 1. Huruvida det är bra eller mindre bra går möjligen att debattera - beroende på vilken politisk agenda man har. Står man till höger så skulle det sannolikt uppfattas som en patriarkal maktdemonstration medan om man står till vänster, så skulle det kunna grunda sig i att "omfamna kulturer".

Nåväl, 2006 är 12 år sedan men nog är det intressant att läsa följande:

 Avskaffa lagen om anställningsskydd 

Skrota AMS, CSN, Migrationsverket, dublinförordningen 

Inför lokala skattebaser och ta bort skatteutjämningssystemet mellan kommunerna

Inför euron i Sverige 

Månggifte för de som önskar

Var kom detta ifrån? Läs och begrunda…

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5404106

Annons:
[VSK]
11/16/18, 11:02 AM
#1

Och Liberalernas ungdomsförbund: Tillåt incest och nekrofili.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6lLKw/liberalernas-ungdomsforbund-tillat-incest-och-nekrofili

Halleluja

Novachan
11/16/18, 2:16 PM
#2

Blir ju himla krångligt juridiskt med flera som är gifta med samma eller flera personer samtidigt. Bara av den anledningen kan man slopa ett sådant förslag.

Man kan ju leva som om man vore gift utan att juridiskt sett vara det, det är och bör vara tillåtet, även om det är mer än 2 personer i förhållandet eller förhållandena beroende på vem eller vilka som dejtar vem. Juridik behöver inte blandas in, och det skulle höst troligen inte gå att göra det på ett bra sätt heller - inte utan att det ska vara orättvist eller dåligt för alla i "konstellationen". Juridiken kan ju vara krånglig när det bara handlar om 2 individer…

Novachan
11/16/18, 3:11 PM
#3

#1 Undrar om alla deras medlemmar är kvar idag…

"– Vi tycker generellt inte om morallagar, den här lagstiftningen skyddar ingen just nu. Vi är ett ungdomsförbund och en av våra uppgifter är att tänka ett steg längre. Jag förstår att det kan anses ovanligt och äckligt men lagstiftning kan inte utgå ifrån att det är äckligt, säger Cecilia Johnsson, LUF:s ordförande i Stockholm."

Konstig uppfattning av verkligheten. Tycker inte att det enbart handlar om morallagar utan faktiskt skydd också. Definitivt inte lagar enbart pga "att det är äckligt", då skulle vi kunna ha lagar mot allt möjligt…

Även om man använder skydd finns ändå risken för graviditet där och man vet att det innebär för ett barn som kan tillkomma under sådana förhållanden. Sen kan det finnas lagar som kan ifrågasättas om vad lagen säger när barnet redan är fött - om barnet ska tas ifrån sina föräldrar och när, där tror jag att verkligheten talar mer för att det är bättre för barnen att stanna hos sina föräldrar.

Dom fall jag har hört om där syskon har haft samlag har det handlat om Genetic Sexual Attraction där syskonen har varit ifrån varandra en längre tid och sedan återförenats, oftast som skiljts som barn och återförenats som vuxna. Det händer inte i alla fall men det händer i större utsträckning än vad man tror - och många berättar förmodligen inte om det heller. Detta händer inte bara för syskon, det kan hända när t.ex. barn och förälder som återförenas. Sådana här fall sker över hela världen så det är inte ett fenomen som är pga kultur, religion, nationalitet osv. Det finns stödgrupper och vägledning man kan få som kan hjälpa de involverade om sina känslor. De kan få familjeförhållanden om de får stöd från start eller efter att känslor har uppdagats. Att våga erkänna för andra är förståeligt svårt för många.

Annan orsak i andra fall har det handlat våldtäkt där gärningsmannen inte verkar vara helt frisk…

Vad gäller nekrofili så kan ett sorts skydd handla om att skydda de närstående till den avlidne, iaf på ett känslomässigt plan. Blir också krångligt här att forma lagen och hur man ser till att den sköts rätt… Får vem som helst använda kroppen, hur länge är det tillåtet (ska kroppen aldrig få begravas?)… Är det inte en allvarlig hälsorisk att utsätta sin kropp på det sättet? Kan vissa hälsorisker gå ut över andra? Även om det var lagligt tror jag inte nekrofilerna vill att allmänheten ska veta vilka de är…

[VSK]
11/16/18, 3:42 PM
#4

#3

Menar du att det finns våldtäkts-GM som är friska i huvudet eller hur menar du när du säger "Annan orsak i andra fall har det handlat våldtäkt där gärningsmannen inte verkar vara helt frisk" ?

Hoppas verkligen du inte pratar om förkylning eller nageltrång mm.

Du vet om att det finns länder där det är alldeles normalt att ta ett avskedsnyp om frun har dött? Hur det går till om det är tvärsom är ingen information jag fått.

Novachan
11/16/18, 4:43 PM
#5

#4 Uppenbar syftning till huvudet i sammanhanget, men om man nu vill misstolka så kan det låta som så. Något oroande om man skulle misstolka meningen till det…

Men visst jag kunde ha skrivit "inte verkar vara helt frisk" i huvudet, hjärnan, mentalt, psyket, osv, för att vara övertydlig.

Möjligt att jag hört om det för länge sedan. Tycker du att nekrofili ska vara lagligt i Sverige pga av den anledningen?

[VSK]
11/16/18, 4:53 PM
#6

#5

Tycker du att nekrofili ska vara lagligt i Sverige pga av den anledningen?

Ehhhh va?

Annons:
Novachan
11/16/18, 5:42 PM
#7

#6 Jag har beskrivit argument om att nekrofili inte borde vara lagligt. Du riktade mot mig ett exempel där nekrofili beskrivs som normalt, då tolka jag som att du kanske försökte komma med ett argument för att det skulle vara lagligt - sen kanske du inte tycker att det ska vara lagligt ändå, men att du kom med argumentet för att debattera.

[VSK]
11/16/18, 5:49 PM
#8

#7

Du skall nog inte tolka och gissa så mkt när det blir så fruktansvärt fel. Bättre att faktiskt läsa det jag skriver.

Novachan
11/16/18, 5:59 PM
#9

#8 Kan säga detsamma till dig. Så du ville bara veta om jag visste om det, inget annat?

[VSK]
11/16/18, 9:58 PM
#10

#9

Vi tar och lägger ned för vi kommer inte längre. Du vill inte förstå det jag skriver.

Novachan
11/17/18, 11:18 AM
#11

#10 Vi kommer inte komma längre då du inte ens vill svara på en ja/nej-fråga eller komma med egen förklaring.

Det är din tolkning att "jag inte vill förstå", den är inte sann.

Du ställde en direkt fråga till mig. Jag svarade på frågan. Jag ställde en fråga tillbaka om varför du frågade mig frågan. Du har ej svarat på den frågan - det är självklart upp till dig om du vill svara på frågan eller inte, men det är inte jag som gör att vi inte kommer längre…

[VSK]
11/17/18, 5:23 PM
#12

#11

Som sagt var så kommer vi inte längre än så här.
Hade du förstått varför jag gjorde mitt första inlägg i den här tråden så hade du inte ställt så ogenomtänkta frågor. 

Trevlig fortsättning på kvällen.

[Göstage]
11/17/18, 5:34 PM
#13

#0 Hur som helst intressant att bli påmind om de värderingar som fördes fram från centerhåll i TS, och Lööf var ingalunda någon ungcenterpartist då, utan ledare för sitt parti.

Annons:
Novachan
11/17/18, 6:17 PM
#14

#12 Jag förstår meningen mitt det inlägget. Frågan om varför du frågade mig kvarstår, och ser ut att förbli obesvarad.

Fortsatt trevlig kväll till dig med

[Göstage]
1/27/19, 2:35 PM
#15

Aktuellt fall:
"En dagsfärsk dom i Kammarrätten i Göteborg har aktualiserat frågan om månggifte. En kvinna sökte bidrag som ensamstående trots att hon var gift enligt folkbokföringen. Att hennes make hade ytterligare en hustru skulle visa sig sakna betydelse. Nu finns rättspraxis som säger att månggifte skall accepteras av myndigheter och domstolar."---

https://nyheteridag.se/manggifte-accepterat-inom-svensk-rattsordning/

Video från mars 2018.

[Göstage]
1/16/20, 8:54 AM
#16

Under gårdagen mottog justitie- och migrationsminister Morgan Johansson betänkandet Skärpta regler om utländska månggiften (SOU 2020:2), vilket aviserar ett lagförslag  om att Sverige inte skall erkänna månggifte även om sådana äktenskap ingåtts utomlands. 

Justitieminister Morgan Johansson vill ge sken att detta är något som Sveriges feministiska regering har varit pådrivande i, medan det i själva verket varit så att Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet motarbetat ett sådant lagförslag men tvingats att acceptera efter en riksdagsvotering som man förlorade. Om detta skriver Johan Westerholm på Ledarsidorna.

gruvel
1/16/20, 1:16 PM
#17

Morgan  Johansson har lite luriga metoder att gömma sig bakom,  annat färskt exempel är beskedet om den låga asyl-/migrant-mottagningen 2019 där han tog till det årets låga statistik, medan däremot den lagändring som gjorts till 2019 med utökade möjligheter till att mottagas i landet ännu inte kunnat slå igenom alls p.g.a. Migrationsverkets köer och långa handläggningstider.

[VSK]
1/16/20, 1:49 PM
#18

#17

Morgon Johansson är inte lurig, han har ond agenda och är falsk.

Upp till toppen
Annons: