Annons:
Etikettsamhället
Läst 464 ggr
[Göstage]
11/17/18, 10:36 AM

Bristf. konsekvensanalys i offentligt utredande

Sanna Rayman på Expressens ledarsida konstaterar
1/att det från och med den här terminen erbjuds språkval redan i sjätte klass
2/ att det råder brist på språklärare i Sverige.
 Hon frågar sig "Men vad är meningen med obligatorier och påbjudna språkval om det saknas lärare?" och fortsätter: 

"En möjlighet som inte kan förverkligas är ingen möjlighet. På en del platser försöker man lösa det genom att bussa elever till centralorter, men det är dyrt. Risken är överhängande att skolorna snart griper efter halmstrån, under den ständiga förevändningen ”digitalisering". 

I rapporten ”Tänk efter före!”1 från Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) konstateras att undermåliga konsekvensanalyser präglar svenska politiska reformer. När rapporten beskrivs i SvD ges ett antal välbekanta exempel: LSS-reformen, migrationspolitiken, skolkonkurrensens påverkan på skolbetygen. Omdömet från ESO:s Sara Forsstedt är inte nådigt: ”Under de senaste årtiondena har en rad reformer genomförts i Sverige där det i efterhand framstått som obegripligt att vissa konsekvenser inte kunnat förutses och motverkas på förhand.” (SvD 12/11) Ack ja, alla dessa politiska tulipanarosor som vägrar blomma som det var tänkt. Men skam den som ger sig. Låt oss peta ner ytterligare några välviljans lökar i jorden och se om de vill gro. Sådana har vi åtminstone många av."

https://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/politikerna-struntade-i-konsekvenserna-igen/
 

1/ "I denna ESO-rapport ger Sara Forsstedt exempel på svenska konsekvensanalysers bristande kvalitet och vad detta inneburit".(---) "Rekommendationen är att göra förutsättningslösa samhällsekonomiska konsekvensanalyser i ett tidigt skede med brett fokus på konsekvenser för stat, medborgare och näringsliv."

https://eso.expertgrupp.se/rapporter/2018_5_tank_efter_fore/

Annons:
[Göstage]
11/17/18, 10:51 AM
#1

Sara Forsstedt själv i SvD

_"Under de senaste årtiondena har en rad reformer genomförts i Sverige där det i efterhand framstått som obegripligt att vissa konsekvenser inte kunnat förutses och motverkas på förhand."--- 
_

"Den externa granskningen, som utförs av Regelrådet med näringslivspolitiskt fokus, visar att det endast är drygt hälften av alla konsekvensanalyser som är godtagbara. I dagsläget sker ingen systematisk granskning av vilka samhällskonsekvenser reformer får. Min sammanställning visar att detta problem inte är sektorsspecifikt utan ett utbrett problem i statsförvaltningen."---

 "Politiskt fokus har av olika skäl kommit att koncentreras på endast en typ av regleringskonsekvenser, nämligen företagens administrativa bördor. Det är naturligtvis inte fel, men begränsar starkt perspektivet i analyserna. Med undantag för några få myndigheter är frågan därför om det finns någon utbredd förståelse för vad samhällsekonomisk analys är samt när och hur den kan tillämpas inom den svenska statsförvaltningen."---

https://www.svd.se/undermalig-analys-infor-viktiga-reformer

Ord och inga visor!

Novachan
11/17/18, 12:14 PM
#2

Lite läskigt när simpelt konsekvenstänk saknas..

Råder det inte brist på lärare överhuvudtaget?? Hur kan man då tror att det inte skulle råda brist inom en specifik lärargrupp???

Man kan fråga om om vilka språk det råder störst brist av språklärare…

Skulle tro att plugga ett tredje språk gynnar den delen av mer allmänt lärande, tänkande - kommer ej ihåg vad det heter, än att man faktiskt har användning av det tredje språket. Att börja med tredje språk i 6:an är nog inte helt orimligt (förutsatt att det går att genomföra i verkligheten), men jag tänker att man, om man inte redan har gjort det, bör fundera över mer hur länge det är gynnsamt att lära sig ett tredje språk (längre eller kortare tid) samt hur många, och vilka, språk som ska erbjudas att välja emellan. Jag ser det som positivt för eleven att få möjligheten att välja vilket språk, men vi vuxna har ansvaret för vad som kan genomföras - om det inte finns lärare för ett språk så bör vi kanske inte erbjuda det språkalternativet… Man kan också tänka på miljöaspekten om man måste använda bussar för en kurs…

På min högstadieskola fanns bara 3 alternativ. Inget av dem var språk jag ville lära mig. Jag tyckte det var konstigt varför vi behövde lära oss ett tredje när engelska vara det språk man försöker använda över hela världen. Fick då höra att fransmän inte alltid ville prata engelska även fast de kunde engelska, även fast detta häll på att bli bättre. Tyskar dubbade många tv-serier och filmer till tyska så de exponerades inte lika mycket av engelska och därför inte lika bra på engelska alltid. Spanska talas i många fler länder än bara Spanien och om man inte hade valt engelskan som det "globala språket" så hade det nog varit spanska. När man skulle ha mest användning av tredje språk var motiverat som: om det reser till ett land som talar det språket eller jobb där man samarbetar med andra länder som talar det språket typ.

I gymnasiet var det obligatoriskt att plugga en termin (eller två, minns ej) av ett tredje språk, men man hade möjligheten att välja ett helt nytt språk från vad man pluggade i högstadiet, eller fortsätta med tidigare språkvalet. Det kan vara kul att testa på ett nytt språk, men man skulle kunnat använt den tiden till annat som man skulle vilja få med in i utbildningen t.ex. så att alla elever får testa på programmering en gång (även fast jag inte tycker om det eller är bra på det, men det visste jag inte förrns jag testade på det själv långt senare) eller filosofi m.m. Vi vet att vi kommer behöva många som kan programmering, tänk om fler fått testa tidigare och då ändrat sitt gymnasieval eller universitetsval efter att ha fått testa programmering först.

Möjligheten att plugga t.ex. arabiska som tredje språk fanns ej, vilket skulle kunna gynna att kommunicera med större delar av folket i Sverige… Men det kanske finns en annan tanke om de mer traditionella språkvalen för mer gynnande av det jag refererade till i början - och förmodligen andra motivering.

Går att skriva ännu mer om det här men börjar såhär… eller om diskussion av detta bör vara i egen tråd…

[Jimmy.L]
11/17/18, 12:24 PM
#3

Skolan har väl i många år saknat lärare och haft svårt att rekrytera lärare, vill minnas att när jag gick i gymnasium så hade vi ofta håltimme under engelskan tack vare det inte fanns lärare som kunde ta den.

Spanska och tyska borde dom yngre i dag få lära sig känns som det är förutom engelskan som kan vara nyttig att kunna.

[Göstage]
11/17/18, 12:44 PM
#4

#2 Ja, du har nog rätt - kanske dags för en särskild "utbildningstråd" om du känner för att utveckla den delen av diskussionen ytterligare, så att det inte bär iväg mot ämnesförvirring?

 Bristande konsekvensutredningar omfattar ju mer än just språklärarbristen enligt Forsstedts rapport.

Novachan
11/17/18, 1:37 PM
#5

#4 Ja precis, och om andra hakar på.

[Göstage]
11/17/18, 1:45 PM
#6

#5 Klart vi gör - du har ju något viktigt att säga! 😉

Annons:
[Göstage]
1/29/20, 7:29 AM
#7

Hos det offentliga utredandets uppdragsgivare inom politiken verkar inte orsak och verkan vara något särskilt prioriterat tänkande, konstaterar gästkrönikören Thomas Gür på GP:s ledarsida:

"För drygt två år sedan publicerade Riksrevisionen en vidräkning med avsaknaden av konsekvensanalyser för migrationspolitiska beslut mellan 2004 och 2015 (RIR 2017:25). Den visade att av 26 granskade propositioner var det endast ett fåtal som ens försökte redovisa konsekvenser av föreslagna beslut."

https://www.gp.se/ledare/centerpartiet-förlitar-sig-på-trollkonst-1.23207222

Upp till toppen
Annons: