Annons:
Etikettdebatt
Läst 3882 ggr
[Göstage]
2018-11-19 10:05

I spillrorna av folkhemmet

Undran från en (ännu så länge) boende i Biskopsgården (fetstilsmarkeringen är hennes):

"När människor som är välintegrerade i samhällets alla aspekter flyr Biskopsgården finns en rationell fråga att ställa sig; kommer de kriminella grupperingarna att göra ett ännu större anspråk på området när de inte längre möter det relativa motstånd som trots all existerar?"

https://ledarsidorna.se/2018/11/det-senaste-mordet-i-biskopsgarden-de-kriminella-natverkens-lokala-valdsmonopol-vaxer/

Malcom Hyeyune ser tecken på att många inte insett att det nu kanske är dags att flytta sig till baksätet eftersom liftarna de tagit upp nu vill ta över ratten. 

 "Det faktum att så många är så djupt investerade i projektet att avfärda förekomsten av alla andra åsikter än de som är gängse på mångfaldskurser och i kommunala styrdokument som en temporär bugg i systemet är inte ett gott tecken. Hur många människor är egentligen beredda att acceptera dessa åsikter, den dagen drömmen om att de kan ”uppfostras” bort inte längre är realistisk?"--- 

 "Sverige drömde om att ta hand om, om att uppfostra, om att ”civilisera” de som kom hit, ända tills de skulle fullbordas som små avbilder av oss själva."---

https://ledarsidorna.se/2018/11/ssus-varderingar-satter-ljuset-pa-en-fraga-dar-vi-inte-vill-hora-svaret/

Ja, vad händer när de sista sekulära innevånarna lämnar de utsatta områdena och de som kommit hit från länder med en för oss fjärran samhällssyn propsar på att leva som de lärt och kräver makt i politiska organisationer och över samhällets funktioner och utformning? Vad blir följden när rättssamhället åsidosätts och ersätts av klanrättvisa och gatans rättsskipning? 

Polisen verkar ha resignerat och ropar på hjälp från samhället. Men vilka är det som representerar "samhället" - hur vet vi att de lyssnar, instämmer och fattar beslut i den riktning polisen hoppas?

Har vi kommit till vägs ände för demokratin som vi känner den, eller finns det ytterligare en tid av respit?

Annons:
[Hayabusa]
2018-11-19 10:36
#1

Inget är så konstant som förändringar. Att samhället, på en del håll, är på väg bort från det som många kände som "folkhemmet" är oundvikligt. En ond cirkel som inte bryts hur som helst, politiker & andra styrande vet inte hur de ska göra för att bryta cirkeln. Har de verktygen? Vet de hur man använder ett verktyg? Jag gissar att vi i en relativt nära framtid kommer att se & uppleva en ännu större separation av samhället.

[Göstage]
2018-11-19 10:48
#2

#1 Ser du väpnat våld i den processen, eller blir det ett succesivt fredligt maktövertagande?

[Hayabusa]
2018-11-19 10:50
#3

#2 Ärligt talat vet jag inte exakt vad jag ser, men absolut ALLT är möjligt. Det går nog inte att bortse ifrån något scenario.

[Göstage]
2018-11-19 13:13
#4

#0 Ett färskt exempel från Stockholmspolisen hur man talar för döva öron:

"Med en fyrfaldig ökning i förekomst av grovt skjutvapenvåld och en mer än halvering i uppklaring framgår det klart hur oroande läget är inom regionen. Detta går i linje med vad som tidigare har rapporterats, och till viss del även förutspåddes, i kriminalunderrättelserapporten från 2013…

 I rapportens rekommenderades bland annat att det fanns ett behov att undersöka uppklaringsresultatet gällande skjutningar och som framgår i den nu aktuella undersökningen har detta behov kvarstått och är än mer angeläget nu."---

https://detgodasamhallet.com/2018/11/19/grovt-skjutvapenvald-i-region-stockholm-2011-till-2017/

"…framgår det klart hur oroande läget är inom regionen. Detta går i linje med vad som tidigare har rapporterats, och till viss del även förutspåddes, i kriminalunderrättelserapporten från 2013." ---

"Än mer nu"---

Och klockan tickar…

[Göstage]
2018-12-08 08:25
#5

Ann Charlott Altstadt, gästskribent på GP:s ledarsida, konstaterar att våldet  inte längre är begränsat  till det polisen kallar utsatta områden, och att följden att tilliten minskar och rädslan ökar även i områden som tidigare inte förknippats med våld, rån och bråk.

"Vad händer när även platser präglade av social stabilitet drabbas, som exempelvis området i universitetsstaden där jag har vänner. I höst har två män skjutits ihjäl i grannskapet och min kompis tonåring misshandlades blodig när han vägrade lämna ifrån sig handskar och jacka. Ett våld vi förr bara upplevde genom nyheternas utrikesrapportering, och sedan kom att förknippa med utsatta förorter, har nått portarna till arbetar-och medelklassens bostadsrätter och radhus.

Om politiker och myndighetspersoner inte agerar nås snart en tipping point då människor inser att otryggheten är deras eget ansvar. Det kommer att förändra våra värderingar och vår syn på varandra men framför allt innebär det att ett mycket större brott begåtts, mot den självklara tilliten att samhället ska ge oss skydd och leverera rättvisa."

http://www.gp.se/ledare/altstadt-straffen-inte-anpassade-för-dagens-sverige-1.11570608

[Göstage]
2019-01-15 12:16
#6

 Brottsförebyggande rådet (Brå) har presenterat Nationella trygghetsundersökningen (NTU) på Folk och försvar i Sälen. Bland annat tog man upp  otryggheten i samhället.

"– Det är en ganska stor del av befolkningen som gör anpassningar utifrån oron för brottslighet, säger Erik Wennerström, generaldirektör på Brå."---

"Störst är otryggheten bland unga kvinnor (20–24 år), där 42 procent uppger att de valt en annan väg för att de känt sig otrygga och oroliga att utsättas för brott. Motsvarande siffra bland män i samma åldersgrupp är 16 procent."---

"En del av resultaten från NTU presenterades i november. Då lyfte Brå kvinnors ökade utsatthet för sexualbrott. 2012 uppgav 2,7 procent av kvinnorna att de utsatts för ett sexualbrott, 2017 var samma siffra 10,7 procent. Bland unga kvinnor (16–24 år) uppger 34,4 procent att de blivit utsatta."

https://www.expressen.se/nyheter/bra-manga-valjer-annan-vag-av-radsla/

Undersökningen finns i pdf-format här.

Annons:
Emo
2019-01-15 13:27
#7

Självklart har vi ändrat beteende. Hur ska vi annars kunna försöka undvika att bli utsatta för fler brott? 
Hoppet att politikerna skulle arbeta för ett tryggare samhälle har flugit sin kos för länge sedan.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2019-02-09 09:48
#8

Veronica Magnusson, ordförande Vision och Lena Nitz, ordförande Polisförbundet skriver på Expressen Debatt om tryggheten i Sverige. Förhoppningarna om att fler Poliser skall kunna bryta utvecklingen är stora, men fler poliser är bara en del av det arbete som måste till, skriver debattörerna.

"Det rekordhöga antalet skjutningar som skakar Sverige är toppen av ett isberg. Under ytan ligger mängder av mindre allvarliga brott men också sociala problem, psykisk ohälsa och ofullständig skolgång. Nu kräver fackförbunden Vision och Polisförbundet ett helhetsgrepp och effektiv samordning för att vända en utveckling som kostar i såväl i ekonomiska termer som i mänskligt lidande. 

För många i samhället är det de mest spektakulära händelserna som syns: det rekordhöga antalet dödsskjutningar och andra skjutvapenrelaterade uppgörelser på öppen gata. Det påverkar både den faktiska tryggheten och den upplevda tryggheten i samhället, särskilt i våra utsatta områden."---

"Kriminalitet påverkar inte bara förövare och brottsoffer. Den påverkar även familjer, anhöriga och vänners känsla av trygghet. Därför är det brottsförebyggande arbetet en samhällsfråga som kräver en kraftsamling - för alla människors trygghets skull."---

https://www.expressen.se/debatt/skjutningarna-ar-bara-toppen-av-ett-isberg/

[Göstage]
2019-04-28 13:24
#9

"Och om du vill ditt väl förstå Och vara fri när molnen gå Så bygg en värld att leva i Nu gäller det ditt Liv, ditt eget Liv"

 D Christodoulou (Sv. översättning Bo Setterlind)
Musik: Mikis Theodorakis

Helena Edlund oroar sig för sina barns framtid i en dystopisk betraktelse på sin blogg.

"Händelser som för ett par decennier hade toppat tidningarnas löpsedlar i månader, ägnas nu knappt en notis. Nästa dag finns ju någon ny incident att rapportera. Att skjuta sin motståndare, eller för den del spränga dennes hem eller affärsverksamhet, har blivit gängse konflikthantering inom det som på samma nyspråk kallas för grupperingar. Vilka gemensamma nämnare som förenar dessa grupperingar lämnas oftast till vår fantasi. På samma presskonferenser där vi uppmanats att ”leva som vanligt” har vi även fått höra att det inte finns anledning till oro eftersom allt handlar om ”interna uppgörelser”.---

"Väggar med kulhål, söndersprängda butikslokaler, avspärrningsband och utbrända bilvrak. Så ser den normala gatubilden ut för allt fler barn. Inte bara ”de andras ungar” i den segregerade och socialt belastade förorten – utan våra egna barn, den välmående svenska medelklassens barn på Södermalm, i Aspudden, Tyresö, Vellinge… Den krassa verkligheten är att ingen längre går säker. Ungdomar våldtas, rånas och misshandlas dagligen. Vissa har mist sina liv. Offren faller snart i glömska, det händer ju så mycket och det brukar ju heta att de ju bara var på fel plats vid fel tid. Jag hoppas vid Gud att mina barn aldrig någonsin befinner sig på fel plats vid fel tid. I natt spränges en restaurang en kvarter från min son. Vad händer nästa gång? Hur ser marginalerna ut då?"---

http://helenaedlund.se/hur-forklarar-jag-kulhalen-min-femaring/

[Göstage]
2019-04-30 14:35
#10

Författaren Lars Åberg står på en tunnelbanevagn i Tokyo och betraktar Sverige. En artikel fylld av klarsyn. Läs gärna!

http://larsaberg.se/sv/hellre-bungyjump-i-shanghai-an-babysim-i-skarholmen/

[Göstage]
2019-05-11 09:35
#11

#6 Olika sorters rädslor bland de unga.

"Det är dubbelt så vanligt att killar oroar sig för att bli utsatta för våld när de vistas utomhus, jämfört med tjejer, enligt en ny studie från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). Samtidigt visar Brå:s siffror att det är övervägande unga kvinnor som känner sig otrygga ute i sitt bostadsområde under sena kvällar. 

Rapporten från MUCF undersöker ungas attityder och värderingar i Sverige. Nu har den första delen av tre publicerats och där går det bland annat att läsa om ungas attityder om allt från samhällsfrågor till politik. 

Enligt studien, som bygger på svar från unga i åldern 16-29 år, oroar sig tjejer generellt sett mer än killar för att bli utsatta för brott och hot. Men kollar man specifikt på oro för att utsättas för våld utomhus är förhållandet det omvända."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-killar-dubbelt-sa-oroliga-for-vald-ute-jamfort-med-tjejer

[Göstage]
2019-06-15 11:40
[Göstage]
2019-06-21 08:25
#13

Tyskland har inte oväntat kommit betydligt längre än Sverige i att bekämpa kriminella klaner, delvis på grund av att de är mer synliggjorda där. "Åk dit och lär!", uppmanar Chris Forsne på Ledarsidorna vår justitieminister. (Fast om han mot förmodan lyssnade på uppmaningen skulle han väl bara tillsätta någon utredning när han kom hem, för att slippa befatta sig med det…)

Annons:
[Göstage]
2019-07-25 07:15
#14

Tomas Tobé, delegationsledare för Moderaterna i Europaparlamentet, har gett upp tanken på att Sverige på egen hand skall lyckas komma till rätta med  det otrygghetens ekorrhjul som snurrar allt snabbare. I en debattartikel i GP skriver Tobé:

"Dödsskjutningar, sprängningar och inbrottsvågor har tyvärr blivit vardag i Sverige. Antalet våldsbejakande extremister räknas nu i tusental i stället för hundratal samtidigt som den allt djupare segregationen göder utanförskap och kriminalitet. Detta är ett nytt normaltillstånd som har växt fram. Ett otryggt och polariserat normaltillstånd som undergräver samhällskontraktet mellan medborgare och stat."---

"Vi vill i praktiken att svensk kriminalpolitik stöps om i grunden. Men det räcker inte att bara agera nationellt. Vi har därför tänkt om och utvecklat vår kriminalpolitik till att även innehålla en europeisk dimension. Det har nämligen blivit uppenbart att Sverige inte klarar av att hantera den växande otryggheten på egen hand. Många av de samhällsproblem vi ser i dag är konsekvenser av internationella tillkortakommanden."---

https://www.gp.se/debatt/vi-behöver-eu-för-att-bekämpa-otryggheten-i-sverige-1.16552279

Han (M) föreslår bland annat agerande i EU för att stoppa den fria rörligheten för kriminella, intensifierad kamp mot terrorism och extremism samt "att Sverige driver på för en mer kontrollerad och förutsägbar europeisk invandringspolitik". Jovisst, men…😕

[Göstage]
2019-08-12 22:33
#15

Det väckte uppmärksamhet när föräldrar på stan blev ett begrepp och vuxna började nattvandra för att göra staden tryggare. I Uppsala (och troligen på fler orter) har kvinnor nu börjat röra sig i grupper på stan för att trygga gatorna för sina medsystrar när varken kommun, stat eller polis längre har något skydd att erbjuda.

Ebba Busch Thor och Sarah Havneraas från KD lovordar dessa frivilliginsatser, men efterlyser krafttag från de som utropat sig till ”världens första feministiska regering”. 

Äldre diskussionstråd.

[Hayabusa]
2019-08-13 11:13
#16

Björn Ranelid:

"Den fjärde september 2018 skedde ett vilt skjutande med vapen på en uteservering på söder i Helsingborg. Norrköping, Göteborg, Malmö, Stockholm, Södertälje, Västerås, Helsingborg och flera andra städer och platser är drabbade. Allting är dokumenterat.

Om tio, elva eller tolv städer i Sverige är nästen för olika gangsterligor och kriminella nätverk som vid ett flertal tillfällen har uppgörelser med automatvapen där allmänheten befinner sig, så råder det ett småskaligt eller mer utbrett krig i Sverige. Så lyder sanningen vad än förfalskarna av verkligheten säger, skriver och påstår."

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/bjorn-ranelid/ryska-stoldligor-mordare-och-valdtaktsman-i-sverige-del-2/

[ludgopelle]
2019-08-13 22:19
#17

#12😂

[Göstage]
2019-08-21 11:09
#18

Fram till för bara fem år sedan omrustade bevakningsföretagen. Personell bevakning ansågs vara föråldrat och för dyrt, väktare och ordningsvakter hade dåligt anseende som någon form av "wannabepoliser" och polisfacket stred för varje decimeter som man kunde behålla mot den privata säkerhetsbranschen.

Istället satsade branschen på  teknik, i form av kameraövervakning, överfallslarm och kortläsare bland annat, utöver industriell teknikövervakning. 

Men så hände något. SvD 2015 - väktare och ordningsvakter blev en quick fix.

_"Såväl terrordåden som flyktingkrisen lyfter nu säkerhetsbranschen till rekordnivåer.
_

– Företag som Securitas rekryterar just nu nästan alla vakter de kan få tag på, konstaterar Torbjörn Ferndahl, vd vid branschorganisationen Säkerhetsbranschen."---

– Det pågår ett skifte. Det som inte är polisens kärnuppgifter tas nu över av säkerhetsföretagen, säger Torbjörn Ferndahl."---

https://www.svd.se/securitas-vi-anstaller-alla-vakter-vi-far-tag-pa

Och så idag, 2019. Debattörer, säkerhetsansvariga i kommunerna och till och med polisen efterlyser trygghetsskapande resurser i form av bevakningspersonal. 

"Säkerhetsbranschen växer så att det knakar och med den behovet av att rekrytera nytt folk. Under de kommande tre åren behövs över 5 000 personer som kan arbeta som exempelvis ordningsvakter och väktare."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-vaktarbrist-5-000-personer-behovs

Terrorfaran och massinvandringen blev alltså ett guldägg för en hel bransch och kostsam för skattebetalarna.

[Göstage]
2019-08-22 11:45
#19

#18 Lilla Årjäng i västra Värmland med drygt 3000 kommuninnevånare har ansökt om att få ett paragraf tre-område i centrum, vilket innebär att man efter polisens godkännande kan anlita ordningsvakter för viss ordningshållning.

Polisen å sin sida säger att det blivit lugnare i kommunen sedan vissa störningsmoment flyttat, men handlare och ortsbor känner fortfarande oro. 

"Jag tror att folk kommer att våga vistas ute mycket mer på kvällarna. Just nu känns det otryggt", säger Åsa Flink, centrumhandlare i kommunen till SVT.

[Göstage]
2019-09-17 22:32
#20

Jens Liljestrand på Expressen kultur brukar jag sällan ha något till övers för, men han har faktiskt glimmat till några gånger när det gäller lag och ordning (se länkar nedan*), och nu är det dags igen för lite klarsyn:

"Nu skakas landet av grova våldsdåd och problem som i årtionden har sopats under mattan av en vänster som är oförmögen att behandla kriminaliteten som ett allvarligt samhällsproblem ligger i öppen dager. Och samma vänster har alltså avfärdat de som har ropat på hårda tag som ”batongliberaler” och konservativa, och jag undrar varför? Varför skulle det vara konservativt att värna om ett brottsoffer? Varför skulle det vara progressivt att låta de svaga grupperna – de boende i problemförorterna, de ensamstående kvinnorna, de oförsäkrade, de nyanlända – drunkna i laglöshet?"--

https://www.expressen.se/kronikorer/jens-liljestrand/vanstern-ar-oformogen-att-ta-kriminaliteten-pa-allvar/

Ja, det är ju så det är, tyvärr.  Varför sitter våldsromantikerna från vänsterpartiet med i överläggningarna om den grova kriminaliteten, när det känns som de är  företrädare för den andra sidan och bevakar deras intressen? När inte Vänsterpartiet öppet och entydigt kan ta avstånd från de kriminella grupperingarna så borde de andra partierna ta ställning mot Vänsterpartiet.  Och varför är SD uteslutna, när de andra partierna febrilt rotar i deras verktygslåda för att hitta medel mot kriminaliteten? 

* Länkar:

https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/kulturvarlden-borde-tacka-poliserna/

https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/varfor-blundar-kultursektorn-for-laglosheten/

Annons:
[Göstage]
2019-09-19 10:49
#21

#20 Katarina Janouch ser dock inget förmildrande hos Liljestrand.

http://katerinamagasin.se/vi-kommer-att-fa-se-manga-kappvandare-som-liljestrand-framover/

[Göstage]
2019-09-27 11:10
#22

#0 Inte bara från Göteborgs ytterområden som de som fått nog flyttar. "Trebarnsmamman Susanna Mannelin berättar  om otryggheten som gör att hon har valt att flytta från Stockholm med sin familj." Hennes vittnesmål finns på Kvartal.

https://kvartal.se/artiklar/darfor-flyttar-jag-fran-min-alskade-stockholmsforort/

[Göstage]
2019-09-27 11:14
#23

 #20 OT: när nästa guldbagge skall utdelas borde Linda Snecker och Greta Thunberg vara självskrivna kandidater i en nyinstiftad melodramklass.

Carmarino
2019-09-27 17:18
#24

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-09-27 18:03
#25

#24 Vet inte riktigt vad Katerina är ute efter den här gången, men jag har i ärlighetens namn inte fördjupat mig i Kvartalartikeln ännu.

Katerina skriver: "Ingenstans i Mannelins text läser jag dock något om det egna ansvaret, det ansvar som ligger hos alla oss medborgare över 18 år som är fria att rösta på de partier vi tror ska ge oss ett vettigt samhälle."---

När jag sedan skummar Mannelins text ser jag ingenstans vad hon har röstat på. Att hon tidigare har varit ledarskribent på GP behöver ju inte säga något om hennes röstande varken då eller i senare val. Googlar jag på hennes namn  finner jag att hon varit en engagerad debattör om det  hon kallar genushysterin, men varken "bu eller bä" i övrigt. 

Tycker det verkar som Susanna bara råkade komma lämpligt för att stämma in i en hypotes. Men jag gillar Katerinas energi! Fast jag röstade inte på Medborglig Samling som hon representerade - det hade varit att slänga bort den röst som nu hamnade hos ett parti som jag tror har bättre förutsättningar att ge oss ett vettigt samhälle. 😉

Carmarino
2019-09-27 18:16
#26

#25 Katerina skriver inte att det är specifikt Mannelin hon menar, förutom att hon skriver "jag kan inte låta bli att undra vad hon röstat för". Som jag tolkar det så menar hon att många av de kvinnor som likt Mannelin klagar på den ökade otryggheten är desamma som röstat för ökad invandring. Fortsättningen på citatet du anger är ju:

Jag tänker på alla de kvinnor som talar sig varma för så kallad “humanism” och som 2015 stod stjärnögda med skyltar “Refugees welcome” medan män med oklar identitet strömmade in i Sverige, män, som till 80% inte var de barn de utgav sig för att vara. Samma kvinnor som idag 2019 försvarar “gymnasielagen” för dessa överåriga afghanska män och som relativiserar kriminalitet som är rå och brutal, med rötter i Mellanöstern och andra kulturer, en attityd som struntar i svensk demokrati och värderingar och vår syn på kvinnor, barn, HBTQ, djur, gamla, pojkar, name it… Många bildade kvinnor fortsätter rösta på partier som driver den ansvarslösa migrationspolitik som leder till att vårt samhälle fått ett kraftigt överskott av män från MENA, män som är överrepresenterade i rån, misshandel, sexualbrott, djurplågeri. Män som inte respekterar kvinnor. Män som avrättar småbarnsmammor likt Susanna Mannelin på öppen gata. Ja, hon refererar till det i sin text, och det gör hon rätt i, för dessa män är inget som Sverige är vant vid, Sverige kan inte hantera dessa män. De är dessutom många gånger unga, har ingen respekt för kvinnors och barns liv, de älskar att sprida rädsla och otrygghet omkring sig. Samhällets våldsmonopol har samtidigt satts ur spel när polisen knappt vågar använda sina vapen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-09-27 18:47
#27

Ja, det kändes ju lite dumt om hon hade skjutit på budbäraren. (Det är tillräckligt många andra som skjuter ändå…)

Annons:
[Göstage]
2019-09-28 06:30
#28

Malcom Kyeyune tar i en gästledare i GP avstamp från Susanna Mannelins desperation, och konstaterar att möjligheterna att fly kommer att begränsas för den som inte kan köpa sig bort- något som kan komma att följas av resignation och depression som ändar i acceptans av läget. Och underkastelse, skulle jag vilja tillägga.

Carmarino
2019-10-15 16:08
#29

"Invandring är bra - bara inte där jag bor", eller hur är det nu? 🤔

Kvarteret vid Hornsbergs strand i Stockholm står i blixtbelysning efter ett antal reportage i lokaltidningen Kungsholmen Direkt och Aftonbladet.

Vad som tidigare var ett industriområde har på senare år förvandlats till ett miljonprogram för miljonärer: på mäklarsvenska vetter lägenheterna rakt mot träbryggorna och vattnet.

Allt är perfekt, förutom att det är en offentlig plats, tillgänglig för allmänheten. Och som så ofta består allmänheten inte bara av folk som har råd att bo i detta fattigmans-Danderyd.

”Jag är ingen rasist, men det är ju Mohammed och Ali som hänger här”, säger småbarnsmamman Emma, som bor i en åttamiljonerslägenhet i Välbehaget, till Aftonbladet.

Patrik Lundberg, Expressen


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-10-15 16:20
#30

Något säger mig att Emma inte röstar på Miljöpartiet.

Carmarino
2019-10-15 16:22
#31

Nä, hon röstar nog på Centern. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-10-16 06:04
#32

Soheila Fors, Föreningen Khatoon och aktiv i KD, har på Aftonbladet debatt tankar om bland annat segregationen. 

"Svenskarna har inte uppfunnit segregationen, den hade vi med oss. Vi är mästare på den. Vi har under tusentalet år cementerat vår segregation under press från majoritetssamhället. 

Men svenskarna har inte gjort segregationen mindre. Genom att placera oss i förortsakvarier där vi matas med bidrag men hålls väl skilda från storsamhället och genom att ge bidrag till föreningar vars huvudsyfte är att motverka integration och bevara särart har segregationen djupnat."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/70JoM8/vi-bor-i-forortsakvarier-och-matas-med-bidrag

[Göstage]
2019-11-12 09:40
#33

"Men vad händer när tiden går, när nya generationer föds och de gamla dör? När ingen längre minns? När stora delar av befolkningen till och med har lärt sig att förakta den frihet och de värderingar som en gång fanns?" Det är prästen och skribenten Helena Edlund som på sin blogg funderar över berättelsen om Sverige från oss som upplevt "landet som inte längre är". Några utdrag:

”Det gamla Sverige kommer inte tillbaka” konstaterade Mona Sahlin i ett inslag som sändes i Sveriges Radio P1 den 17 maj 2001. Idag kan vi konstatera att Sahlin hade rätt, och att Sverige på mindre än två decennier har genomgått en förändring få kunde föreställa sig. Våren 2001 levde vi till stor del fortfarande i ”det gamla Sverige”. Då fanns inga tiggare på våra gator, gruppvåldtäkter var ett okänt begrepp och om någon hade detonerat en bomb i en trappuppgång hade löpsedlarna bestått av krigsrubriker i veckor."---

"Sammantaget innebär det att en allt större del av Sveriges befolkning saknar egen erfarenhet av ”det gamla Sverige” som Mona Sahlin dödförklarade och som jag själv har växt upp i – det Sverige där du kunde lämna cykeln olåst, där parkerade bilar inte brann om nätterna och där en ensam och överförfriskad tonårstjej kunde åka kommunalt från studentfesten. Ju längre tid som går, desto färre är vi som minns den tiden och vet att ett sådant samhälle är möjligt.

Men när jag berättar för mina barn om min barndom, berättar jag om en värld som är lika avlägsen för dem som sagorna om Madicken och Emil en gång var för mig. De barn som växer upp idag, växer upp i ett samhälle där risken att bli rånad är något man får räkna med och där våldtäkter, mord och ”sprängningar” sällan resulterar i mer än notiser. Så ser det nya Sverige ut, och så kommer Sverige med största sannolikhet att förbli för lång tid framåt. Än så länge minns många av oss hur Sverige än gång var, och hur Sverige faktiskt skulle kunna vara. Men när ingen längre minns – hur blir Sverige då?"

http://helenaedlund.se/nar-ingen-langre-minns-det-gamla-sverige-hur-blir-det-da/

[Göstage]
2019-11-12 09:57
#34

#33 Kommer att tänka på en Dagsedel från Stig Dagerman anno 1953. Den handlar om en telefonsvararsagolinje som myndigheterna i Wien hade upprättat. Här är två verser ur den.
 
"Och knappt har numret slagits så börjar sagan spela, och gossen hör en stämma så mild som en fiol: Det var en gång en gata där alla hus var hela. Det var en gång en farbror som inte bar pistol   Det var en gång två kära som gick sig ut att vandra, och de blev inte gripna och dömda för sitt brott. Det var en gång två mänskor som inte sköt varandra. Det var en gång en gosse som inte hört ett skott."---

https://www.youtube.com/watch?v=aBVXu7r1oAk

Annons:
[Göstage]
2019-11-13 08:14
#35

Alice Teodorescu gör som gästkrönikör på GP:s ledarsida en sorts uppsummering och lägesrapport,

"Det är allvar nu. Det har det förresten varit länge, vi skördar problem som såtts i decennier. Frustrationen över handlingsförlamningen ökar för varje krönika. Det är tjatigt, men frågan är fundamental. När sprängdåden och skjutningarna blir fler ökar risken för att vanliga, skötsamma människor ska befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. Så kan det inte gå till i en rättsstat."---

"Det fascinerande med Sverige är att ingen här anges, fängslas eller mördas för sina åsikters skull. Ändå handlar den vanligaste frågan jag får när jag föreläser om hur man ska våga stå för sin åsikt. Kanske förklarar det varför dagens oacceptabla våldsspiral med sprängningar, skjutningar och rån mot barn kunnat växa sig till dagens storlek utan att någon varken avgått eller satt stopp för det som skett. Trots att samhällsutvecklingen gått att förutse. Trots att vi var många som varnade. Om år 1989 var hoppets år så får 2019 tjäna som påminnelsen om vad som händer när vi tar våra landvinningar för givna."---

https://www.gp.se/ledare/2019-en-återvändsgränd-1.20264869

[Jimmy.L]
2019-11-13 08:43
#36

Exakt, vi som varnat för denna utveckling har hånats, kallats för rasister, även försöks tystas.

[Göstage]
2019-11-13 08:46
#37

Ja, och dessvärre kan vi inte säga att vi fått vår belöning när det blivit som vi befarat, vi hade nog hellre haft fel…😕

[Jimmy.L]
2019-11-13 08:55
#38

#37 Ja denna utveckling hade jag verkligen velat haft fel om.

[Göstage]
2019-11-22 09:18
#39

Jennifer Wegerup funderar i en krönika i Expressen över det här med ansvar: 

"Vilka ledare kan kliva fram och säga att de är med och tar ansvar för problemen, att de tar på sig sin del av skulden, att de misslyckats när mammor och ungdomar dödas på öppen gata, när barn och gamla rånas? Märk väl att jag inte pekar ut enskilda ledare eller riktar mitt finger varken åt vänster eller höger. Frågan är större än så och alla är lika duktiga i att skylla på den andra sidan."---

"Känner de vidden av sitt ansvar, minns de för vem de jobbar eller har de tappat bort sin barnatro och vilja att verkligen göra skillnad, där någonstans i maktens korridorer?"---

 https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/hur-sag-vart-lands-ledare-sig-i-spegeln/

Alltid när man talar om toppolitikers och andra höga makthavares löner och tillhörande fallskärmar/pensioner hörs påpekanden om att "men tänk vilket ansvar de har!" Så varför lever de inte upp till det när de sitter på sin ansvarsfulla poster istället för att komma med ständiga undanflykter och whataboutismer?

[Göstage]
2019-11-28 08:55
#40

"En medborgarundersökning som genomförts av länsstyrelsen i Stockholm visar att otryggheten bland de tillfrågade har ökat.

Var femte tillfrågad länsbo uppgav i undersökningen att de känt sig otrygga i sitt bostadsområde under dagtid", skriver TT.

Det är alltså i hela länet. Sannolikt är det en viss skillnad mellan länets "stad och land" i fråga om tryggheten.

[Göstage]
2019-11-28 08:58
#41

#40 Samband?

"Trenden fortsätter – av invånarna i Stockholm flyttar fler från än till länet. Mellan januari och september har nästan 1 000 Stockholmare tagit sitt pick och pack till en annan plats i landet."---

https://mitti.se/nyheter/stockholmare-lamnar-flyttar/?omrade=hela-stockholm

Annons:
[Göstage]
2019-11-29 14:55
#42

Ann-Charlotte Marteus på Expressens ledarsida är trött på de politiska posörerna.

"Vänsterpartiets rättspolitiska talesperson heter Linda Snecker. Den 22 november twittrade hon: ”Tryggheten ökar och kriminaliteten minskar (men det får man väll inte säga i det här landet).” 

#40ff Men det går käpprätt åt fel håll med tryggheten i Stockholm, enligt Länsstyrelsens nya trygghetsundersökning. En av fem stockholmare har under det gångna året känt sig rädd eller otrygg i sitt bostadsområde - dagtid. På dagen, när himlen är ljus och omgivningen rask och vaken."--- 

"En vänsterpartist har intresse av att tala tyst om otrygghet, inte minst då den gynnar SD. Men narrativfajten har deltagare från alla politiska läger. Och de har i regel en sak gemensam: de ingår i ett kompakt Sven-i-villamattan-kluster. De är trygga och de har resurser om otryggheten skulle krypa för nära. (Och när jag skriver de, menar jag vi.) En modern punschveranda, ett upphöjt kammarspel."--- Det är så nedslående, självbespeglande och kontraproduktivt."---

 https://www.expressen.se/ledare/okad-otrygghet-ar-ett-otyg-det-kan-ju-gynna-sd/

[Göstage]
2019-11-30 07:34
#43

#42  Uppenbarligen är det rätta många människor som förfasas över denna vänsterpartist…😎

[Jimmy.L]
2019-12-27 08:41
#44

Var fjärde boende i Karlstad känner sig otrygg utomhus på kvällar och nätter. Kvinnor känner sig i större utsträckning otrygga jämfört med män, samt män och personer över 34 år och uppåt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=7374941

[Göstage]
2020-01-10 09:47
#45

#0 Ytterligare vittnesmål om flykten från invandrartäta områden, i det här fallet Hallunda.

http://katerinamagasin.se/vittnesmal-fran-en-mangkulturell-forort-de-flesta-svennar-har-flytt-fran-hallunda/

[Jimmy.L]
2020-01-10 09:58
#46

_Åk till Hallunda, se er omkring. Tänk er att det för 40 år sedan var en blomstrande stadsdel med lagom mångkultur och att fler olika nationaliteter bodde där. Det ser inte riktigt ut så idag. De flesta svennarna har flytt.
_

Kompisgänget på iFokus skulle aldrig sätta sin fot i Hallunda.

[Göstage]
2020-01-22 19:32
#47

Lägesbild.

[Jimmy.L]
2020-01-22 19:40
#48

Den videon borde postas på dom godas  iFokus sida.

Annons:
[Göstage]
2020-02-16 14:12
#49

Var det är säkert att bo är ett samtalsämne som numera även omfattar medelklassområdena. Paulina Neuding i Dagens Samhälle:

"Att det låter annorlunda nu är devisen om ”våra barn och andras ungar” i praktisk tillämpning.Och jag förstår för all del bestörtningen. Jag är själv uppvuxen i Täby och åkte kommunalt hem från stan varje dag utan en tanke på några ungdomsrånare. För några år sedan hade flera ledande redaktioner kunnat berätta att detta är en idyll som aldrig existerat. 

Så låter det inte längre. 

Ungdomsrånen kommer också att förändra politiken, och frågan är om partierna kommer att uppfatta det i tid. Det gäller inte minst de gamla Allianspartierna, som behöver inse att ingen vettig människa bryr sig om värnskatten när de egna barnen riskerar att rånas och förnedras på väg till skolan eller hem från fotbollsträningen. Sådant överskuggar allt annat."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/ungdomsranen-kommer-att-forandra-allt-31393

[Göstage]
2020-02-16 14:13
#50

#49 Anna Dahlberg på Expressens ledarsida instämmer med Neuding.

"Ungdomsrånen kommer att förändra allt´, skrev Paulina Neuding i en krönika i Dagens Samhälle i veckan. Jag delar den analysen. Vittnesmålen om medelklassbarn som rånas, misshandlas och förnedras är explosivt stoff. Det skakar om tillvaron i grunden för många människor. En ny sorts samtal förs runt fikaborden: ”Var är det säkert att bo? Borde man flytta till X eller Y?” Det finns också en etnisk dimension i rånvågen som är extremt söndrande för ett samhälle. Ett möjlighetens fönster håller på att slås igen."--- 

"Så vad återstår att göra? Det finns många svar på den frågan - från en radikal omläggning av kriminal- och migrationspolitiken till genomtänkta satsningar på att lyfta förskolor och grundskolor i utsatta områden. Men samhället kommer också att behöva klampa in i dysfunktionella familjer på ett helt nytt sätt. Det är känsligt och kontroversiellt. Likväl är det en nödvändig utveckling.

Vi har tagit emot många hundratusentals människor från länder där våldet är vardag - inte bara i den yttre miljön, utan även innanför hemmets väggar. En del av de erfarenheterna har givetvis följt med till Sverige, i synnerhet om man lever i ett parallellsamhälle och under stress över egna misslyckanden. Barn som bevittnar våld i hemmet och blir slagna löper större risk att själva bli förövare. Våld som ett sätt att lösa konflikter flyttar lätt med till skolan och andra offentliga miljöer."--- 

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/nar-barnranen-kommer-till-villaidyllen-ar-det-for-sent/

[Jimmy.L]
2020-02-16 14:40
#51

Ja folk är förbannade över regeringens slapphet när det kommer till dessa ungdomsrån. Fast det finns ju undantag, på vänsterkanten jublar man över rånen.

[Göstage]
2020-02-16 22:24
#52

Jörgen Huitfeldt skriver så här på Kvartal: "Malcom Kyeyune gjorde en uppmärksammad ansats till analys i Kvartal för snart två år sedan. Men alltför få vågade eller ville bygga vidare på hans resonemang den gången."---

Och vad var det då Kyeune skrev i september 2018? Ja, artikeln inleds och avslutas så här, men läs helst hela, länk nedan.

"I länder med stora skillnader i ekonomi och brottslighet är stadsplaneringen ofta anpassad därefter: Genom att begränsa kollektivtrafik mellan stadsdelar i olika inkomstskikt, placera medelklassens bostadsområden utanför stadskärnan och undvika blandad bebyggelse, har man låtit medelklassen isolera sig från sociala problem. Så byggdes inte Sverige – och vi har nått punkten där ingen längre kan flytta från kriminaliteten, skriver Malcom Kyeyune."---

"Nu kommer vi i stället, nästan oavsett hur mycket vi har på bankkontot, att dela lika på kriminalitet, splittring, institutionell dysfunktion och växande laglöshet. Att detta inte kommer växa sig till att bli en av de mest brännande politiska frågorna inom en snar framtid är omöjligt. Det är helt enkelt nu vi börjar nå punkten där ingen längre kan flytta från problemen. Vad detta kommer göra med vårt politiska system, det är det nog ingen som faktiskt vet. Men det kommer inte att bli vackert."

https://kvartal.se/artiklar/ran-mot-barn/

[Göstage]
2020-02-25 15:05
#53

#6 "Störst är otryggheten bland unga kvinnor (20–24 år), där 42 procent uppger att de valt en annan väg för att de känt sig otrygga och oroliga att utsättas för brott."---

Och vad röstar dessa unga kvinnor på då? Gunnar Sandelin för på DGS fram åsikten att de genom sitt röstande bäddar för ett fortsatt otryggt samhälle.

"Jag tror att särskilt de unga kvinnorna håller på med att sänka vår civilisation. Om kvinnor mellan 18-29 år får som de vill, skulle enligt Novus opinionsundersökning i februari i år, v+c+mp få nästan hälften av rösterna.

Lägger man till unga kvinnors röster på s, så blir det ett stöd med två tredjedelar till migrationsvurmande partier som inte gjort avbön eller som ”inte såg det komma”.--- 

_"Vill de unga kvinnorna verkligen att de själva och deras barn ska leva i ett sådant fattigt och farligt samhälle som de själva röstar fram? Detta bakom fasaden av jämställdhet, feminism, antirasism och klimat. Verkligheten är dessvärre en helt annan. Ungefär som den skillnad mellan kommunism i teori och praktik som vänstern aldrig tycktes förstå när den var som mest aktivistisk på sjuttiotalet."---
_

"Självklart är unga kvinnors partisympatier inte en heltäckande förklaring till att Sverige går en svår framtid till mötes. Men det är en underskattad, sällan diskuterad och närmast tabubelagd aspekt av helheten. Jag passar samtidigt på att sända en tanke av tacksamhet till alla de självständigt tänkande kvinnor som är en källa till ständig inspiration."

https://detgodasamhallet.com/2020/02/25/gunnar-sandelin-unga-kvinnor-forstar-inte-att-de-haller-pa-att-sanka-sverige/

[Göstage]
2020-02-26 10:46
[Jimmy.L]
2020-02-26 11:52
#55

#53 Ingen av dom goda vill bo i utsatta områden som dom har skapat. Rasism är det.

Annons:
[Göstage]
2020-08-08 07:32
#56

#5 #52 m. fl. Allt fler medborgare frågar sig om det längre finns någon som har kontroll över utvecklingen i landet. Författaren och journalisten Lars Åberg skriver på GP Debatt: 

"Att regler kan negligeras och gränser passeras utan påföljd har blivit än mer uppenbart när det handlar om brottslighet. Lagar skärps visserligen och fängelser byggs ut, men människor och verksamheter fortsätter att drabbas och kriminaliteten har, enligt polisens sammanställningar, blivit alltmer systemhotande. Dess drag av obeveklighet, oförsonlighet och obarmhärtighet tycks förstärkas; staten, som ska vara medborgarnas yttersta skydd, har inte längre kontrollen."---

https://www.gp.se/debatt/det-%C3%A4r-principl%C3%B6sheten-som-skadar-sverige-1.32267643

[Hayabusa]
2020-08-10 11:53
#57

"Att den kriminella banan börjar tidigt är något som även Rissa Seidou, områdespolis i Järva, vittnar om.

– Ungdomar i 10-årsåldern säger väldigt allvarliga saker. ”Jag ska hålla i ditt vapen och skjuta dig”, har någon unge sagt till mig.

– Jag har besökt skolor inne i city, och de är inte intresserade av mitt vapen. Men i förorten frågar de: ”Har du skjutit någon? Kan jag få känna på ditt vapen? Kan du sätta handklovar på mig?” Det är ganska skrämmande, säger Seidou i Morgonstudion."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dansk-rattegang-mot-svenskar-belyser-storre-gangproblem-bland-unga-det-ar-skrammande

[Göstage]
2020-08-17 11:40
#58

 Eva Flyborg (L) född 1963, tidigare riksdagsledamot och nu lokalpolitiker i Göteborg har sett sin stad förändras:

"– Jag är född och uppvuxen i Göteborg på Otterhällan. Som fyra-femåring kunde jag gå hem från mina kamrater utan den minsta rädsla för nånting. Samma känsla är det inte nu. Det är för mycket av rån, överfall och misshandel, kidnappningar, våldtäkter, sprängningar och skjutningar. Det går inte att negligera. 

Eva Flyborg är en stark anhängare till de paragraf 3-områden som skapats i Göteborg för att bevakas med ordningsvakter.

 – Som det är nu, med en poliskår som inte räcker till, så borde hela Göteborg bli ett så kallat paragraf 3-område."---

https://www.expressen.se/gt/ledare/csaba-perlenberg/hela-goteborg-borde-bli-ett-paragraf-3-omrade/

[Göstage]
2020-08-23 09:24
#59

Peter Hjörne kommenterar på ledarplats i GP SOM-institutets årliga avläsning av tillståndet i riket. I år har man kallat den  "Regntunga skyar" - "de regntunga skyar som kan skönjas i det svenska samhället när det gäller (S)amhälle, (O)pinion och (M)edier". Som titeln antyder ger den en bild av en tydlig nationell misströstan. Hjörne:

"Andelen som tycker att Sverige är på väg åt fel håll har aldrig varit högre - 61 procent 2019 mot 39 procent 2012. Sämre ekonomisk utveckling är en viktig faktor. Invandring/integration, lag och ordning och miljö/klimat rankas bland de viktigaste samhällsproblemen av medborgarna. Redan innan pandemin fanns alltså pessimismen i vårt land. Att den skulle ha minskat är svårt att tro."---

https://www.gp.se/ledare/som-rig-forskarantologi-i-moll-1.32811550

Undersökningen finns i pdf-format här: https://som.gu.se/publicerat/bocker/regntunga-skyar

[Göstage]
2020-08-25 07:33
#60

#59 Rekordmånga anser att Sverige är på fel väg - 61% . Den där misströstan sätter givetvis spår i humöret, livsglädjen avtar, depressionerna ökar. Det mörknar, inte bara utomhus.

Politiker och myndighetspersoner rycker på axlarna, de tycker inte att de behöver visa något ansvar, de vet lika lite som vi, de kan inte göra något,  och det verkar knappt som att de bryr sig - "låt skutan sjunka"…

Det känns som om det börjar handla om överlevnad nu. Bokstavligen.

[Göstage]
2020-08-31 23:54
#61

Catarina Kärkkäinen på Smedjan hör uppbrottsrop från sin vänkrets.

"Mina vänner funderar på att flytta från Sverige. När man talar med unga akademiker och yrkesverksamma personer i början av sina karriärer är det inte längre ett helt sällsynt samtalsämne att man funderar på att inom de närmaste åren packa sina saker och flytta härifrån."---

"De ställer legitima frågor om sin framtid: Vad får jag ut av den skatt som jag betalar? Vilka möjligheter finns det för mig att förbättra min situation? Har vi råd att köpa lägenhet i ett tryggt område? Om jag snart ska bilda familj – hur ser framtidsutsikterna ut för mina barn? Håller utbildningen måttet? Kommer jag att kunna garantera deras trygghet och säkerhet?

Det är inte äventyrslystnad som får dessa personer att överväga Danmark eller Nederländerna som framtida hem. Märk väl att detta inte är sådana personer vars åsikter delar av svensk offentlighet har gjort för vana att vifta bort."---

https://timbro.se/smedjan/mina-vanner-funderar-pa-att-flytta-fran-sverige/

[Jimmy.L]
2020-09-01 06:19
#62

#61 Folk börjar vakna nu.

Annons:
[VSK]
2020-09-01 10:08
#63

#59

Oroväckande låg siffra men det går åt rätt håll gällande uppvaknandet. Kan vi få se önsketalet minst 70% till valet 2022 tro. 

#61

Massor med svenskar har lämnat, lämnar och kommer lämna det sjunkande skeppet Sverige. Då talar jag inte om ålderspensionärer enbart utan det är skattebetalare vi pratar om.

[Göstage]
2020-09-07 08:10
#64

En uppgiven Isak Skogstad i GP funderar inte längre vad han skall göra om han själv blir utsatt för det grova våldet, utan när han blir det.

"Det känns som att det aldrig tar slut. Det går inte ens längre att prata om ”skjutningen” i bestämd form utan att vara tydlig med vilken av alla man menar."---

"Jag har slutat fundera på vad jag skulle göra om jag blev utsatt för ett brott. Nu funderar jag i stället på vad jag ska göra när jag blir utsatt för ett brott. Jag känner min frihet begränsas."

https://www.gp.se/ledare/vad-ska-jag-g%C3%B6ra-n%C3%A4r-jag-blir-r%C3%A5nad-1.33613708

[Göstage]
2020-09-21 08:06
#65

Paulina Neuding skriver engagerat i en gästledare i GP om våldet som tränger sig på även de minsta, och om pappershjärtan som inte hjälper.

"Vad säger man till en tioåring som fått sin skolgård förvandlad till en mordplats?"---

"Hur går man vidare när det som ska vara den trygga hamnen utanför hemmet har blivit en mordplats?

Det pratas mycket om att ”möta hatet med kärlek”, eller möta ”våldet med kärlek”, eller möta terror med pappershjärtan. Det upprepas regelbundet av politiker efter spektakulära våldsdåd. Jag såg det senast efter mordet på en tolvårig flicka i Botkyrka.

Det är inte bara en plattityd, det är att göra kärlek till något slags abstraktion. I själva verket är det ju våldet som äter sig in i det som människor älskar. Varje gång det skjuts på en skolgård, och varje gång föräldrar tvingas prata med barnen om bomber.

”Det var inte längesedan de sköt någon där … Då fick vi skicka in alla barnen. Det är hemskt att säga, men vi börjar bli vana,” berättade till exempel en pedagog på Dimvädersgatans förskola, som varit särskilt drabbad av gangstervåld (Göteborg Direkt 22/8 2016). Där gick barnen ut och demonstrerade för att vädja till gängen att sluta skjuta. Med pappershjärtan, för övrigt. Och våldet fortsatte."---

"Men laglösheten har otaliga offer som inte ryms i statistiken. Och det är lätt att glömma att människor är olika sårbara."---

”Vi ser över våra flyttmöjligheter,” skriver hon. (Mamma till elev på den aktuella skolan.) ”Barnen måste kunna cykla till kompisar, och så vidare. Att gå runt och vara orolig för väpnade rån och mord är ju inget liv.”

https://www.gp.se/ledare/pappershj%C3%A4rtan-stoppar-inte-v%C3%A5ldet-1.34299539

  • Redigerat 2020-09-21 08:07 av [Göstage]
[Göstage]
2020-09-30 20:05
#66

"Vad blir följden när rättssamhället åsidosätts och ersätts av klanrättvisa och gatans rättsskipning?", undrade jag i trådens inledning för två år sedan. En "failed state" kanske - Merit Wager ser uppenbara tecken på en sådan utveckling:

"Än så länge finns en tunn yta kvar, en yta som ger sken av att vi lever i en fungerande stat. Men den som ser igenom den tunna ytan inser att bakom den lurar totalt kaos."---

"Många ser det jag ser. Andra ser det inte. Det är givetvis vars och ens egen sak att bedöma hur välfungerande han eller hon anser att staten Sverige är. Än så länge får olika åsikter både finnas och uttryckas. Den här texten är inte ägnad att övertyga någon om vare sig det ena eller andra, det är min personliga syn på “the state of the state” of Sweden."---

https://meritwager.nu/allmant/sverige-ar-inte-langt-ifran-att-bli-a-failed-state/

Läs gärna ovanstående krönika i sin helhet, och varför inte fortsätta läsningen med denna:

https://meritwager.nu/allmant/sverige-i-en-fungerande-stats-grundlaggande-uppgifter-ingar-att-skydda-sitt-folk-och-sitt-land/

  • Redigerat 2020-09-30 20:06 av [Göstage]
[Göstage]
2020-10-10 08:10
#67

#0 ff Henrik Jönsson tar upp problemområdet Tjärna Ängar i Borlänge, vilket återknyter till problemformuleringen i trådstarten.

"Varken glassbilen eller högskolestudenterna vill vara kvar i Borlängestadsdelen Tjärna Ängar. Beror detta på diskriminering och rasism, eller är det ett resultat av en skenande kriminalitetsutveckling?"

Nyligen ställde även studenter vid högskolan i Borlänge krav på att inte behöva bo i kriminellt belastade Tjärna Ängar.

Är studenternas kritik fördomsfull eller befogad? Hur ser situationen i Borlänge egentligen ut – och vad säger det om det svenska samhället att utbytesstudenterna klagar?

  • 00:00 - Intro
  • 01:55 - Tjärna Ängar & hyper-realiteten
  • 03:56 - Förfall & förnekelse i Borlänge
  • 12:20 - Borlänges hyper-realitet
  • 14:37 - Ledtider & mandatperioder
  • Redigerat 2020-10-10 08:10 av [Göstage]
[Göstage]
2020-10-10 15:46
#68

#67 Utbytesstudenter flyr Tjärna Ängar och Sverige.

"Internationella studenter lämnar Sverige efter skjutningar, mordförsök och förföljelse av kvinnliga studenter. ”De trodde Sverige var ett i-land”, säger studentkårens representant.---

"I brevet från Dalarnas studentkår till Högskolan Dalarna summeras hur de internationella studenterna upplever Sverige:

”Den allmänna uppfattningen hos studenter är att de inte känner att de bor i Sverige, de hör inte språket eller får uppleva kulturen och traditionerna att få dem att känna att de bor i ett segregerat område.”

De har framfört kritiken till högskolans ledning, men åtgärder har uteblivit av rädsla för massmediernas aktivism. Ledningen ”backade efter press från media”.

https://samtiden.nu/2020/10/utbytesstudenter-flyr-sverige-inte-langre-ett-i-land/

De stackars studenterna kan ju inte veta att i Sverige har vi ingen egen kultur…

[Göstage]
2020-10-11 11:35
#69

#66 #67 Tjärna Ängar är något slags "gated community" i media. Dalarnas Tidningar och Dalademokraten har prenumerantgrind, och SR/SVT har sin korrekthetsmall att jobba efter, så det som tränger ut till övriga Sverige är det som skrivs på sociala medier eller i alternativmedia (och som någon enstaka gång snappas upp i msm).

  • Redigerat 2020-10-11 11:41 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2020-10-14 19:23
#70

Allt fler oroar sig för att bli utsatta för brott. Även unga män, som annars inte brukar oroa sig trots att de är de mest brottsutsatta, blir nu allt mer otrygga.

https://www.mitti.se/nyheter/var-fjarde-ung-orolig-for-personran/reptjl!8OQark@yoHEXap3TxiV0pQ/

[Göstage]
2020-10-21 18:47
#71

#66 ff "Internationella studenter som placerats i studentlägenheter i brottsdrabbade Tjärna Ängar är rädda och vill flytta till Borlänge centrum.
Statsminister Stefan Löfven tonade ner lägesbeskrivningen när han besökte området.

– Det är en delad bild. Många är stolta att bo här också, löd svaret till studenternas talesperson."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmoLOR/stefan-lofven-om-tjarna-angar-manga-stolta-att-bo-har

Så när flyttar du in, Stefan?

[Jimmy.L]
2020-10-21 19:14
#72

#71: Han skiter i folks oro.

[VSK]
2020-10-21 20:06
#73

#71:

Håll i dig men han sa även oacceptabelt igen.

Skulle han inte flytta till Rinkeby va det väl.

[Göstage]
2020-11-07 10:55
#74

I en stor ordmassa från Annelie Karlsson (S) och Fredrik Lundh Sammeli (S) på DN debatt finns faktiskt även ett mått av självkritik om socialdemokratins hantering av medborgarnas trygghet inbäddat:

"Att otryggheten i de allmänna rummen fått växa sig så stor är en sorglig illustration över att vanligt folks trygghet i vardagen, bortom löpsedlarna, inte prioriterats.

Här finns anledning till social­demokratisk självkritik. När vi pratar långsiktiga förändringar av ett helt samhälle riskeras brottsofferperspektivet att tappas bort. För alla som känner oro i sin vardag – vanliga löntagare som jobbar och sliter, hämtar på förskola, läser läxor med barnen, tränar knatte­laget i fotboll – är samhällsförändring på sikt av mindre betydelse. Varje dag du känner rädsla för att du själv eller din familj ska utsättas för brott är en otrygg dag för mycket. Det får aldrig råda några som helst tvivel om att socialdemokratin står på brottsoffrens sida."---

https://www.dn.se/debatt/vi-har-inte-prioriterat-vanligt-folks-trygghet-i-vardagen/

[Jimmy.L]
2020-11-14 20:09
#75

Fyra av tio kvinnor i Gästrikland känner sig otrygga när de vistas utomhus sent, enligt siffror från Brå. Rädslan har kommit att bli ett problem i Gävle, som Gefle Dagblad rapporterat om i en artikelserie.

https://www.expressen.se/nyheter/joanna-26-overfolls-fick-sparka-sig-fri/

[Göstage]
2020-11-21 10:52
#76

Adam Cwejman på GP fördjupar sig i en ledare i den senaste SOM-undersökningen (gjord före pandemiutbrottet) om göteborgarnas relation till sin stad.

"Att tryggheten har blivit den viktigaste frågan för göteborgarna är kanske inte så konstigt. Gängvåldet, skjutningar, sprängningar och brutala rån drabbar få personer i absoluta tal. Men de sprider skräck. Det förklarar varför en så överväldigande majoritet av göteborgarna anser att det är ett bra förslag att öka kameraövervakningen eller fördela mer resurser till fattiga stadsdelar.

Göteborgarna prioriterar att det lilla i vardagen funkar. Att man kan vara trygg på väg hem från ett trevligt restaurangbesök eller att elsparkcyklar inte ligger och skräpar överallt. Det är betydligt mer ljumma till symbolåtgärder som att utlysa klimatnödläge. Signalen till stadens politiker borde vara solklar: Den som har ett trovärdigt program för att lösa otryggheten i Göteborg är den som vinner göteborgarnas förtroende i nästa val."

https://www.gp.se/ledare/g%C3%B6teborgarna-vill-ha-sin-trygghet-1.37408091

Annons:
[Jimmy.L]
2020-12-10 20:50
#77

Kring 40 procent av tjejerna i årskurs 9, och årskurs 2 på gymnasiet, känner sig otrygga på Skellefteås gator och torg. Bland killarna är siffrorna betydligt lägre. Det visar den årliga ANDT-undersökningen som presenterades av Förebyggande rådet, FRIS, på torsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/unga-tjejer-ar-otrygga-pa-skellefteas-gator

Kring 40 procent av tjejerna i årskurs 9, och årskurs 2 på gymnasiet, känner sig otrygga på Skellefteås gator och torg. Bland killarna är siffrorna betydligt lägre. Det visar den årliga ANDT-undersökningen som presenterades av Förebyggande rådet, FRIS, på torsdagen.
[Göstage]
2021-01-11 09:17
#78

#52 När verkligheten tränger sig på…

"Jag ser hur mångkulturen blir alltmer fruktad i takt med att våra makthavare gör vad de kan för att alla ska få sin beskärda del av den. I min bekantskapskrets är den ständigt en gnagande oro, mycket vad gäller att ens boendeområde ska förvandlas till en plats där man inte vill bo. Hur ska man kunna fly undan massmigrationens konsekvenser? En av mina klokaste vänner som bor i min närhet vill inte längre gå ut om kvällarna. Till mina kvarter dras nu direktlinjer från de mest problemfyllda ”utanförskapsområdena” i ett nytt tunnelbanebygge. Det ger en föraning om att vi sannolikt framöver riskerar att få mer av det beteende som jag inledde texten med."---

Förra sommaren stod jag och väntade på att trafikljuset för fotgängare skulle slå om till grönt, så att jag kunde korsa gatan i mina tämligen lugna innerstadskvarter. En kvinnlig förare hade just stannat vid övergångsstället och väntade på sin tur för att köra. Samtidigt kommer tre ungdomar, en tjej och två grabbar i 20 till…
[Jimmy.L]
2021-01-11 09:54
#79

#78: Dagens sanning tyvärr.

[Göstage]
2021-01-17 07:33
#80

#0 Barnen i Biskopsgården försöker också göra sina stämmor hörda.

Efter onsdagens skottlossning i Biskopsgården då två män blev skjutna, tänkte Boye Larsdotter att det måste finnas något sätt att visa att barnen fått nog av våldet. – Vi bor faktiskt också här, och vi vill inte att våldet ska fortsätta, säger hon.
  • Redigerat 2021-01-17 07:34 av [Göstage]
[Göstage]
2021-03-11 17:18
#81

"Politiker som högljutt försvarar islam borde flytta till shariaghetton de själva skapat", föreslår Katerina Janouch.

En ny hätsk debatt om islam och mångkulturell berikning utspelar sig just nu framför våra ögon. Etablissemangets godhetsposörer tävlar i att fördöma sverigedemokraten Richard Jomshofs uttalande om att islam är en avskyvärd religion – utan att samtidigt kunna säga varför islam är bra för Sverige. Det mest anmärkningsvärda är att de politiker som högljutt försvarar …
[Göstage]
2021-03-13 06:26
#82

Josefin Utas om ett land under förändring.

"Sverige blir alltmer brokigt och splittrat. Orsaken till det är den stora invandringen. Regeringen och många av deras bundsförvanter, kämpar dock hårt för att detta faktum inte ska sättas i belysning.

Sedan början av 2000-talet har Sveriges befolkning ökat med 1,4 miljoner personer, en ökning på 16 procent. Antalet utlandsfödda 2019 var över 2 miljoner personer, varav en stor del kommer från länder med kultur, religion och samhällsstrukturer som skiljer sig från Sveriges. Andelen med utländsk bakgrund (dvs utrikes födda eller är födda i Sverige med två utrikes födda) är nu 25,5 procent, dvs en av fyra.

Trots att detta inte är någon hemlighet försöker en stor del av medierna och det politiska ledarskiktet i Sverige hålla uppe en fasad om att ingen stor förändring av landet pågår. En bärande del av strategin är att försöka kontrollera språket och problemställningarna. I detta påverkansarbete är de så kallade ”socioekonomiska faktorerna” centrala."---

https://josefinutas.wordpress.com/2021/03/12/det-socioekonomiska-mantrat/

De senaste åren har många invandrat till Sverige från andra länder. Det har lett till att de utrikes födda, det vill säga de som är födda utanför Sverige, har blivit allt fler. Under 2019 växte gruppen med över 64 000 personer. Vid årsskiftet var antal...
  • Redigerat 2021-03-13 06:27 av [Göstage]
[Göstage]
2021-03-14 07:15
#83

Att Sverige inte kan återgå till något etniskt homogent folkhem innebär inte att det inte kan refereras till och framställas som ett arv att vårda. Mauricio Rojas på Bulletin:

"Att det inte finns någon återvändo till den typ av etniskt homogent folkhem som landet en gång var är en självklarhet i ett Sverige där mer än var fjärde invånare är född i utlandet eller har två föräldrar som är det. Men det betyder inte att det idealiserade minnet av det som en gång fungerande som förlösande metafor för det moderna Sverige inte skulle kunna bli en viktig ingrediens i gestaltningen av framtiden.

Sverigedemokraterna är det parti som överlägset har förstått detta. I partiets program nämns ordet folkhem sju gånger och partiets deklarerade målsättning är att ”återskapa ett folkhem”, som de inte helt utan fog betraktar som ”en i grunden socialkonservativ idé”. Den som i stället skulle leta efter ordet folkhem i Socialdemokraternas partiprogram skulle göra det förgäves.

Att socialdemokratin inte förmår förvalta bättre det mest centrala inslaget i partiets historiska arv kan omvandlas till en försummelse med ödesdigra följder. Det leder mina tankar till några meningar som citeras i Svensk höst (DN, 1982), den snart fyrtioåriga betraktelsen av Hans Magnus Enzensberger som alltjämt kan läsas med stor förtjänst:

"Avskaffandet av historien är kanske det största ideologiska fel den svenska socialdemokratin har begått. Hur skall en så gammal nation veta vad den gör, när den inte vet vad den har ärvt? Denna systematiska glömska kommer att straffa sig, om inte förr, så i de kristider som förestår oss."

Socialdemokraternas särställning, som gjorde partiet till en både stats- och nationsbärande kraft, har successivt gått förlorad. Partiet har inte lyckats att förvalta sitt mest centrala arv, skriver ledarsidans kolumnist Mauricio Rojas. 
Annons:
[Hayabusa]
2021-06-19 09:57
#84

"Vart kommer den urbaniserade bonden att vända sig nu när Socialdemokraternas dominans kör på de sista ångorna? Och hur kommer han att fungera tillsammans med dem som kommit från hela världen med ett annat kulturellt bagage?"

https://nyheteridag.se/recension-rojas-bok-fran-2004-visade-sig-vara-profetisk/

När den av Folkpartiet avpoletterade docenten och integrationspolitikern Mauricio Rojas nu är tillbaka i Sverige, återutges hans bok från 2004 om gemenskapernas sönderfall. Den visar sig ha varit p...
[Göstage]
2021-06-19 10:22
#85

"Gräver man lite djupare är vi marinerade i svenskhet, och stolta över det. Och varför skulle vi inte vara det? Sverige har en lång historia, en rik kultur. Ett fantastiskt litterärt arv, en nedärvd kärlek till naturen och en ekonomi präglad av hårt arbetande jordbrukare och småföretagare, ett samhälle byggt på en föreningstradition som fostrar oss in i ett demokratiskt deltagande från späd ålder. En lång historia av pressfrihet, yttrandefrihet, frihandel och mötesfrihet."---

Så skriver Amanda Wollstad, krönikör KvP. Det tragiska är att vi som land tycks vara beredda att ge upp detta.

#83 Som Rojas uttrycker det här ovan: "Hur skall en så gammal nation veta vad den gör, när den inte vet vad den har ärvt? Denna systematiska glömska kommer att straffa sig, om inte förr, så i de kristider som förestår oss."

WOLLSTAD: På fredag är det midsommar. En uråldrig fruktbarhetsritual förädlad till nationalromantikens stora högtid, Sveriges inofficiella nationaldag.
  • Redigerat 2021-06-19 10:25 av [Göstage]
[Hayabusa]
2021-06-19 10:47
#86

#85 Ligger en hel del i det som Wollstad skriver.

[Göstage]
2021-07-01 13:32
#87

#0 Frågan från Biskopsgårdsbon 2018 i trådstarten är inte mindre aktuell, så här dagen efter att en ung polisman skjutits till döds i stadsdelen.

Boende i Biskopsgården berättar efter mordet på polismannen
  • Redigerat 2021-07-01 13:34 av [Göstage]
[Göstage]
2021-07-02 19:56
#88

*"Coronarestriktionerna är äntligen på väg att lättas. Men otryggheten som begränsar våra liv måste vi nog tyvärr leva med länge", tror Paulina Brandberg på Expressens ledarsida.

"Faktum är dock att vi även utan restriktioner lever med stora begränsningar i vår handlingsfrihet – begränsningar som inte beror på ett farligt virus utan på bristande trygghet. Dessa ”trygghetsrestriktioner” verkar emellertid inte bekomma oss lika mycket som pandemireglerna, trots att de inte ser ut att upphöra under en överskådlig framtid."---

"Att påpeka de växande frihetsbegränsningarna har hittills ofta lett till obegripliga anklagelser om populism."---

Coronarestriktionerna är äntligen på väg att lättas. Men otryggheten som begränsar våra liv måste vi nog tyvärr leva med länge.
[Göstage]
2021-07-10 12:32
#89

#0 (ff) I december presenteras, för femte året i följd, rapporten ”Demokrati och delaktighet i Göteborg” som utförs av SOM-institutet för Göteborgs stad. Enkätsvaren är dock klara och media har tagit del av utfallet. Ungefär 4000 svar har inkommit.

Den upplevda tryggheten har minskat, vilket bland annat märks i att undersökningens deltagare finner lag och ordning som den viktigaste samhällsfrågan på 34 procent.

Stefan Lydén, demokratiutvecklare i Göteborgs stad, säger sig inte ha sett en så hög siffra för något alternativ tidigare. Efter lag och ordning följer alternativen trygghet, jämlikhet och segregation.

Den upplevda tryggheten skiftar starkt från område till område i Göteborg, och att Biskopsgården är den stadsdel där invånarna känner sig som otryggast är väl inte direkt oväntat.

"På påståendet att man känner sig trygg i sitt bostadsområde instämmer nio procent i Västra Biskopsgården, samtidigt som 30 procent säger sig undvika att gå ut på kvällen, av rädsla för att bli utsatta för brott.

"I kontrast har man till exempel Södra Torslanda och Björlanda, där 63 respektive 72 procent instämde helt på påståendet om att man känner sig trygg i sitt bostadsområde."---

Den upplevda tryggheten skiftar starkt från område till område i Göteborg, visar nya siffror från SOM-institutet. Biskopsgården är den stadsdel där invånarna
  • Redigerat 2021-07-10 12:33 av [Göstage]
[Göstage]
2021-07-10 12:36
#90

#89 #0 (ff) På påståendet ”jag undviker att gå ut ensam på kvällen i mitt bostadsområde på grund av oro att utsättas för brott” svarade 27% av kvinnorna i hela Göteborg jakande.

Svaren på påståendet ”gängrelaterad brottslighet är ett problem i mitt bostadsområde” speglar situationen i stadens utsatta områden.

"Medan 17 procent av alla göteborgare instämmer mer eller mindre, slår de omskrivna gängkrigen i stadsdelarna verkligen igenom i svaren till SOM-institutet.

Och återigen är det västra Biskopsgården som ”toppar”: Där anser 64 procent att påståendet är ”helt riktigt” och ytterligare nio procent nästintill. Nästan tre av fyra där ser alltså gängen i de egna kvarteren som ett problem.

Andra områden som sticker ut negativt är närmaste grannarna i östra Biskopsgården, i Backa, Tynnered, kring Frölunda torg och norra Angered – med andra ord snarlikt polisens lista över särskilt utsatta områden."

Göteborgs stad och SOM-institutet har undersökt hur göteborgarna upplever demokratin och tryggheten
Annons:
[Göstage]
2021-07-12 14:46
#91

#14 Svenskfientligheten breder ut sig - i Sverige. Det menar Richard Jomshof, partisekreterare för Sverigedemokraterna, i ett svar på ett angrepp från centerpartisten Anders W Jonsson på Aftonbladet debatt.

Sverige blöder. Vi möts dagligen av rapporter om allt från skjutningar och förnedringsrån till överfalls- och gruppvåldtäkter, om misslyckandet i skolan till vårdköer och bostadsbrist, om utanförskap, segregation och islamisering. Nu senast det vidriga polismordet i Göteborg.

Allt detta menar vi är en direkt följd av mångkulturalism och massinvandring, en direkt följd av den politik Anders W Jonsson och Centerpartiet företräder. Under Centerpartiets år vid regeringsmakten har Sverige sakta med säkert förts närmare avgrundens brant.

Vi ser i dag ett Sverige där människor och grupper ställs mot varandra, där splittring och segregation råder, ett Sverige präglat av rädsla, misstro och utanförskap. Ett Sverige där svenskfientlighet och antisemitism breder ut sig."---

"Det är således smått patetiskt när Anders W Jonsson försöker skuldbelägga andra för sina egna misslyckanden. Det vore klädsamt om Jonsson i stället tog ansvar för det samhälle han har varit med om att skapa; ett samhälle där vi menar att förort efter förort, kommun efter kommun sakta men säkert dras ned i mångkulturalismens och massinvandringens otrygga mörker."

Richard Jomshof (SD): Svenskfientlighet breder ut sig i Sverige.
  • Redigerat 2021-07-12 14:47 av [Göstage]
[Göstage]
2021-07-15 12:28
#92

Richard Sörman på DGS ser en brist på förståelse från många politiker och opinionsbildare för att människor inte längre känner igen sig i ett land de älskar/älskat och hade hoppats kunna bevara, vårda och utveckla i samförstånd med andra som respekterar våra rötter och kulturarv.

"Det är allvarligt människor i Sverige ska behöva erfara så mycket sorg över den aktuella samhällsutvecklingen. Många svenskar mår helt enkelt dåligt av att se sitt hemland förändras till oigenkännlighet. De är bedrövade, ledsna och sorgsna. Och det här är känslor som bottnar i vår existentiella utsatthet. Det handlar om vilka vi är, var vi ska leva och hur vi ska våga tro på en framtid."---

"Att ha en nationell identitet är att ha en historia och ett kulturarv. Det är också att ha en framtid där något som jag själv är en del av (typ ”Sverige”) kommer att existera bortom min egen död. Därtill har en nation eller en geografiskt förankrad kultur den fördelen att den skapar ett hem i tillvaron. Om det finns ett land där jag får känna mig hemma kan jag upprätta en skillnad mellan här och där, mellan hemma och borta."---

"Fler opinionbildare, journalister, författare och politiker måste förstå att det är ett existentiellt lidande för människor att se sitt hem förändras till oigenkännlighet. Fler måste förstå att det är ett existentiellt lidande att få sin identitet och sin historia ifrågasatt. Att det är ett existentiellt lidande att inte få känna sig hemma i sitt eget land.

Många svenskar funderar idag över vart de ska ta vägen. Var ska de kunna leva för att kunna känna sig hemma? Var ska de kunna vara sig själva utan att deras identitet och existens ifrågasätts? Många funderar också över vart Sverige egentligen är på väg."---

Vem ser vårt existentiella lidande? Vem intresserar sig för vad som händer i Sverige med människor som ser sitt land förändras till oigenkännlighet? Vem försöker förstå hur det är att inte länge känna sig hemma i sitt eget land? Hur det är att få höra att ens identitet tillhör alla som kommer hit? Hur det…
  • Redigerat 2021-07-15 12:29 av [Göstage]
[Göstage]
2021-07-15 14:51
#93

#92 "Även om jag ifrågasätter ett och annat av det som sker - kärleken till det land där jag är född kan ingen ta ifrån mig."

Alf Robertsson

Efter att vi sett dokumentären om Alf Robertssons liv på svt play. En människa som stod för rotfolket i landet. Värnade om de äldre som byggt och kämpat för ...
[Göstage]
2021-08-28 08:04
#94

Kolonilottsbrukandet är en hedervärd rörelse som fyller 100 år 2021. Men i Himmelstalund i Norrköping har den siste svensken tackat för sig och lämnat kolonilottsområdet.

Stadsodlingar blir allt populärare på många håll, inte minst bland vissa invandrargrupper.
[Göstage]
2021-10-15 12:08
#95

#0ff "Vad kan vanliga familjer göra åt våldet förutom att flytta?", undrar Adam Cwejman på GP:s ledarsida.

"I en krönika i tidningen Altinget skriver journalisten Agnes Arpi om hur man påverkas när polishelikoptrar, mord och otrygghet blir ett inslag i vardagen. Vissa slår ifrån sig oron, skriver Arpi, säger att "så har det alltid varit". Men för många andra blir våldet ett skäl att flytta eller anpassa vardagen, på något vis."---

"Merparten av alla vanliga medborgare i Sverige kan inget göra åt våldet. De kan bara ducka, anpassa livet, skydda sig och sina familjer. Våld lämnar många direkta och synliga spår på människor. Men mer sällan tänker vi på de indirekta effekterna. Det är så här samhällen oftast förändras, inte genom någon stor enskild händelse, utan som en konsekvens av människors anpassning till nya omständigheter."

Altinget: "Jag vägrar vänja mig vid våld"

GP: "Vad kan vanliga familjer göra förutom att flytta?"

Jag vill att människor ska fyllas av chock, vrede och sorg när andra mördas, skjuts och knivhuggs. Jag vill att folk inte bara irriterar sig på polishelikoptern, skriver Agnes Arpi.
  • Redigerat 2021-10-15 12:18 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-11-10 07:19
#96

Varannan som bor i Skärholmens stadsdelsområde känner sig otrygg i sin stadsdel. Värst är det på kvällarna för dem som ska ta sig hem ensamma. Då känner sig två av tre otrygga, visar årets medborgarundersökning.
https://www.mitti.se/nyheter/halften-otrygga-i-skarholmen/repujA!ZJRXvrZuvwSsYJs2HLPbQ/

Varannan som bor i Skärholmens stadsdelsområde känner sig otrygg i sin stadsdel. Värst är det på kvällarna för dem som ska ta sig hem ensamma. Då känner sig två av tre otrygga, visar årets medborgarundersökning.
[Jimmy.L]
2021-11-11 09:08
#97

Nästan hälften av de svarande Väsbyborna har avstått från en kvällsaktivitet på grund av otrygghet. Samtidigt visar polisens trygghetsmätning små förbättringar på nästan alla frågor.
https://www.mitti.se/nyheter/otrygghet-far-halften-skippa-kvallsaktivitet/repujy!Sb@9Cx62UbOgKMjUFC3Eng/

Så svarade Väsbyborna på trygghetsenkäten
Annons:
[Jimmy.L]
2021-11-13 15:47
#98

Drygt hälften av Sollentunaborna undviker vissa platser på kvällen av oro för att utsättas för brott. Och nästan en tredjedel känner sig otrygga när de går ut ensamma på kvällen. Det visar polisens nya trygghetsmätning.
https://www.mitti.se/nyheter/over-halften-undviker-vissa-platser-pa-kvallen/repukh!iOXV7gz5cMKdhW0YVB1bw/

Högre andel otrygga i Sollentuna än i regionen i snitt
[Göstage]
2021-11-16 19:25
#99

Ivar Arpi om ett land så nära men ändå så fjärran…

"En vän var nyligen på besök i Warsawa. Han gick runt i ett köpcenter med sina barn och märkte att det var något som var annorlunda jämfört med Sverige. Först kunde han inte sätta fingret på vad det var. Affärerna liknade de där hemma. Mycket var sig likt, det var något annat.

-Jag förstår förändringen av Sverige på riktigt först nu när jag är i Polen. Inga vakter, ingen känsla av otrygghet, inga tiggare eller kringflackande gäng på elsparkcyklar. Det känns så … normalt. Utan att vara tråkigt.

Polen vill inte göra som Tyskland eller Sverige. Kan man verkligen klandra dem för det?---

Det som nu sker på gränsen mellan Polen och Vitryssland bör leda till ett rejält omtag vad gäller hur vi ser på migration i EU.
  • Redigerat 2021-11-16 19:25 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-11-26 07:16
#100

De anmälda brotten är färre i Surahammars kommun hittills i år jämfört med de tre föregående åren. Det visar statistik från polisen. Bland Suraborna råder något delade meningar om hur tryggt man upplever det i Surahammar just nu.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/farre-anmalda-brott-i-surahammar-surabor-oense-om-tryggheten-har-blivit-battre-inte-som-forr

De anmälda brotten är färre i Surahammars kommun hittills i år jämfört med de tre föregående åren. Det visar statistik från polisen. Bland Suraborna råder något delade meningar om hur tryggt man upplever det i Surahammar just nu. – Visst är det ganska lugnt i Sura totalt sätt men man upplever ändå att kriminaliteten liksom kommer närmre inpå än förr, säger Elisabeth Lindgren som berättar mer i videon.
Emo
2021-11-26 07:44
#101

#100 Om det betyder att även brotten minskat är det ju en bra början på en utveckling vi hoppas fortsätter - men jag tvivlar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2022-01-13 08:05
#102

”De etniskt svenska barnen blir marginaliserade”, anser en lärare verksam i en av Göteborgs utsatta stadsdelar.

SVERIGE I en text publicerad i Svenska Dagbladet berättar läraren Hai Phuong Tran, som har varit verksam i ett av Göteborgs särskilt utsatta områden, om hur det är att jobba på skolor i förorten. "...
[Göstage]
2022-01-13 19:22
#103

#102 Rebecka kommenterar.

Nu senast beskriver en lärare problemen i skolorna i Sveriges förorter, med konstanta slagsmål, föräldramöten med uppemot sju tolkar och att etniskt svenska ...
Cojimar
2022-05-28 10:03
#104

Ivar Arpi skriver om landet som icke längre är.

"Den ljusa framtiden för (Moa) Berglöf är ständigt mer mångfald, vilket ger mer tillväxt. En nyliberal dröm. Och alla måste gilla det. Om man hyllar förändringen, och gärna samtidigt kritiserar Sverigedemokraterna, då är man anständig. Om man däremot beskriver exakt samma förändring, och problemen som uppstår till följd av den, då är man oanständig.

Risken med att fokusera på demografisk förändring är att man börjar se härkomst och hudfärg som öde."---

"Att Sverige har förändrats nästan till oigenkännlighet på en rad platser leder till att många känner en saknad efter det land som nyss fanns, vilket Katarina Barrling och Cecilia Garme skildrar väl i boken Saknad – på spaning efter landet inom oss (Mondial 2022). (Jag hade dem nyligen som gäster i podden). Men denna saknad förpassas till marginalen eftersom känslokorridoren – som Barrling och Garme kallar den – inte tillåter negativa känslor inför förändringen. Fullt naturliga reaktioner stämplas i stället som “fula”. "---

Så här skriver Barrling och Garme, i en jämförelse med Kristina i Utvandrarna av Vilhelm Moberg:

#0"Kristinas vemod har därför en hel del gemensamt med känslan som många i dag kan uppleva i samhällen och bostadsområden vars befolkningssammansättning, gatubild och karaktär har förändrats mycket snabbt. Att man inte längre känner sig riktigt hemma – trots att man har stannat kvar. Och trots att man faktiskt röstat för att det var så här det skulle bli. Men om Kristinas hemlängtan tas för självklar och helt legitim, så har den saknad som dyker upp i dagens moderna svenska samhälle, på platser som Smedjebacken, men ännu mer som Filipstad och Ronneby, inte mötts med samma förståelse. Tvärtom har den outvandrade saknaren fått finna sig i att betraktas som inskränkt, intolerant och i värsta fall främlingsfientlig. Trots att även den som stannat kvar kan känna en saknad efter en miljö som man har förlorat. Också det är en form av hemlängtan."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Vissa välkomnar den demografiska förändringen, andra är mer kritiska – men det är ett faktum att den äger rum. Och ärligt talat, hur många tycker i dag att migrationsexperimentet har blivit en succé?
  • Redigerat 2022-05-28 10:04 av Cojimar
Annons:
Fornöga
2022-09-16 10:06
#105

"Ett dygn efter valet kände sig Göran Greider vilse och sorgsen i ett nytt, främmande Sverige. Liknande känslor har många svenskar haft under betydligt längre tid än så", skriver Ann-Charlotte Marteus på Expressens debattsida.

"Men det finns många svenskar som har känt ”Jag saknar mitt land!” betydligt längre än några dagar, som fallet är med Greider. Det handlar om de svenskar som i många år har oroat sig över migrationspolitiken och riksdagspartiernas oförmåga att hantera dess konsekvenser.

#104 De har känt att landet de växte upp i förändrats drastiskt, känt sorg och oro för framtiden. Statsvetarna Cecilia Garme och Katarina Barrling har borrat i detta i sin bok ”Saknad”.---

"Den här gruppen har inte fått mycket till förståelse. I den politiska debatten avfärdades de länge som rasister. Jag vet, jag deltog själv, hånade friskt de ”lågutbildade män i landsbygd” som från början utpekades som rasistiska och SD-vänliga."---


Re:tired.

Ett dygn efter valet kände sig Göran Greider vilse i ett nytt, främmande Sverige. Den känslan har många andra haft under mycket längre tid än så.
[Fredrika00]
2022-09-16 11:18
#106

#105: Visst är det så. Vi är många som saknar vårt fina trygga land. 😢

Draken
2022-09-16 15:34
#107

Sverige har blivit i det närmaste en krigszon. Gängstrider, Knarkaffärer, våldtäkter etc.etc.
Sjukvården och skolan är under all kritik. Äldrevården är lika illa.

Det måste sättas in mycket och hårda ressurser, både ekonomiskt och Fysiskt.

Jag vill ha tillbaka mitt Sverige. Jag vill att mina barn och barnbarn skall kunna växa upp i trygghet. Jag vill att de skall våga gå utanför dörren utan fruktan för att bli skjuten, våldtagen eller knivhuggen.

Det går att ordna. Ja det kommer ta tid, men det vill till att våra politiker och deras styrande av landet drar upp huvudet ur sanden och gör något åt läget.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2022-09-16 15:37 av Draken
Fornöga
2022-09-20 13:34
#108

#104 #105 ff "Ryktet i hela världen är att det är ett av de finaste länderna. Hela Sverige-bilden håller på att förändras", säger Rinkebybon Ahmed i en premiumartikel i Expressen. Det rykte det är frågan om där har väl dessvärre varit kostsamt för vårt land, och om den Sverigebilden förändras är det inte mycket att sörja över.


Re:tired.

RINKEBY. Sverigedemokraterna gick starkt fram i många av landets kommuner men till Stockholmsförorten Rinkeby åkte de inte ens för att kampanja under valrörelsen. – Det är skrämmande med SD förstås, även om jag är svensk medborgare. Jag är rädd att det kommer bli mer legitimerat med rasism och att ta till våld, säger Rinkebybon Ahmed Busuri några dagar efter valet. Samtidigt sörjer han ett Sverige som han inte längre känner igen. – Ryktet i hela världen är att det är ett av de finaste länderna. Hela Sverige-bilden håller på att förändras, säger Ahmed Busuri.
  • Redigerat 2022-09-20 13:38 av Fornöga
Fornöga
2022-09-23 09:52
#109

"Snabbtänkt" från Demicom (Mittuniversitetet) presenteras 99 forskares snabbanalyser av valet 2022, och där finns mycket intressant att ta del av. Under rubriken "Den moraliska stormakten invaderar folkhemmet" skriver professor Lars Trägårdh bland annat följande:

"Dagens kris och SD:s framväxt blev akut när den moraliska stormakten invaderade folkhemmet. Så länge som den moraliska stormakten huserade i fjärran länder kunde välgörenhetens korrumperande effekter begränsas till utlandet. Illa nog det, men inte något som påverkade Sverige nämnvärt. Men när den i form av okontrollerad invandring och aningslös integrationspolitik tog sig an hemlandet blev kollisionerna svårare att dölja. Sverige har sedan dess blivit alltmer splittrat i termer av tillit och trygghet. Segregeringen och framväxten av isolerade ”utsatta” områden har ökat. Samhällskontraktet satt i gungning.

Och så är vi där – som man bäddar får man ligga, skulle man kunna säga. Att SD, som det enda partiet som tidigt satte fingret på att volymer och hastighet avseende invandring nog spelar en roll för möjligheten att kunna assimilera och integrera, idag kan räkna med ett stadigt växande stöd är inget som borde förvåna. Och att premiera medborgarskap över öppna gränser, det skötsamma arbetet över välgörenhet, är nog inte främst en fråga om rasism utan snarare ett uttryck för tanken att i ett samhälle måste samma spelregler gälla för alla.

Frågan nu blir i vilken mån andra partier – i första hand S – kan hitta tillbaka till en bättre balans mellan demokratisk nationalism och internationell solidaritet. Det finns tecken på att S påbörjat denna vandring. En paus från irrandet i maktens korridorer kan kanske ge det andrum som krävs för såväl nytänkande som tillbakablickande.


Re:tired.

Fornöga
2023-06-27 08:16
#110

2023 #6 ff "Allt fler kvinnor i länet uppger att de tvekar att gå ut ensamma då de upplever en oro att bli rånade, ofredade eller överfallna, det enligt en hälsoenkät som region Västmanland skickat ut under 2022," skriver SVT.


Re:tired.

Allt fler kvinnor i länet uppger att de tvekar att gå ut ensamma då de upplever en oro att bli rånade, ofredade eller överfallna, det enligt en hälsoenkät som region Västmanland skickat ut under 2022.
H
2023-06-27 08:24
#111

#110 Alarmister som svartmålar Västmanland. Usch!

Annons:
Fornöga
2023-10-08 16:38
#112

"Ett folk med självrespekt ber inte om ursäkt för att det finns och vill leva i fred och frihet", ett fyra minuter långt YT-inlägg från Rickard Sörman. Talar för sig själv (och det inledande bildgalleriet ger extra pluspoäng).


Re:tired.

  • Redigerat 2023-10-08 16:39 av Fornöga
Fornöga
2023-10-30 08:10
#113

"Jag hatar innerligt det som bryter sönder vårt land. Jag avskyr det nya otrygga, hjälplösa Sverige. Det Sverige resten av världen numera använder i skrämselpropaganda", skriver gästkolumnisten Jan Emanuel, tidigare riksdagsman (S), på GP:s ledarsida.

" Vi måste våga vara tuffa mot dem som spränger folkhemmet, men vi måste också våga göra vad som krävs för att återskapa den grund varpå folkhemmet en gång byggde."---


Re:tired.

På kort sikt måste vi ta i med hårdhandskarna mot den organiserade kriminaliteten. Men ett samhälle som främjar etik, moral och bildning är minst lika vikti
Fornöga
2023-11-16 08:10
#114

Therese Rosengren, gymnasielärare och författare, skriver på GP debatt om det senaste försöket med bussning av elever.

"Så länge diskussionen förs på ett teoretiskt plan, tycks de flesta vara överens om att ökad integration är något eftersträvansvärt och en lösning på flera stora samhällsproblem. Bostadsområden i en nedåtgående spiral, stökiga skolor i utsatta områden, grasserande gängkriminalitet eller otillräckliga språkkunskaper; standardlösningen stavas “ökad integration”. Problemet är att även människor som säger sig vara positivt inställda, agerar på ett helt annat sätt när det väl gäller."---

"Mångfald hyllas unisont, tills den dyker upp i de egna barnens skola, för då söker man sig hellre till ett mer homogent alternativ."---


Re:tired.

Om en betydande del av befolkningen vill ha möjligheten att välja - och framförallt välja bort - skolor, så kommer de även fortsättningsvis se till att kunna
Fornöga
2024-02-06 11:06
#115

"Sven Sjöstedt föddes i Örebro 1945 och flyttade till USA 1983 för kärlekens skull", skriver DN i en köplåst artikel.

"Numera är Sven Sjöstedt turist när han återvänder till sitt gamla hemland. Och det som han längtar efter, finns inte riktigt kvar.

– Jag är mer hemma som svensk i Minnesota än i Sverige numera. Jag tycker att Sverige har blivit lite… urvattnat. Jag är absolut inte nationalist på något sätt, absolut inte. Men jag har förlorat lite av det så kallade folkhemmet som jag växte upp i."---


Re:tired.

Svenskättlingarna i Minnesota finner gemenskap långt borta från Sverige.
Pyttelite
2024-02-06 11:11
#116

#115: Det är ju tur att han bor i USA då med värre dödsstatistik än i Sverige avseende skjutningar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Fornöga
2024-02-06 11:26
#117

#116 Kan inte se någonstans i det Sven säger eller i själva artikeln som handlar specifikt om våldet. Sven ger uttryck för en känsla av något som gått förlorat, "folkhemmet" om man så vill. Den saknaden behöver man inte ha emigrerat för att dela: "Även den som stannat kvar kan känna en saknad efter en miljö som man har förlorat. Också det är en form av hemlängtan," som Katarina Barrling och Cecilia Garme formulerade det i boken "Saknad – på spaning efter landet inom oss." (#104)


Re:tired.

  • Redigerat 2024-02-06 11:43 av Fornöga
Pyttelite
2024-02-06 11:47
#118

#117: Fast varje svensk som utvandrat känner en starkare tillhörighet som svensk i det nya landet än i Sverige precis som invandrarna gör när de kommer till Sverige - har du tänkt på det?

Livet fortsätter ju att utvecklas i Sverige oberoende om man utvandrat.

Det är oxå intressant att höra vad hen saknar av folkhemmet - för det var varken speciellt jämlikt eller rättvist - är det bara bra saker hen saknar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2024-02-06 11:49 av Pyttelite
Annons:
Fornöga
2024-02-06 11:56
#119

#118 Fast Sven emigrerade inte på grund av förhållandena i Sverige utan på grund av personliga skäl. De som flytt till Sverige kan knappast ha en längtan tillbaka till en situation som de säger sig ha tvingats fly från. Att många av dem ändå vill se ett Sverige som mer gör dem hemmastadda här än att låta sig integreras har bidragit till att drömmen om folkhemmet alltmer tynat bort för andra.


Re:tired.

  • Redigerat 2024-02-06 11:56 av Fornöga
Pyttelite
2024-02-06 12:01
#120

#119: Dom både längtar och längtar inte tillbaka - det är som ungdomen och lumparminnen - den tiden blir romantiserad och förskönad i minnesfabriken.

Det handlar inte om flyktingar eller de som emigrerar ”självmant” - det handlar om en mänsklig funktion.

Den som kommer hit från ett annat lands har nästan uteslutande ett hjärta kvar i hemlandet även i efterkommande generationer.

Därför ansluter ungdomar sig till IS gör att uppnå något ouppnåbart.

Den som lämnar förskönar många gånger det som var.

Sven vill säkert inte ha tillbaka det onda i folkhemmet för det fanns ju verkligen en hel del misär även där.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2024-02-06 12:02 av Pyttelite
Fornöga
2024-02-06 12:15
#121

#120 Sven verkar inte ha haft några svårigheter att anpassa sig sitt nya hemland trots att han var 38 år när han emigrerade, tvärtom upplever han sig numera som turist vid besök i Sverige- med andra ord förefaller han ha integrerat sig väl i sin omgivning. Sven verkar inte ha något behov av att försköna det som var, men han saknar delar av det.

Att ungdomar "ansluter sig till IS" eller nationella kriminella grupperingar är ett tecken på att Sveriges integrationspolitik har varit misslyckad. På den tiden det som benämns folkhemmet växte fram kom arbetskraft från Italien, Jugoslavien och Grekland, och de anpassade sig väl till de förväntningar och krav som samhället hade på dem. Idag ställs det krav i den andra riktningen.


Re:tired.

Från 1930-talet till mitten av 1960-talet förbättrade sociala reformer människors liv och vardag i Sverige. Följ med oss till Folkhemmet!
  • Redigerat 2024-02-06 12:19 av Fornöga
Pyttelite
2024-02-06 12:18
#122

#121: Vid den tiden som folkhemmet växte fram fanns det många dåliga saker och just nu förskönas invandringen från de då krigshärjade staterna - tror inte alla delar din bild av dåtidens invandrare.

Sedan har förskönandet av hemlandet ingenting med anpassning i det nya landet att göra.

Det handlar helt enkelt om en mänsklig funktion som vi alla har.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2024-02-06 12:18 av Pyttelite
Fornöga
2024-02-06 12:21
#123

Du får nog förtydliga den där "mänskliga funktionen" som du nämnt några gånger nu. Vad är det i den som förhindrar integration menar du?


Re:tired.

Fornöga
2024-02-06 12:41
#124

"Integrationen går både snabbt och långsamt. Sociologerna Carina Mood och Jan O. Jonsson har följt 5 000 unga i 10 år", kunde man läsa i Forskning och Framsteg i juni förra året. De avslutade:

"En slutsats av vår forskning är att integration i många fall inte går fort eller automatiskt: Unga som har fötts och levt hela sina liv i Sverige är starkt påverkade av var deras föräldrar är födda. Vi kan på basis av våra resultat säga att den sociala och kulturella integrationen inte är självklar, ens på många generationers sikt, med tanke på hur ofta personer bildar familj inom sin egen grupp. Det går inte att utesluta att den nuvarande situationen är permanent, i alla fall att ett separerat samhälle i vissa delar kommer att bestå. Om detta är önskvärt eller inte kan man dock ha olika meningar om, och även ett separerat samhälle kan stöpas i olika former."

”Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka”, som Mona Sahlin uttryckte det i en radiointervju med Sveriges Radio 2001. Det är följderna av det vi ser nu- "det går inte att utesluta att den nuvarande situationen är permanent"…🤔


Re:tired.

Många har åsikter om integrationen. Ofta stämplas den som ”misslyckad” eller ”långsam”. Alternativt antas integrationen ske närmast med automatik när människor exponeras för det svenska …
  • Redigerat 2024-02-06 12:42 av Fornöga
H
2024-02-11 10:31
#125

#124 Ligger en hel del i det resonemanget. Den situation som inte löser sig per automatik. Ett på många sätt separerat samhälle kommer att bestå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: