Samhället idag

En rundvandring i Malmö

2018-11-19 14:11 #0 av: Hayabusa

Sveriges tredje största stad, åtminstone till invånarantal. Ett bildkollage med berättarröst som kommenterar bilderna. 

Anmäl
2018-11-19 14:17 #1 av: Jimmy.L

Satt och kollade på den videon i går, skrämmande hur lortig den stan har blivit. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-11-19 14:23 #2 av: Hayabusa

#1 Ja, jag bor inte jättelångt bort från Malmö. Stor förändring på många sätt. 

Anmäl
2018-11-19 14:25 #3 av: Jimmy.L

#1 Var länge sen jag besökte Malmö men då var staden rätt så ren. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-11-19 14:29 #4 av: Göstage

Verkar som om det behövs en storstädning i den staden.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-11-19 14:29 #5 av: Hayabusa

#3 Har man som jag sett & upplevt staden under en längre tidsperiod så märker man skillnaden. Inte överallt, så klart, det finns "finare" område men i de lite "enklare delarna" är skillnaden markant. 

Anmäl
2018-11-26 09:04 #6 av: Göstage

Staden verkar smutsas ner även på andra sätt - läs om Amir och andra gängkriminellas generösa boende och välvilliga marktjänst i form av städning och matlagning samtidigt som de fortsatt att begå brott.

"Malmö stad har betalat 70 miljoner till ett stödboende som bland annat ska få kriminella att byta bana. Men nu kan SVT Nyheter Skåne avslöja att en krets gängkriminella använt stödboendets lägenheter som bas."---

"Sommaren 2017, när konflikterna i Malmös undre värld resulterade i täta skottlossningar och explosioner, bodde flera unga män från samma kriminella kompiskrets på Rosengård i "stödboendet."---

SVT Nyheter Skånes granskning visar att flera av de placerade fortsatte att begå brott under deras tid i boendets lägenheter – och att socialtjänsten och företaget i flera fall struntat i att följa upp regelbrotten."---

"I juli bodde två av killarna ur gänget i samma femrummare på 180 kvadratmeter, bara ett stenkast från centralstationen. Det är företagets mest exklusiva lägenhet, med öppen spis och balkong.
Kommunen betalade 1 500 kronor per dygn för den ena killen och 1 800 för den andra. Kostnaden inkluderade tillsyn på kvällar och nätter, och det högre priset beror på att mat ingår. Men eftersom killarna inte skötte städningen fick de också städhjälp."---

"Socialtjänsten betalade drygt 45 000 kronor i månaden för Amirs placering – och runt 30 000 kronor i månaden för den andre mannen. Samtidigt misstänkte polisen att de två begått brott tillsammans i en utpressningshärva som kopplas till explosionen."---  

"Bombdådet är ett av flera exempel på hur kriminella fortsatt att begå brott när socialtjänsten placerat dem i stödboendets lägenheter."---

"Vi har pratat med anställda hos polisen, åklagarmyndigheten, kriminalvården och frivården. Från alla håll har anställda reagerat på stödboendeföretagets verksamhet och vissa är starkt kritiska till hur den fungerar."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-betalade-miljonbelopp-gangkriminella-fick-lyxlagenhet

Ägaren uppmanar SVT att "skita i det" medan Malmö kommun  förstås lovar att de skall "titta" på det. (Utmynnar förmodligen i slutsatsen att de skall "se över sina rutiner".)

Läs mer om klientelet på boendet och vad de kostar kommun och samhälle på SVT Skåne.

Anmäl
2018-11-26 09:08 #7 av: Jimmy.L

Hahaha fy fan och detta ska motverka kriminella?

Anmäl
2018-11-26 09:15 #8 av: Göstage

#6 #7 När man läser det reportaget blir man benägen att hålla med  Rebecca Weidmo Uvell, som har skrivit en färsk krönika egentligen om något helt annat, men med en allmäntäckande inramning.

"Allt en kommun gör betalas av skattepengar. Varje minut som läggs på något, även om det är utanför kärnuppgiften, är en minut betalad av en skattebetalare och en minut som inte läggs på något viktigare.

Och kommuner som är motsvarigheten till folk på socialbidrag (försörjningsstöd) är det ännu värre för. För de kommuner som varje år pungslår kommuner som kan hushålla med sina resurser och cashar in Robin Hood-skatten, som borde kallas Prins John-skatten i form av kommunalt utjämningsbidrag, lever dessutom inte bara på sina egna skattebetalare utan på resten av landets.

Malmö stad är värst i klassen. De verkar inte ens ha planer på att börja kunna tjäna egna pengar utan är nöjda med att vara Sveriges loser-kommun nummer ett varje år. Som måste tvinga till sig skötsamma kommuners pengar varje år och sedan slänger de på saker som ett operahus eller sophämtning med häst och vagn. Eller ett egen “Almedalen” som slutade i ekonomiskt haveri och försvunna miljoner."---

"Någon borde ta sig en rejäl funderare på vad skattepengarna ska gå till i Malmö och rensa bort precis varenda konto som inte klarar svaret på frågorna “varför”, “vem är målgruppen” och “till vilken kostnad”……"

https://uvell.se/2018/11/23/kommunal-sociala-medier-bonanza/

Anmäl
2018-11-26 18:17 #9 av: Göstage

#6 Först har man "tittat" på det, och nu...

"Ansvarig politiker i arbetsmarknads- och socialnämnden i Malmö ser allvarligt på SVT Nyheter Skånes avslöjande om att lägenheter i ett stödboende använts som bas av gängkriminella.
– Efter den information som jag har tagit del av idag verkar det ytterst allvarligt, säger kommunalrådet Sedat Arif (S)."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-svt-s-granskning-ser-allvarligt-pa-det-har

Ja- där kom det! Nu har man först "tittat" på det, så "ser man allvarligt" på det.  Nu är det bara "vi har varit naiva" och "vi har en utmaning" också som skall sägas, så har de gjort vad som förväntas av dem enligt paragraf 1A.

Anmäl
2018-11-27 11:06 #10 av: Hayabusa

#9 Vad jag förstod av SVT (igår) så ska de (SVT) även granska företaget som hyr ut lägenheten. 

Anmäl
2018-11-27 13:48 #11 av: Göstage

Mer avslöjanden om Malmöhärvan:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kriminella-ska-byta-liv-far-bo-kvar-nar-de-fortsatter-att-bega-brott

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/foretaget-bjod-gangkriminella-pa-skidresa

Anmäl
2018-11-27 15:02 #12 av: Hayabusa

#11 Det är f-n sjukt...

Anmäl
2018-11-27 15:24 #13 av: Jimmy.L

Man brukar ju skoja om att skänka Malmö till Danmark men jag tror inte ens Danmark skulle ta i mot Malmö, inget illa menat ni som bor där.

Anmäl
2018-11-27 15:28 #14 av: Göstage

#13 De har nyss raggat hem Halland, så de är nog rätt nöjda för dagen...Cool

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/klart-halland-kliver-in-i-greater-copenhagen

Anmäl
2018-12-06 15:00 #15 av: Hayabusa

#13 & #14 Hoppet står till Danmark...inte att de ska ta över Malmö, det lär de inte vilja göra. Men blir det för illa så får man ju flytta över sundet. Japp - danskan är inget problem och jag äter  flæskesteg så integrationen ska nog gå bra :)

Anmäl
2018-12-06 15:32 #16 av: Göstage

#15 Djävulens horn Djävlas utanför Blåvandshuk kan det vara något? Det är så långt västerut man kan komma i Danmark. Där kanske man kan sitta säkert för Löfven…

https://fyr.org/wiki/index.php/Blåvandshuk

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.