Annons:
Etikettsamhället
Läst 3818 ggr
[Hayabusa]
11/19/18, 2:11 PM

En rundvandring i Malmö

tlf019.jpg

Sveriges tredje största stad, åtminstone till invånarantal. Ett bildkollage med berättarröst som kommenterar bilderna.

  • Redigerat 6/29/23, 6:30 AM av Fornöga
Annons:
[Jimmy.L]
11/19/18, 2:17 PM
#1

Satt och kollade på den videon i går, skrämmande hur lortig den stan har blivit.

[Hayabusa]
11/19/18, 2:23 PM
#2

#1 Ja, jag bor inte jättelångt bort från Malmö. Stor förändring på många sätt.

[Jimmy.L]
11/19/18, 2:25 PM
#3

#1 Var länge sen jag besökte Malmö men då var staden rätt så ren.

[Göstage]
11/19/18, 2:29 PM
#4

Verkar som om det behövs en storstädning i den staden.

[Hayabusa]
11/19/18, 2:29 PM
#5

#3 Har man som jag sett & upplevt staden under en längre tidsperiod så märker man skillnaden. Inte överallt, så klart, det finns "finare" område men i de lite "enklare delarna" är skillnaden markant.

[Göstage]
11/26/18, 9:04 AM
#6

Staden verkar smutsas ner även på andra sätt - läs om Amir och andra gängkriminellas generösa boende och välvilliga marktjänst i form av städning och matlagning samtidigt som de fortsatt att begå brott.

"Malmö stad har betalat 70 miljoner till ett stödboende som bland annat ska få kriminella att byta bana. Men nu kan SVT Nyheter Skåne avslöja att en krets gängkriminella använt stödboendets lägenheter som bas."---

"Sommaren 2017, när konflikterna i Malmös undre värld resulterade i täta skottlossningar och explosioner, bodde flera unga män från samma kriminella kompiskrets på Rosengård i "stödboendet."---

SVT Nyheter Skånes granskning visar att flera av de placerade fortsatte att begå brott under deras tid i boendets lägenheter – och att socialtjänsten och företaget i flera fall struntat i att följa upp regelbrotten."---

"I juli bodde två av killarna ur gänget i samma femrummare på 180 kvadratmeter, bara ett stenkast från centralstationen. Det är företagets mest exklusiva lägenhet, med öppen spis och balkong. Kommunen betalade 1 500 kronor per dygn för den ena killen och 1 800 för den andra. Kostnaden inkluderade tillsyn på kvällar och nätter, och det högre priset beror på att mat ingår. Men eftersom killarna inte skötte städningen fick de också städhjälp."---

"Socialtjänsten betalade drygt 45 000 kronor i månaden för Amirs placering – och runt 30 000 kronor i månaden för den andre mannen. Samtidigt misstänkte polisen att de två begått brott tillsammans i en utpressningshärva som kopplas till explosionen."---  

"Bombdådet är ett av flera exempel på hur kriminella fortsatt att begå brott när socialtjänsten placerat dem i stödboendets lägenheter."---

"Vi har pratat med anställda hos polisen, åklagarmyndigheten, kriminalvården och frivården. Från alla håll har anställda reagerat på stödboendeföretagets verksamhet och vissa är starkt kritiska till hur den fungerar."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-betalade-miljonbelopp-gangkriminella-fick-lyxlagenhet

Ägaren uppmanar SVT att "skita i det" medan Malmö kommun  förstås lovar att de skall "titta" på det. (Utmynnar förmodligen i slutsatsen att de skall "se över sina rutiner".)

Läs mer om klientelet på boendet och vad de kostar kommun och samhälle på SVT Skåne.

Annons:
[Jimmy.L]
11/26/18, 9:08 AM
#7

Hahaha fy fan och detta ska motverka kriminella?

[Göstage]
11/26/18, 9:15 AM
#8

#6 #7 När man läser det reportaget blir man benägen att hålla med  Rebecca Weidmo Uvell, som har skrivit en färsk krönika egentligen om något helt annat, men med en allmäntäckande inramning.

"Allt en kommun gör betalas av skattepengar. Varje minut som läggs på något, även om det är utanför kärnuppgiften, är en minut betalad av en skattebetalare och en minut som inte läggs på något viktigare.

Och kommuner som är motsvarigheten till folk på socialbidrag (försörjningsstöd) är det ännu värre för. För de kommuner som varje år pungslår kommuner som kan hushålla med sina resurser och cashar in Robin Hood-skatten, som borde kallas Prins John-skatten i form av kommunalt utjämningsbidrag, lever dessutom inte bara på sina egna skattebetalare utan på resten av landets.

Malmö stad är värst i klassen. De verkar inte ens ha planer på att börja kunna tjäna egna pengar utan är nöjda med att vara Sveriges loser-kommun nummer ett varje år. Som måste tvinga till sig skötsamma kommuners pengar varje år och sedan slänger de på saker som ett operahus eller sophämtning med häst och vagn. Eller ett egen “Almedalen” som slutade i ekonomiskt haveri och försvunna miljoner."---

"Någon borde ta sig en rejäl funderare på vad skattepengarna ska gå till i Malmö och rensa bort precis varenda konto som inte klarar svaret på frågorna “varför”, “vem är målgruppen” och “till vilken kostnad”……"

https://uvell.se/2018/11/23/kommunal-sociala-medier-bonanza/

[Göstage]
11/26/18, 6:17 PM
#9

#6 Först har man "tittat" på det, och nu…

"Ansvarig politiker i arbetsmarknads- och socialnämnden i Malmö ser allvarligt på SVT Nyheter Skånes avslöjande om att lägenheter i ett stödboende använts som bas av gängkriminella. – Efter den information som jag har tagit del av idag verkar det ytterst allvarligt, säger kommunalrådet Sedat Arif (S)."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-svt-s-granskning-ser-allvarligt-pa-det-har

Ja- där kom det! Nu har man först "tittat" på det, så "ser man allvarligt" på det.  Nu är det bara "vi har varit naiva" och "vi har en utmaning" också som skall sägas, så har de gjort vad som förväntas av dem enligt paragraf 1A.

[Hayabusa]
11/27/18, 11:06 AM
#10

#9 Vad jag förstod av SVT (igår) så ska de (SVT) även granska företaget som hyr ut lägenheten.

[Hayabusa]
11/27/18, 3:02 PM
#12

#11 Det är f-n sjukt…

[Jimmy.L]
11/27/18, 3:24 PM
#13

Man brukar ju skoja om att skänka Malmö till Danmark men jag tror inte ens Danmark skulle ta i mot Malmö, inget illa menat ni som bor där.

Annons:
[Göstage]
11/27/18, 3:28 PM
#14

#13 De har nyss raggat hem Halland, så de är nog rätt nöjda för dagen…😎

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/klart-halland-kliver-in-i-greater-copenhagen

[Hayabusa]
12/6/18, 3:00 PM
#15

#13 & #14 Hoppet står till Danmark…inte att de ska ta över Malmö, det lär de inte vilja göra. Men blir det för illa så får man ju flytta över sundet. Japp - danskan är inget problem och jag äter  flæskesteg så integrationen ska nog gå bra :)

[Göstage]
12/6/18, 3:32 PM
#16

#15 Djävulens horn 😈 utanför Blåvandshuk kan det vara något? Det är så långt västerut man kan komma i Danmark. Där kanske man kan sitta säkert för Löfven…

https://fyr.org/wiki/index.php/Blåvandshuk

[Hayabusa]
12/6/18, 3:48 PM
#17

#16 Det funkar definitivt…

[Göstage]
12/26/18, 10:48 PM
#18

Apropå Malmö - varje nyår brukar ju inte minst Möllevångstorget förvandlas till ett rent inferno, där det under senare nyårskvällar skjutits fyrverkeripjäser rakt in i folkhavet. I år kommer Polisen därför att  upprepa tillvägagångssättet från förra året, då man med hjälp av ökad bemanning, starka strålkastare samt poliser utrustade med kroppskameror dokumenterade de värsta avarterna.

Länk (ej betalartikel i nuläget): https://www.sydsvenskan.se/2018-12-26/polisen-okar-bemanningen-infor-nyarsafton

Carmarino
12/27/18, 2:28 AM
#19

#18 Artikeln är fortfarande öppen, men det har kommit med ett extra blanksteg i länken, så man måste ta bort det för att komma till sidan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
12/27/18, 4:20 AM
#20

Skrämmande. Hur har det kunnat gå så långt?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Göstage]
12/27/18, 7:07 AM
#21

#19 OK, "som vanligt" då… Här är korrekt länk.

#20 Ja, det är en sorglig utveckling…😕

[Jimmy.L]
12/27/18, 7:52 AM
#22

Varför inte inför zoner som i sthlm med visitering och fyrverkeriförbud?

[Hayabusa]
12/29/18, 1:48 PM
#23

"Jag orkade inte bor kvar i Malmö…"

[Hayabusa]
1/3/19, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Från artikeln i #24:

Emo
1/20/19, 7:47 AM
#26

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2/5/19, 9:23 AM
#27

Bali funderar

Annons:
Novachan
2/5/19, 9:27 AM
#28

#27 Vad är ens syftet? Summan skulle kunna använts till många andra behövande saker…

[Hayabusa]
2/5/19, 10:42 AM
#29

#28 Med tanke på att Malmö går 5.000 miljoner back varje år - så, ja absolut.

[Göstage]
2/6/19, 8:16 AM
#30

En principiell intressant fråga skall avgöras i hyresnämnden i Malmö, nämligen hur ansvarig en hyresvärd kan tänkas vara i arbetet för ett tryggare boende för hyresgästerna gentemot kriminella.

 Hyresgästen "Göran" anser att det kommunala bostadsbolaget MKB inte gör tillräckligt i det förebyggande arbetet och har vänt sig till hyresnämnden med krav på hyresreducering för de senaste åren. Hyresvärden å sin sida anser att det är en polisiär fråga och att de själva gjort vad som kan begäras av dem.

"Göran har fått nog av hotfulla knarklangare utanför sin lägenhet. Han tycker det är fastighetsägarens ansvar att sätta stopp för gängen i kvarteret. Men han har en plan. Nu tar han strid mot MKB. Under drygt två år har han kartlagt i detalj vad som händer utanför huset där han bor. Hyresgästen Göran beskriver sig som en ofrivillig narkotikaspanare i sitt eget hem."---

"I en ansökan till hyresnämnden kräver han att MKB agerar mot langningen. Och att de betalar tillbaka hälften av all hyra sedan 2016. Nämnden har tolkat det som ett åtgärdsföreläggande, ett krav på konkreta åtgärder från fastighetsägaren. Men det tycker MKB redan har skett och pekar på beskärning av buskar och förbättrad belysning. Värden delar inte alls Görans analys, tänker inte betala tillbaka några pengar och ifrågasätter att langarna skulle vara deras hyresgäster och ansvar. Samtidigt delar MKB bitvis synen på situationen utanför Görans hus, problemen finns där. Men det är polisens uppgift att hantera."---

https://www.hemhyra.se/nyheter/ofrivillig-narkotikaspanare-kraver-tillbaka-tva-ars-hyra/

[Göstage]
2/15/19, 8:13 AM
#31

Expressens grävare Federico Moreno avslöjar vad som ser ut som fall av flyktingspionage och regimpropaganda för en främmande makt från en myndighetsperson.

"En Securitas-vakt har spionerat på asylsökande turkiska regimkritiker på Migrationsverkets lokaler i Malmö, enligt flera drabbade. En av dem är Dogan Yücekaya som vittnar om att många turk-svenskar förföljs av turkiska staten, som äger flera moskéer i Sverige. – Flyktingspionage är en del av underrättelsehotet från främmande makt, säger Gabriel Wernstedt, pressekreterare på Säpo."---

"Securitas-vakten som filmade asylsökande hade i flera år en hög post på Muslimska församlingen i Malmö, som av besökare anklagats för att ange kritiker till den turkiska regimen. Moskén kontrolleras i dag av den turkiska staten, vilket DN rapporterat om. Enligt uppgifter till Kvällsposten utreds Securitas-vakten av Säpo, som dock inte vill gå in på specifika uppgifter."---

"En Malmöpolis med Erdogan-sympatier har enligt svensk-turkar vid upprepade tillfällen hånat förföljda regimkritiker. På sociala medier publicerar polismannen, utöver hyllningar till Erdogan, skratt-emojis intill artiklar där svensk-turkar larmar om att de mordhotats. ”VILKEN PROPAGANDA! ÖPPEN JAKT!”, skrev han när DN den 4 april 2017 rapporterade att turkiska moskéer i Sverige får 1,5 miljoner i statsbidrag. Den 11 april rapporterar Sydsvenskan att stenar kastats genom fönster på turkiska församlingen i Malmö och publicerar en bild på vandaliseringen. Intill bilden anger tidningen polismannen som fotograf. Senare byter Sydsvenskan ut hans namn och ändrar till ”läsarbild”.

Samma foto publicerades även av Erdogan-vänliga medier i Turkiet, under polismannens namn. Där beskylls Gülenrörelsen för dådet. Polisen bekräftar att han skickat bilden till tidningen men menar att någon annan hade tagit fotot."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/anklagad-securitas-vakt-spionerade-at-annat-land/

Kompletterande läsning om varför den turkiska regimen kan ha intresse av opposition i Sverige:

https://ledarsidorna.se/2019/02/de-turkiska-lokalvalen-ett-val-som-paverkar-sverige/

[Göstage]
2/17/19, 11:34 AM
#32

#31 Även på andra sidan Sundet spionerar turkiska regimen på oliktänkande landsmän.

"Turkisk säkerhetspolis ska ha fått hjälp med att jaga regimmotståndare i Danmark. Misstankarna handlar om att personer som är bosatta i Danmark ska ha samlat information om personer med koppling till Gülen-rörelsen. Det ska i sin tur ha lett till att flera personer i Danmark rapporterats till turkiska myndigheter."---

TT

[Göstage]
5/2/19, 12:37 PM
#33

Katerina Magasin låter Malmöbon Jimmy Olsson få bli ciceron på en stadsvandring i sin stad.

"Hur blev arbetarstaden Malmö Sveriges bidragsmekka? Mycket av det som en stor del av landets befolkning upplever och häpnas över idag har vi som bor i Malmö erfarit under lång tid. Eskalerande grov kriminalitet, “offerkoftesyndromet”, våld, mångkultur, och så vidare. Visst, Malmö är en fin stad på flera sätt. Undviker man betongen i stadens miljonprogramsområden så finns här gott om trevliga parker, caféer, aktiviteter och närhet till både natur och till kontinenten. Men något är märkligt här. De som flyttat till Malmö på senare år och den yngre generationen har inte varit med om förändringarna och har svårt att förstå vad som har hänt. De ser inte den drastiska förvandlingen från arbetarstad till bidragsstad, och allt vad det har kommit att innebära."---

 http://katerinamagasin.se/malmobo-betraktar-en-stad-i-forfall-myndigheterna-ar-korrupta-och-gullar-med-grovt-kriminella-utan-asylskal/

[Göstage]
5/14/19, 9:02 AM
#34

Sjukt…

"I fredags förmiddag kastade någon i Kronprinsen i Malmö en full petflaska från hög höjd rakt ner mot byggnadsarbetare på innergården. – Det är väldigt allvarligt. Folk kan skadas allvarligt eller till och med omkomma, säger Mikael Ahlborn, Malmöchef hos fastighetsägaren Akelius. Det var tredje gången på kort tid. Företaget har polisanmält händelsen."---

"Hyresvärden meddelar att det hela är polisanmält och att brottet kan bli misshandel, grov misshandel eller mordförsök. Den skyldiges hyreskontrakt sägs omedelbart upp. – Vi vet att det kastade föremålet kommer från en bostad. Men vi vet inte om det är från en balkong eller från ett fönster, säger Mikael Ahlborn på Akelius."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/boende-i-kronprinsen-kastar-ner-saker-pa-folk/

Annons:
[Jimmy.L]
5/14/19, 9:22 AM
#35

Sätt upp kamera mot byggnaden.

[Göstage]
6/11/19, 12:29 PM
#36

Situation Malmö…

"Den senaste tidens våldsamma sprängningar och skjutningar i landet förskräcker. Det anser Moderaterna som kräver att regeringen agerar. – Det här är en epidemi som måste stoppas, säger Johan Forssell (M)."---

"– Människor i Malmö som jag pratar med är rädda att gå ut. Människor som väcks på nätterna av glassplitter i sina sängar – det är ett helt nytt Sverige vi ser, en omfattning av den här brottsligheten vi inte varit med om tidigare, fortsätter han."---

TT

[Göstage]
6/11/19, 12:52 PM
#37

Kommunstyrelsen i Malmö vill införa ett koncept som tidigare prövats i Stockholm polisområde nord.

"Bunta ihop mängdbrott – som stölder och narkotika – och lagför brottslingarna i Malmö på en gång. Så lyder önskemålet från stadens kommunstyrelse, som nu vänder sig till ansvariga myndigheter med ett förlag om att låta polisen genomföra omedelbara utredningar av mängdbrott i samband med ett gripande i just Malmö."---

"Kommunstyrelsen har vänt sig till polisen, Åklagarmyndigheten, Rättsmedicinalverket, Kriminalvården och Domstolsverket med sitt förslag."

https://www.expressen.se/kvallsposten/forslag-snabbare-lagforing-av-brott-i-malmo/

[Göstage]
6/15/19, 12:05 PM
#38

"Malmös innerstad fortsätter skakas av det grova våldet. Victor Malm skriver om en stad där läget tycks hopplöst." Slutligen tycks oron och en viss självrannsakan (om än med sedvanliga brasklappar) även nå kultursidorna:

"Dagen efter sitter jag på bussen till alltid lika lugna Lund och undrar om jag verkligen borde bo i Malmö. Jag är trött på skiten, vill inte veta av den längre, vill bort. Det var nog den första gången jag ställde mig frågan utan att relatera den till yrkesmöjligheter. Jag kände mig inte rädd, inte otrygg, men – kanske för första gången – ledsen, oroad, förbannad. Ska det bara fortsätta så här? Går det ens att göra något åt det? Som svar får man Morgan Johanssons gamla slem serverat – ryck upp gängstrukturerna med rötterna, bura in de så kallat brottsaktiva.

Det är lätt att vara föraktfullt ironisk mot alla smådumma kommentarer om hur farligt det är i Malmö, förbannad på slappa politiker och tyckare som tar chansen att predika om invandringens faror. Men kanske borde jag också erkänna min lilla, gnagande förståelse: det ska inte se ut så här. Det ska inte hända. Det får inte hända. Jag ska inte gång efter annan skämta bort ännu en smäll, ännu ett skott. Men det gör jag. Och jag äcklas av det."---

"Nästan alla som drabbas direkt – det vill säga, blir skjutna – är vad som kallas kända av polisen sen tidigare. Det mesta, inte allt, kretsar kring narkotikahandeln. Nolltoleransen är ett jagande efter vind: hur många gäng man än drar upp med rötterna kommer efterfrågan på knark fortsätta vara stabil, stor och spridd i samhällets olika skikt, och så länge det finns folk som gillar och vill köpa knark kommer det att finnas folk som säljer knark. Och de kommer att fortsätta reglera sig själva.  

Det är Malmö i dag. Det kommer att fortsätta vara Malmö, i alla fall till den dag då justitieministern kommer på hur man gör knark tråkigt. Ännu en sommar har börjat. För första gången på länge kommer jag inte att vara en av dem som går i solen på Ribban och väntar på nästa smäll." 

https://www.expressen.se/kultur/ide/det-ar-knarket-pucko/

[Hayabusa]
6/15/19, 2:29 PM
#39

#39 Ah, ja…nu ska den där Victor Malm inte vara så dyster och svartmålande. Det mesta går åt rätt håll i Malmö (Katrin Stjenfeldt Jammeh). Så de´ så…

[Göstage]
6/15/19, 9:10 PM
#40

Den här veckan tar Henrik Jönsson en titt på vad som händer i hans egen hemstad. Inga direkta nyheter, men kanske intressant att dela med sig av  för den som har utländska kontakter som undrar vad som pågår hos oss.

[Göstage]
6/15/19, 10:53 PM
#41

#38 Upplevelsen av plötsligt uppvaknande klarsyn hos "de anständiga" har tydligen fått ett namn också: "Jimmie moment". Läkaren och gästkolumnisten Kajsa Dovstad utvecklar det i GP:

"Jimmie moment, kallar min bekant det. Ögonblicket när man slås av tanken “Nästa gång röstar jag på Jimmie!”. Min bekant är inte rasist och väljer inte ens Sverigedemokraternas valsedel på valdagen. Uttrycket är lite skämtsamt menat, men sätter fingret på den förbjudna känsla många moderna svenskar drabbas av då och då. Känslan av att Sverige har förändrats, att landet man växte upp i inte längre finns kvar."---

"Jag är i Sverige, ett Sverige som inte känns svenskt. Och jag gillar det inte. Jimmie moment, som min bekant skulle säga."---

"Ändå dessa Jimmie moments. Ett särskilt starkt Jimmie moment är att läsa Sveriges Kommuners och Landstings ekonomirapporter. Siffrorna på en offentlig budgets sista rad är allt som oftast röda. Välfärden står inför utmaningar, som det heter, av åldrande men också av nyare svenskar. De flesta invandrare går till jobbet men för många gör det inte. BNP växer, men inte per capita.

I dagens uppskruvade debattklimat borde fler erkänna att invandringsfrågan inte är svartvit. Inte uppdelad i ett gott och ett ont. Empati för den enskilde kan finnas samtidigt med oro över systemet och de människor som är beroende av att samhället fungerar. Att min bekant kallar den ängslan för Jimmie moment säger egentligen allt om hur vi, jag har själv varit medskyldig, låtit Sverigedemokraterna vara den enda färgen i en nyansrik målkonflikt. Kanske för att konflikten är genuint svår att förhålla sig till."---

https://www.gp.se/ledare/har-du-haft-ett-jimmie-moment-1.15599350

Annons:
[Hayabusa]
6/16/19, 10:35 AM
#42

#40 En bra analys av Henrik. 

#41 Den känslan är svår att tvätta bort. Vem vill bo i Rinkeby, Rosengård eller i Biskopsgården? Hand upp! 

Inte jag, men det beror inte på hur människor ser ut utan på att det är för mkt stök, droger och annat skit. Så - tack, men nej tack.

[Göstage]
6/16/19, 10:46 AM
#43

#42 Det kan finnas fler "Jimmie moments" att vänta…😉

[Hayabusa]
6/16/19, 10:51 AM
#44

#43 Dessvärre…

[Göstage]
6/16/19, 11:13 AM
#45

Kan även komma att kallas "Rip van Winkle-syndromet", efter historien om mannen som sov i tjugo år.😴

[Göstage]
6/20/19, 7:22 AM
#46

_”Innan du lämnar ett trapphus, titta först ut och gör en bedömning av omgivningen”.
_

”Undvik att titta på mobiltelefon när du rör dig utomhus” och ”parkera så nära adressen du ska besöka, gärna en upplyst plats”.

_Så låter det när Malmö stad ger direktiv till personal som rör sig ute i staden.
_

– Vi lever i en storstad där det händer saker som vi måste förhålla oss till, säger Åsa Ollerstam Lundh, chef för hälsa- vård- och omsorgsförvaltningen."---

 https://www.expressen.se/kvallsposten/efter-valdet-malmo-kraver-att-personalen-ar-ute-mindre/

Fullt förståeligt att kommunen värnar om sin personal. Det trista är a/ det alls skall behövas, och b/ att det fortfarande finns de som bagatelliserar läget.

[Jimmy.L]
6/20/19, 7:45 AM
#47

Sjukt att man ska behöva det.

[Göstage]
6/20/19, 12:54 PM
#48

Torgny Jönsson, som själv påminner om att han kallats "maffians bankir", minns på Aftonbladet debatt ett annat Malmö och efterlyser handling istället för ord från de ansvariga för att ge staden dess charm tillbaka. 

"Landets justitieminister tröstar den våldsutsatta staden med att man nu fördubblat antalet intagna till polisutbildningar. Varför talar han inte i termer av krigszon och diskuterar lösningar som undantagstillstånd?"---

"Ansträngningar görs för att upprätthålla bilden av Malmö som den växande framtidstaden medan löpsedlarnas krigsrubriker talar ett annat språk. Situationen är katastrofal och i stället för att adressera problemen, väljer våra rikspolitiker att lägga skulden på varandra."---

"Det är förbluffande när man lyssnar till de politiker och poliser som slår ifrån sig med argument om att vanligt folk inte drabbas och att våldsdåden endast är riktade mot andra kriminella. Våldsutvecklingen i Malmö är potentiellt traumatiserande för alla Malmöbor. Ingen lämnas oberörd när fasader sprängs och glasrutor krossas. Jag talar med vänner som inte längre vågar röra sig fritt i Malmö efter mörkrets inbrott. Efter dödsskjutningar och restaurangsprängningar är minnet av Stortorget som en fredad plats ett minne blott."---

"Situationen i Malmö är mer akut än någon vågar tillstå och därför krävs kortsiktiga och kraftfulla lösningar för att stoppa det som pågår – nu. Använd den lagstiftning som finns och vidta alla de åtgärder som krävs för att nå en nolltolerans av dödligt våld och sprängdåd. Visa samma handlingskraft som i ett läge då nationen är hotad. Om utvecklingen tillåts fortgå och spridas är nationen hotad."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AdJ2zq/mitt-malmo-har-blivit-en-krigsskadeplats

Annons:
[Hayabusa]
6/20/19, 1:08 PM
#49

#48 Han säger som det är, men istället fokuserar vänsterflygeln på att rasistförklara alla som vill prata migration & problematik i samma mening.

[Göstage]
6/28/19, 8:03 AM
#50

 Sveriges farligaste område. Eller inte.

"De bor i Sveriges farligaste område. Enligt en undersökning från Brottsförebyggande rådet är invånarna i södra Malmö mest utsatta för brott – och känner sig också mest otrygga. De senaste åren har kantats av dödsskjutningar, bilbränder och detonationer. – Det har varit värre sedan polishuset togs bort, säger Rishad Asekzai, 29, boende i området."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/sveriges-farligaste-omrade-valdet-skotten-hoten-i-malmo/

Men…
"En undersökning från Brå, Brottsförebyggande rådet, uppger att de mest utsatta för brott i Sverige är invånarna i polisregion Syd. Och Malmöstadsdelen Fosie är området där flest känner sig otrygga. – Jag tror man ska vara försiktig med att säga att det är värst i Sverige, säger Manne Gerell, lektor i kriminologi vid Malmö universitet."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/ska-vara-forsiktig-med-att-saga-att-det-ar-varst/

[Hayabusa]
7/2/19, 12:48 PM
#51

En vanlig dag i Malmö…

[Göstage]
7/2/19, 4:25 PM
#52

Forskaren Aje Carlbom, som själv har ett förflutet som boende i Rosengård, är pessimistisk om stadsdelens framtid.

"– I Malmö, åtminstone om man kommer från arabvärlden, integreras man inte i Sverige så mycket som i den arabiska enklav som finns här. Vissa talar om det som en diaspora. Och ju större en diaspora växer sig, desto sämre blir förutsättningarna för integration i majoritetssamhället, säger Aje Carlbom.

Jag frågar om han ser någon ljusning vid horisonten.

– Jag är pessimist. Jag vet inte riktigt hur situationen skulle bli bättre snarare än värre. Sedan jag bodde i Rosengård har det blivit mer av det jag såg då – politisk islam, uppfattningen att religionen ska styra allt i individens och samhällets liv."

https://timbro.se/smedjan/sa-skapas-ett-utanforskapsomrade/

[Hayabusa]
7/2/19, 5:50 PM
#53

#52 Nej, den skutan vänder man inte i en handvändning. Det är som en ond cirkel som enbart snurrar fortare och fortare.

[Göstage]
7/27/19, 6:02 PM
#54

Amanda klev på bussen i shorts och linne, men fick inte åka med. Hon chansade väl på att  det inte skulle sitta  en moralpolis bakom ratten på just den linjen.

"Fredag eftermiddag skulle Amanda Hansson ta bussen inom Malmö. Men det blev en kort resa. Amanda Hansson berättar att busschauffören stoppade henne när hon klev ombord. – Han sa: ”Du visar för mycket hud. Vi har en policy på våra bussar att man inte får visa för mycket hud".---

"Amanda Hansson tänker inte ge sig förrän hon har fått en offentlig ursäkt. För henne känns det viktigt att sätta ner foten. – Jag vet att liknande saker har hänt förut. Män måste sluta bestämma över kvinnor och berätta för dem hur de ska klä sig. Jag orkar inte skita i sådana här saker längre. Hon håller fast vid att det inte var något anmärkningsvärt med hennes klädsel. – Det var supervarmt. Jag hade shorts och ett kortare linne. Man ska så klart inte åka buss naken, men jag har sett flera som åker buss med shorts, bikini och en handduk runt halsen. Det är aldrig något som stör mig."

https://www.expressen.se/kvallsposten/amanda-19-kastades-av-bussen-var-for-lattkladd/

[Jimmy.L]
7/27/19, 6:19 PM
#55

En som inte är lämplig som bussförare.

Annons:
[Göstage]
7/27/19, 6:35 PM
#56

#55 Snart är han prototypen…

[Göstage]
8/27/19, 12:12 PM
#57

Oppositionsrådet i Malmö i Torbjörn Tegnhammar (M) ser inte bara sin stad i gungning, utan en hel rättsstat i kris. Tegnhammar vill att regeringen fokuserar på det allvarliga läget och slutar tills vidare att  ägna sig åt att jaga lättvunna framgångar i oviktiga frågor.

"Måndagens vedervärdiga våldsdåd i Malmö avslöjar med en icke tidigare uppnådd tydlighet att den svenska rättsstaten är i gungning. En kvinna mördades på Sergels väg, ett stenkast från Ribersborgsstranden, när hon lämnade hemmet bärandes på sin bebis.  Våldet i Sverige eskalerar och de kriminella som terroriserar Malmö saknar uppenbart spärrar. Staten behöver återta våldsmonopolet, en stats allra mest grundläggande funktion. Till dess brister såväl regeringen som rättsstaten i legitimitet.---

"När Malmöbor utsätts för brott måste de backas upp av det offentliga samhällets fulla kraft. I Moderaternas Malmö ska det inte spela någon roll var du bor och alla Malmös stadsdelar ska vara trygga och präglas av en fungerande arbetslinje, framtidstro och gemenskap. Bara så kan vi skapa det trygga och enade Malmö som vi alla vill ha. Bara om rättsstaten förstärks ordentligt blir detta möjligt.  Malmöborna förtjänar bättre."

https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/plastsugror-och-friar-raddar-inte-en-rattsstat-i-gungning/

[Hayabusa]
8/28/19, 4:04 PM
#58

"Lisa Erlandsson bor i ett hus som ligger innanför avspärrningarna. Hon har väntat på gatan i cirka en timme.

– Jag vet ingenting mer än att det varit en prickskytt här, säger hon.

Hur känns det då?

– Det känns obehagligt. Men det känns som Malmö också. Jag är rätt trött på att bo i Malmö nu."

Polisinsats i centrala Malmö…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisinsats-vid-dagis-i-centrala-malmo

[Göstage]
9/2/19, 8:00 AM
#59

Författaren och journalisten Lars Åberg talar (som vanligt) klarspråk, den här gången på Aftonbladet debatt, och ämnet är läget i Malmö. Fetmarkeringarna är hans egna.

"I Malmö vet de styrande Socialdemokraterna mycket väl hur problemen ser ut, men har balanserat på slak lina för att beskrivningarna av staden inte ska falla ner i mörker. En växande kader av kommunala informatörer har putsat på bilden av en ungdomlig och kreativ stad samtidigt som arbetslösheten och bidragsberoendet har fortsatt att vara dubbelt så höga som riksgenomsnittet."---

 "För dem som styr i stadshuset har det viktigaste blivit att få sitta kvar. Därför har de också gjort sig beroende av en växande väljargrupp från Mellanöstern, som tagit med sig sin motvilja mot judar och spritt den som ett gift både i Malmös vardag och i den lokala politiken.

Det ömsesidiga beroendet mellan dem som ger försörjningsstöd och dem som tar emot bidragen blir i denna handfallna tid en garanti för att ingenting kommer att förändras. Eftersom segregationen blivit ett faktum återstår då inte något annat än att romantisera den och upprepa Malmö stads devis ”Mångfald, möten, möjligheter”.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/MRqkd5/politikerna-ar-beroende-av-bidragstagare

[Hayabusa]
9/2/19, 8:18 AM
#60

#59 Så är det. Lite "lustigt" att UG´s program om Filipstad blev lite av en snackis när Malmö lider av samma syndrom - och det sedan länge. Och j-t mycket värre.

[Jimmy.L]
9/2/19, 8:25 AM
#61

Socialdemokraterna viftar ju bort kritiken både på kommunalnivå och i riksdagen, den dagen dom vågar diskuterar problemen så gör dom framsteg. Svenskar flyttar ut fån Malmö och den trenden startade ju redan 2005. 

När flyktingkrisen 2015 var flydde dom inte till landet Sverige utan ropade dom ville till landet Malmö.

[Göstage]
9/2/19, 8:52 AM
#62

#60 Att Filipstad blivit något av en symbol är kanske att kommunen är i "hanterbart" format och att man är skickliga på att väcka opinion. Jim Frölanders "road show" till ett antal utsatta kommuner för att få med dem i ett gemensamt manifest väcker ju nyfikenhet i media.

#61 Malmös socialdemokrater borde med oro se hur det gått för deras partikamrater i Göteborg som nu är ett randparti. Det som räddar dom i Malmö är den symbios de skapat med de som är på väg att ta över staden. I Filipstad kämpar man fortfarande, förgäves som det verkar, för att inte hamna i samma sits.

Annons:
[Hayabusa]
9/2/19, 8:55 AM
#63

#62 Så är det säkert. Malmö är en för stor & het potatis att hantera.

[Jimmy.L]
9/2/19, 9:14 AM
#64

Finns det ens svenskar kvar i Malmö?

https://www.sydsvenskan.se/2005-04-25/malmobor-flyttar-bort-fran-invandrarna

Om det redan var illa 2005 så är det katastrof idag.

[Göstage]
9/2/19, 9:27 AM
#65

#64 Jag känner åtminstone två. 😉Fast de bor i kvarteret där läkaren blev skjuten, så det kanske är en tidsfråga innan de också drar iväg…

[Jimmy.L]
9/4/19, 3:20 PM
#67

Han lurar säkert många inom vänstern. 😂

[Hayabusa]
9/5/19, 8:35 AM
#68

Hela resonemanget är knas eftersom det (Malmös situation) egentligen inte handlar om vare sig mångfald eller invandring. Båda dessa fenomen KAN vara positivt för ett samhälle men effekten är helt & hållet beroende på "vad och hur". 

En inflyttning av individer med på tok för lågt humant kapital (dvs utbildning, språkkunskaper, kompetens etc) för en given miljö - det leder till socioekonomiska problem.  Det handlar inte om var människor kommer ifrån utan vad de har med sig. Resultatet ser vi i Malmö.

[Hayabusa]
9/6/19, 8:41 AM
#69

Saxat från HD 6/9-2019:

"– Trots goda år är Malmö en fattig stad. Medianinkomsten är bland den lägsta i Sverige. I enbart 16 kommuner har invånarna lägre inkomster. I stadsdelen Herrgården förvärvsarbetar endast 20 procent av kvinnorna och 40 procent männen som är födda utanför Europa. För inrikesfödda är siffrorna över 80 procent. Även Göteborg och Stockholm har utanförskapsområden, men där är förvärvsfrekvensen högre än för jämförbara grupper i Malmö, säger Fredrik NG Andersson."

Länk (betalartikel):

https://www.hd.se/2019-09-06/trots-framgangssagan-malmos-invanare-har-blivit-fattigare

Annons:
[Hayabusa]
9/6/19, 8:42 AM
#70

Mer från artikeln i #69:

"Samtidigt lyfter han det faktumet att gapet mellan inrikes och utrikes har minskat i Malmö sedan slutet av 1990-talet, men påpekar att det är lång väg kvar och att arbetet går långsamt.

– Oroväckande är att endast en minoritet av alla barn i Malmö som är födda utanför Europa lämnar grundskolan med godkänt i alla ämnen. I Stockholm är det en majoritet. Svaga studieresultat bådar inte gott inför framtiden. Alla städer har kontraster, men få städer har så stora kontraster som Malmö. Historien om en växande stad med ökat ekonomiskt välstånd är lika sann som historien om staden i stor fattigdom. Tyvärr finns det få tecken på att vi i framtiden kan berätta en sammanhållen historia om Malmö, säger Fredrik NG Andersson."

[Göstage]
9/24/19, 4:34 PM
#71

"Gapet mellan inrikes och utrikes har minskat i Malmö sedan slutet av 1990-talet" (20 år!), men "det är lång väg kvar" och  "arbetet går långsamt".

Ja, det verkar ju så…😴

[Göstage]
10/14/19, 9:50 AM
#72

Polismästaren i Malmö Stefan Sintéus intervjuas av KvP och avslöjar bland annat att man från Polis, politiker och kommun gjort hembesök hos 29 kriminellt etablerade och lämnat ett brev med såväl hot som löften. Han tror att den kampanjen kan ha avvärjt flera mord.

https://www.expressen.se/kvallsposten/brevet-fran-polismastaren-som-varnar-de-kriminella/

[Göstage]
11/3/19, 2:36 PM
#73

En dag blir det höjda nivån normaltillstånd. Kanske har den redan blivit det på sina håll?

"Torsdag kväll tillbringade jag i trevligt sällskap på en krog i centrala Malmö. När det var dags att bryta upp fick en av mina vänner en flashnotis om en skottlossning i Malmö. En man var skjuten. Jag loggade snabbt in på sydsvenskan.se och kunde konstatera att skottlossningen ägt rum i Högaholm, några kilometer från Gustav Adolfs torg där vi befann oss. Ingen fara, alltså. Vi betalade och tog farväl."---

"En väninna som var tonåring i Libanon på åttiotalet berättade för många år sedan om hur de lyssnade på radion innan de åkte till stranden för att ha koll på i vilka kvarter det var oroligt i just den dagen. Sen tråcklade de sig genom Beirut, hängde på stranden, spelade hög musik och berusade sig på diverse. Ungefär som tonåringar överallt gjort och gör, men mitt i ett blodigt inbördeskrig. Livet fortsätter ju, på något sätt, också mitt i en pågående katastrof.

Nej, jag jämför inte situationen i Malmö med ett inbördeskrig: Jag kommer att tänka på min libanesiska väninnas berättelse eftersom jag tyckte att det hon beskrev var så absurt den gången hon berättade det för mig. Åka till stranden? När dom skjuter på gatorna och spränger hus? Nu tycker jag inte att hennes agerande är lika svårt att förstå. Man vänjer sig och man fortsätter som vanligt – inte för att man är en hjälte eller för att man inte bryr sig, utan för att man måste."---

https://nyheteridag.se/heberlein-jag-vill-inte-ge-upp-malmo/

[Jimmy.L]
11/3/19, 2:43 PM
#74

Dom som har råd flyttar ut på landet eller områden med väktare.

[Göstage]
11/15/19, 10:52 AM
#75

Soporna i bostadsområdena Herrgården och Örtagård skall hämtas med häst och vagn, noterar Rebecca Weidmo Uvell. När får vi se hästspårvagnar på Malmös gator?

(En annan fråga: vad händer när någon slänger en banger bakom hästekipaget?)

[Göstage]
11/17/19, 11:28 PM
#76

När Henrik Jönsson 2017 hade haft fyra inbrottstjuvar inne i bostaden där han var ensam med sina två femåriga tvillingar frågade han en tillkallad polis hur han bäst kunde undvika att hans familj utsattes för liknande fara igen, och fick då rådet att lämna Malmö- "det har eskalerat till en nivå där vi inte längre behärskar situationen".

Nu skriver han: "Polismannen den gången hade helt rätt, och därför har min hustru och jag beslutat oss för att vår familj skall lämna stan. Kanske återvänder vi en dag, men inte förrän den dag då svenska politiker visar större intresse för att bekämpa kriminaliteten än att avfärda kritik."

https://quillette.com/2019/11/15/abandoning-malmo-to-its-criminals/

Annons:
[Hayabusa]
11/18/19, 8:49 AM
#77

"…om man tar in människor, och man inte kan försörja dem - vad vänder de sig till? Kriminalitet."

[Jimmy.L]
11/20/19, 7:38 AM
#78

Flera livsmedelsbutiker i Malmö utnyttjas av kriminella som använder butiken för att gömma knark eller för att sköta försäljningen av droger. Enligt polisen finns det flera fall i Malmö av butiker som blivit utsatta för gängkriminella.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/butiker-i-malmo-kapas-av-kriminella

[Göstage]
11/23/19, 9:24 AM
#79

#76 En TV-sänd debatt från 30 augusti där Jönsson talar om familjens beslut att lämna Malmö.

https://www.youtube.com/watch?v=AZ4Gusdw7d0

[Göstage]
12/16/19, 9:15 AM
#80

Twittermontage

[Jimmy.L]
12/16/19, 9:17 AM
#81

😃

[Hayabusa]
12/16/19, 9:27 AM
#82

#80 De två herrarna hade ALDRIG tagit hem den frågan…

- "Det ser ut som Malmö, men beskrivningen stämmer ju inte…"

- "Nä… kan det vara Staffanstorp? Vellinge? Men styr vi där? Nä…

- " Vem ansvarar för SVT, Stefan? Se till att få den här frågan bortklippt."

[Jimmy.L]
12/16/19, 9:30 AM
#83

#82 Han hade säkert helt seriöst svarat en stad i Europa.

Annons:
[Göstage]
12/17/19, 10:32 AM
#84

Poddtips: alla med intresse för "all inclusive-landet Sverige och framtidsstaden Malmö" och frågan varför problemen med våld, bombdåd och extremism blivit så stora i just Malmö kan avlyssna ett timslångt samtal mellan författaren och journalisten Lars Åberg och Smedjans redaktörer Blanche Jarn och Lars Anders Johansson på nedanstående länk.

https://timbro.se/smedjan/86-lars-aberg/

[Hayabusa]
12/17/19, 10:42 AM
#85

#84 Tack för tipset 👍

[Jimmy.L]
12/17/19, 11:57 AM
#86

#84 Den måste jag lyssna på.

[Hayabusa]
12/17/19, 12:02 PM
#87

Väldigt bra 👍

[Göstage]
12/17/19, 5:14 PM
#88

Har också lyssnat på Åberg nu. En klok och försynt karl, men med vaken blick!

[Hayabusa]
12/17/19, 5:27 PM
#89

#88 Verkligen. Lugn & sansad analys och dessutom med förslag på vad som kan/borde göras.

[Göstage]
1/8/20, 10:42 AM
#90

 Helena Nanne, andre vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden, Malmö (M), redovisar på Aftonbladet debatt Malmös katastrofala bidragssiffror för det gångna året.

"Malmö är den största utbetalaren av socialbidrag i landet. Med kostnader på över en miljard kronor per år och stora underskott kan det närmast beskrivas som ett totalt haveri. 

Arbetsmarknads- och socialnämnden har nu fått svidande kritik från stadsrevisionen för att inte ha något organiserat arbete för att bekämpa bidragsfusk, inte återkräva felaktigt utbetalda bidrag, inte polisanmäla misstänka bidragsbrott, betala ut ekonomiskt bistånd lite hur som helst i olika delar av staden och för att inte ens analysera sina skenande kostnader."---

 "Den allvarliga kritik som revisionen nu riktar mot arbetsmarknads- och socialnämnden kan inte överraska Socialdemokraterna. De har i 25 år medvetet drivit en ansvarslös bidragslinje som orsakat att Malmö i dag har Sveriges djupaste utanförskap." 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/50QdkK/s-ni-ar-skyldiga-till-bidragsfusket-i-malmo

Annons:
[Göstage]
2/3/20, 3:33 PM
#91

Polisens stora genomsök i Rosengård lovordas inte minst av många boende i området.
Det är bra att polisen gör såna här insatser, det borde de göra oftare, säger en boende till Sydsvenskan.

Men Ung Vänster i Malmö 🤪ser det som ännu ett utslag av "polisens centrala roll i det rasistiska förtrycket".

https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/polisen-spelar-en-central-roll-i-rasistiskt-fortryck/

[Jimmy.L]
2/3/20, 3:53 PM
#92

Kriminella vänsterpartiet.

[Göstage]
2/3/20, 3:58 PM
#93

Polisen "beslagtog 39 vapen och 1 kilo sprängämne samt hittade en stor mängd ammunition. Tolv personer greps misstänkta för bland annat narkotikabrott. Samtidigt har polisen slagit ut två grupperingar som misstänks tillverka sprängladdningar på beställning åt kriminella."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/polisens-facit-efter-tillslagen-i-malmo/

"Säkerhetspolisen fanns med när cirka 200 Malmöpoliser gjorde razzior i tre stadsdelar under förra veckan och slog till mot kriminella. Bland dem kan ha funnits brottsaktiva extremister. Säkerhetspolisen vill inte kommentera vad man kan ha bidragit med eller hur man deltagit.  – Vi kan inte gå in på det eftersom det handlar om vårt operativa arbete, säger Karl Melin, presschef vid Säkerhetspolisen."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/sapos-hemliga-insats-under-malmorazziorna/

Klart att Ung Vänster är förbannade!

Carmarino
2/3/20, 4:05 PM
#94

#91 Ung Vänster är tydligen helt ointresserade av vad de boende själv tycker. De är förmodligen inte det minsta PK enligt vänstern.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/3/20, 4:19 PM
#95

Ja polisen stör Vänsterpartiets verksamhet.

[Göstage]
9/25/20, 8:41 AM
#96

Om Rimfrosten:

"Inför Operation Rimfrost blev åklagarkammare i södra Sverige ombedda att göra sig redo för en stor mängd anhållna och häktade - men hos Malmö åklagarkammare kom i stället färre brottsmisstankar in än motsvarande period året innan."

"Jag har inte känt av någon pulshöjning av Rimfrost om jag ska vara riktigt ärlig" säger Ola Sjöstrand, chefsåklagare i Malmö.

Polisen menar att den anstormning man förväntat sig i stället drogs ut över tid.

SR

Om länken inte fungerar, högerklicka på SR och välj öppna länken i nytt fönster.

Jens Ganman i augusti:

"Sveriges regering kommer de kommande två åren att stoppa in mer resurser, fler poliser och fler ”Operation Rimfrost”-operationer i ena änden av korvskinnet – samtidigt som ni kommer att stoppa in fler unga arbetslösa män från Afrika, Mellanöstern och Centralasien i den andra."---

https://jensganman.wordpress.com/2020/08/24/jag-alskar-dig-morgan-johansson/)

  • Redigerat 9/25/20, 8:42 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
9/25/20, 8:46 AM
#98

#97 (OT) Tack! Av någon anledning fungerar mina länkningar till SR bara sporadiskt på den nya plattformen.

  • Redigerat 9/25/20, 8:47 AM av [Göstage]
[Hayabusa]
9/25/20, 8:58 AM
#99

#98 Ingen orsak :)

[Göstage]
10/5/20, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Det är ju rent kriminellt att flyga omkring med helikoptern så där så att Emma-Lina inte får sova!

  • Redigerat 10/5/20, 9:24 PM av [Göstage]
[Göstage]
10/5/20, 9:34 PM
#101

#100 Emma-Lina får svar av Torbjörn Tegnhammar (M), oppositionsråd i Malmö:

"Emma-Lina Johansson från Vänsterpartiet i Malmö skriver på Kvällsposten Debatt att hon är trött på polishelikopterns hovrande över Malmö. Det är makalöst hur en politiker från Malmö kan vara så blind inför stadens akuta problem. Moderaterna är trötta på att gängkriminella år efter år tillåts hålla stadsdelar i sitt våld. Moderaterna är också trötta på vänsterrörelsens ständiga angrepp på polisens arbete för att skapa trygghet i Malmö. Genom sina krav på att polisen ska backa tillbaka gör sig Vänsterpartiet till de kriminellas bästa vän i Malmöpolitiken."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/jag-ar-sa-trott-pa-gangkriminaliteten/

Draken
10/6/20, 9:19 AM
#102

Det är så jävla tragiskt. För flera år sedan brukade maken och jag åka runt i Sverige på semester. Vi stannade ofta i de större städerna (Stockholm, Malmö och Göteborg) vi bodde på hotell 2-3 nätter. Vi roade oss med att vandra runt på stan och kolla på alla sevärdheter, besöka olika museum o.l. Det var länge sedan nu, man vågar inte gå runt i städerna, så man tar bilen.Jag känner besvikelsen att jag har förlorat mycket av detta pga att man inte vågar gå utanför dörren snart 🙁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
10/6/20, 9:33 AM
#103

Malmö är på så många sätt en katastrof.

  • Redigerat 10/6/20, 9:34 AM av [Hayabusa]
[Jimmy.L]
10/16/20, 10:57 AM
#104

Nya hårda krav väntar den som vill bygga hyreslägenheter i Malmö. Var femte lägenhet ska kunna gå till folk med försörjningsstöd eller direkt till bostadssociala insatser. Och hälften av de nybyggda lägenheterna måste lämnas till en bostadskö.

https://www.hemhyra.se/nyheter/tvangsatgard-malmo-stad-ska-bestamma-var-femte-nybyggd-lagenhet/

Annons:
[Hayabusa]
10/16/20, 11:30 AM
#105

#104 Lycka till, Malmö…

Draken
10/16/20, 2:27 PM
#106

#104: HA och det kommer ju att hända.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
10/16/20, 5:57 PM
#107

Orosanmälningarna i Malmö har ökat med tio procent, knappt 900, under första halvan av 2020.

Bakom många av anmälningarna står polisen.

– Det behöver inte vara för att man är en dålig förälder. Det är ett stort spektra där vi gör orosanmälningar, säger kommunpolisen Freddy Nilsson.

https://www.expressen.se/kvallsposten/stor-okning-av-orosanmalningar-i-malmo-/

[Jimmy.L]
10/20/20, 6:40 AM
#108

Polisen fortsätter att kraftsamla mot den grova kriminaliteten i Malmö.

Efter att Operation rimfrost avslutades nationellt i början av juni har en ny satsning påbörjats – vid namn Operation tromb.

– Vi fortsätter att hålla i som vi har gjort under Rimfrost, säger Erik Jansåker, chef vid polisområde söder i Malmö.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/efter-rimfrost-nu-startar-polisen-operation-tromb/

[Göstage]
10/20/20, 7:19 AM
#109

Malmö i all ära, men här kommer några tankar med göteborgsk anknytning. Som den gamle cyniker jag med tiden blivit kommer jag att tänka på saliga "Radio Göteborg" som lokalradion där hette i sin röda barndom. De var innovativa i en sak- att hitta på nya titlar på sina program. Sedan varade det ett par sändningar, och så var det helt nya programtitlar, men med samma innehåll.

Lite av samma känsla får jag inför alla dessa "operationer" som polismakten hittar på - skall de börja flytta fyllisarna från parkbänkarna vid torget så går det inte med mindre än att det måste ha ett namn först (kanske "Operation Röda näsan"?).

Så nu skall alltså rimfrosten ersättas av tromben? Jaja, nya kvastar sopar kanske bäst…

[Göstage]
10/22/20, 8:03 AM
#110

Paulina Neuding om antisemitismens Malmö:

"Medan På spåret spelas in på nytt som om Hamid Zafar aldrig existerat, grasserar antisemitismen i svenska förortsområden. Det är ett hat som ofta uttrycks kollektivt och som är så omedelbart aggressivt att det saknas motsvarighet i Sverige i modern tid: 200 män skriker att de ska döda judarna under en demonstration i Malmö; i samma stad urartar protester mot Koranbränning i kollektiv uppvigling till våld mot judar; i stadsdelen Rosengård hinner två personer med judiska symboler på sig knappt sätta sin fot, innan ett bostadsområde går samman för att kasta ut dem.

I vilket annat svenskt bostadsområde vore något sådant möjligt?---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/ingen-har-ratt-att-blunda-hur-spridd-antisemitismen-ar-34059

[Hayabusa]
10/22/20, 8:36 AM
#111

"Alla dessa föreställningar formade mig och påverkade hur jag såg på kvinnor, homosexuella och judar och följaktligen hur jag betedde mig mot dem. Det var inte en fråga om socioekonomiska faktorer. Min familj tillhörde övre medelklassen. Det var inte en utbildningsfråga då jag fick en mycket gedigen utbildning.

Det var helt enkelt en fråga om värderingar."

https://www.gp.se/debatt/jag-var-antisemit-och-homofob-men-har-l%C3%A4mnat-det-bakom-mig-1.35877198

Annons:
[Hayabusa]
10/26/20, 3:19 PM
#112

"Malmös haveri under det socialdemokratiska styret förvärras allt mer. Det saknas totalt förmåga att hushålla med skattebetalarnas pengar och värna kärnverksamhet som skola, vård och omsorg. I stället strösslas pengar över en massa nonsensprojekt. Därför anmäler vi Malmö kommun till Lyxfällan, skriver Nils Littorin, partiledare Malmölistan."

https://nyheteridag.se/debatt-darfor-anmaler-vi-malmo-kommun-till-lyxfallan/

[Hayabusa]
10/28/20, 9:21 AM
#113

Just nu pågår Arabiska Bokmässan i Malmö. En mässa som Malmö Stad gett ett projektstöd i form av 150.000,- SEK. Men, nu väljer Malmö att bryta med mässan. Orsak? Besökare på mässans webb erbjuds köpa antisemitisk litteratur.

Det finns andra bidragsgivare (till mässan) än Malmö Stad - t ex Statens Kulturråd.

[Jimmy.L]
10/29/20, 7:13 AM
#114

De styrande i Malmö vill att fastighetsägarna tar ett större socialt ansvar. De som vill bygga nya hyresrätter i Malmö måste acceptera ekonomiskt bistånd som inkomst i en mindre del av beståndet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nya-tuffa-krav-om-man-vill-bygga-hyresratter-i-malmo-maste-oppna-for-bidragstagare-obs-maste-andra-rubbe

[Jimmy.L]
11/2/20, 2:38 PM
#115

I dag kom ett nytt förslag som kan stoppa de kriminella bilmålvakterna i Malmö, männen som förser mördare, bedragare, knarkare och körkortslösa med bilar.

– Vi har kämpat för det här tillsammans med polisen i Malmö och välkomnar förslagen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, finanskommunalråd i Malmö.

Förslaget innebär bland annat att en ägare som har skulder på mer än 50 000 kronor kopplade till en bil inte ska kunna använda den.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/forslaget-som-kan-stoppa-kriminella-bilmalvakterna-/

[Jimmy.L]
11/5/20, 7:54 PM
#116

Antalet hemlösa personer i Malmö är det lägsta sedan 2013, enligt Malmö Stads kartläggning.
Totalt rör det sig i dagsläget om 1016 hushåll, varav 178 barnfamiljer.

https://sverigesradio.se/artikel/7593290

[Jimmy.L]
11/7/20, 6:45 AM
#117

#116: Skåne Stadsmission menar att det kan finnas ett stort mörkertal i Malmö stads senaste kartläggning av hemlösheten i Malmö.

https://sverigesradio.se/artikel/7593877

[Jimmy.L]
12/1/20, 12:20 PM
#118

Det är anmärkningsvärt att Sedat Arif (S) fortsätter sprida felaktiga uppgifter i medier i stället för att göra något för att rädda Malmös krisande restaurangbransch, som när han replikerar Malmömoderaterna på Kvällsposten Debatt.

https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/s-forsoker-urholka-det-kommunala-sjalvstyret/

Malmömoderaterna: Malmö är i akut behov av ett moderatlett styre som slåss för varje Malmöbos rätt att stå på egna ben
Annons:
[Hayabusa]
12/4/20, 9:52 AM
#119

En kort intervju med Malmölistans Nils Littorin och Markus Georgiou:

[Jimmy.L]
12/4/20, 10:05 AM
#120

#119: Helomvändning från tidigare kommunister?

[Hayabusa]
12/4/20, 10:05 AM
#121

#120 Det är aldrig för sent…

[Göstage]
12/6/20, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Kalla Fakta (TV4): "I Malmö blir det allt vanligare att mord sker på öppen gata. I majoriteten av fallen finns vittnen men eftersom ingen vill träda fram går mördarna fria. Kalla fakta undersöker stadens växande tystnadskultur som gjort att antalet oupplösta brott ökat."---

Kan ses på TV4 play.

[Göstage]
12/18/20, 1:03 PM
#123

#6 #9 Malmö stad döms av förvaltningsrätten att betala 10 miljoner i böter för att man köpt stödboenden utan upphandling, rapporterar SVT. Bötesbeloppet är det högsta man kan utfärda.

SVT har tidigare rapporterat om Malmö kommuns upphandling av stödboende i olika former för kriminella. Nu har Konkurrensverket kommit med sitt utslag: hanteringen var olaglig och Malmö måste böta.
[Göstage]
1/11/21, 1:10 PM
#124

Malmö vill bli Europas kulturhuvudstad 2029. "Fixa era problem först", uppmanar Carolin Dahlman.

2029 vill Malmö bli Europas kulturhuvudstad, och det lär nog bli en dyr historia – som så ofta när det handlar om Malmö. Kommunen verkar besatt av att slösa på ”bling” trots sina många arbetslösa och bidragstagare.  
[Göstage]
1/27/21, 12:36 PM
#125

Bra förslag att tillgängliggöra Malmös bassänger och kanaler för en mer levande stad, tycker Kvällspostens ledarskribent.

https://www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/malmos-bassanger-och-kanaler-ar-onodig-dodyta/

Diskussionstråd här.

Bra att Centern arbetar för att öppna upp de blå ytorna i Malmö
Annons:
[Jimmy.L]
1/27/21, 12:40 PM
#126

#125: Ingen dum idé.

[Jimmy.L]
1/29/21, 8:54 AM
#127

I södra Sverige finns det en hel rad med tidningar och medier som bevakar allt från sport, näringsliv, kultur och framför allt politik.

Därför är det helt obegripligt att Malmö stad konkurrerar med den fria pressen genom att varje månad dela ut runt 168 000 exemplar av tidningen Vårt Malmö. Den stora upplagan gör tidningen till en av Sveriges största som påtvingas medborgarna oaktat om dessa vill ha den eller inte.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/GaB2yl/lagg-ner-den-onodiga-tidningen-vart-malmo

Debattören: Inget annat än en megafon för de politiker som har makten
[Jimmy.L]
2/4/21, 7:02 AM
#128

Redan några steg in i huset blir förfallet tydligt. Det är kallt, det är mörkt, det är smutsigt. Och hissen är som vanligt trasig.

Det har den varit i över ett år, berättar en kvinna vi möter i trapphusets mörker. Hon är på väg ner till fots – från sin lägenhet på nionde våningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svart-for-alla-som-bor-har-men-sarskilt-for-barnfamiljerna

Redan några steg in i huset blir förfallet tydligt. Det är kallt, det är mörkt, det är smutsigt. Och hissen är som vanligt trasig.
Draken
2/9/21, 11:11 AM
#129

Det är fruktansvärt 😟

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
4/22/21, 12:20 PM
#130

"Nio av tio asylsökande i Malmö flyttar in i utsatta områden – trots att de förlorar sina bidrag.
Försöket att styra bort dem har misslyckats.
– Nu har vi svart på vitt: Ändringen av lagen funkar inte. Nu är det enda rimliga att skrota hela ebo-systemet, säger kommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).
Genom kravet står hon på samma sida som M-ledaren Ulf Kristersson – mot sin egen partiordförande Stefan Löfven."

Betalartikel:

https://www.hd.se/2021-04-22/trots-skarpt-lag-asylsokande-flyttar-till-misar-i-malmo

Stjernfeldt Jammeh (S) sätter press på Löfven: ”Skrota ebo helt”.
[Hayabusa]
4/22/21, 12:22 PM
#131

#130 "Ebo-systemet bäddar för en svart ekonomi. Asylsökande hamnar i händerna på folk som utnyttjar deras sociala och ekonomiska utsatthet. Folk flyttar in i usla och trånga lägenheter och riskerar att bli utnyttjade, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
Sedan migrationslagstiftningen skärptes efter den stora flyktingvågen 2015 har antalet asylsökande i Sverige minskat kraftigt. Det gör naturligtvis också att antalet individer som nu utnyttjar ebo-lagen gått ner.
– Just nu har vi ett historisk lågt mottagande. Problemet är att systemet som skapar segregation och misär finns kvar, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh."

[Jimmy.L]
4/22/21, 12:25 PM
#132

#131: Ebo-lagen är ett skämt. Man borde ha en lag som styr var invandrare får bo.

Annons:
[Hayabusa]
4/22/21, 12:27 PM
#133

#132 Det fungera ju uppenbart inte. Liksom en hel del annat som berör landets migrationspolitik.

[Göstage]
7/22/21, 11:02 AM
#134
BMW-rattar som stjäls är ett stort problem, framför allt i Malmö, menar polisen. Bara i år har de fått in 129 anmälningar om stulna BMW-rattar. Mabel blev av med ratten första gången hon tog bilen till Malmö. – Jag har haft den i två år. I Sörmland har jag till och med lämnat rutan öppen utan att något hänt.
[Jimmy.L]
7/22/21, 11:14 AM
#135

#134: Fin reklam för staden…

[Göstage]
8/29/21, 7:32 AM
#136

#6 ff #123 Epilog?

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 8/29/21, 7:33 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
9/13/21, 2:07 PM
#137

I slutet av månaden kommer bostadsrättsföreningen Taxeringsrevisorn 2 i Kinesiska muren på Thomsons väg i Malmö att säljas på exekutiv auktion. Det innebär med största sannolikhet att bostadsrätterna kommer att omvandlas till hyresrätter och innehavarna kommer att förlora sina investerade pengar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kinesiska-muren-saljs-pa-exekutiv-auktion-av-kronofogden

I slutet av månaden kommer bostadsrättsföreningen Taxeringsrevisorn 2 i Kinesiska muren på Thomsons väg i Malmö att säljas på exekutiv auktion. Det innebär med största sannolikhet att bostadsrätterna kommer att omvandlas till hyresrätter och innehavarna kommer att förlora sina investerade pengar.
[Göstage]
9/17/21, 8:36 AM
#138

Lite statistik från Bulletin om landets tredje största stad.

"Antalet invånare i Malmö överskred för första gången 350 000 personer tidigare i veckan. Befolkningstillväxten drivs av höga födelsetal, lägre dödstal samt en rekordstor inflyttning från andra, främst skånska kommuner.

I år beräknas runt 5 200 barn födas i Malmö, bland det högsta antal som uppnåtts de senaste 50 åren. Förra året föddes nästan 4 900 barn, varav 35 procent hade två utrikesfödda föräldrar. Lägger man till de med en utrikesfödd förälder stiger andelen till 58 procent av de nyfödda, enligt statistik från Malmö stad."---

"Befolkningsmängden i landets tredje största stad förväntas uppnå 400 000 personer runt 2031, enligt Malmö stads senaste befolkningsprognos."

Mer än hälften av Malmös befolkning har utländsk bakgrund. Bland nyfödda har mer än en tredjedel nu två utlandsfödda föräldrar, lägger man till de med en utlandsfödd förälder stiger andelen till 58 procent.
  • Redigerat 9/17/21, 8:37 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
9/22/21, 3:15 PM
#139

Efter tips från gränspolisen kontrollerade kommunens livsmedelsinspektörer en köttbutik i centrala Malmö. Handlaren saknade bevis på att 445 kilo kyckling var fritt från salmonella och måste därför skicka tillbaka köttet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-kommun-hindrade-ett-halv-ton-kott-fran-att-saljas-i-butik

Efter tips från gränspolisen kontrollerade kommunens livsmedelsinspektörer en köttbutik i centrala Malmö. Handlaren saknade bevis på att 445 kilo kyckling var fritt från salmonella och måste därför skicka tillbaka köttet. 
Annons:
[Jimmy.L]
9/24/21, 8:48 AM
#140

#137: In i det sista pågår försök att hindra en exekutiv auktion på bostadsrättsföreningen Taxeringsrevisorn 2 i Kinesiska muren i Malmö.

Allmännyttiga MKB ska ha lagt ett bud på 80 miljoner kronor, vilket ska ha godkänts av banken. Boende har röstat igenom budet – men det kan ändras av Kronofogden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/borattsinnehavare-i-kinesiska-muren-har-mote-som-kan-stoppa-exekutiv-auktion

In i det sista pågår försök att hindra en exekutiv auktion på bostadsrättsföreningen Taxeringsrevisorn 2 i Kinesiska muren i Malmö. Allmännyttiga MKB ska ha lagt ett bud på 80 miljoner kronor, vilket ska ha godkänts av banken. Boende har röstat igenom budet – men det kan ändras av Kronofogden.
[Göstage]
11/16/21, 5:18 AM
#141

Mats Skogkär på Bulletin om Socialdemokraternas starkaste fäste i Sverige.

"I Malmöstadsdelen Rosengård är invandrarna fler och fattigdomen större. Om det går att tala om ett modernt trasproletariat så återfinns det för Malmös del här.

Här är det också fler som röstar på Socialdemokraterna än någon annanstans i hela landet – i valdistriktet Herrgården i Rosengård fick Socialdemokraterna 78,96 procent av rösterna i riksdagsvalet 2018.

Om Rosengårdsborna fick bestämma skulle Socialdemokraterna förmodligen styra både Malmö och Sverige för tid och evighet. I valdistrikten intill Herrgården gick det inte mycket sämre. I Örtagården-Herrgården fick Socialdemokraterna 77,54 procent av rösterna, i Kryddgården 62,87, i Kryddgården Norra 50,55, i Törnrosen 74,23, i Törnrosen-Örtagården 63,55, i Örtagården Västra 77,40."---

"Idag minner Malmö mer om socialdemokratins misslyckande än om partiets en gång stolta historia. Malmö – där omkring hälften av befolknigen har utländsk bakgrund – är en stad präglad av segregation. Arbetslösheten är högst i landet, dubbelt så hög som riksgenomsnittet. Och Herrgården har den lägsta andelen förvärvsarbetande i Malmö, 36 procent av dem mellan 20 och 64 år.

Bidragsberoendet är utbrett. Det gäller såväl invånarna som kommunen som sådan. Malmö får i år totalt 6,2 miljarder kronor från det kommunala utjämningssystemet, mest i landet. 17 900 kronor per invånare.

Ingenting av detta lär förändras med Magdalena Andersson vid S-rodret, trots hennes tuffa tal om hårdare krav för att få bidrag.

Om inte annat därför att utrikes födda bidragstagare är en av Socialdemokraternas viktigaste väljargrupper. Inte enbart i Malmö.

Utan deras stöd blir det svårt att behålla det dagens socialdemokrater åtrår mer än något annat – den politiska makten."

Socialdemokraterna är numera partiet framför andra för utrikes födda och för bidragstagare. Två kategorier som i ohållbart stor utsträckning sammanfaller.
[Jimmy.L]
11/18/21, 5:09 PM
#142

Delar av Slottsparken i Malmö är sedan första november inhägnad och avstängd. Ett företag, som hoppas dra in tio miljoner kronor i biljettintäkter för en ljusshow under vintermånaderna, har fått låna marken gratis av kommunen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ljusshow-stanger-av-malmopark-under-vintern-kommunen-tar-inte-en-krona-i-hyra

Delar av Slottsparken i Malmö är sedan första november inhägnad och avstängd. Ett företag, som hoppas dra in tio miljoner kronor i biljettintäkter för en ljusshow under vintermånaderna, har fått låna marken gratis av kommunen.
[Jimmy.L]
11/18/21, 5:10 PM
#143

#142: Malmöbor är kritiska till att Slottsparken inte är öppen för invånarna under vintern.

– I nästan två månader kan vi inte leka i parken som vi brukar och det har inte med pandemin att göra utan att någon ska tjäna pengar på våra allmänna ytor, säger en småbarnsförälder som inte vill skylta med sitt namn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-stad-foretaget-slipper-hyra-eftersom-de-ocksa-far-bidrag-fran-kommunen

Malmöbor är kritiska till att Slottsparken inte är öppen för invånarna under vintern. – I nästan två månader kan vi inte leka i parken som vi brukar och det har inte med pandemin att göra utan att någon ska tjäna pengar på våra allmänna ytor, säger en småbarnsförälder som inte vill skylta med sitt namn.
[Jimmy.L]
11/22/21, 6:11 PM
#144

Över 2500 personer i Malmö är hemlösa, av dem 635 barn. Det visar Malmö stads årliga hemlöshetskartläggning och det innebär en ökning med drygt 1000 personer som kommunen ser som hemlösa, vilket beror på att man nu räknar en bredare grupp än tidigare.

Den nya gruppen som omfattas är personer som bor i så kallat kommunalt andrahandsboende och från Malmö stads sida menar man att om man inte räknar in den nya gruppen så är antalet vuxna som är hemlösa egentligen ungefär samma som förra året medan antalet hemlösa barn har blivit mindre.

https://sverigesradio.se/artikel/kraftig-okning-av-hemlosa-i-malmo-kommunen-raknar-in-ny-grupp

Över 2500 personer i Malmö är hemlösa, av dem 635 barn. Det visar Malmö stads årliga hemlöshetskartläggning och det innebär en ökning med drygt 1000 personer ...
[Jimmy.L]
12/11/21, 7:10 AM
#145

En nedlagd fabrik, en industrilokal i hamnen, ett kontor.

Trots uppenbara faror har de alla varit hem åt utsatta familjer i Malmö.

Samtidigt som Malmö stad kraftsamlar för att stoppa hundratals olagliga boenden i staden kan SVT Nyheter Skåne avslöja att socialtjänsten betalat hyran för flera av dem.

https://www.svt.se/special/malmos-forbjudna-adresser/

Nu kan SVT avslöja att socialen i Malmö betalat hyran för flera illegala boenden i staden - samtidigt som flera myndigheter kraftsamlar för att stoppa dem.
[Göstage]
1/16/22, 2:11 PM
#146

"De som ställde oönskade frågor sågs som svartmålare och förpassades från planen till avbytarbänken." Författaren och journalisten Lars Åberg ser på Bulletin tillbaka på femtio år som Malmöskildrare.

"Inflyttad antisemitism fick lokala politiker att vrida sig som maskar. Kulor visslade, bomber briserade, människor mördades. Den tilltagande tudelningen av staden, med en framgångsrik och en depressiv sida, skulle döljas bakom honnörsord som ”mångfald”, ”utmaningar” och ”möjligheter”. Kommunanställda uppmanades i en särskild kommunikationsmanual att framställa Rosengård som ”porten till integration”.---

"För den som ville vara progressiv och solidarisk hade det då plötsligt blivit angeläget att hålla tyst om missförhållanden. Den som satte namn på bekymren tilldelades olika ärekränkande epitet. Bekanta slutade hälsa på den som påstods fiska i grumliga vatten. Någon kritik i sak av texterna framfördes nästan aldrig, mest hördes mummel och harklingar."---

"För Malmös del har det motsägelsefulla länge legat i öppen dager, med en officiell framgångssaga och ett samtidigt behov av mer skatteutjämningsstöd än någon annanstans i landet. Under ett par årtionden har lokalpolitikerna bett staten om hjälp med förhållanden vars existens de i nästa andetag förnekat.

Om Malmö än en gång har lyckats peka ut framtiden består denna, åtminstone ett tag framöver, just i tudelningen av samhället."---

Malmö har länge varit kanariefågeln i kolgruvan och förebudet om vad som ska komma i resten av landet. De nya samhällsklyftorna hade säkert kunnat hanteras bättre om det talats öppet och ärligt om dem långt tidigare, skriver Lars Åberg.
  • Redigerat 1/16/22, 2:12 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
1/17/22, 8:04 AM
#147

#146 Åbergs artikel på Bulletin är nu prenumerantlåst, men kan läsas i sin helhet på hans hemsida.

[Jimmy.L]
1/31/22, 4:40 PM
#148

Malmö är rikare än vad man tidigare trott, enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån, SCB.

Anledningen är mängden Malmöbor som jobbar – och betalar skatt – i Danmark. De senaste tio åren har mellan fyra och fem miljarder kronor av dessa inkomster saknats i redovisningen.

– Det har inte gått ihop, säger Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), till DN.
https://www.expressen.se/kvallsposten/malmo-rikare-an-vad-man-trott/

Malmö är rikare än vad man tidigare trott, enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån, SCB. Anledningen är mängden Malmöbor som jobbar – och betalar skatt – i Danmark.
[Hayabusa]
1/31/22, 6:22 PM
#149

#148 Ja och nej. Det är inget nytt att folk bor i Malmö men arbetar i Köpenhamn.
Under strecket gör det ingen stor skillnad för Malmö Stad eftersom skattekronorna (från inkomst) hamnar i Danmark. Det verkligt stora dilemmat för Malmö är de som inte arbetar alls och lever på bidrag. Hög arbetslöshet, segregation, skuggsamhälle osv.

Fornöga
9/12/22, 5:11 PM
#150

Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, skyller i en märklig ekvation Nyans relativa valframgång på Socialdemokraternas bekostnad på att M och KD närmat sig SD. Expressen skriver:

"– Man måste se det i en kontext där många människor är väldigt, väldigt oroliga för den utveckling som har skett, hur moderater och KD tvättar rent SD. Det finns en frustration i det.

Men för Samir Muric, som tidigare röstat på S, handlar det om Socialdemokraternas politik.

– De uttrycker sig på ett sätt som är problematiskt. När de pratar om segregation, de använder ord som ”Somalitown”. Man pratar om oss som en börda för samhället, men vi ser oss själva som människor och vi är trötta på det."


Re:tired.

Socialdemokraterna i Malmö rasar i flera av Malmös utsatta områden. Mycket tyder på att väljarna gått till Partiet Nyans. En av dem är företagaren Samir Muric. – De etablerade partierna borde se situationen som den är, vi är inte passiva och vi är relevanta. Vår röst betyder något, säger han.
H
9/13/22, 7:23 AM
#151

#150 Strömningar som sällar sig med Nyans finns i Malmö (och även i landet), oavsett utgång på valet. Ett dilemma att ta i beaktning.

Draken
9/13/22, 11:25 AM
#152

#150: Ännu en anledning att vi måste få ny styrning av landet. Jag tror inte det skulle vara så bra att få ett Muslimskt parti i regeringsställning .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fornöga
9/17/22, 1:10 PM
#153

Socialdemokraterna anklagar Nyans för att ha kört med orent spel i Rosengård under valrörelsen och får motanklagelser om desinformation.


Re:tired.

Socialdemokraterna är fortsatt stadens största parti i Malmö. Men i stadsdelen Rosengård har partiet tappat stort, framförallt till det nya partiet Nyans.
Annons:
Fornöga
10/2/22, 8:38 AM
#154

För femtio år sedan skrev de båda fältassistenterna Carin Flemström och Alf Ronnby ”Fallet Rosengård”, och sedan dess har "förorten som Gud glömde, och som Allah i stället slagit sig ner i" aldrig lämnat rubrikerna. Lars Åberg skriver på Fokus om dess historia, men också hur kritiska skildringar av situationen där klassats som främlingsfientliga och löst upp gamla vänskapsband.


Re:tired.

Segregering, våld och arbetslöshet. Stadsdelen Rosengård är ett kostsamt betongmonument över det mångkulturella projektets totala misslyckande.
Fornöga
1/4/23, 9:18 AM
#155

"Hur ska man integreras i det svenska samhället om det inte längre finns infödda svenskar i närområdet som kan hjälpa till?", frågar Adam Cwejman på GP:s ledarsida sig och oss.

"En majoritet av Malmös elever har nu utrikes bakgrund, det vill säga att de antingen är födda i utlandet eller har två utrikesfödda föräldrar. I åldern 5 till 14 handlar det om 50,7 procent, i ålderskategorin 15-24 är det något högre, 53,7 procent.

Räknar man även in dem som har en utrikesfödd och en inrikesfödd förälder är andelen något högre än så. Enligt Malmöforskaren Erica Righard har "två tredjedelar av de mellan 5 och 19 år i Malmö" vad hon kallar "migrationsbakgrund"."---

"När miljöer där modersmålstalande svenskar är i majoritet tynar bort på vissa platser i landet, företrädesvis i våra storstadsområden som Malmö, upphör den naturliga assimilationsprocessen. Och den kan inte ersättas av någon åtgärd, oavsett hur uttänkt den nu råkar vara."---

"Man har gett upp om att människor som har kommit till Sverige, eller fötts här till utrikesfödda föräldrar, faktiskt ska lära sig svenska och lära sig om Sverige på svenska. Righard kallar alternativet "superdiversitet".

De unga som växer upp i en "superdiversiv" miljö får tillgång till en stor kulturell och språklig rikedom, men inte mycket av den är svensk. Det innebär att de får ett betydligt sämre utgångsläge i livet än andra unga, oavsett härkomst, som växer upp i miljöer där det svenska språket dominerar. Det är framför våra ögon som de kommande decenniernas sociala problem utvecklas."---

"Det är framför våra ögon som de kommande decenniernas sociala problem utvecklas"- "Vad skönt att man inte längre är ung", som Zarah Leander uttryckte det…🤔


Re:tired.

Hur ska man integreras i det svenska samhället om det inte längre finns infödda svenskar i närområdet som kan hjälpa till?
  • Redigerat 1/4/23, 9:19 AM av Fornöga
H
1/4/23, 9:50 AM
#156

#155 Så är det och det är en förändring som har skett gradvis dvs ”plötsligt” upptäcker man typ ”oj, hur kunde det bli så här?”.
Det visar också på hur svårt det är att motarbeta segregation, det går knappt eftersom den lever sitt eget liv. Inte när demografin ser ut som den gör.
Hur ser Malmö ut om 15-20 år?

Fornöga
1/12/23, 7:17 PM
#157

#155 ff Lars Åberg ger i Fokus en både roande och skrämmande bild av föreslaget recept på språkpyttipanna i Malmö.

"Malmös gamla motto ”Mångfald, möten, möjligheter” är kanske inte helt uttjänt, men en biträdande professor vid stadens universitet, Erica Righard, vill nu ta det till ett högre stadium genom att tala om ”superdiversitet”, ett uttryck för att det inte längre finns någon majoritetskultur, att alla kulturer i sig är heterogena och att svenskan reducerats till ett språk bland många. Allting flyter, allt fast har förflyktigats."

"En slutsats blir att barnen bör undervisas på sina föräldrars modersmål eller – helst – någon sorts språkligt collage som kan se olika ut i olika klassrum. Detta kallas på obegriplighetssvenska för transspråkande. Skolan blir som FN:s generalförsamling, fast utan tolkar. I stället för tvåspråkighet ges plats för en ”blandning av stilar” med ”språköverskridande praktiker”, vilket skulle kunna översättas med kreolkultur med pidginfraser."---

"Numera har drygt två tredjedelar av Malmöborna i åldern 5-19 år utrikes bakgrund, och andelen ökar år för år. I en rapport till kommunens tillväxtkommission använder Erica Righard begrepp som ”synvända” och ”avlärande”. Detta är också ett slags språk, till sin karaktär färgat av väckelsens engagemang och akademins slutenhet. Dessutom är det en form av bullshit eftersom så många sidor används för att komma fram till att beslutsfattarna måste ta hänsyn till pågående omvandlingar av staden när de fattar sina beslut."---

"Forskningen på det här området utgörs av en samling antaganden, där teorin har blivit både slutsats och doktrin, och samtidigt hävstång för dem som vill doktorera på sin tro."---


Re:tired.

Hemspråksfokus och dålig SFI skapar en situation där människor i Sverige inte längre kan prata svenska med varandra. Läs Lars Åbergs krönika.
H
1/12/23, 8:32 PM
#158

#157 ”Är man en obehaglig typ om man tycker att det är bra att människor i Sverige kan tala svenska med varandra?”

Det kan man fråga sig. Jag är inte förvånad över utvecklingen i Malmö (snart i en stad nära dig) men är det inte ett dilemma, så säg.
Integration? Segregation?
Nej, en dyster utveckling som inte lär vända i första taget. Kanske aldrig.

Fornöga
1/12/23, 9:12 PM
#159

#158 Vad som händer i Malmö idag händer i resten av landet i morgon. Klart man blir bekymrad, även om jag personligen kanske hinner lämna salongen före andra akten. 🙄


Re:tired.

  • Redigerat 1/12/23, 9:14 PM av Fornöga
H
1/12/23, 9:18 PM
#160

#159 Det kommer att bli ett ännu mer segregerat samhälle, särskilt i de större städerna.
Det är för sent att stopp den snöboll som är i rullning. Eller kanske bättre: ”sten i rullning”.
Det är inte slump utan en konsekvens.

Annons:
H
1/13/23, 7:09 AM
#161

Hör på TV4 att i Malmö hittar man preparerad mat vid populära stråk där hundar rastas. Preparerad i den mening att bullar, korv och liknande försetts med vassa föremål typ spik och glasskärvor.
Hundar har fått genomgå operation efter att ha fått i sig vassa föremål.

Sjukt? Ja, sannerligen!

Fornöga
6/29/23, 6:29 AM
#162

Femton tusen muslimer samlades på onsdagen i Bulltoftaparken i Malmö när högtiden Eid al-Adha inleds, och SR skriver att firandet enligt en av arrangörerna speglar de goda krafterna som finns i Malmö.


Re:tired.

Femton tusen muslimer samlas på onsdagen i Bulltoftaparken i Malmö när högtiden Eid al-Adha inleds. Khalil Assi är en av arrangörerna och han säger att ...
H
6/29/23, 6:37 AM
#163

#162 Undrar hur många de är om 5 år? 10 år?

Fornöga
6/29/23, 6:47 AM
#164

#163 Tillväxten är tryggad.😏


Re:tired.

  • Redigerat 6/29/23, 6:47 AM av Fornöga
Fornöga
6/29/23, 6:49 AM
#165

Malmöpolisen tror att en rådande konflikt i Malmö hinner ta slut innan det finns tid för ett stormöte mellan myndigheter och kriminella under projekt "sluta skjut". Då har de lokala pizzabagarna anledning att oroa sig- betyder det att det inte blir några beställningar den här gången? 🍕 (Rubrik på krönika i Sydsvenskan vid tidigare tillfälle: "Pizzan lika viktig som piskan för att rensa i den undre världen.")


Re:tired.

Långa ledtider och omfattande planering – därför kan Sluta skjut inte få ihop ett stormöte med gängkriminella förrän tidig höst.Det berättar Jonas Angermund, ...
  • Redigerat 6/29/23, 6:53 AM av Fornöga
H
6/29/23, 6:54 AM
#166

#165 Meningslöst.

Fornöga
6/29/23, 6:59 AM
#167

#166 Ja, närvarande kriminella som kanske har ett eller flera liv på sitt samvete måste känna det som en triumf att vara förhandlingspartner och fikakompis med poliserna. Förnedringssymboliken kan knappast synliggöras på ett tydligare vis…


Re:tired.

Annons:
Fornöga
6/29/23, 12:38 PM
#168

#165 Undrar om de här pojkarna hör till dem som går miste om sommarpizzan?


Re:tired.

Skottlossning vid villa och i bostadsområde – sju gripna
Fornöga
8/28/23, 2:20 PM
#169

Förbereder Malmö avskaffandet av den svenska flaggan? (Och nej- det är inte den skånska som förs fram som ersättningsförslag…) 🙄


Re:tired.

Sverige är så tråkigt. Varför inte inspireras av framgångsrika länder som Iran, Libyen, Afghanistan, Irak, Ryssland, Turkiet, Marocko och Syrien? Det tycker S i Malmö stad. KOMMENTAR. Det finns ingen hejd på oikofobin i politiska ledningen för Malmö stad. Den svenska flaggan duger naturligtvis inte i en mångkulturell utopi. Sverige har ju, tycks man mena, […]
Fornöga
11/10/23, 9:12 AM
#170

Johan Westerholm på Ledarsidorna om Malmö, Socialdemokrati och Förnekelse.

"Malmös antisemitism är idag världsberömd. Och lika känd är dess ursprung, Inte det ursprung som Stefan Löfven försökte få det till utan just det ursprung som finns i de islamistiska, Hamas-trogna, Palestinagrupperna.

Vi får inte glömma Kristallnatten, Vi får inte glömma Förintelsen. Vi får inte heller glömma Förnekelsen.

Den socialdemokratiska förnekelse om var dagens kultur- och systemhotande antisemitism har sina rötter. Den förnekelse som Stefan Löfven gav ansikte åt med sina egna ord under statsministerns frågestund i februari 2017."


Re:tired.

I ljuset av den förföljelse som svenska judar nu får uppleva blir det uppenbart att vi inte får glömma Kristallnatten. Och inte får vi glömma Förintelsen. Men kanske viktigast av allt, vi får under...
H
11/10/23, 10:32 AM
#171

#170 Förvandlingen har pågått länge i Malmö.

Fornöga
11/10/23, 10:38 AM
#172

#171 Ja, det finns ju många vittnesbörd om det, vi minns ju bland annat den nationella skammen 2012.


Re:tired.

Artikeln publicerades i SKMA Nyhetsbrev juni 2012 Reepalus språkbruk är oacceptabelt, sade Hannah Rosenthal, president Obamas särskilda sändebud i kampen mot antisemitism, när hon besökte Sverige. Som den amerikanske presidentens särskilda sändebud i arbetet mot antisemitism har Hannah Rosenthal t
  • Redigerat 11/10/23, 10:40 AM av Fornöga
H
11/10/23, 10:57 AM
#173

#172 Ett typexempel på hur det kan bli.

Fornöga
11/10/23, 11:42 AM
#174

#172 ff Ännu en minnesgod. 😉


Re:tired.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Annons:
Fornöga
11/12/23, 7:48 AM
#175

"Malmö. Inte längre industristaden Malmö utan antisemitismens högborg och hjärta", avslutar Johan Westerholm en skoningslös krönika på Ledarsidorna (inte plusartikel i nuläget).

"Av Malmö, juvelen i den socialdemokratiska kronan, återstår idag endast en stinkande hög av antisemitiska vanföreställningar. Ett Malmö som idag töms på judar trots kommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammehs garantier till Barack Obamas särskilda sändebud för åtta år sedan. En situation som tvärtom de socialdemokratiska garantierna blivit värre och mer och mer liknar en “Endlösung”. Den slutliga lösningen."---


Re:tired.

Av Malmö, juvelen i den socialdemokratiska kronan, återstår idag endast en stinkande hög av antisemitiska vanföreställningar. Ett Malmö som idag töms på judar trots kommunalrådet Katrin Stjernfeldt...
  • Redigerat 11/12/23, 7:49 AM av Fornöga
H
11/12/23, 8:24 AM
#176

#175 Den förvandling som Malmö genomgått är sorglig.

Fornöga
11/17/23, 7:04 AM
#177

#175 Johan Westerholm återkommer till Malmö, och sammanfattar på Ledarsidorna (ännu ej plusartikel) en del av det som skett och sker i stadens antisemitiska kluster- huvudsakligen sådant som vi redan känner till från tidigare diskussioner här på iFokus.

"Socialdemokraterna i Malmö, och inte minst SSU, har en längre tid haft uppenbara och väl kända antisemitiska strömningar som går långt tillbaka. Exemplen är så pass många och systematiska att den socialdemokratiska partiledningen inte längre med någon trovärdighet kvar kan förneka att Malmö Arbetarekommun utgör Socialdemokraternas antisemitiska falang."---

Vill du bli kommunstyrelsen ordförande idag eller inneha ett tyngre uppdrag måste du förhålla dig till Malmös antisemimtiska kultur på något sätt. På samma sätt måste du anpassa dig själv till antisemitiska uttryckssätt om du vill arbeta inom kulturområdet på Sveriges Radio. Såsom till exempel ”Din gata”.

Det bör betecknas som bekräftat att på samma sätt som Malmö Arbetarekommun med SSU Malmö utgör partiets antisemitiska falang så är Malmö Sveriges tydligaste antisemitiska kluster. Avsevärt mycket tydligare än de orter där Nordiska Motståndsrörelsen etablerat sig."


Re:tired.

Den senaste utvecklingen efter Hamas terrorattack med inslag av folkmord mot staten Israel har lyft fram den antisemitiska kulturen i Malmö i strålkastarljuset. Där kanske ett parti, Socialdemokrat...
Fornöga
11/20/23, 11:17 AM
#178

Lars Åberg skrev en artikel om rasse-Malmö på Fokus den 9 november som var låslåst. Nu finns den att läsa i sin helhet på Åbergs hemsida. Den har sannerligen varit värd att vänta på, och bör avnjutas i sin helhet.

"Öppna Malmö tonar fram som en kommunal aktivistverksamhet, som vill samla material till ett evigt pågående kränkthetsprojekt. Betoningen på identitet drar åt det separatistiska hållet, och det offentliga bistår gärna genom att underblåsa känslan av att dagligen, i stort som i smått, vara utsatt för missaktning och rasism.

Ändå är det inte så att grabbarna från Malmös utkanter går runt och hukar i gränderna; på stan var det redan före den 7 oktober uppenbart vem som ägde problemformuleringsprivilegiet."---


Re:tired.

  • Redigerat 11/20/23, 11:17 AM av Fornöga
Fornöga
12/7/23, 9:32 AM
#179

Jag kan inte skryta med att ha besökt Malmö så ofta. Men jag vill minnas att man någonstans i höjd med Jägersro har Rosengård på nära håll. Till skillnad från liknande problemområden i Stockholm och Göteborg är det här lokalsamhället inte någon förort. Ändå kan man nu läsa på SVT Skåne: "SVT Nyheter rapporterar från hela Skåne och har redaktioner som utgår ifrån Malmö, Helsingborg, Lund och Kristianstad. Och nu adderas Rosengård på listan."

Det räcker alltså inte med att utgå från Malmö för att bevaka stadsdelen- kanske man kan kan säga att SVT Nyheter Skåne har hittat hem? 🙄


Re:tired.

SVT Nyheter får ytterligare en redaktion i landet, denna gången i stadsdelen Rosengård i Malmö. Och redaktionen blir den 50:e i Sverige.
H
12/7/23, 9:47 AM
#180

#179 Ok, SVT har då 2 redaktioner i Malmö? SR?

Fornöga
12/7/23, 9:54 AM
#181

#180 SR pendlar nog till Rosengård. Ännu så länge. 😏


Re:tired.

Annons:
H
12/7/23, 10:03 AM
#182

#181 Ja, det är ju väldiga avstånd i Malmö 😉
Sedan är det ju så att SR inte får visa rörliga bilder. De KAN, rent tekniskt, göra det men får inte lov. Då måste SVT rycka in. Knas.

  • Redigerat 12/7/23, 10:04 AM av Hayabusa
Fornöga
12/7/23, 10:09 AM
#183

#179 ff I förbigående kan noteras att SVT Nyheter Väst sedan länge (2016) har en redaktion i det fjärran Angered.


Re:tired.

På fredag slår SVT Nyheter Väst upp portarna till sin nya redaktion i Angered. Mellan 11 och 17 kan du komma och träffa redaktionen.
  • Redigerat 12/7/23, 10:11 AM av Fornöga
Fornöga
12/11/23, 9:01 AM
#184

"Även om studieförbundet Ibn Rushd tvingas betala tillbaka 146 900 kronor av de skattestöd föreningen fått är finanserna goda. Samma vecka som studieförbundet kunde avslöjas bedriva utbildning när våld mot kvinnor är tillämpbart beviljade Malmö stad ett treårigt stöd till organisationen," konstaterar Ledarsidorna.

Staden ser till de sina.🤔


Re:tired.

Även om studieförbundet Ibn Rushd tvingas betala tillbaka 146 900 kronor av de skattestöd föreningen fått är finanserna goda. Samma vecka som studieförbundet kunde avslöjas bedriva utbildning när v...
  • Redigerat 12/11/23, 9:02 AM av Fornöga
H
12/14/23, 11:56 PM
#185
"Omm det är homofobi att anse att HBTQ+ handlingar är syndiga så är i princip alla muslimer homofober". Det skriver den prisade Malmöimamen Salahuddin Barakat, vars organisation Islamakademin delvis finansieras med skattemedel, i ett inlägg på Facebook. Salahuddin Barakat är en känd imam i Malmö som hyllats av politiker och i media. Han grundade den sunniislamiska Islamakademin år
Fornöga
12/18/23, 7:46 AM
#186

"Hamas terrorhandlingar"- Noa-ord i Malmö? 🤔


Re:tired.

På en demonstration för Gaza kritiserade S-politikern Zinaida Kajevic Israels krigföring. Då blev hon utbuad och tvingades avbryta sitt tal.
H
12/18/23, 8:38 PM
#187

#186

Fornöga
12/19/23, 8:12 AM
#188

"Under den gångna helgen blev det tydligt att Malmö har förlorats till antisemitiska krafter. Kommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammeh uppträder numera helt öppet med antisemitiska organisationer som förbjudits att verka i staten Israel för dess stöd till Hamas", skriver Ledarsidornas Johan Westerholm.

"Att Malmö nu positionerat sig som den svenska moderna antisemitismens huvudsakliga säte bör anses bekräftat sedan lång tid. Och det finns goda relataioner med en av de mest dominerande radikala och radikaliserande islamistiska rörelserna på högsta politiska nivå. Under helgen deltog kommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammeh, S, i en insamling arrangerad av Palestinagrupperna i Sverige tillsammans med bland annat Afrosvenskarna."---

"När Malmös kommunalråd deltar i Palestinagruppernas aktiviteter legimerar hon deras status som naturlig samarbetspartner för den politiska ledningen i Malmö.

Med detta följer även budskapet att Hamas må vara förbjudet av EU som terrororganisation men att den har ett stöd från Malmös politiska ledning. Som sällar sig till de öppet antisemitiska krafter som numera de facto kontrollerar staden."


Re:tired.

Under den gångna helgen blev det tydligt att Malmö har förlorats till antisemitiska krafter. Kommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammeh uppträder numera helt öppet med antisemitiska organisationer som...
  • Redigerat 12/19/23, 8:13 AM av Fornöga
Annons:
H
12/23/23, 5:18 PM
#189
I ett inlägg på Facebook på fredagen skriver Malmö stad att "vi önskar er alla fina helgdagar och ett gott nytt år". Den helg det handlar om är förstås den kristna julen, och Malmö stads vägran att önska en god jul får hård kritik i inläggets kommentarfält. Som svar på kritiken skriver "Linnea" från Malmö
Fornöga
1/3/24, 12:30 PM
#190

#189 Riks-Mira om noaordet "jul" i Malmö.


Re:tired.

Bedrivs ett krig mot julen i inkluderingens namn? Japp. Se Miras krönika om hur det offentliga Sverige försöker smyga fram sina kulturattacker.Donera gärna v...
Fornöga
2/9/24, 2:31 PM
#191

Judar i Malmö vädjar till Israel att inte ställa upp i ESC i Malmö i rädsla för sin egen säkerhet och för att situationen skall urarta kring arrangemanget.
Källa.


Re:tired.

Judar i Malmö ber Israel dra sig ur Eurovision. Det finns en oro för attentat och upplopp.
H
2/9/24, 2:54 PM
#192

#191 Det kommer att bli kaos, som brukligt.

Fornöga
2/9/24, 3:36 PM
#193

#192 Fel tid och fel plats - "what could possibly go wrong?" 🙄


Re:tired.

H
2/9/24, 5:28 PM
#194

#193 Stenkastning och lite flaggbränning..?

Fornöga
2/9/24, 8:15 PM
#195

#194 Och då pratar vi väl bara om uppvärmningen? 🤷‍♂️


Re:tired.

Annons:
H
2/10/24, 1:49 PM
#196

#195 Jag räknar kallt med att det blir stök i dagarna tre…

Upp till toppen
Annons: