Annons:
Etikettersamhälletpolitikerna
Läst 442 ggr
[Göstage]
11/21/18, 5:59 PM

Nu skall ingen kunna se vilken valsedel du tar

Nu skall man kunna välja sina valsedlar utan att någon annan ser vilka lappar man plockar till sig. Skärpningen av valhemligheten skall träda i kraft vid årsskiftet, och bör väl då gälla redan vid EU-valet nästa försommar. EU-kommissionen hör till de instanser som har påpekat den oönskade öppenheten i valsedelshanteringen.

Källa

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 9/16/22, 7:05 AM av Fornöga
Annons:
[Jimmy.L]
11/21/18, 6:04 PM
#1

Toppen.

[VSK]
11/21/18, 7:39 PM
#2

Jag själv har aldrig brytt mig om folk glor när man tar valsedlarna. Men bra för de som tycker sånt är obehagligt.

[Göstage]
6/3/19, 7:08 AM
#3

#0 Låter som om det fungerat i EU-valet.

Carmarino
6/6/19, 6:05 PM
#4

Det funkade här i alla fall. Alla valsedlar låg bakom skärmar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
9/16/22, 7:06 AM
#5

Nyordningen visade sig vid årets val nog ha vissa barnsjukdomar.


Re:tired.

[Södra_Stockholm]
9/16/22, 7:17 AM
#6

Här låg valsedlar huller om buller, i stället för riksdagssedlar i en rad så var det och kommun och regionvals sedlar tillsammans med riksdagssedlar bredvid varandra.

Tog mig säkert 3-5 minuter att hitta dom sedlar jag ville ha, inte undra på att det bildades köer.

Annons:
Carmarino
9/16/22, 7:37 AM
#7

Valsedlarna var prydligt uppradade i sina fack här, så det tog mig mindre än en minut att hitta de jag sökte. Vet inte om det var för att jag var på plats strax innan halv tio och den riktiga "ruschen" inte verkade ha kommit igång riktigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: