Annons:
Etikettskolan
Läst 1788 ggr
[Hayabusa]
2018-11-23 11:33

Rektorn sätter ner foten!

Oj, det låter dramatiskt! Vad händer? Jo…Drottninghögskolan i Helsingborg införde ett så kallat Hälsoprojekt i syfte att skapa arbetsro bland eleverna. 

"Hälsoprojektet på Drottninghögsskolan skulle ge arbetsro och bättre måluppfyllelse. Men det tar allt för mycket tid och plats och eleverna når inte kunskapsmålen, menar flera anställda på skolan.

• 30 min pulsglädjande aktivitet.

• 1 utelektion i veckan (3 lektioner för årskurs 1).

• 20 min värdegrundsarbete per dag.

• 10 min brain breaks per dag.

Så ser schemat ut för Drottninghögsskolans projekt, Hjärna-puls-glädje. Satsningen på rörelse och hälsa har rönt uppmärksamhet i flera olika sammanhang. Skolan har nominerats i tävlingar och lärare och skolpersonal från andra delar av landet kommer på studiebesök."

So far so good…men alla var inte 100% övertygade:

"Men nu slår lärare larm om att eleverna inte får den kunskap de har rätt till. HD har talat med ett tiotal anställda på skolan. Alla ger samma bild – hälsoprojektet har tagit överhanden.

– Det har visserligen varit positivt för arbetsron men det kan bero på fler saker, säger en anställd.

Redan tidigt i höstas uppmärksammades att många elever inte låg på den kunskapsnivå som de borde. HD har tagit del av scheman där elevers behov av insatser finns. Där ser man att ett 50-tal elever riskerar missa målen i något av de viktiga kärnämnena – svenska, inklusive svenska som andraspråk, engelska och matte. Det är fler än vid en liknande notering i maj, även om det inte fullt ut gäller samma elever."

https://www.hd.se/2018-11-23/personal-pa-drottninghogsskolan-halsoprojektet-ger-kanske

OBS! Betalartikel

Annons:
[Hayabusa]
2018-11-23 11:35
#1

Det är nu rektorn sätter ner foten…

Rektor Cissi Warntoft:

Cissi Warntoft inleder med att tala om att det är ledningens möte och att det inte är tillåtet att ställa frågor. Inför ett tjugotal personer säger rektorn sedan att en journalist har ringt och sagt att flera Medarbetare har varit i kontakt med tidningen. Hon kommenterar detta så här:

”Ni har full rätt att gå till Helsingborgs Dagblad, det säger jag inget om. Det finns lagar i Sverige som ni ska följa, det finns lagar om yttrandefrihet och det finns arbetsmiljölagar och så vidare. Men det ni ska veta är att jag är sjukt besviken på er, sjukt besviken på er alla. Nu får jag ta er i klump, för jag vet inte vilka det är. Jag tycker det är riktigt dålig stil. Jag trodde att jag hade Medarbetare med lite stake i.”

Cissi Warntoft fortsätter sedan att kritisera personalen för att ha kontaktat tidningen:

”För det ni borde ha gjort är inte att gå till Helsingborgs Dagblad. Ni har rätt att göra det, absolut det säger jag ingenting om, men ni borde inte ha gjort det, ni borde ha gått till er närmaste chef. Det är det ni har skrivit under i anställningsbeviset …”

https://www.hd.se/2018-11-23/har-laxar-rektorn-upp-personalen-efter-kritik-bryter-mot

OBS! Betalartikel

[Hayabusa]
2018-11-23 11:37
#2

Vill poängtera att det på HD´s sida finns en ljudinspelning av mötet som rektor Warntoft har med sin personal.

[Göstage]
2018-11-24 13:38
#3

Åberopandes i tur och ordning skollagen, diskrimineringsanledningar,  risk för kränkande behandling, föräldraekonomiskäl, genusperspektiv och läroplanen har en förskolechef i Motala beslutat ställa in barnens luciafirande. När föräldrarna ställde sig frågande förkunnade hon att "det är inte något de kan vara med och bestämma". 

Länkar (ej betalbelagda ännu):
https://www.mvt.se/nyheter/motala/fardiglussat-pa-forskolan-om5574062.aspx

https://www.mvt.se/nyheter/motala/forskolechefen-om-luciabeslutet-om5574308.aspx

[Hayabusa]
2018-11-24 13:45
#4

#3 INGEN ska med!

[VSK]
2018-11-26 13:08
#5

Förvirringen som uppstår när ett Lucialinne anses kränkande medan en Burqa anses vara ett uttryck för personlig valfrihet 🤔

[Hayabusa]
2018-11-26 13:10
#6

#5 Ja, vad säger man? Sverige - en historia om förvirring.

Annons:
[Göstage]
2018-11-26 13:47
#7

Kanske sätter rektorn ner foten och blir Lucia själv (samma kupp som Annie vill göra för att bli statsminister)?

https://nyheteridag.se/rektor-bar-klanning-for-att-utmana-kladnormerna/

[Göstage]
2018-11-28 11:00
#8

#3 Luciafirandet på förskolan i Motala blir av, dock utan föräldranärvaro. Förskolechefen förnekar att hon avsett att ställa in själva firandet, något som dock motsäges av hennes tidigare uttalanden.
Källa.

Annat om Lucia.

[VSK]
2018-11-28 11:43
#9

#8

Ja hon kan ju fortsätta ljuga hon. Självförnekelse och lögner har blivit en folksjukdom. Lyckligtvis finns det föräldrar med lite råg i ryggen så de kommer hålla ungarna hemma och fira gemensamt enligt den info jag fått ta del av.

[Göstage]
2019-05-12 22:45
#10

I Vindeln har rektorn slopat den tvååriga förberedelsen för nyanlända elever att lära sig hur den svenska skolan fungerar. Där är man mer "pang på rödbetan" och lyckas på två månader lära eleverna hur det funkar att att räcka upp handen och gå på toa.
Som bonus lär sig eleverna även att ha bakvänd baseballkeps på sig under lektionstid och att spela kort. Kan vara för detta som fyra lärare på skolan fått pris för årets lärarinsats av Kungliga Vetenskapsakademin. Grattis!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/renforsskolan-tog-bort-forberedelseklasserna-skolresultaten-forbattrades

[Göstage]
2019-06-26 11:56
#11

Anosh Ghasri är en skribent på Dagens Samhälle som jag gärna citerat. Nu har han inte synts till där på ett tag, så jag blev glad att finna en debattartikel av honom i Expressen, som vanligt med distinkta formuleringar.

"De som vill uppmana unga i förorterna att förändra samhället bör, om de vill vår allas väl, tala mindre i termer om mobilisering mot samhället med etniska förtecken och mer om den insats som krävs för en klassresa i Sverige. Det är svårt att resa sig ur fattigdom, men det är inte omöjligt och skälet behöver inte vara rasism och diskriminering.

Liksom många andra ständigt begagnade begrepp definieras sällan diskriminering. Vanan får ersätta exaktheten, skrev Sowell redan 1981. Så rätt han hade, och så väl han landar i den svenska debatten – där diskriminering är ett orubbligt axiom, lättsåld och vanemässigt närvarande men aldrig tydlig eller exakt, förmodligen för att alternativet är mer krävande, mindre lockande och inte alls salongsfähigt."

https://www.expressen.se/kultur/en-myt-att-diskriminering-stjal-barnens-skolgang/

[Göstage]
2019-09-24 18:45
#12

Apropå sätta ner foten: Hamid Zafar, "rektor Hamid", barn- och utbildningschef i Mullsjö och f.d. rektor i Biskopsgården och Angered funderar över rektorernas val när det kommer till elevers lovansökningar för politiska manifestationer.

"Enligt skollagen och förarbeten till skollagen är det rektor som fattar beslut om ledighet och rektor måste göra en helhetsbedömning i varje individuellt fall."---

"För om elever tillåts strejka för klimatet så måste man också kunna svara på frågan hur man hanterar dylika framtida önskemål om ledighet. En grupp elever kan hävda att en strejk mot folkmord, rasism, kärnkraft, ja vad som helst är angeläget. Kommer de rektorer som beviljar ledighet för klimatstrejk att bevilja även dessa ledigheter?"

https://www.svt.se/opinion/ska-elever-fa-ledigt-for-att-klimatstrejka

[Hayabusa]
2019-10-22 09:11
#13

I Sverige går många barn i Förskolan, men inte alla.

  • "Flera tusen två till femåringar i Sverige går inte i förskolan.
  • I socioekonomiskt svagare områden är andelen inskrivna barn i förskolan lägre än i andra områden.
  • Vår reporter Cecilia Tengmark har träffat några föräldrar som valt att ha barnen hemma tills de börjar skolan. Hör också utbildningsminister Anna Ekström om hur segregationen ska brytas."
  • https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7326009
Annons:
[Göstage]
2019-10-22 09:17
#14

#13 Lyssnade lite på reportaget i morse. De fyra kvinnor som ville ha barnen hemma ville uppenbarligen hålla dem isolerade från kontakt med jämnåriga. Förskolepersonalen på den öppna förskola de ändå brukar komma till ibland beklagade det, för de såg att ungarna uppskattade det och fick mycket spring i benen när de fick chansen, trots att de inte kunde kommunicera språkligt med kompisarna.

[Hayabusa]
2019-10-22 09:24
#15

#14 Mina tre döttrar gillade förskolan och jag tror att det var positivt för dem. Är helt övertygad t om. Många av barnen följdes dessutom åt under stora delar av skolgången, det upplevde jag också som positivt. Det skapades samhörighet och förmåga att umgås med andra, att vara i grupp.

[Göstage]
2019-12-09 11:32
#16

#11 "Det blir allt vanligare att koppla den ökande gängkriminaliteten till skolsegregationen. Men faktum är att detta påstående saknar stöd i såväl forskning som statistik. Tänk om det snarare är en ökad uppdelning efter kunskapsnivå som kan förbättra resultaten bland de svagaste skoleleverna?", skriver samhällsdebattören Mattias Lindberg på GP debatt.

[Hayabusa]
2019-12-09 11:40
#17

#16 Helt enig med det resonemanget.

[Göstage]
2019-12-09 11:45
#18

Jag vet inte om det är så fortfarande, men under min nu avlägsna skoltid var det naturligt att de som hade svårt att tillgodogöra sig undervisningen placerades i "hjälpklass", mest för sin egen skull men även för att undervisningen för övriga elever inte skulle drabbas.

Men i dag är det kanske ansett som "social stigmatisering"…🤔

[Hayabusa]
2019-12-09 11:52
#19

#18 Det fanns åtminstone på döttrarnas skola, men kallades inte "hjälpklass" eller "OBS-klass" utan sågs mer som en möjlighet för de som hade det kämpigt med vissa ämne att få riktad hjälp. Den som hade det svårt för t ex matte kunde få extra hjälp under mattelektionerna av en specifik lärare. Bra? Det vill jag mena.

[Göstage]
2019-12-09 11:55
#20

"Skolinspektionen i Malmö utreder just nu Bladins International School efter att en rektor på en annan skola slagit larm om att skolan väljer ut sina elever efter egna kriterier. 

När en elev ansöker om att få börja på Bladins International School skickar skolan ut ett formulär till föregående skola, med frågor om elevens begåvning, punktlighet, mognad och sociala kompetens – något som har fått Lärarförbundet att reagera."---

"– Jag vet inte vad skolan använder formuläret till, men det är inte tillåtet att sortera elever normalt sett, säger Björn Persson, avdelningschef på Skolinspektionen i Lund."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/larmet-bladins-international-school

Skolinspektionen i Malmö utreder, skolinspektionen i Lund uttalar sig och Lärarförbundet är kritiska - många som vill ha ett ord med i laget där…

Annons:
[Göstage]
2020-01-25 07:52
#21

"Rektor Hamid" Zafar häpnar och förskräcks i en gästkrönika i GP över Malmöpolitikernas beslut att öppna Rosengårdsskolan igen. 

"När PISA-resultaten nyligen redovisades var smolken i bägaren att resultatskillnaderna mellan inhemska elever och elever med utländsk bakgrund de högst uppmätta av alla OECD-länder. Mönstret går igenom i läsförståelse, matematik och naturvetenskap. En stor del av förklaringen är skolsegregationen. Mot bakgrund av detta är det ofattbart att politikerna i Malmö i fjol beslutade sig för att öppna Rosengårdsskolans högstadium på nytt. När högstadiet lades ner 2013 hade skolans niondeklassare de lägsta resultaten i Sverige. Endast 24 procent av eleverna var behöriga till gymnasiet."---

 "Skolan är en plats där unga ska växa genom att utmanas. Säkerligen känner alla vuxna till utmaningarna som väntar i arbetslivet efter avslutad skolgång. I malplacerad iver att klippa av spretiga grenar har man lyckats klippa av bonsaiträdets rot."

https://www.gp.se/ledare/rosengårdsskolan-öppnande-är-som-att-klippa-av-bonsaiträdet-vid-roten-1.23056020

[Göstage]
2020-08-01 09:36
#22

#21 Mer "Rektor Hamid" , nu om en rapport som försvann.

"I fjol upptäcktes en bortglömd OECD-rapport daterad 1992 som varnade svenska politiker för utvecklingen. Märkligt nog var rapporten inte diarieförd hos Utbildningsdepartementet. LO-utredaren Mattias Samuelsson fick vända sig till OECD i Paris för att begära ut den.

Att ta del av rapporten idag, nästan 30 år senare, är en skakande läsning."---

"Allra mest anmärkningsvärt är när OECD frågade regeringsrepresentanter hur de skulle motverka de olikvärdigheter som kunde bli resultatet av reformerna. Svaret blev att det svenska folket inte skulle tillåta ett ojämlikt skolsystem. Politikernas hybris återkommer som en röd tråd i rapporten. Det löser sig. Inga isberg ska kunna stå i vägen för fartyget!

Med facit i hand vet vi att nära nog samtliga av rapportens varningar besannats. Det går inte att backa bandet men rapporten kan lära oss några saker. Att skolan är för viktig för att experimenteras med. De senaste decennierna har skolan successivt monterats ned. Att bygga upp den kommer ta lång tid. En bra början vore att aldrig låta skolan bli ett område för politisk nyckfullhet."

https://www.gp.se/ledare/s%C3%A5-nedmonterades-den-svenska-skolan-1.31976679

Upp till toppen
Annons: