Annons:
Etikettpolitiska-grupper
Läst 746 ggr
FataMorgana
11/23/18, 12:51 PM

Belgien - Europas första islamiska stat

Jag läste nyss  att det finns ett  parti som kallar sig för "Islam" i Belgien. Medgrundaren för partiet Redouane Ahrouch tror att majoriteten av befolkningen kommer att bestå av muslimer år 2030 och att det då kommer att börja föras in sharia lagar i Belgien. Han vill alltså göra Belgien till den första islamiska staten i Europa.  

Vad tror ni? Kan det verkligen gå så långt för oss i Europa, att man snart måste räkna med sharia lagar här?

Annons:
Emo
11/23/18, 1:07 PM
#1

Majoriteten bestämmer, så det beror på.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

FataMorgana
11/23/18, 1:09 PM
#2

#1  

Ja då är det ju demokrati. Bara att acceptera om folket vill ha det så?

Men jag tycker ändå att det är hemskt.

[Göstage]
11/23/18, 1:11 PM
#3

#0 Jag önskar att jag kunde säga nej på den frågan, men det kan jag inte - lika lite som någon annan. Utvecklingen rullar på, var den ändar- que sera…😮

FataMorgana
11/23/18, 1:19 PM
#4

Svara snälla någon nej på frågan och tala om varför det inte kan hända. Det skulle få mig att må så mycket bättre. 😕

72mm
11/23/18, 1:45 PM
#5

#4 Varför det? Var det inte det här vi (mer än 80% av svenskarna) röstade på i valet? Refugees Welcome? Allas lika värde? Multikultur? Feminism?  Mer av samma politik som vi har haft i ett par decennier nu? 

Är inte Belgien ett föregångsland om de nu verkar ha kommit längre i den utvecklingen? 

Jag tycker du ska vara glad om det börjar dyka upp islamistiska partier i Sverige, det betyder troligen bara att de inte kan driva infiltreringen av etablerade partier (tänker främst på S, MP och C) så hårt som man kanske skulle vilja.

Sharia är redan ett faktum. Det är inte något som man en dag bara röstar igenom, det införs gradvis. Vi är på riktigt god väg i Sverige.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lona
11/23/18, 8:26 PM
#6

Några lösa tankar utan att vara direkt insatt;
Jag tror trots allt att Belgien är rätt mycket "på sin vakt" mot islamisering (vad sjutton heter det?). Jag har några svenska bekanta som bor därnere, det verkar inte direkt vara islamvänligt.
Deras dotter som går i judisk skola har beväpnade vakter utanför, åtminstone vid tillfällen med högre risk för terrordåd mm. Det är inte de kristna de behöver skydda barnen mot…
Beror förstås på hur den framtida invandringen ser ut, jag skulle inte säga att det beror på hur många muslimer som kommer utan vilka muslimer. Jädra skillnad på IS-anhängare och muslimer som är ungefär lika engagerade i islam som jag är i kristendom - vilket sträcker sig till att bevista släkt och vänners dop, vigslar och begravningar, i princip.
Jag lever förvisso enligt kristna traditioner liksom många muslimer lever enligt islamska traditioner, det innebär inte att de kommer att införa sharialagar eller för den delen bidra till terrorism.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
koppargaller
11/23/18, 9:02 PM
#7

I de befolkningsundersökningar som gjorts överskattas antalet muslimer väldigt mycket.

72mm
11/23/18, 10:56 PM
#8

#8 Jag lever förvisso enligt kristna traditioner liksom många muslimer lever enligt islamska traditioner

Det är inte traditioner som är relevant, det är vilka värderingar man har. Du lever förmodligen efter kristna och västerländska värderingar, det gör mycket få muslimer. 

Förövrigt så kan du nog, med tanke på hur vår migrationspolitik har sett ut, lugnt anta att vi importerar de absolut sämsta individerna vi kan få tag på. Att hoppas på att "de som kommer är nog som oss i största allmänhet" är oerhört naivt. 

#7 Eh, jaha? 

Så om vi trodde att islamiseringen i Belgien har hunnit till en viss nivå med 7% muslimer så menar du att det inte ens behövs så många för att man ska behöva beväpnade vakter utanför judiska skolor?  Skulle det få TS att sova bättre?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

FataMorgana
11/24/18, 1:52 PM
#9

#5 

Ja jag är rädd för att du har rätt. Men jag har då inte varit med och röstat fram allt det här. Jag antar att det då bara är att finna sig i ledet eller att flytta långt bort. 

#6 

Om det bara vore så, men jag är rädd för att det har mycket mer med värderingar än med traditioner att göra, precis så som 72mm skrev. Det är liksom hela mentaliteten som skiljer sig åt. Hemskt att det ska behöva finnas beväpnade vakter utan för skolorna.

LBB
11/26/18, 9:28 AM
#10

Ponera att Islamister skulle få till stånd ett (knappast, möjligtvis 2) Islamistiska partier i Belgien. Skulle man då kunna införa sharia lagar 2030?

Knappast, dels för att man har internationella avtal som då måste omförhandlas och dels för att det inte är troligt att ett delat land så som Belgien skulle enas bakom sådana tokerier.  Som exempel så har ju inte ens sharia lagar en majoritet bakom sig bland de muslimer som finns i EU idag.

72mm
11/26/18, 10:31 AM
#11

#10 Så moskéer finansierade av Saudiarabien, böneutrop, radikaliserade människor i "utanförskapsområden", stenkastning mot polis och brandkår, bilar som brinner varenda dag, skjutningar varje vecka, granatattacker mot lägenheter och skottlossningar mot polisbostäder, antisemitiska imamer som gång efter annan bjuds in att tala vid skattefinansierade organisationers sammankomster, gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, rånoffer som utses baserat på etnicitet, skilda badtider, en kulturmarxistisk ärkebiskop som inte kan skilja Jesus från Muhammed, svenskar som segregerar sig bäst de kan, invandrade grupper som gör detsamma, 100-tals miljoner i skattepengar som vräks över diverse organisationer som inte gör annat än jobbar för att accelerera islamiseringen och nu som kronan på verket - användningen av statligt våldsmonopol för att driva in över 8 miljarder för att finansiera regimens propaganda-kanaler är inte att räknas som "sådana tokerier" antar jag?

Argumenterar du, eller försöker du bara lugna dig själv?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LBB
11/26/18, 10:39 AM
#12

#11  Hur hanterar Sharialagstiftningen rån, överfall, gruppvåldtäkter, skjutningar,, granatattacker och så vidare. Mildare än Svensk lagstiftning? Inte ens de mest extrema islamisterna förespråkar ju den laglöshet du beskriver. Till det hela kommer ju det faktumet att majoriteten av de människor som kommer hit integreras och accepterar Svensk lagstiftning. Så ?

[Hayabusa]
11/26/18, 10:47 AM
#13

Per Brinkemo & Johan Lundberg:

"…klansamhällen från antikens Grekland till dagens Sverige. En genomgående insikt är att den liberala demokratin utgår från individens rättigheter medan klansamhället bygger på att individen underkastas gemenskapen.

Kan två så skilda ordningar någonsin förenas i samma stat?"

Annons:
LBB
11/26/18, 10:54 AM
#14

Jag mot min bror, min bror och jag mot vår far, jag, min far och min bror mot byn, jag, min far och min bror och byn mot regionen och jag, min far och min bror och byn , regionen mot härskaren…det är väl klansamhället i ett nötskal

[Hayabusa]
11/26/18, 10:58 AM
#15

#14 Är det? Frågan, som jag ser det, är:

1: Finns det klansamhälle/klankultur i Sverige?

2: Om ja, är det ett problem?

Jag lyssnade på Brinkemo när han gästade Navid Modiri. Det var intressant lyssning, tycker jag.

LBB
11/26/18, 11:03 AM
#16

"15 Nej om frågan gäller i  Sverige som helhet

Ja inom vissa regionalt begränsade områden.

Ja detta kan i dessa områden bli ett problem eftersom den tystnadskultur som följer kraftigt försvårar polisens arbete.

[Hayabusa]
11/26/18, 1:18 PM
#17

#16 Då finns det fog för att ha ett vakande öga på detta fenomen.

72mm
11/26/18, 2:05 PM
#18

#12 Jag beskriver bara Sverige av idag. Islamister förespråkar givetvis inte detta, de skapar det. En stor del av den "laglöshet" är till stor nytta för envar som avser att radikalisera människor. Parallella samhällen och segregation är både en följd och en motor för vidare islamisering. 

#16 "…kan bli ett problem" - du pratar som om det är ett problem som eventuellt skulle kunna dyka upp någon gång i framtiden.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
11/26/18, 2:14 PM
#19

#18 Precis - klanproblematiken har vi redan idag.

LBB
11/26/18, 3:22 PM
#20

#19 visst, som en mycket lokal företeelse.  Men ser man klanbeteendet en smula vidare då omfattar den ju bla MC-klubbarna, de med kriminella aspirationer

Annons:
[Hayabusa]
11/26/18, 3:48 PM
#21

#20 Tycker att Per Brinkemo förklarar det väldigt bra i sitt samtal med Navid.

LBB
11/26/18, 6:47 PM
#22

#21 avviker det från min bedömning?

[Hayabusa]
11/26/18, 7:12 PM
#23

#22 Avsnittet har en längd på 1:43.04 Det innebär avsevärt mer info än vad du har återgett. Jag kan inte, med tanke på din sparsamt återgivna kommentar, bedöma din hållning i frågan.

Cojimar
4/23/22, 8:27 AM
#24

2022 #0 ff Trådstartaren, 181123: "Kan det verkligen gå så långt för oss i Europa, att man snart måste räkna med sharialagar här?"

En tysk studie med en del år på nacken har kompletterats med nytt material, och mer än hälften av de tillfrågade uppger att religiösa påbud är viktigare än landets lagar. I grundstudien ingick bland annat svenska muslimer, vilket Henrik Höjer på Kvartal uppmärksammar. Frågeställningen har aktualiserats efter de våldsamma kravallerna i samband med utannonserade koranbränningar och efterföljande debatt.

Utfallet av studien visar förstås inget som tyder på att sharialagar på något sätt skulle vara nära förestående här. Att det finns krafter som vill bredda vägen för förändringar är dock tydligt.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Hur ser attityderna ut bland muslimska invandrare i Europa?
  • Redigerat 4/23/22, 8:30 AM av Cojimar
Upp till toppen
Annons: