Annons:
Etikettsamhället
Läst 759 ggr
FataMorgana
11/28/18, 12:24 PM

Hur ska det här tolkas?

"Gränsen för straffbar gärning ska gå vid om deltagandet i en sexuell aktivitet är frivilligt eller inte. Det ska inte längre krävas att gärningsmannen har använt sig av våld eller hot, eller utnyttjat offrets särskilt utsatta situation, för att kunna dömas för t.ex. våldtäkt."

https://data.riksdagen.se/fil/04B4C2CA-0E44-42EB-909A-417F60786739

Om "gärningsmannen" inte använder sig av våld eller hot eller inte utnyttjar offrets särskilt utsatta situation, så på vilket sätt skulle sex i såfall inte vara frivilligt?

Annons:
Gronstedt
11/28/18, 12:30 PM
#1

Om till exempel personen hen har sex med inte vill, men av någon anledning - oavsett vilken - inte gör detta tydligt för förövaren. Att inte protestera är inte det samma som att aktivt vilja.

FataMorgana
11/28/18, 12:33 PM
#2

#1 

Så med andra ord måste mannen alltså kunna tolka kvinnans signaler på helt rätt sätt.

[Hayabusa]
11/28/18, 12:34 PM
#3

Samtliga berörda parter måste säkerställa att den (de) tilltänkta har 100% samtycke till sexuell aktivitet. Före, under och efter.

[Hayabusa]
11/28/18, 12:39 PM
#4

#2 Ja - och vice versa. Kvinnan måste kunna tolka mannens signaler och säkerställa att det finns ett OK som är 100%. Observera att det INTE räcker att mannen har erektion t ex. Du måste kunna styrka att han VERKLIGEN ville.

FataMorgana
11/28/18, 12:45 PM
#5

#3 

Efter? Men vad kan en man göra om kvinnan ångrar sig efteråt? Om t.ex för att mannen kom för fort och det hela bara tog två minuter eller för att han inte uppfyllde hennes krav på ett eller annat sätt.  Eller handlar det hela om något helt annat?

[Hayabusa]
11/28/18, 12:55 PM
#6

#5 Det är en bra fråga…som jag uppfattar det så måste hela processen vara säkerställd, även efter att den är avslutad. Att man/kvinna efter den sexuella aktiviteten återigen säkerställer att det fanns ett 100%-igt samtycke.

Annons:
[VSK]
11/28/18, 1:18 PM
#7

#5

Det där är ungefär som att hoppa fallskärm. Man får tänka till före. Lite sent att ångra sig när man hoppat.

[Hayabusa]
11/28/18, 1:19 PM
#8

#7 Då blir det fängelse…

[VSK]
11/28/18, 1:27 PM
#9

#8

Njae knappast på det argument som #5 tar upp där. 

Vore ju som att killen efter kuckilurandet skulle säga att han är missnöjd för att hon var för glapp, eller tvärsom.

[Hayabusa]
11/28/18, 1:28 PM
#10

#9 Det vet man aldrig…

FataMorgana
11/28/18, 1:41 PM
#11

#9 

Men på vilket argument blir det fängelse då? Det är lite det som är frågan.

[VSK]
11/28/18, 1:41 PM
#12

#10

Nä, det har du rätt i. I det här landet kan allt och lite till hända. Men att våldta ett litet barn som inte ens kan cykla går skitbra (som ett av alla exempel).

”Det här med de som säger sig vara rädda för överfall och våldtäkt. Kan det inte lika gärna vara omvänt, det vill säga önsketänkande för att de inte fått sig något på länge?” Marie Dahlin (S)

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7099554

[VSK]
11/28/18, 1:44 PM
#13

#11

Känns fel att sitta här och gissa men studera domar så kommer du inse att samtyckeslagen är dödfödd. Detta eftersom man gör skillnad på folk och folk.

Annons:
[Hayabusa]
11/28/18, 1:56 PM
#14

#11 Jag överdriver lite (ironi) när jag skriver "fängelse". Samtycke vid sex är bra, men oerhört komplicerat att bevisa.  Samt att det, nästan alltid, aldrig nämns att även kvinnor måste säkerställa att mannen lämnar samtycke, men så är det ju faktiskt. 

- "Nåå, Hayabusa… är du 100% säker på att kvinnan samtyckte?"

- "Mmm…det kändes så, där & då."

- "Kan du bevisa det?"

- "Nej…"

Få eller inga vittne, konkreta bevis saknas. Bevisbördan är "vinglig", "ställt utom allt rimligt tvivel" blir närmast omöjlig att slå fast.

LBB
11/28/18, 2:16 PM
#15

Enkelt, du får spela in det hela. Börja med at fråga om hon verkligen vill..och sedan har du bevis för samtycke..under hela akten

FataMorgana
11/29/18, 11:23 AM
#16

För mig är samtycke så självklart att jag aldrig skulle få för mig något annat. Men jag förstår inte rikigt vad det är som har ändrats igenom den här nya lagen. Våldtäkt har väl alltid varit våldtäkt och frivilligt sex har väl alltid varit frivilligt. Vet inte vad som skulle kunna finnas däremellan. Tänker ju att de som införde lagen borde ha några konkreta exempel, men hittar inga när jag googlar. Jag tänker också att om jag inte uttrycker det tydligt nog att jag inte vill ha sex, att det i såfall är mitt eget fel och inget som jag kan skylla  mannen för. Hur skulle han kunna läsa mina tankar. Om jag inte kan uttrycka det för att jag är full är det ändå ett uttnyttjande av min särskillt utsatta situation som redan är straffbart. Så vad har egentligen förändrats? 

Och visst Hayabusa #14  Så är det faktiskt. Det gäller lika mycket för kvinnor som för män. Jag kan riktigt föreställa mig hur två kåta människor sliter av kläderna på varandra och hur de sen sen strax innan det är dags, medan och efter frågar varandra om det verkligen är helt 100% frivilligt. Vad romantiskt va!

[VSK]
11/29/18, 11:32 AM
#17

#16

Kan bara hålla med dig. Sjuk lag. En våldtäkt är en våldtäkt och ett nej är ett nej (borde vara så iaf).

Jag tycker man borde lägga pengarna på att bygga fler fängelser istället för att försöka skapa en ny tandlös lag. Hur man ens kan gå igång på att våldta nån är för mig en stor gåta.

72mm
11/29/18, 11:48 AM
#18

Samtyckeslagen torde vara det bästa exemplet på vad "tredje vågens" feminism har ställt till med. Det hela är så oerhört absurt och långt ifrån hur saker verkligen fungerar i verkligheten att man inte finner ord. 

Vad man i princip har lyckats göra är att fullständigt fria kvinnor från all form av eget ansvar för sin egna sexualitet. Ja, ja, jag vet att lagen är könsneutral, men det spelar ingen roll - hur många män försökte hänga ut kvinnor som skulle ha förgripit sig på dem för 10 år sedan under metoo? 

Hon har inga krav på sig överhuvudtaget. Förut var kravet att åtminstone kunna kommunicera ett "nej", men nu behövs inte ens det. Man har i princip lagfäst att människor (speciellt kvinnor) är viljelösa våp som inte kan ta ansvar för vad man gör med varandra i sängen. Staten (den "feministiska") ska tvunget in och reglera det också. 

Det hela är givetvis helt åt skogen. 

En intressant parentes kan vara att detta är i princip 180 grader från vad feminister fram till 70-talet brukade syssla med; dvs kräva att få ta samma ansvar som normalt lades på män.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
11/29/18, 12:21 PM
#19

#18

De riktiga feministerna är oxtokiga pga det tredje vågens feminister förstör. De riktiga feministerna har kämpat med näbbar och klor för att få genom sina krav. 

Idag har det gått så långt så vissa vet inte ens vilket kön de har 🤪

[VSK]
11/29/18, 3:35 PM
#20

Här har vi ett sjukt exempel på hur rättsväsendet blundar för våldtäkter och skyddar GM. Ett exempel där en samtyckeslag inte kommer hjälpa BO i ö.h.t

"En 21-årig man hade sex med en 13-årig flicka, något som normalt bedöms som våldtäkt mot barn. Men rätten valde att tro på mannens berättelse om att samlaget var frivilligt, och dömer honom därför för det lindrigare brottet sexuellt utnyttjande av barn."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/21-arig-man-hade-sex-med-13-aring-inte-valdtakt-enligt-tingsratten

Annons:
Novachan
11/29/18, 6:29 PM
#21

#20 Vad är det då för meningen med byxmyndighetslagen?  Eller barns och mänskliga rättigheter för den delen… Spelar igen roll om barnet faktiskt ville - har de som hanterat fallet ens hört de orden komma från barnets mun? Ska GM föra barnets/BOs talan??? Alla vet att ett barn inte kan förstå allt som berör sådant här (förstå vad som kommer hända , hur det kommer känna, hur de kommer känna efteråt osv), låtsas man om något annat har man hemska motiv bakom. Vi har lagar för sådant här som ska göra att GM inte kan skippa eller kringgå lagen och dess följder, här har man skitit i dessa lagar totalt! 😡

Man blir så less på svenska folket som fokuserar på saker som känns triviala i jämförelse istället för de stora och allvarliga problemen i samhället. Alla är inte triviala, men fattar folk verkligen inte prioritering eller konsekvenstänk? Fixar man inte de stora problemen så lär de de mindre problemens lösningar inte kunna tillämpas pga de stora problemen??? Det är den känslan jag får av många människor och det är extremt skrämmande… Detta utnyttjas och det verkar folk inte heller fatta (eller blundar för), men de flesta är nog inte ens medvetna om det (Jag vill ju tro gott om de flesta människor….)…

[VSK]
11/29/18, 6:39 PM
#22

#20

Om jag skulle skriva exakt vad jag tycker och tänker gällande alla förbannade våldtäkter och gruppvåldtäkter så skulle jag få hålla på halva natten, så jag nöjer mig med att säga att jag håller med dig.

De sk "feministerna" är knäpptysta. Varför?

72mm
11/29/18, 6:41 PM
#23

#21 "Man blir så less på svenska folket som fokuserar på saker som känns triviala i jämförelse istället för de stora och allvarliga problemen i samhället. Alla är inte triviala, men fattar folk verkligen inte prioritering eller konsekvenstänk?"

Efter decennier av indoktrinering till kollektivism, auktoritetstro och dyrkan av Staten som helig och fullständigt rättvis? 

Knappast. Svenska folket är zombie-lämlar. Sverige är förlorat.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Novachan
11/29/18, 6:55 PM
#24

#22 Skulle nog kunna ta mer tid än så, så jag instämmer med dig

Bra fråga, även om de inte vill kalla sig för feminister längre även om de är de "äkta" feministerna. Varför är alla andra knäpptysta? Är inte alla, förutom GMs, överens om att man är emot våldtäkter?

[VSK]
11/29/18, 7:02 PM
#25

#24

Googla på tredje vågens feminister så har du svaret där.

Upp till toppen
Annons: