Samhället idag

Sverige i morgon

2018-11-29 06:47 #0 av: Göstage

Alla har vi väl vår egen bild av hur framtidens Sverige kommer att bli. Vissa är tillräckligt unga för att kunna följa med in i begynnelsen för det nya Sverige som växer fram, andra av oss blickar kanske tillbaka på det vi står i begrepp att lämna, i dubbel bemärkelse. 

Anders Leion, kolumnist på Det Goda Samhället, tittar in i något som inte är så långt borta att man behöver "spåkula" för att se. Via situationen i Frankrike kommer han över till utvecklingen här hemma, och det är ingen ljus framtid han ser. Här är några utdrag ur hans analys, men läs hela - länk nedan!

"I Sverige liksom i andra västeuropeiska länder, där allmänhetens majoritet inte kan se några större problem för samhällenas funktionssätt, kommer förändringen, när den väl kommer, med samma häftighet och vara lika oförutsedd som broraset i Neapel. Förändringen, i form olika slags oönskade politiska och andra misslyckanden kommer, antingen vi vill eller inte."---

"I Sverige har ännu inte någon bro rasat. Inte ens tafattheten att bekämpa skogsbränderna har lett till någon reaktion. Men redan nu vet vi att mycket stora förändringar kommer att ske. Tillväxten avtar. Kostnaderna för invandringen kommer att övervältras på kommunerna och bli synliga för medborgarna i form av både försämringar av befintlig service och höjda skatter.

De redan nu undermåliga tjänsterna inom sjukvården, inom polisen och inom utbildningsväsendet kommer att bli allt sämre. Vägar, järnvägar, avloppssystem och annan infrastruktur är eftersatt. Politikerna i de gamla sju partierna är fastlåsta vid sitt ansvar för denna utveckling. De kommer naturligtvis försöka ducka, men de kommer inte undan.

Situationen inom politiken liknar den på fastighetsmarknaden – och denna påverkar samtidigt politiken. Det kommer inte bara en nedgång, utan med största sannolikhet en krasch liknande den på nittiotalet. Detta kommer att påverka hela ekonomin. Samtidigt som kraven på insatser från det offentliga ökar, främst som en följd av den accelererade invandringen, kommer det att bli allt omöjligare att tillgodose dessa krav.

Och politikerna har låst fast sig vid regler som gynnar de nyanlända. Svenska skattebetalare kommer alltså att med säkerhet se sin ekonomi försämras, i större utsträckning bli arbetslösa, få se sina barn ha allt svårare att komma in på bostadsmarknaden, få se vården bli allt otillgängligare och i allt mindre utsträckning bli skyddade av polisen. Detta tvångsvisa ”erbjudande” kommer att få betalas med högre skatter.
Bron kommer att kollapsa. Då kommer alla att bli seende."

https://detgodasamhallet.com/2018/11/29/broraset/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-03 20:57 #1 av: Göstage

Malcom Kyeyune, gästkrönikör i GP, misströstar också om politikernas ansvarsvilja och landets framtid:

"Kom ihåg att Sverige, efter att gränserna alltså ”stängdes”, i skrivande stund räknar med ca 100.000 nya invandrare per år. Över drygt ett decennium kommer befolkningen att växa med tio procent. Redan nu finns det inga pengar, inga lärare, inga bostäder, inga poliser, inga vårdplatser, inga dagis för att hantera denna ökning. Kanske är jag blind, men jag har än så länge inte sett en enda politiker som lagt fram någon plan för hur ett land som har allvarliga problem med att smälta en befolkning på tio miljoner ska klara av en befolkning på elva miljoner. Jag börjar faktiskt tro att en sådan plan helt enkelt inte finns."---

"Hur länge kommer vi att behöva vänta, innan en politik som alla vet inte fungerar till slut byts ut? Av regeringsbildningen att döma får vi nog vänta ett tag. Snarare kommer nästa regering – när vi nu väl får en – antagligen att försöka göra samma sak som nu: skjuta på problemen till någon annan får ta hand om dem, fram till den dagen krisen inte längre går att ignorera."---

http://www.gp.se/ledare/kyeyune-mot-den-oundvikliga-kraschen-1.11359468

Anmäl
2018-12-03 22:06 #2 av: VSK

Folk kommer vakna endast när de själva blir drabbade men då är det redan för sent. Man är halvt i chock över vart alla korkade naiva människor kommer ifrån. 

Räcker inte med 100 000 pers om året om man räknar med alla som kommer. 

Kommun efter kommun får redan nu skära ned på vård och omsorg. Kommer inte bli nån trevlig framtid detta men då jag är för demokrati så får jag acceptera att 82.5% av väljarna ville det här. 

Det här kommer tyvärr bli vardagsmat.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/akut-hemloshet-okar-stort-varje-dag-blir-ett-barn-hemlost/

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-12-04 08:05 #3 av: Jimmy.L

Ja det saknas bostäder, poliser, sjukhus, integration. Men vad gör det, det viktigaste är att vi tar i mot människor men vart dom ska bo är inte så viktigt eller om det finns sjukvård till alla. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-12-04 08:18 #4 av: Göstage

"När man ser på hur barna
växer opp och står i
kan man undra om barna
nånsin får det som vi,
om det finns jobb,
om det finns mat,
om det är drägligt där dom bor." ---

Hasse Alfredssons undran anno 1971 har inte mist sin aktualitet.

Anmäl
2018-12-04 17:14 #5 av: LBB

Det kan ju bli ett mer amerikaniserat samhälle. En får klara sig själv, och de som gör det får det förmodligen lika bra eller bättre .  Socialbidrag, bostadsbidrag och andra bidrag kommer att minska, då fler ska dela på kakan. Tillgång till vård o omsorg bestäms av vad man tidigare betalat in som skatter o avgifter. A-kassan exempelvis får ett permanent och defensivt slut efter ett år. Sjukskrivningar reserveras för dem som  kan bli friska inom ett förutbestämt fönster, resten fasas ut till någon form av förtidspension.  Fast...det här beskrevs ju redan på 1970talet i en artikelserie i SVD det så kallade 2/3,  samhället där en tredjedel lever ett fantastiskt liv, en tredjedel ett någorlunda bra liv och den sista tredjedelen får ett helvete.

Anmäl
2018-12-17 08:42 #6 av: Göstage

Samhället och sjukvården rustar för en annorlunda morgondag, som verkar närmare än vi törs tänka på...

"Jag blir väldigt orolig för framtiden. Det är väldigt bråttom nu", förklarar en ledande kommunalpolitiker i Malmö. 

"Våldet har förändrats", säger en chef för akutmottagningen på ett skånskt sjukhus. "Nu blir det grövre. Och gränsen från att "jag är arg" till "jag skjuter dig" har försvunnit", fortsätter han.

Anmäl
2018-12-17 08:50 #7 av: Hayabusa

#6 Framtiden är redan här, det är en situation som inte går att ändra på inom en rimlig tid. Det är bara att tugga i sig verkligheten.

Anmäl
2018-12-17 09:12 #8 av: Jimmy.L

#7 Det är skrämmande.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-12-17 09:19 #9 av: Göstage

"Halvvägs in i december och vi kan lägga grova brott – sprängningar och skottlossningar – på hög varje dag. För några år sedan hade ett enda av dessa fall skapat svarta rubriker i flera dagar. Idag hinns rapporteringen knappt med", skriver Paulina Neuding på Dagens Samhälle  och exemplifierar med ett axplock av händelser från de två gångna veckorna. Hon avslutar:
"Sverige befinner sig i kris. Och detta borde vara en situation som möts med stabsläge i alla berörda myndigheter och samhällsfunktioner, inklusive på högsta politiska nivå". 

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/en-kriminalitet-som-saknar-sparrar-25361

Ja, stabsläge i dag - undantagstillstånd i morgon?

Anmäl
2018-12-17 11:03 #10 av: Hayabusa

Paulina Neuding sammanfattar december 2018 (så här långt):

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/en-kriminalitet-som-saknar-sparrar-25361

Anmäl
2018-12-17 14:15 #11 av: VSK

Minns när man växte upp och när Sverige var ett tryggt land. Blev det notis i tidningen om ett mord stannade nästan landet upp. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-12-17 15:20 #12 av: Emo

När bankkamrer Ohmer i Gantofta mördades 1953 var jag 12 år och vi, jämnåriga med mig, diskuterade detta i många dagar. Ett mord! Så hemskt. Hur kunde det ske?

http://stadshistoria.se/gantofta/mordet-pa-bankkamrer-ohmer/S1ILdWK2x

Ett mord på den tiden har inte glömts bort.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-12-17 15:27 #13 av: Göstage

För en del år sedan gick det en TV-serie som hette "Skånska mord",  om mord begångna i hela landskapet under närmare ett sekels lopp. Idag skulle det gå att få ihop material till ett sådant program på några veckor bara i Rosengård. 

Men nu blev det visst lite OT mot trådämnet tror jag, så - tillbaka till framtiden!

Anmäl
2019-01-02 07:41 #14 av: Göstage

Alice Teodorescu i GP citerar ur en krönika av Katarina Barrling i SvD. (Barrlings krönika är tyvärr betalbelagd).

"Den alltid lika läsvärda statsvetaren Katarina Barrling skrev nyligen en krönika om hur det sociala sammanhanget påverkar de ståndpunkter vi intar vid en given tidpunkt. ”Att t.ex. förorda strängare straff i ett samhälle där antalet skottlossningar är obefintligt, speglar inte nödvändigtvis samma underliggande ideologiska värderingar som att förorda strängare straff i ett samhälle där de är omfattande. Placera en liberal i en anarki, och även han kommer att propsa på en mer repressiv stat. Om alla de som oroas av ökande våld eller anser att statsgränser fyller en grundläggande ordningsfunktion, skall sorteras som konservativa så kommer konservatismen att öka i takt med brottsligheten.” (SvD 25/12-2018.)

Barrling avslutar texten med frågan om hur dagens allt våldsammare situation kommer att påverka morgondagens generationer och deras värderingar. Det är en fråga som går att applicera på flera aspekter av utvecklingen i Sverige."---*

http://www.gp.se/ledare/när-brottsärendena-läggs-på-hög-1.12032917

*Min fetmarkering.

Anmäl
2019-01-02 09:00 #15 av: Hayabusa

#14 Sant. Det som är "bra" är att media från så många olika håll nu verkligen lägger problembilden på bordet.

Anmäl
2019-01-02 09:06 #16 av: Göstage

#15 Ja, det har skett en viss tillnyktring på många ledarsidor, men tyvärr kvarstår och kanske förvärras politiseringen på nyhetsplats. Det manipuleras och planteras rätt friskt på sina håll...

En av flera länkar i ämnet.

Anmäl
2019-01-08 20:36 #17 av: Göstage

#9 Debattören Bianca Muratagic på Katerina Magasin ser paralleller mellan dagens Sverige och situationen på Balkan innan krigsutbrotten, med sprängningar, störningar i infrastrukturen, etniska stridigheter, kvinnoöverfall o.s.v. i strategiskt och moralnedsättande syfte. Den politiska situationen är kanske inte överförbar, men i övrigt går kanske inte hennes tankegångar att avfärda utan vidare?

http://katerinamagasin.se/bianca-muratagic-attackerna-mot-strategiska-mal-paminner-om-hur-kriget-i-bosnien-startade/

Anmäl
2019-01-09 08:06 #18 av: VSK

Det har ju tagits upp några ggr detta med jämförelser med Balkan och Libanon och de varningar som utfärdats av krigsflyktingar som just flytt från dessa länder här på denna sajt några ggr.

Frågan är ju när svensken skall vakna och förstå allvaret i det här. Måste bli ett hemskt uppvaknade för de som tycker att fylla på luft på däcken är bland det mest knepiga som finns. 

Anmäl
2019-01-09 08:13 #19 av: Hayabusa

#17 Såg en dokumentär om Balkans historia för nå´t år sedan. Det är en komplex historia med många infallsvinklar - tror att det är svårt att dra paralleller. Dock är det viktigt att se på våra samhällsproblem (i Sverige) med öppna ögon och inte tror att den goda viljan nog löser allt.  

Anmäl
2019-01-09 08:50 #20 av: Göstage

#18 Jovisst har det tagits upp förut (som mycket annat som vi avhandlar här),   men ju fler med de erfarenheterna som i det här fallet vittnar om likheter desto tydligare och mer relevant kanske jämförelserna blir? 

#19 Som sagt i #17, man kan nog inte dra ut de politiska parallellerna så långt, men stämningarna och samhällsskeendena kanske kan jämföras? 

Anmäl
2019-01-09 08:51 #21 av: Göstage

Malcom Kuyeune blickar så här vid årsskiftet tillbaka på det gångna året, och han konstaterar att "kartan ritats om i många huvuden", bland annat i media. På grundval av fjolårets utveckling vänder han sedan blicken framåt och kommer fram till följande slutsats:

"Vad kan vi säga om vi utgår ifrån det som hänt och väljer att blicka framåt? Istället för meningslös optimism (eller lika meningslös pessimism!), tror jag en mer nykter spaning är denna: problemen i Sverige är inte på väg bort. Tvärtom så blir de flesta av dem värre, och de kommer fortsätta att bli värre i många år till."---

"Min förutsägelse är således denna: de långsamma kriserna ute i verkligheten kommer att fortsätta mala på under 2019. Det kan vi lita på. Men vad som kommer hända med politiken, vad vi pratar om, vad vi tänker på och vad som är viktigt? Mina damer och herrar – spänn fast era säkerhetsbälten, ty denna berg-och-dalbana visar inga som helst tecken på att sänka farten!"

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/kartan-i-vara-huvuden-har-ritats-om-25585

Anmäl
2019-01-09 09:23 #22 av: Hayabusa

#20  "...men stämningarna och samhällsskeendena kanske kan jämföras?" Jag vet inte, ärligt talat. Hoppas att det inte går samma väg. 

#21 Malcoms förutsägelser är nog inte helt tokiga. Sverige var under många år ett skepp som gungade fram i en stadig takt på lugnt vatten. Nu är det betydligt mer dyningar i havet. Dyningar som vissa försökte se bort ifrån men som allt oftare uppmärksammas - och det från flera olika håll. Att frågeställningar & problem dras fram i ljuset är mitt hopp om framtiden. 

Anmäl
2019-01-09 09:31 #23 av: 72mm

#19 " Det är en komplex historia med många infallsvinklar - tror att det är svårt att dra paralleller."

Mer än kanske just det då? Jag är nämligen övertygad om att det om 20 år, när någon ska svara på frågan -Vad fan hände med Sverige? kommer börja exakt på det viset; Jo, det är ju komplext, men...

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Anmäl
2019-01-09 10:04 #24 av: Hayabusa

#23 Ja, vem vet? Dessvärre minns jag inte var jag såg dokumentären. SVT? Hur som haver så var det intressant att höra att de länder som klarade delningen (av Jugoslavien) bäst var de som var mest homogena (kultur, etnicitet osv). Vilket i sig inte är förvånande, men pekar på multikulturens dilemma. 

Anmäl
2019-01-09 12:19 #25 av: VSK

Absolut är det så.

Finns undantag som detta där fler kockar faktiskt blir bättre. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.