Annons:
Etikettersamhälletcorona
Läst 6127 ggr
[Göstage]
2018-11-29 06:47

Sverige i morgon

Alla har vi väl vår egen bild av hur framtidens Sverige kommer att bli. Vissa är tillräckligt unga för att kunna följa med in i begynnelsen för det nya Sverige som växer fram, andra av oss blickar kanske tillbaka på det vi står i begrepp att lämna, i dubbel bemärkelse. 

Anders Leion, kolumnist på Det Goda Samhället, tittar in i något som inte är så långt borta att man behöver "spåkula" för att se. Via situationen i Frankrike kommer han över till utvecklingen här hemma, och det är ingen ljus framtid han ser. Här är några utdrag ur hans analys, men läs hela - länk nedan!

"I Sverige liksom i andra västeuropeiska länder, där allmänhetens majoritet inte kan se några större problem för samhällenas funktionssätt, kommer förändringen, när den väl kommer, med samma häftighet och vara lika oförutsedd som broraset i Neapel. Förändringen, i form olika slags oönskade politiska och andra misslyckanden kommer, antingen vi vill eller inte."---

"I Sverige har ännu inte någon bro rasat. Inte ens tafattheten att bekämpa skogsbränderna har lett till någon reaktion. Men redan nu vet vi att mycket stora förändringar kommer att ske. Tillväxten avtar. Kostnaderna för invandringen kommer att övervältras på kommunerna och bli synliga för medborgarna i form av både försämringar av befintlig service och höjda skatter.

De redan nu undermåliga tjänsterna inom sjukvården, inom polisen och inom utbildningsväsendet kommer att bli allt sämre. Vägar, järnvägar, avloppssystem och annan infrastruktur är eftersatt. Politikerna i de gamla sju partierna är fastlåsta vid sitt ansvar för denna utveckling. De kommer naturligtvis försöka ducka, men de kommer inte undan.

Situationen inom politiken liknar den på fastighetsmarknaden – och denna påverkar samtidigt politiken. Det kommer inte bara en nedgång, utan med största sannolikhet en krasch liknande den på nittiotalet. Detta kommer att påverka hela ekonomin. Samtidigt som kraven på insatser från det offentliga ökar, främst som en följd av den accelererade invandringen, kommer det att bli allt omöjligare att tillgodose dessa krav.

Och politikerna har låst fast sig vid regler som gynnar de nyanlända. Svenska skattebetalare kommer alltså att med säkerhet se sin ekonomi försämras, i större utsträckning bli arbetslösa, få se sina barn ha allt svårare att komma in på bostadsmarknaden, få se vården bli allt otillgängligare och i allt mindre utsträckning bli skyddade av polisen. Detta tvångsvisa ”erbjudande” kommer att få betalas med högre skatter. Bron kommer att kollapsa. Då kommer alla att bli seende."

https://detgodasamhallet.com/2018/11/29/broraset/

  • Redigerat 2020-11-18 16:40 av [Jimmy.L]
Annons:
[Göstage]
2018-12-03 20:57
#1

Malcom Kyeyune, gästkrönikör i GP, misströstar också om politikernas ansvarsvilja och landets framtid:

"Kom ihåg att Sverige, efter att gränserna alltså ”stängdes”, i skrivande stund räknar med ca 100.000 nya invandrare per år. Över drygt ett decennium kommer befolkningen att växa med tio procent. Redan nu finns det inga pengar, inga lärare, inga bostäder, inga poliser, inga vårdplatser, inga dagis för att hantera denna ökning. Kanske är jag blind, men jag har än så länge inte sett en enda politiker som lagt fram någon plan för hur ett land som har allvarliga problem med att smälta en befolkning på tio miljoner ska klara av en befolkning på elva miljoner. Jag börjar faktiskt tro att en sådan plan helt enkelt inte finns."---

"Hur länge kommer vi att behöva vänta, innan en politik som alla vet inte fungerar till slut byts ut? Av regeringsbildningen att döma får vi nog vänta ett tag. Snarare kommer nästa regering – när vi nu väl får en – antagligen att försöka göra samma sak som nu: skjuta på problemen till någon annan får ta hand om dem, fram till den dagen krisen inte längre går att ignorera."---

http://www.gp.se/ledare/kyeyune-mot-den-oundvikliga-kraschen-1.11359468

[VSK]
2018-12-03 22:06
#2

Folk kommer vakna endast när de själva blir drabbade men då är det redan för sent. Man är halvt i chock över vart alla korkade naiva människor kommer ifrån. 

Räcker inte med 100 000 pers om året om man räknar med alla som kommer. 

Kommun efter kommun får redan nu skära ned på vård och omsorg. Kommer inte bli nån trevlig framtid detta men då jag är för demokrati så får jag acceptera att 82.5% av väljarna ville det här. 

Det här kommer tyvärr bli vardagsmat.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/akut-hemloshet-okar-stort-varje-dag-blir-ett-barn-hemlost/

[Jimmy.L]
2018-12-04 08:05
#3

Ja det saknas bostäder, poliser, sjukhus, integration. Men vad gör det, det viktigaste är att vi tar i mot människor men vart dom ska bo är inte så viktigt eller om det finns sjukvård till alla.

[Göstage]
2018-12-04 08:18
#4

"När man ser på hur barna växer opp och står i kan man undra om barna nånsin får det som vi, om det finns jobb, om det finns mat, om det är drägligt där dom bor." ---

Hasse Alfredssons undran anno 1971 har inte mist sin aktualitet.

LBB
2018-12-04 17:14
#5

Det kan ju bli ett mer amerikaniserat samhälle. En får klara sig själv, och de som gör det får det förmodligen lika bra eller bättre .  Socialbidrag, bostadsbidrag och andra bidrag kommer att minska, då fler ska dela på kakan. Tillgång till vård o omsorg bestäms av vad man tidigare betalat in som skatter o avgifter. A-kassan exempelvis får ett permanent och defensivt slut efter ett år. Sjukskrivningar reserveras för dem som  kan bli friska inom ett förutbestämt fönster, resten fasas ut till någon form av förtidspension.  Fast…det här beskrevs ju redan på 1970talet i en artikelserie i SVD det så kallade 2/3,  samhället där en tredjedel lever ett fantastiskt liv, en tredjedel ett någorlunda bra liv och den sista tredjedelen får ett helvete.

[Göstage]
2018-12-17 08:42
#6

Samhället och sjukvården rustar för en annorlunda morgondag, som verkar närmare än vi törs tänka på…

"Jag blir väldigt orolig för framtiden. Det är väldigt bråttom nu", förklarar en ledande kommunalpolitiker i Malmö. 

"Våldet har förändrats", säger en chef för akutmottagningen på ett skånskt sjukhus. "Nu blir det grövre. Och gränsen från att "jag är arg" till "jag skjuter dig" har försvunnit", fortsätter han.

Annons:
[Hayabusa]
2018-12-17 08:50
#7

#6 Framtiden är redan här, det är en situation som inte går att ändra på inom en rimlig tid. Det är bara att tugga i sig verkligheten.

[Jimmy.L]
2018-12-17 09:12
#8

#7 Det är skrämmande.

[Göstage]
2018-12-17 09:19
#9

"Halvvägs in i december och vi kan lägga grova brott – sprängningar och skottlossningar – på hög varje dag. För några år sedan hade ett enda av dessa fall skapat svarta rubriker i flera dagar. Idag hinns rapporteringen knappt med", skriver Paulina Neuding på Dagens Samhälle  och exemplifierar med ett axplock av händelser från de två gångna veckorna. Hon avslutar:
"Sverige befinner sig i kris. Och detta borde vara en situation som möts med stabsläge i alla berörda myndigheter och samhällsfunktioner, inklusive på högsta politiska nivå". 

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/en-kriminalitet-som-saknar-sparrar-25361

Ja, stabsläge i dag - undantagstillstånd i morgon?

[Hayabusa]
2018-12-17 11:03
#10

Paulina Neuding sammanfattar december 2018 (så här långt):

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/en-kriminalitet-som-saknar-sparrar-25361

[VSK]
2018-12-17 14:15
#11

#9

Minns när man växte upp och när Sverige var ett tryggt land. Blev det notis i tidningen om ett mord stannade nästan landet upp.

Emo
2018-12-17 15:20
#12

När bankkamrer Ohmer i Gantofta mördades 1953 var jag 12 år och vi, jämnåriga med mig, diskuterade detta i många dagar. Ett mord! Så hemskt. Hur kunde det ske?

http://stadshistoria.se/gantofta/mordet-pa-bankkamrer-ohmer/S1ILdWK2x

Ett mord på den tiden har inte glömts bort.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2018-12-17 15:27
#13

För en del år sedan gick det en TV-serie som hette "Skånska mord",  om mord begångna i hela landskapet under närmare ett sekels lopp. Idag skulle det gå att få ihop material till ett sådant program på några veckor bara i Rosengård. 

Men nu blev det visst lite OT mot trådämnet tror jag, så - tillbaka till framtiden!

Annons:
[Göstage]
2019-01-02 07:41
#14

Alice Teodorescu i GP citerar ur en krönika av Katarina Barrling i SvD. (Barrlings krönika är tyvärr betalbelagd).

"Den alltid lika läsvärda statsvetaren Katarina Barrling skrev nyligen en krönika om hur det sociala sammanhanget påverkar de ståndpunkter vi intar vid en given tidpunkt. ”Att t.ex. förorda strängare straff i ett samhälle där antalet skottlossningar är obefintligt, speglar inte nödvändigtvis samma underliggande ideologiska värderingar som att förorda strängare straff i ett samhälle där de är omfattande. Placera en liberal i en anarki, och även han kommer att propsa på en mer repressiv stat. Om alla de som oroas av ökande våld eller anser att statsgränser fyller en grundläggande ordningsfunktion, skall sorteras som konservativa så kommer konservatismen att öka i takt med brottsligheten.” (SvD 25/12-2018.)

Barrling avslutar texten med frågan om hur dagens allt våldsammare situation kommer att påverka morgondagens generationer och deras värderingar. Det är en fråga som går att applicera på flera aspekter av utvecklingen i Sverige."---*

http://www.gp.se/ledare/när-brottsärendena-läggs-på-hög-1.12032917

*Min fetmarkering.

[Hayabusa]
2019-01-02 09:00
#15

#14 Sant. Det som är "bra" är att media från så många olika håll nu verkligen lägger problembilden på bordet.

[Göstage]
2019-01-02 09:06
#16

#15 Ja, det har skett en viss tillnyktring på många ledarsidor, men tyvärr kvarstår och kanske förvärras politiseringen på nyhetsplats. Det manipuleras och planteras rätt friskt på sina håll…

En av flera länkar i ämnet.

[Göstage]
2019-01-08 20:36
#17

#9 Debattören Bianca Muratagic på Katerina Magasin ser paralleller mellan dagens Sverige och situationen på Balkan innan krigsutbrotten, med sprängningar, störningar i infrastrukturen, etniska stridigheter, kvinnoöverfall o.s.v. i strategiskt och moralnedsättande syfte. Den politiska situationen är kanske inte överförbar, men i övrigt går kanske inte hennes tankegångar att avfärda utan vidare?

http://katerinamagasin.se/bianca-muratagic-attackerna-mot-strategiska-mal-paminner-om-hur-kriget-i-bosnien-startade/

[VSK]
2019-01-09 08:06
#18

#17

Det har ju tagits upp några ggr detta med jämförelser med Balkan och Libanon och de varningar som utfärdats av krigsflyktingar som just flytt från dessa länder här på denna sajt några ggr.

Frågan är ju när svensken skall vakna och förstå allvaret i det här. Måste bli ett hemskt uppvaknade för de som tycker att fylla på luft på däcken är bland det mest knepiga som finns.

[Hayabusa]
2019-01-09 08:13
#19

#17 Såg en dokumentär om Balkans historia för nå´t år sedan. Det är en komplex historia med många infallsvinklar - tror att det är svårt att dra paralleller. Dock är det viktigt att se på våra samhällsproblem (i Sverige) med öppna ögon och inte tror att den goda viljan nog löser allt.

[Göstage]
2019-01-09 08:50
#20

#18 Jovisst har det tagits upp förut (som mycket annat som vi avhandlar här),   men ju fler med de erfarenheterna som i det här fallet vittnar om likheter desto tydligare och mer relevant kanske jämförelserna blir? 

#19 Som sagt i #17, man kan nog inte dra ut de politiska parallellerna så långt, men stämningarna och samhällsskeendena kanske kan jämföras?

Annons:
[Göstage]
2019-01-09 08:51
#21

Malcom Kuyeune blickar så här vid årsskiftet tillbaka på det gångna året, och han konstaterar att "kartan ritats om i många huvuden", bland annat i media. På grundval av fjolårets utveckling vänder han sedan blicken framåt och kommer fram till följande slutsats:

"Vad kan vi säga om vi utgår ifrån det som hänt och väljer att blicka framåt? Istället för meningslös optimism (eller lika meningslös pessimism!), tror jag en mer nykter spaning är denna: problemen i Sverige är inte på väg bort. Tvärtom så blir de flesta av dem värre, och de kommer fortsätta att bli värre i många år till."---

"Min förutsägelse är således denna: de långsamma kriserna ute i verkligheten kommer att fortsätta mala på under 2019. Det kan vi lita på. Men vad som kommer hända med politiken, vad vi pratar om, vad vi tänker på och vad som är viktigt? Mina damer och herrar – spänn fast era säkerhetsbälten, ty denna berg-och-dalbana visar inga som helst tecken på att sänka farten!"

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/kartan-i-vara-huvuden-har-ritats-om-25585

[Hayabusa]
2019-01-09 09:23
#22

#20  "…men stämningarna och samhällsskeendena kanske kan jämföras?" Jag vet inte, ärligt talat. Hoppas att det inte går samma väg. 

#21 Malcoms förutsägelser är nog inte helt tokiga. Sverige var under många år ett skepp som gungade fram i en stadig takt på lugnt vatten. Nu är det betydligt mer dyningar i havet. Dyningar som vissa försökte se bort ifrån men som allt oftare uppmärksammas - och det från flera olika håll. Att frågeställningar & problem dras fram i ljuset är mitt hopp om framtiden.

72mm
2019-01-09 09:31
#23

#19 " Det är en komplex historia med många infallsvinklar - tror att det är svårt att dra paralleller."

Mer än kanske just det då? Jag är nämligen övertygad om att det om 20 år, när någon ska svara på frågan -Vad fan hände med Sverige? kommer börja exakt på det viset; Jo, det är ju komplext, men…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2019-01-09 10:04
#24

#23 Ja, vem vet? Dessvärre minns jag inte var jag såg dokumentären. SVT? Hur som haver så var det intressant att höra att de länder som klarade delningen (av Jugoslavien) bäst var de som var mest homogena (kultur, etnicitet osv). Vilket i sig inte är förvånande, men pekar på multikulturens dilemma.

[VSK]
2019-01-09 12:19
#25

#20

Absolut är det så.

Finns undantag som detta där fler kockar faktiskt blir bättre.

[Göstage]
2019-01-12 09:53
#26

På andra sidan sundet talas det klarspråk, och i en kolumn i Jyllands-Posten pläderar Mikael Jalving för "den Europeiska våren" och "Fort Europa" med motstånd mot den tysk-franska pakten och där det svenska tillståndet utgör ett varnande exempel. 

"Östeuropa kommer att fortsatt präglas av en bärkraftig kristen kultur, men med problem som rättsstater och kring mänskliga rättigheter. Västeuropa kommer däremot att utvecklas mot en försvagad kristen och mer islamsk kultur, plågad av social oro, segregation, risk för väpnade konflikter och välfärdsstatens kontinuerliga upplösning á la Sverige. Det kommer inte att bli något teparty, det vet vi redan - och sannolikt kommer kontinenten av allt att döma att spricka i två halvor."--- 

"Inget varar för evigt, så heller ej Danmark. Men vi skall i alla fall anstränga oss för att ge landet, bygden, språket, kulturen de andliga såväl som de fysiska och materiella värdena i arv till våra efterkommande.

Här tar jag hjälp av en klok jyllännings analys. Jag tänker på lektor emeritus Hans Hauges bild av vår historia i tre metaforiska rubriker: först var Danmark en kyrka, så blev Danmark en stat - och nu är Danmark ett hotell. Ett hotell där alltfler gäster checkar in långtifrån välvilligt inställda till hotellet eller dess personal, och lämnar gärna notan till andra. Med Hauges ord: "Hotellet är universellt, maten är internationell. Man kan få vad man önskar".

Hauge beskriver situationen på sitt vanliga ironisk-allvarliga sätt, men jag värjer mig mot att Danmark skall vara ett hotell eller en flygplats eller en bangård. Det är därför vi har användning för Fort Europa. Som kan vara ett sätt att bevara Danmark och andra Europeiska nationer som stater och hem och därtill motverka den delning av kontinenten som folkvandringen redan satt igång."---  

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mikaeljalving/ECE11119715/fort-europa-er-vejen-frem/

[Göstage]
2019-01-19 22:11
#27

Anna Dahlberg granskar mittenöverenskommelsen i sin senaste krönika, men blickar även framåt med den som underlag. Allt vad som görs nu och allt som inte görs nu kommer att få återverkningar långt tid framåt, det är nu vi lägger grundstenar i det samhällsbygge som kommande generationer skall leva i. Jag tror faktiskt inte att jag avundas dem… 

"Sverige har västvärldens mest generösa system för arbetskraftsinvandring, och med ett arbetstillstånd i handen kan tredjelandsmedborgare flyga hit reguljärt och ta med sig familjen på samma plan. Allt talar därför för att den historiskt höga invandringen kommer att bestå under åren framöver. Migrationsverket räknar exempelvis med 99 000 asylsökande under åren 2019-21 i sin senaste prognos."---

"Till år 2028 kommer Sveriges befolkning att ha vuxit med ytterligare en miljon, enligt SCB. Det är en mycket snabb demografisk förändring, som ger upphov till en rad frågor: Var ska alla dessa människor bo i bostadsbristens Sverige? Hur ska vi få fram lärare, sjuksköterskor, socialsekreterare och poliser för att matcha befolkningsökningen? 

Hur påverkar den stora migrationen från strängt konservativa delar av världen synen på jämställdhet och individens rätt att själv välja sin religion, sexualitet och politiska övertygelse? Redan i dag lever nästan var sjätte niondeklassare i våra storstäder under hedersförtryck. Med tanke på att cirka 30 procent av alla barn som föds i Sverige har en mor som är född i ett annat land kommer frågan om värderingar - och hur snabbt de kan förändras - att bli central. 

Många av dem som kommer till Sverige kommer naturligtvis att klara sig alldeles utmärkt, och kommer att bidra med sin talang och kompetens. Men ingen kan längre blunda för att helheten inte fungerar. En lång rad av de problem som dominerar samhällsdebatten hänger ihop med detta integrationsmisslyckande: gängkriminaliteten, social oro och utslagning i skolan, utanförskapsområden där grundläggande rättigheter inte respekteras, bostadsbristen, våldsbejakande islamism, arbetslösheten, den växande ojämlikheten och så vidare."---

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lofvenpakten-blundar-for-de-verkliga-problemen/

Annons:
[Göstage]
2019-01-20 09:38
#28

Chris Forsne, tidigare utrikesmedarbetare på Aftonbladet, Göteborgs-Posten och Sveriges Television och stor frankofil, delar med sig av sin kunskap på Ledarsidorna.se. Här delar hon j med sig av ett framtidsscenario, byggt på redan kända underlag:

"Även om Sverige helt stänger sina gränser för invandring från muslimska länder kommer vi år 2050 ha en av de högsta procenten av muslimsk befolkning i Europa. Vid en begränsad invandring kommer Sveriges befolkning utgöras av 20,5 procent muslimer och skulle regeringar framöver, som nu utlovas av Stefan Löfvén, tillåta en högre invandring kommer Sveriges befolkning 2050  utgöras av 30 procent muslimer. I bägge fallen ligger Sverige långt över de gamla kolonialmakterna  Storbritannien och Frankrike, liksom Tyskland och kommer ha Europas störst muslimska befolkning.

Hur ska denna befolkning, med en kultur som inte motsvarar den som varit förhärskande i vårt samhälle, förhålla sig till den samhällsmodell vi kallat den svenska? Vad gör vi med ett samhälle som splittrats, där minoriteters rättigheter blivit viktigare för de styrande än befolkningens sammanhållning? Hur ska vi förhålla oss till ett samhälle där politisk islam får ett allt större inflytande och ungdomar inte radikaliseras av socioekonomiska förhållanden – men av ett kulturellt avståndstagande till ett kristet eller sekulärt samhälle? Där de trots att de är födda i Sverige kallar sig syrier, somalier eller afghaner?

Den problemställningen och en lång rad andra tas upp i den franska dagstidningen Le Figaros satsning på ett 180 sidor långt specialmagasin med titeln ” Islamismen en utmaning för vår civilisation”( L´Islamisme un défi pour notre civilisation). Magasinet, som kom ut nu i januari 2019, behandlar främst den franska problematiken men den är genomgående lätt att översätta till svenska förhållanden."---

https://ledarsidorna.se/2019/01/den-som-sar-vind-skordar-storm-hosea-87/

[Göstage]
2019-02-09 08:01
#29

#28 Chris Forsne  återkommer nu i en annan artikel till utvecklingen och tecknar en dystopisk bild av den europeiska inklusive den svenska framtiden. Hon ser en slocknande kultur. Och den primära orsaken är något som det anses fullt legitimt att tala öppet om i andra europeiska länder, men som förpassats till debattens bakgård i vårt land.

"Det är ändå inte den för vissa medlemsstater så förödande monetära unionen, inte eliternas förakt för sina väljare – utan en helt okontrollerad migration som håller på att få Europa på fall enligt en utbredd samstämmighet bland de historiker, filosofer, statsvetare, skönlitterära författare och journalister som publicerat verk om Europa under senare år. Den kanske ledande av dem Ivan Krastev, av bulgariskt ursprung, går så långt att han kallar migrationen för Europas 9/11. Vi står, enligt dessa författare, inför europeisk ödesfråga där valet syns vara det mellan Scylla och Charybdis.

Inför detta är det inte råttorna som lämnar skeppet. Det är besättningen som upptäcker att det inte finns någon kapten, inte ens en styrman. Om man börjar närsynt och betraktar svensk inrikespolitik kan man ta till andra liknelser och fås att tro att det varken finns någon narr på hovet eller slav på kungens vagn."---

"I den skuldbörda européerna har skapat genom att minnas sin imperialism, slavhandel, kolonisering, sina krig och övergrepp. Samtidigt finns det hos dagens europeiska elit ett helt ologisk syn på vad Europa och européer är. Samma människor som bär på skuldkomplexet ser fortfarande Europa som en modell för resten av världen. Alla ska förvandlas till goda européer och i extremfallet till goda svenskar."---

"Alltmedan de europeiska väljarna i allt högre grad fruktar att det Europa som de identifierar sig med obönhörligen kommer att försvinna råder de en skriande brist på politiker som kan återge dem tron på att de kan handskas med det förtroende de sökt. Och ofta alltför lättvindigt slarvar bort."

https://ledarsidorna.se/2019/02/europa-vid-ett-vagskal-utan-en-klar-ide-om-sig-sjalv/

Carmarino
2019-02-09 19:29
#30

Krönika av Anna Dahlberg, Expressen

Asylsystemet är inte till för georgier, uzbeker och andra grupper som tar sig till Sverige av andra skäl än att söka skydd. Den rödgröna regeringen måste ta tag i missbruket.

-----

Det är lätt att rikta ilskan mot länder som låter sina medborgare missbruka det svenska asylsystemet. Men Georgien, exempelvis, samarbetar utan anmärkning med svenska myndigheter. Felet ligger hos oss.

Sverige har nämligen inte velat upprätta en lista på säkra ursprungsländer (artikel 36 och 37 i EU:s asylprocedurdirektiv). Den rödgröna regeringen har struntat i att genomföra dessa bestämmelser i EU-rätten. Att ens tala om ”säkra länder” strider gissningsvis mot Miljöpartiets DNA.

Det är en vägran som får konsekvenser. Sverige kan som regel inte avvisa personer med omedelbar verkan trots att det är uppenbart att den asylsökande kommer att få avslag. Det slog EU-domstolen fast i en dom mot Migrationsverket i juli förra året. Om Sverige vill ha denna möjlighet måste regeringen ta fram en lista med ”säkra länder”, enligt domen.

Allt detta vet förstås de georgier som tar sig till Sverige för att söka asyl. Visserligen har Migrationsverket ett snabbspår för att hantera den sortens ärenden, men genomsnittstiden där låg förra året på 95 dagar. Det lönar sig helt enkelt att missbruka det svenska asylsystemet.

-----

Ett annat tillvägagångssätt som blir vanligare är visumavhopp. Drygt 20 procent av alla asylsökande i Sverige har rest in med hjälp av en giltig Schengenvisering. I interna dokument som jag har läst pekas särskilt gamla östländer som Uzbekistan, Kazakstan och Kirgizistan ut. 

En majoritet av de asylsökande från dessa länder har kommit in legalt i EU. Uzbekerna har exempelvis ofta fått ett turistvisum utfärdat av Lettland eller Polen. Men i stället för att gå på stadsvandringar i Riga dyker många upp i Sverige och ansöker om asyl eller går under jorden.

-----

Om Lettland plötsligt skulle tvingas ta över hundratals ärenden med uzbekiska asylsökande skulle landet sannolikt sluta dela ut turistvisum till höger och vänster. Över en natt skulle strömmen av asylsökande från Uzbekistan minska drastiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-03-05 07:29
#31

Miljöpartisternas uppmärksammade  krav* på att svenskarna skall integrera sig löses på "naturlig väg", genom att svenskarna flyttar på sig och lämnar fritt för andra kulturer att breda ut sig. Adam Cwejman har en spaning i GP på inte bara ett Sverige i morgon, utan ett samhälle under social omstöpning redan idag. Han tar Göteborg som utgångspunkt på den resan: 

"Göteborg förändras fundamentalt. Infödd medelklass flyttar ut. Befolkningsökningen i staden består i stor utsträckning av nyanlända."--- 

"Det som förklarar befolkningsökningen är antalet utrikesfödda. Med start år 2012 tar den ökningen ett ordentligt kliv upp från 2000 per år till föregående års tillskott på 7500 personer. Totalt ökar alltså befolkningen samtidigt som befolkningssammansättningens förändring de senaste åren accelererat.
Befolkningsutvecklingen i Göteborg avspeglar egentligen en utveckling i hela Sverige. Ökningen av antalet invånare består främst av utrikesfödda. Denna utveckling sker parallellt med att infödda i Göteborg flyttar till kranskommunerna."---

"Göteborg har en befolkningsobalans. Ett lands förmåga att absorbera och integrera människor står i direkt proportion till hur många kontaktytor nyanlända får med infödda. Inga integrationsåtgärder i världen kan ersätta dagligt språkligt och kulturellt utbyte. Bildas etniska enklaver så flyttar först och främst de infödda. Därefter de med utrikesbakgrund som har hunnit etablera sig i Sverige. Dessa flyttmönster är inte, som ett par miljöpartister i en debattartikel i Expressen (3/3) hävdade, motiverade av rasism och ”svenskars nationalchauvinism” utan av ren nyttomaximering. 

Även personer med utrikesbakgrund resonerar på samma sätt som infödda gällande bostadsort och barns uppväxtmiljö. Tyvärr leder det till att både Göteborg och Västra Götaland blir alltmer segregerat och uppdelat efter klassbakgrund och ursprung."--- 

https://www.gp.se/ledare/så-förändras-göteborgs-befolkning-1.13821635

* Grön Ungdoms krav på att det är svenskarna som måste integrera sig diskuteras även i MP-tråden.

[Hayabusa]
2019-03-05 08:29
#32

#31 Sant. Göteborg går mot samma väg som Malmö.

[VSK]
2019-03-05 08:59
#33

#32

Och sen efter Götet kommer Örebro? Och sen Uppsala? och sen…….

[Göstage]
2019-03-05 09:15
#34

Ja, storstäderna är inte unika - "befolkningsutvecklingen i Göteborg avspeglar egentligen en utveckling i hela Sverige", som Cwejman skriver.

Annons:
[VSK]
2019-03-05 09:19
#35

Och när detta spridit sig till varenda köping så vaknar folket men då är det redan försent och där står de med skägget i brevlådan och undrade vad faen det var som hände.

Förhoppningsvis så har alla andra svaret sen när dess barn och barnbarn undrar varför inget gjort nåt.

[Göstage]
2019-03-11 08:11
#36

Peter Santesson, fil dr i statsvetenskap och opinionschef på Demoskop, funderar på Dagens Samhälle över det som vi medelålders och äldre ser som utslag av ytterligheter i fråga om våld, hat och extremism är morgondagens trivialiteter när de som formats i den miljön växt upp?

"Det är något som står i ett mejl som dimper ner från skolans rektor, inbäddat bland meddelanden om skolkataloger och friluftsdagar. Nu ska eleverna eskorteras av vuxna och gå i grupp för att flocken ska skrämma bort rovdjuren."---

"Några säkra zoner tycks inte finnas för ungdomarna. Rånen sker när och var som helst. Mitti Stockholm rapporterar om en våg av ungdomsrån som utförs mitt på dagen inför mängder med vittnen utan att någon ingriper. Men det sker inte bara ute på gatan. En lördag när vi åkte till videobutiken för att köpa veckans godis (köper man något annat där numera?) stod en handfull poliser och förhörde vittnen i butiken. Nej, det var inte butiken som blivit rånad utan en kund. Ungdomsgänget hade följt efter sitt tonåriga offer och genomfört rånet inne i butiken, mitt bland andra kunder och personal – uppenbarligen förvissade om att det antagligen inte skulle vara någon som blandade sig i.

Uppväxtåren formar oss. Det kommer, som det heter, att bli intressant att se vilka politiska uppfattningar som etableras hos en ungdomsgeneration som funnit sig vara oskyddat villebråd utanför hemmets väggar. Det som för mig är ett nytt och chockerande landskap som rusar förbi utanför fönstret är bara deras normaltillstånd. Deras reaktioner kommer att för dem bli normen för det nya helt normala."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/vad-blir-det-av-generation-villebrad-i-framtiden-26548

[Göstage]
2019-03-31 07:27
#37

Thomas Gür, gästkolumnist på GK:s ledarsida, skådar en bit framåt.

"Om några år har vi förmodligen till och med skrotat de förvirrande begreppen ”integration” och ”integrationspolitik”. Kanske kommer den politiska retoriken istället att bli ”rätten till assimilation”, men sannolikt återtar vi 1960-talets klassiska begrepp som ”anpassning” och ”inpassning”.

Och det är just vad politiken visavi nyanlända och de utlandsföddas barn måste handla om. Anpassning för att lättare och bättre passa in för att vidmakthålla det Sverige som har varit så generöst mot så många av oss som fötts utomlands och välkomnats här."

https://www.gp.se/ledare/om-rätten-till-assimilation-1.14196753

Måtte han få rätt!

[Jimmy.L]
2019-03-31 07:40
#38

#37 Då måste (S) och (V) inse det men det lär väl knappast hända. Fler idiotiska överenskommelsen lär vi få se tyvärr.

[Göstage]
2019-03-31 07:46
#39

#38 Kan vara så att Gürs nytänk hägrar bortom valet 2022 (om inte ett nyval kommer som en befriare dessförinnan)…😉

[Jimmy.L]
2019-03-31 08:06
#40

#39 Man kan alltid hoppas.

[VSK]
2019-03-31 11:20
#41

#39

Vill du så kan jag fråga han ☝️

Annons:
[Göstage]
2019-03-31 11:29
#42

#41 Nja, det kanske inte behöver preciseras mer än "några år". Facit kommer då…😉

[VSK]
2019-03-31 11:30
#43

🙂

[Göstage]
2019-04-21 10:24
#44

"I framtidens Sverige låser jag min ytterdörr", skriver Mira Aksoy.

 "Den äldre generationen svenskar vittnar ofta om ett Sverige fritt från oro. Kvinnor och män kunde röra sig fritt utomhus dag som natt. Var man ung och lite vild vågade man till och med spendera sommarlovet vid den dammiga vägkanten och lifta med främlingar. Ytterdörren låste man sällan eftersom den för Sverige unika tryggheten och pålitligheten inte var begränsad till ytan mellan hemmets väggar."---

"Låg brottslighet är den viktigaste nyckeln till trygghet. I dagens Sverige skrivs inga rubriker med anledning av brutala gruppvåldtäkter. Inte ens mord skapar rubriker eftersom sådana sker var och varannan dag. I Norrköping har ett mord begåtts mitt i stadskärnan men detta till trots är väldigt få invånare i staden varse om mordet. Information finns knappt att hitta.

Beviset på detta problem stannar inte i nyhetsrapporteringen utan speglas även i polisens arbete. Polisen har inte kapacitet att utreda våldtäkter ordentligt på grund av det stora antalet mord. Sverige har blivit ett värdland för brutala personrån och granatattacker. Hämndporr. Skjutningar. Gängkriminalitet. Familjen i Trollhättan som inte litar på polisen utan i stället tog lagen i egna händer när deras 12-åriga dotter blivit våldtagen. Våldsamma bråk mellan olika etniska grupperingar. Parallella samhällen. Terrordåd. Grafen över andelen som utsatts för sexualbrott går spikrakt uppåt i Brå:s statistik. Var ska jag sluta; Finns det ens ett slut? Nyckeln till trygghet är beslagtagen och endast de som styr landet har makten att använda den. Var är nyckeln till min ytterdörr?"---

"Min generation kliver nu in i vuxenlivet med händerna fulla av spillror från en humanitär stormakt som bitit sig själv i svansen. Min generation står med ytterdörren vidöppen. I framtidens Sverige låser jag min ytterdörr."

https://samnytt.se/i-framtidens-sverige-laser-jag-min-ytterdorr/

[Göstage]
2019-05-25 08:36
#45

#1 Malcom Kyeyune återkommer med viss framtidsoro i en ny gästkrönika i GP.

"När vi försöker föreställa oss hur framtiden kommer att se ut är det enkelt anta att saker och ting bara kommer fortsätta se ut som de gör nu, bara lite värre eller bättre. Jag tror dock det är ett riktigt stort misstag att tänka på det viset idag när det kommer till Sveriges framtid; historien är som bekant full av exempel på händelseförlopp som inte följer någon långsam, stabil mall, utan där utvecklingen tvärvänder eller exploderar snabbare än folk riktigt har koll på."---

"Vi är just nu i ett läge där våra styrande försöker att undvika att tänka för mycket på framtiden, och istället bara hoppas att problemen ska lösa sig av sig själva, tids nog. Det är därför det är så farligt att förvänta sig att saker och ting om tio år kommer se ut som idag, fast bara sämre eller bättre. Vi vandrar just nu som nation ut i ett socialt och ekonomiskt minfält med ögonbindel på. Bli inte förvånad om saker och ting förr eller senare börjar att explodera på riktigt."

https://www.gp.se/ledare/landet-som-inte-var-förberett-1.15265276

[Göstage]
2019-05-31 15:12
#46

Lars Hedegaard, dansk dissident som lever under ständigt hot, är uppgiven om Sverige i en intervju publicerad i Katerina Magasin. Han tror att staten kommer att bryta samman.

"Jag betraktar Sverige som förlorat på det vis att jag tror att staten kommer bryta ihop. Polisen och rättsväsendet har ju redan brutit samman. Våldsmonopolet, det som först och främst karakteriserar en suverän stat, det har brutit samman. Utanförskapsområdena blir större och större."---

http://katerinamagasin.se/intervju-med-lars-hedegaard-dansk-dissident-sverige-ar-forlorat/

[Göstage]
2019-06-14 20:43
#47

Är "festen slut" nu? Ja, Rebecca Weidmo Uvell upplever det åtminstone så.

https://uvell.se/2019/06/14/festen-ar-slut/

[Göstage]
2019-06-25 14:09
#48

Katerina Janouch återkommer till en blogg från 2017 som hon fortfarande ser som relevant. 

"Vill det sig illa kan landet inom ett par decennier ha lokala sharialagar, återkommande terrordåd, partiella väpnade konflikter och kristna som tvingas fly landet. Frågan är om asylaktivisterna i Miljöpartiet, Centerpartiet och Vänsterpartiet är medvetna om att de spelar rysk roulette med världens mest sekulära och jämställda land?",  frågar hon. 

Är detta Sverige 2050?

Annons:
[Göstage]
2019-06-29 13:30
#49

SD-väljare- dystopiker eller klarseende? Den som (över)lever får se…

"De som ser mest positivt på Sveriges framtid är de som sympatiserar med Socialdemokraterna och Centerpartiet (båda 66 procent) och Liberalerna (64 procent). Därefter följer Miljöpartiet (52 procent), Moderaterna (46 procent), Kristdemokraterna (45 procent) och Vänsterpartiet (40 procent)".---

Medan

 "Endast 15 procent av väljare som sympatiserar med Sverigedemokraterna ser positivt på Sveriges framtid, visar en ny undersökning från Sifo som presenteras i TV4 Nyheterna."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3aqKG/sd-valjare-ser-morkast-pa-sveriges-framtid

[Göstage]
2019-08-02 06:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Något som svenskar av i morgon kommer att få leva länge med är de hus och byggnader som uppförs idag. Nu klagas det från arkitekthåll om att deras kreativitet och nytänkande ifrågasätts av många som anser att många nya byggnader är rent ut sagt fula i deras ögon. 

Eliterna tycks vara otroligt känsliga för att bli ifrågasatta, något som tycks gå igen även inom arkitekturbranschen, konstaterar Adam Cwejman.

"I stället för att försöka förstå motrörelsen så beskriver Sandell fenomenet med att det ”handlar om "rädsla för det nya”. Detta är, menar Sandell, samma mekanismer som ”framkallar främlingsfientlighet”. Denna ”okunniga opinion” och ”flockbeteende” gör Sandell orolig. Den tycks nämligen inte förstå att ”samtida arkitektur kräver hopp och tro om framtiden”.

Vad Sandell uttrycker är inte bara betecknande för vissa svenska arkitekter. Det är ett uttryck för eliternas irritation över att folk tycker fel. Att ha en avvikande åsikt om, säg arkitektur, infrastruktur eller migration är inte, just det, en åsikt. Det är uttryck för ”rädsla” eller ”okunskap”.---

 "Det som kännetecknar många göteborgares kärlek till exempelvis landshövdingehusen är inte bara ett tycke för sten och trä som materialval utan även den gemytliga innergården, färgsättningen på fasaderna och gatans proportionella samspel med kvarteret."---

https://www.gp.se/ledare/föraktet-för-oliktänkande-är-ett-demokratiproblem-1.16775636

Apropå landshövdingehus så tog jag en sväng i Majorna igår och njöt av den sortens bebyggelse.

[Jimmy.L]
2019-08-02 07:10
#51

Vissa hus som byggs idag så undrar man hur arkitekten tänkte. Så ja jag förstår kritiken.

Carmarino
2019-08-02 13:48
#52

De flesta hus som byggs idag är fyrkantiga lådor som man hängt balkonger på. Nästan alla ser likadana ut, med bara små skillnader. Så "rädsla för det nya" är det säkerligen inte, utan snarare att vi har tröttnat på alla de fula betonglådorna som har växt upp överallt i flera år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-08-02 22:14
#53

#52 Maria Park, charmigt som man blir rent till sig. 😉

Carmarino
2019-08-03 12:37
#54

#53 😃

Ja, och så får man en massa "spökerier" på köpet också. Har gått en utbildning där, och vi blev visade runt i de lokaler som ännu inte hade renoverats. Bl.a. fanns det ett rum där väggarna var helt täckta av klotter som en (eller flera) av de intagna hade gjort. Det kändes rätt kusligt att gå in där.

(För er som inte vet så var det tidigare ett mentalsjukhus - Sankta Maria - på området där de nu har byggt en massa nya hus.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-08-03 12:56
#55

#54 Ja, det är rätt spooky på "Sankta"…har varit där på studiebesök för många år sedan.

Annons:
Carmarino
2019-08-03 13:49
#56

#55 Det är rätt länge sedan jag gick utbildningen där. Då hade de inte börjat bygga så mycket, utan de renoverade bara de gamla lokalerna. Förhoppningsvis är det inte lika spooky i de nybyggda kvarteren.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-09-02 08:12
#57

Anosh Ghasri ser spår av ett morgondagens Sverige redan idag.

"Strukturer bland utrikesfödda som motverkar integrationen i dag försvinner inte med svenskar som lämnar orten, de blir kvar bland de utrikesfödda som bor kvar. Ett nytt och annorlunda Sverige är inte ett eventuellt framtidsscenario längre, det är en verklighet i danande redan i dag. Och den verkligheten måste ses för vad den är."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/ett-nytt-sverige-ar-en-verklighet-i-danande-28990

[Göstage]
2019-09-03 08:53
#58

#28ff Chris Forsne verkar, liksom jag, vara nyfiken på var polischefen Erik Nord i Göteborg står egentligen. Ibland talar han befriande klarspråk, medan han i andra stunder verkar lika mycket politiker som polis och levererar synpunkter som nog klingar väl i de förras öron.

Inför Forsne kanske han lättar lite på sfinxmasken - dom själv, länk nedan! Bara några utdrag:

"Men så polischef han är tror han sig inte ha makten att ändra mycket. Erik Nord ser dystert på den svenska utvecklingen. -Det här kommer inte att hålla. Det går så långt som att polischefen antyder att brottsligheten bara är toppen av isberget."---

"En annan del av problemet är, menar han, svängningarna inom politiken. Ena dagen ska vi utvisa alla brottslingar. Nästa dag kommer beskedet att alla ska stanna. Det är hopplöst att navigera efter politikernas nycker. Hans egen lösning blir: -Jag måste helt enkelt kunna stå för vad jag gjort. Måste kunna berätta vad jag ser."---  

Forsne analyserar: "Det är våra politiker som skapat de problem vi nu upplever. Inte polisen. Politikerna  som också har bakbundit Erik Nord och hans kollegor med de begränsade handlingsmöjligheter de fått."---

https://ledarsidorna.se/2019/09/polischefen-i-goteborg-drar-anden-ur-flaskan-det-har-kommer-inte-halla/

[Göstage]
2019-09-04 09:24
#59

Alice Teodorescu tecknar en dyster men sannolikt realistisk framtidsbild i en gästkrönika i GP.  

"Risken är stor att just förlusten av trygghet kommer att definiera många människors liv, i generationer framöver. Otrygga vuxna uppfostrar otrygga barn."---

"Trygghetskrisen är ett faktum, de politiska fördömandena likaså. Men den tillit som har gått förlorad kommer att ta en halv evighet att återfå. Ty, den som känner sig lurad efterfrågar handling, inte avståndstaganden och fagra ord."---

 https://www.gp.se/ledare/frihet-skall-med-lag-byggas-1.17722274

[Göstage]
2019-09-10 09:00
#60

”Vad förenar ett folk?”,  frågar sig en av huvudpersonerna, Tyrion Lannister, i slutscenen till HBO:s megasuccé Game of thrones. Hur kan ett land med så många olika folkgrupper som seriens fiktiva nation Westeros förenas?

”Är det arméer? Guld? Eller flaggor? Nej, berättelser. Det finns inget mäktigare än en stark berättelse.” Sverige har på relativt kort tid förändrats från ett land med en av Europas mest homogena befolkningar till ett mångkulturellt samhälle. Den berättelse vi haft om Folkhemmet, Den tredje vägen eller det tysta bondefolket som industrialiserades och slog världen med häpnad passar allt sämre för den nation som Sverige har blivit."---

https://kvartal.se/artiklar/det-nya-sverige-behover-liberal-nationalism/

Nätsajten Kvartal dömer ut den gemensamma berättelsen om Sverige från ett framåtblickande perspektiv och har bjudit in  ett antal skrivare att formulera en ny berättelse om Sverige. Den börjar med det folk som lever här och nu och grundlägger den  berättelse om landet som framtida generationer skall ärva och vårda. Så, "Ring in det nya och ring ut det gamla"… 😕

[Hayabusa]
2019-09-10 09:28
#61

#60 Ja, du…en nöt att knäcka. En generös & expansiv invandring kommer att påverka det som en gång var majoritet & homogent. Det är bara att inse. Eller brakar allt samman, förr eller senare.

[Göstage]
2019-09-10 09:40
#62

Ja, så är på ålderns höst inbjuder det väl mest till tankar på en satir. Man skulle ju ändå slippa att stå  till svars för att eventuellt ha fel…😉

Annons:
[Göstage]
2019-09-14 10:15
#63

"Malmö och Sverige har 10 år på sig att lösa integrationsproblemen. Vid ett misslyckande kommer vanliga invånare att ge upp tron på samhället, beväpna sig och bo i grindsamhällen. Det säger Moderaterna inför ett stort konvent som arrangeras i Malmö på lördag, där partiledaren Ulf Kristersson ska delta."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/moderaternas-varning-da-bevapnar-sig-invanarna/

Personligen tror jag varken att man löser problemen på tio år eller att medborgarnas tålamod varar så länge. Det sjuder ju redan på många håll…

[Göstage]
2019-09-14 18:19
#64

"Den oro som många väljare känner fångas inte upp av de politiskt ansvariga", skriver Anna Dahlberg på Expressens ledarida. "Oro" är ordet för dagen, och det är väl inte så mycket att säga om det. Borta är standardanklagelsen om alarmism, nu verkar det legitimt även i "etablerade kretsar" att uttrycka uppriktigt bekymmer över situationen i landet. Anna Dahlberg i Expressen skriver:

#63 "Vad händer i ett samhälle där invånarna tvivlar på att samhällskontraktet kommer att hålla? Jo, man börjar fundera över hur man själv och ens närmaste kan lösa situationen på egen hand. Hur man kan distansera sig från olika samhällsproblem och säkra tillgången till lugna gator, bra skolor och vård även på sikt.

Man skulle kunna kalla det för exitsamhället. Ett samhälle där man ser till att skjuta ut sig från sådant som man uppfattar som problem - undermåliga skolor, kriminalitet och vårdköer - genom att flytta, byta skola, teckna privata försäkringar och så vidare."---

"Mot den utvecklingen hjälper inte Stefan Löfvens ständiga predikningar om att landet ska hålla ihop. Det enda som skulle ha effekt är ett politiskt ledarskap som kan övertyga om att såväl tryggheten som välfärden kommer att ombesörjas - att samhällskontraktet kommer att hålla även om fem-tio år och även när barnen har vuxit upp. I väntan på det kommer väljarna fortsätta att misströsta."

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/valkommen-till-det-nya-exitsamhallet/

Fetstilen är från artikeln.

[Göstage]
2019-09-15 11:19
#65

Lars Åberg ställer angelägna frågor.

"Motståndskraften bestäms bland annat av vad som tolereras: ett samhälle får ta hand om det mesta som det tillåter, det vill säga även sådant det inte tycker om och till och med sådant som kan bidra till dess undergång. Sätter samhället inte några gränser kommer heller inga att finnas kvar.

Ett system som det svenska kollapsar inte plötsligt, det förfaller gradvis. Därför blir reaktionerna långsamma i stället för förfärade.

 Missmod i stället för ilska. Vad gör vi om överblicken och förtrogenheten med helheten vittrar bort? Kommer vi då i en tilltagande känsla av övergivenhet att regrediera och återvända till stammen, sekten, familjen och grottan, eller förmår vi samla ihop våra själsförmögenheter och omformulera vårt behov av det gemensamma?"

http://larsaberg.se/sv/vad-gor-vi-nar-ingen-langre-vet-hur-man-gor/

Tror att det var författaren och diplomaten Rolf Edberg som skrev ungefär att "vägen till framtiden är en resa genom nuet". Går den färden i en återvändsgränd -  kommer man att kunna se i färddatorn var man tog av i fel riktning och höra de röster som ropade ut felaktig färdväg?

Carmarino
2019-09-15 12:43
#66

#65 Det är ju lite som när föräldrar inte sätter gränser för sina barn. Det brukar gå åt pipan för de barnen när de växt upp och måste ge sig ut i verkligheten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-09-15 12:55
#67

Saxat från Lars Åbergs text (#65):

"Jag har träffat högstadieelever som på allvar trott att försörjningsstödet deras föräldrar tagit emot kommit från FN. Varje dag ser jag människor slänga sina elsparkcyklar på trottoaren i tron att någon annan ska ställa undan dem. I stort som i smått visar sig både okunskapen och oaktsamheten om det gemensamma som vi brukar kalla samhället. Vad ska vi göra med dem som kör sina cityjeepar i 70 genom skolornas 30-zoner eller påstår att den nya, grova våldsbrottsligheten beror på att tonåringar i Danderyd snortar kokain?

Här talar vi inte om några som glömt bort hur Nasa och Neil Armstrong gjorde 1969 utan om personer som inte förstår hur någonting hänger samman. De verkar inte ens bry sig."

[Göstage]
2019-09-16 14:37
#68

"Varför behöver vi alls någon form av nationell identitet?", frågar Gina Gustavsson, docent i statskunskap vid Uppsala universitet, i en essä på Kvartal.

"Svaret är att vi inom landets gränser gör så mycket mer än att söka överleva i stunden. Vi delar resurser via välfärdsstaten. Vi förväntar oss att människor efterföljer lagar som deras politiska motståndare ibland har stiftat och att de i viss mån engagerar sig demokratiskt för det gemensamma. Vi värnar kulturminnen, utrotningshotade blommor och landskap för gångna men kanske mest framtida generationers skull."---

https://kvartal.se/artiklar/svenskhet-ar-mer-an-en-invandringsfraga/

[Göstage]
2019-09-18 07:43
#69

Alice Teodorescu som skriver gästkrönika i GP föreslår lån av metoder från förr för att utforma framtida trygghet i vårt land.

"Hur Sverige ser ut om 50 år är inte förutbestämt - det beror helt på vilken politik som förs. Det säger sig självt att mer av den politik som skapat dagens samhällsproblem enbart kommer att fördjupa dem. I det läget kommer de som kan, ty i det läget blir tryggheten och därigenom friheten en klassfråga, att söka efter alternativa lösningar för att bli kvitt de problem som staten inte längre förmår åtgärda.

Men det behöver inte bli såhär. Om vi genuint fått nog av att mer eller mindre dagligen vakna till nyheter om skjutningar, explosioner, våldtäkter, mord och attacker mot blåljuspersonal, om vi verkligen är beredda att göra vad som krävs finns det faktiskt en rad åtgärder att vidta."---

Teodorescu riktar, som många andra förslagsställare, blickarna mot de åtgärder mot kriminaliteten som infördes av den tillträdande borgmästaren Rudolph Giuliani  i New York i mitten av 90-talet, den så kallade New York-modellen.
Teodorescu verkar dock själv inte tro på att de politiska beslutsfattarna är beredda att se och lära av  den modellen, för hon avslutar:

"Det nedslående är att många av de förändringar som behöver komma till stånd uppfattas som politiskt kontroversiella i Sverige."

https://www.gp.se/ledare/miraklet-i-new-york-inget-mirakel-1.18301821

Annons:
[Göstage]
2019-09-19 13:38
#70

Medan poliser och ministrar talar i perspektiv på 5-10 år för att (möjligen) bekämpa gängkrigen är det sociala perspektivet längre än så. I Polistidningen säger kommissarie Gunnar Appelgren att det krävs ett arbete som sträcker sig över flera decennier för att normalisera situationen i de utsatta områdena.

"Men det kräver ett långsiktigt tänkande som Gunnar Appelgren saknar i kriminalpolitiken. Han upplever en stor lyhördhet för Polisens önskemål om höjda straff och kameraövervakning. Men för att passera "tipping point" i de utsatta områdena ser han att det också krävs 20-30 år av idogt arbete med mjuka frågor som skola, boende och arbetsmarknad."---

https://polistidningen.se/2019/09/han-har-sett-gangvaldet-vaxa-fram/

Vi är nog många som ställer oss frågan om det någonsin blir en normal situation i de utsatta områdena. Kanske vore den danska metoden att föredra i ett tidigt skede?

[Göstage]
2019-09-22 11:38
#71

Läkaren Malin Kim skriver att "vi behöver hålla fast vid de värden, den kultur som tidigare gjort oss framgångsrika. Sverige behöver bygga på det som gjort Sverige starkt", och att vi måste fundera över vilket land vi vill lämna över till kommande generationer.

"Nu är vi många som längtar efter lite ordning och reda, efter vett, sans, struktur och ett pålitligt samhällsmaskineri. Något av det viktigaste vi behöver göra för att finna vägen tillbaka är att återerövra de värderingar och beteendemönster som utgjort Sveriges styrka. Vi måste erkänna att Sverige skapat något gott och söka rötterna till detta goda. Det svenska samhället har byggt på principer som måste försvaras för att kunna fortleva. Låt oss därför fortsätta fundera över vad som format Sverige till Sverige och vilket land vi vill lämna över till kommande generationer. Lämna gärna synpunkter på diskussionen ovan, så att vi bättre kan förstå den kultur som tjänat oss så väl."---

https://detgodasamhallet.com/2019/09/22/gastskribent-malin-kim-svensk-renassans-vi-maste-halla-fast-vid-vara-goda-varderingar/#more-18646

[Göstage]
2019-09-23 12:55
#72

I en essä på Kvartal resonerar Dan Korn sig fram till att vi för att skriva berättelsen om Sverige måste bygga på någon form av stolthet och tro på våra traditioner. "Nationalismen skapar empati mellan människor och är en förutsättning för demokrati och mänskliga rättigheter. Det spelar inte så stor roll om nationen bygger på myter. Det fungerar i alla fall", hävdar han, och avslutar:

"Men delaktighet i en gemensam kultur, med symboler och berättelser, är viktig för att skapa en känsla av samhörighet och gemenskap. Det är viktigare i vår tid än någonsin. I USA finns en nationell berättelse om landet som en ”smältdegel”. Det är på sätt och vis lögn, för amerikanare håller ofta mycket noga reda på sin härstamning och följer gärna traditioner som visar deras ursprung. Men där finns samtidigt en stark nationell berättelse med mycket stolthet. Vi behöver en sådan berättelse också i Sverige. Den skepticism mot traditioner och berättelser som ”konstruerade” som är så utbredd, inte minst bland varsomhelstare, blir därmed ett problem. Vi behöver känna stolthet och vi behöver känna hopp om en god framtid. För visst är det så att många av oss har rötter från olika håll i världen, men framtiden måste vi försöka bygga tillsammans."

https://kvartal.se/artiklar/att-vara-kosmopolit-och-att-alska-det-lokala/

[Göstage]
2019-09-23 17:32
#73

Morgondagens svensk-religiös,  konservativ och materialistisk?

"Faktum är att en stor del av befolkningstillväxten i Europa de senaste årtiondena kan förklaras med invandring. Sverige är ett bra exempel. Idag är var fjärde person som bor i Sverige född utomlands eller har två föräldrar som är födda utomlands. Utan dessa medborgare hade vi varit färre än 8 miljoner invånare. Den inhemska befolkningen har i princip slutat växa. Det dör nu ungefär lika många etniska svenskar som det föds."--- 

"Det demografiska maktskiftet sammanfaller med tydliga värderingsskillnader. Ser vi på de kartläggningar av värderingar som organisationen World Values Survey genomför har människor i de länder som har en stor befolkningstillväxt generellt sett mer konservativa, religiösa och materialistiska värderingar än människor i länder med stagnerande och minskande befolkningar."--- 

"Och på en global nivå är det utan tvekan så att människor som är konservativa, religiösa och har materialistiska värderingar föder fler barn än feminister, ateister och miljöaktivister som tycker det är viktigare att leva klimatsmart än att konsumera mera."--- 

https://www.gp.se/ledare/håller-västvärlden-på-att-avskaffa-sig-själv-1.18397787

"Sveriges befolkning beräknas öka varje år under prognosperioden 2017–2060. Folkmängden passerade tio miljoner i början av 2017 och 2060 är den beräknade folkmängden knappt 13 miljoner. Under de kommande tio åren förväntas folkmängden öka med över en miljon personer."---

"Idag är knappt 1,8 miljoner eller 18 procent av befolkningen född utomlands. Antalet utrikes födda ökar och om tio år förväntas nästan 2,4 miljoner vara födda utomlands. År 2060 beräknas 22 procent eller nästan 3 miljoner vara födda utanför Sverige."---

SCB 2017

[Göstage]
2019-09-28 06:36
#74

Malcom Kyeyune ser i en gästledare i GP framför sig dagen då uppgivenheten infinner sig. När man i ren självbevarelsedrift måste "gilla läget", som det ju brukar heta.

"Det finns en desperat dröm numera, en dröm om att Sverige bara måste fortsätta vara samma gamla gråa, sossiga Sverige även i framtiden. Visst, Sverige kommer bli sämre: skatterna kommer bli högre, skolan kommer bli värre, kötiderna i vården längre; men reglerna, strukturen, livet kommer vara detsamma. Den som göra smarta drag i bostadskarriären, väljer rätt skola åt ungarna, och på annat sätt planerar och maxar så som vi lärt oss att man ska göra, den personen kommer klara sig, den personen måste klara sig! Alternativet är för hemskt för att tänka på.

Denna dröm – kriserna må vara på riktigt, men jag kan fortfarande undvika dem om jag jobbar hårt – är förståelig. Den är trots allt en del av en naturlig sorgeprocess. När Sverige till slut är redo kommer vi att röra oss in i depressionen, och därefter – till slut, efter många om och men – fram till acceptansen."

https://www.gp.se/ledare/medelklassen-har-ingenstans-att-fly-1.18626110

[Göstage]
2019-09-29 15:07
#75

Vad kommer man om femtio år säga om vår tid och den historia som fört oss hit? Ja, få av oss får väl vara med och spekulera i facit där, men man kan ju spekulera. Här är en som funderar:

"Nu heter det att Sverige behöver en ny ”berättelse”. Som om en välgörande berättelse om ett land i kris skulle vara möjlig att skriva bara för att man vill det. Hur ska det gå till? Ska propagandacentraler skapas som ska inpränta i oss alla, svenskar, turkar, somalier och araber, att vi är en del av en gemensam historia där vi alla kämpar för en gemensam sak? Lycka till", skriver Richard Sörman på DGS.---

"Och nu ska vi alltså skriva en berättelse åt det nya mångkulturella Sverige. Vi ska alltså få oss till livs en berättelse om det Sverige som framträder som resultat av det som den amerikanska statsvetaren Sheri Berman i gårdagens Svenska Dagbladet kallade för ett demografiskt experiment utan motstycke: ”I dag ser ert samhälle dramatiskt annorlunda ut. Det är ett helt annat land. Den demografiska förändring som Sverige har genomgått de senaste åren är ganska otrolig. Att tro att den typ av förändringar skulle kunna ske utan problem är historielöst.”---

"Socialdemokraterna har ju redan gjort klart att de som motsätter sig immigrationen ”står på fel sidan av historien” och deras kompromisslöshet bådar inte gott för de förhandlingar som behöver komma till när historien ska skrivas."---

"Faktum är att vi redan har en historia, vi lever i en historia. Vi lever mitt i Sveriges historia. Det är en kris i svensk historia vi nu genomlever. Se till att ta oss igenom den istället. Visst kommer vi att påverkas av immigrationen. Det är självklart. Men målet med detta sorgliga kapitel i vår historia bör ändå vara att människor ska erbjudas att under ordnade former flytta hem igen. Kom igen. Våga sätta in saker i de verkligt stora och betydelsefulla perspektiven."

https://detgodasamhallet.com/2019/09/29/richard-sorman-en-ny-berattelse-om-sverige-riskerar-bli-en-ond-saga/#more-18864

Annons:
[Jimmy.L]
2019-10-09 12:59
#77

#76 Jag tycker synd om dom boende där.

[Göstage]
2019-11-06 07:33
#78

Vad händer med barnen som växer upp i ett Sverige där skjutningar och bombsprängningar blivit Det Nya Normala, undrar Karin Pihl på GP:s ledarsida.

 "Generation villebråd, som skribenten Peter Santesson uttryckt saken. Vad händer med dem? De som är födda på 2000- och 2010-talen, som är vana vid ett betydligt högre inslag av våld? Vad blir man för människa om bombdåd i porten är något – visserligen inte särskilt sannolikt – men ändå fullt tänkbart och som man är rädd för? För att inte tala om skjutningarna och de brutala, förnedrande rån mot unga som ökat något enormt.

Den sociala tilliten körs i botten. Sverige kommer då inte att vara ett land där man gärna vaktar en främlings väska på tåget, utan ett land där man byter vagn för att man är rädd för vad som kan finnas i den."

https://www.gp.se/ledare/sverige-är-världsledande-på-sprängdåd-1.20004329

[Jimmy.L]
2019-11-10 17:35
#79

Tre gånger så många unga rånas i dag, jämfört med för fyra år sedan. Varje dag begås i snitt tre ungdomsrån i Stockholm.

https://mitti.se/nyheter/lavinartat-okning-stockholm/?omrade=hela-stockholm&view=app

[Göstage]
2019-11-11 10:38
#80

Måste vi skydda framtidens Sverige från den socialdemokratiska Framtidsstaden, undrar Johan Westerholm på Ledarsidorna. (Fetstilen är hans.) 

"En inrikes spridning av Malmös problem bör förhindras till varje pris. För Malmö är politiskt positionerat som “Framtidsstaden”, föredömet i den socialdemokratiska framtidsvisionen. Som skulle spridas till resten av Sverige. Och om Sveriges framtid är som Malmö idag, hur blir det då? En relevant fråga som författaren Lars Åberg ställer sig i boken med samma titel."---

"Lyckas inte inrikesminister Damberg med det som ligger framför honom och regeringen återstår inte annat än att helt sonika bygga en mur runt Malmö för att skydda omvärlden mot spridningseffekterna från Framtidsstaden.

I syfte att skydda Sverige från framtiden……"

https://ledarsidorna.se/2019/11/framtidsstaden-malmo-har-tappat-kontrollen/

("Muren" är väl mer tänkt som en abstrakt sådan, förmodar jag.)

[Göstage]
2019-11-16 09:24
#81

#78 "En ung generation växer upp med uppfattningen att hot, våld och rån är något man får räkna med", skrev  föräldern och läraren Malin på Aftonbladet debatt vid den här tiden förra året. Situationen har inte blivit bättre sedan dess…

"Vad får vår unga generation för syn på livet när det är så många som utsätts för knivhot, pistolhot, rån och misshandel? ”Det är så det är”, säger flera tonåringar som jag känner och de tycker inte heller att det är någon idé att polisanmäla."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Rx0px8/gor-nagot-nu--innan-vi-far-medborgargarden

[Göstage]
2019-11-21 07:16
#82

Ett morgondagens Sverige utan Socialdemokratisk maktposition- kanske dags för dem själva och övriga partier att börja planera för det? Karin Pihl  på GP:s ledarsida blickar försiktigt framåt.

"Inom S verkar det råda en nästan häpnadsväckande brist på krisinsikt. I stället hattas det fram politiska budskap. Vad händer om Socialdemokraterna aldrig återhämtar sig?"---

"Det finns så klart tid att komma tillbaka. Men om S inte gör det, vad blir Sverige för land då? Om S blir ett 15-procentsparti? Om Socialdemokraterna inte längre är den politiska solen som alla andra partier kretsar runt?"--- 

"Ytterligare något som ligger S i fatet är att den yngre generationen är politiskt otrogen. Andelen väljare som alltid kommer att rösta på S oavsett vad blir bara färre och färre för varje val. Socialdemokraternas kris är djupare än den usla intervjun med Löfven i Agenda." 

https://www.gp.se/ledare/vad-blir-sverige-för-land-utan-socialdemokraterna-1.20584172

[Göstage]
2019-12-09 20:15
#83

Kajsa Dovstad skulle vilja se lite mer "sjöräddaranda" i civilsamhället.

"Kanske blir 2000-talet ett århundrade av offentligt tillbakadragande, ett bakvänt 1900-tal. Förändringens vindar blåser starkt. När människor inser att den socialdemokratiska välfärdsstaten inte uppfyller sina åtaganden, är det verkligen ett givet borgerligt projekt att lappa och laga sosse-Sverige?

Givetvis behöver inte rop på en stark stat i alla lägen vara ett ideologiskt felslut. Ingen borgerlig partiledare är anarkist. Men ibland kan det vara nyttigt att lyfta blicken mot horisonten. Rätt vad det är dundrar Sjöräddningen förbi. Då inser man att staten faktiskt inte behöver göra precis allt. Det kan bli tryggt och bra ändå."

https://timbro.se/smedjan/pa-havet-raddar-staten-inga-liv/

Tråd om Sjöräddningssällskapet här.

Annons:
[Göstage]
2019-12-16 10:29
#84

Erik Hörstadius kåserar på Smedjan om sin bild av Sverige anno 2050.

https://timbro.se/smedjan/sverige-2050-pa-andra-sidan-inbordeskriget/

[Göstage]
2019-12-19 10:33
#85

Dan Korn blickar in i spåkulan:

"Jag är pessimist. Jag ser framför mig människors lidande i en hård värld, där hårdheten nödtorftigt kläs över med ord om allas lika värde, ord som redan börjar förvandlas till en skrattspegel, men som år 2050 kommer att ha blivit lika ihåliga som nyspråket i George Orwells framtidsroman 1984. Och samtidigt som jag är dyster hoppas jag att fler inser vad som håller på att hända och att vi tillsammans vänder den mörknande framtiden till den ljusnande. Vi har klarat det förr, men lätt blir det inte."

https://timbro.se/smedjan/sverige-2050-tryggheten-ar-inte-for-alla/

[Göstage]
2019-12-21 10:11
#86

#73 Så här års hör det ju till att kolla folkmängden i land, regioner och kommuner. Rebecca Weidmo Uvell funderar i en krönika över landets snabbt ökande folkmängd och dess sammansättning. (I hennes siffror ingår inte det skuggsamhälle som skapats av myndigheterna i form av samhällsnummertilldelning vilket gör att den faktiska folkmängden är större än de officiella siffrorna.)

https://uvell.se/2019/12/21/radikal-forandring/

[Göstage]
2019-12-28 08:18
#87

Henrik Jönsson ser tillbaka på 2019 och blickar framåt mot vad som kan tänkas vänta.

[Göstage]
2019-12-30 13:57
#88

Paulina  Neuding om det kommande året:

"– Vad debatterar vi mest 2020? 

Brottsligheten. Inget tyder på att trenden vad gäller våldet kring den organiserade brottsligheten och i utanförskapsområden är på väg att brytas.

– Vilket nyårslöfte borde regeringen ge till kommuner eller regioner? 

Att ta hjälp av den expertis och erfarenhet som finns utomlands när det gäller hur man effektivt kan hantera en våldsvåg. Det finns gott om kunskap inte minst inom amerikanska myndigheter, och vi är i ett sådant läge att regeringen måste vara beredda att ta hjälp av utlandet." 

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/regeringen-maste-vara-beredda-att-ta-hjalp-av-utlandet-30840

[Göstage]
2019-12-31 07:06
#89

På GP:s ledarsida får tidningens kolumnister spana mot 2020, och Malcom Kyeyunes spaning ligger (dessvärre) nära de farhågor jag givit uttryck för i en annan tråd. Kyeyune skriver:

"Min framtidsspaning är att 2020 kommer fortsätta att domineras av det ökande våldet i Sverige. Problemet med detta våld är inte längre att det "bara" är det grövsta i Europa när det kommer till sådant som skjutningar, sprängningar osv, vilket ju självklart vore illa nog. Det mer oroväckande våldet är det som har - eller börjar få - riktigt tydliga tortyrinslag, och där den etniska dimensionen börjar bli oroväckande tydlig. När ungdomar ägnar sig åt tortyr av andra ungdomar är det ett tecken på att samhället håller på att bryta ner i etniska konflikter, och antagligen kommer dessa mörka omen att fortsätta hopa sig under det kommande året, tyvärr."---

Kyeyunes och övriga kolumnisters tankar inför året finns på nedanstående länk, och dystopi är nog ett av de gemensamma uttrycket hos flera av dem. Vi är ju några här som antagligen upplevs som alltför "svartsynta", men uppenbarligen finns samma tankegång även bland flera etablerade tyckare…😕

https://www.gp.se/ledare/2020-års-kolumnister-siar-om-framtiden-1.21976057

[Jimmy.L]
2019-12-31 07:18
#90

2020 Blir intressant ja, kommer skjutningar minska och sprängningar öka eller hittar dom kriminella nya sätt?

Annons:
[Göstage]
2019-12-31 07:36
#91

#90 Vi har ju redan ett samhälle som ser annorlunda ut mot för inte så många år sedan, och den trenden befarar jag fortsätter också nästa år (och nästa o.s.v.) Som du är inne på kan den se annorlunda ut i detaljer, men dessvärre i förvärrad utsträckning.

En oroshärd är den kring de utvisningsdömda imamerna, jag tror det finns en förlängning där, i likhet med liknande ärenden i Norge och andra länder.

Bortsett från annat våld tror jag att vi kan räkna med fler och allvarligare konfrontationer kring miljön, där miljörörelsen och yttersta vänstern fortsätter att knytas samman.

Det bilaterala relationerna kommer kanske att söka sig delvis nya vägar nu, när UK påbörjar utträdet ur EU. Vad händer till exempel i Skottland och Irland - växer nationalismen nu?

I den inhemska politiken vore det märkligt om det inte kommer att ske en del större händelser under året, med tanke på den pågående polariseringen och växande folkliga missnöjet med sittande regering och dess tyngsta företrädare. 

Ja, frågorna är många, svaren få. Idag.

[Göstage]
2019-12-31 07:48
#92

Johan Westerholm på Ledarsidorna har en längre kolumn där han koncentrerar siandet till vår inrikespolitik. Om ett år finns det facit på om han spådde rätt…

"Om 2019 var rörigt politiskt kommer 2020 bjuda på mer av samma vara. Och med i stort samma person- och partigalleri som präglade året men med vissa tillägg. Året som ligger framför Sverige kommer präglas av allt det som präglade 2019. Ett år där vad som helst kan hända."---

https://ledarsidorna.se/2019/12/2020-nu-kan-vad-som-helst-handa/

[Göstage]
2019-12-31 07:53
#93

"Må 2020 bli slutet på “ängslighetens tid”, hoppas Katerina Janouch. "Var inte rädda att säga ifrån", uppmanar hon, och vill se "en tid av mod, beslutsamhet, och kraft."

 http://katerinamagasin.se/ma-2020-bli-slutet-pa-angslighetens-tid/

[Göstage]
2019-12-31 08:01
#94

Jan Ericson (M) undrar om utvecklingen går att vända.

(Twitter)

[Göstage]
2019-12-31 08:09
#95

"När vi nu kliver in i ett nytt årtionde har vi en rad samhällsproblem som vi behöver lösa. Det missnöje och den misstro som finns på många håll i dag, tvivlen på om Sverige klarar av de problem som vi upplever i vår vardag, har ofta att göra med att samhället har dragit sig tillbaka. 

Vi har gängkriminalitet och skjutningar, och allt för långa väntetider i vården i vissa delar av landet. Privata sjukförsäkringslösningar, som undergräver den generella välfärden, växer sig starkare. Människor som har byggt detta land och arbetat ett helt yrkesliv får inte tillräckligt bra pensioner. 

Vi har problem med integration och växande klyftor, såväl ekonomiska som mellan stad och land."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Op2e7V/misstron-okar-nar-samhallet-sviker

Stefan Löfven radar upp en rad välkända problem för Sverige på Aftonbladet debatt och låter som om han sitter i opposition. Han glömmer dock ett av de största problemen - sig själv.

[Göstage]
2019-12-31 09:43
#96

Plats även för en ekonomiprognos för det kommande året, från Fredrik Carlgren på Ekonomifakta:

"Inbromsningen i ekonomin fortsätter och den senaste högkonjunkturen ligger nu definitivt bakom oss. Under 2019 och 2020 ser BNP-tillväxten ut att landa på endast lite drygt en procent om året vilket historiskt sett vore relativt svaga utfall."---

"Under 2020 bedöms BNP-tillväxten endast att uppgå till lite drygt en procent vilket är svagare än normalt. Historiskt sett brukar tillväxten ligga strax över två procent per år i genomsnitt. Dämpade investeringar  är ett viktigt skäl till den lägre tillväxten. Inbromsningen märks även på arbetsmarknaden där arbetslösheten spås stiga under de närmaste åren. Också sysselsättningen kommer att utvecklas svagare framöver. Ett par prognosmakare räknar faktiskt med minskad sysselsättning under 2020."---

"En faktor som begränsar det stabiliseringspolitiska utrymmet framöver är att penningpolitiken i västvärlden länge varit väldigt expansiv. Det här betyder att det kommer att bli svårt att tillföra ekonomiska stimulanser via den kanalen när tillväxten nu bromsar in. Återstår gör då endast finanspolitiken, men även den är omgärdad av begräsningar. Inte minst eftersom många länder fortfarande har problem med en hög offentlig skuldsättning."

 https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Prognoser-om-ekonomin/

[Göstage]
2019-12-31 10:12
#97

#95 Ebba Busch Thor verkar inte tro på Stefan Löfvens löften, varken på nyår eller annars. Däremot framför hon ett eget löfte på Expressen debatt. 

""Nej, om man får önska fritt är det väl egentligen bara ett enda löfte man skulle vilja höra från Stefan Löfven. Och det är löftet att han inte ska lova något mer. För varje gång Stefan Löfven lovar något, så blir det bara sämre. 

Men det är ett löfte Löfven inte kan hålla. Han kommer så klart att fortsätta lova. Det är hans – eller kanske hela socialdemokratins – normala reaktion på samhällsproblem. Socialdemokraternas politiska idé bygger på löftet om en bättre värld, inte nödvändigtvis på leverans."---

 "Mitt löfte 2020 är därför att – i år igen – försöka byta ut Stefan Löfven. Sverige behöver en ny regering och en ny statsminister."

 https://www.expressen.se/debatt/har-arloftet-som-lofveninte-kan-halla/

Annons:
[Göstage]
2020-01-01 19:50
#98

Många funderar så här års över vad framtiden har att erbjuda, såväl på kort som lång sikt. Dick Erixon på Samtiden sluter sig till dystopikernas skara:

"Vad är att vänta under det nya året? Tyvärr talar mycket för att utvecklingen under 10-talet kommer att fortsätta, eftersom Sverige saknar en politisk ledning som har förmågan att åtgärda samhällsproblemen."---

"Om utvecklingen under 2010-talet får fortsätta kommer inbördeskrig att bli ett allt större hot. Svenska folket kommer inte att i längden acceptera att deras barn blir rånade, kvinnor våldtagna, ägodelar stulna eller förstörda. Om inte Sverige får en politisk ledning som kan se till att poliskåren tveklöst tar tillbaka makten över gatorna från gängen, kommer landet att gå under. Demokrati kommer att ersättas av anarki.

Därför måste kraven på nytt politiskt ledarskap höjas kraftigt. Utvecklingen på 10-talet måste vändas. Väljarkåren börjar, sent omsider, att vakna. Nu krävs att de erbjuds ett ledarskap som räddar människors frihet, trygghet och demokrati. Nuvarande makthavare raserar dessa värden i snabb takt och borde rimligen inte få fortsätta att förstöra landet." 

https://samtiden.nu/2020/01/mer-vald-och-brutalare-debatt-ar-att-vanta-2020/

Länken har jag infogat.

[Göstage]
2020-01-19 08:07
#99

Chris Forsne på Ledarsidorna ser 2020 som något av en tipping point för landets politiker att visa att man kan och vill försöka få landet ut ur strömfåran mot det slutliga fallet, och för mediafolket att krypa ur politikernas ledband.

"De senaste åren har vi yrvaket sett vårt land förändras. Men 2020 kan politiker, polismakt och domstolar inte längre räkna med att vi kommer att behålla vår passivtet. Inte inför deras skrämmande passivitet. Nu räcker det med prat i SVT, riksdagen eller på DN debatt. Det här är året då regering och andra förtroendevalda måste agera. Det är året  då journalistkåren måste sluta bete sig aktivistiskt och ta sitt yrke på allvar.

De människor som är antingen förtroendevalda av oss och lever på våra skattepengar liksom den media som avlönas helt eller delvis via våra skattepengar måste ställas till svars. De har del i  att Sverige fått förfalla i en så rasande fart."---

https://ledarsidorna.se/2020/01/land-du-forlorade/

[Göstage]
2020-01-31 06:50
#100

Sverige igår, Sverige i morgon; på Kvartal finns en sakligt resonerande artikel av Ola Wong om följderna för samhällsdemografin av ett sekels invandring.

"Den nya svenska befolkningen kommer till stor del ha sitt ursprung i Asien och Afrika. Invandringspolitiken har också skapat en befolkningsökning som saknar motstycke i ett utvecklat land. SCB beräknade 2004 att Sveriges befolkning skulle passera 10 miljoner år 2027, men denna gräns uppnåddes som vi nu vet redan 2017."---

https://kvartal.se/artiklar/sveriges-100-ar-av-invandring/

[Göstage]
2020-01-31 12:04
#101

Mohamed var det näst vanligaste dopnamnet på pojkar födda i Göteborg 2019 visar statistik från SCB.

Källa

[Göstage]
2020-03-18 12:02
#102

Många samhällsdebattörer väljer att "ligga lågt" tills vidare, så dock ej Malcom Kyeyune, som i flera år varit kritisk till samhällets beredskap för kriser. Nu vädrar han sin frustration på Dagens Samhälle:

"Vi har länge varit vana vid att skandaler inträffar lite då och då, men att ingenting händer. Ingen ställs till svars, inget ansvar utkrävs. Politikerna tar hand om sina egna, och ”straffet” för sådant som Transportstyrelseskandalen blir att man offrar någon tjänsteman och befordrar den ansvariga politikern snett uppåt. Räkna inte med att detta kommer hända denna gång. När coronaepidemin är över kommer det svenska politiska landskapet att se helt annorlunda ut, och den folkliga ilskan över att ingenting gjordes när det fanns tid kommer inte att vara att leka med."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/tro-inte-att-allt-blir-normalt-efter-corona-31904

[Jimmy.L]
2020-03-18 12:04
#103

Exakt dom kommer alltid undan.

[Hayabusa]
2020-03-18 12:27
#104

#102 Intressant, Malcom är träffsäker. Som brukligt, faktiskt.

Annons:
Carmarino
2020-03-18 13:09
#105

#102 Är tyvärr inte så säker på att han har rätt. Folk glömmer fort, och makthavarna har en förmåga att hänga sig kvar som iglar. Men jag hoppas jag har fel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-03-18 13:21
#106

Mycket hänger förstås på "hur det slutar". Kommer regeringen ner på fötterna kan de belönas med fortsatt regeringsinnehav, barkar det åt helsefyr blir det andra bullar. Men kanske är en samlingsregering inte så långt borta nu?

Sedan är vi ju beroende av vad som sker i omvärlden. Blir det oroligheter där kanske även de svårmobiliserade svenskarna kommer på fötter. Men det är givetvis bara en spekulation - den som lever får se! 🤔

[Göstage]
2020-03-24 13:40
#107

Jimmie Åkesson ligger lågt i debatten nu, och han visar i likhet med andra partiledare ett politiskt ansvar i den här situationen. Kanske något att tänka på för vissa som hetsar med spydigheter som att "vilken tur att inte Jimmie Åkesson är statsminister nu"?

 Givetvis kommer det en annan tid, när det är dags att granska vad som har gjorts och inte har gjorts och vad som måste göras. Men nu gäller det mest att "gilla läget", som befälen sa i lumpen.

[Göstage]
2020-03-25 18:44
#108

Håkan Boström på GP:s ledarsida sammanfattar vad som kan vänta oss, i närtid och på lite sikt. Vi kommer inte att känna oss från hur det var tiden f.c.

https://www.gp.se/ledare/coronakrisen-kan-bli-vårt-världskrig-1.25936641

[Göstage]
2020-04-18 12:01
#109

Ingen kan glutta i facit i över vad som väntar efter corona, eftersom det inte kommer att finnas något sådant ännu på länge. Men det står förstås alla fritt att fundera över framtiden och dess risker och möjligheter. Här kommer en farhåga:

"Coronaepidemin skakar om världens ekonomi. Ingenting kommer att bli som förr, både hoppas och fruktar, människor över hela jorden. Solidaritet ställs mot möjliga nya sprickor i samhället. Revolution mot tillbakagång. – Sverige är särskilt utsatt med tanke på att vi har ett så enormt utanförskap redan, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och VD för Institutet för Näringslivsforskning."---

 "Det är hela sammanhållningen i landet som står på spel under de kommande åren. – Vårt samhälle har redan stora utanförskap. Ifall vi skulle få en massarbetslöshet med ytterligare, säg 600 000 jobbsökande, då driver vi på en redan existerande segregering. Det kan i sin tur utmynna i ett mycket farligt samhälle, säger han och pekar på de tjugo procent av befolkningen som är födda utomlands eller deras barn."---

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sa-kan-pandemin-forandra-hela-var-varldsekonomi/

[Göstage]
2020-04-19 13:50
#110

Författaren Lars Åberg funderar stillsamt vad som kommer sedan. 

"Det finns en berättigad oro för att begränsningar och övervakningar kan komma att bestå eller uppstå i nya former den dagen vi börjar bete oss normalt och inte vill acceptera att bli kontrollerade.

Samtidigt är det svårt att föreställa sig att allt kommer att återgå till det gamla vanliga, som om vi nu bara lever stand-by. Så mycket har ruckats, så många liv har påverkats. Medan vårt behov av staten förtydligats har överstatliga organisationer blivit överspelade; föreställningen om klotet som en stormarknad känns inte heller lika lockande i en tid då det blivit nödvändigt att bygga upp en nationell beredskap."--

"Vi kommer att titta på varandra och undra hur vi vill ha det när vi inte vill ha det som nu."

http://larsaberg.se/sv/kommer-coronakrisen-att-ge-ett-battre-samtalsklimat/

[Göstage]
2020-05-06 07:09
#111

Malcom Kyeyune spanar på ett Sverige e.c.

"När man under 2018 försökte hävda att vårdkrisen inte hade något att göra med den stora invandringen var ju detta en väg man valde för att man inte ville kännas vid några negativa konsekvenser av en politik man faktiskt beslutat om.

Min spaning för framtiden här är ganska enkel. Nummer ett: de nedskärningar vi kommer att syssla med i Sverige framöver kommer vara av en sådan art och ske i ett sådant pressat läge att det kommer vara rent utsagt farligt att försöka skönmåla dem, underdriva deras effekter, eller försöka skjuta ansvaret för dem ifrån sig. Nummer två: grupp kommer att ställas mot grupp, och en underlåtenhet att ta på sig ansvaret för detta kan bli riktigt kostsamt.

Det utbredda bidragsfusket i Sverige gick det kanske att knyta näven i fickan åt för ett par år sedan, men om ett par år kommer valet för en politiker antagligen att stå mellan att ta i med hårdhanskarna mot fusket, eller snabbt se hur olika etniska motsättningar börjar växa fram i explosiv takt. Att göra ingenting kommer vara det farligaste man kan göra i en sådan situation."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/det-ar-dags-vara-politiker-att-ta-ansvar-sina-beslut-32469

Annons:
[Hayabusa]
2020-05-08 10:07
#112

#111 Malcom träffar återigen rätt, enligt min mening. Det är nu räkningen ska betalas, det är nu allt ställs på sin spets.

[Hayabusa]
2020-05-08 10:42
#113

I detta YouTube-inslag diskuteras bl a rättegången mot Ann-Sofie Hermansson. Deltar gör Ivar Arpi, Johan Lundberg och Eli Göndör.

[Göstage]
2020-05-11 08:51
#114

Gästkrönikören Isak Skogstad i GP är en av alla som har tankar om Sverige e.c. 

"Det ter sig sannolikt att integrationen kommer att fungera sämre i Sverige när vi väl har tagit oss igenom den akuta fasen av krisen. Exempelvis har många av de branscher som drabbats hårdast av förändrade beteendemönster och restriktioner varit viktiga för utrikes föddas entré på arbetsmarknaden. Restauranger, städfirmor och taxiföretag har tvingats säga upp många. 

Framtiden ser särskilt oroväckande ut om man beaktar utgångsläget innan krisen slog till. I början av april publicerades en forskningsrapport som fick oförtjänt lite uppmärksamhet. Den första delen av projektet Integration Sverige kunde påvisa att det råder en alltför ljus bild av hur integrationen fungerar i vårt land."--- "Det är inte bara vuxna som drabbas av krisen. I socialt utsatta områden, där många elever har utländsk bakgrund, har frånvaron ökat kraftigt i skolan. Även i skolan var utgångsläget allvarligt innan krisen."

 https://www.gp.se/ledare/två-kliv-tillbaka-i-integrationen-1.27740634

[Göstage]
2020-06-04 10:25
#115

Många kommer att få det sämre nästa år, så även ett stort antal pensionärer. 

"– Den genomsnittliga pensionen för kvinnor kan därför komma att minska med 600 kronor efter skatt nästa år. Det vägs dock upp av det pensionstillägg på 600 kronor som pensionsgruppen tidigare i år kom överens om, säger Madelen Falkenhäll, ekonom på Swedbank.

För män ligger den genomsnittliga pensionen på runt 22 000 kronor före skatt, 17 100 kronor efter skatt.

Deras pension minskar också med 600 kronor efter skatt nästa år, bedömer Swedbank.

– Har man en pension över 17 000 kronor per månad omfattas man inte av pensionstillägget. Även om våra beräkningar bygger på prognoser är det sannolikt att många pensionärer får mindre i plånboken nästa år på grund av Coronapandemin, säger Madelen Falkenhäll."---

https://www.senioren.se/nyheter/kalldusch-600-kronor-lagre-pensioner-nasta-ar/

[Göstage]
2020-06-05 10:29
#116

Alexander Bard brukar ha en viss blick för trender, och här gör han en spaning på världen efter corona.

[Göstage]
2020-07-08 10:08
#117

Håkan Boström på GP:s ledarsida räknar med att haveriet i migrationsförhandlingarna kommer att innebära fortsatt ovisshet också i fortsättningen i en för medborgarna i en högprioriterad fråga.

"Bortom sakfrågan är svensk migrationspolitik – inklusive det senaste misslyckandet att nå en bred uppgörelse – det tydligaste exemplet på att landet har allvarliga brister i sitt politiska ledarskap, i förmåga att sätta medborgarnas bästa främst och i duglighet att förutse problem och göra adekvata analyser av framtiden. Medan den politiska klassen inväntar nya akuta krislägen undermineras väljarnas förtroende bit för bit."

https://www.gp.se/ledare/%C3%A4nnu-ett-fiasko-i-migrationspolitiken-1.31003845

[Göstage]
2020-08-14 08:50
#118

"Brödrafolkens väl" - hur lång tid tar det innan dialogen normaliseras i det nordiska samarbetet efter coronan? Den råa tonen vi upplevt i skidtävlingar grannländer emellan är på väg att sprida sig som bitter rivalitet även i andra sammanhang. 

"Gränshandeln hade rustat för anstormning från Norge innan de nya och mycket skärpta reglerna börjar gälla i helgen. Men den uteblev.

– Det är känsligt att åka hit, det råder lite Sverigeskam hemma, säger norska besökaren Linda Johansen till TT i värmländska Töcksfors."---

"Denna skam märker riksdagspolitikern Kjell-Arne Ottosson (KD), samt Jonas Ås (KD), kommunpolitiker i Årjäng, också av. De bor båda ett stenkast från gränsen.

– Det är tydligt både i sociala medier och i norska medier, det är mycket hårda ord, framför allt i kommentarsfälten, säger Ottosson.

Jonas Ås tillägger:

– Vi driver företag över gränsen. Vår norska personal tog avstånd från vår svenska personal, värdegrunden försvann.

Båda tycker att fokus inte bara ska ligga på att gränshandeln drabbas, utan även den sociala biten."---

TT

Annons:
[Göstage]
2020-10-08 09:34
#119

Malcom Kyeyune ser en annorlunda morgondag.

"Covid är det nya normala. Olika former av restriktioner kommer vara med oss ett bra tag framöver, och även om ”normalitet” hägrar någonstans där borta vid horisonten, kommer samhället tyvärr knappast att kunna kallas normalt efter denna pandemi. Många saker kommer att ha förändrats, ibland ända ned till grunden."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/regeringens-saktfardiga-krishantering-har-en-poang-33875

  • Redigerat 2020-10-08 09:34 av [Göstage]
[Göstage]
2020-10-08 09:40
  • Redigerat 2020-10-08 09:41 av [Göstage]
[Göstage]
2021-01-02 07:58
#121

Universitetslektorn Ola Thuvesson spesar fyra förändringar i våra liv när coronan blivit tyglad.

  • Ett förändrat resande

  • Uppgradering av närmiljön

  • Flyttlass från städer till landsbygd

  • Kontor blir bostäder

Det senaste året har förändrat våra levnadsvanor i grunden. Vi uppmanas att inte resa, inte umgås i stora sällskap och jobba hemifrån om det är möjligt för att minska smittspridningen.
  • Redigerat 2021-01-02 07:58 av [Göstage]
[Göstage]
2021-02-11 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Tittade på en informationsfilm om den stadsdel, "Masthattan", som kommer att växa upp vid och på älven i Göteborg och lade märke till en liten detalj 1:13 in på filmen, se skärmdump. En önskeversion om stadens framtida kvinnliga befolkning?

https://www.youtube.com/watch?v=1UN4WgTLXi8

I projektet Masthuggskajen bygger vi mer stad närmare vattnet. Hur kommer stadsdelen att se ut när den är färdig? Se filmen från Göteborg Stads 3D-modell och...
  • Redigerat 2021-02-11 10:51 av [Göstage]
[Göstage]
2021-04-16 07:11
#123

Chartertågresor - kommande stor statusmarkör?

Klass handlar inte bara om pengar, utan också om att styra över tid och rum. På 1960-talet, som i flygsammanhang brukar kalla jet-erans tid eftersom jetmotorerna
[Jimmy.L]
2021-04-16 07:25
#124

#123: Tåg är trevligt att åka med men frågan är hur länge folk kommer vilja spendera en till tvådagarsresa på ett tåg till Europa när man kan kan flyga på 3-4 timmar.

[Göstage]
2021-04-16 07:31
#125

Får det bara tillräckligt hög status i rätta kretsar så…😉

Då blir det bara "populasen" som reser charterflyg inom Europa - om man skall tolka framtidsspaningen i GP.

  • Redigerat 2021-04-16 07:37 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2021-04-16 07:37
#126

#125: Jag är osäker på det, visst en gång är en upplevelse men varje gång blir nog lite jobbigt. Nåja vi får se.

[Göstage]
2021-04-16 07:40
#127
iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2021-04-16 07:43 av [Göstage]
[Hayabusa]
2021-04-16 08:34
#128

#123-126: Jag har åkt tåg till Österrike. Det var i mitten på 80-talet, Deutsche Bahn firade något jubileum och erbjöd billiga tågresor. Det var väl intressant på sitt sätt, men inget som jag längtar efter att få göra om.

Det kan säkert bli en trend av detta också där t ex influencers, kulturmänniskor och andra mkt viktiga personer gör tågresor utöver det vanliga. De räddar världen alltmedan det obildade folket får en uppsträckning och förmaningar. Särskilt om de råkat köpa en plastpåse på ICA.

[Göstage]
2021-04-16 08:46
#129

#128 😁

Vi har ju sett hur bland annat hur DN arrangerat kulturtåg (korståg, segertåg?) ner till Italien, så utvecklingen var på gång innan pandemin drog i nödbromsen.

Dagens Nyheter har i mediakrisens spår diversifierat sig till att sälja lyxresor till kreditvärdig trendkänslig medelklass, som vill bränna stora summor pengar på att resa tåg istället för att flyga. I all välmening lyckas DN bara visa att vanligt folk inte har råd med detta, plus att vanligt folk inte bryr sig eftersom man inte konstruerat resor för dem.
  • Redigerat 2021-04-16 08:49 av [Göstage]
[Hayabusa]
2021-04-16 08:56
#130

#129 Ja, är rätt förutsägbart och tröttsamt. Tåg i all ära, men rent krass så är det mer miljövänligt att bli hemma. Dessutom billigare.

[Göstage]
2021-04-16 09:10
#131

#130 Ja, min sista biljett är klippt.

[Göstage]
2021-05-03 08:38
#132

Apropå tågresor till kontinenten: Trafikverket vill se nattåg från Sverige ut i Europa- man planerar en linje från Malmö till Bryssel, och en annan från Stockholm till Hamburg. Men till det krävs en dansk lagändring, och Danmarks folketing lär ställa sig positivt till det, samtidigt som danska regeringen blir medfinansiär i projektet.

Stig på tåget i Malmö på kvällen – vakna upp i Köln. Det kan snart bli verklighet. I Danmark öppnar man nu för att låta svenska snabbtåg köra genom landet.
Annons:
[Göstage]
2021-06-02 09:23
#133

Fortsatt om tåg. I sommar börjar direkttåg mellan Stockholm och Berlin rulla, och i augusti bestäms vilken operatör som får i uppdrag att köra nattåg varje kväll till kontinenten.

Redan i sommar börjar det gå direkttåg från Stockholm till Berlin och i augusti ska Trafikverket meddela vilken operatör som får i uppdrag att köra nattåg, ...
[Göstage]
2021-06-07 15:28
#134

#73 #86 Att Region Stockholm har en fortsatt tillväxt att vänta kommer knappast som någon skräll.

"2040 kommer Stockholms län ha över 2,7 miljoner invånare, visar nya siffror från SCB. Alla kommuner i länet, förutom Danderyd, ser enligt prognosen ut att växa. Allra störst befolkningsökning spås Sundbyberg ha - 27 procent fler än idag."---

2040 kommer Stockholms län ha över 2,7 miljoner invånare, visar nya siffror från SCB.  Alla kommuner i länet, förutom Danderyd, ser enligt prognosen ...
  • Redigerat 2021-06-07 15:33 av [Göstage]
[Göstage]
2021-06-07 15:34
#135

#134 Enligt SCB:s prognoser kommer dock åtta län att få minskad folkmängd. Antalet invånare sjunker i norr och ökar i syd, vilket väl heller inte är någon överraskning.

Befolkningen i Stockholms län väntas öka mest i Sverige fram till år 2040, visar en ny befolkningsframskrivning från SCB. I Västernorrlands och Norrbottens län beräknas den minska mest i landet.
  • Redigerat 2021-06-07 15:35 av [Göstage]
[Göstage]
2021-06-20 11:51
#136

Statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson tror att vi under 2020-talet kommer att få vänja oss vid fler samförståndslösningar mellan olika partier oberoende av traditionella blockgränser.

Den politiska spelplanen är i förändring. Det menar statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson – som tror på mer förhandlingar över partigränserna i framtiden.
[Göstage]
2021-09-02 08:21
#137

Ulf Kristerssons uttalande om att det kommer att ta tjugo år för Sverige att komma till rätta med gängbrottsligheten är sannolikt i underkant, tror Johan Westerholm på Ledarsidorna. Befintlig statistik ger hintar om den vänta(n)de utvecklingen.

"Allt detta som skedde för säg femton år sedan har påverkat utfallet idag och naturligtvis kommer effekterna av den migration som Sverige fick uppleva 2015 nå sin fulla effekt mellan tio och tjugo år senare i någon form. Det vill säga under perioden 2025-2035 kommer de årskullarna komma ut på arbetsmarknaden eller rekryteras in i de kriminella miljöerna. Om datan samkörs och extrapoleras går det sannolikt att komma till precisare prognoser.

2005 tog Sverige emot 17 530 migranter. Tio år senare var siffran 162 877 eller nära tio gånger fler med i stort samma förutsättningar i skolor och på arbetsmarknaden. Oräknat de som under denna tid kom att födas en eller två föräldrar ur de migranter som anlände perioden innan 2005 som redan med de förutsättningarna löper en överrisk idag enligt Brås senaste rapport."---

Ulf Kristersson, M, menar att det kommer ta minst tjugo år för att stoppa gängkriminaliteten. En sannolikt alltför försiktig och framför allt optimistisk syn på samhällsutvecklingen. Det Sverige up...
  • Redigerat 2021-09-02 09:09 av [Göstage]
[Hayabusa]
2021-09-02 08:31
#138

#137 Hur lång tid det tar, det vet jag inte, men att det inte är gjort i en handvändning är nog alla överens om.
Det värsta är att landets ledande politiker på något sätt tror att det ska lösa sig av sig själv.

[Göstage]
2021-09-02 08:39
#139

#138 Ja, vem minns inte Hillevi Larssons (S) obekymrade konstaterande från 2017?

"Visst, det har varit många skjutningar. Men jag är inte ett dugg rädd. Jag cyklar överallt och kommer inte att sluta med det. Jag har inga livvakter. Skjutningarna har framför allt drabbat kriminella. Det är alltså gangstrar som skjuter varandra. Det är naturligtvis oroväckande i sig, men ingen i allmänheten har hittills drabbats."---

(Hillevi Larsson kommer för övrigt inte att ställa upp för omval 2022. Tack!)

Partier på båda sidor av blockgränsen gör det till en gemensam uppgift att putsa Sverigebilden utomlands och skyla över politiska misslyckanden som drabbar medborgarna. Det är stötande.
Annons:
[Hayabusa]
2021-09-02 08:53
#140

"…men ingen i allmänheten har hittills drabbats."

Nä, ingen som hon kände/känner har drabbats. Saken är ju den att det finns område som kontrolleras av de kriminella gängen och här blir, ju, de övriga boende lidande. Inte konkret, kanske, men definitivt påverkar det deras liv och vardag på ett negativt sätt.

[Jimmy.L]
2021-09-02 09:03
#141

#140: Precis, på tiden att man frågar brottsoffer och människor i utsatta områden vad dom vill se för åtgärder för att det ska bli tryggare.

Fler poliser och hårdare straff har många av oss frågat efter för mer trygghet.

[VSK]
2021-09-02 09:08
#142

#137:

Tror inte det går så snabbt att städa upp allt sossarna åsamkat landet. 40-50 är nog mer troligt. Om det ens går att laga landet vill säga.

[Göstage]
2021-09-02 09:08
#143

#140 Som Thomas Gür konstaterade i en resonerande debattkrönika på Fokus i maj i år:

"Visst kan det formuleras bättre, men alla innehållsliga huvuddrag av motargument finns med i Larssons uttalande. Logos: Skjutningarna drabbar inte allmänheten. Ethos: Jag cyklar överallt själv och utan livvakter. Pathos: Jag håller med om att det är oroväckande, men jag är inte ett dugg rädd.

Inget av ovanstående tål dock en granskning. Förnuftsargumentet är inte sant. Skjutningarna och även annan brottslighet brottslingar emellan, drabbar allmänheten på många olika sätt. Just därför ökar också oron. Och den tid då till exempel en statsminister eller utrikesminister kunde röra sig utan livvakter, är för längesedan borta."---

"Argumentet att risken att drabbas av allt detta fortfarande är relativt låg i jämförelse med de länder som toppar listan på brott per 100 000 invånare, till exempel Venezuela och Afghanistan, båtar föga.

Det vi människor, väljarna, tar fasta på är inte statiska jämförelser med andra som har det mycket värre. Vi tar fasta på förändringar i vår vardag och verklighet. Och det är den rimligaste hållningen."

Vad beror den ökande brottsligheten i Sverige på och hur ska man ta sig an problemet? Thomas Gür och Markus Kallifatides tar sig an frågan från två håll.
[Göstage]
2021-09-09 10:37
#144

"Kanske finns det ingen räddning, utan detta är bara en utveckling vi får vänja oss vid. Vi får huka oss, lära våra barn att huka sig och sedan hoppas att just vi själva slipper drabbas. Eller så finns lösningen bortom det rådande systemet. Man kan inte fortsätta att göra precis som förut, när det uppenbarligen inte fungerar. För att bevara det vi har, krävs radikala förändringar."

Ivar Arpi i en skarp vidräkning med den svenska utvecklingen.

Jag vet inte exakt vid vilket tillfälle jag slutade tro på statens kapacitet att klara sitt uppdrag. Migrationskrisen 2015 var dödsstöten, men tecknen på förfallet fanns där långt tidigare.
[Hayabusa]
2021-10-07 08:35
#145

Hur blev det så här? Statsministern och vänstern varnar att "nu är det fara å färde…" och demokratin är hotad (om ni röstar "fel").
Som sagt, hur blev det så här?

"Det går rent av att tolka Löfvén som att det hos en majoritet av svenskarna döljer sig en fascist som väntar på att kläckas om bara lockropen är de rätta.
Jag tycker dock att det finns rätt lite som talar för det. Tvärtom tror jag att det långt inne i de flesta svenskar finns en självägande bonde som i grunden är individualistisk, ganska liberal och möjligen lite godtrogen".

"Däremot tror jag att många – delvis för att vi är ganska bortskämda med detta – skattar det som brukar kallas ordning och reda väldigt högt. Kanske är det dags att oftare prata om hur den brist på trygghet, ordning och reda som många upplever skulle kunna bana väg för en mer auktoritär och mindre demokratisk samhällsordning.
Här har många ”goda liberaler” varit lättsinniga inför konsekvenserna av privatiseringar, avregleringar, öppna gränser och valfrihetsreformer."

https://www.dn.se/ledare/jorgen-huitfeldt-det-ar-ur-kaoset-som-manniskors-langtan-efter-den-starke-ledaren-fods/

Jörgen Huitfeldt är chefredaktör för Kvartal och fristående kolumnist i Dagens Nyheter.

Vi pratar mycket om det auktoritära hotet, men borde fundera mer på hur ett sådant skulle kunna uppstå.
[Göstage]
2021-10-07 08:44
#146

#145 Löfven och hans underhuggare är ju rent oförskämda mot andra politiker och deras väljare så jag tycker nog att Huitfeldt är lite finkänslig, men i övrigt är ju hans åsikter välgrundade och väl uttryckta.

Annons:
[Jimmy.L]
2021-10-07 08:49
#147

#145: Rädda att tappa makten, sen SD kom in i riksdagen har dom försökt med alla medel att svartmåla andra partier. Så mycket enklare att angripa än diskutera hur man löser problemen i samhället.

[Hayabusa]
2021-10-07 09:00
#148

Tycker att det här är en bra sammanfattning:

"Om en sådan utveckling tillåts eskalera kommer förr eller senare en önskan om ordning att prioriteras högst av väljarna. Tillsammans med en stark ledare som kan uppfylla den. Och ju större den upplevda oordningen är desto mindre kommer människor att bry sig om exakt hur demokratiskt det styret är. Bara ordningen återupprättas."

Dvs om människor måste välja så kan man ta det sura med det söta.
Det handlar inte om fascism utan praktikalitet.

[Hayabusa]
2021-10-07 09:07
#149

Forts.

"…veritabla drivhus för segregation (det fria skolvalet, den stora invandringen från fattiga länder) och kriminella lycksökare (rätten att välja sina egna släktingar som personliga assistenter eller det skuggsamhälle som växt upp i takt med en närmast oreglerad arbetskraftsinvandring.)"

[Göstage]
2021-10-07 09:15
#150

#148 Ja, risken är uppenbar. Sedan sätts det lite slarvigt likhetstecken mellan "stark ledare" och fascism i den allmänna debatten. Man skulle ju ha kunnat önska att Löfven varit en sådan, men det var han inte- åtminstone inte för landet. Men kanske som klubbdirektör för sossarna…

[Hayabusa]
2021-10-07 09:18
#151

#150 Stämmer.

Lyssna gärna på detta avsnitt om "Gangs of Svensk Offentlighet":

https://www.youtube.com/watch?v=moMiWwdclN0

Mustafa debatterar en moderator. Omar nyanserar hederskultur. Ashkan brottas med sin naivitet. Hanif träffar Märta Stenevi. ----------------------- OBS....
[Göstage]
2021-10-22 09:22
#152

År 2030 skall Sverige vara "attraktivaste resmålet". Säger Baylan.

Regeringen och Ibrahim Baylan (S) går nu ut med att Sverige ska vara attraktivaste resmålet 2030.Läs mer här:https://samnytt.se/regeringens-plan-sverige-ska-...
[Göstage]
2021-10-23 07:59
#153

Coronakrisen har skapat effekter i varuflödet som blivit svårare än vad ekonomer och samhällsplanerare riktigt kunnat förutse, och kanske har globalismen sett sina bästa dagar? Malcolm Kyeyune funderar i en gästkrönika i GP:

"Således börjar vi nu kunna se scener från USA som blir allt mer sovjetiska: tomma butikshyllor, väntetidslistor på ett år om man ska köpa en ny cykel eller diskmaskin, skenande priser för olika varor såsom köttfärs. Men scenerna som möter konsumenter är egentligen ganska oväsentliga i sammanhanget; det är när jordbrukare inte kan hitta reservdelar till sina maskiner, och tillverkare av lastbilar inte kan köra sina produktionslinjer på grund av att komponenterna saknas, som man börjar se de riktigt farliga effekterna för ekonomin. Sverige kanske har mindre tomma hyllor på ICA i skrivande stund, men vi ska inte ha några illusioner om att vi på något sätt är säkra.

"Och givet hur krisen uppstått är nog kanske den enda lösningen på den att helt enkelt göra världsekonomin mindre global och mer lokal. Allt tyder således på att världen i början av 2030-talet kan komma att se ganska annorlunda ut än den vi har vant oss vid."

Risken är att vi snart får se tomma hyllor i mataffärerna även i Sverige. Världen går i skrivande stund mot en helt ny ekonomisk kris, av en annan sort än vad
Annons:
[Göstage]
2021-10-30 09:48
#154

"Colombia blev inte »normalt« sedan gängen och dödspatrullerna hade bekämpats. Hur ska det gå för Sverige?", undrar Jon Åsberg på Fokus. Han svarar själv, och svaret är pessimistiskt.

"Efter mordet på rapparen Einár förra veckan fylldes sociala medier med frågor. Hur länge ska det här pågå? När tar våldet slut? När blir Sverige normalt igen? Rikspolischefen Anders Thornberg sa till Sveriges Radio att det krävs att nyrekryteringen till gängen upphör och för det måste alla delar av samhället bidra, inklusive skola och socialförvaltning. Kriminologen Manne Gerell säger att det tar 10–15 år att drastiskt få ner mordsiffrorna, men att det förutsätter betydligt hårdare tag.

Tyvärr finns inget som talar för att vi går i den riktningen. I stället äter de kriminella gängen sig in i samhällskroppen som cancer. I Södertälje har brottsligheten redan »trängt in i företag, föreningsliv och myndigheter som mutas och infiltreras«. Välfärdsstaten plundras på miljardbelopp medan du läser detta. Kanske kan trenderna brytas och gängens tillväxt stoppas. Men inte heller Sverige lär någonsin bli »normalt« igen."

Colombia blev inte »normalt« sedan gängen och dödspatrullerna hade bekämpats. Hur ska det gå för Sverige?
[Göstage]
2021-12-24 08:57
#155

tlf003.jpg

Egen bild.

Malcom Kyeune i GP på randen till ännu ett nytt år:

"Det sägs att framtiden är ett främmande land. Så här års, när 2021 nu går mot sitt slut, gäller nog denna gamla klyscha mer än någonsin. Vi vet inte vad som kommer att hända 2022 – ödets nycker tycks helt enkelt vara särdeles nyckfulla just nu. Kanske vi bör så här kring jul därför ägna en tanke eller två åt tidigare generationer svenskar, och de strapatser de var tvungna att utstå för att bygga det vi har idag."---

https://www.gp.se/ledare/2021-avslutade-ett-kapitel-i-v%C3%A4rldshistorien-1.62390579

  • Redigerat 2021-12-24 08:57 av [Göstage]
[Göstage]
2021-12-27 09:57
#156

Richard Sörman på Riks intervjuar Pontus Persson, "om bland annat det politiska landskapet och vilket Sverige vi vill att våra barn växer upp i."

Richard Sörman intervjuar Pontus Persson, om bland annat det politiska landskapet och vilket Sverige vi vill att våra barn växer upp i.----------------------...
  • Redigerat 2021-12-27 09:57 av [Göstage]
[Göstage]
2022-01-13 12:44
#157

Britta Svensson i Aftonbladet anser att samhällets förvaring av åldringar i livets slutskede är vår svåraste framtidsfråga och något som det talas alldeles för lite om.

"Fram till år 2030 beräknas antalet 80-plussare öka med 50 procent, till 800 000 personer.Då kommer det att finnas 3 300 personer som fyllt 100 år och fått telegram från kungen."---

"Med tanke på befolkningsutvecklingen tror jag att det kommer bli ännu svårare att få en plats på vård- och omsorgsboende i framtiden.

Det är den stora och tuffa framtidsfrågan, som det talas alldeles för lite om."---

"Det har de senaste åren, även före pandemin, skett en dramatisk ökning av människor som dör snabbt efter att de flyttat in på ett vård- och omsorgsboende.

Tio procent av dem som flyttar in dör inom åtta dagar. En femtedel är borta inom ett halvår."---

Den är vår svåraste framtidsfråga – och det talas alldeles för lite om den. Vilken livskvalitet ska de äldsta ha?
[Göstage]
2022-02-26 08:55
#158

Jonas Jungar på Svenska YLE påminner om framtiden för de som idag är barn och unga och de traumatiserande upplevelser de kan tvingas ha med sig i bagaget på resan in i framtiden. De behöver allt stöd inför den resan.

"Knappt har coronapandemin ebbat ut, med all den ångest, ensamhet och "förlorade" ungdomsår som den inneburit för inte minst studerande, och så talas det plötsligt om krig.

Ord som kärnvapen och terrorbalans flimrar förbi i flödena."---

Den tid vi lever i prövar oss alla, men i synnerhet dem som ska bygga en bättre framtid. Det är dem vi ska ta hand om nu".---

  • Redigerat 2022-02-26 08:56 av [Göstage]
Cojimar
2022-04-22 09:28
#159

Charlotta Levay, docent vid Lunds universitet efterlyser i en artikel på NWT:s ledarsida en större resiliens från myndigheter och politikers sida. Levay förklarar att det är ett ord "som brukar få beteckna allt från ekosystem till människors psyken. Det betyder närmare bestämt förmåga att stå emot och återhämta sig från störningar. Mycket av nyhetsrapporteringen dessa dagar handlar i grunden om resiliens."

"När verkligheten mest påminner om en dålig skräckfilm och när dystopierna är mer träffsäkra än Riksbankens prognoser – då inser vi att vi måste förvänta oss och förbereda oss för det oväntade. Efter två års pandemi och därpå Rysslands massiva anfall på Ukraina har det blivit en central samhällsfråga hur vi kan bygga upp större motståndskraft och uthållighet i kriser. "--

Att planera militär förmåga inför framtiden, att kunna ställa om till förändrade förhållanden, att införskaffa och fylla på lager med skyddsutrustning och mediciner och inte minst att lära av sina misstag - allt kräver resiliens: "att ha fantasi nog att föreställa sig alternativa scenarier, inklusive att allt går åt helvete eller i alla fall blir väldigt annorlunda mot vad man hittills trott", förklarar Levay.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Resiliens handlar till sist om rörligt intellekt – att ha fantasi nog att föreställa sig alternativa scenarier, inklusive att allt går åt helvete, skriver Charlotta Levay.
[Toxin]
2022-05-17 13:18
#160

”Under alla år, från skotten i Ådalen framåt, har det svenska samhället varit homogent och stabilt. I den säkerhetspolitiska diskussionen på 1970- och 80-talen använde man begreppet att det svenska samhället var “överstabilt”, det vill säga nästan statiskt. Det stora folkhemsbygget hade skapat en struktur där allt var på sin plats och allt var ordnat och väldigt lite kunde ändras på vilket innebar väldigt liten negativ social dynamik i det här samhället. Hoppar vi från 70-talets gråtrista Sverige till Sverige 2021 har det här fullständigt förändrats. Inget av det här finns kvar. Vi har ett ganska splittrat samhälle och till och med ett särhälle. Vi har en misslyckad integration och vi kan tvista om dess orsaker i oändlighet men att vi har ett problem, både med social och demografisk splittring av landet. Det är tydligt idag. Det vi upplever nu med det grova kriminella våldet är väl snarare en symptom än ett hot i sig. En symptom på att den djupa samhällsgemenskap som hade sina rötter i beredskapsåren under andra världskriget tycks ha förflyktigats idag.”

https://folkochforsvar.se/content/intervju-med-wilhelm-agrell-om-svensk-sakerhetspolitik/

I den artikeln intervjuar Folk och Försvars säkerhetspolitiske programansvarige Zebulon Carlander professorn i underrättelseanalys Wilhelm Agrell om den säkerhetspolitiska utvecklingen […]
Annons:
Fornöga
2022-08-31 08:38
#161

Oavsett vilken sida som vinner valet i år går Sverige mot en kärv period de närmaste åren, skriver Håkan Boström på GP:s ledarsida.

"En hård vinter kommer medföra elpriser på en helt ny nivå och med dem stiger även priset på mycket annat via olika tillverkningsprocesser. Inflationen skapar även behov av räntehöjningar som slår ytterligare mot hushållen. Bostadspriserna väntas falla med 15-20 procent. Den ekonomiska tillväxten går mot noll (SVT 30/8). Sverige är på väg in i en period av samtidig inflation och lågkonjunktur som väntas kunna dra ut på tiden ett par år, enligt Konjunkturinstitutet.

Krisen slår med full kraft samtidigt mot hushållen och den offentliga sektorn. Det är den bistra verklighet som landets finansminister – oavsett om denne är moderat eller socialdemokrat – kommer möta efter valet."---


Re:tired.

Vi går mot ett plånboksval. Men oron i omvärlden, den annalkande lågkonjunkturen och inflationen att i hög grad sätta ramarna för den ekonomiska politiken –
Fornöga
2022-10-03 10:28
#162

#161 "Förbered er på ett fattig-Sverige ni inte trodde fanns", är rubriken på Andreas Cervenkas (ännu ej pluslåsta) krönika i Aftonbladet.

"För hundratusentals svenskar väntar en katastrof", skriver han. "Lägg till det stigande arbetslöshet och risken finns för en misär som vi trodde tillhörde historien. Antalet vräkningar har efter många års nedgång redan börjat öka."---

Klarsyn eller dystopi? Kan åtminstone vara bra att ha som referens när media anklagar allmänhet och tyckare på sociala medier för dystopi.


Re:tired.

Googla på skitår och 2022 borde hamna högt upp. Kalla krigets vindar biter i ansiktet, i Italien har Mussolinis arvtagar
  • Redigerat 2022-10-03 10:29 av Fornöga
H
2023-06-23 11:13
#163

Magnus Henrekson gästar Aron Flam och pratar om friskolereformen, statens våldskapital och grönt stål.
Magnus är professor i nationalekonomi.

Fornöga
2023-07-27 13:17
#164

Alice Teodorescu skriver på egen sida att vi idag har att ta ställning till vilket land vi önskar att Sverige skall vara imorgon.

"För mig personligen börjar och slutar mitt politiska engagemang med yttrandefriheten. Utan den imploderar demokratin och människan krymper. De senaste månadernas händelseutveckling och den respons den fått har resulterat i att vi har att ta ställning till en av vår tids mest grundläggande frågor.

Det handlar om faktiska fri- och rättigheter, men också om vem som ska definiera vad Sverige ska vara för ett slags land i framtiden. Det är dags att sätta hårt mot hårt och sluta be om ursäkt för de värderingar som byggt Sverige. Allt annat är en återvändsgränd och en strid som vi bara kan förlora."


Re:tired.

Om frågan om koranbränningarna hade handlat om principer, och inte om rädsla för våld, hade förslagen om återinförande av lagen om trosfrid kommit långt tidigare. Så varför gjorde de inte det?
Fornöga
2023-10-20 07:44
#165

"Maffiorna är ett hot mot Sverige som rättsstat", skriver Karin Pihl på ledarplats i GP. Hon oroas över att Socialdemokraterna av valtaktiska skäl inte förmår lösgöra sig från sin samarbetspartner MP.

"Sverige kommer som land att vara mycket annorlunda om tio, tjugo år om detta inte stoppas och om maffiorna tillåts slå rot djupt inne i den svenska statsapparaten. Detta måste Socialdemokraterna inse. Miljöpartiet har dikterat villkoren för svensk politik på en rad områden, vars konsekvenser har varit förödande för landet. Det måste vara slut med det nu."

Sverige är ju redan nu ett annorlunda land mot vad det var för inte särskilt länge sedan. Perspektiv på tjugo år för den fortsatta samhällskollapsen verkar optimistiskt i överkant, det riskerar att gå utför betydligt snabbare.


Re:tired.

Den organiserade brottsligheten infiltrerar kommuner och myndigheter. Våldet släcker oskyldiga liv. Då kan inte Socialdemokraterna vara nervösa över att stöta
  • Redigerat 2023-10-20 07:45 av Fornöga
Fornöga
2023-10-21 11:08
#166

Ulf Kristersson på M-stämman i Umeå idag:

"De senaste decenniernas invandringspolitik och misslyckade integration har lagt grunden till ”en våldsvåg utan motstycke i västvärlden”, enligt Kristersson.

– Hur vi lyckas med den historiska uppgiften kommer att definiera vilket sorts land Sverige är om fem, tio och 20 år. Det är alltså inte bara en ödesfråga, det är en existentiell fråga."---


Re:tired.

M vill överväga obligatorisk förskola för familjer i utsatta områden som inte talar svenska hemma. – Om inte inte föräldrarna kan ge barnen vårt språk, så behöver någon annan göra det, säger statsminister Ulf Kristersson i ett tal på partistämman.
  • Redigerat 2023-10-21 11:09 av Fornöga
Fornöga
2024-01-08 10:24
#167

#158 #159 När först försvarsministern och därefter ÖB säger att svenska folket bör vara förbereda på krig i Sverige, då är vi vardagskackotopiker passerade med hästlängder. 🙄

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ministern-till-svenska-folket-det-kan-bli-krig-i-sverige/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgpee5/ob-alla-svenskar-maste-forbereda-sig-for-krig


Re:tired.

Alla svenskar måste förbereda sig mentalt på att det kan bli krig i Sverige. Det menar överbefälhavare Micael Bydén. – Vi måste ha medborgare som förstår hur al
  • Redigerat 2024-01-08 10:24 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2024-02-04 09:47
#168

Ungdomsbarometern 2024 har släppts, och åtminstone vid en första blick verkar den tyda på att en mer egoistisk och introvert generation med en tydlig dystopisk läggning håller på att ta form.

"I en orolig värld prioriterar ungdomar dagliga orosmoment och trygghet över långsiktiga samhällsfrågor. Vänner, familj och den egna ekonomin blir i stället viktigare. Det politiska engagemanget minskar samtidigt som andelen som anser att de har små eller inga möjligheter att påverka i samhället ökar. Fler än hälften (56 procent) tror inte att politikerna kan lösa samhällsproblemen och tron på demokrati minskar. Det visar Ungdomsbarometerns Generationsrapport 2024 som är baserad på intervjuer med 15 000 ungdomar i åldern 15-24 år."---


Re:tired.

Ökad ekonomisk stress och minskat politiskt intresse: Unga prioriterar om och fokuserar inåt
Upp till toppen
Annons: