Annons:
Etikettövrigt
Läst 686 ggr
[Hayabusa]
11/30/18, 7:02 AM

A Festivus for the rest of us!

Festivus? Vad sjutton är det? Så här i slutet av november när vi snart glider in i december…då väntar julpynt, Luciatåg och julfirande, åtminstone för en del av befolkningen. Vilket i sig är en utmärkt grogrund för kritiker, kränkta individer, arga kolumnister m. fl. att resa sig upp och ondgöra sig över högtider som "hitte-på" eller att de inte alls är en tradition utan snarare kulturrasism. Å andra sidan torde alla högtider, traditioner och företeelser vara "hitte-på". Tror jag…

Nå, kanske kan räddningen & friden ha hittat en väg in i husvärmen. Jag pratar så klart om Festivus! 

OBS! Engelskt tal, ingen textning

Annons:
[Göstage]
11/30/18, 7:32 AM
#1

Ja. de gamla helgerna var förlegade, se bara på "White" Christmas - snacka om vithetsnormer! Festivus låter som ett bra alternativ - men är det sanktionerat av DN:s och Aftonbladets kultursidor? 🤔

[Hayabusa]
11/30/18, 7:40 AM
#2

#1 Jag väntar ivrigt på ett inkluderande regelverk från "De Goda".

LBB
11/30/18, 7:46 AM
#3

Eller varför inte black friday

[Hayabusa]
11/30/18, 7:50 AM
#4

Black Friday är fullkomligen uteslutet.

[Göstage]
3/21/19, 2:25 PM
#5

Vissa får nästan bokstavligen eld i baken med att traditionsförklara importerade kulturyttringar, så jag håller tummarna för att det finns en framtid för Festivus även i vårt land. 

"Eldfesten, eller chahar shanbe souri, är en mångtusenårig persisk tradition som firas tisdagen närmast vårdagjämningen. Den är ett slags förfest till det persiska nyårsfirandet, noruz, som firas dagen efter. Traditionen har blivit etablerad i Sverige, konstaterar Jonas Engman. – Det är inte så konstigt att den fått så stort genomslag, för vi har ju en väldigt stor befolkning som har den bakgrunden."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo3rK2/eldfesten-hoppar-in-pa-skansen

[Hayabusa]
3/21/19, 2:35 PM
#6

Jaja…

Här är Festivus etablerad 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: