Annons:
Etikettterrorism
Läst 694 ggr
[Göstage]
11/30/18, 11:43 AM

God morgon Sverige- snart är det milleniumskifte!

I övriga Europa är det 2018, i Sverige 1998. Åtminstone i debatten om jihadism och terror.

"I de rundabordssamtal i det belgiska parlamentet som anordnades av organisationen APEMA, European Press Association for the Arab World, behandlades bland annat medias och intellektuellas roll i kampen mot jihadism och terror. En av erfarenheterna är att den svenska debatten ligger 20 år efter den europeiska samt att Sverige är en del av problemet - inte lösningen."---

"Till skillnad från Sverige, där vi knappt hunnit börja diskutera hur vi hanterar detta i andra generationens migranter, diskuterar Europa hur de ska hantera tredje och fjärde generationens migranter som fortfarande inte blivit en del av den gemensamma samhällskroppen. För tredje och fjärde generationens migranter är problemen ännu värre än för den andra. Dessa riskerar att inte ha någon identitet alls då de saknar sina föräldragenerationers hemspråk. Lätta offer för att glida över i klankriminalitet och i förlängningen religiös extremism."---

"Inget land kan uppvisa en fullt ut genomförd åtgärdslista men det som är slående är ländernas attityder till det. De länder som drabbats värst av terrordåd visar idag upp en väsentligt mognare syn på debatt och bredd på åtgärder. I Sverige blir detta tydligt då vi inte drabbats i lika hög utsträckning av terrordåd som övriga Europa. Antingen framförs endast repressiva åtgärder som vägen framåt eller, vilket idag dominerar debatten, fortsatt eftergivenhet och kulturrelativism. Det är ingen slump att Sverige har utvecklats till att vara en av de största nettoexportörerna av ISIS-terrorister till Syrien vilket är ett stort problem för övriga Europa."---

"Nästa seminarium är planerat till februari respektive april där jag kommer delta. Jag fick frågan om det skulle vara möjligt att genomföra ett motsvarande seminarium i Sverige men jag är tveksam.  Dels kompetensmässigt, Sverige och svenska parlamentariker är inte mogna ännu för en så pass frispråkig debatt, dels att vi inte på långt när har den problemförståelse som krävs. Vi ligger runt tjugo år efter den europeiska.

Det är mer sannolikt att de första nordiska stegen kan tas i Köpenhamn eller Helsingfors där det finns en större mognad och beredskap att fritt även kunna beröra dessa ämnen, avgörande för Europas framtid och kanske framför allt den nya unga generation av migranters framtid, utan att behöva bli anklagad för rasism eller islamofobi."

 https://ledarsidorna.se/2018/11/apema-rundabordssamtal-i-bryssel-den-27-28-november-en-dialog-om-medias-ansvar/

Man anar Westerholms skam över sakernas tillstånd i vårt land. Den skammen borde vara nationell.

Annons:
[VSK]
11/30/18, 12:25 PM
#1

Snart dags för att patcha för 2k-buggen mao. Tur du påminde mig.

[Göstage]
11/30/18, 12:29 PM
#2

#1 😃

[VSK]
11/30/18, 12:30 PM
#3

🙂

Emo
11/30/18, 1:15 PM
#4

😕

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
11/30/18, 1:18 PM
#5

#4 Ja, egentligen…☝️

[Göstage]
1/31/19, 11:27 AM
#6

"Den statliga utredningen som ser över terrorismlagstiftningen får mer tid på sig. Den skulle ha presenterats på torsdagen men regeringen har beslutat att ge den ytterligare två månader på sig."---

TT

Annons:
[Hayabusa]
1/31/19, 11:30 AM
#7

#6 Jag kan slå vad om att utredningen inte kom fram till något konkret. Vi serveras samma soppa, om & om igen…

[Jimmy.L]
1/31/19, 12:16 PM
#8

#7 Jag bjuder över dig och satsar på att dom måste utreda utredningen.

[Göstage]
1/31/19, 12:16 PM
#9

#7 Den saken håller jag inte emot på…

[Göstage]
3/14/19, 8:53 AM
#10

twitter

Men då skall vi tänka på att Vänsterpartiet alltid har haft ett orubbligt förtroende för vår polis och deras kompetens.

[Göstage]
4/30/19, 1:35 PM
#11

Nu skall HD avgöra om IS var en terrororganisation 2013;  utgången känns långt ifrån given. Och klockan drar sig fortfarande.  ⏰

https://nyheteridag.se/hogsta-domstolen-ska-avgora-om-is-ar-en-terroristorganisation/

[Jimmy.L]
4/30/19, 1:41 PM
#12

Jösses.

Upp till toppen
Annons: