Annons:
Etikettdebatt
Läst 739 ggr
[Hayabusa]
2018-12-05 10:49

Dyrt att åka tåg?

Att vi alla ska åka mer tåg, det har nog inte undgått någon. Personligen har jag inget emot att åka tåg, men särskilt billigt är det inte. Det ska det kanske inte heller vara, men nog borde tillförlitligheten vara bättre? Kvaliteten överlag kunde också varit bättre. Inte bättre, men väl dyrare blir färden över sundet:

"På söndag blir Europas dyraste tågbiljett ännu dyrare. Då höjs priset på en enkelbiljett från Hyllie till Kastrup från 110 till 120 kronor. Höjningen får resenärer och politiker att rasa."

"Den internationella järnvägsorganisationen Union Internationale des Chemins de fer, UIC, kartlägger regelbundet biljettpriser och banavgifter längs 103 järnvägssträckor runt om i Europa.

Den senaste sammanställningen visar än en gång att tågen över Öresundsbron är dyrast i Europa. Enligt UIC kostar en resa mellan Hyllie och Copenhagen Airport 0,65 pund per mile. Det innebär ett kilometerpris på 2,21 kronor.

Det är högre än för de näst dyraste järnvägssträckorna som återfinns i Storbritannien och Österrike. Också sträckan Stockholm-Göteborg finns med i UIC:s jämförelse och uppges ha Europas fjärde dyraste tågbiljetter. Där är dock kilometerpriset mindre än hälften av priset över Öresundsbron."

Annons:
[Hayabusa]
2018-12-05 10:51
#2

Saxat från artikeln:

De här höjningarna ifrågasätts dock av ett stort antal tågresenärer på Facebook.

"Inget annat företag här i världen skulle kunna ta betalt dessa pengar för något som inte fungerar", skriver en upprörd resenär i Facebookgruppen Broenlive.

[Jimmy.L]
2018-12-05 12:05
#3

Arlanda Express tar 295 kr för en enkelbiljett från sthlm. 

SJ från sthlm 303 kr med stationsavgiften inräknad. 

SL får man betala 168 kr med stationsavgiften inräknad.

[Hayabusa]
2018-12-05 12:16
#4

#3 Det som sannolikt väcker störst ilska är den undermåliga tillförlitligheten plus att det är trångt som satan.  Då blir en prisökning svårare att acceptera.

[Jimmy.L]
2018-12-05 12:26
#5

#4 Som i sthlm under rusningstiden. Det har blivit fler tåg på spåren men underhållet har blivit färre.

[Hayabusa]
2018-12-05 12:30
#6

#5 Säkert. Glad att jag slipper pendla…

Annons:
[Göstage]
2019-10-23 10:36
#7

SJ har "vind i seglen" för närvarande, och det är väl inte svårt att gissa att den stora klimatdebatten givit återverkningar, även om SJ inte blygs för att ta åt sig äran. VD lägger till att "SJ:s resenärer länge har varit en miljömedveten grupp". I ärlighetens är det väl många resenärer som inte haft mycket att välja på, oavsett miljömedvetenhet eller ej? 

Dessutom ökar arbetspendlingen, vilket gynnat SJ. Det är väl de pendlarna som brukar bilda snopna klungor på perrongerna, inte minst i Skåne, företrädesvis på fredagar och måndagar när tåget uteblir? (Vilket dock i regel beror på Trafikverket.)

_ "Den statliga tågoperatören SJ redovisar en vinst före skatt på 198 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 93 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
_

Nettoomsättningen landade på 2 048 miljoner kronor, jämfört med 1 848 miljoner kronor för ett år sedan."---

"… stora investeringar har gjorts för att förbättra erbjudandet och göra tåget mer konkurrenskraftigt, enligt bolaget. – Vi har sett den trenden under många år. Under det tredje kvartalet har vi ökat vårt utbud och sett starka resandeökningar. Det har gett ett väldigt starkt finansiellt resultat, säger Crister Fritzson, vd."---

TT

[Hayabusa]
2019-10-23 11:38
#8

Skulle nog vilja uttrycka mig så här…

"SJ´s resenärer är sedan länge en grupp med oerhört stort tålamod & överseende. Ständiga förseningar, inställda avgångar och utebliven information tas emot med jämnmod. En evig väntan på en kall & mörk perrong får dem att tänka på miljö(ombyte)."

Upp till toppen
Annons: