Annons:
Etiketterbrottslighetskolan
Läst 865 ggr
[Göstage]
12/6/18, 9:40 AM

Hälften av alla niondeklassare utsatta för brott

Den årliga undersökningen om 15-åringars erfarenheter av brott är ungefär lika dyster som man kunde befara.😕

"Tjejer och killar i 15-årsåldern utsätts för brott i lika stor utsträckning, men killar utsätts vanligen för stöld och tjejer för sexualbrott, det visar Skolundersökningen om brott 2017, som Brottsförebyggande rådet (Brå) publicerar i dag. Skolan är den vanligaste brottsplatsen, enligt rapporten.

Omkring hälften, 51 procent, av alla niondeklassare har blivit utsatta för brott det senaste året. Det är en liten ökning sedan 2015, när 47 procent av eleverna i Brottsförebyggande rådets Skolundersökningen om brott uppgav att de utsatts för brott."---

”Elever inskränker sina liv på grund av att de är rädda för att utsättas för brott. Det är relativt vanligt att särskilt tjejer väljer att stanna hemma kvällstid, fast de egentligen skulle vilja gå ut. Dessutom har en stor andel av de tjejer som utsatts för hot eller misshandel hållit sig borta från skolan under hela dagar och därmed missat undervisning, på grund av oro för att utsättas”, skriver Anna Gavell Frenzel, utredare på Brå, i ett pressmeddelande."---

 "Ungefär hälften har det senaste året också begått någon typ av brott*. Andelen är något större bland killar, och vanligast är det att begå stöldbrott."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halften-av-niondeklassarna-har-utsatts-for-brott

(*Man skulle nästan kunna tro att det är den andra hälften, men fullt så enkelt är det nog inte…)

Tråd om våld i skolmiljö.

  • Redigerat 3/14/23, 8:21 AM av Fornöga
Annons:
[Hayabusa]
12/6/18, 9:43 AM
#1

Det var väl väldigt onödigt av Brå & SVT att presentera detta!!! Vi vill faktiskt inte veta! Kan de inte skriva något positivt istället? 

OBS! Ironi…

[Göstage]
1/8/19, 10:03 AM
#2

En 15-årig tjej berättar i Uppsala Nya Tidning om den rädsla hon upplever dagligen inför att röra sig ute på gator och torg i hemstaden.

"Att ständigt behöva vara försiktig, rädd och otrygg utanför hemmet är en vardag för väldigt många tjejer men även killar. Varför? jo det ska jag berätta. Att folk skriker och visslar, du får höra ord som tex. ”kom hit sexiness” och kommentarer om din kropp eller vad personen vill göra med dig sexuellt. Även bli omringad av gäng, tafsad på. Tar du till våld eller säger till kan du bli hotad eller till och med slagen. När jag tagit upp detta med vuxna är det i princip ingen som är medveten om hur illa verkligheten faktiskt ser ut för oss unga tjejer i dagens samhälle, men även för killar men där är det misshandel och rån som är vanligt utifrån vad jag hört av mina vänner och bekanta. Detta ovanstående händer mig och väldigt många andra dagligen."---

"Vi kan gå flera eller ensamma det händer oavsett. Att bli tafsad på är inget ovanligt längre. Nu i somras blev jag omringad av ett stort gäng killar på Stora Torget här i Uppsala. Dom skrek massa ord jag inte förstod rakt i mitt ansikte och tafsade på mig. Jag höjde rösten och skrek sluta, medans jag försökte kolla i marken hela tiden för att inte få ögonkontakt med dom. Klockan var ca 15.00 på eftermiddagen och det var rätt mycket folk på stan. Människor runt omkring reagerade och kollade men ingen vågade göra något eller gripa in.

Detta höll på i en kvart innan några av killarna som omringade mig gick ur cirkeln som var runt mig, och jag fick chansen att springa därifrån. Det var minst 14 killar som hade omringat mig. Detta är bara 1 av många andra händelser jag varit med om. Jag vill kunna känna mig trygg utanför hemmet."

https://www.unt.se/insandare/unga-tjejer-ar-utsatta-i-uppsala-5173822.aspx

[Jimmy.L]
1/8/19, 1:15 PM
#3

#2 Jag hade ingripit om jag hade sätt det.

[Göstage]
1/26/19, 6:22 PM
#4

#2 Flickor som rör sig i Uppsala centrum känner sig otrygga. Emelie som skrev insändaren är en av dem.

"Unga tjejer vittnar om otrygghet i Uppsala centrum på grund av framfusiga killgäng. Fjortonåriga Emelie undviker numera centrum efter att hon i somras blev omringad av ett stort antal killar på Stora Torget."---

"– Jag hade träffat en kompis och skulle ta bussen hem. Jag satte mig på en bänk och strax kom det killar och satte sig bredvid mig på bägge sidorna. Sen kom fler killar och ställde sig framför mig. De började ta på mitt hår och mina ben och sa saker till mig som jag inte förstod. Jag blev så himla rädd och sa till dem en massa gånger att sluta, men de lyssnade inte. Emelie berättar att hon var omringad och inte kunde ta sig därifrån. Efter vad Emelie upplevde som en väldigt lång stund gick ett par av killarna därifrån och då såg hon chansen att fly. När jag säger att det var tur att det var på dagen tittar hon på mig. – Men det är det som är grejen. Det spelar ingen roll om det är dag eller kväll. Sånt här kan hända oavsett."---

"Med på kaféet är en av Emelies kompisar, som också är fjorton år och som vi kan kalla Amanda. Amanda håller med om att det är otryggt att vara ung tjej i Uppsala. Särskilt i centrum och i synnerhet om man är själv. – Det är killar som visslar och kommer fram och säger eller viskar saker till en. En gång på kafé Storken tryckte några killar in mig i ett hörn när min kompis var på toaletten. Det är helt sjukt, säger hon.

Emelies insändare publicerades på UNT:s Facebooksida. I kommentarer märks att många utgår från att alla killarna i Emelies insändare är invandrare. Är det så? Emelie och Amanda skruvar lite på sig – det märks att de känner att frågan är laddad – men säger sedan att vad gäller gängen i centrum handlar det om killar som nyligen kommit till Sverige och inte kan så mycket svenska. Emelie och Amanda tycker att det borde vara självklart att alla som kommer till Sverige ska gå kurser om vilka lagar och normer som gäller här. Amanda säger att hon inte särskilt ofta möter svenska killar som beter sig illa, men Emelie tycker att det finns gott om sådana."---

Det här är inte första gången som UNT skriver om sextrakasserier mot unga tjejer eller om otryggheten i centrum. En undersökning från Region Uppsala visade att andelen unga tjejer som känner sig trygga på stan har minskat kraftigt de senaste åren. 2013 svarade 45 procent av tjejerna i gymnasiet att de kände sig trygga när de var på stan i Uppsala. 2017 var siffran 19 procent."---

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/killgang-i-city-gor-tjejer-otrygga-5196974.aspx

Emo
1/27/19, 6:44 AM
#5

#3 Hoppas du har vänner som besökt dig på sjukhuset senare och att du blev omhändertagen och fick vård. 
Det var nog den risken åskådarna inte vågade ta. 

Dessutom har vi i många år läst om att människor som ingriper måste ta till våld för att skydda de utsatta och då blir fällda i domstol för att de tagit till mer våld än nödvändigt, enligt deras åsikt, som inte var närvarande.

Så är det. Vi är rädda för att bli utsatta och rädda för att ingripa. Något är fel.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
1/27/19, 8:02 AM
#6

#5 Snarare dom som hade hamnat på sjukhus.

Annons:
Carmarino
3/13/19, 4:54 PM
#7

#4 Ledare i HD/Sydsvenskan (än så länge ej betalartikel):

Ge kvinnor trygghet. Utan sällskap och löparskor.

Insändaren av en 14-årig tjej i Uppsala berörde många. Hon beskrev hur hon blivit omringad av ett pojkgäng när hon väntade på bussen i stadens centrala delar. De tog på hennes hår och ben, vägrade sluta och sade saker till henne som hon inte förstod.

Rädslan dröjde sig kvar. Hon började undvika att åka in till centrum, tänkte på att inte klä sig för snyggt och att ha på sig löparskor för att kunna fly vid behov.

"Jag vill kunna vara ute och känna mig trygg", förklarade hon.

När Upsala Nya Tidning, UNT, följde upp hennes vittnesmål i flera artiklar framgick att det rör sig om mer än ett enskilt fall. Intervjuer med unga flickor och pojkar, poliser, socialarbetare och politiker ger en skakande bild av hur otryggheten breder ut sig i centrala Uppsala.

Och inte bara där.

I hög gradtycks det bero på unga män med utländsk bakgrund.

"Det stora flertalet är grupper av nyanlända som står i grupper och ofredar", säger Daniel Larsson, chef för de yttre befälen i Uppsala polisområde.

-----

Givetvis rör det sig om en liten minoritet – de allra flesta nyanlända är skötsamma. Men trakasserierna riskerar att bidra till generaliseringar och rasism, vilket ger ytterligare skäl att ta problemen på största allvar.

I radions Studio Ett påpekar föreläsaren och tidigare polisen Mustafa Panshiri att nyanlända som regel kommer från länder där hederskultur och social kontroll gör det helt otänkbart att behandla kvinnor så här – skammen drabbar hela familjen. Att komma till det jämställda, sekulära Sverige kan skapa förvirring och gränslöshet, resonerar han.

Det kan ligga något i det, men det får aldrig råda minsta tvivel om vilka värderingar och lagar som gäller i Sverige. Kurser om normer kan behöva utvecklas, men det räcker inte med allmän information.

De tydligaste signalerna om vilka värderingsmässiga gränser som gäller förmedlar samhället genom att reagera snabbt, starkt och tydligt vid varje övertramp. Ofredande och trakasserier får aldrig ursäktas, utan måste tas för vad de är: brott som sprider otrygghet och inskränker medborgares frihet.

https://www.hd.se/2019-03-12/ge-kvinnor-trygghet-utan-sallskap-och-loparskor

Lite förvånande att det skrivs i klartext vilka det är som står för trakasserierna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/13/19, 5:04 PM
#8

#7 Just fina nya medborgare. 😡

[Göstage]
8/17/19, 8:13 AM
#9

Rånen mot unga ökar och kan väl räknas in i kategorin vardagsbrott vid det här laget.

_"De senaste åren har det skett en markant ökning av rån mot unga. En trend som ser ut att hålla i sig enligt Brottsförebyggande rådet, BRÅ.
_

Under årets andra kvartal anmäldes 637 rån mot unga under 18 år enligt preliminära siffror från BRÅ. Det är en dyster rekordnotering som inte vägs upp av att det totala antalet anmälda rån (för samtliga åldrar) minskat något i förhållande till befolkningsutvecklingen.  

_– Det kan vara fråga om en överflyttning från rån mot äldre och mot butiker där man tidigare kunnat få tag på kontanter. Det har blivit svårare och då ger man sig på en grupp som inte kan skydda sig lika bra. De har också det andra ungdomar vill komma åt, som mopeder, telefoner och smycken, säger Sven Granath som är kriminolog på Polismyndigheten.
_

På bara några år har antalet anmälningar om rån mot personer under 18 år i Sverige ökat markant. Från 1084 anmälningar 2015 till 1896 förra året. Det är en ökning med 75 procent. Bara under det här årets första hälft har 1247 anmälningar om rån mot ungdomar kommit in till polisen."--- 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordmanga-ran-mot-unga

[Göstage]
2/27/21, 9:55 AM
#10

Allt färre niondeklassare vågar gå ut ensamma på kvällen och de tycks ha goda skäl till det, visar en färsk undersökning som bekräftar tidigare utveckling.

"Nästan hälften, 48 procent, av alla elever i årskurs 9 utsattes för misshandel, hot, rån, sexualbrott eller stöldbrott under 2019. Det visar en analys av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) och Barnombudsmannen som bygger på statistik från Brottsförebyggande rådets statistik."---

Allt fler nionde klassare uppger att de blivit utsatta för brott som misshandel, hot, rån, sexualbrott eller stöldbrott. Det visar en analys som Barnombudsmannen och Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) gjort baserad på statistik från Brottsförebyggande rådet. ”Det är skrämmande siffror”, säger MUCF:s generaldirektör Lena Nyberg i en kommentar.
[Hayabusa]
2/27/21, 10:02 AM
#11

"– Det är framför allt unga killar som drabbas. Det kan handla om att en pojke blir omringad av ett större gäng som ofta är maskerade och inte sällan beväpnade med en kniv. Eller, så kan rånen utföras när de spelar fotboll på en idrottsplats och det kommer några killar som vill vara med. De blir distraherade av de här killarna, och märker sen att deras jackor och mobiler är borta. Det är heller inte ovanligt att de förnedras på olika sätt, uppgav Madeleine Adaktusson för Bulletin."

[Göstage]
3/1/21, 6:41 AM
#12

P J Anders Linder undrar i en gästkolumn i GP hur det kan komma sig att det så kallade barnperspektivet tillämpas vad gäller unga brottslingar men inte ifråga om deras lika unga eller ännu yngre offer.

"Brottsförebyggande rådets (Brå) senaste nationella trygghetsundersökning visar att oron för brottslighet växer bland de yngre. Hos pojkar i åldern 16-19 år har den ökat från 6 till hela 32 procent på fem år. Även bland män mellan 20-24 år och yngre kvinnor har den ökat rejält. Och oron beror inte på livlig fantasi: enligt Brås senaste skolundersökning har nästan hälften av niondeklassarna blivit utsatta för ”stöld, misshandel, hot, rån eller sexualbrott” under det gångna året.

Brotten begås ofta av andra unga, som möts av lamast möjliga reaktioner från rättsväsendets sida och kan begå många fler grova brott innan det blir tal om kännbara straff. I politiken talas oupphörligen om vikten av ”barnperspektiv”, men när det kommer till brottsligheten innebär detta fortfarande att det tas all möjlig hänsyn till unga förövare medan unga offer glöms bort."---

Ingen tar de ungas villkor på allvar. Detta trots att den svenska politikerkåren är yngre än någonsin. Sverige styrs av allt yngre rikspolitiker. De blir för
  • Redigerat 3/1/21, 6:42 AM av [Göstage]
Emo
3/1/21, 8:15 AM
#13

Så är det nya samhället och konstigt nog undrar en del varför vi, som inte vill ha det så, tycker att det var bättre förr.

Det är inte bara unga brottsoffer som glöms bort. Även äldre ska hålla käft och inte hetsa mot ….

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Hayabusa]
3/1/21, 8:38 AM
#14

#13 Nä, då ska det raljeras och hånas om att vi är nationalister med en brun agenda som drömmer om något som inte fanns. Någon slags påhittad "sörgårdsidyll".
Dessutom - som vit, heterosexuell man född i Sverige är man kollektivt skyldig. Skyldig till vad? Typ allt ont i världen.

Emo
3/1/21, 9:46 AM
#15

#14 Ja visst och kvinnan tige i församlingen! (du har väl läst din bibel?)

Kvinnan tige i församlingen. Kvinnan tige i församlingen, efter Första Korinthierbrevet 14:34

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

  • Redigerat 3/1/21, 9:48 AM av Emo
[Göstage]
3/1/21, 10:12 AM
#16

#15 Fast inte tiger väl kvinnorna i församlingen idag? Tvärtom tycker jag att de för debatten, på gott och ont (lika "gott och ont" som när männen gör det).

Sedan kan man väl tillåtas undra om en tråd om ungas utsatthet för brott är rätt ställe för just den debatten.🤔

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Göstage]
3/1/21, 10:18 AM
#17

När unga utsätts för brott är det familj och vänner som blir stödfunktioner när samhället sviker eller är otillgängligt, visar en forskarrapport från Örebro universitet. Samtidigt borde ju även brottsutsatta ungas familjer också få stöd och hjälp - var skall de vända sig i sin förtvivlan när deras barn misshandlats och förnedrats?

Trots att samhället erbjuder organiserat stöd till unga som utsatts för brott, är det svårt att veta vart man ska vända sig. Istället för att söka det stöd samhället erbjuder vänder sig unga hellre till familj och vänner, visar forskning.
  • Redigerat 3/1/21, 10:19 AM av [Göstage]
Emo
3/1/21, 10:53 AM
#18

#16 Nej, det är lika dumt som att vita män är skyldiga till allt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
3/2/21, 9:34 PM
#19

#17 Föräldrar till våldsutsatta ungdomar hindrar eller avråder ofta sina sina barn från att vittna, med tanke på risken för följderna och att samhället inte kan ge dem skydd. Poliserna i reportaget verkar ta förvånansvärt lätt på riskerna för hämnd, de verkar mer oroliga för att det blir allt svårare att få ungdomar att vittna.

Det har blivit svårare för polisen att få unga brottsoffer och vittnen att delta i en polisutredning. Det är ofta föräldrar som inte vill att deras barn ska medverka. Det menar ungdomsutredare som Veckans brott har pratat med.
  • Redigerat 3/2/21, 9:38 PM av [Göstage]
Fornöga
3/14/23, 8:21 AM
#20

"Vad bidrar svenska skolor med i det brottsförebyggande arbetet? Och vad gör skolorna i de nordiska grannländerna? Det ska Skolverket kartlägga, på uppdrag av regeringen", skriver TT.

"Nästan hälften, 45 procent, av tillfrågade svenska niondeklassare uppger att de utsatts för stöld, misshandel, hot, rån eller sexualbrott minst en gång under de senaste tolv månader, visar Brottsförebyggande rådets skolundersökning om brott 2021.

Skolverkets kartläggning ska redovisas i september."


Re:tired.

Vad bidrar svenska skolor med i det brottsförebyggande arbetet? Och vad gör skolorna i de nordiska grannländerna? Det ska Skolverket kartlägga, på uppdrag av
Annons:
Upp till toppen
Annons: