Annons:
Etikettbrottslighet
Läst 1144 ggr
Emo
12/14/18, 4:53 PM

Bedrägeri

Det finns nog någon som går på detta, så dum är jag inte::

Hej

Som du kanske har märkt, skickade jag dig ett mail från ditt konto.
Det betyder att jag har fullständig åtkomst till ditt konto.

Jag har tittat på dig i flera månader nu.
Faktum är att du har smittats med skadlig programvara via en vuxen webbplats som du besökte.

Om du inte är bekant med det här kommer jag att förklara det.
Trojan-viruset ger mig fullständig åtkomst och kontroll över en dator eller någon annan enhet.
Det betyder att jag kan se allt på skärmen och slå på kameran och mikrofonen, men du är inte medveten om detta.

Således fick jag också tillgång till alla dina kontakter.

Varför antivirusprogrammet inte upptäckte skadlig kod?
Svar: Jag har en drivrutin Trojan, jag uppdaterar sina signaturer var fjärde timme så ditt antivirus är tyst.

Jag gjorde en video som visar hur du tillfredsställa dig själv på den vänstra halvan av skärmen, och på höger halvdel ser du videon du tittade på.
Med ett klick av en knapp kan jag skicka den här videon till alla dina kontakter med e-post och sociala nätverk.

Om du vill förhindra detta, överför beloppet 553€ till min bitcoin-adress (om du inte vet hur, google "Köp Bitcoin").

Bitcoinadress: 1NsuTWwnyA3QGUGXJgMn1B6Dj3GZBg4LAM

Så snart betalningen är mottagen, tar jag bort videon och du kommer aldrig att höra mig igen.
Jag ger dig 48 timmar att betala.
Oroa mig inte, jag har en anmälan som läser detta brev, och timern fungerar när du läser detta brev.

Inlämning av klagomål till någonstans är inte meningsfullt, eftersom det här e-postmeddelandet inte kan spåras som min bitcoin-adress.
Jag gör inga misstag.

Om jag upptäcker att du har skickat in en rapport eller delat det här meddelandet med någon annan kommer videon att distribueras omedelbart.

Med vänliga hälsningar!

Tråden låst 231229 eftersom det finns nu aktiva trådar i samma ämne./Medis.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

  • Redigerat 12/29/23, 8:54 AM av Fornöga
Annons:
[Jimmy.L]
12/14/18, 4:55 PM
#1

Dom kriminella försöker på alla sätt få tag på pengar.

Lona
12/14/18, 5:06 PM
#2

Försöka duger!😇😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa]
12/14/18, 5:11 PM
#3

Det avslutades åtminstone med "vänliga hälsningar"…

Dessvärre dyker dylika hot upp lite varstans. Själv får jag regelbundet samtal från länder som jag aldrig besökt, det rings 1 signal och sedan är nog tanken att man ska luras att ringa tillbaka. Fejkade mail med märkliga innehåll förekommer också.

JMW
12/14/18, 5:31 PM
#4

Ett liknande mejl fick jag för någon vecka sedan.

kamera0710
12/16/18, 9:24 AM
#5

Jag fick ett liknande meddelande på jobbet. Jag hade 50 timmar på mig att betala drygt 600 dollar till ett konto, annars skulle mina anhöriga få se en avslöjande skärmdump som tagits 3 månader tidigare… Funderade först på att svara något ironiskt om att jag höll på att pissa på mig, men jag avstod.

[Göstage]
12/16/18, 9:52 AM
#6

Exempel från Polisen på hur en bedragare kan lägga upp ett bluffsamtal.

Annons:
[Jimmy.L]
12/16/18, 10:35 AM
#7

Fick okej av Emo att ändra rubrik! Så nu är tråden lättare att hitta för alla.

Emo
12/27/18, 4:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu har de hittat på mera.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
12/27/18, 7:34 AM
#10

Vet inte hur många bedragare jag får mejl av per vecka. Sån här slags crap som ts fick har jag dock inte fått än. 

I mitt fall så vill de försöka få mig att trycka på en länk. Nu är man ju aldrig 100% säker oavsett operativsystem men skall nån lyckas installera fulkod i min dator utan min vetskap så lär de vara betydligt duktigare än i snitt. 

Men låt oss säga att nån lyckas. Vad hittar de för spännande i min dator då. Fotografier på bandy och fåglar typ.

LBB
12/27/18, 8:33 AM
#11

Det större problemet är väl då man lyckats plantera en trojan i ens burk, en trojan som kan radera viktig information och kosta datorns ägare stora pengar och  mycket arbete. En företagare jag känner fick sina register raderade efter hot som han ignorerade, Även de backupp-register han hade då även dessa var smittade.

[VSK]
12/27/18, 9:00 AM
#12

#11

Om man har företag så bör man säkra upp sin dator så gott det går. Kan man inte det själv så får man anlita en firma så sköter den saken. 

Finns många saker man kan göra som användare. 

En säkerhetsbackup skall man aldrig ha påslagen (annat än när det görs backup) för det hjälper föga om datorn blir besudlad med fulkod. Givetvis så har man minst tre backuper och det på fysiskt olika ställen. Har man hyfsad koll så bör man förhoppningsvis märka om nåt är galet. Dvs man gör inte backup på dessa tre platser samtidigt. 

Nån dag/vecka får man alltid vara beredd på att offra om det vill sig illa.

Det går att säkra upp en dator ganska så bra trots allt. Finns inget operativsystem som är buggfritt men med lite sunt förnuft kommer man ganska långt. 

Till att börja med så använder man aldrig konto med adminrättigheter. Sen använder man antivirus och både mjukvarubrandvägg (med lösenord som även är kopplat till UAC om det är Windows) och sen har man en riktigt hårdvarubrandvägg (ingen billig skräprouter mao). 

Att få en trojan installerad beror till 99.999999% på att användaren själv installerat den utan sin vetskap, tex felaktiga inställningar och att man surfar på fel sidor. Har man viktig data så skall aldrig hårdvaran vara tillgänglig för annat än den som sköter om säkerheten för datorn. Obehöriga äga tillträde mao.

Du får väl be din vän att ta sig en funderare på vad denne kan göra för att minska chansen till liknande saker sker igen. 

En företagsdator med viktig data surfar man inte på nätet med. Surfande gör man med andra datorer. 

Finns många tips till hur man säkrar upp en dator på bästa sätt.

[Jimmy.L]
12/12/19, 7:43 AM
#13

I mars hade polisregion syd omkring 7000 bedrägerianmälningar som saknade utredare. Tack vare det tiotal nyanställningar som gjordes i maj har den siffran minskat något, till omkring 6600.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7365664

Annons:
[Göstage]
12/12/19, 7:46 AM
#14

Man undrar förstås över hur många av de 400 ärendena som försvunnit genom att de nedlagdstämplats.

[Jimmy.L]
12/12/19, 8:00 AM
#15

#14 Ja den risken känns stor tyvärr.

[Jimmy.L]
12/27/19, 7:05 AM
#16

Antalet investeringsbedrägerier i kryptovalutan bitcoin ökar kraftigt, från ett femtiotal anmälningar om året till över 1 500 i år. – Bedragare hittar alltid nya sätt att lyckas, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kraftig-okning-av-investeringsbedragerier

[VSK]
12/27/19, 12:02 PM
#17

Gällande crypto rent allmänt så finns det sidor på nätet som via script lånar besökares datorkraft och utför sk cryptoberäkningar. Så hamnar man på en sida och man märker att datorn får jobba fastän man inte gör nåt speciellt, så kan det i värsta fall vara sånt man blivit utsatt för.

Därför så skall man installera nån form av tillägg som hindrar en webbsida man själv inte vitlistat från att kunna köra script. Sen finns det även tillägg som blockerar kända sidor som utnyttjar detta. 

OfT alltså men väl värt att nämna.

kamera0710
11/25/20, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

De försöker, kanske det finns de som går på det.

[VSK]
11/25/20, 1:41 PM
#19

Man ser ju enkelt avsändarens mejladress så det är ju inte så svårt att se om det är bedrägeriförsök eller inte. Visst, det går fejka det mesta men gissar på att 99.99999% inte gör det.

(Finns inget operativsystem som är helt buggfritt. Inte ens de i rymdfärjorna för då skulle de inte ha två backupsystem).

Nu har ju UAC funnits hur många år som helst men detta skall gå att lura men är inget gemene man fixar. Så därför, surfa ALDRIG med adminkonto för om en webbläsare körs som admin och nånting från webbläsaren anropar resurser från systemet så går det med samma behörighet som det konto man är inloggad med.

Är ju inte stensäkert knep men försvårar en hel del. Ty är man inloggad som vanlig användare och använder sig av ett riktigt säkerhetspaket innehållande antivirus och brandvägg så skall viktiga ändringar som görs i detta paket godkännas med adminlösenord.

Och givetvis så skall ett riktigt säkerhetspaket ha eget lösenord som man måste knappa in för att ens lägga till en ny regel i brandväggen/antivirus och för att skapa en ny regel så måste lösenordet i brandväggen (säkerhetspaketet) knappas in samt lösenordet för admin i datorn.

Vill man öka på säkerheten än mer så blockerar man även cmd, regedit, regedit-script. hostscript samt även anger en webbläsare som är blockerad i brandväggen som standard, då de flesta 0-days för webbläsare just använder sig av standardwebbläsaren i datorn.

Sen kan man ju alltid strypa åt via gpedit men det är ju knappast nån vanlig användare som kan/orkar. Tror dessutom att gpedit inte finns i home-versionen.

Pratar om Windows 10 nu.

Finns hur många sätt som helst att säkra upp en dator så man kanske slipper det mesta av fulkoden, men AO är ju ändå att inte surfa som admin.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: