Annons:
Etikettdebatt
Läst 1425 ggr
[Hayabusa]
12/17/18, 11:35 AM

Rökförbud på allmän plats

När röken har lagt sig…Nej, det har den nog inte. Riksdagen klubbade igenom ett beslut om att förbjuda rökning på allmän plats. Bra eller mindre bra? Mig stör förbudet inte nämnvärt men för den skull kan det ju vara intressant att vända & vrida på frågan lite. Lyssna på vad Henrik Jönsson har att säga om saken:

Annons:
MonicaLagerquist
12/17/18, 11:37 AM
#1

Äntligen,

Stolt ägare till fem La permer

[Hayabusa]
12/17/18, 11:49 AM
#2

# Har du saknat Henrik..? Han är underhållande & vettig att lyssna på.

Sindri
12/17/18, 11:50 AM
#3

Det är förbjudet att dricka alkohol på allmän plats, det är straffbart att uträtta sina behov, köra för fort, att gå naken etc. Varför skulle man få röka?
För att inte tala om alla dessa fimpar. Varför tycker rökare det är ok att slänga fimpar omkring sig. Ibland inte ens släckta.

[Hayabusa]
12/17/18, 11:56 AM
#4

#3 Lyssnade du på Henrik?

[Jimmy.L]
12/17/18, 12:19 PM
#5

#3 

I Stockholm finns vissa parker där det är tillåtet att dricka alkohol.

http://www.stockholm.se/KulturFritid/Park-och-natur/Alkoholforbud/

Rökarna stör inte mig.

Sindri
12/17/18, 11:10 PM
#6

#4 av: Hayabusa

Nu har jag gjort det, och jag tycker han slår för vilt omkring sig. Att jämföra rökförbud på allmän plats med nolltolerans mot droger är snudd på löjligt.
Rökförbudet handlar ju inte om nolltolerans utom om hänsyn (vilket många rökare inte alls tar) och att slippa vara passiv rökare.

Förenklat kan man säga; Ok, låt folk, röka, supa eller knarka ihjäl sig, bara det inte påverkar mig.

Visst, om någon super kan det drabba mig om de spyr ner, mig, kör ihjäl mig etc, vilket händer, men ändå är rätt osannolikt.
Nu har ju cigaretter den egenheten att de sprider en ganska äcklig, irriterande lukt trots att jag inte ens kommer i närkontakt med rökaren. 
Råkar det vara en fin sommar i Sverige så kan man ju glömma att sitta på en uteservering, för där sitter rökarna.  De kan slå sig ner varsomhelst i närheten där du sitter och har picknick. De röker i köer, de står utanför portar (ibland trots att skyltar uppmanar dem att inte röka där), och de slänger fimpar överallt där de står, går eller  sitter och röker. Ibland även cigarettpaket.

Så vad handlar valfrihet om? Att några får välja men andra inte?
Så ja, rök på, bara det inte påverkar andra människor, vilket det ju gör på alla ställen där de som valt att inte röka befinner sig.

Annons:
[Hayabusa]
12/18/18, 9:35 AM
#7

#6 Bra att du tog dig tid att lyssna på Henrik.

[Göstage]
2/27/19, 5:20 PM
#8

En del verkar ha blivit överraskade av rökförbudets konsekvenser:

"Den 1 juli träder lagen om rökförbud i kraft. Detta innebär att du inte längre kommer kunna röka cigaretter, el-cigg och vattenpipa, varken på uteserveringar eller inne i restauranger. 

Flera ägare av caféer med vattenpipor är upprörda över beslutet. En av dem är Karen Harutyunyan, restaurangägare. Han skrev ett inlägg på Facebook där han kritiserade förbudet och möttes av stort stöd. – Det var väldigt många som inte visste att det även handlade om vattenpipor. De trodde att det bara gällde cigaretter, säger han."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vad-skulle-vi-gora-om-cafeerna-inte-fanns-hanga-i-centrum-och-gora-nagot-dumt

[Göstage]
3/20/19, 8:48 AM
#9

ICA-handlaren kan inte avlägsna en tiggare som sitter utanför hans dörr eftersom det inte är affärens mark. Ställer innehavaren ut ett reklamställ för sin verksamhet så måste han betala markhyra till kommunen. Däremot förväntas han enligt den nya tobakslagen se till att det inte röks utanför hans entré, samtidigt som han inte har laga befogenhet att avlägsna rökaren.   

"Kort sagt: äger du en butik är det du som ska se till att ingen står utanför och bolmar tobak eller e-cigg. Det gäller även krogar, restauranger, biografer, offentliga byggnader, folkets hus, bibliotek, t-baneuppgångar – alla platser där vem som helst kan vandra in."---

_"Hur stor yta utanför entrén man avser med förbudet, är oklart.
_

– I lagen står det "ett par meter" så det är en individuell bedömning. På ett trångt torg kan det vara många meter. På en kaj där det blåser, och röken sprids snabbt, är det färre, förklarar Suzanne Bengtsson på länsstyrelsen.

_Inga befogenheter kommer med ansvaret. Man ska informera, sätta upp skyltar, ta bort askkoppar, be rökare flytta på sig. Men man får inte avvisa.
_

Om det visar sig att man inte lever upp till kraven kan kommunen be om skärpning, ett så kallat föreläggande. Om inget händer då kan det bli vite, alltså en slags böter. För tobaksförsäljare kan det också i förlängningen innebära förbud att sälja tobak om de inte får bukt med närgångna rökare."---

"– Jag äger inte marken. Om jag ställer ut en vagn med reklam får jag betala hyra till staden. Men nu ska jag upprätthålla ett rökförbud på mark som inte är min? Trots att jag inte får be tiggare att flytta på sig. Informationen har varit obefintlig om vad som krävs av mig, eller vad jag har för befogenheter. Jag vill inte straffas och bli av med mitt tillstånd, säger Jan Lindberg irriterat."

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/handlare-rasar-over-nytt-rokforbud/repscl!jaohrM1DMgvdblaqJF0IYQ/

Även
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EMb92/ica-handlaren-rasar-mot-nya-rokforbudet

[Hayabusa]
3/20/19, 8:51 AM
#10

#9 Galet - ansvar utan befogenheter, hur f-n går det ihop?

[Jimmy.L]
3/20/19, 8:56 AM
#11

Säger samma sak galet.

[Jimmy.L]
7/30/19, 7:21 AM
#12

Sedan den 1 juli i år får man inte längre röka på uteserveringar och på andra, offentliga platser som till exempel vid busshållplatser och vid entréer till affärer och stationer i lokaltrafiken. SVT Nyheter följde stationschef Emilio Herrera en dag nästan en månad efter att lagen trädde i kraft, och talade med rökare och icke-rökare på uteserveringar och perronger runt om i landet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-ingriper-stationschefen-emilio-mot-olagliga-rokare

[Göstage]
8/10/19, 10:02 PM
#13

Det kan medföra vissa risker att påminna "fel" personer om rökförbudet. 

https://www.expressen.se/gt/paminde-om-rokforbud-slogs-blodig/

Annons:
wildfire
8/11/19, 5:16 AM
#14

#13 Det där var väntat och det lär dyka upp fler rubriker om saken. Dålig stil för att röka så bland folk sen slå den som påpekar visar hur respektlösa en del rökare är 😕

Jag är positiv till rökförbudet trots att jag röker själv men jag röker inte bland folk och går undan om jag absolut måste röka vilket inte är några problem alls och det är en hänsyn vi faktiskt måste ta till andra människor samt dom som blir sjuka av  rök.

Alla rökare som fimpar på marken retar upp mig,ta med en liten glasburk med en skvätt vatten i och släng sen på rätt ställe svårare än så är det inte.

[Jimmy.L]
8/11/19, 6:19 AM
#15

Ja man har gått och väntat på att någon hamnar i båk över rökning, det röks ändå på dom platser som nu mer inte är tillåtet, Jag ser varje gång jag ska med pendeltåget från Södertälje folk som röker på plattformen. Senast i fredags och då hörde jag även några som tjafsade om det. 

Möjligt det även har blivit mer fimpar på marken är nog lite för tidigt att avgöra det.

Carmarino
8/11/19, 1:58 PM
#16

För några månader sedan, när jag var och tankade bilen, satt det en kille lutad mot en vägg till en byggnad som (tror jag) innehåller gasflaskor). Han bolmade för fullt på en cigarett. När jag påpekade för honom att det inte var tillåtet att röka på hela området så blev han förbannad och sa att det skulle jag ta och skita i. Han hade minsann jobbat på en bensinmack och där gick det hur bra som helst att röka.

Eftersom jag insåg att det inte var lönt att stå och käfta med honom så gick jag in och talade om för personalen att han satt där. Hon i kassan ringde någon/några Medarbetare och informerade om rökaren. Tydligen funkade det bättre när han/de sa till, för när jag kom ut så var killen borta.

Ibland undrar man vad folk har hjärnan till - för jag antar att de har en hjärna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/11/19, 2:54 PM
#17

#16 Ibland undrar jag om folk har en hjärna,

wildfire
8/12/19, 4:37 PM
#18

#16 😮 Han hade minsann jobbat på en bensinmack och där gick det hur bra som helst att röka.

Den snubben vet inte vad brandfara innebär både för sig och andra ,jösses vilket resonemang som ett barn kan resonera som inte förstår allvaret bättre 😮

[Hayabusa]
8/12/19, 4:56 PM
#19

https://www.hd.se/2019-08-11/ett-rokforbud-holjt-i-dimma

"Att styra medborgare i riktning mot ett hälsosammare leverne kan vara berättigat. Men det bör då göras utan att frånta individen möjlighet att välja. Krav på rökfria delar av uteserveringarna hade varit en mer balanserad lösning.

Nu blev det istället ett strikt förbud. Men det finns fortfarande många frågetecken när det gäller hur lagen ska tolkas, nedskräpningen minskas och reglerna upprätthållas.

Det allmänna intrycket är ett slarvigt lagstiftningsarbete. Än en gång."

Carmarino
8/12/19, 5:02 PM
#20

#18 Nej, han var nog inte riktigt klar i skallen. Fast vuxen var han i alla fall. Han hade kunnat spränga hela kvarteret i luften.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
1/15/20, 5:02 PM
#21

Den nya tobakslagen som trädde i kraft i somras har fått konsekvenser i Helsingborg. Allt fler kastar sina fimpar på marken. Krögare är kritiska mot de nya bestämmelserna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/efter-nya-roklagen-fler-fimpar-pa-marken

Upp till toppen
Annons: