Annons:
Etikettsamhället
Läst 307 ggr
Lona
2018-12-18 16:41

Beklämmande - kvinnostympning

Min mamma bor i en av Göteborgs "mindre fina" förorter så att säga (där jag även är uppvuxen). De har ett närsjukhus som är lite extra anpassat till de behov som finns i förorten. Jag blev beklämd när jag upptäckte att de har en hel mottagning inriktad på flickor/kvinnor som blivit omskurna och könsstympade. Naturligtvis är det suveränt att mottagningen finns, men att den BEHÖVS är vidrigt! Vad kan man göra föra att minska (kvinnlig) omskärelse, både här i Sverige och i de länder där det traditionellt förekommer? Hur kan vi stötta de barn och kvinnor som utsätts för detta? Information? Hur når man de som det gäller? (Jo, jag vet att det är olagligt i Sverige men det sker ändå på sina håll.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Jimmy.L]
2018-12-18 17:10
#1

Genom att anmäla till polis och socialen.

Jag vet inte om RISK finns kvar dom har jobbat tidigare mot detta.

[VSK]
2018-12-19 07:07
#2

Tyvärr så finns det även mottagningar för våldtagna numer.

[Hayabusa]
2018-12-19 10:55
#3

#0 "Vad kan man göra föra att minska (kvinnlig) omskärelse, både här i Sverige och i de länder där det traditionellt förekommer? "

Bra fråga. Först bör man (svenska myndigheter) ta reda på VEM som har på sin agenda att utföra dessa övergrepp. Därefter en riktad insats på just dessa individer där man sätter ner foten med auktoritär kraft. Infoblad & broschyrer i all ära men de räcker inte på långa vägar. Samhället måste peka med hela handen.

Upp till toppen
Annons: