Annons:
Etikettsjukvården
Läst 1856 ggr
[Göstage]
2018-12-21 09:30

Dyrare tandläkarbesök

"Priset för tandvård tolvdubblats sedan 80-talet – det är fyra gånger mer än den genomsnittliga prisökningen för alla varor och tjänster. Nästa år höjer Folktandvården priserna ytterligare och i vissa regioner väntar rejält dyrare tandvård. Om du inte är i behov av akutvård finns det anledning att vänta med besöket – redan i vår blir det lättare att prisjämföra tandvården och därmed säga hejdå till din gamla tandläkare."---

"Den allmänna prisökningen för varor och tjänster har varit 331 procent mellan 1980 och oktober 2018, enligt konsumentprisindex, KPI.

Under samma period har de avgifter som patienter betalar för tandvård ökat med 1 231 procent – alltså fyra gånger så mycket som den genomsnittliga prisökningen i samhället."---

https://www.expressen.se/nyheter/snart-hojs-priserna-pa-tandlakarbesok-igen/

Fast prisjämförelse i all ära så blir det nog inte lätt att hitta någon "billig och bra" tandläkare…

Rubriken "Dyrare tandläkarbesök efter nyår" ändrad 220204 till bara "Dyrare tandläkarbesök" eftersom rubriken skrevs 2018.

Sedan 1980 har priset för tandvård och sjukvård ökat fyra gånger mer än genomsnittet för alla varor och tjänster. Priserna slår hårt mot pensionärer.
  • Redigerat 2022-02-04 07:39 av [Göstage]
Annons:
[VSK]
2018-12-21 09:36
#1

Väljer att inte kommentera detta förutom att det här föraktet får vara nog nu. Jag nöjer mig så.

[Göstage]
2018-12-21 09:37
#2

#0 "De höga priserna är ett problem för många äldre. Det visar en undersökning bland över 1 000 pensionärer som opinionsinstitutet Kantar Sifo gjorde åt Pensionärernas riksorganisation, PRO, tidigare i år. Enligt en undersökning från PRO har 150 000 pensionärer det senaste året avstått från tandvård eftersom de inte hade råd. – Det är extremt allvarligt. En god munhälsa är en så oerhört viktig för hälsan men också för välbefinnandet, säger Anna Werkelin Ahlin, samhällspolitisk chef på PRO.

Enligt undersökningen hade 13 procent av pensionärerna har avstått från att söka vård trots att de har haft ett tandvårdsbehov under det senaste året. Bland dem med låg inkomst var siffran 23 procent. Av pensionärerna som avstått från tandvård angav 52 procent att de hade gjort det av ekonomiska skäl. Det motsvarar 150 000 personer.

– Det är väldigt allvarligt. Som alla vårdbehov riskerar problem med munhälsan att förvärras om man inte får den vård man behöver i tid. När man väl söker vård blir det potentiellt mycket dyrare eftersom man har ett större vårdbehov, säger Anna Werkelin Ahlin.

Hon fortsätter: – En försämrad hälsa i munnen är också allvarligare för äldre eftersom de är skörare. Infektioner i munnen tenderar att sprida sig. Vi är allt fler som lever länge. Många har kroniska sjukdomar och äter många olika mediciner. Det påverkar också hälsostatusen i munnen."---

https://www.expressen.se/nyheter/snart-hojs-priserna-pa-tandlakarbesok-igen/

Det Werklin Ahlin säger var precis vad min tandläkare upplyste mig om igår när jag tvingades dit på ett akutbesök…

[Jimmy.L]
2018-12-21 10:12
#3

Helt galet.

Novachan
2018-12-21 11:19
#4

Jag undrar vad det är för faktorer som har gjort att priset har ökat och varför det kommer fortsätta. Är alla materiella ting så dyra, brist på tillgång, tillverkning m.m. ?

[VSK]
2018-12-21 11:22
#5

#4

Det kostar att ha mer personal, större lokaler, fler anställda samt i många fall tvingas jobba tvåskift för att serva låtsaskrigsflyktingarna.

Novachan
2018-12-21 11:30
#6

#5 Men om vi nu bara tänker i teorin, om flyktingar och alla utan medborgarskap tas ur ekvationen, skulle det fortfarande vara dyrare än vad det "borde" vara? Man har nog olika definitioner av hur det borde vara i sammahanget.

Annons:
[VSK]
2018-12-21 11:39
#7

#6

Om jag kopplar på en husvagn efter bilen samt har i bromsen på husvagnen, skulle då bilen dra mer bränsle än utan husvagn? 

Om jag har direktverkande eluppvärmda element och det är -20 grader ute och mitt mål är att ha +22 inne. Blir elförbrukningen högre om jag öppnar alla fönster och dörrar till huset?

Om jag…………..

LBB
2018-12-21 20:48
#8

#4  Kostnadsökningen för tandvården är i huvudsak densamma som för den vanliga sjukvården.  Man gör mycket mer, använder dyrare teknik och hjälper därigenom fler.  Förr togs röntgenbilder med foto, bilderna framkallades med hjälp av kemikalier, idag görs det hela digitalt.  Fram till idag har man tagit avgjutningar för att göra plomber. Vad är nytt är att man nu tar 3 d bilder och sedan med en special 3 d maskin skriver ut plomben,,Så att patienten kan gå hem efter ngn timme istället för att vänta veckovis med ett provisorium i munnen. Och de allra flesta tandläkare idag är väl privatpraktiserande. Men ett fast klientel som gått där i åratal,,för bissarna kräver service,,annars slutar det med lösgaddar.

[VSK]
2018-12-22 08:48
#9

Förr så kostade varje röntgenbild 8000 kr st (menar du vanlig slätröntgen). Idag har man bilderna på datorn direkt när de är klara.

LBB
2018-12-23 17:22
#10

Om du med "förr" menar runt 1990 så innebär dina 8000 ett realvärde idag på 16000.

Jag röntgade mina tänder under 90 talet och inte en enda faktura översteg 2000 inkl lagning.. Så när kostade det 8000?

Men klart är väl att både tand o hälsovård tenderar att "övervårda" för att kunna amortera dyr maskinell utrustning.

[VSK]
2018-12-24 09:38
#11

#10

En patient betalade knappast för vad det exakt kostade. Jag pratade dessutom en en "vanlig" slätröntgen vilket jag nämnde. Röntgenplåtarna var rätt dyra på den tiden.

LBB
2018-12-24 10:36
#12

#11  Hos tandläkaren betalade man nog vad det kostade…Men jag är intresserad , när och under vilka omständigheter kostade en röntgenplåt inkl framkallning 8000 kr?   Idag kostar ex en röntgen av en armbågsled ca 600 kr Jag tror knappast att fotopapperet/negativet till en röntgen kostade ca 7000 spänn  då. För kanonen var ungefär densamma, ställning o säng med.

[VSK]
2018-12-24 12:36
#13

#12

Du får googla. 

Har varit uppe på nyheterna detta då när det begav sig. Detta då den nya kommande tekniken skulle bli betydligt billigare. Gissningsvis så räknade man in total kostnad för varje röntgenplåt. 

Vad tror du en MRT totalt kostar för säg hela ryggraden. Räcker 100 papp?

Annons:
LBB
2018-12-24 19:43
#14

#13 ok då påstår jag, att ditt påstående om de 8000 per röntgenplåt,ar kraftigt överdrivet, Behöver inte bekräfta mitt påstående då du anser att det är onödigt . Så vill du bevisa att jag har fel, så googla 😉

[VSK]
2018-12-24 20:37
#15

#14

Du får påstå vad du vill för det jag säger stämmer. Tänker knappast sitta och leta rätt på detta nyhetsprogram där detta togs upp för att stilla ditt behag.

LBB
2018-12-24 20:46
#16

#15  Jag har rätt, vad du än säger, så sa man i småskolan. Men nu är kraven högre. Har du en verifierbar källa så …annars är vad du säger, det bara ett påstående bland många , kanske fake news..

[VSK]
2018-12-24 20:54
#17

#16

Jag bryr mig väl inte så mkt om vad du tycker egentligen. Är du intresserad av att veta hur det ligger till så finns informationen på nätet. Är rätt övertygad om att du klarar av att googla själv.

LBB
2018-12-24 21:26
#18

#17 ja visst, jag googlar för att bekräfta mina påståenden, dina påståenden får du bekräfta själv, vilket jag tror kommer att bli besvärligt, men det är ju dina problem, inte mina

[VSK]
2018-12-24 21:36
#19

#18

Så här ligger det till.

Om jag påstår en sak så är det upp till var och en att tro på det eller inte. Vill man kontrollera det jag påstår så tar man helt enkelt och googlar. Eller så låter man bli och tar en klunk av starkglöggen istället.

Jag har redan synat dina bluffar vid ett par tillfällen där du även fått källhänvisning. Skulle jag behöva länka precis allting till dig så skulle jag inte annat få göra.

LBB
2018-12-24 22:26
#20

#19 så här ligger det till.

Den som påstår ngt, är den som antingen vidhåller att det endast är ett obekräftat påstående, eller så anger man en verifierbar källa.

Många är inte medvetna om den självklarheten.

Speciellt många anhängare av SD. 

Och jag är den misstänksamma typen, påstår någon att jorden är platt, så tror jag inte, jag vill ha bevis. så vad det gäller dina påståenden, så..  tror jag inte, .jag vill ha fakta, som kan kontrolleras.

Annons:
[VSK]
2018-12-25 10:21
#21

#20

Är du lika krävande med källhänvisning när du läser slaskmedia eller kikar på tv? Tror inte det va.

Är du oförmögen att ta reda på fakta så är det ditt problem inte mitt. Händer att jag kan länka men det beror mest på att jag har länken sparad eller öppen i annan flik. Så du menar alltså att de flesta fd sossar ock borgare inte känner till din sk regel?

Den misstänksamma typen tar reda på fakta som saknas. Tänker inte sitta och googla åt andra. Så enkelt är det. Släpp sargen och häng med i matchen 😃

LBB
2018-12-25 12:10
#22

#21 Du bekräftar dina påståenden, och jag mina. Ditt jobb får du klara själv, och du uppvisar ju en flagrant oförmåga att komma med kontrollerbar källhänvisning så då är det bara att katalogisera dina påståenden som rena påhitt.

Så släpp din sargkant, använd skarp ammunition dvs, kontrollerbara fakta istället för fantasier..då blir matchen spännande igen.

Jag tänker inte göra ditt jobb och hålla med källor till dina påståenden. Har nog med att faktakolla och säkerställa mina egna.

[VSK]
2018-12-25 12:52
#23

#22

Idag kan en vanlig skiktröntgen kosta 6000 kr. Betydligt mer beroende på vad som skall röntgas. Du är inte bara otrevlig utan otroligt okunnig. 

http://www.rontgen.com/wp-doctor/vad-kostar-en-ct-undersokning

Här har du en ganska så komplett lista på vad det kostar 2018 (kom ihåg vad jag nämnde i #9).

https://www.ptjrontgen.se/Global/Medicinsk-Rontgen/Dokument/Prislistor/prislista_ellenbogen_rs_2018.pdf

Du är så pinsamt dåligt påläst så klockorna stannar. 

Jag gav dig en chans till på den här sajten men du sabbade även den.

👋

LBB
2018-12-25 13:17
#24

#23 Du talade om kostnaden för en röntgenplåt.  nu hasplar du ur dig skiktröntgen, ngt som knappt existerade på röntgenplåtarnas tid..

Fortfarande så saknar jag källa på ditt påstående om 8000 för en röntgenplåt.

Och visst, det är att sabba en  tråd där en individ berättar sagor. Efterfrågar man då sanning och fakta så "sabbar" man ju den individens drömmar, där har du i alla fall rätt👍

[VSK]
2018-12-25 13:22
#25

#24

Du börjar bli direkt pinsam. 

Det var betydligt dyrare förr i tiden att röntga (vilket jag sa) än vad det är i dag och om du vill hitta gammal prislista så får du förbanne mig leta själv.

Har liksom inte tid med dig då det finns betydligt viktigare saker att göra 👋

LBB
2018-12-25 15:53
#26

#25  Att det var dyrare har ingen förnekat, med din skröna om att 1 röntgenplåt kostade 8000 spänn, vilket idag torde vara ca 20 000 är taget ur luften, en skröna!

[VSK]
2018-12-25 19:47
#27

#26

Du snackar goja. 

Det här togs upp även på nyheterna. 

Orkar inte käbbla med nån som tror sig veta allt men i själva verket vet väldigt lite. Vill du tro fel så får du helt enkelt tro fel, jag bryr mig liksom inte.

Annons:
LBB
2018-12-25 20:57
#28

#27  Om jag snackar goja, så bevisa det då,  Men eftersom inga kontrollerbara fakta så…ska ha ett kex till ?😃

[VSK]
2018-12-25 20:58
#29

#29

Hade du läst det jag skrev så hade du förstått.

Herre Jösses säger jag bara 🥵

LBB
2018-12-25 21:23
#30

#29 hade jag inte läst, hade det nog varit lättare. Men som det nu är blandar du ju fiktion, verklighet och egna falsarier så det står härliga till 😴

[VSK]
2018-12-25 21:58
#31

#30

Om vi pratar om de gamla traditionella röntgenplåtarna så vägde de 2 kg styck, innehåller silver samt kräver speciella framkallningsvätskor. Vad tror du de kostar. 50 kr st på Biltema?

Du är så otroligt infantil så man får migrän.

LBB
2018-12-26 11:29
#32

#31 

Vad du talar om, är ramarna där fotopapperet fästes för exponering… Med din logik skulle väl en vanlig fotografisk bild kunna kosta 8000 kr enligt den gamla metoden, eftersom negativen måste fästas i en ram (kamerahuset) + ett objektiv för att fokusera ljuset.,  Att det lilla negativet bara kostade ngn krona blundar du för..Men..som vanligt handlar det om att försöka konstruera fakta för att bekräfta dina skrönor.

PS att plåta är ett slangord för att fotografera, stammar från den tid då man använde glasnegativ (plåtar) Dessa var både dyra och ömtåliga.

Samma sak gäller ordet röntgenplåt, då talar man om den betraktningsbara bilden, Inte om ramen, inte om den andra utrustningen…bara som information 😎

[Göstage]
2019-03-20 10:18
#33

Jöran Rubensson, tidigare ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund, SPRF och expert i utredningen om Nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen, frågar sig på Aftonbladet debatt med anledning om den kunskap man idag har om tandstatusens påverkan på hela hälsotillståndet varför inte tandhälsan inkluderas som del av allmän hälsovård.

"Friska tänder är grundläggande för en god allmänhälsa. Flera forskningsrapporter pekar på att ju sämre munhälsa desto större risk att drabbas av sjukdomar som diabetes, övervikt samt hjärt- och kärlsjukdomar. 

Senare studier visar också att problem med tandlossning kan öka risken för benskörhet och frakturer. Och med stigande ålder blir sambandet mellan munhälsa och allmänhälsa allt tydligare.

Trots dessa samband tycks våra politiker sedan många år tillbaka anse att munnen inte är en del av kroppen och ska därför varken omfattas av hälso- och sjukvårdens högkostnadsskydd eller av hälso- och sjukvårdslagen. I våra grannländer Danmark, Finland och Island däremot, har politikerna en helhetssyn på kroppen. Där är tandvården integrerad i respektive lands hälso- och sjukvårdslagar."--- 

"Tandvården kostar cirka 25 miljarder per år för individ och samhälle. För vuxentandvården motsvarar patienternas egenavgifter cirka två tredjedelar av den totala kostnaden. Med en så hög grad av självfinansiering måste tandvården uppfattas vara individens och inte samhällets problem. 

Men alla har inte råd att betala de 3 000 kronor som krävs innan högkostnadsskyddet träder i kraft. En färsk Sifo-undersökning visar till exempel att var tredje kvinna befarar att de inte klarar av att leva på sin pension. Det förklarar också varför många tvingas stå ut med dålig tandhälsa och försämrad livskvalitet."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/4d5KxR/gor-tandvarden-jamlik-alla-har-inte-rad-i-dag

[Göstage]
2019-03-21 08:45
#34

Mera tandvårdsnytt:

"Närmare en miljon svenskar har tecknat frisktandvårdsavtal. Folktandvården tjänar allt mer på avtalen, trots att antalet patienter som har försäkringen minskat i flera regioner de senaste åren.

Under hela 2018 tjänade Folktandvården över hela landet över en miljard kronor på frisktandvårdsavtal, en slags försäkring där patienten betalar en viss avgift varje månad där undersökning och behandling ingår. Avgiften bestäms utifrån patientens munhälsa, ju högre risk för behov av fyllningar och andra lagningar, desto högre månadsavgift."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/folktandvarden-tjanar-over-en-miljard-pa-frisktandvardsavtal

Annons:
[Göstage]
2019-05-28 08:45
#35

"De som har förlorat en framtand lämnar oftare en lucka kvar i munnen om de har låga inkomster, än om de har mer pengar att röra sig med. Detta trots att tandvårdsstödet ska utjämna skillnaderna. – Det är väl snarast så att vi ser ökande klasskillnader i munnen, säger övertandläkare Björn Klinge, som forskar på tandhälsa."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kartlaggning-stora-skillnader-i-tandvard-beroende-pa-inkomst

Ingen blixt från klar himmel, om man säger så…

Lona
2019-05-28 09:16
#36

Oavsett om priserna är rimliga eller inte så är det tragiskt att tandhälsa har blivit en klassfråga. Ok om man inte har råd med en super-duperlagning på Lyxkliniken, men borde ha ekonomisk möjlighet att göra en vanlig lagning. Det ska givetvis finansieras men helt ärligt förstår jag faktiskt inte varför nyanländas tandhälsa är viktigare än "gammelsvenskarnas". Akutvård ja, men inte vanlig tandvård.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[[eskils_]]
2019-05-28 10:29
#37

#36 "helt ärligt förstår jag faktiskt inte varför nyanländas tandhälsa är viktigare än "gammelsvenskarnas". "

Kanske finns förklaringen här. Gratis tandvård och andra förmåner till utlandsfödda i förorternas klansamhällen kan ju ge många s-röster i valen - och det tycker ju (s) är bra, för då får de behålla makten

[Göstage]
2019-05-31 10:06
#38

Expressens ledarsida konstaterar att Sverige inte har råd med några stora tandvårdsreformer.

"Det är dyrt med tandvård i Sverige - det får konsekvenser.
_Tänderna hör lika mycket till kroppen som hjärtat. Numera vet vi också att dålig tandhälsa kan orsaka flera sjukdomar. Logiskt sett borde tandvården omfattas av samma subventioner som annan sjukvård.
_

Men välfärdssystem utvecklas inte logiskt och i Sverige har munnen traditionellt skilts från resten. Att förändra detta är inte möjligt inom överskådlig tid."---

För det första skulle det bli väldigt dyrt, och det i en tid när välfärden står inför en dubbelpipig utmaning: en ökad andel äldre och barn i befolkningen; de två grupper som kräver mest välfärd."---

"De rödgröna levererade gratis tandvård för unga upp till det 24:e levnadsåret. Det är en excess, rentav stötande: tandvård är gratis för en myndig 21-åring samtidigt som en del pensionärer avstår från tandvård av ekonomiska skäl. På samma sätt är det orimligt att asylsökande och papperslösa bara behöver betala 50 kronor för ett tandläkarbesök, medan exempelvis vuxna invandrare med uppehållstillstånd betalar fullt pris. Som sagt, det saknas resurser att göra allt som är önskvärt, men de resurser som finns måste användas klokare."---

 "Socialstyrelsen skriver en rapport om vård till asylsökande och nyanlända att flera lansting uppger att tandstatusen hos en del grupper ”liknar situationen i Sverige för 40 år sedan”.---

https://www.expressen.se/ledare/tander-kommer-fortsatta-att-vara-en-klassmarkor/

Och då är väl slutsatsen för att vi skall kunna förhöja tandhälsan hos de grupperna så får andra stå tillbaka.

[VSK]
2019-05-31 10:18
#39

#38

När skall man sluta anklaga och beskylla de äldre. Massor med FTV jobbar tvåskift för att hinna med alla lycksökare. De som kan betala 50 kr om de vill, med skattepengar 8bidrag). På äldre människor som inte har sån musikalisk plånbok vittrar tänderna sönder.

Snacka om att göra skillnad på folk och folk.

[Göstage]
2019-05-31 11:43
#40

 Jag förstår inte riktigt Expressens resonemang (som de inte är ensamma om), när man konstaterar att A/ tandhälsan är likställd med annan hälsovård, men att B/ den är för dyr att göra något åt.

Visst, den som sköter sina tänder har större chans att bibehålla en god tandstatus. Men samma gäller ju även annan hälsa: regelbunden motion, god kosthållning och avhållsamhet från tobak och alkohol minskar riskerna för en mängd sjukdomar.

Tandvård är dyr, men annan sjukvård kostar knappast mindre. Tänk om man sa till en nedgången hjärtpatient att "dina hälsoproblem beror på osunt leverne, var god och betala operationen"?  Så mycket pengar vi skulle kunna spara! De skulle kunna användas till andra, politiskt välsedda ändamål…  (Det sista är förstås ironi!)

[Göstage]
2019-06-04 20:24
#41

"Allt färre går till tandläkaren för att göra en basundersökning. Samtidigt ökar andelen akuta tandläkarbesök."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9Oe7z/farre-besoker-tandlakaren-regelbundet

1+1.

Annons:
[Göstage]
2019-07-30 11:02
#43

Weine skulle äta korv. Det kostade honom 20.000…

https://www.expressen.se/gt/weine-skulle-ata-korv-da-sprack-hela-tanden/

gruvel
2019-07-30 14:02
#44

Om en bara behöver betala 50 kr var gång man behöver tandvård minskar lätt motivet sköta  tänderna  noga.  Bekymmerslös, någon annan betalar.

[Göstage]
2019-09-25 09:12
#45

"Det är paradoxalt att i vårt välfärdssamhälle ges sjukvård efter behov men tandvård efter plånbokens storlek. Detta måste få ett slut. Alla delar av kroppen borde behandlas likvärdigt – inför ett rimligt högkostnadsskydd", skriver Jöran Rubensson, tidigare bland annat  ordförande i Sveriges pensionärers riksförbund på Expressen debatt.

https://www.expressen.se/debatt/tandvarden-borde-inga-i-hogkostnadsskyddet/

Håller med, men tyvärr finns det nog hål på andra håll än i munnarna att laga i Sverige nu. Femtiokronorslagningarna för vissa är ett av alla hål som skapats i det garnityret.

Det där med "välfärdssamhälle" kan vi väl förresten glömma snart?

[Hayabusa]
2019-09-25 10:41
#46

#45 "Välfärdssamhället" kommer inom en snart framtid att vara något som man hittar i historieböcker. Enbart.

[Göstage]
2019-09-25 10:42
#47

#46 Ja, någonstans känns det så…

[Göstage]
2019-10-01 10:40
#48

"Fusket inom tandvårdsstödet fortsätter. Det handlar om oseriösa kliniker som redovisar vård som i själva verket inte utförts och som sedan stoppar pengarna från staten i egen ficka. Förra året krävde Försäkringskassan tillbaka 20 miljoner kronor för fejkad tandvård. Hittills i år är siffran redan uppe i 30 miljoner."---

Källa

Mängdfakturor på "identitetslösa" patienter till exempel?

Annons:
[Jimmy.L]
2019-12-23 07:21
#49

Unga som uteblir från sina tandvårdsbesök gör oftast det på grund av rädsla, det visar en avhandling som gjorts i Region Örebro län.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/unga-uteblir-fran-tandlakarbesok-pa-grund-av-radsla

[Göstage]
2019-12-23 08:16
#50

#49 Har en viss förståelse för det, men inte om de uteblir utan att lämna återbud i god tid. Vi som betalar åker på kostnaden i sådana lägen, de som går gratis borde också få betala när de struntar i att gå dit.

[Jimmy.L]
2019-12-23 08:28
#51

Ja och längre väntetid.

[Göstage]
2020-01-29 09:33
#52

"Det är långa köer till att få bli ny patient hos Folktandvården i Västra Götalandsregionen. I värsta fall får man vänta i över ett år för att komma till den klinik man önskar."---

SR

Långa köer. För vissa…

[Göstage]
2020-04-10 06:43
#53

"Tandvården har skurits ned till ett minimum i flera regioner för att frigöra skyddsmateriel åt den övriga sjukvården. Svenska tandläkarförbundet varnar för allvarliga konsekvenser.

– Det här är en otroligt svår situation, säger ordförande Chaim Zlotnik. I flera regioner i Sverige, bland annat Stockholm och Skåne, tar Folktandvården numera bara emot akutbesök. Alla andra ärenden skjuts på framtiden. – Det är klart att tandvården också ska dra sitt strå till stacken för att vi ska klara den här epidemin. Men om det här blir långvarigt är jag orolig för patienternas tandhälsa. Ett hål som kan lagas på vanligt sätt i dag kanske leder till att tanden måste rotbehandlas eller dras ut ju längre tiden går, säger Chaim Zlotnik, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund."---

TT

Konsulterade per telefon en tandläkare hos folktandvården i Västra Götalandsregionen igår om ett halvakut tandproblem och han berättade att man från i onsdags inte får borra i några tänder på mottagningen.

Carmarino
2020-04-10 10:31
#54

#53 Och eftersom tänderna inte tillhör resten av kroppen - när det gäller pengar alltså - så kommer det att bli dyrt för patienterna att laga alla rotfyllningar m.m. som uppstår.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-05-03 13:52
#55

Medan äldre inte tas mot av folktandvården och skyddsutrustning dragits in så försämras tandhälsan för de äldre, säger Tandläkarförbundet.

"De äldres tandhälsa riskerar att förvärras under coronakrisen, bland annat eftersom folktandvården i många regioner slutat kalla äldre till tandkontroller. Nu varnar Sveriges Tandläkarförbund att eftersatt tandvård kan leda till att andra allvarliga infektionssjukdomar i åldersgrupperna."---

SR

Annons:
[Göstage]
2020-05-13 11:04
#56

I nuläget förlängs inte tandvårdens högkostnadsskydd under uppehåll på grund av coronarestriktionerna. Det innebär att den som har en vilande behandlingsomgång inte kommer att behålla prisreduceringen om behandlingen återupptas om tidsperioden hinner löpa ut.

Källa

[Göstage]
2020-05-26 06:58
#57

#55ff "82-åriga Soli Nilsson har två tillfälliga framtänder som riskerar att trilla ut. Men nu vill hennes tandläkare inte påbörja behandlingen eftersom hon tillhör riskgruppen. Därmed går hon miste om tusentals kronor i tandvårdsstöd. – Det känns diskriminerande. Jag känner mig illa behandlad, säger Soli Nilsson."---

"Soli Nilssons tandläkare vill inte ställa upp på en intervju för SVT, men säger att den tandvårdsklinik han jobbar på har valt att inte kalla patienter över 70 år eftersom de tillhör riskgruppen.

Men på Socialstyrelsen säger man att det inte finns några hinder att behandla äldre patienter. – Den allmänna rekommendationen när det gäller riskgrupper är att planerade behandlingar kan skjutas upp, men det finns inga förbud att genomföra behandlingar så länge man tar de speciella hänsyn som gäller för att förhindra smittspridning, säger Thomas Lindén, chef för avdelningen för kunskapsstyrning för hälso- och sjukvården på Socialstyrelsen. Högkostnadsskyddet beräknas på ett år. Den sista juni går Soli Nilsson period ut. Hon tycker att det borde gå att förlänga perioden under de speciella omständigheter som råder nu."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/82-ariga-soli-tvingas-skjuta-upp-tandvarden-forlorar-6000-kr

När jag själv ringde min folktandvårdsklinik för en tid sedan fick jag beskedet att man ställt in allt borrande i tänderna på +70-patienter, men det verkar borttaget ser jag när jag kollar deras hemsida. Nu står det:

"Västra Götalandsregionen har tagit fram en regional riktlinje som reglerar vård för personer 70 år och äldre med anledning av covid-19. Vi på Folktandvården har anpassat vår verksamhet till denna riktlinje genom att begränsa planerad tandvård för åldersgruppen 70 år och äldre, med vissa undantag för att undvika allvarliga hälsoproblem på grund av fördröjd tandvård."---

[Göstage]
2020-06-15 21:18
#58

N u verkar Folktandvården i RVG ta emot +70-patienter igen.

[Göstage]
2020-11-02 09:10
#59

Jöran Rubensson, tidigare ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund, frågar på Aftonbladet debatt varför Sverige till skillnad från andra nordiska länder inte jämställer tandvård med övrig sjukvård.

*Svaret är att i Sverige finns ingen helhetssyn på patienten. Så länge som denna saknas, så länge kommer också dagens högkostnadsskydd för sjukvård att exkludera tandvård. Hoppet står nu till att den pågående tandvårdsutredningen inser behovet av att alla delar av kroppen måste behandlas likvärdigt.

Ty munnen är inte bara en del av kroppen, den är också ingången till resten av kroppen. Ju färre och sämre tänder desto större risk att drabbas av andra kroppsliga sjukdomar.

Därför – hög tid att jämställa tandvård med övrig sjukvård. Det har man gjort i Danmark, Finland och Island. Sverige har inget att skylla på för att inte gå samma väg. Och inget att vänta på heller.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Gaary9/tandvarden-ska-inte-grava-hal-i-planboken

  • Redigerat 2020-11-02 09:10 av [Göstage]
[VSK]
2020-11-02 09:47
#60

#59:

Är faktiskt så illa att om man har långvarig infektion i munnen så kan man utveckla blodcancer.

Fick själv lära mig av tandläkare då jag gått med mångårig infektion pga sönderbiten tand och förmodat käkben (sprickor i käkben syns inte i tandläkarens röntgenapparat så därför förmodat).

[Göstage]
2021-01-03 14:18
#61

#55 "Pandemin riskerar äldres tandhälsa", konstaterar SR.

Få 70-åringar och äldre har besökt sin tandläkare under pandemin. Enligt Socialstyrelsen har tusentals besök ställts in i landet, både hos privata- ...
  • Redigerat 2021-01-03 14:24 av [Göstage]
[Göstage]
2021-03-01 10:59
#62

Alla vuxna ska erbjudas undersökning och viss förebyggande tandvård till en fast patientavgift på 200 kronor per besök, föreslår utredningen om jämlik tandhälsa som överlämnar sitt betänkande till regeringen idag.

Veronica Palm: Utredningen om jämlik tandhälsa överlämnar i dag sitt betänkande till regeringen.
Annons:
[Göstage]
2021-03-02 06:58
#63

#62 Veronica Palm, har rätt, tänka sig, skriver Expressens ledarsida. Det behövs en tandvårdsreform som omfattar hela befolkningen, inte bara de som Vänsterpartiet vill prioritera.

Rätt att slopa fri tandvård för unga vuxna. Och sluta drömma. som V, om lågt högkostnadsskydd. Tandhälsan har faktiskt blivit bättre och mer jämlik.
[Göstage]
2021-08-07 07:49
#64

Inte minst funktionsnedsatta drabbas hårt av att tandvården inte omfattas av den generella välfärden, skriver företrädare för ett flertal förbund i Funktionsrätt Sverige på Aftonbladet debatt.

"För våra medlemsgrupper är det nödvändigt att tandvården kommer in i hälso- och sjukvården och dess högkostnadsskydd. Vi uppmanar regeringen att ta initiativ till en förändring som innebär att tandhälsan ingår som en del i hälso- och sjukvården och dess högkostnadsskydd.

Alla måste ha råd att gå till tandläkaren. Det finns också ett starkt folkligt stöd för det. Tänderna är en del av kroppen och tandsjukdomar bör behandlas på liknande sätt som andra sjukdomar."

Vi drabbas mest av att tandvård ej ingår i högkostnadskortet
[Göstage]
2021-08-24 22:58
#65

Folktandvården i Filipstad har som målsättning att ta emot nya patienter inom tre månader. Dit är det dock en bit - idag får den som inte är nuvarande patient vänta i sju år på en tid.

I Filipstad får nya tandvårdspatienter vänta i sju år på en rutinundersökning, det trots att Folktandvårdens mål är att erbjuda en tid inom tre månader. Orsaker ...
[Göstage]
2021-09-26 08:49
#66

"Stödet bland väljarna för att jämställa tandvården med övrig vård är stort och Socialdemokraterna bör göra tandvården till en av de stora valfrågorna 2022. Vi är övertygade om att det är en valvinnande fråga", skriver tre socialdemokratiska politiker från de tre storstadsområdena på Aftonbladet debatt. Risken är uppenbar att det i så fall bara fungerar som valfläsk…🤔

S-politiker: Låt tandvården ingå i högkostnadsskyddet
[Göstage]
2021-10-21 12:03
#67

Sveriges Tandläkarförbund välkomnar att det tagits initiativ till en kommande nationell omsorgsplan och anser att det är av att största vikt att tandvården inkluderas i den, skriver ordföranden för Sveriges Tandläkarförbund i ett debattinlägg på Senioren.

"Ohälsa i munnen orsakad av plackbeläggningar, karies och tandlossning innebär bakterietillväxt i munhålan. Studier har visat att dessa bakterier från munhålan kan sprida sig till andra organ och leda till en rad sjukdomar så som lunginflammation och hjärt- och kärlsjukdomar. Infektioner och förlorade tänder kan dessutom göra att det är svårt eller gör ont att tugga. Detta påverkar näringsintaget och kan i värsta fall leda till undernäring och ökad risk för fallolyckor i hemmet som följd. Förutom stort lidande för individen är den typen av olyckor väldigt kostsamma för regioner som kommuner."---

Under december gav regeringen Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell uppdraget att utreda och tillsammans med socialminister Lena Hallengren föreslå en helt ny äldreomsorgslagstiftning. Sveriges Tandläkarförbund välkomnar initiativet och anser att det är av att största vikt att tandvården inkluderas i en kommande nationell omsorgsplan med ett förbättrat regelverk, en tydligare ansvarsfördelning och en förstärkt medicinsk kompetens. Läs debattinlägget här.
  • Redigerat 2021-10-21 12:04 av [Göstage]
[VSK]
2021-10-25 10:05
#68

Insändare där Johanna undrar vad det är som händer.

"Jag är på väg att flytta till regionen och kontaktade en tandläkare för fortsatt vård från min tidigare utomordentligt skickliga tandläkare. Döm om min förvåning när jag får till svar att det inte finns varken tid eller kö för mig som inflyttad till regionen då tandläkarna skrivit avtal med kommunen och Migrationsverket för att flyktingars tänder ska få vård. Jag kontaktar tre olika tandläkare – samtliga med samma svar.

Ärligt, vad är detta för diskriminering? Ska jag som svensk skattebetalare diskrimineras från tandvården, men inflyttade flyktingar ska gödslas med betald tandvård från mina skattepengar?

Det går inte flytta till en region med sån omvänd rasism och exkludering. Jag utmanar politiker att omedelbart se över detta. Sossar, Vänsterpartister, Moderater, KD och SD var är era röster? Starka lokala partier var är era röster? Och du vanlige medborgare, som jag, var är din röst?

Det här är ingen partifråga det är en rättighet varje infödd medborgare ska veta sig kunna få tandvård. Det är redan illa att vi får betala dyrt för de som nu får det gratis medan vi som betalar inte får någon tandvård.

Johanna"

https://www.vlt.se/2021-10-25/omvand-rasism-hos-tandvarden

[Göstage]
2022-02-04 07:36
#69

GP debatt skriver tre representanter för Reumatikerförbundet, SPF Seniorerna och PRO om hur klassamhället avspeglar sig i tandvården. Man vill att tandvård skall jämställas med samhällets övriga hälsovård.

"Utredningen ”När behovet får styra – ett tandvårdssystem för en mer jämlik tandhälsa” (SOU 2021:8) visar att tandhälsa fortfarande är en klassfråga, där de med lägst inkomst är de som oftast avstår från regelbunden tandvård.

Finansieringsmodellen, där patienten själv betalar en stor del av kostnaden, innebär helt enkelt att många inte har råd att söka vård för sina tänder och sin munhälsa. Äldre och kroniskt sjuka med låg pension är extra sårbara, men även yngre med låga inkomster är i riskzonen. Under perioden 2018-2019 var det bara 52 procent av de med mycket låga inkomster som besökte tandvården. Motsvarande siffra för de med mycket höga inkomster var 82 procent.

Dålig munhälsa kan vara en konsekvens av långvarig kronisk sjukdom eller funktionsnedsättning. Forskning visar också att det kan finnas en koppling mellan dålig munhälsa och sjukdomar som exempelvis hjärt-kärlsjukdom och reumatisk sjukdom, där den utlösande faktorn kan vara bakterier och ämnen från inflammationer i munnen."---

Att tappa tänder, att skämmas och inte våga le eller äta tillsammans med andra, det är vardagen för många människor med dålig munhälsa. Men tandvård är dyrt
Annons:
Cojimar
2022-06-21 17:45
#70

#69 KD föreslår en sänkning av högkostnadsskyddet vid tandläkarbesök från 3000 till 1200.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Kristdemokraterna vill göra tandvården billigare genom att stärka högkostnadsskyddet. – Har man problem med tänderna vet vi att man ofta uteblir från sociala
Carmarino
2022-06-21 18:18
#71

#70: Det märks att det är val snart. Att lova kostar inget, men att hålla det man lovat är inget man behöver bry sig om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-21 18:35
#72

#71 Nej, vi ju hur valserna går vid det här laget. Fast en välbehövlig reform vore det ju- de tuffare tiderna märks för många, på olika sätt.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Inflationen i maj uppsteg till 7.2 procent, vilket är den högsta på 30 år.Inflationen har slagit hårt mot pensionärerna och vissa har inte råd med läkarbesök ...
  • Redigerat 2022-06-21 18:39 av Cojimar
Carmarino
2022-06-22 03:51
#73

#72: Ja, hade det inte bara varit ett vallöfte, utan något som verkligen skulle genomföras, hade det varit väldigt välkommet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2022-08-27 15:29
#74

#70 ff Ännu ett parti med valfläsk mellan gaddarna.


Re:tired.

Vänsterpartiet vill införa ett nytt högkostnadsskydd för tandvård, det meddelade partiet under en pressträff på lördagen. – Det kostar alldeles för mycket att
Carmarino
2022-08-27 15:34
#75

#74: Man kan ju bara hoppas att även övriga partier snart kommer till insikt om att tänderna också tillhör kroppen, och bör behandlas lika som resten av kroppen - och att det även gäller ögonen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2022-08-27 16:07
#76

#75 Den 12 september kommer en kollektiv minnesförlust att sprida sig i vissa partier.


Re:tired.

Annons:
Carmarino
2022-08-27 16:50
#77

#76: Ja, särskilt hos de partier som vunnit. 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2022-09-02 08:01
#78

Partierna prioriterar tandvården olika i årets valrörelse, visar en undersökning som SR gjort.


Re:tired.

Ekots genomgång av partiernas valmanifest, där de tar upp sina prioriteringar de kommande fyra åren, visar att frågan om billigare tandvård har olika prioritet ...
Fornöga
2022-09-13 09:45
#79

Ann-Louise i Älvsbyn vädjade om hjälp att få ihop de 40.000 hennes tandläkaringrepp kommer att kosta, möttes av hån skriver SVT.


Re:tired.

I dag har 49-åriga Ann-Louise Rosèn bara tre tänder kvar och en protes i övre käken. På grund av psykisk ohälsa lever hon på makens lön och för att få tillbaka bitförmågan kostar ingreppet 40 000 kronor. Hon efterlyste pantsäckar på Facebook men inlägget väckte starka reaktioner. – Jag tyckte inte att det var något att känna sig dum för, säger hon.
Fornöga
2022-10-03 13:25
#80

#79 Slutet gott, allting gott? Pengar har strömmat in till Ann-Louise från medkännande medmänniskor. 👍


Re:tired.

Ann-Louise Rosèn i Älvsbyn hade inte råd med nya tänder. Då vädjade hon om pantburkar i sociala medier men inlägget kritiserades och hon uppmanades att sluta tigga. Efter SVT:s inslag har hon dock översköljts av meddelanden från hjälpande medmänniskor – och nu lever drömmen om att tugga hårdbröd igen.
  • Redigerat 2022-10-03 13:27 av Fornöga
Carmarino
2022-10-03 16:28
#81

#80: Bra att det löste sig, men sorgligt att man ska behöva gå till pressen för att kunna få sina tänder fixade. 😢


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2022-10-03 18:49
#82

#81 Ja, bedrövligt.


Re:tired.

Fornöga
2022-12-27 08:12
#83

Ökande antal patienter avstår från tandläkarbesök på grund av försämrad ekonomi, enligt Folktandvården.


Re:tired.

Det är ont om pengar i många hushåll just nu.Nu ser Folktandvården risker för att det går ut över tandhälsan.Många väljer bort tandläkarbesöket för att ...
Annons:
kamera0710
2022-12-27 12:15
#84

Är inte särskilt överraskad, med tanke på att inkomstskillnaderna ökar. Sedan kanske det kan motverka lite att moderaterna fick gå SD till mötes i synen på a-kassan.

Själv är jag lyckligt lottad, som inte är sjukskriven eller arbetslös. Besökte för övrigt tandläkaren för några dagar sedan och hade för ovanlighetens skull inga hål och är klar för denna gång. Nästa besök skulle bli om ett och ett halvt år.

H
2022-12-29 09:20
#85

”– Sammanfattningsvis så har alltså den svenska befolkningen fått betydligt mer pengar i plånboken under 2000-talet, samtidigt som inkomstskillnaderna har ökat, säger Hans Heggemann.”

Källa: SCB

Med tanke på förändringar i demografin så är det sannolikt en orsak till ökningen av människor i ”den undre änden”.

Fornöga
2023-09-27 14:06
#86

2023Närmar vi oss äntligen en tandvårdsreform värd namnet?

"Flera källor till Bulletin säger att regeringen inom kort kommer kalla till en pressträff där det kommer att tillsättas en utredare som får i uppdrag att se över innehållet i tandvårdsreformen, i enlighet med Tidöavtalet.

”En utredning tillsätts för att stärka tandvårdens högkostnadsskydd för att mer efterlikna det som finns i övrig vård. Äldre personer med sämst munhälsa ska prioriteras. Utan att det påverkar rätten till tandvård som inte kan anstå ska de ekonomiska särregler som finns för tandvård för asylsökande och vissa personer utan uppehållstillstånd ses över med syfte att tas bort”.---


Re:tired.

Regeringen kommer inom kort att hålla en pressträff om Sverigedemokraternas tandvårdsreform, där en utredare får i uppdrag att lämna ett förslag kopplat till ett förändrat högkostnadsskydd för tandvården. Det bekräftar Sverigedemokraternas presstalesperson, Oscar Cavalli- Björkman, till Bulletin.
Fornöga
2023-10-06 12:19
#87

En tandvårdsreform kan träda i kraft 2026. Vid det laget har väl vi äldre hunnit bli av med såväl tänder och kanske mer än så, men- alltid något…😏


Re:tired.

Regeringen siktar på en tandvårdsreform med stärkt högkostnadsskydd framförallt för äldre till årsskiftet 2025/26 En utredare tillsätts nu för att ta fram ett förslag på utformningen.
Fornöga
2024-01-02 10:26
#88

Medan många köar till tandvården eller inte har råd att gå dit struntar många unga med gratis tandvård att passa tiderna. Det medför onödiga kostnader för samhället, bortkastad tid för tandvårdspersonal och förlorad möjlighet för de som skulle ha behövt tandvård.

Källa.


Re:tired.

Tandvården förlorar stora summor på att unga med gratis tandvård uteblir från sina tandvårdsbesök. Det uppger Sveriges Folktandvårdsförening. – För vår klinik handlar det om 400 000 kronor i uteblivna intäkter varje år, säger Christina Eklund Larsson, verksamhetschef i Uppsala.
H
2024-01-02 11:48
#89

#88 Hörde det på nyheterna, låter helt galet.

Fornöga
2024-01-02 11:56
#90

#89 Ja, om vi som betalar för tandvården uteblir så faktureras vi för det uteblivna besöket, men de som har gratis tandvård slipper det. Enligt ovan så är det främst de äldre i ungdomskategorin som uteblir, så det verkar helt rätt om övre gränsen sänks från 23 till 19 nästa år. Då kan man debitera uteblivna besök även för den kategorin.


Re:tired.

23-åringar kommer att bli av med gratis tandvård. Från och med 2025 vill regeringen sänka gränsen för fri tandvård till 19 år.”Vi vill skapa en tandvård som ges mer efter behov och prioriterar dem med sämre munhälsa, inte minst äldre personer”, säger socialminister Jakob Forssmed (KD).
Annons:
Fornöga
2024-01-03 08:37
#91

"Ett vänster-slöseri att prioritera ungas gaddar", skriver Expressens ledarsida. "Unga vuxna klarar sig utan fri tandvård."---


Re:tired.

Unga vuxnas munnar borde inte prioriteras högst i tandvården, vård borde ges där behovet är som störst.
Carmarino
2024-01-03 08:58
#92

#91: Håller med. Särskilt som ungdomarna inte verkar särskilt intresserade av att besöka tandläkaren.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: