Annons:
Etikettsamhället
Läst 6864 ggr
[Göstage]
2018-12-22 08:06

Den svenska kulturförnekelsen

Hamid Zafir, rektorn som har en gästledarspalt i GP, skriver idag om hur ideella krafter, främst pensionärsföreningar, förr på eget initiativ förmedlade våra traditioner till invandrarbarn med Luciatåg och dans kring gran och midsommarstång. Men den tiden är förbi nu, konstaterar Zafir, som säger att i "kulturlotsarnas" frånvaro måste skolan ta på sig rollen som kulturförmedlare.

Det får mig  att fundera lite över varför de frivilliga krafterna försvann. Javisst, pensionärerna har dött undan, men den styrkan fylls ju på, och idag finns det väl mer och friskare pensionärer som hade kunnat ta över. Nej, det som fått idealisterna att tappa sugen är nog snarare det förakt mot våra svenska traditioner som finns, inte så mycket från nykomlingar som bland vissa ursvenskar, som inte missar ett tillfälle att nedvärdera våra kulturyttringar och ständigt påminner om att dessa kan ha rötter på annat håll. Hur kul kan det ha varit att ständigt möta det föraktet för de som ville dela med sig och de som var beredda att lyssna och lära?

Idag sjunger barn som inte är födda i vårt land med tindrande ögon Luciasången i Hamid Zafirs skola i Biskopsgården utan att vi fått vetskap om det - om han själv inte berättat.

Politik iFokus är ett forum för diskussioner kring politik och samhällsfrågor.
  • Redigerat 2023-06-30 08:17 av Fornöga
Annons:
[Göstage]
2018-12-23 09:47
#1

Importerad kultur som vi däremot kan ta som vår egen, enligt PK-synsätt:

_"I gängkrigets Stockholm odlar förebilderna polishat, vapen- och narkotikaromantik i hiphop-musik som spelats miljontals gånger på Spotify.
_

Bakom fasaden finns verkligheten:
Rinkebyrapparna Yasin Byn och Jaffar Byn som dömts till långa fängelsestraff för vapenbrott – och nu sörjer sina fem ihjälskjutna vänner. Och rapparen från Dalen som sitter häktad för grovt vapenbrott. När han avslöjades fanns både mannen som i helgen mördades i Dalen och den misstänkte för mordet i bilen."---

"Amir Rostami forskar om kriminella gäng och har en bakgrund som kriminalkommissarie."--- "– Symboler har en central del i social organisering och musik är en form av symbol, konstaterar han.

– Det är bland de mjuka elementen som talar till känslor, som ramar in de subkulturella ramarna. Man försöker skapa sig en egen identitet och som allt annat sneglar man på USA där just gangsterrappen varit stark kopplad till kriminalitet. – Den ena bygger den andra. För att vara etablerad gangsterrappare så måste du ligga nära "verkligheten" och när du fått status så närmar sig de andra dig för att få ta del av uppmärksamheten."---

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/de-hyllar-vald-och-vapen-far-miljoner-lyssningar/

[Hayabusa]
2018-12-23 12:49
#2

#1 Identitetspolitik. Finns klara likheter med gängkulturen i USA (som nämns i artikeln). Googla på "Straight outta Compton" t ex. 

Att pensionärer inte längre fungerar som "lotsar" kan ju även bero på att uppgiften blir övermäktig. Det är skillnad på att lotsa in 10 pers vart 5:e år än 100-tals varje år.

[Göstage]
2018-12-24 08:51
#3

"Efter starka reaktioner från tittare ber TV4 om ursäkt för ett spex om Jesu födelse som framfördes i Bingolottos uppesittarkväll. - Jag kan ha förståelse för tittarnas reaktioner och jag kan bara beklaga att det blev som det blev, säger Gustav Carlsson, exekutiv producent på TV4, till Expressen."---

TT

Jag spelar varken Bingolotto eller är religiöst lagd, men jag funderar över vad som hade hänt om man kört något liknande om Mohammed t.ex. i samband med Ramadan. Då hade förmodligen huvuden rullat - kanske bokstavligen

[Jimmy.L]
2018-12-24 09:10
#4

#3 Utrymning av TV4 efter bombhot ä säkert troligt.

[Göstage]
2018-12-24 21:49
#5

"Pensionären Anders Svensson är den nya kulturkompisen som guidar människor från olika länder till Storgöteborgs pärlor.

– Integration är den viktigaste frågan vi har och jag gör hellre det här än att spela golf eller bo i Spanien halva året, säger han."---

GP: "Kulturkompisar ger nyanlända en inblick i svensk kultur" (betalspärrad)

Trevligt initiativ, men som nog inte är populärt i PK-kretsar. Anders borde givetvis ha bett att få ta del av de nyanländas kultur i första hand…

[Göstage]
2018-12-25 15:39
#6

"Vid varje högtid tycks de återkomma, utsagorna om att svenska traditioner inget med Sverige har att göra. Att traditioner har tagit intryck av en rad kulturer gör dem däremot inte osvenska", skriver Thomas Gür, skribent och företagare, på GP:s ledarsida.

"Några veckor före jul utlyste varuhuskedjan Åhléns en auktion i reklamsyfte, där vinsten var en, som det sades, unik väggbonad. Den bonaden berättade att: ”En riktig svensk jul har tysk gran, holländskt saffransbröd och turkisk tomte”. Såväl påståendena i bonaden som introduktionen av dem med utsagan att den svenska julen skulle vara en myt, väckte berättigad och förmodligen också avsedd uppmärksamhet, men uppenbarligen även så negativa reaktioner, att två timmar senare hade den andra raden ändrats till: ”Unik bonad som hyllar den svenska julen med dess mångfald.”

Nu hade påståendet vänts till sin motsats. Från att den svenska julen var en myt, så sades den existera på riktigt och dessutom vara präglad av mångfald. Men tydligen ansågs inte heller denna utsaga vara nöjaktig. Kort därefter ändrades den andra raden än en gång: ”Unik bonad som hyllar All Möjlig Jul och dess mångfald.”

Det finns några aspekter av den här historien som förtjänar att noteras."--- "Den tredje och viktigaste aspekten på Åhléns bonad är viljan att provocera, genom påståendet att den svenska julen, dess traditioner och några av dess i den allmänna uppfattningen väsentligaste element – gran, lussebulle, tomte – egentligen inte alls är svenska till ursprunget.

Provokationen är framgångsrik (den har ju fått människor att reagera och även mig att författa denna text). Men dess framgång bygger på en uppenbar osanning, och inte på något avslöjande om julens egentliga väsen – och här syftar jag inte på den ”enkla” osanningen att tomten skulle vara turk."---

"Viljan att ständigt återkomma till att det ”egentligen” inte finns en svensk tradition, utan att allt i själva verket är hämtat från utlandet, är sig en karakteristisk svensk kulturell egenskap."--- 

http://www.gp.se/ledare/myten-om-den-osvenska-julen-1.11841172

Annons:
[Göstage]
2018-12-26 09:05
#7

"Traditioner är viktiga. Tillsammans med kulturarvet och värderingarna bildar de ett oumbärligt kitt som binder samman samhället", skriver Hanna-Karin Grensman på Smedjan, och hon förstår att människor som uppskattar traditioner känner sig berövade på en arvedel samtidigt som kulturförnekarna andas morgonluft. 

"För hur ska man annars tolka uttalanden om att det inte finns någon inhemsk svensk kultur, eller att bara barbariet är ursvenskt? Att Alex Schulman hoppas på förbud mot luciatåg? Försmädliga påståenden om den svenska julen som myt, ty: ”En riktig svensk jul har tysk julgran, holländskt saffransbröd och turkisk tomte”?

Jag antar att syftet är gott, men att påstå att det inte finns svensk kultur eller svenska traditioner är inte bara falskt och historielöst, det är att beröva människor den kontinuitet, trygghet och gemenskap som traditionerna skapar. Det är att förneka människor en förbindelselänk till tidigare generationer, sin historia och sin kultur, något som är nog så viktigt i en snabbt föränderlig värld. Ironiskt nog tar det också ifrån människor från andra kulturer möjligheten till inkludering, för utan kultur och traditioner finns det inget att bli inkluderad i.

Att inte erkänna traditionens betydelse, att förneka eller förminska den, är därför en lika extrem som skadlig hållning. Den som trots det framhärdar är inte bara okunnig, utan har förlorat sin moraliska kompass likväl som sitt omdöme."

https://timbro.se/smedjan/utan-traditioner-ar-julafton-en-vanlig-javla-mandag/

[Göstage]
2018-12-27 10:37
#8

Ebba Busch Thor utpekar på Aftonbladet debatt "myndighetsvänstern" som ansvariga för den svenska kulturförnekelsen.

 "Men det är inte invandrarna som blåser till strid mot svenska traditioner och begrepp, utan snarare en akademisk myndighetsvänster som aldrig gillat traditioner och gärna använder invandringen som ursäkt för att få bort dem.

Denna myndighetsvänster gör både gamla och nya svenskar, och även integrationen, en otjänst. För om våra traditioner städas undan kommer nya invånare inte att kunna upptäcka dem, och därmed inte ha något att fira tillsammans med sina nya landsmän. Sverige måste lära sig göra vad svenskarna redan gör, nämligen bjuda gäster på husesyn. Ett land utan traditioner är ett tomt och tråkigt land."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/5V7e06/jo-det-finns-visst-svenska-traditioner

LBB
2018-12-27 11:08
#9

Men ärligt talat, hur många genuint svenska traditioner har vi egentligen.

Jul o vintersolstånd har ju firats i alla tider i de flesta länder, samma sak midsommar/sommarsolståndet.  Påsk firas av alla kristna + Judiska folkgrupper.

Folkdräkter har de flesta folken i Europa, som högtidsdräkter

Raggare, ja den företeelsen är väl tämligen nordisk

Men det är ju just den blandningen som gör att de flesta av oss tycker om de internationella traditionerna. Aktuellt just nu är väl Tyska julgranar katolska/amerikanska tomtar, kryddat vin och så vidare 😉

Novachan
2018-12-27 19:19
#10

#9 Hur många fler traditioner har andra länder som också firar de vi firar fast på deras sätt? Även om vi firar för ungefär samma saker så firar vi dem ofta på olika sätt, olika versioner, och det är väl det som särskiljer traditioner från varandra?

Lucia firar väl inte alla som också firar Jul? Eller advent?  Valborg?

Alla käkar väl inte kräftskiva, men det är väl en form av tradition det med? - känner ej till högtid som hör ihop med det, hur länge svenskar har haft kräftskivor eller om det har någon form av ursprung från annat land

Räknas vårt studentfirande som en tradition? och hur unik är den jämfört med andras?

[Jimmy.L]
2018-12-27 19:38
#11

#9

  • Vasaloppet? 

  • Surströmmingspremiär?

  • Gustav Adolfsbakelse?

  • Semledagen?

Nog finns det väl traditioner i Sverige som inte firas i andra länder?

LBB
2018-12-27 19:44
#12

#10  Lucia är ett katolskt helgon som förutom i Sverige firas bla på Sicilien. Så det är en kristen högtid och alla kristna firar jul så…

Advent firas i hela den kristna världen. Som upptakt till Julfirandet Ordet advent betyder ankomst och , just det advent bär vittne om "barnets" ankomst ( Jesusbarnet)

Valborgsfirandet kommer från Tyskland där man sedan 1400talet firar Sankta Walpurgis.

Kräftor äts i många länder, vårt sätt att äta sker främst i Sverige , Finland.

Och, du får ursäkta, men studenter har i alla länder gillat att festa så 😉 Så att hitta exklusiva svenska traditioner är rätt svårt, lättare är att hitta svenska varianter av internationella traditioner.

Novachan
2018-12-27 20:02
#13

#12 Ja det var det jag sa (eller menade). Det finns unika traditioner i alla länder, i vissa fler och andra färre, och även om vi firar egentligen samma så firar vi dem på olika sätt.

Jag vet att flera traditioner har kristna, och andra religiösa knytningar, men alla firar inte alla - vilket var det jag ville komma med. T.ex Jag vet mycket väl att Lucia inte firas bara i Sverige men att det inte firas i alla länder med större anknytning till kristendom.  Kräftor är mat som äts i flera länder men Sverige gör en större grej av det - jag vet inte hur Finland firar men jag vet också att de har kräftskivor.

Med studentfirandet syftar jag på t.ex. studentmössor, "flakparad", vit klädsel. Festandet är givet, men fester kan se väldigt olika ut i olika länder.

Annons:
[Göstage]
2018-12-27 21:02
#14

#12 Våra traditioner bildas ju av en smältdegel av såväl inhemskt nedärvda seder och traditioner, som många förståndiga tyckare redan framfört. Varför skulle till exempel julen nödvändigtvis vara ett komplett svenskt paket av gran, gröt, lutfisk, tomte och jag vet inte allt? Den är ju i sina beståndsdelar produkter ur vårt lands historia, bildat av arv från olika håll, valloner, finnar, tyskar och som formats till något som vi i dess helhet känner oss familjära med. Vad är det för fel eller konstigt med det? Slutprodukten har ju bevisligen blivit en inhemsk tradition! Som det heter på Nordiska museets hemsida: "När vi höjer våra ölglas och önskar varandra God jul är det en obruten tradition ända från hednisk tid, även om det då var dryckeshorn som lyftes. Många av våra jultraditioner är en förening av gamla svenska traditioner blandade med inslag från främmande land."

Sedan finns det då de  som nödvändigtvis vill förringa det eller snobba med sin framgooglade bildning, och det kan de väl få göra om de känner för det. Men hur vet vi då till exempel  att traditionen med Walpurgis (Valborg) faktiskt har sitt ursprung i Tyskland? Själv skall hon enligt traditionen (och samma Google)  ha varit född i England och  brasorna för att jaga bort häxorna fick tyskarna från den keltiska tron. Vill man härleda traditioner så kan man tvingas gå ännu längre tillbaka till dess man plötsligt står på en dimmig hed där det varken finns svenskt eller tyskt eller någon annan nu existerande nation.

[Hayabusa]
2018-12-27 21:07
#15

Det finns få eller inga länder i världen som är "totalt unika". Alla kulturer har haft någon form av inbördes påverkan, mer eller mindre. Att det finns små, men ändock viktiga skillnader länder emellan är ett faktum. Hur många invandrare (till Sverige), oavsett etnicitet, upptäcker inte dessa skillnader som är lite svåra att förstå sig på? Alla, skulle jag tro. Är det någon som invandrar till Sverige och med förvåning upptäcker att precis allt är som hemma? Nej.

Kulturförnekelsen har en agenda som går ut på något i stil med…

A - Jaha, så du tycker att kultur X är "konstig" ???

B- Ja, det finns saker i kultur X som jag tycker är svåra att begripa.

A- Jaså, då ska jag tala om för dig att som svensk har du INGEN egen kultur! Du ska vara glad & tacksam över att kultur X har kommit till vårt färglösa & unkna land. Nu ser du till att omfamna kultur X i alla dess former! Den är ÄKTA!

B - Förlåt…

A- Tig!

[Göstage]
2018-12-29 15:22
#16

Aftonbladet 181229

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qnl0gg/ebba-busch-thor-sallar-sig-till-nattrollen

Skrärmdump YouTube: strax före slutet på inslaget har ett troll varit  inne och klottrat på Ingrids tavla. 

https://politik.ifokus.se/discussions/561ba0c3ce12c41311003cab-det-finns-ingen-inhemsk-svensk-kultur

[Hayabusa]
2018-12-29 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Någon måste ha smugit en den där symbolen för konservativ & unken nationalism också. Det är alltså den blå/gula tygstycket till höger i bild…

[Göstage]
2018-12-30 14:50
#18

Ebba Busch Thor ger en slutreplik till Ingrid Lomfors i debatten om den svensk kulturen. 

”Jag har aldrig hävdat att det inte finns någon inhemsk svensk kultur”, skriver Ingrid Lomfors i sitt svar på min debattartikel om svenska traditioner. ”Det finns ingen inhemsk svensk kultur” löd en av tre slutsatser på den presentationsbild som Ingrid Lomfors själv visade upp när hon talade på regeringens konferens Sverige tillsammans, den 12 oktober 2015."---

"I sitt tal på Sverige tillsammans uttryckte sig Lomfors lite mer utförligt än på sin presentationsbild. Där hette det i stället att det inte finns ”en enhetlig inhemsk kultur som går tillbaka till urminnes tider.” Men det har heller ingen hävdat. Faktum är att med en så snäv definition så existerar ingen kultur alls, varken svensk eller annan. Frågan är varför något så självklart som att även vår historia har en början, över huvud taget behövde nämnas."---

  "Det har under lång tid varit vanligt att makthavare spelar ner svenska företeelser i stället för att med stolthet och glädje dela med sig av dem till nya invånare. Avsikten med min första artikel var att peka på den motsättningen. För som jag skrev i min första artikel: det går inte att integreras om det inte finns något att integreras i."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qnljVE/ni-viftar-undan-vara-traditioner-for-latt

Tidigare inlägg i den debatten:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/5V7e06/jo-det-finns-visst-svenska-traditioner
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qnl0gg/ebba-busch-thor-sallar-sig-till-nattrollen

[Göstage]
2019-01-04 09:04
#19

Vägen mot det mångkulturella samhället innehåller en del hårnålskurvor.Sven Dahl på ledarplats i GP:

"Hur ska det faktum att Sverige har blivit ett mångkulturellt samhälle vägas mot att en överväldigande majoritet i SOM-institutets mätningar menar att integrationspolitiken bör ha som mål att invandrare ska anpassa sig till svensk kultur och tradition?

Svenska politikers förmåga att konstruktivt förhålla sig till den frågan kan i själva verket vara det som avgör möjligheten att långsiktigt vinna folkligt stöd för en liberal syn på migration."

http://www.gp.se/ledare/det-är-kultur-och-identitet-som-avgör-1.12030597

En "överväldigande majoritet" som alltså talar om anpassning till en  kultur och tradition som ju inte  finns enligt de som tycker sig veta bäst…

[Hayabusa]
2019-01-04 09:08
#20

#19 Det är förbluffande att integrationen gått så trögt med tanke på att det inte finns någon kultur eller traditioner att integreras i.

Annons:
LBB
2019-01-04 18:49
#21

Vi har väl hela tiden varit ett mer eller mindre "mångkulturellt " samhälle Från vikingar som tog hem influenser från Västeuropa, medelhavsområdet och österlandet via den kunskap som valloner och andra bar med sig till dagens etniskt sett mångfacetterade samhälle.  Vad vi däremot inte ska göra är att tvinga folk att anpassa sig till de nya influenserna. Vi ska ta det vi gillar och strunta i resten. Att det hela ska ske inom de lagar o regler vi gemensamt beslutat om här i landet ser jag som en självklarhet

[Göstage]
2019-01-04 19:21
#22

Jan-Olof Sandgren på Det Goda Samhället påminner om en tid då den svenska kulturen vördades i vänsterkretsar:

"Proggen var nationalistisk, vilket skiljer den från andra nutida vänsterrörelser."--- 

"Nationalismen tog sig skiftande uttryck. Plötsligt blev det coolt att gå på spelmansstämma. Ungdomar kunde sitta runt stearinljus och sjunga Dan Andersson och helt vanliga 20-åringar ertappades med att deklamera Fröding. Det var trendigt med hemstickade vantar. Flickor lärde sig kulning och pojkar klädde sig i murarskjorta. Det populäraste musikbandet hette Kebnekajse."---

https://detgodasamhallet.com/2019/01/03/proggen-ett-nationalistiskt-intermezzo/#more-14401

Sådan var vänstern i min ungdom - idag lyssnar de på  Zara Larsson (som vill bli miljardär innan hon fyller 25) och på gangsterrap. Men Fröding vet de väl inte vem det var…

[Göstage]
2019-01-04 19:31
#23

"Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka."

Mona Sahlin i P1-morgon i Sveriges Radio P1 den 17 maj 2001, när vägen stakades ut, "och nu sitter vi här och hurrar fast skjortan känns trång" (för att travestera Olle Adolphson, en fin representant för svensk kultur).

[Hayabusa]
2019-01-05 13:13
#24

*

[Göstage]
2019-01-17 14:27
#25

"I den mån kultur ska finansieras med statliga medel så ska det vara kultur som främjar gemenskap och inkludering – inte kultur som leder till segregation och som stärker deltagarnas känsla av utanförskap och främlingskap inför Sverige, det svenska samhället och den svenska kulturen. 

Jag vill se fler kurser i svensk husmanskost, svenska folkdanser, svenskt hantverk, svensk litteratur och svensk konst hos ABF som naturligtvis är öppna för alla, oavsett kön och ursprungsland. Vi borde se till att möjligheten för nya svenskar att förstå oss, vår kultur och våra traditioner ökar. Idag är den möjligheten nästan obefintlig och kontaktytorna mellan svenskar och invandrare alltför få. Det borde våra studieförbund ta itu med istället för att underblåsa separatism och identitetspolitik."

https://annheberlein.com/2019/01/17/det-finns-ingen-god-separatism/

Bara att skriva under på…

[Göstage]
2019-01-20 09:54
#26

Chris Forsne, tidigare utrikesmedarbetare på Aftonbladet, Göteborgs-Posten och Sveriges Television och stor frankofil, uppmärksammar den franska dagstidningen Le Figaros satsning på ett 180 sidor långt specialmagasin med titeln ” Islamismen en utmaning för vår civilisation”( L´Islamisme un défi pour notre civilisation). Magasinet kom ut nu i januari 2019. Så här skriver hon om kulturella skillnader som nu ligger i öppen dager i Frankrike. Och i Sverige?

"Enligt Sorel förstår varken politiker eller stora befolkningsgrupper idag skillnaden mellan republik (läs demokrati för svenskt vidkommande) och nation. En republik är ett styrelsesätt – en nation är tillhörigheten till en rad värden som bottnar såväl i det förflutna som i nuet. Det ena är det rika arvet av minnen, enligt den av Sorel citerade författaren Ernest Ränn, det andra är konsensus. Viljan att leva tillsammans, att ge giltighet åt det som byggts upp, det som vi ärvt. Och Malika Sorel anser att dagens eliter utsätter det stora  europeiska byggnadsverk som kungar och republiker konstruerat under mer än tusen år för stor fara.

För första gången i Frankrikes historia ser man nu inte en integration eller assimilering, men en desintegration – man tar avstånd från det land man lever i. En stor del av landets unga bryr sig inte om nationen Frankrike, dess historia, dess värderingar, inte  heller om språket, litteraturen eller kulturen."---

https://ledarsidorna.se/2019/01/den-som-sar-vind-skordar-storm-hosea-87/

[Göstage]
2019-01-21 09:23
#27

Ann Heberlein vinkar av kulturminister Bah kuhnke med ett stort mått av lättnad, förefaller det…

"Den som har läst Miljöpartiets kulturpolitiska program ”Kulturen – det fjärde välfärdsområdet” (2015) är inte förvånade över utvecklingen."--- "Den paternalistiska, för att inte säga totalitära, ton som präglar dokumentet är djupt obehagligt. Reduceringen av kultur som medel till diverse behjärtansvärda mål är beklämmande. Kulturarvet, våra kulturinstitutioner och myndigheter inom kulturområdet reduceras till verktyg för att omdana samhället och förändra medborgarnas värderingar. Detta gäller som bekant landets museer men även andra kulturinstitutioner. Intersektionalitet och mångfald ska genomsyra all kulturverksamhet i landet.

Givetvis ställs det krav på de kulturutövare som det ska ”investeras” i. Kvalitetskrav, minsann, av två slag: ”Konstnärlig kvalitet” (hur detta definieras anges inte) samt ”kulturpolitisk kvalitet”. Den andra formen av kvalitet – den ”kulturpolitiska” – beskrivs något utförligare. Det handlar om värden som ”representation, mångfald, tillgänglighet och delaktighet.”

Låt mig säga så här: Flera av de kulturpolitiska magplask som vår miljöpartistiska kulturminister åstadkommit under sina år vid makten finner sin förklaring i detta dokument. I den meningen har Alice Bah Kuhnke varit framgångsrik. Har hon varit bra för kulturen? På den frågan finns bara ett svar och det är ett eftertryckligt nej."

https://annheberlein.com/2019/01/21/arvet-efter-alice-bah-kuhnke/

Bara att hoppas att kulturen skonas från ännu en miljöpartistisk minister när Löfven tillsätter ABK:s efterträdare idag på förmiddagen…

Annons:
[Hayabusa]
2019-01-21 09:32
#28

#27 Året är 1990 och DDR går sitt öde till mötes - trodde vi…

[Göstage]
2019-01-21 12:24
#29

#27 Tyvärr blev det en miljöpartist som kulturminister igen - Amanda Lind, tidigare partisekreterare övertar posten.

[Göstage]
2019-01-21 14:12
#30

Åsa Linderborg, Aftonbladets kulturchef, förfasas över en period med ännu en miljöpartist som kulturminister:

"Den som hoppades att Socialdemokraterna skulle ta tillbaka det område som är en allt viktigare dimension på den nya ideologiska kartan, kan inte göra annat än förfasas över att det är Miljöpartiet som fortsatt får ta hand om kulturdepartementet.

2014 hade Miljöpartiet inte ens ett kulturpolitiskt program. Det förslag som sedan lades fram var så instrumentellt och ideologiskt styrande, att man aldrig sett på maken. Identitet och representativitet var de teoretiska perspektiv som allt skulle silas genom. Anslagen skulle villkoras till kultur som ägnade sig åt etnicitet, kön och sexualitet. Programmet kastades i papperskorgen, men ambitionen var tydlig nog: Hellre skapa rätt än skapa fritt.

Kritiken mot detta har mer sipprat än dundrat, alla i branschen är ju ekonomiskt beroende och man kan inte bita den hand som föder en. Men oavsett om man står till höger eller vänster, torde de flesta kunna enas kring en sak: För Miljöpartiet är kulturpolitiken ett redskap att verka för mänskliga rättigheter. Att det är samma minister som, återigen, innehar demokratiministerposten förstärker bara problemet."---

"Med valet av Amanda Lind tycks socialdemokraterna för evigt ha släppt kulturpolitiken. Det är ett strategiskt misstag av Stefan Löfven, men också en provokation mot alla oss som anser att kultur- och media kräver kunskap, intellektualitet och nyfikenhet."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ddA2oo/fel-kulturminister-igen-lofven

[Göstage]
2019-01-27 09:29
#31

https://allmogen.org/

Allmogen bjuds på oavsedd gratisreklam genom ett deplattformeringsförsök. Så kan det gå - tack vare det hittade jag en intressant hemsida. Så det kan gå!😉

[Hayabusa]
2019-01-27 10:28
#32

#31 Intressant hemsida 👍

Emo
2019-01-27 10:30
#33

#32 Det tyckte jag också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2019-01-27 10:31
#34

Kan bara hålla med er andra. 👍

Annons:
[Göstage]
2019-01-27 10:34
#35

Lite intressant med dessa som kallar sig "kulturtanter" för övrigt. Man kan ju undra vilken kultur det är de ivrar för? 🤔

[Hayabusa]
2019-01-27 10:47
#36

#35 Den äkta?

Kan tänka mig att det finns grupperingar som stör sig på Allmogen, men om vi hade konverterat samma innehåll till land X - då hade det varit hyllningar på rad.  För inte så många år sedan hade en sida som Allmogen ansetts som lite tradig, något för "gamlingar", men helt ofarlig. Idag blir den betraktad som en ond & toxisk rörelse. 

Tänk om jag sagt det till min far när han tittade på "Nygammalt" med Bosse Larsson - "sitter du här och tittar på ett samhällsfarligt TV-program med nationalistiska förtecken? Vidrigt!"

[Göstage]
2019-01-27 10:59
#37

#36 Ja, det känns som om vi gått någonstans åt det hållet…🤔

[[eskils_]]
2019-01-27 11:19
#38

#30 Intressant! "2014 hade Miljöpartiet inte ens ett kulturpolitiskt program." 😮

Och ändå fick de kulturministerposten både 2014 och 2018. Håller med Aftonbladet - det är ett misstag och en provokation.

[[eskils_]]
2019-01-27 11:31
#39

#31 Bra hemsida till Allmogen!

Ur en artikel från 2015 om Projekt Moberg, som det först kallades:

"Det sägs att dalfolket var de enda bönder som hade rätt att bära vapen under medeltiden. I alla andra landskap styrde överheten.

Där tilläts ingen beväpnad allmoge. Kanske var det också tvärtom.

Här i Dalarna tilläts ingen adel, inga slott. Vi rådde oss själva, tack vare våra armborst och våra dalpilar.

När kungarna förtjänade vår hjälp fick de vårt stöd. När herrarna förtjänade vårt motstånd fick de dansa. (…)

"Sveriges historia är dess allmoges", konstaterade Vilhelm Moberg. Hans citat har blivit ledstjärnan för ett projekt som döpts i hans namn.

Målet för Projekt Moberg är att återuppväcka folkets frihetliga historia och bevara vårt kulturarv för kommande generationer.

Metoden är att digitalisera ett antal sällsynta böcker och göra dem tillgängliga för alla, utan kostnad."

 https://www.dt.se/artikel/ledare/kronika-autonoma-individer-som-tanker-sjalva-ar-ett-langvarigt-dalaideal

"Autonoma individer som tänker själva" - kanske just vad som behövs i dessa smått hysteriska tider? 👍

[Göstage]
2019-04-09 16:17
[Hayabusa]
2019-04-09 16:34
#41

#40 👍

Annons:
[[eskils_]]
2019-04-16 17:05
#42

Svensk kultur är ju till största delen en europeisk kultur, viktig att värna om när det gäller demokrati, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter för män och kvinnor osv osv.

Richard Sörman om branden som bröt ut igår i katedralen Notre-Dame i Paris:

"Men att se Notre Dame brinna blev en påminnelse om att allt kan förstöras, att allt vi älskar måste vårdas och bevaras, att vi inte får kasta bort vad andra människor har gjort för oss, att vi aldrig får ta vår existens och vår kulturella rikedom för självklar och att vi är fullständigt galna om vi tror att historia, kultur och identitet inte spelar någon roll i våra liv.

1100- och 1200-talen var katedralernas guldålder. Mellan 1150 och 1250 uppfördes inte mindre än 80 katedraler i Frankrike. Katedralerna är oftast byggda i den ”gotiska” stil som bland annat kännetecknas av att fönster och valv alltid har spetsiga bågar. Det verkligt avgörande är dock att den gotiska kyrkoarkitekturen med sina höga höjder och omfångsrika fönster söker ge en föraning om himmelrikets rymder och ljus. Man ersätter målningar och tavlor med färgade kyrkfönster. Ljuset är Gud, ljuset är sanningen, ljuset är livet.

Bilden av ett brinnande Notre Dame är bilden av ett Europa i kris. Det är bilden av en kultur där människor fått för sig att den egna kulturens mest grundläggande komponent är öppenhet mot det andra men vägrar förstå att denna öppenhet bara är hållbar om man med styrka och integritet hävdar sin egen existens."

https://detgodasamhallet.com/2019/04/16/richard-sorman-det-brinnande-notre-dame-blev-en-bild-av-var-kultur-av-dess-bracklighet-och-oersattliga-vard/#more-16057

[[eskils_]]
2019-04-16 17:10
#43

#42 Många starka reaktioner och kommentarer efter Sörmans artikel. Utdrag ur en av dem:

"Jag håller med om att symboliken kring branden är tydlig. Bilden av det lysande korset inne i den brandhärjade katedralen var väldigt stark. Och här hemma håller ansvariga politiker, etablissemang, svenska kyrkan på att förändra Sverige i grunden. Vi håller på att förlora vår själ. Varje dag funderar jag på vad jag ska göra. Flytta till en annan stad, lämna landet? Men jag är ju svensk, här finns mitt språk, min kultur, min släkt. Besöken i vår underbara katedral i Uppsala blir tyvärr färre. Orkar inte genomlida fler mässor med politiska pekpinnar. Jag sitter gärna där inne, men bara när det inte pågår predikningar. Hur ska det gå för mitt land???"

"Orkar inte genomlida fler mässor med politiska pekpinnar." …… 😕

[Göstage]
2019-04-16 22:16
#44

Ja, symboliken känns nästan övertydlig! Även den som inte besökt katedralen och tyckt att "den har ju alltid stått där" och utgått att det så skulle förbli blir skakad- man saknar ju inte kon förrän båset är tomt…

Nu blir det inte fråga om en totalförlust, men skadorna är mer än tillräckliga. Hoppas innerligt att brandorsaken blir grundligt utredd så att det inte blir ett nationellt trauma som efter Palmemordet eller Estoniakatastrofen, där såren aldrig riktigt fått läka på grund av den där punkten aldrig kunnat sättas.

[Göstage]
2019-06-02 13:42
#45

Cleese på Twitter

John Cleese tycks uppleva samma känsla inför London som många svenskar gör inför sitt land, och även om han dragit konsekvenserna och lämnat har han fortfarande synpunkter, som applåderas eller buas ut.

Mohamed Omar kommenterar:

"Om du säger att London inte längre är engelskt utan mångkulturellt – och är vänster – då får du applåder. Om du säger att London inte längre är engelskt utan mångkulturellt – och verkar föredra det engelska London – då har du fel. Detta trots att båda gör samma påstående."---

"För icke-västerlänningar är det okej att vara mån om sin kultur och vilja bevara sin identitet. Men för västerlänningar är det rasistiskt. Man får inte ens känna sorg när ens älskade hemstad förvandlas till någonting annat."

https://detgodasamhallet.com/2019/06/02/john-cleese-har-ratt-london-ar-inte-en-engelsk-stad/

[Hayabusa]
2019-06-02 16:45
#46

#45 Spot on 👍

[Göstage]
2019-06-07 09:31
#47

Samma utanförskap som Cleese upplever i London finns även  hos delar av befolkningen i Sverige. Katerina Janouch skriver om det svenska känslan av förfrämligande.

http://katerinamagasin.se/sveriges-nationaldag-2019-allt-fler-svenskar-lever-utanforskap-sin-egen-nation/

Wikipedia :"Ordet alienation härstammar från latinets alienare, som betyder avyttra eller avlägsna. Det betecknar stadiet av förfrämligande, känslan av främlingskap. Att alienera eller alieneras betyder således att göra främmande, respektive att bli förfrämligad."

[Göstage]
2019-06-18 09:08
#48

"I måndagens avsnitt av Navid Modiris podcast ”Hur kan vi” gästade författaren och föreläsaren Elaine Eksvärd. Med både svensk och utländsk bakgrund har hon sett båda sidor av den inte alltid så lyckade integrationen av invandrare i Sverige.

– Jag blir förbannad när man säger ”var inte så svensk” som slagord, berättar hon."---

_"– Det ska inte vara okej att använda en nationalitet där man bor som ett slagord. Jag tycker inte det, säger hon.
_

– Det kan inte vara rasistiskt att man sjunger nationalsången. Det kan inte vara rasistiskt att berätta för någon hur man uttalar ett ord korrekt. Det är bara snällt."---

https://nyheteridag.se/eksvard-det-svenska-folkets-sjalvforakt-ar-forodande-for-integrationen/

Så det så! 😉

(Har inte sett avsnittet, men av kommentarerna under inslaget så var det tydligen bara "så där", och inte lika väl mottaget som Modiris podcasts brukar bli.)

Annons:
[Hayabusa]
2019-06-18 09:34
#49

#48 Sanna mina ord!

[Jimmy.L]
2019-06-18 10:52
#50

#48 Så sant.

[Jimmy.L]
2019-06-21 07:34
#51

Midsommarafton är en högtid som inte ger plats åt alla. Zara Kjellner har tröttnat på den väna svenskheten och letar efter alternativ.

Skiter i traditionerna. För jag är trött på det, på tacksamheten och på den väna svenskheten.

https://www.expressen.se/kultur/ar-det-lagligt-att-skita-i-traditionerna-/?referrer=rotator-item-7

[Göstage]
2019-06-21 07:58
#52

Inget hindrar ju dem att strunta i traditionerna, men det verkar mest som om syftet är att kunna kokettera med det i media. 

Vad jag förstår avhölls kebabprotesten förra midsommar, och damen som upplyste dem om eldningsförbudet gjorde rätt,  och räddade dem kanske från böter.

[Hayabusa]
2019-06-21 09:29
#53

#52 Exakt. Varför bli upprörd över att någon påpekar att det de facto var eldningsförbud? Även på Södermalm. 

Hela artikeln är fylld med falska jämförelser. Tröttsamt.

[Jimmy.L]
2019-06-21 09:52
#54

Ja folk får ju äta vad dom vill det struntar jag i. Men att bli upprörd att det råder eldningsförbud är märkligt är ju knappast en rättighet att få grilla.

[Hayabusa]
2019-06-21 10:14
#55

Det märkliga i frågan är att människor från andra kulturer mer än gärna får ha specifika traditioner, måltider, livsmedel etc men om jag som infödd svensk har motsvarande "lista" - då, jävlar är det dags för mig att vidga mina vyer.

Är Halal bättre än ekologiskt & närodlat? 

1: Halal Livs säljer inte köttbullar - fy på dig unkne svensk som ens funderar på att nämna det! Rasist!

2: ICA Nära säljer inte Halalslaktat kött och för dessutom produkter som t ex fläskfärs - Fy du hemska ICA butik med en exkluderande agenda! Rasist!

Annons:
[Göstage]
2019-06-21 10:49
#56

#51 Det här kanske kan vara ett alternativ för Zara i år?

 "Trött på sill, snaps och små grodorna? Då kan det vara bra att veta att afghansk folkdans och indisk Bollywood står på schemat när Hågelbyparken i Botkyrka firar midsommar."---

 https://nyheteridag.se/plus/afghansk-folkdans-pa-midsommarafton-i-botkyrka/ (Plusartikel)

[Göstage]
2019-06-21 11:04
#57

Passa på att fira midsommar så länge du kan - snart kan du hamna på dårkistan om du försöker smyga i dig en sillbit och en nubbe den här helgen, om vissa nya förmyndare får bestämma…

https://samnytt.se/hur-manga-oliktankande-vill-evin-rubar-sparra-in-pa-mentalsjukhus-i-midsommar/

[Hayabusa]
2019-06-21 11:15
#58

#56 Se bara till att det är rätt evenemang du besöker:

https://www.rfsl.se/certifiering-och-utbildning/det-haer-aer-en-certifiering/

[Göstage]
2019-06-28 23:34
#59

"På fäbodvallen Östnårbuan nära Hackås i Jämtland har det lärts ut gamla kunskaper som dagens ungdomar sällan kommer i kontakt med. Som att slå med lie och kärna smör."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/unga-lar-sig-gamla-sysslor-och-lever-fabodliv

Så glad man blir! Jag trodde inte att det var något som ungarna ville eller fick lära sig längre.

Emo
2019-06-29 04:49
#60

#59 Än finns det hopp.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2019-07-01 21:49
#61

Jag trodde att "Svenska värderingar" var lika stendött i vårt språk som drängiarätt,  hurulundh och qwarnetoll, men nu verkar det pågå upplivningsförsök. 

https://www.expressen.se/debatt/kravet-for-bidrag-ga-kurs-i-svenska-varderingar/

https://www.gp.se/ledare/integration-handlar-inte-bara-om-arbete-1.15906909

[[eskils_]]
2019-07-01 22:08
#62

#61 Bra initiativ av moderaterna! Från Expressenartikeln:

"Moderaterna föreslår nu en samhällsorientering i sju delar som ökar människors möjlighet att bli en del av det svenska samhället. Den måste hålla hög kvalitet och fokusera på grundläggande svenska värderingar, skriver Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson."

Ett par av insatserna som (m) föreslår:

"1. Obligatorisk samhällsorientering

Samhällsorientering ska vara obligatorisk från dag ett i Sverige för alla som är asylsökande. Den som inte deltar i de aktiviteter Migrationsverket arrangerar ska inte heller ha rätt till den dagsersättning som asylsökande annars får.

2. Utökad samhällsorientering för nyanlända

Moderaterna vill utöka samhällsorienteringen för nyanlända från 60 till 100 timmar och införa en examination, ett samhällstest. Krav på grundläggande samhällskunskaper ska också vara en förutsättning för att få medborgarskap.  

3. Ökat fokus på värderingar

Fokus i samhällsorienteringen måste vara på grundläggande värderingar, rättigheter och skyldigheter i Sverige. Bland annat måste barns och ungdomars rättigheter klargöras, liksom kvinnors självklara rättigheter med fokus på bland annat jämställdhet och nolltolerans mot hedersförtryck. Förväntan på arbete och egen försörjning måste också lyftas tydligare."

Bravo! 👍

Annons:
[Göstage]
2019-07-01 22:23
#63

#62 Jovisst är det bra, men luttrad som man är så tycker man kanske att man hört det förut…

Expressen, februari 2016:

"För två år sedan protesterade M:s Elisabeth Svantesson när Sverigedemokraterna föreslog en obligatorisk samhällsorientering för nyanlända. Nu har hon fört fram det som ett eget förslag. – Vi har ju omprövat vår politik, förklarar hon.

Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, konstaterar att det är bra att Moderaterna "svänger och kopierar vår politik på område efter område", men han frågar sig samtidigt på Facebook: "Hur kan partiledningen gång på gång komma undan med att säga att man inte kan samarbeta med SD för att vi inte har någon integrationspolitik och inte några lösningar på samhällsproblemen, samtidigt som man direktkopierar just våra lösningar?"---

https://www.expressen.se/nyheter/sd-forslag-fran-2014-fors-fram-igen--av-m/

[Hayabusa]
2019-07-01 22:25
#64

#63 Precis, själv är jag svår att övertyga. "Man" säger en sak men verkligheten visar sig bli något annat. Gång på gång…

[Göstage]
2019-07-01 22:26
#65

#63 Eller: "När SD motionerade om ett femte kunskapsmål om svenska värderingar i samhällsorienteringen för nyanlända invandrare i april 2012 röstade Moderaterna nej. Idag föreslår M obligatorisk samhällsorientering i svenska värderingar."---

https://samtiden.nu/2019/07/forst-m-nej-nu-ja-till-kurs-i-svenska-varderingar/

Äldre tråd i ämnet.

Denna kommentar har tagits bort.
[[eskils_]]
2019-07-02 11:28
#67

#63-65 Man får väl glädjas åt de små framstegen som ändå görs. För ett par år sedan kunde väl få politiker (utom modiga SD) nämna orden "invandring", "problem" och "kriminalitet" i samma mening. Nu säger (m) så här, från Expressenartikeln i #61:

"Sverige har under lång tid kombinerat stor invandring med dålig integration. Det har skapat stora problem som kriminalitet, utanförskap, bidragsberoende och dåliga skolresultat."

Men visst, moderaterna måste erkänna öppet att SD har bra idéer och de måste erkänna sitt beroende av SD för att få ihop ett kommande regeringsunderlag. Ju förr dess bättre. Skåne visar vägen! 👍

[Göstage]
2019-07-02 12:17
#68

#67 Ja, det är glädjande när klarsynen sprider sig inom  de politiska partierna! Och ju mer ense man blir i den egentliga oppositionen, desto mindre skäl finns det att markera avståndstagande inbördes. 

En liten förklaring från M till varför idéerna var dåliga när de kom från SD men bra när de själva lade fram dem hade kanske varit att begära för mycket. Så okej, jag håller med dig - det var bra att förslaget kom. Ännu bättre blir det när det genomförs…😉

[Göstage]
2019-07-02 16:54
Annons:
[Göstage]
2019-07-08 12:10
#70

Jimmie Åkesson lyckades orsaka folkstorm i PK-kretsar igår genom att citera "Svensk strävan" av Vilhelm Moberg från 1941 i sitt Almedalstal. Några rader ur Mobergs text:

"Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.

Vad Sverige i dag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan – på frihetens grund."---

"Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga.”

Det är nog inte i många andra länder som återgivandet av de tankarna skulle kunna väcka anstöt.

[Hayabusa]
2019-07-08 13:23
#71

#70 Se där, hade man kunnat skriva det idag? Ostraffat?

[Göstage]
2019-07-08 13:35
#72

#71 Nej, jag har svårt att se någon modern svensk författare som hade kommit undan med det, och få som ens vågat. I den senare kategorin kan man nog tänka sig Ranelid.

(Sedan var väl de nationalistiska känslorna av kända skäl upptrissade anno 1941.)

[Hayabusa]
2019-07-08 13:44
#73

#72 Så är det.

[Göstage]
2019-08-11 09:08
#74

Egen bild

"Nationen skapas inte uppifrån, den är det folkliga uttrycket för gemenskap. Och vad skulle det vara i Sverige? Det finns de som har försökt att definiera det med historia, med kultur, med en kanon för litteratur. För min del är jag övertygad om att det i hög grad är kärlek till natur som binder oss samman i ett nationellt medvetande. Vi har ingen flagga doppad blod, utan en flagga med himlens blå och solens guld.

Vad är Sverige? Monopol på spritförsäljning eller personnummer? Eller den första lövsprickningen, färgspelet om hösten. Det är de långa skymningarnas tid och ljusnande mornar med fågelkvitter om våren. Men också vattnets blå.    Vattnet i alla dess former. En havsstrand, en sjö, en vindlande å. En bäck  med glädjefyllt porlande."---

https://ledarsidorna.se/2019/08/mellan-stat-och-nation/

I Sverige äter staten nationen, det påminns man inte minst om i Chris Forsnes fina krönika "Mellan stat och nation" på Ledarsidorna.  (Inte betalartikel i nuläget.)

[Jimmy.L]
2019-08-15 13:32
#75

Jag minns min klasskompis Mandy från Uganda, som blev sparkad och dragen i håret av en kurdisk kille på skolan. Han spottade henne i ansiktet och kallade henne n-ordet. Men de farliga var ju skinnskallarna enligt vår lärare.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nbMAM/vi-drabbas-av-rasism--fran-invandrare

[Jimmy.L]
2019-08-16 07:43
#76

Många har inte heller modet att beröra hedersproblematiken av rädsla för att bli stämplade som rasister eller ”islamofober”.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/704db4/jo-hederskultur-har-med-religion-att-gora

Annons:
[Hayabusa]
2019-08-16 08:28
#77

#76 Religion är politik och Islam är kanske den mest politiska religionen.

[Göstage]
2019-08-16 11:48
#78

#0 Kanske ett svar på rektor Hamids efterlysning av kulturlotsar?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/far-prova-pa-att-leva-pa-1900-talet

[Hayabusa]
2019-08-16 12:47
#79

#78 

"Polisen har fått in en anmälan om skadegörelse genom klotter från Naturskolan i Falun. Bland annat har två grisar spraymålats med hakkors, rapporterar .

Skadegörelsen upptäcktes av personal på skolan på torsdagen. Polisen har varit på plats och dokumenterat skadegörelsen. Förundersökningsledaren har dock beslutat att, i nuläget, inte inleda en förundersökning eftersom brottet inte går att utreda då inga spår efter gärningspersoner hittats."

http://www.blt.se/okategoriserade/skadegorelse-pa-skola-naziklotter-pa-grisar/

[Göstage]
2019-09-02 21:46
#80

#55 Apropå Halalkäk så skriver Merit Wager läsvärt om "religiös mat" i en krönika.

http://meritwager.nu/allmant/om-religios-mat/

[Göstage]
2019-10-05 22:06
#81

Dalahästen har intagit Manhattan. Och London. Och Polen. Och Miami. Vem blir först med att tala om att den egentligen inte har svenskt ursprung?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5dOml/varldens-storsta-dalahast-malas-i-new-york

[Göstage]
2019-10-22 12:22
#82

"Går det att göra svennighet coolt", frågar sig Mohamed Omar i en lång krönika.

https://samnytt.se/en-sverigevanlig-kultur-for-unga/

[Göstage]
2019-12-16 15:55
#83

Gerd Riccius i GP är inte rädd att stå upp för vårt kulturarv så här i juletid. 

"Ett lands kulturarv främjar samhörighet och identitet. Det i Sverige tidigare omhuldade fenomenet mångkultur kan vara berikande men har också, som förväntat, visat sig alienera människor, öka segregationen och förhindra integration. Julens sedvänjor med sin ljussymbolik är angelägnare än någonsin i vår tid, då mörkret i form av våld, kriminalitet, dödsskjutningar och sprängdåd belägrar vårt land."---

https://www.gp.se/livsstil/våra-jultraditioner-utgör-en-samlande-symbol-1.21098235

Annons:
Emo
2019-12-16 16:39
#84

Visst var det bättre förr! Åtminstone mycket, även om inte allt var det.
Tack för den fina filmen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2019-12-19 10:40
#85

#27 Dan Korns syn på museivärldens politisering överensstämmer uppenbarligen med Heberleins. 

 "Museers huvudsakliga uppgift numera är ju enligt en mängd styrdokument att verka för intersektionalitet och att framför allt invandrarkvinnor från förorter skall känna sig välkomna på museerna. Detta anser man uppnås genom att man visar utställningar som handlar om invandrarkvinnor från förorterna. Att en kvinna därifrån skulle finna det intressant att se svensk allmogekultur kan man inte föreställa sig."--- 

https://timbro.se/smedjan/sverige-2050-tryggheten-ar-inte-for-alla/

Samtidigt gormar kulturföreträdare på andra håll att "politikerna inte skall lägga sig i", men när målen är gemensamma är det uppenbarligen välkommet… 

Edit

[Göstage]
2019-12-26 06:44
#86

#7 Inte minst i juletid tydliggörs vårt behov av traditioner lite extra. Alice Teodorescu påminner oss om det som gästskribent på GP:s ledarsida.

”Livets faser och kretslopp. Det är en av de vackra sakerna med traditioner: Att se sitt liv förändras. De stora perspektiven som manar till ödmjukhet inför livet”, skrev författaren och teologie doktor Ann Heberlein och fångade det magiska med traditioner, inte minst i juletid (20/12). I en tid av avförtrollning och rotlöshet är hungern efter något större än oss själva vidare än kanske någonsin förut."--- 

"Ordet tradition kommer från latinet och betyder just överlämnande. Ett överlämnande av seder och bruk, perspektiv och värderingar. Ett arv som gör oss till vilka vi är, till vilka vi varit, till vilka vi kommer att bli. Traditioner utgör banden mellan oss som lever nu, till de som lärde oss dem då, till de som vi lär ut dem till sen. Länkar i tid och rum, i ett nu vars dörrar vetter såväl bakåt som framåt, i oändligheten. 

Ett gott samhälle vilar på normer, värderingar och traditioner. Det är lätt att få intrycket av att det svenska samhället primärt hålls ihop av lagar och hög skattemoral. Mer sannolikt är det just de underliggande normerna och traditionerna, som sedermera mynnar ut i lagstiftning, rättsmedvetande och skattemoral, som utgör det fundament på vilket Sverige sedan länge vilar."---

https://www.gp.se/ledare/förtrollning-i-juletid-1.21875505

[Göstage]
2020-02-11 07:22
#87

 "Det är svårt att integreras i ett land som förnekar existensen av sin egen kultur", skriver Carl Lindstrand i en gästkrönika på GP:s ledarsida. 

"Invandrare är inte någon homogen grupp som kommer till Sverige i syfte att lämna bidrag till en ny gemensamt skapad mångkultur. De flesta invandrade individer lär istället, lika lite som de flesta etniska svenskar, vara måttligt intresserade av lämna sin identitet för att tillgodogöra sig en abstrakt ”värdegrund”, särskilt när begreppet inte kringgärdas av sådana symboler, traditioner och seder som uppbär mänskliga normer och mänsklig kultur. Det finns med andra ord, ingenting begripligt att integreras in i."---

"Det är hög tid att detta synsätt anammas av de som utformar integrationspolitiken. Och det är ännu högre tid att de kontraproduktiva försöken att mobba ut dem som påtalar de uppenbara bristerna i det hittillsvarande synsättet upphör. Sverige är inte betjänt av ett offentligt samtal som präglas av pekpinnar om vad som får eller inte får diskuteras."---

 https://www.gp.se/ledare/det-finns-ingen-mångkultur-bara-kulturer-1.23800836

[Hayabusa]
2020-02-11 08:29
#88

#87 Denna del av debatten har belysta av ett antal personer, även om "motståndarna" är fler. Åtminstone som läget är nu. Att frågeställningen kommer upp på bordet samt att fler inser problematiken är nödvändigt. Precis som textens avslutning pekar på:

 "Vad Sverige nu är betjänt av är en fri integrationspolitisk debatt som utgår från verkligheten. Och i min kristallkula ser jag att de politiker, partier och samhällsdebattörer som inte kommit till denna enkla insikt lär få se sig hopplöst omsprungna i den snara framtiden."

[Göstage]
2020-02-12 09:25
#89

I dessa flygskammens tider försökte SAS att flörta med PK-armén med en förstulen blinkning i samförstånd. 

"Flygbolaget SAS delade den engelskspråkiga reklamfilmen i sociala medier under tisdagen. – Vad är verkligt skandinaviskt?, frågar sig den unga kvinnliga berättarrösten. – Absolut ingenting, svarar hon. Detta följs av ett antal personer som konstaterar att ”det finns inget sådant”. – Allt är kopierat, lägger berättarrösten till. I reklamfilmen listar SAS bland annat demokrati, köttbullar och midsommarstången, och påpekar att dessa saker inspirerats eller importerats från andra länder."---

"Natten till onsdag valde SAS att ta bort filmen från Youtube och sina andra sociala medie-kanaler. Expressen har sökt SAS utan att nå företaget. Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen på Svensk Pilotförening, är kritisk till reklamfilmen. – Reaktionerna från våra kunder på SAS senaste reklamfilm visar att man uppskattar och bryr sig om det skandinaviska varumärket. Vi delar deras uppfattning med irländska flygplan, spanska piloter och baltisk kabinpersonal så känns det skandinaviska allt mer avlägset, säger han i en kommentar."--- 

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/sas-tog-bort-film-efter-kritikstormen/

[Jimmy.L]
2020-02-12 10:10
#90

SAS får skämmas.

Annons:
[Göstage]
2020-02-12 10:15
#91

#89ff Filmen har lagts upp på YouTube av kvicktänkta personer. Vi får se om den blir kvar där.

[Göstage]
2020-02-12 10:29
#92

Reaktionen i Danmark har inte oväntat blivit kraftfull, och Ekstra Bladet har lagt upp filmen på nätet. En adjunkt och demokratiforskare på Institut for Statskundskab vid Aarhus Universitet som tidningen talat med säger att SAS har dålig faktakunskap, använder grundlösa påståenden och tilltalar människor "uppifrån". 

Kan det vara så att det är svenskintressena i SAS som tagit sig friheten att sprida sitt korrekthetsevangelium i hela Skandinaviens namn?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/sas-i-voldsomt-uvejr-efter-ny-reklame/7999796

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ekspert-sas-har-ikke-styr-paa-fakta-og-taler-ned-til-folk/7999969

[Göstage]
2020-02-12 10:55
#93

Så här skrev Blanche Jarn på Smedjan om sådan här typ av reklam  för något år sedan, Den gången gällde det Gillettes klassiska magplask, men företeelsen är tillämpbar även på SAS turbulenta tillvaro för tillfället.

"Den här sortens reklam är snarare ett exempel på vad som kommit att kallas godhetssignalering – ett försök att flirta med kunder, endera direkt eller indirekt via ”influencers”, genom att signalera att man själv har ”rätt” värderingar. Vilka värderingar som är rätt skiftar förstås, men för den som iakttar kulturetablissemanget, ledande medieprofiler och framgångsrika politiker är det lätt att få intrycket att det som för närvarande är inne är identitetspolitik och vänsterfeminism."---

https://timbro.se/smedjan/darfor-forolampar-gillette-sina-kunder/

[Jimmy.L]
2020-02-12 11:21
#94

#92 Ja någon på SAS sprider falska uppgifter, SAS ledning vill ju byta ut sin skandinaviska besättningar mot irländska just för att slippa strejker.

[Hayabusa]
2020-02-12 12:08
#95

"What is truly SAS..?" Absolut ingenting. SAS är som vilket annat sketet flygbolag som helst. Med andra ord - det finns ingen som helst anledning att välja SAS framför något annat. 

Hela denna noja kring identitet, kultur mm är komplett galen. Nej, jag blir inte kränkt över att det inte finns något "truly Scandinavian" men det får mig att tänka på den kända TV-serien "Seinfeld" - "It´s a show about nothing".

[Göstage]
2020-02-12 13:43
#96

#89ff  SAS säger sig stå bakom reklamkampanjen och hävdar att den "blivit kidnappad".

Undrar om de känner till Tegnérs gamla bevingade ord om att "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"? 

Aftonbladet kastar sig dock förtjust över tanken om kidnappning och hittar en "trollarmé"

SVT:s ekonomikommentator Johanna Cervenka har ett annat perspektiv:
 "SAS måste jubla över bråket kring den nya reklamfilmen. Äntligen något som för bort samtalet från “flygskam”. Vilket sannolikt var hela tanken bakom kampanjen."---

[Jimmy.L]
2020-02-12 13:47
#97

SAS gör bort sig.

Annons:
[Jimmy.L]
2020-02-12 15:08
#98

Jag tycker det är märkligt hur dom vrider på det, plötsligt gör media det här till rasistattack trots vanliga människor från Norge, Danmark, Finland och Sverige använder sin makt som kund och berättar hur dålig filmen är.

[Hayabusa]
2020-02-12 19:55
#99

#98 Det fullkomligt absurt.

Saxat från AB´s artikel (#96):

"Kampanjens tema om mångfald, internationalisering och kulturarv gör den till ett tacksamt föremål för nätaktivisternas uppmärksamhet. Det menar Sverker Sörlin, idéhistoriker och professor i miljöhistoria vid Kungliga tekniska högskolan.

– Den här typen av ämnen är väldigt enkla måltavlor för nationalistisk och högerpopulistisk kritik, säger han."

"– Den nordiska modellen är oerhört beundrad i stora delar av världen. En viktig del av den är vår förmåga att vara kreativa när det gäller att influeras av andra och skapa något som blir unikt för oss"

Vänta nu…"unikt för oss"??? I ena stunden finns det inget som är "Truly Scandinavian" men i nästa stund finns det något som är "unikt för oss"? Det som är unikt är alltså att vi inte är unika utan har kopierat allt av andra? Förvirrande? Jo, minst sagt. Sweden - the country of nothing. Man kan ju fråga sig varför människor turistar i Sverige? Det torde vara det mest meningslösa resmålet i världen.

[Jimmy.L]
2020-02-12 20:20
#100

SAS tog alltså bort filmen under natten men Aftonbladet menar på allvar att ryska troll är inblandad trots att man i Ryssland uppmärksammade detta tidigt i morse.

[Jimmy.L]
2020-02-12 20:57
#101
[Göstage]
2020-02-14 10:23
#102

#91 Borttagen…😎

[Göstage]
2020-02-15 08:15
#103

89ff "Reklam, ringaktning och reaktioner" - Henrik Jönsson om SAS-gate.

[Hayabusa]
2020-02-15 10:37
#104

#103 Som vanligt - träffar Henrik rätt. Framför allt, det är ingen reklamfilm för SAS utan något helt annat. Dessutom - var tog flygskammen vägen? Hur kan en film från ett flygbolag plötsligt vara OK? Det nämns inte ett skit om miljö, anställningsförhållande etc. Eller är det rent av en anti-SAS-film?

Precis som Henrik säger så handlar det inte om SAS utan om byrå som utnyttjat SAS för att prångla ut ett ideologiskt budskap.

Annons:
[Göstage]
2020-02-24 13:50
#105

Emanuel Karlsten på GP, tillika programledare i radions "Ring P1",  filosoferar om Duplantis (svensk medborgare sedan födseln):

"Nu är han “vår” Duplantis. Han som knappt ens bott i Sverige, än mindre behärskar våra seder. Äter han sill? Har han kaviar på mackan? Fattar han charmen med Kalle på jul?"---

https://www.gp.se/nyheter/behärskar-duplantis-våra-svenska-seder-1.24322506

När vänstern vänder den sidan blir Disney på julafton plötsligt en svensk sed och kulturtradition. Är SAS informerade?

[Hayabusa]
2020-02-24 13:55
#106

Sweden - it´s a country about nothing!

[Hayabusa]
2020-02-24 13:56
#107

Personlig ser jag Duplantis som amerikan.

[Jimmy.L]
2020-02-24 13:56
#108

Svensk kultur finns visst när det passar vänsterns värderingar. 🥵

[Hayabusa]
2020-02-24 13:58
#109

#108 Minst sagt förvirrande…

Själv är jag förvisso född och uppvuxen inom Sveriges gränser - och i mitt pass står det Sverige - men jag är inte svensk.

[Jimmy.L]
2020-02-26 09:16
#110

#103 Jag undrar om kampanjen var ett sätt för SAS att undvika kritik för att dumpa löner och arbetsvillkoren.

https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/sas-ledningens-hemliga-plan-stycka-flygbolaget/

[Hayabusa]
2020-02-26 09:25
#111

#110 Det som slog mig mest var: "Är detta en reklamfilm för SAS? Som ska få fler att välja SAS?" Det är en märklig film. 

Filmen känns mer som ett ideologiskt/politiskt budskap. Kanske för att bekämpa vänsterns "flygskämmande" eller, som du säger, ändra arbetsvillkor m.m.

Annons:
[Göstage]
2020-03-28 07:05
#112

Adam Cwejman påminner på GP:s ledarsida om det inhemska hånet mot den som gillar vår traditionella matkultur, och att samma töntstämpel används flitigt även i andra sammanhang.

"Motsvarande situation är svår att tänka sig i andra länder. En amerikansk politiker som hånas för att han är stolt över sitt lands kultur? En norsk? Dansk? Italiensk? Kanske är gnället på Sverige sorgligt nog det svenskaste vi har.

Men vadå, det är ju bara mat, invänder någon. Men det handlar inte bara om mat. Det handlar till exempel om den oändligt krystade diskussionen om det ens finns svenska värderingar.

Och det handlar om det vi ser i corona-debatten: att det blivit normalt att påstå att svenskar är idioter och töntar, bara för att de är svenskar. Om en blindhet för allt det positiva som finns i den svenska samhällsstrukturen och i de värderingar som är typiskt svenska.

Ett osmakligt folkförakt mot människor som värdesätter svenska traditioner – och till exempel blir glada av sillamackor – har övergått i oförmåga att förstå Sverige."---

https://www.gp.se/ledare/är-gnället-på-sverige-det-svenskaste-vi-har-1.26042824

[Göstage]
2020-03-28 08:39
#113

#112 GP har ändrat författare till ledaren - det är en gästledare från Markus Uvell.

[Hayabusa]
2020-04-22 08:28
#114

Ett intressant inslag om mat - vad är "typisk svensk mat"?

[Jimmy.L]
2020-04-22 08:48
#115

#114 Intressant när vissa påstår att vi inte har någon matkultur. Jag vet att många som besöker Sverige vill testa svensk mat som t.ex stekt salt sill, stekt strömming på hårt bröd, inlagd sill, Kalles kaviar, köttbullar, knäckebröd m.m.

[Hayabusa]
2020-04-22 09:09
#116

#115 Ja, vi har ju ingen egen kultur i Sverige. Allt är importerat och plagierat. 

En så´n enkel sak som lingon till maten - det är många icke-svenskar som tycker att det är oerhört konstigt.

[Jimmy.L]
2020-04-22 09:23
#117

#116 Ja allt kommer säkert från Mellanöstern.

[Hayabusa]
2020-04-22 09:37
#118

#117 Jag slår vad om att surströmmingen kommer från Afrika…

Annons:
[Jimmy.L]
2020-04-22 11:14
#119

#177 Och kallrökt lax från Turkiet.

[Göstage]
2020-05-23 08:21
#120

Mohamed Omar tar på DGS upp det närmaste exalterade svenska mediaintresset för ramadan och  eid al-fitr. Många muslimer ser dessa högtider som ett tvång och en tung plikt, påpekar han.

"I svenska medier är det dock självklart att eid är det roligaste som finns och att muslimer är besvikna för att det blir tråkigt just i år. På SVT kan man se till exempel inslaget ”Firandet av högtiden eid al-fitr blir annorlunda i år” (22/5 2020) där en imam beklagar att coronakrisen gjort eid ”trist”. En svensk journalist, Stina, talar lyriskt om den glädje som brukar prägla eid, och om hur tråkigt det är att man inte kan fira som vanligt."---

"I P4 Uppland kallas eid al-fitr ”den stora familjefesten” och en kvinna blir intervjuad som berättar om hur gosegulligt det är. Inslaget avslutas med att journalisten Christer Engqvist önskar lyssnarna ”eid mubarak” eller en välsignad fastebrytningshögtid. Har du fastat i år, Christer Engqvist? Varför önskar han oss icke-muslimska lyssnare en välsignad, islamisk högtid? Det är väl ett led i strävan att göra ramadan och eid till något svenskt."---

https://detgodasamhallet.com/2020/05/23/mohamed-omar-idag-ar-det-eid/

Dick Erixon spinner vidare på temat i Samtiden:

"Omar pekar på en slags överkompensation. När man är emot svenska seder och traditioner, för att de är rasistiska eftersom de omfattar svenskar, är man i desperat behov av att finna annat att fira. Och det man uppfattar som exotiskt har alltid varit lockande för vänstern, eftersom allt annat än vårt egna kulturarv är värt att hylla.

Och detta självförakt är så djupt att man vill göra något som inte är nationalistiskt ens i den muslimska världen, till ”svenskt” – ramadan och eid. Det visar på en okunnighet som är bottenlös. Och samtidigt på en identitetskris som förklarar varför man blir så aggressiv så fort frågor om nationell identitet förs på tal. Man är vilse. Man söker en annan identitet än den man har. Självförakt är inte vackert. Och farligt. Man kan göra både sig själv och andra illa."---

 https://samtiden.nu/2020/05/ramadan-lockar-fram-kulturellt-tiggeri/

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE
  • Redigerat 2023-06-30 09:34 av Fornöga
[Göstage]
2020-06-26 09:31
#121

"Hälsingegårdarna blev världsarv 2012. Nu står de gamla trähusen i Hälsingland på Unescos lista, precis som Kinesiska muren och pyramiderna i Egypten. Med hälsingegårdarna ska en bondekultur bevaras för eftervärlden i all oändlighet. Den här filmen lyfter fram hälsingegårdens fantastiska men komplexa historia. Den visar också hur intressena går isär när det gäller synen på kulturarvet." (2014)

https://www.svtplay.se/video/2061934/halsingegardarna-kampen-om-varldsarvet

SVT2 20.00 ikväll. Kan ses på SVT Play till och med den 26 juli.

[Göstage]
2020-09-11 11:54
#122

Ibland överträffar sagans värld verkligheten…

"Sverige har valts in i kommittén för Unescos konvention om tryggande av det immateriella kulturarvet.

”Jag är väldigt glad att Sverige har fått det här förtroendet. Kulturella traditioner är viktiga både för oss som individer och som samhälle. Det berättar något om såväl vår samtid som vår historia”, säger kulturminister Amanda Lind (MP) i ett pressmeddelande.

Med immateriellt kulturarv menas traditioner, sedvänjor och kunskap som hantverk, högtider, musik och berättelser."---

TT

Snacka om att sätta bocken till trädgårdsmästare! 😂

Hur mycket importerat "immateriellt kulturarv" skall nu skyddas? Något eget kulturarv har vi ju inte, enligt högt uppsatta potentater.

  • Redigerat 2020-09-11 11:55 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-09-11 11:58
#123

#122: Kebab, pizza? 😁

[Göstage]
2020-09-11 12:09
#124

#122 En blick i backspegeln (april 2017) ger väl ett hum vad som väntar, läs gärna hela artikeln.

"Rädslan för värdehierarkier gör att regeringen inte vill nominera svenska förslag över immateriella kulturarv till Unescos internationella listor. Fika, nyckelharpa och luciatåg. Det är några av svenskarnas förslag på vilka traditioner som borde tryggas för eftervärlden."---

"Den svenska regeringen har däremot valt att inte nominera vidare förslagen till Unescos internationella listor. Orsaken är att man vill undvika värdehierarkier."---

"Historiskt sett är det främst utvecklingsländerna som har drivit frågan om att uppvärdera immateriella kulturarv, men i år nominerar för första gången också ett nordiskt land ett förslag till de internationella listorna. Det är Norge som nominerar folkmusik och dans från området Setesdal.

Det är frivilligt för länderna att nominera till de internationella listorna, men Hadrian Prett tycker att också den svenska regeringen borde ta ett steg framåt i frågan."---

SR

SR:s länkar fungerar inte på iFokus av någon anledning. Ett tips från meddebattörer om länken inte kan öppnas: högerklicka på länken och välj öppna länk i nytt fönster.

#123 Ja, typ…😉

[Göstage]
2020-09-13 10:51
#125

"Ett fåtal personers idéer, nätverk och väntjänster lade det svenska kulturarvet i graven", konstaterar Mikael Jalving på Jyllands-Posten efter att ha läst Johan Lundbergs bok ”När postmodernismen kom till Sverige”.

"Med Lundberg kan vi konstatera att postmodernismens triumf innebar en ökande politisering och ideologisering av stort som smått, precis som teorierna har vandrat genom samhällets kulturinstitutioner med glans. Vad marxisterna inte lyckades i sin maoism lyckades de hippa postmodernisterna med franska referenser."

Johan Lundberg har skrivit den första fullständiga berättelsen om postmodernismens triumfprocess i landet, där man älskar att marschera i takt."---

https://jyllands-posten.dk/opinion/blogs/mikaeljalving/ECE12407974/da-postmodernismen-kom-til-sverige/

  • Redigerat 2020-09-13 10:51 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2020-09-15 09:22
#126

Richard Sörman på DGS skriver om den sorg och rädsla som uppgivna svenskar upplever när de ser slakten på den kultur de tillhör, och det förakt de möts av från samhällsomdanarna.

"Många människor känner sorg inför samhällsutvecklingen i Sverige. Det har de rätt att göra. Vad gör egentligen våra politiker med vårt land? Har de ingen känsla för det mest heliga? Tror de inte längre på vår kultur och vår identitet? Har de ingen känsla av ödmjukhet och respekt inför uppdraget att förvalta vårt arv och föra det vidare till kommande generationer? När höstmörkret nu lägger sig över våra hustak och sinnen finns det denna september 2020 tyvärr anledning att vara både rädd och bedrövad."---

"Vad som gör mig både rädd och sorgsen är den brist på kärlek med vilken våra politiker och journalister, och många av våra vanliga landsmän också för den delen, behandlar vårt land och vår kultur. Det svenska ska förnekas och motarbetas. Svensk kultur finns inte. Svensk identitet finns inte heller. För vem är egentligen svensk? Jo precis alla som kommer till Sverige! Jaha! Men vår egen särart då? Ska inte den få erkännas och benämnas? Ska vi inte få behålla vår identitet?"---

"Så vi har rätt att känna sorg denna höst 2020. Vi har rätt att känna sorg inför den otro och den brist på respekt för det heliga som vår samtid tyvärr har visat prov på. Vi måste få skrika ut vår förtvivlan över den galenskap som bemäktigat sig våra makthavare. Vi måste också få skrika ut vår förtvivlan över deras svek och otrohet, över deras ohederlighet och kluvna tungor. När svenska folket utsätts för en importerad kriminalitet och när ansvariga politiker vägrar erkänna sitt ansvar och dessutom vägrar att skyndsamt ställa allt till rätta har vi rätt att förtvivla. Vi har rätt att känna sorg och bedrövelse. Vi har rätt att sörja när det heliga skändas."

https://detgodasamhallet.com/2020/09/14/richard-sorman-vi-far-sorja-nar-det-heliga-skandas/

[Göstage]
2020-09-20 11:24
#127

Ivar Arpi skriver vackert på SVD ledarsida om en nyutkommen bok (som jag nog kommer att köpa). Artikeln är fortfarande inte betalbelagd så skynda att läsa, du som är intresserad!

"Du är inte religiös, men när du är ensam i naturen kan det nästan kännas som att du kommer i kontakt med något, inte Gud eller något sådant direkt, men ändå något utöver det vanliga, något djupare och större, något som har med tillvarons mening och gränser att göra."---

"Därför längtar du också ofta till naturen och du tänker att en dag – då det blivit lite lugnare med alltihop – så ska du ordna ditt liv så att du får vara närmare den." Så inleds religionshistorikern David Thurfjells nya bok "Granskogsfolk" (Norstedts)."---

"Just poesi och sånger återkommer genom hela i boken. Det är tydligt hur viktig naturen, hembygdens landskap, träden, fjällen och de många sjöarna har varit för svenska kulturskapare genom åren."---

"Men det handlar också om att vår kultur lär oss att det är här vi ska söka tröst, lugn och skydd. Jag vet inte, men jag tror inte att så många andra länder har skogspromenader som universalmedicin för livets alla vedermödor.

Den svenska naturtron har ekon av en naturtillvändhet som funnits här sedan urminnes tider, innan korset kom söderifrån. Vi fortsatte dansa runt midsommarstången, trots allt.

Och borstar man lite på kulturens sediment hittar man fort det äldre självhushållarsamhället, där svampsäsongen måste tas till vara, som får oss att traska hem från skogen med hinkar fyllda av blåbär eller hjortron. Romantikens besjälande av naturen är tydligt kvar, på sätt och vis har åtminstone en del av oss åter blivit animister, vilket även kan ses i den ekologiska rörelse som vuxit sig stark. Enligt Thurfjell ligger naturupplevelsen och den religiösa upplevelsen närmare varandra än man kanske kan tro: "Här finns gränslandskänslan, upplevelsen av samhörighet med något större och sannare, och upplevelsen av jagets och de egna bekymrens upplösning."---

https://www.svd.se/sa-blev-naturen-svenskarnas-religion

[Göstage]
2020-09-21 09:38
#128

Richard Sörman på DGS ser sig som Sverigevän och har inga problem med det.

"Självklart är vi Sverigevänner. Varför skulle vi inte vara det? Ska vi vända oss mot vårt eget land, vår egen kultur? En av människans mest grundläggande instinkter är att känna samhörighet med sin egen grupp. Det handlar om överlevnad: individens överlevnad, men också gruppens. Det är en universell och fullkomligt legitim egenskap hos de flesta människor. Det är sant att vi behöver andra, men vi behöver också oss själva. Så vi skäms inte över att hysa tillgivenhet till vår kultur och identitet. Det är de andra som ska skämmas. Det är de som tappat de stora perspektiven och som därför nu tvingas hantera konsekvenserna av sin galenskap."---

"Tiden är kommer för integritet. Det känns i luften. Verkligheten går inte att förneka längre. Allt fler tröttnar dessutom på att både huka och behöva diskutera. Vad finns det egentligen att diskutera? Ska Sverige vara svenskt eller inte? Det är bara att välja. Alla diskussioner om ”vilket Sverige vi ska ha” känns meningslösa om det inte finns något Sverige vi kan älska och identifiera oss med överhuvudtaget. För vilka svenskar kommer bry sig om Sverige om de inte känner att Sverige är deras samhälle?"---

https://detgodasamhallet.com/2020/09/20/richard-sorman-sjalvklart-ar-vi-sverigevanner/

  • Redigerat 2020-09-21 09:38 av [Göstage]
[Göstage]
2020-10-18 09:21
#129

Mohamed Omar skriver att den nu avslöjade Hamid Zafar inte bara skrev märkliga saker i det fördolda - han gjorde det även helt öppet, för den som granskar den biten.

#0 Den här tråden inleds med vackra ord om svenskt Luciafirande av just Zafar, men kanske var det bara för att bredda vägen för andra traditioner?
I en artikel på Dagens Samhälle skrev Zafar under rubriken "Vi vill inte misstänkliggöras när vi firar Eid":

”Ramadan eller Eid al-Adha är inte en svensk tradition. Men från vårt perspektiv är högtiden lika svensk som vi är svenskar eftersom muslimer som firar och utövar islam i Sverige är en del av landet.”---

Mohamed Omar kommenterar:

"Lucia är inte en svensk fest, har vi fått höra, för Lucia kom från Italien. Men att Muhammed kom från Arabien hindrar inte samma pk-folk från att utropa att eid minsann är lika svenskt som kanelbullar."---

https://detgodasamhallet.com/2020/10/17/mohamed-omar-rekor-hamids-offentliga-asikter-ar-ocksa-problematiska/

  • Redigerat 2020-10-18 09:22 av [Göstage]
[Göstage]
2020-12-24 06:55
#130

Dan Korn uppmärksammar i en gästledare att det pågår ett lobbyarbete för att ersätta det samlande begreppet jul med vinter.

"En mängd varuhus säljer i dag ”vintertomtar”, ”vintergranar” och ”vinterstjärnor”.

Tidningars insändarsidor har de senaste åren haft många texter med förslag om att ersätta julen med vinterfirande. Och när man läser dessa texter blir en dimension tydlig som går bortom imam Tawhidis tro på att det handlar om att blidka muslimska extremister. Vid sidan om viljan att tillmötesgå muslimer genom att vara ”inkluderande” kan man nämligen se att andra använder klimat, ateism, veganism och den individuella friheten som skäl för att angripa julen. Skälen växlar alltså, men hatet mot traditionen består."---

https://www.gp.se/ledare/f%C3%B6rvandla-inte-julen-till-en-konflikt-1.38606700

Julen kan skapa gemenskap, men också ensamhet. En julhälsning kan verka inkluderande men också exkluderande. De återkommande angreppen mot julen och andra högtider
[[eskils_]]
2020-12-24 10:44
#131

#130: Blir förhoppningsvis lite svårt för de hatiska att få svenska folket att acceptera orden vinterafton och vintertomten

[Göstage]
2020-12-24 10:49
#132

#131 "Förhoppningsvis" är nog rätt ord…

Annons:
[Hayabusa]
2020-12-24 12:36
#133

#130-132:
Jag har tröttnat på dessa tillrättavisande uppmaningar, jag lyssnar inte på det längre.

[Göstage]
2020-12-27 08:44
#134

#89 Finland har fått bastubad klassat som "immateriellt kulturarv" av Unesco. Hade det gällt en svensk tradition i Sverige hade förmodligen någon rättrådig sökt om möjligen inte något annat land var före oss.

Den finländska bastukulturen klassas nu som immateriellt kulturarv. Unesco har valt ut bastubad till den nya listan över kulturuttryck som måste skyddas och bevaras för framtiden.   – Äntligen, säger Arja Saijonmaa, artist och medlem i Finska bastusällskapet. 
[Hayabusa]
2020-12-27 13:18
#135

#134 Det finns ingen inhemsk finsk kultur.

[Göstage]
2021-01-25 12:02
#136
Historia är berättelsen om förändring. När förändringarna är för stora och går för snabbt, riskerar människor att känna hemlöshet och bli olyckliga. Att bevara minnet av hur det var, av sådant man känner igen, tror jag, kan minska hemlösheten och olyckan. Rester av det gamla finns kvar. I slutet av november förra året meddelade Borlänge…
[Göstage]
2021-01-30 12:57
#137

"Hur ska man kunna integreras om inte ens mottagarfolket känner till sin egen kultur?", frågar Per Brinkemo på Bulltin.

"Det uppfattades länge, och fortfarande, som provocerande att sätta ord på ”det svenska”. Inte minst därför att idén om kulturella skillnader ansågs kunna leda till exkludering av den som hade flyttat till Sverige och inte ingick i samma språk och kulturella sfär. När det egentligen är precis tvärtom. Hur ska man kunna integreras om inte ens mottagarfolket känner till sin egen kultur och därför än mindre sätter ord på den?"---

"Är det inte så att idén om universella värderingar ytterligare har ställt till det för oss? De värderingar som är uttryckta i FN:s Förklaring om de mänskliga rättigheterna och som Sverige intensivt har omfamnat, har lett till att vi blivit än mer blinda för kulturskillnader. I Sverige gäller universella värderingar, klart alla känner till dem. De är ju för bövelen u-n-i-v-e-r-s-e-l-l-a.

Dessa värderingar är ett ideal som man kan sträva mot, men är långt ifrån implementerade någonstans. Och där de är det, är de också starkt lokalt tolkade.---

Det uppfattades länge, och fortfarande, som provocerande att sätta ord på ”det svenska”. Idén om kulturella skillnader ansågs kunna leda till exkludering av den som hade flyttat till Sverige och inte ingick i samma språk och kulturella sfär. Men hur ska man kunna integreras om inte ens mottagarfolket känner till sin egen kultur? skriver Per Brinkemo. 
[Göstage]
2021-03-06 07:26
#138

Idealiseringen av det exotiska- ett utslag av vänstersinnades självförakt? Sociologen och författaren Göran Adamson tycks vara inne på den linjen.

Jag har intervjuat sociologen och författaren Göran Adamson som är aktuell med en ny bok med ett för Sverige väldigt aktuellt ämne – nämligen “den masochistiska nationalismen”. Boken som kommer i dagarna heter “Masochistic nationalism – multucultural self-hatred and the infatuation with the exotic” (Routledge). Inspirerad av en essä av George Orwell har han analyserat …
[Göstage]
2021-04-15 10:57
#139

Anders Zornutställningen på Nationalmuseum har blivit utdömd av en av våra kulturfogdar på kultursidorna.

Valerie Kyeyune Backström har aldrig gillat Zorn. Just därför sänder Expressen ut henne för att recensera en Zornutställning. Det blir faktiskt inte mer nysvenskt än så. Och då menar jag inte nysvenskt som i att Kyeyune Backström stolt förkunnar att hon ”aldrig kan assimileras”, utan nysvenskt i bemärkelsen det medielandskap där det trendigaste som finns…
Annons:
[Hayabusa]
2021-04-15 11:56
#140

#139 Oh, så förutsägbart.

[Göstage]
2021-04-15 13:31
#141

#139 #140 VKB:s recension i Expressen har en underbart pekoralistisk avslutning:

"Jag förstår, i djupet av mitt hjärta, att om jag kunde älska, skulle jag älska det här." 😂

  • Redigerat 2021-04-15 13:32 av [Göstage]
[Göstage]
2021-04-18 08:33
#142

Ur programförklaringen till poddsamtal mellan Dan Korn och Per Gudmundson på Radio Bulletin:

"Tron på att vi måste förneka den svenska kulturen för att bli mer välkomnande mot främlingar är nonsens. Det är tvärt om när vi själva är trygga i det vi är - svenskheten eller något annat, beroende på vem man är - som vi kan vara toleranta och öppna mot andra."

[Göstage]
2021-04-24 08:20
#143

Hur kan vi: Finns svensk kultur?

"Navid pratar med historikern Lars Trägårdh om svensk kultur, varför det är viktigt att ställa krav på människor som kommer till Sverige och vad språk och arbete betyder för nyanländas väg in i det svenska samhället.

Läs mer om Henrik Berggrens och Lars Trägårdhs bok "Är Svensken Människa?"

Den sanna kärleken är den som sätter den andre fri, menade Carl Jonas Love Almqvist i sin klassiska 1800-talsroman Det går an. Enligt historikerna Lars Trägårdh och Henrik Berggren är detta också den paradoxala kärnan i det svenska sociala kontraktet: ...
[Göstage]
2021-04-24 08:23
#144

#143 Kortupplaga för oss som är stressbenägna…😉

[Hayabusa]
2021-04-24 10:08
#145

#143 Lyssnade på hela avsnittet häromdagen, det är riktigt bra. Många intressant synpunkter.

[Hayabusa]
2021-04-24 10:24
#146

#144 Lyssna från c:a 03:40

"Främlingsfientlighet är inbyggt i vårt DNA…"

Vårt = Människans

Annons:
[Göstage]
2021-05-16 07:45
#147

Christian Abrahamsson, fil.dr. i kulturgeografi och kulturskribent, skriver på Kvartal om boken "Det svenska missnöjet" (Atlas 2021) av Johanna Lindell och Lisa Pelling. Boken är resultatet av en studie som Lindell och Pelling utförde åt den fackföreningsnära tankesmedjan Arena, och skall väl utmynna i någon förklaring till vad som krattat gången för SD.

"Lindells och Pellings bok visar på samtalets potential och vikten av att lyssna även på de grupper som inte känner sig hemma i det nya Sverige. Jag menar att Lindell och Pelling underskattar kulturens betydelse. Det är förvisso ett vanligt misstag bland välutbildade svenskar, tron att vi är oberoende av våra rötter och traditioner, att historien i någon mening börjar med oss.

En hållning plågsamt övertydligt uttryckt i Mona Sahlins åsikt att invandrare har en kultur medan svenskar har töntiga saker som midsommarafton. ”Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker”. Efter att själv ha levt längre perioder i länder som Chile, Spanien, USA, Kanada och Norge kan jag bara säga att även om jag på pappret är den ideale varsomhelstaren så är jag marinerad, på gott och ont, i den svenska kulturen."

Varför är så många svenskar missnöjda? Svaret ges i en ny bok.
[Göstage]
2021-08-03 09:28
#148

Sofie Löwenmarks intervju på Doku med den "avhoppade" (?) jihadistpredikanten Anas Khalifa sätts in sitt samhällsperspektiv av Johan Lundberg. Den svenska vänsterns nedvärdering av den inhemska kulturen gav islamistpropagandister möjlighet till vidarebyggande på föraktet för samhället.

"Anas Khalifa förstod helt enkelt att trycka på de rätta knapparna hos de unga åhörarna i Vivalla, Angered, Rosengård, Gottsunda, Tensta och Rinkeby.

Det handlade till stor del om ungdomar i ett limbo mellan olika kulturer och värdesystem, ungdomar som inte kände sig bekväma i vare sig de kulturer där deras föräldrar vuxit upp eller med den svenskhet som de konfronterades med i förorten, där godtrogna fritidsledare och lärare efter bästa förmåga försökte anpassa sig till en ungdomskultur som de inte hade någon personlig förankring i.

Men det var också en värld som i sin visuella framtoning, ifråga om arkitektur och stadsplanering, redan på 1960- och -70-talen hade utformats så att alla spår av inhemsk historia avlägsnats. När det sedan, som grädde på moset, överallt inskärptes, att någon svensk kultur aldrig har existerat, och att allt det som tidigare uppfattats som typiskt svenskt – från köttbullar med lingonsylt till majstång eller julgran – härrör från andra kulturer, då var det lätt att förlora fotfästet och hamna i ett existentiellt, moraliskt och kunskapsmässigt vakuum.

Var tusan befinner vi oss egentligen? I en värld utan andlighet, utan historia, utan regelverk?

Det var det tomrummet som jag tror att Anas Khalifa hade förmågan att fylla – med ett heltäckande religiöst-ideologiskt system som erbjöd ungdomarna allt det som den svenska förortsmiljön hade skapat ett behov av, men som ungdomar också generellt sett lockas till: radikalism, dogmatism, gemenskap."---

[Göstage]
2021-08-23 13:22
#149

Författaren Göran Adamson poddpratar med Ivar Arpi:

"En sak som jag tycker är lite märklig är att man vill hela tiden välkomna människor från andra kulturer in i det svenska. Då frågar sig jag, vän av ordning, vad är då det svenska? Vi måste välkomna dem, men i vad? För det svenska finns ju inte? Ska vi välkomna dem i något som inte existerar? För vi har gjort det till en blodssport att förringa och ignorera allt svenskt. Vi kan ingen historia, vi blickar tomt in i framtiden."---

"Jag har undervisat i SFI för länge sen och då pratade jag med elever, framför allt muslimer men även en del från forna Jugoslavien. De sa att det är märkligt att ni inte bryr er om era egna rötter. Vi springer omkring och ignorerar den svenska flaggan och kulturen av något slags total missriktad hänsyn mot människor från andra kulturer, som tycker att det är naturligt att vifta med den svenska flaggan och hylla den egna kulturen."---

Listen now (70 min) | I en ny bok beskriver sociologen Göran Adamson en särskild sorts nationalism – den masochistiska. I dagens podd pratar vi om det och mycket annat.
[Göstage]
2021-08-25 08:53
#150

Håkan Lindgren betraktar på Kvartal den svenska dubbelmoralen i fråga om "vår" respektive "deras" kultur och tradition.

"I stället betraktar de den andres kultur som okränkbar. De andras stolthet är inte falsk. Deras traditioner är äkta och ursprungliga, och värda respekt även om de inte alltid är så gamla som de vill ge sken av."

I Sverige har repliken ”det är min tradition” inte varit ett giltigt argument på hundra år. Men när invandrare försvarar sitt beteende med repliken ”det här är min tradition” blir svensken plötsligt svarslös. Vem, under de senaste 50 årens invandring, har varit uppriktig nog att säga ”ni kommer att förlora era traditioner, liksom vi har förlorat våra”?

"Det underliggande tankemönstret är tydligt: förändring åt oss, konservatism åt dem. Somliga medborgare ska leva i ett tillstånd av normkreativitet och konstant förändring, andra i ett patriarkalt Skansen. Under moderniteten har vi kunnat lita på att den mest förändringsbenägne har övertaget och slutar som vinnare – men vad händer om det inte längre gäller?"

"När den som ständigt är beredd att ändra sig kolliderar med människor som aldrig har börjat ifrågasätta sina traditioner uppstår en kulturkonflikt som vi helst skulle slippa låtsas om."

Här petar invandringen på svenskarnas hemligaste, ömma punkt."---

Varför är det så vanligt med dubbla måttstockar i Sverige?
  • Redigerat 2021-08-25 08:54 av [Göstage]
[Göstage]
2021-10-29 08:24
#151

#1 ff Ett tre år gammalt inlägg som visar att ibland står tiden stilla…

[Göstage]
2021-10-29 08:25
#152

Provokationer anses som fint av kultursverige - men bara om det är "rätt personer" som framför dem. Det är i sig en fråga om rasism, skriver Dan Korn i en gästkolumn på GP:s ledarsida.

"I 1970-talets skola fick vi lära oss hur fint och viktigt det var att vara provocerande. Staten lärde oss alltså att provocera, men självfallet var det bara till en viss gräns. Gamla förlegade normer som redan spelat ut sin roll var det fint att ifrågasätta. Men självfallet fanns det tydliga gränser för vad som fick sägas."---

"Bakom vackra ord om det fina med provokationer döljs därför de små förväntningarnas rasism. Årets nobelpristagare i litteratur, Abdulrazak Gurnah, är en mästare på att med små antydningar avslöja den sortens rasism. De som uttryckt sin glädje över att just en svart författare fått Nobelpriset förstår nog inte de antydningarna."

Bakom vackra ord om det fina med provokationer döljs de små förväntningarnas rasism Förr i världen hade envåldshärskare gärna en hovnarr, en som fick lov att
[Göstage]
2022-01-04 08:03
#153

#139 Artikeln om Zornutställningen på Nationalmuseum blev fjolårets mest lästa på DGS. "Det svenska kulturarvet är viktigare än någonsin", konstaterar artikelförfattaren Bitte Assarmo.

Förra årets mest lästa text på Det Goda Samhället var en text jag skrev med anledning av Anders Zorn-utställningen på Nationalmuseum. Expressen hade valt att skicka dit en recensent som dels föraktar och hatar Zorn, dels saknar all förståelse för svenskarnas kärlek till sitt kulturarv. Jag tror inte det är en slump att just den…
Annons:
[Göstage]
2022-02-21 10:25
#154

Finns det en svensk kultur? Kulturministern svävar på målet.

Richard Sörman går igenom Kulturminister Jeanette Gustafsdotters försök att besvara frågor som rör hennes politikområde.-------------------------------------...
Cojimar
2022-05-07 07:06
#155

Efter att Karin Pihl på ledarsidan i GP läst boken ”Saknad – På spaning efter landet inom oss” av statsvetarna Katarina Barrling och Cecilia Garme funderar hon om det är tabu att diskutera förekomsten av en "känslokultur" i Sverige?

"En central förklaring till oviljan mot att diskutera känslor som saknad över det gamla Sverige hittar Barrling och Garme just i den svenska kulturen. Nämligen draget att förneka att vi har en kultur i form av normer, sedvänjor och traditioner. Och att dessa präglas mer av historien än av vad som för tillfället räknas som mest modernt och rationellt."---

"Att socialisering och möjlighet att tas upp i gemenskapen kräver en mänsklig kontakt i vardagen, där den nyanlände på ett naturligt sätt får ta del av majoritetsbefolkningens kultur, har inte funnits med i analysen. Eftersom svensk kultur ju inte riktigt finns, eller spelar roll för hur det svenska samhället fungerar."---

"Här finns också ett drag av överlägsen nationalism: att det svenska samhällssystemet är så rationellt fulländat att människor som kommer utifrån naturligt kommer att ta det till sig. Det är modernt, ligger i framkant och förmodligen önskar invånarna i alla andra länder att de var som vi. ”Projekt: folkhem” lyckades med social ingenjörskonst, då ska ”projekt: humanitär stormakt” lyckas med samma medel.

Men hur modern man än är kan man inte lösgöra sig från historien."---

"Hur vi än vrider och vänder på det präglas även Sverige av historien och hur det var förr. Det gäller även om det man saknar är folkhemsingenjörernas förmåga att skapa ett ”fulländat” och välfungerande samhälle.

Om vi lär oss det kanske det faktiskt blir lättare att hantera de kulturkrockar som uppstår. Svenskar är trots allt inte så olika andra folk. Även vi har en kultur."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Statsvetarna Katarina Barrling och Cecilia Garme menar i en ny bok att det i Sverige finns en ”känslokorridor”. Det gör att det är svårt att prata om de förändringar
  • Redigerat 2022-05-07 07:08 av Cojimar
Cojimar
2022-06-04 07:12
#156

#155 Mer om Barrling/Garmes bok här.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Cojimar
2022-06-20 17:35
#157

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Liberalen Robert Hannah har skrivit på Twitter att svenskar måste ”sluta skämmas över sin kultur” – så här utvecklar han sitt resonemang kring svenska traditioner.
  • Redigerat 2022-06-20 17:38 av Cojimar
Cojimar
2022-06-22 09:08
#158

Nyligen var debattämnet för dagen hur många som inte blev bjudna på mat av kompisarnas föräldrar, nu kan frågan om hur många av ickeetniskt svenskt ursprung som (inte) blir inbjudna till midsommarfestligheter bli nästa heta ämne, åtminstone enligt en spaning från Bitte Assarmo på DGS.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

”Hur många av er med ickeetniskt svenskt ursprung är inbjudna till att fira midsommar? Och då menar jag inte med familj eller invandrarvänner (vattenpipa och kebab) utan med etniska svenskar och dans kring stången, smågrodorna och så.” Så skriver journalisten Nuri Kino, på sina plattformar i sociala medier. Han påstår själv att det är en…
Cojimar
2022-06-23 18:42
#159

Edward Blom är en särling på många vis- vilken annan offentlig person vågar ostraffad ta ordet "fosterlandskärlek" i sin mun? En kvarsittare från flydda tider tycker nog en del, medan andra måhända ser honom som en modern renässansapostel och nyromantiker. Inte minst så här i midsommartid är det intressant att läsa Fokus hemmahosreportage hos honom.

"Även midsommarfirandet har en nationalromantisk prägel. Kanske har det till och med större inslag av nationalism än vår egen nationaldag. Enligt Edward Blom har det flera orsaker. Nationaldagar har i regel historiskt påbjudits av staten eller övermakten. Folket uppmanas hylla någon viktig politisk händelse i historien.

Midsommarfirandet, däremot, har under århundraden vuxit fram ur den svenska folksjälen. Den romantiska bilden av det svenska midsommarfirandet grundmurades i slutet av 1800-talet med hjälp av konstnärer som Carl Larsson och Anders Zorn, samt författare som August Strindberg, Verner von Heidenstam och Albert Engström. Jag frågar honom om hans vurm för fosterlandet och nationalromantiken.

– Jag älskar den svenska kulturen men den fosterlandskärlek jag känner är på intet vis exkluderande mot andra nationer eller kulturer, svarar han.

– Jag har alltid varit fascinerad av de svenska traditionerna och den svenska historien och framför allt den fantastiska tiden under slutet av 1800-talet då Sveriges välstånd började byggas. Den växande borgarklassen fick tid över att lägga pengar på nöjen. Vi fick bättre restauranger och sällskapslivet utvecklades."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Festlig, folkkär, etikettsexpert. Fokus träffar Edward Blom för en guide till midsommarfirande, fosterlandskärlek och korrekt snapsande.
  • Redigerat 2022-06-23 18:47 av Cojimar
Cojimar
2022-06-24 07:04
#160

#159 "Den politiska makten har aldrig gillat midsommarfirandet", hävdar Mathias Bred på GP:s ledarsida. "När Mona Sahlin berömt talade om midsommarafton som ”töntiga grejor” var hon bara den senaste i en lång tradition av makthavare som varit oförstående eller avogt inställda till den folkliga seden. Midsommar förblir något av en underifrånrörelse."---

"Midsommarafton är uttryck för något annat. Det är den nationalkänsla som den tyske 1700-talsfilosofen Johann Gottfrid Herder beskrev som ”opolitisk”. Kanske borde vi säga ”förpolitisk”, för den finns där innan nationalstaten. Det är en psykologisk känsla av sammanhang som springer ur ett gemensamt arv av språk, livsåskådning och sedvänjor. Rötter som vuxit fram då en grupp människor bott i ett område under hundratals – eller tusentals – år. Den här underliggande, mystiska och folkliga betydelsen är mycket svårare att ringa in än nationalstaten och dess institutioner. Det är en nation utan tydlig gräns. Medlemskap kan varken delas ut eller förvägras någon. Det handlar om känslor av tillhörighet och igenkänning."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

På midsommar firar svensken på ett sätt som är svårt att beskriva som rationellt. Det är också själva poängen med högtiden. Glad midsommar! Med de överraskande
  • Redigerat 2022-06-24 07:05 av Cojimar
Annons:
Cojimar
2022-06-24 08:08
#161

Bitte Assarmo på DGS tillhör den minskade skaran som talar varmt om det traditionella midsommarfirandet.

"Jag minns midsomrarna i den lilla byn utanför Kristinehamn med stor glädje. Redan där och då kände jag mig oerhört nära mina äldre, döda släktingar och jag insåg redan då hur viktigt det är att känna sin historia och sitt kulturella arv. Och efter decennier av ständiga attacker mot den svenska kulturen har jag om möjligt blivit ännu mer medveten om den saken.

Att de statliga institutionerna helst vill att vi klipper banden bakåt och glömmer dem som byggde Sverige beror enbart på att de vill att vi ska vara så historielösa som möjligt när de bygger ett nytt land som vi inte känner oss hemma i. Att de ”fina” kulturmännen/kvinnorna hejar på beror på sannolikt på att de tror att det är framsynt att lämna sitt kulturarv bakom sig. Det får dem att känna sig lite förmer än vanligt simpelt folk som inte kommit så långt i utvecklingen ännu.

I själva verket är det förstås bara idioti att tro att man inte har någon kultur och i grund och botten är det faktiskt synd om dem om de tror att de på något sätt är frikopplade från historien och kulturarvet. Samtidigt gör de stor skada när de sprider det lögnaktiga budskapet om den icke-existerande svenska kulturen."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Nu är det midsommar och som alltid ser jag fram emot nypotatisen, sillen och nubben. Jodå, nubben har sin självklara plats på mitt midsommarbord, liksom en god öl. Och traditionsbunden som jag är firar jag midsommar precis så som jag alltid gjort, även om platsen för firandet växlat genom åren. När jag var barn firade…
  • Redigerat 2022-06-24 08:08 av Cojimar
Cojimar
2022-06-24 08:21
#162

Intressant läsning från Nordiska museet om midsommarnattens magi.

Trevlig midsommar!


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Sju blommor under kudden för att se sin framtida partner är inte allt. I folktron var midsommarnatten full av möjligheter att ta tillvara när naturen fylldes med magi och mystiska krafter var i rörelse. Tora Wall, folklorist på Nordiska museet, berättar om ritualer för att fånga naturmagin – och hur du skyddar dig mot övernaturliga väsen i den ljusa midsommarnatten. Först, vad
  • Redigerat 2022-06-24 08:23 av Cojimar
Cojimar
2022-06-25 08:00
#163

Många med rötterna någon annanstans upplevde sin första svenska midsommar igår, och de flesta fick nog mersmak, även om Eljana, 6, tyckte att det var lite förvirrande...


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Längtan efter att få fira midsommarafton igen var stor efter pandemin och på Torekällberget tror museichefen på besöksrekord. En som sökte sig dit var sexåriga Eljana Besara från Usa, som längtat efter att få uppleva den svenska traditionen – men firandet var inte riktigt som på film, tyckte hon.
  • Redigerat 2022-06-25 08:09 av Cojimar
Cojimar
2022-06-25 08:09
#164

#163 Andra med desto större erfarenhet av midsommarfirandet fick återuppleva traditionen efter pandemiuppehållet. Som många på våra äldreboenden.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Coronapandemin tog hårt på det särskilda boendet Björkliden i Vislanda. Men nu, efter två års väntan, firades midsommarafton.
Fornöga
2022-08-16 09:17
#165

Bitte Assarmo på DGS ser fram emot kräftkalaset, sedan må andra tala om att "det och det kommer utifrån".

"Ju mer det påpekas hur fel det är desto mer noga är jag att alltid fira sådant som definierar min svenskhet och min svenska kultur.

Som regel är det ganska enkla saker. Den första nypotatisen på försommaren. Kanelbullarna och saften på stranden. Midsommarsillen. Kräftorna i augusti och pepparkakorna i advent. Julskinka och sill, semlor på fettisdagen, ägg till påsk. Men det handlar förstås inte bara om maten utan också om allt det som förknippas med den. Den där speciella känslan som traditionerna väcker; banden bakåt i historien, till de människor som slet och släpade för att bygga landet. Ett sammanhang och en tillhörighet. Sådant som alla behöver, även etniska svenskar, trots att vi har ett politikervälde som varje år vill skriva år noll – och ännu mer just därför."---


Re:tired.

Tänker du avnjuta kräftor denna augustimånad? Tänk dig då noga för, för kräftskivan är inte bara en exkluderande och rentav rasistisk festivitet – det är dessutom skadligt för klimatet. I år har det hittills inte släppts några dramatiska rapporter om hur förödande de svenska kräftskivorna är för världens klimat, men en tillbakablick mot rubrikerna de…
H
2022-08-16 09:38
#166

#165 "Att det numera bor en väldig massa människor i Sverige som inte har samma band till bondesamhället Sverige är faktiskt inte mitt problem. Det är inte heller mitt ansvar att tona ner mitt eget kulturarv för deras skull."

Fornöga
2022-08-16 09:48
#167

#166 Assarmo månar om vår kultur och är befriande rättfram. 👍


Re:tired.

Annons:
H
2022-08-16 09:53
#168

#167 Det är nog dessutom som så att människor i allmänhet "gillar lika" mer än vad vissa inbillar sig.

Fornöga
2022-08-16 10:00
#169

#168 Ja, "hälsan tiger still", heter det ju. 😏


Re:tired.

Fornöga
2022-09-13 22:32
#170

Lars Åberg på Fokus om hur det är okej att älska vår svenska natur men mer suspekt att vara stolt över vår egen kultur.

"Värre är det förstås med kulturen eftersom den, om den är svensk, och om det existerar någon svensk kultur, har blivit bärare av så mycket förtryckande idégods att den snarast kan definieras som okultur. Att romantisera naturen är acceptabelt, medan kulturen är ett minfält. Eftersom vi inte vet vad vi ska ta oss till med svensk kultur, om den nu finns, ger vi ekonomiska bidrag till andra kulturer för att de ska bevaras. Om de med detta stöd kan förbli oföränderliga understryks det exceptionella med den svenska förändringsbenägenheten, som ju har gjort oss till världens mest moderna folk och som sådant berett att acceptera det mesta som vi inte känner igen oss i."---


Re:tired.

När kulturen har blivit ett minfält och samhället något vi inte känner igen oss i, återstår naturen. Den kan vi fortfarande oreserverat hylla.
kamera0710
2022-09-14 06:20
#171

Vår kärlek till naturen skulle jag säga är en väsentlig DEL av den svenska kulturen/folksjälen. Kan inte läsa artikeln i #170, men jag tycker det verkar ganska märkligt att "dela upp det" på det sätt som Åberg verkar göra.

H
2022-09-14 06:56
#172

#170 Precis så är det.

Fornöga
2022-10-04 17:25
#173

Nu sprider älvdalsungsdomarna Bara liteð suolstjin över de som förnekar inhemsk kultur och alla oss andra.😎 (Ej plusartikel i nuläget.)


Re:tired.

Hur ska man få fler unga att lära sig älvdalska? Svaret verkar vara: Med hjälp av Eddie Meduza, epa-traktorer och en mus
  • Redigerat 2022-10-04 17:26 av Fornöga
Fornöga
2022-10-31 09:35
#174

Mohamed Omar på DGS bjuder på ett smörgåsbord av forna norröna alternativ till Halloween för den vetgiriga.


Re:tired.

Eftersom första november är Alla helgons dag, så är 31 oktober kallas Alla helgons afton eller Allhelgonaafton, på engelska All Hallows’ Eve eller Halloween. På samma sätt som vi kallar dagen före juldagen den 25 december för julafton, dagen före Valborgsmässodagen för Valborgsmässoafton och dagen före nyårsdagen för nyårsafton. I Sverige flyttades år 1772 Alla…
Annons:
H
2022-10-31 09:44
Fornöga
2022-10-31 09:54
#176

#175 Apropå importerade traditioner: i Flabäck (som ligger på den gamla riksgränsen mellan Sverige och Danmark) släpptes skräcken loss till Halloween. 👻


Re:tired.

Häxor, lik och avhuggna kroppsdelar. Grannskapet i Flabäck höll inte tillbaka när de anordnade den numera traditionsenliga spökvandringen i skogen. – Våra garage
  • Redigerat 2022-10-31 10:16 av Fornöga
Fornöga
2022-11-01 10:25
#177

Julgran och midsommarfirande- importerade traditioner, men gängkrig och klanvälde ursvenskt?

https://samtiden.nu/2022/10/gangens-lattkrankta-maskulinitet-ar-inte-svensk/

#6 "Viljan att ständigt återkomma till att det ”egentligen” inte finns en svensk tradition, utan att allt i själva verket är hämtat från utlandet, är sig en karakteristisk svensk kulturell egenskap," skrev Thomas Gür för fyra år sedan. Men det finns undantag: korrekteristerna lär väl se ett samband mellan oxdansen och dödsskjutningarna på öppen gata. 🙄

Icke svenskt:

https://politik.ifokus.se/discussion/1463913/de-svenskaste-av-traditioner

https://politik.ifokus.se/discussion/1438206/%22det-finns-ingen-inhemsk-svensk-kultur%22

Svenskt?:

https://debatt.ifokus.se/discussion/1540650/sverige-och-klanerna

https://debatt.ifokus.se/discussion/1543194/gangkriget-4

https://debatt.ifokus.se/discussion/1538082/skjutningar-i-sverige-7


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-11-01 10:27 av Fornöga
H
2022-11-01 10:31
#178

#177 Narrativet som kretsar kring ”svensk kultur” dvs att den inte existerar, egentligen, är ju enbart tröttsam.
För att inte säga lätt att genomskåda.

Fornöga
2022-11-01 10:36
#179

#178 Instämmer!

När vi nu-snart- har tagit oss förbi Halloween så är nästa anhalt Lucia och julgranen. "Same procedure as every year". 😏


Re:tired.

Häromdagen försökte jag navigera en stor kundvagn med pumpor bland smala gångar på Ica Maxi i Östersund. Jag misstänker
  • Redigerat 2022-11-01 10:37 av Fornöga
Fornöga
2022-11-13 09:07
#180

Sven-Bertil Taube har lämnat oss, och åtminstone för en dag blir det tillåtet att på kultursidorna tala om det svenska kulturarvet utan citationstecken. Men en brasklapp om "osvenskhet" måste förstås flikas in här och där..🙄


Re:tired.

En vänlig världsvan elegant. Så beskrivs Sven-Bertil Taube av SVT:s Per Sinding-Larsen.
kamera0710
2022-11-18 06:24
#181

Ny bok, "Kåppi pejst [copy paste] : hur vi härmar USA mer än ever", har just kommit. Har laddat ner den som ljudbok och ska börja lyssna.

"I Kåppi pejst gör författaren och journalisten Mats-Eric Nilsson en ögonöppnande och ibland dråplig kartläggning av de hundratals små och stora företeelser som vi kopierat från USA bara under de senaste åren. Alltifrån läppförstoringar och intimrakning till glutenfobi och triggervarningar. Dessutom blir det förstås en djupdykning i själva språket. Hur gick det till när vi »tjugofyrasju« började »embrejsa« vartenda nytt amerikanskt»buzzword«?"

https://www.bokus.com/bok/9789177752837/kappi-pejst-copy-paste-hur-vi-harmar-usa-mer-an-ever/

Köp Kåppi pejst [copy paste] : hur vi härmar USA mer än ever av Mats-Eric Nilsson. Finns i lager. Fri frakt över 199 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Annons:
Carmarino
2022-11-18 15:34
#182

#181: Ser fram emot en recension när du läst/hört den. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

H
2022-11-18 16:23
#183

.

kamera0710
2022-11-19 13:32
#184

#182 Har börjat så smått. Författaren ger lite historisk bakgrund och påminner om att överklassens folk under ett par hundra år (1700- och 1800-talet i grova drag) till stor del pratade franska eftersom det ansågs "finare". Det var ju i samband med detta vi "importerade" förfadern till vår nuvarande kungaätt, som inte kunde svenska…

kamera0710
2022-12-14 11:46
#185

#182 Nu har jag lyssnat klart. Det är svårt att sammanfatta boken, men den kan sägas vara en lång uppräkning av små och stora företeelser vi tagit efter från det förlovade landet i väster.

Några exempel som nämns är hallowen, black friday, läppförstoringar, nagelsalonger, mössor inomhus och trasiga jeans som högsta mode, gängkriminaliteten etc.

Det sistnämnda tycker jag var särskilt intressant, eftersom han hävdar att det inte främst är från sina hemländer de invandrade gängkriminella har tagit med sig sin kultur utan att det är ännu ett exempel på hur amerikaniserade vi är i Sverige. Han tar i sammanhanget också upp att genomsnittssvensken förmodligen vet mer om det amerikanska rättssystemet än det svenska.

Läsning/lyssning rekommenderas!

Lägger till en länk där författaren intervjuas.

https://sverigesradio.se/avsnitt/forfattaren-mats-eric-nilsson-om-hur-mycket-vi-harmar-usa

Journalisten och författaren Mats-Eric Nilsson är aktuell med boken "Kåppi pejst - Hur vi härmar USA mer än ever" och pratar om just hur mycket vi härmar ...
  • Redigerat 2022-12-14 11:54 av kamera0710
Fornöga
2022-12-14 12:30
#186

#185 Javisst härmar vi USA, väl mycket kan man väl tycka- det är ju inte för inte som vi av och till kallar oss "USA:s 51:a delstat". Den intensiva bevakningen på plats av de amerikanska valen är förbluffande, till exempel.

Samtidigt kanske vi är ett av de länder i västvärlden som är mest kritiska till det stora landet i väster (subjektiv spaning från min sida).

Pågår kanske lite OT-förflyttning, med tanke på trådrubriken.


Re:tired.

  • Redigerat 2022-12-14 12:30 av Fornöga
H
2022-12-14 18:42
#187

#185 Att gängkriminalitetens förekomst i Sverige beror på "kulturimport" från USA är nog lite väl förenklat. Visst finns det inspiration för dem (gängen) att hämta från USA, men det är sannolikt mer komplext än så.
Ursprung, uppväxt är sådant som skapar en form av förtroende, åtminstone löst, och en grogrund för organiserad brottslighet.

Fornöga
2023-01-14 22:52
#188

Re:tired.

Författaren och statsvetaren Katarina Barrling berättar om varför hon skrev boken "Saknad: På spaning efter om landet inom oss". Barrling förklarar fenomenet...
Annons:
H
2023-01-15 08:27
#189

#188 Det är det, då kommer den där kommentaren om nostalgi och hitte-på-drömmar.

Fornöga
2023-01-15 08:50
#190

#189 Nostalgi ses som något vackert, så länge det inte utgör ett hot mot vårt nutida idealsamhälle. 😏


Re:tired.

H
2023-01-15 09:04
#191

#190 Typ, Olof Palme och 68-rörelsen, det var fina grejer.

Fornöga
2023-03-31 14:29
#192

"En rödmålad stuga med vita knutar är en svensk flagga. Den vajar mycket starkare i svenska folkets kollektiva medvetande än den blågula flaggan. Hos de allra flesta väcker rödfärgen en enkel värme inombords.

Den doftar midsommarafton och tusen svunna somrar. Den röda stugan är folkets stuga."---

Göran Greider har tilldelats Gerard Bonniers Essäpris 2023 på 100 000 kr för sin bok "Stugland" som utkom förra året. Ett smakprov ur boken kan läsas här.


Re:tired.

Göran Greider – författare, chefredaktör på Dala-Demokraten och innehavare av en stuga i Dala-Floda – har skrivit boken Stugland. Läs ett utdrag ur boken här.
  • Redigerat 2023-03-31 14:31 av Fornöga
H
2023-04-02 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Från en annekterad del av Sverige…

Fornöga
2023-04-07 09:57
#194

#193 "Flyktingeöde"? 😉


Re:tired.

Tareq Taylors lyxlägenhet i Malmö är till salu. Men platsen han valt att flytta till – uppskattades inte av hans skånsk
Fornöga
2023-04-07 15:54
#195

Gissar att Carola kommer att hamna i onåd på Aftonbladets ledarsida nu...


Re:tired.

Carola Häggkvist, 56, har länge haft ett brinnande samhällsengagemang och öppnat upp sitt hem för nödställda. Nu menar hon att det är dags för Sverige att ”vakna”. – Ibland blir jag helt förtvivlad över utvecklingen. Vi ser ju resultatet, säger Carola i en intervju med Svenska Dagbladet.
  • Redigerat 2023-04-07 16:19 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2023-04-11 10:22
#196

#195 Hennes väntade pudlande där hon skyller på intervjuaren återges på Bladets nöjessida. (Återstår om ledarskribenterna låter nöja sig med det, eller om de för saken vidare nu när deras påskledighet är slut.)

Även Expressens nöjessida bereder plats för Carolas syndabekännelse.


Re:tired.

  • Redigerat 2023-04-11 10:30 av Fornöga
Fornöga
2023-04-12 10:26
#197

#195ff Aftonbladets ledarsida har slagit rot på nyhetsplats.


Re:tired.

När Carola säger ”Vi släpper in och ska vara snälla mot människor som har en helt annan ideologi, där det till och med s
Mia-45
2023-04-12 10:36
#198

Att det ska behöva bli sånt liv för att någon säger det de menar!
Kränkta eller inte. Det hon sa är ju sant.

Carmarino
2023-04-12 16:32
#199

Expressens Christer El-Mochantaf försvarar Carola.

I decennier har Carola hånats i den svenska offentligheten.
Världens mest sekulariserade land har drivit med hennes gudstro, talandet i tungor och mässande.
När det nu är hon som kritiserar andra går proppen.

Det har drivits med hennes kristna världsbild, att hon tror på Gud och heliga skrifter. Vi har förväntat oss att hon ska vända andra kinden till. Dela ut parfymflaskor och cd-skivor och sjunga på SVT:s Eid-konserter. Men att peka på samhällsproblem?
Då går skam på torra land.

https://www.expressen.se/gt/kronikorer/christer-el-mochantaf/i-decennier-har-vi-hanat--carola-lat-henne-prata/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

I decennier har Carola hånats i den svenska offentligheten. När det nu är hon som kritiserar andra går proppen.
Fornöga
2023-04-14 09:44
#200

Åsa Linderborg svär i kyrkan, eller åtminstone uttrycker skiljande åsikt i Aftonbladet, om Carolagate. I nuläget ej plusspärr, men den kan nog komma…

"Men om vi för en gångs skull ska vara lite bjussiga mot Carola: räck upp en hand alla ni som aldrig tänkt tanken att gängskjutningar och invandring kan hänga ihop på nåt enda sätt. Ropa “Tuppen jag” alla ni som aldrig nånsin har känt att andra kulturer kan ha inslag som ni själv inte gillar.

En ständig paradox, det är Carolas lott i svensk offentlighet. Förr sågs hon som osvensk, som ett hot mot våra värderingar. Nu stämplas hon som besatt av det svenska, av en kultur och värderingar som man påstår aldrig har funnits.

Det är inte lätt att ge intervjuer i ett land som i fyrtio år har famlat efter sig själv."


Re:tired.

Jag läser på Twitter att Carola är “muslimhatare”.
  • Redigerat 2023-04-14 09:45 av Fornöga
H
2023-04-14 15:52
#201

#200 Precis så…

”Nu stämplas hon som besatt av det svenska, av en kultur och värderingar som man påstår aldrig har funnits.”

Det är ju uppenbart att Sverige förändrats och vissa saker fick ett mindre önskvärt utfall.

Fornöga
2023-04-16 18:54
#202

#195 ff (Mer om Carolagate). Hanif Bali har kollat vad mediakändisarna tycker om att Carola råkat uttrycka sin personliga åsikt om kulturskymningen, och han kommenterar det på sin krönikeplats i Expressen.

"Vad de egentligen säger är att Carola och alla andra borde hålla käft om det faktum att där ute, i den där icke-romanen som vi kallar verklighet, har invandringspolitiken orsakat en epidemi av utfattiga, trångbodda storfamiljer, gängbildning, gatukrig, 14-åriga kontraktsmördare, hederskultur, klanvälden och nollspråkiga barn.

Inte nog med det, de anser att ju mer uppenbar denna utveckling blir för grannar och bekanta, desto viktigare är det att förneka den."---


Re:tired.

Carola Häggkvist bröt mot tystnadspakten om invandringens sociala följder.
  • Redigerat 2023-04-16 18:55 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2023-05-22 07:37
#203

Strävan att Sverige alltid måste "ligga i framkant" och "visa vägen" kanske stundom för oss på villovägar? Karin Pihl på GP:s ledarsida funderar.

"Vi svenskar är så moderna att själva närvaron av ett kulturarv ibland betraktas som ett hån mot nationen och dess framåtrörelse. För det är inte bara människor i dag som läxas upp för att inte vara tillräckligt framtidsorienterade. Även historiska personer får ibland kritik för att inte ha varit moderna nog. Därav de på senare tid uppmärksammade "PK-skyltarna" framför målningar på Nationalmuseum, som talar om för besökaren att 1800-talskonstnärerna präglades av en nationalistisk världsbild och inte målade ”sanningen”.

Instinkten att avfärda allt gammalt som mossigt leder till att man blir oförstående inför historiska skeenden. Då dömer man historien efter samtidens mått – ett säkert tecken på självupptagenhet och brist på fantasi."---

"Om man måste anamma allt som är nytt för att inte vara en konservativ bakåtsträvare blir det svårt att tillämpa en sund, liberal maktkritik. Då blir man ett trendoffer i stället för en självständigt tänkande människa."


Re:tired.

Varför ändra på något som funkar? Framstegstanken gör oss korkade, och oförmögna att tillämpa en sund, liberal maktkritik där den behövs.
  • Redigerat 2023-05-22 07:37 av Fornöga
Fornöga
2023-06-30 08:17
#204

Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: