Annons:
Etikettpolitikerna
Läst 566 ggr
[Göstage]
2018-12-22 19:08

Extraval - ja eller nej

Annons:
[Göstage]
2018-12-22 19:10
#1

Jag hoppas att det blir extraval men tror dessvärre att C/L och S kommer överens, så jag röstade på alternativ 2.

[VSK]
2018-12-22 19:25
#2

Valde gult.

[Jimmy.L]
2018-12-22 19:34
#3

Vill ha ett men tror att C kommer överens med Löfven.

Dioramabyggare
2018-12-22 21:26
#4

Jag valde första alternativet.

[Göstage]
2018-12-26 06:38
#5

Förre EU-parlamentarikern Nils Lundgren förstår inte alls politikerskräcken inför ett extraval.

"Extraval har kallats ”avgrunden”. Det tycks råda enighet bland yrkespolitiker om att en så förfärlig utgång får det bara inte bli. Men som jag hävdat tidigare är extraval inte alls en katastrof. Om de partier vi har valt in i riksdagen inte kan få till en regering, får vi välja en ny riksdag efter att ha noterat låsningarna i den nuvarande. Fria demokratiska val är grunden för demokratin, inte en besvärlig procedur som bör undvikas."---

"Det är väl utmärkt att vi väljare får många möjligheter att tala om hur vi ställer oss i tidens frågor? Det är bekvämt att rösta i Sverige. Den som på valdagen är upptagen av jobb, barn, sommarstuga eller golftävling kan poströsta. Annars bör man klä upp sig litet och gå till valurnan hemmavid, träffa vänner och grannar där och bjuda hem några till festlig valvaka.

Och kom inte och klaga över kostnaderna för ett extraval. Det beräknas kosta ca 400 miljoner kr, vilket är mindre än en tiondels promille av Sveriges BNP eller ungefär 40 kr per invånare. Det är demokratin värd!"--- 

http://www.gp.se/ledare/lita-på-väljarna-1.11951705

[VSK]
2018-12-26 07:07
#6

#5

Problemet är att MSM vet att upprepar man en lögn tillräckligt ofta så blir det till en sanning. Har tappat räkningen på hur många som påstått att svenska folket inte vill ha extraval. Hur vet man det?

När MSM skriver så, så måste det ju bara vara så………. 

Man säger även att ett extraval inte kan påverka nåt vilket så klart ingen vet. För att ett extraval inte skall bli annorlunda betyder att lika många potentiella väljare ens går till vallokalen och utöver det så skall man rösta exakt så som man gjorde i höstas. 

Alla som har ett hum om politik vet att det inte kommer bli exakt samma resultat. Räcker med att ett litet parti åker ur riksdagen så blir det genast än mer spännande. 

Att 7-klövern inte kommer ändra inställning är en annan femma. Här är det antal mandat som är det viktiga. Nu har vi en budget framröstad och den finns där minst 6 månader och det oavsett vilken regering vi kommer att få. Skatterelaterade frågor tar längre tid att ändra på. 

Tyvärr så tror jag knappast det kommer att bli extraval men jag hoppas så. Slaskmedia försöker dilla i oss att ett extraval är dyrt (ca 400 mille) men vad är 400 mille jämte en stadsbudet? Kaffepengar är vad det är. 

Får gärna kosta 4 miljarder kronor, bara vi får en handlingskraftig regering vilket vi inte haft på många år. 

(Har ej läst länken). 

Blir det extraval så tror jag inte att man kommer våga taktiktrösta på MP 👋

Annons:
[Göstage]
2018-12-26 07:14
#7

#6 Så med andra ord instämmer du med Lundgren i att skräcken för ett extraval är omotiverad?

[VSK]
2018-12-26 07:26
#8

#6

Den sk skräcken för extraval handlar enbart om de småpartier som riskerar att åka ur riksdagen, dvs L och MP. Att det kostar pengar från partiers kassor är ingen nyhet. Det var bland annat därför som DÖ kom till. Småpartier som KD hade helt enkelt inte råd 2014. Norlén Var en av de som stod bakom DÖ. Han vägrade SD till att få till ett extramöte gällande SD´s begäran om FN-avtalet och det är han som såg till så att JK lägger ned utredningen om att Sverige låg bakom grundlagsbrottet gällande FN-avtalet.

Man menar på att det inte finns några ansvariga till detta avtal. Nä, det är därför man dragit ut på att få till en regering. Nu talar man om att ta fram en handlingskraftig regering samt ta ansvar för landet. Detta genom att ta nästan en månads semester så man har tid för både julskinka och julglögg. 

Att folk överlag inte begriper bättre är för mig en gåta. 

Nu är det ju tyvärr vida känt att majoriteten tror på MSM så man kör stenhårt på dessa fabricerade lögner. 

De två särskilt största vinnarna mandatmässigt sett vid ett extraval är S och SD. Detta vet så klart S om. S är ute efter att få bort L från riksdagen (vilket Björklund vet om). Sjunker opinionsmätningarna rejält för L så kan det tänkas att man kommer stödrösta för MP för det har man då råd med. 

Sen skall man inte glömma bort hur man gör opinionsundersökningar. Riggade resultat mao. Många råttor lämnar sjunkande skeppet och det är ett vida känt fenomen. 

Skall läsa din länk.

[VSK]
2018-12-26 07:33
#9

Här kan du läsa om hur talmannen bryter mot konstitutionen. 

”Regeringsbildningen

4 § När en statsminister ska utses, kallar talmannen företrädare för varje partigrupp inom riksdagen till samråd.

Talmannen överlägger med vice talmännen och lämnar sedan förslag till riksdagen.

Riksdagen ska inom fyra dagar, utan beredning i utskott, pröva förslaget genom omröstning. Om mer än hälften av riksdagens ledamöter röstar mot förslaget, är det förkastat.

I annat fall är det godkänt. Lag (2010:1408).”

Alltså:

1. Talmannen ska tala med varje partiledare

2. Talmannen ska överlägga med de andra talmännen

3. Talmannen ska lämna förslag till riksdagen

4. Inom 4 dagar ska riksdagen rösta

5. Ärendet får inte beredas efter att talmannen har bestämt sig för vem som ska utses

6. Om mer än hälften av riksdagens ledamöter röstar emot så faller förslaget.

Där talmannen gör fel är att efter punkt 2 har han fört in ett nytt moment att istället för att lämna förslag till riksdagen låta en partiledare sondera utan att sonderingen leder till att riksdagen får ta ställning. Det är att bryta mot konstitutionen och förbigå riksdagen.

Riksdagen är folkets främsta företrädare står det i 1 kap 4 §.

Talmannen har därmed ingen rätt att passera riksdagen på det sätt han har gjort."

https://bakomkulissernabiz.wordpress.com/2018/12/14/talmannen-bryter-mot-konstitutionen/

LBB
2018-12-27 11:27
#10

1 Talmännen har varit i kontakt med varandra, och även kommit fram till att endast 1;e talman ska uttala sig i media.

2 Principiellt fel av talmannen att inte officiellt kalla in Åkesson, men jag vet inte när han drog på semester.

3 Val i riksdag 4 dgr efter det att kandidat fastslagits har väl hållits

[Göstage]
2019-01-04 20:03
#11

Fortfarande finns inget officiellt förslag om kandidat till ny statsminister i nästa röstningsomgång, men på valnämnden planerar man inför ett eventuellt extraval - och det kan komma lite tidigare än vad som sagts hittills.

"Sverige kan stå inför ett extra val – något som innebär stora utmaningar för Valmyndigheten. – Det är samma saker som ska utföras som inför ett ordinarie val, men på mindre än tre månader, säger Anna Nyqvist, kanslichef på Valmyndigheten. 

_Samtidigt är ett eventuellt datum för extra val också oklart.
_

– Om det blir beslut om ett val så är ju sista möjliga dag 21 april och det är påskdagen. Och den tror jag ju att man vill undvika, just den långhelgen. – Så vi tror att det blir tidigare, den 14:e eller 7:e, säger Roger Wihlborg, handläggare vid Valnämnden i Stockholm stad."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/da-blir-det-extra-val-kan-ske-tidigare-an-planerat-/

[VSK]
2019-01-05 14:13
#12

Finns det ens nån kandidat som vill ha ansvaret den dagen det blir lågkonjunktur med allt vad det innebär. Det är viktigare att göra som sossarna alltid har gjort, skylla ifrån sig, än att ta sitt ansvar.

Upp till toppen
Annons: