Annons:
Etikettdebatt
Läst 1122 ggr
[Stoffe.]
12/29/18, 10:29 AM

Marie Demker ljuger

Marie Demker påstår det inte finns problem i Sverige.

Sverige är ett av de absolut bästa länderna i världen för barn att växa upp i, svensk sjukvård är bäst i EU avseende behandlingsresultat och effektivitet
http://www.bt.se/ledare/demker-landet-faller-inte-samman-men-det-finns-de-som-vill-att-du-ska-tro-det/

Annons:
[Göstage]
12/29/18, 10:34 AM
#1

Marie Demker är en av de mest inflytelserika sossarna, vilket inte framskymtar i hennes skönmålning.

I en (delvis betalbelagd) artikel från i somras på Ledarsidorna presenterar sossarnas "dirty dozen", tolv makthavare med största inflytande i partiet, varav några kända från den  politiska arenan, andra mer anonyma i det offentliga rummet.

Flera av dem framträder i debatten utan att det anges att de ingår i sossegräddan. Ett exempel är paret Ulf Bjereld och Marie Demker, som gärna presenteras som forskare på Göteborgs Universitet, medan deras politiska koppling ofta förtigs av media och/eller av dem själva även när de gör politiskt färgade uttalanden. 

https://ledarsidorna.se/2018/06/socialdemokraternas-12-maktigaste/

[Jimmy.L]
12/29/18, 10:38 AM
#2

Haha rolig läsning folk tvingas utomlands för att få hjälp efter som vårdköerna är så pass långa, akuterna är så överfulla att folk får vänta i 10-12 timmar.

och är världens mest ansedda land.

Hahahhahahaha humor har hon inga länder vill ta ta efter Sverige i flyktingpolitiken Sverige är skräckexempel.

Just nu brukar den negativa verklighetsbilden syfta på kriminalitet, invandring

Sanningen är jobbig hon kan verkligen ljuga.

[Jimmy.L]
12/29/18, 10:41 AM
#3

I fablernas värld lever vänstern i.

[Stoffe.]
12/29/18, 11:38 AM
#4

Det klagas mot denna tråd.

https://likavillkor.ifokus.se/discussions/5c2739f3ce12c47af5004f47-landet-faller-inte-samman
Men i deras fantasivärld så lever alla lyckliga. Tänk om man med skulle tro på det övernaturliga och sagoberättelser?

[Jimmy.L]
12/29/18, 11:42 AM
#5

#4 Länka inte till sagosajter, dessutom kan jag inte läsa det men är ingen förlust. Låt dom hållas.

[Stoffe.]
12/29/18, 12:01 PM
#6

Okej såg det bara.

Annons:
[Jimmy.L]
12/29/18, 12:13 PM
#7

#6 Mig stör dom inte, jag tycker det är roligare att det blev en M-budget och det vore kul om Löfven får styra landet i 4 år med den budgeten. 

Vänstern gråter blod över det och det är så kul. 😂

[Hayabusa]
12/29/18, 12:24 PM
#8

Är det så att Göran Månsson ljuger eller överdriver? Är han en alarmist? Rent av rasist..?

Saxat från HD 28.12.2018

"Rekordmånga sprängdåd drabbade Skåne i november. Smäller det en gång till före årsskiftet tangeras det rekordet i december.
Nu varnar nationella bombskyddets chef i Skåne för att förbipasserande riskerar att drabbas – och efterlyser krafttag från politikerna."

 Göran Månsson, chef för Nationella bombskyddet i Skåne:

"Politikerna måste vakna i de här frågorna, man måste bli tuffare."

[Jimmy.L]
12/29/18, 12:29 PM
#9

#8 Säkert en rasist han med. 🤫

[Hayabusa]
12/29/18, 12:32 PM
#10

#9 Sannolikt…det bästa sättet att lösa en "utmaning" på är att prata om något annat. Här är ett annat gäng som sitter och hittar på/ljuger i SR´s Studio Ett:

  • Hör Ardavan Khoshnood, kriminolog vid Malmö universitet, Paul Barath, tidigare kriminell och ordförande i organisationen Kris, och Lars Åberg, författare.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7115790

[Jimmy.L]
12/29/18, 12:35 PM
#11

#10 Förjävligt hur kan dom ljuga så mycket. Här krävs det genast en utredning. 🤦‍♂️

[Hayabusa]
12/30/18, 10:31 AM
#12

Segerstedtinstitutet är ett fristående institut vid Göteborgs Universitet men lyder formellt under rektorns vetenskapliga råd. Den dekanus som kan sägas vara ansvarig för verksamheten, som saknar egen professur, är professor Marie Demker.

Demker är sambo med Ulf Bjereld, ordförande för Tro och Solidaritet och ett av Ship to Gazas främsta företrädare.

Bjereld är ansvarig för Vetenskapsrådets fördelning av forskningsanslag inom samhällsvetenskap och humaniora. Den nämnd som Bjereld är ordförande för har under den senaste mandatperioden inte fördelat en enda krona till forskning om islamistisk radikalisering utan prioriterat de högerextrema miljöerna samt forskning om rasism och islamofobi.

https://ledarsidorna.se/2018/04/relationen-med-ibn-rushd-allt-mer-besvarande-for-regeringen/

[Jimmy.L]
12/30/18, 11:01 AM
#13

#12 Aha det var en vinklad artikel som hon skrev. Källgranskning är något man bör göra eller hur Lika Villkor? 😎

Annons:
[Hayabusa]
12/30/18, 11:02 AM
#14

#13 Bara när det behövs…

annia1
12/30/18, 10:48 PM
#15

Nej men visst är sverige bra/jämställt. Till och med bland de bästa. Var på tv4 nyheterna här idag. En fd polis amir rostami numera forskare som sa att sverige ligger bland topp 3 i europa som producerat flest terror resenärer till IS och al qaida så visst är sverige duktiga.  Vi är ju på pallplats. På den här datorn får jag inte upp inslag från tv4 men det ska vara den här filmsnutten. Om jag läser rätt så är den på ca 8 min. Det pratades även om kriminaliteten generellt.

*****

Men mer allvarligt. Visst finns det saker i sverige som är bra så länge man är svensk för som svensk har man andra förutsättningar. Men för invandrarna är det ju sämre. För det samhälle vi fått så är det ju invandrarna som tills nyligen var de som hela tiden varit mest/värst/hårdast drabbade. Och då tänker jag i första hand på kriminaliteten. 

Det är ju oftast de områden där det bor flest invandrare som varit hårdast drabbade på alla sätt och vis.  Och nyligen så  har det ju även framkommit att de även fått moralpoliser så de boende får inte längre tycka/tänka som de vill för det är några som tagit på sig rollen att bestämma hur de ska vara. Så de som flytt från förtryck lever nu under samma skit i sverige. 

En kvalificerad gissning från min sida varför  våra politiker låtit allt gå så långt. Att så länge det bara drabbade invandrare så brydde dom sig inte. Först nu när det även börjar drabba svenskar i allt större utsträckning så har de börjat tala om att ta till krafttag. 

Hade kriminaliteten drabbat svenskar hårdast från början så hade det varit annat ljud i skällan från politikerna. 

Det som gör det extra lustigt. Den politiken som SD haft sen många år gällande invandring/kriminalitet. Den politiken har ju de andra partierna numera anammat. Fast det finns ju fortfarande några partier som anser det som viktigast att se till att SD inte får nåt inflytande istället för att se till att vi får en regering som kan ta tag i de problem som finns. Det blir väl ingen ändring förrän dom själva börjar drabbas. Då börjar dom väl skrika om lag och ordning och då ska det ske omedelbart. Men så länge som det mest drabbar invandrare så slår de ifrån sig. Antar att det kanske har att göra med hur många invandrare som faktiskt röstar. Det kanske inte är så stor grupp så att politiker anser det värt att lägga tid på att se till att de också får det bra här.

För min del så anser jag att alla som bor i sverige ska känna sig trygga. Det ska inte göras skillnad på invandrare och svenskar, men så är det idag från politikers sida och de som hatar SD. Att det är ok att invandrare har det värre än svenskar. Man får väl hoppas att vi får en regering som börjar ta tag i det så vi börjar få ett vettigt samhälle igen.

.

[Göstage]
12/31/18, 3:46 AM
#16

#15 Bra lägesbeskrivning!

Sedan kunde jag inte låta bli att göra en reflektion kring en sak som du skriver, nämligen: "Och nyligen så  har det ju även framkommit att de även fått moralpoliser så de boende får inte längre tycka/tänka som de vill för det är några som tagit på sig rollen att bestämma hur de ska vara."  

Moralpoliser har de nog med sig hemifrån som en nedärvd samhällsfunktion, men det gav mig en aha-upplevelse: herregud, det här är ju något som har anammats i vårt samhälle! Vi har ju fått våra egna moralpoliser, något som den som har koll på det systematiserade arbetet med att störa bort misshagliga rubriker uppe i högra hörnet  ju känner till, men kanske inte riktigt kopplat till uttrycket "moralpoliser"-  men det är ju precis vad de är!  Att de är "villkorister" som sätter upp villkor för hur vi skall uppföra oss och tänka under den falska varubeteckningen "lika villkor" vet vi redan, från och med nu är det även dags att se dem som moralpoliser enligt den importerade modellen. Tack för den indirekta ögonöppnaren, annia 1! 👍

[Jimmy.L]
12/31/18, 7:17 AM
#17

#15 Så sant som du skriver.

[Hayabusa]
12/31/18, 9:00 AM
#18

I grund & botten handlar det om en utebliven integrationspolitik och "de låga förväntningarnas rasism". Det gick bra att lösa samhällets alla "utmaningar" med ständigt ökande bidrag och separation - när invandring var låg.  Idag är sanningen att politiker inte vet hur de ska hantera frågan. De saknar verktygen och kan inte lösa uppgiften. 

Bakom 2015 års plakat med texten "Refugees welcome!" fanns det inte särskilt mycket…ingen bostad, inga jobb, ingen försörjning värd namnet.

[Jimmy.L]
12/31/18, 9:15 AM
#19

#18 En bov i detta är EBO-lagen hade man istället haft en lag som tvingade flyktingar att bo mer utspritt så hade trycket på förorten minskat men nu får dom ju välja vart dom vill bo.

annia1
12/31/18, 3:02 PM
#20

Göstage #16 nu möjligt att jag missförstår dig. Visst har de en viss moral(polis) med sig hemifrån, men det är inte den de nu får leva under/med. Utan det är helt egna "poliser" som ser till att invandrarna håller sig till den "rätta vägen". Så jag tycker synd om invandrarna som bor i de områdena.

Hayabusa #18 du skriver att de inte vet hur de ska hantera frågan. Jo då de vet mycket väl. Men hittills har de struntat i det hela. När det gäller att de saknar verktygen. Så är det ju både ja och nej. För att komma tillrätta med tex kriminaliteten så behövs det bla mer poliser så där saknas det ju och det tar ju tid innan man utbildat nya. Men annars så har de verktyg de behöver för det som behövs är ju bla att ändra lagar/regler och det kan dom göra, men lika där att dom struntat i det. 

Så visst kan de lösa uppgiften om dom vill. Men så länge det är viktigare att inte ses som främlingsfientlig/rasist så kommer inget hända.

Jimmy.L #19 när det gäller det där med att bo vart dom vill. Idag är det väl inte lika enkelt. Utan flyktingarna när dom fått uppehållstillstånd blir ju till en början utplacerad i olika kommuner. Senare så kan dom ju likt alla andra flytta dit dom vill förutsatt att dom får bostad.

Men jag tror en faktor att vi fått områden där det bor mest invandrare även ligger på kommunerna. Att de har valt att placera invandrare (som de blir tilldelade) där det redan bor andra. Och en del kan vara att tex skolorna i de områdena har fler lärare som kan andra språk än på andra ställen i kommunerna vilket gjort att de har kunnat hålla kostnaderna nere.

.

Annons:
[Göstage]
12/31/18, 3:10 PM
#21

#20 Ja, du missförstår mig nog. Moralpoliser finns såväl i deras ursprungsländer som här, med såväl sådana som var det redan när de kom och nya som ser det som sin plikt att ta vid.

(Sedan hängde jag på med de som också är en sorts moralpoliser inom vår egen kultur, men det har inget att göra med de ovannämnda.)

annia1
12/31/18, 3:16 PM
#22

#21 ok.

Ja, tyvärr så har det uppstått en kultur även här i sverige att man inte får tänka/tycka som man vill.
Den sortens moralpoliser som visar sig här på iFokus lär vi få stå ut med eftersom dom helt struntar i att barn/unga drabbas/kommer i kläm. 

Man kan ju önska för barnen/unga skull att det nya året blir bättre fast det är väl en önskedröm.

.

[Jimmy.L]
12/31/18, 3:37 PM
#23

#20 

Södertälje kommun vill ha bort EBO-lagen som ställer till det för kommunen. Sen kan man alltid förbjuda flytt för att få en bättre blandning i städerna. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/article17505386.svt

[Hayabusa]
1/1/19, 11:54 AM
#24

Om vi ska återgå till Marie Demkers krönika i Borås Tidning så är, enligt min mening, det stora problemet retoriken kring "…men det finns de som vill att du ska tro det!". Vilket i sig betyder, enligt Demker, att du ska inte tro på allt du läser i media - ja, förutom just MIN krönika så klart för den är sann…När hon dessutom låter påskina att krönikan bygger på samhällsvetenskap och INTE ALLS har en politisk vinkling, då blir dags att tänka självständigt och bli skeptisk. Jo…"de andra" har en politisk vinkling, fast då inte Demker. Jaså… 

För om Demker har rätt i att landet inte alls faller samman, hur låter det här?:

Klimatet faller inte alls samman - men det finns de som vill att du ska tro det!

Exakt samma retorik, eller hur? Eller ska Demker & Co hugga in i sten exakt vad som är sant, korrekt & riktigt och något som var individ därefter måste rätta sig efter? Utan att ifrågasätta. Vad låter det som? DDR?

[Jimmy.L]
1/1/19, 12:01 PM
#25

#24 Ja artikeln är ju vinklad till att man ska svälja både betet och krok.Hon går ju i mot vad polisen säger och vad människor i problemområden upplever.

[Hayabusa]
1/1/19, 12:04 PM
#26

#25 Krönikan är motsägelsefull - misstro andra, men inte mig eftersom jag säger som det är. Jaha? Det låter som ett urgammalt säljtrick i mina öron.

[[eskils_]]
1/1/19, 2:29 PM
#27

#26 Visst, låter som gamla tiders dammsugarförsäljare. 😂 Helt i linje med sossarnas desperata smutskastning mot andra partier under valkampanjen.

Det är klart, har man gjort sitt sämsta valresultat på 100 år så mår man väl inte så bra.

Annons:
[Jimmy.L]
1/5/19, 8:58 AM
#28

– Man tar ju på något sätt för givet att man alltid kan få vård i Sverige och det ska gå ganska snabbt. Det känns väldigt konstigt att bli hemskickad, säger 26-åriga Yonna från Enskede, som skadade axeln på nyårsafton och fortfarande inte har fått vård.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7125681

"svensk sjukvård är bäst i EU avseende behandlingsresultat och effektivitet säger Marie Demker".

[Hayabusa]
1/5/19, 9:02 AM
#29

#28 Yonna vill kanske enbart svartmåla och få folk att tro att det är värre än det verkligen är? Understödd av SR, givetvis.

[Jimmy.L]
1/5/19, 9:10 AM
#30

#29 Ja vi har ju alla fått veta att svensk sjukvård är bäst i EU av Marie Demker.

LBB
1/5/19, 10:19 AM
#31

För medellösa har nog Sverige de bästa förutsättningarna, vade sig det gäller sjukvård, boende och socialhjälp.  Däremot,  för dem som finansierar systemet är det värre. De högsta skatterna, bland de högsta avgifterna, bland den högsta momsen och så vidare. Till det så kommer det att tillgången på vård regleras vid ventilen hos vårdcentralerna. Väntetiderna för vidarebefordran i vårdkedjan blir olidligt lång. 

Vägstandarden sjunker, underhåll på fasta anläggningar så som spår och broar blir eftersatt.

Samhället unnar sig för mycket och i praktiken lever vi på rost o röta….et begrepp de flesta bokhållare känner till.

[Jimmy.L]
1/7/19, 8:27 AM
#32

En artikel till som krossar hennes påstående.

Sverige ligger på en bottenplacering när man jämför antalet vårdplatser med andra länder i Europa och världen. Och den nedåtgående trenden ser ut att fortsätta.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/vardplatserna-i-stockholm-fortsatter-minska/repsag!VOyA@1eUSxY7oZmMSGqeQ/?fbclid=IwAR2DOibDqJ6DUJKUG57222SzAi8-ADubSpCiPZpjM87OiRIP_Ywy9efMvCA

Upp till toppen
Annons: