Annons:
Etikettekonomi
Läst 686 ggr
[Göstage]
2019-01-02 05:41

Behovspröva barnbidraget - vad tycker du?

Flera politiker från allianssidan föreslår att barnbidraget behovsprövas, och det är en motion inlämnad om att "se över det". Jonas Sjöstedt (V) är emot förslaget -vad tycker du?

Annons:
[Göstage]
2019-01-02 05:43
#1

Blir det av så är det inte en dag för tidigt!👍

Som det sägs i artikeln (länk i ingressen):  "problemet är helt enkelt att folk som inte behöver bidrag får bidrag" och "den som skaffar många barn bör själv se till att ha ekonomiskt utrymme för att försörja sin familj."

[Jimmy.L]
2019-01-02 07:38
#2

Ja varför inte.

LBB
2019-01-02 08:01
#3

Lösningen är rätt enkel. Ta bort resurserna för barnbidraget. Koppla upp dessa resurser till bostadsbidraget.   Inga extra kostnader för ett nytt behovsprövningssystem.

[Ssoklubb]
2019-01-02 08:46
#4

Tycker att ensamstående borde absolut få mer barnbidrag! 

Däremot familjer med 5-11 barn ska inte få ett enda öre. Dem får skylla sig själva att dem skaffar många barn endast för att få barnbidrag och massa annat.

Novachan
2019-01-02 10:26
#5

Har själv tänkt att bidraget kanske inte ska ges till alla, eller att summan inte ska vara densamma beroende på vårdnadshavares inkomst - sen vet jag inte vart gränsen för inkomsten bör dras. Jag har fått för mig att summan är densamma genom hela livet så då funderar jag även på om det bör vara så, gällande för alla. Även om man skulle göra så att alla inte bör få bidraget/eller lägre summa skulle kanske alla kunna få en sorts "startsumma" - har hört att det är då det är som dyrast. Bidraget kanske också kan anpassas beroende på barnets behov (även om medräknat vårdnadshavares inkomst) t.ex. om barnet måste ha specialkost pga intolerans/allergier eller andra sjukdomar eller tillstånd som kan kräva mer ekonomiskt

LBB
2019-01-02 10:38
#6

#4  genom att man gör som jag föreslår så löser det sig ju, den ensamstående har mindre inkomst ter hushåll än den som bor med ngn. Har man många ungar så får man högre bostadsbidrag.. rätt till större bostad. Men flerbarnstillägg och en karriär som barnproducent blir inte lika lockande..

Annons:
[[eskils_]]
2019-01-02 13:24
#7

Svarade Äntligen!

Så dumt att ösa skattepengar över alla rika miljonärer och miljardärer bara för att de har barn. Fattar inte hur Sjöstedt kan motivera detta inför sina väljare. De brukar väl rösta på V för att få "rättvisa". 🤔

Nej, Allianspartierna (och SD) är de som står för sunt förnuft och mod, tack för det!

[Ssoklubb]
2019-01-02 13:30
#8

#7 Tror t ex inte att Pernilla Wahlgren behöver barnbidrag

[[eskils_]]
2019-01-02 13:43
#9

#8 Tror inte jag heller att hon gör.

Men t ex hemlösa pensionärer behöver hjälp.

[Ssoklubb]
2019-01-02 13:50
#10

Vi borde hjälpa dem som verkligen behöver det. Skaffar man många barn får man skylla sig själv. Hjälp pensionärer istället!

LBB
2019-01-02 14:16
#11

#10 pensionärer med dålig pension har oftast bäddat illa själva..har man betalat in lite till kassorna, får man av naturliga själ ut lite.

[Ssoklubb]
2019-01-02 14:23
#12

Är du medveten om att det finns fattig pensionärer som betalar hög skatt?

LBB
2019-01-02 16:21
#13

#12 Njae..det tvivlar jag på. Däremot pensionärer med låg inkomst men med hög förmögenhet i form av ex. fastigheter.  Däremot betalar man högre skatt för sin inkomst än exempelvis lönearbetare. Därför anser jag jobbskatteavdraget ska tas bort…och de pengarna ska istället läggas på avdragen för resor till o från arbete.

Annons:
[VSK]
2019-01-02 16:34
#14

Det var på tiden.

Upp till toppen
Annons: