Annons:
Etikettinvandring
Läst 4581 ggr
[Göstage]
1/2/19, 7:00 AM

Tolkservice livet ut - varför lära sig svenska då?

Rebecca Weidmo Uvell har läst den nyutkomna tolkutredningen och skriver bland annat:

"När jag började läsa hoppades jag på att få läsa slutsatser om kostnader och att vi därför ska begränsa kostnadsfri tolk. Det är nämligen den enda obegränsade rättigheten vi har i välfärdssystemet som inte har en enda krona i egenavgift. 

Jag var inte medveten om detta innan förra året då jag började läsa in mig men invandrare har enligt lag obegränsad rätt livet ut i alla situationer med offentliga företrädare (kommun, landsting, stat) rätt till en av skattebetalarna betalad tolk. Oavsett hur länge man varit här."---

"Varje år kostar tolkar två miljarder kronor för den offentliga sektorn. Av denna årliga kostnad står kommuner och landsting (nu regioner) för två tredjedelar."--- 

"Ingen som varit här mer än 3 år borde få tolk avgiftsfritt. Från och med då får man betala tolken själv. Det kan inte vara en livslång gratis rättighet som bara gäller invandrare. Det är mer än generöst att avgiftsfritt för invandraren i alla situationer erbjuda tolk. Inget annat i välfärden är oändligt och utan motprestation. Och tolktjänster är dessutom en offentligt finansierad tjänst som enbart utlandsfödda får ta del av. Kan man inte göra sig ens förstådd efter tre år i Sverige får man jättegärna ha en tolk med sig. På egen bekostnad."

 https://uvell.se/2019/01/01/tolka-tolkutredningen/

Fetstilsmarkeringar är RWU:s egen.

Det kan bero på att sidan tagits bort eller att du skrivit en felaktig adress i adressfältet. Prova gärna att använda sökfältet eller kontakta...
  • Redigerat 7/22/23, 11:48 AM av Fornöga
Annons:
[Jimmy.L]
1/2/19, 7:56 AM
#1

Vettigt att ställa krav på att kunna språket när man har bott här så pass länge.

LBB
1/2/19, 8:00 AM
#2

Tolkar vid rättegångar, livet ut. Vill man ha samhällsservice, då lär man sig svenska…

Blir ju ett bra incitament till svenskaundervisningen då.

Soc, talar bara svenska, för att få ut pengar, så måste man kunna komunicera på svenska.

Tolkhjälp det första året.

Pyttelite
1/2/19, 10:39 AM
#3

Skummade igenom utredningen - varifrån kommer uppgifterna om årliga kostnader a 2 miljarder kr? Visst är det dyrt ca 770 miljoner per år enligt utredningen men varifrån kommer siffran 2000 miljoner?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
1/2/19, 10:49 AM
#4

#3 Det står så på sidan 25 i utredningen.  Eftersom det är Statens Offentliga Utredningar som står bakom så utgår jag ifrån att siffrorna är pålitliga. 

 "De samlade kostnaderna för sektorn utgör cirka två miljarder kronor per år. "

Hur utredningen kommit fram till denna siffra har jag inte sett, men borde finnas underlag.

[Göstage]
1/2/19, 10:51 AM
#5

#3 RWU citerar sidan 25: "Dagens tolktjänster fullgörs i samverkan mellan offentlig sektor, privata och offentliga tolkförmedlingar och 5–6 000 tolkar, i regel självständiga uppdragstagare. De samlade kostnaderna för sektorn utgör cirka två miljarder kronor per år."

Edit: Hayabusa var snabbare ur startblocken! 🙂

Pyttelite
1/2/19, 11:09 AM
#6

Tack båda!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[[eskils_]]
1/2/19, 1:18 PM
#7

Mycket bra förslag att man ska klara sig själv efter 3 år i Sverige, utan tolkhjälp från samhället! 👍 En bra sporre att ta ansvar för sin integration, hjälp till självhjälp.

Tänk dig att du flyttar till Afghanistan och bor där på afghanernas bekostnad i många år och hela tiden kräver svenskspråkig tolk i alla kontakter med det afghanska samhället. Skulle inte tro att du får det! Inte heller om du flyttar till ett rikare land, typ Nederländerna.

Om man efter 3 år har behov av tolk i någon situation, t ex domstol, kan man ju vända sig till den ambassad eller invandrarförening som man hör till. De har nog resurser att bistå med detta. (De har säkert möjlighet att bistå med hemspråksundervisning för barnen också, så kan skattebetalarna slippa även den utgiften.)

"Bra karl reder sig själv."

Annars finns det ju ordböcker och Google translate…

Novachan
1/2/19, 9:16 PM
#8

Tror inte jag kommer orka läsa texten om det hela

Undrar hur många, och vilka (finns det grupperingar) som använder tolk senare i livet (efter 3 år i Sverige t ex), hur många gånger och vilka sammanhang…

Hur mycket borde en person rimligen kunna av ett lands språk efter att ha bott där 1 år, 3 år? samma fråga fast om man inte har pluggat språket alls? - jag tänker i banor med om man inte kan språket tillräckligt bra för att kunna kommunicera i  vardagligt bruk efter att ha bott i ett land i 3 år så bör man reagera och ifrågasätta hur det kommer sig. Har personen inte fått möjligheten att plugga? Har personen inte blivit tillåten att plugga? Lämnar personen inte hemmet så ofta? - man borde väl lära sig lite av språket bara genom att vistas i samhället(?)…

Jag har hört talas om att utrikesfödda som bott i annat land större delen av sitt liv och kan landets språk kan gå tillbaka till sitt modersmål när de kommer i hög ålder då de typ glömmer bort språket de egentligen kan, men jag vet inte hur ofta sådana personer behöver tolk - eller hur vanligt det är att detta händer för denna grupp av personer. Många har nog familj eller vänner som hjälper med språket i det läget, om inte så bör ju staten hjälpa till men jag tror inte att detta är så pass vanligt. Iaf inte än - var delvis därför jag drog upp med val om tredje språk om vi borde ha andra och ha utbudet anpassat lite efter när vi vet att vi kommer ha större äldre utrikesfödda grupper som kanske pga sin ålder kan behöva kommunicera med t ex äldreboendepersonal med sitt modersmål. (Även om det är en ganska stor justering, men om vi nu ändå vet att framtiden kan komma bli så, om inte migrationspolitiken blir annorlunda, ni fattar nog)

Om invandrare blir meddelande om att de bara ha tillgång till tolk gratis en viss tid från första början och att hen sedan måste stå för kostnaderna själv om tolk behövs, och gärna förklara att gränsen är satt vid den tiden för att det förväntas att invandraren bör kunna språket tillräckligt bra vid det laget och inte behöva tolk (om en rimlig tid är satt för den förklaringen, jag vet ej om det måste vara just 3 år t ex)  så blir det ju en motivation till dem att lära sig språket.

[Jimmy.L]
1/2/19, 9:44 PM
#9

Finns ju dom som varit här sen 90-talet som inte kan svenska det är ju tack vare att man inte ställer krav på personer som kommer hit. 

Detta är intressant att höra på.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/809926?programid=3381

Pyttelite
1/2/19, 9:56 PM
#10

Undrar hur många, och vilka (finns det grupperingar) som använder tolk senare i livet (efter 3 år i Sverige t ex), hur många gånger och vilka sammanhang.

2017 var summan 725 miljoner för statens upphandling av tolktjänster (s 558). Förstår fortfarande inte var dessa 2 miljarder kommer ifrån men oavsett det är det tjänster som staten betalar för - antingen sitter de (tolkarna) och tjattar med varandra eller också gör det ett gediget jobb så förhoppningsvis används tjänsten av några.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
1/2/19, 10:14 PM
#11

#10 Det är ju en tämligen massiv läsning och jag har själv inte läst igenom alla sidor. Skillnaden mellan 725 miljoner och 2 miljarder, gissar jag, ligger sådant som ligger utanför den direkta kostnaden. Det kan vara sådant som utbildning, språkstöd, översättningar m.m.

Pyttelite
1/2/19, 10:29 PM
#12

#9 Inslaget är rena rama reklamen för tolkservice, så att barn slipper tolka för sin sina föräldrar. 

Sen framgår det inte hur föräldrarna levt, vad de arbetat med osv. Varför de inte "behövt" lära sig svenska. Det är inte alltid så enkelt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sukran_Kavak


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
1/3/19, 7:35 AM
#13

#12 Som jag sa, ställa krav borde man ha gjort, kan Norge, Finland Danmark göra det så varför kan inte Sverige gör samma sak?  Spelar ju ingen roll hur föräldrarna har levt, vad dom arbetat med osv, kommer man till Sverige så borde det vara självklart med krav på att lära sig språket för att klara sig i samhället.

Annons:
[Göstage]
1/3/19, 7:48 AM
#14

Kanske kan även ett språkkrav få människor att vara inställda på att de måste lära sig språket om de tänkt sig hit? Man kan ju tänka sig att när sådana som slagit sig ner här ringer till vänner och bekanta för att få dem att följa efter så är en vanlig invändning att man inte kan språket. Blir svaret då att "oroa dig inte, du får  gratis tolkhjälp livet ut vid kontakter med myndigheter, region och kommun" så kanske man inte reser hit med inställningen att nu gäller det att lära sig svenska tidigt?

[Hayabusa]
1/3/19, 9:42 AM
#15

Att under lång tid bo i ett land där man inte förstår språket som i huvudsak används - är det integration? Inte bara utebliven integration utan även så oerhört begränsande för den som inte kan språket. 

Tolkningen får motsatt effekt och är ännu ett utslag av "den goda viljan" och "de låga förväntningarna". En form av curling, faktiskt.

[Göstage]
1/3/19, 9:58 AM
#16

I den här tråden finns diverse smått och gott att hämta om tolkningsassistansen, bland annat:

"Bidragstagare som inte lär sig tillräckligt bra svenska för att jobba ska bli av med sitt försörjningsstöd. Det löftet går Socialdemokraterna till val på. – Om man talar så pass dålig svenska att det är ett hinder för att få jobb tycker jag att det är rimligt att ställa krav på att man ska lära sig, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S)."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/vmzJM4/s-lovar-hardare-sprakkrav-pa-nyanlanda

(En följdfråga är väl om man även blir av med den fria tolkningshjälpen?)

[Hayabusa]
1/3/19, 10:00 AM
#17

#16 Det förslaget måste väl ändå komma från SD???

[Göstage]
2/20/19, 1:36 PM
#18

"P4 Värmland har granskat tingsrättens kostnader för tolkar över tid. Enligt uppgifter från domstolsverket så var prislappen för 2014, alltså för fem år sen, 1,3 miljoner kronor och idag, 2018, är den 4 miljoner. Som lagman är Lars Holmgård chef för tingsrätten och han ser att den ökade mängden tolkar har inverkan på arbetet på flera sätt. – Praktiskt sett så tar förhandlingar när man använder tolkar ofta längre tid. Man får räkna med 50 procent längre tid."---

"Ökningen av tolkkostnader är inget speciellt för Värmlands tingsrätt utan trenden ses över hela landet. Det är främst i brottsmål som behovet av tolkar är stort. Under 2018 i Värmland så var den brottstyp där tolkkostnaderna var som högst "övriga brott" vilket ofta handlar om trafikbrott. Därefter kommer ekobrott och förmögenhetsbrott som oftast handlar om skatter, bokföring, stölder och bedrägerier. En annan stor utgiftspost för tolkar är brott mot person vilket ofta rör misshandelsmål.

Förhandlingar vid svenska domstolar ska hållas på svenska men om man inte behärskar det svenska språket har man rätt att få hjälp genom en tolk. Tolken ska vara opartisk och betalas av domstolen."

SR

Det beskedet kan man väl bara tolka på ett sätt?

#16 #17 Undrar hur det går med det vallöftet?

Pyttelite
2/20/19, 2:03 PM
#19

Tänkvärt är att om man bor i norden har man rätt till tolk även i de nordiska länderna dvs svenskar har automatisk tolkhjälp om man är inblandad i en rättssak i Norge, Danmark eller Finland. Varför är det så? Borde inte en svensk klara av de nordiska språken per automatik?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/20/19, 2:07 PM
#20

Inte när det gäller rättsliga ärenden. Det är många som inte ens förstår vardagsspråket varken i Danmark eller Norge, och finskan är det nog inte särskilt många svenskar som förstår. I Finland är de ju inte så intresserade av att prata svenska, så i domstolarna pratas det nog finska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2/20/19, 2:13 PM
#21

Sedan är det ju inte bara den åtalade/vittnet som skall förstå.  Som rådmannen i Värmland säger "Eftersom vi under förhandlingarna sitter och lyssnar mycket på vad folk berättar om olika tidigare händelser är det jätteviktigt att nyanser inte går förlorade."

Pyttelite
2/20/19, 2:14 PM
#22

Men danska och norska ska väl all svenskar förstå utan att behöva tolkhjälp?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2/20/19, 2:20 PM
#23

Danskarna har t.o.m.svårt att förstå sig själva. Enligt norrmännen…😉

Carmarino
2/20/19, 2:35 PM
#24

#22 Det är ju inte alltid så lätt att förstå varken danska eller norska. Även de har ju dialekter. Med tanke på hur många svenskar som inte ens förstår skånska (eller inte vill förstå?) så är det säkerligen ännu färre som klarar danska och norska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2/20/19, 2:46 PM
#25

Prov på norska dialekter.

Novachan
2/20/19, 3:48 PM
#26

#19 Försöker du säga att alla borde kunna sina grannländers språk? Utan att studerat dem eller kommit i kontakt med dem (tv/ljud, text, samtal)?

Visst finns det flera likheter mellan de nordiska språken men de är ändå skilda språk, egna ord, egen grammatik.

Som vuxen har mitt intresse för språk ökat, men jag kan fortfarande inte förstå norska, danska eller finska, men jag vill förstå dem så jag studerar dem lite på min fritid. Jag behöver textning om jag kollar tv med dessa språk, samtal i person går inte så bra… norska går bäst…

Skånska brukar jag inte ha problem att förstå, men visst det finns viss skånska som är väldigt grov i den sydligaste delen som ibland är lite svår, men jag tror inte att jag har problem med att förstå någon speciell dialekt i Sverige. Men jag är ju östgöte och har fått för mig att det finns vissa som tycker att östgötska också kan vara svårt att förstå(?), eller roligt iaf.

Alla är dessutom olika bra på språk. Vissa tycker det är jättesvårt med svenska och engelska. Det finns dyslektiker och personer med andra läs- och skriv- och inlärningssvårigheter. Det finns också folk med problem med hörsel, syn, tal och kombinationer av dessa.

Man kan inte begära att alla ska kunna vilka språk som helst, men det är naturligt att man förväntas kunna, eller kommer kunna, det språk som talas i det land man bor i… iaf en viss nivå fram till en viss tidpunkt. Alltså kan man förvänta sig och begära att personen ska lära sig språket i landet hen bor i, till en viss nivå inom en tidsram.

Jag kan hålla med om att vissa juridiska ord är svåra att förstå, men de är dem ofta oavsett språk, det krävs att man kan juridik för att ha full förståelse för dem… och man kan förklara dem i enklare termer. En tolk borde inte alltid vara nödvändigt om man har en "grundsvenska".

Utomlands klarar sig många svenskar på engelska, hur vanligt med behov av tolk i nordiska grannländer vet jag inte, eller hur vanligt med sådana typer av fall.

Pyttelite
2/20/19, 4:08 PM
#27

Jag tycker att individen borde bekosta tolkservice själv om en svenskspråkig måste hantera ett nordiskt språk i ett nordiskt land. Varför ska det bekostas med samhälleliga medel? Borde vara samma storm om detta som att invandrare får tolkhjälp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
2/20/19, 4:21 PM
#28

#27 Jo, om man bor i landet ifråga borde man kanske kunna kräva det, men inte om man råkar ut för något brott eller hamnar på sjukhus under ett besök i landet. Det är inte rimligt att kräva att man ska kunna både danska och norska (eller i synnerhet finska) i de fallen.

Har själv inga problem att förstå danska. Åtminstone inte om det inte är någon mer speciell dialekt, så länge jag bara hör vad de säger. Ibland pratar de väldigt otydligt och snabbt nämligen.

Norska tycker man ofta är väldigt likt svenskan, men det är en hel del skillnader. Förstår norska hyfsat bra under samma förutsättningar som danskan, men eftersom jag inte hör det språket lika ofta som danska så tycker jag ibland det är svårt att uppfatta vad de säger.

Befinner man sig sedan i en situation där man dels kanske är rädd och nervös och det dels är viktigt att man förstår/uppfattar vad som sägs, då är risken att man har ännu svårare att förstå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/20/19, 4:59 PM
#29

Norska begriper jag mig på hyfsat men värre med danska och finska. Nu bor jag varken Finland, Norge eller Danmark men hade jag varit flykting så hade prio ett att lära mig det språket så fort som möjligt. 

I Sverige finns det ju dom flyktingar som bott här i mer än 30 år som inte kan svenska det är fel. Det borde finnas ett krav att du ska kunna förstå och tala svenska inom 3 år.

[Göstage]
2/20/19, 5:07 PM
#30

#29 Instämmer helt i det du skriver.

Pyttelite
2/20/19, 5:47 PM
#31

#28 Fast om du blir sjuk utanför norden får du finansiera tolkhjälpen själv men inom de nordiska länderna är det ”gratis”. Har vi nordbor svårare att förstår varandra än t ex en svensk i Spanien eller Egypten?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2/20/19, 6:20 PM
#32

#31 Det är ju ett avtal som dom Nordisk länderna har slutit med varandra. Hur vårt avtal ser ut med EU vet jag inte eller hur Norges Finlands, Danmarks eller vårt avtal med Egypten ser ut då måste man vända sig till varje lands UD för att få reda på hur rättigheterna ser ut. 

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016.2/324639.html#h-Nordiska-sprakkonventionen

[Göstage]
2/20/19, 6:36 PM
#33

#18 För undvikande av missförstånd så gäller alltså den angivna kostnaden enbart tolkkostnader för tingsrätten i Karlstad. Sedan har ju andra samhällsinstitutioner stort behov av tolkhjälp - tolkkostnaden för Värmlands landsting 2017 var exempelvis 21 miljoner, att jämföras med 2013, då det stannade på 7,5 miljoner. (Har inte sett några uppgifter för vad kostnaden var för 2018.)

Källa.

Pyttelite
2/20/19, 8:12 PM
#34

#32 Så när man sluter avtal mellan länder bär inte respektive nation ngn kostnad utan då är det också gratis för samhället. 🙂

Fler sådana avtal!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Jimmy.L]
2/20/19, 8:48 PM
#35

#34 Det har jag inte påstått utan det är en kostnad som varje Nordisk land tar men du kan inte jämföra det med Spanien eller Egypten efter som det är helt andra avtal. 

Nordiska länder mellan sig har många avtal inte bara på språkhjälp det finns sjukhusavtal, handelsavtal, militärt samarbetet och så vidare. 

Vi är med i EU och betalar miljarder men får inte alla dom pengarna tillbaka det är väl ett dåligt avtal?

Vi har handelsavtal med stor del av världen och även skänker massor med pengar till andra länder utan att få något tillbaka. 

I slutändan tjänar vi på ett Nordisk samarbete.

Pyttelite
2/20/19, 9:07 PM
#36

#35 Fast nu handlade om onödiga utgifter för det svenska samhället och även andra nordiska länder. 

Varför skulle respektive land i norden tjäna på att finansiera tolkhjälp till medlemsländerna när de inte har råd med tolkhjälp för de egna medborgarna?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2/20/19, 9:15 PM
#37

#36 Skillnaden är att det ska inte behövas 30 års tolkhjälp för någon som kommer hit. Kommer man till Sverige måste man kunna ställa krav på den som söker asyl. Eller anser du att människor som kommer till Sverige ska ha en gräddfil och slippa krav som att kunna språket. Ska dom även undantas från svensk lag med?

Nu har Sverige ett Nordisk samarbete som gynnar oss på samma sätt som det gynnar Norge, Finland, Danmark, Island, Färöarna, Grönland.

Pyttelite
2/21/19, 12:29 AM
#38

#37 Nu är det väl knappast de medborgare som blivit nysvenskar för 30 år sedan som behöver den dyra tolkhjälpen. Siffrorna hade ju fördubblats på 5 år. Var det en puckel i invandringen för 25 år sedan?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2/21/19, 8:04 AM
#39

#38 Men ändå lä sig många inte svenska. Ställer man hårdare krav på invandrare på att lära sig språket så är mycket vunnet.

Kan Norge, Finland, Danmark ställa språkkrav  på invandrare varför kan inte Sverige? 

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/krav-foer-medborgarskap-sa-goer-finland-29009

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skarpta-krav-for-att-bli-norsk-medborgare

https://www.svt.se/kultur/danmark-skarper-sprakkrav-for-familjeaterforening

Pyttelite
2/21/19, 8:31 AM
#40

#39 Språkkraven som tillkommit i de nordiska länderna är på försök och alldeles färska bortsett från Finland men de har varit mycket negativa till invandring över huvudtaget. Det är missvisande att säga att nysvenskar inte vill lära sig språket. Visst finns det fall men uppgången av tolkhjälp beror på andra saker t ex ett stort inflöde av asylsökande. Sen är det orimliga krav att som ställs. Många är analfabeter som kommer hit och måste först lära sig att läsa och skriva och då på ett språk man inte ens förstår. Det är snarare så att det är otroligt att så många kan prata svenska så fort trots att de inte är lätt att integreras i det svenska samhället. Är det dessutom så att du verkligen är flykting och inte bara åkt till Sverige för att det är bättre här finns det ytterligare faktorer som gör att det kan vara svårt att få till en bra studiemiljö. Otroligt dåligt att svenskar som levt i Sverige i generationer har så dålig koll på sina grannspråk.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2/21/19, 8:44 AM
#41

#40 Stopp nu lite?

"Sen är det orimliga krav att som ställs. Många är analfabeter som kommer hit och måste först lära sig att läsa och skriva och då på ett språk man inte ens förstår. Det är snarare så att det är otroligt att många kan prata svenska så fort trots att de inte är lätt att integreras i det svenska samhället."

Invandringen skulle ju vara en mycket god affär för Sverige det kom läkare, och många andra som hade utbildningar det skrev media och här på iFokus har man sagt att det är en myt och falskhet rent av rasism när vi på Debatt har sagt att många är analfabeter. 

Åter till ämnet då varför kan tre av våra grannar ha dessa krav men inte Sverige.

Finland vi vill inte gå samma väg som Sverige.

Norge säger samma sak.

Danmark säger samma sak.

Här har du tre Nordiska länder som ser Sverige som ett varnande exempel på en utveckling man inte vill ha,

Annons:
Pyttelite
2/21/19, 9:09 AM
#42

Det finns mycket om och men i våra grannländers regler för tolkhjälp dvs det finns många undantag. Sedan är det som jag skrev tidigare en försöksverksamhet som behöver utvärdering. Vilken påverkan får det för rättssäkerhet och risker för feldiagnoser inom sjukvården? Min uppfattning som bara är en lös uppfattning utan dokumenterad grund är att invandringen idag kommer från länder med låg utbildningsnivå. Inte då många läkare alltså! Sen har även tolkhjälpmedlen utvecklats i rasande fart med t ex översättningshjälp via telefon så det kommer att vara ett övergående problem. Debatten är ofta onyanserad och svart eller vit. Istället för att titta på både de negativa och positiva delarna av invandringen tar man skygglapparna på från båda leden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2/21/19, 9:16 AM
#43

#42 Det ska inte behövs 2 miljarder kr om året för tolkhjälp, om man hade varit smart så hade man ställt krav på att man skall kunna prata och förstå svensk inom 3 år. Klarar man inte testet så bör bidrag dras in.

Kan man ställa krav på alla andra i samhället så som arbetslösa så kan man kräva även att nyanlända ska kunna prata svenska.

Pyttelite
2/21/19, 9:19 AM
#44

De summor som redovisats innefattar mer än tolkhjälp till invandrare som bott här i 30 år så siffrorna är inte relevanta.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2/21/19, 9:23 AM
#45

#42 I den nyligen framlagda tolkutredningen finns det en del att inhämta för den som är specialintresserad av hur tolktjänster tillämpas i grannländerna  (det är kanske  lite OT under den här trådrubriken?).

Där kan också läsas hur dagsläget är i vårt land, till exempel:
"Dagens tolktjänster fullgörs i samverkan mellan offentlig sektor, privata och offentliga tolkförmedlingar och 5–6 000 tolkar, i regel självständiga uppdragstagare. De samlade kostnaderna för sektorn utgör cirka två miljarder kronor per år."---

Edit: ser att det nyss omnämnts i #43.

[Jimmy.L]
2/21/19, 9:25 AM
#46

#44 Det ska fortfarande inte behövs 2 miljarder kr.

Pyttelite
2/21/19, 10:00 AM
#47

Den stora andelen tolkhjälp ges till nyanlända. I summan fanns även utbildningskostnader med för tolkar. Vet inte om man gör samma beräkning när man beräknar t ex vårdkostnader att man räknar med vad utbildning kostar för läkare och sjuksköterskor. Det finns andra vinster med att ha utbildade tolkar alla används inte av allmännyttan. Jag har läst utredningen som det refereras till och jag har även tagit till mig information vilka regler som gäller i Danmark för tolkhjälp. Återigen så är kraven nya med en massa om och menschen det är defenetivt inte kalkylerat att spara 2 miljarder. Vill man ha en invandring får man också ta ansvar för den och inse att det också blir kostnader.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2/21/19, 10:03 AM
#48

#47 Som att garanteras tolkassistans under obegränsad framtid? Det är ju det som är den initiala frågan i den här tråden.

Annons:
[Jimmy.L]
2/21/19, 10:04 AM
#49

#47 Att ställa krav på nyanlända tycks vara farligt i Sverige, inte undra på att resten av våra grannar inte vill gå i våra fotspår!

Dom skrattar ju åt svensk migrationspolitik.

Novachan
2/21/19, 10:53 AM
#50

Analfabeter är inte inkapabla till att lära sig saker (ta in information), de kan lära sig kunskap genom samtal, ljudböcker, bilder (eller andra passande metoder jag ej vet om) fram tills de fått lära sig läsa. Det är vårt ansvar som mottagande land att ge dem verktygen så att de får lära sig läsa och skriva, samt rimligt att vi sätter krav på dem att de ska lära sig (vi ska hjälpa dem genom processen). Det är inte juste mot dem eller övriga befolkning att lämna dem i sticket med okunskap med de ursäkter som anges idag, det är låga förväntningars rasism som inte gynnar någon utan bara gör det värre för alla parter och eskalerar ursprungsproblemet.

Pyttelite
2/21/19, 12:31 PM
#51

#48 Det är inte den livslånga tolkassisransen som kostar utan de stora kostnaderna genereras av mängden nyanlända som dessutom kanske skickas tillbaka direkt. När det gäller den livslånga garantin för tolkhjälp borde de redovisas hur många det är. Vad äralternativkostnaden avseende felmedicinering och rättsosäkerhet. Det kan ju drabba även dig även om du är lag lydig om det är ett vittne som ska höras. #49 Självklart ska vi alla uppfylla samhällets alla olika krav men kravbilden ska kanske redas ut först innan man tillåter massinvandring. #50 Folkvandringen tar inte hänsyn till om vi är beredda på integration eller inte.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2/21/19, 1:06 PM
#52

#51 Sätter man en tydlig gräns på tre år så kan man hålla kostnaden nere men nu har man ju en lag om att invandrare har rätt till tolk vid kontakt med myndigheterna.

 Det finns heller ingen bortre gräns för hur länge man bott i Sverige där rätten till sådan gratis tolkhjälp upphör.

https://samnytt.se/ny-forvaltningslag-kan-innebara-skenande-kostnader-for-tolkar/

[Göstage]
2/21/19, 1:28 PM
#53

#51 Inget hindrar att den som varit här länge att själv skaffa tolkhjälp vid kontakt med sjukvård eller myndighet vid osäkerhet. Frågan är varför samhället per automatik skall stå för den kostnaden.

"Det är inte den livslånga tolkassisransen som kostar utan de stora kostnaderna genereras av mängden nyanlända som dessutom kanske skickas tillbaka direkt", konstaterar du, för att i nästa mening skriva "när det gäller den livslånga garantin för tolkhjälp borde de redovisas hur många det är". Men du måste väl ha sett siffror när du redan konstaterat vilken kostnad som är störst?

"Det kan ju drabba även dig även om du är lag lydig om det är ett vittne som ska höras" - javisst, och vilken hjälp får jag? Möjligen rättshjälp, liksom även den som inte behärskar språket kan få.

Pyttelite
2/21/19, 1:41 PM
#54

Men ni vet ju inte ens om det är en kostnad. Däremot vet vi att det kan finnas en risk för felbehandlingar eller rättsröta åt ena eller andra hållet .


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2/21/19, 1:44 PM
#55

#54 Just därför ska man ställa hårda krav på den som tar sig till Sverige skall lära sig svenska inom 3 år.

Annons:
gruvel
2/21/19, 2:18 PM
#56

#19  I Finland har finlandssvenskar (svenska som modersmål) rätt att få använda svenska i juridiska sammanhang o.likn.  De är erkänd minoritet. Det borde gå för en rikssvensk också att få använda eget språk då en myndighetsapparat är förberedd för det.  Finska svårt och helt annan språkfamilj att svårt begära av en svensk klara.  I Danmark och Norge kan nog finnas vissa betydelseskillnader eller annorlunda ord för vissa omständigheter som gör att en svensktalande kan bli osäker i en domstol om innebörder.  Kan tänka på norska där t.ex. ord som "rolig" och "ödelägga" har annan betydelse resp. skild valör.

Carmarino
2/21/19, 5:42 PM
#57

#56 Det är samma med danskan. Där har man också ord som stavas och låter lika, men betyder något helt annat än de svenska orden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2/22/19, 11:01 AM
#58

#57 Kan vist roligt sige… 🙂

[Göstage]
4/18/19, 9:08 PM
#59

Och jag som trodde att FK hade översatt sina handlingar med tillhörande information  till jordens alla språk:

_"Den 43-årige Kalmarbon fick ut nästan en kvarts miljon i felaktiga bidrag för sina barn som bodde i Jordanien. På grund av mannens dåliga kunskaper i svenska frias han i Hovrätten som anser att mannen saknade uppsåt."---
_

"Mannen fick under ett års tid underhållsstöd, bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg och föräldrapenning för sina barn, som hade flyttat från Sverige till Jordanien där de börjat skolan. Sammanlagt fick mannen ut  236 867 kronor i felaktigt utbetalade bidrag."---

https://nyheteridag.se/frias-fran-grovt-bidragsbrott-kunde-for-dalig-svenska/

Hur som helst, ännu en anledning att inte lära sig svenska. Eller begära tolkhjälp.

Och om han är jordanier som sina barn så kan man utgå från att han missade den obligatoriska engelskundervisningen i skolan.

"Det officiella språket i Jordanien är arabiska men även engelskan är ett språk som många utbildade jordanier talar. I Jordanien är det obligatoriskt att lära sig arabiska och engelska. Franska lär man ut i vissa statliga och privata skolor men det är inte obligatoriskt."---

Wikipedia 

[[eskils_]]
5/31/19, 5:26 PM
#60

#55 Håller med dig (m fl). Har man bott i Sverige i tre år eller mer ska man kunna klara sig själv när det gäller språket. Om man behöver tolk efter det får man ordna och bekosta det själv. Så borde det vara, och det skulle alla tjäna på!

Så många miljoner och miljarder kronor som idag kastas bort av skattepengar bara på grund av att de styrande politikerna inte vågar besluta om en sådan självklar sak. Här är några av de bortslösade miljonerna:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/regionens-inkop-av-tolktjanster-bryter-mot-lagen

#59 Skandal!

[Göstage]
6/1/19, 7:30 AM
#61

#59 Även om mannen i det här fallet tjänade en skaplig hacka på att inte (låtsas?) förstå så är det på ett sätt ett bra exempel på de låga förväntningarnas rasism när självaste hovrätten formulerar det så här: "På grund av mannens dåliga kunskaper i svenska frias han i Hovrätten som anser att mannen saknade uppsåt."---

Mannen var alltså fri att utnyttja välfärdssystemet utan att ha någon egentlig skyldighet att fördjupa sig i vad det innebar. (Som svensk förväntas man däremot vara medveten om reglerna.)

Hamid Zafir, gästkolumnist på GP:s ledarsida, reder ut varifrån uttrycket "de låga förväntningarnas rasism" härstammar: 

"Det var Michael Gerson, talskrivare till president George W. Bush, som myntade begreppet ”the soft bigotry of low expectations". Fenomenet översätts vanligtvis till de låga förväntningarnas rasism och utgår ifrån olika förväntningar på människor utifrån kultur och etnicitet. Den sortens rasism är problematisk då den ofta tar sig subtila uttryck. Det tenderar att vara med goda intentioner man bemöter människor med dubbla måttstockar."---

https://www.gp.se/ledare/de-låga-förväntningarnas-rasism-1.15386868

[Jimmy.L]
6/1/19, 7:36 AM
#62

En annan hade åkt dit så det bara sjunger om det. 😓

Annons:
[Göstage]
6/1/19, 7:43 AM
#63

#62 Ja, här klargör ju Hovrätten att det inte finns någon likhet inför lagen. Du skall känna till reglerna, jordaniern är ursäktad trots att information säkerligen fanns att tillgå på hans eget språk och/eller genom tolkhjälp.

[Göstage]
6/3/19, 7:23 AM
#64

Malcom Kyeyune tar upp den här diskussionen i en krönika på Dagens Samhälle.

"I Danmark har man redan haft den här diskussionen. Där är rätten till gratis tolkhjälp i dag begränsad till tre år; därefter förväntas man ha lärt sig språket. Kan man inte göra sig förstådd därefter får man betala en egenavgift för tolkhjälp, eller ta hjälp av släktingar eller vänner. Hårt? Ja, säkert. Vi svenskar älskar göra oss lustiga över Danmark, men förr eller senare brukar vi ändå stå där med svansen mellan benen. Att säga att invandrare inte ska behöva stå för en större andel av tolkkostnaderna framöver låter enkelt och humanistiskt, ända fram till att kommunerna tvingas vältra över den ökande kostnaden på barn och äldre."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/hur-lange-ar-det-rimligt-att-ha-ratt-till-tolk-27926

[Hayabusa]
6/3/19, 7:30 AM
#65

#64 Rimliga förväntningar, definitivt.

[Jimmy.L]
6/3/19, 7:31 AM
#66

Så borde det vara.

[Göstage]
6/4/19, 9:47 AM
#67

Tankar på Twitter

Pyttelite
6/4/19, 2:21 PM
#68

#64 Danmarksmodellen är ny och den innebär många undantag och den ifrågasätts också - så vänta och se om den är en succé. Ta gärna bort möjligheten för nordiska medborgare med fri tolkhjälp för besläktade nordiska språk oxå.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
6/4/19, 2:59 PM
#69

#68 Det är klart den ifrågasätts, det vore nog unikt annars. Tror inte någon förväntar sig en "succé"- fungerar den hjälpligt kanske det är gott nog?

Tolkhjälpen i Norden är ju en följd av nordiska språkkonventionen, ett fördrag mellan länderna. Skulle man tvingas upphöra med den på grund av något slags stolligt "rättvisekrav" för andra språkgrupper?  

Gäller samma rätt att tala sitt eget språk för en svensk i Jordanien som det motsatta? Slipper man att orientera sig om lagar och förordningar där bara för att man inte kan deras språk?

Annons:
Pyttelite
6/4/19, 8:23 PM
#70

#69 Nej man ska upphöra med den nordiska språkkonventionen för det kostar pengar för samhället - pengar som kan bekosta andra sektorer och för att den som inte lärt sig att hantera norska och danska hjälpligt som svensk kan uttrycka sig på engelska om det inte funkar eller faktiskt se till att lära sig nordiska språk om man nu ska resa dit.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
6/4/19, 8:27 PM
#71

#69 Du får väl meddela dem det.

Regeringskansliet
103 33 Stockholm

Pyttelite
6/4/19, 8:43 PM
#72

#71 Ja, jag får väl göra det eller tipsa någon SD-general som kan föra det vidare.

Vi ska spara pegar på onödiga utgifter och den nordiska språkkonventionen är en sådan. 

Dessutom är det också så att språkkonventionen bidrar till lättja och ovilja att lära sig andra länders kulturer och språk.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
6/4/19, 9:10 PM
#73

#72 Ja, SD motionerar i stort sett varje år förgäves  i riksdagen om mera resurser till undervisning i de nordiska språken, så där är ni säkert på samma våglängd. Du får det nog besvärligare att få dem att vilja lägga ner den nordiska språkkonventionen. Där tror jag det råder samförstånd mellan nordiska politiska partier och länder om ett bibehållande.

Den står den fritt som så önskar att utbilda sig i andra språk, nordiska och andra. Gäller även till exempel jordanier i Sverige (#59) -  såvida de inte "lider av lätta och ovilja att lära sig andra länders kulturer och språk" vill säga.

[Göstage]
6/4/19, 9:18 PM
#74

Dagsfärsk ledare i ämnet av Carolin Dahlman i Kristianstadsbladet.

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/begransa-ratten-till-skattebetald-tolk/

Pyttelite
6/4/19, 9:25 PM
#75

Det kan ju vara så att man sparar på fel saker. Kontrasten till den lyxtolkning som erbjuds oss svenskar i nordiska länder ger en fadd smak i munnen. https://www.tolkvox.com/nyheter/2018/9/20/danmarks-tolkavgift-en-dyr-symbolpolitik


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/4/19, 9:28 PM
#76

Jag ser inget fel med att man måste kunna språket efter tre år i landet som nyanländ. Ska man bosätta sig i ett nytt land så måste man kunna snabbt kunna språket.

Annons:
Pyttelite
6/4/19, 9:30 PM
#77

#76 Absolut men då ska väl också tolkning mellan de nordiska länderna bort oavsett hur länge man bott i norden - visst vore det mest kostnadseffektivt och rättvist?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/4/19, 9:37 PM
#78

#77 Det är ju ett helt annat avtal. Du måste ju skilja på två olika saker. Dom Nordiska länderna har kommit överens om tolkhjälp mellan sina medborgare det är stor skillnad mot flyktingmottagning. Annars kan vi ju ha samma regler om flyktingar som i Danmark eller Finland.

[Göstage]
6/11/19, 8:05 PM
#79

"I samband med att Järvaveckan inleds lanserar Moderata ungdomsförbundet ett krav för att skära i integrationskostnaderna. Man vill kraftigt begränsa rätten till tolk för de som kommer till Sverige. – Efter två år får den som inte lärt sig svenska betala sina egna tolkkostnader, säger Muf:s ordförande Benjamin Dousa."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zG9prw/muf-kraver-begransa-nyanlandas-ratt-till-tolk

Bra att det kommer upp i den politiska diskussionen, men det lär inte hända något under nuvarande regering.

Pyttelite
6/11/19, 8:11 PM
#80

#78 Fast det handlar ju fortfarande bara om pengar och utlägg. Om det faktiskt kostar mer att inte ha tolkhjälp för de som behöver den så borde det inte vara så att man erbjuder tolkhjälp då? Eller handlar det bara om avundsjuka? Sedan är det fullt jämförbart med den nordiska tolkhjälpen eftersom det är slöseri med pengar när det gäller tolkhjälp för näraliggande språk som norska, danska och svenska. Det är inte gratis bara för att de nordiska länderna kommit överens.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/12/19, 7:27 AM
#81

#78 

Vad händer om alla dom andra Nordiska länderna säger nej till att skippa tolkservicen utan motkrav, vilket är du beredd att offra. Handelsavtal, fri rörlighet för svenskar i norden, sjukvårdsavtal, polis eller militärt samarbete, sjösäkerhet. m.m.

Pyttelite
6/12/19, 6:30 PM
#82

Om jag inte minns fel så brukar ni hänvisa till övriga nordiska länder när ni pratar om inskränkt tolkservice så jag tror att de förstår och accepterar tanken - tror inte du det? Vem vill betala extra för något som individen kan betala själv för och då gäller det ju bara nöje för den största rörligheten står ju EU för och där fås väl ingen tolkhjälp? Till Norge som väl är utanför EU gemenskapen tar man sig om man vill tjäna snabba pengar så då har man väl kosing att betala sina behov av tolkservice.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
6/12/19, 7:40 PM
#83

Om priset att sätta en gräns för fri tolkhjälp efter två (alternativt tre) år är att slopa den även för nordbor så visst - låt det då ske. Fast jag är  övertygad om att ingen politiker ser något skäl att riva upp den nordiska språkkonventionen, så det känns som en ickefråga. Ditt budskap att du anser att även tolkstödet för nordbor skall tidsbegränsas har framgått.

Annons:
Pyttelite
6/12/19, 7:50 PM
#84

Mitt budskap är att om vi ska spara pengar gör vi förmodligen inte det genom att inskränka tolkhjälp det blir bara så att det går åt pengar på annat håll.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
6/12/19, 7:57 PM
#85

#84 Uppfattat.

[Jimmy.L]
6/12/19, 8:23 PM
#86

#82 Du tycks inte förstå att Danmark har en lag om tolkhjälp , Finland har en lag om tolkhjälp, Finland har en lag om tolkhjälp säkert även Island.

Sen har alla nordiska länder ett avtal om tolkhjälp mellan sina medborgare.

Det är två olika lagar.

Åter igen två olika lagar.

Länderna har en tolkhjälp för flyktingar och en för Nordiska medborgare.

Pyttelite
6/12/19, 10:07 PM
#87

#86 Ja, nu förstår jag tack för att du förklarade.

Flyktingar som kommer hit har lättare att lära än nordiska medborgare som levt i norden i generationer.

Nordiska medborgare kan slösa pengar på sig själva för det kostar inget!!

Tack för att du förklarade!

Jag kan återgälda med att förklara att t ex den danska lagen om tolkhjälp i praktiken är uddlös utifrån din synvinkel eftersom den innefattar stora undantag tex för barnfamiljer. 

Det finns heller inget som säger att man i slutändan ens sparar genom den danska tolkreformen eftersom det finns stora risker att det leder till ökade utgifter inom andra sektorer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/13/19, 7:06 AM
#88

#87 

Du tror fortfarande att alla länder har samma lagar.

Pyttelite
6/13/19, 8:25 AM
#89

#88 Jag förstår inte ditt påstående - kan du utveckla?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/13/19, 8:43 AM
#90

#89 Jag har försökt förklara men när du inte förstår att ett land har två olika lagar dels tolkhjälp för sina medborgare och en för nordiska då är det ingen mening fortsätta. 

Jag föreslår du läser på om Helsingforsavtalet samt Danmarks lag om tolkhjälp för sina medborgare för det är två helt separata saker.

Annons:
[Göstage]
6/16/19, 2:50 PM
#91

Patrik Engellau på DGS hänger på debatten i en krönika som han avslutar med ännu en aspekt på frågan:

"I ett bredare perspektiv kommer man oundvikligen in på frågan om mångkulturen. Livslång rätt till gratis tolkhjälp främjar mångkultur i bemärkelsen samexistensen av flera kulturer som saknar incitament att gradvis smälta samman och bilda en gemensam enhet. Tolkhjälpen är samma andas barn som offentliga bidrag till etniska föreningar som inte har något annat syfte än att påminna medlemmarna om att de egentligen inte hör hemma i Sverige (plus att ge försörjning åt funktionärer i de etniska föreningarna).

Jag menar att detta är förödande feltänkt. Sveriges ambition måste vara att de migranter som faktiskt befinner sig här samt deras avkomma så snabbt som möjligt blir så lika svenskarna som det bara går. Om vi behöver fler svenskar så ska de passa in. Att betala för att de inte ska behöva anstränga sig själva för att passa in är, vad jag kan begripa, kontraproduktivt. Rätten till evig gratis tolkhjälp är kanske det tydligaste exemplet på invandringspolitikens villfarelser."

https://detgodasamhallet.com/2019/06/16/patrik-engellau-tolkar-for-invandrare/

[Jimmy.L]
6/16/19, 3:10 PM
#92

 "Rätten till evig gratis tolkhjälp är kanske det tydligaste exemplet på invandringspolitikens villfarelser."

Håller med.

[Göstage]
6/30/19, 10:03 PM
#93

_"Ulf Kristersson och Kristina Axén Olin skriver i en debattartikel på SvD att de vill att kunskaper i svenska språket ska vara ett krav för att få permanent uppehållstillstånd och medborgarskap.
_

M:s partiledare Ulf Kristersson och riksdagsledamoten Kristina Axén Olin vill se ett större fokus på språkkrav för nyanlända. 

_I debattartikeln i SvD skriver de att Sverige under många år har förminskat ”värdet av vårt eget språk” och att politikerna har skickat signaler om att personer som kommer hit knappt behöver lära sig svenska.
_

De skriver vidare att integrationen är ”vår tids ödesfråga” och att språket är centralt för den som ska ta sig in i samhället."---

 https://www.expressen.se/nyheter/m-vill-ha-sprakkrav-for-medborgarskap/ 

Det är många som framfört det tidigare, inte minst ett visst annat parti.

Äldre tråd

[Jimmy.L]
7/2/19, 5:24 PM
#94

Språkkrav för svenskt medborgarskap och tidsbegränsad tolkhjälp. Det var några av sakerna som Ulf Kristersson (M) presenterade i Almedalen på Moderaternas dag. Utbildningsminister Anna Ekström (S) riktar skarp kritik mot förslaget om begränsning av rätten till tolkhjälp. — Det är hjärtlöst, säger utbildningsministern.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anna-ekstrom-s-ett-hjartlost-forslag

Socialdemokraterna ser hellre att invandrare är utanför samhället. Vad hände med integration och att bryta utanförskap?

[Göstage]
7/2/19, 5:34 PM
#95

#94 Tyvärr är det väl ungefär vad man har att vänta sig från det lägret. Men hon räknade väl in en del handhjärtan…🥵

[Hayabusa]
7/2/19, 6:08 PM
#96

#93 DEN slutsatsen…Heureka!

[Göstage]
7/3/19, 9:02 AM
#97

#94 Emma Jeanson ledare i BLT visar att Ekströms märkliga uttalande inte är en engångsföreteelse från det hållet..

"Precis som M nu föreslår måste tolkstödet begränsas kraftigt, både för att få ner de offentliga utgifterna och för människor måste lära sig språket för att integreras. Detta borde betraktas som självklarheter."---

Att behärska språket är det enskilt viktigaste för att integreras, vilket en stor del av Europas regeringar förstått, dock inte Sverige. Danmark, till exempel, har som bekant infört en treårsgräns för skattefinansierad tolk. Att frågan om huruvida människor som bor i Sverige bör lära sig svenska eller ej fortfarande rör upp känslor visar att vi fortfarande har en lång väg kvar till en fungerande integrationspolitik. 

Utbildningsminister Anna Ekström (S) har tidigare påpekat att “för mig är den centrala frågan att förbättra tillgången till och användningen av tolkar så att vi kan underlätta för personer att etablera sig i samhället och på arbetsmarknaden.” (2017/18:890). Fokus tycks alltså inte vara på att personer ska lära sig svenska, utan att det behövs fler tolkar. Men menar vi allvar men att nyanlända ska in på arbetsmarknaden måste de statliga resurserna riktas mot svenska språkkunskaper, inte mot tolkar eller hemspråksundervisning.

Frågan är dock inte enbart principiell. Tolkkostnaderna för kommuner och landsting har den senaste tiden skenat, och är i dag uppe i 1,1 miljarder kronor om året (SOU 2018:83) och ekonomin för landsting och kommuner är som bekant inte lysande, trots högkonjunkturen. Frågan är således vad som ska prioriteras. Är det verkligen rimligt att finansiera tolkhjälp till en person som kanske befunnit sig tio år i Sverige?"---

http://www.blt.se/ledare/svenska-spraket-borde-vara-sjalvklart-for-medborgarskap/

Annons:
[[eskils_]]
7/4/19, 11:24 AM
#98

#91-97 Bra talat av Engellau, Kristersson och Jaenson. Visst är det vansinne att ösa skattemiljarder på tolkhjälp till folk som har bott här i decennier! Ett svek både mot dessa personer och mot skattebetalarna. Ur artikeln i #97:

"På en pressträff i Almedalen under måndagen påpekade Ulf Kristersson (M) att ”50 procent har tolk även efter 14 år”. Nyanlända har i dag nämligen rätt till livslångt tolkstöd. Det finns alltså inga som helst krav på att en person ska lära sig svenska under hela sin livstid. Skattebetalarna står för tolkstödet, som uppgår till ungefär två miljarder kronor varje år."

Anledning till vansinnet kan nog vara som Jimmy.L skriver - Socialdemokraterna VILL INTE att invandrarna lär sig svenska och integreras! De betraktar väl inte invandrare som fullvärdiga människor, bara som importerad röstboskap. 😮

Om invandrarna hålls nere i fortsatt okunskap, arbetslöshet och bidragsberoende har de ju inte reella möjligheter att jämföra olika partiers program i valkampanjer, och röstar därför som deras klanledare och sossarna vill. Resultat: sossarna får  70-80 % av rösterna i invandrartäta områden som Rosengård, Rinkeby osv.

Fruktansvärt fult gjort av sossarna - att inte deras väljare inser det?!!

[Göstage]
7/4/19, 11:58 AM
#99

#98 Javisst, man anar ju att det kan finns särintressen till att genom språkpolitik hålla människor i ett tillstånd av språklig apati blandat med tacksamhetsskuld. 

Om Makten dessutom ser till att knyta tolkar ideologiskt till sig så får man en bra inblick i vad som rör sig ute bland de språkligt fjättrade, samtidigt som man kan kontrollera vilken information de får, och vad de tycker om Maktpartiet.

"Om myndigheten anser att en tolk eller översättare ska anlitas ska myndigheten utse en lämplig person för uppdraget."---

 "En tolk eller översättare som anlitas av en myndighet anses ha en sådan anknytning till myndigheten att de kan sägas delta i myndighetens verksamhet"----

Källa 

Vi har ju på sistone sett andra exempel på hur nära det är mellan Socialdemokratin och aktivister i statliga och kommunala förvaltningar och myndigheter. Varför skulle inte tolkar i myndighetens verksamhet kunna vara en del av samma sorts nära umgänge - idag och/eller på sikt?

[Göstage]
8/12/19, 8:29 AM
#100

Mats Reimer, krönikör och barnläkare i Mölnlycke , har en självklart poäng om en baksida av  att förlita sig på tolkmellanhand:

"Dessutom har vi svårare att leverera god vård när patient och läkare har kommunikationsproblem. Alla som genomfört ett tolksamtal vet att de tar minst dubbelt så lång tid och ger ändå mindre information än patientbesök där språk och kultur inte försvårar kommunikationen."--- 

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/migrationen-leder-till-ett-okat-vardbehov-28652

[Jimmy.L]
9/19/19, 8:00 PM
[Göstage]
10/2/19, 10:06 AM
#102

"Att gamla och sjuka idag kan höra hemtjänsten komma i dörren och inte säkert veta om det blir vård eller vanvård, begriplig personal eller språkförbistringar, det är ett förfall som inte anstår ett modernt välfärdsland", skriver Merit Wager på Dagens Samhälle .

Wager avslutar "Invandrare har på många områden rätt till skattebekostad tolk till och från sitt språk. Man frågar sig bistert om inte den rätten borde tillkomma också gamla, sjuka svenskar som i hela sitt liv betalat skatt."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/kanske-borde-alla-hemtjanstbrukare-fa-tolk-29378 (i nuläget ej betalartikel)

[Göstage]
10/8/19, 5:43 PM
#103

"Tolkarna på en mordrättegång gjorde ett så dåligt arbete att domen senare upphävdes. Men tolkarna som jobbade med fallet tidigare har tolkat vid hundratals rättsfall.

– Jag har varit med om att man bytt tolk i tingsrätten, att man tyckte att de inte håll måttet så att säga. Men jag har inte varit med om att man först uppe i hovrätten anser att det är så pass vag tolkning att det måste tas om, säger Rickard Wahlqvist, åklagare i ett uppmärksammat mordåtal, där en person dömdes för att ha mördat en skolkamrat i februari i år."---

SR
I hur många tidigare mål har de översatt felaktigt - av inkompetens, eller medvetet? Ingen som vet…

[Jimmy.L]
10/8/19, 5:48 PM
#104

Sanslöst 😕

Annons:
[Göstage]
10/15/19, 7:54 PM
#105

Forskaren Peter Esaiasson svarar två debattörer på GP debatt.

"Det kan låta häftigt att det talas över 100 språk i stadsdelen Angered, men ur perspektivet social sammanhållning är det en mardröm så länge man inte har svenskan gemensamt."---

"Varför har vi inte uppmärksammat att myndigheterna har så dålig koll att de inte vet hur många boende som har problem med svenska språket?"

https://www.gp.se/debatt/den-etniska-mångfalden-i-förorterna-kan-inte-ignoreras-1.19195151

[Jimmy.L]
10/15/19, 8:04 PM
#106

Socialdemokraterna , Vänsterpartiet , Miljöpartiet skiter i det går för människor som dom tar hit då blir det såhär.

[Göstage]
10/20/19, 9:43 AM
#107

"Uppsala kommun vill spara ner på socialbidragen och inför nu en tidsgräns för studier i svenska för invandrare, rapporterar Uppsala Nya Tidning. Enligt kommunalrådet Mohamad Hassan (L) ska det leda till en attitydförändring: – Regeln om max tre år skickar signalen att det finns en viss press att bli klar med SFI, säger han till tidningen."---

https://www.expressen.se/nyheter/kravet-fran-kommunen-lar-dig-svenska-pa-tre-ar/

Uppvaknande pågår…

[Göstage]
10/26/19, 10:37 AM
#108

Twitter

Centerpartiet i Nybro har en politikerskola- på arabiska. "Jag tror det är viktigt att man kan se att man kan påverka i Sverige", säger Karin Helmersson, ombudsman för Centerpartiet i Kalmar län.
 Ifrågasättanden kallar SVT för "hatiska".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/har-lar-de-sig-om-svensk-politik-pa-arabiska

[Göstage]
11/11/19, 8:06 AM
#109

I bland annat Alvesta är det så illa att inte ens andra och tredjehandsgenerationen invandrare klarar att uttrycka sig tillfredsställande på svenska språket, och i så fall faktiskt kan vara i behov av tolkhjälp för att klara sig i samhället.

För att eleverna skall kunna hänga med hjälpligt i undervisningen har den nya rektorn infört en metod som kallas transspråkighet, som innebär att undervisningen bedrivs till 50% på svenska och till 50% på det språk eleven behärskar.

Metoden sägs snabbt vinna mark i Sverige, "och är inget nytt", enligt experterna. Som jag ser det är det om inte annat ett sätt att sprida Rinkeby- och Rosengårdssvenskan i landet, med ett blandspråk som går ut över svenskan. Men det ligger väl i linje med Skolverkets intentioner - de är ju i färd med att "ringa ut det gamla och ringa in det nya" på flera områden…

Källa

[Jimmy.L]
11/11/19, 8:14 AM
#110

#109 Otroligt att det ska behövas, men det säger ju mycket om hur man misslyckas med integrationen.

[Göstage]
11/11/19, 8:20 AM
#111

#110 Ja, det kommer alltså elever till skolan vars föräldrar är födda här, men som inte klarar sig på vårt språk. Beklämmande…😕

Annons:
[Göstage]
11/11/19, 8:21 AM
#112

Kristdemokraternas partiledning hade till partiets riksting föreslagit att rätten till offentligt bekostad tolk skulle omfatta tre år, men fick gå med på en kompromiss om att den bör omfatta fem år efter beslut om uppehållstillstånd. (I praktiken blir det längre, eftersom det tar en tid innan man får beslut om uppehållstillståndet och har tolkhjälp även fram till dess.)

Källa

[Göstage]
12/16/19, 12:20 PM
#113

"Botkyrka kommun har de senaste fyra åren haft 19 miljoner kronor i enbart tolkkostnader, skattepengar som i stället hade kunnat gå till välfärden. Det är dags att rätten till kostnadsfri tolk begränsas", skriver Botkyrkamoderaten Stina Lundgren på Dagens Samhälle. 

[Jimmy.L]
3/24/20, 6:53 AM
#114

Hade man haft större krav på att lära sig svenska så hade det inte behövt vara så här.

Myndigheternas information om corona på andra språk än svenska var för dålig – och kom för sent. Det menar svensk-somaliske imamen Hussein Farah vid Islamiska Kultur Centers Moské i Rinkeby efter larmet om att sex av de femton personer som dött av viruset i Stockholm var svensk-somalier. Enligt flera anställda på ett av sjukhusen i Stockholm är andelen utrikesfödda bland de som vårdas för coronaviruset hög.

https://www.expressen.se/nyheter/minst-6-av-15-doda-stockholmare-var-svensksomalier/

[Hayabusa]
3/24/20, 7:46 AM
#115

#114 Visst är det olyckligt om information inte når fram. Å andra sidan borde de som är insatta i hur det ser ut i dessa befolkningsgrupper själv insett problematiken och agerat därefter. Frågan är om det hjälpt? Situationen som beskrivs i artikeln (tätt boende etc) kvarstår ju. 

PS Insatta = Imam, ordf. i förening m.fl.

[Jimmy.L]
3/24/20, 8:58 AM
#116

#115 Fast hade vi haft språkkrav så hade dom kunnat lyssna på myndigheterna,

Men du har rätt i att en ordförande borde dela med sig av viktig information.

[Hayabusa]
3/24/20, 9:25 AM
#117

#116 Det belyser enbart problematiken. 

Ja, istället för att peka ut svenska myndigheter som "Svarte Petter" så borde t ex ordförande agerat. Saken är inte ny och vad gör de framöver med annan viktig samhällsinfo? Som medborgare har man ett eget ansvar också, anser jag. Att agera - inte bara reagera. 

Jag har informerat min moster som är 85 år om situationen. Hennes modersmål är svenska, men jag kände att det är vettigt att ta ett snack ändå. Istället för att tro/tycka att kommunen tar hand om den saken.

[Göstage]
3/26/20, 9:10 AM
#118

#114ff En talesperson och grundare för en av alla dessa tankesmedjor (och flera med henne)  påpekar den bristfälliga informationen på olika språk  i de invandrartäta områdena om corona.

Men den som besökt eller sett bilder från de här förorterna kan inte ha undgått att se alla paraboler på balkongerna - en stor mängd människor följer inte svenska nyhetssändningar utan ser på sändningar på språk de bättre förstår, men som inte informerar om läget här. Ansvaret att ta till sig information borde vara lika stort bland den här delen av befolkningen som hos andra.

Annons:
[Hayabusa]
3/26/20, 9:16 AM
#119

#118 Instämmer - det finns ett personligt ansvar att informera sig. Det är ju inte så, som man nästan kan tro, att informationen undanhålls för vissa grupper.

LBB
3/26/20, 11:39 AM
#120

Som jag tidigare nämnde, Inga tolkar på sos efter 1 år efter ankomst.  Kam man inte kommunicera med sos på bruten svenska så sitter man där.  Det incitamentet biter, jag lovar …

[Göstage]
6/30/20, 8:07 AM
#121

#114 ff  En ny studie som redovisas i Läkartidningen visar på skillnader i överdödligheten i Sverige bland medelålders och äldre födda i  Irak, Somalia och Syrien jämfört med personer födda i västvärlden.

  • "Överdödligheten under mars–maj 2020 jämfört med 2016–2019 bland medelålders (40–64 år) och äldre (> 65 år) personer födda i länder varifrån många nyligen invandrat som flyktingar var ca 220 procent.
  • Bland personer födda i Sverige, EU, Norden eller Nordamerika var överdödligheten bland äldre 19 procent och bland medelålders -1 procent."---
[Göstage]
7/5/20, 9:15 AM
#122

#114ff "Många förskolor tömdes på barn när covid-19 började spridas i Sverige.

I utsatta områden runt om i landet larmades det om hög frånvaro bland barnen – på en del håll uppemot 90 procent."---

"– Föräldrarna är oroliga för smittan och många lyssnar inte på svenska nyheter. Då kan det vara svårt att veta vilka råd som ska följas om man i stället lyssnar på den information som kommer från andra länder, där det är andra regler som gäller", säger förskolläraren Elin Ivarsson i Angered till TT

Här har Myndigheten för Skydd och Beredskap uppenbarligen något att ägna sig åt i coronans spår- hur sprider man livsviktig information till människor som inte är  kapabla eller intresserade av att ta del av nationell nyhetsförmedling?

[Jimmy.L]
7/13/20, 6:57 AM
#123

– Vi kan inte språket och hur det svenska systemet fungerar. När vi skrev på kontraktet för lägenheten trodde vi att det ingick hemförsäkring, säger Ryas Faour.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/vi-trodde-att-det-ingick-hemforsakring-i-hyresavtalet

Carmarino
7/13/20, 1:29 PM
#124

#123 Man behöver inte ha problem med språket för att inte förstå att man behöver en hemförsäkring. Det räcker med ren aningslöshet (vissa skulle kanske säga dumhet).

Ann-Marie sa upp försäkringen före branden: "Den var för dyr".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/utan-socialen-hade-vi-fatt-bo-pa-gatan


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/5/20, 10:48 AM
#125

#114ff Ett mikroutbrott av covid-19 i Aarhus har visat likheter med smittspridningen i svenska invandrartäta bostadsområden. Av 78 smittade var 61 av somalisk härkomst, rapporterar Jyllands-Posten. Man skall nu rikta information direkt till denna invandrargrupp.

"- Vi kommer att rikta in kommunikationen till dem specifikt, både genom bostadsföreningarna och genom institutioner i områden där det finns en hög koncentration av människor med somalisk bakgrund, sa Jacob Bundsgaard."---

https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE12321768/tre-af-fire-nye-smittede-i-aarhus-er-fra-somalia/

Förmodar att det är tätt mellan parabolerna även i det här området och att den inhemska informationen har bortprioriterats i hushållen.

Annons:
[Jimmy.L]
8/19/20, 3:02 PM
#126

En bild på en parkeringsskylt på arabiska har cirkulerat på sociala medier de senaste dagarna. Bilden är tagen i Malmö på en parkeringsplats utanför en orientalisk matvarubutik. Nyhetsbyrån kontaktade Malmös lokalpolitiker Nima Gholam Ali Pour, (SD) för en kommentar. Man utgår från att personer i Malmö inte kan svenska. Det svenska språket är en nyckel för integration, säger Nima Gholam Ali Pour som kallar det hela för ett ”integrationshaveri”.

https://nyhetsbyran.org/2020/08/19/parkeringskylt-pa-arabiska-i-malmo-sd-politiker-integrationshaveri/

[Göstage]
10/8/20, 7:51 AM
#127

"Kristdemokraterna vill lägga ner modersmålsundervisningen, som tidigare kallades hemspråk, i samtliga skolor i Sverige. Förslaget ska behandlas av partiets partifullmäktige under fredagen, rapporterar Ekot."---
TT

Tanken är god men knappast realistisk under den nuvarande politiska maktfördelningen.

  • Redigerat 10/8/20, 7:52 AM av [Göstage]
[Göstage]
10/22/20, 8:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

Mustafa Panshiris vittnesmål på twitter visar på en av vådorna med tolkar.

[Göstage]
10/29/20, 5:20 PM
#129

Region Skåne har kläckt columbi ägg vad gäller språkförbristningen: istället för att arabisktalande skall behöva lära sig svenska så får nu, i ett första skede, biblioteksanställda i Malmö och Helsingborg lära sig vardagsarabiska. Ja, någonstans skall det väl börja…

Källa

[Jimmy.L]
10/29/20, 5:26 PM
#130

#129: Jösses.

[Jimmy.L]
11/2/20, 7:10 AM
#131

SD och M i Hörby vill att den som varit i Sverige i två år ska betala för tolkning. I Skurup och Östra Göinge har frågan om avgift prövats, men röstats ned sedan man konstaterat att en sådan vore olaglig att införa
”Vi ställer krav på dem, helt enkelt, att de måste de lära sig svenska för att komma in i samhället”, säger kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito (SD).

https://sverigesradio.se/artikel/7584274

[Göstage]
11/2/20, 9:12 PM
#132

#131 Lär inte passera obemärkt.

Annons:
[Göstage]
11/5/20, 8:34 AM
#133

Regeringen och samarbetspartierna föreslår att nyanlända måste genomgå svenskutbildning för att erhålla försörningsstöd. Om Lagrådet ger sitt godkännande är reformen tänkt att gälla från 1 april nästa år.

"De som kommer till Sverige och får försörjningsstöd måste även delta i svenskutbildning, enligt ett förslag som regeringen nu har överlämnat till Lagrådet.

Regeringen, C och L vill att det införs en språkplikt som krav för beviljande av försörjningsstöd. Förslaget, som presenterades redan i december och är en del av januariavtalet, har nu överlämnats till Lagrådet.---

TT

[Jimmy.L]
11/6/20, 8:20 PM
#134

Ett tjugotal läkare och sjuksköterskor på BVC-centralerna i Ronneby slår nu larm om att många barn i kommunen har bristande kunskaper i svenska.

De pekar på att det finns förskolor i kommunen som nästan bara har arabisktalande barn. Och i ett brev till kommunens politiker påtalar BVC-sköterskorna nu behovet av olika åtgärder för att förbättra barnens kunskaper i svenska. "Man förstår på kroppsspråk och annat att barnen inte förstår oss", säger Christine Andersson, distriktssjuksköterska på Ronneby vårdcentral.

https://sverigesradio.se/artikel/7593671

Draken
11/6/20, 8:43 PM
#135

Kan de inte sätta det som krav, att ska man bo i Sverige, så får man lära sig språket också. Jag tycker inte det är för mycket begärt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
11/17/20, 8:19 AM
#136

När barnen skall vara tolkar kan det få oönskade konsekvenser:

"Så var situationen för Mehdi Adnan Mossa, som i dag är skolkurator och föreläser om förebyggande arbete för att minska kriminaliteten.

– Mina föräldrar var inte inkluderade i mitt liv utanför hemmet, de kunde inte språket och var inte integrerade i samhället. När det kom hem brev från polisen och socialtjänsten var det jag som skulle översätta informationen, säger han.

På så sätt lyckades Mehdi dölja information från sina föräldrar, medan han levde ett tungt kriminellt liv som fick sin början redan i 15-årsåldern."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foraldrar-avgorande-for-minskad-kriminalitet-anser-9-av-10-svenskar

[Jimmy.L]
11/17/20, 8:23 AM
#137

#136: Ytterligare en bra anledning att kräva att man ska kunna svenska.

[Jimmy.L]
11/19/20, 4:10 PM
#138

Du måste plugga svenska för att ha rätt till försörjningsstöd, det kravet vill Socialdemokraterna införa i Vingåker.

Partiet menar att språket är den viktigaste nyckeln för att kunna göra sig själv anställningsbar.

"Det behövs både piskor och morötter", säger Robert Skoglund Socialnämndens ordförande i Vingåker.

https://sverigesradio.se/artikel/7603282

[Göstage]
11/23/20, 9:30 AM
#139

#134 "Varannan sexåring på grundskolorna i Järvaområdet i Stockholm pratar svenska för dåligt. Barnen riskerar att inte klara kunskapsmålen, larmar grundskolechefen Happy Hilmarsdottir-Arenvall.

– Vi måste försöka komma till rätta med det, säger hon."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halften-av-sexaringarna-pratar-for-dalig-svenska

Försöka duger. Inte.

  • Redigerat 11/23/20, 9:30 AM av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
11/23/20, 9:57 AM
#140

#139: Skrämmande utveckling

Draken
11/23/20, 1:54 PM
#141

Det är väl egentliogen inte så konstigt att 6 åringarna inte lär sig språket riktigt, då de flesta av föräldrarna vägrar lära sig och bara pratar sitt eget språk hemma.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
11/23/20, 2:36 PM
#142

#139 "Regeringen vill att fler barn i nyanlända familjer får träning i svenska språket innan de börjar skolan. I eftermiddag presenteras förslag på obligatorisk språkförskola", skriver TT.

Se där ja - då är det bara att invänta Vänsterpartiets rop på "rasism" och "diskriminering".

[Jimmy.L]
11/23/20, 5:17 PM
#143

#142:

Efter larmen om sexåringar med bristande språkkunskaper menar Nyamko Sabuni (L) att för att förbereda barnen på en skolgång som de kan lyckas med är det viktigt att ställa krav som förälder.

– Jag skulle tipsa om att ställa krav på kommuner och på kommunpolitiker, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sabuni-foraldrarna-maste-stalla-krav

Hur vore det att ställa krav på att föräldrarna lär sig svenska?

[Jimmy.L]
12/25/20, 8:26 AM
#144

En dålig tolkning kan sabotera en rättegång eller ett asylärende. Ändå förekommer stora brister inom tolkbranschen, visar SVT:s granskning. I statens tillsyn av de auktoriserade tolkarna läggs många ärenden ned när ord står mot ord. Och den tolk som saknar auktorisation kan få nya uppdrag – också från myndigheter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tolkar-anklagas-for-allvarliga-fel-anmalningar-laggs-ned-nar-ord-star-mot-ord

En dålig tolkning kan sabotera en rättegång eller ett asylärende. Ändå förekommer stora brister inom tolkbranschen, visar SVT:s granskning. I statens tillsyn av de auktoriserade tolkarna läggs många ärenden ned när ord står mot ord. Och den tolk som saknar auktorisation kan få nya uppdrag – också från myndigheter.
[Jimmy.L]
1/7/21, 9:03 AM
#145

Region Blekinges smittspårare har svårt få ut och nå ut information till covid-patienter med utländsk bakgrund. Många kan inte tala svenska.

"Tyvärr ibland blir det ju barn som kan tolka åt sina föräldrar och det är bra, det är ju bättre än ingenting", säger smittskyddssjuksköterskan Kirsti Lindström på Blekingesjukhuset i Karlskrona.

https://sverigesradio.se/artikel/7640166

Region Blekinges smittspårare har svårt få ut och nå ut information till covid-patienter med utländsk bakgrund. Många kan inte tala svenska. "Tyvärr ...
Draken
1/9/21, 5:45 PM
#146

En tolk kostar hutlöst mycket, man kanske skulle läsa några språkkurser och börja extraknäcka som tolk 😎

Nej skämt åsido. En tolk kostar olika mycket beroende på hur och i vilket sammanhang den används. När vi är tvungen att tillkalla tolk på avdelningen, så brukar det kosta mellan 3.500 och 5000 kronor, beroende på vilket samtal det gäller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Göstage]
1/11/21, 11:08 AM
#147

"När Studiefrämjandet skulle fråga ut kursledare för kurser i svenska språket gick det inte ens att genomföra intervjuerna utan tolk," skriver TV4 Nyheterna.

Kunde inte genomföra intervjuer utan tolk
  • Redigerat 1/11/21, 11:43 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
1/11/21, 11:10 AM
#148

#147: Galet.

Draken
1/11/21, 11:24 AM
#149

#147: Sinnessjukt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
1/11/21, 11:43 AM
#150

#147 En del verkar inte ha förändrats…

[Jimmy.L]
1/26/21, 6:39 AM
#151

Utan utlandsfödda skulle äldreomsorgen inte klara sitt uppdrag, menar fackförbundet Kommunal, samtidigt som de ser problem med bristande språkkunskaper.

Undersköterskorna Kawser Sadig och Emina Hadzibulic, handleder nyanställda på ett äldreboende i Härnösand och instämmer i kritiken.

https://sverigesradio.se/artikel/personal-inom-aldreomsorgen-anstalls-trots-bristande-sprakkunskaper

Utan utlandsfödda skulle äldreomsorgen inte klara sitt uppdrag, menar fackförbundet Kommunal, samtidigt som de ser problem med bristande språkkunskaper. Undersköterskorna ...
[Jimmy.L]
2/3/21, 6:48 AM
#152

Dina Markos och Zakia Shams har under pandemin arbetat åt Region Jönköpings län med att informera människor om covid-19 i områden med många utlandsfödda. Detta eftersom regionen sett en risk att människor i dessa områden inte tar åt sig viktig information om sjukdomen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/halsokommunikatorerna-vi-pratade-med-dom-som-inte-visste-att-corona-fanns-i-sverige

Dina Markos och Zakia Shams har under pandemin arbetat åt Region Jönköpings län med att informera människor om covid-19 i områden med många utlandsfödda. Detta eftersom regionen sett en risk att människor i dessa områden inte tar åt sig viktig information om sjukdomen.
[Jimmy.L]
2/9/21, 6:38 AM
#153

Den som vill ta bilkörkort i Sverige kan göra teoriprovet på 15 olika språk och Danilo Marcos i Karlstad, ursprungligen från Brasilien, valde att göra det på engelska när han kom hit för fyra år sedan.

Eftersom ett av hans stora intressen är motorcykel ville han ta även det körkortet, men det provet finns bara på svenska, något han upptäckte under provtillfället.

https://sverigesradio.se/artikel/danilo-teoriprovet-for-mc-borde-finnas-pa-fler-sprak-an-svenska

Den som vill ta bilkörkort i Sverige kan göra teoriprovet på 15 olika språk och Danilo Marcos i Karlstad, ursprungligen från Brasilien, valde att göra ...
Annons:
[Göstage]
2/9/21, 6:48 AM
#154

#153 🤦‍♂️🤷‍♂️

Draken
2/9/21, 7:48 AM
#155

#153: Varför skall vi behöva ha teoriproven på flera olika språk ? De bor väl i Sverige, då kan de väl för helskotta lära sig svenska, annars tycker jag inte de skall få ta körkort, vare sig för bil eller motorcykel.

Skulle jag åka till Brasilien och ta körkort, inte f*n skulle jag få teoriprovet på svenska.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2/12/21, 4:21 PM
#156

De två språkforskarna Fanny Forsberg Lundell och Berit Aronsson är inte nådiga i sin kritik på Kvartal om politikernas oförståelse inför vikten av tillräckliga språkkunskaper i integrationsprocessen.

"Utifrån vår horisont, har politiken under de senaste decennierna genomsyrats av en brist på förståelse av vilka förutsättningar utöver undervisning som är nödvändiga för att uppnå de språknivåer som ofta krävs i samhället, på arbetsmarknaden och inte minst för att känna samhörighet. Det försöker man nu, med tama åtgärder, råda bot på – ungefär 30 år för sent."

Räcker språkkraven för medborgarskap? Forskning visar att det nog behövs mer än så för att uppnå språklig integration.
Draken
2/12/21, 4:29 PM
#157

Kan man inte språket då skall man inte få medborgareskap heller. Vad finns det att diskutera 🤔🤨

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
3/6/21, 6:15 PM
#158

Det finns ingen information på andra språk än svenska gällande folkomröstningen för flygplatsen, något som Nuur Sheihk är kritisk till.
Nuur Sheihk jobbar som tolk och möter många människor i sitt yrke som inte vet om att det ska hållas en folkomröstning.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-information-hotar-valdeltagande

Det finns ingen information på andra språk än svenska gällande folkomröstningen för flygplatsen, något som Nuur Sheihk är kritisk till. Nuur Sheihk jobbar ...
[Jimmy.L]
3/11/21, 7:08 AM
#159

Det råder brist på auktoriserade tolkar i Sverige, och särskild brist på auktoriserade sjukvårdstolkar.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-tolkar-inom-varden-risk-att-patienter-missforstar

Det råder brist på auktoriserade tolkar i Sverige, och särskild brist på auktoriserade sjukvårdstolkar. Skillnaden mellan auktoriserade och icke-auktoriserade ...
[Jimmy.L]
3/21/21, 7:37 AM
#160

Regionerna brister i sin information om vaccinering och covid-19 på andra språk än svenska. Det menar den syriske läkaren Husam Kaeyd som säger att bristen på information leder till felaktiga uppgifter och ryktesspridning om vaccinets effekter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/syriske-lakaren-man-tror-inte-pa-vaccinet-pa-grund-av-falsk-information

Regionerna brister i sin information om vaccinering och covid-19 på andra språk än svenska. Det menar den syriske läkaren Husam Kaeyd som säger att bristen på information leder till felaktiga uppgifter och ryktesspridning om vaccinets effekter. – Vissa tror att vaccinet kommer göra dem sterila.
Annons:
[Göstage]
4/4/21, 8:11 AM
#161

#129 ff SD i Skåne ifrågasätter varför personal inom olika grenar av samhällsservicen skall behöva lära sig arabiska för att göra sig förstådda istället för att kunder och klienter lär sig svenska.

"För en tid sedan framkom att den av Alliansen styrda Kulturnämnden i Region Skåne har finansierat utbildning i vardagsarabiska och arabisk kultur för bibliotekspersonal i Malmö och Helsingborg."---

"I takt med en omfattande invandring till Sverige har språkförbistringar blivit allt vanligare. Grannar kan inte prata med varandra, tolkar är nödvändiga inom exempelvis vård, skola, rättsväsende, många som invandrat till Sverige har svårt att klara en utbildning eller få ett arbete på grund av bristande kunskaper i svenska språket, och så vidare.

För att kringgå språkförbistringarna ges samhällsinformation och service av en mängd olika slag på invandrade personers modersmål genom översättningar eller med hjälp av tolkar, bekostat med skattemedel, och detta alltför ofta till personer som inte längre är nyanlända utan har levt många år i Sverige. Personer som borde ha skaffat åtminstone grundläggande kunskaper i svenska språket genom SFI och kontakt med svensktalande, och som ofta fastnat i socialt och ekonomiskt utanförskap i parallellsamhällen."---

Vi förstår att språkförbistringarna försvårar bibliotekspersonalens arbete. Att de lär sig vardagsarabiska för att kunna bistå människor som invandrat är dock inte en lösning på problemet, skriver flera skånska SD-politiker.
  • Redigerat 4/4/21, 8:11 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
4/4/21, 8:16 AM
#162

#161: Sanslöst.

Draken
4/4/21, 1:20 PM
#163

#161: Helt sjukt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
4/6/21, 8:43 AM
#164

Regeringens förslag om att införa ett språktest för den som vill bli svensk medborgare, får kritik av Svenska kyrkan. Förslaget bör inte genomföras, enligt ärkebiskop Antje Jackelén

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/svenska-kyrkan-kritiserar-sprakkrav

SVT:s nyhetstjänst med nyheter från hela Sverige och världen inom kultur, sport, opinion och väder.
[Göstage]
4/6/21, 8:50 AM
#165

#164 Ja, inget oväntat ställningstagande.

Relaterad diskussion.

Svenska kyrkan, dominerad av Socialdemokrater för Tro och Solidaritet, motsätter sig inte bara språkkrav och därmed i praktiken krav på egenförsörjning för att erhålla ett svenskt medborgarskap. Re...
  • Redigerat 4/6/21, 8:50 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
4/6/21, 8:51 AM
#166

#165: Kyrkan lägger sig i politk vilket är oroväckande tycker jag.

[Göstage]
4/6/21, 8:54 AM
#167

#166 Ja, man har ju tillskansat sig ett stort politiskt inflytande genom intressegrupperingen "Socialdemokrater för Tro och Solidaritet". De lär agera en hel del nu- det är ju kyrkoval i höst.

  • Redigerat 4/6/21, 8:55 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
4/6/21, 8:57 AM
#168

#167 Färsk ledare i GP om det idag ser jag.

Socialdemokraterna har länge haft som mål att få inflytande över Svenska kyrkan. När Socialdemokraterna skriver om sina framgångar avslöjar de samtidigt hur
[Göstage]
4/8/21, 8:49 AM
#169

#164 ff Karin Pihl på GP:s ledarsida om Svenska kyrkan och språkfrågan.
"Kyrkan har fel - svenska språket är viktigt".

"I sitt remissvar skriver Svenska kyrkan att man förvisso anser att personer som är nyanlända till Sverige ska erbjudas utbildning i svenska. Men att man ”samtidigt ser ett betydande värde i att ett samhälle rymmer flerspråkig kompetens och mångfald” och därför inte vill se något krav på svenskkunskaper.

Detta är uttryck för en missriktad välvilja. Förslaget handlar inte om att människor inte ska prata flera språk, utan om vikten att det finns ett gemensamt språk som vi alla behärskar.

Utan ett gemensamt språk försvagas de tunna banden i samhället."---

Se även diskussionstråd om medborgarskap och språkkunskap.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 4/8/21, 8:56 AM av [Göstage]
Draken
4/8/21, 12:43 PM
#170

Förhoppåningsvis går M's förslag om språkkrav igenom, fast det lär väl inte hända så länge Löfven sitter på sitt feta arsle och bräker.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[[eskils_]]
4/8/21, 1:41 PM
#171

#169: Visst har kyrkan fel. Ärkebiskopen måste sluta blanda sig i politiska frågor eller avgå.

Självklart måste man visa att man är laglydig och självförsörjande sedan flera år och behärskar svenska om man ska bli svensk medborgare!!! 😠

En liten fundering över språkfrågan, från Region Stockholm:

"Brevet med vaccinerbjudandet är skrivet på svenska och engelska, men innehåller också kortare information på åtta andra språk – arabiska, persiska, somaliska, tigrinja, polska, ryska, finska och spanska – för att nå ut till så många invånare som möjligt."
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-vaccin-covid-19/2021/03/nu-gar-region-stockholm-vidare-med-vaccinering-i-fas-2--fokus-pa-75-plus/

Språken är inte skrivna i alfabetisk ordning, så man kan väl förmoda att de är uppräknade i storleksordning. I många decennier har ju finska och spanska varit de största invandrarspråken i Sverige, men nu är det alltså arabiska, persiska och somaliska som är störst?

Eller beror det på att de finsk- och spansktalande är mer villiga att lära sig svenska och bli integrerade i samhället, så att de inte behöver någon översättning? De kanske har flyttat hit för att de uppskattar att bo i ett öppet, västerländskt samhälle med religiös tolerans och jämlikhet mellan män och kvinnor? De är så välkomna. 🙂

[[eskils_]]
4/8/21, 1:57 PM
#172

#171: Tillägg för undvikande av missförstånd:
Det finns naturligtvis många invandrare från muslimska länder som har skött sin integration i Sverige alldeles utmärkt. De behärskar språket, är laglydiga och självförsörjande. Jag känner själv flera stycken. 🙂

Integration är en process som individen själv styr över. Vill man så kan man.

[Jimmy.L]
4/16/21, 3:43 PM
#173

Slarv och felaktigheter är ett vanligt förekommande problem när myndigheter beställer översättningar. Nu ska kontrollerna skärpas efter att översättningar av exempelvis coronainformation präglats av slarvfel.

– Det är ingen som förstår vad där står och därför kollar ingen om de översatts rätt, säger översättaren Ida Gure till Kulturnytt

https://www.svt.se/kultur/aldre-oversattes-till-odugliga-nu-skarps-kvaliteten-pa-myndigheternas-oversattningar

Slarv och felaktigheter är ett vanligt förekommande problem när myndigheter beställer översättningar. Nu ska kontrollerna skärpas efter att översättningar av exempelvis coronainformation präglats av slarvfel. – Det är ingen som förstår vad där står och därför kollar ingen om de översatts rätt, säger översättaren Ida Gure till Kulturnytt
[Göstage]
4/18/21, 7:27 AM
#174

#173 Freudiansk felöversättning om äldre?🤔

Annons:
[Göstage]
4/18/21, 7:27 AM
#175

Tolken Ali Shafiei på Aftonbladet debatt om en integration som inte fungerar:

"Svenska språket är nyckeln till framtiden för de nyanlända. Man kan lära sig språket lika bra även under pandemin. Det finns inte något utrymme för bortförklaringar.

De nyanlända måste uppmuntras att satsa på språket om de vill ha en framtid i Sverige och inte hamna i parallella samhällen."

Ali Shafiei, tolk: Jag ser dagligen hur statens åtgärder misslyckas
[Jimmy.L]
4/18/21, 7:52 AM
#176

#175: Bara kyrkan och dom goda som vill se utsatta områden.

[Jimmy.L]
5/12/21, 6:41 AM
#177

Att dåliga svenskkunskaper är ett stort problemen inom äldreomsorgen det är de båda överens om. Men hur det ska lösas där går meningarna isär. I Birgittaskolans metodrum i Linköping möts Socialdemokraterna och Kristdemokraterna för en debatt om hur språkkunskaperna ska bli bättre inom omsorgen i kommunen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sa-vill-politiken-losa-sprakbrister-i-aldreomsorgen-kd-mot-s-i-debatt

Att dåliga svenskkunskaper är ett stort problemen inom äldreomsorgen det är de båda överens om. Men hur det ska lösas där går meningarna isär. I Birgittaskolans metodrum i Linköping möts Socialdemokraterna och Kristdemokraterna för en debatt om hur språkkunskaperna ska bli bättre inom omsorgen i kommunen.
[Göstage]
5/17/21, 6:54 PM
#178
Äldre människor som befinner sig i ett beroendeförhållande till hemtjänst- och vårdpersonal har rätt att kunna göra sig förstådda på sitt eget modersmål. Språkkrav
[Jimmy.L]
5/18/21, 6:50 AM
#179

Ett regionalt pilotprojekt som drog igång i höstas ska få ut invandrare i jobb samtidigt som man får fram nya undersköterskor.
Utbildningen till undersköterska hålls på arabiska och sen läser eleverna även svenska under tiden. Enligt företrädare för pilotprojektet är det något unikt.

https://sverigesradio.se/artikel/vardutbildning-pa-arabiska-ska-ge-jobb-till-nyanlanda

Ett regionalt pilotprojekt som drog igång i höstas ska få ut invandrare i jobb samtidigt som man får fram nya undersköterskor. Utbildningen till undersköterska ...
[Göstage]
5/25/21, 9:00 AM
#180

Det sägs ofta att barn tolkar åt sina föräldrar, men deras egen språkstart verkar ha kunnat vara bättre.

"Barn som är födda och uppvuxna i Sverige, som går på svensk förskola – och som knappt kan någon svenska. Det möter läkaren Catrin Sjökvist i sitt jobb.

– Barnen behöver bada i svenskan. Men de får knappt en dusch, säger hon.---

Catrin Sjökvist arbetar på BVC i Rosengård i Malmö och Arlöv. Sedan läkarundersökningarna av treåringar startade för några år sedan, har personalen blivit allt mer uppmärksam på att svenskan saknas för många av barnen. Ännu tydligare märks det vid fyraårsbesöket, som är en utförligare undersökning.

– Jämfört med barn som är uppvuxna i familjer där man pratar svenska, så är det en enorm skillnad, säger hon."---

"– Först trodde vi att det var för att barnen inte hade bott så länge i Sverige. Men det visade sig att de ofta är födda här och går på svensk förskola. Och att de ändå inte förstår."---

Trots att barnen går på svensk förskola så saknas språket.
  • Redigerat 5/25/21, 9:02 AM av [Göstage]
[Göstage]
6/1/21, 10:22 AM
#181

#180 Mats Skogkär på Bulletin befarar att det där badet i svenska språket blir rena torrsimmet, i brist på svenskspråkiga klasskamrater:

"Det stämmer säkert att barn med invandrarbakgrund skulle behöva bada i svenska. Men ett sådant bad kräver inte minst skolkamrater med svenska som modersmål. Men hur är det möjligt i skolor där det i bästa fall finns några enstaka elever i varje klass som har svensk bakgrund?

I Malmö finns enligt en genomgång nyligen i Sydsvenskan 26 grundskolor där mindre än 30 procent av eleverna har svensk bakgrund, i Helsingborg sex skolor, i Landskrona tre. I Skåne totalt rör det sig om ett 40-tal skolor, i hela landet ett tresiffrigt tal.

Från Socialdemokraterna och vänsterut är syndabockarna redan utställda på torget, redo att brännas: Det fria skolvalet och friskolorna.

Men om så varenda friskola bommades igen skulle det i sig inte förändra situationen när det gäller elevsammansättningen."---

Det talas runt 140 olika språk på Malmös förskolor. Men att tala ett språk är inte samma sak som att behärska det, skriver Mats Skogkär i sin första ledartext.
  • Redigerat 6/1/21, 10:23 AM av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
6/6/21, 7:29 PM
#182

Elisabeth Bengtsdotter har anmält hemtjänsten i Leksand till Inspektionen för vård och omsorg för vad hon anser är en vårdmiss orsakad av för dåliga språkkunskaper.

Hennes 87-åriga mamma fick för stora doser av läkemedlet Cortison, skriver hon i sin anmälan.
"Inom hemtjänsten är det ett ensamjobb, och då är det viktigt att man har språket", säger Ulrika Gärdsback, socialchef i Leksand.

https://sverigesradio.se/artikel/miss-i-varden-av-elisabeths-mamma-menar-att-personal-inte-kan-bra-svenska

Elisabeth Bengtsdotter har anmält hemtjänsten i Leksand till Inspektionen för vård och omsorg för vad hon anser är en vårdmiss orsakad av för dåliga språkkunskaper. Hennes ...
[Jimmy.L]
6/14/21, 7:20 AM
#183

På bildningsförvaltningen i Katrineholm är man inte nöjda med elevernas läs- och skrivkunnnighet.

Bland barn i första klass är det 15 procent av eleverna som inte klarar målen och elever som får en dålig start i ämnet svenska kan lida av konsekvenserna under många år och i flera ämnen. Nu vill kommunen komma tillrätta med problemet med hjälp av en ny idébank.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/projekt-for-battre-sprakutveckling-hos-sma-barn-i-katrineholm

På bildningsförvaltningen i Katrineholm är man inte nöjda med elevernas läs- och skrivkunnnighet. Bland barn i första klass är det 15 procent av eleverna som inte klarar målen och elever som får en dålig start i ämnet svenska kan lida av konsekvenserna under många år och i flera ämnen. Nu vill kommunen komma tillrätta med problemet med hjälp av en ny idébank.
[Jimmy.L]
7/5/21, 7:37 AM
#184

Trots att föräldrarna vid upprepade tillfällen bad om tolk på Södertälje BB så fick familjen inte det.
https://sverigesradio.se/artikel/foraldrar-forstod-inte-barnmorskorna-barnet-omhandertogs

Trots att föräldrarna vid upprepade tillfällen bad om tolk på Södertälje BB så fick familjen inte det. Språkförbistringen ledde enligt familjen till ...
[Göstage]
9/16/21, 8:30 AM
#185

Precis som regeringen försökte stoppa statistik om kriminalitet och etnicitet genom att hävda att det är rasistiskt försöker man förhindra forskning om språksituationen i Sverige med liknande motivering.

Mikael Parkvall disputerad forskare och lektor i lingvistik och författare säger till Bulletin att han blivit rasistanklagad samtidigt som han kan konstatera att myndigheterna använder sig av hans forskningsresultat medan de i officiella sammanhang tar avstånd från dem.

"– Språkrådet och Isof fick tidigare in mejl med frågor angående antalet modersmålstalare i Sverige. De vidarebefordrade dem till mig. Jag antar att de resonerade: ”Vi har ett regeringsuppdrag att göra det här, men vi är för fega, så det kan väl Parkvall sköta på sin fritid”, säger Mikael Parkvall.
Och han fortsätter:

– Jag är, som du förstår, väldigt upprörd över det här. Det är ohyggligt fräckt. Dels ska jag göra jobbet åt dem, och dels ska jag ta skiten för det, säger Mikael Parkvall."---

"Vad gäller regeringens hållning kring frågan om kartläggning om språken hänvisar Sofia Tingsell till Språkrådets och Isof:s utredare Jennie Spetz.

– Det finns ingen lagstiftning som uttryckligen förbjuder sådan kontroll, men regeringens hållning är att man inte vill föra sådan statistik. Det anses vara jämförbart med att kartlägga etniciteter, åtminstone på individuell basis. Därför finns ingen officiell statistik via till exempel SCB, säger Jennie Spetz."---

Språksituationen i Sverige kostar skattebetalarna miljardbelopp årligen i form av tolkar, översättningar, modersmålslärare med mera. Men ingen vet hur många som talar modersmålen, eftersom en kartläggning av språksituationen anses leda till rasism. ”Jag blev rasistanklagad och de fick mig att gråta”, säger den enda forskare som har gjort en ansats att kartlägga antalet modersmålstalande i de olika språken.
[Göstage]
9/21/21, 7:26 AM
#186

Håkan Lösnitz , regionråd (SD) och tidigare tolk i 18 år uppmärksammar att begreppet "annan tolk" i sjukvården kan vara patienternas barn. En vårdcentral kan då få ersättning om barn används som tolk, pengar som i slutänden belastar skattebetalarna- detta enligt ett förslag som verkar gå igenom i regionfullmäktige i Västra Götaland, skriver Lösnitz på GP debatt.

"I dag beslutar regionfullmäktige om den så kallade ”Krav- och kvalitetsboken” (KoK) för vårdcentraler. Den reglerar bland annat de ekonomiska ersättningar vårdcentralerna får och vilken ersättning en vårdcentral får om de måste använda sig av språktolk.

Enligt KoK-boken är ersättningen 1000 kr per tillfälle om de använder en auktoriserad eller godkänd tolk (godkänd av Kammarkollegiet) eller 250 kronor om annan tolk används."---

Att det ersätts för användning av ”annan tolk”, vilket ofta blir patienternas barn, är förkastligt. Barn skall inte sättas i den prekära situationen att tolka vad som många gånger är mycket känslig information till sina föräldrar. Ett annat problem är att de unga får onödig frånvaro i skolan då barn tolkar för sina föräldrar i stället för att vara i skolan."---

Låt inte barn agera som tolkar för känslig information till sina föräldrar. Och reglera kostnaderna för vårdcentralernas tolkar som i dag flödar utan kontroll,
  • Redigerat 9/21/21, 7:26 AM av [Göstage]
[Göstage]
9/30/21, 10:14 AM
#187

#186 "Rör inte rätten till tolk som patientförmån", skriver Khoshal Dost och Violeta Janjusic på GP debatt. De är (förstås) tolkar själva.

SD vill begränsa rätten till tolk till de första tre åren i landet. Men kompetent tolkning i offentlig sektor är en samhällsekonomisk vinst. Och kan rädda liv
Draken
9/30/21, 11:25 AM
#188

#187: Klar att de inte vill att man skall göra något åt det, de ser väl allka sköna tusenlappar ..pr tolktillfälle….försvinna

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 9/30/21, 11:26 AM av Draken
Annons:
[Göstage]
10/1/21, 7:16 AM
#189

Liberalerna (FP) var redan på Leijonborgs och även under Björklunds tidigare ordförandeskapsperiod inne på språkkrav för invandrare, och nu driver partiet det vidare i sitt budgetförslag.

"Det finns en ”tycka synd om”-mentalitet som under allt för lång tid präglat svensk integrationspolitik. Att man inte ska ställa krav på att invandrare ska lära sig språket. Den är ovärdig och bidragit till att många, inte minst kvinnor, fastnat i utanförskap och utan möjligheter att komma in i samhället" skriver partiledaren Nyamko Sabuni på Aftonbladet debatt.

Nyamko Sabuni: Liberalerna satsar på språkkunskaper i budgeten
[Göstage]
10/3/21, 10:54 AM
#190

"Att ministrar nu vill ha sådana språkkrav, som de tidigare dömde ut som främlingsfientliga, visar på en anpassning till en allmän oro för att människor i Sverige inte längre ska kunna kommunicera med varandra", skriver Lars Åberg på Bulletin.

"I sjukvården och hemtjänsten kan det medföra risker när anställda talar dålig svenska och i Stockholm har flera stadsdelar svårt att rekrytera förskolepersonal som behärskar svenska språket. Stadens revisorer kallar på byråkratspråk situationen ”utmanande”. Eftersom problemen är störst i områden med många boende med utländsk bakgrund befästs avståndet till det omgivande samhället. Vem ska lära barnen svenska om varken föräldrarna eller förskolans personal klarar av det?

Välkommen till verkligheten, skulle man kunna säga med ett stänk av sorg i rösten."---

Det räcker inte att vara född i Sverige. Växer man upp utan kontakt med samhället riskerar man att vid skolstarten vara lika dålig på svenska som de barn som just anlänt hit, skriver Lars Åberg.
Draken
10/3/21, 12:21 PM
#191

Jag har tyckt hela tiden att krav på att man skall lära sig språket när man kommer som invandrare är inte mer än rätt. Det gäller inte bara flyktingar, utan även migranter från andra delar av världen. USA, Polen,Ryssland etc.

Jag har alltid stått för dom åsikterna, men jag har blivit beskyllt för att vara både vara rasistisk, främlingsfientlig m.m

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
10/6/21, 7:09 AM
#192

Lindesberg har infört språktester på kommunens förskolor, efter larm från rektorer om bristande kunskaper i svenska bland personalen.

– Vissa pedagoger förstår inte vad som sägs, säger verksamhetschefen Kristina Öhrn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/lindesbergs-kommun-spraktestar-forskolepersonal-efter-larm-om-bristfallig-svenska-vissa-pedagoger-forstar-inte-vad-som-sags

Lindesberg har infört språktester på kommunens förskolor, efter larm från rektorer om bristande kunskaper i svenska bland personalen. – Vissa pedagoger förstår inte vad som sägs, säger verksamhetschefen Kristina Öhrn.
[Göstage]
10/6/21, 8:26 AM
#193

Håkan Lösnitz (SD) skriver på GP debatt om de okontrollerade (?) uttagen för tolkkostnader inom sjukvården i Region Västra Götaland.

"När vi ser på tolkutgifterna för vårdcentralerna i regionen blir det tydligt att minst en vårdcentral har anmärkningsvärda inkomster från tolkning. Denna vårdcentral fakturerar regionen drygt 10 miljoner kronor per år för tolkar, jämfört med den vårdcentral som fakturerar näst mest, cirka 2 miljoner. Grundproblemet är att vi har ett system med kryphål som gör det möjligt. Det måste vi naturligtvis ändra på. Att utgå från att alla alltid är ärliga är önskvärt men naivt. Det har vi tydliga exempel på med nedstängningarna av Angered Care och Vårdcentralen Östra Göteborg."---

När jag läser repliken till min debattartikel om regionens dåliga kontroll av tolkkostnader inom vårdval vårdcentral, måste jag tyvärr konstatera att tolkarna
  • Redigerat 10/6/21, 8:26 AM av [Göstage]
Draken
10/6/21, 10:18 AM
#194

Jag tycker de skall fakturera de som beställer tolk.- Man får ju betala för all andra tjänster inom vården, så varför skall man inte behöva betala för att få en tolk.

Visst att man inte kan språket när man bara har varit här några veckor är väl en sak, men har man varit här i flera år, då borde man ha lärt sig språket.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
10/6/21, 10:19 AM
#195

#194: Ja det vore lämpligt.

Annons:
Draken
10/6/21, 10:24 AM
#196

Det blir lite obehagligt för oss ibland med inneliggande patinter som behöver tolk också, anhöriga anser att det är vårt fel att tolken kanske blir sen eller har ett annat ärende innan så de får vänta. De skiter i alla andra patienter, det är deras anhörige som skall ha vård, ingen annan.

Det har hänt att vi har fått kalla in säkerhetsvakterna, till avdelningen, för vår säkerhet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
10/13/21, 6:29 PM
#197

Lena Leidstedts mamma vägrade till slut ta emot kommunens hemtjänst: "Hon förstod inte vad de sa, inte jag heller".

Då fick hon tillsammans med övriga syskon ta över vården av mamman i ett och ett halvt års tid.

"Det är ett misslyckande", säger Elisabet Lann, kommunalråd för Kristdemokraterna i Göteborg med ansvar för äldrevården, " Så här vill ingen ha det".

Lena Leidstedts mamma vägrade till slut ta emot kommunens hemtjänst: "Hon förstod inte vad de sa, inte jag heller". Då fick hon tillsammans med övriga ...
Draken
10/18/21, 10:33 AM
#198

#197: Det är sinnessjukt. Utlänningar får tolk i alla lägen och de har rätt att kräva att få vård av personer med samma eller liknande etnicitet som dem själva. Det får inte våra äldre och sjuka.

Blev så glad när jag såg en annons på ett vikariat på min avdelning, ett av kraven för anställnig var : "Goda kunskaper i det svenska språket " 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
10/20/21, 10:33 AM
#199

Journalisten Noor Qaissi från Irak får efter åtta år i Sverige äntligen möjlighet att läsa svenska på SFI. "Jag är överväldigad över mitt uppehållstillstånd och ivrig över att få integrera mig i samhället", säger Noor till SR.

Efter åtta år i Sverige och Eskilstuna, har journalisten Noor Qaissi från Irak, fått uppehållstillstånd, det betyder också att hon först nu, kan börja ...
[Göstage]
10/22/21, 7:07 AM
#200

Meddelanden riktade till hela befolkningen översätts till ett antal språk (utöver de nationella minoritetsspråken), men det finns även meddelanden riktade direkt till dessa invandrade språkgrupper som går allmänheten förbi. Detta kan innebära en demokratibrist då den breda allmänheten undandras vad som avhandlas mellan myndigheter och särskilda befolkningsgrupper. Som vi redan konstaterat innebär det också att behovet att tillägna sig det svenska språket minskar. Josefin Utas tar upp problemet på Kvartal.

"Eftersom många i Sverige har andra modersmål än svenska och eftersom myndigheterna ändå enligt lag behöver anlita tolk om de möter personer som inte behärskar tillräckligt bra svenska, är det inte konstigt att de gärna översätter eller stöttar på invandrares språk direkt. Så växer språken i myndighetsvärlden.

I teorin är det alltså skillnad mellan svenskan, de nationella minoritetsspråken och övriga språk i Sverige. I praktiken är det svårare att se denna skillnad.

Som det är nu verkar det inte finnas någon gräns för hur omfattande myndigheternas verksamhet på andra språk kan bli. Frågan som måste ställas är: Vad är rimligt och vad är önskvärt?"---

Det talas allt fler språk i Sverige. Men vem har rätt till sitt eget språk?
[Göstage]
10/25/21, 9:29 AM
#201

"Socialdemokraterna i Linköping vill införa språkkrav för personal som jobbar inom skolan och förskolan. Tidigare har partiet gått ut med att man vill se skärpta språkkrav inom äldreomsorgen."---

Lokalt omtänk eller nationell testballong i partiet?

Socialdemokraterna i Linköping vill införa språkkrav för personal som jobbar inom skolan och förskolan. Tidigare har partiet gått ut med att man vill ...
[Göstage]
11/5/21, 7:35 AM
#202

Adam Cwejman på GP:s ledarsida om nya rapporter från utanförskapsområden om frånvaron av det svenska språket, i det här fallet i förskolorna. Han jämför erfarenheter från sin egen barndom med hur det blivit idag:

"Vi barn till invandrare utgjorde de 10-15 procent av barnkullen som fick förmånen att befinna oss i det 85-procentiga svenska språkbadet. Det handlar inte blott om språk. I en sådan miljö fick vi möjligheten att i tusentals möten barn emellan lära oss sociala koder, kulturella referenser och normer som vi undermedvetet drog nytta av senare i livet."---

*Först när Sverige har en långsiktigt hållbar migrationspolitik kommer barnen växa upp i en miljö där svenska språket är utgångspunkten och inte undantaget.

Tills dess kommer barn växa upp i Sverige med undermåliga språkkunskaper och tunna band till majoritetssamhället. Barn som från början av livet har sämre förutsättningar att hävda sig i skolan och klara vuxenlivets utmaningar. Det är så utanförskapet ser ut som göder rekryteringen till kriminella gäng och leder till långvarig arbetslöshet."

Undermålig språkinlärning i förskolan är nedströms från den demografiska förändringen av Sverige. Barn måste lära sig rätt uttal och att prata ren svenska. Detta
Annons:
[Jimmy.L]
12/13/21, 7:49 AM
#203

Det händer att Marie Dahlin Eriksson ber om hjälp med sin rullstol – och istället får en handduk i knät. Hon vill att utbildnings- och språknivån inom hemtjänsten i Södertälje höjs.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/marie-dahlin-eriksson-har-hemtjanst-sa-manga-med-sa-dalig-svenska

Det händer att Marie Dahlin Eriksson ber om hjälp med sin rullstol – och istället får en handduk i knät. Hon vill att utbildnings- och språknivån inom hemtjänsten i Södertälje höjs.
[Göstage]
12/29/21, 7:56 AM
#204

Ann-Sofie Hermansson påpekar i en gästledare i GP att det bokstavligen kan vara livsviktigt att tala och förstå vårt språk.

"I den politiska debatten har jag ibland hört att vi överdriver betydelsen av att kunna tala och förstå svenska. Då har man aldrig arbetat som renhållningsarbetare. När ditt främsta arbetsverktyg väger ungefär tretton ton olastad och din arbetskamrat rör sig omväxlande framför och bakom lastbilen när du sitter bakom ratten är det på liv och död att man kan kommunicera med varandra. Det finns inget utrymme för missförstånd. Språket är centralt."---

Samma gäller förstås bland annat inom sjukvården.

För nyanlända är vardagssvenskan – det språk man lär sig i mötet med andra, på jobbet och i bekantskapskretsen – minst lika viktig som SFI för att bli en del
[Jimmy.L]
12/29/21, 8:44 AM
#205

#204: Ja det är ett bekymmer och farligt speciellt inom sjukvården.

[Göstage]
1/4/22, 6:52 AM
#206

#203 Trots föregivna intentioner och återkommande löften om att språkbrister hos äldrevårdspersonal skall åtgärdas uppger majoriteten av tillfrågade kommuner i en enkät som P1 Ekot gjort att problemen kvarstår.

Personalen i äldreomsorgen behöver bättre kunskaper i svenska enligt en majoritet av de nästan 200 kommuner som svarat på Ekots enkät. Trots försök med ...
  • Redigerat 1/4/22, 6:52 AM av [Göstage]
[Göstage]
1/4/22, 7:25 PM
#207

#206 Även äldreomsorgspersonalen kan uppleva problem med bristande kunskap i svenska bland kollegor.

Det är ett problem i många av landets kommuner att personer inom äldreomsorgen inte talar tillräckligt bra svenska, enligt en enkät från Ekot där drygt ...
  • Redigerat 1/4/22, 7:25 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
1/4/22, 7:41 PM
#208

#207: Skandal att det får fortsätta.

Draken
1/7/22, 1:12 PM
#209

Undersköterskorna och sjuksköterskorna på min avdelning har faktiskt bra kunskaper i svenska, det är betydligt värre med läkarna.

Vi hade ett par episoder nu i början på veckan. Vi hade en stafettläkare som var väldigt dålig i svenska språket, VI hade svårt att förstå vad han sa, och ännu värre var det för patienterna. Han var dessutom otrevlig mot de äldre, kvinnliga, patienterna.

En tant satt och grät i sängen när jag skulle titta till henne. Hon hade inte riktigt förstått vad han sa och när hon bad honom att upprepa blev han både arg och väldigt otrevlig. Så får det inte gå till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Göstage]
1/13/22, 11:08 AM
#210

Janne Josefsson skriver i DN om sorgen över att få se sin gamle vän gråta i TV över att inte kunna kommunicera med omsorgspersonalen. Josefsson undrar varför tillräckliga kunskaper i svenska hos hemtjänstens anställda inte är ett krav.

"Jag har genom åren varit med att göra flera reportage om missförhållanden inom äldrevården och hemtjänsten i Sverige. Jag vet också hur infekterad och känslig frågan om språket har varit. Folk som påpekat problemet har blivit kallade rasister eller främlingsfientliga."---

"Jag tänker, hur cyniskt, stötande – för att inte säga hänsynslöst mot våra äldre – är inte detta? Men också gentemot invandrare som rekryteras till äldrevården i så stor utsträckning, utan att ha tillräckliga språkkunskaper i svenska. Och att detta fått fortsätta i så många år.

En yrvaken Morgan Johansson, justitieministern, som nu vänt 180 grader i språkfrågan men tidigare anklagat andra för att gynna främlingsfientliga krafter. När han intervjuas i SVT och får frågan om han vill be om ursäkt blir han svarslös."---

"Det är en skam vad som händer och en förfärlig människosyn som låter detta fortgå i vårt Sverige. Och det är inte längre ett socialt och mänskligt experiment med ett förödande resultat. Det är Sveriges förlorade heder."

Janne Josefsson undrar varför tillräckliga kunskaper i svenska inte är ett krav för hemtjänstpersonal.
[Göstage]
1/17/22, 7:42 AM
#211

#210 Expressens ledarsida uppmärksammar Janne Josefssons upprörda krönika i SvD, och de instämmer.

"Att skicka ut hemtjänstpersonal som inte behärskar språket är ren vanvård. Överlagd vanvård, från kommunens eller hemtjänstföretagets sida. Om språkförbistring leder till misstag går det inte att skylla på olyckliga omständigheter. Det var en risk arbetsgivaren var villig att ta.

Och det är av allt att döma ett mycket spritt problem. När Kommunal skickade en enkät till flera tusen skyddsombud inom vård och omsorg svarade 73 procent att språkbrister leder till problem i omsorgskvaliteten eller patientsäkerheten.

Att det är så illa kan man delvis tacka den bisarra svenska debatten för. Att problematisera språkbrister i äldreomsorgen, och tala om språkkrav, har stundtals och av vissa sorterats i facket ”frågor som gynnar SD.”---

Den bisarra svenska debatten om vad som gynnar SD har underblåst språkproblemen i äldreomsorgen. Och Janne Josefsson är fly förbannad.
  • Redigerat 1/17/22, 7:42 AM av [Göstage]
Draken
1/17/22, 12:54 PM
#212

Muslimska patienter har rätt att kräva vårdpersonal med samma eller liknande etniska bakgrund som dem själva, varför kan inte våra gamla och sjuka ha den rättigheten ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
1/22/22, 6:41 AM
#213

Är svensk åldringsvård numera också ett integrationsprojekt?, frågar Jens Ganman. "En slags dagverksamhet för icke-svensktalande människor? Svaret beror, antagligen, på vilken politisk ideologi man har", fortsätter han. (Låt dig inte provoceras av hans rubrik, han förklarar den.)

Särskilda äldreboenden för samer och perser finns redan. Skulle samma modell vara möjlig för etniska svenskar?
  • Redigerat 1/22/22, 6:42 AM av [Göstage]
[Göstage]
2/2/22, 6:06 AM
#214

Gunilla von Platen är ett namn som vi sannolikt kan få höra mer av under den närmaste framtiden, då hon skall leda den svenska versionen av TV-programmet The Apprentice.

"Affärsprofilen Gunilla von Platen kom själv till Sverige som flykting och har sedan ung ålder visat sitt entreprenörskap. På en fråga om hur hon ser på ”dagens invandring” svarar hon utifrån sig själv.

– Jag utgår från min uppväxt, och då på 1970- och 1980-talet, fanns en påtaglig integration med fritidsgårdar, lekparker och dansbandskvällar varje torsdag samtidigt som det ställdes krav på att man skulle lära sig svenska språket, seder och bruk. I dag har man rätt till tolk livet ut. Det är för jävligt rent ut sagt, säger hon.

Hon vill se hårdare tag och ökade möjligheter att ”bura in gangstrar”, ”splitta ghetton” och utvisa kriminella.

von Platen säger till DN att hon vill se ett maktskifte – och att hon bara har ”Moderaterna kvar att rösta på."

Gunilla von Platen blir Sveriges svar på Donald Trump i den svenska varianten The Apprentice. Nu berättar affärsprofilen varför hon till slut tackade ja.
  • Redigerat 2/2/22, 6:06 AM av [Göstage]
[Göstage]
2/10/22, 8:10 AM
#215

#0 m.fl. Rebecca Weidmo Uvell återkommer om rätten till tolktillgång och samhällets kostnad för detta.

Det är vad vi har gett alla som kommer hit.  Inte bara det, en livstidsrätt att inte lära sig svenska.  När man formulerar det så här blir det än mer tydligt och än mer absurt. Och det är alltså olagligt att inte efterleva detta som offentlig verksamhet.
[Jimmy.L]
2/15/22, 6:57 AM
#216

Pandemin har inneburit ökad frånvaro i förskolan, något som påverkat barn i invandrartäta områden extra mycket. Med föräldrar som är svaga i det svenska språket har barn under två års tid inte fått den kontinuerliga undervisning i svenska som de fått annars.

– Vi ser att de behöver vara i förskolan för att få med sig det svenska språket, säger Lena Eriksson, biträdande förskolerektor i Flen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/oron-fran-forskolan-barn-i-invandrartata-omraden-halkar-efter-i-sprakutvecklingen

Pandemin har inneburit ökad frånvaro i förskolan, något som påverkat barn i invandrartäta områden extra mycket. Med föräldrar som är svaga i det svenska språket har barn under två års tid inte fått den kontinuerliga undervisning i svenska som de fått annars. – Vi ser att de behöver vara i förskolan för att få med sig det svenska språket, säger Lena Eriksson, biträdande förskolerektor i Flen.
Annons:
[Göstage]
2/18/22, 7:55 AM
#217

Många migranter, i synnerhet de som kommit relativt nyligen, överskattar sina egna kunskaper i svenska språket, konstaterar Bi Puranen på Kvartal. Hon är generalsekreterare i världens största pågående sociala forskningsprojekt World Values Survey (WVS)

"75 procent av dem vi frågat säger att de har tillräckligt goda kunskaper i svenska för att klara ett jobb. När vi i personliga intervjuer följer upp resonemangen är det också här uppenbart att många överskattar den egna språkliga förmågan. Ett exempel var när vi mötte en 20-årig flicka från Syrien som ville arbeta som engelsklärare men som inte förstod mer än några få ord när intervjuaren ställde följdfrågor på just engelska.

Om kunskaper saknas i såväl språket och hur samhället fungerar blir många migranter förstås lätta offer för radikala rörelser med islamistiska förtecken."---

Vad vet migranter om svensk barnlagstiftning, och hur efterlevs den?
  • Redigerat 2/18/22, 7:56 AM av [Göstage]
[Göstage]
2/21/22, 7:39 AM
#218

Under pandemin blev det uppenbart att det finns en mängd människor i Sverige som inte kan nås med viktig samhällsinformation, eftersom de saknar tillräcklig kunskap i vårt språk. De har inte behövt anstränga sig för att lära sig - istället har man tillgång till ofta ovidkommande information från sina hemländer via kabel- och parabolsändningar.

Den nu pågående organiserade desinformationskampanjen mot svenska myndigheter är ytterligare ett exempel på hur bristande språkkunskaper kan få allvarliga följder, när som i detta fall utnyttjas av illasinnade intressen.

" Den som inte kan läsa svenska tillräckligt bra för att följa med i nyhetsrapporteringen, eller läsa domarna i de nu uppmärksammade fallen, kan lätt bli manipulerad.

Det är inte en försumbart liten grupp det handlar om. Svenska för invandrare är ett ständigt sorgebarn – andelen godkända följde en sjunkande trend redan innan pandemin och distansundervisningen slog ut ännu fler. År 2019 klarade bara 38 procent godkänt i den senast påbörjade kursen (SCB)."---

Kampanjen mot LVU visar hur lätt det skulle kunna vara för islamister och andra utländska intressen att påverka riksdagsvalet. Det är vårt eget fel.
  • Redigerat 2/21/22, 7:40 AM av [Göstage]
Cojimar
5/6/22, 1:02 PM
#219

#210 ff Nu har regeringen tänkt om beträffande språktester inom äldreomsorgen.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Regeringen tar nu första steget mot att införa språkkrav inom äldreomsorgen. – Språkkunskaperna inom äldreomsorgen är för dåliga och det leder till risker för
[keell]
5/6/22, 4:58 PM
#220

#219 Det här skulle ha genomförts för längesedan och det är väl en självklarhet att kunna språk när man har med äldre generationer att göra för har man inte språkkunskaper hur ska man då göra sig förstådd och för att inte tala om hur illa det kan gå om någon är så sjuk och så står språk i vägen för en människas liv.

Språket är A och O i alla lägen det behövs för att vi ska kunna kommunicera och kan man inte språket då ska man inte ha anställning någonstans för vi måste kunna göra oss förstådda speciellt inom yrken så som vård och omsorg, säkerhetstjänst med mera.

2023 det här kan dom gott rappa på. Slött skött det ska införas här och nu.

Cojimar
6/3/22, 7:07 AM
#221

SD-politiker från distrikt i hela landet föreslår att det skall utgå en tolkningsavgift inom sjukvården under vissa förutsättningar.

"Sverigedemokraterna har i många regioner föreslagit att införa en avgift för patienter som behöver språktolk trots att de befunnit sig i landet under lång tid. Skattebetalare, vårdpersonal och patienter ska inte betala för individers bristande språkkunskaper. Därför föreslår vi avgift för språktolk i de fall man erbjudits SFI under en längre tid och ändå behöver språktolk."---

"Naturligtvis föreslår Sverigedemokraterna inte att införa kostnaden för språktolkning för nationella minoriteter, eller i de fall man på grund av funktionsnedsättning, ålder eller medicinska skäl inte kunnat lära sig svenska – eller förlorat sina språkkunskaper."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Att begära en egenavgift för de som vistats i Sverige under en längre tid, erbjudits SFI men ändå behöver språktolk vid vårdkontakt är därmed inte orimligt, skriver Ljubica Jasic Modin med flera.
  • Redigerat 6/3/22, 7:08 AM av Cojimar
Cojimar
6/22/22, 1:50 PM
#222

"Regeringen vill införa språkkrav och krav på kunskap om det svenska samhället för att få permanent uppehållstillstånd, meddelar integrations- och migrationsminister Anders Ygeman (S) på en presskonferens.

– Vi har alldeles för många som bor i Sverige som har bristande språkkunskaper och bristande kunskaper om det svenska samhället. Ska du bo här, så behövs det", säger han till TT.---

Har de kommit på det alldeles själva? 😁 (Jo rå- ironi!)


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Regeringen vill införa språkkrav och krav på kunskap om det svenska samhället för att få permanent uppehållstillstånd, meddelar integrations- och
  • Redigerat 6/22/22, 1:51 PM av Cojimar
[Toxin]
6/22/22, 2:16 PM
#223

#222 Va’ i hela fridens namn??!!!
Har Ygeman gått över till den mörka, onda sidan?

Annons:
Carmarino
6/22/22, 2:32 PM
#224

#222: Var det inte rasistiskt att säga så för ett halvår sedan? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
6/22/22, 2:32 PM
#225

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 6/22/22, 2:33 PM av Cojimar
Draken
6/23/22, 10:54 AM
#226

#222: Nämen grattis. Har de kommit på det alldeles själv ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Fredrika00]
6/23/22, 6:34 PM
#227

#222: För några år sedan menade (S) att det var att "fiska i grumliga vatten" etc att ställa språkkrav på invandrare. Nu har de själva tagit fram metspöt… Oärliga hycklare är vad de är. De borde be vissa personer och partier om ursäkt för alla förolämpningar.

Det blir alltså en utredning som ska vara klar först i oktober 2023, läste jag någonstans. Då säger väl S: "Tyvärr blir det ingenting av med våra fina förslag, men tack för att ni var lättlurade och röstade på oss!"

Cojimar
6/23/22, 7:49 PM
#228

#0 ff

#227 Precis.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Rebecka går igenom nyheten om att kollektivtrafik i Göteborg informerar på både arabiska och somaliska, samtidigt som styrande politiker påstår att man ska p...
[Fredrika00]
6/24/22, 10:37 AM
#229

#228: Viktigt!

Ur programmet:
"Tolkkostnader i det statliga rättsväsendet har på några år tredubblats och nu uppgår även dessa till en miljard kronor." (årligen)
"Är det ingen styrande politiker som ser de massiva problemen med allt detta? Är det ingen som tycker att det kanske är dags att vi prioriterar och lägger resurser på hårt arbetande människor i Sverige istället?"

Massiva problem och felprioriteringar var ordet, och skulden ligger hos S, MP, V och C.
De där pengarna skulle behövas i vården, polisen och skolan.

  • Redigerat 6/24/22, 10:38 AM av [Fredrika00]
Cojimar
6/26/22, 1:49 PM
#230

"Jag tänker att det är mest att visa respekt för landet att tala spanska- om man är i ett annat land, att tala deras språk. Då tror jag att människor är villiga att prata engelska tillbaka."

Hedvig Lindahl, svenskt fotbollproffs i Atletico Madrid, intervjuad av SVT om sina spanska språklektioner.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Hedvig Lindahl har varit given mellan de svenska stolparna i över ett decennium. I klubblaget Atletico Madrid har det varit desto tyngre den senaste säsongen. Johan Kücükaslan åker till den spanska huvudstaden och träffar Lindahl inför vad som kan komma att bli hennes sista mästerskap för Sverige. Del 4 av 4.
Annons:
Cojimar
6/27/22, 8:15 PM
#231

Moderaterna i Region Stockholm vill stoppa tolkhjälp inom vården till patienter med permanent uppehållstillstånd, svenskt medborgarskap och som har bott här i flera år. Om man har varit här så länge bör man kunna språket, och åtgärden skulle innebära en besparing på 150 miljoner, säger Finansregionrådet Irene Svenonius.

"Djupt tragiskt", säger miljöpartisten och gruppledaren Sandra Ivanovic Rubin, som är starkt kritisk.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Moderaterna i regionen vill stoppa tolkstödet till patienter i vården. Det handlar om de som har permanent uppehållstillstånd, svenskt medborgarskap och ...
Carmarino
6/28/22, 4:23 AM
#232

#231: Det är väl inte mer tragiskt att behöva betala för tolkhjälpen än att behöva betala för själva vården.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
6/29/22, 2:38 PM
#233

#230 ff Travkillen Dwight Peters från Belgien kunde prata utmärkt svenska efter bara några månader i Sverige. Hans "svensklärare" är kanske av det lite okonventionellare slaget…

"Hans svenska har på kort tid blivit riktigt bra och Dwight menar att det var rätt självklart för honom att lära sig språket i sitt nya hemland.

– Planen var egentligen att bara stanna här under två, tre månader men efter att ha blivit erbjuden ett bra jobb hos Robert blev jag kvar. Jag ville inte gå runt och prata engelska med folk, det är för tråkigt. Flyttar man till ett nytt land måste man åtminstone försöka.

Pieters var som en svamp och snappade upp nya ord både på tv, radio och i stallet. Och så har en han en viss musiker att tacka för mycket.

– Jag körde lastbil åt Bergh till och från Sundsvall och i bilen fanns det bara en enda skiva, av Björn Rosenström. Det blev åtta timmar upp och åtta timmar ner, där jag försökte plocka ur orden ur texterna.

Om albumet ifråga var ”Bakfylla & Tjat”, ”Syster Gunbritts hemlighet” eller kanske något ännu lite fräckare framkommer tyvärr inte under intervjun."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Dwight Pieters har på kort tid förlorat både bostad, jobb och funderat på att flytta tillbaka till Belgien. När han i sö
  • Redigerat 6/29/22, 2:39 PM av Cojimar
Fornöga
9/1/22, 8:07 AM
#234

Vad är syftet med valkampanjer på främmande språk som inte minst Socialdemokraterna använder sig av, och delvis utnyttjat till lögnspridande (valet 2018?) Bawar Ismail på GP:s ledarsida undrar.

"Vad är poängen med att lära sig svenska om offentligheten ständigt förstör drivkrafterna till att faktiskt lära sig språket. Några språkkrav ställer vi inte på vare sig uppehållstillstånd eller medborgarskap. I kontakt med myndigheter har man rätt till tolk och översättning. Statsradion förmedlar nyheter på modersmålet. Och partier som S och MP är villiga att kampanja på andra språk än svenska. Så varför ska man lära sig svenska?"---


Re:tired.

Politiska valkampanjer på andra språk än svenska är varken transparent eller integrationsfrämjande. På väg mot universitetet möts jag av en valaffisch från en
[Fredrika00]
9/1/22, 9:22 AM
#235

#234: Mycket bra skrivet! Ett par kloka kommentarer under artikeln:

"Kan man inte svenska kan man inte följa det politiska livet i landet, kan man inte det ska man inte få rösta."

"Bor man i Sverige och har rätt att rösta, dvs vara med och bestämma så inte bara bör, man MÅSTE förstå svenska språket !"

😠

Fornöga
9/9/22, 8:05 PM
#236

234 ff En anledning kan ju vara att man kan ljuga när man gör valpropaganda på främmande språk- det här hände 2018.


Re:tired.

Socialdemokraterna i Sävsjö sprider via en arabiskspråkig Facebooksida falska påståenden om Moderaterna och Socialdemokraterna.
Fornöga
9/9/22, 8:07 PM
#237

#236 Och nu verkar Socialdemokraterna ha varit inne i språklabbet igen…🙄

Från Riks eftersom ursprungskällan DN är betalartikel.

"Socialdemokraterna utmanas just nu om kärnväljare i förorterna av det islamistiska Partiet Nyans.

I Socialdemokraternas kampanjmaterial som vänder sig till arabisktalande har Dagens Nyheter nu avslöjat att en formulering om "segregationen" bytts ut till "rasismen". Det är i sammanhanget om att vända på varje sten för att bryta segregationen, som det istället på arabiska blir rasismen.

Något som enligt expert DN talat med lägger ansvaret på majoritetssamhället."


Re:tired.

Segregation blev rasism när Socialdemokraterna översatte kampanjmaterial till arabiska.Budskapet att segregationen skadar samhället byttes ut till att
Annons:
Fornöga
10/7/22, 9:28 AM
#238

"Det är faktiskt inte så svårt att lära sig grunderna i ett språk", säger nederländske Wouter Corduwener, som lärde sig grunderna i svenska på två månader. Nu är han visserligen ett språkgeni (talar 29 språk!), men det finns säkert något att lära även för den som försöker lära sig ett nytt språk, till exempel svenska. Lägg åtminstone tre timmar i veckan på att träna det nya språket, är ett av Wouters råd.


Re:tired.

Wouter Corduwener från Nederländerna kan tala 29 olika språk. Han har vuxit sig stor på sociala medier – där han vill uppmana andra att också lära sig tala flera språk. – Det är faktiskt inte så svårt att lära sig grunderna i ett språk, säger Wouter, som lärde sig grunderna i svenska på två månader.
  • Redigerat 10/7/22, 9:29 AM av Fornöga
Carmarino
10/7/22, 11:51 AM
#239

#238: Svenska är förmodligen inte lika svårt att lära sig för någon som kan ett eller flera germanska språk. Utan att ha studerat nederländska en enda minut så förstår jag en hel del om jag läser språket, men talat språk är lite värre.

Fast lägger man ner några timmar per vecka, eller för att citera gamle Arne Tammer; "en kvart om dagen", så kommer man rätt långt med språkförståelsen, även om man inte kan några germanska språk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 10/7/22, 12:07 PM av Carmarino
Fornöga
10/7/22, 12:03 PM
#240

#239 Nederländare (nederlänningar?) verkar i alla fall generellt sett ha lätt för svenska- det märker man på intervjuer med sådana som slagit ner sina bopålar här.


Re:tired.

Carmarino
10/7/22, 12:08 PM
#241

#240: Ja, och de och svenskar är i alla fall de som pratar bäst engelska - enligt många engelsmän.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
10/7/22, 1:07 PM
#242

Jag talar Svenska, Norska och Engelska flytande. Jag pratar även en del Danska.

Däremot så funderar jag på att lära mig Finska. Det språket kan vara bra att kunna när man jobbar inom demensvården bl.a. En finlandssvensk "glömmer" ofta bort svenskan när de blir dementa, de kan gå från att tala flytande svenska med lite eller ingen brytning , till att bara prata och förstå finska, från ena dagen till den andra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 10/7/22, 1:10 PM av Draken
Fornöga
10/12/22, 8:43 AM
#243

Många icke svenskspråkiga i våra så kallade utanförskapsområden (enklaver säger andra) som har kommit till vårt land i vuxen ålder har svårt att tillgodogöra sig vårt språk, bland annat blir ju inlärningsförmågan sämre med åren. Att barn födda i Sverige blir språkmässiga främlingar är ett annat och sannolikt värre problem. Många av barnen får inte tillräcklig undervisning i eller på svenska, och när de kommer hem är det föräldrarnas hemspråk som gäller. Adam Cwejman tar upp det välkända men bestående problemet i en ledare i GP idag.

"Det finns fortfarande en ingrodd uppfattning att det på något sätt skulle vara skuldbeläggande, rasistiskt, ovärdigt eller något annat hemskt att faktiskt försöka lösa ett av de mest uppenbara samhällsproblemen i Sverige, att stora andelar av befolkningen inte tillgodogör sig varken det svenska språket eller får ta del av vårt samhälles många möjligheter.

Förra året fanns det tre hundra skolor i Sverige, eller drygt sex procent av samtliga skolor i landet, där andelen elever med annat modersmål än svenska var mer än 70 procent, enligt en granskning utförd av Sydsvenskan. Det är en ökning med 100 skolor på tio år. Skolorna är utspridda över hela landet, även om de större städerna dominerar. På många av dem är andelen med annat modersmål än svenska över 90 procent. Det är inte svårt att lista ut hur förutsättningarna ser ut för eleverna på dessa skolor att lära sig fullgod svenska.

Det finns en avsevärd andel av barnen i dessa skolor som inte har en språkutveckling som de borde ha för sin ålder. Man kan även utgå ifrån att de dessutom saknar annan viktig kunskap som kommer med inlärningen av språket, nämligen förståelsen för sociala koder och normer som i Sverige kan vara användbara.

De undermåliga färdigheterna grundläggs egentligen inte i skolan. Problemet börjar redan på förskolan. Men man ska inte tro att lösningen är att förskolan eller skolan skärper till sig och att man därmed kan avsluta ämnet. Det finns inga redskap som de idag saknar som mirakulöst skulle kunna göra att barn på en skola där 90 procent inte har svenskan skulle komma ikapp sina kamrater i resten av landet."---


Re:tired.

Han blev utskälld och kallad rasist. Men Anders Ygeman hade rätt. Förstår man inte att utanförskapet handlar om demografi kommer man aldrig närma sig en lös
Fornöga
2/12/23, 12:23 PM
#244

Moderaterna och Sverigedemokraterna i region Stockholm vill införa en avgift för tolkhjälp inom vården.


Re:tired.

Moderaterna och Sverigedemokraterna i region Stockholm vill se en avgift på 500 kronor för tolkhjälp i sjukvården, skriver Svenska Dagbladet.
Annons:
Draken
2/12/23, 1:03 PM
#245

#244: Det tycker jag är bra.

Vi jobbar en hel del med tolkar inom akutsjukvården, och en tolk kostar mellan 3000 och 5000 kronor pr. konsultation.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fornöga
7/22/23, 11:48 AM
#246

Diskussionen fortsätter här.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: