Rebecca Weidmo Uvell har läst den nyutkomna tolkutredningen och skriver bland annat:
"När jag började läsa hoppades jag på att få läsa slutsatser om kostnader och att vi därför ska begränsa kostnadsfri tolk. Det är nämligen den enda obegränsade rättigheten vi har i välfärdssystemet som inte har en enda krona i egenavgift.
Jag var inte medveten om detta innan förra året då jag började läsa in mig men invandrare har enligt lag obegränsad rätt livet ut i alla situationer med offentliga företrädare (kommun, landsting, stat) rätt till en av skattebetalarna betalad tolk. Oavsett hur länge man varit här."---
"Varje år kostar tolkar två miljarder kronor för den offentliga sektorn. Av denna årliga kostnad står kommuner och landsting (nu regioner) för två tredjedelar."---
"Ingen som varit här mer än 3 år borde få tolk avgiftsfritt. Från och med då får man betala tolken själv.
Det kan inte vara en livslång gratis rättighet som bara gäller invandrare. Det är mer än generöst att avgiftsfritt för invandraren i alla situationer erbjuda tolk.
Inget annat i välfärden är oändligt och utan motprestation. Och tolktjänster är dessutom en offentligt finansierad tjänst som enbart utlandsfödda får ta del av.
Kan man inte göra sig ens förstådd efter tre år i Sverige får man jättegärna ha en tolk med sig.
På egen bekostnad."
https://uvell.se/2019/01/01/tolka-tolkutredningen/
Fetstilsmarkeringar är RWU:s egen.