Annons:
Etikettdebatt
Läst 10093 ggr
[Göstage]
1/6/19, 9:52 AM

Klimatångest - en livsstilsmarkör?

Ann Heberlein bloggar om klimatdebattens egen brunsmetning, bruket av epitetet "klimatförnekare" för den som har den minsta invändning mot Budskapet. Hon skriver även om de månglare i templet som etablerat sig i näringsgrenen "klimatångest" och som lever i symbios med livsstilsmarkörer på området.

"Klimatångest är en växande marknad och stora kommersiella intressen är inblandade. De som driver idén om klimatångest är nämligen påfallande ofta aktörer med egna intressen i saken – och då talar jag inte främst om ett intresse för klimatfrågan utan snarare monetära intressen. Det finns massor av pengar att tjäna på klimatångest."---

"Klimatångesten är lukrativ – minst lika lukrativ som ”antirasism” fordom var. Klimatångesten är nämligen, precis som antirasismen, moralisk. Den som svarar ja på frågan om hon lider av klimatångest visar att hon har ett samvete och att hon är en ansvarsfull person med goda värderingar – en människa som värderar hållbarhet högre än yta, det genuina snarare än det lyxiga, långsamhet snarare än trender. Hon är helt enkelt ett moraliskt föredöme, en dygdig person, precis en sådan som de flesta människor vill vara. Därför hävdar naturligtvis varenda kändis i landet att hon lider av klimatångest, och spär därmed på andra människors klimatångest än mer.

Den som svarar nej på frågan om hon lider av klimatångest framstår som okänslig, egoistisk och faktaresistent och döms som klimatförnekare, vilket jag spår blir 2019 års värsta skällsord. Att kalla någon rasist fungerar inte längre. Klimatförnekare, däremot. Där har vi de riktiga mörkermännen: De som hatar livet, som en uppjagad DN-skribent hävdade i höstas.

Det tragikomiska i det hela är att den som hänger sig åt sin klimatångest i själva verket spelar trender, kommersialism och ytlighet i händerna. De flesta av de produkter och tjänster som erbjudes den ångestridne är snarare livsstilsmarkörer än något annat. En genomgripande förändring kräver mer än att du deltar i en klimatångestterapigrupp, köper en elbil eller byter kaffe till Löfbergs klimatsmartaste någonsin.

Om jag lider av klimatångest? Nej. Är jag då inte orolig? Självklart är jag det. Det finns många nyanser mellan klimatångest och klimatförnekare. Världen är inte svart eller vit – inte när det gäller den här frågan heller."

https://annheberlein.com/2019/01/05/klimatangesten-och-dess-kolportorer/

  • Redigerat 9/25/21, 8:29 AM av [Jimmy.L]
Annons:
kamera0710
1/6/19, 10:09 AM
#1

Det som kan ge mig ångest är att höra alla de som är helt övertygade om att klimatforskarna ägnar sig åt en gigantisk sammansvärjning, där forskningsresultat systematiskt förfalskas. Och att sambandet koldioxidutsläpp/ökad global medeltemperatur skulle sakna vetenskapligt stöd.

[Göstage]
1/6/19, 10:17 AM
#2

#1 Tror du att det kan finnas ekonomiska intressen i att spela på människors oro över klimatförändringarna?

Upplever du aldrig att "klimatförnekare" har blivit ett bekvämt invektiv att ta till för att avfärda sådana som inte oreserverat deltar i det taktfasta huvudstötandet i klimatångestens klagomur? Som Heberlein skriver:  "Det finns många nyanser mellan klimatångest och klimatförnekare". En del verkar inte vilja se det.

Edit.

kamera0710
1/6/19, 10:24 AM
#3

#2 Det kan säkert finnas sådana ekonomiska intressen, liksom det finns ekonomiska intressen som inte vill kännas vid klimatforskningen. Hoppas i båda fallen att det kommer fram. Kan rekommendera boken Miljöpolitik för moderater av liberalen Mattias Svensson. Han har inga invändningar mot forskarna, men intressanta tankar om hur långtgående åtgärder vi ska vidta.

72mm
1/6/19, 10:28 AM
#4

Ann är ganska rätt på huvudet på spiken här. Givetvis är det en industri, på samma sätt som antirasismen är/var. 

Intressant är att andelen "förnekare" verkar vara oproportionellt hög bland oss "rasister". Kanske brist på blind auktoritetstro, eget tänkande och integritet gör det lättare att genomskåda båda lögnerna? 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
1/6/19, 10:44 AM
#5

#4 Precis! Ann Heberlein framstår för mig som en like till den lille sanningssägaren i "Kejsarens nya kläder" som såg nakenheten hos den som ingen vågade ifrågasätta. Hon har haft åsikter om dessa speciella miljöhärolder redan tidigare, som när hon rätt träffande (tycker jag) skrev så här i februari förra året:

"Viljan att manifestera sin egen förträfflighet liksom ivern att uppfostra den omoraliska pöbeln är oändlig. För människor som gjort karriär på att vara folkfostrare och moraliska föredömen kommer alltså klimatångesten som en välsignelse. Den där idén om öppna gränser och öppna hjärtan blev så komplicerad.

Folket blev bångstyriga och pöbeln lyssnar inte längre. Ingen vill längre läsa kolumner om hur kolumnisten blöder för ensamkommande eller krönikor om att den svenska invandringspolitiken är främlingsfientlig, ingen skrattar längre åt kurdiska komiker som gör narr av svenskar och ingen har längre lust att betala trehundra kronor för att få höra att de är en del av en rasistisk struktur och vi börjar bli rätt mätta på berättelser om ur det är att vara en svart kropp i vita rum. 

Det blev, som sagt, komplicerat. Tyckarklassens behov av att konstruera sig själva som dygdemönster (och av att tjäna pengar) kvarstår dock – och det är i det här sammanhanget den plötsliga miljömedvetenheten ska förstås. Fatta hur många krönikor, kolumner, böcker, teaterföreställningar, debatter och paneler temat klimatångest kan generera! Den skamsna medelklassen kommer garanterat att slicka i sig varje ord, ta till sig klandret och riktigt vältra sig i sin skam och sitt dåliga samvete. En win-win."

https://ledarsidorna.se/2018/02/posorer-och-folkfostrare/

[Hayabusa]
1/6/19, 10:54 AM
#6

Det är kanske i just den här frågan vi ska stötta oss på Marie Demker:

"Klimatet faller inte samman - men det finns de som vill att du ska tro det"

OBS Travesti

Annons:
72mm
1/6/19, 11:09 AM
#7

#1 "…klimatforskarna ägnar sig åt en gigantisk sammansvärjning, där forskningsresultat systematiskt förfalskas. Och att sambandet koldioxidutsläpp/ökad global medeltemperatur skulle sakna vetenskapligt stöd."

Fast det där är faktiskt bara en halmgubbe. Få påstår faktiskt vad du skriver. Att koldioxid är en så kallad växthusgas och därför per definition bidrar till jordens uppvärmning tror jag ingen förnekar. Huruvida det är den enda eller ens största bidragande orsaken är väl vad som är konstruktivt att fråga sig?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
1/6/19, 11:15 AM
#8

Min granne är professor, hen säger att klimathotet inte stämmer. Jag gillar min granne, hen har allt som oftast rätt, och även om jag inte forskat kring klimathotet så är hens åsikt min åsikt.

OBS Travesti

kamera0710
1/6/19, 11:48 AM
#9

#7 Naturligtvis finns det mer än koldioxid som påverkar, därför används ju ofta uttrycket koldioxidekvivalenter. Det är kanske en liten skara som hävdar det jag tar upp i #1. Men högljudda och tvärsäkra är de, det kan jag konstatera när jag surfar i ämnet. På vissa tidningars kommentarsfält har de varit väldigt aktiva. (Bland annat SVD, innan tidningen avskaffade kommentarsfälten.)

[Hayabusa]
1/6/19, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

*

72mm
1/6/19, 12:03 PM
#11

#9 "därför används ju ofta uttrycket koldioxidekvivalenter."

Va? Gör det? Hoppas jag verkligen inte. Exempel på en sådan? 

"Men högljudda och tvärsäkra är de, det kan jag konstatera när jag surfar i ämnet"

Hmm… kanske det. Men det kan vara lätt att missuppfatta. Speciellt en enskild kommentar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
1/6/19, 12:08 PM
#12

#11 Sök (googla) ordet och du skola finna en hel del att läsa i ämnet.

72mm
1/6/19, 12:55 PM
#13

#12 usch, jag vet inte om jag vågar… 

Wikipedia: "Koldioxidekvivalenter eller CO2e är ett mått på utsläpp av växthusgaser som tar hänsyn till att olika sådana gaser har olika förmåga att bidra till växthuseffekten och global uppvärmning. När man uttrycker utsläppen av en viss växthusgas i koldioxidekvivalenter anger man hur mycket koldioxid som skulle behöva släppas ut för att ge samma verkan på klimatet. Räknat per utsläppt ton bidrar exempelvis metan 21 gånger mer till växthuseffekten än koldioxid, och ett metanutsläpp på 1 ton motsvarar därför 21 ton koldioxidekvivalenter."

Det är givetvis helt galet från början. Antagandet är att koldioxid på något vis skulle kunna fungera som någon typ av enhet för "potential till global uppvärmning" för andra växthusgaser insinuerar att vi har systemet helt klart för oss. Vilket är en del av lögnen. Vi har inga modeller som fungerar. Formuleringarna utgår ifrån (och bygger därför på lögnen ytterligare) ett sammanhang som vi inte helt förstår. 

Jag misstänker att uttrycket enbart är konstruerat för att cementera just koldioxid i centrum för hela diskussionen, inget annat. Man vill säkra fokuset i debatten på just koldioxid. Så även när man pratar om helt andra saker såsom metan så ska man prata om koldioxid(-ekvivalenter). Klimatförändringar = koldioxid. Det är budskapet. Det är i mina ögon extremt ovetenskapligt.  

Observera också att man noga undviker att vända på frågan; Räknat i växthuseffekt  - av alla växthusgaser som finns i atmosfären, hur stor del utgörs av respektive ämne?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
kamera0710
1/6/19, 1:19 PM
#14

#13 Du får väl kontakta klimatforskarna och försöka hjälpa dem på rätt köl då, om du anser dig ha på fötterna. Vad gäller påståendet att klimatforskarna noga undviker frågan om hur stor del som utgörs av respektive ämne: Har du sedan vi sist diskuterade global uppvärmning gått igenom gjorda studier och kontrollerat att denna fråga inte lyfts?

72mm
1/6/19, 1:46 PM
#15

#14 Det är väl för hela bövelen inte "klimatforskarna" som författat geggan på Wikipedia?  Naturvårdsverket och IPCC är (uppenbarligen!) inte att lita på. Du måste nog försöka sätta lite koppel på din auktoritetstro. 

"Klimatforskarna" (vilka det nu är) är människor de med, med samma moral och behov av att sätta mat på bordet som alla vi andra. Hur vet du att de inte är minst lika fast i, och kanske beroende av, lögnen som du själv?  

"Vad gäller påståendet att klimatforskarna noga undviker frågan om hur stor del som utgörs av respektive ämne: Har du sedan vi sist diskuterade global uppvärmning gått igenom gjorda studier och kontrollerat att denna fråga inte lyfts?"

Har du? Men det har den säkert gjort. Det är säkert en hel radda av dina visa allvetande "klimatforskare" som i papper efter papper desperat försökt påtala att vattenånga står för 95% av växthuseffekten. Men om man konsekvent undviker allt sådant som inte helt följer narrativet när man predikar det för dig så blir det ju som det blir.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
1/6/19, 2:39 PM
#16

#15 Jag har inte hävdat att Wikipedia är främsta kunskapskällan om detta. Du behöver nog sätta lite koppel på din upprördhet om (påstådda) lögner, om du inte har något konkret att komma med. Jag har ögnat i enstaka studier när jag läste miljö- och hälsoskydd (4 år) på Umeå universitet. Men främsta kunskapskälla är föreläsare under nämnda utbildning samt de som gjort sammanfattningar av många gjorda studier. Vad jag utifrån detta kunnat läsa mig till står AGW-teorin på stadig vetenskaplig grund. Sedan får man ju alltid vara beredd på att nya studier kan ge nya resultat.

72mm
1/6/19, 3:45 PM
#17

#16 Du bad mig googla. Jag googlade definitionen. Jag förkastade begreppet som värdelöst och jag förklarade även varför jag gjorde det. Jag kommer således inte att använda mig av det i framtiden.

Om du vill prata om konkreta saker kan du ju istället tala om hur nära sanningen du tycker jag är om vattenånga såsom den största källan till växthuseffekten.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
1/6/19, 4:09 PM
#18

#17 Vattenånga är den viktigaste växthusgasen, inget nytt under solen med detta. Men när det gäller den ÖKANDE medeltemperaturen finns vad jag vet inget som tyder på att det beror på vattenånga.

[Göstage]
1/6/19, 4:31 PM
#19

Kamera, att du upplever klimatångest verkar rätt uppenbart, och det är i så fall bara att respektera. Samtidigt känns det som om diskussionen håller på att grotta ner sig i teknikaliteter - om man googlar på "klimatångest" istället för "koldioxidekvivalenter" så dyker det upp andra aspekter ur folkdjupet, där blandas klimatforskare med posörer, hysterikor och skräckmästare, och det var väl mer den biten av scenariot som Heberlein vill spegla. 

Den som talar i termer av koldioxidekvivalenter är nog förlorare i det marknadstingeltanglet mot den som säljer in sig med budskapet att #det går åt helvete om du inte skänker en slant.

kamera0710
1/6/19, 4:59 PM
#20

#19 Frågan bekymrar mig, men inte så att jag går och tänker på den dygnet runt. Men jag har försökt sätta mig in i kunskapsläget efter bästa förmåga. Detta också genom att även läsa det som inte bara stryker mig medhårs, som ovannämnda bok av Mattias Svensson. (Hade en intressant mejlväxling med honom när jag läst klart den.)

Annons:
72mm
1/6/19, 5:25 PM
#21

#18 Men snälla. Du påstår väl inte att koldioxid är den enda möjliga faktorn till varför jordens medeltemperatur har ökat med en grad sedan mitten av 1800-talet?  Att korrelationen inte är linjär vet du väl, men är du ens helt säker på att den inte är reflexiv, dvs att halten av koldioxid faktiskt inte påverkas av medeltemperaturen? 

Om förhållandet nu ligger i närheten av vad jag skrev, dvs 95%, så skulle man ju kunna tänka sig att t.om mycket liten påverkan på saker som t.ex. vattenånga eller molnbildning kan ha avsevärd effekt (relativt sett) på vad du kallar global uppvärmning, eller "klimatförändringar". 

Hur kommer det sig att man i princip aldrig läser om t.ex. hur solaktivitet (som är cyklisk) eventuellt kan påverka medeltemperatur genom mekanismer som inte har med koldioxid att göra alls? Det var en hypotetisk fråga. Alla som tänkt ett varv till och genomskådat bedrägeriet förstår nog varför man aldrig diskuterar alternativa förklaringsmodeller för något vi i dagsläget har mycket liten kunskap om.  

Egentligen vet jag inte varför jag ödslar min tid på någon som hävdar att "AGW-teorin står på vetenskaplig grund" då en vetenskaplig teori är bevisad och fungerar som bas för att kunna göra förutsägelser, vilket är exakt vad man gång på gång misslyckats med att göra. Kalla det hypotes, idé eller ännu hellre "vild, ologisk slutledning utifrån vissa vetenskapliga fakta", men kalla det för allt i värden inte för en vetenskaplig teori. 

#19 " …känns det som om diskussionen håller på att grotta ner sig i teknikaliteter"

Japp, skyldig. Återgår härmed till ämnet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
1/6/19, 6:08 PM
#22

#21 Du får gärna källhänvisa om du har några belägg för att vattenånga är inblandat i den ökade medeltemperaturen. Har inte sett något om detta, men är som sagt öppen för vad nya studier kommer att ge för resultat. Solaktivitet har vad jag vet diskuterats en hel del i detta sammanhang. Om bedrägerier skett hoppas jag att det kommer fram. Forskningens mål måste ju alltid vara att finna de sanna svaren på de frågor som studeras, oavsett vad de råkar vara. Tror du att forskarna har något egenintresse att manipulera resultaten, med tanke på dina ord om "predikan", "del av lögnen" och liknande uttryck?

72mm
1/6/19, 9:20 PM
#23

#22 Forskarna är på intet vis undantagna från den påverkan som Ann Heberlein skriver om i TS. Så för att besvara frågan om deras egenintresse - absolut. Sedan är det ju inte forskarna som "predikar". 

Det finns troligen samma typ av egenintresse för dem att tillrättalägga (eller helt undvika vissa) både slutsatser som formuleringar i ansökningar som det finns för en svensk ståuppkomiker att undvika att tala om att denne röstar på SD.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
1/7/19, 6:00 AM
#24

#23 Då får du väl dra fram de manipulerade resultaten i ljuset. Intressant också att du tydligen anser dig ha kompetens att uttala dig om bristfälliga studier, om du nu inte läst några studier alls. 

Och du får fortfarande gärna källhänvisa om du har belägg för att vattenånga är inblandat i den ökande globala medeltemperaturen.

[Hayabusa]
1/7/19, 9:15 AM
#25

En avstickare i diskussionen…som dock ligger i linje med klimatfrågan. Är det dags att ta till kärnkraften igen? Eller rent av nödvändigt?

https://www.di.se/ledare/det-varas-for-karnkraft/

72mm
1/7/19, 10:58 AM
#26

#25 Det är en bra parallell såtillvida att det är i mångt och mycket samma typ av ovetenskapliga rädsla som har fått styra kärnkraften. 

Anledningen till att Sverige satsar på elcyklar och inte utbyggd kärnkraft har att göra med samma brist på verklighetsförankring som klimatångesten är ett resultat av.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
1/7/19, 11:11 AM
#27

#26 Sant. Elcyklar kommer inte att rädda världen.

Annons:
72mm
1/7/19, 5:36 PM
#28

En avstickare till då kanske? Angående Ann Heberlein. Hennes poäng här är viktig, men hon framstår mer och mer som en vindflöjel, rent ideologiskt sett. Lite av en opportunistisk populist. 

2014 byggde hon glatt på åsiktskorridoren, gick med i FI och tyckte att AFA "slogs för något gott". 2018 är hon mörkblå moderat, flörtar friskt med invandringskritiker och fäktar våldsamt mot samma åsiktskorridor som hon själv  tidigare var en del av. 

Jag läste nyligen "Priset" (om svensk repression av oliktänkande)  och där framstod hon inte direkt som hedervärd. 

Angry Foreigner har även skrivit ganska brutalt om det. 

Problemet verkar vara att Ann inte vill kännas vid sin omsvängning.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
1/7/19, 6:14 PM
#29

#28 Vet inte om du läste hennes blogg från förra veckan, där hon tyckte till om just begreppet "vindflöjlar", kanske då som svar på vad som Angry Foreigner uttryckt? Hon skrev då bland annat:

 "Vad är poängen med att posta en text någon skrev för fyra år sedan om ett då dagsaktuellt ämne och kräva svar nu? Leder det diskussionen framåt? Är det konstruktivt? Nej, inte ett dugg. Att människor omprövar tidigare uppfattningar är inte ett bevis på att de är vindflöjlar, utan på att de faktiskt är reflekterande varelser som lyssnar på andra och tar intryck av andra människors erfarenheter och argument. Jag tycker att de är förtjänstfullt. Vi befinner oss just nu i en tid när många människor tvingas ompröva tidigare åsikter och hållningar."---

Hon avslutar bloggen: "Att byta åsikt är inte ett tecken på svaghet och intellektuell lättja. Det är ett tecken på styrka och intellektuell hederlighet."

https://annheberlein.com/2019/01/02/om-intellektuell-hederlighet-och-ratten-att-byta-asikt/

Det är väl  inte otänkbart att hon hinner byta åsikter igen i framtiden, men för mig duger hennes nuvarande hållning gott att hämta argument och inspiration ifrån. Vad morgondagen för med sig - que sera…

72mm
1/7/19, 8:58 PM
#30

#29 Byta åsikter är bara sunt, även om en resa från FI/AFA till M/SD är ganska extremt. Problemet är att hon inte vill be om ursäkt eller erkänna att hon hade fel. 

Inget av detta ändrar dock på värdet av hennes text i TS.  Ville bara flagga för att en del (undertecknad inräknad) inte är helt övertygade att skribentens bevekelsegrunder är helt ärliga.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
1/7/19, 9:15 PM
#31

Egentligen vore det rätt tråkigt om vi människor stelnade i våra ideologier- kanske kan vi lära mer av de som har andra erfarenheter än av dem som varit samstämmiga med "hela tiden"?

Jag är nog inte så mycket för det där med avbön, kanske för att jag själv hört till 68-generationen och har färdats en bit på skalan sedan dess. (Who is not liberal as young"…o.s.v.)  Sedan kanske Heberleins omvändelse gått snabbt, det får var och en bedöma själv, men vi kan tydligen enas om att hon i citatet som startade just den här tråden får vårt respektive instämmande. Gott så!

[Göstage]
2/9/19, 1:57 PM
#33

#0 "Att känna klimatångest har blivit ytterligare ett sätt att posera i stället för att vidta konkreta åtgärder för att kompensera för den egna klimatpåverkan", skriver gästkolumnisten Kajsa Dovstad i GP. Hon tycks inte känna något medlidande med klimatångestposörerna, och tänk, jag håller med henne i vartenda ord, trots att jag inte flyger (enbart på grund av flygrädsla).

"Klimatångest fungerar som den moderna, medvetna människans bikt. Du har syndat, men genom att erkänna ditt misstag kan du få förlåtelse. Av vem är lite oklart. Den globala klimatutmaningen blir knappast mindre av att folk mår dåligt över att de har råd att resa över jorden. Några av de allra mest medvetna axlar rollen som klimatpräster. I tid och otid förkunnar de sina budord. Allra mest på modet är just nu: Du skall icke flyga. För den som redan sett världen är det ingen uppoffring."--- 

"Klimatångest är på så vis en ny sorts klassförakt. Det är fint att må dåligt över hur ens materiella överflöd påverkar miljön. Men för att kunna känna klimatångest måste man ha just materiellt överflöd. Missförstå mig rätt. Miljöförstöring är ett av mänsklighetens största bekymmer."---

 "Däremot går det utmärkt att klimatkompensera genom att köpa regnskog eller betala extra för att öka mängden biobränsle i flygplanstanken. Det är moderna avlatsbrev, som faktiskt gottgör ens klimatsynder. De välbärgade klimatprästerna borde ha råd. Varför väljer de i stället botgörelse genom lidande? Kanske är just lidandet själva poängen. 

Själv känner jag ingen klimatångest."---

"En av de få sakerna klimatångest har gemensamt med verklig ångest är just att den kan bli irrationell. 

Flyget står för ett par procent av världens totala koldioxidutsläpp. Det viktigaste är inte om västerlänningar avstår från att resa till Indien, utan huruvida Indiens fabriker drivs av kärnkraft eller kolkraft. När den indiska solen värmer min bleka hud njuter jag utan förbehåll. Nog tänker jag på framtiden när hemresan närmar sig. Vart ska jag flyga nästa gång? 

http://www.gp.se/ledare/därför-flyger-jag-utan-klimatångest-1.13087576

kamera0710
2/11/19, 11:34 AM
#34

Gick in och läste lite bland kommentarerna på Heberleins inlägg. Det var otroligt lärorikt och jag inser hur mycket jag fått om bakfoten när jag läser dessa insikter:

"På många platser på jorden är vädret/klimatet ganska lika under hela året. I Sverige har vi ungefär fyra årstider. Vi är alltså vana vid både 30 plus och 30 minus om vi har levt ett antal år. Så vi förstår att ett klimat som förändras är naturligt. Eller vi borde förstå det. Nu verkar det som om många, främst yngre kvinnor inte riktigt har tagit detta till sig."

Och jag som trodde att det är den globala medeltemperaturen som är det viktiga.😉

Annons:
[Göstage]
2/11/19, 11:50 AM
#35

#34 Kommentarer är ju kommentarer-  det är fritt att tycka där, precis som här och visst är det är stimulerande med bloggare som tillåter återkoppling efter var och ens pipa?

Fast att kommentera här vad någon kommenterat där når kanske inte fram till den adressaten, om det är det man vill?🤔

kamera0710
2/11/19, 11:51 AM
#36

#35 Det var mest med anledning av det jag tagit upp i #1.

Ja, Heberlein verkar bättre än en viss Weidmo-Uvell på att låta kritiker komma till tals. Så där kan jag respektera henne.

[Göstage]
2/11/19, 12:07 PM
#37

#36 Även om jag inte är aktiv på sociala medier så ser man ju av rutan på Uvells bloggsida att hon korresponderar rätt livligt den vägen. Och det finns möjlighet att lämna kommenterar på blogginläggen också. Det står "lämna en kommentar" under rubriken, och i högerspalten finns det upplysning om de senaste kommentarerna.   

Är vi på väg bort från trådämnet "klimatångest- en livsstilsmarkör" nu månne?

kamera0710
2/11/19, 12:12 PM
#38

#37 Det är ju det jag säger, Heberlein verkar låta kritiker komma till tals. Det kan jag respektera.

[Göstage]
2/11/19, 12:15 PM
#39

#38 Vad du också sa var att Weidmo Uvell inte är lika föredömlig, därav svaret.

Apropå Heberlein och trådämnet så kanske det är mig förlåtet att citera lite från slutklämmen av en artikel som hon skrev på annan plats för ett år sedan? (Debatt iFokus var ju inte påtänkt ännu då!)

"Tyckarklassens behov av att konstruera sig själva som dygdemönster (och av att tjäna pengar) kvarstår dock – och det är i det här sammanhanget den plötsliga miljömedvetenheten ska förstås. Fatta hur många krönikor, kolumner, böcker, teaterföreställningar, debatter och paneler temat klimatångest kan generera! Den skamsna medelklassen kommer garanterat att slicka i sig varje ord, ta till sig klandret och riktigt vältra sig i sin skam och sitt dåliga samvete. En win-win."

https://ledarsidorna.se/2018/02/posorer-och-folkfostrare/

En bra spaning - hon fick rätt…

Relaterad tråd.

72mm
2/18/19, 11:07 AM
#40

Om man kategoriserar hela klimathysterin som en religion så faller allt på plats - de ovetenskapliga grundteserna som ingen får ifrågasätta, hanterandet av de kättare som trots allt gör detta, hoten och skräcken för att brinna (bokstavligen) i helvetet om man inte erkänner verklighetsbeskrivningen som sanning, det självutnämnda prästerskapet som livnär sig på lögnerna, de meningslösa ritualerna som är tänkta att blidka vädergudarna fast som givetvis alltid innebär en kostnad för de troende (eller en inkomst för de som lärt sig slå mynt av masspsykosen). 

Testa! det hela blev mycket tydligare för mig när jag väl började göra detta.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
2/18/19, 11:11 AM
#41

#40 Ja, det är ju inte långt till en sådan jämförelse-  Kajsa Dovstad (#33) hör till dem som drar den parallellen.

Annons:
[Jimmy.L]
2/18/19, 11:29 AM
#42

Blondinbella är väl den senaste "kändisen" som uppmanar till att flyga mindre samtidigt som hon tog en kortweekend med flyg och hotell.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0ER55M/lowengrip-om-flygkritiken-har-ett-arbete-som-kraver-att-jag-ar-ivag

Alla andra ska tänka på klimatet men inte vissa.

kamera0710
2/18/19, 12:18 PM
#43

#40 Intressant. Själv har jag just fått höra av min läkare att jag har brutit benet, men varför ska jag tro på det när skomakaren försäkrar att jag inte har det?😉

Nu ska jag gå till spågumman på tivolit och fråga om jag behöver laga tänderna eller inte. 

Tack för ordet.

[Göstage]
2/18/19, 12:19 PM
#44

#43 Krya på dig!🤔

kamera0710
2/18/19, 12:24 PM
#45

#44 Bytte "åkomma", ironin kanske inte gick fram med första versionen. Ursäkta!

[Göstage]
2/18/19, 12:27 PM
#46

#45 Nej, den första "liknelsen" cancer var rätt smaklös och "ironin" höll väl svensk ståuppnivå ungefär. Fast att det inte var seriöst var uppenbart, därav krya på dig-hälsningen. Den senare kvarstår dock. (Ironi).😉

72mm
2/18/19, 12:35 PM
#47

#41 Jo, visst, men inte heller hon verkar (våga?) ifrågasätta de heliga grundteserna. Kanske därför att man helt enkelt inte blir publicerad om man vågar sig på det. Jag lade märke till att hon angav "miljöförstöring" som mänsklighetens största problem, inte "klimat-någonting". Gott tecken, även om hon troligen har fel ändå :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
2/18/19, 2:10 PM
#48

"Klimatteokrati" tror jag är en benämning som florerar.

Inlägg #73 i annan tråd.

 Eller direkt till Henrik Jönssons youtubeprata.

Annons:
[Göstage]
4/14/19, 11:36 AM
#49

Ola Wong på Kvartal tycker vad jag förstår att det är hög tid för svenska klimatdebattörer att upptäcka Kina:

"Klimatdebatten följer idag ofta två spår, det ena är självcentrerat; det går ut på att vi (det vill säga svenskarna) måste konsumera mindre, flyga mindre och göra bot och bättring för våra klimatsynder. Det andra handlar om hotet från Donald Trump och populister. Häromveckan googlade jag ordet Trump och klimat. Jag fick 840 000 träffar."---

"När jag sen googlar Xi Jinping och ordet klimat så fick jag 41 700 träffar, det är 20 gånger färre än Trump-sökningen. Xi-sökningen gav som första–, andra– och tredjeträff samma artikel från nyhetsbyrån TT. ”Xi ger Trump en känga för klimat och frihandel” var rubriken. Xi blir återigen framställd som den vuxne i rummet, en förkämpe för globalisering och klimatet. Men artikeln handlar alltså egentligen inte om Xi och Kinas klimatpolitik, utan som vanligt har Kina blivit reducerat till ett slagträ för svenskarnas besatthet av USA."---

_"Detta är inget försök att driva med de som inspireras av Greta Thunberg, eller de som vill göra sin lilla värld, sig själva, sitt hem, Sverige, till klimatföredöme. Det är däremot ett försök att påpeka att om det ska ha någon effekt så måste Kina vara med."
_

https://kvartal.se/artiklar/jag-tvivlar-inte-pa-klimatkrisen-men-jag-tvivlar-pa-mediabilden/

[Göstage]
4/14/19, 12:03 PM
#50

😮

"På lördagen vid lunchtid skulle ett Tui-plan ha lyft från Las Palmas på Gran Canaria mot Göteborg. Ett dygn senare vet inte resenären Vera Lord när och om hon kommer hem. – Vi tycker det är fruktansvärt skött, vi lever i ovisshet. Jag vill bara komma hem, säger hon."---

https://www.expressen.se/gt/svenskar-strandsatta-i-las-palmas-fruktansvart/

Flyget hem från Las Palmas ett dygn försenat. Hade hon tagit tåget hade hon sluppit detta helvete!😟

[Jimmy.L]
4/14/19, 12:07 PM
#51

😃

72mm
4/14/19, 6:54 PM
#52

Vet inte om det har blivit länkat förut, men ang #40 och min kategorisering av klimathysterin som en religion, Lars Bern är inne på samma sak i sin vansinnigt underhållande sågning av ett av PK-medias väckelsemöten.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
4/15/19, 5:59 AM
#53

Verkar den här personen vara styrd av religion? Som han skriver i Factfulness: 

"Sedan en tid tillbaka hade jag funnit det motbjudande att skylla klimatförändringarna på Kina och Indien utifrån varje lands totala utsläpp. Det är som att påstå att fetman är värre i Kina än i USA för att den kinesiska befolkningen tillsammans väger mer än den amerikanska."

Sedan detta skrevs har väl dock Kinas utsläpp per capita stigit en hel del.

[Göstage]
4/16/19, 12:25 PM
#54

#49 Expressens ledarsida ger Wong rätt i att Kina slinker undan för lätt i den svenska miljödebatten.

"Kol släpper ut dubbelt så mycket koldioxid som andra fossilbränslen. Att så mycket kol som möjligt stannar i marken är således en nyckelfråga för att hålla nere uppvärmningen av jorden. Läser man journalisten Ola Wongs artikel i nättidskriften Kvartal om Kinas stora investeringar i kolkraften är det därför lätt att bli mörkrädd. 

Kinas kraftindustri har bett om tillstånd att få bygga motsvarande två nya kolkraftverk varje månad i Kina fram till år 2030. Dessutom utgör fossila projekt fyra femtedelar av de enorma energiinvesteringar som Kina gör utomlands. Med erbjudanden om billiga lån låser Kina in u-länder i ett beroende av den smutsiga kolen för åtminstone 30-40 år framöver, skriver Wong."---

 "Grafström och Wong slår effektivt hål på drömmarna om att Kina - med sin hårt styrda ekonomi - skulle kunna ta ledningen i klimatarbetet. Tvärtom kan landet med sin huvudlösa kolutbyggnad vara på väg att stjälpa klimatmålen. Ola Wong har rätt i att det har fått för lite uppmärksamhet i Sverige."---

https://www.expressen.se/ledare/diktaturen-kina-kan-inte-losa-klimatkrisen/

72mm
4/16/19, 1:59 PM
#55

#53 Det är intressant hur programledaren desperat försöker att få Rosling att inte bara prata om klimatet, utan också säga rätt saker - Rosling är uppenbart mer intresserad av att få ut sitt budskap om fattigdomsbekämpning. Han är uppenbart humanist, han bryr sig mer om hur människor mår än något fiktivt "klimathot".  

Observera vad han sa om varför de allra fattigaste inte producerar lika mycket koldioxid - de har helt enkelt inte råd. Energi produktion/konsumtion är tätt förknippad med levnadsstandard, vill man att folk ska få det bättre försöker man öka energikonsumtionen. Det är det Kina gör med sina 2 kolkraftverk i månaden de kommande tio åren.

Kina och Indien inser givetvis att hälsovinsterna är enorma för de människor som slipper elda ved och kan börja använda ren kol-el (jo, i förhållande till att tvingas elda ved är det ofantligt rent). 

Att sedan några fullständigt vanvettiga globalister i väst skriker om koldioxid-utsläpp (som om det var en förorening) och att det kommer få klimatet att gå fullständigt bananas tror jag inte spelar så stor roll eftersom de inte är medlemmar i kulten. 😉

Kinas utbyggnad av sin kolkraft (de bygger givetvis kärnkraft och vattenkraft också) är inte "huvudlös", det är snarare det mest humanistiska att göra. Det är i linje med vad Rosling pratade om i det länkade klippet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
kamera0710
4/16/19, 2:53 PM
#56

#55 "Han är uppenbart humanist, han bryr sig mer om hur människor mår än något fiktivt "klimathot". "

Ur hans bok Factfulness (sidan 283): "Man behöver inte stirra sig blind på värsta tänkbara scenariot för att inse att klimatförändringarna utgör ett enormt hot."

Men när jag läser dina kommentarer utgår jag från att du också läst den och kan källhänvisa, om jag missuppfattat hans budskap? I annat fall kan det vara bra att göra det.

72mm
4/16/19, 11:37 PM
#57

Jag kommenterade vad han sade i det klippet du länkade. 

Nej, jag har inte läst den. Men då får jag väl ta tillbaka, vad det gäller klimatet så var han lika förledd som övriga alarmister om han nu tyckte att "klimatförändringarna utgör ett enormt hot" - ironiskt i en bok med en titel som antyder att han satt  tilltro till fakta kan tyckas.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
4/17/19, 5:43 AM
#58

#57 Förmodligen var Rosling en rymdödla, som mest av allt ville sprida lögner och förljugenhet.

[Hayabusa]
4/17/19, 8:54 AM
#59

#54 Naturligtvis har Ola Wong helt rätt i sitt påstående.

[Jimmy.L]
4/17/19, 7:41 PM
#60

Ett hundratal personer från organisationen Extinction Rebellion begav sig till korsningen vid Parkgatan och Avenyn, där de satte sig på ett övergångsställe för att stoppa trafiken på platsen under en dryg timme.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7201524

[Göstage]
4/18/19, 2:18 PM
#61

"Vid en demonstration utanför Sveriges Television i Malmö ställs krav på utökad klimatbevakning. Inledningsvis blockerade ett 60-tal aktivister en av ingångarna till fastigheten i Västra hamnen, rapporterar Sydsvenskan. – Det behövs en avdelning på SVT på 50 personer som arbetar med det här dagligen, säger en av demonstranterna till tidningen."---

TT

Foliehatt i starkt solsken, det kan aldrig vara nyttigt!🤪

[Jimmy.L]
4/18/19, 2:40 PM
#62

När vänsterpolitiker tar ton om miljön blir det konstigt. I alla länder som provat socialism har det ju gått ut över miljön. Vänstern använder främst klimatfrågan som argument för att bekämpa marknadsekonomi och människors frihet.

http://www.bt.se/debatt/klarar-sverige-att-fora-en-vuxen-klimatdebatt/

Annons:
72mm
4/18/19, 4:48 PM
#63

#62 Ovanligt bra skrivet. Jag undrar om vansinnet i den svenska klimatdebatten om inte är på väg att vända så åtminstone bromsa in och sansa sig en smula? Inte för vad vi svenska extremister tycker eller säger har någon större inverkan på världen i stort, trots det heliga oraklet Greta Thunberg…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
4/19/19, 7:25 AM
#64

Aftonbladets Johanna Frändén utnämner sorgearbetet efter brandkatastrofen i Notre Dame till "femöresfilosofi," samtidigt som hon själv tar tillfället i akt att göra klimatapokalyps av den.

Länk.

kamera0710
4/19/19, 8:36 AM
#65

Kan det vara dags att också ifrågasätta sambandet tobaksrök/lungcancer, med tanke på att flera akademiker som ifrågasatt människans klimatpåverkan gör det?

[Hayabusa]
4/19/19, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

*

[Göstage]
4/19/19, 10:12 AM
#67

Som ett led i kampen för att jorden inte skall gå under om tio år vill Grön Ungdom avskaffa inrikesflyget mellan Stockholm, Göteborg och Malmö och kommer att driva frågan på sin kongress i maj.

 https://www.expressen.se/debatt/avskaffa-flyget-mellan-malmo-stockholm-och-goteborg/

🤪

Finns det möjlighet att omyndigförklara ett helt ungdomsförbund?

[Göstage]
4/19/19, 10:38 AM
#68

#67  Epidemivarning!

"Klimatdemonstrationerna i London har nu nått Heathrow. Gruppen Extinction Rebellion vill stänga ner flygplatsen under påskhelgen – men polisen har fått grön ljus från regeringen att rycka in med ”full kraft”.--- 

_"I ett uttalande skriver Extinction Rebellion:
”Vi känner djup ånger för de vars semestrar och familjeplaner kommer att störas. Det är inte vår avsikt att orsaka vidare separation. Men vi måste rikta in oss på flygindustrin och vi är alla medvetna om den stora, strukturella förändringen som måste komma”.
_

Den brittiska polisen har fått klartecken att använda ”lagens fulla kraft” mot demonstranterna för att se till att ingen flygtrafik störs.

_Storbritanniens inrikesminister säger samtidigt att han fördömer de som tar lagen i egna händer för klimatets skull.
_

– De har ingen rätt att skapa elände för de miljoner människor som försöker leva sina dagliga liv. Olagligt beteende kommer inte att tolereras, säger han enligt Sky News."---

https://www.expressen.se/nyheter/klimatdemonstrationerna-i-london-har-natt-heathrow/

[Göstage]
4/19/19, 10:39 AM
#69

#68

Annons:
[Jimmy.L]
4/19/19, 11:03 AM
#70

#67 Det vore toppen om man kunde omyndigförklara dom.

72mm
4/19/19, 5:03 PM
#71

#67 Det borde väl räcka att de med sådana idiotiska förslag omyndigförklarar sig själva? Det är väl högst tveksamt  om MP ens kommer ha något riksdags-inflytande kommande mandatperiod.  

Jag tänkte just säga att ingen vettig person lägger väl så mycket vikt vid okunniga barns åsikter i viktiga frågor, men så kom jag ihåg vilket land vi pratar om och hur gammal den senaste klimatprofeten är….  så jag tar tillbaka - det är nog kört. :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jimmy.L]
4/22/19, 8:33 PM
#72

Totalt 1 065 människor har gripits i samband med klimatprotesterna i London. 53 misstänks för att bland annat ha hindrat trafiken i staden.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/1-065-klimataktivister-gripna-i-london

[Jimmy.L]
4/23/19, 6:58 AM
[Göstage]
4/23/19, 7:09 AM
#74

Jepp, Ragnaröken lägrar sig -, It´s the Final Countdown…

[Göstage]
4/23/19, 7:29 AM
#75

Från Twitter


Jaha, de där jepparna som flyger privatjet till klimatkonferenserna?

https://uvell.se/2019/01/27/bono-klimataktivisten-med-privatjet/

72mm
4/25/19, 3:30 PM
#76

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[VSK]
4/26/19, 11:04 AM
#77

Det här med klimatångest måste vara hemskt. 

[VSK]
4/26/19, 12:29 PM
#78

Här är lösningen. Vål-lulle 😃

[Göstage]
4/30/19, 10:12 AM
#79

#60 Mer information om Extinction Rebellion (XR).

https://uvell.se/2019/04/29/xr-the-new-kid-on-the-block/

[Göstage]
4/30/19, 2:19 PM
#80

Den skarpe iakttagaren Lars Åberg (författaren, inte konstnären) ser något bakom kejsarnas och kejsarinnornas nya kläder:

"Jag tror inte att man ska förväxla flygskam och klimatångest med verkligt engagemang. Frågorna om hur vi lever våra liv och organiserar våra samhällen tränger djupare än rubrikernas klichéer. Magsura kommentarer om Trump, Brexit och populismen stannar vid poser om de som uttalar dem inte anstränger sig för att förstå vad som kan döljas där bakom."---

http://larsaberg.se/sv/hellre-bungyjump-i-shanghai-an-babysim-i-skarholmen/

[Göstage]
5/4/19, 8:15 AM
#81

Får man säga så i Den Heliga Gretas land och komma undan med det? Blasfemi, någon?

kamera0710
5/4/19, 9:01 AM
#82

#81 Vad bra att han grundar sina argument på de tunga naturvetenskapliga källorna.

[Göstage]
5/4/19, 9:19 AM
#83

#82 Ja, här ska ju ingen "komma och komma" och ha synpunkter som inte berörs av klimatförändringar! 

Rätt att yttra sig har den som har passagekort till de Vises Rum eller åtminstone ha dokumenterat sin Ångest från en solstol på en kändisplaya.

Edit: tog bort exemplet Isabella Löwengrip men följande inlägg hann flyta in under tiden, om sambandet verkar svårbegripligt.

Annons:
kamera0710
5/4/19, 9:25 AM
#84

#83 Nej, hon är vad jag vet ingen forskare som bidragit med artiklar till de tunga naturvetenskapliga tidskrifterna, som Nature.

[Göstage]
5/4/19, 9:33 AM
#85

#84 Så du menar att den som inte kan referera till källor som Nature saknar rätt att ha synpunkter på klimatförändringarna och debatten kring dem?

kamera0710
5/4/19, 9:34 AM
#86

#83/#85 För miljonte gången: jag vill inte tysta någon för att jag framför kritik. Men det lär behöva upprepas igen och igen och igen…

[Göstage]
5/4/19, 9:37 AM
#87

Avsikten med den här tråden är ju som rubriken anger mest en fråga om att betrakta klimatångestens betydelse som livsstilsmarkör. Ambitionen var inte att stapla diagram ur Nature eller liknande, men det där med revirpinkande…🥵

kamera0710
5/4/19, 9:43 AM
#88

#87 Då kanske det är ointressant var den naturvetenskapliga forskningen står i klimatfrågan? Intressant är också tankarna här om att omyndigförklara Grön ungdom, om du nu värnar åsikts- och yttrandefriheten så väldigt…

[Göstage]
5/4/19, 9:48 AM
#89

#88 Det finns ju många andra trådar på iFokus där man kan grotta ner sig i Den Vetenskapliga Forskningen, precis överallt där ordet "klimat" dyker upp behöver ju inte per automatik leda till  utryckning av jouren och påföljande rynkade pannor över stapeldiagram? 

Henrik Jönsson har ett lättsamt anslag, om han sedan inte ikläder sig Fjällrävenuniform eller har doktorerat i ämnena han avhandlar kanske kan vara honom förlåtet?

kamera0710
5/4/19, 9:54 AM
#90

#89 Jag drar mig ur för tillfället, har framfört det jag hade att säga.

Annons:
[Göstage]
5/4/19, 9:58 AM
#91
[Hayabusa]
5/4/19, 10:15 AM
#92

#81 Henrik sätter fingret på exakt vad det handlar om.

[Hayabusa]
5/4/19, 11:34 AM
#93

#82 Att Henrik inte "grundar sina argument på tunga naturvetenskapliga källor" är inte alls märkligt eftersom det inte är naturvetenskapen (vad den nu är, exakt) i sig han ifrågasätter utan hur frågan hanteras ideologiskt/politiskt.

[Göstage]
5/4/19, 12:57 PM
#94

Någonstans mellan experterna (inom citationstecken i somliga fall) och livsstilsmannekängerna finns ju trots allt vi, "vardagens folk" som sliter med frågorna på vårt vanliga gråa vis. 

Ett sätt att tackla det är med skepsis i varierande riktningar, och kanske med viss ironi (galghumor?) För om man varken vill slå sig ner med ett plakat bredvid Greta utanför Riksdagshusväggen eller glamourdemonstrera med vår tappra influencerarmé, vad återstår att göra?

Enda gången jag gör bruk av utsläppsrätten

är när jag slår mig ner på toaletten.

[Göstage]
5/4/19, 1:42 PM
#95

En sanningssägare uppenbarar sig på  Aftonbladets kultursida, av alla ställen - tänka sig! Sven Anders Johansson heter han, och skriver bland annat:

"Det hela förvandlas till något att vara för eller mot, något man kan ta moralisk ställning till som individ: ”Vad har du gjort för klimatet?” Journalistiken är en del av förvandlingen: i stället för undersökningar av låt säga sjöfartens eller det svenska skogsbrukets bidrag till den globala uppvärmningen lyfts frågan hur man ska kunna genomföra sommarens Italienresa utan att skämmas. Klimatfrågan blir en fråga om medelklassens ångest inför det egna hyckleriet. Alltihop blir terapi."---

"Vi kulturjournalister och ledarskribenter har i regel en rätt nära relation till konst och litteratur, medier och partipolitik. Och i gengäld en rätt distanserad relation till jord och vatten, växter och djur, land och hav – naturen är kort sagt det vi semestrar i.

Och ändå envisas vi med att klimatpredika för en befolkning som på många sätt vet mycket mer om saken. Att denna journalistiska aktivism i längden kan bli rätt provocerande är inte så svårt att förstå. Den är ju så tom. Så oinformerad. Så självupptagen. Så idealistisk, i ordets sämsta bemärkelse."---

"Nu famlar de efter något att hålla sig i. I sin vilsenhet och oförmåga att tänka självkritiskt vänder de sig till ett barn: titta vilket engagemang! Det står dem naturligtvis fritt att göra så. Men det vore klädsamt om de upphörde med att projicera sin ångest på dem som inte delar den."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/9vBJw5/hycklarna-alskar-nar-klimatfragan-blir-symbolisk

De infällda länkarna har jag lagt dit.

kamera0710
5/4/19, 6:42 PM
#96

Med anledning av #95 får det bli ett kort inhopp igen. I den länkade artikeln instämmer jag helt i följande ord:

"För några månader sedan kom en rapport som visade att utsläppen från biltrafiken i Sverige ökar (SVT 5 feb). Trots allt engagemang, trots Gretas framåtblickande idealism, så minskar alltså inte utsläppen, ens i det här lilla hörnet av världen. För ett ögonblick verkade alla bestörta, innan allt snabbt glömdes bort. Det är ju så krångligt det där – roligare då att rapportera om Volvos elbilsplaner och att New York Times skrivit om Greta.

Just därför bör man kanske bita sig fast i de konkreta, fysiska omständigheterna för ett ögonblick: i denna stund byggs det en enorm motorvägstunnel utanför Stockholm. Den beräknas var klar 2026 till en kostnad av – ja, vem vet. 61 miljarder är en summa som har nämnts. När det gäller nya motorvägar råder det aldrig lågkonjunktur.

Liknande projekt äger rum överallt i världen. Det kallas tillväxt, det som samtliga riksdagspartier numera har som mål för sin politik. Varför talas det så sällan om det när den globala uppvärmningen debatteras? Varför handlar diskussionen så mycket om subjektiva aspekter (ångest, engagemang, hat, hopp) och så lite om objektiva omständigheter? Saken är ju annars ganska enkel: förbättrar man biltrafikens möjligheter så kommer biltrafiken att öka."

Kort sagt, synliggör konflikterna.

72mm
5/5/19, 9:09 AM
#97

#83/#85 Heh, men det är ju bara samma vanliga gamla inlägg vi har hört så många gånger innan från det hållet… 

Problemet med kamera är att han/hon är så otroligt auktoritetstroende. Alla måste alltid basera sina åsikter på de rätta auktoriteterna annars är de inget värda, eller helt enkelt felaktiga. Problemet är väl att det inte är en ovanlig inställning. 

Aningslösheten är dessutom slående, så till den milda grad att när jag på en annan sajt insinuerade att väldigt mycket av klimathysterin i allmänhet och svenskars miljöångest i synnerhet grundas i en folklig naivitet och rent av hjärntvätt så blir svaret något om nazism och att man bör lyssna på läkare istället för rörmokare om man får ont i magen. 

Smaka på den. Just de två exemplen, dvs Sveriges hållning till nazismen innan och under kriget samt resultatet av befolkningens blinda tro på läkares kostråd (tråden ifråga handlade om kostvanor) efter samma krig är två utmärkta exempel på just en övertro på auktoriteter. Jag kunde liksom inte ha illustrerat min poäng bättre själv.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Hayabusa]
5/5/19, 10:06 AM
#98

#97 "…man bör lyssna på läkare istället för rörmokare om man får ont i magen."

Jo, den har man ju sett. Å andra sidan, behöver man råd om sin privatekonomi så går man givetvis till vänstern/miljörörelsen - Hej Venezuela!

[VSK]
5/5/19, 10:18 AM
#99

På tal om Venezuela.

Tror de har lägst bensinpris i hela världen, medan befolkningen svälter till döds.

Vad säger Greta och vänstern om detta? (bensinpriset alltså, det andra skiter de fullständigt i).

[Hayabusa]
5/5/19, 10:21 AM
#100

#99 Svaret på det är enkelt - förbjud bensin i Sverige!

kamera0710
5/5/19, 10:25 AM
#101

#97 Vad bra då med dina inlägg om åsiktsförtryck, naivitet, aningslöshet och annat som vi aldrig hört förut. Som en fräsch motvikt. Hur ser för övrigt du, åsiktsförtryckets motståndare, på tankarna här om att omyndigförklara ett ungdomsförbund?

kamera0710
5/5/19, 10:34 AM
#102

#98 Ganska stor skillnad mellan ekonomi och naturvetenskap. Frågan är om det förstnämnda ens kan kallas vetenskap.

[Göstage]
5/5/19, 10:41 AM
#103

#97 Kanske är du rent att mer naiv än vad som framskymtat när du får det till att den ironiska frågan om man kan omyndigförklara ett ungdomsförbund innebar en faktisk tanke om att rent juridiskt försöka göra det. 

Men för att du skall slippa slita med frågan mer: svaret på om man kan omyndigförklara ett ungdomsförbund är "nej". Inte minst av den anledningen att omyndigförklaring (av myndig person) avskaffades i Sverige den 1 januari 1989 och ersattes med förvaltarskap.

Jag skall inte ägna mig åt att diskutera person mer än nödvändigt, men jag måste säga att det är en dödfödd ansträngning att söka efter en liten lättsam vinkling och glimten i ögat i dina inlägg. Jag inser att den typen av humor som faller dig i smaken produceras av  komiker som Anders Lindberg och Göran Greider.

[Hayabusa]
5/5/19, 10:43 AM
#104

#102 Ändå är det något som alla måste förhålla sig till. Ja, utom de som skriker "allt till alla!" och "det gör väl inget att det kostar!". 

Om ekonomi inte spelar någon roll - är det då OK om jag slutar betala skatt? Jag menar - det är ju bara pengar…

En sund ekonomi innebär inte enbart att du har koll på intäkter/utgifter utan även hur du hushåller med resurser. Och hur de används. Vetenskap? Tja, det sker ju inte av sig själv.

Annons:
kamera0710
5/5/19, 10:50 AM
#105

#103 Mitt sinne för humor låter jag andra bedöma. Nu vet jag din åsikt, från andra har jag fått höra det motsatta.

[Hayabusa]
5/5/19, 10:53 AM
#106

#105 Kämpa 🌺

[Göstage]
5/5/19, 10:59 AM
#107

För att försiktigt återföra tråden till dess ämne - här är några repeterade rader från Ann Heberlein i trådstarten. 

"Det tragikomiska i det hela är att den som hänger sig åt sin klimatångest i själva verket spelar trender, kommersialism och ytlighet i händerna. De flesta av de produkter och tjänster som erbjudes den ångestridne är snarare livsstilsmarkörer än något annat. En genomgripande förändring kräver mer än att du deltar i en klimatångestterapigrupp, köper en elbil eller byter kaffe till Löfbergs klimatsmartaste någonsin.

Om jag lider av klimatångest? Nej. Är jag då inte orolig? Självklart är jag det. Det finns många nyanser mellan klimatångest och klimatförnekare. Världen är inte svart eller vit – inte när det gäller den här frågan heller."

https://annheberlein.com/2019/01/05/klimatangesten-och-dess-kolportorer/

Vill tillägga att vi som inte kan åberopa torra fakta från artiklar i Science och Nature eller inte omedelbart drar oss till minnes en halvt ämnesrelevant artikel i Vetenskap och  Folkbildning nummer 3 anno 2012 kanske inte bör yttra oss om klimatångest, ens som livsstil. Det kan komma att behöva licens till det, Thomas Mattsson och hans förtrogna kan säkert ombesörja den saken tids nog.

[Hayabusa]
5/5/19, 11:07 AM
#108

Kristian Nilsson, HD:

"Kalla mig gärna klimatsvin.

Men jag är samtidigt en svårslagen sopsorterare, jag köper inte nya kläder eller möbler förrän de gamla är utslitna och jag tar hellre på en extra tröja än höjer inomhustemperaturen.

Däremot kommer jag att fortsätta ha barn, köra bil när det är nödvändigt, äta kött ibland och kanske göra en eller annan flygresa på ålderns höst.

Och jag kommer inte att skämmas för det."

[Jimmy.L]
5/5/19, 12:19 PM
#109

#107 Exakt. Visst det finns utmaningar att förbättra miljön utan tvekan fast som alltid är det vi som ska panikändra oss medans bloggare, kändisar och politiker kommer undan med att "jag måste flyg till varmare länder" eller "jag måste flyga i mitt jobb" men ta cykel eller tåget istället. Eller segla om det inte finns förbindelse med tåg. 

Ge bloggarna en roddbåt om dom nu måste utomlands så kan dom ro hem ett bättre klimat.

[VSK]
5/5/19, 2:20 PM
#110

Nu kan alla med klimatångest andas ut lite 🥵

Kallaste maj på årtionden på flera håll - https://www.dn.se/nyheter/sverige/kallaste-maj-pa-artionden-pa-flera-hall/

[Göstage]
5/5/19, 2:35 PM
#111

#110 Det "fina" med klimatångesten är att om det är för vackert väder, ja då är det fel på klimatet. ☀️Om det är å andra sidan är skitväder, ja, då är det också klimatet som är i olag.☔️ Väderångestposörerna är helgarderade…

Annons:
[VSK]
5/5/19, 2:47 PM
#112

🥵

72mm
5/5/19, 3:07 PM
#113

#110 se  #111 

#107 "Vill tillägga att vi som inte kan åberopa torra fakta från artiklar i Science och Nature eller inte omedelbart drar oss till minnes en halvt ämnesrelevant artikel i Vetenskap och  Folkbildning nummer 3 anno 2012 kanske inte bör yttra oss om klimatångest, ens som livsstil. Det kan komma att behöva licens till det, Thomas Mattsson och hans förtrogna kan säkert ombesörja den saken tids nog."

- haha, det citatet låter jag bli mitt slutord här tror jag. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
5/5/19, 4:13 PM
#114

De i Abisko måste ha mindre klimatångest än de i södra delarna av landet 🤔

[VSK]
5/8/19, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Nåt av intresse?

72mm
5/8/19, 5:45 PM
#116

#115 Jo, jag måste erkänna att jag har lite klimatångest faktiskt. Tänk om vi är på väg mot en ny istid? Tänk om det håller på att vända? Det såg ju så bra ut med en stadig temperaturökning sedan mitten av 1800-talet, men nu verkar det ju som om den positiva temperatur-utvecklingen nästan helt ha avstannat. 

Så frågan är väl vad man som klimatmedveten medborgare kan göra själv? Lämna diesel-pickupen på tomgång över nätterna? Köpa mer Thailands-resor? Fast det är väl klart, med tanke på hur mycket koldioxid som produceras och hur liten inverkan det verkar ha på den globala temperaturen kanske det inte är lönt? Man kan ju då  trösta sig med att man i alla fall gjort planeten lite grönare. 

Fast på kurvan ser det ju faktisk ut som om det finns en liten positiv trend, så kanske barnbarnsbarnen slipper en istid trots allt?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
5/8/19, 5:55 PM
#117

#116

Nej för fasen lämna inte diesel-pickisen hemma. Vridet behövs för alla tunga stenar på flaket.

Seriöst nu då.

Istid kommer vi att få och det även om MP får 99% av allah väljare. Jorden har sina cykler och har haft så i miljontals år. När isen smälter så tvingar den Golfströmmen att byta riktning och vi kommer få kallare klimat här. Detta kommer att ske även om vi får en total skatt på 100% (vi har total skatt på ~76% nu).

Koldioxid är jättebra för jorden för utan den så hade vi inte ens existerat. Blommar av grönska som aldrig förr i Afrika tex. 

Undrar när man skall börja beskatta alla länder som har/haft aktiva vulkaner.

Undrar oxå helt sonika hur man kan få bättre miljö av mer skatt när det är samma utsläpp. Vart tar alla skattepengarna vägen.

[Jimmy.L]
5/8/19, 9:04 PM
#118

_När jag läser om människor i väst, i dubbel bemärkelse, som rasar mot bensinpriset så kan jag välja att skratta eller gråta. Denna text är mitt försök att hålla lipen stången. Det är inte en mänsklig rättighet att leva på landet. Det är givetvis väldigt trevligt att människor vill det, jag är själv uppvuxen där, men det är ett val som sedan förbränningsmotorns födelse innebär att man måste förhålla sig till priset på bensin. Uppsidan med att leva lantligt är de låga nivåerna av stress (detta gäller gissningsvis ej för de 115 000 Facebookmedlemmarna) samt möjligheten att bo billigt. Och så har man kanske tillgång till en vacker utsikt. Som nu blir förstörd av farbröder i västar från Biltema eller Jula.
_

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nRQwX/darfor-valjer-jag-att-skratta-nar-115-000-man-rasar-mot-bensinpriset

Krävs inte mycket för att jobba på Atonbladet.

Annons:
Pyttelite
5/8/19, 10:04 PM
#119

Tänk vilket jäkla liv det varit om man skrivit motsvarande raljerande och fördummande ton om kvinnor - att inte någon med likavärdesprincipen protesterar.

Är det bara män som bor på landet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[VSK]
5/9/19, 8:11 AM
#120

#119

Du vet väl hur Lööf har ändrat tonläge mot just vita män numer, så tydligen så tror de i fjollträsk att det endast är män som bor på landet. Jag har haft mina duster med en person på iFokus med svår verklighetsförankring och jag har försvarat alla dessa kvinnor, speciellt de som bott just på landet, fött upp barn och tagit hand om hushållet mm mm. Denne personen är lyckligtvis portad på den här sajten men hans kvinnosyn var inte att leka med.

Utan alla dessa kvinnor vi haft turen att ha så hade inte männen kunnat sköta sina jobb med jordbruk och skogsbruk (och fan och hans moster vet vad) och vi hade knappast kommit så långt vi kommit utan dessa kvinnor. 

De där med likavärdesprincipen du pratar om är ganska så tysta av sig.

Emo
5/9/19, 9:24 AM
#121

Jag läser många böcker och den bästa bok jag har läst är Kvinnor i väglöst land av Lilian Ryd

https://www.ginza.se/Product/ryd-lilian/kvinnor-i-vaglost-land-nybyggar-/626224

Den boken visar hur viktigt arbete med hem och barn är och hur viktigt det är att alla familjemedlemmar hjälps åt för att få allt i hemmet att fungera, något som vi förlorat med ökat ekonomiskt välstånd.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
5/9/19, 10:10 AM
#122

Utan en blomstrande landsbygd så vad gör vid då? 

Jo syftet med EU är ju att bryta ned alla länder så de icke blir självförsörjande så då får vi importera det mesta och det mesta i köttväg handlar om djurplågerier, för att nämna ett exempel.

[VSK]
5/9/19, 10:59 AM
#123

Meteorologen: Maj ovanligt kall hittills

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/meteorologen-maj-ovanligt-kall-hittills

Opzzzz 😃

[VSK]
5/9/19, 11:03 AM
#124

Tydligen så är det en rättighet att vara naiv, korkad samt hatisk. 

[Göstage]
5/9/19, 12:41 PM
#125

Minns jag rätt halkade krönikören in som "fotbollshustrun" för några år sedan och har sedan bitit sig kvar. Det brukar räcka att skumma över rubrikerna någon gång som varning för samma återkommande vänsterpopulistiska vardagsjargong.

Annons:
[Göstage]
5/9/19, 3:40 PM
#126

#124 Wollin får svar i sin egen tidning av Robert Collin, tidningens motorexpert.

”Det är inte en mänsklig rättighet att leva på landet”, skriver Aftonbladets kolumnist Malin Wollin och vet inte om hon ska skratta eller gråta åt Bensinupproret. Eller som hon skriver ”när 115 000 män rasar”.

Nej. Det är ingen mänsklig rättighet att bo på landet. Men det är tur att några vill det. Och inte bara män. Deras fruar är lärare, sjuksköterskor, jobbar inom hemtjänsten, tar hand om gamla, har jobb på kommunkontoret eller något av de företag som biter sig kvar i glesbygden. Männen jobbar i skogen, ser till att vindkraft- och vattenkraftverken fungerar, hyvlar grusvägar och plogar snö. Gemensamt är att de behövs där och att de har långt till jobbet. Även om de försöker samåka, för det mesta går det inte, blir bilresorna till jobbet dyra. För kvinnor och män. Lika för alla som bor i glesbygden och inte kan cykla eller åka kollektivt till jobbet. Eller sitta hemma och jobba med datorn."---

https://www.aftonbladet.se/bil/a/vQxQ9j/collin-nar-bildas-bensinupprorspartiet

[Jimmy.L]
5/9/19, 4:06 PM
#127

Wollin har väl aldrig sätt en ko eller hur en morot blir till. 😃

[Jimmy.L]
5/15/19, 6:28 PM
#129

– EU släpper ut cirka tio procent av världens sammanlagda utsläpp, men då har man inte räknat med alla utländskt producerade varor som européer konsumerar, säger Isabelle Axelsson från Fridays For Future i pressmeddelandet.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ny-stor-skolstrejk-i-city-med-greta-thunberg/repseo!caYDYtkAg6vg4UTmEyVr1g/

10% är ju inget? 90% av utsläppen är alltså utanför EU snacka om orkan i ett vattenglas. 🤔

[Göstage]
5/16/19, 11:06 AM
#130

Ann Charlott Altstadt skriver så klokt och träffande på Aftonbladet kultur att jag blir rent tårögd. Hoppas att mobben inte får henne sparkad…

"Men jag antar att såväl ekonomiska som politiska intressen bedömer det alltför lönande att surfa på klimatalarmismens allra högsta vågtoppar. Och då tänker jag inte bara på mediernas, för planeten så destruktiva, klickberoende. Det tycks råda en sorts klimatförnekelse kring gröna entreprenörer och företag; som om de står för någon sorts ”ren” kapitalism, utan fossilbranschens profitmotiv.

Partier och politiker har dessutom byggt existensberättigande och prestige på att akuta åtgärder är absolut nödvändiga, för att inte jorden ska gå under redan i morgon. Stämningar begärliga för dominerande vänsterströmningar, ständigt på jakt efter postsocialistiska potentiellt folkmobiliserande projekt."---

"Det är ju inte enbart framtiden som står på spel, utan samhället här och nu; energiförsörjning, jobb och välfärd. Till och med diktatur har ju föreslagits för att rädda oss från oss själva, av en välkänd filosofiprofessor samt en populär kandidat till Europaparlamentet. Och ett gäng influencers har bett politiker begränsa vår demokrati då de inte kan hejda sig från att ta flyget."--- 

  https://www.aftonbladet.se/kultur/a/kJdBGA/gretahajpen-ar-skogstokig

Läs hela artikeln, för där finns mycket att ta till sig!

[Jimmy.L]
5/16/19, 11:10 AM
#131

Ja dom har blivit helt tokiga.

[Göstage]
5/30/19, 11:18 AM
#132

Lars Anders Johansson på Smedjan ser klassföraktet lysa igenom i hånet mot de som inte sänder rätta signaler och saknar rätt utstrålning.

"Den elitistiska och nedlåtande retoriken från stora delar av miljörörelsen i kombination med en politik som slår nedåt, riskerar att alienera stora delar av befolkningen från miljödebatten. Att vara emot auktoritära och kollektivistiska lösningar är inte att vara emot miljön. Miljöfrågorna behöver frihetliga svar, och de gröna behöver tona ned klassföraktet.

När miljöfrågor förvandlas till livsstilsprojekt och klassmarkörer för den övre medelklassen riskerar de inte bara att alienera stora delar av befolkningen, de riskerar också att motverka miljörörelsens syften. Bensinupproret 2.0, Sveriges genom tiderna största Facebookgrupp, som i skrivande stund samlar fler medlemmar än vad Miljöpartiet samlade röster i höstens riksdagsval, är ett av många tecken i tiden på den ökande klyftan mellan de politiska och mediala eliterna och de som drabbas av den förda politiken."---

https://timbro.se/smedjan/alla-forlorar-nar-miljopolitik-blir-ett-elitprojekt/

Annons:
[Göstage]
6/1/19, 7:45 PM
#133

Klädskammen är här!

"Klädindustrin släpper ut mera växthusgaser än flyget och sjöfarten ihop, enligt FN:s handelsorgan Unctad."---

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fn-kladindustrin-slapper-ut-mer-vaxthusgaser-an-flygen

Kommer våra influencers att sluta bära kläder nu?

[Göstage]
6/2/19, 3:42 PM
#134

"Flyget måste betala sina miljökostnader precis som lastbilar och bilar, är regeringens linje. SVT har räknat på hur dyra flygskatterna skulle bli om man hade lika mycket skatt på utsläppen som bilar. En flygresa till Thailand skulle bli drygt 8 900 kronor dyrare än i dag."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/8-900-kronor-i-skatt-pa-thailandsresa

I så fall blir det väl bara bli kriminella och influencers som har råd att resa dit.

[Jimmy.L]
6/2/19, 3:48 PM
#135

Helt sjukt.

[Hayabusa]
6/2/19, 4:43 PM
#136

#134 Plus politiker…

[Göstage]
6/3/19, 7:19 AM
#137

Rune Westergård, miljöentreprenör och författare till ”Ett jordklot räcker” frågar när "nätskammen" skall komma. Fast han verkar tycka att skambeläggandet i grunden är meningslös i jakten på att uppnå klimatmålet. Men visst vore det intressant att se om alla klimatglamourbloggare och influerare skulle vara beredda att fälla ner skärmen för gott för att skona klotet?😎

"Alla har vi hört om flygskam, men ingen talar om surfskam. Få har tänkt på att vårt liv på internet med surfande, spelande och twittrande ger utsläpp i samma storlek som flygets, det vill säga cirka 4 procent av de globala koldioxidutsläppen.

Men medan stanna-på-marken-rörelsen hytter med pekfingret mot flyget, och det uppstått en hätsk debatt kring flygskam, så hörs ingenting om surfskam. Var är ungdomsprotesterna? Var är plakaten med ”stoppa surfandet?"---

 "Min poäng är att visa långfingret åt pekfingret. Skam och skuldbeläggning är en destruktiv strategi för att nå klimatmålet. Därför tror jag inte heller på flygbojkott.---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/LAkV94/varfor-kanner-ni-ingen-surfskam-svenskar

[Jimmy.L]
6/11/19, 8:14 AM
#138

Nu angriper man Försvarsmakten och menar att dom inte ska få öva. 😓

http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/militar-ovning-utan-klimatskam/

Lika bra att lägga ner alla myndigheter som övar.

[Hayabusa]
6/11/19, 8:30 AM
#139

#138 Japp.

Annons:
[Göstage]
6/11/19, 9:03 AM
#140

Det är inte utan att man i många av de här ropen om "orenhet" tycker sig ana mekanismer som påminner om dem bakom de historiska trolldomsprocesserna, där jakten på upplevda onda motståndare, såväl politiska som företeelser, tar sig allt mer bisarra uttryck.

Den överförda betydelsen av häxprocesser i modern tappning utgörs enligt Wikipedia av "(ett) tillstånd av upphetsning i samhället, en organisation eller ett samfund, då en energisk aktivitet utbryter för att utrota eller oskadliggöra motståndare av någon typ".

Och liksom under häxprocesserna kan barns vittnesmål bli tungt vägande. "Anklagelserna varierade också i hög grad, och den stora mängden barnvittnen är något som är speciellt för Sverige under häxprocesserna." (Uppsats Stefan Jönsson, Lunds juridiska fakultet: "Trolldomsprocessernas sociala aspekter"). 

"Barn vill vara auktoriteter till lags. De säger inte nödvändigtvis sanningen utan det de tror att de vuxna vill att de ska säga, dels för att göra de vuxna lyckliga, dels för att slippa förhörssituationen de hamnat i", säger Yrsa Sigurdardóttir, isländsk författare av allt från barnböcker till deckare, som bland annat har följt Kevinfallet i Arvika och dess konsekvenser, där förhör med barn till slut gjorde vittnena själva till "häxor".  

Edit.

72mm
6/11/19, 10:39 AM
#141

#140 Vad som är så sjukt är inte processen i sig, utan vilket enormt stöd den har bland befolkningen.  Sverige är utom räddning. Ju tidigare man som individ inser det desto bättre.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
6/11/19, 10:53 AM
#142

Jo, vi som har insett det är väl som den pensionerade stinsen i Krylbo, som satt på en bänk och konstaterade att "där går det ett tåg, och det ger jag fan i, och där går det ett annat tåg, och det ger jag också fan i"…🙂

[Jimmy.L]
6/11/19, 1:28 PM
#143

Det är väl bara titta på hur Gretahysterin funkar, alla som tycker att hon utnyttjas är ju klimatförnekare. Vad händer när hon hittar en annan sak att kämpa för går jorden under då?

[Göstage]
7/6/19, 7:09 AM
#145

#133 "Klädindustrin släpper ut mera växthusgaser än flyget och sjöfarten ihop, enligt FN:s handelsorgan Unctad. Att köpa ekologisk bomull hjälper inte om energin som går åt vid tillverkningen kommer från kolkraft."--- 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fn-kladindustrin-slapper-ut-mer-vaxthusgaser-an-flygen

"Utöver den enorma mängd vatten som går åt för att framställa kläder släpper fabrikerna också ut mängder av kemikalier i floder och vattendrag i närheten. Vatten som lokalbefolkningen behöver för att tvätta sig och dricka."---

 https://www.svt.se/nyheter/utrikes/over-15-000-liter-vatten-har-gatt-at-for-dina-jeans

Men följarna  märker inte att kejsaren, influencern,  är naken- trots det stora klädkontot…

[Jimmy.L]
7/6/19, 5:13 PM
#146

Frivilliga överenskommelser som Parisavtalet räcker inte. Det krävs bindande avtal mellan de stora utsläpparna: USA, Kina, Indien och Europa för att nå klimatmålen, menar professor Gustaf Arrhenius. – Om Sverige hade blivit klimatneutralt i dag skulle det ätas upp på mindre än 8 veckor av de ökade utsläppen i världen, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lArjby/chocksiffran-sveriges-nollutslapp-ats-upp-pa-atta-veckor

Är ju det vi har påpekat för Greta-följarna.

Annons:
[Göstage]
7/16/19, 9:19 AM
#147

 Rebecca Weidmo Uvell granskar i en krönika symbiosen mellan miljöaktivism och profitintresse. Fetstilen är hennes.

"Miljörörelsens stora kampanj om klimathotet säger de själva handlar om “en annan värld”, “ett nytt ekonomiskt system”.

I själva verket handlar gröna pengar bara om att tillskansa sig en större del av den befintliga ekonomin. Att med hjälp av miljöhot och via politik få fördelar ekonomiskt.

Ett av många exempel är klimatkompensation. En ny bransch. Som tjänar på att ju större klimathotet utmalas vara och ju mer ångest folk och företag känner desto bättre business."---

"Green money. Green business. Egenintresse ljuger aldrig och många kommer vilja ha en del av kakan."

https://uvell.se/2019/07/15/grona-pengar/

[Göstage]
8/6/19, 6:25 PM
#148

"Modeveckan London Fashion Week börjar den 13:e september och Extinction Rebellion vill att evenemanget ställs in. I ett öppet brev till det brittiska moderådet, som arrangerar veckan, kräver man att den stoppas. Om så inte sker kommer gruppen att genomföra omfattande demonstrationer, meddelar man. – Vi planerar icke-våldsam aktiv civil olydnad, säger Ramón Salgado-Touzón från gruppen. Extinction Rebellion hänvisar till att klädindustrin har en enorm klimatpåverkan. Enligt siffror från FN:s handelsorgan står klädindustrin för mer utsläpp av växthusgaser än flyget och sjöfarten tillsammans."---

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/aktivister-vill-stoppa-londons-modevecka/

#133 Skall bli kul att se alla ickeflygande modeinfluencers stiga på båten dit och mötas av protester…

[Göstage]
8/7/19, 9:27 AM
#149

Äventyrsarrangören tackar nej till gäster som flugit till Sverige. Tur att denna "resglada" familj hann flyga färdigt själv i god tid då och uppleva äventyr, innan flyget blev skadligt…

[Hayabusa]
8/7/19, 10:09 AM
#150

#149 Nog borde Linda lägga ner sitt företag och i stället bedriva kampanj för "Hemestra"? Svar: JA!

[Göstage]
8/7/19, 10:15 AM
#151

#150 Absolut! Alla bör stanna i den egna hemisfären.

[Hayabusa]
8/7/19, 10:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

#151 Verkligen! Linda borde dessutom skrota sin miljöförstörande bil:

[Hayabusa]
8/7/19, 10:56 AM
#153

Som om DET inte vore nog…Linda sitter med som styrelseledamot i "Vättern Event & C:o AB". Ett företag där Mattias Karlsson, VD, kör runt i en riktig miljöförstörare:

Ford Ranger Super Cab 4x4 med ett CO2-utsläpp på hela 228 gram/km!!!! 3.2 liters motor på 200 HK drar soppa som en törstig kamel. 

Här MÅSTE Linda sätta ner foten.

Annons:
[ludgopelle]
8/8/19, 12:35 AM
#154

#153😂

[Jimmy.L]
8/8/19, 12:01 PM
#155

Miljöaktivisten Erika Bjerström från SVT vill ha en "speciell köttskatt i Sverige".

https://www.svt.se/nyheter/idag-slapps-ipcc-s-klimatrapport-sa-kan-det-paverka-oss

[Hayabusa]
8/8/19, 12:05 PM
#156

#155 "Köttskam" eller varför inte "livsskam"?

[Jimmy.L]
8/8/19, 12:20 PM
#157

#155 Märkligt att vi alltid ska skämmas trots vi är ett land som gör mycket för miljön redan nu.  Helst ska man äta morötter och ha en el-cykel eller elbil allt annat är miljöskam.

Carmarino
8/8/19, 1:02 PM
#158

#157 Det är bara en tidsfråga innan det blir elskam också. Elen måste ju komma någonstans ifrån, och tillverkningen av den är ofta rätt miljöförstörande. Det är bara det att alla klimataktivister blundar för det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/8/19, 1:32 PM
#159

#157 Där har du en poäng med.

Edit

[Göstage]
8/9/19, 8:09 PM
#160

"När historieböckerna en dag kommer att skildra den tidiga 2000-talsmänniskan lär flockbeteendet och det ytliga poserandet tveklöst finnas med. Där 1900-talsmänniskan demonstrerade med konkreta krav på skylten, manifesterar 2000-talsmänniskan snarast sitt stöd eller sin avsky för mer abstrakta företeelser. Helst via sociala medier, så att engagemangets storlek lätt kan räknas i antal huvuden. När Fridays for future ska beskriva sin framfart är det just så det låter. Så här många miljoner har deltagit, på så här många kontinenter."---

https://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/gretas-klimatstrejk-ar-en-stor-dyr-pose/

Sanna Rayman ser klimatrollspelarnas irrande skuggor fladdra runt på sociala medier.

Annons:
[VSK]
8/10/19, 9:28 AM
#161

Oj oj nu  blir  Greta arg 😮

Så hår får det ju naturligtvis inte gå till. Segelbåt ska det va ☝️

Nästan alla pilgrimer tar flyget till Mecka.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/nasta-alla-pilgrimer-tar-flyget-till-mecka/

[Jimmy.L]
8/13/19, 10:05 AM
#162

Enligt Morgan så har vi mätt temperaturen sen jorden bildades?

https://twitter.com/johanssonmorgan/status/1158367400279937026

🤔

[Hayabusa]
8/13/19, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

#162

[Hayabusa]
8/13/19, 10:23 AM
#164

#163 Avdelning: Vad vi kan och inte kan mäta.

[Jimmy.L]
8/13/19, 11:15 AM
#165

😃

[Hayabusa]
8/13/19, 11:20 AM
#166

#161

"Av de 2,37 miljoner pilgrimerna förra året var ungefär en fjärdedel inhemska saudiska medborgare. Även en majoritet av dessa tog flyget."

Oh, DEN flygskammen 😮

[VSK]
8/13/19, 12:09 PM
#167

#162

Frågan är vilket som är mest hos han, lögnerna eller okunskapen.

Man började följa temperaturen på jorden år 1880 (och framåt så klart) och allt annat påstående är bara lögner, eller socialistisk sanning om man så vill.

#163

Lill-Mogge kan ju alltid köra med Ohms lag 😃

Annons:
Carmarino
8/13/19, 12:19 PM
#168

#162 Rebecca Weidmo Uvell synar bluffen.

Faktum är att det var långt i från ett rekord utan visserligen en rätt varm sommar men inte mer än så.

Det var för mycket snö på en av mätstationerna som ligger längst bort att man inte läste av rätt.

Var är rubrikerna nu? Rättelserna?

Såg en liten notis från TT bara. Men inte alls så enormt genomslag som “rekordet” fick. 

https://uvell.se/2019/08/12/gronlandsfloppen/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/14/19, 9:29 AM
#169

Katerina Janouch avslutar en krönika om "Skamsverige" med följande statement: 

"Svensken behöver inte mer skam och fler klimatpsykologer som tjänar pengar på ångest över fejkade problem. Svensken behöver sträcka på sig och känna sig duktig, och sen fråga sig om det är den här typen av förtryck vi verkligen ska fortsätta tolerera. Det var inte den här misslyckade regeringen vi bad om. Men det är tyvärr den vi nu tvingas skämmas för inför omvärldens ögon. En regering som själv borde känna djup skuld, och ta konsekvenserna av den."

http://katerinamagasin.se/skam-ar-det-sista-folk-behover-kanna-det-ar-politikerna-som-borde-skammas-ogonen-ur-sig/

[Göstage]
8/14/19, 9:49 AM
#170

Svenska YLE tog upp fenomenet "skam" i en artikel i mars förra året, och den äger fortfarande sin aktualitet:

"Skam isolerar oss från andra människor och kommunikationen med dem. De som finns runt oss uppfattar vi som en publik och det vi bekymrar oss om är hur vi ter oss inför den, säger filosofen Fredrik Westerlund."---

#0 "Då vi känner skam är vi koncentrerade på vad vi tror att andra tycker om oss samtidigt som vi är extremt jagfokuserade, konstaterar Westerlund."---

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/03/03/skamkanslor-gor-dig-sjalvcentrerad

Min fetstil.

[Göstage]
8/16/19, 2:28 PM
#171

Tack Adam Cwejman för din ledare i GP idag - den var fylld av klarsynthet! Några utdrag:

"Frågan om när den enskildes flygskam kan tillåtas upphöra är inte oväsentlig. Om människor förväntas uppleva skam för ett, tills nyligen, rätt normalt beteende bör de också få information om när de ska sluta skämmas. Vad är annars poängen med en dogm om dess uppfyllande är höljt i dunkel? Vid vilket tonnage årligen i koldioxidutsläpp kan vi andas ut och vem kan tillåta sig vara fri från skuld? 

Utan ett svar på de frågorna lär vi få ett samhälle fullt av klimatposörer redo att berätta om sina senaste bedrifter. Dessa klimatposörer blir för religionen vad Fariséerna blev för Jesus som förklarade att de visade upp ett ”rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre är fullt av hyckleri och orättfärdighet”.---

"Individcentreringen kan möjligtvis förklaras av att den enskildes handlingar i så stor utsträckning exponeras för omvärlden. Vad vi äter, köper och gör delas utan avbrott på sociala medier. Det är lätt och därmed lockande att granska sin nästa. Förr i världen gjordes det med hjälp av husförhör. Nu löser vi det utan präster. Det kanske väcker avsomnade skuldkänslor i vårt sekulära samhälle men det lär knappast förändra världen."

https://www.gp.se/ledare/kan-klimatsyndaren-bli-fri-från-skuld-1.17193635

[Hayabusa]
8/16/19, 2:39 PM
#172

👍

[Göstage]
8/22/19, 3:38 PM
#173

#0 Ann Heberlein, teologie doktor i etik, tar sig åter en titt på klimatförkunnelsen, evangelium enligt Greta. (Den som läst TS känner igen åtminstone delar av innehållet, det som tillkommit är den religiösa aspekten i miljörörelsens budskap.)

https://annheberlein.com/2019/08/21/den-grona-religionen/

[ludgopelle]
8/22/19, 5:53 PM
#174

#10😂

Annons:
[Göstage]
9/1/19, 10:07 AM
#175

#126 Ordföranden och vice ordföranden i föreningen för S-studenter i Uppsala tar ställning för bensinupproret i ett inlägg på Expressen debatt, och fördömer samtidigt de förlöjliganden upproret utsätts för.

[Göstage]
9/9/19, 1:43 PM
#176

(Och en ledarsideredaktör som själv flyger till Kina och vandrar på muren, fast han kritiserat både flygresande och Kina…)

Hur skall man då tolka detta? Kanske att "ni skall inte flyga, men det är tillåtet att längta".

https://www.aftonbladet.se/resa/a/mRpX5l/vinterns-nykomlingar-och-popularaste-resmal

[Jimmy.L]
9/9/19, 1:49 PM
#177

Typiskt media. 😟

Pyttelite
9/9/19, 3:30 PM
#178

#176 Man måste ju offra sig som journalist. 🙃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
9/9/19, 3:47 PM
#179

#178 Ja, de lider nog hela vägen i tysthet till dess planet landar…😇

sponny
9/9/19, 10:58 PM
#180

Det är väl som det brukar. Ett set med regler för det fina folket och ett annat åt pöbeln.

[Göstage]
9/23/19, 8:13 AM
#181

Den liberala debattören Karin Pihl befarar att klimatdebatten riskerar att gå samma öde till mötes som genusdebatten, och visst, lite av hallelujastämningarna från metoo känns väl bekanta. De rabiata…förlåt, radikala klimatförkämparna stöter ifrån sig de som vill förstå och hjälpa till men saknar verktyg och arena.

"En vit, medelålders heterosexuell man var det värsta man kunde vara. Miljöpartiets före detta språkrör Åsa Romson riktade skarp kritik mot denna grupp i sitt Almedalstal 2014. 

Nu har genusglöden svalnat. I stället är det klimat som gäller. Och även den debatten ser ut att ha drabbats av samma problem. Det symboliska blir allt, men konkreta och långsiktiga åtgärder är färre intresserade av."---

 "Risken är att klimatrörelsen går samma öde till mötes. I grund och botten står miljökämparna för något otroligt viktigt. Men all posering, all skambeläggning, riskerar antagligen till slut att få människor att känna att ”jag struntar i det här. Jag orkar inte”. Det vinner ingen på. Särskilt inte klimatet."

https://www.gp.se/ledare/klimatet-är-den-nya-genusdebatten-1.18405084

Tendenserna finns ju där. För en dryg vecka sedan publicerades en opinionsundersökning från Novus som visade en  stagnation i intresset för klimat- och miljöfrågorna. SVT:s Mats Knutson kommenterade:

"Trots den mediala uppmärksamheten kring Greta Thunberg och klimatfrågan rasar klimatet som politiskt viktig sakfråga för väljarna. Det framgår av Novus senaste undersökning av de viktigaste politiska frågorna.

"Trots den mediala uppmärksamheten kring Greta Thunberg och klimatfrågan rasar klimatet som politiskt viktig sakfråga för väljarna. Det framgår av Novus senaste undersökning av de viktigaste politiska frågorna."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-miljo-och-klimat-tappar-stort-bland-valjarna

Med tanke på medias matchning av Greta Thunbergs besök i USA lär det väl ske ett viss uppsving i frälsningspsykosen, men hur skall man lyckas att få den att vara? Man har bland annat lyckats placera Greta i centrum på en av otaliga demonstrationer som regelbundet förekommit utanför Vita Huset i olika frågor, som rasrättsfrågor, fackföreningsmanifestationer, immigranträttigheter  och annat.

Den välkände "rektor Hamid" råkade befinna sig i USA vid en av klimatmanifestationerna. Liksom många andra är han imponerad av Greta, hans debattinlägg handlar om rektorers inställning till elevers begäran om ledighet för att demonstrera. Men han skrev också:

"För två veckor sedan träffade jag henne under en sittstrejk utanför FN-skrapan på Manhattan. Någon större folksamling var det dock inte. Av de cirka 20 personer som var samlade runt henne var de flesta reportrar och fotografer. En tysk journalist viskade nervöst till mig varför fler inte hade kommit när hon såg att jag kom från Sverige?"---

https://www.svt.se/opinion/ska-elever-fa-ledigt-for-att-klimatstrejka

Den demonstrationen gav svensk media en annan bild av, med fotografier tagna ur vinklar som fick det att framstå som en jättemanifestation. Därefter har förvisso större demonstrationer ägt rum på många håll, men hur länge varar glöden? Novusundersökningen kan vara ett första svar på det.

Annons:
[Göstage]
9/23/19, 8:32 AM
#182

#181 Tydligen flera som oroar sig för det höga tonläget i klimatfrågan. Här är ett inlägg på Expressen debatt idag. De förespråkar innovationer före plakat.

"Att utmåla människor som ett problem, en sjukdom som måste begränsas, har sin grund långt tillbaka i den mörkgröna miljörörelsen. Men i takt med att klimatdebatten växer i proportioner har också denna farliga falang fått ett betydligt större utrymme. 

Historien är mycket tydlig, att beskriva människor som problem och sjukdomar slutar aldrig väl. Att avhumanisera och peka ut vissa grupper – de som flyger, som äter kött eller kör bil – som tärande är en utveckling som måste sluta nu."---

"Idéer, samarbete och teknik, där varje människa ses som en resurs, är våra överlägset bästa verktyg för att lösa problem. Så har vi löst svåra utmaningar sedan civilisationens gryning och skapat allt från bevattningssystem till vaccin och solceller. De här verktygen måste vi nu använda smartare och i större skala än någonsin.

Ett anspråkslöst förslag är att förpassa misantropin till historiens sophög. Inte ens Jonathan Swift menade allvar med den för 290 år sedan. "Ett anspråkslöst förslag är att förpassa misantropin till historiens sophög. Inte ens Jonathan Swift menade allvar med den för 290 år sedan."

https://www.expressen.se/debatt/farligt-manniskoforakt-okar-i-klimatdebatten/

[VSK]
9/23/19, 1:54 PM
#183

Intresset för klimatjesus kanske har svalnat lite när det kommit fram att allt handlar om agenda och pengar och inte ett smack om klimat. Agenda som i globalisering och att alla banker skall äga allting. En tanke bara.

https://www.oye.news/news/world-news/greta-thunberg-if-we-can-save-the-banks-then-we-can-save-the-world/

För ingen är väl så korkad så man tror att bankerna skulle låna ut stora belopp vars det tar 30 år eller mer att betala tillbaka om jorden går under om 10-12 år? 

Om man nu brydde sig om klimatet (om det nu fanns nåt klimathot alltså) så skulle väl HVO 100 inte vara dyrare än fossilbaserad diesel utan snarare billigare eller hur.

[Jimmy.L]
9/23/19, 5:49 PM
#184

Gretas tal idag lät som ett barn som kräver saker från sina föräldrar. Gör ni inte som jag säger lägger jag mig på marken och skriker. Bortskämda unge.

[Jimmy.L]
9/24/19, 7:38 AM
#185

Märkligt att hon inte anmäler länder så som Ryssland, Kina, Indien som släpper ut mycket mer.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-anmaler-fem-stormakter-till-fn/

[Göstage]
9/24/19, 9:26 AM
#186

Inledningsvis vill jag säga att det är en stark prestation av denna unga flicka att ställa sig upp inför världens makthavare. Hon är väl 16 år, även om hon förefaller betydligt yngre, vilket i dessa sammanhang inte är någon nackdel.

Sedan tycker jag personligen att det blivit lite teatralt, kanske inte underligt med flera skådisar i den närmaste släkten. När hon säger att politikerna förstört hennes barndom undrar jag om hon (och hennes manusmedförfattare) är riktigt ärlig(a), skall man gå efter det som referats om familjebiografin  så är det klimatkampen som givit hennes liv ett innehåll.

Greta säger att hon borde vara hemma och gå i skolan, men enligt familjen (källa ovan) var hon hemmasittare redan innan hon satte sig utanför riksdagshuset första gången. Showen lär fortsätta, och det är absolut bättre med en ungdomsidol som är renlevnadsperson än sådana som super, knarkar och har sig! Fast vissa vuxna följare kanske borde besinna sig… 🤪

[Göstage]
9/24/19, 10:16 AM
#187

#186 Mohamed Omars funderingar i detta ämne (och om  andra dagsaktuella frågor).

https://detgodasamhallet.com/2019/09/24/mohamed-omar-vem-har-stulit-greta-thunbergs-barndom/

[Göstage]
9/24/19, 11:36 PM
#188

"Norsk klimatdebatt har blivit en tävling om att vara mest rädd och bekymrad och hederligt folk får skurkstämpeln placerad i pannan av klimatorganisationerna", skriver den norske politikern Geir Pollestad från Sp (Senterpartiet), och vi känner väl igen bilden även från vår egen debatt.

"Greta Thunbergs ord i FN:s generalförsamling på måndag var engagerade, ilskna och allvarliga, ändå träffade de inte mig. Jag är i grunden oenig om att dåligt samvete, skam eller hot kan lösa klimatkrisen."---

"Vi måste arbeta med att få med oss människor istället för att stöta bort dem. Det är detta jag anser Greta Thunberg missar genom i sitt tal. Det har mest till syfte att skrämmas, och jag fruktar inte minst att det gör barn och unga rädda. Det är ingen förtjänt av."

https://www.nrk.no/ytring/vi-skremmer-ikke-bort-klimakrisen-1.14715972

Annons:
[Göstage]
9/25/19, 12:15 AM
#189

Ganman explains on Twitter

[Göstage]
9/25/19, 9:29 AM
#190

Vi har skrivit mycket om Gretatalet i tråden, men den som vill läsa längre och granskande inlägg om Gretarörelsen hittar några här:

https://ledarsidorna.se/2019/09/how-dare-you-listen-to-greta-rorelsen/ Hoppas att det inte blir betalartikel!

https://uvell.se/2019/09/24/cirkus-klimatstrejk/

[Göstage]
9/26/19, 5:20 PM
#191

#190 Rebecca Weidmo Uvell fortsätter grävandet och granskar Fridays for future och 350.org.

[Göstage]
9/27/19, 10:23 AM
#192

"Greta Thunberg och FN:s klimatkonferens har toppat förstasidorna. Ändå har miljöhoten blivit mindre angelägna i väljarnas ögon enligt Novus opinion. Bara 36 procent av väljarna tycker att det är en av de viktigaste politiska frågorna. Mätningen utfördes mellan 5 och 11 september, för tidigt för att fånga in eventuella effekter av miljonstrejkerna för klimatet", skriver Cecilia Garme på DS.

Ja, det lär bli en del efterskalv till dagens klimatmanifestationer, men hur långvariga blir de?

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/shekarabi-kan-inte-riva-kontraktet-29380

[Jimmy.L]
9/27/19, 10:57 AM
#193

Greta tycker vuxna ska strejka idag men har hon tänkt att många barnfamiljer inte har råd med det. Klart att rikemansbarn som pekar på allt inte behöver bekymra sig om ekonomin.

[Göstage]
9/29/19, 8:06 AM
#194

Karin Pihl skriver i en GP-ledare om hur akademiker utnyttjar sina akademiska titlar som aktivister inom helt andra områden.

"Det är nästan läge för skämskudde. På Dagens Nyheters debattsida skriver 171 forskare att vuxna bör ansluta sig till ”Fridays for Future”, den globala proteströrelsen som uppmanar barn att skolka på fredagar för att visa klimatengagemang (25/9). Underligt nog är dessa 171 akademiker inte klimatforskare. De är inte naturvetare. Forskningsfälten som undertecknarna tillhör är idéhistoria, genusvetenskap, socialantropologi, arkitektur och andra humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen. 

Artikeln handlar inte heller om effekten av olika specifika klimatåtgärder. Författarna dömer kort och gott ut det nuvarande politiska ledarskapet som ”otillräckligt” och uppmanar hela samhället att pressa politikerna till en radikalare klimatpolitik."---

"Problemet är att de använder sina akademiska titlar för att ge vetenskaplig tyngd åt en politisk ståndpunkt. Men att man är expert på, säg, könsstereotypa gestaltningar i fransk 1800-talslitteratur betyder inte att man också är något slags klimatexpert. Det är som att Göran Persson skulle underteckna en arg lapp i en gemensam tvättstuga med ”fd statsminister”, som om det skulle ge extra tyngd."---  "Att humanister agerar på det här sättet är därför extra skadligt. Det förstärker bilden av humanistiska vetenskapsmän och -kvinnor som ett gäng politiska aktivister.

Artikeln i Dagens Nyheter bidrar till att gränsen mellan politiska åsikter och akademisk forskning luckras upp. Skriv gärna debattartiklar. Men underteckna som klimatengagerade privatpersoner i stället."

https://www.gp.se/ledare/vad-kan-genusvetarna-lära-oss-om-klimatet-1.18622364

Så sant, så sant! 👍

kamera0710
9/29/19, 10:46 AM
#195

Men hos en doktor i etik verkar somliga se högsta naturvetenskapliga kompetens. Se #173 till exempel…

Annons:
[Göstage]
9/29/19, 10:55 AM
#196

#195 Att en teologie doktor ser på en företeelse från religiöst perspektiv faller knappast ur några ramar.

[Göstage]
9/30/19, 10:02 AM
#197

"Jag är inte alls säker på att Özz Nujen, Lisa Nilsson eller Alexandra Pascalidou är de som har de mest välunderbyggda svaren på de frågor vårt samhälle och vår samtid söker svar på", skriver Ann Heberlein på Nyheter idag (ännu ej betalartikel) apropå alla kändisar som dyker upp som världssamveten, utan att synbarligen leva som de lär. Fetmarkeringarna är i artikeln.

"Det är lätt att vara hjälte när man slipper ta konsekvenserna av sina ställningstaganden, tänker jag när jag läser ännu ett kändisupprop för än det ena, än det andra. Påfallande ofta är det samma namn som dyker upp, oavsett om det handlar om #metoo, klimatet, antirasism eller migrationspolitik. I åtskilliga kändisupprop finner man namnen Alexandra Pascalidou, Henrik Schyffert, Zara Larsson, Malena Ernman, Linnea Claesson och Kjell Bergqvist."---

"Vi lever i en tid när alla vill vara politiker, men ingen vill ta ansvar. Det är ju det fina med de här uppropen – de ger kändisar möjligheten att bygga sitt varumärke, tycka rätt och putsa på sin image utan att det kostar något.

Om du är kändis kan du riskfritt skriva under ett upprop mot kvinnomisshandel utan att någon kräver av dig att du blir volontär på en kvinnojour. En kändis kan ena dagen kräva klimatdiktatur i en debattartikel i Expressen för att nästa dag flyga till Mauritius på semester. Kändisar kan demonstrera för allmän amnesti för ensamkommande utan att behöva besvara den besvärliga frågan om var de ska bo, hur de ska försörja sig och vem som ska ta ansvar."---

"Det problematiska är att kändisarnas åsikter blir normerande. De formar genom sina upprop och sina ofta banala uttalanden om ditt eller datt någon form av offentligt sanktionerad moral och stipulerar vilka åsikter som är gångbara vid middagsbjudningar och i lunchrummet."---

https://nyheteridag.se/ann-heberlein-nar-alla-vill-vara-politiker/

[Jimmy.L]
9/30/19, 10:08 AM
#198

Exakt, kändisarna  har en förmåga att klaga på oss vanliga människor om klimatet sen flyger dom som vanligt.

[VSK]
10/1/19, 6:13 AM
#199

Nånting är riktigt fel i det här landet.

[Hayabusa]
10/1/19, 8:43 AM
#200

”På F 7 i Såtenäs så fick tre generationer Schyffert (pappa Stig, jag och min son Limpan) komma dit och jag fick åka baksits med min kompis Johan Lindqvist i Jas 39 Gripen. I 7 G rollade vi ut över Smögen med Limpan i en SK 60 i rote bredvid. Dyngsur av svett och adrenalin landade vi en timme senare. Nu var det pappa som fotade mig med sin suddiga mobiltelefon och jag var tolv år igen!” skriver Schyffert.

Från Försvarsmaktens tidning Forum

Jag missunnar ingen att få flyga med (som passagerare) JAS 39 Gripen, men…Henrik Schyffert? Nej, där går gränsen! En j-a hycklare.

Pyttelite
10/1/19, 9:21 AM
#201

#200 Kanske använde de miljövänligt grönt bränsle. 😀 Håller med om att klimatångest är som annan ångest den varierar dag från dag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
10/1/19, 10:12 AM
#202

"Gunhild Stordalen är känd för sitt miljöengagemang. Nu hyllar hon världens kanske mest kända miljöaktivist, Greta Thunberg, efter talet i FN. ”Greta har så rätt”, skriver Stordalen, som själv bevittnade talet, på Instagram."---

"Men hon har också anklagats för hyckleri. Bland annat för det faktum att hon och maken Petter Stordalen flyger jorden runt – både i jobbet och på fritiden. Enligt en tidigare granskning gjord av norska Nettavisen lämnade Stordalens privatflyg ett koldioxidavtryck på drygt 93 ton bara under april månad i år."---

https://www.expressen.se/gt/stordalens-hyllning-till-greta-thunberg/

"Hotellmagnaten och miljardären Petter Stordalen sa tidigare i somras att han vill förbjuda bilar i städerna för att rädda klimatet. Men enligt norska den tidningen Dagens Næringslivs granskning står hans egna flygresor för enormt stora utsläpp. Stordalens privatplan har under de senaste tre åren släppt ut koldioxid som motsvarar 3 600 vanliga flygresor mellan Oslo och New York. – Jag har förståelse för kritiken jag får för mitt resande, säger Stordalen till tidningen."---

https://www.expressen.se/dinapengar/han-vill-forbjuda-bilar-flyger-sjalv-privatplan/

"Titta vi flyger"…🎧

Annons:
Carmarino
10/1/19, 10:25 AM
#203

#202 Kanske han även kunde göra något åt resandet och inte bara förstå kritiken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
10/1/19, 10:29 AM
#204

#200 Det finns INGET miljövänligt med en dylik flygning  som, dessutom, torde kosta runt 1 miljon SEK. Inte vare det Schyffert som betalade ur egen ficka…

Schyffert är en hycklare, en person som jag verkligen på alla sätt & vis föraktar.

[Hayabusa]
10/1/19, 10:31 AM
#205

Kommentar #204 är riktad till #201, inte #200

Pyttelite
10/1/19, 11:12 AM
#206

#204 Kan bara instämma i din analys.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
10/1/19, 2:42 PM
#207

Enligt Moscow Times har Greta Thunberg inbjudits in att tala inför Rysslands parlament. 

Källa

Klart att de är intresserade av en som stiftar oro i väst - för man vill inte ha dit henne som klimatstrejkledare för den ryska befolkningen, eller för att stirra ilsket på Putin?

[VSK]
10/1/19, 6:09 PM
#208

#207

Globalisterna tar gärna till skrämselpropaganda för att hålla folket i schack samt splittra de (precis som vilken annan diktatur som helst). Klart som tusan ryssarna tar tillfälle i akt. 

Det är alltså globalisterna som skall in på vägrätt sju.

[VSK]
10/2/19, 8:03 AM
#209

Annons:
[Göstage]
10/2/19, 10:44 AM
#210

Vilka är det som kan unna sig lyxen att klimatkokettera, är väl frågeställningen man upplever efter att ha läst en tänkvärd krönika av Mohamed Omar på DGS om vilka som syns och hörs mest i demonstrationsleden och i uppropen "för klimatet".

[Hayabusa]
10/2/19, 12:42 PM
#211

#210 Mycket väl skriven text 👍

"Det vore intressant att mäta hur stor klimatångesten är i Rinkeby jämfört med på Söder, särskilt som Söderfolket röstar för att hela Sverige ska bli mer som Rinkeby."

[Göstage]
10/2/19, 5:10 PM
#213

#212 Verkar son om hon slipper hon segla till Moskva.😎

[VSK]
10/2/19, 5:31 PM
#214

Greta handlar om globalisering, diktatur och att bankerna skall äga allting. Att skrämma folket till panik är en välkänd taktik. Lyder man inte så straffas man. 

Globalisterna ser än en gång sin chans att försöka ta global makt där Kinas regering skall bestämma allt. Är ju ingen slump att globalisterna hatar Trump, då Trump är den person som sätter käppar i hjulen för globalisterna. Så man kan ju inte sluta fundera på varför MSM nämner Trump flera gånger varje dag.

[Jimmy.L]
10/3/19, 8:06 AM
#215

Vladimir Putin kritiserar Greta Thunberg. Det borde egentligen inte överraska, men han är faktiskt inte ensam bland världsledarna att göra det. Flera politiker som tidigare hyllat henne gillade inte delar av hennes tal i FN.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/flera-varldsledare-borjar-trottna-pa-greta/

[VSK]
10/3/19, 9:38 AM
#216

Greta är ju inte det första verktyg globalisterna använt sig av utan det gjorde man även för drygt 30 år sen. (Även Hitler samt flertal andra har utnyttjat barn som verktyg för att skrämma folket). Handlar om makt och åter makt. I det här fallet Agenda 2030.

Annons:
Carmarino
10/13/19, 3:13 PM
#217

Sommaren 2019 har tackat för sig. Sedan den 3 oktober har alla SMHI-mätstationer i landet haft meteorologisk höst, och i delar av fjällvärlden vinter. 

Inte på 40 år har sommaren tagit slut så tidigt. 1979 gjorde hösten sitt intåg den 30 september.

http://www.news55.se/tt-nyheter/tidigaste-hosten-pa-40-ar/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/13/19, 3:16 PM
#218

Aftobladets ledarsida stickar vantar, halsduk och mössa till Greta. Givetvis i Pridefärgerna - det skall ju vara korrekt!

[Göstage]
10/16/19, 7:11 AM
#219

"Statistik från de senaste 120 åren visar att färre och färre dör i väderrelaterade naturkatastrofer. Under det nuvarande decenniet är siffrorna hittills särskilt låga", skriver Bjart Holtsmark från Norges Statistiska centralbyrå på Expressen debatt. Holtsmark ifrågasätter inte klimatförändringar, men menar  att  katastrofscenarierna kanske inte alltid ger en korrekt bild av antalet offer för dem. 

Holtsmark skriver i sin redovisning:

 "I sitt tal till världsledarna vid FN:s toppmöte den 23 september drog Greta Thunberg en dramatisk bild av klimatproblemet. Mycket handlade om vad framtiden kommer att ge. Men hon sa också något om dagens situation, och uppgav bland annat att ”… jag är en av de lyckliga. Människor lider, människor dör. ” Exakt vad Thunberg syftar till här, ska jag inte säga något om."---

"Men fokuseringen på dessa typer av händelser kan ge oss intrycket att fler människor i dag än tidigare dör i väderrelaterade naturkatastrofer. Frågan huruvida det är korrekt eller inte ska jag klargöra med tillgänglig historisk statistik."---

"Så vi har genomgått en period där färre och färre människor har mist livet på grund av väderrelaterade händelser. Mycket tyder på att ökande välstånd har bidragit till att göra oss mindre sårbara. Viktiga faktorer är troligtvis mer robusta byggnader, bättre varningssystem och en bättre utvecklad infrastruktur, även internationellt, som säkerställer att mat, mediciner och annan hjälp snabbare når de drabbade."

 https://www.expressen.se/debatt/manniskor-dor-sa-greta-vad-sager-statistiken/

[Göstage]
10/16/19, 12:03 PM
#220

Den generation som Greta snudd på tillhör verkar inte vara direkt återhållsamma med sitt resande. Fast de har nog inte åkt flyg… 😉

"Millennials1 mellan 18 och 38 år har i snitt gjort 2,97 utlandsresor hittills i år. Detta kan jämföras med fjolårets 2,88 utlandsresor. Även danska, norska och finska millenials har ökat sitt resande enligt undersökningen."--- 

"Det land där millennials spenderade mest pengar per dag hittills i år är Förenade Arabemiraten, där bland annat Dubai ligger. Snittet per dag i landet var 1 579 kronor. Detta skiljer sig rätt mycket från landet där svenskarna spenderade minst pengar: Irland, där man spenderade 364 kronor per dag. Även Polen, Tjeckien och Estland var länder där millenniegenerationen spenderade mindre pengar i år."

https://www.aftonbladet.se/resa/a/xPyzRX/svenska-millennials-reser-allt-mer

1 "Generation Y", som Aftonbladet nu kallar "millenials" efter den engelska benämningen, är människor födda efter 1982.

[Göstage]
10/18/19, 9:14 AM
#221

Mohamed Omar konstaterar i en läsvärd krönika ur vilken jag lånar ett stycke att inom klimat- och miljöaktivismen så är det vithetsnormen som regerar. 

"Vänstern talar ju ofta om så kallade ”vita privilegier”. Här ser vi i alla fall ett antal vita, privilegierade personer ur rörelsen Extinction rebellion som saboterar för folk som vill förtjäna sitt levebröd. Det tycks finnas ett klassförakt i detta – dessa privilegierade personers utopiska fantasier är viktigare än vanliga människors arbete. De har åtminstone ingen respekt för dem."---

https://detgodasamhallet.com/2019/10/18/mohamed-omar-klimataktivismen-moter-verklighetens-folk/#more-19307

[Göstage]
10/19/19, 9:39 AM
#222

Johan Hakelius funderar över makten och härligheten.

"Vi vet ju hur det är: en del tänder på pengar. Det talar vi om. Andra tänder på sex. Det talar vi antagligen alldeles för mycket om. Ytterligare andra tänder på makt. Det undviker vi.

_Ett skäl är antagligen att en massa personer som många gillar alldeles uppenbart drivs av maktlust. Även bildstormare, världsförbättrare och systemkritiker.
_

Ta Extinction Rebellion, till exempel. Den där affekterade medelklassrörelsen som limmar och kedjar och hakar sig fast på gator och stationer, mest i London. För klimatets skull, gubevars.

Kan ni föreställa er vilken endorfinkick det är för en maktknarkare att stoppa trafiken på Westminster Bridge, få hejd på tunnelbanan från Picadilly Circus eller tvinga flyget på London Airport att stå kvar?

Folk som håller på med politik, inte bara partipolitiker, har oftast en stark vilja till makt. Så är det, även om vi inte låtsas om det. Visst, de kan ha övertygelser också, men de njuter av att utöva makt. Aktivister skiljer sig inte i det avseendet från utskottsordföranden. De är bara mer konkreta i sin njutning.

Sedan växer aktivisterna upp och gissa vad som ofta händer? De blir utskottsordföranden."

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/har-ar-den-allra-kansligaste-sanningen-om-vara-politiker/

Fetstilen finns i krönikan.

kamera0710
10/20/19, 7:09 AM
#223

Stoppa pressarna!!! Förtroendevalda politiker  och andra engagerade personer är alltså intresserade av att ha inflytande och kunna påverka!!? 😇

Annons:
[Göstage]
10/20/19, 7:27 AM
#224

#223 Klart de har, det vet väl alla - inklusive makthavarna?  Det Hakelius skriver är ju att det är det sista de som söker makten själva vill erkänna.  

Bara att läsa innantill: "Samhällsengagemang. För att förändra världen. För att rädda världen. För att försvara viktiga världen. För att värna de svaga. För att stå upp för Sverige. För att göra sin plikt.

Där har ni en hagelsvärm förklaringar som dyker upp om man frågar de närmast berörda själva. Men en sak kommer aldrig upp. Den tas aldrig upp av partipolitiker själva. Den tas aldrig upp av journalister. Den tas inte ens upp av hetsiga bildstormare, världsförbättrare och systemkritiker. Så känslig är den. Viljan till makt. Det är den jag generar er med."---

Det som Hakelius påpekar, och som jag förstår måste träffa en öm tå på vissa självpåtagna världsförbättrare, är att makthungern existerar även finns i de kretsarna.

Kolla gärna den självbelåtna och retfulla minen hos tanten  som kedjat fast sig vid tunnelbanetågets dörr - tänk om hon gör det av rent egoistiska skäl? En ilande upphetsning av att kunna hindra andra att komma till eller från jobbet - hon verkar trivas… (Läs gärna hela den artikeln också när du ändå är inne på sidan!)

[Göstage]
10/31/19, 11:04 AM
#225

#203 Ja, han köpte Ving…😃

"Resebolaget Ving:s nya ägare, Petter Stordalen, menar att flygskam inte kommer lösa klimatfrågan utan istället ska riskkapitaliserna investera i ett mer hållbart resande. – Skam löser ingenting. Utan man ska resa till solen och vara glad över det och så löser vi resten, säger Stordalen."---

https://www.svt.se/nyheter/petter-stordalen-om-svenskarnas-flygskam-loser-ingenting

[Jimmy.L]
10/31/19, 12:13 PM
#226

Först hyllar han Greta sedan köper han en resebolag,  verkligen klimatsmart.

Carmarino
10/31/19, 12:15 PM
#227

#217 Det blev en ovanligt tidig höst i hela landet.

http://www.bt.se/okategoriserade/ovanligt-tidig-host-i-hela-landet/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/31/19, 12:45 PM
#228

#226  "Stordalen ger dubbla budskap om miljön, säger reseexperten Per J Johansson på resetidningen Vagabond."---

Sannerligen!

Carmarino
10/31/19, 2:01 PM
#229

#228 Han kanske har köpt det för att göra om det till ett järnvägsbolag? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/31/19, 3:04 PM
#230

Då får han döpa om det från "Ving" till "Vagn." ☝️

Annons:
[Göstage]
11/5/19, 12:16 PM
#231

 Weidmo Uwell  om vissa forskares heder och etiska kompass:

"…vi har ett läge när forskare medvetet utnyttjar sin titel som forskare för att få större tyngd när opinionsbildar privat om klimatet och det är något helt annat än en yttrandefrihetsfråga. 

Alla, även forskare, har givetvis rätt att offentligt opinionsbilda för frågor de tycker är viktiga. Men hur etiskt är det att skriva under dessa artiklar med sin forskartitel när ens forskningsområde har noll att göra med klimatet?"---

https://uvell.se/2019/11/05/forskaretik/

Pyttelite
11/6/19, 7:57 AM
#232

#231 Bra att det uppmärksammas. Det gäller inte bara klimatdebatten utan forskare och läkare gör uttalanden kors och tvärs utanför sina sakområden. De får gärna uttala sig privat men det marknadsförs inte så utan som ett uttalande från experter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
11/7/19, 10:09 AM
#233

#231ff Weidmo Uvell röjer vidare bland forskare utanför sina egentliga domäner.

"Aktivismen ökar till orkanstyrka vad gäller klimatet, de skyr inga medel. Nu har påstått 11 000 forskare skrivit under en debattartikel som insinuerar att de alla är experter på klimatet. 

I artikeln kräver de givetvis olika saker. Mest intressant är stycket om ekonomi. Anti-tillväxt och anti-marknad, såklart. Detta är bara helt vanlig vänsterpropaganda i syfte att slå sönder marknadsekonomin och införa socialism."--- 

https://uvell.se/2019/11/06/11-000-forskare-varav-nastan-ingen-forskar-pa-klimatet/

[Jimmy.L]
11/7/19, 10:29 AM
#234

Tänk om media kunde våga källgranska och ställa kritiska frågor.

Carmarino
11/7/19, 2:01 PM
#235

#233 Och bland dessa 11.000 forskare finns även Professor Mickey Mouse, Rektor Albus Dumbledore, Zoologiprofessor Araminta Aadvark (jordsvin), Sexolog  Rob Rob, mamman till en forskare Karla Chernicky och forskaren i sci-fi- och undergångsstudier Natacha Vas-Deyres. 😃

https://uvell.se/2019/11/06/11-000-formare-varav-minst-en-ar-seriefigur/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/7/19, 7:31 PM
[VSK]
11/7/19, 10:30 PM
#237

#235

Finns det verkligen så korkade människor som fortfarande tror på den stora klimatbluffen 🤔

Annons:
[VSK]
11/7/19, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

Hittade några som fortfarande tror på klimathotet 😃

[Göstage]
11/8/19, 9:06 AM
#239

#231ff Rebecca Weidmo Uvell har kollat vilka svenska undertecknare det finns på "Musse Pigg-petitionen" som hon kallar den. Hon finner 62 forskare, varav ingen klimatforskare.

 https://uvell.se/2019/11/07/vilka-svenskar-skrev-under-musse-pigg-petitionen/

Men SVT bereder plats för en aktivist att kalla kritiker för raljerande klimatförnekare.

[Göstage]
11/8/19, 7:29 PM
#240

Det högtidliga ögonblick då forskarna undertecknade petitionen.

[Göstage]
11/9/19, 6:56 AM
#241

Rätt kuriöst egentligen att de som varnat för alltför vidlyftig migrationspolitik och/eller den eskalerande våldsspiralen setts som alarmister på ett fult sätt, medan det är fint att vara alarmist vad gäller klimatet.

Extra fint verkar det vara att snabbt passera alarmiststadiet och träda in i klimatets panikrum, helst i kombination med en uppgiven hållning á la den döende dandyn.
Johan Hakelius finner dessa apokalypsens profeter samlade på olika kultursidor blickande mot en mulnande horisont med outgrundlig blick.  Vi är åter till rubriken: klimatångesten - livsstilsmarkören.

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/glom-asiktskorridoren-ta-plats-i-panikrummet/

[VSK]
11/12/19, 6:57 AM
#242

År 2007 kunde man läsa detta:

”Nordpolens is borta om sju år.

Om sju år kan all is på Nordpolen ha försvunnit.

Det sa Al Gore i sitt tal då han mottog Nobels fredspris i Oslo i dag."

Nån som vet hur det gick? 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv8ELE/nordpolens-is-borta-om-sju-ar

Pyttelite
11/12/19, 7:33 PM
#243

#242 Sen kom Greta!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
11/12/19, 7:34 PM
#244

Sen kom Greta!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
11/13/19, 9:10 AM
#245

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
11/13/19, 4:30 PM
#246

😂

Carmarino
11/13/19, 5:13 PM
#247

Rebecca Weidmo Uvell har kollat upp katamaranen.

https://uvell.se/2019/11/13/det-finns-som-sagt-inga-gratisseglatser/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/14/19, 8:17 AM
[VSK]
11/17/19, 7:29 AM
#249

Hur såg det ut före Gretas tid och alla de andra klimataktivisternas kamp?

Det här kunde man läsa år 2014.

"Klimatforskare villrådiga: vart tog uppvärmningen vägen?

Sedan 1998 har den globala temperaturen ökat mycket långsammare än man tidigare förutspått, visar mätningar. Det rimmar illa med flera klimatforskares modeller och nu försöker man förklara den 16 år långa ”pausen” i uppvärmningen."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/klimatforskare-villradiga-vart-tog-uppvarmningen-vagen

[Göstage]
11/22/19, 9:30 PM
#250

#132 Apropå "en elitistisk och nedlåtande miljörörelse" så får Extinction Rebellion (som vi skrivit om i andra trådar) sina fiskar varma i den här översatta artikeln på DGS:

https://detgodasamhallet.com/2019/11/22/brendan-oneill-extinction-rebellions-krig-mot-arbetarklassen/#more-20018

[Jimmy.L]
11/23/19, 6:34 AM
#251

#250 Dom är lika mycket bortskämda som Greta är.

Annons:
[Göstage]
12/2/19, 1:18 PM
#252

#245ff Proffsseglare flög över Atlanten för att ingå i Gretas besättning mot Spanien.  Inget som framkommit i propagandan tidigare.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/kritik-mot-gretas-resa-seglare-tog-flyget-over/

[Jimmy.L]
12/3/19, 12:06 PM
#254

Jaså hon är strax framme nu.

Carmarino
12/3/19, 1:11 PM
#255

#253 Tror faktiskt att världen har en del annat att ägna sig åt än att följa Gretas båtresor. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
12/3/19, 3:22 PM
#256

Lite förvånad är man ju att ingen skriver att hon gick sista sjömilen på vattnet, men det kanske kommer…

[Jimmy.L]
12/3/19, 3:49 PM
#257

En spansk journalist säger att han flugit till Portugal, och undrar hur Greta ser på det. 

– Jag reser inte så här för att jag vill att alla ska göra det. Jag vill sända ett budskap att det är omöjligt att leva hållbart idag. Det måste förändras, det måste bli mycket lättare. Men jag säger inte åt hur alla andra ska resa eller inte ska resa, svarar Thunberg.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5de6656ad45a8b0011b167ee

Är det inte just vad hon och hennes kamrater gör ber folk att sluta flyga?

[Jimmy.L]
12/3/19, 7:40 PM
#258

90% Vatten? Vem fan är så dum att man släpar hem vatten samt betalar för det. 🤪

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/kritiken-mot-oatly-retar-och-uppror/

Annons:
[Jimmy.L]
12/4/19, 9:56 AM
#259

Greta Thunberg är på plats i Madrid där klimattoppmötet COP25 hålls – för att sätta press på makthavarna. Men lyssnar verkligen ledarna på den svenska klimataktivisten? Nej, menar SVT:s utrikeskommentator Erika Bjerström.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-utrikeskommentator-nej-ledarna-lyssnar-inte-pa-greta-thunberg

[Jimmy.L]
12/4/19, 2:51 PM
#260

Klimatkrisen är tätt kopplad till koloniala, rasistiska och patriarkala strukturer. Det skriver Greta Thunberg och två andra klimataktivister i en debattartikel på sajten Project Syndicate.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-rasism-har-drivit-pa-klimatkrisen/

😴

[Jimmy.L]
12/11/19, 1:51 PM
#261

Greta Thunbergs budskap blir alltmer vänsterpopulistiskt. Hennes budskap idag applåderas av Kina, Indien och andra utvecklingsländer som anser sig ha rätt att prioritera tillväxt före utsläppsminskningar. Hon gav också EU en överraskande och något orättvis känga. Hon hyllade istället ” folket” för att vara det enda hoppet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-thunbergs-budskap-blir-alltmer-vansterpopulistiskt

[Göstage]
12/11/19, 2:01 PM
#262

#261 Låter som en bra analys!

[Göstage]
12/13/19, 9:21 AM
#263
[VSK]
12/13/19, 10:25 PM
#264

Vet inte om jag missat men så fall så kommer det en repris.

[Göstage]
12/15/19, 7:40 AM
#265

"Klimataktivister måste bredda sitt budskap utanför vänsterkretsar om de ska åstadkomma verklig förändring. Det menar den brittiska organisationsforskaren André Spicer. – En av farorna som jag ser med dagens klimataktivism är att den är designad för att tilltala vänsterväljare, säger han."---

"– Om klimataktivisterna på allvar är intresserade av att åstadkomma en genomgripande förändring av ekonomin och samhället måste de hitta koalitioner med större grupper av människor som stödjer deras budskap och som också är villiga att ändra sina levnadsvanor."---

 https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-dagens-klimataktivism-ar-konstruerad-for-att-tilltala-vanstervaljare

Känns som om vänstern vill ha klimatet som sitt egna slagträ i kampen mot samhällsordningen.

Annons:
[Göstage]
12/15/19, 9:43 AM
#266

#265 Syn för sägen: Anders Lindberg på Aftonbladets ledarsida tvekar inte om vilka som "äger klimatfrågan" och han vill se en ökad polarisering:

"Miljörörelsen har aldrig riktigt förstått klassdimensionen i den egna politiken – klimaträttvisa är och förblir ett vänsterprojekt. I grunden tror jag att det vore bra om klimatfrågan politiserades på detta sätt, bortom kulturkrigets skyttegravar."---

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/kJPqXQ/svt-har-fel-om-att-greta-blivit-vansterpopulist

[VSK]
12/15/19, 1:22 PM
#267

Det man kan sammanfatta Anders Lindbergs uttalanden både i slaskan och sociala medier är väl att det är tänt på övervåningen men ingen är hemma.

[Göstage]
12/16/19, 10:18 AM
#269

#268 När utländska och alternativa medier redan publicerat nyheten insåg msm att det inte gick att dölja den, annars hade man nog aldrig skrivit om händelsen.

[VSK]
12/16/19, 10:22 AM
#270

#268

När PR-tricket gick snett 😃

#269

Är ju inte första gången MSM gör så. Tiger så länge det går och sen när de insett att halva världens tidningar tagit upp ämnet så tvingas de krypa till korset.

[Göstage]
12/16/19, 10:32 AM
#271

#270 Ja, det är väl en av anledningarna till att  de och deras samtyckande politiker  vill lägga en våt filt över nätet.

Carmarino
12/16/19, 1:07 PM
#272

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
12/17/19, 11:11 AM
#273

_"Nu presenteras regeringens klimatpolitiska handlingsplan.
_

Den innehåller 132 åtgärder och innebär att klimatfrågan ska genomsyra alla politikområden. ”All politik är klimatpolitik. Alla ministrar är klimatministrar”, skriver biträdande finansminister Per Bolund (MP) på Facebook."---

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/regeringens-plan-alla-ministrar-ar-klimatministrar/

Känns rätt symptomatiskt att den  biträdande finansministern och språkröret för MP (4,4% i valet)  kungör denna nyhet och inte landets statsminister, tillika regeringschef.

[VSK]
12/17/19, 2:56 PM
#274

#273

Diktaturen tar ett kliv närmare agendan.

[Jimmy.L]
1/5/20, 3:06 PM
#275

SVT-korrespondenten Erika Bjerström, 57, har vid flera tillfällen sagt att Greta Thunbergs miljökamp fått en prägel av vänsterpopulism. Uttalandena har väckt massiv kritik – och nu väljer Bjerström att lämna mikrobloggen Twitter. ”På Twitter anklagas jag, efter 37 år som folkbildande miljöjournalist, vara nazist, klimatförnekare, köpt av oljebolagen. Ovärdigt. Hej då Twitter”, skriver Bjerström.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/svt-profilen-pahoppad-efter-orden-om-thunberg/

Carmarino
1/16/20, 3:21 PM
#276

Aktivistnätverket Avaaz anser sig tydligen ha tolkningsföreträde när det gäller vad som är rätt eller fel information om klimatet.

Miljoner Youtube-tittare har styrts till att se på videor som förnekar klimatförändringar, uppger det internationella aktivistnätverket Avaaz.

"Youtube tar bort innehåll som bryter mot plattformens regler mot hat, våld och bedrägeri, men censurerar inte idéer som uttrycks. Det uppger företaget som svar på kritiken från Avaaz."

”Våra rekommendationssystem är inte konstruerade för att filtrera eller gradera ned filmer eller kanaler baserat på vissa perspektiv”, meddelar Youtube.

Avaaz uppmanar nu Youtube att ta bort videor med felaktig information från sina rekommendationer och se till att sådant innehåll inte kan generera pengar från annonser. Organisationen vill även att företaget ska lägga upp rättelser på videor med felaktig information om klimatförändring.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/youtube-styr-tittare-till-desinformation-6984418


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1/19/20, 7:38 AM
#277

#275

SVT:s klimatkorrespondent Erika Bjerström kallade Greta Thunbergs budskap för vänsterpopulistiskt. Uttalandet har fått hård kritik – nu stämmer även V-ledaren Jonas Sjöstedt in i kritiken. – Det är anmärkningsvärt, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jd7Pk0/sjostedts-kritik-mot-svts-klimatreporter

[Göstage]
1/19/20, 7:45 AM
#278

277 Sjöstedt blev väl illa berörd över att en Medarbetare från public service för en gångs skull bröts sig ur vänsterfållan

[VSK]
1/19/20, 10:26 PM
#279

Så nu kommer Sjöstedt och Björklund lämna landet. Undras när nästa ansvarig politiker lämnar landet innan det är för sent.

Annons:
[Göstage]
1/27/20, 3:18 PM
#280

Region Västerbotten lade förra veckan ut en film på sociala medier som argumenterade mot flygskam. Efter påtryckningar har man nu tagit bort filmen.

"Efter att vi tagit del av reaktioner så uppfattade vi att den måste ändras", säger Thomas Hartman, chef för externa relationer och strategisk platsutveckling på Region Västerbotten till SVT.

[Hayabusa]
1/27/20, 4:00 PM
#281

#280 Skämmes! 😡

[Göstage]
2/2/20, 9:45 AM
#282

Greenpeace vill göra om finansdepartementet till ett klimatdepartement. Hur länge dröjer det innan MP hänger på?

[Göstage]
2/5/20, 8:33 AM
#283

Feministisk rasism inom klimatrörelsen? Ja, Bitte Assarmo på DGS har tankar åt det hållet.

[Göstage]
3/4/20, 7:00 AM
#284

Var "refugees welcome"-rörelsen av 2015 en nyck och livsstilsmarkör för att mannekänga sin progressivitet, något som för samma grupper idag ersatts av poserande på klimatbarrikaderna? Ja, den uppfattningen smyger sig på en  när man läser Malcom Kuyeune på Dagens Samhälle.

"Man kan tycka vad man vill om det, men den svenska medelklassen har uppenbarligen tappat sitt intresse för flyktingarna i dagens läge. Det intresset visade sig vara långt mer av en övergående nyck än vad många egentligen vill låtsas om", skriver Kyeune.

 https://www.dagenssamhalle.se/kronika/tystnad-ar-20-talets-svar-pa-10-talets-oppna-hjartan-31740

[VSK]
3/4/20, 7:07 AM
#285

#284

Det är i princip samma klientel som viftade med rasistkorten som numer tror på klimat-Greta. Naiva, lättlurade och lite korkade.

[Jimmy.L]
3/4/20, 8:29 AM
#286

#285 Men herregud människa tänk på dom stackars barnen som vill komma hit och kasta sten på räddningstjänsten, är det bara MP, L och V som tänker med hjärtat och kräver att dom får komma hit och få bostadsrätter, villor och en fru att gifta sig med. I mitt Sverige bygger vi inga murar alla ska med. Handhjärta på det.

Annons:
[Göstage]
3/4/20, 10:35 AM
#287

#28: 72mm, lite OT här möjligen, men jag kanske tvingas ge dig rätt angående Heberlein och vindflöjleriet. Verkar som om RWU fått fullfölja den bok de två skulle skriva tillsammans, medan AH varit tämligen osynlig i debatten en tid. Men så nu börjar Heberlein mena att hon blivit "kidnappad av rasister", bland annat med avstamp från  att  Lamotte bemött Magda Gad i skyddsvästdebatten. 

Kanske har hon funnit att det inte är så kul att tycka som folkflertalet, utan att hon ännu en gång måste söka sig en annan position för att befinna sig i opposition?   🤔

Nu när tråden går mot sitt slut vill jag så här passa på att referera till din spaning från januari förra året, samtidigt som jag väl då också får ge mig själv ett halvt rätt som den gången tyckte att det väl  inte är otänkbart att hon skulle byta åsikter igen i framtiden - kanske är det den transformeringen vi bevittnar nu?

Och med det åter till ämnet!

Carmarino
3/20/20, 11:38 AM
#288

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/20/20, 11:56 AM
#289

😃

Carmarino
3/20/20, 2:04 PM
#290

Debattinlägg i HD/Sydsvenskan (ännu inte betalartikel).

Underligt att livsmedel och lantbrukare har hamnat i hetluften när det gäller klimatet.

Fokus har hamnat snett när människor tror att de räddar världen genom att skippa kött, men unnar sig utlandsresor. Det skriver Elisabeth Hidén, ny ordförande för LRF Ungdomen.

Svenskarna reser, i normala tider när landet inte är lamslaget av coronapandemin, mer än någonsin och köper mer kläder än någonsin. Och vegotrenden är starkare än någonsin, speciellt i storstäderna och maten har blivit en central del i klimatdebatten.

Naturligtvis är alla åtgärder som kan minska utsläppen bra åtgärder, men jag vill ändå påstå att fokus hamnat lite snett när människor tror att de ska rädda världen genom att skippa kött, men ändå unnar sig utlandsresor, i alla fall om en verklig förändring eftersträvas.

-----

Klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flyget och sjöfarten ihop, enligt FN:s handelsorgan Unctad. Och för att förstå, och få ett perspektiv på relationen mellan livsmedel och flyget, är det värt att notera att ett kilo svenskproducerad benfri kyckling orsakar mellan 2–4 kilo koldioxid medan en flygresa (en flygstol, inte hela planet) mellan Arlanda och Bangkok tur och retur släpper ut cirka 4 ton koldioxid. Allt enligt Naturskyddsföreningen och utsläppsrätt.se. Det innebär att man kan äta 1 333 kilo svensk kyckling (räknat på 3 kilo koldioxid/kilo kött) för samma utsläpp som en Thailandsresa.

Ett annat exempel: Att producera ett par jeans släpper ut 13 kilo koldioxid, något som motsvarar 4 kilo kycklingkött. Uppgifterna kommer från Naturskyddsföreningen.

https://www.hd.se/2020-03-20/underligt


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/20/20, 2:15 PM
#291

En mycket bra debattartikel.

"Lantbruket utgör en grundbult i Sveriges möjligheter att vara självförsörjande, något som alltid är viktigt, men blir extra tydligt i dessa coronatider. Den svenska självförsörjningsgraden när det gäller livsmedel borde vara betydligt högre än dagens 50 procent."

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

[Göstage]
3/28/20, 11:44 AM
#292

Earth Hour har det förstås extra motigt i år.

_"Det blir digitala möten och konserter men man kan fortfarande umgås och släcka ljusen. Årets Earth Hour blir inte som vanligt, men budskapet består."---
_

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qAnP6/digital-samling-for-arets-earth-hour

Fast borde man inte i konsekvensens namn även stänga av datorerna? 🤔

[Jimmy.L]
3/28/20, 12:09 PM
#293

#292 Eller låta det vara tänt och hedra alla coronaoffer.

Annons:
[VSK]
3/28/20, 12:59 PM
#294

#292

Det där med Earth Hour är så patetiskt löjligt så det liknar ingenting. Är endast till för de som vill boosta sitt ego samt kunna sträcka på sig och känna sig duktiga samt få lite ryggdunk av sina kompisar tycker jag.

Jag vet inte hur många vuxna människor som har Greta som absolut största idol och tror benhårt på att det finns ett klimathot, men när man synat de i sömmarna så kör de dieselbilar och gasar som idioter, har datorerna på 24/7, AC på under sommarhalvåret, flyger på semester 1-2 ggr om året, extra varmt inomhus vintertid, ska ha det senaste inom elektronik mm. Listan kan göras lång. Men, just den där timmen ruckar man inte på, ajja bajja. 

Helt ärligt så vet jag inte hur många tusentals timmar Earth Hour jag totalt sett sparat in genom att tänka till lite extra och detta enbart genom att optimera de saker som går att optimera i hemmet.

För mig handlar det om en livsstil och inte vara ögontjänare.

[Göstage]
3/28/20, 1:09 PM
#295

#294 Precis - det är inte för inte som trådrubriken talar om livsstilsmarkörer. 😉Skulle det inte synas att man släcker ljuset plus att man kan skylta med det på annat sätt så tror jag inte ens fanatikerna skulle bry sig. Men nu  lär det väl bli det vanliga "så såg det ut hemma hos oss på Earth Hour" på sociala medier (och i msm) efteråt…

[VSK]
3/28/20, 1:45 PM
#296

#295

Skulle inte förvåna mig om nån streamar nedsläckningen av lampan 😃

[Göstage]
3/28/20, 1:50 PM
#297

#297 😃

Carmarino
3/28/20, 2:51 PM
#298

#296 De kanske inte streamar den, men visst brukar det dyka upp lite foton på släckta lampor och tända stearinljus på sociala medier. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/28/20, 3:20 PM
#299

#298

De där stearinljusen samt tändstickor eller tändare som används denna timmen smutsar nog ned mer än ha ett par lampor tända en timme. Tänk bara på hela kedjan från scratch till färdiga produkter ute i affären. 

På tal om ljus och värme. Förstå när 100 000 människor samtidigt har var sin lykta tänd vid wat phra dhammakaya templet (som förövrigt är byggt som ett UFO). 

Förstå vad MP skulle kunna rädda världen från undergång om de kunde börja beskatta dessa lyktor och tändstickor som används Får idé

[Göstage]
4/4/20, 11:12 AM
#300

#130ff  SAS upprätthåller idag endast en flyglinje i landet. Nu slipper kändisarna som ville bli flygbefriade lida. Istället klagar de på att de förlorar inkomster för att de inte kan resa runt och föreläsa…

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sas-fortsatter-trafikera-kiruna-och-lulea

Slut på tråden - och lika bra är nog det: inte ens kändisarna får väl utrymme för någon klimatdebatt den närmaste tiden…

Annons:
[Jimmy.L]
11/2/20, 9:57 AM
#301

Greta Thunberg vill passa på att sprida sina åsikter så länge hon är känd – och säger att berömmelsen snart tar slut.

– Snart kommer folk att tappa intresset för mig och jag kommer inte att vara så kallat ”berömd” längre, säger hon till National Geographic.

Och tillägger att hennes rörelse ”har gått in i väggen”.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-snart-ar-jag-inte-beromd-langre/

Hon gillade tydligen bara rampljuset.

[Hayabusa]
11/2/20, 10:44 AM
#302

#301 Hon borde resa till Kina och tala Xi Jinping tillrätta.

[Göstage]
11/2/20, 11:04 AM
#303

#301 Norska Nobelpriskommitten visste nog vad de gjorde som inte lyssnade på de svenska kraven på att ge Greta fredspriset, men hennes pristal hade ju kunnat bli intressant med tanke på det hon säger i intervjun med National Geographic - att hon "inte vill vara aktivist", "men tänker behålla plattformen så länge hon har den".

Det är väl något sådant DN fruktar, när de öppnar redaktionsdörrarna på vid gavel för Greta i ett försök att hålla lågan vid liv.

  • Redigerat 11/2/20, 11:05 AM av [Göstage]
[Göstage]
11/2/20, 11:12 AM
#304

#303 Tycker för övrigt mest synd om Greta, vars engagemang säkert är genuint, och hon har ett viktigt budskap att framföra. Felet är väl bara att hon hamnat i händerna på krafter som försöker utnyttja henne som något av en klimatreligiös ikon. Jag tror inte att hon i längden orkar med den rollen, hoppas att hon inte slutar som något form av "mental martyr" för de krafter hon tjänat…

[VSK]
11/2/20, 12:08 PM
#305

#304:

Många som tycker synd om Greta hur hon blir utnyttjad mm. Även många som tror hon kommer krascha totalt. Jag finner det väldigt hemskt att vuxna människor, speciellt hennes föräldrar tillåter detta ske.

-

Ett lugnande besked för alla som har denna konstiga definition på ångest är att sista året så har Grönlands ismassa ökat med nästan 350 miljarder ton is.

Vad jag har noterat så verkar msm glömt ta upp detta så det finns nog ingen artikel med svensk text mig veterligen.

https://electroverse.net/greenland-gained-349-billion-tonnes-of-ice-over-the-past-year/

[Jimmy.L]
11/9/20, 12:22 PM
#306

Klimataktivister demonstrerade utanför Stefan Löfvens bostad i Stockholm mitt i natten, och polis kallades till platsen.

Ett larm inkom om att personer med pepparsprej försökte ta sig i in Sagerska huset – men det visade sig att de endast förde oväsen för att ”väcka Löfven”.

– Man hade med sig någonting som skramlade och sedan har man ställt sig där och skanderat, säger Ola Österling, presstalesperson på Stockholmspolisen.

https://www.expressen.se/nyheter/klimataktivister-utanfor-sagerska-huset-ville-vacka-lofven/

[Göstage]
11/9/20, 2:28 PM
#307

#306 Miljöpartiets språkrörskandidater?

Annons:
[VSK]
11/9/20, 2:37 PM
#308

#307:

😂

[Jimmy.L]
11/9/20, 2:52 PM
#309

#307: 😁

[Jimmy.L]
11/19/20, 6:39 PM
#310

Miljörörelsens protester erbjuder inte några konstruktiva motförslag och innehåller ingen analys av hur vi kan säkerställa matproduktionen i EU med växande befolkning.

https://www.expressen.se/debatt/hur-ska-folket-mattas-om-miljororelsen-far-bestamma/

[Jimmy.L]
12/30/20, 9:04 AM
#311

Aktivister Extinction Rebellion genomför en aktion på Centralbron där två personer hissat ner sig i klätterselar över vägen för att stänga av den.

https://www.mitti.se/nyheter/just-nu-aktivister-hanger-over-centralbron/reptlD!ZzRyCodC0dg6hR8aYW5ADw/

”Vi tänker stänga vägen”
[Göstage]
12/30/20, 9:06 AM
#312

#311 Gretas garde.

[Jimmy.L]
12/30/20, 9:06 AM
#313

#312: Japp, orsakar långa köer.

[Jimmy.L]
5/8/21, 6:40 PM
#314

Flera personer avlägsnades vid middagstid på lördagen av polis efter en samordnad klimataktion i Malmö och Lund.
De hade satt sig mitt i trafiken på sju olika ställen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-ingrep-mot-klimataktion/?referrer=todays-news

Fkera personer avlägsnades på lördagen av polis efter en samordnad klimataktion i Malmö och Lund. De hade satt sig mitt i trafiken på sju olika ställen.
Annons:
[Jimmy.L]
5/9/21, 6:57 AM
#315

Vid lunchtid på lördagen satte sig miljöaktivister mitt i körfältet och blockerade biltrafiken förbi St: Eriks torg.
– En patrull var på plats inom några minuter och bad dem flytta på sig, säger Daniel Wikdahl, polisens presstalesperson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/klimataktivister-blockerade-biltrafik-i-centrala-uppsala

Vid lunchtid på lördagen satte sig miljöaktivister mitt i körfältet och blockerade biltrafiken förbi St: Eriks torg. – En patrull var på plats inom några minuter och bad dem flytta på sig, säger Daniel Wikdahl, polisens presstalesperson.
[Göstage]
5/9/21, 7:07 AM
#316

#314 ff Polisen lyfte undan några dårar i Göteborg också.

Två miljöaktivister stoppade trafiken på Västra Hamngatan och Mariagatan vid klockan 12.00 på lördagen, för att demonstrera mot att klimatarbetet går för lå
[Jimmy.L]
5/9/21, 7:08 AM
#317

#316: Måste vara något fel på dom.

[Göstage]
5/9/21, 6:39 PM
#318

#316 ff Intressant Twitterreflektion, länk.

[Göstage]
5/10/21, 8:11 AM
#319
  • Redigerat 5/10/21, 8:13 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
5/10/21, 8:16 AM
#320

#318: Otroligt fräckt att demonstrera samtidigt som man flyger.

[Jimmy.L]
7/30/21, 5:04 PM
#321

En grupp klimataktivister försökte förra året hindra ett flygplan från att lyfta från Ängelholms flygplats, bland annat genom att en av dem limmade fast sig på flygplanet. Nu åtalas sju personer för skadegörelse.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/hindrade-flygplan-fran-att-lyfta-klimataktivister-atalas

En grupp klimataktivister försökte förra året hindra ett flygplan från att lyfta från Ängelholms flygplats, bland annat genom att en av dem limmade fast sig på flygplanet. Nu åtalas sju personer för skadegörelse.
Annons:
[Jimmy.L]
8/23/21, 4:56 PM
#322

Med krav på stopp för Norges oljeindustri har klimatrörelsen Extinction Rebellion (XR) blockerat trafik och olje- och energidepartementet i Oslo. Den ansvariga ministern säger att hon delar aktivisternas oro, men tar avstånd från metoderna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8QPnME/oljeministern-om-klimatet-jag-delar-er-oro

Med krav på stopp för Norges oljeindustri har klimatrörelsen Extinction Rebellion (XR) blockerat trafik och olje- och en
[Jimmy.L]
9/25/21, 8:29 AM
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: