Övrigt

Skatten behöver höjas...

2019-01-06 11:35 #0 av: Hayabusa

Vad är det ordspråket heter? "Det är inte de stora inkomsterna man blir rik av utan de små utgifterna".

Anmäl
2019-01-06 12:00 #1 av: _Fisken

Jag skulle verkligen vilja höra "nu ska vi effektivisera hela organisationen runt  regering, riksdag och departement" istället för att höja skatterna.  Det skulle dock drabba de som uttalar dessa ord och därför är det en omöjlighet. Sverige borde starta "Gula västarna" vi också.

Anmäl
2019-01-06 12:14 #2 av: Ford -57

#1 Håller me. Men i Sveas rike e d en omöjlighet, vi e för tama.

Anmäl
2019-01-06 12:32 #3 av: 72mm

#1 Verkligen. Men alla former av effektivisering och minskande av statens ansvar är i princip tabu. När sist hörde vi någon som propagerade för större individuellt ansvar och frihet och mindre statligt inflytande och budget? 

Jag såg en dokumentär om Amazon på SVT och där försökte man i princip likställa globala jätteföretag (såsom just Amazon) med libertarianism. Man ville göra gällande att det var libertarianska idéer som hotade Europa om Amazon fick "lösa tyglar".  Garanten för att detta inte skulle ske var givetvis EU. 

Det hela var så upp-och-ner att man tar sig för pannan. 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Anmäl
2019-01-06 12:41 #4 av: Hayabusa

#3 Det finns röster mot Public Service dryga 8 miljarder/år (eller var det rent av 10 miljarder...) men de viftas bort som Alt-Right, högerpopulism etc. 

Anmäl
2019-01-06 13:14 #5 av: Jimmy.L

Som jag alltid har sagt så tror dom att pengar växer på träd.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2019-01-06 13:30 #6 av: 72mm

#4 Prata inte om det. När folk inte längre har förtroende för vad regimmedia säger och börjar värja sig mot finansieringen så slutar man (bokstavligt talat) att köpa det. Vad är statens lösning på förtroende-krisen? Erkänna problemet? Reformera Public Service? Knappast, istället börjar man tvinga in pengarna som skatt istället. Det är inte roligt längre. 

#5 Inte bara det. "De" tror att ekonomi är ett nollsummespel.  Om du tjänar pengar så måste någon annan förlora samma summa. Man ser på ekonomin som en statisk mängd resurser/välstånd som ska fördelas, inte som en mängd individer som producerar välstånd. 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Anmäl