Debatt

PK: en rörelse under reträtt?

2019-01-10 11:00 #0 av: Göstage

Patrik Engellau på Det Goda Samhället har en spaning om att det sker reträtter från PK-sidans förskansningar. Tecknen hämtar han från självaste huvudfästet, DN:s ledarredaktion, bland annat i en nyligen publicerad ledartext. Engellau skriver:

"Att utropa seger över PK-isterna vore förhastat. Men en sorts omgruppering och kanske partiell reträtt verkar vara på gång. De tycks dra sig tillbaka från sina mest framskjutna fältskansar och flytta sina skyttegravar bakåt inför det sunda förnuftets alltmer självsäkra framryckningar."---

Engellau exemplifierar med text ur ledaren: ”Ingen petitess är för obetydlig för internets armé av prussiluskor, och de glömmer aldrig”. Några andra som syndat mot PK-ismens bud har ”fullständigt krossats av den politiskt korrekta rörelsen”. Någon har utsatts för ”karaktärsmord” i pressen. Sedan fortsätter ledarskribenten:
Lägg därtill den utbredda beröringsskräcken som påverkar människor långt bortanför kändiskretsarna. Ingen får nämligen ha något att göra med de utstötta. Då misstänkliggörs man i bästa fall, eller besudlas av dem, blir lika klandervärd och förkastlig som de."---

"Vissa tycker inte det… Dessa människor ska inte få existera, åtminstone inte så att någon behöver se eller höra dem: De ska fråntas sitt umgänge, och sina jobb, pöbeln vänder sig till arbetsgivarna: ”Har ni sett vad medarbetare X håller på med? Är det okej för er?”---

Engellau avslutar:"Jag är som sagt inte säker på hur detta ska läsas. Min tolkning är att åtminstone en mänskligt medkännande PK-ist (de finns), ledarskribenten i fråga, inser att PK-mobben har gått för långt i sitt hat och intolerans och borde träna sig i vidsynthet ty ”ett samhälle som inte erbjuder någon nåd… är farligt”."---

https://detgodasamhallet.com/2019/01/10/kremlologi/#more-14520

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-01-10 11:17 #1 av: Göstage

Som vi noterat i en annan tråd är Malcom Kyeyune i Dagens Samhälle inne på liknande tankegångar - att något faktiskt skett i den "allmänna opinionen" det gångna året.

Fast själv är jag inte helt övertygad, jag tror mera att  "you win some, you lose some" - medan vissa kommer till insikt om den prekära situationen i landet ersätts de av andra, kanske med en ännu hårdare och farligare övertygelse. 

Men jag tycker att Engellaus noteringar inger åtminstone en smula hopp...Skämtar 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.