Annons:
Etikettpolitiska-grupper
Läst 785 ggr
[Göstage]
1/11/19, 12:42 PM

TBC-utbrott i Norrbotten

I somras insjuknade en person i Gammelstad (Luleå) i TBC, men diagnosen dröjde till i december.

"Smittskyddsläkare Anders Nystedt berättar mer om den smittsamma sjukdomen tuberkulos. – Lungtuberkulos, den vanligaste typen av tbc, är en typ av lunginflammation. Har man haft hosta och feber i mer än tre veckor kan man börja misstänka tbc. Hostan är väldigt slembildande. Man börjar gå ner i vikt eftersom sjukdomen tär på kroppen. Men det är kombinationen som avgör. Har man bara hosta, så rör det sig förmodligen om något annat."---

(Källa som nedan.)

I mitten av december beslöt man att ta prover på patienter som besökt hälsocentralen och Folktandvården för att se om smittan spridit sig. Trots att man bedömde att personens sjukdom var i ett stadium som var "väldigt smittsam"  bedömde man spridningsrisken som "väldigt liten".

"Den smittade personen i fråga har vistats ofta på hälsocentralen i Gammelstad och även på Folktandvården i Gammelstad. Personen blev sjuk i somras och vården har inte riktigt hittat vad det är. – I fredags ställde man diagnos och det visar sig att personen har tbc som är ganska långt gången och förmodligen är väldigt smittsam. Personen har förmodligen träffat rätt många av patienterna där och det betyder att många har blivit exponerade. Det är väldigt liten risk att någon ska ha blivit smittad, men den är inte helt utesluten."---

https://www.nsd.se/nyheter/lulea/tbc-larm-i-lulea-riskgrupper-ska-kontrolleras-nm4985986.aspx

Nu har svaren kommit:

"Efter att en person insjuknat i tbc satte Region Norrbotten igång ett omfattande smittspårningsarbete. Nu har provsvaren börjat komma in och det står klart att sex personer bär på tbc-smitta.

I december berättade Region Norrbotten att en person som vistats i Gammelstads hälsocentral och folktandvårdens lokaler hade insjuknat i turbekolos. En stor smittspårningsinsats drog igång där 700 personer skulle undersökas. Nu har prover tagits på 600 personer."---

"– De här sex personerna som bär på tbc kan lika gärna ha blivit smittade under en tidigare utlandssemester."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/tbc-i-lulea-sex-personer-bar-pa-smitta

Ärligt talat känns det lite tillrättalagt att göra den snabba kopplingen till semester, men förbise andra teorier.

Annons:
[Hayabusa]
1/11/19, 2:06 PM
#1

Ja, eller varför inte dra till med: "Vi har haft TBC i Sverige förr, det var inte alls bättre förr!".

[Göstage]
1/11/19, 2:12 PM
#2

#1 Du menar evangelium enligt Demker?

[Hayabusa]
1/11/19, 2:23 PM
#3

#2 Exakt…

Carmarino
1/11/19, 5:30 PM
#4

Jag har haft hosta sedan innan nyår. Min far hade TBC innan jag föddes. Kanske jag bär på smittan latent. 😉

(Fast jag är vaccinerad mot TBC, så förhoppningsvis är jag skyddad.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
1/11/19, 5:39 PM
#5

Jag blev vaccinerad på BB. Sen kollades vi, det var skärmbildsundersökning. Jag kommer ihåg hur vi stod i kö i väntan på undersökning. 

Varje år kollades det av skolsköterskan att vi fortfarande hade skydd mot TBC. Jag växte upp under den tid då folket togs omhand, barnen skyddades mot sjukdomar. Det skulle vara tryggt att växa upp i ett bra land.
Så var det då. Varför är det så annorlunda att bli gammal i ett land där man knappt känner igen sig?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: