Annons:
Etikettdebatt
Läst 1004 ggr
[Hayabusa]
1/16/19, 10:35 AM

Samtalsextremist

Navid Modiri arrangerade ett event den 15/1 i Malmö där olika personer möttes för att prata om olika ämne. Allt inför en publik. Deltagarna var:

Navid Modiri, Hanif Bali, Gudrun Schyman, En Arg Blatte, Ann Heberlein, Henrik Jönsson, Mustafa Panshiri, Jens Ganman, Malcom Kyeyune, Ilan Sadé, Per Brinkemo, Daniel Görtz, Kristina Paltén, Ashkan Fardost, Per Johansson, Gustav Martner, Erik Leijonmarck, Per Granqvist och Dorpec Kobane.

OBS! En lång video, c:a 3 1/2 timme

Annons:
[Göstage]
2/2/19, 1:33 PM
#1

Ann Heberlein noterar att Modiri har ett drev med blodvittring efter sig, efter att han i sin senaste pratstund måhända låtit sin nyfikenhet föra honom till  den yttre gränsen för vad som är tolerabelt i rådande samtalsklimat.

https://annheberlein.com/2019/02/02/blodvittring/

[Hayabusa]
2/2/19, 1:42 PM
#2

#1 Det var väntat, Navid vill inte rätta in sig i det kollektiva ledet. Jag lyssnade på samtalet med Ingrid Carlqvist och kan hålla med Ann om att det inte är det bästa avsnittet. Men det förtar inte något från Navid - vi måste kunna prata med alla. Även obekväma samtal måste få kunna äga rum.  Det är ju inte så att Navid ställer sig bakom Carlqvist åsikter bara för att han samtalar med henne. 

Värt att poängtera att Carlqvist i avsnittet INTE förnekar förintelsen.

[Göstage]
2/2/19, 1:51 PM
#3

Har inte sett det aktuella avsnittet, men jag uppfattar Modiri som en orädd intervjuare, som inte väljer sina intervjuoffer för att han nödvändigtvis sympatiserar med dem. Han för ett samtal och litar på att den som tittar är vuxen nog att själv bilda sig en uppfattning om vad som sägs och inte sägs.  

Han är en sirligare typ och mer eftertänksam motpol till Lamotte kanske man kan säga - där den ene hamrar med släggan på tangentbordet använder den andra det mer finstilta. Gillar båda, och tycker att de behövs var och en på sitt sätt.

[Hayabusa]
2/2/19, 2:03 PM
#4

#3 Precis. Resonemanget har Navid fört i olika sammanhang, att du legitimerar inte någons åsikter BARA för att du pratar med densamme. Inte heller blir du "smittad". Ska vi endast ha samtal & diskussioner med individer som alla tycker och tänker på exakt samma sätt - var hamnar vi då?

Eventet som #0 handlar är ju unikt på många sätt eftersom det samlar folk från alla möjlig och omöjliga håll. Hade det kunnat äga rum i Public Service? Tveksamt.

[Göstage]
2/2/19, 2:11 PM
#5

#4 Nog inte bara tveksamt - det hade inte gått!  Granskningsnämnden hade fått köra tvåskift för att klara anstormningen efter det…😮

[Hayabusa]
2/2/19, 2:23 PM
#6

#5 Utredning om rätt värdegrund pågår!!!! 😉

Paradoxalt att Carlqvist anklagas för att förneka förintelsen medan landet Sverige har erkänt Palestina. Palestina - landet (för det är det väl?) där just den förnekelsen är utbredd. Märkligt, va?

Annons:
[Göstage]
2/2/19, 2:32 PM
#7

#6 "Wallström sliter med hand sitt  hår, skakar huvud och hätta --- »nej, den gåtan är alltför svår, nej, jag gissar ej detta» --- slår, som hon plägar, inom kort slika spörjande tankar bort, går att ordna och pyssla, går att sköta sin syssla." 

Ganska fritt efter Viktor Rydberg.

[Göstage]
3/15/19, 12:07 PM
#8

#0 Navid Modiris bejublade liveversion av "Hur kan vi" kommer till Draken i Göteborg i april. Men om det är så att man skulle vilja ställa en fråga till någon av gästerna så krävs det att man inhandlat en VIP guldbiljett á 5000 kronor. Hur kan dom? 🤔

Källa (betalartikel)

[Hayabusa]
3/15/19, 12:18 PM
#9

#8 Money rules the world…lär väl komma en kommentar/förklaring från Navid.

Min syn på saken är att om det vore fritt fram för alla att ställa en fråga så blir det ändå begränsat eftersom ALLA inte kommer att få det. Det skulle mynna ut i ett väldigt begränsat antal frågor och vem ska ha företräde? Risken är dessutom att det skulle bli lite "kaos" som slutar i att många pratar i mun på varandra. 

Bättre hade kanske varit: Inga frågor från publiken eftersom det inte går att styra upp på ett rimligt sätt.

[Göstage]
3/15/19, 2:15 PM
#10

#9 Ja, här har man uppenbarligen valt att den som kan betala för det har företräde. Har kanske lite svårt att tro att en 5000-kronorsfråga nödvändigtvis är bättre än en 800-kronors.  "Frågan är fri" heter det ju för övrigt…🙂

Nej, jag instämmer nog med dig- då hade det varit bättre utan frågor. Man får väl diskutera så uttömmande att det inte uppstår några frågor.😉

[Göstage]
3/15/19, 3:43 PM
#11

Laguppställning i Göteborg: Alexander Bard, Aron Flam, Rektor Hamid, Hanif Bali, Ann Heberlein, Henrik Jönsson, Jens Ganman, En Arg Blatte, Ashkan Fardost och Kent Wisti.

Prisbild: "För ordinarie biljettpris 379 kr ingår ”inget speciellt”. En vip-biljett för 1 000 kr ger ett glas bubbel och en tygpåse samt mingel med redaktionen och några av programmets gäster. Den som betalar 5 000 kr för vip guld får utöver det möjlighet att ställa en fråga till en av gästerna på scen (den ska mailas till programledaren)."---

"Dagen efter får den som köpt guldbiljetter äta brunch med Modiri och utvalda gäster."---

https://www.gp.se/kultur/kultur/samtal-för-den-som-kan-betala-1.13997080

Ordinarie pris motsvarar en hyfsad sittplats i elitserieslutspelet Frölunda-Malmö HC i Scandinavium. Verkar okej för min del - tvingades jag välja hade jag nog tagit Modiri Show. Fast med lite tur kanske man kan se det på nätet, åtminstone i efterhand.

Upp till toppen
Annons: